Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb het een half uurtje geleden meteen gedaan. Effect nu is dat er met iets minder power er evenveel geleverd wordt (eerst ongeveer 620W input vs 3000 output; nu 550 vs 3000), dus iets beter COP, maar de temperatuur in de kamer is gedaald van 19,3 naar 19,1 graden bij een ingestelde 19,5. En die kamertemperatuur moest nu juist omhoog. Kan natuurlijk toeval zijn.
Ik had immers hetzelfde: voorstel Quatt was om warmteverlies nog iets omhoog te zetten, omdat doeltemperatuur niet werd bereikt (en Quatt bleef "kabbelen").
Niets meer gehoord, dus net nog 1 ingeschoten om daar op te wijzen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:45
Friezin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Ik had immers hetzelfde: voorstel Quatt was om warmteverlies nog iets omhoog te zetten, omdat doeltemperatuur niet werd bereikt (en Quatt bleef "kabbelen").
Niet meer gehoord, dus net nog 1 ingeschoten om daar op te wijzen.
Ik heb ze net aan de telefoon gehad. Ze gaan het nakijken vandaag en ik koppel dat natuurlijk terug.

Voor zover ik weet staat mijn warmteverlies op 6 kWh en zelf kwam ik op 5 kWh, dus dat lijkt goed te zijn.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Ik heb ze net aan de telefoon gehad. Ze gaan het nakijken vandaag en ik koppel dat natuurlijk terug.

Voor zover ik weet staat mijn warmteverlies op 6 kWh en zelf kwam ik op 5 kWh, dus dat lijkt goed te zijn.
En dan blijft het jammer dat we dit zelf niet kunnen instellen.
Dan had je bijv. die 5 (of misschien toch 7 voor ietsje meer power) even een paar dagen zelf kunnen testen ....
Nu blijven we afhankelijk.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Het is voor mij nog steeds niet duidelijk waar de CiC sturing deze vrij grove parameter “warmteverlies” voor nodig heeft. Als ik de formules in het Warmteverlies Excel goed begrijp dat kan mijn Quatt deze waarde voor “warmteverlies” continu zelf berekenen met de energie die per uur in het huis wordt gestopt, de kamer temperatuur , en de buitentemperatuur.
De CiC kan het vermogen van de quatt continu aanpassen in stappen van 25 watt regelbaar tussen ca 250 en 2000 watt en de CiC krijgt daar direct feedback op via de nauwkeurige kamertemperatuur via opentherm.
Wat is het nut dan van de grove instelling van 4, 5, 6 of 7 kwh voor “Rated maximum house power” zoals Quatt technical support blijkbaar zelf deze “warmteverlies” instelling benoemt?

Nb bij mijn bestelling werd in mijn technical report ook geen warmteverlies genoemd. Wordt dat nu weer wel genoemd bij nieuwe offertes?

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2024 12:03 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:02:
Heb een verzoek ingediend, als feedback op de app, om in startscherm ook watertemperatuur te zien (flowMeter.waterSupplyTemperature).
Dat kan me vertrouwen geven dat de Quatt hard genoeg werkt en of het nodig is dat CV wordt bijgeschakeld.
(en dan heb ik JSON bijna niet meer nodig)

Als jullie dat ook erg handig lijkt...
Als ze dan er toch mee bezig zijn zou of de deltaT of de retourT ook wel handig zijn idem voor de flow

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:59:
Het is voor mij nog steeds niet duidelijk waar de CiC sturing deze vrij grove parameter “warmteverlies” voor nodig heeft. Als ik de formules in het Warmteverlies Excel goed begrijp dat kan mijn Quatt deze waarde voor “warmteverlies” continu zelf berekenen met de energie die per uur in het huis wordt gestopt, de kamer temperatuur , en de buitentemperatuur.
De CiC kan het vermogen van de quatt continu aanpassen in stappen van 25 watt regelbaar tussen ca 250 en 2000 watt en de CiC krijgt daar direct feedback op via de nauwkeurige kamertemperatuur via opentherm.
Wat is het nut dan van de grove instelling van 4, 5, 6 of 7 kwh voor “Rated maximum house power” zoals Quatt technical support blijkbaar zelf deze “warmteverlies” instelling benoemt?
Tja..
Die vraag hebben we ons allemaal al eerder gesteld.....
Daar hoef je ook geen "AI" voor, is al een oude techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Als ze dan er toch mee bezig zijn zou of de deltaT of de retourT ook wel handig zijn idem voor de flow
Gewoon een Tweakers pagina in de app erbij die door Marco Boers e.a. mag worden ingericht

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Nb bij mijn bestelling werd in mijn technical report ook geen warmteverlies genoemd. Wordt dat nu weer wel genoemd bij nieuwe offertes?
Blijkbaar is die AI toch dommer dan ze zelf doen voorkomen. Dus voor Quatt nog heel wat werk aan de winkel om het beter te laten lopen.
Ik zou verwachten als ze een eigen thermostaat zouden hebben die precies dat doet wat de CIC nodig heeft om een zo optimale aansturing voor de warmtepomp te realiseren er een hele boel problemen opgelost kunnen worden. Ik hoop dat Quatt hier ook regelmatig mee aan het lezen is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Gewoon een Tweakers pagina in de app erbij die door Marco Boers e.a. mag worden ingericht
Ik vrees dat dit een of honderden bruggen te ver is, het is geen hobbyclub maar een bedrijf waar ook andere belangen en rol spelen, oa cyberveiligheid en eigen bedrijfsidentiteit, dat wil je niet uit handen geven als je daar geen controle over hebt.

Als ze het er gewoon bijzetten, de informatie is gewoon direct vanuit de app beschikbaar, ze moeten deze parameters gewoon lezen en dan tonen. Daar zit echt niets ingewikkelds bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:50

Het warmteverlies is per dag verschillend. Deze vastzetten op een gemiddelde draagt mogelijk niet bij aan efficiëntie? Maar misschien is dit de enige mogelijkheid.... Iemand die dit kan uitleggen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Het lijkt mij ook een hele uitdaging de regelsoftware voor de CiC te tunen voor de verschillende thermostaten op de lijst met goedgekeurde thermostaten die met de verhalen hier in het forum duidelijk verschillend gedrag vertonen.
Wordt het type thermostaat ook ingesteld door de installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Als ik in mijn grafiek zowel thermostat.heating en Heatpump QC supervisory control mode laat zien dan bepaalt de thermostaat of de Quatt aan mag en zo lang de thermostaat ON staat mag de CiC de warmtevraag sturen.

Ik denk dat dit veel onduidelijkheid verklaart in sturing door onze thermostaten en sturing door de CiC

[Afbeelding]
Inderdaad, bij jou stuurt de CIC, bij mij een combinatie. Zal waarschijnlijk bij jou iets zuiniger zijn. Maar toen ik de T6 nog had was de grotere hysteresis voor mijn huis (120 jaar oud) oncomfortabel. Voor mij is de keuze ook echt comfort boven efficiëntie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvs3YtnrqDvBRwgdLxCuKGMBvrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbdP8BQAZQZwy3xfeYZfBetH.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Huiswerk gedaan: warmteverlies ongeveer 4.5 kW

[Afbeelding]
Deed je ketel helemaal niets aan verwarming in bovenste blok? Quatt geeft schatting in de app.
Heb je de dagen met zon/gourmetstel/oliebolbak-verwarming in de kamer er wel uit gelaten? Ik zou de hoogste warmteverlies-waardes maar aanhouden, als je toen niet voor de vogels hebt gestookt of je huis aan het opwarmen was.

(@Spykie had jij die excel gemaakt? misschien kolomtitel aanpassen van "CV" naar "ketel", want Quatt + ketel doen allebei CV.)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:43

Ik ben toch benieuwd hoe je aan deze informatie komt over de stappen van 25watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Deed je ketel helemaal niets aan verwarming in bovenste blok? Quatt geeft schatting in de app.
Heb je de dagen met zon/gourmetstel/oliebolbak-verwarming in de kamer er wel uit gelaten? Ik zou de hoogste warmteverlies-waardes maar aanhouden, als je toen niet voor de vogels hebt gestookt of je huis aan het opwarmen was.

