Quatt heeft hier sterk aangeraden de quatt niet op te hangen. Dan kunnen er namelijk maar kleine dempers onder. Staand kan die veel grotere bigfoots er onder hebben. De quatt op een andere positie is geen optie?W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:06:
Dat is het denk ik ook. Het is een zachte brom. Maar in de stille nacht wel heel hinderlijk omdat hij overal is.
Wat denk ik relevant is dat ik een heel oud huis heb, steens gebouwd, geen spouwmuur en houten verdiepingsvloer.
Het geluid in de slaapkamers is daardoor nauwelijks minder dan het geluid buiten.
Dat kan, echter je gaat hier dus ook vermogen inleveren, datzal nu geen probleem geven, echter in de winter, waar de warmtepomp waarschijnlijk bijna 24/24 moet gaan draaien (zeker bij een oud huis met enkel steens muur) wordt het wel in dingetje.W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:35:
Mijn partner (audiotechnicus) bevestigt net dat die frequentie klopt. Hij hoorde het ook, maar ligt er niet zo snel wakker van.
Maak me nu wel zorgen om een van mijn kinderen, die was er vannacht niet maar is net als ik erg gevoelig voor geluid en slaapt op 3 à 4 meter van de Quatt. Ik slaap aan de andere kant van het huis en hoor het dus ook.
Hopelijk gaat die soundslider het voldoende oplossen, ik ga daar zeker naar vragen.
Quatt heeft echter wel nog mogelijkhedn met andere dempers (veerdempers ipv rubberen dempers, die kun je van Quatt ook krijgen als je kunt aantonen dat je last van lawaai hebt (mn trillingen).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:46:
[...]
plaats aub eens een foto van hoe de opstelling nu is, graag ook een closeup van de kontactvlakken (muur/dak).
:strip_exif()/f/image/OwNBKry1ODNXPOx46pkokw6e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0cAPO1Zadosz8s5LmbDovw32.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMgESbFL1CReRcwzMFlMhk4K.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangevuld met foto van onderen en een foto van de plaatsing ten opzichte van de huizen.
[ Voor 41% gewijzigd door W13k3 op 09-04-2024 15:15 ]
Oxygen, andere positie hoop ik op, dat hangt af van de bereidheid van de buren.
Goed te weten van die dempers.
Het gaat niet om mijn warmtepomp maar die van de buren. Zij hebben wel een spouw.MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:50:
[...]
Dat kan, echter je gaat hier dus ook vermogen inleveren, datzal nu geen probleem geven, echter in de winter, waar de warmtepomp waarschijnlijk bijna 24/24 moet gaan draaien (zeker bij een oud huis met enkel steens muur) wordt het wel in dingetje.
Quatt heeft echter wel nog mogelijkhedn met andere dempers (veerdempers ipv rubberen dempers, die kun je van Quatt ook krijgen als je kunt aantonen dat je last van lawaai hebt (mn trillingen).
Excuus, als ik wat onvriendelijk overkwam.MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:
[...]
nee, dat is het ook niet, alleen de Quatt kan nog zoveel lager, bij mij loopt deze vaak niet eens boven de 30 graden, en ja dat is dus wel weer efficenter en geeft een hogere COP, nu we het daar over hebben.
ik zag dat ook niet als een probleem, ik denk liever in oplossingen dan in problemen. dus zie het meer in die richting.
bij een warmtepomp draait het mn over het evenwicht van warmteafgifte versus warmtevraag, hoe evenwichtiger je warmteafgifte is versus van de geproduceerde warmte hoe lager een warmtepomp kan gaan draaien, eigenlijk wil je hogere temperaturen zo veel mogelijk vermijden, dat in tegenstelling tot een CV. je afgiftesysteem moet dan wel met die lagere temperatuur overweg kunnen. kan dat niet kom je vanzelf hoger uit.
[...]
en het mag ook wel iets vriendelijker, lijkt me. En nee ik heb niets tegen Tado, alleen blijkt deze juist in combinatie met een warmtepomp niet alijd de meest ideale keuze te zijn, maar als jij daar blij van word, wie ben ik dan om daar tegen te zijn. wees echter wel bekend met zijn beperkingen, net als overigens de andere termostaten ook hebben, de ideale termostaat ben ik nog niet tegengekomen.
Mijn punt is, dat jij het woord probleem hanteerde, terwijl je niet duidelijk kon maken wat het probleem is.
Als ik mij niet vergis, heb jij vloerverwarming. Ik vermoed, dat er toch een groot verschil is in wijze van en combinaties met thermostaten met betrekking tot de verschillende afgifte systemen.
Dat maakt het ook lastig. Ik kan alleen maar ervaringen delen met Quatt in combinatie met kolomradiatoren, plaatradiatoren, Heatfan ventilatoren en het Tado thermostaat systeem.
En ja de ideale thermostaat ben ik dus wel tegengekomen voor mijn situatie. Maar dat is geen garantie dat Tado bij iemand anders ook goed werkt. Zeker niet als het een ander afgifte systeem betreft.
[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 09-04-2024 15:12 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Er is onder die muur geen stuk ruimte vrij?W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:54:
Oxygen, andere positie hoop ik op, dat hangt af van de bereidheid van de buren.
[...]
Het gaat niet om mijn warmtepomp maar die van de buren. Zij hebben wel een spouw.
Bedoel je op de grond? Daar zit een deur en er naast beton. Niet ideaal, recht van overpad ook, het zou de oprit smaller maken, zeker met een extra omkasting.0xygen500 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:15:
[...]
Er is onder die muur geen stuk ruimte vrij?
Ik heb inmiddels foto's bijgeplaatst in mijn eerdere reactie.
dank jeMickel moen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:09:
[...]
Excuus, als ik wat onvriendelijk overkwam.
ik was daar denk ik ook niet helemaal duidelijk geweest, sorry daarvoor; nee ik bedoelde dus dit niet als een probleem maar meer richting een optimalisatie.Mijn punt is, dat jij het woord probleem hanteerde, terwijl je niet duidelijk kon maken wat het probleem is.
Ja en nee, mijn hoofdverwarming is wel met radiatoren, de vloerverwarming is alleen deels, mn de woonkamer is gewoon (helaas) nog zonder vloerverwarming en draait dus ook gewoon op radiatoren (normale versies met radiatorventilatoren).Als ik mij niet vergis, heb jij vloerverwarming. Ik vermoed, dat er toch een groot verschil is in wijze van en combinaties met thermostaten met betrekking tot de verschillende afgifte systemen.
dat is exact wat ik bedoelde, wat voor jou wel werkt (en in dit geval is dus voor jou de Tado een prima keuze geweest) wil echter niet zeggen dat je dit in het algemeen kunt zeggen, mn een Tado heeft zijn bijzonderheden, die vaak zeker als mensen die al hebben en met een Cv perfect heeft gewerkt plos bij een Warmtepomp dat dus niet meer doet, meer dan genoeg ervaringen hier op de diverse forums van warmtepompen.Dat maakt het ook lastig. Ik kan alleen maar ervaringen delen met Quatt in combinatie met kolomradiatoren, plaatradiatoren, Heatfan ventilatoren en het Tado thermostaat systeem.
En ja de ideale thermostaat ben ik dus wel tegengekomen voor mijn situatie. Maar dat is geen garantie dat Tado bij iemand anders ook goed werkt. Zeker niet als het een ander afgifte systeem betreft.
mogelijk oplossing zijn hier of zachte dempers of de veerdempers van Quatt. plus ik zou kijken of je nog onder het raakvlak van de ophanging een wagnermatje kunt plaatsen, bij mij werkte dat echt goed en ik heb totaal geen last van trillingen (aan de achterkant zit de keuken met de keukenkastjes, dus als daar trillingen door komen trilt de hele kast(en) vrolijk mee (heb daar dus geen last van).W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:52:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aangevuld met foto van onderen en een foto van de plaatsing ten opzichte van de huizen.
:strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7RYrVz9dlZsunkl5oER3SS0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEMtsQpgRiqHFjKQrFGPhEvt.jpg?f=user_large)
wagner dempingsmatjes
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large)
zachte dempers
Ik denk persoonlijk dat er geen oplossing is, omdat dit geen resonantie betreft, maar het geluid van de compressor. Die is er nou eenmaal, ook met wagner matjes. Verplaatsen lijkt mij de enige optie. Ik vind het ook wel vrij asociaal om je warmtepomp op deze manier op te hangen richting buren...
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Eens. Was ook mijn eerste gedacht. Ik denk dat de buren hem beter op de grond kunnen plaatsen.okijokii schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:40:
Ik denk persoonlijk dat er geen oplossing is, omdat dit geen resonantie betreft, maar het geluid van de compressor. Die is er nou eenmaal, ook met wagner matjes. Verplaatsen lijkt mij de enige optie. Ik vind het ook wel vrij asociaal om je warmtepomp op deze manier op te hangen richting buren...
