@sbijlsma. Je redenatie snijdt wel hout, Dat verklaart dat de performance van de QUATT inkakt als de CV wordt bijgeschakeld. Maar wat heeft een lagere CV temp (40C?) voor zin? Zakt de temp. van de vloer dan niet nog verder onderuit, en duurt het allemaal nog langer voor de temp. weer op het ingestelde niveau heeft bereikt.? (aldus deze leek die probeert met logisch nadenken het e.e.a. te verklarensbijlsma schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:00:
@Sderegt66: wat doet je watertemperatuur volgens de Quatt app in de nacht als je cv bijspringt ?
Zoals hierboven waarschijnlijk al eerder gezegd: bij hogere watertemperatuur zakt het rendement van de Quatt. Boven de 35 graden kan je beter niet gaan.
Ik zeg niet dat het nu goed werkt maar als ik een realistische schatting maak denk ik dat je op dit moment zo'n € 1200,- per jaar bespaart.sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:38:
[...]
Sinds ingebruikname (aug.) heb ik volgens de app nu 456m3 verbruikt. Feb. en Mrt waren zachte maanden. Idd verbruik ik minder gas, maar het stroomverbruik is ook significant toegenomen. Als ik dan het verbruik in vorig stookseizoen zonder QUATT globaal met nu vergelijk, dan is er onderaan de streep niet zoveel besparing ....Helaas brengen mijn zonnepanelen niet dusdanig veel op om het toegenomen elect. verbruik te compenseren.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
@Gerardwaz : dat klinkt te mooi om waar te zijn en daar zou ik al tevreden mee zijn. Hoe kom je aan dit getal?Gerardwaz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:24:
[...]
Ik zeg niet dat het nu goed werkt maar als ik een realistische schatting maak denk ik dat je op dit moment zo'n € 1200,- per jaar bespaart.
Ikzelf heb gekeken naar de kosten van elect. verbruik in de stookmaanden 2022-2023 en 2023-2024 (QUATT)en het gasverbruik in deze periodes. Ik kom toch op andere minder rooskleurige getallen.
De watertemperatuur zal stijgen als je flow zakt. Af en toe meet je 550 en dat is echt niet ok voor de Quatt. Zoals Friezin aangaf: zet je thermostaat eens op 21 graden continu en kijk waar de watertemperatuur op stabiliseert. Zorg dat er niks dicht gaat staan 's nachts.sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:23:
[...]
@sbijlsma. Je redenatie snijdt wel hout, Dat verklaart dat de performance van de QUATT inkakt als de CV wordt bijgeschakeld. Maar wat heeft een lagere CV temp (40C?) voor zin? Zakt de temp. van de vloer dan niet nog verder onderuit, en duurt het allemaal nog langer voor de temp. weer op het ingestelde niveau heeft bereikt.? (aldus deze leek die probeert met logisch nadenken het e.e.a. te verklaren)...
Als ik naar je verbruik gas kijk dan bespaar je ongeveer 1500 kub x €1.40 = € 2100sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:28:
[...]
@Gerardwaz : dat klinkt te mooi om waar te zijn en daar zou ik al tevreden mee zijn. Hoe kom je aan dit getal?
Ikzelf heb gekeken naar de kosten van elect. verbruik in de stookmaanden 2022-2023 en 2023-2024 (QUATT)en het gasverbruik in deze periodes. Ik kom toch op andere minder rooskleurige getallen.
Stroomverbruik Quatt 3000 kWh x € 0.30 = € 900 ( geschatte prijs per kub en kWh)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Als ik naar die grafieken kijk lijkt het erop dat er ergens veel warmteverlies is in het huis. Op 9 maart dipt de kamer temperatuur 'plotseling' en om dat te compenseren vraagt de CIC ondersteuning aan de ketel en dat houdt best lang aan.sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:08:
[...]
Geen menging klink bij mij ook als de beste optie, maar zal dan voor een andere VW verdeler moeten gaan (en dus weer een serieuze investering erbij). Ik kan deze op de verdeler niet uitzetten. Of de verder ombouwen en de pomp eruit, maar weet niet of (ik) dat kan. De meter op de VW verdeler is niet helemaal betrouwbaar merk ik wel. Temp. die ik meet vloer in met een IR meter ligt gemiddeld ca. 7- lager dan wat de QUATT in het systeem duwt, maar dat wisselt. Als de CV erbij komt gaat die idd richting 40-43C. Met de thermostaat open bedoel ik de knop op de verdeler die op helemaal openstaat.
22 maart:
[Afbeelding]
9 maart:
[Afbeelding]
Bedankt zover voor het meedenken!
Wij hebben nog tocht tussen onze houtenbalkenlaag. Wanneer het hard waait, koelt het bij ons sneller af. Mogelijk heb jij ook ergens een dergelijke warmtelekkage.
Andere oorzaak is mogelijk de vvw.
Ik heb een Remeha Calenta Ace 40. Deze instelling heeft bij ons geen invloed en staat bij ons op ECO (dan houdt de ketel geen warmwater buffer aan).sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:11:
[...]
Ik heb bij de Remeha calenta keuze uit:
0 = comfort
1 = ECO
2 = regelaar afhankelijk
Adviseer je dan 0?
Heeft iemand wel eens gehad dat de Quatt app stopt met gegevens verzamelen? Bij mij wordt er blijkbaar sinds 22 maart in de app geen data meer verzameld, terwijl ik zie dat 'ie gewoon aan staat en bezig is in het hoofdscherm.
Watertemperatuur die ik zie van 60°C gaat je vvw ook niet leuk vinden: die stopt ermee, kamertemperatuur zie je zakken, cv dendert door maar radiatoren zitten ook dicht en Quatt stopt ook (bij 55°C).sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:17:
[...]
Hoofdverblijf is woonkamer. Die staat continu. Ik vind het zelf niet wenselijk om op slaapkamers ook een temp van 21.3 te hebben. Slaapt niet echt lekker.Ik kan de andere kamers waar niet geslapen wordt wel ook de temp. continu zetten op 21.3
Ik heb wel het idee, dat juist door het bijschakelen van de CV de VW wel snel opwarmt. Zou het dan toch niet het proberen waard zijn om de CV temp. op 50 of 45 te zetten? Ben alleen bang dat de VW dan nog verder onderuit zakt en het nog langer duurt voordat de woonkamer weer op temp. is......
Laten we even bij 0 beginnen:
Hoeveel m2 vvw heb je en hoeveel radiatoren (en hoeveel daarvan liggen buiten een slaapkamer en kunnen open blijven?).
De grap is namelijk: des te meer afgifte open, des te lager de watertemperatuur.
Cv zou ik inderdaad eens een tijdje op 45°C zetten: nu wordt hij ingeschakeld. Zonder cv-hulp blijven je slaapkamers ook wel koeler. Zet die eens op 17°C ipv 15.
Hier staan 9 radiatoren open en 60m2 vvw. Max watertemperatuur is 36°C.
2 radiatoren slaapkamer open (16°C ongeveer, rraampje open), rest is hal, bijkeuken, toiletten.
Voor optimale flow moeten er 3 grote radiatoren volledig open blijven.
Edit
Effect van zoveel open, watertemperatuur laag, dat gaat je slaapkamer niet naar 21,3 brengen... zie 7 maart, Quatt loopt op top kunnen.
:strip_exif()/f/image/JUk0HAfQi5wpQ0ntsNZ1Qxnj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Friezin op 03-04-2024 08:45 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
@sderegt66
Je zou ook voor de nucleaire optie kunnen gaan en een dagje het verwarmingsdeel van de cv ketel helemaal uitschakelen (wel icm een constante temperatuur in huis, geen nachtverlaging).
Ik ben normaal een beetje terughoudend met dit aanraden, maar met de huidige temperaturen is het enige risico wat je loopt een huis wat niet helemaal op temperatuur is.
Je weet dan gelijk of de Quatt het (met de huidige vrij hoge temperaturen) aankan zonder gas.
Je zou ook voor de nucleaire optie kunnen gaan en een dagje het verwarmingsdeel van de cv ketel helemaal uitschakelen (wel icm een constante temperatuur in huis, geen nachtverlaging).
Ik ben normaal een beetje terughoudend met dit aanraden, maar met de huidige temperaturen is het enige risico wat je loopt een huis wat niet helemaal op temperatuur is.
Je weet dan gelijk of de Quatt het (met de huidige vrij hoge temperaturen) aankan zonder gas.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Geen heer, wel pufjes. En Eco uit.Safe_grut schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:36:
[...]
Uh zal rekening houden met Ladies mij welgemeende excuses
Alle tips zijn welkom 😁
Ik gok van wel.onlinaius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 01:25:
@sderegt66
1 enkele Quatt kan sowieso 2,9MWh warmte leveren (is hier geleverd in januari, samen met 1,1MWh gas, zaten ook gasloze dagen tussen).
Kan het ook zo zijn dat, door dat onnodig gasverbruik, er een wat vertekend beeld is van het warmteverlies zoals genoteerd door @sderegt66? Hij (?) claimt ruim 9, maar ik zit hier ook al op 9.5,
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Even ter informatie: Quatt heeft de vragen die we in de excel hebben gezet beantwoord.
https://docs.google.com/s...RZ0bEYR3atQ-4Q/edit#gid=0
Mogelijk is het hier al voorbij gekomen, maar dan heb ik (en misschien anderen met mij) het volledig gemist.