(@Spykie had jij die excel gemaakt? misschien kolomtitel aanpassen van "CV" naar "ketel", want Quatt + ketel doen allebei CV.)
Nee, sinds mijn Quatt installatie op 21 december doet mijn ketel niets meer aan verwarming van het huis. Alleen af en toe met 0,01m3 gas het water voor de buitenunit verwarmen tot 18 graden. Benieuwd hoe het komend koude weekend zal gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:03:
[...]

DeltaT zou in mijn ogen dubbelop zijn met kW Warmte. Nu 3,9kW warmte, dus zal deltaT 4graden zijn.
En als Ta erin staan, weet ik Tr dus ook ongeveer.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
medu80 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Ik ben toch benieuwd hoe je aan deze informatie komt over de stappen van 25watt.
Afgelezen uit de grafiek in HA

vermogenspunten waargenomen:
296 watt
322 watt
345 watt
367 watt
391 watt
415 watt
422 watt
447 watt
470 watt
Etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgwioeHlm52_Xnb20d3vh-YdAC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/CZS5XV5dJ4tIzGGJ9LjoJttd.gif?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:41:
[...]

Lijkt me niet heel raar toch? Volgens mij is dat ook precies hoe de Quatt zou moeten werken, al zou idd die ketel pas moeten bijspringen als ie het een tijdje zelf op max vermogen heeft geprobeerd en dat niet snel genoeg ging.

Die rare “sprongen” van vermogen, of ineens de cv ketel bij laten springen, hebben volgens mij met name met die “vermogen” parameter die Quatt zelf instelt te maken, en evt een bug in hun logica/formule.

Ik snap, net als @flippy, ook die focus op delta niet. Het gaat erom de aanvoertemp te bereiken die nodig is om je huis op temp te krijgen en/of te houden. De delta heeft veel meer te maken met hoe je je afgifte systeem (waterzijdig) hebt ingeregeld. Maar dat terzijde.
Inderdaad indirecte focus op delta T, omdat dat (sterk) samenhangt met de aanvoertemperatuur. Hogere aanvoertemperatuur = hogere delta T. Het draait om beiden. Hoge aanvoertemperatuur zonder delta T krijg je je huis niet warm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
onlinaius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 02:41:
[...]

Pas je nachtverlaging toe? Als je bij 7 graden vaak boven de 1000 watt draait klinkt dat als een zeer traag systeem, of als een Quatt met een aardig beperkte capaciteit ten opzichte van het huis.

Ik heb normaal geen moeite met nachtverlaging, maar in jouw geval zou ik het toch niet aanraden denk ik.
Quatt heeft idd wel beperkte capaciteit ten opzichte van het huis. Ik schat dat hij het tot 5-6-7 graden alleen kan met redelijke COP. Hij krijgt zeg maar 70kWh aan warmte per etmaal het huis in op efficiënte manier. Maar als het kouder is dan 6 graden lukt het misschien nog wel maar duurt het te lang.

Daarom ook geen nachtverlaging. Maar eerlijk gezegd met de ketel en vloerverwarming duurder het ook echt lang voordat het VVW deel van het huis op temperatuur was. Denk dunne buizen en hoge HOH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Afgelezen uit de grafiek in HA

vermogenspunten waargenomen:
296 watt
322 watt
345 watt
367 watt
391 watt
415 watt
422 watt
447 watt
470 watt
Etc

[Afbeelding]
Heeft meer met buitentemperatuur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Quatt geeft schatting in de app.
Waar zit die schatting in de app van Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
medu80 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:58:
[...]
Heeft meer met buitentemperatuur te maken.
Eh, dit gaat over de stappen van 25 watt waarmee de CiC het vermogen kan regelen. Hoe de CiC dat regelt en hoe de buitentemperatuur daar mee te maken heeft staat daar toch los van O_o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Waar zit die schatting in de app van Quatt?
Oranje cijfers/balkjes in "Inzicht" tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Inderdaad indirecte focus op delta T, omdat dat (sterk) samenhangt met de aanvoertemperatuur. Hogere aanvoertemperatuur = hogere delta T. Het draait om beiden. Hoge aanvoertemperatuur zonder delta T krijg je je huis niet warm mee.
Je bedoelt het vast goed, maar toch klopt het niet.
De deltaT (+) in de Quatt is afhankelijk van hoe hard hij staat.
De deltaT (-) in je radiator/vloer is afhankelijk van je afgifte.
DeltaT is een gevolg.

800liter per uur met Ta 32 en Tr 28 (avg 30, deltaT 4) = 1600 l/uur met Ta 31 en Tr 29 (avg 30, deltaT 2)
Halvering deltaT, huis net zo warm (en iets betere COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borisheyl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01-2024
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Oranje cijfers/balkjes in "Inzicht" tab.
Zie jij daar ook een schatting voor het "warmteverlies" zoals dat wordt berekend in het "warmteverlies" Excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

borisheyl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Zie jij daar ook een schatting voor het "warmteverlies" zoals dat wordt berekend in het "warmteverlies" Excel?
Nee, alleen cijfers die je kunt invullen in de kolom CVketel in die excel sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:15
Alle advanced stuff uitgezet? Ergens in deze of de vorige Quatt topic heb ik daar een filmpje over gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Je bedoelt het vast goed, maar toch klopt het niet.
De deltaT (+) in de Quatt is afhankelijk van hoe hard hij staat.
De deltaT (-) in je radiator/vloer is afhankelijk van je afgifte.
DeltaT is een gevolg.

800liter per uur met Ta 32 en Tr 28 (avg 30, deltaT 4) = 1600 l/uur met Ta 31 en Tr 29 (avg 30, deltaT 2)
Halvering deltaT, huis net zo warm (en iets betere COP).
Dat klopt als een bus maar flow is toch geen variabele voor de Quatt? Bij mij is die altijd 800l/uur. Bij mij is, gegeven de vaste flow, dan als enige resterende variabele delta T wat mijn huis warm maakt (hangt uiteraard samen met de aanvoertemperatuur). Ik ben nog aan het leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Als ik in mijn grafiek zowel thermostat.heating en Heatpump QC supervisory control mode laat zien dan bepaalt de thermostaat of de Quatt aan mag en zo lang de thermostaat ON staat mag de CiC de warmtevraag sturen.

Ik denk dat dit veel onduidelijkheid verklaart in sturing door onze thermostaten en sturing door de CiC

[Afbeelding]
Klopt het dat in dit grafiekje je thermostaat warmte blijft vragen terwijl de setpoint al overschreden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Klopt het dat in dit grafiekje je thermostaat warmte blijft vragen terwijl de setpoint al overschreden is?
Ja, zo begrijp ik dat wel uit de waarde “On” voor Heatpump Thermostat Heating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ja, zo begrijp ik dat wel uit de waarde “On” voor Heatpump Thermostat Heating
Dat blijf ik bizar gedrag van een thermostaat vinden, dan gaat er daar echt iets niet goed. Bij trage systemen zou je eerder te vroeg maar nooit te laat de boel uitzetten ivm naijlen. Dit riekt naar zo’n Honeywell optimalisatie/comfort setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Juist, het gaat dus niet alleen hoeveel energie (=temperatuur) je in je huis pompt, maar vooral hoeveel daarvan je verwarmingsysteem weet om te zetten in warmte in je huis (=afgifte) versus het warmteverlies je huis op die dag heeft.
Buiten kouder dan stijgt de aanvoertemperatuur (=meer energie om het hogere warmteverlies te kunnen compenseren)
echter dat lukt alleen als je voldoende afgifte hebt (= dus een goede deltaT)
heb je je huis op de gewenste temperatuur dan hoeft de warmtepomp dus ook minder hard te werken ( = afgifte = warmteverlies (grove benadering))
dus er zijn meer factoren die hier een rol in spelen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Inderdaad, bij jou stuurt de CIC, bij mij een combinatie. Zal waarschijnlijk bij jou iets zuiniger zijn. Maar toen ik de T6 nog had was de grotere hysteresis voor mijn huis (120 jaar oud) oncomfortabel. Voor mij is de keuze ook echt comfort boven efficiëntie.
[Afbeelding]
Hoe kan “een combinatie” de Quatt aansturen? Er zit toch echt alleen een CiC tussen je thermostaat en de Quatt toch? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:16:
Het lijkt mij ook een hele uitdaging de regelsoftware voor de CiC te tunen voor de verschillende thermostaten op de lijst met goedgekeurde thermostaten die met de verhalen hier in het forum duidelijk verschillend gedrag vertonen.
Quatt-Installateurs doen bij mijn weten niets met thermostaten en instellingen daarvan, net zo min als met het inregelen van het afgiftesysteem.