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Met alle respect voor je buren, maar ze hadden van tevoren kunnen (MOETEN) weten dat deze opstelling echt overlast geeft voor jullie. Het is nu ook nog niet koud geweest, als het gaat vriezen gaat die nog harder draaien, en ga je nog meer last krijgen.
Netjes om inderdaad eerst in gesprek te gaan, maar ik zou geen genoegen nemen met een halve oplossing. Dat ding moet gewoon weg uit het steegje. Gelukkig voor jou is het nu niet echt koud meer en kunnen ze rustig aan doen.
Eens. Het lijkt dat verplaatsen de enige helpende oplossing is.
Buur inmiddels gesproken. Gaan met Quatt contact opnemen en komen er op terug. Ik heb aangegeven dat dit in elk geval onleefbaar is, want dat is het.
Het zou wel doorgerekend zijn en juist het bedrijf heefg deze plek geadviseerd. Ik heb zelf geen ervaring met Quatt maar het klinkt voor mij vrij commercieel gedacht als je dit adviseert. Ik vind dat zo'n bedrijf dan ook beter moet weten en dit moet weigeren, laat staan adviseren...
Buur inmiddels gesproken. Gaan met Quatt contact opnemen en komen er op terug. Ik heb aangegeven dat dit in elk geval onleefbaar is, want dat is het.
Het zou wel doorgerekend zijn en juist het bedrijf heefg deze plek geadviseerd. Ik heb zelf geen ervaring met Quatt maar het klinkt voor mij vrij commercieel gedacht als je dit adviseert. Ik vind dat zo'n bedrijf dan ook beter moet weten en dit moet weigeren, laat staan adviseren...
sorry, had de post verkeerd gelezen, hebben de buren wel een berekening (met de rekentool van de overheid) gedaan? anders wil ik deze wel voor je maken, stuur maar een pm op indien je dit wilt?W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:19:
[...]
Bedoel je op de grond? Daar zit een deur en er naast beton. Niet ideaal, recht van overpad ook, het zou de oprit smaller maken, zeker met een extra omkasting.
Ik heb inmiddels foto's bijgeplaatst in mijn eerdere reactie.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2024 16:13 ]
Linksom of rechtsom, de Quatt maakt geluid. 55dB op vol vermogen, 52dB in de silent mode. Dat hoor je. In jullie situatie kan het geluid geen kant op. Slecht advies vanuit Quatt. Ik denk dat ze veronderstellen dat na 3 meter het geluid wel voldoende gedempt is....W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:12:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ben ook aan het kijken naar een (hybride) warmtepomp systeem.
Huidige situatie:
Woning bj 2019 (plant uit 2012, dus nog met CV).
Isolatie: vloer RC4, muren RC5 en dak RC 6.2.
Her en der wat kozijnen/deuren vervangen naar tripple glas ( deur wat een raam is geworden, extra dakraam erbij).
cv- ketel: 2019 Intergas HRE 28/24 A.
Stond standaard op 80 graden ingesteld. Toen hadden we een verbruik zo rond de 900 kuub.
Woning is voorzien van radiatoren (T22).
Inmiddels nu zo'n 2.5 jaar de cv ingeregeld op 50 graden aanvoer en 60% vermogen.
Gevolg is dat we het verbruik terug gedrongen hebben naar zo'n 680 kuub
.
Tevens liggen er zo'n 17 zonnepanelen op het dak met zo'n 5700 kWh aan opbrengst per jaar.
We zitten nu op zo'n 3800 kWh aan verbruik (nog niet verrekend met opbrengst zonnepanelen).
Homewizard laat zien dat we, enkel voor verwarmen zo'n 560 kuub gebruiken.
Volgens Quatt zouden we met de wp het volledige verwarmingsdeel kunnen dekken.
Ik denk het zelf ook wel. Ik neig daarom ook om akoord op de offerte te geven. De thermostaat ga ik zelf doen. Quatt rekent daar wel ruim voor
Meer mensen ervaring met een quatt die radiatoren moet voorzien die tegen LTV temperaturen aanschuren?
De wp zal waarschijnlijk wel langere runs gaan doen.
Uiteindelijk gaat er vv komen, maar er ligt nu een goede vloer in, om deze nu kapot te maken is wat teveel van het goede. Dat komt wel als de kids wat ouder zijn en moeders het weer op haar heupen krijgt dat ze weer wilt veranderen qua interieur XD (ze heeft nu haar zin met de herindeling van alle slaapkamers, wij naar zolder, de oudste naar onzd slpkmr en de jongste naar de oudste haar slpkmr icm nieuwe meubels)
Uiteindelijk wil ik wel volledig van het gas af. Of we dat allemaal via quatt doen, of een losse wp boiler zal de tijd uitwijzen
Stap voor stap, net als de rest van de woning/tuin enz enz.
Huidige situatie:
Her en der wat kozijnen/deuren vervangen naar tripple glas ( deur wat een raam is geworden, extra dakraam erbij).
Stond standaard op 80 graden ingesteld. Toen hadden we een verbruik zo rond de 900 kuub.
Inmiddels nu zo'n 2.5 jaar de cv ingeregeld op 50 graden aanvoer en 60% vermogen.
Gevolg is dat we het verbruik terug gedrongen hebben naar zo'n 680 kuub
Tevens liggen er zo'n 17 zonnepanelen op het dak met zo'n 5700 kWh aan opbrengst per jaar.
We zitten nu op zo'n 3800 kWh aan verbruik (nog niet verrekend met opbrengst zonnepanelen).
Ik denk het zelf ook wel. Ik neig daarom ook om akoord op de offerte te geven. De thermostaat ga ik zelf doen. Quatt rekent daar wel ruim voor
Meer mensen ervaring met een quatt die radiatoren moet voorzien die tegen LTV temperaturen aanschuren?
Uiteindelijk gaat er vv komen, maar er ligt nu een goede vloer in, om deze nu kapot te maken is wat teveel van het goede. Dat komt wel als de kids wat ouder zijn en moeders het weer op haar heupen krijgt dat ze weer wilt veranderen qua interieur XD (ze heeft nu haar zin met de herindeling van alle slaapkamers, wij naar zolder, de oudste naar onzd slpkmr en de jongste naar de oudste haar slpkmr icm nieuwe meubels)
Uiteindelijk wil ik wel volledig van het gas af. Of we dat allemaal via quatt doen, of een losse wp boiler zal de tijd uitwijzen
Hoeveel ga je per jaar besparen met die 560kuub aan verbruik?ymaenhout schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:18:
Ben ook aan het kijken naar een (hybride) warmtepomp systeem.
Huidige situatie:
Gevolg is dat we het verbruik terug gedrongen hebben naar zo'n 680 kuub.
Quatt app update (Android v1.11.1 b304, dd 3apr24, ja die haal ik nu pas op) met "Verbeteringen in het instellen van de internetverbinding"
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 09-04-2024 16:52 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Met de huidige prijs, contract loopt nog 2.5 jaar, €750,-0xygen500 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:47:
[...]
Hoeveel ga je per jaar besparen met die 560kuub aan verbruik?
Zoveel? Stel dat je 80% van je verbruik opvangt met je quatt. Dan heb je 448kuub verbruik, dan moet je bijna 1,70 per kuub betalen?ymaenhout schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:53:
[...]
Met de huidige prijs, contract loopt nog 2.5 jaar, €750,-
Ik verwacht met zo`n lage warmtebehoefte dat de Quatt al snel >95% gasverbruik compenseert.0xygen500 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:57:
[...]
Zoveel? Stel dat je 80% van je verbruik opvangt met je quatt. Dan heb je 448kuub verbruik, dan moet je bijna 1,70 per kuub betalen?
Ervan uitgaande dat ik met de wp de volledige verwarmingsvraag kan coveren, bespaar ik dus 560 kuub aan gas. Dat aan €1.35 de kuub is zo'n €750.0xygen500 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:57:
[...]
Zoveel? Stel dat je 80% van je verbruik opvangt met je quatt. Dan heb je 448kuub verbruik, dan moet je bijna 1,70 per kuub betalen?
Mijn buren zijn er achter dat ze de app niet goed ingesteld hadden. Hij stond op zijn stilst maar dat bleek overdag te zijn. Ze hadden het tabblad voor de nachtstand niet gezien. Hij heeft vannacht dus op "standaard" gedraaid.
Komende nacht dus eens ervaren hoe de Quatt op de stille stand klinkt voor ons. Hopelijk helpt dat!