Edit: persoonlijk vind ik deze wel erg interessant:
Wat is het 'slimme' / 'AI' aan de Quatt waar in het begin veel mee geadverteerd werd? Welke functies hiervan zijn nog in ontwikkeling?
Antwoord:
We hebben het automatisch aanpassen van de regeling op basis van gemeten data op onze roadmap staan, de verzamelde data van deze winter speelt een cruciale rol bij de ontwikkeling hiervan. Uiteindelijk gaan we over van reactief regelen naar voorspellend regelen van de warmte.
Zoals ik hier al eerder aangaf vind ik het handmatig aanpassen / fine-tunen van het warmteverlies nogal primitief. Het lijkt erop dat Quatt het hier dus mee eens is. Ik ben erg benieuwd hoe voorspellend het uiteindelijk gaat worden!
Edit2: ook leuk om te horen dat de Quatt warmtepomp technisch in staat is om te koelen. Daar was hier in het verleden een beetje discussie over, of die mogelijkheid er misschien technisch niet was in de huidige generatie Quatts om kosten te besparen.
Mogelijk is het hier al voorbij gekomen, maar dan heb ik (en misschien anderen met mij) het volledig gemist.
Wat is het 'slimme' / 'AI' aan de Quatt waar in het begin veel mee geadverteerd werd? Welke functies hiervan zijn nog in ontwikkeling?
Antwoord:
We hebben het automatisch aanpassen van de regeling op basis van gemeten data op onze roadmap staan, de verzamelde data van deze winter speelt een cruciale rol bij de ontwikkeling hiervan. Uiteindelijk gaan we over van reactief regelen naar voorspellend regelen van de warmte.
Zoals ik hier al eerder aangaf vind ik het handmatig aanpassen / fine-tunen van het warmteverlies nogal primitief. Het lijkt erop dat Quatt het hier dus mee eens is. Ik ben erg benieuwd hoe voorspellend het uiteindelijk gaat worden!
Edit2: ook leuk om te horen dat de Quatt warmtepomp technisch in staat is om te koelen. Daar was hier in het verleden een beetje discussie over, of die mogelijkheid er misschien technisch niet was in de huidige generatie Quatts om kosten te besparen.
[ Voor 66% gewijzigd door onlinaius op 03-04-2024 12:40 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wat voor binnenunits kan ik aan de Quatt koppelen om te koelen in de zomer? Ik begrijp dat koelen met mijn radiatoren niet erg effectief gaat zijnonlinaius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:29:
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
In wezen elke willekeurige FCU (Fan Coil Unit)TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:12:
[...]
Wat voor binnenunits kan ik aan de Quatt koppelen om te koelen in de zomer? Ik begrijp dat koelen met mijn radiatoren niet erg effectief gaat zijn
En als je boven het dauwpunt blijft, ook elke vloerverwarming(verdeler)
ohja, dan heb je ook meteen de radiator niet meer nodig om mee te verwarmen
(zorg wel voor condens afvoer in geval van FCU, en ze maken geluid/wind)
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 03-04-2024 13:29 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, geen 0 doen. Hij is in de war met Intergas, die andere benamingen en instellingen heeft.sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:11:
[...]
Ik heb bij de Remeha calenta keuze uit:
0 = comfort
1 = ECO
2 = regelaar afhankelijk
Adviseer je dan 0?
Bij Remeha 1 = Eco doen. Paar seconden langer wachten op warm water maar bespaart gasverbruik.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
1. Als je CVketel water van 55graden maakt, dan wil je dat je vloer niet in hebben; als het goed is gaat deze via thermostaatkraan dan ook dicht.sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:23:
[...]
@sbijlsma. Je redenatie snijdt wel hout, Dat verklaart dat de performance van de QUATT inkakt als de CV wordt bijgeschakeld. Maar wat heeft een lagere CV temp (40C?) voor zin? Zakt de temp. van de vloer dan niet nog verder onderuit, en duurt het allemaal nog langer voor de temp. weer op het ingestelde niveau heeft bereikt.? (aldus deze leek die probeert met logisch nadenken het e.e.a. te verklaren)...
2. Als het water heet terugkomt bij de Quatt, kan deze hier weinig warmte meer aan toevoegen, dus hij gaat zachter draaien.
3. Hoe warmer het water hoe inefficienter.
Dus zet ketel maar op 40-45graden. Als de Quatt dan water >40 graden maakt, gaat CVketel uit en dat is goed, want je wil dat de Quatt het werk doet (en doet daar misschien wat langer over maar dat is niet erg.)
Dan (1) geen probleem meer met dichtslaande vloer, (2) Quatt kan lekker aan het werk en (3) is efficienter.
Houd de flow in de gaten; als hij onder 750 zakt, is er een probleem. Dan zit er teveel van je verwarming dicht en gaat je water te heet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 03-04-2024 13:49 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bij heet water (55graden) kom je niet in de buurt van een sCOP van 4,5, dus je rekent veel te optimistisch.Gerardwaz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:37:
[...]
Als ik naar je verbruik gas kijk dan bespaar je ongeveer 1500 kub x €1.40 = € 2100
Stroomverbruik Quatt 3000 kWh x € 0.30 = € 900 ( geschatte prijs per kub en kWh)
Ik heb de 'comfort' optie laatst ook uitgezet op mijn avanta. Dat scheelt per dag ongeveer 0.06 a 0.07 kuub gas per dag op warme dagen, en koudere dagen ongeveer 0.1 kuub gas per dag dat zag ik terug op dagen dat we niet thuis waren.SBL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:29:
[...]
Nee, geen 0 doen. Hij is in de war met Intergas, die andere benamingen en instellingen heeft.
Bij Remeha 1 = Eco doen. Paar seconden langer wachten op warm water maar bespaart gasverbruik.
mooie ambitie, maar ik hou zelf nog maar een slag om de arm, gezien "voorspellend regelen" haaks staat op de afhankelijkheid van het aan/uit signaal van de thermostaat (per definitie reactief), waarbij onder vraag 1 dit aan/uit gedrag als vaststaand iets wordt beschouwd.onlinaius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:29:
Antwoord:
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
@MacD007 kan je deze post pinnen?onlinaius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:29:
Even ter informatie: Quatt heeft de vragen die we in de excel hebben gezet beantwoord.
Antwoord:
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dat is inderdaad wat ik zoek. Ik heb drie of vier van deze fan coil units nodig. Sluit je die aan op de bestaande cv leidingen? Of moet ik een tweede circuit aanleggen met driewegklep(pen)?paQ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:24:k
[...]
In wezen elke willekeurige FCU (Fan Coil Unit)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Als die radiatoren alleen geregeld worden met tado knoppen dan slaan die radiatoren dicht als je ze naar 15 graden stelt.sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:46:
[...]
Als de CV 's-nachts bij wordt geschakeld, staan de radiatoren op de kamers uit (althans terug naar 15C).
Naast de VW die helemaal open staat, staan ook nog her en der in huis wat radiatoren open (gang, badkamer). Ik zie soms ook wel dat de flow van 800 terugzakt naar ca. 550. Ik kan dat niet helemaal verklaren of reproduceren.
40C moet een VW toch zeker kunnen hebben? Op welke stand heb jij je BYPASS staan?
De buis richting de vloerverwarming is waarschijnlijk ofwel te dun om de flow te verwerken danwel het retourventiel van de mengverdeler zit te ver dicht omdat je voorheen met veel hogere aanvoertemperaturen werkte waarbij de verhouding tussen CV water en afgekoeld water uit de vloer anders moet worden.
Met lagere aanvoertemperaturen moet er meer door de verdeler heen om de warmte kwijt te raken.
Daarnaast zou je eigenlijk de radiatoren waterzijdig in moeten regelen zodat ze altijd een beetje mee doen, ook als je maar 17 graden wilt. Als je overdag hoge temperaturen in de slaapkamer wilt, dan is een nachtverlaging op de thermostaat logischer, ook al kost het de Quatt dan meer moeite om de woning weer warm te krijgen. Maar zorg er in ieder geval voor dat de radiatoren niet dichtgeknepen zijn als de Quatt aan de bak moet. De CiC wil namelijk een op buitentemperatuur en warmteverlies berekende Delta-T zien en gaat de aanvoertemperatuur verhogen als je VVW dat niet alleen voor elkaar krijgt.
Gelukkig kan je dat op een Tado per 0,1 graad doen. Ik laat het zelf om half 8 naar 20 graden komen en dan in stapjes van 0,1 graden per half uur. In de avond laat ik de Quatt juist langzamerhand nog wat warmer opstoken naar 20,5 graden voor het comfort. Om 23:00 gaat de nachtverlaging naar 19,4 in waardoor de Quatt eigenlijk de hele nacht uit staat omdat de woonkamer niet zo snel afkoelt.
Hou er ook rekening mee dat veel VVW is aangelegd als bijverwarming met grotere afstanden, dunnere slangen en soms niet onder de gehele vloer ligt, waardoor het dus niet alleen de woning kan verwarmen. Daarnaast maakt het ook uit welke vloer er op ligt, of er meubels op staan en of je een kleed hebt liggen.
Nieuwbouwwoningen worden tegenwoordig gewoon bomvol gelegd met hartafstand 10 cm en genoeg lussen om de flow te verwerken, maar met oudere installatie kan het vermogen vies tegen vallen.
En zorg dat de FCU in het begin van het systeem zit / isoleer de leidingen voor de FCU, zodat je niet alsnog condensatie gaat krijgen op leidingen.paQ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:24:
[...]
