Acties:
  • +1 Henk 'm!
Johan Bogle schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:19:
Heeft iedereen die quatt care mail gehad? Heb nog niks gezien
Nee, volgens de info hier op het forum moet je Quatt dan al 1 jaar oud zijn, daarna kun je een dergelijk aanbod verwachten.
Gaat dus in na het 2de jaar.
En ja, het is een luxe product, anders zou je mogelijk daar soms ook zonder dit garantie moeten kunnen claimen, alleen ben jij dan wel in de verplichting om dit aan te tonen, zou wel eens erg lastig kunnen zijn en een lange adem moeten hebben (met een goede rechtsbijstandverzekering).
Met dit aanbod heb je daar allemaal geen last van, het is net als met een verzekering, zolang je het noet nodig hebt is het weggegooid geld, heb je het nodig ben je wel blij ermee.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:14
Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:45:
@marijnflipse
Zo had het ook gekund...
Goedkoper, minder ruimte benodigd, slechts optioneel 2e unit dus bij meer huizen toepasbaar , meer bewezen technologie (betrouwbaarder/ minder kinderziektes)
[Afbeelding]
Ik heb het ook overwogen, maar
- niet goedkoper
- warmtepompboiler, dus gaten in je huis voor aan en afvoer.
- PompAO levert krap 4kw bij -7C, dus juist als je het nodig hebt zakt het vermogen fors in.
- Doorstroom verwarmer (cop 1) zal dan dus regelmatig bij moeten springen (afhankelijk van je huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik heb een aantal offertes gekregen om een warmtepomp te plaatsen. Men rekent al heel gauw 20 euro of meer per maand voor een onderhoudsabonnement. Let wel, dat is alleen onderhoud en misschien geen voorrijkosten, maar geen uitbreiding van de garantie.
De Quatt Care aanbieding is dus wel heel compleet en voorlager tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-05 21:38
TeslaNerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:53:
[...]

Dat zou mooi zijn als de CiC daarmee direct overschakelt op waterbesturing. Dan kan ik dat ook proberen met de OTgateway
Eerste poging gewaagd:
CiC gereset
TS signalen kamertemp en setpoint onderdrukt
ControlSetpoint op 32,5
Watertemp staat op 22 gr C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eED_6fhu6Pr3K_b_wUHcfQcqyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl9HdV9ANhLMWdVgeMLUygM8.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas springt de WP (nog?) niet aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Freeckje op 04-04-2024 16:50 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-05 21:45
MacD007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:05:
[...]

Nee, volgens de info hier op het forum moet je Quatt dan al 1 jaar oud zijn, daarna kun je een dergelijk aanbod verwachten.
Gaat dus in na het 2de jaar.
En ja, het is een luxe product, anders zou je mogelijk daar soms ook zonder dit garantie moeten kunnen claimen, alleen ben jij dan wel in de verplichting om dit aan te tonen, zou wel eens erg lastig kunnen zijn en een lange adem moeten hebben (met een goede rechtsbijstandverzekering).
Met dit aanbod heb je daar allemaal geen last van, het is net als met een verzekering, zolang je het noet nodig hebt is het weggegooid geld, heb je het nodig ben je wel blij ermee.
Die info is dat niet juist. Ik heb het al wel ontvangen. Wp gezet eind maart 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoEV6 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:51:
[...]

En klaar voor € 8.000,-. (prijs denk ik na subsidie?)
Bedoel je incl. de twee Quatts ? met of zonder noem ik dat ook niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:44:
[...]

Die info is dat niet juist. Ik heb het al wel ontvangen. Wp gezet eind maart 2024
oke, maar was dat niet alleen in Zuid-Holland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:08:
[...]

oke, maar was dat niet alleen in Zuid-Holland?
Ik woon in het noorden🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:01
raven22 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:33:
[...]
Ik heb het ook overwogen, maar
- niet goedkoper
DeWarmte all electric upgrade: 4600 EUR (200L boiler),

Quatt all electric upgrade: M-L-XL 4899-5099-5599 EUR (volumes zouden 150-200-270 L kunnen zijn, naar wat gebruikelijk in de boiler-markt is)
- extra buitenunit nodig +1000 EUR, een enkele Quatt is echt te licht voor all electric want die heeft onder -2(!!) geen overcapaciteit om HeatCharger /Battery op te warmen.
- warmtepompboiler, dus gaten in je huis voor aan en afvoer.
ja wat verbouwwerk, maar dit zal nog steeds voor meer situaties een oplossing zijn dan de all electric variant van Quatt:
- enkele Quatt hoog aan de gevel, dan installeert Quatt geen Duo, dus all electric niet mogelijk
- rijtjeshuis? Duo Quatt is dubbele geluidsvermogen, gaat niet lukken met 40 dB aan de erfgrens
- PompAO levert krap 4kw bij -7C, dus juist als je het nodig hebt zakt het vermogen fors in.
capaciteit van een Quatt bij lage temperaturen zakt evenredig net zo hard in. maar hoevaak is het -7? dus "regelmatig" zal meevallen.
- Doorstroom verwarmer (cop 1) zal dan dus regelmatig bij moeten springen (afhankelijk van je huis)
HeatCharger heeft een eigen groep nodig en zal naar alle waarschijnlijkheid ook een COP=1 elektrisch element hebben.

edit: als hybride-WP & aansturing, denk ik dat Quatt de betere optie van de twee is. maar als het doel echt all-electric is, dan is in mijn optiek de upgrade van DeWarmte wel beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 04-04-2024 17:45 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:41:
[...]

Quatt all electric upgrade: M-L-XL 4899-5099-5599 EUR (volumes zouden 150-200-270 L kunnen zijn, naar wat gebruikelijk in de boiler-markt is)
- extra buitenunit nodig +1000 EUR, een enkele Quatt is echt te licht voor all electric want die heeft onder -2(!!) geen overcapaciteit om HeatCharger /Battery op te warmen.

[...]

ja wat verbouwwerk, maar dit zal nog steeds voor meer situaties een oplossing zijn dan de all electric variant van Quatt:
- enkele Quatt hoog aan de gevel, dan installeert Quatt geen Duo, dus all electric niet mogelijk
- rijtjeshuis? Duo Quatt is dubbele geluidsvermogen, gaat niet lukken met 40 dB aan de erfgrens

[...]

capaciteit van een Quatt bij lage temperaturen zakt evenredig net zo hard in. maar hoevaak is het -7? dus "regelmatig" zal meevallen.

[...]

HeatCharger heeft een eigen groep nodig en zal naar alle waarschijnlijkheid ook een COP=1 elektrisch element hebben.

edit: als hybride-WP & aansturing, denk ik dat Quatt de betere optie van de twee is. maar als het doel echt all-electric is, dan is in mijn optiek de upgrade van DeWarmte wel beter.
Ik heb Quatt duo voor 8000 met de M heat battery, 8200 met de L. Kijk maar naar de acties die ze hebben en nu het voorjaar wordt stellen mensen aankoop eerder uit, vandaar als stimulans nog 300€ extra korting.

Heatcharger is een w/w warmtepomp die waarschijnlijk niet met cop 1 werkt. Daarnaast is een w/w warmtepomp waarschijnlijk stiller dan een warmtepompboiler, want die zijn meestal niet erg stil om zomaar op je open zolder te zetten.

Capaciteit Quatt zakt ook in maar met een duo heb je nog 5,5kw over bij -7C en de heatbattery kan bijspringen omdat het een soort van combi buffervat/warmwater vat is.

Ik heb juist meer vertrouwen in de All electric van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Freeckje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:44:
[...]

Eerste poging gewaagd:
CiC gereset
TS signalen kamertemp en setpoint onderdrukt
ControlSetpoint op 32,5
Watertemp staat op 22 gr C
[Afbeelding]

Helaas springt de WP (nog?) niet aan.
Kun jij thermostat heating ON zetten?
Als het niet spontaan werkt gewoon een ticket aanmaken bij Quatt met de vraag jouw CiC te wijzigen naar waterbesturing ivm "EvoHome" thermostaat

zie ook mijn post van 17 januari 2024:
TeslaNerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 04-04-2024 18:20 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
TeslaNerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:00:
[...]

Kun jij thermostat heating ON zetten?
Als het niet spontaan werkt gewoon een ticket aanmaken bij Quatt met de vraag jouw CiC te wijzigen naar waterbesturing ivm "EvoHome" thermostaat
Had ik ook geprobeerd, thermostat.otFtChEnabled: UIT en dan weer AAN, helaas.
Ik heb inmiddels een ticket ingediend , daarin tevens de suggestie om dit gedoe te automatiseren: ontbreken setpoint en kamertemp dan automatisch overstappen op watertemp-aansturing.
Of het helpt....

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:59
Freeckje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:23:
[...]

Had ik ook geprobeerd, thermostat.otFtChEnabled: UIT en dan weer AAN, helaas.
Ik heb inmiddels een ticket ingediend , daarin tevens de suggestie om dit gedoe te automatiseren: ontbreken setpoint en kamertemp dan automatisch overstappen op watertemp-aansturing.
Of het helpt....
[~Freeckje]
Ik hou wel van een beetje agressief meedenken!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:01
raven22 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:59:
[...]
Ik heb Quatt duo voor 8000 met de M heat battery, 8200 met de L. Kijk maar naar de acties die ze hebben en nu het voorjaar wordt stellen mensen aankoop eerder uit, vandaar als stimulans nog 300€ extra korting.
voor volledige installatie incl korting OK, als upgrade voor bestaande installaties is het pakket van Quatt gewoon jammer, zowel qua uitvoeren als kosten, en DeWarmte laat nu zien hoe het anders had gekund.
Heatcharger is een w/w warmtepomp die waarschijnlijk niet met cop 1 werkt. Daarnaast is een w/w warmtepomp waarschijnlijk stiller dan een warmtepompboiler, want die zijn meestal niet erg stil om zomaar op je open zolder te zetten.
w/w zal inderdaad stiller zijn en zal ook vast met een OK COP draaien, echter is een w/w alleen geen reden om een eigen groep vanaf meterkast te vragen. vandaar mijn vermoeden dat de heatcharger ook een elektrisch element zal hebben (ook als back up, elke batterij kan leeg, ook de HeatBattery).
Capaciteit Quatt zakt ook in maar met een duo heb je nog 5,5kw over bij -7C en de heatbattery kan bijspringen omdat het een soort van combi buffervat/warmwater vat is.
Bijspringen van HeatBattery klinkt leuk, maar minder dat je je beschikbaarheid van warm water daarmee in het geding komt. alle nieuwe techniek is leuk totdat de WAF onder een koude douche staat :P
Ik heb juist meer vertrouwen in de All electric van Quatt.
Iedereen zijn eigen voorkeur.
Gezien ik al een Quatt heb, is het voor mij een combinatie van te duur / te fors / te onbewezen techniek.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:05
Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:41:
[...]

