@pietjm
Heb jij watertemperatuur van 50 graden?
Heb jij watertemperatuur van 50 graden?
Dat doet de CiC al op basis van de buitentemperatuur op de buitenunit.Kixpo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:44:
Ik heb een iSense en zie dat de buitentemperatuur van de Quatt wordt doorgegeven. Zou het voordelen hebben om weersafhankelijk te gaan sturen vanuit de thermostaat?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
lijkt ideaal voor een warmtepomp en dus ook voor een Quatt.Bosfazant schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:04:
Goeiemiddag.
Ben nieuw hier en heb geen verstand van warmtepompen of cv installaties, heb wel enig inzicht in techniek. Wij zitten te overwegen om een Quatt aan te schaffen. Het installatie gesprek is ingepland voor 22 januari.
Mijn huidige situatie:Quatt zou op het garagedak kunnen, moet alleen dan 2 maal een doorvoer door beton worden geboord (van bijkeuken waar CV hangt naar garage en daar door het dak, ook beton).
- Woning is geschakeld vrijstaand (garages tussen de huizen).
- Vloerverwarming beneden, radiatoren boven.
- Nefit Topline uit 2008.
- Huidig gasverbruik ±1200 m3/jr.
- Koken electrisch.
- Op dit moment thermostaat de hele dag op 20°C met nachtverlaging naar 19°C.
Vraag is Quatt hier de juiste oplossing is.
Ik wil de ketel nog niet vervangen, behalve als dat nodig is.
Voordeel van Quatt heb ik al gezien is dat er geen binnenunit is en dat is wel fijn vanwege plaatsgebrek.
Wil behalve natuurlijk in het begin niet al te veel bezig zijn met inregelen ed.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Alvast bedankt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dus thermostaat omhoog als de Quatt loopt te pendelen op het minimale vermogen zodat de Quatt dan niet meer afslaat en uiteindelijk goedkoper zal draaienpietjm schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:58:
[...]
I would like to give you some suggestions in order to have a better performance with the quatt.
i can see that sometimes you have 19 degrees and you set 21 and then you cool down until 18 and ask again for 20 few hours later.
As we are a low temperature and slow heat system should be better if the cool down and warm up will be reduce, in this way quatt will work on that in a better way and the performance will be higher, and even the savings.
We suggest to heat up one degree per time, for example 18-19 and then 19-20 and then 20-21 and to cool down not more than 1 or 2 degrees.
A constant temperature, even if hotter, will savings more than swinging between higher and lower temperature.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6
Ik wil in eerste instantie een warm huis. Ik kan veel minder verbruiken en het dan koud hebben binnen, maar daar heb ik niks aan. Ook niet met een goede COP. Daar krijg ik het ook niet warm van.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
@pietjm Je ziet denk ik ook dat je drie keer zoveel verbruikt. Ik weet niet of je nachtverlaging toepast, maar stel dat je het 24x7 op 19.5 of 20 graden had gelaten, had je misschien twee keer zoveel verbruikt ipv elke keer opwarmen naar 50 graden en veel lagere COP. Het is maar hoe je het wilt gebruiken, maar antwoord van QUATT klopt wel. Het is een traag systeem dat eigenlijk altijd aan moet staan.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Zoals @teslanerd al aangeeft, de CiC bepaalt hoe er gestookt wordt door Quatt en CV. De CiC gebruikt van de thermostaat alleen warmtevraag (om Quatt te laten draaien), gemeten en gewenste ruimte-temperatuur.Kixpo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:44:
Ik heb een iSense en zie dat de buitentemperatuur van de Quatt wordt doorgegeven. Zou het voordelen hebben om weersafhankelijk te gaan sturen vanuit de thermostaat?
Ik denk ook dat het gewoon zou moeten werken. Zou het gewoon proberen.pascal-drewes schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:13:
Tijdens het videogesprek gaf Quatt aan dat mijn Plugwise Anna sterk afgeraden werd omdat deze niet goed ondersteund word. Gezien ik prima zelf een thermostaat kan vervangen heb ik aangegeven dat hun dat niet voor mij hoeven te doen. Maar na het lezen van dit forum en wat google werk vraag ik mij sterk af of hij inderdaad niet optimaal zal werken. Check deze pagina van de OTGW met een matrix van alle OpenTherm bericht codes en de thermostaten. De anna lijkt de relevante codes 24 (Room Temperature) & 16 (Room Setpoint) gewoon te sturen.
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi
Zouden er nog andere redenen te zijn om toch een andere thermostaat te halen? Ik zie namelijk vele negatieve reacties over de T6.
Ik gebruik nu een standaard Shelly plug in combinatie met home assistant. Home assistant stuurt de plug aan als de Quatt aan het verwarmen is. Verder monitored mijn plug de home assistant. Zodra home assistant offline gaat, gaat de pomp automatisch draaien om te zorgen dat ik niks kapot draai.Michel242186 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:38:
ik krijg over een paar weken ook mijn quatt en was benieuwd of hier meer mensen een amframatic pompschakelaar (voor pomp VV) gebruiken inclusief een quatt?
Ik begrijp dat de instellingen voor de pompschakelaar wanneer deze moet beginnen wel omlaag zullen moeten..staat nu op 35 graden volgens mij.
En ik heb de klem nu op de toevoerleiding van de cv...moet deze ook verplaats worden?
plaats je dit aub ook even in ons HA forum, bedankt.Rowwan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:41:
[...]
Ik gebruik nu een standaard Shelly plug in combinatie met home assistant. Home assistant stuurt de plug aan als de Quatt aan het verwarmen is. Verder monitored mijn plug de home assistant. Zodra home assistant offline gaat, gaat de pomp automatisch draaien om te zorgen dat ik niks kapot draai.