Komende nacht dus eens ervaren hoe de Quatt op de stille stand klinkt voor ons. Hopelijk helpt dat!
Ik vraag me wel eens af of Quatt daadwerkelijk de rekentool van de overheid gebruikt, bij mij in de offerte stond ook een rare redenatie, waarbij ze uitgingen van de afstand tot het dichtstbijzijnde raam van de buren (wat niet het idee is van de rekentool of ik moet deze volledig verkeerd hebben begrepen). Bij mij was het geen probleem, want eigen berekeningen (met hulp van @MacD007 ) lieten al zien dat er meerdere opties waren waarop de Quatt bij mij binnen de regels geplaatst kon worden, maar ik zou iedereen hier aanraden om niet alleen uit te gaan van 'Quatt zegt dat het mag'.W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:12:
Als ik de foto's zie vraag ik me ook af of het voldoet aan de geluidsnormen, hoewel je aangeeft dat er recht van overpad is, dus theoretisch zou de erfgrens tegen jouw muur aan kunnen liggen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
@W13k3W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:12:
Mijn buren zijn er achter dat ze de app niet goed ingesteld hadden. Hij stond op zijn stilst maar dat bleek overdag te zijn. Ze hadden het tabblad voor de nachtstand niet gezien. Hij heeft vannacht dus op "standaard" gedraaid.
Toch jammer,
Een Quatt die het geluid naar de buren blaast;
Geen overleg met buren geweest, zelfs met slaapkamer op 3 meter
Daar nog steeds verwarming nodig met deze temperaturen! Jullie wonen toch niet in IJsland?
Bediening van Quatt onduidelijk
350 herz geluid toch een bekend voorkomend probleem en misschien wel een (tijdelijke) fout,
En misschien een tweaker die toevallig buurman is en weet waar mensen zijn die meedenken.!!
Alles lezende, blijf in goed overleg, weet dat te veel lawaai verboden is, denk mee in oplossingen, zorg dat Quatt achter de broek aan gezeten wordt, maar weet ook dat de Quatt hier een blijvertje is.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Als het nog steeds te veel geluid is, en het raam gewoon dicht mag blijven dan is het mogelijk een oplossing om een geluiddempend rooster te plaatsen.W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:12:
Dat scheelt met vrijwel alle geluiden al worden ze meestal toegepast bij hoogbouw en naast drukke wegen en vliegvelden:
https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie
De kosten van zo'n rooster zijn mogelijk lager dan die Quatt verplaatsen en heeft als voordeel dat je meteen eventuele andere overlast ook weg neemt.
Dit ken ik nog niet. Enig idee wat een rooster ongeveer kost?netappie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:05:
[...]
Als het nog steeds te veel geluid is, en het raam gewoon dicht mag blijven dan is het mogelijk een oplossing om een geluiddempend rooster te plaatsen.
Dat scheelt met vrijwel alle geluiden al worden ze meestal toegepast bij hoogbouw en naast drukke wegen en vliegvelden:
De kosten van zo'n rooster zijn mogelijk lager dan die Quatt verplaatsen en heeft als voordeel dat je meteen eventuele andere overlast ook weg neemt.
Misschien kan dit dan ook werken:
https://www.easy-noisecon...lDsA3Vt90OYAaAlmiEALw_wcB
Rooster weghalen, spul erin en rooster er weer voor?
[ Voor 30% gewijzigd door okijokii op 09-04-2024 18:41 ]
Kost een paarhonderd euro. Ik heb ze destijds meteen laten plaatsen bij het vervangen van het oude dubbel glas omdat er meer kosten zitten in arbeid dan in materiaal. De werking is wel uitstekend. Je krijgt vrij weinig mee van wat er buiten gebeurt en omgekeerd blijft het geluid van de thuisbioscoop ook keurig binnen.okijokii schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:37:
[...]
Dit ken ik nog niet. Enig idee wat een rooster ongeveer kost?
Misschien kan dit dan ook werken:
https://www.easy-noisecon...lDsA3Vt90OYAaAlmiEALw_wcB
Rooster weghalen, spul erin en rooster er weer voor?
Zelf iets in elkaar zetten met bestaande roosters werkt helaas niet echt. Dit is een open tunnel waarin de geluidgolven hun energie kwijt raken aan het speciale dempingsmateriaal.
Het plaatsen van een dergelijk rooster betekend altijd ook nieuw glas (dubbel HR ++) bij enkel glas heeft het geen zin.netappie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:05:
[...]
Als het nog steeds te veel geluid is, en het raam gewoon dicht mag blijven dan is het mogelijk een oplossing om een geluiddempend rooster te plaatsen.
De erfgrens ligt bijna halverwege het pad, iets dichter bij de Quatt, zo'n één tot anderhalve meter. Het was ooit op de helft tot de buren hun kant een spouw maakten door een 2e muur aan de buitenzijde van hun steens muur. Ik heb zelf aan de binnenzijde geïsoleerd.
De slaapkamer zit niet achter dat raam, maar net rechts ervan. Het raam dat is gelukkig van de badkamer. De slaapkamer heeft daarnaast een blinde muur, maar je hoort het er even goed. Evenals erboven op de zolder waar ik zelf slaap, helemaal aan de andere kant. Ventilatie dicht doen heeft ook niet echt geholpen.
Bij mijn vorige huis had ik geluidwerend glas met suskasten (aan een N weg), dus ik weet wat er mogelijk is. Als het zou helpen zet ik het er zo in. Maar het lijkt niet uit te maken of er muur of raam zit. Wat dat betreft blijft geluid ongrijpbaar.
Maar goed, eerst de nacht met goede instellingen afwachten.
Ik besef dat het een blijvertje is. Uiteindelijk zal bijna iedereen wel aan de warmtepomp gaan.
En nee, als ik zelf een warmtepomp aanschaf wordt het dus geen Quatt.
De slaapkamer zit niet achter dat raam, maar net rechts ervan. Het raam dat is gelukkig van de badkamer. De slaapkamer heeft daarnaast een blinde muur, maar je hoort het er even goed. Evenals erboven op de zolder waar ik zelf slaap, helemaal aan de andere kant. Ventilatie dicht doen heeft ook niet echt geholpen.
Bij mijn vorige huis had ik geluidwerend glas met suskasten (aan een N weg), dus ik weet wat er mogelijk is. Als het zou helpen zet ik het er zo in. Maar het lijkt niet uit te maken of er muur of raam zit. Wat dat betreft blijft geluid ongrijpbaar.
Ik besef dat het een blijvertje is. Uiteindelijk zal bijna iedereen wel aan de warmtepomp gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door W13k3 op 09-04-2024 21:04 ]
Als je stiller wilt dan de Quatt wordt het een duur grapje ben ik bang, er zijn echt wel stillere warmtepompen, maar dan zit je al snel in de categorie boven de 10.000 euro, in zijn klasse is de Quatt vrij stil.W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:00:
De erfgrens ligt bijna halverwege het pad, iets dichter bij de Quatt, zo'n één tot anderhalve meter. Het was ooit op de helft tot de buren hun kant een spouw maakten door een 2e muur aan de buitenzijde van hun steens muur. Ik heb zelf aan de binnenzijde geïsoleerd.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit vooral een probleem qua plaatsing is en deze qua afstand niet bepaald voldoet. 1.5 meter tot de erfgrens is wel erg krap, in de meeste gevallen heb je toch al snel 2.5 tot 3.5 meter nodig. Ik zou niet direct met de regels gaan zwaaien, maar ik zou toch een berekening maken die je als je last blijft houden en je er samen niet uitkomt bij de buren kunt voorhouden.
[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 09-04-2024 21:16 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Oke eerlijk, daar heb ik me nog niet in verdiept dus als dit de stilste is wint hij misschien toch. Maar goed advies en goede plaatsing lijkt me toch minstens zo belangrijk.
Ik wacht even af. Ik ben sowieso van het goed overleg, maar mijn nachtrust is me wel heilig. En dit ding is storender dan het spoor met af en toe een goederentrein, waar ik gek genoeg geen last van heb. Dat is steeds maar even...
Ik wacht even af. Ik ben sowieso van het goed overleg, maar mijn nachtrust is me wel heilig. En dit ding is storender dan het spoor met af en toe een goederentrein, waar ik gek genoeg geen last van heb. Dat is steeds maar even...
Als die net <350Hz de zoem van de compressor is, dan gaan dempers toch ook niks / niet veel uithalen?MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:50:
[...]
Dat kan, echter je gaat hier dus ook vermogen inleveren, datzal nu geen probleem geven, echter in de winter, waar de warmtepomp waarschijnlijk bijna 24/24 moet gaan draaien (zeker bij een oud huis met enkel steens muur) wordt het wel in dingetje.