[...]

[...]

[...]

Volgens mij dwaalt het hier een beetje af van het topic, maar toch even mijn mening:

Ik denk dat het allebei mooie opties zijn en de kosten lopen niet ver uiteen. Voor mensen die alleen VVW hebben of heel graag met een open verdeler willen werken is DeWarmte waarschijnlijk de handigere optie. Daarnaast is 1x 8 kW ook gemakkelijker te plaatsen.

Het doet echter niets af aan de Quatt die meer zelfstandig doet en zich aanpast aan de woning en het afgiftesysteem. Ook doet de full electric optie het slimmer dan een losse WP boiler en een COP1 naverwarmer.

Kortom: Kies het systeem dat beter bij jou past en ga op dat topic verder praten over full electric. Een vergelijking qua aanschafkosten is echt onzinnig. Dat kan nooit doorslaggevend zijn op het totaalplaatje met deze relatief kleine verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:36
Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:53:
w/w zal inderdaad stiller zijn en zal ook vast met een OK COP draaien
En die 'OK COP' is eigenlijk alleen in de zomer 'eerlijk' als de W/W warmte uit de woning kan trekken.

COP 4 op de buitenunit en COP 5 op de W/W is nog steeds maar een COP van 2.22.

Dat is ook een van de redenen dat ik de Quatt variant van FE niet zo geslaagd vind: een standaard WPB is extra capaciteit, bij de Quatt implementatie blijft de extra capaciteit beperkt tot de capaciteitswinst door de lagere retourtemperatuur.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:15
onlinaius schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:05:
[...]

En die 'OK COP' is eigenlijk alleen in de zomer 'eerlijk' als de W/W warmte uit de woning kan trekken.

Dat is ook een van de redenen dat ik de Quatt variant van FE niet zo geslaagd vind: een standaard WPB is extra capaciteit, bij de Quatt implementatie blijft de extra capaciteit beperkt tot de capaciteitswinst door de lagere retourtemperatuur.
Die suboptimale COP van twee warmtepompen in cascade was bij ons de voornaamste reden om uiteindelijk voor een doorstroomverwarmer van 13kW te kiezen voor het SWW in de badkamer. We gaan de badkamer renoveren en in het toilet eronder een douche WTW installeren zodat het energieverbruik voor douchen wordt gehalveerd.
Naast de COP zijn ook het geluid, benodigde ruimte en het feit dat het buffervat op een gegeven moment leeg zal zijn overwegingen geweest. Als we er ooit aanleiding voorzien kan er overigens altijd nog een (warmtepomp)boiler geplaatst worden. Maar douchen met de doorstroomverwarmer bevalt prima tot nu toe. En het apparaat kost slechts 400 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:19
onlinaius schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:05:
[...]

Een andere overweging is dat CV en SWW nu eenmaal verschillende karakteristieken hebben (lang pruttelen versus hoge pieken). Dat is ook de reden waarom Quatt voor CV geen buffervat nodig heeft, wat toch een wat specifiek gedrag geeft om pendelen te voorkomen.
Op basis hiervan lijkt mij:
1) of je houdt vast aan het bufferloze model en splitst CV van SWW
2) of je gaat voor het model dat andere WP leveranciers kiezen, een buffervat om beiden goed te bedienen.
De Quatt FE oplossing lijkt mij een (niet optimale?) stap richting 2. Maar waarom zou je eerst water naar een boilervat brengen om het vervolgens bij koud weer (en daar ligt toch het hoogste energieverbruik) weer terug te halen. Dat lijkt mij dubbel verlies.
Dus ik richt me om gasloos te worden op een Quatt met een e-cv voor de koudste momenten en een WPB voor SWW.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-05 10:26

SBL

Ik heb een offerte gevraagd voor een 2e Quatt.
Vanuit de aanbieding die gedaan wordt bij mensen die meteen een Duo bestellen (wilde ik ook, werd afgeraden) en de aanbieding bij FE, had ik aangegeven een bedrag te verwachten van 1300€ netto (~4100€ bruto).
Omdat ze wel speciaal naar me toe moeten komen, vind ik extra voorrijkosten wel redelijk, dus paar honderd Euro extra ten opzichte van die aanbiedingen.
Ook andersom geredeneerd ten opzichte van een nieuwe mono-Quatt lijkt me dit bedrag me redelijk. Dit moet met 2man in 2 uur gepiept zijn, dus besparing van 2 * 6uur ten opzichte van normale prijs, geen boor nodig, geen ribbelslang, geen koppelingen bij ketel. Wel standaard-liftje naar garagedak.
Ik schrik wel van de (niet gespecificeerde) offerte van 2500€ netto. Voelt als 1500€ voorrijkosten.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
SBL schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:41:
Vanuit de aanbieding die gedaan wordt bij mensen die meteen een Duo bestellen (wilde ik ook, werd afgeraden) en de aanbieding bij FE, had ik aangegeven een bedrag te verwachten van 1300€ netto (~4100€ bruto).
Omdat ze wel speciaal naar me toe moeten komen, vind ik extra voorrijkosten wel redelijk, dus paar honderd Euro extra ten opzichte van die aanbiedingen.
Ook andersom geredeneerd ten opzichte van een nieuwe mono-Quatt lijkt me dit bedrag me redelijk. Dit moet met 2man in 2 uur gepiept zijn, dus besparing van 2 * 6uur ten opzichte van normale prijs, geen boor nodig, geen ribbelslang, geen koppelingen bij ketel. Wel standaard-liftje naar garagedak.
Ik schrik wel van de (niet gespecificeerde) offerte van 2500€ netto. Voelt als 1500€ voorrijkosten.
Ligt er misschien ook aan wat je voor je eerste quatt betaald hebt. Degenen die er vroeg bij waren en hun quatt erg goedkoop hebben gekocht krijgen nu misschien minder korting omdat ze naar een totaalprijs kijken die nieuwe kopers nu betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Communicatie is niet de sterkste kant van Quatt. Ik zou zelf contact zoeken met de verkoop/planningafdeling van Quatt en jouw goede argumenten voorleggen en vragen de offerte daarvoor aan te passen.

Met de subsidie maakt Quatt zeker een voldoende marge op iedere extra unit die zij kunnen installeren

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 05-04-2024 11:05 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:37
Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:53:
[...]

voor volledige installatie incl korting OK, als upgrade voor bestaande installaties is het pakket van Quatt gewoon jammer, zowel qua uitvoeren als kosten, en DeWarmte laat nu zien hoe het anders had.]
Met een beetje goede wil gaan we het effect van marktwerking wel zien en worden de tarieven voor de all electric upgrade vanzelf scherper gezet.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
Twee vragen:
1. Is een COP van ongeveer 5,5 tot 6 goed voor de maand maart met 1 (aangepaste) convectorput en enkele radiatoren voor een rijtjeshuis?

2. Ook na plaatsen (door mijzelf) van vrij prijzige rubber tegeltjes blijf ik een brom horen als de Quatt aanstaat (op de dakkapel). Maakt niet uit hoe hard de Quatt draait. Het is echt een diep geluid, alsof je op een veerboot zit (maar dan 100x zachter :-)) Is er inmiddels meer duidelijkheid over wat de oorzaak kan zijn? Betonnen tegels leggen lukt niet ivm gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Forzafossa schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:12:
Twee vragen:
1. Is een COP van ongeveer 5,5 tot 6 goed voor de maand maart met 1 (aangepaste) convectorput en enkele radiatoren voor een rijtjeshuis?
Ja hoor, niets mis mee. Ik kwam hier met vloerverwarming ook op 6 in Maart. Die had wat beter gekund aangezien mijn systeem niet optimaal is, ik de binnentemperatuur aan de hoge(re) kant heb staan en een twee onder 1 kap waarschijnlijk wat meer warmte verliest dan een rijtjeswoning (even aangenomen dat je niet op een hoek zit), maar 5.5 tot 6 met radiatoren vind ik zelfs vrij goed.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twee vragen:

2. Ook na plaatsen (door mijzelf) van vrij prijzige rubber tegeltjes blijf ik een brom horen als de Quatt aanstaat (op de dakkapel). Maakt niet uit hoe hard de Quatt draait. Het is echt een diep geluid, alsof je op een veerboot zit (maar dan 100x zachter :-)) Is er inmiddels meer duidelijkheid over wat de oorzaak kan zijn? Betonnen tegels leggen lukt niet ivm gewicht.
op zich is dit niet slecht, maar let aub op met het vergelijken van jou situatie met die van iemand anders, de COP is op zo veel aspecten afhankelijk dat het vergelijken gewoon erg lastig is.
Ik heb met een een redelijk oud huis, groot en matig geisoleerd een COP van 6,4 (Radiatoren en VVW).

Kijk liever naar je kosten en vermindering gas t.o.v. vorig jaar (eventueel aangepast met het aantal graaddagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:34:
[...]

op zich is dit niet slecht, maar let aub op met het vergelijken van jou situatie met die van iemand anders, de COP is op zo veel aspecten afhankelijk dat het vergelijken gewoon erg lastig is.
Ik heb met een een redelijk oud huis, groot en matig geisoleerd een COP van 6,4 (Radiatoren en VVW).

Kijk liever naar je kosten en vermindering gas t.o.v. vorig jaar (eventueel aangepast met het aantal graaddagen).
Ik ben het niet (helemaal) met je eens. Vergelijken is prima mogelijk, mits je daarbij logisch nadenkt, en niet teveel waarde hecht aan een verschil van 0.2 COP.

In grote lijnen is er echter prima wat te zeggen over logische COP cijfers, en het is een snelle manier om problemen te diagnostiseren.

Als ik hier 10 COP waardes neerzet met een klein beetje extra info kunnen jij, ik en velen hier met ons daar (vermoed ik) wel uithalen welke cijfers waarschijnlijk niet logisch zijn / waar er mogelijk problemen in het systeem zitten.

Bijv:

1. VVW, 4 graden maandtemperatuur, COP 3
2. VVW, 10 graden maandtemperatuur, COP 3.2
3. VVW, -2 graden maandtemperatuur, COP 3
4. VVW, 12 graden maandtemperatuur, COP 6
5. VVW, 0 graden maandtemperatuur, COP 5
6. Radiator, 6 graden maandtemperatuur, COP 5
7. Radiator, -2 graden maandtemperatuur, COP 2
8. Radiator, 10 graden maandtemperatuur, COP 3

spoiler: Antwoorden
Bij nummer 2, 5 en 8 klopt er waarschijnlijk iets niet. 6 is een randgevalletje en daarbij zou ik de situatie willen weten. De rest zijn redelijk realistische cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:34:
[...]