In wezen elke willekeurige FCU (Fan Coil Unit)
Fijn dat ze de moeite hebben genomen om deze vragen allemaal te beantwoorden.onlinaius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:29:
Ben benieuwd wat ze afgelopen winter hebben geleerd en kunnen/gaan gebruiken voor het aanpassen van de besturing.
Ik zou de heetwater-pieken er wel graag uit willen hebben; doe maar iets minder heet en wat langzamer = stuk efficienter. Volgens mij het makkelijkst op te lossen door handmatige bovengrens (in de app?). Maar als ze het wat ingewikkelder willen doen, zouden ze naast een bepaald vermogen ook een Ta-bovengrens uit moeten kunnen rekenen.
Kunnen op de bestaande cv leidingen, maar houd wel rekening met condensvorming. Leidingen die te koud zijn gaan condenseren.TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:05:
[...]
Dat is inderdaad wat ik zoek. Ik heb drie of vier van deze fan coil units nodig. Sluit je die aan op de bestaande cv leidingen? Of moet ik een tweede circuit aanleggen met driewegklep(pen)?
Het hangt ook sterk af van de plaatsing van de cv ketel, en hoe de aanvoer en retour van de cv loopt. Optimaal is cv dicht bij de woonkamer en dan direct in de woonkamer een (condenserende) FCU, met de leidingen voor de FCU geisoleerd.
Er zijn een hoop setups te bedenken, maar ik begrijp dat Quatt hier wat moeite mee had, koelen op een L/W is moeilijker dan op een L/L.
Ik ben benieuwd waar Quatt mee gaat komen. Misschien alleen koelen boven het dauwpunt (moeilijk te bepalen zonder vochtsensor) of alleen als je bij hen een FCU afneemt.
Overigens zou ik koelen tot boven het dauwpunt helemaal niet zo'n gek idee vinden. Het probleem bij de meeste woningen die een beetje geisoleerd zijn is dat ze in warme periodes langzaam opwarmen en elke dag een beetje warmer worden. 2 dagen 32 graden is hier geen enkel probleem, maar als het een week duurt krijg je die warmte er niet meer met ramen open zetten s nachts uit omdat er teveel warmte in het beton zit. Daar kan naar mijn idee de Quatt best een toevoeging bieden: s nachts ramen open, en de Quatt helpt s nachts mee op laag vermogen (hogere efficientie en laag geluid omdat de boel dan vaak ook open staat) om het beton af te koelen zodat je de volgende dag weer koel kunt beginnen.
Of je nou stookt op basis van thermisch vermogen, of op een stooklijn, dat is allemaal een beetje van hetzelfde. Wat beide methodes niet meenemen is het gevoel. Op sommige dagen voelt het kouder of warmer aan. Enter de thermostaat / controller.Toby-Wan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:55:
[...]
mooie ambitie, maar ik hou zelf nog maar een slag om de arm, gezien "voorspellend regelen" haaks staat op de afhankelijkheid van het aan/uit signaal van de thermostaat (per definitie reactief), waarbij onder vraag 1 dit aan/uit gedrag als vaststaand iets wordt beschouwd.
Tandje erbij, of tikkie minder.
1 graad water temperatuur erbij of eraf kan dan al al volstaan. Gene idee hoe Quatt dat dan gaat vertalen naar vermogen, en met welke input dat dan getriggerd wordt.
er is "AI" en er is "Data door AI verzameld en verwerkt tot deze uitkomst"
Pin gezet.
Je haalt gewoon je huidige radiator weg, en vervangt die voor een FCU. (Mits je daar stroom hebt)TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:05:
[...]
Dat is inderdaad wat ik zoek. Ik heb drie of vier van deze fan coil units nodig. Sluit je die aan op de bestaande cv leidingen? Of moet ik een tweede circuit aanleggen met driewegklep(pen)?
In elk geval voor het verwarmen dan. Wil je ook actief ermee koelen, dan moet je of boven het dauwpunt blijven, of zorgen voor condensafvoer.
Ik heb hier verleden jaar gekoeld op alleen de vvw, en dan schurkend tegen dauwpunt aan.onlinaius schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:25:
[...]
Overigens zou ik koelen tot boven het dauwpunt helemaal niet zo'n gek idee vinden. Het probleem bij de meeste woningen die een beetje geisoleerd zijn is dat ze in warme periodes langzaam opwarmen en elke dag een beetje warmer worden. 2 dagen 32 graden is hier geen enkel probleem, maar als het een week duurt krijg je die warmte er niet meer met ramen open zetten s nachts uit omdat er teveel warmte in het beton zit. Daar kan naar mijn idee de Quatt best een toevoeging bieden: s nachts ramen open, en de Quatt helpt s nachts mee op laag vermogen (hogere efficientie en laag geluid omdat de boel dan vaak ook open staat) om het beton af te koelen zodat je de volgende dag weer koel kunt beginnen.
Op hele hete dagen kreeg ik wel eens de opmerking dat het (26~28 graden) koud was in huis. (36 buiten
Een aangenaam verschil is vaak al afdoende.
Overigens ook hier werkt de massa van de vloer mee. Werkt de reguliere airco beter? Absoluut. Maar zodra je de airco uitzet, merk je dat ook direct. Een teruggekoelde vloer blijft ook veel langer koude 'afgeven'.
M.a.w. als ik de vloerkoeling een uurtje of 5 had laten draaien, dan hoefde je de rest van de dag ook nergens meer aan te komen.
Maar allemaal zaken die ook best locatie afhankelijk kunnen zijn.
Als je de zon vol op de vloer hebt in de zomer, dan kan het goed heet worden. En in Zuid-Limburg wordt het nu eenmaal enkele graden warmer dan in Heiloo.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 03-04-2024 14:50 ]
Ik zit toch al minimaal 3 kwartier te kijken naar "true".. maar Quatt is en blijft uit.
Komt dit jullie bekend voor?
Eerste keer dat ik het zie.
:strip_exif()/f/image/DaeIkVdp9KIUE67GXbTIvHsY.jpg?f=fotoalbum_large)
Jouw RoomTemperature ligt met 21,75 al 0,25 graden boven de RoomSetpoint van 21,5Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:56:
Ik zit toch al minimaal 3 kwartier te kijken naar "true".. maar Quatt is en blijft uit.
[Afbeelding]
Ik heb dat 1 keer kort gezien bij mij, maar nadat de ketelvertraging voorbij was, ging de Quatt aan het werk. Kan natuurlijk toeval zijn geweest, maar ik dacht dat er een verband tussen zat.Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:56:
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Dat ligt meer aan de T6. Als die zegt dat er toch verwarmd moet worden, doet de Quatt dat. Dat hij dat nu niet doet, is toch vreemd.TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:00:
[...]
Jouw RoomTemperature ligt met 21,75 al 0,25 graden boven de RoomSetpoint van 21,5
Bij mij nu net 0,03 graden hoger dan het setpoint van 19,5 en de T6 laat de Quatt alweer stoppen.
[ Voor 12% gewijzigd door pietjm op 03-04-2024 16:05 ]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Bedankt voor het delen van jouw ervaringen hiermee!paQ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:45:
[...]
Ik heb hier verleden jaar gekoeld op alleen de vvw, en dan schurkend tegen dauwpunt aan.
Op hele hete dagen kreeg ik wel eens de opmerking dat het (26~28 graden) koud was in huis. (36 buiten)
Een aangenaam verschil is vaak al afdoende.
Overigens ook hier werkt de massa van de vloer mee. Werkt de reguliere airco beter? Absoluut. Maar zodra je de airco uitzet, merk je dat ook direct. Een teruggekoelde vloer blijft ook veel langer koude 'afgeven'.
M.a.w. als ik de vloerkoeling een uurtje of 5 had laten draaien, dan hoefde je de rest van de dag ook nergens meer aan te komen.
Maar allemaal zaken die ook best locatie afhankelijk kunnen zijn.
Als je de zon vol op de vloer hebt in de zomer, dan kan het goed heet worden. En in Zuid-Limburg wordt het nu eenmaal enkele graden warmer dan in Heiloo.
Ik hoor toch nog regelmatig: 'dat werkt niet, koelen kan alleen met een airco'.
Ik heb het vermoeden dat het een beetje als met verwarmen met een warmtepomp is: het werkt anders, en als je weet wat je doet kun je er goede resultaten mee bereiken. Als je verwacht dat je zoals met een airco die aan kunt zetten, en een half uur later is het behaaglijk kom je van een koude kermis thuis, maar draai je een nacht door terwijl je ramen open staan dan 'reset' je de woning qua temperatuur weer tot het begin van de hittegolf, en zijn muren en zijn de vloeren weer koel. (uiteraard mits je VVW hebt).
Bij mij komt dat heel vaak voor hoor, DT4M thermostaat. Hij gaat aan als de thermostaat aan gaat maar tussendoor gaat hij regelmatig uitFriezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:56:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/r4kgxw0Tp8OCdXOW2TjJK2Hk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 03-04-2024 16:15 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Die true geeft aan dat T6 warmte vraagt, staat ook wel met kamertemperatuur van 21,9 en lopende Quatt op true.TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:00:
[...]
Jouw RoomTemperature ligt met 21,75 al 0,25 graden boven de RoomSetpoint van 21,5
Combinatie true en Quatt die niets doet, nog niet eerder gezien (inmiddels 21,53°C, nog steeds true)
Nog steeds true, geen werkende Quatt, nu kamertemperatuur 21,53°C.pietjm schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:01:
[...]
