Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Ik wil het ook wel eens vergelijken met een windows computer.
Je koopt een computer met de meest recente windows erop. Daar betaal je een prijs voor, maar je krijgt wat; namelijk ook service tot het eind. Dat betekent updates (noodzakelijk en soms liever niet), beveiliging, en soms houdt het op, te oud, te weinig geheugen, noem maar op.
Maar op een zeker moment weet je, ik hoef het ook allemaal niet meer te snappen, en over het algemeen heeft microsoft het goed in de hand.

Bij Quatt en zijn ai warmtepomp ligt dat anders. Het wordt gemonteerd, en we moeten hopen dat de juiste parameters zijn ingevoerd, en dat rekening is gehouden met de bestaande installatie,
Veranderingen achteraf door quatt moet je soms erg vaak om vragen, de cic is echt door quatt uitgevonden, het grote ai systeem bij quatt hebben we geen zicht op.
En Quatt zelf is misschien ook wel weer verkocht of toch niet levensvatbaar gebleken over een paar jaar.

En dan weet ik liever wat ik in huis heb en hoe het werkt, zodat als de service helemaal op houdt ik zelf de pomp aan de gang kan houden ipv van de muur moeten halen.

En dus doe ik het instellen liever zelf!
dat mag (nu nog wel, bij een CV mag het zelf installeren al niet meer) echter dat betekend geen Quatt (want dat is incl. installatie en leveren dit niet uit om het zelf te installeren, mogelijk dat je op marktplaats er eentje kunt vinden (zonder garantie en service) en vooral geen subsidie (dus ben je zo wie so 2950 euro duurder uit), als dat het dat voor je waard is geen enkel probleem, of het slim is is weer een heel ander verhaal, maar daar ben je zelf helemaal vrij in om dat voor je zelf te bepalen. :? aan de andere kant wil je dan wel weer service en garantie? 8)7

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
DeltaBro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zou je huisnummer van de andere foto ook weg halen 😉
En de qr code van de vuilnisbak!
Je weet maar nooit in de wereld van AI!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Onno ! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Bij deze. De klimop aan de andere zijde is van de buren. Maar ik had verwacht dat er genoeg airflow zou zijn. Wellicht komt het pendelgedrag door krap bemeten afgifte systeem. Momenteel 1 convectorput met fans beneden en 2 radiatoren op de eerste etage. Vloerverwarming in keuken, 1e en 2e etage komen in de loop van dit jaar.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zou hem aan de linker kant iets draaien, op de foto zie ik nog ruimte om dit met een paar graden te draaien en daardoor blaast de Quatt niet direct tegen de boom aan.
de ruimte aan de achterkant vind ik echter ook (veel) te weinig, het probleem bij jou is echter dat je direct tegen je erfgrens aan zit, dus je kunt eigenlijk niet echt meer naar voren, 10cm zou al heel veel uit kunnen maken, kijk of je de bigfoots iets naar voren kunt schuiven (5a10cm). ookal kom je dan eigenlijk op gemeentegrond terecht. (mag eigenlijk niet). vraag me so wie so af of je hem daar had mogen plaatsen, maar dat is zeer afhankelijk van de gemeente en hun eisen en voorschriften.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 05-01-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:30:
[...]

dat mag (nu nog wel, bij een CV mag het zelf installeren al niet meer) echter dat betekend geen Quatt (want dat is incl. installatie en leveren dit niet uit om het zelf te installeren, mogelijk dat je op marktplaats er eentje kunt vinden (zonder garantie en service) en vooral geen subsidie (dus ben je zo wie so 2950 euro duurder uit), als dat het dat voor je waard is geen enkel probleem, of het slim is is weer een heel ander verhaal, maar daar ben je zelf helemaal vrij in om dat voor je zelf te bepalen. :? aan de andere kant wil je dan wel weer service en garantie? 8)7
Je hebt het niet helemaal gesnapt.
Ik wil graag een warmtepomp die ik zelf kan instellen na installatie en uitleg door een bedrijf.
Maar dan graag opleveren met een goede gebruiksaanwijzing, een lijst met parameterinstelling, eventueel gedeeltelijk achter standaard installateurswachtwoord.
En niet een warmtepomp die nu heel goed werkt, maar wel afhankelijk van een goed gevulde cloud!
En waarschijnlijk alleen al daarom een vrijwel verplicht AI onderhoudscontract!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Je hebt het niet helemaal gesnapt.
Ik wil graag een warmtepomp die ik zelf kan instellen na installatie en uitleg door een bedrijf.
Maar dan graag opleveren met een goede gebruiksaanwijzing, een lijst met parameterinstelling, eventueel gedeeltelijk achter standaard installateurswachtwoord.
En niet een warmtepomp die nu heel goed werkt, maar wel afhankelijk van een goed gevulde cloud!
En waarschijnlijk alleen al daarom een vrijwel verplicht AI onderhoudscontract!!
ik snap het wel, wat ik al zij, je wilt geen Quatt, dat hoeft ook niet, de keuze is helemaal voor je zelf. ik vraag me dan wel af wat je hier op het quatt forum zoekt, want wat jij graag wil kun je tenminste hier NIET vinden.
Wat jij blijkbaar als een groot nadeel vind, vinden andere mensen mogelijk juist als groot voordeel. dat kan, de markt is net als een ijssalon, je kunt er alle soorten smaken vinden, aan jou de keuze.

Dat hoef je je niet af te vragen, hij mag hier zonder enige opgaaf van reden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat je de Quatt dan beter kan zien als game console. Niks aan te tunen en meer een black box oplossing, maar doet het desondanks toch best wel goed voor het geld zolang je er normaal mee om gaat.
dat is nu juist wat de doorsnee consument wil, een ding wat je koopt, laat aansluiten en verder er niet meer naar omkijken, solang hij het maar doet en de hut warm wordt.
Doe je met een CV ook niet anders, aanzetten dat ding en wat ik wil is warmte en geen gezeur.
Ver uit de meeste mensen zijn geen tweakers en kijken dan ook liever op facebook na wat men daarvan vind.
Wij hier zijn echt in de minderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Hier geen probleem. De Quatt heeft wel aardig wat vermogen nodig om het 20.5 graden te maken, maar geen gasverbruik.

[Afbeelding]

Is het gasverbruik bij jou niet even tijdelijk? Om het water weer op te warmen? Het is hier buiten nu 4 graden
Nog steeds 2.8.0 maar hij heeft er nog steeds zin in, hoewel dat niet zo hard meer hoeft?

Heb trouwens nog wel deze zin (pagina 17 Quick Start) in mijn ticket geplaatst, waarin ik vroeg om die ingestelde 16°C te verhogen Zie Ervaringen met Quatt Deel 2.

Copy/paste
Wij berekenen het vermogen en de stookgrens van jouw woning op basis van alle input,
zodat we nauwkeurig kunnen inschatten wat jouw woning nodig heeft. Het vermogen
wordt berekend bij een buitentemperatuur van -10°C. De stookgrens geeft de
buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat jouw woning warmte nodig heeft. Met deze 2
getallen kunnen we bij elke buitentemperatuur berekenen hoeveel vermogen er nodig is
om jouw woning warm te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N7psc1sftejiZ1wkseLFaZITfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjRLCudEwCj1hQIcDrOOGDP0.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Nu online
*knip* maak liever een TR aan

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 05-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-10 18:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:bezemwagen is langs geweest, en weer door :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
*knip* maak een tr aan

[ Voor 132% gewijzigd door twain4me op 05-01-2024 19:40 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:26
*knip*

[ Voor 88% gewijzigd door twain4me op 05-01-2024 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twain4me schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:28:
[modbreak] bezemwagen is langs geweest, en weer door :) [/]
Wat is een tr?