Wat is een betere waarde om te vergelijken?

kWh per graaddag per 100m2, of

kWh per graaddag per 100m3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
Twee vragen:

Hier een COP 5, met vvw, dus niks mee denk ik?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:43:
[...]

Wat is een betere waarde om te vergelijken?

kWh per graaddag per 100m2, of

kWh per graaddag per 100m3 ?
Maakt niets uit, zolang je steeds de zelfde waarde aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onlinaius schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:34:
[...]

Ik ben het niet (helemaal) met je eens. Vergelijken is prima mogelijk, mits je daarbij logisch nadenkt, en niet teveel waarde hecht aan een verschil van 0.2 COP.

In grote lijnen is er echter prima wat te zeggen over logische COP cijfers, en het is een snelle manier om problemen te diagnostiseren.

Als ik hier 10 COP waardes neerzet met een klein beetje extra info kunnen jij, ik en velen hier met ons daar (vermoed ik) wel uithalen welke cijfers waarschijnlijk niet logisch zijn / waar er mogelijk problemen in het systeem zitten.

Bijv:

1. VVW, 4 graden maandtemperatuur, COP 3
2. VVW, 10 graden maandtemperatuur, COP 3.2
3. VVW, -2 graden maandtemperatuur, COP 3
4. VVW, 12 graden maandtemperatuur, COP 6
5. VVW, 0 graden maandtemperatuur, COP 5
6. Radiator, 6 graden maandtemperatuur, COP 5
7. Radiator, -2 graden maandtemperatuur, COP 2
8. Radiator, 10 graden maandtemperatuur, COP 3

spoiler: Antwoorden
Bij nummer 2, 5 en 8 klopt er waarschijnlijk iets niet. 6 is een randgevalletje en daarbij zou ik de situatie willen weten. De rest zijn redelijk realistische cijfers.
niet helemaal met je eens, gezien het vermogen van een warmtepomp, welke je ook neemt beperkt is, loop je wel tegen een max aan mbt de warmtevraag en je warmteverlies en de grote van je huis is daar dus wel een bepaalende factor in.
dus vergelijken van soortgelijke huizen is dus prima te doen, maar ik ben het met je eens dat geringe afwijkingen gewoon normaal zijn en daar ook niet al te veel aandacht aan moet schenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:16
Ook een keer een positieve noot over de communicatie van Quatt. Vorige week een bericht gestuurd met de vraag de -10 vermogensverlies instelling iets omlaag te doen, werd gisteren gebeld, en ik goed overleg juist de min-buitentemp instelling wat verlaagd. Ook wat vragen kunnen stellen over hoe eea precies werkt, en heel kundig antwoord gekregen.

Wat mij betreft een pluim!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
memorynl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:03:
Ook een keer een positieve noot over de communicatie van Quatt. Vorige week een bericht gestuurd met de vraag de -10 vermogensverlies instelling iets omlaag te doen, werd gisteren gebeld, en ik goed overleg juist de min-buitentemp instelling wat verlaagd. Ook wat vragen kunnen stellen over hoe eea precies werkt, en heel kundig antwoord gekregen.

Kun jij jouw vragen en de antwoorden van Quatt met ons delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46

Het blijft toch hit of mis met Quatt communicatie.

Mijn ticket met dezelfde vraag staat al sinds half december open, paar keer gerappelleerd, geen reactie. Ik zal het maandag weer eens doen. Misschien is het nu rustiger geworden met het warme weer….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memorynl
TeslaNerd schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:18:
[...]

Kun jij jouw vragen en de antwoorden van Quatt met ons delen?
We hebben het gehad over die twee parameters, Max vermogen verlies bij -10 en Max buiten temp. Reden om nu die laatste wat lager te maken ipv die eerste, is dat mijn klacht (van te hard stoken) tot nu toe alleen te zien is geweest bij graden boven 2 (ik heb hm pas 6 weken). Die aanpassen heeft dus meer effect bij hogere buitentemp, en dat max vermogensverlies bij lagere buitentemperatuur. Basic wiskunde eigenlijk, maar ik had het nog niet scherp (en ik heb wiskunde gestudeerd… 🤔).

Welk minimaal vermogen kan ik verwachten? In mijn geval heeft ie nooit lager dan 2.3 kW gedraaid. Dat konden ze opzoeken in de logs. Ik hoopte lager te zien, maar dat is gewoon afhankelijk van de compressor frequentie. Lager dan 30 Hz kan die niet, en die 30 doet ie vaak keurig. En bij hogere buiten temp heb je vanzelf hogere COP, dus meer output bij die 30 Hz.
(Die Hz zou ik ook wel willen uitlezen trouwens, staat ie in de json? Straks even kijken…)

Waarom schakelt de CiC verwarming niet uit bij 0.05 boven setpoint? Antwoord: Hij gaat door tot ongeveer 0.3 boven setpoint, of natuurlijk wanneer de thermostaat zegt dat hij moet stoppen. Overigens zie ik in de praktijk eerder 0.35, vandaag ook weer. Ik vind het wat hoog, maar met dit soort temperaturen deze maand is verder terugschakelen niet mogelijk (die 30Hz), hopelijk als het straks koud is, en met de juiste warmteverlies en die andere setting, gaat hij strakker op de setpoint kunnen blijven.

Wellicht geen rocket science en duh voor een aantal hier, maar ik begrijp weer een stuk meer van wat ik m’n Quatt zie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46
memorynl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:25:
[...]

We hebben het gehad over die twee parameters, Max vermogen verlies bij -10 en Max buiten temp. Reden om nu die laatste wat lager te maken ipv die eerste, is dat mijn klacht (van te hard stoken) tot nu toe alleen te zien is geweest bij graden boven 2 (ik heb hm pas 6 weken). Die aanpassen heeft dus meer effect bij hogere buitentemp, en dat max vermogensverlies bij lagere buitentemperatuur. Basic wiskunde eigenlijk, maar ik had het nog niet scherp (en ik heb wiskunde gestudeerd… 🤔).

Welk minimaal vermogen kan ik verwachten? In mijn geval heeft ie nooit lager dan 2.3 kW gedraaid. Dat konden ze opzoeken in de logs. Ik hoopte lager te zien, maar dat is gewoon afhankelijk van de compressor frequentie. Lager dan 30 Hz kan die niet, en die 30 doet ie vaak keurig. En bij hogere buiten temp heb je vanzelf hogere COP, dus meer output bij die 30 Hz.
(Die Hz zou ik ook wel willen uitlezen trouwens, staat ie in de json? Straks even kijken…)

Waarom schakelt de CiC verwarming niet uit bij 0.05 boven setpoint? Antwoord: Hij gaat door tot ongeveer 0.3 boven setpoint, of natuurlijk wanneer de thermostaat zegt dat hij moet stoppen. Overigens zie ik in de praktijk eerder 0.35, vandaag ook weer. Ik vind het wat hoog, maar met dit soort temperaturen deze maand is verder terugschakelen niet mogelijk (die 30Hz), hopelijk als het straks koud is, en met de juiste warmteverlies en die andere setting, gaat hij strakker op de setpoint kunnen blijven.

Wellicht geen rocket science en duh voor een aantal hier, maar ik begrijp weer een stuk meer van wat ik m’n Quatt zie doen.
Frequentie kan je (alleen) zien in de mobiele api, via de “gerootte android telefoon” route. Staat allemaal in deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Wat gebeurd er als de Sound Slider in de app op de laagste stand wordt gezet? Kiest de Quatt/CiC dan voor alleen de cv gebruiken (100% gas)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook wel eens aan zitten denken, maar dat is een stevige prijs en valt me zwaar tegen.
De €1300 die je noemt, komt voor mijn gevoel meer in de buurt: €1500 incl. subsidie is wel mijn max (dat is al €600 bovenop de €900 extra voor een duo, die het had gekost wanneer ze goed naar de eigenaar (mij dus) hadden geluisterd... waarom moet ik worden gestraft voor hun eigenwijsheid?
Dat zij een oud huis kwalificeren als "uitmuntend geschikt voor 1 enkele Quatt" heb ik tegengesproken, maar hun berekeningen klopten zeiden ze ....🫣

Dit jaar 150m3 gas gebruikt (dus iets meer dan €200 aan kosten): daarmee krijg ik een tweede Quatt van €2500 niet terugverdiend mocht je dan zonder gasgebruik (voor verwarming) kunnen draaien.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 20:14
Hallo,
Ik volg dit topic al even en ben eigenlijk prima tevreden met mijn eigen Quatt. Iets wat ik niet heb gelezen, maar misschien heb ik het gemist, is de actuele flowmeting. Met draaiende Quatt is deze ca 800l/h, maar met stilstaande Quatt altijd ca 588l/h, terwijl ik niets hoor of voel stromen en het elektrisch verbruik op dat moment slechts 5w is.
Is dit gebruikelijk, of gaat er iets mis met mijn flowmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:10
ADutchGuy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:39:
Hallo,
Ik volg dit topic al even en ben eigenlijk prima tevreden met mijn eigen Quatt. Iets wat ik niet heb gelezen, maar misschien heb ik het gemist, is de actuele flowmeting. Met draaiende Quatt is deze ca 800l/h, maar met stilstaande Quatt altijd ca 588l/h, terwijl ik niets hoor of voel stromen en het elektrisch verbruik op dat moment slechts 5w is.
Lijkt me niet dat dit dan door de Quatt wordt veroorzaakt. 5W is het standy verbruik, waarbij de Quatt dus 'niets' doet. Heb je vvw met een pomp? Of blijft jouw CV rondpompen?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo,
Die 500 zie ik enkel met supervisoryControlMode op 98 (Anti-freeze).
Wanneer Quatt 5W gebruikt (gedefinieerd als "uit") en supervisoryControlMode op 0 staat, is mijn flow rate 0.
Bij supervisoryControlMode = 3 is flow rond de 970.

Edit
Draait hij nu ook met die flow?
Wat is supervisoryControlMode?

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 05-04-2024 19:48 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
verguldebarman schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:41:
[...]

Lijkt me niet dat dit dan door de Quatt wordt veroorzaakt. 5W is het standy verbruik, waarbij de Quatt dus 'niets' doet. Heb je vvw met een pomp? Of blijft jouw CV rondpompen?
Ah.. vvw pomp! Even een en ander uitzetten ter test…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADutchGuy
Nou, zowel ketel als vvw van spanning, maar flow uitlezing blijft 588.
(flowRateFiltered in json)
supervisoryControlMode = 0

Super trouwens, die snelle reacties. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tymon41
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-03 14:26
Goedenavond allemaal, hier ook met veel interesse het forum gevolgd en ook heel tevreden met mijn Quatt. Hangt hier nu anderhalve maand. Maar ook hier een flowrate van 588 terwijl alles uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:52
ADutchGuy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:48:
[...]