Dan kun je beter de compressor inpakken in dikke armaflex oid.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:52:
[...]

ja uh...
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 09-04-2024 21:34 ]
Exactly my thought. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit kan binnen de regelgeving.
Maar als @W13k3 het zeker wil weten moet hij het even in het overheidsmodel gooien, of hier een tekening plaatsen met de afstanden, dan is er vast wel iemand die het overheidsmodel voor hem wil invullen.
nog los van zo'n uitkomst... sjesis waar is het gezonde verstand.onlinaius schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:58:
[...]
Exactly my thought. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit kan binnen de regelgeving.
Maar als @W13k3 het zeker wil weten moet hij het even in het overheidsmodel gooien, of hier een tekening plaatsen met de afstanden, dan is er vast wel iemand die het overheidsmodel voor hem wil invullen.
Yep, bij Quatt maar beslist ook bij de buurman....paQ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:59:
[...]
nog los van zo'n uitkomst... sjesis waar is het gezonde verstand.
Dit laat je gewoon niet gebeuren.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ditto, qua nachtrust hoewel ik weet aan hoeveel een mens kan wennen.W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:20:
Oke eerlijk, daar heb ik me nog niet in verdiept dus als dit de stilste is wint hij misschien toch. Maar goed advies en goede plaatsing lijkt me toch minstens zo belangrijk.
Maar soms zijn er geluiden.....
Dit is een misser van het zuiverste water @marijnflipse !
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Heeft het niet te maken met grens op maaiveld niveau?onlinaius schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:58:
[...]
Maar daar weet @MacD007 het antwoord wel op
Klopt het dat het genoemde bedrag aan subsidie, voor de enkele WP geen €2995 maar €2775 is ?
Dit kreeg ik althans door bij het persoonlijk voorstel van Quatt.
45 en 40 dBA op de erfgrensFriezin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:14:
[...]
Heeft het niet te maken met grens op maaiveld niveau?
En als de erfgrens op ca 1m van de Quatt zit, dan wordt dat een lastig verhaal.
Hier als indicatie gewoon 2775.ymaenhout schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:40:
Klopt het dat het genoemde bedrag aan subsidie, voor de enkele WP geen €2995 maar €2775 is ?
hier leuke site:Friezin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:14:
[...]
https://warmtepomp-panel....pstelling_warmtepomp.html
De Quatt in kwestie zit in de stille stand dus al 7 dBA boven het toegestane.
/f/image/SEHa82hNRofkSvBMkemMTFA4.png?f=fotoalbum_large)
In de OP staat namelijk €2995 , vandaar
ja, ondertussen ook bevestiging van Quatt gehad, ze hebben een down-grade gekregen van 5 kW naar 4 kW in 2024, hierdoor is de subsidie dus lager geworden, echter door de up-grade naar A+++ hebben ze weer er iets bijgekregen, dat alles heeft tot een kleine verhoging van de subsie in 2024 geleid naar 2775, dus 75 meer dan in 2023. ik moet dat in de TS nog wijzigen.sorry.ymaenhout schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:40:
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2024 23:15 ]
ben al voor de beste man bezig, wacht even op de juiste gegevens.Friezin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:14:
[...]
Bedankt, en geen probleemMacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:15:
[...]
ja, ondertussen ook bevestiging van Quatt gehad, ze hebben een down-grade gekregen van 5 kW naar 4 kW in 2024, hierdoor is de subsidie dus lager geworden, echter door de up-grade naar A+++ hebben ze weer er iets bijgekregen, dat alles heeft tot een kleine verhoging van de subsie in 2024 geleid naar 2775, dus 75 meer dan in 2023. ik moet dat in de TS nog wijzigen.sorry.
Ja precies ..... Alsof zo'n ding helemaal geen geluid maakt... Kan je blijkbaar overal plaatsen
Antwoord van Quatt zelf:
Dit is erg afhankelijk van de bron van het geluid. Ervan uitgaande dat de warmtepomp correct is geïnstalleerd en er voldoende flow behaalt kan worden zijn er naast reduceren van vermogen geen opties, behoudens de warmtepomp zelf aan te passen. Hierbij geldt het basisprincipe: hoe groter de warmtepomp vs kW vermogen, hoe stiller (en duurder). In een grote behuizing kan je een grote fan plaatsen, die vervolgens langzamer kan draaien. En je kan ook meer isolatie maatregelen nemen rondom de compressor. Daarom dat wij ook erg trots zijn op onze stille, compacte en voordelige warmtepomp.
[ Voor 57% gewijzigd door okijokii op 10-04-2024 00:02 ]
Hoe zit het met afstanden dat geluid 'minder' wordt? De Quatt maakt een geluid van 52dB op silent modus. Wanneer er 3 meter tussen zit, wat blijft er dan over?paQ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:42:
[...]
45 en 40 dBA op de erfgrens
En als de erfgrens op ca 1m van de Quatt zit, dan wordt dat een lastig verhaal.
Bij mij zit er een parkeerplaats, een weg, een voetpad en een tuin tussen en wanneer ik de hond uitlaat en op het voetpad loop, dan hoor ik de compressor nog. Ik geloof best dat het dan uiteindelijk bij het raam minder dan 40dB is, maar op de manier waarop dit geplaatst is? Bizar....
Sorry, maar gaat niets uithalen. Met deze temperaturen staat die nauwelijks aan. In de winter is het probleem nog veel groter. Hij zal daar echt weg moeten, hier is geen rekentool voor nodig om te zien dat het niet mag.W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:12:
Tuurlijk haalt dat wel wat uit. Met de stille modes hebben ze in ieder geval tot aan de volgende koude periode een prima nachtrust en de buurman heeft de tijd om zn aanpassingen te doen.jroz2001 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 00:22:
[...]
Sorry, maar gaat niets uithalen. Met deze temperaturen staat die nauwelijks aan. In de winter is het probleem nog veel groter. Hij zal daar echt weg moeten, hier is geen rekentool voor nodig om te zien dat het niet mag.
( en volgens mij heeft niet iedere Quatt die 350 bromtoon, bij de twee van mij hoor ik daar in ieder geval echt niets van, dus een gesprekje met Quatt kan zeker geen kwaad.)
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
En de Quatt maakt ook nog eens meer geluid bij - 2 als deze op 1500 watt staat te zwoegen dan bij de huidige temperaturen. Ik ben benieuwd wat er uit de berekening van @MacD007 komt maar het zou mij ook enorm verbazen als deze opstelling wettelijk mag. En wat @Friezin en @paQ ook aangeven: zowel de buren als degene die deze opstelling heeft bedacht en goedgekeurd bij Quatt zijn een stelletje....... (vul woord naar keuze in)jroz2001 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 00:22:
[...]
Sorry, maar gaat niets uithalen. Met deze temperaturen staat die nauwelijks aan. In de winter is het probleem nog veel groter. Hij zal daar echt weg moeten, hier is geen rekentool voor nodig om te zien dat het niet mag.
Hebben jullie de volgende blog, aangaande de nieuwe koeloplossing, al gelezen?:
https://www.quatt.io/blog...vaak-nog-niet-rendabel-is
Ik ben echt heel benieuwd naar wat hun nieuwe gepatenteerde oplossing zou kunnen zijn. Ze beschrijven i.i.g. dat het geen fancoil is. Daarnaast, “Alle bestaande Quatt Hybrids kunnen straks worden uitgebreid met een koeloptie, zonder dat er extra leidingwerk nodig is in of op je huis.”
Klinkt veelbelovend, maar vraag me af hoe ze dat willen doen. Ik heb bijvoorbeeld door het hele huis vloerverwarming.
Ik ben echt heel benieuwd naar wat hun nieuwe gepatenteerde oplossing zou kunnen zijn. Ze beschrijven i.i.g. dat het geen fancoil is. Daarnaast, “Alle bestaande Quatt Hybrids kunnen straks worden uitgebreid met een koeloptie, zonder dat er extra leidingwerk nodig is in of op je huis.”
Klinkt veelbelovend, maar vraag me af hoe ze dat willen doen. Ik heb bijvoorbeeld door het hele huis vloerverwarming.
[ Voor 3% gewijzigd door jerring1980 op 10-04-2024 06:49 ]
Ik zie hier in de link zo snel niet wat ik bedoel: maaiveld.paQ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:50:
[...]
hier leuke site:
[Afbeelding]
Oftewel: Wat wanneer de Quatt op 5 meter hoogte een meter van de erfgrens aan een muur hangt? Geldt dan erfgrens op de grond (maaiveld) of rechtuit?