Dat jargon ook steeds, ik Google me suf hahaha.
Mag dit in een taal die ik spreek 🙈?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49
Friezin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Wat is een tr?

Dat jargon ook steeds, ik Google me suf hahaha.
Mag dit in een taal die ik spreek 🙈?
Topic Report, aka de optie “rapporteer”

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 05-01-2024 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
olafmol schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Topic Report, aka de optie “rapporteer”
Ah, dank u!
Ik ken tr enkel als "rij definitie" binnen HTML, dus snapte het verband niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

TeslaNerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Maar hoe past de warmteverlieswaarde die alleen Quatt kan aanpassen in deze aanpak?
Of al het verkeer naar de quatt sniffen en een aanpassing aanvragen..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:47
De formulering van Quatt is niet correct:

Wij berekenen het vermogen warmteverlies en de stookgrens van jouw woning op basis van alle input,
zodat we nauwkeurig kunnen inschatten wat jouw woning nodig heeft. Het vermogen warmteverlies
wordt berekend bij voor een buitentemperatuur van -10°C. De stookgrens geeft de bovengrens voor de
buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat in jouw woning warmte nodig heeft de verwarming niet meer aan hoeft. Met deze 2 getallen kunnen we bij elke buitentemperatuur berekenen hoeveel vermogen er nodig is om jouw woning warm te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 05-01-2024 22:42 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
SBL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Je post om 11:02u. Je hebt wel gekeken vlak nadat Quatt weer een uurbalkje had toegevoegd?
Aanvulling: ik heb bij mij over december even gekeken. De schatting van Quatt lijkt wel in juiste ordegrootte, maximaal 10% te laag.
Ik kan het niet meer terugkijken. Het verschil is uiteindelijk een doorde Quatt geschat gasverbruik van 1,47 m3 versus door een Domoticz gerapporteerd verbruik van 1,67 m3 gas. 13,6% meer dus.
MacD007 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:12:
[...]

dat is wel een erg hoog verschil, ben ik zelf (en ik hou deze afwijking dagelijks bij) nog nooit tegengegekomen.
of het nu zo slim was om van 13 -> naar 20 te gaan, dan weet je zeker dat de CV vol aan gaat en de warmtepomp vrijwel niets meer doet.
Je had ook gewoon iets eerder met kleine stapjes kunnen verhogen. tenminste als je op de warmtepomp had willen draaien. Die 0,6m3 gas (circa 5 kwh warmte) is ook maar 2,3 kWh stroom (=effectief circa 9 kwh aan warmte) (dus voor de zelfde prijs (€0,80) was de warmtepomp goedkoper geweest)
Ik was van plan om de Daikin airconditioning die de zelfde ruimte ook kan verwarmen alvast voor te laten verwarmen en de Quatt, die alleen via vloerverwarming warmte kan leveren, later aan te zetten. De vakantie modus van de T6 eindigde echter eerder dan dat ik me vanmorgen realiseerde.
Of deze strategie gewerkt zou hebben om gas te besparen vraag ik me overigens ook nog wel af; het grote volume CV-water moet nog steeds een keer opgewarmd worden als de T6 uiteindelijk een warmtevraag inschiet (nadat de airconditioning uitgezet is)

[ Voor 53% gewijzigd door Frij5fd op 05-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-10 15:22
Hallo quatt eigenaren, op de 25e wordt mijn quatt geinstalleerd, Begrijp dat je er wel anders mee moet omgaan dan een cv alleen, op dit moment werk ik vaak thuis en staat de temperatuur op de toon versie 1 op 15 graden.
in de middag gaat hij naar 19,5 graden en verbruik ik tot 22:30 ongeveer 5 quebe gas, is het inderdaad beter om hem op 18 te zetten in de nacht en laten naar 19,5 of hoger voor de avond. mijn cv temperatuur staat op 55 gr of zou dat aangepast moeten worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:38
lecram24 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:47:
Hallo quatt eigenaren, op de 25e wordt mijn quatt geinstalleerd, Begrijp dat je er wel anders mee moet omgaan dan een cv alleen, op dit moment werk ik vaak thuis en staat de temperatuur op de toon versie 1 op 15 graden.
in de middag gaat hij naar 19,5 graden en verbruik ik tot 22:30 ongeveer 5 quebe gas, is het inderdaad beter om hem op 18 te zetten in de nacht en laten naar 19,5 of hoger voor de avond. mijn cv temperatuur staat op 55 gr of zou dat aangepast moeten worden,
De nachtverlaging naar 15 graden is echt verleden tijd met een warmtepomp. Een halve tot een hele graad verlagen is goed te doen. Het woord quebe kende ik nog niet. Ik vind het een mooi woord :)
CV temperatuur op 55 graden is volgens mij niets mis mee. Zelf heb ik hem op 50 graden.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Hangt allemaal een beetje van je woning af maar probeer nachtverlaging te beperken.

Voor woningen met weinig warmteverlies is het verstandig de temperatuur 24/7 nagenoeg gelijk te houden. Verliest je woning aardig wat warmte? Dan kan het lonen om te schipperen tussen 19 en 20c.

Begin vooral heel makkelijk en accepteer dat dat de eerste dagen tot meer kWh verbruik kan leiden zodat je ermee om leert gaan.

Mijn schema is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5ApnqHnjpxiDxEuUssbHSf0dCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ToQUtN8KRNlFoA0JcZeZ7oU.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:34
Ik ben ook in de markt voor een hybride warmtepomp en een quatt spreekt mij erg aan. Wij hebben echter geen vloerverwarming en ik heb getest om het huis warm te krijgen met 55 graden aanvoer temperatuur, dat lukt de CV niet.

Het huis is in principe volledig geïsoleerd (vloer, dak, spouwmuur), maar ik heb het vermoeden dat we nog enkele serieuze tocht plekken in het huis hebben. Dit tochtplekken ben ik aan het inventariseren en aan het oplossen.

Is het verstandig om toch een hybride warmtepomp te nemen? Een hybride warmtepomp is voor ons interessant omdat deze vrijwel 'gratis' is ivm de ISDE subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou ook eens naar je afgiftecapaciteit kunnen kijken; je gasketel kan echt genoeg warmte maken. Heb je en wil je geen vloerverwarming, dan zou je de boel kunnen berekenen met dikke dikke radiatoren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:53
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het hier vanaf volgende week na de installatie gaat. Ik lees al een tijdje mee en heb mijn situatie nog niet voorbij zien komen qua afgifte systeem, heb hier beneden een divers scala van type 1, type 11 en type 22 radiatoren gecombineerd met een wtw type d in onze 2 onder 1 kap. Onze eerste winter hier dus geen historisch gasverbruik.

Afhankelijk van de financiën gaan we over een jaar of 2 uitbouwen, dan gooien we overal vloerverwarming in, maar ga het eerst zo proberen.