***members only***
Misschien iets voor @MacD007 om toe te voegen aan topicstart. Dan hoeven we niet elke thermostaat individueel te beoordelen.pascal-drewes schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:13:
Tijdens het videogesprek gaf Quatt aan dat mijn Plugwise Anna sterk afgeraden werd omdat deze niet goed ondersteund word. Gezien ik prima zelf een thermostaat kan vervangen heb ik aangegeven dat hun dat niet voor mij hoeven te doen. Maar na het lezen van dit forum en wat google werk vraag ik mij sterk af of hij inderdaad niet optimaal zal werken. Check deze pagina van de OTGW met een matrix van alle OpenTherm bericht codes en de thermostaten. De anna lijkt de relevante codes 24 (Room Temperature) & 16 (Room Setpoint) gewoon te sturen.
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi
Zouden er nog andere redenen te zijn om toch een andere thermostaat te halen? Ik zie namelijk vele negatieve reacties over de T6.
ik vind mn dat laaste dus wel een groot voordeel van de T6, dat zie ik zelf ook, de warmtepomp grabbelt heel rustig door op ergens tussen 300-400W en houd mijn huis daardoor prima warm, met de overshot houden we ondertussen al rekening mee.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
[...]
Misschien iets voor @MacD007 om toe te voegen aan topicstart. Dan hoeven we niet elke thermostaat individueel te beoordelen.
Thermostaat moet voldoen aan setpoint en roomtemperature, dat heb je met de Anna al voor elkaar. Wat eigenlijk nog belangrijker is, dat is de hysterese, dat wil zeggen wanneer schakelt deze de Quatt in en hoelang laat ie de Quatt draaien. De T6 heeft een ruime bandbreedte, de T6 schakelt vaak in bij -0.2 graad en gaat vaak door tot ongeveer +0.7 boven setpoint. In deze breedte probeert de CiC de juiste compressorsnelheid te bepalen om je het huis OP temperatuur te houden. Als je Anna al stopt bij bijvoorbeeld, +0.2 dan haal je niet het maximale uit je warmtepomp. Dan stopt de Quatt bij 55Hz, terwijl ie het warm kan houden bij 39Hz. Die 39 ga jij niet zien omdat je Anna al voor die tijd de Quatt heeft uitgeschakeld. Hierna ga jij klagen bij Quatt dat ie pendelt of niet laag genoeg moduleert.
De T6 heeft een grote bandbreedte, maar ook dat hangt van de buitentemperatuur af, hoe kouder buiten hoe langer deze warmtevraag doorgeeft.
Maar zet hem eens een paar dagen 24x7 op 19,5. Dan is het altijd warm én kan de Quatt lekker pruttelen zoals bedoeld.pietjm schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Ik wil in eerste instantie een warm huis. Ik kan veel minder verbruiken en het dan koud hebben binnen, maar daar heb ik niks aan. Ook niet met een goede COP. Daar krijg ik het ook niet warm van.
Met 1 graad nachtverlaging en in anderhalf uur die ene graad omhoog naar de temperatuur voor de rest van de dag is prima voor een warmtepomp. Dat het water dan 50 graden wordt met ruim 1300W input lijkt mij ook heel mooi.
Maar dit is wel afhankelijk van een redelijk ideale situatie. In mijn geval klopt mijns inziens mijn stooklijn niet (Quatt genereert teveel warmte) en de warmtebehoefte kan flink variëren (zoninval, windafkoeling enz.). En dan is die grote hysteresis juist erg vervelend omdat de CIC dat kabbelen vrijwel nooit bereikt. Gebeurt af en toe een paar uur maar daarna gaat hij weer heel sterk blijft slingeren. En ik prefereer comfort boven efficiëntie, dus heb ik dan maar liever een thermostaat die de Quatt afkapt zolang de Quatt zelf niet beter/sneller op de gevraagde temperatuur inspeelt.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:16:
[...]
ik vind mn dat laaste dus wel een groot voordeel van de T6, dat zie ik zelf ook, de warmtepomp grabbelt heel rustig door op ergens tussen 300-400W en houd mijn huis daardoor prima warm, met de overshot houden we ondertussen al rekening mee.
Een beetje de eigen grijze cellen aan het werk zetten is ook niet heel slecht, tenslotte wil ik als tweaker in control zijn en juist niet overgeleverd zijn aan control.
de link plaats ik wel in de TS. zou iemand daar een leuk en informatief stukje over kunnen schrijven en stuur dat dan maar via een pm op, plaats ik dat er bij.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik spreek je over een week nogmaals....Flesym schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Maar dit is wel afhankelijk van een redelijk ideale situatie. In mijn geval klopt mijns inziens mijn stooklijn niet (Quatt genereert teveel warmte) en de warmtebehoefte kan flink variëren (zoninval, windafkoeling enz.). En dan is die grote hysteresis juist erg vervelend omdat de CIC dat kabbelen vrijwel nooit bereikt. Gebeurt af en toe een paar uur maar daarna gaat hij weer heel sterk blijft slingeren. En ik prefereer comfort boven efficiëntie, dus heb ik dan maar liever een thermostaat die de Quatt afkapt zolang de Quatt zelf niet beter/sneller op de gevraagde temperatuur inspeelt.
Heb ik gedaan. Kostte alleen meer kWh’s. Voor de rest had ik er geen voordeel bij.Spykie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Maar zet hem eens een paar dagen 24x7 op 19,5. Dan is het altijd warm én kan de Quatt lekker pruttelen zoals bedoeld.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Bedoel je in die laatste zin “dat de CiC wel/niet naar de 300watt zakt”?medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:
[...]
Herstart de thermostaat eens, stekker uit de gateway en weer erin. Daarna als je setpoint bijna op temperatuur is, zeg maar -0.1 of +0.1, zet je de T6 een halve graad hoger, even wachten (20 seconden) en zet je deze weer halve graad lager.
Hiermee forceer je dat de CiC nogmaals een calibratie doet en opnieuw een snelheid kiest.
Ik ben ervan overtuigd dat de CiC niet naar de 300watt zakt, ligt niet aan je thermostaat.