(Al zoekende vind ik net een site met indicatieve berekening (waar ook wordt verwezen naar de officiële berekening die Mac al aan het doen is)
https://warmtepomp-panel....pomp_op_perceelgrens.html )
Ook benieuwd. Klinkt wel veelbelovend maar zo te lezen is er flink wat te overwinnen.jerring1980 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:49:
Zou dan ook echt een innovatie zijn. Ook benieuwd naar de prijs.
Ik doe eerst mijn isolerende gordijnen wel dicht (copy/paste uit link):
"Een raam laat vaak al meer warmte aan zoninstraling de woning binnenkomen, dan dat er met vloerkoeling gekoeld kan worden. Hierdoor is zonwering vaak effectiever dan het toepassen van vloerkoeling."
En
"Per m² raam kan zomers gemakkelijk 500W aan warmte van zonlicht naar binnen komen. Dat betekent dat er al 25m² vloerkoeling nodig is om het zonlicht van 1 m² raam weg te koelen. Dan is er ook nog een interne warmtelast en warmte die via die muren naar binnen komt."
Ik heb nu verschillende Quatts gehoord en ze hebben tot nu toe allemaal die bromtoon. Alleen hoort niet iedereen hem (of interpreert het niet als vervelend). Hier in het dorp hangt er sinds kort ook 1 en ben gaan vragen of ik eens mocht luisteren of de compressor te horen was. Volgens de eigenaar niet, toen ik ging luisteren hoorde ik het wel. Toen ik hem erop wees en even mee mmmmmmm-de met het geluid, hoorde hij het ook.robmaas schreef op woensdag 10 april 2024 @ 01:04:
[...]
Tuurlijk haalt dat wel wat uit. Met de stille modes hebben ze in ieder geval tot aan de volgende koude periode een prima nachtrust en de buurman heeft de tijd om zn aanpassingen te doen.
( en volgens mij heeft niet iedere Quatt die 350 bromtoon, bij de twee van mij hoor ik daar in ieder geval echt niets van, dus een gesprekje met Quatt kan zeker geen kwaad.)
Het is dus heel persoonlijk en kan voor de één super vervelend zijn en een ander zegt dat hij het niet hoort.
Sommigen hier en op het facebook forum geven aan helemaal niets(!) te horen, terwijl Quatt zelf aangeeft dat de warmtepomp op silent 52dB geluid maakt. Ergens klopt er dan iets niet.
Maar geluid, en vooral het last hebben van geluid, is heel persoonlijk.
Je kunt op die site je situatie selecteren (kwa reflectie) en aan de slider trekken.okijokii schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:58:
[...]
Hoe zit het met afstanden dat geluid 'minder' wordt? De Quatt maakt een geluid van 52dB op silent modus. Wanneer er 3 meter tussen zit, wat blijft er dan over?
Ik ben ook erg benieuwd. Wat ik wel lees is dat ze 1000 euro per fancoil unit als duur/kostbaar bestempelen. Dit suggereert dat hun oplossing goedkoper zal zijn. Daarnaast geen extra kostbare installatiewerkzaamheden volgens hen… ik ben heel benieuwd.Friezin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:10:
[...]
Ook benieuwd. Klinkt wel veelbelovend maar zo te lezen is er flink wat te overwinnen.
Zou dan ook echt een innovatie zijn. Ook benieuwd naar de prijs.
In het linkje wat @paQ eerder gaf, lees ik ook dit ⤵️okijokii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:54:
[...]
Ik heb nu verschillende Quatts gehoord en ze hebben tot nu toe allemaal die bromtoon. Alleen hoort niet iedereen hem (of interpreert het niet als vervelend). Hier in het dorp hangt er sinds kort ook 1 en ben gaan vragen of ik eens mocht luisteren of de compressor te horen was. Volgens de eigenaar niet, toen ik ging luisteren hoorde ik het wel. Toen ik hem erop wees en even mee mmmmmmm-de met het geluid, hoorde hij het ook.
Het is dus heel persoonlijk en kan voor de één super vervelend zijn en een ander zegt dat hij het niet hoort.
Sommigen hier en op het facebook forum geven aan helemaal niets(!) te horen, terwijl Quatt zelf aangeeft dat de warmtepomp op silent 52dB geluid maakt. Ergens klopt er dan iets niet.
Vraag en antwoord
1. Het geluid van de compressor in de buitenunit domineert het ventilatorgeluid. Hoe kan dat?
Als het geluid van de compressor duidelijk hoorbaar is, dan is de geluiddempende behuizing van de buitenunit blijkbaar niet goed dichtgeschroefd, of heeft schade opgelopen. Moderne buitenunits dempen het geluid van de compressor zeer goed, waardoor het ventilatorgeluid de bepalende factor voor geluid is geworden.
Volgens mij een wat oudere site, maar naar die "geluiddempende behuizing" zou je Quatt eens kunnen vragen?
(Ik hoor hier niets.... denk ik.... maar Quatt staat op de grond)
Op 1.5m boven de erfgrens, en in geval van schutting, op 2m.Friezin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:55:
[...]
Ik zie hier in de link zo snel niet wat ik bedoel: maaiveld.
Oftewel: Wat wanneer de Quatt op 5 meter hoogte een meter van de erfgrens aan een muur hangt? Geldt dan erfgrens op de grond (maaiveld) of rechtuit?
(Al zoekende vind ik net een site met indicatieve berekening (waar ook wordt verwezen naar de officiële berekening die Mac al aan het doen is)
https://warmtepomp-panel....pomp_op_perceelgrens.html )
Stel de quatt hangt op 5.5m hoogte, de bron zit op ca 40 cm uit de gevel, blijft nog 1m tot de erfgrens over.
Dan is de afstand tot het meetpunt (op 1.5m hoogte) 4.5m.
Je krijgt dan wel reflecties op beide gevels. het zal er dan net wel net niet om hangen of je binnen de norm blijft. Maar eigenlijk vind ik dat nieteens belangrijk eerlijk gezegd. Zo voer je de installatie niet uit, zeker niet als er alternatieven zijn. (Wellicht niet bij Quatt, maar dat is deze tweaker haar probleem niet)
Het geluid blijft hier tussen de gevels flipperen.Friezin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:54:
[...]
In het linkje wat @paQ eerder gaf, lees ik ook dit ⤵️
Vraag en antwoord
1. Het geluid van de compressor in de buitenunit domineert het ventilatorgeluid. Hoe kan dat?
Als het geluid van de compressor duidelijk hoorbaar is, dan is de geluiddempende behuizing van de buitenunit blijkbaar niet goed dichtgeschroefd, of heeft schade opgelopen. Moderne buitenunits dempen het geluid van de compressor zeer goed, waardoor het ventilatorgeluid de bepalende factor voor geluid is geworden.
Volgens mij een wat oudere site, maar naar die "geluiddempende behuizing" zou je Quatt eens kunnen vragen?
Een fancoil van 1000 euro is een flinke jongen hoor. Het is ook maar net wat je mensen voorhoudt he.jerring1980 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:52:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd. Wat ik wel lees is dat ze 1000 euro per fancoil unit als duur/kostbaar bestempelen. Dit suggereert dat hun oplossing goedkoper zal zijn. Daarnaast geen extra kostbare installatiewerkzaamheden volgens hen… ik ben heel benieuwd.
Het zal er dan wel op uitdraaien dat "700 euro dan eigenlijk wel meevalt"
Deze was voor @okijokii 😁paQ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:58:
[...]
Het geluid blijft hier tussen de gevels flipperen.
In principe heeft Quatt al antwoord gegeven op deze vraag:Friezin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:54:
[...]
In het linkje wat @paQ eerder gaf, lees ik ook dit ⤵️
Vraag en antwoord
Dit is erg afhankelijk van de bron van het geluid. Ervan uitgaande dat de warmtepomp correct is geïnstalleerd en er voldoende flow behaalt kan worden zijn er naast reduceren van vermogen geen opties, behoudens de warmtepomp zelf aan te passen. Hierbij geldt het basisprincipe: hoe groter de warmtepomp vs kW vermogen, hoe stiller (en duurder). In een grote behuizing kan je een grote fan plaatsen, die vervolgens langzamer kan draaien. En je kan ook meer isolatie maatregelen nemen rondom de compressor. Daarom dat wij ook erg trots zijn op onze stille, compacte en voordelige warmtepomp.
Het zou mooi zijn dat er 'meer isolatie maatregelen' genomen worden, maar ik vermoed dat dat niet gebeurt. Ze zijn tevreden met de stilste in zijn soort (wat dat ook maar mag zijn)
Gewoon in algemeen.
Het voorbeeld tussen die gevels in in zowat het slechtste scenario.
Zet dat ding gewoon in je eigen achtertuin (Bijv)
Ik heb ramen aan 3 kanten van mijn kamer, totaal 28m2 (grofweg: 2 meter hoog, 14 strekkende meter): de zon draait vrolijk over alle 3 kanten langs...jerring1980 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:52:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd. Wat ik wel lees is dat ze 1000 euro per fancoil unit als duur/kostbaar bestempelen. Dit suggereert dat hun oplossing goedkoper zal zijn. Daarnaast geen extra kostbare installatiewerkzaamheden volgens hen… ik ben heel benieuwd.
Zelfs nu al deel gordijnen dicht: er zit nog geen blad aan de bomen, hier is het nu al 23,5°C.....
Ben echt benieuwd naar een oplossing 😉
Waar ik zelf wel benieuwd naar ben: @W13k3 zegt dat het geluid zelfs "door de muur heen" te horen is.
Kan het niet zijn dat er ergens iets (mee) resoneert tussen beiden gebouwen, mss door de fundering of gedeelde infrastructuur oid?
Kan het niet zijn dat er ergens iets (mee) resoneert tussen beiden gebouwen, mss door de fundering of gedeelde infrastructuur oid?
Het is voor nu en oplossing, maar uiteindelijk moet dat ding daar gewoon weg. Als die in de winter op 1500 watt gaat blazen is het niet meer de compressor waar hij last van heeft.robmaas schreef op woensdag 10 april 2024 @ 01:04:
[...]
Tuurlijk haalt dat wel wat uit. Met de stille modes hebben ze in ieder geval tot aan de volgende koude periode een prima nachtrust en de buurman heeft de tijd om zn aanpassingen te doen.
Ik heb gisteren een monteur van Intergas op bezoek gehad om mijn Xtreme 36 te upgraden. P011 en P 071 konden niet laag genoeg en updaten is vaak sowieso goed.
Nu had hij nog 2 andere zaken:
1. P010 zette hij naar 40%. Ik weet niet of dat hier eerder aan de orde is geweest (edit: jawel dus. …),maar met een warmtepomp mag dit flink omlaag.
2. De ECO stand. Hij vond het - net als ik - vreemd dat die uit moest omdat het toch om gescheiden circuits gaat. Maar gaf wel een tip: als je gaat douchen, zet dan niet meteen de warme kraan vol aan, maar eerst een klein beetje (bij mij 1 knop overigens). Hij heeft mij uitgelegd waarom het water dan sneller heet wordt, maar die mooie uitleg kan ik niet helemaal reproduceren. Vanmorgen getest en jawel, het werkt. Het water werd sneller warm en daarna vol open. Zo leer je nog eens wat.
Nu had hij nog 2 andere zaken:
1. P010 zette hij naar 40%. Ik weet niet of dat hier eerder aan de orde is geweest (edit: jawel dus. …),maar met een warmtepomp mag dit flink omlaag.
2. De ECO stand. Hij vond het - net als ik - vreemd dat die uit moest omdat het toch om gescheiden circuits gaat. Maar gaf wel een tip: als je gaat douchen, zet dan niet meteen de warme kraan vol aan, maar eerst een klein beetje (bij mij 1 knop overigens). Hij heeft mij uitgelegd waarom het water dan sneller heet wordt, maar die mooie uitleg kan ik niet helemaal reproduceren. Vanmorgen getest en jawel, het werkt. Het water werd sneller warm en daarna vol open. Zo leer je nog eens wat.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik denk dat hij bedoelt dat het bij de Quatt van de buren bij hem binnen door de muur te horen is. Zo leg ik hem uit.olafmol schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:17:
Waar ik zelf wel benieuwd naar ben: @W13k3 zegt dat het geluid zelfs "door de muur heen" te horen is.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Heb je een filpje ofzo waarop het geluid te horen is? Want zelfs als de Quatt hier vol aan staat, hoor ik eigenlijk alleen de fan. Je bent ook welkom in de omgeving van Den Bosch om het uit te leggenokijokii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:54:
[...]
Ik heb nu verschillende Quatts gehoord en ze hebben tot nu toe allemaal die bromtoon. Alleen hoort niet iedereen hem (of interpreert het niet als vervelend). Hier in het dorp hangt er sinds kort ook 1 en ben gaan vragen of ik eens mocht luisteren of de compressor te horen was. Volgens de eigenaar niet, toen ik ging luisteren hoorde ik het wel. Toen ik hem erop wees en even mee mmmmmmm-de met het geluid, hoorde hij het ook.
Wie nog enkel glas heeft loopt echt hopeloos achter qua geluid en warmte isolatie en kan een dergelijk geluiddempend rooster meteen mee nemen in de vervanging van het kozijn en het glas als stilte de wens is.MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:58:
[...]
Het plaatsen van een dergelijk rooster betekend altijd ook nieuw glas (dubbel HR ++) bij enkel glas heeft het geen zin.
Sowieso is het geen ding om zelf te doen. De glasaftrek (ruimte tussen kozijn en glas) verschilt per model rooster en ook modern HR++ glas blijft vrij scherp. Haal daar gewoon een professional bij.
T6?paQ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:58:
[...]
Het geluid blijft hier tussen de gevels flipperen.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Die had ik al eens geplaatst, maar doe dat uiteraard nog eens:s020506 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:56:
[...]
Heb je een filpje ofzo waarop het geluid te horen is? Want zelfs als de Quatt hier vol aan staat, hoor ik eigenlijk alleen de fan. Je bent ook welkom in de omgeving van Den Bosch om het uit te leggen
YouTube: 31 januari 2024
Het is op zo'n opname met de telefoon lastig te vangen en daarna te horen. Ik hoor het in deze opname alleen wanneer ik mijn oor tegen de speaker van de telefoon houdt.
Op YouTube 350Hz is het geluid vele malen beter te horen:
YouTube: 350 Hz clean pure sine wave TEST TONE frequency
Maar geeft een indicatie waar je op moet letten in mijn opname. Geen idee of je dat lukt 😉 want nogmaals, niet iedereen hoort het blijkbaar en super lastig op te nemen met een telefoon.
Thanks voor het filmpje. Ik hoor hem ook in je filmpje, al moet ik er wel extra op letten.okijokii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:10:
[...]
Die had ik al eens geplaatst, maar doe dat uiteraard nog eens:
YouTube: 31 januari 2024
Het is op zo'n opname met de telefoon lastig te vangen en daarna te horen. Ik hoor het in deze opname alleen wanneer ik mijn oor tegen de speaker van de telefoon houdt.
Op YouTube 350Hz is het geluid vele malen beter te horen:
YouTube: 350 Hz clean pure sine wave TEST TONE frequency
Maar geeft een indicatie waar je op moet letten in mijn opname. Geen idee of je dat lukt 😉 want nogmaals, niet iedereen hoort het blijkbaar en super lastig op te nemen met een telefoon.
Ik zal hier ook eens luisteren wanneer hij weer aan slaat.
in eerste instantie ziet dat er leuk uit, alleen ben ik op de eerste blik niet echt onder de indruk, het is gewoon te simplistisch en met te weinig input, zeker als je dat vergelijkt met de officiele rekentool van de overheid.paQ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:50:
[...]
hier leuke site:
[Afbeelding]
het kan een eerste korte idee geven of iets kan of niet kan, maar waarschijnlijk meer dan dat ook niet.
Ik zou dat eens met verschillende berekeningen moeten controlleren in hoevere deze site een bruikbare uitkomst kan genereren die ipv de rekentool gebruikt kan worden.
Echter zou ik daar niet op willen vertrouwen, de hoogte wordt in deze "berekening" totaal niet mee genomen, nog hoef je geen afmetingen van de unit (die is echter wel meebepalend) aan te geven.
Dus leuk speelgoed, maar helaas ook niet meer dan dat, speelgoed, wil je het echt weten, gebruik dan suitsluitend de rekentool.
Ik denk dat daar het verschil in mensen zit. Sommigen horen het gewoon, anderen alleen wanneer ze erop letten (en dan nog stoort het niet).s020506 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:24:
[...]
Thanks voor het filmpje. Ik hoor hem ook in je filmpje, al moet ik er wel extra op letten.
Ik zal hier ook eens luisteren wanneer hij weer aan slaat.
Overigens hoor ik het in deze periode (en zeker overdag) niet. Wanneer het koud is en er geen bijgeluiden buiten zijn (zoals wind of regen) is het (voor mij) erg aanwezig.
Ongeacht wat de rekentool hier zegt; dit soort situaties moet je gewoon voorkomen.MacD007 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:29:
[...]
in eerste instantie ziet dat er leuk uit, alleen ben ik op de eerste blik niet echt onder de indruk, het is gewoon te simplistisch en met te weinig input, zeker als je dat vergelijkt met de officiele rekentool van de overheid.
het kan een eerste korte idee geven of iets kan of niet kan, maar waarschijnlijk meer dan dat ook niet.
Ik zou dat eens met verschillende berekeningen moeten controlleren in hoevere deze site een bruikbare uitkomst kan genereren die ipv de rekentool gebruikt kan worden.
Echter zou ik daar niet op willen vertrouwen, de hoogte wordt in deze "berekening" totaal niet mee genomen, nog hoef je geen afmetingen van de unit (die is echter wel meebepalend) aan te geven.
Dus leuk speelgoed, maar helaas ook niet meer dan dat, speelgoed, wil je het echt weten, gebruik dan suitsluitend de rekentool.
Gewoon uit fatsoen en beetje rekening houden met je omgeving. Bovendien vind ik dat Quatt hier de buurman had moeten waarschuwen en zeggen: "dit lijkt me een ongeschikte plek voor uw warmtepomp"
De rekentool zal hier ook niet exact deze situatie berekenen, waar de gevels parallel zo dicht op elkaar staan. In dergelijke gevallen: meten = weten.
(Ben desondanks wel benieuwd wat er uit je rekentool rolt)
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-04-2024 10:35 ]
Ik heb al een aanbod gekregen voor de rekentool, waarvoor dank. Net een rondje foto's maken en meten gedaan.
Ik heb overigens dubbel glas. Mogelijk komt het geluid via het pannendak.
De fundering is niet gedeeld. Buren hebben een trapfundering.
We wonen niet in IJsland ;-) wel aan een dijk, dus met de wind van de laatste nachten koelt het snel af. Daarnaast heb ik gezien hoe hun huis nageisoleerd is en heb zo mijn twijfels daarover.
We wonen niet in IJsland ;-) wel aan een dijk, dus met de wind van de laatste nachten koelt het snel af. Daarnaast heb ik gezien hoe hun huis nageisoleerd is en heb zo mijn twijfels daarover.
Hier mail ontvangen over de koeloptie. Jammer genoeg alleen een verwijzing naar de blog op hun site.
helemaal 100% met je eens, ik wacht nog op de juiste gegevens en dan ga ik kijken hoe het is, ik verwacht een beetje dat de verwachting was dat door de hoogte men voldoende afstand heeft gecreerd, echter ze zijn denk ik het raampje vergeten.paQ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:34:
[...]
Ongeacht wat de rekentool hier zegt; dit soort situaties moet je gewoon voorkomen.
Dus even wachten wat er uit komt. ik heb ondertussen geleerd dat ook mijn eigen eerste ingeving er wel eens er naast lag, het enige wat hierbij helpt is de rekentool juist in te voeren.
Ja, en nee, ik ben op dit moment voor een andere tweaker ook bezig die pas een echte meting door de gemeente heeft laten uitvoeren, ook daar zie je zeker in deze tijden dat meten toch niet zo eenvoudig blijkt dan het lijkt, ze kregen de warmtepomp niet op vol vermogen (uiteraard door de zachte temperaturen nu buiten). (heb jij daar nog een tip voor hoe je dat zou kunnen krijgen (onbekend merk warmtepomp overigens, dus geen Quatt of ander bekend merk).Gewoon uit fatsoen en beetje rekening houden met je omgeving. Bovendien vind ik dat Quatt hier de buurman had moeten waarschuwen en zeggen: "dit lijkt me een ongeschikte plek voor uw warmtepomp"
De rekentool zal hier ook niet exact deze situatie berekenen, waar de gevels parallel zo dicht op elkaar staan. In dergelijke gevallen: meten = weten.
(Ben desondanks wel benieuwd wat er uit je rekentool rolt)
Maakt ook eigenlijk niet zoveel uit. Wat als jij graag met je raam op kiepstand slaapt, en de buren de verwarming aan hebben? Daar zijn die regels voor gemaakt.W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:43:
Ik heb al een aanbod gekregen voor de rekentool, waarvoor dank. Net een rondje foto's maken en meten gedaan.
Zo'n ding dan pal tegenover je slaapkamer raam hangen op 3m afstand is

Ja ik ook. Vandaar mijn vraag/opmerking.s020506 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:54:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat het bij de Quatt van de buren bij hem binnen door de muur te horen is. Zo leg ik hem uit.
Metingen uitvoeren is best lastig. Ik heb er vaak zat met mijn neus bovenop gestaan als Peutz bijv aan het meten was. En dat was dan ook altijd met een zelf te regelen bron. (Ruis, volume, richting, enz)MacD007 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:48:
[...]
Ja, en nee, ik ben op dit moment voor een andere tweaker ook bezig die pas een echte meting door de gemeente heeft laten uitvoeren, ook daar zie je zeker in deze tijden dat meten toch niet zo eenvoudig blijkt dan het lijkt, ze kregen de warmtepomp niet op vol vermogen (uiteraard door de zachte temperaturen nu buiten). (heb jij daar nog een tip voor hoe je dat zou kunnen krijgen (onbekend merk warmtepomp overigens, dus geen Quatt of ander bekend merk).
[...]
Ik neem aan dat je elke warmtepomp via een installateurs unit op vol vermogen moet kunnen laten draaien. Maar dan moet je ook nog maar een moment vinden waarbij je omgevingsgeluid niet mee-meet.
Mijn punt is dat het er niet zoveel moet doen in dit voorbeeld. Maar dat ben ik.
Ook als de rekentool zometeen 39,6dB uitspuugt bij wijzen van.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 10-04-2024 10:54 ]
Bij mij in de gemeente is een WP aan de gevel ophangen vergunningsplichtig. Ik neem aan dat je voor het krijgen van die vergunning een geluidsberekening moet overleggen o.i.d.
Ik ben ook erg benieuwd, maar ik hoop toch wel dat ze ook 'normale' koeling op het bestaande circuit mogelijk gaan maken. Ik ben niet echt op zoek naar een (al dan niet dure) 'speciale' oplossing, maar ik wil gewoon de Quatt gebruiken om in de nacht (hoge COP en minder kans op condensatie), met ramen open de warmte uit het beton te halen zodat ik de volgende dag weer met een koel huis kan beginnen. Nu zie je dat na meerdere dagen warmte het in de nacht heerlijk koel is in huis, en zodra de ramen dicht gaan begint de temperatuur gelijk hard te stijgen omdat er zoveel warmte in het casco zit. Zodra de Quatt dat er uit kan halen ben ik al tevreden, als ik echt wil koelen gebruik ik de airco wel.jerring1980 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:49:
Het is gelukkig het badkamerraam. Maar met ventilatie dicht, lamellen dicht, badkamerdeur dicht, hoor je het nog. In de slaapkamers, ook die aan de andere kant van het huis, in de woonkamer beneden en op de slaapzolder. Niet hard, maar onmiskenbaar. Daarom kan het niet alleen het raam zijn.paQ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:49:
[...]
Maakt ook eigenlijk niet zoveel uit. Wat als jij graag met je raam op kiepstand slaapt, en de buren de verwarming aan hebben? Daar zijn die regels voor gemaakt.
Zo'n ding dan pal tegenover je slaapkamer raam hangen op 3m afstand is
Ik slaap normaal zomer en winter met het raam open. Ik ging alleen net nieuwe horren bestellen, mijn drie dakramen zijn net vervangen. Dus op dit moment zijn ze altijd dicht.
En ze geven aan dat de fancoil unit 1000 euro is, dat je er in elke ruimte 1 nodig hebt, en dat je alle leidingen dampdicht moest isoleren. En dan heb je het inderdaad opeens over forse bedragen.paQ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:59:
[...]
Een fancoil van 1000 euro is een flinke jongen hoor. Het is ook maar net wat je mensen voorhoudt he.
Het zal er dan wel op uitdraaien dat "700 euro dan eigenlijk wel meevalt"
Inderdaad een beetje naar zich toe gerekend, want ik ken zelf niemand die in elke kamer een aparte aircounit heeft hangen, 1 in de woonkamer en 1 bij de slaapkamers is realistischer, als je het luxe uitvoert hebben meerdere slaapkamers een eigen unit.
Ja, dat is bij veel gemeente's dan wel een voorwaarde.rob987 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:56:
Bij mij in de gemeente is een WP aan de gevel ophangen vergunningsplichtig. Ik neem aan dat je voor het krijgen van die vergunning een geluidsberekening moet overleggen o.i.d.
Het zal ook behoorlijk schelen qua plaatsing of het geluid je ooit is opgevallen. Ik heb de Quatt op de garage staan, en als ik er onder loop hoor ik een donkere brom / resonantie (alsof er een auto verderop stationair staat te draaien).okijokii schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:29:
[...]
