Dank, ik ga toch maar een keer bellen want ticketsysteem is heel traag nog steeds geen respons
De ingang van de afvoerbuis heeft een opstaand randje. Dus er moet een laagje water op de bodemplaat staanvoordat hij gaat overlopen via dat buisje. Wellicht hangt hij niet helemaal horizontaal en loopt het eerst ergens anders over? Een van de monteurs bij mij zei dat de Quatt bij aanwezigheid van een afvoerbuisje lichtjes moet hellen richting de afvoer. De andere installateur sprak dat tegen... Bij mij staat hij in elk geval wel horizontaal, maar met een laagje water.Quattdummy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
Ha allen,
Is het wel goed dat er vreselijk veel water lekt uit de buitenunit? Volgend mij was dit de eerste maanden niet zo. Misschien trekt t bij ons meer de aandacht omdat hij schuin boven de voordeur hangt en je dus alles kunt zien, maar het is echt wel heftig nu. Ik vraag me af waarom er een afvoerbuis zit want het meeste water lekt van/uit de box zelf.
Of komt het door de storm en is het regenwater of een verdwaald blaadje?
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
https://www.quatt.io/blog/hybride-of-all-electric-warmtepomp
Hier wordt de quatt 6kw genoemd. Hebben ze een nieuwe quatt voor nieuwe verkopen
[ Voor 17% gewijzigd door mklcln op 03-01-2024 21:58 ]
Dat probleem heb ik ook gehad. Er stond minimaal 10cm water in de bak. Toen ik onder de Quatt keek, zag ik dat er 2 gaten met pluggen inzaten en 1 gat waar de afvoer op bevestigd was .Quattdummy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
Ha allen,
Is het wel goed dat er vreselijk veel water lekt uit de buitenunit? Volgend mij was dit de eerste maanden niet zo. Misschien trekt t bij ons meer de aandacht omdat hij schuin boven de voordeur hangt en je dus alles kunt zien, maar het is echt wel heftig nu. Ik vraag me af waarom er een afvoerbuis zit want het meeste water lekt van/uit de box zelf.
Ik heb beide pluggen eruit getrokken en vervolgens stroomde al het water uit het middelste gat. Daar heb ik de plug niet in terug gestopt.
Vervolgens is Quatt langs gekomen en die hebben de afvoer aangepast naar het middelste gat.
Blijkbaar is het afhankelijk hoe de Quatt hangt (hellingshoek ofzo) en welke afvoer dan gebruikt moet worden.
Probeer beide pluggen er eens uit te halen?
Ps, ga er niet onder staan...... 😜
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Volgens mij zit er een lastigheidje in dat er daadwerkelijk een warmtevraag van de thermostaat moet zijn. Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat dat niet nodig is met Opentherm, en dat de gemeten en gewenste temp ook doorkomen zonder warmtevraag, en dat de CiC dus idd autonoom kan bepalen of ie wel of niet de Quatt en/of CV aanslingert. Zou denk ik een hoop gedoe schelen idd, aangezien veel van de thermostaat-algoritmes qua warmtevraag en schakelmomenten gebaseerd zijn op snelle CV systemen.onlinaius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:37:
[...]
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat een eigen thermostaat toevoegd. Quatt geeft aan alleen vraagtemperatuur en huidige temperatuur nodig te hebben. Als ik het gedrag zie (en welke thermostaten wel en niet ondersteund worden) lijkt dit niet te kloppen, maar ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen welke data je nog meer nodig zou hebben.
Vochtsensor? Lijkt me niet echt nuttig, tenzij je wil gaan optimaliseren op gevoelstemperatuur.
Lichtsensor? Kun je misschien net wat mee optimaliseren.
Op dit moment heb ik niet het idee dat het een toegevoegde waarde heeft extra data door te spelen aan de CiC, aangezien extra sensoren meenemen over optimalisaties gaat waar Quatt waarschijnlijk nog laaaaang niet mee bezig is, en waarschijnlijk ook nooit mee bezig gaat.
Ik zou ze dan eerder aanraden om de thermostaat grotendeels uit te faseren. Schema's instellen in de app en de thermostaat wordt alleen nog gebruikt als thermometer, daarmee haal je eventueel grillig gedrag van de thermostaat uit het algoritme en is 100% duidelijk wat de schakelpunten in het verwarmingsschema zijn.
Je zou dit volgens mij gewoon kunnen negeren. Nergens staat dat de CiC niet zowel als master en als slave kan fungeren voor zover ik kan vinden. Als je dat als 2 gescheiden circuits implementeert is de CiC een slave van de Thermostaat, en een master van de Quatt, en een master van de CV. Volgens mij is dat hier beschreven (1 slave, en 2 master interfaces) Wikipedia: OpenThermTeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:00:
En ik ben het met @Flesym eens dat de opentherm thermostaat in het Quatt systeem de master rol heeft en daarmee als eerste bepaalt of er warmtevraag is rondom de ingestelde temperatuur. Met die master rol is de thermostaat dan niet alleen thermometer maar initieert en eindigt als master of de Quatt/CiC aan of uit mag.
Als de Quatt/CiC aan mag van de thermostaat, dan gaat de CiC als slave ook meesturen en kan de ketel of de warmtepomp of beiden aansturen en het vermogen van de pomp en de compressor gaan regelen
Kies je een thermostaat met een kleinere hysteresis dan heeft de thermostaat meer invloed op het temperatuurverloop. Kies je een thermostaat met een grotere hysteresis dan krijgt de software van Quatt meer invloed op het temperatuurverloop in je woning en moet je misschien op een volgende CiC software update wachten voordat je Quatt je huis comfortabel warm stookt
Ik kan bevestigen dat je (met een T6) geen warmtevraag nodig hebt om de Quatt zn ding te laten doen. Zie hieronder:olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Volgens mij zit er een lastigheidje in dat er daadwerkelijk een warmtevraag van de thermostaat moet zijn. Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat dat niet nodig is met Opentherm, en dat de gemeten en gewenste temp ook doorkomen zonder warmtevraag, en dat de CiC dus idd autonoom kan bepalen of ie wel of niet de Quatt en/of CV aanslingert. Zou denk ik een hoop gedoe schelen idd, aangezien veel van de thermostaat-algoritmes qua warmtevraag en schakelmomenten gebaseerd zijn op snelle CV systemen.
- 1e grafiek is de T6, met in oranje de daadwerkelijke warmtevraag van de thermostaat. De T6 staat op deze momenten ''aan''
- de 2e grafiek de temperatuur die de T6 aan de Quatt doorgeeft
- de 3e grafiek zie je de input Power van de Quatt
Je ziet dat de Quatt dus draait zonder warmtevraag en zelfs als het setpoint laag is (in de nacht).
:strip_exif()/f/image/FuhDQhaKHBO2AwjTakjQRpF3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
ik heb al een vraag bij de RVO uitstaan. zo snel ik antwoord heb volgt nadere info.okijokii schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Iemand zin om een brief op te stellen? 🙏😇😃
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Nee, dat is puur markting praat, dat ding heeft 6 kW bij xx graden. net zo goed dat in 2023 bij de energielabel A++ ook 9 kW stond, nu met A+++ is dat nog maar 5 kW, het zelfde als voor de subsidie waarde.mklcln schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:58:
Heeft iemand dit gelezen:
https://www.quatt.io/blog/hybride-of-all-electric-warmtepomp
Hier wordt de quatt 6kw genoemd. Hebben ze een nieuwe quatt voor nieuwe verkopen
@Quattdummy , daar dacht ik zelf ook aan, gewoon even met iets, bv zo'n flessenreiniger kijken of de afvoer niet verstopt zit cq je leiding vol is (troep, blaadjes ed, de opening is niet echt groot, dus dat gaat vrij makkelijk)
Ik zie bij ons (T6R) juist alleen de Quatt draaien als Thermostat Heating 1-op-1 op TRUE staat…verguldebarman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Ik kan bevestigen dat je (met een T6) geen warmtevraag nodig hebt om de Quatt zn ding te laten doen. Zie hieronder:
- 1e grafiek is de T6, met in oranje de daadwerkelijke warmtevraag van de thermostaat. De T6 staat op deze momenten ''aan''
Je ziet dat de Quatt dus draait zonder warmtevraag en zelfs als het setpoint laag is (in de nacht).
[Afbeelding]
/f/image/WoXiiUPAc6G6CrMg3U8I7hX9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door mrdop op 03-01-2024 23:02 ]
Hmmm da's interessant! Andere CiC firmware misschien?mrdop schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Ik zie bij ons (T6R) juist alleen de Quatt draaien als Thermostat Heating 1-op-1 op TRUE staat…[Afbeelding]
2.8.0 hier (maar dit beeld is bij ons al sinds de installatie). Quatt gaat/is uit als Thermostat Heating FALSE is (ook staat ThermostatControlSetpoint dan op 10gr).olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:09:
[...]
Hmmm da's interessant! Andere CiC firmware misschien?
Had ik ook na enkele weken. Rechter gat gebruikt als afvoer? Die werkte bij mij niet (meer) opeens.Quattdummy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
Ha allen,
Dus nu een tweede afvoer gemaakt vanaf het middelste gat, die gekoppeld aan het andere gat. Hiervoor heb ik bij Quatt een aansluitset gevraagd met plug & slang. Dat kreeg ik na een paar keer vragen en daarmee (incl T-stukje, heb ik nog wel liggen) is het opgelost.
Ook de afvoerbuizen geïsoleerd om bevriezen te voorkomen en ingepakt in zwarte gaffer tape voor het zicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fW2V2nnN7QzB5XjUGANjmDCG.png?f=user_large)
Goed punt, die dubbele master rol, maar waarom lukt het mijn CiC dan niet de warmtepomp eerder te starten dan de room setpoint wanneer de thermostaat nog uit staat? Ik heb in een eerdere run gezien dat wanneer de thermostaat aan staat de CiC dat wel kan (2e plaatje om 18u)olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:15:
[...]
Je zou dit volgens mij gewoon kunnen negeren. Nergens staat dat de CiC niet zowel als master en als slave kan fungeren voor zover ik kan vinden. Als je dat als 2 gescheiden circuits implementeert is de CiC een slave van de Thermostaat, en een master van de Quatt, en een master van de CV. Volgens mij is dat hier beschreven (1 slave, en 2 master interfaces) Wikipedia: OpenTherm
/f/image/A4P0N5jLUA1vSYDguxgQEh7q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FMCeH13oOhTFvlz1akzji7Vk.png?f=fotoalbum_large)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
:strip_exif()/f/image/kHESkxBRs1seHPQk4osLwQ4A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a74OU0yzWnYcgOvYCkI3PiHc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door okijokii op 04-01-2024 09:21 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik heb nog een lopende eerste aanvraag via Quatt/Simpel Subsidie. Moet ik Simpel Subsidie dan vragen de extra subsidie te claimen?MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:21:
[...]
ik heb al een vraag bij de RVO uitstaan. zo snel ik antwoord heb volgt nadere info.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Inderdaad, maar ik heb niet het idee dat deze slimmigheid in Quatt/CiC zit. Het luistert alleen naar de thermostaat voor zover ik kan beoordelen...okijokii schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:20:
Nu het echt kouder wordt, zou het zo mooi zijn dat de Quatt niet uit gaat, maar lekker door blijft pruttelen op laag vermogen:
De CiC gaat bij overshoot (>0,1?) terugmoduleren, is de bedoeling volgens mij. Maar als je thermostaat de heating bij +0,1 al uitschakelt, dan lukt dat niet.Timmy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:42:
[...]
Inderdaad, maar ik heb niet het idee dat deze slimmigheid in Quatt/CiC zit. Het luistert alleen naar de thermostaat voor zover ik kan beoordelen...
Ik zie dit 's avonds gebeuren als mijn nachtverlaging inschakelt (per halve graad). Ik veroorzaak dan eigenlijk overshoot, maar Quatt blijft dan met T6 nog wel doordraaien.
Wat voor thermostaat gebruik je, @okijokii
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik heb ook de T6...SBL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:00:
[...]
De CiC gaat bij overshoot (>0,1?) terugmoduleren, is de bedoeling volgens mij. Maar als je thermostaat de heating bij +0,1 al uitschakelt..
Ik zie dit 's avonds gebeuren als mijn nachtverlaging inschakelt (per halve graad). Ik veroorzaak dan eigenlijk overshoot, maar Quatt blijft dan met T6 nog wel doordraaien.
Wat voor thermostaat gebruik je, @okijokii
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Het terugmoduleren lijkt bij mij door de Tado thermostaat gedaan te worden. Tado geeft een percentage door en dat wordt door de CiC geintepreteerd. Het leidt tot een bijgewerkt setpoint. In mijn geval begint dat meestal op 30 graden, gaat vervolgens langzaam omhoog en als de doeltemperatuur gehaald wordt zie je het setpoint weer langzaam dalen. Dat verlagen van het setpoint mag wat mij betreft wel wat sneller, want het leidt bij mij regelmatig tot een overshoot.SBL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:00:
De CiC gaat bij overshoot (>0,1?) terugmoduleren, is de bedoeling volgens mij. Maar als je thermostaat de heating bij +0,1 al uitschakelt, dan lukt dat niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Timmy op 04-01-2024 10:26 ]
Update:TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Ik heb nog een lopende eerste aanvraag via Quatt/Simpel Subsidie. Moet ik Simpel Subsidie dan vragen de extra subsidie te claimen?
Beste heer
De bonus wordt automatisch uitgekeerd wanneer de warmtepomp is geïnstalleerd in 2024. In uw geval lijkt dat niet het geval, dus zal er geen bonus worden uitgekeerd
Met vriendelijke groet,
Sven van Simpel Subsidie
Tado stuurt huidige kamertemperatuur en doeltemperatuur. CiC rekent en stuurt de Quatt aan. Is inmiddels al meermaals op dit forum aangegeven, staat ook in de documentatie van Quatt dat het op deze manier werkt. Ook de T6 werkt op deze manier, de Controlsetpoint wordt niet gebruikt.Timmy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Het terugmoduleren lijkt bij mij door de Tado thermostaat gedaan te worden. Tado geeft een percentage door en dat wordt door de CiC geintepreteerd. Het leidt tot een bijgewerkt setpoint. In mijn geval begint dat meestal op 30 graden, gaat vervolgens langzaam omhoog en als de doeltemperatuur gehaald wordt zie je het setpoint weer langzaam dalen. Dat verlagen van het setpoint mag wat mij betreft wel wat sneller, want het leidt bij mij regelmatig tot een overshoot.
Dat de vraag van je Tado overeenkomt met wat Quatt doet is logisch.
Ik zou voor de zekerheid ook even kijken of de druk nog wel goed is en dat je verwarmingsinstallatie dus geen water verliest.Quattdummy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
Ha allen,
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Ik denk dat je een storing hebt gehad in je HA. Want dat beeld heb ik totaal niet, zonder een flame=on oftewel Thermostat hearting heb ik nooit gezien dat de Quatt aan staat.verguldebarman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Ik kan bevestigen dat je (met een T6) geen warmtevraag nodig hebt om de Quatt zn ding te laten doen. Zie hieronder:
[Afbeelding]
@medu80 @mrdopmrdop schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Ik zie bij ons (T6R) juist alleen de Quatt draaien als Thermostat Heating 1-op-1 op TRUE staat…[Afbeelding]
Waarschijnlijk gebruik en vergelijk jij de gegevens van de CIC in HA. Ik gebruik de gegevens van de T6 (1e grafiek in mijn post) en vergelijk die met de gegevens van de CIC ((2e en 3e grafiek).
Ik heb een separate integratie voor de T6. Daardoor kan ik die uitlezen en onafhankelijk vergelijken met de CIC.
Mijn conclusie daaruit is dat de T6 warmtevraag los staat van de actie die de CIC neemt. Verder lijkt het er op dat de CIC alleen de kamertemperatuur als waarde uitleest om te bepalen welke actie genomen moet worden.
[ Voor 23% gewijzigd door verguldebarman op 04-01-2024 10:59 ]
Beter van wel, je weet maar nooit.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Ik heb nog een lopende eerste aanvraag via Quatt/Simpel Subsidie. Moet ik Simpel Subsidie dan vragen de extra subsidie te claimen?
[ Voor 98% gewijzigd door verguldebarman op 04-01-2024 10:55 ]
Zo ver ik weet lijkt het er op dat ook in 2023 er een extra subsidie werd gegeven voor extra zuinige warmtepompen (A+++), ik had iets dergelijks pas gelezen, kan het helaas nu niet meer terugvinden, dus dat kan dus ook een foutieve informatie geweest kunnen zijn. De extra 225 euro is zo ver kon zien vanaf 2024.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Update:
Beste heer
De bonus wordt automatisch uitgekeerd wanneer de warmtepomp is geïnstalleerd in 2024. In uw geval lijkt dat niet het geval, dus zal er geen bonus worden uitgekeerd
Met vriendelijke groet,
Sven van Simpel Subsidie
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 04-01-2024 11:07 ]
Ik heb geen heating informatie van de T6 in mijn HA, de beperkte informatie die de T6 toont in HA is niet voldoende om met zekerheid te roepen:
"Ik kan bevestigen dat je (met een T6) geen warmtevraag nodig hebt om de Quatt zn ding te laten doen"
Als je een Opentherm Gateway haalt, kun je zien dat ook zonder het vlammetje op het display, de T6 nog warmtevraag doet.
/f/image/UJ0UF8K89QGqfNaGWdTS8UDn.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat de Thermostat Heating overeenkomt met wat ik uitlees met de OTGW. Als ik naar heating van de T6 kijk, klopt bovenstaande totaal niet. Die laatste leidt zijn eigen leventje.
Check mijn -gewijzigd- antwoord. Je kunt m.i. geen conclusies trekken door alleen naar de CIC data te kijken. Daarom kijk ik naar de T6 data zoals de T6 de genereerd en niet zoals de CIC die zelf interpreteert. En vervolgens vergelijk ik dat.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Ik heb geen heating informatie van de T6 in mijn HA, de beperkte informatie die de T6 toont in HA is niet voldoende om met zekerheid te roepen:
"Ik kan bevestigen dat je (met een T6) geen warmtevraag nodig hebt om de Quatt zn ding te laten doen"
Als je een Opentherm Gateway haalt, kun je zien dat ook zonder het vlammetje op het display, de T6 nog warmtevraag doet. [Afbeelding]
Hier zie je dat de Thermostat Heating overeenkomt met wat ik uitlees met de OTGW. Als ik naar heating van de T6 kijk, klopt bovenstaande totaal niet. Die laatste leidt zijn eigen leventje.
Dat idee krijg ik ook, dat warmtevraag wordt meegenomen. Dit wordt voor zover ik weet niet door Quatt aangegeven, en eigenlijk lijkt het mij een no-brainer om warmtevraag volledig te negeren. Daarmee haal je alle grilligheid van thermostaten uit het model, en kun je iedere situatie waarbij temperatuur en gewenste temperatuur wordt doorgegeven exact op dezelfde manier optimaliseren, zonder dat dit verstoort wordt vanwege thermostaatwerking.olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Volgens mij zit er een lastigheidje in dat er daadwerkelijk een warmtevraag van de thermostaat moet zijn. Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat dat niet nodig is met Opentherm, en dat de gemeten en gewenste temp ook doorkomen zonder warmtevraag, en dat de CiC dus idd autonoom kan bepalen of ie wel of niet de Quatt en/of CV aanslingert. Zou denk ik een hoop gedoe schelen idd, aangezien veel van de thermostaat-algoritmes qua warmtevraag en schakelmomenten gebaseerd zijn op snelle CV systemen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Jazeker kan ik conclusies trekken door naar de CiC data te kijken. Dit is namelijk 1 op 1 de Opentherm pakketjes die geïnterpreteerd worden en getoond op de JSON pagina. Deze komen ook 100% overheen met wat ik monitor met de Opentherm Gateway. Je kunt geen conclusies trekken met wat de T6 toont en daadwerkelijk stuurt. Ik lees dus uit wat ie daadwerkelijk stuurt.verguldebarman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Check mijn -gewijzigd- antwoord. Je kunt m.i. geen conclusies trekken door alleen naar de CIC data te kijken. Daarom kijk ik naar de T6 data zoals de T6 de genereerd en niet zoals de CIC die zelf interpreteert. En vervolgens vergelijk ik dat.
- 1e grafiek heating vanuit de CIC
- 2e grafiek heating vanuit de T6
- 3e grafiek de manier waarop de Quatt hierop reageert met zijn vermogen
:strip_exif()/f/image/MFYXI8CiIuws8zvF2Nx3lv7d.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet in de 2e grafiek is een heel dun lijntje (lage warmtevraag), en samen met de hoge warmtevraag komen de periodes overeen met wat de CIC uitleest.
Je hebt dus gelijk @medu80 😬👍medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Jazeker kan ik conclusies trekken door naar de CiC data te kijken. Dit is namelijk 1 op 1 de Opentherm pakketjes die geïnterpreteerd worden en getoond op de JSON pagina. Deze komen ook 100% overheen met wat ik monitor met de Opentherm Gateway. Je kunt geen conclusies trekken met wat de T6 toont en daadwerkelijk stuurt. Ik lees dus uit wat ie daadwerkelijk stuurt.
[ Voor 26% gewijzigd door verguldebarman op 04-01-2024 11:16 ]
Bonus?TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Update:
Beste heer
Met vriendelijke groet,
Sven van Simpel Subsidie
Vanochtend telefoongesprek gehad met Quatt en zij geven aan dat de thermostaat de warmtevraag moet regelen rondom het setpoint. De CiC doet het uiteindelijk ook wel maar met trage modulatie op tijd en met beperkte modulatie op vermogen ivm minimale vermogen van ca 500watt op de minimale compressorfrequentie bij de huidige hogere buitentemperaturen.verguldebarman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Check mijn -gewijzigd- antwoord. Je kunt m.i. geen conclusies trekken door alleen naar de CIC data te kijken. Daarom kijk ik naar de T6 data zoals de T6 de genereerd en niet zoals de CIC die zelf interpreteert. En vervolgens vergelijk ik dat.
Minimum is rond de 300watt.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Vanochtend telefoongesprek gehad met Quatt en zij geven aan dat de thermostaat de warmtevraag moet regelen rondom het setpoint. De CiC doet het uiteindelijk ook wel maar met trage modulatie op tijd en met beperkte modulatie op vermogen ivm minimale vermogen van ca 500watt op de minimale compressorfrequentie bij de huidige hogere buitentemperaturen.
Je zou toch zeggen dat dit met een simpele aanpassing in de programmatuur opgelost kan worden door Quatt. Desnoods een switch die je in de app op Vloerverwarming/Mix/Radiatoren kunt zetten en op basis daarvan reageert het systeem sneller/minder snel/traag? Zijn wij nou zo slim of zijn zij nou zo "dom"?TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Vanochtend telefoongesprek gehad met Quatt en zij geven aan dat de thermostaat de warmtevraag moet regelen rondom het setpoint. De CiC doet het uiteindelijk ook wel maar met trage modulatie op tijd en met beperkte modulatie op vermogen ivm minimale vermogen van ca 500watt op de minimale compressorfrequentie bij de huidige hogere buitentemperaturen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Bij mij start het met ca 300 watt maar loopt altijd door naar tegen de 500 watt. De techneut van Quatt zei dat die 500 watt het minimale vermogen blijft ook al kan hij met 300 watt starten. Eenmaal op 500 watt kan het minimale vermogen dan niet meer terug naar 300 en zit je vast aan de te hoge aanvoertemperatuur. En weg is de efficiency en zit je in een te warm huis omdat Quatt de sturing (nog) niet op orde heeft.
Herstart de thermostaat eens, stekker uit de gateway en weer erin. Daarna als je setpoint bijna op temperatuur is, zeg maar -0.1 of +0.1, zet je de T6 een halve graad hoger, even wachten (20 seconden) en zet je deze weer halve graad lager.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:21:
[...]
Bij mij start het met ca 300 watt maar loopt altijd door naar tegen de 500 watt. De techneut van Quatt zei dat die 500 watt het minimale vermogen blijft ook al kan hij met 300 watt starten. Eenmaal op 500 watt kan het minimale vermogen dan niet meer terug naar 300 en zit je vast aan de te hoge aanvoertemperatuur. En weg is de efficiency en zit je in een te warm huis omdat Quatt de sturing (nog) niet op orde heeft.
Hiermee forceer je dat de CiC nogmaals een calibratie doet en opnieuw een snelheid kiest.
Ik ben ervan overtuigd dat de CiC niet naar de 300watt zakt, ligt niet aan je thermostaat.
[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 04-01-2024 11:34 ]
Net een telefonische terugkoppeling van het RVO gehad ( super snelle reactie, is werkelijk top van de RVO, verdienen een pluim) over de wijziging van de Quatt naar A+++.
Voor installaties uitgevoerd in 2023 blijven de subsidiebedragen (€2.700) gelijk, voor zowel A++ als ook voor A+++. Er was dus geen hogere subsidie voor A+++ warmtepompen in 2023, De installatiedatum is hier leidend.
Voor installaties vanaf 2024 gelden voor de A+++ warmtepompen hogere subsidies, de RVO heeft deze week de informatie van Quatt ontvangen en ze hebben deze reeds al intern aangepast echter je ziet dit nu nog niet in de meldcodelijst terug (die is ook van dec-2023).
Helaas heeft de verhoging naar A+++ geen effect voor de installaties uit 2022 en 2023.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 04-01-2024 12:15 ]
Die begrijp ik maar het ligt idd niet aan de thermostaat. Ik begrijp nu ook dat de CiC niet naar de 300watt zakt omdat de compressor inmiddels water van 40 graden staat te persen op zijn laagste frequentie en daar 500 watt voor in rekening brengtmedu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:
[...]
Herstart de thermostaat eens, stekker uit de gateway en weer erin. Daarna als je setpoint bijna op temperatuur is, zeg maar -0.1 of +0.1, zet je de T6 een halve graad hoger, even wachten (20 seconden) en zet je deze weer halve graad lager.
Ik ben ervan overtuigd dat de CiC niet naar de 300watt zakt, ligt niet aan je thermostaat.
Deze minimale 500W van jou is volgens mij het effect van je door Quatt ingestelde warmteverlies, die staat dus te hoog. Dat zie je ook door de relatief hoge cv watertemperatuur van 40 graden bij jou.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Die begrijp ik maar het ligt idd niet aan de thermostaat. Ik begrijp nu ook dat de CiC niet naar de 300watt zakt omdat de compressor inmiddels water van 40 graden staat te persen op zijn laagste frequentie en daar 500 watt voor in rekening brengt
Mij mij draait de Quatt prima op en rond de 300W, soms zelfs nog ietsje lager. Mijn watertemperatuur komt veelal niet hoger dan 35-36 graden en als het buiten warmt is zelfs nog beduidend lager.
Meer munitie richting Quatt technical support. In het gesprek vanochtend heb ik dat 3 keer gevraagd maar dat was allemaal lastig omdat de Quatt dan niet meer de ketel zou kunnen laten bijspringen als het gaat vriezen.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Deze minimale 500W van jou is volgens mij het effect van je door Quatt ingestelde warmteverlies, die staat dus te hoog. Dat zie je ook door de relatief hoge cv watertemperatuur van 40 graden bij jou.
Mij mij draait de Quatt prima op en rond de 300W, soms zelfs nog ietsje lager. Mijn watertemperatuur komt veelal niet hoger dan 35-36 graden en als het buiten warmte is zelfs nog beduidend lager.
Misschien toch eens wat kennisuitwisseling organiseren met de technische staf van Quatt
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 04-01-2024 11:48 ]
Hij liegt. Ik heb wel logs dat urenlang rond de 400W blijft hangen, warmte 2000W. Buiten 7gr, water 30gr kamer 19gr.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:21:
[...]
De techneut van Quatt zei dat die 500 watt het minimale vermogen blijft ook al kan hij met 300 watt starten. Eenmaal op 500 watt kan het minimale vermogen dan niet meer terug naar 300 en zit je vast aan de te hoge aanvoertemperatuur.
Ik zie hem niet vaak terugmoduleren naar 300, maar wel regelmatig naar 370-380, dus ook dat klopt niet.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Klopt, maar ook je pompsnelheid van de Quatt heeft invloed op het verbruik. Als ie boven de 60% draait dan is je verbruik ook 350 a 370. Draait ie rond de 20%, bij mij als alle radiatoren open staan. Dan schommelt het rond de 300...SBL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Hij liegt. Ik heb wel logs dat urenlang rond de 400W blijft hangen, warmte 2000W. Buiten 7gr, water 30gr kamer 19gr.
Ik zie hem niet vaak terugmoduleren naar 300, maar wel regelmatig naar 370-380, dus ook dat klopt niet.
/f/image/JeTUGtRveQQ4m7Vw72DFh2qH.png?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Pompsnelheid van de Quatt? Die is bij mij altijd ~800l/uur. Pompvermogen wat daar voor nodig is?medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:
[...]
Klopt, maar ook je pompsnelheid van de Quatt heeft invloed op het verbruik. Als ie boven de 60% draait dan is je verbruik ook 350 a 370. Draait ie rond de 20%, bij mij als alle radiatoren open staan. Dan schommelt het rond de 300...
[Afbeelding]
Of bedoel je het pompen van het koelmiddel of nog wat anders? Da's weer een variabele die ik niet heb?
De pompsnelheid is bij mij zover ik het kan nagaan mooi constant (rond de 800 l/h) dat is natuurlijk afhankelijk van je afgiftesysteem, heb je duidelijk een veel te lage pompsnelheid ligt dat dus niet aan de Quatt maar aan jou afgiftesysteem.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:
[...]
Klopt, maar ook je pompsnelheid van de Quatt heeft invloed op het verbruik. Als ie boven de 60% draait dan is je verbruik ook 350 a 370. Draait ie rond de 20%, bij mij als alle radiatoren open staan. Dan schommelt het rond de 300...
[Afbeelding]
Daar moet in dit geval ook je focus op liggen. Dit aspect is al heel vaak langsgekomen in deel 1, anders voor lui die hier meer over willen weten, even op deel 1 teruglezen.
Ik zal daar in de TS ook nog een stukje aan wijden.
Die heeft niemand, ik verwacht dat hij de pompsnelheid van je cv systeem bedoeld.SBL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Pompsnelheid van de Quatt? Die is bij mij altijd ~800l/uur. Pompvermogen wat daar voor nodig is?
Of bedoel je het pompen van het koelmiddel of nog wat anders? Da's weer een variabele die ik niet heb?
Medu80 ziet meer dan de meesten.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:13:
[...]
Die heeft niemand, ik verwacht dat hij de pompsnelheid van je cv systeem bedoeld.
dat vraag ik me wel af

Wat wel vreemd is in je grafiek: de T6 gaat pas om warmte vragen rond 10u, terwijl ie om 8u al een hogere setpoint doorkrijgt dan de gemeten temp, weet je ook waarom ie 2 uur wacht met om warmte vragen?verguldebarman schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:50:
[...]
@medu80 @mrdop
Waarschijnlijk gebruik en vergelijk jij de gegevens van de CIC in HA. Ik gebruik de gegevens van de T6 (1e grafiek in mijn post) en vergelijk die met de gegevens van de CIC ((2e en 3e grafiek).
Ik heb een separate integratie voor de T6. Daardoor kan ik die uitlezen en onafhankelijk vergelijken met de CIC.
Mijn conclusie daaruit is dat de T6 warmtevraag los staat van de actie die de CIC neemt. Verder lijkt het er op dat de CIC alleen de kamertemperatuur als waarde uitleest om te bepalen welke actie genomen moet worden.
Serieus? Dus je ziet via OTGW een flame-on van de T6 doorkomen, terwijl deze op het display niets daarvan laat zien? Wat een bizar ding!medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:59:
[...]
Als je een Opentherm Gateway haalt, kun je zien dat ook zonder het vlammetje op het display, de T6 nog warmtevraag doet. [Afbeelding]
maw de CiC doet een "low-load" waar ie de wp in brokjes over tijd aan en uit zet, en zo het vermogen "uitsmeert" over de tijd?TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Ik dacht dat de Quatt ook gewoon lager dan 500W kon draaien?
Update: ah ik zie de opvolg-posts al die dat idd weerspreken
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 04-01-2024 12:48 ]
Daarmee haal je alle flexibiliteit en "zelflerendheid" uit het systeem. Het weer is nogal veranderlijk, nu is het 10C en in veel gevallen schiet de Quatt nu door en gaat "low-load" cq pendelen (tis niet echt pendelen want hij haalt de temp wel, maargoed).
En vanaf zaterdag gaat het vriezen, en zul je zien dat de Quatts ineens de boel niet meer warm genoeg krijgen, of de hele tijd de CV bijknallen die vervolgens weer voor overshoots zorgt ivm teveel vermogen.
Ik begrijp oprecht niet waarom ze de learnings van decenia lang temperatuur-beheersing niet toepassen en zo eigenwijs vasthouden aan deze aanpak. Het lijkt met name uit die angst voor "straks als het koud wordt moet de CV echt wel bijschakelen anders krijgen we boze klanten!" te komen.
Maar hoe moeilijk kan het zijn om gewoon het vermogen van de Quatt compressor dynamisch te laten moduleren, en te meten in hoeverre de gemeten retour-water temp en de ruimte-temperatuur de goede kant op gaan, en zo niet, na X tijd de CV ketel erbij aan te slingeren, ook modulerend in stapjes totdat je de juiste curves/deltas meet. Dat is echt al een opgelost probleem.
Klopt het dat de pompsnelheid wordt uitgelezen uit de JSON? Zal niet de eerste keer zijn dat datavelden "fixed" worden gezet in software. Heeft iemand die pompsnelheid in de JSON ooit zien veranderen?MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:31:
[...]
dat vraag ik me wel af, overigens heeft hij het over radiatoren, of hij heeft zijn Quatt aangepast en laat nu het koudemiddel door zijn radiatoren lopen
![]()
Hoe makkelijker de 800 l/h wordt gehaald, hoe lager de water pump level zal staan.
[ Voor 23% gewijzigd door s020506 op 04-01-2024 12:57 ]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ah je bedoelt hoe hard de pomp moet werken om de 800 l/h te bereiken (ivm weerstand in het systeem?), dat is pump level, en die is niet in de JSON maar wel via de API uit te lezen?s020506 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:56:
Medu80 heeft het over water pump level, denk ik. Die komt uit de API. En ik zie ook dat als die hoger is, er meer vermogen wordt verbruikt.
Hoe makkelijker de 800 l/h wordt gehaald, hoe lager de water pump level zal staan.
[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 04-01-2024 12:59 ]
Volgens mij bedoelt Medu80 “water pump level” (0-100%), wat aangeeft hoe hard de pomp in de Quatt draait. Harder = meer energie voor nodig.
Deze is te zien in de mobile api.
Bij mij draait die altijd rond de 40%.
Yep. Pomp kan max op 85% draaien. Als het toch meer kost, gaat de flow rate omlaag.olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Ah je bedoelt hoe hard de pomp moet werken om de 800 l/h te bereiken (ivm weerstand in het systeem?), dat is pump level, en die is niet in de JSON maar wel via de API uit te lezen?
Ok, dus zonder mobile api als de flow rate blijvend structureel onder de 800 l/uur komt dan draait de pomp op max 85%.s020506 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Yep. Pomp kan max op 85% draaien. Als het toch meer kost, gaat de flow rate omlaag.
Dat begrijp ik wel uit bovenstaande. Als je dat hebt, zou je eens kunnen kijken naar waar de weerstand in je systeem zit, bv diameter van je leidingen, afknellende ventielen, pompen die het volume limiteren etc.TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Ok, dus zonder mobile api als de flow rate blijvend structureel onder de 800 l/uur komt dan draait de pomp op max 85%.
Inderdaad. Ik zie dat nu ook....😵💫olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:36:
[...]
Wat wel vreemd is in je grafiek: de T6 gaat pas om warmte vragen rond 10u, terwijl ie om 8u al een hogere setpoint doorkrijgt dan de gemeten temp, weet je ook waarom ie 2 uur wacht met om warmte vragen?
Vermogen van alleen de pomp op 800l/u is eenvoudig af te lezen in de minuut voordat de compressor aangaat en de quatt alleen aan het rondpompen is. Bij mij ca 30 wattmedu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:
[...]
[Afbeelding]
Quatt zonder warmtevraag T6...
Bedoelen jullie dit?
Hieronder mijn JSON van gisteravond.
Temperatuur ging om 22.00 uur terug naar 21,5, maar had wel overshoot gehad blijkbaar op die 22°C.
Vervolgens heeft Quatt (volgens HW) vrolijk doorgewerkt op 340-350W tot vanmorgen 4.30 uur (maar daarbij de kamertemperatuur wel onder die 21,5 laten zakken)
:strip_exif()/f/image/Rd6HoRG9QRMt9VJTjZt3Aora.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
in json feed zie je wel kleine fluctuaties, echter die zitten (bij mij dan) altijd rond die 800 l/h (afgerond). zou je uit deze kleine afwijkingen kunnen afleiden dat hij wel in staat is om de pompsnelheid continu bij te stellen? van een Fix lijkt het dus niet te zijn.olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:56:
[...]
Klopt het dat de pompsnelheid wordt uitgelezen uit de JSON? Zal niet de eerste keer zijn dat datavelden "fixed" worden gezet in software. Heeft iemand die pompsnelheid in de JSON ooit zien veranderen?
Ben nieuw hier en heb geen verstand van warmtepompen of cv installaties, heb wel enig inzicht in techniek. Wij zitten te overwegen om een Quatt aan te schaffen. Het installatie gesprek is ingepland voor 22 januari.
Mijn huidige situatie:
- Woning is geschakeld vrijstaand (garages tussen de huizen).
- Vloerverwarming beneden, radiatoren boven.
- Nefit Topline uit 2008.
- Huidig gasverbruik ±1200 m3/jr.
- Koken electrisch.
- Op dit moment thermostaat de hele dag op 20°C met nachtverlaging naar 19°C.
Vraag is Quatt hier de juiste oplossing is.
Ik wil de ketel nog niet vervangen, behalve als dat nodig is.
Voordeel van Quatt heb ik al gezien is dat er geen binnenunit is en dat is wel fijn vanwege plaatsgebrek.
Wil behalve natuurlijk in het begin niet al te veel bezig zijn met inregelen ed.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Alvast bedankt.
Ik heb dit probleem, vandaag en vorige weken, al via chat, mail en noodnummer gemeld aan Quatt, maar -behalve een advies om een lan-kabel aan te sluiten (die zit er al) - geen hulp/oplossing. Beetje teleurstellend.
Als ik nu de CiC herstart is dan alle data verloren, of staat dit nog ergens in de Quatt-wolk? Ik vraag dit ivm eventuele foutopsporing door tech support.
/f/image/ycLKYQtQEADGJele0nhy0z0d.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Marelli7 op 04-01-2024 14:08 . Reden: opmaak ]
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Zitten jullie inmiddels al op 2.9 😜
En moet ik nu een reset (stekker er uit/stekker er in) doen op ketel, thermostaat en buitenunit om zeker te zijn dat alle software verbeteringen ook gaan werken?
[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 04-01-2024 14:13 ]
De installateurs link welke je hier doorstuurd gaat over een "T6 PRO". Lijkt meer een model voor de VS markt gezien dat alles in Fahrenheit staat.olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:51:
[...]
YouTube: Comfort instellingen Chronotherm Touch (Modulation) | Honeywell Home
En dit vond ik nog voor een T6, het installateurs (ISU) menu: https://manuals.plus/nl/h...dvanced_setup_options_isu
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Klinkt als een vergelijkbaar woonsituatie als bij mij. Ik denk dat het altijd een goede keuze is om een hybride warmtepomp te nemen (zelfs in een matig geïsoleerd huis, zoals ik heb), omdat;Bosfazant schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:04:
Goeiemiddag.
Ben nieuw hier en heb geen verstand van warmtepompen of cv installaties, heb wel enig inzicht in techniek. Wij zitten te overwegen om een Quatt aan te schaffen. Het installatie gesprek is ingepland voor 22 januari.
Mijn huidige situatie:Quatt zou op het garagedak kunnen, moet alleen dan 2 maal een doorvoer door beton worden geboord (van bijkeuken waar CV hangt naar garage en daar door het dak, ook beton).
- Woning is geschakeld vrijstaand (garages tussen de huizen).
- Vloerverwarming beneden, radiatoren boven.
- Nefit Topline uit 2008.
- Huidig gasverbruik ±1200 m3/jr.
- Koken electrisch.
- Op dit moment thermostaat de hele dag op 20°C met nachtverlaging naar 19°C.
Vraag is Quatt hier de juiste oplossing is.
Ik wil de ketel nog niet vervangen, behalve als dat nodig is.
Voordeel van Quatt heb ik al gezien is dat er geen binnenunit is en dat is wel fijn vanwege plaatsgebrek.
Wil behalve natuurlijk in het begin niet al te veel bezig zijn met inregelen ed.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Alvast bedankt.
- je gas bespaart. Tussen de 70 en 80% voorspelt, maar ik heb inmiddels 90% minder gas voor het verwarmen van het huis
- de levensduur van je CV ketel daarmee verlengt
- en ook nog eens geld bespaart
Daarbij is de Quatt een prima oplossing, vooral omdat de terugverdientijd zo lekker kort is.
Mijn situatie is trouwens als volgt;
Vrijstaande woning, geschakeld met de achterkant. HR glas, flinke grote ramen tot 4m hoogte, alles open verbonden in verschillende woonlagen 300m3, bijna nergens deuren, kids die vergeten de ramen te sluiten, vw in de woonkamer, rest type 10 radiatoren. Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis.
[ Voor 9% gewijzigd door verguldebarman op 04-01-2024 14:32 ]
Klopt, radiator open of dicht zorgt ervoor dat je pomp sneller of langzamer gaat lopen om de 800 liter te handhaven. In mijn geval met TADO thermostaatknoppen gaat soms een kamer op 16 graden als er niemand is. Dan gaat de pompsnelheid percentage omhoog. Maximum is 85%. Als ik alleen de vloerverwarming laat lopen is het 85%, wordt dus tijd voor een pomploze verdeler...MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:47:
[...]
in json feed zie je wel kleine fluctuaties, echter die zitten (bij mij dan) altijd rond die 800 l/h (afgerond). zou je uit deze kleine afwijkingen kunnen afleiden dat hij wel in staat is om de pompsnelheid continu bij te stellen? van een Fix lijkt het dus niet te zijn.
/f/image/0MvRCstT4GpYSSzMeJ5QeX1s.png?f=fotoalbum_large)
hij stelt het pompvermogen bij om de continue (ideale) 800 l/h pompsnelheid te kunnen bereiken. Tenminste, zo begrijp ik het uit andere posts.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:47:
[...]
in json feed zie je wel kleine fluctuaties, echter die zitten (bij mij dan) altijd rond die 800 l/h (afgerond). zou je uit deze kleine afwijkingen kunnen afleiden dat hij wel in staat is om de pompsnelheid continu bij te stellen? van een Fix lijkt het dus niet te zijn.
Zou kunnen hoor, al zie ik wel een instelling waar je kunt switchen tussen Celcius en Fahrenheit.HarryInia schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:19:
[...]
De installateurs link welke je hier doorstuurd gaat over een "T6 PRO". Lijkt meer een model voor de VS markt gezien dat alles in Fahrenheit staat.
Ja, dat denk ik dus ook, hij is gewoon in staat om het pompvermogen bij te stellen om steeds rond die ideale 800l/h te komen, hij zou dus ook anders kunnen.olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:39:
[...]
hij stelt het pompvermogen bij om de continue (ideale) 800 l/h pompsnelheid te kunnen bereiken. Tenminste, zo begrijp ik het uit andere posts.
Die temperature outside waardes, die neem ik aan ook in de JSON staan, kloppen die een beetje met de daadwerkelijke buitentemp?medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:41:
[...]
Klopt, maar meer als compressorspeed, compressordemand en pomplevel is het niet. Als ze deze drie implementeren in de JSON heb je niets meer aan de Mobile API. Hieronder een screenshot van de Mobile API.
[Afbeelding]
Vreemde is, dat als mijn CV aanstaat deze op 900liter draait en ik geen geruis hoor. Maar als de Quatt draait op 800 hoor ik wel geruis in de leidingen. Ik heb bewust mijn cv pomp vrij hoog staan omdat ik op een lage temperatuur mijn huis kan verwarmen.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Ja, dat denk ik dus ook, hij is gewoon in staat om het pompvermogen bij te stellen om steeds rond die ideale 800l/h te komen, hij zou dus ook anders kunnen.
Geen idee, komt redelijk overeen denk ik toch.olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Die temperature outside waardes, die neem ik aan ook in de JSON staan, kloppen die een beetje met de daadwerkelijke buitentemp?
Het is niet de T6 waar wij het hier op dit forum over hebben.olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:42:
[...]
Zou kunnen hoor, al zie ik wel een instelling waar je kunt switchen tussen Celcius en Fahrenheit.
Is hij wel interessant?
Geen idee, als die sensor hele andere waardes meet dan de daadwerkelijke buitentemp (door whatever reason) dan zou dat mogelijk ook nog wel onvoorspelbaar gedrag van de CiC/Quatt kunnen verklaren. Dat ie bv denkt dat het (veel) warmer of kouder buiten is dan daadwerkelijk het geval, en daar vervolgens het vermogen op aanpast.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Geen idee, komt redelijk overeen denk ik toch.
ik vrees dat dit weer zo'n voorbeeld is van Quatt om zo veel mogelijk aspecten uit te zetten die mogelijk het verbruik negatief (door een foutive wwarde) kunnen beinvloeden.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Vreemde is, dat als mijn CV aanstaat deze op 900liter draait en ik geen geruis hoor. Maar als de Quatt draait op 800 hoor ik wel geruis in de leidingen. Ik heb bewust mijn cv pomp vrij hoog staan omdat ik op een lage temperatuur mijn huis kan verwarmen.
Verhogen van pompsnelheid betekend meer verbruik en dat wil de onwetende klant en dus Quaat niet, dat een tweaker daar heel anders naar kijk is een heel ander verhaal.
Ik vrees dat daar de insteek van Quatt (zo eenvoudig en foolproof mogelijk botst met dat wat een gemiddelde tweaker wil, die wil gewoon aan zo veel mogelijk instellingen kunnen draaien.
Geen idee, ook geen idee of je deze uberhaupt kunt kopen, was een google search resultaat.HarryInia schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:48:
[...]
Het is niet de T6 waar wij het hier op dit forum over hebben.
Is hij wel interessant?
volgens mij ook, ik heb naast de Quatt buiten een switchbot buitentermometer hangen, ik vergelijk deze soms wel eens (helaas nog geen HA systeem, want dan kon ik die beide direct vergelijken), tot nu toe geen schokkende afwijkingen gezien.medu80 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:46:
[...]
Geen idee, komt redelijk overeen denk ik toch.
Dat denk ik niet. Over het algemeen is een hogere flow beter voor een warmtepomp, een hogere flow geeft een betere efficientie.MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:51:
[...]
ik vrees dat dit weer zo'n voorbeeld is van Quatt om zo veel mogelijk aspecten uit te zetten die mogelijk het verbruik negatief (door een foutive wwarde) kunnen beinvloeden.
Verhogen van pompsnelheid betekend meer verbruik en dat wil de onwetende klant en dus Quaat niet, dat een tweaker daar heel anders naar kijk is een heel ander verhaal.
Ik vrees dat daar de insteek van Quatt (zo eenvoudig en foolproof mogelijk botst met dat wat een gemiddelde tweaker wil, die wil gewoon aan zo veel mogelijk instellingen kunnen draaien.
Ik vermoed dat ze een goedkope pomp hebben gekozen die niet krachtig genoeg is. En als ze de flow gaan verhogen, dan is de pomp is veel gevallen niet in staat om die hogere flow te halen. Ze willen een one-size-fits-all oplossing en zo goedkoop mogelijk.
Hier is het eerder over gegaan. Ik weet alleen niet meer de conclusie was waarom de flow (maar) 800 l/h is.
een te hoge flow heeft echter ook nadelen, denk bv aan ruis in je leidingen, vergeet niet dat de CV leidingen en ook radiatoren eigenlijk niet bedoeld zijn met een dergelijke grote flow, zeker met radiatoren daalt je overdacht nog meer met elke verhoging van je flow. daar zit je volgens mij ook niet op te wachten.s020506 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Dat denk ik niet. Over het algemeen is een hogere flow beter voor een warmtepomp, een hogere flow geeft een betere efficientie.
Ik vermoed dat ze een goedkope pomp hebben gekozen die niet krachtig genoeg is. En als ze de flow gaan verhogen, dan is de pomp is veel gevallen niet in staat om die hogere flow te halen. Ze willen een one-size-fits-all oplossing en zo goedkoop mogelijk.
Hier is het eerder over gegaan. Ik weet alleen niet meer de conclusie was waarom de flow (maar) 800 l/h is.
En ja, gezien de prijs die je betaald zal daar ook enig verschil inzitten, als je een nibe hebt zal de pomp ook wel wat beter cq meer range hebben, daar betaal je echter ook een forse prijs voor.
De slimmigheden van mijn thermostaat maar weer aanzetten dan?TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Haha, dat was ook mijn eerste reactie maar volgens de quatt specialist was dat ook weer niet de bedoelingYsbeer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:33:
[...]
De slimmigheden van mijn thermostaat maar weer aanzetten dan?
Ik begrijp dat de instellingen voor de pompschakelaar wanneer deze moet beginnen wel omlaag zullen moeten..staat nu op 35 graden volgens mij.
En ik heb de klem nu op de toevoerleiding van de cv...moet deze ook verplaats worden?
Ik had een Amframatic pompschakelaar en ben daar van afgestapt. Welke pompschakelaar je ook neemt welke op temp schakelt (ook die met hysteresis) kwam ik niet mee uit.Michel242186 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:38:
ik krijg over een paar weken ook mijn quatt en was benieuwd of hier meer mensen een amframatic pompschakelaar (voor pomp VV) gebruiken inclusief een quatt?
Ik begrijp dat de instellingen voor de pompschakelaar wanneer deze moet beginnen wel omlaag zullen moeten..staat nu op 35 graden volgens mij.
En ik heb de klem nu op de toevoerleiding van de cv...moet deze ook verplaats worden?
Wat je wilt is dat de pomp AAN gaat op het moment dat de WP aan gaat en UIT op het moment dat de WP weer uit is. Dit gebeurd bij een WP altijd op verschillende temp momenten...
Ik heb het ideale gevonden bij de SPC (van Patrick @Lasoul , een mede-tweaker); https://github.com/patrickvorgers/SPC. Deze kan op verschillende soorten bronnen de pomp aan of uit zetten. Ik gebruik nu de JSON feed voor het AAN/UIT signaal. Werkt heel stabiel en altijd op het juiste moment (niet te lang/niet te kort). Daar komt bij dat je Tin en Tretour, dus de delta T van je vloerverwarming, altijd zichtbaar hebt. Deze Temp sensoren heb je dus niet nodig om te schakelen maar puur voor het monitoren. De 2 extra (het zijn er 4 in totaal) Temp sensoren heb ik op "Ketel" in en uit geplaatst zodat ik precies kan zien wanneer de "ketel" bijschakeld en hoeveel Delta T dit geeft.
[ Voor 5% gewijzigd door HarryInia op 04-01-2024 16:10 ]
Nadat ik rond 11 uur bovenstaande had gedaan, heb ik direct daarna telefonisch contact gehad met Quatt en daar mijn probleem uitgelegd met de opmerking dat het leek alsof de Quatt in silent mode stond. Zij zouden daar later op de dag op terug komen. Na een kwartiertje al kreeg ik een mail met de volgende tekst:pietjm schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:37:
[...]
Ik heb het een half uurtje geleden meteen gedaan. Effect nu is dat er met iets minder power er evenveel geleverd wordt (eerst ongeveer 620W input vs 3000 output; nu 550 vs 3000), dus iets beter COP, maar de temperatuur in de kamer is gedaald van 19,3 naar 19,1 graden bij een ingestelde 19,5. En die kamertemperatuur moest nu juist omhoog. Kan natuurlijk toeval zijn.
I hope this email finds you well.
I would like to ask you if you have seen the issue again.
i checked your data and consumption and it seems that the temperature set in the thermostaat is always reach (with the time needed).
I would like to give you some suggestions in order to have a better performance with the quatt.
i can see that sometimes you have 19 degrees and you set 21 and then you cool down until 18 and ask again for 20 few hours later.
As we are a low temperature and slow heat system should be better if the cool down and warm up will be reduce, in this way quatt will work on that in a better way and the performance will be higher, and even the savings.
We suggest to heat up one degree per time, for example 18-19 and then 19-20 and then 20-21 and to cool down not more than 1 or 2 degrees.
A constant temperature, even if hotter, will savings more than swinging between higher and lower temperature.