Ah.. vvw pomp! Even een en ander uitzetten ter test…
Reset de CiC eens. Even 30 seconden de stekker eruit.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Quatt staat uit, flow 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
tymon41 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:15:
Goedenavond allemaal, hier ook met veel interesse het forum gevolgd en ook heel tevreden met mijn Quatt. Hangt hier nu anderhalve maand. Maar ook hier een flowrate van 588 terwijl alles uit staat.
Als ik de connector van de flowmeter op de leiding loshaal valt de waarde naar 0, zou jij dat ook eens willen testen?
Na terugzetten bijna direct weer 588

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ADutchGuy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:58:
Nou, zowel ketel als vvw van spanning, maar flow uitlezing blijft 588.
(flowRateFiltered in json)
supervisoryControlMode = 0

Super trouwens, die snelle reacties. Bedankt!
Vooral die 588 die blijkbaar bij anderen ook op exact 588 staat is heel raar.
Geen fluctuaties naar 587/589?
Is het niet de cv-pomp die loopt? (Ook de ketel kan rustig even van de stroom: wat is flow dan?)

Edit, kom nu antwoord van @Gerardwaz tegen.
Kan inderdaad ook akkefietje CIC zijn (maar bij iedereen exact 588?... reset nooit verkeerd)

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 05-04-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
@Friezin bedanot voor het meedenken. CIC reset maakt geen verschil, ook ketel van spanning niet. Wat ik wel zag is dat als ik de flowmeter connector loshaal op de leiding de uitlezing 0 wordt, dus het lijkt volgens mij een issue met de meter.
Meting schommelt wel een klein beetje hoor, 590, 591 zie ik ook langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ADutchGuy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:33:
@Friezin bedanot voor het meedenken. CIC reset maakt geen verschil, ook ketel van spanning niet. Wat ik wel zag is dat als ik de flowmeter connector loshaal op de leiding de uitlezing 0 wordt, dus het lijkt volgens mij een issue met de meter.
Wordt dan de flow echt 0? Of wordt enkel de uitlezing 0 omdat de connectie met de flowmeter weg is en daardoor ook niet wordt uitgelezen/doorgegeven aan CIC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:54

RobertowNL

For your gear!

ADutchGuy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:33:
Volgens mij een bekend probleem bij Quatt. Ik heb ze er op de bezoek avond over horen praten.

Ik dacht dat het niet echt kwaad kon. Maar je kan er altijd even een ticket voor indienen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADutchGuy
Het is toch de Quatt zelf: zonet heb ik die spanningsloos gemaakt en direct wordt flowmeting 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADutchGuy
RobertowNL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:56:
[...]

Volgens mij een bekend probleem bij Quatt. Ik heb ze er op de bezoek avond over horen praten.

Ik dacht dat het niet echt kwaad kon. Maar je kan er altijd even een ticket voor indienen.
Oh? Weet je nog wat er over werd gezegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:54

RobertowNL

For your gear!

ADutchGuy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:58:
[...]

Oh? Weet je nog wat er over werd gezegd?
Dat het een bekend probleem was met een batch flow meters, maar geen kwaad kon. Op het moment dat de warmtepomp aanstaat kloppen de waarden wel.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ADutchGuy
RobertowNL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:59:
[...]

Dat het een bekend probleem was met een batch flow meters, maar geen kwaad kon. Op het moment dat de warmtepomp aanstaat kloppen de waarden wel.
Dankjewel, toch ga ik het even navragen omdat de waarde wel direct 0 wordt als de Quatt echt uitstaat. Als ik een concrete reactie heb laat ik het hier weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertowNL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:59:
[...]

De hamvraag is dan: is er werkelijk flow, of is dit "spookflow"?
Wanneer ze zeggen dat het geen kwaad kan, spookt het vast: een Quatt op 4-5W produceert geen flow van 588.
Weten ze zelf welke batch? Anders inderdaad melden bij Quatt voor vervanging.

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 06-04-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Friezin schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 01:06:
[...]

Wordt dan de flow echt 0? Of wordt enkel de uitlezing 0 omdat de connectie met de flowmeter weg is en daardoor ook niet wordt uitgelezen/doorgegeven aan CIC?
dat laatste

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Hallo,
Dat heb ik ook gehad bij mijn Quatt. Flowmeter is vervangen. Probleem was dat de kabel kapot was en de flowmeter daardoor ook kapot was gegaan.
Let op dat ze ook kabel vervangen want bij mij deden ze dan niet gelijk en toen ging de nieuwe flowmeter gelijk weer stuk. Konden ze die flowmeter ook meteen weggooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21
Hier sinds gisteren ook eigenaar van een Quatt. Installatie ging soepel, duurde 5 uurtjes ongeveer. Installateurs dachten ook goed mee hoe ze het beste konden aanleggen. Nu moet het alleen nog even koud worden, want met deze temperaturen is verwarming natuurlijk niet nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Wat is SupervisoryControlMode 95? Dat is het enige dat mijn Quatt nog doet nu het stookseizoen voorbij is. 😎
Stroomverbruik gaat dan gedurende 1 minuut van 5Watt naar 15Watt

Update: 95 = pump protection ON, Quatt laat de waterpomp 1 minuut draaien op halve kracht: 400l/uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yVn-7b5KYPMmA5me70jxYXYiSE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAqidENl6Ht3fAqO8nl9zlBM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door TeslaNerd op 07-04-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
TeslaNerd schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:19:
Wat is SupervisoryControlMode 95? Dat is het enige dat mijn Quatt nog doet nu het stookseizoen voorbij is. 😎
Stroomverbruik gaat dan gedurende 1 minuut van 5Watt naar 15Watt

Update: 95 = pump protection ON, Quatt laat de waterpomp 1 minuut draaien op halve kracht: 400l/uur

[Afbeelding]
Dat heeft de pompschakelaar van de vloerverwarming ook. 1min draaien per 24u zodat deze pomp niet vast komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-05 14:55

Zou jij mij dit toelichting waarom jij dit hebt gedaan en wat voor resultaten verwacht jij nu ?

Alvast bedankt

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memorynl
Safe_grut schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:46:
[...]

Zou jij mij dit toelichting waarom jij dit hebt gedaan en wat voor resultaten verwacht jij nu ?

Alvast bedankt
Ik meende dat de Quatt nogal heftig vermogen ging leveren zodra er warmtevraag was, wat in forse overshoot resulteert. Hopelijk is dat nu minder. Als in: neemt wat meer tijd, schakelt iets eerder terug, en kamerthermostaat raakt niet in paniek. Nog niet echt kunnen testen afgelopen dagen, was te warm buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 09:41
Ook ik mag mij melden als Quatt eigenaar.

Installatie gedaan op 3 april. Onder de indruk van hoe de heren de boel hebben geïnstalleerd. Ze hadden 2 tegenslagen, het gat door de fundering viel wat tegen (er lagen leidingen in de weg), en de CV installatie wilde niet in bedrijf komen door een luchtbel. Installatie begonnen om 9.30, en ze gingen pas om 18.30 naar huis. Chapeau!

Ze namen zelfs alle verpakkingsmaterialen mee, dus boven verwachting.

"Gelukkig" de nacht na de installatie koud genoeg buiten, zodat hij ook nog daadwerkelijk iets ging doen. :) Alles ziet er goed uit. Op één of andere reden heb ik nu zin gekregen in de koude periode, om te zien hoeveel ik bespaar haha.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Wasp schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:27:
Ook ik mag mij melden als Quatt eigenaar.

Installatie gedaan op 3 april. Onder de indruk van hoe de heren de boel hebben geïnstalleerd. Ze hadden 2 tegenslagen, het gat door de fundering viel wat tegen (er lagen leidingen in de weg), en de CV installatie wilde niet in bedrijf komen door een luchtbel. Installatie begonnen om 9.30, en ze gingen pas om 18.30 naar huis. Chapeau!

Ze namen zelfs alle verpakkingsmaterialen mee, dus boven verwachting.

"Gelukkig" de nacht na de installatie koud genoeg buiten, zodat hij ook nog daadwerkelijk iets ging doen. :) Alles ziet er goed uit. Op één of andere reden heb ik nu zin gekregen in de koude periode, om te zien hoeveel ik bespaar haha.
Niet teveel op de app kijken. Is verslavend 😋. Zelfs zo erg dat als je 99% haalt je het vervelend vind dat het niet 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Goedemorgen. Heeft er iemand ervaring/tips met het spuiten of verven van de witte leidinggoot van de Quatt? Ik heb een oud huis en wil de leidinggoot zoveel mogelijk in de kleur van de muur/baksteen maken. Ik neig naar het spuiten met een spuitbus. Iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:47
kalti schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:53:
Goedemorgen. Heeft er iemand ervaring/tips met het spuiten of verven van de witte leidinggoot van de Quatt? Ik heb een oud huis en wil de leidinggoot zoveel mogelijk in de kleur van de muur/baksteen maken. Ik neig naar het spuiten met een spuitbus. Iemand ervaringen?
Ik zag laatst iemand die de leidingen door een normale zinken dakgoot had gedaan, vond ik wel een top idee. Wellicht is dat bij jou ook een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
De goot is plastic, dus eerst licht opruwen dan een goede primer en daarna aflakken. Of de primer en lak uit een spuitbus komen of een blik maakt denk ik niet zoveel uit. Maar met een rollertje is het ook eenvoudig om te doen. Afplakken moet je toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
raven22 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:36:
[...]

De goot is plastic, dus eerst licht opruwen dan een goede primer en daarna aflakken. Of de primer en lak uit een spuitbus komen of een blik maakt denk ik niet zoveel uit. Maar met een rollertje is het ook eenvoudig om te doen. Afplakken moet je toch.
Inderdaad met bovenstaande procedure. Met Action spuitbussen een perfect resultaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoverP5B
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Als verf niet houdt op kunststof, wellicht is een wrap in de juiste kleurstelling te bestellen?

M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:25
memorynl schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:50:
[...]

Ik meende dat de Quatt nogal heftig vermogen ging leveren zodra er warmtevraag was, wat in forse overshoot resulteert. Hopelijk is dat nu minder. Als in: neemt wat meer tijd, schakelt iets eerder terug, en kamerthermostaat raakt niet in paniek. Nog niet echt kunnen testen afgelopen dagen, was te warm buiten.
Ik ben erg benieuwd! Mijn klacht is hetzelfde: een veel te agressief reagerende Quatt met als resultaat dat ik cv bedrijf al maanden uit heb met heel soms huis kouder omdat die verrekte 18graden voor inkomend water erin zit. Dan is het water in de vloer 17,5 graden bij een huiskamer temperatuur van 19,5 graden :Y

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:10
Bennobang schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:16:
[...]