Dit probleem is overigens niet nieuw, ook met vloerverwarming heb je genoeg uitdagingen om de optimale balans tussen comfort en efficiency te bereiken, zoveel factoren die dit beïnvloeden, van types thermostaten, hun instellingen, mengkranen, vloerverwarming thermostaten tot hoe het huis reageert op verschillende weersomstandigheden.

Mensen onderschatten bv windrichting nogal, die heeft minstens zoveel impact op afkoeling als zoninval bv.

Ik schat in dat, net als bij andere warmtepompen zoals bv de Mitsubishi ecodan waar een Panasonic of Netatmo aan/uit thermostaat eruit springen als goed werkend, er een soort standaard thermostaat naar boven komt, die met de juiste instellingen voor de meeste situaties goed (genoeg) kan werken. Quatt zou dit natuurlijk ook kunnen gaan doen.

Ben ook wel benieuwd hoe deze nieuwe thermostaat zou gaan werken icm de Quatt (of eigenlijk de CiC): https://www.theben.de/en/ramses-811-top3-8119200

In essentie wil je simpel aan/uit gedrag, een sensor die vertelt wat de huidige temp is, een instelknop met resolutie van 0,1C die doorgeeft wat de gewenste temp is, een kleine hysterese, en rustig minimaal schakelgedrag. Daar zou de CiC het mee moeten kunnen oplossen. Die heeft dan genoeg sensor data om het hele systeem goed te kunnen regelen en de juiste vermogens erbij te schakelen en evt cv ketel aan te slingeren met de juiste aanvoertemp.

[ Voor 18% gewijzigd door olafmol op 03-01-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Ik schat in dat, net als bij andere warmtepompen zoals bv de Mitsubishi ecodan waar een Panasonic of Netatmo aan/uit thermostaat eruit springen als goed werkend, er een soort standaard thermostaat naar boven komt, die met de juiste instellingen voor de meeste situaties goed (genoeg) kan werken. Quatt zou dit natuurlijk ook kunnen gaan doen.

Ben ook wel benieuwd hoe deze nieuwe thermostaat zou gaan werken icm de Quatt (of eigenlijk de CiC): https://www.theben.de/en/ramses-811-top3-8119200

In essentie wil je simpel aan/uit gedrag, een sensor die vertelt wat de huidige temp is, een instelknop met resolutie van 0,1C die doorgeeft wat de gewenste temp is, een kleine hysterese, en rustig minimaal schakelgedrag. Daar zou de CiC het mee moeten kunnen oplossen. Die heeft dan genoeg sensor data om het hele systeem goed te kunnen regelen en de juiste vermogens erbij te schakelen en evt cv ketel aan te slingeren met de juiste aanvoertemp.
Volgens Quatt is dat de Honeywell T6

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2024 14:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
De TS is weer enigsinds up to date, gelukkig kun je via de optie historie terug en dus was het eenvoudig om het te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Quatt-Installateurs doen bij mijn weten niets met thermostaten en instellingen daarvan, net zo min als met het inregelen van het afgiftesysteem.

Dit probleem is overigens niet nieuw, ook met vloerverwarming heb je genoeg uitdagingen om de optimale balans tussen comfort en efficiency te bereiken, zoveel factoren die dit beïnvloeden, van types thermostaten, hun instellingen, mengkranen, vloerverwarming thermostaten tot hoe het huis reageert op verschillende weersomstandigheden.

Mensen onderschatten bv windrichting nogal, die heeft minstens zoveel impact op afkoeling als zoninval bv.

als ik de spec's van deze thermostaat lees verwacht ik eigenlijk niet dat je deze kunt aansluiten aan de CIC, volgens mij mist deze ook het OT protocol ( Suitable for on/off heating systems).
datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Alle advanced stuff uitgezet? Ergens in deze of de vorige Quatt topic heb ik daar een filmpje over gepost.
Die heb ik helaas even gemist. Heb je misschien nogmaals de link?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Dat blijf ik bizar gedrag van een thermostaat vinden, dan gaat er daar echt iets niet goed. Bij trage systemen zou je eerder te vroeg maar nooit te laat de boel uitzetten ivm naijlen. Dit riekt naar zo’n Honeywell optimalisatie/comfort setting.
Dit is de Honeywell Round Modulation. Die heeft geen optimalisatir/comfort setting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
[...]
Roept u maar! Wie heeft een thermostaat die dit allemaal heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:23
@MacD007 suggesties voor TS:
- advies aan huis kost EUR99, bij opdracht & installatie wordt dit in mindering gebracht op eindfactuur (in elk geval afgelopen maand bij mijn vader)
- link naar algemene L/W topic onder 'Interessante links'
- 'Interessante links' wellicht ordenen op relevantie voor Quatt? ik-wil-wp topic of algemene L/W topic is nogal relevanter dan topics over salderen of CV tuning (want die CV willen we amper meer gebruiken :+ )

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Hoe kan “een combinatie” de Quatt aansturen? Er zit toch echt alleen een CiC tussen je thermostaat en de Quatt toch? Of bedoel je iets anders?
Wat ik uit de OT specs begrijp, als de master 'false' geeft MOET de slave hieraan voldoen en dus de WP afschakelen. En dat gebeurt bij mij ook. Dus vandaar de opmerking "de combinatie' stuurt de WP aan": als de temperatuur boven de vraagtemperatuur komt schakelt de thermostaat via de CIC de WP uit. Zolang de temperatuur onder de vraagtemperatuur blijft mag de CIC naar beste kunnen te temperatuur regelen. Resultaat is een kleinere hysteresis en daardoor meer comfort.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Die heb ik helaas even gemist. Heb je misschien nogmaals de link?
YouTube: Comfort instellingen Chronotherm Touch (Modulation) | Honeywell Home

En dit vond ik nog voor een T6, het installateurs (ISU) menu: https://manuals.plus/nl/h...dvanced_setup_options_isu

[ Voor 20% gewijzigd door olafmol op 03-01-2024 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Warmtepomp
Warmtepompen moeten vanaf volgend jaar minimaal energielabel A++ hebben om voor subsidie in aanmerking te komen. Het energielabel van een warmtepomp is gebaseerd op de hoeveelheid elektriciteit die het apparaat verbruikt. Hoe hoger het label, hoe zuiniger het apparaat werkt. Warmtepompen vanaf label A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van 225 euro. Wie in 2023 een minder zuinige warmtepomp kocht, maar deze pas in 2024 laat installeren, kan nog wel subsidie aanvragen.
Quatt heeft A+++ maar de subsidie is al teruggevraagd.. pech?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbHc0XD6Y0hkcd23JcwNiatGp5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9IYmbjqoUTeeCaOvJY0I8HO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Trackerfire op 03-01-2024 14:57 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 20:40
Trackerfire schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
@MacD007 , even de OP bijwerken?

https://support.quatt.io/...energielabel-quatt-hybrid

[ Voor 7% gewijzigd door verguldebarman op 03-01-2024 15:01 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

dit lijkt ernstig op het oudewijvenverhaal van ketelboeren die zeggen "je moet water de tijd geven om af te koelen".