Ik gok dat je, net als ik, de supportmedewerkers er niet toe kunt bewegen om die stooklijn van hun standaard 16°C af te halen.... wie weet staat die zelfs op 13°C (stond in technisch rapport), wat bij mij het geval was (toen nog geen idee wat dat was, maar prima uitgelegd door @MWink ) .pietjm schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Heb ik gedaan. Kostte alleen meer kWh’s. Voor de rest had ik er geen voordeel bij.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
probeer het eens, zou ik zeggen.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:52:
[...]
Bedoel je in die laatste zin “dat de CiC wel/niet naar de 300watt zakt”?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
2.9.0. Nog niet binnen?Friezin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:30:
De defrost exact iedere 55minuten/1uur is foetsie sinds 2.8.0
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ja helemaal uitzetten. Als je de installatie weer gaat vullen de stekker van de Quatt weer in de wandcontactdoos doen en even laten ontluchten daarna pas de CiC weer in de wandcontactdoos.LightningSky schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:51:
Morgen ga ik alle radiatoren vervangen van T10/11 naar T22 (en iets groter waar kan). Is het nodig om de Quatt spanningsloos te maken bij leeg laten lopen van het systeem, of is thermostaat laag voldoende? Ik heb volgens mij gelezen dat de Quatt niet (te) lang spanningsloos mag zijn?
[ Voor 16% gewijzigd door Gerardwaz op 04-01-2024 23:02 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb het vanavond geprobeerd. Vermogen bleef op 465watt na thermostaat van 19 naar 19.5 en na 20 seconden terug naar 19 bij kamertemperatuur van 19.2 graden
Tussen 7:00 en 12:00 en na 21:00 lijkt het anders wel aardig regelmatig? In het warmere gedeelte van de dag is de interval inderdaad wel langer, misschien dat onder een bepaalde temperatuur de defrost ieder uur getriggerd wordt, en boven die temperatuur op basis van andere parameters?Friezin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:30:
De defrost exact iedere 55minuten/1uur is foetsie sinds 2.8.0
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Nee, ik heb QUATT90xx dus zit daardoor ongetwijfeld in een update-batch "verderop".
Kijk even in de TS: daar staan een paar linkjes naar 2 pagina's speciaal bestemd voor installateurs, die natuurlijk in dit geval ook voor jou van belang zijn.LightningSky schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:51:
Morgen ga ik alle radiatoren vervangen van T10/11 naar T22 (en iets groter waar kan). Is het nodig om de Quatt spanningsloos te maken bij leeg laten lopen van het systeem, of is thermostaat laag voldoende? Ik heb volgens mij gelezen dat de Quatt niet (te) lang spanningsloos mag zijn?
Het is een hybride hè 😉.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:43:
Nog 2 dagen en dan gaan wij zien of de Quatt het gaat redden tegen de ijskoude oostenwind
[Afbeelding]
Zou inderdaad kunnen: de 55 minuten/1uur zie ik nu ook.onlinaius schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:59:
[...]
Tussen 7:00 en 12:00 en na 21:00 lijkt het anders wel aardig regelmatig? In het warmere gedeelte van de dag is de interval inderdaad wel langer, misschien dat onder een bepaalde temperatuur de defrost ieder uur getriggerd wordt, en boven die temperatuur op basis van andere parameters?
[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 05-01-2024 06:55 ]
Was dat maar zoSpykie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Maar zet hem eens een paar dagen 24x7 op 19,5. Dan is het altijd warm én kan de Quatt lekker pruttelen zoals bedoeld.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Warmteverlies te hoog ingesteld waarschijnlijk, vraag Quatt het verliesvermogen bij -10° te verlagen .Bennobang schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:55:
[...]
Was dat maar zohier nog steeds alsof het niet warm te krijgen is en op laatste moment terug moduleren. Dus 1x per dag een vier uurtjes beuken om daarna minimaal tien uur uit te staan met bewolkt weer
Interessant.Friezin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:11:
[...]
Ik gok dat je, net als ik, de supportmedewerkers er niet toe kunt bewegen om die stooklijn van hun standaard 16°C af te halen.... wie weet staat die zelfs op 13°C (stond in technisch rapport), wat bij mij het geval was (toen nog geen idee wat dat was, maar prima uitgelegd door @MWink ) .
Bij mij is nu afgifte verhoogd naar 9,5 (want dat zou beter werken dan verhogen stooklijn), maar bij continue 21,5 is het hier gewoon 's morgens weer 21, en de Quatt staat uit zijn neus te vreten.... en doet geen z.k)
Bij veel mensen zal die 16°C werken, maar na wat rondsnuffelen op het internet, lijkt het alsof 18°C of 20°C als start stooklijn standaard is. Ook in combinatie met de al eerder genoemde soort afgifte (enkel vloerverwarming, enkel radiatoren of mix).
Bijv. deze tabel:
https://www.familie-klein...gie/elga-ace-stooklijnen/
Helaas zelfs met afbeeldingen en berekening willen ze mij niet geloven. Het is wel in maart van 10 naar 7 verlaagd. Ik houd het nu 15 dagen bij met de weertypen en kom niet hoger dan 1(!!) uitschieter 5,8 en gemiddeld onder de 5. Even nu de koudere dagen afwachten en dan maar weer een ticket inschieten. De volhouder wintMWink schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:00:
[...]
Warmteverlies te hoog ingesteld waarschijnlijk, vraag Quatt het verliesvermogen bij -10° te verlagen .
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Alles helemaal uit, zie links naar de onderhouds en vervanging handleidingen. Ook TS pagina 1 voor extra info.LightningSky schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:51:
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Hier niet helaas, ben wel geïnteresseerd. Ben nog steeds aan het wachten op een reactie op mijn openstaande vraag, inmiddels al weken.RealCato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:25:
Iemand anders ook deze mail ontvangen? Heb me aangemeld:
Doe mee met ons Bèta-testersprogramma,
en ontdek als eerste onze nieuwste features
Hi RealCato,
Binnenkort gaan we starten met ons Bèta-testersprogramma. Door een aantal van onze klanten te vragen om onze Bèta-tester te worden, willen we de Quatt-app en de CiC zo goed mogelijk maken.