Ik ben erg benieuwd! Mijn klacht is hetzelfde: een veel te agressief reagerende Quatt met als resultaat dat ik cv bedrijf al maanden uit heb met heel soms huis kouder omdat die verrekte 18graden voor inkomend water erin zit. Dan is het water in de vloer 17,5 graden bij een huiskamer temperatuur van 19,5 graden :Y
Heb jij jouw warmteverlies zelf al eens uitgerekend? Dat kan gemakkelijk via deze sheet:

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Meting op zeer koude dagen met weinig zon geeft het beste inzicht in het maximale warmteverlies. Dit warmteverlies is een instelling bij Quatt voor het bepalen van je benodigde vermogen bij het starten van de Quatt.

Scroll naar rechts in de sheet voor een uitleg.

Beknopte versie; maak een kopie en vul de volgende gegevens in:
  • Warmte (kWh)
  • CV (kWh)
  • Gem. temp woonkamer
  • Gem. temp uit tabel

[ Voor 4% gewijzigd door verguldebarman op 08-04-2024 15:43 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volledig
offtopic:
maar kreeg wel eens de vraag.
Ik heb zelf een andere maar vanaf komende zaterdag ligt deze in de shop voor deze €12,99

https://www.lidl.nl/p/par...urmeetapparaat/p100371280

Er is ook een luxere variant
https://www.lidl.nl/p/par...mperatuurmeter/p100366443
Wanneer je vloerverwarming hebt, verrekte handig (maar ook om koude muren te vinden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ADutchGuy
Mr_thebrown schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:13:
[...]

Dat heb ik ook gehad bij mijn Quatt. Flowmeter is vervangen. Probleem was dat de kabel kapot was en de flowmeter daardoor ook kapot was gegaan.
Let op dat ze ook kabel vervangen want bij mij deden ze dan niet gelijk en toen ging de nieuwe flowmeter gelijk weer stuk. Konden ze die flowmeter ook meteen weggooien.
Afgelopen zaterdag mijn situatie gemeld bij Quatt als niet-urgent issue.
Vanochtend al reactie en komende donderdag komen ze de flowmeter vervangen.
Dat vind ik toch wel service hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 13:33
Ik heb nu ook opeens out-of-the blue een flow van 588. ( en verder staat alles natuurlijk stil met dit mooie weer )
Edit 22:25: : Springt nu regelmatig over op 591 ?

PS als ik niet op de CiC kijk zou ik nergens last van hebben want in de App is alles OK

[ Voor 39% gewijzigd door robmaas op 08-04-2024 22:27 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:25
verguldebarman schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:42:
[...]

Heb jij jouw warmteverlies zelf al eens uitgerekend? Dat kan gemakkelijk via deze sheet:

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Meting op zeer koude dagen met weinig zon geeft het beste inzicht in het maximale warmteverlies. Dit warmteverlies is een instelling bij Quatt voor het bepalen van je benodigde vermogen bij het starten van de Quatt.

Scroll naar rechts in de sheet voor een uitleg.

Beknopte versie; maak een kopie en vul de volgende gegevens in:
  • Warmte (kWh)
  • CV (kWh)
  • Gem. temp woonkamer
  • Gem. temp uit tabel
Ja al in december en januari en gedeeld met Quatt met heeeel veel heen en weer berichten met Quatt. Vanuit Quatt heb ik wel 10 keer geleerd dat een warmtepomp geen ketel is (net als hier) maar gek genoeg wist ik dat daarvoor al. Het helpt ook biet door het nog een keer te lezen heb ik gemerkt. Daar bedoel ik jouw reactie naar mij niet mee hoor! De Quatt houd mijn huis tot min 3 zeker warm zonder gas (20 graden continue) dus als de norm voor temperatuur starten wp omlaag gaat ben ik ook tevreden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hou je wel rekening met de veroudering van verf op mn kunststoffen, zeker als je dat niet optimaal kunt gaan aanbrengen. UV invloeden zal redelijk snel daar invloeden op hebben.

spuiten met een spuitbus, zeker als je dat nog niet vaak gedaan hebt zal best eens tegen kunnen vallen, wil je het goed doen, zou je de goot eigenlijk een een geschikte ruimte (stof-vrij, juiste temperatuur en luchtvochtigheid) moeten doen.
Plus de juiste voorbewerkingen, en juiste primer(s). dus je bent er wel even mee bezig vrees ik, tegen de muur zal jet lastig worden.
Een wrap is dan mogelijk een betere optie, zeker als een een goede kwaliteit UV bestendige wrap gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 20:09
Vandaag intake gesprek gehad met Quatt. Ansich positief. De volledige verwarming zou de hybride wp op zich moeten kunnen nemen.

Iemand die weet of het referral programma nog werkt, zo ja, iemand nog een code over eventueel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:52
ymaenhout schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:32:
Vandaag intake gesprek gehad met Quatt. Ansich positief. De volledige verwarming zou de hybride wp op zich moeten kunnen nemen.

Iemand die weet of het referral programma nog werkt, zo ja, iemand nog een code over eventueel?
Komt eraan. Heb een pb gestuurd.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:39

Mickel moen

mickelmoen.nl

Het begint met de juiste verf. Een bedrijf wat in spuitbus heeft wat jij zoekt is:

https://www.nonpaints.com...perlakken-kunststoflakken

Ik heb zelf hele goede ervaringen met zowel spuiten van kunststof of een moeilijke ondergrond als geanodiseerd aluminium.

Het is helemaal niet moeilijk. Echter ik adviseer je als je wilt spuiten de goot van de muur te halen en op een rustige dag met niet teveel wind horizontaal bijvoorbeeld op een afgedekte tuintafel te spuiten. Niet druk maken over eventuele stofjes. Die zie je op afstand echt niet. Verder de gebruiksaanwijzing van de lak qua voorbereiding goed lezen en nauwkeurig opvolgen.

Wil je de goot niet verwijderen, ga dan naar een verfspeciaalzaak en vraag daar om de juiste primer en aflak. Met kwast en roller is prima te doen.

Je zou de goot in dezelfde kleur als de muur willen verven. Houdt er rekening mee, dat het je best nog wel zal lukken, om de kleur te benaderen, maar door de grote verschillen in structuur en materiaal blijf je altijd de verschillen zien. Realiseer je dat wat je ziet bepaald wordt door hoe het materiaal licht weerkaatst cq absorbeert. Persoonlijk vind ik dit vrijwel altijd mislukte lelijke oplossingen. Het meest succesvol is dit nog, als het gehele vlak, dus ook de muur, met dezelfde verf/kleur geverfd wordt.

Dat zal niet de bedoeling zijn. Ik zou zelf kiezen voor een rustige kleur als antracietgrijs bv RAL 7016 of 7021.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb de Quatt nu een aantal weken. Tijd om mijn ervaringen te delen. Met name interessant voor diegenen die alleen met radiatoren verwarmen. Daarbij nog de samenwerking met de Tado thermostaat.

Ik ben uitermate tevreden.

Er zijn wel een aantal,zaken om rekening mee te houden. Veel is vast hier ook al genoemd.

Ik heb voor de komst van de Quatt geoefend met de cv op een lage watertemperatuur. Zo rond de 35C. Een aanrader, omdat je zo je afgiftesysteem, warmteverlies, huis en ruimtes goed leert kennen. Dit in relatie met jouw verwarmingswensen. Dit is meteen een disclaimer. Iedere situatie is anders. Ik geef hier mijn ervaringen met radiatorverwarming, Tado en Quatt weer. Wat bij mij goed werkt hoeft bij een ander niet te werken.

Zo mogelijk kun je dan een eerste keer waterzijdig inregelen.

Toch is zo'n proef met de cv-ketel anders dan met de Quatt. Immers de ketel heeft het water in een wip op de gewenste temperatuur, ook al is die laag. De Quatt begint bij zo'n 20C en dan is de afgifte van een radiator minimaal. Het duurt dus veel langer.

Op plaatradiatoren is een radiatorventilator daarom sterk aan te raden.
Ik heb zelf gekozen voor Heatfan. https://heatfan.eu/vergelijk-heatfan/

De speedcomfort die je in veel bouwmarkten ziet, beviel mij niet en heb ik na een week weer terug gebracht. Te veel lawaai.

Neem bij Heatfan de smart controller. Die heeft 6 standen en kun je dus uiterst stil laten draaien. Bovendien heeft deze een schakelpunt van 25,3C en begint dus al snel te werken.

Dan wat Tado betreft. Ik vind dat de Tado uitstekend samenwerkt met de CIC. Het is hier al vaker genoemd, maar voorwaarde is wel, dat er maar één ruimte is die directe warmtevraag naar de CIC kan sturen. Ik heb het geprobeerd, maar meerdere ruimtes met een directe warmtevraag geeft zenuwachtig onvoorspelbaar gedrag van de Quatt. Dat je daarom Tado niet zou kunnen gebruiken met zoneregeling, daarom een overbodig duur systeem is, verwijs ik naar het land der fabelen. Onzinverhalen gebaseerd op aannames en niet gestoeld op feiten. Bij mij werkt het uitstekend inclusief dag- en weekprogramma's. Je moet er echter voor zorgen, dat de "master"ruimte, de ruimte waar de Tado regeltermostaat hangt zo ingeregeld is, dat deze ook de rest van het huis kan bedienen. Immers die ruimtes zijn daarvan afhankelijk met een indirecte warmtevraag.

Ik kom daar bij de verschillende ruimtes op terug.

Het is van wezenlijk belang, dat je goed afweegt in welke ruimte je de regelthermostaat hangt. Dat is de ruimte die je relatief veel gebruikt en met een relatief groot warmteverlies. Liefst met niet te veel invloed van de zon. Daar zal immers de warmtevraag het grootst zijn. Dat kan de woonkamer zijn, maar dat hoeft niet. Ik heb gekozen voor de keuken. In het volgende zal ik het per ruimte bespreken.