Huis warm krijgen met cv op 50 graden lukt wel zonder enige moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 06:53
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dersan op 06-01-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Heeft update 2.9.0 de anti freeze protection aangezet door de pomp continu op ca 400l/uur te draaien als de thermostaat uit staat? Of was dit er altijd al?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVqcNFtYE6aykZ-3zjUXmpB-dd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R8TXIfXS6ssGUh5oJJGxHLAI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55g3aQ_t3a9-pbIKDoX9aWLMXmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UfARMVYnZitZ7gcxfX41jTwC.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Die stap van 15 naar 19,5 vind een warmtepomp echt niet fijn, hij raakt daardoor in de stress en schakelt zijn hulptroepen in, in dit geval de cv. Wil je dus met een warmtepomp niet.
Dus nacht cq dag verlaging Max -1 graad, en als het koud wordt zo als nu, dan gewoon 1 temperatuur aanhouden.
Een warmtepomp is geen cv en kan dus niet snel en veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:47:
[...]

Die stap van 15 naar 19,5 vind een warmtepomp echt niet fijn, hij raakt daardoor in de stress en schakelt zijn hulptroepen in, in dit geval de cv. Wil je dus met een warmtepomp niet.
Dus nacht cq dag verlaging Max -1 graad, en als het koud wordt zo als nu, dan gewoon 1 temperatuur aanhouden.
Een warmtepomp is geen cv en kan dus niet snel en veel.
Omdat mijn quatt nog te hoog staat ingesteld zet ik mijn nachtverlaging toch naar 17 graden. Ik verwacht dat op het (te hoge) minimum vermogen dat mijn quatt heeft mijn quatt niet op een constante temperatuur blijft maar het huis zal blijven verwarmen voorbij de ingestelde temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Abom schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:33:
Ik ben ook in de markt voor een hybride warmtepomp en een quatt spreekt mij erg aan. Wij hebben echter geen vloerverwarming en ik heb getest om het huis warm te krijgen met 55 graden aanvoer temperatuur, dat lukt de CV niet.

Het huis is in principe volledig geïsoleerd (vloer, dak, spouwmuur), maar ik heb het vermoeden dat we nog enkele serieuze tocht plekken in het huis hebben. Dit tochtplekken ben ik aan het inventariseren en aan het oplossen.

Is het verstandig om toch een hybride warmtepomp te nemen? Een hybride warmtepomp is voor ons interessant omdat deze vrijwel 'gratis' is ivm de ISDE subsidie.
Gebruik je radiatorventilatoren? Want die zul je bij lagere temperaturen met alleen radiatoren wel nodig hebben, ook welke typen heb je?
Goede isolatie helpt prima, zeker in combinatie met een warmtepomp.
Verstandig, in ver uit de meeste gevallen is een hybride warmtepomp een verstandige keuze.
Heb je de TS op pagina 1 geheel doorlezen, ik denk dat je daar al veel van je vragen beantwoord krijgt.
Echter ook met de subsidie zal het niet geheel gratis zijn, met de Quatt kunt je vaak wel je investering snel terugverdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol

Een warmtepomp kost stroom. Als de warmtepomp hard moet werken om het water te verwarmen tot hoge temperaturen omdat je afgifte systeem en/of je isolatie niet afdoende zijn, dan kan het alsnog een duur geintje worden. Of in ieder geval niet (veel) goedkoper dan op gas draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 09:19
olafmol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 01:04:
[...]

Een warmtepomp kost stroom. Als de warmtepomp hard moet werken om het water te verwarmen tot hoge temperaturen omdat je afgifte systeem en/of je isolatie niet afdoende zijn, dan kan het alsnog een duur geintje worden. Of in ieder geval niet (veel) goedkoper dan op gas draaien.
Maar hier gaat een hybride warmtepomp als de Quatt natuurlijk wel beter werken dan full electric.
Als je de app correct instelt met tarieven dan gaat de gasketel het werk doen zodra dat qua kosten slimmer is.
En dan kan je ondertussen op jacht naar warmtelekken en je afgifte systeem optimaliseren zodat het in de komende jaren steeds minder verbruikt.

Er zijn zo veel dagen dat de Quatt een dermate hoge COP haalt dat je echt een schots kasteel moet hebben om niet zuiniger te draaien dan op aardgas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 06:56:
[...]

Maar hier gaat een hybride warmtepomp als de Quatt natuurlijk wel beter werken dan full electric.
Als je de app correct instelt met tarieven dan gaat de gasketel het werk doen zodra dat qua kosten slimmer is.
En dan kan je ondertussen op jacht naar warmtelekken en je afgifte systeem optimaliseren zodat het in de komende jaren steeds minder verbruikt.

Er zijn zo veel dagen dat de Quatt een dermate hoge COP haalt dat je echt een schots kasteel moet hebben om niet zuiniger te draaien dan op aardgas.
Mijn idee ook, bij aanschaf Quatt.
Maar veel weten we niet van het huis van @Abom , wie weet woont hij wel in een kasteel (hoewel uitbouwen dan misschien niet nodig is 😉). Misschien wat meer gegevens delen?

Dat gas was ik anders ook kwijt geweest.

De winst zie ik vooral in de temperaturen boven 5-6°C: dat uit zich bijvoorbeeld uit aangename verlagingen van mijn voorschot (terwijl ik vorige winter kouwelijk verwarmde op 19,5°C en Quatt nu 8 week draait). Dat voorschot zit, zelfs met die eerdere hardnekkige stille modus en het latere te lage warmteverlies (veel gasverbruik) in een vrije val. De Quatt doet het echt 100% beter dan ik had verwacht.

Bijkomend voordeel waar ik, als koudkleum met thermostaat lekker weer op 21,5°C tegenaan loop: een aangenaam verwarmde woning, 24/7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:13:
[...]

Mijn idee ook, bij aanschaf Quatt.
Maar veel weten we niet van het huis van @Abom , wie weet woont hij wel in een kasteel (hoewel uitbouwen dan misschien niet nodig is 😉). Misschien wat meer gegevens delen?

Dat gas was ik anders ook kwijt geweest.

De winst zie ik vooral in de temperaturen boven 5-6°C: dat uit zich bijvoorbeeld uit aangename verlagingen van mijn voorschot (terwijl ik vorige winter kouwelijk verwarmde op 19,5°C en Quatt nu 8 week draait). Dat voorschot zit, zelfs met die eerdere hardnekkige stille modus en het latere te lage warmteverlies (veel gasverbruik) in een vrije val. De Quatt doet het echt 100% beter dan ik had verwacht.

Bijkomend voordeel waar ik, als koudkleum met thermostaat lekker weer op 21,5°C tegenaan loop: een aangenaam verwarmde woning, 24/7.
Precies. Gezien dat jouw eigen woning zelfs voor een grotere warmtepomp van een gerenommeerd merk nog weleens een uitdaging zou kunnen zijn in full electric, ga ik er van uit dat het overal wel goed komt met een hybride Quatt (of 2) zolang er maar geen enkel glas in zit en je niet onder het dak door naar buiten kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Precies. Gezien dat jouw eigen woning zelfs voor een grotere warmtepomp van een gerenommeerd merk nog weleens een uitdaging zou kunnen zijn in full electric, ga ik er van uit dat het overal wel goed komt met een hybride Quatt (of 2) zolang er maar geen enkel glas in zit en je niet onder het dak door naar buiten kan kijken.
Heb btw wel mijn bedenkingen gehad bij een enkele Quatt.
Achteraf waren 2 misschien beter geweest, maar heb geen zicht op wat er dan bijv. aan stroomverbruik was geweest.
Vorig jaar verwarmde ik wel wat bij, met stevige kou, met 2 COP1 paneelverwarmingen: 2x750W max (ik verwarmde met ketel alleen 3 uurtjes 's morgens en 3 uurtjes namiddag) tot 19,5 in de kamer, rest huis kouder.