In deze e-mail nodigen we jou uit om mee te doen.
In de afgelopen weken hebben we zo'n 180.000m³ aan gas bespaard! Dat smaakt naar meer. Door continu verbeteringen door te voeren in onze software, willen we nóg meer besparen: gas én geld. Onze Bèta-testers helpen daarbij. Zo werken we toe naar onze missie om in 2030, 3 miljoen huishoudens te hebben geholpen bij de transitie naar duurzaam wonen.
Wat doet een Bèta-tester?
Als Bèta-tester van de Quatt-app, krijg je als eerste toegang tot nieuwe functies. Meestal vier tot twee weken voordat deze functies beschikbaar worden voor al onze klanten.
Hoe kun je Quatt helpen?
In deze fase kan het zijn dat niet alle functies zo werken als verwacht. Daarom willen we onze Bèta-testers vragen om onverwachte gebruikerservaringen of problemen aan ons te melden. Dit kan direct via de app, of via e-mail. Deze feedback is enorm waardevol voor ons om de Quatt-app te verbeteren.
In het uiterste geval kán het voorkomen dat we bij jou thuis langs moeten komen om de CiC te resetten of een andere aanpassing te doen.
Tegelijkertijd krijg je de kans om als eerste de nieuwste ontwikkelingen van onze producten te gebruiken en ervaren. We hopen daarom dan ook dat je ons wil helpen!
Ja, ik wil Bèta-tester worden →
We waarderen je bijdrage enorm!
Met vriendelijke groet,
Quatt
Nemen ze de telefoon niet op?prakka schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:35:
[...]
Hier niet helaas, ben wel geïnteresseerd. Ben nog steeds aan het wachten op een reactie op mijn openstaande vraag, inmiddels al weken.
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Het heeft geen spoed, zou je hiervoor wel bellen dan? Het gaat om de warmteverlies instelling, ik lees dat veel andere Tweakers wel reactie krijgen maar ik ben al bezig sinds oktober.
Moet je natuurlijk zelf bepalen, ik hanteer altijd het adagium "een beller is sneller"prakka schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:07:
[...]
Het heeft geen spoed, zou je hiervoor wel bellen dan? Het gaat om de warmteverlies instelling, ik lees dat veel andere Tweakers wel reactie krijgen maar ik ben al bezig sinds oktober.
Het is een Quatt, he! Er wordt door Quatt geen aanvoertemperatuur gekozen bij het voetpunt, maar een vermogen 0/minimaal.netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:05:
[...]
In principe maakt het natuurlijk weinig uit dat ze het voetpunt bij een wat lagere buitentemperatuur zetten dan 20 graden als de aanvoertemperatuur wat hoger start en de stooklijn maar correct is.
Dat de Quatt een aanvoertemperatuur van 50 graden kiest is best wel bijzonder bij deze temperaturen. Misschien staat het warmteverlies van @pietjm juist te hoog (of is isoleren nog iets op de todo list?).
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Warmteverlies staat bij mij op 6. Zelf kwam ik nu op gemiddeld 5 uit, dus 6 is prima. Isolatie is ook goed. Daar hoef ik niets meer aan te doen.netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:05:
[...]
Interessant.
In principe maakt het natuurlijk weinig uit dat ze het voetpunt bij een wat lagere buitentemperatuur zetten dan 20 graden als de aanvoertemperatuur wat hoger start en de stooklijn maar correct is.
Die stooklijn bepaal je weer op basis van het warmteverlies.
Het zou mooi zijn als ze de CiC daarin wat meer laten leren op basis van werkelijk warmteverlies en/of handmatig tunen binnen een redelijke marge mogelijk maken.
Wie weet werken ze hier al op de achtergrond aan, want er zijn afgelopen jaar genoeg verbeteringen doorheen gegaan.
Dat de Quatt een aanvoertemperatuur van 50 graden kiest is best wel bijzonder bij deze temperaturen. Misschien staat het warmteverlies van @pietjm juist te hoog (of is isoleren nog iets op de todo list?).
[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 05-01-2024 09:41 ]
Ja, ook gekregen en natuurlijk aangemeld.RealCato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:25:
Hi RealCato,
Binnenkort gaan we starten met ons Bèta-testersprogramma. Door een aantal van onze klanten te vragen om onze Bèta-tester te worden, willen we de Quatt-app en de CiC zo goed mogelijk maken.
In de afgelopen weken hebben we zo'n 180.000m³ aan gas bespaard! Dat smaakt naar meer. Door continu verbeteringen door te voeren in onze software, willen we nóg meer besparen: gas én geld. Onze Bèta-testers helpen daarbij. Zo werken we toe naar onze missie om in 2030, 3 miljoen huishoudens te hebben geholpen bij de transitie naar duurzaam wonen.
Als Bèta-tester van de Quatt-app, krijg je als eerste toegang tot nieuwe functies. Meestal vier tot twee weken voordat deze functies beschikbaar worden voor al onze klanten.
Hoe kun je Quatt helpen?
In deze fase kan het zijn dat niet alle functies zo werken als verwacht. Daarom willen we onze Bèta-testers vragen om onverwachte gebruikerservaringen of problemen aan ons te melden. Dit kan direct via de app, of via e-mail. Deze feedback is enorm waardevol voor ons om de Quatt-app te verbeteren.
In het uiterste geval kán het voorkomen dat we bij jou thuis langs moeten komen om de CiC te resetten of een andere aanpassing te doen.
Tegelijkertijd krijg je de kans om als eerste de nieuwste ontwikkelingen van onze producten te gebruiken en ervaren. We hopen daarom dan ook dat je ons wil helpen!