Ik heb dat 1 keer kort gezien bij mij, maar nadat de ketelvertraging voorbij was, ging de Quatt aan het werk. Kan natuurlijk toeval zijn geweest, maar ik dacht dat er een verband tussen zat.
Ben benieuwd wanneer CIC Quatt aan gaat zetten.
Optimalisatie stop staat dan aan?pietjm schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:02:
[...]
Dat ligt meer aan de T6. Als die zegt dat er toch verwarmd moet worden, doet de Quatt dat. Dat hij dat nu niet doet, is toch vreemd.
Bij mij nu net 0,03 graden hoger dan het setpoint van 19,5 en de T6 laat de Quatt alweer stoppen.
(Ik kijk nooit op thermostaat zelf)
Het aangaan is bij mij heel wisselend, van -0,6 tot 0 graden onder de ingestelde temperatuur. Maar je kunt het zien, de QC gaat van te voren naar 1.Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:18:
[...]
Nog steeds true, geen werkende Quatt, nu kamertemperatuur 21,53°C.
Ben benieuwd wanneer CIC Quatt aan gaat zetten.
:strip_exif()/f/image/3jL2XncXH7HNL71RC5p4kzgm.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Hier is hij eerder wel aangegaan op 21,75, ook wel op 21,53 (waarschijnlijk door de optimalisatie die nu bij mij aan staat).Flesym schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:27:
[...]
Het aangaan is bij mij heel wisselend, van -0,6 tot 0 graden onder de ingestelde temperatuur. Maar je kunt het zien, de QC gaat van te voren naar 1.
[Afbeelding]
Juist dat aangaan -onder- de ingestelde kamertemperatuur wil ik graag van af (omdat de massa vvw verwarmen al 2 uur duurt).
Edit: Schiet vaak nu via supervisoryControlMode 4 (boiler only): watertemperatuur zit nu rond 17°C
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 03-04-2024 17:41 ]
Sinds ik de thermostaat op weersafhankelijke regeling heb staan zie ik dit voortdurend.Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:56:
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat de warmtevraag vanuit de thermostaat alleen maar een enabler is voor de CiC is om te gaan regelen, maar dat die vervolgens wel zelf bepaalt of er wel of geen warmte nodig is.
Ik heb de indruk dat dit een optimalisatie van de Quatt is. Het gebeurt bij mij alleen als de buitentemperatuur boven de 11 graden komt. In de laagste stand kruipt dan toch langzaam de kamertemperatuur omhoog net als de WaterOut en dus de COP omlaag. Onder de 11 graden of bij veel wind blijft mijn kamertemperatuur zeer stabiel net als WaterOut en de COP.Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:39:
[...]
Hier is hij eerder wel aangegaan op 21,75, ook wel op 21,53 (waarschijnlijk door de optimalisatie die nu bij mij aan staat).
Juist dat aangaan -onder- de ingestelde kamertemperatuur wil ik graag van af (omdat de massa vvw verwarmen al 2 uur duurt).
Edit: Schiet vaak nu via supervisoryControlMode 4 (boiler only): watertemperatuur zit nu rond 17°C
Interessante vraag: werkt het ook andersom, maw als er GEEN warmtevraag van de thermostaat komt, kan de CiC dan wel beslissen of de Quatt gaat werken?dribbel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:41:
[...]
Sinds ik de thermostaat op weersafhankelijke regeling heb staan zie ik dit voortdurend.
Mijn ervaring is dat de warmtevraag vanuit de thermostaat alleen maar een enabler is voor de CiC is om te gaan regelen, maar dat die vervolgens wel zelf bepaalt of er wel of geen warmte nodig is.
Nooit gezien en volgens mij is dat tegen de regels van het OpenTherm protocol.olafmol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:56:
[...]
Interessante vraag: werkt het ook andersom, maw als er GEEN warmtevraag van de thermostaat komt, kan de CiC dan wel beslissen of de Quatt gaat werken?
Mooi moment om reclame te maken voor een alternatieve tweakers regeling voor de Quatt:
Zie mijn voorstel in het Quatt en HA forum voor een meer comfortabele en energiezuiniger regeling van de Quatt op basis van
(a) de opwarm/afkoelsnelheid van een woning, en
(b) een buitentemperatuurafhankelijke maximale watertemperatuur, en
(c) tweakbare parameters waarmee de regeling kan worden aangepast conform uw eigen voorkeuren
Zie mijn voorstel in het Quatt en HA forum voor een meer comfortabele en energiezuiniger regeling van de Quatt op basis van
(c) tweakbare parameters waarmee de regeling kan worden aangepast conform uw eigen voorkeuren
[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 03-04-2024 18:10 ]
JaFriezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:19:
[...]
Optimalisatie stop staat dan aan?
(Ik kijk nooit op thermostaat zelf)
Nee, als er geen warmtevraag is doet de quatt hoe dan ook niets. Is er wel vraag dan beslist de cic zelf of er al dan niet warmte nodig is.olafmol schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:56:
[...]
Interessante vraag: werkt het ook andersom, maw als er GEEN warmtevraag van de thermostaat komt, kan de CiC dan wel beslissen of de Quatt gaat werken?
Dat is eigenlijk ook de reden dat ik naar een weersafhankelijke regeling op de thermostaat ben gegaan. Hierbij is er een vrijwel constante warmtevraag van de thermostaat, wat de cic de vrijheid geeft om goed te regelen (naar mijn smaak regelt de cic het beter dan de thermostaat, dus ik wil de thermostaat zoveel mogelijk elimineren als beperkende factor)
Ik heb in ieder geval CIC maar even een herstart gegeven.
Was even van het padje.
Quatt startte gelijk na herstart
Was even van het padje.
Quatt startte gelijk na herstart
:strip_exif()/f/image/J6DzkpwOyj5Qpl9O8pvfS4KJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even gecheckt: staat hier uit.
Vandaar waarschijnlijk ook dat heerlijke doorsudderen op 330-370W (water 27°C).
Overshoot van 0,2 of 0,4 vinnik geen probleem
Ik dacht dat je die in de app van de T6 bedoelde. Op de thermostaat staat die bij mij ook uit.Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:26:
[...]
Ik heb even gecheckt: staat hier uit.
Vandaar waarschijnlijk ook dat heerlijke doorsudderen op 330-370W (water 27°C).
Overshoot van 0,2 of 0,4 vinnik geen probleem
ik zou even wachten tot Quatt daar meer informatie over geeft. ik verwacht net als @paQ dat hier FCU Fan Coil Units tot inzet zullen gaan komen.TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:12:
[...]
Wat voor binnenunits kan ik aan de Quatt koppelen om te koelen in de zomer? Ik begrijp dat koelen met mijn radiatoren niet erg effectief gaat zijn
dit heeft wel wat consequenties voor je installatie. zie o.a. hier: Link wiki FCU
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik ben zeer geinteresseerd in de algoritmes die uit je testen voortkomen. Momenteel heb ik een eigen (obv een Arduino-Opentherm-interface combinatie ) thermostaat in ontwikkeling. Hij werkt in de basis al in combinatie met de Quatt. Mijn plan was eerst de primaire functies van de OT-signalen uitgebreid te testen, maw hoe reageert de Quatt exact op setpoint- en kamertemp, en/of in combinatie met het ControlSetpoint.TeslaNerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:06:
Mooi moment om reclame te maken voor een alternatieve tweakers regeling voor de Quatt:
Doel is om mijn iSense te vervangen door deze DHZ-thermostaat, en daarmee een betere stabielere regeling te verkrijgen.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Hi,Friezin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:38:
[...]
Watertemperatuur die ik zie van 60°C gaat je vvw ook niet leuk vinden: die stopt ermee, kamertemperatuur zie je zakken, cv dendert door maar radiatoren zitten ook dicht en Quatt stopt ook (bij 55°C).
Laten we even bij 0 beginnen:
Hoeveel m2 vvw heb je en hoeveel radiatoren (en hoeveel daarvan liggen buiten een slaapkamer en kunnen open blijven?).
De grap is namelijk: des te meer afgifte open, des te lager de watertemperatuur.
Cv zou ik inderdaad eens een tijdje op 45°C zetten: nu wordt hij ingeschakeld. Zonder cv-hulp blijven je slaapkamers ook wel koeler. Zet die eens op 17°C ipv 15.
Hier staan 9 radiatoren open en 60m2 vvw. Max watertemperatuur is 36°C.
2 radiatoren slaapkamer open (16°C ongeveer, rraampje open), rest is hal, bijkeuken, toiletten.
Voor optimale flow moeten er 3 grote radiatoren volledig open blijven.
Edit
Effect van zoveel open, watertemperatuur laag, dat gaat je slaapkamer niet naar 21,3 brengen... zie 7 maart, Quatt loopt op top kunnen.
[Afbeelding]
Op de BG ligt er voor ca. 54m2 aan VW (altijd open). In de gang en het toilet hangen radiatoren en deze staan (deels) open. Op de 1ste verdieping zijn 3 kamers en de badkamer. Radiator in badkamer staat altijd open, 2 slaapkamers alleen overdag open, 1 slaapkamer altijd dicht, Op de zolder 2 radiatoren waarvan 1 altijd dicht en 1 overdags open en 's-nachts dicht.
Het gaat tegen mijn gevoel in van ruimtes verwarmen 's-nachts omdat we van frisse slaapkamers houden of ruimtes verwarmen die we niet gebruiken. Daarnaast denk ik omdat er meer openstaat er meer verwarmd moet worden, immers water in de radiatoren in de kamers die niet gebruikt worden , koelen de boel ook weer af. Ik wil alleen dat de temp. in de woonkamer constanter wordt en ik minder gas verbruik. Warmte en comfort in de andere kamers is bijvangst. Ik ga er wel meer op letten en kijken of het verschil maakt.