Quatt sjouwt nu op 1500W, zo nu en dan 0,2m3 gas voor defrost, COP 2,6, kamer 21,5, het vriest nog net niet (1°C). Benedenverdieping 20°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:46:
[...]

Achteraf waren 2 misschien beter geweest, maar heb geen zicht op wat er dan bijv. aan stroomverbruik was geweest.
Vorig jaar verwarmde ik wel wat bij, met stevige kou, met 2 COP1 paneelverwarmingen: 2x750W max (ik verwarmde met ketel alleen 3 uurtjes 's morgens en 3 uurtjes namiddag) tot 19,5 in de kamer, rest huis kouder.

Quatt sjouwt nu op 1500W, zo nu en dan 0,2m3 gas voor defrost, COP 2,6, kamer 21,5, het vriest nog net niet (1°C). Benedenverdieping 20°C.
COP 2,6 valt mij een klein beetje tegen boven het vriespunt als ik naar de specificaties kijk.
Is de aanvoertemperatuur misschien omhoog geschoten?
Bij A2/W45 moet de COP in principe tussen de 2,9 en 3,3 zitten met maximaal 3,6 kW warmte, daarboven gaat het niet lekker meer.

P.S. Dit is misschien ook wel waarom ik neig naar de standaard weercompensatie, waar de warmtepomp voorspelbaar de aanvoertemperatuur ophoogt en je het afgiftesysteem kan knijpen in ongebruikte ruimtes zonder dat de logica gaat compenseren om de berekende energie maar in het huis te pompen.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 06-01-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:58:
[...]

COP 2,6 valt mij een klein beetje tegen boven het vriespunt als ik naar de specificaties kijk.
Bij A2/W45 moet de COP in principe tussen de 2,9 en 3,3 zitten met maximaal 3,6 kW warmte, daarboven gaat het niet lekker meer.

P.S. Dit is misschien ook wel waarom ik neig naar de standaard weercompensatie, waar de warmtepomp voorspelbaar de aanvoertemperatuur ophoogt en je het afgiftesysteem kan knijpen in ongebruikte ruimtes zonder dat de logica gaat compenseren om de berekende energie maar in het huis te pompen.
COP is bij 2 graden door defrosten misschien wat minder maar bij 0 graden en daaronder gaat ie weer omhoog. Bij mij wel althans. Zolang je voldoende afgifte hebt in de gebruikte ruimtes kan je naar hartelust knijpen hoor _/-\o_ Ik verwarm ook niet alles: hal en slaapkamers zijn gewoon nog steeds niet verwarmt omdat ik koud lekkerder vind (en de rest van het gezin ook gelukkig)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-10 17:18
TeslaNerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:35:
De formulering van Quatt is niet correct:

Wij berekenen het vermogen warmteverlies en de stookgrens van jouw woning op basis van alle input,
zodat we nauwkeurig kunnen inschatten wat jouw woning nodig heeft. Het vermogen warmteverlies
wordt berekend bij voor een buitentemperatuur van -10°C. De stookgrens geeft de bovengrens voor de
buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat in jouw woning warmte nodig heeft de verwarming niet meer aan hoeft. Met deze 2 getallen kunnen we bij elke buitentemperatuur berekenen hoeveel vermogen er nodig is om jouw woning warm te houden.
Je laatste aanpassing van de tekst in de quick start pagina 17 is niet correct. De stookgrens geeft de bovengrens voor de buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat in jouw woning de verwarming nog aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:58:
[...]

Ik kom op 3,33.
Die opgegeven COP waardes zijn mooi, maar onder wat voor omstandigheden, wat voor soort woning, ingestelde temperatuur, warmteverlies etc is dat gehaald?

PS pomp cv draait vandaar hoge flow, springt enkel bij bij defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc_qdS3Ky3poAIEqf1ZaxXhCI0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LryjMuQbHGFDjprm3hblu7rR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

Hoe ziet je afgifte systeem er uit?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bennobang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3RoagbE2pR89Niiw1wEe5sqBEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJUL979vFhP4UIUumeyhvQsf.png?f=fotoalbum_large
En de korting op netbeheer is doorgevoerd voor mijn verbruik onder de 500m3. toch een goede €70,00 niet te betalen. Kan mooi ook van mijn investering afgehaald worden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bennobang schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:12:
[...]

COP is bij 2 graden door defrosten misschien wat minder maar bij 0 graden en daaronder gaat ie weer omhoog. Bij mij wel althans. Zolang je voldoende afgifte hebt in de gebruikte ruimtes kan je naar hartelust knijpen hoor _/-\o_ Ik verwarm ook niet alles: hal en slaapkamers zijn gewoon nog steeds niet verwarmt omdat ik koud lekkerder vind (en de rest van het gezin ook gelukkig)
Tja, ieder zijn/haar keuzes.
Hier 9 radiatoren open, 150m2 verwarmd (waarvan 60m2 vvw) van de 200.
Nog steeds tevreden (en mijn 3 katten ook 😁)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Wat mij opvalt met 2.9.0 is dat ik nog geen defrosts heb gehad terwijl dat begin december vanaf 6 graden buitentemperatuur steevast om de 56 minuten was. Dat is een hele verandering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxXXRmWx9thaAStX4TgyLJqwNjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uevfwK4B5OqZlM9PE3mMiTn3.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-10 18:33
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:32:
Heeft update 2.9.0 de anti freeze protection aangezet door de pomp continu op ca 400l/uur te draaien als de thermostaat uit staat? Of was dit er altijd al?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zet even je outsidetemp erbij, onder 5gr gaat de pumpprotection aan. Als dat nu bij een andere temp gebeurt, is er wat veranderd (maar ik denk het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Vanochtend heeft mijn Quatt weer de CV weer bijgeschakeld, met overshoots tot gevolg en een Quatt die een half uur later uitging (en nu weer aanslaat).

De vorige keer kreeg ik het advies hier dat dat mogelijk veroorzaakt werd door een daling van de watertemp door het openzetten van de radiatoren in de ochtend. Hier heb ik de nachtverlaging op aangepast en alle radiatoren in huis stonden vannacht open; er kan dus geen sprake van zijn dat de watertemp in een keer omlaag ging.

Ook stond de Quatt al een tijd aan dus watertemp moet op orde zijn geweest (heb helaas nog geen monitoring op de CiC dus kan geen historische watertemps zien).

CiC versie 2.8.0 nog.

Wat overblijft als verklaring is dat de Quatt de CV bijschakelt als hij te lang moet werken, ook als de delta heel klein is (0,2 graden in dit geval). Wellicht in combinatie met de lagere buitentemp (nu 3-4 gr) en dus grotere verwachte warmteverlies. De Quatt draait nu op 800 Watt dus begint richting de max te gaan.

Maar mijns inziens schakelt hij dus nog steeds te vroeg de CV bij, en ga ik dus toch maar even bellen met Quatt over het verlagen van de stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nOF7YKqFEIaNL2s8iuJjjOlr0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NRKXypkxQy9ZMbFZD1Jbrt52.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBvfVqh_fLdmx6ZyrGdNsRvOwLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXdLMpzJb52qaVt1aEYNNuc1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door RealCato op 06-01-2024 09:56 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
En de bodemplaatverwarming staat nu lekker te gloeien op 150watt. Wat was die tweak op de tempsensor van de buitenunit om dat pas bij echte vorst te laten plaatsvinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Inyr6BLL9F9dDwQ980V2IfDJLnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UACdiTkpWYcg3GDZ6qevm6fm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5aTu55O-KA4IHPxMzq1EV3ZtA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KYiz5oEgrMRhuqfjaQHGjDUr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZR2f5dSd1OuU9ZYyNSgeVrB51o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/50P7YPTfmu7vSpCN9rrSOdpx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Sorry, verkeerde response

[ Voor 133% gewijzigd door Flesym op 06-01-2024 10:16 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
mrdop schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Zet even je outsidetemp erbij, onder 5gr gaat de pumpprotection aan. Als dat nu bij een andere temp gebeurt, is er wat veranderd (maar ik denk het niet).
Anti freeze protection ging aan toen thermostaat uit ging voor nachtverlaging. Pas een half uur later ging de buitentemperatuurmeter van de quatt onder de 5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYzC-qJcEi--qgjKz9DpJctdzr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HJy8aLEerj3tMkvDjUDAwVWi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
RealCato schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:39:
Vanochtend heeft mijn Quatt weer de CV weer bijgeschakeld, met overshoots tot gevolg en een Quatt die een half uur later uitging (en nu weer aanslaat).

De vorige keer kreeg ik het advies hier dat dat mogelijk veroorzaakt werd door een daling van de watertemp door het openzetten van de radiatoren in de ochtend. Hier heb ik de nachtverlaging op aangepast en alle radiatoren in huis stonden vannacht open; er kan dus geen sprake van zijn dat de watertemp in een keer omlaag ging.

Ook stond de Quatt al een tijd aan dus watertemp moet op orde zijn geweest (heb helaas nog geen monitoring op de CiC dus kan geen historische watertemps zien).

CiC versie 2.8.0 nog.

Wat overblijft als verklaring is dat de Quatt de CV bijschakelt als hij te lang moet werken, ook als de delta heel klein is (0,2 graden in dit geval). Wellicht in combinatie met de lagere buitentemp (nu 3-4 gr) en dus grotere verwachte warmteverlies. De Quatt draait nu op 800 Watt dus begint richting de max te gaan.

Maar mijns inziens schakelt hij dus nog steeds te vroeg de CV bij, en ga ik dus toch maar even bellen met Quatt over het verlagen van de stooklijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel op mijn situatie als het 1 graad onder nul is. Ik heb al 5 verschillende personen via de ticket gehad die dat dus niet met mij eens zijn en zelfs een paar die alleen de standaard antwoorden geven dat ik teveel veranderde met de temperatuur terwijl ik het op constant 20 graden heb staan. En dat terwijl in de users quide ze zelf tot 3 graden nachtverlaging als goed verklaren 7(8)7 Maar goed ik wacht weer af straks en als er weer niets veranderd is ga ik weer aan de bel trekken *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 08:33
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Anti freeze protection ging aan toen thermostaat uit ging voor nachtverlaging. Pas een half uur later ging de buitentemperatuurmeter van de quatt onder de 5 graden

[Afbeelding]
Wat is je vraag nu? Want ik meende dat de anti-freeze aanging onder de 6 graden. Of het nu 5 of 6 graden is, de Quatt doet wat ie moet doen, zorgen dat het water in de buitenunit niet bevriest. Al mag van mij die anti-freeze temperatuur wel wat lager zijn. Iets in de trant van 2 graad of iets dergelijks.

Daar waren @Slurpgeit en ik vorig jaar al een achter?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74162892

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 06-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
150W damn... dat hakt er best wel in :X

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Wat is je vraag nu? Want ik meende dat de anti-freeze aanging onder de 6 graden. Of het nu 5 of 6 graden is, de Quatt doet wat ie moet doen, zorgen dat het water in de buitenunit niet bevriest. Al mag van mij die anti-freeze temperatuur wel wat lager zijn. Iets in de trant van 2 graad of iets dergelijks.

Daar waren @Slurpgeit en ik vorig jaar al een achter?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74162892
Ja, mijn vraag was of dit een 2.9.0 change was.
Eens dat 2 graden beter is voor antifreeze dan 6

dankjewel voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:43:
En de bodemplaatverwarming staat nu lekker te gloeien op 150watt. Wat was die tweak op de tempsensor van de buitenunit om dat pas bij echte vorst te laten plaatsvinden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begrijp nog steeds niet zo goed hoe jij aan die waardeloze COP waardes komt :S
Echt hard werken doet ie niet, dus kun je nou al wat zinnigs zeggen over je detlaT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Echt hard werken doet ie niet, dus kun je nou al wat zinnigs zeggen over je detlaT?
vergeet de deltat, het gaat om de aanvoer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:40:
[...]

uberhaupt wat data waar je iets mee kan

Lijkt me overigens echt een slecht plan de buitensenor te manipuleren om 'warmer' te meten.
Daar hangt een groot deel van de werking van een wp mee samen.
Als je niet wil dat ie die kabel inschakelt bij 5, hang er dan zelf een schakeling tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Weten we al of de flow kan worden aangepast dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

twisty schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:46:
[...]

COP word bepaald door het verschil in de buitentemperatuur en de uitgaande watertemperatuur. niet de dT in de wisselaar.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
twisty schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:46:
[...]

De flow bij een quatt is fixed, alhoewel ik "8kW" versies al heb voorbij zien komen hier die naar 1200 gaan als beide units draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Nee, voor mij is het nog een groot mysterie wat ik met mijn deltaT moet.
Gisteren heeft tech support mijn warmteverlies omlaag gezet na 2 weken zeuren. Waar die nu op staat dat willen ze niet zeggen. Ik denk nog steeds te hoog want ik heb nog steeds overshoots en een quatt die uit gaat nadat hij door de setpoint heen vliegt in plaats van de hele dag doordraaien bij het setpoint.
Ik heb vanmorgen de vloerverwarminglus in de badkamer en de radiator op de slaapkamer die beiden dicht bij de ketel aftakken dichtgedraaid.
DeltaT blijft op 1.5C en de quatt laat de watertemperatuur oplopen richting 40 graden terwijl ik al meer dan 2 uur boven het setpoint zit

Even voor 9:00 vvw en radiator dicht en iets na 9 thermostaat 0.5 omlaag en weer 0.5 omhoog gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isTaX7ULthIH1bSdqDwAqO_WHuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kmApVuEo0gHgTt6dCxNszYjP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDLqixgMLAgreui-BE51cBf_bys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X30NpLD4JMroHcX452PDuE7o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar je 'verwarmt' tot 17 graden zie ik?
En als je de thermostaat nou eens op 19 zet?

En wat is de compressor snelheid bij die 600W en bijna 40 graden water?

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:54:
Maar je 'verwarmt' tot 17 graden zie ik?
En als je de thermostaat nou eens op 19 zet?

En wat is de compressor snelheid bij die 600W en bijna 40 graden water?
Dat moet toch ook werken op 17 graden? Ik ga zo de deur uit en ben dan de hele dag weg.
Geen idee wat de compressorsnelheid is maar het is niet de laagste stand. Dat zie ik niet in de json data

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@TeslaNerd

Ik vermoed dat je te weinig afgifte hebt. Als ik zie hoe snel je aanvoertemperatuur omhoog schiet. Heb je maar 1 of 2 radiatoren open? Tevens een deltaT van 1,5 houd in dat het water zeer snel retour komt bij de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Dat moet toch ook werken op 17 graden? Ik ga zo de deur uit en ben dan de hele dag weg.
Als je 17 graden verlangt en je inhoud dermate beperkt, dan is 1200W thermisch al gauw te veel. Anders gezegd: Waar moet hij dat vermogen nog kwijt kunnen?

Aan de andere kant: 600W komt op mij over alsof hij nog heel wat terug kan moduleren en dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:58:
@TeslaNerd

Ik vermoed dat je te weinig afgifte hebt. Als ik zie hoe snel je aanvoertemperatuur omhoog schiet. Heb je maar 1 of 2 radiatoren open? Tevens een deltaT van 1,5 houd in dat het water zeer snel retour komt bij de Quatt.
Voor mijn woning heb ik voldoende afgifte. Er staan nu zelfs nog ramen op ventilatie in slaapkamer en badkamer en de kamertemperatuur loopt snel op boven het setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Voor mijn woning heb ik voldoende afgifte. Er staan nu zelfs nog ramen op ventilatie in slaapkamer en badkamer en de kamertemperatuur loopt snel op boven het setpoint
omdat het water heel warm is/wordt

Laat alles eens open staan en kijk of je water dan geen 40 wordt, maar bijv blijft plakken ergens op 29 ofzo.
Dan gaat en je wp minder verbruiken en heb je wellicht je doel ook nog bereikt kwa gewenst comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:46:
[...]

Hier ook hoor (noord Drenthe). Het is 1 graad, licht briesje, COP 2.9 en met een vermogen van 1500W aan het werk. Ik denk dat de hier ingestelde 20 graden ook wel een COP killer is. Vanaf 15.00 uur altijd naar 20.5. ik denk dat een verlaging naar 19 graden een hele grote stap zou zijn, maar dat wil de rest van dit huishouden niet testen :P

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:04:
[...]

omdat het water heel warm is/wordt

Laat alles eens open staan en kijk of je water dan geen 40 wordt, maar bijv blijft plakken ergens op 29 ofzo.
Dan gaat en je wp minder verbruiken en heb je wellicht je doel ook nog bereikt kwa gewenst comfort.
Dat zou ik ook verwachten maar ik heb nog niet gezien dat de quatt het water laat zakken onder de 30 graden en toch blijft doordraaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Dat zou ik ook verwachten maar ik heb nog niet gezien dat de quatt het water laat zakken onder de 30 graden en toch blijft doordraaien
Sja, dan zou het kunnen dat je stooklijn idd (veel) te hoog staat.
Moet uitkijken dat ik de Quatt politie niet op mijn dak krijg nu, maar dat is echt een enorm nadeel als je niet zelf bij de instellingen van jouw warmtepomp kunt.
Ben daarom wel benieuwd wat het Ta target wordt als je je thermostaat eens op 20 zet.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Moet uitkijken dat ik de Quatt politie niet op mijn dak krijg nu, maar dat is echt een enorm nadeel als je niet zelf bij de instellingen van jouw warmtepomp kunt.
Ben daarom wel benieuwd wat het Ta target wordt als je je thermostaat eens op 20 zet.
Ik heb volgende week een afspraak om de nieuwe settings te bespreken met tech support. Misschien kan het nog worden aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Ik heb volgende week een afspraak om de nieuwe settings te bespreken met tech support. Misschien kan het nog worden aangepast
Lijkt mij verstandig. Hier draait de Quatt regelmatig op en rond de 300watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Lijkt mij verstandig. Hier draait de Quatt regelmatig op en rond de 300watt.
En nu? 300 + 150 = 450 watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
Hier werkt het allemaal best goed. Afgelopen dagen een COP van 5.5-6.5. Mijn grootste "ergernis" is het onnodig gebruik van gas. Vannacht was het koud, dus werd er wat bijgestookt met gas. Dit gasverbruik blijft echter doorgaan totdat het setpoint ruimschoots is bereikt, en daarna gaat alles uit.

Ik zou liever hebben dat in elk geval bij het bereiken van het setpoint het gasverbruik stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Heb je al geprobeerd om de badkamer VVW dicht te zetten zodat die de Delta-T miet omlaag kan trekken door een te hoge flow die ten koste gaat van je radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Heb je al geprobeerd om de badkamer VVW dicht te zetten zodat die de Delta-T miet omlaag kan trekken door een te hoge flow die ten koste gaat van je radiatoren?
Ja heb ik geprobeerd. Flow blijft 800 l/uur en deltaT 1.5C. Zie plaatjes hierboven

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:45

Ik denk dat het altijd een goede keuze is om een hybride warmtepomp te nemen (zelfs in een matig geïsoleerd huis, zoals ik heb), omdat;

- je gas bespaart. Tussen de 70 en 80% voorspelt, maar ik verbruik inmiddels 90% minder gas voor het verwarmen van het huis
- de levensduur van je CV ketel daarmee verlengt
- en ook nog eens geld bespaart

Daarbij is de Quatt een prima oplossing, vooral omdat de terugverdientijd zo lekker kort is.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:23:
[...]

En nu? 300 + 150 = 450 watt ?
900, het is hier ook 1 graad boven nul. Denk dat ie hierna richting de 1500 gaat en de komende week 24 uur per dag daarop blijft. Die 150 boeit me niet zoveel, zal vast nodig zijn anders hadden ze dat niet ingebouwd, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door medu80 op 06-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:58:
@TeslaNerd

@TeslaNerd
dit kan behulpzamer

[ Voor 45% gewijzigd door teacher op 06-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]

900, het is hier ook 1 graad boven nul. Denk dat ie hierna richting de 1500 gaat en de komende week 24 uur per dag daarop blijft. Die 150 boeit me niet zoveel, zal vast nodig zijn anders hadden ze dat niet ingebouwd, toch?
helemaal mee eens, die 150W zijn een "verzekering" dat je geen beschadigingen aan je "dure" warmtepomp krijgt en is gewoon een deel van de bedrijfskosten van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Ja heb ik geprobeerd. Flow blijft 800 l/uur en deltaT 1.5C. Zie plaatjes hierboven
Op zich zouden je Detla T en flow gelijk moefen blijven maar de aanvoertemperatuur langzaam moeten zakken. Het warmteverlies van de woning neemt namelijk niet af en blijkbasr houdr Quatt de Detla T gelijk ipv de aanvoertemperatuur, kan dus even duren voordat je resulaat ziet. 1,5 graden is prima bij een lage aanvoertemperatuur., maar voorheen zat je op 39/37 en dat is te weinig afgifte bij radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Waarom verwacht je dat hij straks van 900 naar 1500 gaat en daar 24/7 op blijft draaien? Moduleert hij niet terug bij gehaalde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt de laatste tijd toch, en je hebt wel gelijk hoor, zelfs iets meer instellen, zoals een stooklijn, zou zeker een pre zijn, ben het daar ook volledig mee eens. Zelfs bij de concurent is over stag gegaan, en daar kan het nu dus ook, zou dus voor de Quatt ook zo maar kunnen. Als we maar blijven zeuren zou ik zeggen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Nadeel van hybride is wel dat je je vaste gasaansluiting voor 200-300 euro per jaar nog moet betalen. Als je verder alles elektrisch doet en je gasverbruik echt heel laag wordt is dat wel een relatief hoge kostenpost. Maar ik begrijp de “overgangsfase” insteek inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
olafmol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Nadeel van hybride is wel dat je je vaste gasaansluiting voor 200-300 euro per jaar nog moet betalen. Als je verder alles elektrisch doet en je gasverbruik echt heel laag wordt is dat wel een relatief hoge kostenpost. Maar ik begrijp de “overgangsfase” insteek inderdaad wel.
Idd... kijk vooral naar de runningcosts en niet zo zeer hoe snel iets is terugverdiend. Dat laatste hamert Quatt maar al te graag op, want daar gaan Hollanders goed op.
En tot grofweg COP2+ ben je met "FE" (is gewoon een warmtepomp, maar niet hybride opstelling) sowieso goedkoper aan het stoken. (Afhankelijk van de tariefverschillen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:25:
Hier werkt het allemaal best goed. Afgelopen dagen een COP van 5.5-6.5. Mijn grootste "ergernis" is het onnodig gebruik van gas. Vannacht was het koud, dus werd er wat bijgestookt met gas. Dit gasverbruik blijft echter doorgaan totdat het setpoint ruimschoots is bereikt, en daarna gaat alles uit.

Ik zou liever hebben dat in elk geval bij het bereiken van het setpoint het gasverbruik stopt.
hier is het gasverbruik zeer beperkt, dit jaar alleen voor de verwarming was dit 0,01 m³ per dag of minder (met een energiehoeveelheid van ergens tussen 50 en 100W, waarbij die richting 100 eigenlijk een uitschieter was, normaal rond de 50W voor de opstart).
voor de rest 0,0 gas verbruikt (voor verwarming dan). als dat zo door gaat krijg ik nog een controle of ik de boel niet aan het flessen ben en met de apparatuur gerommeld heb. (heb overigen een gloednieuwe gas en stroommeter in 2023 gekregen omdat ik naar 3-fase aansluiting ben gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
[...]

Bij mij wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-CvN6oBrekQ5gWgIK0RwD3j_Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iabE05zXwbj6g4y02IwJ5vDz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door pietjm op 06-01-2024 12:08 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Waarom verwacht je dat hij straks van 900 naar 1500 gaat en daar 24/7 op blijft draaien? Moduleert hij niet terug bij gehaalde temperatuur?
Heb je het weerbericht gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Heb je het weerbericht gezien?
Jazeker, ik ben alleen maar benieuwd naar de waarden. Hier heeft de Quatt een tijd op 1600 gedraaid vanmorgen, maar zojuist ook lager en staat nu weer uit. Vandaar mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Hier ook hoor (noord Drenthe). Het is 1 graad, licht briesje, COP 2.9 en met een vermogen van 1500W aan het werk. Ik denk dat de hier ingestelde 20 graden ook wel een COP killer is. Vanaf 15.00 uur altijd naar 20.5. ik denk dat een verlaging naar 19 graden een hele grote stap zou zijn, maar dat wil de rest van dit huishouden niet testen :P
Ik wil dat ook niet testen.
Met een groot oud huis, deze kamertemperatuur en een voorschot van net boven €200 ben ik ontzettend blij.
Zelfs al zou het verder niet meer zakken: ik hang niet zo aan een terugverdientijd bij het lage bedrag wat de Quatt me heeft gekost: comfort is me wel wat waard. Btw: Ik heb nog niemand gehoord over tvt van hun auto 😜.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
[...]

Even nogmaals, is namelijk nog niet vaak genoeg herhaald. De Quatt werkt NIET met aanvoer en retourtemperatuur maar met vermogen. Dit houd dus in dat ie het water wat binnenkomt bij de Quatt verwarmt met X aantal kW.
Dus als bij jou het water snel opwarmt en de Quatt doet hier X aantal kW's aan toevoegen, wordt je water iets warmer. Dit cirkeltje gaat net zo lang door totdat het water 55 graden heeft, dan kapt de Quatt ermee.

Als jij ervoor zorgt dat het water voldoende afkoelt, dus warmte afgeeft aan je kamer gaat het water kouder terug. En kouder water neemt meer warmte op, dus hogere COP. Dit heeft niks met je Flow te maken, die is en blijft 800, daar zorgt de Quatt voor. Zet radiatoren dicht, dan schroeft de Quatt de pompvermogen van de watercirulatiepomp omhoog om toch die 800 te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Jazeker, ik ben alleen maar benieuwd naar de waarden. Hier heeft de Quatt een tijd op 1600 gedraaid vanmorgen, maar zojuist ook lager en staat nu weer uit. Vandaar mijn vraag
Ik blijf dat toch bijzonder vinden. (mits je niet aan je thermostaat hebt gezeten)
Elk goed afgestelde / ingeregelde wp zou met dit weer ( <8 graden) uitstekend dagen achtereen moeten kunnen blijven draaien zonder dat de thermostaat zegt: pfff het wordt te warm; ik ga nu uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]

@TeslaNerd
Juist, @medu80 dat is wat een heleboel tweakers @TeslaNerd ook al aan het verstand proberen te brengen, zijn probleem ligt in de afgifte van zijn systeem.
mn de hoge Cv-watertemperatuur en slechte COP, lage deltaT zijn daar aanwijzingen voor.Helaas zoekt hij het hoger op en vergeet de low hanging fruits, erg jammer. Hij laat helaas zich ook niet overtuigen.
Wat ik al eens eerder heb aangegeven, laat hem maar eens een goed P&I schema maken van zijn afgifte systeem met afmetingen, foto en diameters van zijn leidingen.
bij me zelf heeft de Quatt met een buitentemperatruur van 4gr. een CV water temperatuur van nog geen 32 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iz638h6AHpzYtWwyVzmVIVh5HQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRQ5SajQYG6GIfiZs7pmsTmP.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ontdek net dat de “thermostaatkraan” op mijn vloerverwarmingslus in de badkamer een Retourtemperatuurkraan is. Moet ik die instellen op de watertemperatuur waar ik naar toe wil? Of de gewenste temperatuur voor de vloer?
Ik had deze dus ook helemaal open staan op stand 5 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:00
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ik blijf dat toch bijzonder vinden. (mits je niet aan je thermostaat hebt gezeten)
Elk goed afgestelde / ingeregelde wp zou met dit weer ( <8 graden) uitstekend dagen achtereen moeten kunnen blijven draaien zonder dat de thermostaat zegt: pfff het wordt te warm; ik ga nu uit.
Eens. Ik snap dit ook niet helemaal, sinds het wat kouder is (vannacht) draait de wp een tijdje op een wat hoger dan minimaal vermogen, om dan te stoppen als de temperatuur bereikt is. Afgelopen dagen, toen het wat warmer was, draaide de wp langer achter elkaar.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
[...]

