Beste Tweakers,
Sinds okt is mijn QUATT in de lucht maar ben nog helaas niet onverdeeld enthousiast. Dit in tegenstelling tot de vele jaloursmakende COP'S en verbruiken die ik met regelmaat voorbij zie komen op dit forum. Het is jullie gegund!
Er waren twee issues: het
geluid en het
verbruik.
Geluid: QUATT was aanvankelijk bij installatie op mijn verzoek aan de muur gehangen, maar door de irritante "350Hz toon bij bepaalde vermogens" adviseerde QUATT na vele serviceverzoeken van mijn kant hem alsnog op bigfoots te plaatsen op de uitbouw. Hierdoor kwam er een nog irritantere zware bromtoon erbij in de ruimte eronder en is de QUATT toch weer terug aan de muur geplaatst. Uiteindelijk is na lang aandringen zelfs de gehele QUATT vervangen. De 350Hz toon is wel minder geworden maar helaas nog niet geheel weg, maar ik zou ermee kunnen leven, mits....ik ook echt een besparing ervaar (Issue 2).
Verbruik
Febr. en Maart zijn record warme maanden geweest, maar ik heb wel alsnog resp. 61 en 52m3 gas verstookt.
Al met al is gasverbruik nog steeds significant vind ik en bijbehorende elect. verbruik fors.
Over het stookseizoen 2023-2024 kan ik niet de verwachte besparingen ervaren in de getallen vergeleken met vorig stookseizoen. De QUATT presteert op zijn maximum (gezien het vermogen van 6kw). Ik denk dat achteraf een duo QUATT een beter advies zou zijn geweest, en dat geeft QUATT ook wel min of meer toe. Aanvankelijk was mijn warmteverlies ingeschat in de offerte op 7KW maar blijkt in de praktijk toch wel richting ruim 9 te gaan.
Ik heb wel nog enkele vragen hoe de performance zou kunnen worden verbeterd met evt. andere settings:
- Met regelmaat springt de CV 's-nachts bij. De afgifte van de QUATT zakt dan terug. Is dat gebruikelijk? Ik zou verwachten dat de QUATT minstens dezelfde output zou blijven genereren met daar bovenop de warmte van de CV.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dCCuQ67xcnMMtfuO1Cp1fBr2.png?f=user_large)
- Ik hoor wat gesis bij mijn bypass bij de CV. Ik denk dat er dan toch wat via de bypass loopt, hetgeen niet nodig is lijkt me. Als ik max. warmte (flow) naar de VW wil hebben, moet de bypass zo hoog mogelijk staan lijkt me, op 5. De VW staat altijd open. Klopt mijn redenatie?
Hoe ziet mijn situatie er uit?
| Temp continu op 21.3 | geen nachtverlaging | geen optimalisatie | TADO in woonkamer en geoptimaliseerd door TADO | max. temp. water CV ketel op 55 | woning 1965 | goed geisoleerd (dubbel en triple glas) | klassieke mengverdeler VW | QUATT leidinglengte wel maximaal maar groot gedeelte binnenshuis | Speciale dempers op de beugels (rubber-veer) | WAGNER matjes achter wandsteunen | zonnepanelen, maar niet voldoende om extra verbruik QUATT op te vangen | Remeha Calenta 40C |
Hebben julie nog tips hoe ik toch nog beter rendement kan krijgen?
- Is een extra investering in evt. een Hybride VW verdeler aan te raden?
- Aanvullende settings CV?
- Als de zon in de woonkamer komt, warmt de ruimte snel op. Kan de 'intelligentie' van TADO of de CIC oververwarming niet in een bepaalde mate voorkomen?
- ....??
Alvast hartelijk dank tweakers!