Ik heb in ieder geval de temp van de CV op 45C gezet. met deze hogere temperaturen nu wordt het wel lastiger testen.
Toen ik contact heb gehad met QUATT over het veelvuldig bijschakelen van de CV hebben ze juist het warmteverlies naar beneden gezet (6) ipv naar boven wat reeeler is gezien mijn metingen. Het effect was wel merkbaar maar nog steeds niet optimaal. Ik denk als ze het warmteverlies op 9 zetten dat de CV nog vaker zal aanslaan. @Friezin waar stond jouw warmteverlies op in de offerte? Klopt mijn bewering dat een hoger warmteverlies zal resulteren in het vaker aanslaan van de CV?Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:08:
[...]
Ik gok van wel.
1 enkele Quatt kan sowieso 2,9MWh warmte leveren (is hier geleverd in januari, samen met 1,1MWh gas, zaten ook gasloze dagen tussen).
Kan het ook zo zijn dat, door dat onnodig gasverbruik, er een wat vertekend beeld is van het warmteverlies zoals genoteerd door @sderegt66? Hij (?) claimt ruim 9, maar ik zit hier ook al op 9.5,
NB @Friezin Inderdaad een Hij..
Klinkt als een logisch relaas. Ik heb de CV nu op 45C gezet. Kijken wat het effect is.SBL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:47:
[...]
1. Als je CVketel water van 55graden maakt, dan wil je dat je vloer niet in hebben; als het goed is gaat deze via thermostaatkraan dan ook dicht.
2. Als het water heet terugkomt bij de Quatt, kan deze hier weinig warmte meer aan toevoegen, dus hij gaat zachter draaien.
3. Hoe warmer het water hoe inefficienter.
Dus zet ketel maar op 40-45graden. Als de Quatt dan water >40 graden maakt, gaat CVketel uit en dat is goed, want je wil dat de Quatt het werk doet (en doet daar misschien wat langer over maar dat is niet erg.)
Dan (1) geen probleem meer met dichtslaande vloer, (2) Quatt kan lekker aan het werk en (3) is efficienter.
Houd de flow in de gaten; als hij onder 750 zakt, is er een probleem. Dan zit er teveel van je verwarming dicht en gaat je water te heet worden.
ik verwacht dat bij een hoger warmteverlies dan de Quatt aankan dit inderdaad resulteerd in een hoger CV gebruik omdat de Quatt (CIC) dan denk dat hij vermogen te kort komt (is ten slotte een hybride) en dus de CV om hulp gaat vragen.sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:47:
[...]
Toen ik contact heb gehad met QUATT over het veelvuldig bijschakelen van de CV hebben ze juist het warmteverlies naar beneden gezet (6) ipv naar boven wat reeeler is gezien mijn metingen. Het effect was wel merkbaar maar nog steeds niet optimaal. Ik denk als ze het warmteverlies op 9 zetten dat de CV nog vaker zal aanslaan. @Friezin waar stond jouw warmteverlies op in de offerte? Klopt mijn bewering dat een hoger warmteverlies zal resulteren in het vaker aanslaan van de CV?
NB @Friezin Inderdaad een Hij..Groet Sander
Ze je hem echter lager dan hij zelf aan kan zal hij veel vaker gewoon zelf proberen om meer vermogen te produceren en pas al hij tegen zijn max aanzit en nog steeds vermogen mist dan pas de CV erbij gaat.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
@netappie Dank voor de info. Het leidingwerk van de ketel naar de VW verdeler is 20, maar het laatste stukje van de aansluiting is volgens mij 15. Ik denk dat een andere verdeler met in ieder geval ook 20mm meer flow zal geven. Heeft de pompstand op de verdeler nog een pos of negatief effect? Het schijnt dat de pomp van de QUATT krachtig genoeg is om zonder verdeler pomp te werken. Als die op I staat bijv, zou die dan juist ook niet de flow afremmen? Hij staat overigens op stand III. Het retourventiel staat wel helemaal open, echter zit in de retourleiding nog een ongebruikte open klep, wat ook de boel iets zal afremmen. Ik heb ooit de hoop gehad om als alles werkt naar wens, nog eens te denken aan zoneverwarming zoals ik had met de EVOHOME, maar daar begin ik voorlopig niet aan.netappie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:07:
[...]
Als die radiatoren alleen geregeld worden met tado knoppen dan slaan die radiatoren dicht als je ze naar 15 graden stelt.
De buis richting de vloerverwarming is waarschijnlijk ofwel te dun om de flow te verwerken danwel het retourventiel van de mengverdeler zit te ver dicht omdat je voorheen met veel hogere aanvoertemperaturen werkte waarbij de verhouding tussen CV water en afgekoeld water uit de vloer anders moet worden.
Met lagere aanvoertemperaturen moet er meer door de verdeler heen om de warmte kwijt te raken.
Daarnaast zou je eigenlijk de radiatoren waterzijdig in moeten regelen zodat ze altijd een beetje mee doen, ook als je maar 17 graden wilt. Als je overdag hoge temperaturen in de slaapkamer wilt, dan is een nachtverlaging op de thermostaat logischer, ook al kost het de Quatt dan meer moeite om de woning weer warm te krijgen. Maar zorg er in ieder geval voor dat de radiatoren niet dichtgeknepen zijn als de Quatt aan de bak moet. De CiC wil namelijk een op buitentemperatuur en warmteverlies berekende Delta-T zien en gaat de aanvoertemperatuur verhogen als je VVW dat niet alleen voor elkaar krijgt.
Gelukkig kan je dat op een Tado per 0,1 graad doen. Ik laat het zelf om half 8 naar 20 graden komen en dan in stapjes van 0,1 graden per half uur. In de avond laat ik de Quatt juist langzamerhand nog wat warmer opstoken naar 20,5 graden voor het comfort. Om 23:00 gaat de nachtverlaging naar 19,4 in waardoor de Quatt eigenlijk de hele nacht uit staat omdat de woonkamer niet zo snel afkoelt.
Hou er ook rekening mee dat veel VVW is aangelegd als bijverwarming met grotere afstanden, dunnere slangen en soms niet onder de gehele vloer ligt, waardoor het dus niet alleen de woning kan verwarmen. Daarnaast maakt het ook uit welke vloer er op ligt, of er meubels op staan en of je een kleed hebt liggen.
Nieuwbouwwoningen worden tegenwoordig gewoon bomvol gelegd met hartafstand 10 cm en genoeg lussen om de flow te verwerken, maar met oudere installatie kan het vermogen vies tegen vallen.
Hebben jullie nog een tip voor een andere verdeler? Open verdeler, hybride VW verdeler, pomploze verdeler, composiet verdeler (als we straks ook nog kunnen koelen)....Ervaring met goede merken?
Update: ik weet niet of het toeval is vanwege de hoge temperaturen, maar ik heb vanacht geen gasverbruik gehad van de CV nadat ik de pompschakelaar er tussenuit heb gehaald. Hij stond overigens op 21C schakelen. Wat zou een goede instelling zijn? Waar hebben de anderen met een pompschakeaar de temperatuur op staan?sderegt66 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:22:
[...]
Ik heb de temp. dusdanig laag ingesteld dat deze snel de pomp aanzet bij warmtedetectie. Ik zal deze eens er tussenuit halen en kijken wat het effect ervan is. Dank voor de tip!
Ik zit nog een beetje te worstelen met het vraagstuk van de BYPASS. Ik zou zeggen, zo hoog mogelijk om ongewenste terugvoer te voorkomen. Op welke stand hebben jullie de BYPASS staan?netappie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:07:
[...]
Als die radiatoren alleen geregeld worden met tado knoppen dan slaan die radiatoren dicht als je ze naar 15 graden stelt.
Graag even TS lezen.sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:42:
[...]
Hi,
Op de BG ligt er voor ca. 54m2 aan VW (altijd open). In de gang en het toilet hangen radiatoren en deze staan (deels) open. Op de 1ste verdieping zijn 3 kamers en de badkamer. Radiator in badkamer staat altijd open, 2 slaapkamers alleen overdag open, 1 slaapkamer altijd dicht, Op de zolder 2 radiatoren waarvan 1 altijd dicht en 1 overdags open en 's-nachts dicht.
Het gaat tegen mijn gevoel in van ruimtes verwarmen 's-nachts omdat we van frisse slaapkamers houden of ruimtes verwarmen die we niet gebruiken. Daarnaast denk ik omdat er meer openstaat er meer verwarmd moet worden, immers water in de radiatoren in de kamers die niet gebruikt worden , koelen de boel ook weer af. Ik wil alleen dat de temp. in de woonkamer constanter wordt en ik minder gas verbruik. Warmte en comfort in de andere kamers is bijvangst. Ik ga er wel meer op letten en kijken of het verschil maakt.
Ik heb in ieder geval de temp van de CV op 45C gezet. met deze hogere temperaturen nu wordt het wel lastiger testen.
Je bent je warmtepomp nu aan het inzetten als cv: dat "voor mijn gevoel" heeft je veel gas gekost.
Een warmtepomp werkt toch wezenlijk anders.
Dus radiatoren open laten of (verder open) zetten, (slaapkamers naar 17), temperatuur continue.
Je verdeler mengt. Met 27-30°C water je vloer in, houd jij je kamer wel op temperatuur.
Wanneer Quatt 36-38°C maakt is dat voor vloer voldoende.
Met die temperatuur overhit je andere ruimtes ook niet, maar verwarm je wel een complete schil die jij woning noemt..
PS; hier 9 radiatoren open en 60m2 vvw.
Enkelsteens woning en toch gebruik ik minder gas dan jij. Maar ik heb werking warmtepomp inmiddels redelijk in het snotje. Ik zit hier nergens meer aan te draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 03-04-2024 21:51 ]
Heb geen bypass.sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:06:
[...]
Ik zit nog een beetje te worstelen met het vraagstuk van de BYPASS. Ik zou zeggen, zo hoog mogelijk om ongewenste terugvoer te voorkomen. Op welke stand hebben jullie de BYPASS staan?
Had je vvw al waterzijdig ingeregeld?sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:59:
[...]
@netappie Dank voor de info. Het leidingwerk van de ketel naar de VW verdeler is 20, maar het laatste stukje van de aansluiting is volgens mij 15. Ik denk dat een andere verdeler met in ieder geval ook 20mm meer flow zal geven. Heeft de pompstand op de verdeler nog een pos of negatief effect? Het schijnt dat de pomp van de QUATT krachtig genoeg is om zonder verdeler pomp te werken. Als die op I staat bijv, zou die dan juist ook niet de flow afremmen? Hij staat overigens op stand III. Het retourventiel staat wel helemaal open, echter zit in de retourleiding nog een ongebruikte open klep, wat ook de boel iets zal afremmen. Ik heb ooit de hoop gehad om als alles werkt naar wens, nog eens te denken aan zoneverwarming zoals ik had met de EVOHOME, maar daar begin ik voorlopig niet aan.
Hebben jullie nog een tip voor een andere verdeler? Open verdeler, hybride VW verdeler, pomploze verdeler, composiet verdeler (als we straks ook nog kunnen koelen)....Ervaring met goede merken?
(Net als rest afgiftesysteem?)
in de situatie voor de QUATT wel, maar ik begreep dat het wenselijk is met LTW om dat opnieuw te doen. Wellicht in combinatie met een andere / betere VW verdeler.Friezin schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:56:
[...]
Had je vvw al waterzijdig ingeregeld?
(Net als rest afgiftesysteem?)
Bypass staat bij mij op 0.3 bar, wat ook de standaard instelling voor Quatt is.sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:06:
[...]
Ik zit nog een beetje te worstelen met het vraagstuk van de BYPASS. Ik zou zeggen, zo hoog mogelijk om ongewenste terugvoer te voorkomen. Op welke stand hebben jullie de BYPASS staan?
Je zegt dat de flow soms terugvalt naar 550 liter/uur. Is dit op moment van verwarmen of kan dit de vorstbeveiling zijn geweest? Als buitentemperatuur < 6 graden is, gaat de Quatt op laag vermogen pompen zonder te verwarmen. Dit om te voorkomen dat het water in de leidingen bevriest. Bij mij resulteert in ong 400 liter/uur.
Als 550 echt bij verwarmen is (en gedurende langere tijd) geeft dit echt aan dat er te weinig doorstroom mogelijkheid is door je systeem.
Is inderdaad verstandig opnieuw te doen, maar dan wel even wachten op wat kouder weer.sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:04:
[...]
in de situatie voor de QUATT wel, maar ik begreep dat het wenselijk is met LTW om dat opnieuw te doen. Wellicht in combinatie met een andere / betere VW verdeler.
Voordat je een andere verdeler aanschaft, eerst maar even wennen aan LTV?
Want wanneer je mengen uitzet (andere verdeler), gaat dus ook echt de gemaakte watertemperatuur je vloer in.. met nog meer kans op dichtslaan (en daardoor afkoelen) van je vloer.
Ed8t
(Ik klink wel hard zo teruglezend, niet zo bedoeld hoor: maar probeer even je denkwijze te veranderen
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 03-04-2024 22:44 ]
Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door een combi van het dichtzetten van radiatoren (voor flow moeten er 3 volledig open staan volgens richtlijnen Quatt), hierdoor een oververhitte Quatt en daardoor ook dichtslaan van vvw....RxRxR schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:06:
[...]
Bypass staat bij mij op 0.3 bar, wat ook de standaard instelling voor Quatt is.
Je zegt dat de flow soms terugvalt naar 550 liter/uur. Is dit op moment van verwarmen of kan dit de vorstbeveiling zijn geweest? Als buitentemperatuur < 6 graden is, gaat de Quatt op laag vermogen pompen zonder te verwarmen. Dit om te voorkomen dat het water in de leidingen bevriest. Bij mij resulteert in ong 400 liter/uur.
Als 550 echt bij verwarmen is (en gedurende langere tijd) geeft dit echt aan dat er te weinig doorstroom mogelijkheid is door je systeem.
Tado is leuk, maar tja....
@sderegt66
Hou er rekening mee dat binnenvloeren vaak heel slecht isoleren. De kamers boven koud laten worden resulteert dan in meer benodigde warmteafgifte in de woonkamer waar je thermostaat zit. Dus moet je systeem harder gaan werken terwijl er minder flow nodig is. Precies wat je niet wilt met een warmtepomp.
Hou er rekening mee dat binnenvloeren vaak heel slecht isoleren. De kamers boven koud laten worden resulteert dan in meer benodigde warmteafgifte in de woonkamer waar je thermostaat zit. Dus moet je systeem harder gaan werken terwijl er minder flow nodig is. Precies wat je niet wilt met een warmtepomp.
Gebruik jij Home Assistant of een andere data logger?Freeckje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:18:
[...]
Ik ben zeer geinteresseerd in de algoritmes die uit je testen voortkomen. Momenteel heb ik een eigen (obv een Arduino-Opentherm-interface combinatie ) thermostaat in ontwikkeling. Hij werkt in de basis al in combinatie met de Quatt. Mijn plan was eerst de primaire functies van de OT-signalen uitgebreid te testen, maw hoe reageert de Quatt exact op setpoint- en kamertemp, en/of in combinatie met het ControlSetpoint.
Doel is om mijn iSense te vervangen door deze DHZ-thermostaat, en daarmee een betere stabielere regeling te verkrijgen.
Met Home Assistant kun je met de kamertemperatuur uit de JSON van de Quatt (direct beschikbaar via de HA Quatt-Integration van @marcoboers94
Als startpunt van mijn regelalgoritme gebruik ik de opwarmsnelheid als de afgeleide van de kamertemperatuur (uit de wiskunde of natuurkundeles: snelheid is afgeleide van plaatsfunctie). De afgeleide van een sensor zit standaard in de Helper-functies in Home Assistant. Je moet dan alleen nog een keuze maken wat het tijdsinterval is waarover de afgeleide wordt bepaald. Neem je een interval van 1 seconde dan zie je de opwarmsnelheid met grote sprongen op en neer gaan. Neem je een interval van een half uur dan is het verloop van de berekende opwarmsnelheid heel geleidelijk maar met een vertraging van 15 minuten. Ik ben proefondervindelijk op een interval van 10 minuten uitgekomen (met een vertraging van 5 minuten).
/f/image/shxrL1AtkMViQCDEGYGf2Nuk.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn regelalgoritme opgedeeld in 3 stukken:
- Quatt mag opwarmen met de Quatt/CiC regeling tot de door mij gewenste maximale watertemperatuur is bereikt
- Nadat ik Quatt heb laten stoppen met opwarmen bij de maximale watertemperatuur laat ik het opwarmen herstarten als de opwarmsnelheid langer dan 10 minuten onder de 0,2 graden Celsius per uur blijft
- Als de kamertemperatuur boven de ingestelde thermostaattemperatuur ligt laat ik de Quatt herstarten als de opwarmsnelheid langer dan 10 minuten onder de 0 graden Celsius per uur blijft.
Met deze regeling voorkom ik dat de Quatt/CiC regeling het water tot boven de 40 graden laat oplopen, heb ik geen overshoots en geen te late herstarts, en draait mijn Quatt op 0,32 kWh/graaddag
[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 04-04-2024 00:46 ]
Bedankt voor je input, het algoritme ga ik bestuderen.TeslaNerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:01:
[...]
Gebruik jij Home Assistant of een andere data logger?
Met Home Assistant kun je met de kamertemperatuur uit de JSON van de Quatt (direct beschikbaar via de HA Quatt-Integration van @marcoboers94) de opwarmsnelheid van de woning bepalen zoals die ook door de CiC/Quatt wordt waargenomen.
Als startpunt van mijn regelalgoritme gebruik ik de opwarmsnelheid als de afgeleide van de kamertemperatuur (uit de wiskunde of natuurkundeles: snelheid is afgeleide van plaatsfunctie). De afgeleide van een sensor zit standaard in de Helper-functies in Home Assistant. Je moet dan alleen nog een keuze maken wat het tijdsinterval is waarover de afgeleide wordt bepaald. Neem je een interval van 1 seconde dan zie je de opwarmsnelheid met grote sprongen op en neer gaan. Neem je een interval van een half uur dan is het verloop van de berekende opwarmsnelheid heel geleidelijk maar met een vertraging van 15 minuten. Ik ben proefondervindelijk op een interval van 10 minuten uitgekomen (met een vertraging van 5 minuten).
[Afbeelding]
Ik heb mijn regelalgoritme opgedeeld in 3 stukken:
- Quatt mag opwarmen met de Quatt/CiC regeling tot de door mij gewenste maximale watertemperatuur is bereikt
- Nadat ik Quatt heb laten stoppen met opwarmen bij de maximale watertemperatuur laat ik het opwarmen herstarten als de opwarmsnelheid langer dan 10 minuten onder de 0,2 graden Celsius per uur blijft
- Als de kamertemperatuur boven de ingestelde thermostaattemperatuur ligt laat ik de Quatt herstarten als de opwarmsnelheid langer dan 10 minuten onder de 0 graden Celsius per uur blijft.
Met deze regeling voorkom ik dat de Quatt/CiC regeling het water tot boven de 40 graden laat oplopen, heb ik geen overshoots en geen te late herstarts, en draait mijn Quatt op 0,32 kWh/graaddag
Mbt HA: dat is een prima oplossing mn als je het integreer in je domotica systeem. Mijn voorkeur was om een zo simpel mogelijke oplossing te verkrijgen door alleen een microprocessor te gebruiken, dus geen HA en geen OTGW. Voor prototyping is HA wel geschikter lijkt me. Kwestie van voorkeur/smaak m.i.
Voor data logging gebruik ik MQTT icm Nodered. Maar daar zou je natuurlijk ook HA voor kunnen gebruiken. Tijdens de meting bij Quatt had ik hen nog gevraagd waarom ze niet zelf een thermostaat ontwikkelen en meeleveren met de WP.... ze hebben er aan "gedacht" .
Voorlopig nog even prototypen en testen. Ten eerste: Kijken of je alleen met het controlSetpoint de zaak stabiel kan krijgen. Dat zou de regeling echt simpel kunnen houden, maar misschien heb jij dat al geprobeerd?
ESP8266 en Opentherm interface:
:strip_exif()/f/image/k6ijbodfGKoUCGazTTEGSWHr.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Ja dat heb ik geprobeerd en dat ging goed maar dan moet Quatt tech support jouw CiC op waterbesturing zetten. Dat kun je met een ticket aanvragen zoals staat beschreven in de Quick Start Guide voor thermostaten die geen kamertemperatuur doorgeven aan de CiC.Freeckje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:05:
[...]
Tijdens de meting bij Quatt had ik hen nog gevraagd waarom ze niet zelf een thermostaat ontwikkelen en meeleveren met de WP.... ze hebben er aan "gedacht" .
Voorlopig nog even prototypen en testen. Ten eerste: Kijken of je alleen met het controlSetpoint de zaak stabiel kan krijgen. Dat zou de regeling echt simpel kunnen houden, maar misschien heb jij dat al geprobeerd?
ESP8266 en Opentherm interface:
[Afbeelding]
Na 3 weken heeft Quatt support mijn CiC weer teruggezet op besturing op kamertemperatuur. Omdat zij kunnen zien dat mijn thermostaat een kamertemperatuur geeft willen ze mijn CiC niet meer op waterbesturing terug zetten
[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 04-04-2024 10:44 ]
HahahaTeslaNerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:16:
[...]
Tien reacties over wettelijke garantietermijn in 3, 2, 1 …
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
een pessimistisch ingesteld persoon zou kunnen denken dat deze Quatt Care een snelle manier is om extra omzet/winst te genereren..
ook gezien er nog geen enkele Quatt z'n normale (wettelijke @TeslaNerd
Ik vind het juist wel fijn te weten wat de voorwaarden zijn.Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:31:
[...]
een pessimistisch ingesteld persoon zou kunnen denken dat deze Quatt Care een snelle manier is om extra omzet/winst te genereren..
ook gezien er nog geen enkele Quatt z'n normale (wettelijke @TeslaNerd) garantietermijn heeft doorlopen
Bij mij wordt een duo volgende week geinstalleerd en men vertelde mij dat je nu ook maandelijks kunt betalen. Je hoeft dus niet voor 5 jaar ineens te betalen. Zou voor een duo uitkomen op ongeveer 11 per maand. Wat ik best redelijk vind. Hoeveel er bijkomt wanneer je all-elctric gaat kon men mij nog niet vertellen.
Heeft iedereen die quatt care mail gehad? Heb nog niks gezien
Nee, nog niet. Maar dat soort dingen worden altijd in batches verstuurd.Johan Bogle schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:19:
Volgens mij wordt dit nog niet in heel Nederland aangeboden en pas wanneer je de Quatt een bepaalde periode (1 jaar?) in bezit hebt.Johan Bogle schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:19:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Mijn Quatt is afgelopen december geinstalleerd en ik heb onderstaand deel van de mail vanochtend ontvangen.okijokii schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:22:
[...]
Volgens mij wordt dit nog niet in heel Nederland aangeboden en pas wanneer je de Quatt een bepaalde periode (1 jaar?) in bezit hebt.
Hi Alfred,
Nieuw: verleng de garantie van jouw Quatt. Met Quatt Care verleng je de productgarantie naar een totaal van 4 jaar of 7 jaar*. Zo ben je verzekerd van de beste service voor jouw warmtepomp. Met Quatt Care:
Betaal je geen voorrijkosten
Betaal je geen kosten voor productonderdelen
Heb je geen onverwachte kosten voor arbeidsloon of werken op hoogte
Kies tussen een eenmalige betaling of betaling per maand. Betaal je in één keer? Dan betaal je ruim 25% minder.
Lees hier de voorwaarden van Quatt Care.
*Quatt Care is een uitbreiding van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar.
M-NH, vrijstaand, bjr 2000, 265m2, BG: VVW + 3 radiator. Etage: 7 radiator. 4,5kW Quatt, Intergas Kombi Kompakt HReco 36 (2020), Chronoterm Touch Modulation (vast op 22°), douchen en koken op gas. CV temp.50°, VVW max 50° met verdeler.
er zijn blijkbaar (meer) liquide middelen nodigRoverP5B schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:32:
[...]
Mijn Quatt is afgelopen december geinstalleerd en ik heb onderstaand deel van de mail vanochtend ontvangen.
Hi Alfred,
Nieuw: verleng de garantie van jouw Quatt. Met Quatt Care verleng je de productgarantie naar een totaal van 4 jaar of 7 jaar*. Zo ben je verzekerd van de beste service voor jouw warmtepomp. Met Quatt Care:
Betaal je geen voorrijkosten
Betaal je geen kosten voor productonderdelen
Heb je geen onverwachte kosten voor arbeidsloon of werken op hoogte
Kies tussen een eenmalige betaling of betaling per maand. Betaal je in één keer? Dan betaal je ruim 25% minder.
Lees hier de voorwaarden van Quatt Care.
*Quatt Care is een uitbreiding van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar.
Nope, quatt 2 weken in bezit. Mail ontvangen.okijokii schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:22:
[...]
Volgens mij wordt dit nog niet in heel Nederland aangeboden en pas wanneer je de Quatt een bepaalde periode (1 jaar?) in bezit hebt.
Onderstaande vind ik ook wel apart. Constante temperatuur van 18 graden in huis. Dan gaat de cv ineens aan en heb ik een hogere temperatuur dan waarom wordt gevraagd.
[
:strip_exif()/f/image/jGkH0L7M4P3DUQgSidUgwqAY.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom denk je dat? MHI doet precies hetzelfde met hun airco's; jaarlijkste onderhoudsbeurten = verlengde garantie.olafmol schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:33:
[...]
er zijn blijkbaar (meer) liquide middelen nodig
Uiteraard zijn het extra inkomsten, maar het is niet zo dat ze iets heel raars vragen.
[ Voor 13% gewijzigd door Abom op 04-04-2024 11:44 ]
Helder, wat flauw van Quatt, wat is hun belang om dat niet te willen?TeslaNerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:14:
[...]
Ja dat heb ik geprobeerd en dat ging goed maar dan moet Quatt tech support jouw CiC op waterbesturing zetten. Dat kun je met een ticket aanvragen zoals staat beschreven in de Quick Start Guide voor thermostaten die geen kamertemperatuur doorgeven aan de CiC.
Na 3 weken heeft Quatt support mijn CiC weer teruggezet op besturing op kamertemperatuur. Omdat zij kunnen zien dat mijn thermostaat een kamertemperatuur geeft willen ze mijn CiC niet meer op waterbesturing terug zetten
Ik kan mijn TS zodanig programmeren dat de kamertemp niet meegestuurd wordt! Ik ga een test uitvoeren door alleen het controlsetpoint te sturen naar de CiC en kijken hoe die daarop reageert....
In de nachtelijke uren gaat hij ook steeds maar kort aan. Balkjes < 2kWh is niet hele uur draaien.Onderstaande vind ik ook wel apart. Constante temperatuur van 18 graden in huis. Dan gaat de cv ineens aan en heb ik een hogere temperatuur dan waarom wordt gevraagd.
[[Afbeelding]
De CVketel heeft maar liefst 0,02m3 gas verbruikt. Bereken maar eens hoeveel warm water hij daarmee heeft gemaakt.
Als je huis ~18graden, wordt je water ook snel <18graden = (vooralsnog?) beetje gas.
Zo'n bypass is een noodmiddel. Als je flow haalt door genoeg radiatoren voldoende open te laten dan moet deze eigenlijk nooit open gaan.sderegt66 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:06:
[...]
Heb je al met een infrarood thermometer gekeken of je radiatoren allemaal goed mee doen?