Zo zat ik er eerst ook in. Maar als je een warmtepompboiller koopt voor een gezin of een zwaardere warmtepomp met SWW vat van 200 liter dan is dat ook niet bepaald gratis. Voor de meerprijs kan je die gasaansluitng nog minstens 10 jaar betalen als je onder de 500 m3 per jaar komt.

Als je CV ketel op zijn laatste benen loopt dan is full electric meteen een stuk interessanter qua aanscbafkosten.

Maar er zitten natuurlijk nog meer voordelen aan hybride, zoals een zekerheid dat het ook goed gaat als het buiten opeens toch -30 is, de electra prijzen enorm stijgen, de warmtepomp de geest geeft of een gezin dat niet gaat klagen omdat de warmwater voorraad tekort schiet bij douchen.

Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat afdoppen van de gasaansluitng na de slimme meter geen optie is. Het gasnet per straat uit de grond trekken is een stuk goedkoper dan dit per huisadres doen.

En weliswaar betaal je daar nu zelf niet voor, maar die €1800 om met een diesel graafmachine en team de straat open te trekken gasleidingen stuk te snijden en alles weer netjes te maken en dat elke keer weer als iemand een warmtepomp koopt, moet ergens vandaan komen. Ik ben niet van mening dat het mileu of de veiligheid echt gebaat zijn bij deze aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

klopt, echter het kan dus ook de andere kant opvallen, zeker in de huidige situatie met een duidelijk overshot aan zonneenergie waarmee je de volledige extra verbruik van je warmtepomp in kwijt kunt.
Dan heb je dus alleen nog te maken met vaste kosten electra en gas en een korting energiebelasting van ruim €630 in 2024.
klein rekensommetje:
vaste lasten (vastrecht energieleverancier) electra (circa €90), idem gas (circa €90)
netwerkkosten (netbeheerder) electra (circa €325) en gas (circa €200)
totaal = €705 -/- energiebelasting korting a €630 = netto €75 kosten
dit tegenover een Full Electric = netto € 215 winst cq opbrengst
stel een extra investering van €2.500 om naar full-electric te kunnen gaan en je extra verbruik valt weg tegenover je SWW gasverbruik (koken op electrisch) betekend idt dat je ROI net boven of rond de 10 jaar zit. (ik hou hier al rekening mee dat de netwerkkosten gaan stijgen, anders was de ROI 11,6 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
s020506 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Eens. Ik snap dit ook niet helemaal, sinds het wat kouder is (vannacht) draait de wp een tijdje op een wat hoger dan minimaal vermogen, om dan te stoppen als de temperatuur bereikt is. Afgelopen dagen, toen het wat warmer was, draaide de wp langer achter elkaar.
Klopt, merk ik ook soms. Heb jij een T6, die heeft na een tijdje een vreemde afwijking dat ie +0.1 boven setpoint er mee kapt. Even stekker uit de gateway. dat witte kastje van de Honeywell thermostaat. Daarna loopt ie weer een tijdje door tot +0.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Zo zat ik er eerst ook in. Maar als je een warmtepompboiller koopt voor een gezin of een zwaardere warmtepomp met SWW vat van 200 liter dan is dat ook niet bepaald gratis. Voor de meerprijs kan je die gasaansluitng nog minstens 10 jaar betalen als je onder de 500 m3 per jaar komt.
ja, en na die 10 jaar?
(en elk jaar daarna weer opnieuw)

Sowieso kun je voor 'die meerprijs' wellicht je gasaansluiting nog 10 jaar bekostigen idd, maar voor 'die meerprijs' is je warme tapwater ook goedkoper. In mijn geval 550m3 vs 1300 kWh = ca 300 euro/jr verschil.
En zo kun je ineens nog maar 5 jaar je gasaansluiting bekostigen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:31:
[...]

ja, en na die 10 jaar?

Sowieso kun je voor 'die meerprijs' wellicht je gasaansluiting nog 10 jaar bekostigen idd, maar voor 'die meerprijs' is je warme tapwater ook goedkoper.
Ook dit klopt, alleen vertrouw ik niet alleen op de Quatt. Een 4kW is in mijn geval net te weinig om te verwarmen als het echt vriest. Boven de -2 doet ie het prima. En ik heb geleerd eerst af te wachten, Teveel kuilen ingetrapt van onze overheid om geld te besparen en achteraf kost het je meer. Ik heb het idee dat als er straks weinig vraag is naar gas, de prijs wel omlaag zal gaan.. Weinig vraag, veel aanbod is goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 06-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ja, en na die 10 jaar?

Sowieso kun je voor 'die meerprijs' wellicht je gasaansluiting nog 10 jaar bekostigen idd, maar voor 'die meerprijs' is je warme tapwater ook goedkoper.
sorry, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik ben niet tegen full-electric, ik geef alleen aan wat de effecten zijn, en ja, je hebt helemaal gelijk, na die 10 jaar kun je zeker nog 5 jaar lang, en mogelijk iets langer genieten van de goedkopere SWW voorziening.
Dus op de langere termijn is dit best eens zinvol ten minste als die €2.500 enigszins klopt, ik denk dat jij daar een beter beeld bij hebt.
ik zelf was me dat wel bewust, maar wilde dat dus in stapjes doen, dus als Quatt met een mooie update voor FE gaat komen, zoals ze dat gezegd hebben en de prijs klopt ook enigszins, ben ik er wel voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Klopt, merk ik ook soms. Heb jij een T6, die heeft na een tijdje een vreemde afwijking dat ie +0.1 boven setpoint er mee kapt. Even stekker uit de gateway. dat witte kastje van de Honeywell thermostaat. Daarna loopt ie weer een tijdje door tot +0.7.
Daarom wil ik ook geen T6. Begrijp ook niet dat Quatt de T6 als beste thermostaat benoemt icm met de CiC. Dan krijg je de aansturing toch nooit stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

ja, en na die 10 jaar?

Een goede warmtepompboiler van 200 liter kost nu na installatie en subsidie zo'n €3000. COP is dan 3 op zijn best. Dan nog de ruimte die je inlevert en een gebrek aan goed opgeleide installateurs. En je CV ketel gaat natuurlijk ook veel langer mee als die bijna niks hoeft te doen.

Maargoed, over 10 jaar is de techniek weer veel verder, de Quatt al ruimschoots terugverdiend en zelf een nu nieuwe CV ketel echt wel netjes afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Daarom wil ik ook geen T6. Begrijp ook niet dat Quatt de T6 als beste thermostaat benoemt icm met de CiC. Dan krijg je een aansturing toch nooit stabiel?
Om dit als reden te zien? De Tado werkt ook niet perfect, zeker niet. Hangt hier ook naast de T6, maar de T6 heeft maar 1 mankement. Dat is dat ie de kamertemperatuur niet vaak genoeg meet. Daar kan ik mee leven, soms geforceerd laten meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Daarom wil ik ook geen T6. Begrijp ook niet dat Quatt de T6 als beste thermostaat benoemt icm met de CiC. Dan krijg je een aansturing toch nooit stabiel?
niet iedereen heeft daar dus last van, ik bv heb dit nog nooit meegemaakt, tenminste ben me het niet bewust. en ik krijg met de T6 hele mooie cijfers waaronder dus ook een hele mooie COP.

Pagina: 1 ... 6 ... 290 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.