De woonkeuken.
Deze ruimte wordt door ons vrijwel de gehele dag gebruikt. Met een uitbouw met veel glas en platdak heeft de keuken relatief ook een hoog warmteverlies. Bovendien komt hier in de winter geen direct zonlicht. Ideaal dus om de thermostaat te hangen. Nu had ik een aantal jaren geleden met de aanschaf van het Tado -systeem de thermostaat om geheel andere redenen al verhuisd van de woonkamer naar de keuken. De Tado hing er dus al.
De keuken wordt verwarmd met twee grote design kolom radiatoren. Hier kunnen geen Heatfan's op. Het voordeel is echter, dat zo'n radiator in vergelijking met een plaatradiator veel water bevat. Warmt minder snel op, maar houdt de warmte vervolgens langer vast. Op zich denk ik, dat deze twee radiatoren samen voldoende water hebben voor de drie-radiatoren-eis. Ik heb dit echter aangevuld met een kleine radiator in de gang, inclusief Heatfan, welke dus ook continu geheel openstaat. De radiatoren in de keuken worden geregeld door een thermostaatventiel, zoals alle radiatoren in het huis. De Tadoknop hier dus weer vervangen door een mechanische thetmostaatknop die op 5 staat dus geheel open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULFEFNdFiH6WFVMOmKKUAkShYcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OFvgc1eA6QXWYEtb1jW6CtG.jpg?f=fotoalbum_large

Het mooie van de Tado-thermostaat is, dat je deze kunt instellen op tienden van een graad. Proefondervindelijk ben ik er achter gekomen dat, ik de rest van het huis het best bedien door ieder half uur de temperatuur met 0,1C te verhogen. Te beginnen om 00 uur op 18,2C tot 21,6C om 17.00 uur. Hierna beginnen we meestal met koken. Dit brengt extra verwarming met zich mee, waarbij de kans dat de Quatt dus stopt groot is. Ik moet er dus voor zorgen, dat ook de andere ruimtes in het huis rond dat tijdstip voldoende op temperatuur zijn.
Het laten oplopen van de ingestelde temperatuur zorgt ook voor de langste runs.

Als voorbeeld vorige week donderdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScHPBdbLV8-2mZFwI_HXLiQcZZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BVw5Bkkk1r4y0zutTqGFSexO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DLavZSR49rS9i1wh-jBo-kenmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nN6IONwMCzZm215kw9mUbviu.jpg?f=fotoalbum_large

De achter- en voor woonkamer.

Wij wonen in een dertigerjarenhuis met kamer ensuite. Dat betekent twee woonkamers. De achterkamer gebruiken we het meest. ''s Winters hebben we de suiteduren dicht. De voorkamer staat continu op 18C ingesteld. Dat heeft twee redenen. Een ruimte minder hoog verwarmen scheelt natuurlijk energie. Belangrijker is echter, dat we in de achterkamer een houtkachel hebben. Hoewel het maar een klein kacheltje is, geeft deze zoveel warmte, dat we dan de koele voorkamer erbij trekken.
Onder de T21 radiator in de voorkamer hangt weer Heatfan. Willen we de voorkamer om een andere reden bij de achterkamer trekken stellen we deze ruimte in op 20C. De kamer is dan relatief ook snel op temperatuur, maar wel afhankelijk van de keuken. Immers indirecte warmtevraag.

Voor de achterkamer heb ik een dagprogramma gemaakt weer in stappen van 0,1C/half uur. Hier hangt ook een Tado temperatuursensor, zodat ik ook hier instappen van 0,1C kan regelen. Een dagverhoging van 1,5C. Dat past beter bij ons. ''s Ochtends wat koeler en's Avonds lekker knus. Ik ben ook helemaal geen liefhebber van vloerverwarming met de gehele dag dezelfde temperatuur.
Onder de radiator weer Heatfan. Meestal op stand 1 of 2. Ik heb het zo gemaakt, dat vlak bij de Controller hiervoor geschakeld stopcontact zit. Ik kan de Heatfan hier dus ook makkelijk uitzetten. Mijn stoel staat namelijk stijf naast de radiator. Als deze niet meer verwarmt, blijven de fans nog wel een poosje draaien. Dat geeft een luchtstroom die ik dan als tocht ervaar. Bijvoorbeeld als de houtkachel aangaat. Overigens zet ik dan de thermostaat in de keuken op 20C. Immers dan hoeft er niet meer verwarmt te worden. Zodra we naar bed gaan, zet ik de thermostaat in de keuken op 19C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fyplu3QfOFihPWMpH40PMXSKTv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2YW4DAsb73gC1llssPOYCKe.jpg?f=fotoalbum_large

De zolder.

Dit is onze slaapkamer welke vrijwel de gehele zolder beslaat. Hier een grote design kolomradiator. Aangezien we hier ook ons sanitair met bidet, wastafel en stoom-douchecabine hebben, staat de Tado hier ook op een dagprogramma, waarbij ik de temperatuur ''s ochtends iets verhoog naar max 18,5C. Toen we nog verwarmden op de cv-ketel kon je de temperatuur hier snel even omhoog gooien. Ik heb nog even gedacht aan aanvulling met een infrarood paneel, maar met de verhoging ''s ochtend is het zo ook prima
Deze slaapkamer heeft relatief veel warmteverlies met een dakkapel en natuurlijk het dak van het huis. Deze ruimte geeft dan ook in tijd veel warmtevraag, wat het functioneren van de Quatt ten goede komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCLH9zRhOzzn8y2Q_ESQ6ZttIXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXIWqeGs5D2UEFWLK3S5nd9s.jpg?f=fotoalbum_large

De verdieping.

De kamers hier staan standaard op 17C ingesteld. Twee kamers met Tado-knoppen. De rest met mechanische thermostaatknoppen. Alleen mijn werk/hobbykamer wordt frequent gebruikt. Daarom hier een weekprogramma op de Tado ingesteld.

Tot slot.
Primair gaat het natuurlijk om comfort. Nu we meer binnen de schil en minder per ruimte verwarmen is met de komst van de Quatt het comfort in het gehele huis toegenomen.
De hoogte van de COP is een leuk gegeven. Dat we nu veel minder gas gebruiken met een relatief lage investering is natuurlijk prachtig. Wat het financieel scheelt kun je eigenlijk pas na een jaar zeggen. Maar ook dat is uitermate relatief.

Al met al dik tevreden met de Quatt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Mickel moen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:36:
Ik heb de Quatt nu een aantal weken. Tijd om mijn ervaringen te delen. Met name interessant voor diegenen die alleen met radiatoren verwarmen. Daarbij nog de samenwerking met de Tado thermostaat.

Er zijn wel een aantal,zaken om rekening mee te houden. Veel is vast hier ook al genoemd.

Ik heb voor de komst van de Quatt geoefend met de cv op een lage watertemperatuur. Zo rond de 35C. Een aanrader, omdat je zo je afgiftesysteem, warmteverlies, huis en ruimtes goed leert kennen. Dit in relatie met jouw verwarmingswensen. Dit is meteen een disclaimer. Iedere situatie is anders. Ik geef hier mijn ervaringen met radiatorverwarming, Tado en Quatt weer. Wat bij mij goed werkt hoeft bij een ander niet te werken.

Toch is zo'n proef met de cv-ketel anders dan met de Quatt. Immers de ketel heeft het water in een wip op de gewenste temperatuur, ook al is die laag. De Quatt begint bij zo'n 20C en dan is de afgifte van een radiator minimaal. Het duurt dus veel langer.

De speedcomfort die je in veel bouwmarkten ziet, beviel mij niet en heb ik na een week weer terug gebracht. Te veel lawaai.

Neem bij Heatfan de smart controller. Die heeft 6 standen en kun je dus uiterst stil laten draaien. Bovendien heeft deze een schakelpunt van 25,3C en begint dus al snel te werken.

Dan wat Tado betreft. Ik vind dat de Tado uitstekend samenwerkt met de CIC. Het is hier al vaker genoemd, maar voorwaarde is wel, dat er maar één ruimte is die directe warmtevraag naar de CIC kan sturen. Ik heb het geprobeerd, maar meerdere ruimtes met een directe warmtevraag geeft zenuwachtig onvoorspelbaar gedrag van de Quatt. Dat je daarom Tado niet zou kunnen gebruiken met zoneregeling, daarom een overbodig duur systeem is, verwijs ik naar het land der fabelen. Onzinverhalen gebaseerd op aannames en niet gestoeld op feiten. Bij mij werkt het uitstekend inclusief dag- en weekprogramma's. Je moet er echter voor zorgen, dat de "master"ruimte, de ruimte waar de Tado regeltermostaat hangt zo ingeregeld is, dat deze ook de rest van het huis kan bedienen. Immers die ruimtes zijn daarvan afhankelijk met een indirecte warmtevraag.

Het is van wezenlijk belang, dat je goed afweegt in welke ruimte je de regelthermostaat hangt. Dat is de ruimte die je relatief veel gebruikt en met een relatief groot warmteverlies. Liefst met niet te veel invloed van de zon. Daar zal immers de warmtevraag het grootst zijn. Dat kan de woonkamer zijn, maar dat hoeft niet. Ik heb gekozen voor de keuken. In het volgende zal ik het per ruimte bespreken.

De woonkeuken.
Deze ruimte wordt door ons vrijwel de gehele dag gebruikt. Met een uitbouw met veel glas en platdak heeft de keuken relatief ook een hoog warmteverlies. Bovendien komt hier in de winter geen direct zonlicht. Ideaal dus om de thermostaat te hangen. Nu had ik een aantal jaren geleden met de aanschaf van het Tado -systeem de thermostaat om geheel andere redenen al verhuisd van de woonkamer naar de keuken. De Tado hing er dus al.
De keuken wordt verwarmd met twee grote design kolom radiatoren. Hier kunnen geen Heatfan's op. Het voordeel is echter, dat zo'n radiator in vergelijking met een plaatradiator veel water bevat. Warmt minder snel op, maar houdt de warmte vervolgens langer vast. Op zich denk ik, dat deze twee radiatoren samen voldoende water hebben voor de drie-radiatoren-eis. Ik heb dit echter aangevuld met een kleine radiator in de gang, inclusief Heatfan, welke dus ook continu geheel openstaat. De radiatoren in de keuken worden geregeld door een thermostaatventiel, zoals alle radiatoren in het huis. De Tadoknop hier dus weer vervangen door een mechanische thetmostaatknop die op 5 staat dus geheel open.