Met vriendelijke groet,
Quatt
Heb je die vraag via de app gesteld, zodat hij in het ticketsysteem staat?prakka schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:07:
[...]
Klopt meerdere keren gemaild en inmiddels 3 keer de chat opnieuw gestart, met per chat meerdere keren gevraagd of er nog iemand is of wil reageren.Friezin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:42:
[...]
Heb je die vraag via de app gesteld, zodat hij in het ticketsysteem staat?
Mails met dit soort vragen heb ik eigenlijk nooit een reactie op gehad.
Wanneer hij in hun ticketsysteem staat, gewoon weer een ticket aanmaken via app, met de vraag of ze al antwoord hebben op ticketnr #00000000. In ticketsystemen willen openstaande tickets nogal eens "uit het zicht" verdwijnen. Gevolg is wel dat ik nu 2 openstaande tickets heb met die vraag, maar wel snel antwoord op de bedoelde openstaande.
Ik heb het Excel blad gebruikt kan ik hiervoor de waardes gebruiken welke de Quatt app aangeeft voor Warmte (kWh) en CV Ketel (kWh) of reken jij deze anders uit?pietjm schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Warmteverlies staat bij mij op 6. Zelf kwam ik nu op gemiddeld 5 uit, dus 6 is prima. Isolatie is ook goed. Daar hoef ik niets meer aan te doen.
Op dit moment komt er 46 graden uit en weer is het nu al heerlijk warm hier.
Dan zouden ze het toch heel anders doen dan de rest van de merken.SBL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Het is een Quatt, he! Er wordt door Quatt geen aanvoertemperatuur gekozen bij het voetpunt, maar een vermogen 0/minimaal.
En ook 50 graden wordt niet gekozen, maar is een gevolg: Gekozen vermogen levert deltaT = oplopende watertemperatuur totdat afgifte=verlies, met bijsturing van vermogen door CiC obv kamertemperatuur-ontwikkeling. Zorgen voor meer afgifte of verlies beperken/isoleren kan inderdaad wel helpen al onder 50graden de balans te vinden en daarmee COP te verbeteren.
Nee, ook met het excel blad gedaan.prakka schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Klopt meerdere keren gemaild en inmiddels 3 keer de chat opnieuw gestart, met per chat meerdere keren gevraagd of er nog iemand is of wil reageren.
Ik wacht nog even vandaag af anders bel ik vanmiddag even op. Bedankt voor de hulp.
[...]
Ik heb het Excel blad gebruikt kan ik hiervoor de waardes gebruiken welke de Quatt app aangeeft voor Warmte (kWh) en CV Ketel (kWh) of reken jij deze anders uit?
Ik vond deze uitgebreide tweakers-post over de stooklijn:netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Dan zouden ze het toch heel anders doen dan de rest van de merken.
Als voorbeeld Vaillant:
https://energy-stats.uk/v...eather-curve-information/
Ik zit hier nu zelf op aanvoertemperatuur van 40 en een retour van 35. Er is eigenlijk maar 1 kamer waar dat niet heel prettig is (kantoor), dus daar gaat de T11 radiator vervangen worden door een T22 radiator om net even wat meer vermogen te leveren of er komt vloerverwarming bij, afhankelijk van de overlast.pietjm schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Warmteverlies staat bij mij op 6. Zelf kwam ik nu op gemiddeld 5 uit, dus 6 is prima. Isolatie is ook goed. Daar hoef ik niets meer aan te doen.
Op dit moment komt er 46 graden uit en weer is het nu al heerlijk warm hier.
Wat is nu het input vermogen wat bij deze temperaturen hij jou?netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Ik zit hier nu zelf op aanvoertemperatuur van 40 en een retour van 35. Er is eigenlijk maar 1 kamer waar dat niet heel prettig is (kantoor), dus daar gaat de T11 radiator vervangen worden door een T22 radiator om net even wat meer vermogen te leveren of er komt vloerverwarming bij, afhankelijk van de overlast.
Het gebruik van radiatorventilatoren is ook een geweldige manier om met lagere aanvoertemperaturen uit te komen en natuurlijk het correct balanceren van het systeem (waterzijdig inregelen) zodat de flow niet allemaal door 1 badkamer radiator gaat.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
SBL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Het is een Quatt, he! Er wordt door Quatt geen aanvoertemperatuur gekozen bij het voetpunt, maar een vermogen 0/minimaal.
En ook 50 graden wordt niet gekozen, maar is een gevolg: Gekozen vermogen levert deltaT = oplopende watertemperatuur totdat afgifte=verlies, met bijsturing van vermogen door CiC obv kamertemperatuur-ontwikkeling. Zorgen voor meer afgifte of verlies beperken/isoleren kan inderdaad wel helpen al onder 50graden de balans te vinden en daarmee COP te verbeteren.
Ja, gewoon de kWh waarden overnemen uit de app.prakka schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Ik heb het Excel blad gebruikt kan ik hiervoor de waardes gebruiken welke de Quatt app aangeeft voor Warmte (kWh) en CV Ketel (kWh) of reken jij deze anders uit?
Yep, gekregen en aangemeldRealCato schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:25:
Hi RealCato,
Hoe kun je Quatt helpen?
Met vriendelijke groet,
Quatt
kijk naar de handleiding (vervangen van de CV), dat is nagenoeg het zelfde.(zie TS).LightningSky schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:51:
Dat klopt, dat Quatt het anders doet. Stooklijn met vermogen ipv watertemperatuur.netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Dan zouden ze het toch heel anders doen dan de rest van de merken.
Als voorbeeld Vaillant:
https://energy-stats.uk/v...eather-curve-information/
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ah, gevonden:medu80 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:45:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
Inderdaad, en zo werkt de Quatt. Inmiddels al tientallen posts proberen uit te leggen. Eerst volgende post die volgt is, hoe verhoog ik de watertemperatuur.