als je aanvoer 50 en retour 30 is is je gemiddelde temperatuur 40 met een dT van 20.
met een aanvoer van 41 en retour van 39 en dus een dT van 2 doe je exact dezelfde hoeveelheid energie afgeven alleen omdat je aanvoer 9 graden lager zit stook je 15 a 20% zuiniger.

dus nee, dT is niet belangrijk, alleen aanvoer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Wat ik uit de OT specs begrijp, als de master 'false' geeft MOET de slave hieraan voldoen en dus de WP afschakelen. En dat gebeurt bij mij ook. Dus vandaar de opmerking "de combinatie' stuurt de WP aan": als de temperatuur boven de vraagtemperatuur komt schakelt de thermostaat via de CIC de WP uit. Zolang de temperatuur onder de vraagtemperatuur blijft mag de CIC naar beste kunnen te temperatuur regelen. Resultaat is een kleinere hysteresis en daardoor meer comfort.
Dit begrijp ik niet helemaal. Wat je beschrijft is toch hetzelfde als "de CiC activeert de Quatt alleen als er een warmtevraag van de thermostaat komt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:12:
[...]

als ik de spec's van deze thermostaat lees verwacht ik eigenlijk niet dat je deze kunt aansluiten aan de CIC, volgens mij mist deze ook het OT protocol ( Suitable for on/off heating systems).
datasheet
Is een OT thermostaat, in de lijst van features staat dit:

Ik had de link naar de aan/uit variant geplaatst, er is idd ook een OT versie: https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200

"Communication with the heating unit via OpenTherm bus"

en in de manual op dezelfde pagina:

"modulating controller, works with Open- Therm protocol (OpenTherm V4.0 with SmartPower)"

https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 03-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 22:10
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:05:
[...]

dit lijkt ernstig op het oudewijvenverhaal van ketelboeren die zeggen "je moet water de tijd geven om af te koelen".

als je aanvoer 50 en retour 30 is is je gemiddelde temperatuur 40 met een dT van 20.
met een aanvoer van 41 en retour van 39 en dus een dT van 2 doe je exact dezelfde hoeveelheid energie afgeven alleen omdat je aanvoer 9 graden lager zit stook je 15 a 20% zuiniger.

:?
Vermogen is een combinatie van flow en dT.
Enkel omdat de warmtepomp een hogere COP behaalt bij lagere waterzijdige temperatuur (of hogere luchttemperatuur) is het beter om de watertemperatuur laag te hebben. Maar dat kan alleen als je afgifte vermogen voldoende hoog is, zodat je minstens je warmteverlies van je woning compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:12:
[...]

datasheet
Ah, ik zie dat nu dat er 2 varianten zijn, de aan/uit, en de OT variant. Had idd de aan/uit versie gelinked. Hier de link naar de OT versie. Op pagina 5 en 6 van de manual staan alle parameters die je voor de stookcurve kunt instellen:

https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Wat je beschrijft is toch hetzelfde als "de CiC activeert de Quatt alleen als er een warmtevraag van de thermostaat komt"?
Volgens mij lopen we in een cirkeltje. Wat je zegt klopt en je mag je eigen benamingen eraan geven. Het netto resultaat is:
Omdat bij de T6 het afschakelmoment veel hoger ligt kan de CIC voor die tijd de temperatuur al vaak terug regelen. En resultaat is langere runs maar grotere hysteresis.
Bij de Comfort Touch ligt het afschakelmoment op +0,1 graad. Resultaat is dat de runs korter zijn (er wordt vaker door de thermostaat afgeschakeld) maar de hysteresis is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Volgens mij lopen we in een cirkeltje. Wat je zegt klopt en je mag je eigen benamingen eraan geven. Het netto resultaat is:
Omdat bij de T6 het afschakelmoment veel hoger ligt kan de CIC voor die tijd de temperatuur al vaak terug regelen. En resultaat is langere runs maar grotere hysteresis.
Bij de Comfort Touch ligt het afschakelmoment op +0,1 graad. Resultaat is dat de runs korter zijn (er wordt vaker door de thermostaat afgeschakeld) maar de hysteresis is kleiner.
Dan zeggen we idd hetzelfde. Ik vond net dit over de T6:

"The hysteresis differential on T6 programmable thermostat is 1,5 C degree and can not be adjusted" (https://resideo.my.site.c...6-programmable-thermostat)

Dat is een behoorlijke grote range idd, lijkt me dat dit voor grotere overshoots zorgt, als de "vermogen" parameter van Quatt te heftig is berekend, en de Quatt met teveel vermogen te lang door blijft pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:05:
[...]

:? deze redenatie volgend, kun je dus het beste water van 40 graden rondpompen (of 40,01 aanvoer en 39,99 retour) en heb je dezelfde energie afgegeven. Dat wil ik ook wel , dan heb ik gratis energie omdat ik mijn water niet opnieuw hoef te verwarmen nadate het langs het afgiftesysteem is geweest en terug bij de ketel/WP!

[ Voor 4% gewijzigd door twisty op 03-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:29:
[...]

:? deze redenatie volgend, kun je dus het beste water van 40 graden rondpompen (of 40,01 aanvoer en 39,99 retour) en heb je dezelfde energie afgegeven. Dat wil ik ook wel , dan heb ik gratis energie omdat ik mijn water niet opnieuw hoef te verwarmen !
denk dat het niet bijster comfortabel is als het water in je cv door de geluidsbarriere gaat.

en je mist het concept wat word voorgelegd. met de hogere flow verplaats je nog steeds evenveel energie. die veranderd niet behalve de energie die nodig is om sneller te pompen. dat word echter (binnen redelijkheid) weer gecompenseerd door de veel hogere efficientie van je lagere aanvoertemperatuur.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 08:12
[...]

[Afbeelding]
Hebben ze vandaag nou het energie label geupgrade? Zou wel lekker zijn wij hebben 10 januari installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:48
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:09:
Ik zou verwachten als ze een eigen thermostaat zouden hebben die precies dat doet wat de CIC nodig heeft om een zo optimale aansturing voor de warmtepomp te realiseren er een hele boel problemen opgelost kunnen worden.
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat een eigen thermostaat toevoegd. Quatt geeft aan alleen vraagtemperatuur en huidige temperatuur nodig te hebben. Als ik het gedrag zie (en welke thermostaten wel en niet ondersteund worden) lijkt dit niet te kloppen, maar ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen welke data je nog meer nodig zou hebben.

Vochtsensor? Lijkt me niet echt nuttig, tenzij je wil gaan optimaliseren op gevoelstemperatuur.
Lichtsensor? Kun je misschien net wat mee optimaliseren.

Op dit moment heb ik niet het idee dat het een toegevoegde waarde heeft extra data door te spelen aan de CiC, aangezien extra sensoren meenemen over optimalisaties gaat waar Quatt waarschijnlijk nog laaaaang niet mee bezig is, en waarschijnlijk ook nooit mee bezig gaat.

Ik zou ze dan eerder aanraden om de thermostaat grotendeels uit te faseren. Schema's instellen in de app en de thermostaat wordt alleen nog gebruikt als thermometer, daarmee haal je eventueel grillig gedrag van de thermostaat uit het algoritme en is 100% duidelijk wat de schakelpunten in het verwarmingsschema zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 03-01-2024 15:38 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Dan zeggen we idd hetzelfde. Ik vond net dit over de T6:

"The hysteresis differential on T6 programmable thermostat is 1,5 C degree and can not be adjusted" (https://resideo.my.site.c...6-programmable-thermostat)

Dat is een behoorlijke grote range idd, lijkt me dat dit voor grotere overshoots zorgt, als de "vermogen" parameter van Quatt te heftig is berekend, en de Quatt met teveel vermogen te lang door blijft pompen?
Precies, de Comfort Touch heeft een veel betere WAF. Bij mij resulteerde de T6 in een hysteresis van af en toe meer dan 1 graad en belangrijker een klagende vrouw 👎. Met de Comfort Touch heb ik een tevreden vrouw 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:16:
Nou ja, dat zou het niet hoeven zijn. Als je de thermostaat puur als thermometer gebruikt, en om de gewenste temperatuur door te geven zou in principe elke thermostaat exact hetzelfde moeten zijn (plusminus wat meetonnauwkeurigheden).

In de praktijk lijkt Quatt inderdaad nog andere gegevens mee te nemen, maar welke gegevens en waarom is niet helemaal duidelijk.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
onlinaius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:18:
[...]

De zon op de warmtepomp of de warmtepomp in de wind zetten?

Zon heeft naar mijn idee een groter effect. Zeker in het najaar en het voorjaar als de zonkracht wat hoger is dan op dit moment kan zon op een plat dak de temperatuur zomaar eens een graad of 2 laten stijgen, en 2 graden temperatuurverschil heeft al een duidelijk positief effect op het temperatuurverschil.
Dat geloof ik wel bij een Quatt op een groot plat dak in maart bijvoorbeeld. Maar kijk dan nog eens hoe vaak dat is, hooguit een paar uurtjes en niet elke dag is het zonnig in NL. En een dag heeft 24 uur.

Waar ik nog niet aan gedacht had: Als de temperaturen rond de 4 graden liggen kan het wel een significant effect hebben, als door die ene graad verschil wordt voorkomen dat die bodemverwarming van zo'n 150 W aangaat. Dat heeft een heel groot effect als de Quatt op een laag pitje draait, bv 300 W, dan wordt het ineens 450 W en gaat de CoP dus ineens van bijvoorbeeld 6 naar 4. Dat viel mij erg op in mijn Home Assistant monitoring. Kan die bodemverwarming niet pas bij lagere temperaturen aan? Misschien de buitentemperatuursensor voor de gek houden.. >:) (disclaimer: op eigen risico, ik wil niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade door ingevroren Quatts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]
Kijk, ze hebben het hier over de 5kW, was eerst 9 kW, ik heb altijd al aangegeven dat deze waarde onjuist was, daar ook met Quatt het diverse keren over gehad.
Blijkbaar zijn ze nu ook tot inkeer gekomen, mogelijk ook door de gewijzigde klassificatie waar in 2024 nu ook de A+++ erbij gekomen is.
Plus krijg je in 2024 dus hierover een hoger subsidiebedrag, dus ook de meldcode gaat waarschijnlijk gewijzigd worden. Helaas voor die mensen die de subsidieaanvraag in 2023 hebben gedaan, die missen dus deze verhoging.
De waarden voor noord- en Zuid Europa zijn dus ook niet ingevuld, logisch omdat de Quatt alleen in Nederland verkocht word.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 03-01-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borisheyl
  • Registratie: Februari 2009
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Kijk, ze hebben het hier over de 5kW, was eerst 9 kW, ik heb altijd al aangegeven dat deze waarde onjuist was, daar ook met Quatt het diverse keren over gehad.
Blijkbaar zijn ze nu ook tot inkeer gekomen, mogelijk ook door de gewijzigde klassificatie waar in 2024 nu ook de A+++ erbij gekomen is.
Plus krijg je in 2024 dus hierover een hoger subsidiebedrag, dus ook de meldcode gaat waarschijnlijk gewijzigd worden. Helaas voor die mensen die de subsidieaanvraag in 2023 hebben gedaan, die missen dus deze verhoging.
Sigaar uit eigen doos. Quatt heeft vorige maand aangekondigt de prijzen te verhogen per 1 januari :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
borisheyl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Sigaar uit eigen doos. Quatt heeft vorige maand aangekondigt de prijzen te verhogen per 1 januari :+
Warmtepompen vanaf energielabel A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van € 225, dus je hebt een voordeel van 25 euro. (wie het kleine niet ....). De huidge meldcodelijst van RVO dd 19-12-2023 beschikt nog niet over deze info (staat nog op A++, zie je aan het niet gewijzigd subsidiebedrag, of men heeft besloten om de extra subsidie voor A+++ buiten de meldcode te houden en deze er dus nog bijgeteld gaat worden.
maakt uiteindelijk ook niets uit.

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 03-01-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
En ik ben het met @Flesym eens dat de opentherm thermostaat in het Quatt systeem de master rol heeft en daarmee als eerste bepaalt of er warmtevraag is rondom de ingestelde temperatuur. Met die master rol is de thermostaat dan niet alleen thermometer maar initieert en eindigt als master of de Quatt/CiC aan of uit mag.
Als de Quatt/CiC aan mag van de thermostaat, dan gaat de CiC als slave ook meesturen en kan de ketel of de warmtepomp of beiden aansturen en het vermogen van de pomp en de compressor gaan regelen

Kies je een thermostaat met een kleinere hysteresis dan heeft de thermostaat meer invloed op het temperatuurverloop. Kies je een thermostaat met een grotere hysteresis dan krijgt de software van Quatt meer invloed op het temperatuurverloop in je woning en moet je misschien op een volgende CiC software update wachten voordat je Quatt je huis comfortabel warm stookt

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Eh, dit gaat over de stappen van 25 watt waarmee de CiC het vermogen kan regelen. Hoe de CiC dat regelt en hoe de buitentemperatuur daar mee te maken heeft staat daar toch los van O_o
Nou niet helemaal. Als het "warm" is buiten, kan de Quatt met 270watt op 30Hz draaien. Maar als het kouder wordt kan het zijn dat ie 360watt verbruikt op 30Hz. De Quatt heeft geen stappen van 25watt, maar de frequentie van de compressor en die heb ik eerder gedeeld.
Naarmate het water warmer wordt, zeg maar 45 graden, dan gaat je Quatt veel meer verbruiken want warm water opwarmen kost meer energie als koeler water opwarmen. Dit allemaal tezamen maken het verbruik en opbrengst van je Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MWink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:52:
Kan die bodemverwarming niet pas bij lagere temperaturen aan?
Ik vind het vooral bijzonder dat de verwarming altijd aan staat. Zeker bij temperaturen boven het vriespunt verwacht je toch dat deze nagenoeg niet aan hoeft? De ellende is waarschijnlijk dat de Quatt geen sensor heeft die ijs kan detecteren, aan de andere kant moet je met een beetje algoritmewerk waarschijnlijk toch wel aardig in kunnen schatten hoe vaak die verwarmingslus aan moet.

Daardoor vraag ik me wel af: waarom uberhaupt een onderkant / waarom geen verwijderbare onderkant?

Bij mij staat de Quatt op een plat dak, op de bigfoots en rubber tegels, en de bodemplaat die er niet in zit, kan ook niet aanvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Daardoor vraag ik me wel af: waarom uberhaupt een onderkant / waarom geen verwijderbare onderkant?

Bij mij staat de Quatt op een plat dak, op de bigfoots en rubber tegels, en de bodemplaat die er niet in zit, kan ook niet aanvriezen.
Dat is een mooie out-of-the-box gedachte. Heb je de vraag al bij Quatt voorgelegd? Ik wil best 150W * veel uur besparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Warmtepompen vanaf energielabel A+++ krijgen een aanvullende subsidiebonus van € 225, dus je hebt een voordeel van 25 euro. (wie het kleine niet ....). De huidge meldcodelijst van RVO dd 19-12-2023 beschikt nog niet over deze info (staat nog op A++, zie je aan het niet gewijzigd subsidiebedrag, of men heeft besloten om de extra subsidie voor A+++ buiten de meldcode te houden en deze er dus nog bijgeteld gaat worden.
maakt uiteindelijk ook niets uit.
De vraag is echter of dit niet mogelijk ook consequenties heeft voor de bestaande subsidieaanvragen die in 2022 en in 2023 zijn gedaan, want zoals je nu kunt zien lijkt dat de aanpassing voor het zelfde model "AMM4" van toepassing is, en er ook in 2022 en in 2023 voor warmtepompen met A+++ een hogere subsidie mogelijk was, volgens mij ligt daar een mogelijkheid om aanvullende subsidie bij de RVO te claimen.
Ik heb ondertussen met de RVO per mail contact opgenomen. eens kijken wat dit gaat opleveren, wie weet krijgen we nog iets van de RVO, als je niets vraagt krijg je zeker niets. .

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 03-01-2024 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Dat is een mooie out-of-the-box gedachte. Heb je de vraag al bij Quatt voorgelegd? Ik wil best 150W * veel uur besparen.
Heeft iemand al eens onder de kap gekeken naar die bodemplaatverwarmer? Ik wil best de stekker van die bodemplaatverwarmer los maken zonder ticket bij Quatt.

Disclaimer: staat bij mij ook ook op platdak op bigfoots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Heb jij die bodemplaat er zelf uit gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Heeft iemand al eens onder de kap gekeken naar die bodemplaatverwarmer? Ik wil best de stekker van die bodemplaatverwarmer los maken zonder ticket bij Quatt.

Disclaimer: staat bij mij ook ook op platdak op bigfoots
hier de benodigd schema : je hebt L5 nodig, maar eigenlijk wil je die alleen onderbreken als de buitentemperatuur boven de 3 graden is, dat wordt dus een leuk project voor de knutselaar incl het risico dat je de garantie door Quatt daardoor op het spel zet. Tenslotte betreft het hier een veiligheidsfunctie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1zwVaIjy6MjXTn2j7Jqifcz8wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRk1w51KVxSZU8wNwh4wsZP5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 03-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Heb jij die bodemplaat er zelf uit gehaald?
Nee, en mogelijk is deze ook helemaal niet los te schroeven. Het was gewoon iets wat zojuist in mij opkwam: waarom uberhaupt een bodemplaat bij een warmtepomp waar je deze niet ziet zitten zoals bij een staande warmtepomp of warmtepomp die op een weinig zichtbare plek hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:13:
[...]

hier de benodigd schema : je hebt L5 nodig, maar eigenlijk wil je die alleen onderbreken als de buitentemperatuur boven de 3 graden is, dat wordt dus een leuk project voor de knutselaar.

[Afbeelding]
Wat wordt er verstaan onder de 'crankcase heater'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

hier de benodigd schema : je hebt L5 nodig, maar eigenlijk wil je die alleen onderbreken als de buitentemperatuur boven de 3 graden is, dat wordt dus een leuk project voor de knutselaar incl het risico dat je de garantie door Quatt daardoor op het spel zet. Tenslotte betreft het hier een veiligheidsfunctie.

[Afbeelding]
Wel als het over helemaal onderbreken gaat, maar ergens kan ik me niet voorstellen dat een 150 watt element het ijs niet weg krijgt als deze zo nu en dan draait, bijv elke 4 uur een half uurtje. Mogelijk komt dat tzt nog in de 'AI' van Quatt :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Wat wordt er verstaan onder de 'crankcase heater'?
dat is de krukasbehuizing (gevuld met olie) van je compressor. als het te koud wordt zal de olie te stroperig worden, mn bij stillstand, tijdens in bedrijf zal deze zelf wel voldoende warm blijven, de olie zorgt overigens juist om de warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:34:
[...]

denk dat het niet bijster comfortabel is als het water in je cv door de geluidsbarriere gaat.

en je mist het concept wat word voorgelegd. met de hogere flow verplaats je nog steeds evenveel energie. die veranderd niet behalve de energie die nodig is om sneller te pompen. dat word echter (binnen redelijkheid) weer gecompenseerd door de veel hogere efficientie van je lagere aanvoertemperatuur.
Mijn flow is niet oneindig, die houdt de Quatt vast op 800l/u. Of kan ik die verhogen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Mijn flow is niet oneindig, die houdt de Quatt vast op 800l/u. Of kan ik die verhogen dan ?
dat moet je aan quatt vragen, het is hun machine, niet die van jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

[Afbeelding]
Waarom wil ik die alleen onderbreken boven 3 graden? Als de bodemplaat weg is, kan de verwarming weg, toch; ook als het vriest.
Hoe weten we trouwens dat de 150W die @MWink ziet (zie link) alleen voor de bodemplaatverwarming is.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77144596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Omdat een warmtepomp de hoogste efficiency haalt op lagere temperaturen, hoe meer vermogen deze moet genereren om het water heter te maken, hoe minder efficient (COP). De meeste warmtepompen gaan ook niet veel hoger dan 40C qua water verwarmen. Daarom is vloerverwarming ook een goede combinatie met warmtepompen, omdat je daar over het algemeen water doorheen pompt dat veel lager is qua temp dan door radiatoren (laag en traag vs hoog en snel)

Alle radiatoren open zetten: meer volume door je systeem, meer afgifte, en je hele huis is 1 "warmte houder" naar buiten toe, als je bv kamers boven veel kouder laat dan zal daar warmte naartoe gaan, je wilt idealiter je hele huis "mee laten draaien" op een continue temperatuur. Daar staat genoeg over geschreven op de verschillende warmtepomp en CV tuning topics btw.
Alle radiatoren open zetten: meer volume door je systeem, meer afgifte, en je hele huis is 1 "warmte houder" naar buiten toe, als je bv kamers boven veel kouder laat dan zal daar warmte naartoe gaan, je wilt idealiter je hele huis "mee laten draaien" op een continue temperatuur. Daar staat genoeg over geschreven op de verschillende warmtepomp en CV tuning topics btw.

Daar ben ik het niet zomaar mee eens! Als je genoeg afgifte hebt in je ruimtes die je warm wilt houden de rest gewoon dicht houden! Je etages daarboven zullen wat warmte krijgen natuurlijk wat niet zo erg is. Alle oppervlakte gevel en dak met een kleiner verschil in temperatuur binnen/buiten is simpelweg minder verlies. Dus heb je genoeg afgifte lekker alleen beneden verwarmen. Doe ik ook, boven in de slaapkamers blijft het altijd vorstvrij en vind het helemaal prima *O*

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Waarom wil ik die alleen onderbreken boven 3 graden? Als de bodemplaat weg is, kan de verwarming weg, toch; ook als het vriest.
Hoe weten we trouwens dat de 150W die @MWink ziet (zie link) alleen voor de bodemplaatverwarming is.
als de bodemplaat er niet zit gaat de lucht door dat gat en niet de verdamper.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net bericht: Warmteverlies verhoogd van 8 naar 9,5 kWh.
Dit naar aanleiding van mijn klacht dat, sinds cic-update naar 2.8.0, mijn doeltemperatuur van 21,5 °C niet meer wordt gehaald. Mijn Quatt blijft "kabbelen" op te laag vermogen en laat zelfs de kamertemperatuur tot 21,0°C zakken.
Rond 16 uur zie ik in HW dat de Quatt inderdaad meer power is gaan trekken.
Mijn workaround (continue 22 ipv 21,5) nu weer bijgesteld naar 21,5°C continue.
Afwachten hoe warm het is, morgen bij opstaan (hopelijk hoger dan 21°C) 😁.

Aansluitend aan de posts hierboven over overshoots en undershoots:
Zo als het nu lijkt, is dat warmteverlies het enige radertje waar Quatt aan kan draaien.
Het lijkt mij (correct if wrong) dat een ander radertje, wat je wel bij DeWarmte vindt, ook invloed heeft, namelijk je interne afgiftesysteem.
Volgens mij werkt het wezenlijk anders of je:
- enkel vloerverwarming hebt (die warmte ijlt na: dus wanneer temperatuur oploopt, rem erop zodra je bijna doeltemperatuur bereikt en hoger bijstoken bij zakken van de kamertemperatuur),
- een mix (idem bij vloerverwarming in kamer en rest radiatoren).
- enkel radiatoren (reageren sneller).

Screenshot DeWarmte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJgbltWKmN1juZOTnSsf8x9tBHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jD3F01FMgOIEK9P0EswT0Dum.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:27:
[...]

dat moet je aan quatt vragen, het is hun machine, niet die van jou...
Dat zou kunnen. Hoopte alleen op een antwoord hier in het Quatt forum omdat iemand beweert dat ik met lagere aanvoer en hogere flow dezelfde afgifte kan realiseren. Dat klinkt natuurlijk heel mooi want ik wist niet dat flow instelbaar is op een Quatt. Ben hier om wat van jullie op de steken !

Wellicht iemand anders, want bij mijn weten kun je de flow niet instellen en optimaliseert de CiC die is of is die gewoon vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:45:
[...]
iemand beweert dat ik met lagere aanvoer en hogere flow dezelfde afgifte kan realiseren. Dat klinkt natuurlijk heel mooi want ik wist niet dat flow instelbaar is op een Quatt.
het is geen bewering hoor, dat is gewoon natuurkunde. of de quatt de flow makkelijk aan kan passen staat daar los van.

meer flow is meer beter. dat staat los van het merk of type warmtepomp wat je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
onlinaius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Nee, en mogelijk is deze ook helemaal niet los te schroeven. Het was gewoon iets wat zojuist in mij opkwam: waarom uberhaupt een bodemplaat bij een warmtepomp waar je deze niet ziet zitten zoals bij een staande warmtepomp of warmtepomp die op een weinig zichtbare plek hangt.
Tegen vogelnestje

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
[...]

[Afbeelding]
Ik had al een andere Tweakers oplossing bedacht waarbij de kap niet open hoeft. Dit verhoogt de gemeten buitentemperatuur met zo'n 2 graden, waardoor de Quatt dus pas bij lagere temperatuur de bodemverwarming inschakelt.

Let op: Het heeft echter wel effect op de buitentemperatuursafhankelijke regeling. En je loopt kans dat de bodemplaat dichtvriest en de Quatt intern beschadigt...

Je kunt het kunststof kapje over de buitentemperatuur sensor met een schroevendraaier loswippen. Hieronder zie je de losse sensor in een stukje zwarte krimpkous. Helaas zit er geen connector (lijkt mij ook niet verstandig met al het vocht) maar gaat de draad rechtstreeks naar binnen in de Quatt.
  • de buitentemperatuursensor is denk ik gewoon een NTC zo te zien. Je zou hier parallel een weerstand aan kunnen solderen van ongeveer 10x zo hoog als de standaard NTC weerstand bij 25 graden. Dit verhoogt de gemeten temperatuur bij die 4 graden afhankelijk van het type NTC dat ze gebruiken met ongeveer 2 graden. Maar dan moet je alles daarna wel goed afdichten voor weersinvloeden en het void zeker de garantie op de Quatt als ze het zien (of hier lezen?).
  • betere optie, dit heb ik wel getest: sluit op een 5V adapter met een lange kabel aan uiteinde een willekeurig type weerstand aan van zo'n 330 Ohm (was gokje, meteen goed). Dichtmaken met stukje krimpkous. Tape die samen met de buitentemperatuursensor en monteer het kapje weer. Ik heb om het duo nog wat isolatie (dubbelzijdig schuimtape) heen gedaan om het effect te vergroten. Doordat de meting nu zo'n 2 graden hoger is, schakelt de Quatt pas later de verwarming in. Natuurlijk kan dit nog beter met een ESP besturing of zo, maar dit kostte al genoeg tijd om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Niet helemaal zeker dat alle 150W naar de bodemplaat verwarming gaat, maar ik zag op de warmtecamera die ik op mijn werk geleend had wel hogere temperaturen bij de gaten in de bodemplaat, omdat daar de verwarmingsdraad over het gat loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Niet helemaal zeker dat alle 150W naar de bodemplaat verwarming gaat, maar ik zag op de warmtecamera die ik op mijn werk geleend had wel hogere temperaturen bij de gaten in de bodemplaat, omdat daar de verwarmingsdraad over het gat loopt.
hier een plaatje waar je het verwarmingslint kunt zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdAhbIjfRQ_qUZnNW1jsmO8ecVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDQ5IFHGbJRryFIjyt4zVZlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
Friezin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:45:
Net bericht: Warmteverlies verhoogd van 8 naar 9,5 kWh.
Dit naar aanleiding van mijn klacht dat, sinds cic-update naar 2.8.0, mijn doeltemperatuur van 21,5 °C niet meer wordt gehaald. Mijn Quatt blijft "kabbelen" op te laag vermogen en laat zelfs de kamertemperatuur tot 21,0°C zakken.
Rond 16 uur zie ik in HW dat de Quatt inderdaad meer power is gaan trekken.
Mijn workaround (continue 22 ipv 21,5) nu weer bijgesteld naar 21,5°C continue.
Afwachten hoe warm het is, morgen bij opstaan (hopelijk hoger dan 21°C) 😁.

Aansluitend aan de posts hierboven over overshoots en undershoots:
Zo als het nu lijkt, is dat warmteverlies het enige radertje waar Quatt aan kan draaien.
Het lijkt mij (correct if wrong) dat een ander radertje, wat je wel bij DeWarmte vindt, ook invloed heeft, namelijk je interne afgiftesysteem.
Volgens mij werkt het wezenlijk anders of je:
- enkel vloerverwarming hebt (die warmte ijlt na: dus wanneer temperatuur oploopt, rem erop zodra je bijna doeltemperatuur bereikt en hoger bijstoken bij zakken van de kamertemperatuur),
- een mix (idem bij vloerverwarming in kamer en rest radiatoren).
- enkel radiatoren (reageren sneller).

Screenshot DeWarmte:

[Afbeelding]
Mag ik je adviseren:

Het was de laatste paar dagen niet al te koud. De Quatt verwarmt voor het al lagere benodigde vermogen nog steeds te weinig. Omdat je binnen met 21,5 graden verwarmt (dat is wat hoger dan gemiddeld) kan een te laag ingestelde stookgrens dan eerder de oorzaak zijn. Die was bij jou 16 graden dacht ik. Misschien is het beter deze wat hoger (bv 18) te laten instellen, want anders krijg je straks een aan/uit gedrag als het kouder wordt door een te steile stooklijn. Proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MWink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Ik had al een andere Tweakers oplossing bedacht waarbij de kap niet open hoeft. Dit verhoogt de gemeten buitentemperatuur met zo'n 2 graden, waardoor de Quatt dus pas bij lagere temperatuur de bodemverwarming inschakelt.

Let op: Het heeft echter wel effect op de buitentemperatuursafhankelijke regeling. En je loopt kans dat de bodemplaat dichtvriest en de Quatt intern beschadigt...

Je kunt het kunststof kapje over de buitentemperatuur sensor met een schroevendraaier loswippen. Hieronder zie je de losse sensor in een stukje zwarte krimpkous. Helaas zit er geen connector (lijkt mij ook niet verstandig met al het vocht) maar gaat de draad rechtstreeks naar binnen in de Quatt.
  • de buitentemperatuursensor is denk ik gewoon een NTC zo te zien. Je zou hier parallel een weerstand aan kunnen solderen van ongeveer 10x zo hoog als de standaard NTC weerstand bij 25 graden. Dit verhoogt de gemeten temperatuur bij die 4 graden afhankelijk van het type NTC dat ze gebruiken met ongeveer 2 graden. Maar dan moet je alles daarna wel goed afdichten voor weersinvloeden en het void zeker de garantie op de Quatt als ze het zien (of hier lezen?).
  • betere optie, dit heb ik wel getest: sluit op een 5V adapter met een lange kabel aan uiteinde een willekeurig type weerstand aan van zo'n 330 Ohm (was gokje, meteen goed). Dichtmaken met stukje krimpkous. Tape die samen met de buitentemperatuursensor en monteer het kapje weer. Ik heb om het duo nog wat isolatie (dubbelzijdig schuimtape) heen gedaan om het effect te vergroten. Doordat de meting nu zo'n 2 graden hoger is, schakelt de Quatt pas later de verwarming in. Natuurlijk kan dit nog beter met een ESP besturing of zo, maar dit kostte al genoeg tijd om te proberen.
sja, dan ontregel je echt de hele werking van je wp. Als hij altijd 2 graden te warm meet, dan zal hij op te laag vermogen opereren bij normale inzet, en als je pech hebt wordt een defrost niet tijdig ingezet.
:S

Kan me haast niet voorstellen dat er 150W in die draad gaat zitten.
Misschien 75W, en dan 75W omdat ie van stille modus af is?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MWink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Mag ik je adviseren:

Het was de laatste paar dagen niet al te koud. De Quatt verwarmt voor het al lagere benodigde vermogen nog steeds te weinig. Omdat je binnen met 21,5 graden verwarmt (dat is wat hoger dan gemiddeld) kan een te laag ingestelde stookgrens dan eerder de oorzaak zijn. Die was bij jou 16 graden dacht ik. Misschien is het beter deze wat hoger (bv 18) te laten instellen, want anders krijg je straks een aan/uit gedrag als het kouder wordt door een te steile stooklijn. Proberen?
Al gedaan...

Mijn vraag 2 week geleden:
"Een tijdje geleden is "Maximum buitentemperatuur voor verwarming" van 13°C naar 16°C gezet.
Zou het een oplossing kunnen zijn dit naar --> 18°C <-- te zetten (want koudkleum: ook bij 18 hier verwarming al aan)?"

Antwoord:
"Ik denk niet dat dat de oplossing gaat zijn, aangezien het buiten geen 18 graden is nog. Ik zou u vermogen nog water hoger kunnen zetten en dit is geen slecht idee, maar wees ervan dat bewust dat vloerverwarming ook simpelweg lang duur om op te warmen." 🙈

Later heb ik nog toegevoegd:
Ik vind het best vreemd dat de CIC niet het seintje van de T6, dat de kamertemperatuur aan het zakken is, aangrijpt om iets harder te gaan draaien dan 600W. Bij nogmaals zakken naar 21,15°C wordt er ook geen "gas" gegeven. Want 800W power-in is dan niet voldoende. Juist hierdoor koelt de vloer verder af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:35:
[...]

sja, dan ontregel je echt de hele werking van je wp. Als hij altijd 2 graden te warm meet, dan zal hij op te laag vermogen opereren bij normale inzet, en als je pech hebt wordt een defrost niet tijdig ingezet.
:S
Klopt, ik zei ook in mijn bericht dat de regeling wordt beïnvloed. Het effect voor de regeling is dat de stooklijn wordt verplaatst naar 2 graden lager. De Quatt zal dan zachter gaan draaien, dus zal de kamertemperatuur wat lager rond de ingestelde setpoint regelen (het probleem bij Friezin). Maar dat is in mijn geval geen probleem.

Voor wat betreft de defrost ben ik van mening dat deze meer tijd gebaseerd en CoP gebaseerd is, uit analyse van HA monitoring.

Je kunt beredeneren dat de Quatt zelfs eerder een defrost zou doen: de CoP is voor de gemeten (hogere) buitentemperatuur aan de lage kant, dus zal de CiC denken dat dit door aanvriezing komt.
Kan me haast niet voorstellen dat er 150W in die draad gaat zitten.
Misschien 75W, en dan 75W omdat ie van stille modus af is?
Die 150W heeft geen verband met stille modus, die is bij mij altijd ingeschakeld en ik zag toch echt een sprong van 150W, maar niet in thermisch afgegeven vermogen.

Ik denk dat 150W wel nodig is om een halve vierkante meter staal (of in ieder geval een gootje naar de afvoergaten) boven het vriespunt te houden bij -10 en harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:41:
[...]

als de bodemplaat er niet zit gaat de lucht door dat gat en niet de verdamper.... O-)
O ja, da's wel een dingetje. Bodemplaat er toch maar in laten, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
Friezin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Al gedaan...

Mijn vraag 2 week geleden:
"Een tijdje geleden is "Maximum buitentemperatuur voor verwarming" van 13°C naar 16°C gezet.
Zou het een oplossing kunnen zijn dit naar --> 18°C <-- te zetten (want koudkleum: ook bij 18 hier verwarming al aan)?"

Antwoord:
"Ik denk niet dat dat de oplossing gaat zijn, aangezien het buiten geen 18 graden is nog. Ik zou u vermogen nog water hoger kunnen zetten en dit is geen slecht idee, maar wees ervan dat bewust dat vloerverwarming ook simpelweg lang duur om op te warmen." 🙈
Was dat serieus het antwoord? Ai. Aangezien je het binnen graag zo'n 2 graden warmer wil dan gemiddeld, moet de stookgrens van de stooklijn ook 2 graden hoger dan gebruikelijk. Wat ik nu zie is typisch het gedrag van een te laag ingestelde stookgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MWink schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Was dat serieus het antwoord? Ai. Aangezien je het binnen graag zo'n 2 graden warmer wil dan gemiddeld, moet de stookgrens van de stooklijn ook 2 graden hoger dan gebruikelijk. Wat ik nu zie is typisch het gedrag van een te laag ingestelde stookgrens.
Dat was mijn conclusie ook, dankzij die mooie stooklijn uitleg met bijbehorend "plaatje" wat je me eerder gaf.
Zie:
MWink in "Ervaringen met Quatt?"

Edit: Dit antwoord was een copy/paste uit ticketportaal

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 03-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:51:
[...]

De vraag is echter of dit niet mogelijk ook consequenties heeft voor de bestaande subsidieaanvragen die in 2022 en in 2023 zijn gedaan, want zoals je nu kunt zien lijkt dat de aanpassing voor het zelfde model "AMM4" van toepassing is, en er ook in 2022 en in 2023 voor warmtepompen met A+++ een hogere subsidie mogelijk was, volgens mij ligt daar een mogelijkheid om aanvullende subsidie bij de RVO te claimen.
Ik heb ondertussen met de RVO per mail contact opgenomen. eens kijken wat dit gaat opleveren, wie weet krijgen we nog iets van de RVO, als je niets vraagt krijg je zeker niets. .
Bij de warmte met de AO pomp is de subsidie toen verhoogd bij het RVO. Daar moest je toen binnen de termijn (6 weken) bezwaar maken tegen de lagere subsidie anders kon je naar het aanvullende bedrag fluiten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:45
olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Ja, alles uit. Domme thermostaat van gemaakt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RobertowNL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Bij de warmte met de AO pomp is de subsidie toen verhoogd bij het RVO. Daar moest je toen binnen de termijn (6 weken) bezwaar maken tegen de lagere subsidie anders kon je naar het aanvullende bedrag fluiten.
Iemand zin om een brief op te stellen? 🙏😇😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:55:
[...]

O ja, da's wel een dingetje. Bodemplaat er toch maar in laten, dan.
De Quatt blaast van voren uit. De fan zuigt de lucht dus door de lamellen. Hierbij zal een deeltje van de lucht vanaf de onderkant komen. Als ik zie hoeveel ruimte er nu tussen de lamellen en de bodemplaat zit kan ik me echter niet voorstellen dat het veel verschil zal maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
okijokii schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Iemand zin om een brief op te stellen? 🙏😇😃
Staat zo een brief niet al op het AO De Warmte forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quattdummy
  • Registratie: November 2023
Ha allen,

Is het wel goed dat er vreselijk veel water lekt uit de buitenunit? Volgend mij was dit de eerste maanden niet zo. Misschien trekt t bij ons meer de aandacht omdat hij schuin boven de voordeur hangt en je dus alles kunt zien, maar het is echt wel heftig nu. Ik vraag me af waarom er een afvoerbuis zit want het meeste water lekt van/uit de box zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Quattdummy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:27:
Ha allen,

Is het wel goed dat er vreselijk veel water lekt uit de buitenunit? Volgend mij was dit de eerste maanden niet zo. Misschien trekt t bij ons meer de aandacht omdat hij schuin boven de voordeur hangt en je dus alles kunt zien, maar het is echt wel heftig nu. Ik vraag me af waarom er een afvoerbuis zit want het meeste water lekt van/uit de box zelf.
De afvoerbuis verstopt?

Pagina: 1 ... 3 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.