[Afbeelding]

Het mooie van de Tado-thermostaat is, dat je deze kunt instellen op tienden van een graad. Proefondervindelijk ben ik er achter gekomen dat, ik de rest van het huis het best bedien door ieder half uur de temperatuur met 0,1C te verhogen. Te beginnen om 00 uur op 18,2C tot 21,6C om 17.00 uur. Hierna beginnen we meestal met koken. Dit brengt extra verwarming met zich mee, waarbij de kans dat de Quatt dus stopt groot is. Ik moet er dus voor zorgen, dat ook de andere ruimtes in het huis rond dat tijdstip voldoende op temperatuur zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij wonen in een dertigerjarenhuis met kamer ensuite. Dat betekent twee woonkamers. De achterkamer gebruiken we het meest. ''s Winters hebben we de suiteduren dicht. De voorkamer staat continu op 18C ingesteld. Dat heeft twee redenen. Een ruimte minder hoog verwarmen scheelt natuurlijk energie. Belangrijker is echter, dat we in de achterkamer een houtkachel hebben. Hoewel het maar een klein kacheltje is, geeft deze zoveel warmte, dat we dan de koele voorkamer erbij trekken.
Onder de T21 radiator in de voorkamer hangt weer Heatfan. Willen we de voorkamer om een andere reden bij de achterkamer trekken stellen we deze ruimte in op 20C. De kamer is dan relatief ook snel op temperatuur, maar wel afhankelijk van de keuken. Immers indirecte warmtevraag.

Voor de achterkamer heb ik een dagprogramma gemaakt weer in stappen van 0,1C/half uur. Hier hangt ook een Tado temperatuursensor, zodat ik ook hier instappen van 0,1C kan regelen. Een dagverhoging van 1,5C. Dat past beter bij ons. ''s Ochtends wat koeler en's Avonds lekker knus. Ik ben ook helemaal geen liefhebber van vloerverwarming met de gehele dag dezelfde temperatuur.
Onder de radiator weer Heatfan. Meestal op stand 1 of 2. Ik heb het zo gemaakt, dat vlak bij de Controller hiervoor geschakeld stopcontact zit. Ik kan de Heatfan hier dus ook makkelijk uitzetten. Mijn stoel staat namelijk stijf naast de radiator. Als deze niet meer verwarmt, blijven de fans nog wel een poosje draaien. Dat geeft een luchtstroom die ik dan als tocht ervaar. Bijvoorbeeld als de houtkachel aangaat. Overigens zet ik dan de thermostaat in de keuken op 20C. Immers dan hoeft er niet meer verwarmt te worden. Zodra we naar bed gaan, zet ik de thermostaat in de keuken op 19C.
[Afbeelding]

De zolder.

Dit is onze slaapkamer welke vrijwel de gehele zolder beslaat. Hier een grote design kolomradiator. Aangezien we hier ook ons sanitair met bidet, wastafel en stoom-douchecabine hebben, staat de Tado hier ook op een dagprogramma, waarbij ik de temperatuur ''s ochtends iets verhoog naar max 18,5C. Toen we nog verwarmden op de cv-ketel kon je de temperatuur hier snel even omhoog gooien. Ik heb nog even gedacht aan aanvulling met een infrarood paneel, maar met de verhoging ''s ochtend is het zo ook prima
Deze slaapkamer heeft relatief veel warmteverlies met een dakkapel en natuurlijk het dak van het huis. Deze ruimte geeft dan ook in tijd veel warmtevraag, wat het functioneren van de Quatt ten goede komt.

[Afbeelding]

De verdieping.

De kamers hier staan standaard op 17C ingesteld. Twee kamers met Tado-knoppen. De rest met mechanische thermostaatknoppen. Alleen mijn werk/hobbykamer wordt frequent gebruikt. Daarom hier een weekprogramma op de Tado ingesteld.

Tot slot.
Primair gaat het natuurlijk om comfort. Nu we meer binnen de schil en minder per ruimte verwarmen is met de komst van de Quatt het comfort in het gehele huis toegenomen.
De hoogte van de COP is een leuk gegeven. Dat we nu veel minder gas gebruiken met een relatief lage investering is natuurlijk prachtig. Wat het financieel scheelt kun je eigenlijk pas na een jaar zeggen. Maar ook dat is uitermate relatief.

Duidelijk verslag met goede info. Ik zie dat er momenten zijn dat Quatt het water in jouw systeem boven de 40 graden laat gaan. Is dat wanneer Tado verschillende radiatoren dicht heeft staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

TeslaNerd schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:55:
[...]

Duidelijk verslag met goede info. Ik zie dat er momenten zijn dat Quatt het water in jouw systeem boven de 40 graden laat gaan. Is dat wanneer Tado verschillende radiatoren dicht heeft staan?
Zou kunnen. Standaard staan er 3 radiatoren geheel open. Gemiddeld hebben 3 a 4 ruimtes warmtevraag.
Ervaring is ook, dat de COP in de nacht en ochtend hoog is en geleidelijk afneemt, wat ook logisch is, Aangezien er later op de dag hogere temperaturen verwacht worden.

Om eerlijk te zijn zal het mij ook een worst wezen.

De Quatt doet wat ik verwacht en als deze zo nu en dan piekt op 40C of nog hoger, prima toch.
12 maart is hij geïnstalleerd. De ketel is dus ook nog zeer weinig door de CIC geactiveerd. Dat gaan we komende winter beleven. Maar ook daar maak ik mij niet druk om. Hybride immers met radiator verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Hallo tweakers, willen jullie eens meedenken?

Mijn buren hebben een Quatt geplaatst. 3 meter van mijn huis, hangend aan de gevel op verdiepingshoogte, met de ventilator gericht op mijn huis. Er zit een smalle oprit tussen de huizen.

Gisteravond werd het voor het eerst koud en ging hij aan. Vanaf dat moment heb ik een hinderlijke bromtoon door het hele huis. In alle slaapkamers en de woonkamer, ik kan er nergens aan ontsnappen. Ventilatie dicht doen hielp niets. Mijn slaapkamer heeft niet eens een raam aan die kant, toch hield het me wakker.

Ik wil er graag samen uit komen en ben benieuwd wat er mogelijk is. Ik ga er vanavond langs, misschien hebben jullie tips?

Kan een aan de gevel geplaatste Quatt ook dwars gemonteerd worden zodat het geluid opzij gaat in plaats van richting mijn huis? Ziet er niet uit, maar alles beter dan dit geluid.

Of kan er nog een extra isolerende omkasting omheen? Helpt dat voldoende?

Ik wil geen gedoe met de buren maar ik kan wel janken, zoals altijd al ik slecht slaap... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:18:

Mijn buren hebben een Quatt geplaatst. 3 meter van mijn huis, hangend aan de gevel op verdiepingshoogte, met de ventilator gericht op mijn huis. Er zit een smalle oprit tussen de huizen.

Gisteravond werd het voor het eerst koud en ging hij aan. Vanaf dat moment heb ik een hinderlijke bromtoon door het hele huis. In alle slaapkamers en de woonkamer, ik kan er nergens aan ontsnappen. Ventilatie dicht doen hielp niets. Mijn slaapkamer heeft niet eens een raam aan die kant, toch hield het me wakker.

Ik wil er graag samen uit komen en ben benieuwd wat er mogelijk is. Ik ga er vanavond langs, misschien hebben jullie tips?

Kan een aan de gevel geplaatste Quatt ook dwars gemonteerd worden zodat het geluid opzij gaat in plaats van richting mijn huis? Ziet er niet uit, maar alles beter dan dit geluid.

Ik wil geen gedoe met de buren maar ik kan wel janken, zoals altijd al ik slecht slaap... :O
Neem aan dat die gewoon een kwartslag gedraaid kan worden. Er zit een soundslider in de quatt app. Dan is die stiller. Hebben zij bigfoots onder de quatt? Laat je buren ook vooral bij jou binnen horen hoe het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Er zitten zwart metalen draagbeugels achter en onder de Quatt waarmee hij aan de gevel zit.

Ik lees in een post in een voorganger van dit topic dat het geluid in een bolvorm komt. Dan zou draaien het verschil niet maken?

Overigens ben ik niet tegen warmtepompen. Ik wil er zelf ook een. Zou die dan wel achter het huis plaatsen, of aan de achterzijde op het dak. Hoewel ik nu twijfel...
Gezien de 30 meter tot de achterburen zou dat goed moeten gaan. Maar voor mijzelf!?

[ Voor 36% gewijzigd door W13k3 op 09-04-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 09:33

Oeff, dit is wel een lastige, aangezien hij al aan een gevel hangt. In mijn situatie (geschakelde 2-onder-1 kap) staat ie op een goed geïsoleerd garagedak. De garage is geschakeld en zeer gehorig, maar meer dan een zachte brom is niet te horen. In de woongedeeltes van beide huizen hoor je niets. De unit staat wel op betontegels met rubbergranulaatmatjes eronder. De crux zit hem in het ontkoppelen, wellicht dat dat soort matjes kunnen helpen, maar ik weet niet hoe makkelijk je die plaatst tussen muurbeugel en kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online

De woonkeuken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zolder.

[Afbeelding]

De verdieping.

Tot slot.

Mooi verslag. Ja, iedere situatie is anders, maar ook in onze vergelijkbare opzet in een 100 jaar oud huis functioneren Quatt Duo en Atag i36ec samen met het Tado zonesysteem. We hebben convectoren met fans en radiatoren, geen vvw. Na nachtverlaging van het hoofdvertrek of forse verlagingen in weinig gebruikte kamers wordt de temperatuur met minimale stapjes (0,5 graad per uur) verhoogd. Nu nog programmeer ik dit in de Tado schema's, maar hoop daar een HA automatisering voor te gaan gebruiken. In het aanpalende Quatt HA forum zijn mooie voorbeelden te vinden.
Zoals ik eerder heb gemeld: het resultaat na een half jaar is een forse besparing en veel meer comfort. Natuurlijk zal het interessant zijn om in optimaal geïsoleerde huizen met vvw met een constante temperatuur te werken, maar in tegenstelling tot wat in dit forum vaak wordt gezegd, absoluut noodzakelijk is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Dat is het denk ik ook. Het is een zachte brom. Maar in de stille nacht wel heel hinderlijk omdat hij overal is.

Wat denk ik relevant is dat ik een heel oud huis heb, steens gebouwd, geen spouwmuur en houten verdiepingsvloer.
Het geluid in de slaapkamers is daardoor nauwelijks minder dan het geluid buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

Is het geluid wat lijkt op 350hz? Dat is te vinden op Youtube

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:04:
[...]

Zou kunnen. Standaard staan er 3 radiatoren geheel open. Gemiddeld hebben 3 a 4 ruimtes warmtevraag.
Ervaring is ook, dat de COP in de nacht en ochtend hoog is en geleidelijk afneemt, wat ook logisch is, Aangezien er later op de dag hogere temperaturen verwacht worden.
beetje afhankelijk van de inhoud van deze 3 radiatoren zou dat wel eens te laag kunnen zijn, alleen met de huidige temperaturen zal dat nu wel werken, maar bij echte kou is het advies om toch meer open te houden anders kan de Quatt gewoon zijn warmte onvoldoende kwijt, dit is mn een risico bij alle radiator gebruik.

mbt je opmerking van je s'nachts en overdag andere COPs krijgt is vrij normaal, de COP wordt mede door de buitentemperatuur bepaald. dus dat is dus gewoon heel normaal, overigens heeft het kijken naar een COP op een bepaald tijdstip vrij weinig zin, kijk liever naar een COP op een hele dag of week. Dat is ook met de instellingen in de app prima te zien.
Om eerlijk te zijn zal het mij ook een worst wezen.