Please let me know if everything is clear or if you still have any question.
Een behoorlijk onbevredigend antwoord en ook helemaal fout wat ze over de temperatuur zeggen. Ik haal de ingestelde temperatuur vrijwel nooit sinds half december. Ook de opmerking over het wisselen van de temperatuur op de thermostaat klopt niet. Heb ik zegge en schrijve 1 keer gedaan om het warmer in huis te krijgen.
Dus direct terug gemaild en tijdens het schrijven van dat mailtje zag ik dat zowel de CiC als de Quatt helemaal gestopt waren, om na heel korte tijd weer te starten.
Het gevolg was dat de Quatt met meer power begon te werken en de rest van de dag is het prima warm geweest in huis met een vrijwel constante temperatuur van 19,75 graden volgens json op de ingestelde 19,5. Ik vond dat mooi. Zie de schermafbeelding voor het stroomverbruik.
Ook vanmorgen was de woonkamer redelijk snel op temperatuur met een watertemperatuur van bijna 50 graden. Ook een redelijk constante temperatuur.
Het lijkt dus opgelost en het stoppen van de CiC en de Quatt doet mij vermoeden dat ze nogmaals de firmware hebben geupload hoewel mijn problemen al begonnen met versie 2.7.1. De 2.8.0 versie maakte niets uit.
Ik heb op mijn mail en hun mogelijke actie nog niets van hun gehoord.
/f/image/0XJVpR8buTH3PjtElilFxCyp.png?f=fotoalbum_large)
Dit was de dag ervoor:
/f/image/z4er0iDsPfjVG6EIQ1SNNy2N.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door pietjm op 04-01-2024 16:02 ]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Je zegt dat je niet wisselt op de thermostaat, maar zo te zien doe je wel aan nachtverlaging via de thermostaat?pietjm schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:58:
[...]
Nadat ik rond 11 uur bovenstaande had gedaan, heb ik direct daarna telefonisch contact gehad met Quatt en daar mijn probleem uitgelegd met de opmerking dat het leek alsof de Quatt in silent mode stond. Zij zouden daar later op de dag op terug komen. Na een kwartiertje al kreeg ik een mail met de volgende tekst:
I hope this email finds you well.
I would like to ask you if you have seen the issue again.
i checked your data and consumption and it seems that the temperature set in the thermostaat is always reach (with the time needed).
I would like to give you some suggestions in order to have a better performance with the quatt.
i can see that sometimes you have 19 degrees and you set 21 and then you cool down until 18 and ask again for 20 few hours later.
As we are a low temperature and slow heat system should be better if the cool down and warm up will be reduce, in this way quatt will work on that in a better way and the performance will be higher, and even the savings.
We suggest to heat up one degree per time, for example 18-19 and then 19-20 and then 20-21 and to cool down not more than 1 or 2 degrees.
A constant temperature, even if hotter, will savings more than swinging between higher and lower temperature.
Please let me know if everything is clear or if you still have any question.
Een behoorlijk onbevredigend antwoord en ook helemaal fout wat ze over de temperatuur zeggen. Ik haal de ingestelde temperatuur vrijwel nooit sinds half december. Ook de opmerking over het wisselen van de temperatuur op de thermostaat klopt niet. Heb ik zegge en schrijve 1 keer gedaan om het warmer in huis te krijgen.
Dus direct terug gemaild en tijdens het schrijven van dat mailtje zag ik dat zowel de CiC als de Quatt helemaal gestopt waren, om na heel korte tijd weer te starten.
Het gevolg was dat de Quatt met meer power begon te werken en de rest van de dag is het prima warm geweest in huis met een vrijwel constante temperatuur van 19,75 graden volgens json op de ingestelde 19,5. Ik vond dat mooi. Zie de schermafbeelding voor het stroomverbruik.
Ook vanmorgen was de woonkamer redelijk snel op temperatuur met een watertemperatuur van bijna 50 graden. Ook een redelijk constante temperatuur.
Het lijkt dus opgelost en het stoppen van de CiC en de Quatt doet mij vermoeden dat ze nogmaals de firmware hebben geupload hoewel mijn problemen al begonnen met versie 2.7.1. De 2.8.0 versie maakte niets uit.
Ik heb op mijn mail en hun mogelijke actie nog niets van hun gehoord.
[Afbeelding]
Dit was de dag ervoor:
[Afbeelding]
en:
Waarom moet je zo heet stoken? Een warmtepomp is een traag systeem, ruimtes "snel op termperatuur" krijgen is echt niet hoe je een wp-systeem efficient gebruikt. Misschien dat de medewerker dat probeerde te communiceren?Ook vanmorgen was de woonkamer redelijk snel op temperatuur met een watertemperatuur van bijna 50 graden. Ook een redelijk constante temperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 04-01-2024 16:15 ]
Ten eerste zou ik eens kijken wat de Quatt voor pompsnelheid haalt als de pomp van de VVW helemaal uit staat. Als de 800 liter gehaald blijft worden (hangt ook af van de setup van de verdeler, je moet hiervoor het mengen wel uit kunnen schakelen), is een simpele tijdschakelaar die iedere 24 uur een paar minuten inschakelt voldoende om de pomp te beschermen.Michel242186 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:38:
ik krijg over een paar weken ook mijn quatt en was benieuwd of hier meer mensen een amframatic pompschakelaar (voor pomp VV) gebruiken inclusief een quatt?
Persoonlijk haal ik rond de 640 zonder dat de pomp aanstaat, en rond de 760 als de VVW pomp wordt ingeschakelt. De pomp kost me echter wel 80 watt, dus ik heb nu een slimme schakelaar zo ingesteld dat de pomp alleen draait als de Quatt meer dan 4500 watt aan warmte levert, met als redenatie dat rond dat punt de extra afgifte en dus iets hogere efficientie gaat opwegen tegen het verbruik van de pomp.
En zodra ik FE ga gaat de pomp en thermostatisch ventiel het systeem uit waardoor ik de flow waarschijnlijk verbeter tot die 800 l/u.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 04-01-2024 16:21 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Je warmteoverdracht daalt niet met verhoging van de flow (alleen per liter, maar who cares).MacD007 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:22:
[...]
vergeet niet dat de CV leidingen en ook radiatoren eigenlijk niet bedoeld zijn met een dergelijke grote flow, zeker met radiatoren daalt je overdacht nog meer met elke verhoging van je flow. daar zit je volgens mij ook niet op te wachten.
Bij 800 l/uur hoef je geen bijzondere eisen te stellen aan leidingsysteem. Als ik Quatt was, zou dat een reden zijn om er voor te kiezen.
Het ging om wisselen van temperatuur overdag wat ik 1 keer gedaan heb.olafmol schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:12:
[...]
Je zegt dat je niet wisselt op de thermostaat, maar zo te zien doe je wel aan nachtverlaging via de thermostaat?
en:
[...]
Waarom moet je zo heet stoken? Een warmtepomp is een traag systeem, ruimtes "snel op termperatuur" krijgen is echt niet hoe je een wp-systeem efficient gebruikt. Misschien dat de medewerker dat probeerde te communiceren?
Ik heb 1 graad nachtverlaging. Vervolgens om 06.30u naar 19 graden en om 08.00u naar 19,5 graden. Dat is rustig opbouwen. Die 50 graden regelt Quatt dus zelf, maar het was vanmorgen heerlijk warm.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Klopt, 2.9.0TeslaNerd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:11:
Software update update: na 2 weken heeft tech support op afstand voor mijn CiC de software bijgewerkt naar 2.8.0.
Zitten jullie inmiddels al op 2.9 😜
En moet ik nu een reset (stekker er uit/stekker er in) doen op ketel, thermostaat en buitenunit om zeker te zijn dat alle software verbeteringen ook gaan werken?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
😱
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.