Ik denk dat daar het verschil in mensen zit. Sommigen horen het gewoon, anderen alleen wanneer ze erop letten (en dan nog stoort het niet).
Overigens hoor ik het in deze periode (en zeker overdag) niet. Wanneer het koud is en er geen bijgeluiden buiten zijn (zoals wind of regen) is het (voor mij) erg aanwezig.
Het geluid herken ik wel van de keren dat ik het dak op ben geweest terwijl de Quatt draaide, maar als je voor de garage staat ben je enkele meters van de Quatt af en staat deze een stukje boven je, en dan is het geluid in mijn herinnering niet / amper meer merkbaar.
Ik kan me dan ook voorstellen dat iemand die de Quatt op een moeilijk te bereiken plek heeft staan / hoog aan de gevel heeft hangen dit geluid nog nooit gehoord heeft.
Onder het mom van duurzaamheid is bij ons in de gemeente geen vergunning nodig, ook niet als die aan de voorkant hangt.rob987 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:56:
Je moet dan een manier vinden om de radiator van de buitenunit fors af te koelen.MacD007 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:48:
Ja, en nee, ik ben op dit moment voor een andere tweaker ook bezig die pas een echte meting door de gemeente heeft laten uitvoeren, ook daar zie je zeker in deze tijden dat meten toch niet zo eenvoudig blijkt dan het lijkt, ze kregen de warmtepomp niet op vol vermogen (uiteraard door de zachte temperaturen nu buiten). (heb jij daar nog een tip voor hoe je dat zou kunnen krijgen (onbekend merk warmtepomp overigens, dus geen Quatt of ander bekend merk).
[...]
Zelfs water in de waterleiding lijkt me niet koud genoeg, die zit meestal nog steeds op een graad of 10, dus dan is alleen verder afgekoeld water nog een optie. Dit lijkt me echter niet heel makkelijk.
Persoonlijk zou ik het denk ik proberen met recirculatie / beroerde aanvoer van lucht. Hoe je de warmtepomp in een deels gesloten loop kan laten ventileren hangt een beetje af van de plaatsing. Staat deze op de grond dan zou je er bijv een tafel overheen kunnen zetten en dan met touwen / spanbanden een aantal dekens om de tafel heen vastmaken, en proberen de ruimte onder de tafel zo luchtdicht mogelijk te krijgen. Aan de muur wordt het wat lastiger, misschien met een groot laken wat je aan de randen vast maakt, maar dat enigzins luchtdicht krijgen lijkt me een aardige opgave.
Leuk idee, alleen dat heeft weer effect op de geluidsproductie dus dat is geen haalbare idee. Nee je moet in feite de warmtepomp alleen kunnen laten draaien zonder cv ( hybride) dus cv uit.onlinaius schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:24:
[...]
Je moet dan een manier vinden om de radiator van de buitenunit fors af te koelen.
Zelfs water in de waterleiding lijkt me niet koud genoeg, die zit meestal nog steeds op een graad of 10, dus dan is alleen verder afgekoeld water nog een optie. Dit lijkt me echter niet heel makkelijk.
Persoonlijk zou ik het denk ik proberen met recirculatie / beroerde aanvoer van lucht. Hoe je de warmtepomp in een deels gesloten loop kan laten ventileren hangt een beetje af van de plaatsing. Staat deze op de grond dan zou je er bijv een tafel overheen kunnen zetten en dan met touwen / spanbanden een aantal dekens om de tafel heen vastmaken, en proberen de ruimte onder de tafel zo luchtdicht mogelijk te krijgen. Aan de muur wordt het wat lastiger, misschien met een groot laken wat je aan de randen vast maakt, maar dat enigzins luchtdicht krijgen lijkt me een aardige opgave.
Haha, damn, niet over nagedacht dat je ook nog het geluid extern moet kunnen metenMacD007 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:38:
[...]
Leuk idee, alleen dat heeft weer effect op de geluidsproductie dus dat is geen haalbare idee. Nee je moet in feite de warmtepomp alleen kunnen laten draaien zonder cv ( hybride) dus cv uit.

Het probleem is (vermoed ik) niet de cv, maar dat je met de huidige buitentemperaturen zulke hoge COP's krijgt dat je nooit op vol vermogen kunt draaien. 1500 watt op COP 6 is 9KW aan verwarmingsvermogen (voorbeeldje met Quatt cijfers, kan uiteraard anders zijn bij de warmtepomp in kwestie), en dat ligt dus fors boven het gerate vermogen van de Quatt.
Misschien is cv aan juist het idee (extra thermostaat liggen om de cv ketel onafhankelijk van de warmtepomp aan te sturen?) om maximaal te verwarmen op de hoogste aanvoertemperatuur waarbij de warmtepomp nog iets doet.
Bijv 60 graden, waardoor de retour bij de warmtepomp rond de 50 komt te liggen, wat de COP verpest. Of je daarmee de max haalt is nog de vraag.
Maar goed, beetje off topic
En alle radiatoren en vvw dichtdraaien helpt ook voor een lage COPonlinaius schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:47:
[...]
Haha, damn, niet over nagedacht dat je ook nog het geluid extern moet kunnen meten![]()
Het probleem is (vermoed ik) niet de cv, maar dat je met de huidige buitentemperaturen zulke hoge COP's krijgt dat je nooit op vol vermogen kunt draaien. 1500 watt op COP 6 is 9KW aan verwarmingsvermogen (voorbeeldje met Quatt cijfers, kan uiteraard anders zijn bij de warmtepomp in kwestie), en dat ligt dus fors boven het gerate vermogen van de Quatt.
Misschien is cv aan juist het idee (extra thermostaat liggen om de cv ketel onafhankelijk van de warmtepomp aan te sturen?) om maximaal te verwarmen op de hoogste aanvoertemperatuur waarbij de warmtepomp nog iets doet.
Bijv 60 graden, waardoor de retour bij de warmtepomp rond de 50 komt te liggen, wat de COP verpest. Of je daarmee de max haalt is nog de vraag.
Maar goed, beetje off topic
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Als je het daar allemaal doorheen hoort, dan is er waarschijnlijk iets mis met de Quatt.W13k3 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:58:
[...]
Het is gelukkig het badkamerraam. Maar met ventilatie dicht, lamellen dicht, badkamerdeur dicht, hoor je het nog. In de slaapkamers, ook die aan de andere kant van het huis, in de woonkamer beneden en op de slaapzolder. Niet hard, maar onmiskenbaar. Daarom kan het niet alleen het raam zijn.
Ik slaap normaal zomer en winter met het raam open. Ik ging alleen net nieuwe horren bestellen, mijn drie dakramen zijn net vervangen. Dus op dit moment zijn ze altijd dicht.
Kan goed dat die specifieke afstand tussen de twee paralell staande gevels leidt tot weerkaatsing op en neer en het geluid wordt versterkt doordat er resonantie optreed. Dan is de enige optie verplaatsen ben ik bang.
Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.
Aan dat laatste had ik namelijk ook al gedacht, had Quatt niet last bij een bepaalde serie met een defecte compressor?netappie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:10:
[...]
Als je het daar allemaal doorheen hoort, dan is er waarschijnlijk iets mis met de Quatt.
Resonantie klinkt heel aannemelijk en zou ook kunnen verklaren dat op alle drie de verdiepingen het geluid te horen is. Al zou ik verwachten dat dat in beide huizen dan zo is.
Dat kan natuurlijk best zo zijn, want geluid ervaren is persoonlijk. Wij hebben beide een zeer goed gehoor.
Ik hoop vooral dat ik zonder dat de verhoudingen ernstig verstoord raken de buren zo ver kan krijgen dat ze inzien dat dit nooit zo geplaatst had moeten worden, en hem verplaatsen.
Ik wacht ook even de berekening af. Het maakt natuurlijk ook uit of zij zelf verkeerd geïnformeerd zijn door Quatt, of dat dit volgens de berekening wel mag. Als we dit probleem niet opgelost krijgen verhuis ik van Tweakers naar Funda...
Dat kan natuurlijk best zo zijn, want geluid ervaren is persoonlijk. Wij hebben beide een zeer goed gehoor.
Ik hoop vooral dat ik zonder dat de verhoudingen ernstig verstoord raken de buren zo ver kan krijgen dat ze inzien dat dit nooit zo geplaatst had moeten worden, en hem verplaatsen.
Ik wacht ook even de berekening af. Het maakt natuurlijk ook uit of zij zelf verkeerd geïnformeerd zijn door Quatt, of dat dit volgens de berekening wel mag. Als we dit probleem niet opgelost krijgen verhuis ik van Tweakers naar Funda...
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.