[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 05-01-2024 11:10 ]
zorg dat de Quatt en je verwarmingsysteem op temperatuur zijn, bv ook die radiatoren die nu nog uit zouden staan open (tenminste met een redelijke flow) voor dat het echt koud gaat worden en hou de quatt op deze temperatuur.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:43:
Nog 2 dagen en dan gaan wij zien of de Quatt het gaat redden tegen de ijskoude oostenwind
[Afbeelding]
Je post om 11:02u. Je hebt wel gekeken vlak nadat Quatt weer een uurbalkje had toegevoegd?Frij5fd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:02:
We vertrekken vandaag uit Duitsland terug naar huis richting Nederland en hebben de T6 thermostaat van 13 naar 20 graden gezet vanmorgen. Quatt rapporteert een geschat gasverbruik van 0,22 m3 terwijl Domoticz vanuit de slimme meter 0,591 m3 door heeft gekregen
[ Voor 12% gewijzigd door SBL op 05-01-2024 11:17 ]
dat is wel een erg hoog verschil, ben ik zelf (en ik hou deze afwijking dagelijks bij) nog nooit tegengegekomen.Frij5fd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:02:
We vertrekken vandaag uit Duitsland terug naar huis richting Nederland en hebben de T6 thermostaat van 13 naar 20 graden gezet vanmorgen. Quatt rapporteert een geschat gasverbruik van 0,22 m3 terwijl Domoticz vanuit de slimme meter 0,591 m3 door heeft gekregen
Bij een war heb je normaal een buitenthermostaat die continue meet en met die waarde je slimme ketel bijstuurt.netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Ah, gevonden:
"Heeft Quatt weersafhankelijke regeling?
Quatt heeft iets vergelijkbaars. We berekenen het benodigde vermogen van de woning op basis van de gevraagde binnentemperatuur, die sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur."
Met andere woorden, als ze de zelf geschatte Delta-T niet halen, dan verhogen ze de aanvoertemperatuur.
Dat scheelt natuurlijk veel rekenwerk aan het afgifte-systeem, maar het kan compleet mis gaan als dat niet goed waterzijdig is ingeregeld of als ze de warmteverlies-berekening fout doen.
Overigens heeft de weercompensatie met aanvoertemperatuur ook gewoon hetzelfde doel (Delta-T neemt toe met verschil aanvoer-ruimte) , maar de manier die Quatt toepast is wat dynamischer en zorgt dat je eigenlijk nooit aan een buffervat hoeft. Ook hoef je niet te gaan tunen als je radiator ventilatoren of een dikkere radiator neemt omdat de gewenste Delta-T eerder gehaald wordt.
P.S. Suf dat ik hier overheen gelezen heb. Ik ben er nog niet uit of ik de Quatt methode beter vind.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Hoe kom je hierbij? Quatt heeft gewoon een thermostaat: 6,8graden nu hier, zegt ie.harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Bij een war heb je normaal een buitenthermostaat die continue meet en met die waarde je slimme ketel bijstuurt.
Quatt heeft AI. (hoera!) Die denkt wat anderen al opnemen aan temperatuur en voorspellen (bv KNMI) kan ik ook gebruiken. Ik pak de gegevens van KNMI, de gegevens van de klant, gooi er een sausje over, en stuur het resultaat als op dracht naar de cic.Op zich terecht. Moet je natuurlijk wel continue doen, een aantal keren per dag.
Is dat beter, ik heb het liever in eigen hand!
De Quatt buitenunit heeft natuurlijk ook sensoren, maar liever heb je die inderdaad iets verder weg en op een plek die niet gedicteerd en beïnvloed wordt door de Quatt zelf.harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Bij een war heb je normaal een buitenthermostaat die continue meet en met die waarde je slimme ketel bijstuurt.
Quatt heeft AI. (hoera!) Die denkt wat anderen al opnemen aan temperatuur en voorspellen (bv KNMI) kan ik ook gebruiken. Ik pak de gegevens van KNMI, de gegevens van de klant, gooi er een sausje over, en stuur het resultaat als op dracht naar de cic.Op zich terecht. Moet je natuurlijk wel continue doen, een aantal keren per dag.
Is dat beter, ik heb het liever in eigen hand!
Doen ze wellicht ook iets met de temperatuur die de lyric T6 ophaalt op basis van je locatie?SBL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Hoe kom je hierbij? Quatt heeft gewoon een thermostaat: 6,8graden nu hier, zegt ie.
Daar hebben ze helemaal geen slimme thermostaat voor nodig. Ze weten zelf precies waar die Quatt staat. Maar het is wel relatief onnauwkeurig om dit alleen van het internet te halen. Mogelijk combineren/corrigeren ze de meting uit de buitenunit met de verandering op de publiek beschikbare weerdata.Onno ! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Doen ze wellicht ook iets met de temperatuur die de lyric T6 ophaalt op basis van je locatie?
Bij ons zie je de door de Quatt gemeten temperatuur fluctueren omdat hij zichzelf beïnvloed:
[Afbeelding]
Ja, ik zie hetzelfde:Onno ! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Doen ze wellicht ook iets met de temperatuur die de lyric T6 ophaalt op basis van je locatie?
Bij ons zie je de door de Quatt gemeten temperatuur fluctueren omdat hij zichzelf beïnvloed:
[Afbeelding]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Och, wij allemaal zijn een beetje geleerde bollen, en proberen verklaringen te vinden.netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:34:
[...]
Daar hebben ze helemaal geen slimme thermostaat voor nodig. Ze weten zelf precies waar die Quatt staat. Maar het is wel relatief onnauwkeurig om dit alleen van het internet te halen. Mogelijk combineren/corrigeren ze de meting uit de buitenunit met de verandering op de publiek beschikbare weerdata.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ja, ik vind het wel leuk om te zien hoe ze die hoge COP's halen met een bestaand afgiftesysteem en beperkte informatie over de woning. Dat moet je met alleen weercompensatie maar niet proberen.harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Och, wij allemaal zijn een beetje geleerde bollen, en proberen verklaringen te vinden.