De Quatt doet wat ik verwacht en als deze zo nu en dan piekt op 40C of nog hoger, prima toch.
12 maart is hij geïnstalleerd. De ketel is dus ook nog zeer weinig door de CIC geactiveerd. Dat gaan we komende winter beleven. Maar ook daar maak ik mij niet druk om. Hybride immers met radiator verwarming.
de hogere temperatuur wijst toch op een klein probleem dat hij zijn warmte onvoldoende kwijt kan, dat is mn een risico met een zone-systeem (Tado). :? dus kijk daar eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:08:
[...]

Is het geluid wat lijkt op 350hz? Dat is te vinden op Youtube
Dat zou goed kunnen. 350 Hz of net iets eronder. Ligt er ook aan op welke speakers ik het afspeelde.

Wat zou dat betekenen als het 350 Hz is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:22:
[...]

Dat zou goed kunnen. 350 Hz of net iets eronder. Ligt er ook aan op welke speakers ik het afspeelde.

Wat zou dat betekenen als het 350 Hz is?
Ja klopt, is er net iets onder. Dat is het geluid van de compressor. Ik denk dat wanneer de buren de soundslider op Silent zetten, het mogelijk al een stuk beter zou moeten zijn.
Ik ben zelf ook heel gevoelig voor geluid en heb ook last van deze toon. Ik ken een ander met een Quatt en die heeft hetzelfde geluid helaas.
Sommige mensen hebben er helemaal geen last van en slapen er prima door. Geluidsoverlast/hinder is heel persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Mijn partner (audiotechnicus) bevestigt net dat die frequentie klopt. Hij hoorde het ook, maar ligt er niet zo snel wakker van.
Maak me nu wel zorgen om een van mijn kinderen, die was er vannacht niet maar is net als ik erg gevoelig voor geluid en slaapt op 3 à 4 meter van de Quatt. Ik slaap aan de andere kant van het huis en hoor het dus ook.

Hopelijk gaat die soundslider het voldoende oplossen, ik ga daar zeker naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:18:
[...]

beetje afhankelijk van de inhoud van deze 3 radiatoren zou dat wel eens te laag kunnen zijn, alleen met de huidige temperaturen zal dat nu wel werken, maar bij echte kou is het advies om toch meer open te houden anders kan de Quatt gewoon zijn warmte onvoldoende kwijt, dit is mn een risico bij alle radiator gebruik.

mbt je opmerking van je s'nachts en overdag andere COPs krijgt is vrij normaal, de COP wordt mede door de buitentemperatuur bepaald. dus dat is dus gewoon heel normaal, overigens heeft het kijken naar een COP op een bepaald tijdstip vrij weinig zin, kijk liever naar een COP op een hele dag of week. Dat is ook met de instellingen in de app prima te zien.

[...]

de hogere temperatuur wijst toch op een klein probleem dat hij zijn warmte onvoldoende kwijt kan, dat is mn een risico met een zone-systeem (Tado). :? dus kijk daar eens naar.
Is het een probleem of wordt hier een probleem gemaakt van iets wat helemaal geen probleem is?

Ik heb toch sterk het gevoel dat dat laatste speelt in jouw reactie. Want wat is er mis met een WP die op een bepaald moment 40C levert. Gaat ie dan stuk? Lijkt mij niet. Gaat er een radiator koken? Lijkt mij niet. Knalt het expansievat uitelkaar?

En als die 40C op een bepaald moment er even is, omdat de Quatt gedurende langere tijd steeds het water iets verhoogd heeft en er tegelijk door Tado in meerdere ruimtes geknepen wordt, wat dan nog? De temperatuur zal dan in de masterruimte nog sneller bereikt worden.

Kijk het is mij ondertussen wel duidelijk, dat jij het niet zo hebt op Tado. Prima, moet jij weten, maar probeer mij niet een probleem aan te praten wat er niet is. Vooralsnog heb ik nog geen argument gelezen, waarom die 40C een probleem is. Dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:28
Mickel moen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:35:
[...]

Is het een probleem of wordt hier een probleem gemaakt van iets wat helemaal geen probleem is?

Ik heb toch sterk het gevoel dat dat laatste speelt in jouw reactie. Want wat is er mis met een WP die op een bepaald moment 40C levert. Gaat ie dan stuk? Lijkt mij niet. Gaat er een radiator koken? Lijkt mij niet. Knalt het expansievat uitelkaar?

En als die 40C op een bepaald moment er even is, omdat de Quatt gedurende langere tijd steeds het water iets verhoogd heeft en er tegelijk door Tado in meerdere ruimtes geknepen wordt, wat dan nog? De temperatuur zal dan in de masterruimte nog sneller bereikt worden.

Kijk het is mij ondertussen wel duidelijk, dat jij het niet zo hebt op Tado. Prima, moet jij weten, maar probeer mij niet een probleem aan te praten wat er niet is. Vooralsnog heb ik nog geen argument gelezen, waarom die 40C een probleem is. Dus ik ben benieuwd.
Lijkt mij geen enkel probleem. Bij mij draait de Quatt prima en heb vaak ‘s ochtends temperaturen ruim boven de 40 graden. Tot soms bijna 50. Is prima toch?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mickel moen schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:35:
[...]

nee, dat is het ook niet, alleen de Quatt kan nog zoveel lager, bij mij loopt deze vaak niet eens boven de 30 graden, en ja dat is dus wel weer efficenter en geeft een hogere COP, nu we het daar over hebben.

ik zag dat ook niet als een probleem, ik denk liever in oplossingen dan in problemen. dus zie het meer in die richting.

bij een warmtepomp draait het mn over het evenwicht van warmteafgifte versus warmtevraag, hoe evenwichtiger je warmteafgifte is versus van de geproduceerde warmte hoe lager een warmtepomp kan gaan draaien, eigenlijk wil je hogere temperaturen zo veel mogelijk vermijden, dat in tegenstelling tot een CV. je afgiftesysteem moet dan wel met die lagere temperatuur overweg kunnen. kan dat niet kom je vanzelf hoger uit.

en het mag ook wel iets vriendelijker, lijkt me. En nee ik heb niets tegen Tado, alleen blijkt deze juist in combinatie met een warmtepomp niet alijd de meest ideale keuze te zijn, maar als jij daar blij van word, wie ben ik dan om daar tegen te zijn. wees echter wel bekend met zijn beperkingen, net als overigens de andere termostaten ook hebben, de ideale termostaat ben ik nog niet tegengekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman

De woonkeuken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zolder.

[Afbeelding]

De verdieping.

Tot slot.

Goed verslag, heldere bevindingen.
Zelf heb ik laatst een experimentje gedaan met Oppio radiator ventilatoren. Ik was een beetje huiverig, maar ben erg tevreden. Zeer betaalbaar, schermpje op de controller waar de temperaturen instelt voor het aanslaan en afslaan, aan beide kanten USB-C aansluitingen en derhalve ook makkelijk op een powerbank aan te sluiten (perfect voor de situatie in mijn bijkeuken).
Wel iets te gehorig voor de slaapkamers (valt bij type 22 wel mee, bij 20/21 wel storend), dus daar overwoog ik al Heatfans voor aan te schaffen (daar heb je me nu van overtuigd).

Ben overigens zeer benieuwd naar de binnenunit voor koelen. Hoop daar ook mee te kunnen bijverwarmen, dan kunnen de radiatoren in woonkamer (bijverwarming voor de VVW bij echte koude) en in onze slaapkamer eruit. Zal wel een fancoil-achtig concept zijn, dus dan moet dat kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marklakeman schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:56:
[...]

Goed verslag, heldere bevindingen.
Zelf heb ik laatst een experimentje gedaan met Oppio radiator ventilatoren. Ik was een beetje huiverig, maar ben erg tevreden. Zeer betaalbaar, schermpje op de controller waar de temperaturen instelt voor het aanslaan en afslaan, aan beide kanten USB-C aansluitingen en derhalve ook makkelijk op een powerbank aan te sluiten (perfect voor de situatie in mijn bijkeuken).
Wel iets te gehorig voor de slaapkamers (valt bij type 22 wel mee, bij 20/21 wel storend), dus daar overwoog ik al Heatfans voor aan te schaffen (daar heb je me nu van overtuigd).

Ben overigens zeer benieuwd naar de binnenunit voor koelen. Hoop daar ook mee te kunnen bijverwarmen, dan kunnen de radiatoren in woonkamer (bijverwarming voor de VVW bij echte koude) en in onze slaapkamer eruit. Zal wel een fancoil-achtig concept zijn, dus dan moet dat kunnen.
ik vrees voor je, in feite kunnen FCU ook verwarmen, alleen of deze ook de zelfde capaciteit hebben als je radiatoren, en vergeet niet, normaal plaats je deze hoog in de ruimte, voor verwarming juist geen optimale plek, daar wil je juist de verwarmingsbron laag hebben. (denk hierbij aan je comfort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
MacD007 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:02:
[...]

ik vrees voor je, in feite kunnen FCU ook verwarmen, alleen of deze ook de zelfde capaciteit hebben als je radiatoren, en vergeet niet, normaal plaats je deze hoog in de ruimte, voor verwarming juist geen optimale plek, daar wil je juist de verwarmingsbron laag hebben. (denk hierbij aan je comfort).
Goed punt, ik wacht het wel rustig af. Als het maar iets verwarmd is het waarschijnlijk voldoende. Dan kan de onpraktische 22 radiator (die feitelijk alleen bij -10 openstaat) van de lange wand achterin af en verplaatst worden naar waar nu een type 11 radiator hangt in de voorkamer. Daar is momenteel nog het meeste warmteverlies (erker met standaard dubbelglas, achterpui HR+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W13k3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:06:
Dat is het denk ik ook. Het is een zachte brom. Maar in de stille nacht wel heel hinderlijk omdat hij overal is.

Wat denk ik relevant is dat ik een heel oud huis heb, steens gebouwd, geen spouwmuur en houten verdiepingsvloer.
Het geluid in de slaapkamers is daardoor nauwelijks minder dan het geluid buiten.
plaats aub eens een foto van hoe de opstelling nu is, graag ook een closeup van de kontactvlakken (muur/dak).

Pagina: 1 ... 68 ... 251 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.