De mengverdeler heeft ook een bepaalde maximum flow en die bepaalt eigenlijk hoeveel je VVW maximaal op kan nemen. De pomp moet minimaal op die flow draaien als de retour (dan heb je effectief geen bijmenging), maar als je op hogere temperaturen moet draaien ondanks de radiatoren dan gaat het langer goed met de pomp in een hogere flow. Het bijmengen betekent eigenlijk alleen dat het water uit de vloer sneller stroomt dan het water uit de aanvoer, waardoor een deel niet naar de ketel gaat maar nog een rondje maakt na vermenging uit de aanvoer. Als dit niet hard genoeg gaat, dan loopt er warm water direct naar de retour. In zo'n geval is een nieuwe (vaak zuinigere) pomp een betere oplossing dan de hele verdeler weg gooien.
15 mm is wel wat krap voor hoofdverwarming, maar als het bijverwarming is, dan moet het wel lukken.
Ik raad je aan om er een specialist bij te halen als je die VVW verdeler aan gaat pakken. Die hebben vaak een infrarood camera waarmee ze goed kunnen zien wat er exact in de vloer ligt. Dan is simpelweg uit te rekenen hoe realistisch een open verdeler is, al heb ik nog geen installateur gevonden die dat wil doen met een Quatt (max 55 graden) en CV ketel zonder LTV beperking aan het circuit.
ik zeg ook niet dat ze iets raars vragen. Maar dit soort support contracten is typisch om liquide middelen te verhogen. Is niks geks aan hoor.Abom schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:44:
[...]
Waarom denk je dat? MHI doet precies hetzelfde met hun airco's; jaarlijkste onderhoudsbeurten = verlengde garantie.
Uiteraard zijn het extra inkomsten, maar het is niet zo dat ze iets heel raars vragen.
op zich niet verkeerd, Ik ga Quatt vragen dit meteen op hun offerte te vermelden, dan kan het met een beetje mazzel meteen mee gefinancierd worden uit ons "verduurzamingsdepot" dan merken we er financieel niet heel veel van. het depot moet toch op voor eind Mei.
Dinsdag komen ze bij ons kijken, hopelijk laat de offerte dan niet te lang op zich wachten
Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.
Ah boven 18 graden zou ik dat niet hebben denk je? Opzich maakt het mij niet heel veel uit die 0.2 m3, maar 100% met quatt staat toch leuker dan 99% 😁SBL schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:46:
[...]
In de nachtelijke uren gaat hij ook steeds maar kort aan. Balkjes < 2kWh is niet hele uur draaien.
De CVketel heeft maar liefst 0,02m3 gas verbruikt. Bereken maar eens hoeveel warm water hij daarmee heeft gemaakt.
Als je huis ~18graden, wordt je water ook snel <18graden = (vooralsnog?) beetje gas.
grote verschil tussen MHI en Quatt is dat MHI al jarenlang (of eerder decennia-lang..) airco's / warmtepompen maakt en je redelijkerwijs mag verwachten dat de prijs voor verlengde garantie dat reflecteert.Abom schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:44:
[...]
Waarom denk je dat? MHI doet precies hetzelfde met hun airco's; jaarlijkste onderhoudsbeurten = verlengde garantie.
Dit in contrast tot Quatt, zij hebben simplweg nog geen idee wat deze kosten gaan zijn bij een beloofde garantie van 7 jaar: is dat 1x waterpomp vervangen of 2x een volledig nieuwe unit plaatsen? niemand weet dat, Quatt ook niet, omdat de eerst geplaatste units tegen de 2 jaar aanschurken en dus nog onder wettelijke garantie vallen.
Daarnaast:
1) lijkt de introductie van deze Quatt Care redelijk samen te vallen met de stabilisatie van de gasprijs en toch wel einde van de "iedereen aan de WP want gas kost 3 EUR/m3"-hausse. Quatt leek sneller te gaan van 3000-4000-5000 geplaatste units dan het vervolg naar de 6000-7000 geplaatste untis. Ofwel is men een terugloop aan orders (=omzet) aan het compenseren met deze Quatt Care? Quatt heeft investeerders (durfkapitalisten?) en deze verwachten ook een rendement
2) waarom zou Quatt de Quatt Care sturen naar mensen die nog maar enkele maanden of zelfs weken hun WP hebben? een logischer tijdstip zou bijvoorbeeld jaar na plaasing of half jaar voor einde van de 2 jaar garantie zijn
ik wil niet de pessimist gaan uithangen, maar er vallen wel wat kanttekeningen bij zowel de timing als prijsstelling van Quatt Care te plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 04-04-2024 13:23 ]
Komen ze hier ook onderhoud voor uitvoeren dan? En wat willen ze dan onderhouden? Dat lees ik nergens.Abom schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:44:
[...]
Wel apart... Hier mensen met veel langer een Quatt in bezit zonder deze mail. Waarom na 2 weken een mail sturen met verlengde garantie?0xygen500 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:37:
[...]
Nope, quatt 2 weken in bezit. Mail ontvangen.
Onderstaande vind ik ook wel apart. Constante temperatuur van 18 graden in huis. Dan gaat de cv ineens aan en heb ik een hogere temperatuur dan waarom wordt gevraagd.
[[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Wat zijn de prijzen die hierbij horen?
Selectie op regio?okijokii schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:23:
[...]
Wel apart... Hier mensen met veel langer een Quatt in bezit zonder deze mail. Waarom na 2 weken een mail sturen met verlengde garantie?
Als je de Mediamarkt uitloopt, vragen ze toch ook of je verlengde garantie wilt?
Klopt, maar tot voor kort leek dit alleen in Zuid Holland aangeboden te worden (werd hier op het forum gezegd).SBL schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:35:
[...]
Selectie op regio?
Als je de Mediamarkt uitloopt, vragen ze toch ook of je verlengde garantie wilt?
@marijnflipse
Zo had het ook gekund...
Goedkoper, minder ruimte benodigd, slechts optioneel 2e unit dus bij meer huizen toepasbaar , meer bewezen technologie (betrouwbaarder/ minder kinderziektes)
Zo had het ook gekund...
Goedkoper, minder ruimte benodigd, slechts optioneel 2e unit dus bij meer huizen toepasbaar , meer bewezen technologie (betrouwbaarder/ minder kinderziektes)
/f/image/xYjxwnN7DPe9fpcyFqmaFBEB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 04-04-2024 15:51 ]
En klaar voor € 8.000,-. (prijs denk ik na subsidie?)Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:45:
@marijnflipse
Zo had het ook gekund...
Goedkoper, minder ruimte benodigd, slechts optioneel 2e unit dus bij meer huizen toepasbaar
[Afbeelding]
Dat zou mooi zijn als de CiC daarmee direct overschakelt op waterbesturing. Dan kan ik dat ook proberen met de OTgatewayFreeckje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:46:
[...]
Helder, wat flauw van Quatt, wat is hun belang om dat niet te willen?
Ik kan mijn TS zodanig programmeren dat de kamertemp niet meegestuurd wordt! Ik ga een test uitvoeren door alleen het controlsetpoint te sturen naar de CiC en kijken hoe die daarop reageert....
En incl. De WP zelf. 4600,- wanneer je al een pompao hebtGoEV6 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:51:
[...]
En klaar voor € 8.000,-. (prijs denk ik na subsidie?)
De hele wp markt heeft het lastig op het moment en met onderhoudsabonnementen creëer je een hele stabiele inkomstenbron voor de lange termijn. Je wordt als organisatie minder afhankelijk van de verkoop van nieuwe producten of hikjes in de marktvraag. Bovendien kun je eenvoudiger aansturen op herhalingsverkoop als de tijd daar is. Dat is de reden.Toby-Wan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:21:
[...]
grote verschil tussen MHI en Quatt is dat MHI al jarenlang (of eerder decennia-lang..) airco's / warmtepompen maakt en je redelijkerwijs mag verwachten dat de prijs voor verlengde garantie dat reflecteert.
Dit in contrast tot Quatt, zij hebben simplweg nog geen idee wat deze kosten gaan zijn bij een beloofde garantie van 7 jaar: is dat 1x waterpomp vervangen of 2x een volledig nieuwe unit plaatsen? niemand weet dat, Quatt ook niet, omdat de eerst geplaatste units tegen de 2 jaar aanschurken en dus nog onder wettelijke garantie vallen.
Daarnaast:
1) lijkt de introductie van deze Quatt Care redelijk samen te vallen met de stabilisatie van de gasprijs en toch wel einde van de "iedereen aan de WP want gas kost 3 EUR/m3"-hausse. Quatt leek sneller te gaan van 3000-4000-5000 geplaatste units dan het vervolg naar de 6000-7000 geplaatste untis. Ofwel is men een terugloop aan orders (=omzet) aan het compenseren met deze Quatt Care? Quatt heeft investeerders (durfkapitalisten?) en deze verwachten ook een rendement
2) waarom zou Quatt de Quatt Care sturen naar mensen die nog maar enkele maanden of zelfs weken hun WP hebben? een logischer tijdstip zou bijvoorbeeld jaar na plaasing of half jaar voor einde van de 2 jaar garantie zijn
ik wil niet de pessimist gaan uithangen, maar er vallen wel wat kanttekeningen bij zowel de timing als prijsstelling van Quatt Care te plaatsen.
Ik hoor zelf via allerlei zakenrelaties dat het ingewikkeld is om warmtepompen te verkopen op het moment. De terugverdientijden lopen enorm op door de lage gasprijs en hoge investering. Bovendien zie je nu dat er veel om cv ketels gevraagd wordt vanwege de hybride verplichting in 2026. Veel mensen hebben daar helemaal geen zin in en laten dit jaar / volgend jaar nog gauw een nieuwe cv ketel plaatsen.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.