Naast de standaard methoden van Qautt zijn er natuurlijk ook de standaard beveiligingen van de warmtepomp.
Die wordt ook niet zelf gemaakt, maar ingekocht. En Quatt zal toch nog wel te klein zijn om zelf te kunnen bepalen hoe en wat er in de quattbehuizing zit.
Dus om bv bevriezing te voorkomen bij contactverlies met de grote AI computer van Qautt, wordt de temperatuur gemeten en doorgegeven.
Quatt wil in elk geval iets sturen op basis van vermogen, dat is dus een bewekte buitentemperattuuropdracht, of bewerkte stooklijnopdracht.
Wisten we het maar, ik heb het liever zelf in de hand!
[ Voor 5% gewijzigd door Trackerfire op 05-01-2024 12:29 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik wil het ook wel eens vergelijken met een windows computer.netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:49:
[...]
Ja, ik vind het wel leuk om te zien hoe ze die hoge COP's halen met een bestaand afgiftesysteem en beperkte informatie over de woning. Dat moet je met alleen weercompensatie maar niet proberen.
Aan de andere kant is het wel weer onhandig als mensen handmatig of met slimme thermostaatknoppen radiatoren dicht zetten in ruimtes die ze lager willen qua temperatuur. Je warmteverlies door de overgebleven radiatoren voor elkaar krijgen betekent dan vanzelf een hogere aanvoertemperatuur, terwijl je dat qua COP echt niet wilt. Een combinatie van de twee met info over de weerstand in het afgiftesysteem zou misschien kunnen, maar dan begint het wel echt "AI" te worden
Maar hoe past de warmteverlieswaarde die alleen Quatt kan aanpassen in deze aanpak?netappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Ah, gevonden:
"Heeft Quatt weersafhankelijke regeling?
Quatt heeft iets vergelijkbaars. We berekenen het benodigde vermogen van de woning op basis van de gevraagde binnentemperatuur, die sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur."
Met andere woorden, als ze de zelf geschatte Delta-T niet halen, dan verhogen ze de aanvoertemperatuur.
Dat scheelt natuurlijk veel rekenwerk aan het afgifte-systeem, maar het kan compleet mis gaan als dat niet goed waterzijdig is ingeregeld of als ze de warmteverlies-berekening fout doen.
Overigens heeft de weercompensatie met aanvoertemperatuur ook gewoon hetzelfde doel (Delta-T neemt toe met verschil aanvoer-ruimte) , maar de manier die Quatt toepast is wat dynamischer en zorgt dat je eigenlijk nooit aan een buffervat hoeft. Ook hoef je niet te gaan tunen als je radiator ventilatoren of een dikkere radiator neemt omdat de gewenste Delta-T eerder gehaald wordt.
P.S. Suf dat ik hier overheen gelezen heb. Ik ben er nog niet uit of ik de Quatt methode beter vind. Dit voelt toch een beetje als de gemakzuchtige aanpak zoals bij twijfel de CV ketel maar op 80 zetten zodat de klant je achteraf niet belt bij een beroerd ingeregeld afgifte-systeem..
![]() | ![]() |
maak eens een foro van je quatt opstellingOnno ! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
[...]
[Afbeelding]
Alleen dat ze daarmee gezeur voorkomen van mensen die het te laag instellen en het maar niet warm krijgen.TeslaNerd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Maar hoe past de warmteverlieswaarde die alleen Quatt kan aanpassen in deze aanpak?
Ik denk dat je de Quatt dan beter kan zien als game console. Niks aan te tunen en meer een black box oplossing, maar doet het desondanks toch best wel goed voor het geld zolang je er normaal mee om gaat.harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Ik wil het ook wel eens vergelijken met een windows computer.
Je koopt een computer met de meest recente windows erop. Daar betaal je een prijs voor, maar je krijgt wat; namelijk ook service tot het eind. Dat betekent updates (noodzakelijk en soms liever niet), beveiliging, en soms houdt het op, te oud, te weinig geheugen, noem maar op.
Maar op een zeker moment weet je, ik hoef het ook allemaal niet meer te snappen, en over het algemeen heeft microsoft het goed in de hand.
Bij Quatt en zijn ai warmtepomp ligt dat anders. Het wordt gemonteerd, en we moeten hopen dat de juiste parameters zijn ingevoerd, en dat rekening is gehouden met de bestaande installatie,
Veranderingen achteraf door quatt moet je soms erg vaak om vragen, de cic is echt door quatt uitgevonden, het grote ai systeem bij quatt hebben we geen zicht op.
En Quatt zelf is misschien ook wel weer verkocht of toch niet levensvatbaar gebleken over een paar jaar.
En dan weet ik liever wat ik in huis heb en hoe het werkt, zodat als de service helemaal op houdt ik zelf de pomp aan de gang kan houden ipv van de muur moeten halen.
En dus doe ik het instellen liever zelf!
Hier ook 2.9.0DeltaBro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:48:
Sta net op zolder en hoor mijn cv allemaal dingen doen maar er is geen warmtevraag of warm water vraag. Heel apart quatt app liet niets zien en 5min later kijk ik weer zie ik dat er 0.01 gas verbruikt is dus ga verder zoeken zie ik dat de CiC ge-update is naar 2.9.0. Ben wel benieuwd wat de change log is
[Afbeelding] [Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
[ Voor 25% gewijzigd door Trackerfire op 05-01-2024 13:57 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ja maar voor mij is dat redelijk normaal, mijn Quatt staat vaak 48u uit tussen verwarmen mijn warmte verlies is met deze temperaturen heel laag en in Dec toen het wat kouder was onder 0 staat hij ongeveer tussen de 12-24u uit Voor hij weer gaat verwarmen.okijokii schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Hier ook 2.9.0
Had jij tot 11.00 uur geen warmtevraag? En eigenlijk nog steeds niet?
