Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.
Vraag ze de boel op "Silent" te zetten totdat duidelijk is dat waar de Quatt naar toe kan want de huidige plek is niet ok.
Ik denk dat je de buren het beste zelf even kan laten luisteren. Die zullen vast ook niet per ongeluk een van de stilste warmtepompen hebben gekocht.W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:29:
Resonantie klinkt heel aannemelijk en zou ook kunnen verklaren dat op alle drie de verdiepingen het geluid te horen is. Al zou ik verwachten dat dat in beide huizen dan zo is.
Dat kan natuurlijk best zo zijn, want geluid ervaren is persoonlijk. Wij hebben beide een zeer goed gehoor.
Ik hoop vooral dat ik zonder dat de verhoudingen ernstig verstoord raken de buren zo ver kan krijgen dat ze inzien dat dit nooit zo geplaatst had moeten worden, en hem verplaatsen.
Ik wacht ook even de berekening af. Het maakt natuurlijk ook uit of zij zelf verkeerd geïnformeerd zijn door Quatt, of dat dit volgens de berekening wel mag. Als we dit probleem niet opgelost krijgen verhuis ik van Tweakers naar Funda...
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de leverancier om op te lossen, niet van de bewoner.
Ze moeten het alleen melden en er een beetje achteraan zitten.
Je buurman heeft zelf natuurlijk evengoed verantwoordelijkheid. Los van wat Quatt hem voorhoudt, je kunt (en moet) zelf ook nadenken. Hij heeft rekening te houden met jou, en Quatt op zijn beurt met regels en boerenverstand.W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:29:
Resonantie klinkt heel aannemelijk en zou ook kunnen verklaren dat op alle drie de verdiepingen het geluid te horen is. Al zou ik verwachten dat dat in beide huizen dan zo is.
Dat kan natuurlijk best zo zijn, want geluid ervaren is persoonlijk. Wij hebben beide een zeer goed gehoor.
Ik hoop vooral dat ik zonder dat de verhoudingen ernstig verstoord raken de buren zo ver kan krijgen dat ze inzien dat dit nooit zo geplaatst had moeten worden, en hem verplaatsen.
Ik wacht ook even de berekening af. Het maakt natuurlijk ook uit of zij zelf verkeerd geïnformeerd zijn door Quatt, of dat dit volgens de berekening wel mag. Als we dit probleem niet opgelost krijgen verhuis ik van Tweakers naar Funda...
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
niet helemaal mee eensnetappie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:27:
[...]
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de leverancier om op te lossen, niet van de bewoner.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-04-2024 14:41 ]
Ik vraag me af of dit wel zo is, laat staan zo mag 'verkopen'. Want in geval van een schutting moet je 0,5 meter boven de schutting als meetpunt nemen.Quatt Hybrid heeft standaard een stille modus geactiveerd in de avond en nacht, dan produceert de Quatt Hybrid max 52 dB(A), de helft van het normale geluidsvermogen. Hierdoor is er minder dan 2 meter afstand nodig tot de erfgrens, of nog minder als je bijvoorbeeld een schutting hebt.
nou, @MacD007 kom maar door met die rekentool danMag ik zelf bepalen waar de Quatt Hybrid wordt geplaatst?
Installatie montage inspraak meebeslissen beslissen plek
N
Geschreven door Nynke van Egmond-de Boer
Meer dan een week geleden bijgewerkt
De werkvoorbereider bespreekt met jou op welke plek de Quatt Hybrid zo goed mogelijk presteert, de ingrepen aan de woning zo klein mogelijk zijn en het geheel aan alle wettelijke en bouwtechnische eisen voldoet.
Als je de Quatt Hybrid liever op een andere plek wil hebben, bekijken we samen de mogelijkheden. Hierbij houden we niet alleen rekening met de wettelijke en bouwtechnische eisen, maar ook met de mogelijkheden van onze installateurs en met eventuele extra kosten.
[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 10-04-2024 15:03 ]
Hmmm dit is wel vreemd hoor. Klinkt bijna alsof er iets in jullie huis het geluid van hun Quatt versterkt of mee resoneert. Je kunt ook 100% duidelijk bij jullie binnen horen wanneer de Quatt aan of uit is bij de buren?W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:29:
Kun je iets voelen trillen in de muren of leidingen?
Overdag heb ik dus geen idee of hij aanstaat. In de nacht hoorde je het verschil duidelijk.
Nu hij op silent staat heb ik hem in de late avond niet meer gehoord. In de vroege ochtend denk ik wel, maar niet hinderlijk, ik ben in elk geval niet genoeg wakker geweest om het zeker te weten
Dat is nu ook denk ik het lastige punt. De buren hopen uiteraard dat het hiermee opgelost is. Als het zo als nu blijft is het dat ook. Tenminste, tenzij mijn dochter er nog wakker van ligt, zij was 2 nachten bij haar vader en ligt dus tegen de wand van de kamer naast het raam.
Alleen als ik de reacties van veel Tweakers lees is de kans groot dat het in de winter onvoldoende helpt hem op silent te zetten. En hoe overtuig je buren/Quatt daarvan als dat nog niet aangetoond is. Wachten kan, maar dan is het winter voor je weet dat het echt niet gaat.
[ Voor 44% gewijzigd door W13k3 op 10-04-2024 15:28 ]
Consumentenrecht. Die Quatt kan onmogelijk uit zijn garantie zijn en zelf plaatsen mag niet eens.
Dit is naar ik aanneem geen garantie. Garantie gaat over defecte producten. De Quatt werkt waarschijnlijk (even aangenomen dat er geen fout in de compressor zit) gewoon normaal.netappie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:18:
[...]
Consumentenrecht. Die Quatt kan onmogelijk uit zijn garantie zijn en zelf plaatsen mag niet eens.
Voldoen aan de geluidsnormen is (naar ik heb begrepen vanuit dit topic) de verantwoordelijkheid van de consument. Aan de andere kant maakt Quatt een (sumiere) geluidsberekening, en als deze aangeeft dat het mag neem ik aan dat ze hiermee ook verantwoordelijk worden voor de plaatsing en de regelgeving hieromtrent.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als je hem echt zo goed hoort als ie aanstaat ( zelfs door een heel huis heen) dan is er volgens mij toch echt iets niet in orde met die Quatt, en dat valt dan onder de garantie. ( nog even afgezien of die Quatt daar mag blijven hangen)W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:30:
Goede vragen. Als die verantwoordelijkheid bij Quatt ligt zou fijn zijn. Dan kan ik naast de buren gaan staan, om Quatt voor een oplossing te laten zorgen. Dat is altijd beter voor de samenwerking dan wanneer je als buren tegenover elkaar komt te staan.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Dat staat los van of je als bewoner voldoet aan plaatsingseisen.netappie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:18:
[...]
Als de buurman geen vergunning heeft aangevraagd (en verkregen) terwijl dat in die gemeente wel moet, zou Quatt dat dan ook moeten oplossen?
Ik heb hierboven het stukje gequote van de website van Quatt.W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:30:
Goede vragen. Als die verantwoordelijkheid bij Quatt ligt zou fijn zijn. Dan kan ik naast de buren gaan staan, om Quatt voor een oplossing te laten zorgen. Dat is altijd beter voor de samenwerking dan wanneer je als buren tegenover elkaar komt te staan.
Als de rekentool zegt dat het niet voldoet, dan heeft buurman iets om Quatt mee om zijn oren te slaan.
ik blijf het persoonlijk een no go vinden om je warmtepomp zo te (laten) installeren
Je kan het vermogen in de Quatt in de app heel exact bedienen, de "slider" zoals eerder genoemd. Daarbij kan je de Quatt op een lager niveau laten draaien tussen 19u en 07u. Ik zou samen met de buren bepalen wat dit lagere niveau is. Dat kan je doen door in de avond/nacht:W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:17:
Alleen als ik de reacties van veel Tweakers lees is de kans groot dat het in de winter onvoldoende helpt hem op silent te zetten. En hoe overtuig je buren/Quatt daarvan als dat nog niet aangetoond is. Wachten kan, maar dan is het winter voor je weet dat het echt niet gaat.
- de thermostaat 5gr hoger te zetten dan de temperatuur in die ruimte, zodat de Quatt echt even aan de bak moet;
- vervolgens samen in jullie huis gaan luisteren;
- de Quatt steeds op wat lager vermogen laten draaien mbv de slider;
- tot het moment dat voor jullie het geluid niet meer hoorbaar is.
Als dit voor jullie vervolgens de geluidsoverlast oplost, dan is het ergste wat er kan gebeuren; dat het huis van jouw buren in de nacht teveel gaat afkoelen, waardoor ze een hoger gasverbruik hebben, omdat de Quatt het niet aankan. Het is m.i. dan aan jouw buren om te bepalen hoe ze hier mee om moeten gaan;
1) iets hoger gasverbruik accepteren (maar waarschijnlijk nog steeds lager dan voordat ze een QUatt hadden);
2) de verwarming in de nacht lager zetten, zodanig dat de Quatt het ook met z'n lagere vermogen beter red;
3) Quatt verplaatsen.
1) en 3) leiden tot hogere kosten voor de buren en 2) leidt tot comfort verlies.
Succes met dit traject!
p.s. ik zou persoonlijk niet nu al gaan praten over wettelijke afstanden en geluidsnormen, want dan wordt het direct een vervelend gesprek..... De berekening van MacD007 zou ik dus voorlopig even achter de hand houden....Eerst proberen om er samen uit te komen

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Die regels zijn er juist zodat je deze gesprekken niet hoeft te voeren.verguldebarman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:05:
[...]
Je kan het vermogen in de Quatt in de app heel exact bedienen, de "slider" zoals eerder genoemd. Daarbij kan je de Quatt op een lager niveau laten draaien tussen 19u en 07u. Ik zou samen met de buren bepalen wat dit lagere niveau is. Dat kan je doen door in de avond/nacht:
- de thermostaat 5gr hoger te zetten dan de temperatuur in die ruimte, zodat de Quatt echt even aan de bak moet;
- vervolgens samen in jullie huis gaan luisteren;
- de Quatt steeds op wat lager vermogen laten draaien mbv de slider;
- tot het moment dat voor jullie het geluid niet meer hoorbaar is.
Als dit voor jullie vervolgens de geluidsoverlast oplost, dan is het ergste wat er kan gebeuren; dat het huis van jouw buren in de nacht teveel gaat afkoelen, waardoor ze een hoger gasverbruik hebben, omdat de Quatt het niet aankan. Het is m.i. dan aan jouw buren om te bepalen hoe ze hier mee om moeten gaan;
1) iets hoger gasverbruik accepteren (maar waarschijnlijk nog steeds lager dan voordat ze een QUatt hadden);
2) de verwarming in de nacht lager zetten, zodanig dat de Quatt het ook met z'n lagere vermogen beter red;
3) Quatt verplaatsen.
1) en 3) leiden tot hogere kosten voor de buren en 2) leidt tot comfort verlies.
Succes met dit traject!
p.s. ik zou persoonlijk niet nu al gaan praten over wettelijke afstanden en geluidsnormen, want dan wordt het direct een vervelend gesprek..... De berekening van MacD007 zou ik dus voorlopig even achter de hand houden....Eerst proberen om er samen uit te komen
Als je het in der minne wil schikken is dat uiteraard prima, maar dan heeft de buurman relatief weinig aan zijn Quatt in de winter.
De oplossing is toch echt om hem om de hoek in zijn achtertuin te plaatsen. Of aan de achtergevel. Maar dat zal allemaal niet lekker uitkomen kwa leidingwerk enzo, en dus is er gekozen voor
A. Zelf geen last van het ding, en
B. Quatt hoeft nog maar 1 meter naar de CV ketel (kan ik me zo voorstellen)
Voor zowel Quatt als buurman de weg van de minste weerstand, ten koste van de nachtrust van de buren

(Daarom regels, maar beter was hier geweest dat de installatie waar hij nu hangt nieteens een optie was)
@W13k3 waar komt die afwaterbuis trouwens op uit? Je had het over recht van overpad.
Helaas niet, de bouwetgeving, dus het valt hier onder het aspect verbouwen en dus onder het bouwbesluit, de geluidseisen zelf maken ook onderdeel uit van dit bouwbesluit, geeft heel duidelijk aan dat de eigenaar van het bouwobject primair verantwoordelijk is, deze verantwoordelijkheid verschuift alleen indien er heel duidelijke afspraken en opdracht tot (bv aan een bouwkundige met duidelijke omschrijving van de opdracht) is gedaan.W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:30:
bij plaatsen (kan) adviseert een leverancier, maar hoeft dat formeel niet eens.
Een bouwwerk moet altijd voldoen aan de voorschriften uit het Bouwbesluit 2012. Ook als je bouwt of verbouwt met of zonder vergunning. Maar ook als je een bestaand pand hebt. Dit heeft de Raad van State op 27 juli 2016 (ECLI:NL:RVS:2016:2100) nogmaals bevestigd."
De voorschriften voor bestaande bouw die gesteld worden in het Bouwbesluit 2012 zijn minimumeisen. Als eigenaar van een pand heb je de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat jouw pand ook voldoet aan deze eisen.
sorry, kan het helaas niet anders maken, dus in dit geval is en blijft je buurman de eerste aanspreekpunt op dit punt.
of en hoe deze buurman zijn leverancier daarop kan aanspreken is een heel andere zaak, in feite is dat ook een heel andere wetgeving (civiel recht)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Onder de Quatt loopt een stroomaanvoer. Ook geen fraaie oplossing. Verder is er op de hoek van mijn huis een regenpijp maar volgens mij stond die niet op de foto.
Als het goed is, is er een buis aangesloten waar het condens in kan weglopenW13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:08:
@paQ welke afwateringsbuis bedoel je?
Onder de Quatt loopt een stroomaanvoer. Ook geen fraaie oplossing. Verder is er op de hoek van mijn huis een regenpijp maar volgens mij stond die niet op de foto.
:strip_exif()/f/image/gBxF9ysN4qAtJY29z5Vw7fhq.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk, die komt uit tussen de plantjes.
Dat overpad heeft te maken met dat het pad tussen beide huizen half eigendom is van de buren en half van mij. Beiden mogen het hele pad gebruiken. Ik moet er bijvoorbeeld met een auto overheen kunnen naar mijn garage, al doe ik dat zelden want het past nauwelijks.
[ Voor 23% gewijzigd door W13k3 op 10-04-2024 19:09 ]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Of simpelweg te dicht bij. Het geluid kan geen kant op tussen de gevels in.robmaas schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:34:
Ik zou ook nog checken of je de muur van de buren voelt brommen als de Quatt vol aanslaat. Best kans dat die muur als een enorm klankbord fungeert. ( maar denk toch eerder aan een foutje in de compressor)
nee, een beetje volgens deze tekening:Friezin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:55:
[...]
Ik zie hier in de link zo snel niet wat ik bedoel: maaiveld.
Oftewel: Wat wanneer de Quatt op 5 meter hoogte een meter van de erfgrens aan een muur hangt? Geldt dan erfgrens op de grond (maaiveld) of rechtuit?
(Al zoekende vind ik net een site met indicatieve berekening (waar ook wordt verwezen naar de officiële berekening die Mac al aan het doen is)
https://warmtepomp-panel....pomp_op_perceelgrens.html )
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zhNqPtuXNNSF21nNwEPGduzH.jpg?f=user_large)
Dus diagonaal, meetpunt blijft hierbij op 1,5 staan. berekenen conform de Stelling van Pythagoras.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4rfT3MULa7AeZjUmsam5mZU.jpg?f=user_large)
waarbij b = hoogte - 1,5 en a = afstand tot erfgrens, c= de afstand warmtepomp naar meetpunt.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 10-04-2024 21:22 ]
Maar dat is dus alleen het geval als het perceel van de buren op de erfgrens geen bebouwing heeft, gezien het onderschrift.MacD007 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:20:
[...]
nee, een beetje volgens deze tekening:
[Afbeelding]
Dus diagonaal, meetpunt blijft hierbij op 1,5 staan. berekenen conform de Stelling van Pythagoras.
[Afbeelding]
waarbij b = hoogte - 1,5 en a = afstand tot erfgrens, c= de afstand warmtepomp naar meetpunt.
Ook niet heel raar, want anders zou je met een beetje aanbouw waarbij de dakrand wat hoger ligt dan het dak (wat bij onze garage wel het geval is), en een niet al te hoge warmtepomp nooit meer rekening te hoeven houden met buren, omdat die lijn die je (virtueel) over je dakrand trekt pas op 1.5 meter komt na heel veel afstand.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Was een grapje, @Friezin en flipperen.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
En is er een oplossing gevonden?Maeve schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Druksensor vervangen? Geen idee, ben al blij dat ze komen. Kan er toch een relatie zijn met de Quatt? Ik ga proberen of ze contact willen opnemen, tot nu toe niet gelukt.
Vanochtend: cv druk geeft aan 0,3 bar, wel warm water. Twee uur later enorm geratel, alsof er emmers water door de leidingen werd geperst. Toch maar gauw bijgevuld.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Wut?
(Ik probeer dit even te reconstrueren.... geen idee).
Edit, kwartje valt denk ik... flipperen klinkt als flippen?
[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 11-04-2024 07:47 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Grapje analyseren is nooit leuk.... 😬Friezin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:15:
[...]
Wut?
(Ik probeer dit even te reconstrueren.... geen idee).
Edit, kwartje valt denk ik... flipperen klinkt als flippen?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
ik bespreek dit eerst met de beste man, in overleg met hem plaats ik dat dan hier wel.paQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:18:
Ik snap die hele "T6" niet
(Of verwijst dat dan weer naar het flippen van de thermostaat?)
Anyway, @MacD007 , wat is de uitkomst in de rekentool?
Want? Alle benodigde informatie staat in dit topic.MacD007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:09:
[...]
ik bespreek dit eerst met de beste man, in overleg met hem plaats ik dat dan hier wel.
/f/image/Ad1k2MhEQBS8bqs6DRQETGZM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bWNpcBU9o3Z7wDF0opHPMjOI.png?f=fotoalbum_large)
Een schatting van GPT is dat er 1.5dB bij komt vanwege reflecties.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-04-2024 12:49 ]
Update, ter info: vanochtend is de flowmeter vervangen, en nu komen de flows weer overeen met wat het zou moeten zijn (800l/h in bedrijf en 0 l/h als Quatt en ketel uitstaan)ADutchGuy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:39:
Hallo,
Ik volg dit topic al even en ben eigenlijk prima tevreden met mijn eigen Quatt. Iets wat ik niet heb gelezen, maar misschien heb ik het gemist, is de actuele flowmeting. Met draaiende Quatt is deze ca 800l/h, maar met stilstaande Quatt altijd ca 588l/h, terwijl ik niets hoor of voel stromen en het elektrisch verbruik op dat moment slechts 5w is.
Is dit gebruikelijk, of gaat er iets mis met mijn flowmeter?
Sinds gisteren staat de CiC op watertemperatuur aansturing, het geeft qua kamertemp en qua kw_verbruik, een heel stabiel beeld. Geen overshoots meer
Echter bij een overgang van het watertemp-setpoint (otFtControlSetpoint) van bv 30 naar 28 graden C zie ik een pendelende Wp, ca 6 keer aan en uit per uur. Op het laagste vermogensnivo (ca 370 watt input) !
Is dit normaal gedrag van de CiC, en constateren jullie dit ook?
(Heb inmiddels een ticket lopen bij Quatt).
[ Voor 7% gewijzigd door Freeckje op 11-04-2024 13:05 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Nog een reden om AI en dus ook GPT niet te vertrouwen, want een controle is hier dus niet mogelijk.paQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:44:
dit maakt GPT4 er van:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een schatting van GPT is dat er 1.5dB bij komt vanwege reflecties.
Overigens uitkomst van de officiële berekening is dat deze op de dag voldoet en avond/nacht is dat afhankelijk van de tonaaltoeslag K1 bij K1=2 of 3 voldoet het niet, bij K1=0 en 1 dus wel.
Afstand tot meetpunt op erfgrens ligt hierbij op 4,35 m !
nou nou, wat een uitspraken weerMacD007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:39:
[...]
Nog een reden om AI en dus ook GPT niet te vertrouwen, want een controle is hier dus niet mogelijk.

"Officiële berekening" = jouw berekening?Overigens uitkomst van de officiële berekening is dat deze op de dag voldoet en avond/nacht is dat afhankelijk van de tonaaltoeslag K1 bij K1=2 of 3 voldoet het niet, bij K1=0 en 1 dus wel.
Afstand tot meetpunt op erfgrens ligt hierbij op 4,35 m !
Als er op hoger gelegen delen in de gevel ramen of deuren zijn die open kunnen, dan moet je dat punt als meetpunt pakken. (Zoals ik het interpreteer) En in dat geval kun je de rechtstreekse afstand nemen.
Anders kun je namelijk voor Jan Doedel een tuinscherm op de grond op de erfgrens plaatsen, en dan zou hij plotseling niet meer voldoen in plaats van (nu) wel.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 11-04-2024 14:33 ]
/f/image/8ia9VWGFKz4rXWikpeLV5nhX.png?f=fotoalbum_large)
positie 1: 1,5m boven maaiveld op de erfgrens
positie 2: het badkamerraam
[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 11-04-2024 15:03 ]
Zoals ik de handleiding van de rekentool begrijp, is dat wanneer er een te openen raam zich dichter bij de WP bevind dan de '1.5m maaiveld', dat de geluid bij het raam de beperkende factor ispaQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:58:
Dit is wat ik uit die rekentool haal.
[Afbeelding]
positie 1: 1,5m boven maaiveld op de erfgrens
positie 2: het badkamerraam
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
#metooToby-Wan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:07:
[...]
Zoals ik de handleiding van de rekentool begrijp, is dat wanneer er een te openen raam zich dichter bij de WP bevind dan de '1.5m maaiveld', dat de geluid bij het raam de beperkende factor is
Maar echt voorzien in deze situatie wordt er niet in die tool. Wat een abracadabra.
bedankt dat je meedenkt, echter ja, dat is ook meegenomen in de berekening.paQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:20:
[...]
nou nou, wat een uitspraken weer
[...]
"Officiële berekening" = jouw berekening?
Als er op hoger gelegen delen in de gevel ramen of deuren zijn die open kunnen, dan moet je dat punt als meetpunt pakken. (Zoals ik het interpreteer) En in dat geval kun je de rechtstreekse afstand nemen.
Anders kun je namelijk voor Jan Doedel een tuinscherm op de grond op de erfgrens plaatsen, en dan zou hij plotseling niet meer voldoen in plaats van (nu) wel.
om even voor jullie een beter en vollediger beeld te geven, juist omdat jullie bepaalde gegevens hebben gemist (deze zijn via een pm doorgegeven) hier de afmetingen en daaronder mijn berekening.
Indien ik een fout gemaakt hebt dan graag dat even kenbaar maken, dan is de beste man en vrouw namelijk ook geholpen.
en ik heb er weer iets bijgeleerd, leer nog elke dag bij.
/f/image/Io7QlC0urWOwPQmShzh5vBMh.png?f=fotoalbum_large)
bovenste tekening is de vooraanzicht en onderste is de bovenaanzicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6fPkHzFgK9nE7zW4y8saV3HQ.png?f=user_large)
/f/image/e1i07IWpnZzt7k0mFIBB50T6.png?f=fotoalbum_large)
dit is afspraak met de poster, aub graag wel beleefd houden zoals we dat hier gewend zijn.
deze is met een K1 (tonaaltoeslag van 3 in de avond/nacht), helaas is de totaaltoeslag van de Quatt nog onbekend, heb Quatt ook verzocht om deze gegevens te publiceren.
In de webinar van Augustus 2023 (en dit werd mij iig ook bij de aanschaf verteld), stelt Quatt dat de verwachte levensduur tenminste 15 jaar is (https://support.quatt.io/...ar-alle-vragen-beantwoord)MacD007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:05:
[...]
Nee, volgens de info hier op het forum moet je Quatt dan al 1 jaar oud zijn, daarna kun je een dergelijk aanbod verwachten.
Gaat dus in na het 2de jaar.
En ja, het is een luxe product, anders zou je mogelijk daar soms ook zonder dit garantie moeten kunnen claimen, alleen ben jij dan wel in de verplichting om dit aan te tonen, zou wel eens erg lastig kunnen zijn en een lange adem moeten hebben (met een goede rechtsbijstandverzekering).
Met dit aanbod heb je daar allemaal geen last van, het is net als met een verzekering, zolang je het noet nodig hebt is het weggegooid geld, heb je het nodig ben je wel blij ermee.
In Nederland is het zo dat de wettelijke garantie gelijk staat aan de levensverwachting van het product...
Aangezien Quatt Care is neergezet als 'verlengen van de garantietermijn' (en niet als een onderhoudscontract en/of software abonnement), vraag ik mij af wat dit toevoegt...
(zie ook: https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn).
Met andere woorden; waarom zou ik dit moeten afsluiten? Voor de medewerking van Quatt om te repareren (juridische strijd) of mis ik iets?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Alle tools (En ja ook GPT) komt op eenzelfde soort resultaat, met een aangehouden marge / voorbehoud.
Meten is ook duur alleen.
Gezond verstand was een stuk goedkoper geweest.
Hoe zei Britt dat ook weer? "Spijt is verstand dat te laat komt."
100% Mee eens. In theorie koop je met die extra garantie gebakken lucht. In de praktijk is het eerder een 'voorkom-gezeur' pakket. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen...BarryB75 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:39:
[...]
In de webinar van Augustus 2023 (en dit werd mij iig ook bij de aanschaf verteld), stelt Quatt dat de verwachte levensduur tenminste 15 jaar is (https://support.quatt.io/...ar-alle-vragen-beantwoord)
In Nederland is het zo dat de wettelijke garantie gelijk staat aan de levensverwachting van het product...
Aangezien Quatt Care is neergezet als 'verlengen van de garantietermijn' (en niet als een onderhoudscontract en/of software abonnement), vraag ik mij af wat dit toevoegt...
Met andere woorden; waarom zou ik dit moeten afsluiten? Voor de medewerking van Quatt om te repareren (juridische strijd) of mis ik iets?
het probleem is dat je mogelijk daar wel recht op hebt, overigens is dat wel ook enigzins beperkt, maar je moet het wel aan tonen dat het hun fout is, en daar heb je dus al het probleem en zijn problemen voor geprogrameerd.BarryB75 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:39:
[...]
In de webinar van Augustus 2023 (en dit werd mij iig ook bij de aanschaf verteld), stelt Quatt dat de verwachte levensduur tenminste 15 jaar is (https://support.quatt.io/...ar-alle-vragen-beantwoord)
Vaak is het dus moeilijk om je gelijk te krijgen, ook al zou je er recht op hebben.
En dan is een dergelijke verlenging gewoon handig, want dan heb je deze diskussie dus niet.
Als je eerlijk bent zul je waarschijnlijk zien dat dit gemak in de supermarkt nog een heel stuk duurder is dan wat je bij Quatt betaald.
Ja, dat is zo, alleen is dat raam nu duidelijk buiten deze afmetingen, een heel stuk meer zelfs.Toby-Wan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:07:
[...]
Zoals ik de handleiding van de rekentool begrijp, is dat wanneer er een te openen raam zich dichter bij de WP bevind dan de '1.5m maaiveld', dat de geluid bij het raam de beperkende factor is
zie maar de tekeningen.
Bij mij moest het ook gewijzigd worden. Mailtje naar support loste het op. Je kunt het inderdaad niet zelf veranderen.Bennobang schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:29:
Even iets van een andere orde. Ik heb een nieuw e-mail adres maar dat kan je niet via de app wijzigen lijkt het. Iemand dat wel eens eerder moeten doen bij Quatt?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Een besparing van 525€ per Quatt in een jaar? Lijkt me heel veel.
Zouden ze dat uit de app halen, waar ik -zoals vele anderen waarschijnlijk- fictieve tarieven heb ingevuld?
En/of doen ze de aanname dat ik net zoveel warmte produceer als ik met een gasketel had gedaan? (spoiler: het is meer met warmtepomp door defrosts+beperkte nachtverlaging)
Ik heb veeel minder dan 525€ aan energiekosten bespaard, in elk geval.
(wel veel gas bespaard, dus toch redelijk tevreden)
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 11-04-2024 18:13 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bij mij klopt het ongeveer wel denk ik. Ik heb de juiste tarieven ingevoerd. Heb wel zonnepanelen, maar daar kwam ik voor het Quatt tijdperk exact mee uit.SBL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:11:
[...]
Zouden ze dat uit de app halen, waar ik -zoals vele anderen waarschijnlijk- fictieve tarieven heb ingevuld?
En/of doen ze de aanname dat ik net zoveel warmte produceer als ik met een gasketel had gedaan? (spoiler: het is meer met warmtepomp door defrosts+beperkte nachtverlaging)
Geplaatst in mei 2023:
:strip_exif()/f/image/BtkANUB4MPiNZEdQK6xncnHE.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Zie de vacature:
https://quatt.recruitee.com/o/country-manager-germany
Ben benieuwd of ze daar wel markt zien in warmtepompen 🤔 ze gaan net over naar gas.
Volgens mij is dit Quattschmklcln schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:44:
Iemand al gezien dat ze ook in duitsland hun naam willen vestigen met hun product?
Zie de vacature:
Ben benieuwd of ze daar wel markt zien in warmtepompen 🤔 ze gaan net over naar gas.

zowel w/w als ook l/w.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Volgens mijn Quart had ik afgelopen winter en besparing van 980 euro (COP 4.6). Het hangt natuurlijk allemaal van je eigen Electra/gas tarieven af (0.38 resp 1.55 euro)SBL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:11:
[...]
eigenlijk niet echt, volgens de app heb ik tot nu toe 1000 m3 gas bespaard, dat is dus ruim 1200 euro. aangezien ik de stroom volledig kan salderen is mijn voordeel dus deze 1200 euro voor dit stookseizoen (tot nu toe).SBL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:11:
[...]
Dus het hier bovengenoemd bedrag lijkt me helemaal niet gek.
1,1/m3 (dynamisch) en 0,29/kWh is de besparing in € 510,-
heb je ook de prijzen daar gezien ? daar begint het bij 10.000 euro, en een warmtepomp daar kost ook zo maar 30.000 euro, komt mn ook door de zeer hoge subsidies die ze daar geven.dunklefaser schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:55:
[...]
Volgens mij is dit Quattsch- in D zijn ze even lang (of zelf langer) met warmtepompen bezig,
zowel w/w als ook l/w.
De monteur die bij mij is geweest om de Quatt om te wisselen ging de dag erna 1 plaatsen in Duitsland 👍🏻mklcln schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:44:
Iemand al gezien dat ze ook in duitsland hun naam willen vestigen met hun product?
Zie de vacature:

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nee, een berekening conform de officele rekentool, en dat met de juiste afmetingen en niet zoals bij jou via een mini of meer grove schatting.paQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:20:
[...]
nou nou, wat een uitspraken weer
[...]
"Officiële berekening" = jouw berekening?
zo ver ik de wettelijke regeling heb gelezen kwam daar een toegestaande berekening via GPT daar niet in voor.
kijk eerst maar eens naar het rekenmodel, daar zie je 3 extra rekenpunten, waarbij 2 mbt het raam en één mbt de erfgrens.Als er op hoger gelegen delen in de gevel ramen of deuren zijn die open kunnen, dan moet je dat punt als meetpunt pakken. (Zoals ik het interpreteer) En in dat geval kun je de rechtstreekse afstand nemen.
Je moet gpt niet zomaar (dis)kwalificeren als maar weer eens onbetrouwbaarMacD007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:16:
[...]
Nee, een berekening conform de officele rekentool, en dat met de juiste afmetingen en niet zoals bij jou via een mini of meer grove schatting.
zo ver ik de wettelijke regeling heb gelezen kwam daar een toegestaande berekening via GPT daar niet in voor.![]()
[...]

De parameters die ik ingeef rekent hij keurig uit. Incl analyze als ik daar op klik.
Daarbij, ook DE rekentool is hooguit een benadering. Staat er ook bij vermeld.
Het is enig richting geven, alhoewel het ding hopeloos onhandig is gemaakt.
Typisch zo’n ding waar er 0,0 is nagedacht over de user input. Allemaal uit de gedachtegang van de maker.
Zie geluidslabel.com hoe het ook kan (zou moeten)
Het punt blijft dat je met deze installatie de boel op scherp zet met je naaste omgeving. En @W13k3 zit er maar mooi mee.
Du sollst nicht quatschen .... 🤣🤣dunklefaser schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:55:
[...]
Volgens mij is dit Quattsch- in D zijn ze even lang (of zelf langer) met warmtepompen bezig,
zowel w/w als ook l/w.
Allemaal leuk je eigen gedachten, helaas hebben deze geen wettelijke borging, wat de rekentool dus wel heeft, ondanks zijn beperkingen.paQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:52:
[...]
Je moet gpt niet zomaar (dis)kwalificeren als maar weer eens onbetrouwbaar
De parameters die ik ingeef rekent hij keurig uit. Incl analyze als ik daar op klik.
Daarbij, ook DE rekentool is hooguit een benadering. Staat er ook bij vermeld.
Het is enig richting geven, alhoewel het ding hopeloos onhandig is gemaakt.
Typisch zo’n ding waar er 0,0 is nagedacht over de user input. Allemaal uit de gedachtegang van de maker.
Zie geluidslabel.com hoe het ook kan (zou moeten)
Het punt blijft dat je met deze installatie de boel op scherp zet met je naaste omgeving. En @W13k3 zit er maar mooi mee.
Een gemeente heeft hier ook helaas alleen de optie van het bouwbesluit, de enige andere optie is om het te meten.
Los wat een tool als GPT wel of niet kan is met name ook afhankelijk van de input. Het nadeel wat ikmin dergelijke toepasssingen zie dat je deze dus niet kunt toetsen hoe ze tot die oplossing zijn gekomen, nog ontbreekt het van een wettelijke status.
Dus als jij daar gelukkig van wordt prima, maar om aan te tonen dat iets wel of niet voldoet mbt de geluidseisen is het in mijn ogen geheel onbruikbaar, wettelijk heb je hiervoor maar twee opties, en GPT staat daar niet bij.
ter aanvulling; hier een formeel stukje van de rijksoverheid wat zij hierover zeggen.:
"De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden. Deze bepalingsmethode is een geluidsmeting op locatie. Op basis van akoestische berekeningen kan men echter vooraf aannemelijk maken dat voldaan wordt aan de geluidseis. Voor deze berekeningen heeft het ministerie van BZK een rekentool (ODS-bestand) laten opstellen en een daarbij behorende handleiding."
bron
dit is ook in de desbetreffende toelichting van deze regeling nog nader verwoord.
"In de praktijk kan namelijk op basis van akoestische berekeningen of praktijkrichtlijnen aannemelijk worden gemaakt dat voldaan zal worden aan de geluidseis. Dit wordt nu ook al gedaan bij andere geluidseisen uit het Bouwbesluit en de milieuregelgeving. Naast de wettelijke meetmethode laat het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna: BZK) in overleg met de installatiesector een praktische rekentool hiervoor maken. Deze rekentool zal aansluiten bij de rekentool die thans al in Duitsland wordt gehanteerd en waarvoor de leveranciers van installaties al de benodigde productinformatie hebben."
bron:
[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 12-04-2024 09:30 ]
De rekentool is verder ook niets wettelijks aan.MacD007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:00:
[...]
Allemaal leuk je eigen gedachten, helaas hebben deze geen wettelijke borging, wat de rekentool dus wel heeft, ondanks zijn beperkingen.
Een gemeente heeft hier ook helaas alleen de optie van het bouwbesluit, de enige andere optie is om het te meten.
Los wat een tool als GPT wel of niet kan is met name ook afhankelijk van de input. Het nadeel wat ikmin dergelijke toepasssingen zie dat je deze dus niet kunt toetsen hoe ze tot die oplossing zijn gekomen, nog ontbreekt het van een wettelijke status.
Dus als jij daar gelukkig van wordt prima, maar om aan te tonen dat iets wel of niet voldoet mbt de geluidseisen is het in mijn ogen geheel onbruikbaar, wettelijk heb je hiervoor maar twee opties, en GPT staat daar niet bij.
Als dat zo zou zijn, dan heb je ineens 'juridische' slagkracht?
Geluid afzwakking is een logaritmische berekening. Die kun je op diverse manieren berekenen, en daarbij omstandigheden in ogenschouw nemen. Dat geeft je een best behoorlijke benadering. Dat kan met GPT, dat kun je zelf doen, of met warmtepomp-panel, of met de rekentool.
aannemelijk, en prognose, en verwachtingDe wettelijke bepalingsmethode is een meting op locatie, zoals gebruikelijk is bij geluideisen
in de bouw- en milieuregelgeving. Dat de wettelijke bepalingsmethode een meetmethode op
locatie is, betekent echter niet dat bij buiten opgestelde installaties daadwerkelijk moet worden
gemeten. In de praktijk kan namelijk op basis van akoestische berekeningen vaak aannemelijk
worden gemaakt dat voldaan zal worden aan de geluideis. Voor deze berekeningen is de deze
rekentool gemaakt.
"Ja, deze willekeurige persoon van tweakers heeft dit voor me ingevuld en nu heeft het juridische waarde"
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 11-04-2024 22:25 ]
Hier alleen dit jaar al een besparing van 979,46. Ik kan mijn stroom salderen, had 9000 KWh overschot voor de quatt kwam. Tarieven staan op 5 cent stroom en 1 euro 17 voor gas.Rowwan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:00:
[...]
Volgens mijn Quart had ik afgelopen winter en besparing van 980 euro (COP 4.6). Het hangt natuurlijk allemaal van je eigen Electra/gas tarieven af (0.38 resp 1.55 euro)
Voor een eerlijke berekening moet je het bedrag wat je voor je overschot terug zou krijgen eraf halen.joosie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:28:
[...]
Hier alleen dit jaar al een besparing van 979,46. Ik kan mijn stroom salderen, had 9000 KWh overschot voor de quatt kwam. Tarieven staan op 5 cent stroom en 1 euro 17 voor gas.
En uh , mijn besparing dit jaar ligt boven de 1250 EUR DUO. (maar we komen dan ook vanuit ca.2600 M3 gas voorheen)
[ Voor 1% gewijzigd door robmaas op 12-04-2024 00:12 . Reden: spelvout ]
Ja, ik volg wel een aantal duitse outube kanalen.. En ik schrik daar altijd van de prijzen... die ze noemen. Ook voor een nieuwe gas-cv-ketel ook. In de link hieronder een man die alles voorrekend van een cv vervangen door een warmtepomp. Hij verteld dat met ook nog door zelf veel te doen tegen de 25.000 euro kwijt was. Maar dat de cv vervangen hem 10.000 euro zou kosten.. Nou als hier de cv combiketel kapot gaat.. Vervengen we die voor nou ik denk lang niet zo duur..MacD007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:10:
[...]
heb je ook de prijzen daar gezien ? daar begint het bij 10.000 euro, en een warmtepomp daar kost ook zo maar 30.000 euro, komt mn ook door de zeer hoge subsidies die ze daar geven.
Hij komt zelfs na een jaar tot de conclusie dat de oud cv nog goedkoper draaide dan de nieuwe warmtepomp over 10 maanden die hij nu ervaarde. En had hij de oude cv vervangen door een nieuwe moderne cv goedkoper had gedraaid.. Met minder investering..
Maar gas is in duitsland ook goedkoper 7,8 cent/kwh (x 9 a 10 voor prijs per kuub ??). stroom 31 cent.
Maar goed hier is gas door 70 cent energiebelasting realtief duurder. En mensen die een warmtepomp kopen hebben logischerwijs ook allemaal zonnepanelen i.c.m. salderingregeling-"subsidie" !
YouTube: Teurer als mit der Wärmepumpe haben wir noch nie geheizt!
Dat doe ik door de prijs op 5 cent te zetten. Dat is mijn tlv.Gerardwaz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:19:
[...]
Voor een eerlijke berekening moet je het bedrag wat je voor je overschot terug zou krijgen eraf halen.
Yep. De Duitse variant van de tool is op zich wel netjes (netter), maar die houdt bij plaatsing tussen twee muren in die op minder dan 5m van elkaar staan maar liefst 9dB marge aan!robmaas schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 00:11:
Die rekentool van de overheid is natuurlijk pure quatsch. In elkaar gezet door twee, hoogst waarschijnlijk, hoogbegaafde ingenieurs maar inderdaad absoluut niet User Friendly opgebouwd. Het zegt genoeg dat ze er maar liefst 63 pagina's voor nodig hebben om uit te leggen hoe het invullen van slechts een paar parameters werkt, of zou moeten werken. Ze hebben er daarmee zo'n gedrocht van gemaakt dat het niet als grondslag kan dienen omdat de kans op fouten immers huizenhoog is (pun intended) al lijkt dat dan weer op te vangen te zijn door ergens een marge van 2-3 in te vullen
Daarom dat het GPT antwoord ook over "real world conditions" spreekt, en je het eigenlijk zou moeten meten als je het zeker wil weten. Maar dan moet je wachten op de volgende winter, zodat het ding eens goed zijn best kan doen op stille en niet stille modus.
OF! je hangt hem daar niet op

Klopt, maar dat is een als dan berekening, ga je uit van werkelijke kosten zou je dus ook ( bij 100% saldering) deze als NUL kosten (variabele kosten) kunnen tellen, veel maakt het overigens niet uit, 2.000 kWh a 0,05 euro is 100 euro op jaarbasis.Gerardwaz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:19:
[...]
Voor een eerlijke berekening moet je het bedrag wat je voor je overschot terug zou krijgen eraf halen.
Bij je overige stroomkosten ga je namelijk je overschot ook niet mee tellen, en dan heb ik het nog niet gehad over je aandeel direct verbruik, wat daar dus buiten valt. Je vaste kosten ga je normaal gesproken ook niet mee tellen?
Dus het maakt niet zo veel uit hoe het berekend, zolang je daarmee maar gelukkig kunt zijn.
Ja, het is niet echt een gebruiksvriendelijk programma, aan de andere kant is dit een behoorlijk complex verhaal, dus als je dan kijkt hoe ze het hebben opgelost, vind ik het nog behoorlijk geslaagd.robmaas schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 00:11:
Die rekentool van de overheid is natuurlijk pure quatsch. In elkaar gezet door twee, hoogst waarschijnlijk, hoogbegaafde ingenieurs maar inderdaad absoluut niet User Friendly opgebouwd. Het zegt genoeg dat ze er maar liefst 63 pagina's voor nodig hebben om uit te leggen hoe het invullen van slechts een paar parameters werkt, of zou moeten werken. Ze hebben er daarmee zo'n gedrocht van gemaakt dat het niet als grondslag kan dienen omdat de kans op fouten immers huizenhoog is (pun intended) al lijkt dat dan weer op te vangen te zijn door ergens een marge van 2-3 in te vullen
Met je opmerking van de handleiding ben ik het echter niet mee eens, juist hier hebben ze heel veel, deels ook goed uitgelegd achtergrond informatie geschreven, zodat als iemand zonder enige e4varing dit nog zou moeten kunnen invullen.
Het echte probleem zit hem in de zeer beperkte aantal scenario’s die het programma bied, juist ook hiervoor bied de handleiding aanvullende informatie om ook bij afwijkende situaties gebruik te kunnen maken van deze tool.
Vergeet niet er is ook een alternatief beschikbaar, namelijk achteraf meten door een erkend bedrijf.
Heeft twee behoorlijke nadelen:
A- als het niet goed is kun je weer alles afbreken en op nieuw beginnen, deze aanzienlijke kosten zijn dan wel voor jou.
B- de meting op zich zelf is veelal behoorlijk kostbaar, in vergelijking met een Quatt kan deze zelfs meer kosten dan de warmtepomp zelf, zie ik zelf dus niet zo snel gebeuren dat mensen deze keuze gaan maken. Zeker met het risico bij A ook nog bestaat.
En uh , mijn besparing dit jaar ligt boven de 1250 EUR DUO. (maar we komen dan ook vanuit ca.2600 M3 gas voorheen)
Gaat dit niet over water/water warmtepompen, waar er geboord moet worden?belmonde schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 00:46:
[...]
Ja, ik volg wel een aantal duitse outube kanalen.. En ik schrik daar altijd van de prijzen... die ze noemen. Ook voor een nieuwe gas-cv-ketel ook. In de link hieronder een man die alles voorrekend van een cv vervangen door een warmtepomp. Hij verteld dat met ook nog door zelf veel te doen tegen de 25.000 euro kwijt was. Maar dat de cv vervangen hem 10.000 euro zou kosten.. Nou als hier de cv combiketel kapot gaat.. Vervengen we die voor nou ik denk lang niet zo duur..
Hij komt zelfs na een jaar tot de conclusie dat de oud cv nog goedkoper draaide dan de nieuwe warmtepomp over 10 maanden die hij nu ervaarde. En had hij de oude cv vervangen door een nieuwe moderne cv goedkoper had gedraaid.. Met minder investering..
Maar gas is in duitsland ook goedkoper 7,8 cent/kwh (x 9 a 10 voor prijs per kuub ??). stroom 31 cent.
Maar goed hier is gas door 70 cent energiebelasting realtief duurder. En mensen die een warmtepomp kopen hebben logischerwijs ook allemaal zonnepanelen i.c.m. salderingregeling-"subsidie" !
YouTube: Teurer als mit der Wärmepumpe haben wir noch nie geheizt!
Dan maakt het idd niet veel uit. Krijg zelf 0.30 voor overschot.joosie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:35:
[...]
Dat doe ik door de prijs op 5 cent te zetten. Dat is mijn tlv.
Ook, alleen dan zijn de prijzen nog een heel stuk hoger, heb duitse kennissen, als je met hun praat over hoe we hier in Nederland dit doen zijn ze geschokt, in Duitsland begint het al met het tienvoudige voor een vergelijkbare L/W warmtepomp. Ze wilden direct ook een Quatt bestellen, helaas levert tot nu toe Quatt niet in Duitsland.olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:19:
[...]
Gaat dit niet over water/water warmtepompen, waar er geboord moet worden?
Ik weet dat een kennis een andere kennis had die in Duitsland een geboorde (enkele 100 meters diep) bron heeft laten aanleggen incl W/W warmtepomp (wel voor een zeer grote villa (incl. zwembad), kosten hiervan kwamen boven de 60.000 euro uit.
zij konden dat prima betalen, dus daar lig ik niet wakker van, maar toch.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 12-04-2024 09:37 ]
Hier in Nederland praat je ook over zulke bedragen als je moet boren en een W/W warmtepomp installeert, dus daar kijk ik niet zo van op.MacD007 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:36:
[...]
Ook, alleen dan zijn de prijzen nog een heel stuk hoger, heb duitse kennissen, als je met hun praat over hoe we hier in Nederland dit doen zijn ze geschokt, in Duitsland begint het al met het tienvoudige voor een vergelijkbare L/W warmtepomp. Ze wilden direct ook een Quatt bestellen, helaas levert tot nu toe Quatt niet in Duitsland.
Ik weet dat een kennis een andere kennis had die in Duitsland een geboorde (enkele 100 meters diep) bron heeft laten aanleggen incl W/W warmtepomp (wel voor een zeer grote villa (incl. zwembad), kosten hiervan kwamen boven de 60.000 euro uit.
zij konden dat prima betalen, dus daar lig ik niet wakker van, maar toch.
De prijzen voor de gangbare L/L warmtepompen (bv Bosch, Vaillant, Daikin etc) zijn daar niet heel anders dan in NL (kijk bv eens bij https://www.heizungsdiscount24.de/), ik weet niet hoe het in GER met subsidies zit, maar denk dat de uurtarieven voor installateurs daar ook niet heel veel afwijken van die in NL.
Kortom: ik denk dat de hoge bedragen die je noemt over andere setups gaan dan over een split of monobloc L/L warmtepomp. In Nederland kost je dat ook ca. 10k voor een full-electric van een gerenomeerd merk inclusief alle materiaal en manuren.
Een hybride Quatt of DeWarmte oid zijn idd weer een stuk goedkoper, maar dat is in NL niet anders.
Als ik zo rond kijk zie ik geluidsmetingen van 250€ tot 1000€ , niet schrikbarend hoog.MacD007 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:57:
[...]
Vergeet niet er is ook een alternatief beschikbaar, namelijk achteraf meten door een erkend bedrijf.
A- als het niet goed is kun je weer alles afbreken en op nieuw beginnen, deze aanzienlijke kosten zijn dan wel voor jou.
B- de meting op zich zelf is veelal behoorlijk kostbaar, in vergelijking met een Quatt kan deze zelfs meer kosten dan de warmtepomp zelf, zie ik zelf dus niet zo snel gebeuren dat mensen deze keuze gaan maken. Zeker met het risico bij A ook nog bestaat.
[...]
En nogmaals als een Quatt zoveel geluid weet te produceren dat iemand er aan de andere kant van het er tegenoverstaande huis, wakker van ligt dan is er eerder iets mis met de Quatt of de ophanging dan met de locatie.
Was er niet een specifiek topic over de geluidsproblematiek bij airco's en warmtepompen?
Volgens mij zijn niet alleen de gebruikers van Quatt-warmtepompen hiermee geconfronteerd.
ik ken prijzen die een stuk hoger liggen, maar dan nog in feite is het dus 250-1000 voor iets wat je dus voor de meeste gevallen gratis kunt krijgen.robmaas schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:10:
[...]
Als ik zo rond kijk zie ik geluidsmetingen van 250€ tot 1000€ , niet schrikbarend hoog.
En nogmaals als een Quatt zoveel geluid weet te produceren dat iemand er aan de andere kant van het er tegenoverstaande huis, wakker van ligt dan is er eerder iets mis met de Quatt of de ophanging dan met de locatie.
En en is eigenlijk nog een veel belangrijker aspect wat tegen meten spreekt, je moet het dus doen na plaatsing, en wat doe je als het dan blijkt dat het niet voldoet, kun je zo opnieuw 1000-2000 euro uitgeven voor een nieuwe plaatsing. los van de elende die je dan krijgt.
mij lijkt het gebruik van de WPAC rekentool om te kijken waar je de warmtepomp het beste kunt plaatsen een betere (en slimmere) werkwijze.
vooral omdat je daarmee ook een bepaalde rechtszekerheid en vaak nog belangrijker kunt aantonen dat je een goede inspaningsverplichting om je te houden aan wettelijke bepalingen hebt gedaan (dat laatste is belangrijk als bv een gemeente tot handhaving wil overgaan, dat zou wel eens het verschil tussen wel of geen boete kunnen betekenen).
deze WPAC berekening is namelijk wel in de regelgeving geborgd. (uiteraard dien je wel de juiste gegevens in te vullen) zie bv mijn post waar dit kort staat vermeld hoe dit geborgd is. borging WPAC berekening in regelgeving
Helaas zie ik dat veel zelfs dat niet doen en pas aan de bel trekken als er klachten komen cq de buren zich afvragen of die warmtepomp van hun buren wel daar mag hangen (mbt to geluid dan, want er zijn nog veel meer apecten die hier een rol in spelen (oa de nieuw omgevingswet)).
alleen in zeer bijzondere situaties waar je absuluut niet met de tool kunt werken of bv een VVE een meting eist, is dat een verstandige keuze.
overigens bij 250 euro zou ik wel de cerificatie van dat bedrijf gaan controleren, want ze moeten wel aan de eisen voldoen en die zijn niet mals.
[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 12-04-2024 10:59 ]
ja, er zijn er diverse die dit bespreken, hier bv eentje, helaas is deze niet erg actief, ik zie dergelijke discussies eerder bij de forums van het specifieke merk warmtepomp voorbij komen.dunklefaser schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:15:
@MacD007 en anderen:
Was er niet een specifiek topic over de geluidsproblematiek bij airco's en warmtepompen?
Volgens mij zijn niet alleen de gebruikers van Quatt-warmtepompen hiermee geconfronteerd.
De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool
mogelijk, ik heb me ook nooit zo verdiept in de prijzen in Duitsland, ik krijg dat alleen mee omdat mijn Duitse kennissen daarover beginnen en ik heb echt prijzen gezien die een heel stuk hoger liggen (en dat is een man die echt alles tot de bodem uitzoekt). Maar mogelijk dat ondertussen de prijzen een stuk lager zijn geworden, best mogelijk (de uurprijzen in Duitsland zijn wel een stuk duurder, de lonen daar zijn ook hoger dan hier in Nederland (heb jaren in Duitsland gewerkt voor een Duits bedrijf).olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:08:
[...]
Hier in Nederland praat je ook over zulke bedragen als je moet boren en een W/W warmtepomp installeert, dus daar kijk ik niet zo van op.
De prijzen voor de gangbare L/L warmtepompen (bv Bosch, Vaillant, Daikin etc) zijn daar niet heel anders dan in NL (kijk bv eens bij https://www.heizungsdiscount24.de/), ik weet niet hoe het in GER met subsidies zit, maar denk dat de uurtarieven voor installateurs daar ook niet heel veel afwijken van die in NL.
Kortom: ik denk dat de hoge bedragen die je noemt over andere setups gaan dan over een split of monobloc L/L warmtepomp. In Nederland kost je dat ook ca. 10k voor een full-electric van een gerenomeerd merk inclusief alle materiaal en manuren.
Een hybride Quatt of DeWarmte oid zijn idd weer een stuk goedkoper, maar dat is in NL niet anders.
Maar dat staat los van heel het al dan niet invullen van de rekentool, dan wel de waarde die je aan de uitkomst kunt hangen van alle eenvoudigere methoden.MacD007 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:57:
[...]
[...]
Zowel A als B hadden echt doodsimpel voorkomen kunnen worden door een installatie niet zo uit te (laten) voeren. Zowel buurman als Quatt hebben hier verantwoording. Buurman is hoofdverantwoordelijke, maar Quatt stelt op zijn beurt installatie binnen wettelijke kaders uit te voeren. (waarbij je nu dus wel vraagtekens mag zetten)
@W13k3 staat er bij als 3e en kijkt er naar.
Weet je al hoe nu verder overigens?
Hier staat wel redelijk wat beschreven:dunklefaser schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:15:
@MacD007 en anderen:
Trillingen warmtepomp dempen
Misverstand - met "geluidsproblematiek" bedoel ik in niet de laagfrequente "Körperschall"okijokii schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:34:
[...]
Hier staat wel redelijk wat beschreven:
Trillingen warmtepomp dempen
(meestal in je eigen huis), maar het geluid wat de warmtepomp via de lucht verspreid.
Voor zover ik weet is dat ook wat de diverse tools schatten/berekenen,
waarbij de "rekentool" van de rijksoverheid door de gemeente gebruikt wordt.
Ik ken tenminste een dossier van een vergunningsaanvraag in mijn gemeente.
nee, dan zou hij ook een hogere cop dan 3,6 hebben. Hij heeft overigens niks aan zijn afgifte systeem veranderd. Bewust om verschil te zien. Met dezelfde radiatoren en ik geloof dat hij het over max van 44 graden vorlauftemperatuur/aanvoertemperatuur heeft voor zijn systeem.. nadat hij eerst hoger begon.olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:19:
[...]
Gaat dit niet over water/water warmtepompen, waar er geboord moet worden?
Volgens de app heb ik >1100m3 gas bespaard. Maar in het echt dus niet.MacD007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:07:
[...]
eigenlijk niet echt, volgens de app heb ik tot nu toe 1000 m3 gas bespaard, dat is dus ruim 1200 euro. aangezien ik de stroom volledig kan salderen is mijn voordeel dus deze 1200 euro voor dit stookseizoen (tot nu toe).
Dus het hier bovengenoemd bedrag lijkt me helemaal niet gek.
En zelfs als je volledig kunt salderen loop je een TLV mis.
Gefeliciteerd, je hebt jezelf rijk gerekend.
En bij mij is de situatie nog wat minder mooi dan bij jou, door slechtere COP en mijn salderen was al "op".
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
ja, dat is mogelijk, echter heb ik nu gewoon geen TLV op mijn fictiefe minderopbrengst boven op mijn saldering, wat ik al zij, het is maar hoe je het bekijkt, ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, ik alleen doe daar niet aan, want als ik geen warmtepomp had was ik onder de streep heel wat duurder uit geweest, en dat is wat voor mij primair telt.SBL schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:46:
[...]
Volgens de app heb ik >1100m3 gas bespaard. Maar in het echt dus niet.
En zelfs als je volledig kunt salderen loop je een TLV mis.
Gefeliciteerd, je hebt jezelf rijk gerekend.
En bij mij is de situatie nog wat minder mooi dan bij jou, door slechtere COP en mijn salderen was al "op".
ondertussen weet je hoe ik over al die andere "wel of niet AI benaderingstools denk, ja, je kunt ze mogelijk ook als guideline prima gebruiken, helaas is in de wetgeving maar twee opties genoemd dat is meten conform industriegeluid en berekenen conform de WPAC rekentool van de overheid, meer smaken zijn er niet (of de overheid bepaald dat ook andere methoden hiervoor voldoende zijn).paQ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:05:
[...]
Maar dat staat los van heel het al dan niet invullen van de rekentool, dan wel de waarde die je aan de uitkomst kunt hangen van alle eenvoudigere methoden.
Zowel A als B hadden echt doodsimpel voorkomen kunnen worden door een installatie niet zo uit te (laten) voeren. Zowel buurman als Quatt hebben hier verantwoording. Buurman is hoofdverantwoordelijke, maar Quatt stelt op zijn beurt installatie binnen wettelijke kaders uit te voeren. (waarbij je nu dus wel vraagtekens mag zetten)
@W13k3 staat er bij als 3e en kijkt er naar.
Weet je al hoe nu verder overigens?
dan heb je de vraag wie draagt hier de verantwoordelijkheid voor; ook daar is ondertussen vaak over gepraat. De hiervoor belangrijke wetgeving mn het bouwbesluit is hier echter eenduidig in, primair is en blijft de eigennaar van de woning hiervoor verantwoordelijk. Hij kan deze verantwoordelijkheid natuurlijk via de juiste contracten doorgeven, maar dat gaat een heel stuk verder dan een aankoop van een warmtepomp.
los daarvan ben ik het met je eens dat een leverancier hier wel ook een morele verplichting heeft, echter afdwingen cq het afschuiven zit daar dus niet in. Ik vrees dat je daar bij een rechter bot gaat vangen.
ook heb je gelijk dat de buurman in deze eigenlijk de gebeten hand is, juist deze regelgeving was er eigenlijk voor bedoeld dat een overlast zo veel mogelijk beperkt cq vermeden dient te worden.
Ook vind ik ook dat de gekozen locatie in deze situatie vere van ideal is, het verveldende is echter dat een WPAC tool hier voor de 45 dB (dag) een voldoet aanggeeft en alleen bij de avond/nacht (40 dB) een k1 van 2 of 3 (of meer) hier een voldoet niet aangeeft. ook als je nog iets met afmetingen gaat schuiven blijft het oordeel het zelfde.
Het probleem bij Quatt is echter dat de K1 (ten minste bij mij) onbekend is. dus heb ik uit veiligheid hier een K1 van 3 genomen (gemiddeld, K1 loopt van 0 - 6). Dit zou betekenen dat het in de avond/nacht dus niet voldoet. Je kunt de berekening graag overdoen, en als je iets ziet wat volgens jou niet klopt, dan wil ik daar met alle plezier naar kijken, twee zien meer dan één. ik kan dit ook alleen positief zien, tenslotte de poster is daarmee ook geholpen.
wat nu verder; ik vermoed dat de poster nu met zijn buurman gaat praten om te kijken wat te doen. Gezien het vreemde geluid wil ik ook een mogelijk defect niet uitsluiten, dus daar zal naar gekeken moeten worden.
ik hoop eigenlijk dat de buurman ook tot het besluit is gekomen dat de huidige plaats geen goed idee is geweest en deze beter op de achtergevel geplaatst kan worden.
Ja, goed dat je dat benoemd, ook de wetgeving mbt geluidseisen voor warmtepompen (en airco's) is uitsluitend van toepassing voor het geluidniveau, die uitwerkingen hebben richting de erfgrens met een woonbestemming. trillingen en geluid richting de eigen woning maken geen deel uit van deze wettelijke regeling.dunklefaser schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:19:
[...]
Misverstand - met "geluidsproblematiek" bedoel ik in niet de laagfrequente "Körperschall"
(meestal in je eigen huis), maar het geluid wat de warmtepomp via de lucht verspreid.
Voor zover ik weet is dat ook wat de diverse tools schatten/berekenen,
waarbij de "rekentool" van de rijksoverheid door de gemeente gebruikt wordt.
Ik ken tenminste een dossier van een vergunningsaanvraag in mijn gemeente.
De WPAC rekentool is naast meten conform meten Industrielawaai (MI) ook als tweede optie in de regelgeving (bouwbesluit) benoemd, waarbij dit in feite als eerste optie word beschreven. Deze WPAC rekentool is ook op basis van de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) opgesteld en voldoet dus ook aan deze methodiek.
Hiermee is dus ook een bepaalde rechtszekerheid (bij juist invullen van) te verwachten en dat is ook een van de redenen dat bv een gemeente dat bij een vergunningsaanvraag veelal eist.
Bij andere berekenmethodes is dit veelal onbekend op welke basis zij zijn ontworpen.
waar?MacD007 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:17:
[...]
helaas is in de wetgeving maar twee opties genoemd dat is meten conform industriegeluid en berekenen conform de WPAC rekentool van de overheid,
Ik heb intussen zelf wat metingen gedaan met Spectroid waarop de warmtepomp duidelijk te herkennen was in de badkamer. Maar dat was de ventilator ervan, niet de toon die me eerder wakker hield. Ik snap alleen de schaalindeling van deze app niet.
Nu ben ik van plan om komende week te gaan meten met de "sound analyser app". Die meet geluidsdruk in dbA. Er valt nu alleen niks te meten, het is 18 graden buiten. Ik heb zelf de tuindeur zelfs open staan.
Vanaf maandagnacht wordt het weer koud. Dan zal ook wel duidelijk worden of de silent stand leefbaar is of ook onvoldoende is.
Dat bepaalt denk ik ook wat het gesprek moet worden.
Als ik er op silent geen last van heb dan is het zijn keus om het zo te laten. Dan heeft hij alleen minder rendement van zijn warmtepomp. En hij houdt het risico dat ik in de winter alsnog op verplaatsing kom aandringen.
Als het tegenvalt dan hebben we alsnog nu het gesprek over verplaatsen.
Liefst heb ik hem daar natuurlijk weg, dat moge duidelijk zijn.
Ik vraag me zelfs af of het de toekomstige verkoop van mijn huis niet zou belemmeren hoe hij er nu hangt. Het zou mij wel afschrikken nu.
Aan de andere kant moet je ook rekening houden wat er gebeurt als je buurman verhuist. Wanneer je nieuwe buren dan niet op de hoogte zijn van eventuele afspraken mbt eco-mode zullen zij er vanuit gaan dat zij een huis met warmtepomp kopen zonder enige gebruiksbeperking. Ik weet niet of zij dan rechten kunnen ontlenen aan het feit dat jij de situatie zoals die nu is accepteert?W13k3 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:41:
Tot nu toe heb ik nog geen nieuw gesprek met de buurman gehad.
Ik heb intussen zelf wat metingen gedaan met Spectroid waarop de warmtepomp duidelijk te herkennen was in de badkamer. Maar dat was de ventilator ervan, niet de toon die me eerder wakker hield. Ik snap alleen de schaalindeling van deze app niet.
Nu ben ik van plan om komende week te gaan meten met de "sound analyser app". Die meet geluidsdruk in dbA. Er valt nu alleen niks te meten, het is 18 graden buiten. Ik heb zelf de tuindeur zelfs open staan.
Vanaf maandagnacht wordt het weer koud. Dan zal ook wel duidelijk worden of de silent stand leefbaar is of ook onvoldoende is.
Als ik er op silent geen last van heb dan is het zijn keus om het zo te laten. Dan heeft hij alleen minder rendement van zijn warmtepomp. En hij houdt het risico dat ik in de winter alsnog op verplaatsing kom aandringen.
Ik vraag me zelfs af of het de toekomstige verkoop van mijn huis niet zou belemmeren hoe hij er nu hangt. Het zou mij wel afschrikken nu.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Alleen heb ik nergens ja op gezegd. Ook niet op het hier ophangen.
Ze mogen geen overlast veroorzaken. Volgende buren mogen dat ook niet.
Maar inderdaad nog een argument waarom dit niet acceptabel is.
Ik hoop inderdaad dat ze inzien dat hij beter naar hun achtergevel of tuin kan. Dat zou zoveel rust geven.
[ Voor 20% gewijzigd door W13k3 op 12-04-2024 15:58 ]
Hou er wel rekening mee dat de berekening juist heeft aangetoond dat het probleem in de avond/nacht zit, en daar heb ik al de silentmodeus in meegenomen, en ondanks dat is het nog te hard.W13k3 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:41:
Tot nu toe heb ik nog geen nieuw gesprek met de buurman gehad.
ik verwacht dat het verschil circa 2 dB is, want bij een reductie van 2 dB (K1=1 ipv K1=3) berekend de WPAC tool dit als voldoet.
Helaas heb ik nog geen antword van Quatt gekregen.
zelf meten geeft je natuurlijk wel een referentie, echter je het echt speciale (dure) meetapparatuur nodig en je moet ook nog juist meten (is een vak apart) wil je "echte" meetbare waarden krijgen.
omdat met de huidige berekening deze in feite niet voldoet kun je dat wel van hem "eisen/met klem vragen", je hebt ten slotte deze berekening achter je staan. een volgende stap zou kunnen zijn een handhavingsverzoek te doen, met deze uitkomst staa je redelijk sterk.Als ik er op silent geen last van heb dan is het zijn keus om het zo te laten. Dan heeft hij alleen minder rendement van zijn warmtepomp. En hij houdt het risico dat ik in de winter alsnog op verplaatsing kom aandringen.
ook een nieuwe eigennaar dient conform het bouwbesluit aan alle eisen te voldoen, dus ook aan de geluidseisen, omdat dit een eigenschap van het huis is blijft dit gewoon staan. Dit betekend ook dat ook hij aan de plaatsingsvoorschriften moet blijven voldoen.Mjier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:49:
[...]
Aan de andere kant moet je ook rekening houden wat er gebeurt als je buurman verhuist. Wanneer je nieuwe buren dan niet op de hoogte zijn van eventuele afspraken mbt eco-mode zullen zij er vanuit gaan dat zij een huis met warmtepomp kopen zonder enige gebruiksbeperking. Ik weet niet of zij dan rechten kunnen ontlenen aan het feit dat jij de situatie zoals die nu is accepteert?
en is nog erger, stel je hebt een warmtepomp in 2020 geplaatst (dus voor de tijd dat de geluidsregeling ingegaan is (1-4-2021)), en je verplaatst deze, dan valt deze op dat moment op zijn nieuwe plaats dus ook binnen de nieuwe geluidsnormen. dus een oudere warmtepomp even verplaatsen is vaak niet zo'n goed idee.
Nu alleen nog van gelijk hebben naar gelijk krijgen en daadwerkelijke actie.
Dus ja, ik moet in gesprek. Uitstelgedrag...
Het is wel de vraag aan welke eisen de nieuwe buren dan moeten voldoen. Overigens, het Bouwbesluit is afgeschaft. Nu geldt het Besluit bouwwerken leefomgeving.MacD007 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:14:
[...]
ook een nieuwe eigenaar dient conform het bouwbesluit aan alle eisen te voldoen, dus ook aan de geluidseisen, omdat dit een eigenschap van het huis is blijft dit gewoon staan. Dit betekend ook dat ook hij aan de plaatsingsvoorschriften moet blijven voldoen.
en is nog erger, stel je hebt een warmtepomp in 2020 geplaatst (dus voor de tijd dat de geluidsregeling ingegaan is (1-4-2021)), en je verplaatst deze, dan valt deze op dat moment op zijn nieuwe plaats dus ook binnen de nieuwe geluidsnormen. dus een oudere warmtepomp even verplaatsen is vaak niet zo'n goed idee.
De geluidseisen gelden bij nieuwbouw of verbouw. Niet voor bestaande bouw. In de praktijk gelden ze dus voor installaties vanaf 1-4-2021. Maar het is niet zo zwart-wit te zeggen of je de nieuwe buren kunt aanpakken. Zij hebben immers een bestaande installatie gekocht, die voldoet aan bestaande bouw (geen eisen over opgenomen). Dat die bij aanleg niet voldeed, is de nieuwe buren niet aan te rekenen. Die zouden dat dan als een verborgen gebrek moeten verhalen op de oude buren. Maar die zullen niet thuis geven, want de situatie toch was geaccepteerd?
Kortom, geadviseerd wordt om verse vis niet te lang te laten liggen.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Zijn jullie al verder gekomen met het analyseren van het Modbus protocol/registers waarmee de Quatt wordt aangestuurd door de CiC?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
ja, alleen is het gehele bouwbesluit 2012 integraal overgenomen in deze nieuw besluit, dus alleen de naam is veranderd, inhoud niet. zelfs de overheid spreekt op hun site nog van Bouwbesluit online2012.Mjier schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:37:
[...]
Het is wel de vraag aan welke eisen de nieuwe buren dan moeten voldoen. Overigens, het Bouwbesluit is afgeschaft. Nu geldt het Besluit bouwwerken leefomgeving.
De geluidseisen gelden bij nieuwbouw of verbouw. Niet voor bestaande bouw. In de praktijk gelden ze dus voor installaties vanaf 1-4-2021. Maar het is niet zo zwart-wit te zeggen of je de nieuwe buren kunt aanpakken. Zij hebben immers een bestaande installatie gekocht, die voldoet aan bestaande bouw (geen eisen over opgenomen). Dat die bij aanleg niet voldeed, is de nieuwe buren niet aan te rekenen. Die zouden dat dan als een verborgen gebrek moeten verhalen op de oude buren. Maar die zullen niet thuis geven, want de situatie toch was geaccepteerd?
Kortom, geadviseerd wordt om verse vis niet te lang te laten liggen.
bouwbesluit online 20212
zoals ik het lees:
"Artikel 3.8. Aangrenzend perceel
ad 2.
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.
dit nieuwe artikel 3.8.2 is geldig per 1-4-2021, zoals je ziet is dit dus niet alleen bij nieuw- en verbouw. Alle op cq na deze datum opgestelde apparatuur moet hieraan voldoen.
Hdst 3 is de verzameling Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van gezondheid.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.