Hihi, meende al dit eerder gelezen te hebben 😉okijokii schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Hier ook 2.9.0
Ja, ik achteraf ook 😇 maar blijkbaar was ik weer verbaasd 😅Friezin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Hihi, meende al dit eerder gelezen te hebben 😉
⤵️
DeltaBro in "Ervaringen met Quatt?"
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Lees de posts erna ook nog maar even 😜okijokii schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ja, ik achteraf ook 😇 maar blijkbaar was ik weer verbaasd 😅
Ik denk dan... Wordt er niet geventileerd, gaat er niemand naar buiten, alle kieren afgesloten, glaswol tegen de muren 🤷 hoe dan....
Had ik gedaan, grootste probleem is het gasverbruik bij opstart van 0.04 m3
Bij deze. De klimop aan de andere zijde is van de buren. Maar ik had verwacht dat er genoeg airflow zou zijn. Wellicht komt het pendelgedrag door krap bemeten afgifte systeem. Momenteel 1 convectorput met fans beneden en 2 radiatoren op de eerste etage. Vloerverwarming in keuken, 1e en 2e etage komen in de loop van dit jaar.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door Onno ! op 05-01-2024 15:07 ]
Verbruik (of beter gezegd: het bijna ontbreken ervan) kan ik niet aan tippen, vind het fantastisch voor je (maar toch wil ik niet ruilen 😁)DeltaBro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:51:
@okijokii @Friezin
Haha lol 🤣 ja klopt. Er word gewoon geleefd hier en er word geventileerd (mechanisch met roosters) en ja die 0,04m3 mag naar beneden!! want ik lees dat andere 0.02m3 bij opstart hebben🤓 hahah nee geintje ben tevreden 😊
Ik zou je huisnummer van de andere foto ook weg halen 😉Onno ! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Bij deze. De klimop aan de andere zijde is van de buren. Maar ik had verwacht dat er genoeg airflow zou zijn. Wellicht komt het pendelgedrag door krap bemeten afgifte systeem. Momenteel 1 convectorput met fans beneden en 2 radiatoren op de eerste etage. Vloerverwarming in keuken, 1e en 2e etage komen in de loop van dit jaar.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ja die is bekend. Exact zou ik dit zeker niet willen noemen, dan zou je echt de formules en grafieken zien, zoals veel andere fabrikanten wel doen.Trackerfire schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:28:
Grappig, er staat nu een Quick Start Guide 1.1 online:
HIER
Hierin wordt vanaf pagina 15 exact uitgelegd hoe de Quatt werkt en op basis van welke parameters deze alles inregelt. Nuttig voor een ieder die de werking wil snappen.
Snap ik haha woon ook liever vrijstaand maar in mijn woonplaats heb ik meer dan €1,2mljn nodig 😅Friezin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:59:
[...]
Verbruik (of beter gezegd: het bijna ontbreken ervan) kan ik niet aan tippen, vind het fantastisch voor je (maar toch wil ik niet ruilen 😁)
Het lijkt me heel sterk dat ie die weer-info meepakt. Hij heeft wel een buitensensor. En idd, alle warmtepompen beïnvloeden hun directe omgeving. Daarom bevriezen ze ook rond de 5-6C met hoge luchtvochtigheid, omdat ze de boel afkoelen.Onno ! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees op meerdere Quatt gerelateerde pagina’s dat sinds 11u vanochtend (toen de update gepusht was) de Quatt geen warmte genereert.. maar wel de cv aanspreekt. Als jij de vraag hoger zet slaat hij dan wel aan bij jou? Bij mij gaat hij nu op gas voor een verhoging van 0,5graad ik zag het verkeerd hij werkt naar behoren ik was te snel met oordelen 😅okijokii schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Hier ook 2.9.0
[ Voor 8% gewijzigd door DeltaBro op 05-01-2024 15:23 ]
Hier geen probleem. De Quatt heeft wel aardig wat vermogen nodig om het 20.5 graden te maken, maar geen gasverbruik.DeltaBro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Ik lees op meerdere Quatt gerelateerde pagina’s dat sinds 11u vanochtend (toen de update gepusht was) de Quatt geen warmte genereert.. maar wel de cv aanspreekt. Als jij de vraag hoger zet slaat hij dan wel aan bij jou? Bij mij gaat hij nu op gas voor een verhoging van 0,5graad
[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 05-01-2024 15:23 ]
Quatt werkt hier prima met v2.9.0. Wellicht hebben ze een bug geïntroduceerd of opgelost met betrekking tot "Optimaliseer je besparingen"?DeltaBro schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Ik lees op meerdere Quatt gerelateerde pagina’s dat sinds 11u vanochtend (toen de update gepusht was) de Quatt geen warmte genereert.. maar wel de cv aanspreekt. Als jij de vraag hoger zet slaat hij dan wel aan bij jou? Bij mij gaat hij nu op gas voor een verhoging van 0,5graad
Ik heb me al hersteld ik was te voorbarig 🙊 in de app bleef hij hangen in de visualisatie maar op de JSON was het al heat-pump onlyokijokii schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:22:
[...]
Hier geen probleem. De Quatt heeft wel aardig wat vermogen nodig om het 20.5 graden te maken, maar geen gasverbruik.
[Afbeelding]
Is het gasverbruik bij jou niet even tijdelijk? Om het water weer op te warmen? Het is hier buiten nu 4 graden
[ Voor 6% gewijzigd door DeltaBro op 05-01-2024 15:26 ]
Hoeft toch niet , dat is het nummer van de buurmanIk zou je huisnummer van de andere foto ook weg halen 😉
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Nee zijn eigen huis nummer was op foto1 zichtbaar hij is al aangepast door de poster 😉robmaas schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:58:
[...]
Hoeft toch niet , dat is het nummer van de buurman
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq