O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Ja, maar nee.MacD007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:57:
[...]
Ik weet het, maar met deze tijden kun je niet voorzichtig genoeg zijn en deze info heeft dus ook geen toegevoegde waarde, dus mijn idee is gewoon weglaten.
Ja, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, maar een Quatt lokaal ip adres kan je echt gewoon negeren en kan niemand iets mee.
Ik zie in jouw plaatjes niet goed onderbouwd dat Quatt stuurt op een gelijkblijvende delta t. Jouw delta t is niet echt constantFlesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
[...]
De delta is laag en waarschijnlijk schakelt hij daarom af. Bij mij gebeurt dat al bij een delta van 1,8. Nog iets om rekening mee te houden, de Quatt stuurt op een gelijkblijvende delta en laat daarvoor indien nodig de watertemperatuur oplopen (let even niet op de grote dip, toen stond de pelletkachel aan)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Je hebt een monoblock warmtepomp. Een binnenunit van een split warmtepomp heb je dan niets aan.schmutzigeharry schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:11:
Mijn eerste post op Tweakers! Ik ben dan misschien geen echte tweaker, maar ik volg wel altijd met veel belangstelling de verschillende draadjes en ik merk dat er inmiddels aardig wat mensen zijn die veel inzichten hebben als het gaat over Quatt en hoe daar mee om te gaan. Vandaar dat ik mijn vraag hier toch maar eens durf te stellen.
In september is er een Quatt bij ons geïnstalleerd. De inregeling in combinatie met mijn Remeha Calenta ketel en vloerverwarming/pomp is allemaal nog niet perfect, maar goed. Dat komt later nog wel. Mijn probleem is nu dat de ketel veel storingen vertoont. Dat was al voor de Quatt-installatie, maar is daarna alleen nog maar vaker aan de orde. Dat ben ik nu zat. Ik wil daarom een nieuwe ketel kopen of eigenlijk het liefste meteen overstappen naar full electric.
Mijn vraag is nu: kan onze bestaande Quatt buitenunit gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de binnenunit van een Remeha Mercuria of welk ander merk dan ook? Of moet ik wachten tot Quatt zelf met een full electric module komt en tot die tijd toch maar een nieuwe CV-ketel kopen? Of een electrische ketel er aan koppelen? Mijn huis is uitstekend geïsoleerd trouwens en heeft vloerverwarming. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!
Je hebt sowieso een apparaat nodig dat douchewater maakt.
Als je de oude CVketel nu zat bent, kun je niet wachten op FE oplossing van Quatt. Simpelste is (2e hands, kleine) CVketel kopen. Want met een warmtepompboiler heb je het 18graden-start-probleem van de Quatt niet opgelost.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s
Quatt stuurt niet op gelijkblijvende deltaT. Hij heeft een aantal stappen in compressorfrequentie, die hij kiest op basis van temperaturen+"AI"; bij die frequentie hoort een bepaald elektriciteitsverbruik en met de COP van dat moment wordt daar warmte mee gemaakt. Het gevolg van daarvan is een redelijk stabiele deltaT bij zo'n frequentie omdat de flow door Quatt constant wordt gehouden.Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
[...]
De delta is laag en waarschijnlijk schakelt hij daarom af. Bij mij gebeurt dat al bij een delta van 1,8. Nog iets om rekening mee te houden, de Quatt stuurt op een gelijkblijvende delta en laat daarvoor indien nodig de watertemperatuur oplopen (let even niet op de grote dip, toen stond de pelletkachel aan)
Hij slaat ook niet af omdat deltaT te laag wordt, maar omdat de kamertemperatuur is bereikt.
Waarom de laagste stappen van de compressor niet altijd worden gebruikt, is me onduidelijk; heeft wellicht met ingesteld warmteverlies te maken.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s
rond 300-350W
rond 450-500W
rond 1kW
rond 1,3kW
In zichzelf kan dynamische stroom i.c.m. warmtepomp interessant zijn, want als hard waait zoals afgelopen weken kan stroom ook goedkoop / bijna gratis zijn. Het is juist het aan/uit schakelen op basis van de dynamische stroomprijzen dat je eigenlijk niet zou moeten willen, maar helaas wel waar veel mensen direct aan denken.MacD007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:50:
[...]
Hou wel rekening dat een dynamisch contract veelal in de zomer goedkoop is, echter in de winter vaak duurder is, onder de streep kan het van voordeel zijn, echter als daar een warmtepomp bij komt slaat dat vrees ik de andere kant op, en een warmtepomp is nu niet echt geschikt om steeds aan en uit te gaan vanwege je stroomprijs.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Die vermogensstappen horen dus bij compressorfrequenties. En er zijn meer stappen dan de 4 die je noemt.twisty schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:01:
hebben jullie ook dat de Quatt loopt op vier standen input vermogen levert, dus niet 'traploos'? (waarbij COP afneemt met het input vermogen)
rond 300-350W
rond 450-500W
rond 1kW
rond 1,3kW
De afnemende COP komt vooral door de hogere watertemperaturen (die het gevolg kunnen zijn van een harder draaiende Quatt).
Mogelijk heb je gelijk, en ik probeer alleen te begrijpen. Maar wat ik zie is dat het electriciteitsgebruik oploopt en de delta niet af. Resultaat is dat mijn thermostaat regelmatig ingrijpt waar ik liever had dat de CIC zou terugschakelen (langere runs)SBL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:54:
[...]
Quatt stuurt niet op gelijkblijvende deltaT. Hij heeft een aantal stappen in compressorfrequentie, die hij kiest op basis van temperaturen+"AI"; bij die frequentie hoort een bepaald elektriciteitsverbruik en met de COP van dat moment wordt daar warmte mee gemaakt. Het gevolg van daarvan is een redelijk stabiele deltaT bij zo'n frequentie omdat de flow door Quatt constant wordt gehouden.
Hij slaat ook niet af omdat deltaT te laag wordt, maar omdat de kamertemperatuur is bereikt.
Waarom de laagste stappen van de compressor niet altijd worden gebruikt, is me onduidelijk; heeft wellicht met ingesteld warmteverlies te maken.
:strip_exif()/f/image/gI1fzCSN9Zdy4Q9gvZ5Erbe0.jpg?f=fotoalbum_large)
125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..
This is my update after you put it higher the Rated maximum house power.
My Quatt has worked continuously today 1st January with thermostat fixed at 18.5C degrees. From the json data I can see that my Quatt only between 18:30 and 22:00 on 1-1-2024 managed to control the room temperature at the 18.5 degrees consistently. In the night and afternoon there was overshoot to almost 19 degrees and undershoot in the morning to 18.4 degrees. The input power was maintained at constant 470 watts the whole day except for a standby in the afternoon between 16:10 and 17:10. Can my Quatt not use a lower power input to prevent these overshoot above my room setpoint?
:strip_exif()/f/image/eza5E7Y2OZKHj6RtJA0PJKXF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 02-01-2024 13:40 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Het licht oplopende elektriciteitsverbruik komt volgens mij omdat het water steeds verder opwarmt en het dus moeilijker wordt om de fase-cyclus in de warmtepomp te doorlopen. Bij mij stabiliseert dat trouwens na ongeveer een uur, wanneer bij een bepaalde watertemperatuur vermogensinput=warmteverlies, maar wellicht heb jij trager/beter afgiftesysteem (vloerverwarming).Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:14:
[...]
Mogelijk heb je gelijk, en ik probeer alleen te begrijpen. Maar wat ik zie is dat het electriciteitsgebruik oploopt en de delta niet af. Resultaat is dat mijn thermostaat regelmatig ingrijpt waar ik liever had dat de CIC zou terugschakelen (langere runs)
[Afbeelding]
Het is wel raar dat je Quatt op 800W blijft draaien en dan uitgaat. Weet je waar je warmteverlies op ingesteld staat (stond vroeger in technisch rapport) en wat dat zou moeten zijn (zie TopicStart voor excel-sheet)?
edit: Intergas thermostaat, lees ik. Wordt kamertemperatuur wel goed doorgegeven via OpenTherm?
(mijn warmteverlies staat op 6kW, dat is aan lage kant voor mijn huis en zie vandaag veel ~400W elektrisch, 1 run sinds 2uur vannacht)
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 02-01-2024 13:57 ]
Ok, dit gaat bij mij een stuk beter dankzij de Intergas Comfort Touch (let niet op het tijdsvlak van 21:00 tot 03:00 (pelletkachel effect)).TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:37:
Ik heb hiervoor onderstaande ticket aangemaakt bij Quatt technical support:
My Quatt has worked continuously today 1st January with thermostat fixed at 18.5C degrees. From the json data I can see that my Quatt only between 18:30 and 22:00 on 1-1-2024 managed to control the room temperature at the 18.5 degrees consistently. In the night and afternoon there was overshoot to almost 19 degrees and undershoot in the morning to 18.4 degrees. The input power was maintained at constant 470 watts the whole day except for a standby in the afternoon between 16:10 and 17:10. Can my Quatt not use a lower power input to prevent these overshoot above my room setpoint?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/n1mocfVel9I1FYiLumtr5rDn.jpg?f=fotoalbum_large)
125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..
Hij gaat uit omdat mijn thermostaat (Intergas Comfort Touch) ingrijpt (bovenste gele balk).SBL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Het licht oplopende elektriciteitsverbruik komt volgens mij omdat het water steeds verder opwarmt en het dus moeilijker wordt om de fase-cyclus in de warmtepomp te doorlopen. Bij mij stabiliseert dat trouwens na ongeveer een uur, wanneer bij een bepaalde watertemperatuur vermogensinput=warmteverlies, maar wellicht heb jij trager/beter afgiftesysteem (vloerverwarming).
Het is wel raar dat je Quatt op 800W blijft draaien en dan uitgaat. Weet je waar je warmteverlies op ingesteld staat (stond vroeger in technisch rapport) en wat dat zou moeten zijn (zie TopicStart voor excel-sheet)?
(mijn warmteverlies staat op 6kW, dat is aan lage kant voor mijn huis en zie vandaag veel ~400W elektrisch, 1 run sinds 2uur vannacht)
Volgens het technisch rapport zou mijn warmteverlies op 7kw staan terwijl als ik deze zelf uitreken zou dat rond 5kw moeten zijn. Maar al 2x een mailtje met verzoek om te verlagen gestuurd maar geen response. Ze hebben het druk.
Ik denk dat dat gaat helpen. Intergas thermostaat laat wel goed weten aan CiC dat kamertemperatuur aan het oplopen is?Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Hij gaat uit omdat mijn thermostaat (Intergas Comfort Touch) ingrijpt (bovenste gele balk).
Volgens het technisch rapport zou mijn warmteverlies op 7kw staan terwijl als ik deze zelf uitreken zou dat rond 5kw moeten zijn. Maar al 2x een mailtje met verzoek om te verlagen gestuurd maar geen response. Ze hebben het druk.
Ja, geeft echt iedere seconde de huidige temp op 6 cijfers achter de comma (maar in werkelijkheid 3 cijfers achter de comma) door. Dus hij verandert in de JSON snel (elke 20 tot 40 seconden is hij wel veranderd).SBL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Ik denk dat dat gaat helpen. Intergas thermostaat laat wel goed weten aan CiC dat kamertemperatuur aan het oplopen is?
Maar hij heeft (zonder Intergas ketel en gateway) wel 2 andere beperkingen:
- geen app besturing
- geen schema's
Ik gebruik geen nachtverlaging dus vind dat zelf geen probleem.
:strip_exif()/f/image/AgIPdUwnZ8iCWE34t6KGZX6s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een beetje het idee dat ze op verzoeken via de app (helpcenter, chat met ons, "support nodig", knop support, "Er lijkt iets mis te zijn met mijn verwarmingssysteem" ) sneller reageren dan via mail.Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Hij gaat uit omdat mijn thermostaat (Intergas Comfort Touch) ingrijpt (bovenste gele balk).
Via mail nog nooit antwoord gehad....
Wanneer je via app een probleem inschiet, krijg je een bevestiging via de mail en kun je 'm terugvinden in hun ticketportaal https://connect.quatt.io/_hcms/mem/login
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
ik heb boven een versie (= datum laatste wijziging) toegevoegd, zodat het voor de lezers duidelijk is als de TS inhoud gewijzigd is.
voordat de vraag komt, nee, ik ga geen changelog van de wijzigingen bijvoegen, mij lijkt dat te veel van het goede te zijn.
vandaag heb ik een aantal wijzigingen cq fouten die jullie gemeld hebben uitgevoerd. Tevens zal ik de komende tijd mog een aantal zaken er bij voegen waar ik denk dat deze een meerwaarde voor de forum deelnemers kunnen zijn.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Precies! Nog maar eens de QuickStart Guide erbij halend, lijkt erop dat vooral de "vermogen" parameter nogal wat invloed heeft. Dat de Quatt zo "stapsgewijs" fluctueert ipv in kleinere meer soepele stapjes heeft mss met de gebruikte hardware te maken, of met de formule/lookup-tables.SBL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:54:
[...]
Quatt stuurt niet op gelijkblijvende deltaT. Hij heeft een aantal stappen in compressorfrequentie, die hij kiest op basis van temperaturen+"AI"; bij die frequentie hoort een bepaald elektriciteitsverbruik en met de COP van dat moment wordt daar warmte mee gemaakt. Het gevolg van daarvan is een redelijk stabiele deltaT bij zo'n frequentie omdat de flow door Quatt constant wordt gehouden.
En volgens mij is het algoritme (of de formules om de stookgrens en vermogen parameters vooraf te berekenen) nog niet helemaal uitgekristalliseerd, want in theorie zou je dit moeten ervaren:
maar in de praktijk lees ik toch erg vaak hier dat ie ofwel te lang doorgaat met te hoog vermogen, ofwel te lang uitblijft zodat de temp helemaal wegzakt, ofwel de CV ketel erbij slingert omdat ie denkt dat het harder moet, met een overshoot als resultaat.Dankzij de regeling kan het voorkomen dat Quatt Hybrid draait terwijl de kamerthermostaat aangeeft dat het setpunt al is bereikt. Dit komt doordat de CiC mogelijk heeft berekend dat er een constant laag vermogen nodig is om dat setpunt vast te houden. Hierdoor blijft Quatt Hybrid continu draaien, zij het op een lage temperatuur, om je woning comfortabel en op een constante temperatuur te houden. Dit maakt Quatt Hybrid bijzonder efficiënt
Het vermogen en de stookgrens van jouw woning berekenen wij op basis van alle input, waarmee we goed kunnen inschatten wat jouw woning nodig heeft. Het vermogen wordt berekend bij een buitentemperatuur van -10°C. De stookgrens geeft de buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat jouw woning warmte nodig heeft.
Met deze 2 getallen kunnen we bij elke buitentemperatuur berekenen hoeveel vermogen er nodig is om jouw woning warm te houden.
Naast deze vaste vermogensberekening past Quatt Hybrid het vermogen ook automatisch aan op basis van de situatie in jouw woning. Als je plotseling meer warmte nodig hebt of als het opwarmen langer duurt dan gewenst, past de CiC automatisch de vraag aan om meer vermogen te leveren. Andersom werkt het net zo: als de CiC merkt dat het verwarmen gemakkelijk verloopt, wordt de vraag verlaagd.
Dankzij de regeling kan het voorkomen dat Quatt Hybrid draait terwijl de kamerthermostaat aangeeft dat het setpunt al is bereikt. Dit komt doordat de CiC mogelijk heeft berekend dat er een constant laag vermogen nodig is om dat setpunt vast te houden. Hierdoor blijft Quatt Hybrid continu draaien, zij het op een lage temperatuur, om je woning comfortabel en op een constante temperatuur te houden. Dit maakt Quatt Hybrid bijzonder eciënt
A ) denk ik dat veel bedrijven in de consumenten verwarmings industrie een range van 0,5 om setpoint heen binnen volkomen acceptabele normen vinden (zelf zou ik 0,1C lager ook niet een undershoot noemen tbh)TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:37:
Ik heb hiervoor onderstaande ticket aangemaakt bij Quatt technical support:
[Afbeelding]
B ) als ie de hele tijd continue op 470 Watt draait, hoe kan dan de temperatuur zo fluctueren? Of het is te laag, of te hoog, of perfect. Maar nu zie je je temp omhoog en omlaag fluctureren???
1. Ik heb geen zin om "continue" te monitoren of mijn Quatt/CV wel goed functioneren, voldoende efficient werken etc. Ik wil dat het door de installateur wordt ingesteld en mezelf geen zorgen meer maken. De vele "kleine" vragen in dit forum maken me op dit punt aan het twijfelen. Ligt dit puur aan Quatt - of is dit met andere warmtepompen ook zo?
2. Het geluid - ze zeggen de stilste te zijn, maar is dit ook zo? Ik woon in een rijtjeshuis. De Quatt kan aan de gevel worden bevestigd, echter de afstand tot het eerste raam dat open kan bij de buren is 1,6 meter. Volgens de adviseur is dat voldoende, maar ik heb geen zin in gezeur. Hoe is over het algemeen de ervaring hiermee?
Mooi om te zien dat deze thermostaat wel netjes alle benodigde gegevens correct doorgeeft aan de CiC, met de juiste OT frequentie.Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Ja, geeft echt iedere seconde de huidige temp op 6 cijfers achter de comma (maar in werkelijkheid 3 cijfers achter de comma) door. Dus hij verandert in de JSON snel (elke 20 tot 40 seconden is hij wel veranderd).
Maar hij heeft (zonder Intergas ketel en gateway) wel 2 andere beperkingen:
- geen app besturing
- geen schema's
Ik gebruik geen nachtverlaging dus vind dat zelf geen probleem.
[Afbeelding]
Alleen wel weer vreemd idd dat de CiC dan bedenkt dat de Quatt met teveel vermogen moet draaien, waardoor de thermostaat dan om de zoveel tijd de boel op slot moet gooien. Had ie idd beter wat lager (bv continue 600Watt) kunnen draaien zodat ie volcontinue kan blijven doorpruttelen op lager vermogen.
Ik zou bijna denken dat ze bij Quatt een "zelf-calibratie" routine kunnen inbouwen waarbij je een paar etmalen de boel op een specifieke temperatuur moet laten draaien, en deze dan zelf gaat meten adhv bepaalde vermogens (die je evt al kunt limiteren met een onder en/of bovengrens), en de gemeten/ via internet uitgelezen buitentemperatuur, welk vermogen er nodig is om het huis op temperatuur te houden. Ze kunnen die waarde(s) prima opslaan in een lookup-tabel oid. Btw, dit is niet anders dan hoe stokoude "zelf lerende" algoritmes werken, maar blijkbaar wil Quatt eigenwijs zijn, en roepen dat zij geen stookcurve gebruiken (dit doen ze natuurlijk wel, alleen niet buiten-temperatuur gestuurd).
1) ja, dit is met andere warmtepompen net zo. Maar op een forum zie je natuurlijk vooral de mensen met klachten en/of vragen, niet de mensen waar ie prima draait en die er niet naar omkijken.Thomas20 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:54:
Ik overweeg om een Quatt aan te schaffen, heb ook al een adviesgesprek gehad met een adviseur van Quatt. Ik zit alleen met twijfels:
1. Ik heb geen zin om "continue" te monitoren of mijn Quatt/CV wel goed functioneren, voldoende efficient werken etc. Ik wil dat het door de installateur wordt ingesteld en mezelf geen zorgen meer maken. De vele "kleine" vragen in dit forum maken me op dit punt aan het twijfelen. Ligt dit puur aan Quatt - of is dit met andere warmtepompen ook zo?
2. Het geluid - ze zeggen de stilste te zijn, maar is dit ook zo? Ik woon in een rijtjeshuis. De Quatt kan aan de gevel worden bevestigd, echter de afstand tot het eerste raam dat open kan bij de buren is 1,6 meter. Volgens de adviseur is dat voldoende, maar ik heb geen zin in gezeur. Hoe is over het algemeen de ervaring hiermee?
2) ik denk dat Quatt hier nogal optimistisch in is, en "de stilste" is ook een beetje marketing-bs. Ik zou @MacD007 even vragen of hij wil meedenken/rekenen mbt geluid.
Ik zou het iets anders willen benaderen:Thomas20 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:54:
Ik overweeg om een Quatt aan te schaffen, heb ook al een adviesgesprek gehad met een adviseur van Quatt. Ik zit alleen met twijfels:
- je hoeft de Quatt niet in de gaten te houden, die doet zijn werk en ja, we zijn tweakers dus zoeken naar verbeteringen.
- wat echter aandacht vergt is je afgiftesysteem. Deze moet waarschijnlijk worden aangepast op de verandering van hoge temperatuurverwarming naar lage temperatuurverwarming. Hier zit het meeste werk dat vrijwel geen installateur voor je zal regelen.
- de grootste verandering moet 'tussen de oren' gebeuren, ofwel omdenken. En een WP behandelen als een CV kan NIET. Daar moet het denken echt anders zijn (zoneregeling is lastig, flow is belangrijk ivm kleine delta watertemp., opwarming gaat traag (wees voorzichtig met nachtverlaging, enz.))
[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 02-01-2024 15:17 ]
Er zijn meer stappen als dat jij vermeld. Ik zie in ieder gevaltwisty schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:01:
hebben jullie ook dat de Quatt loopt op vier standen input vermogen levert, dus niet 'traploos'? (waarbij COP afneemt met het input vermogen)
rond 300-350W
rond 450-500W
rond 1kW
rond 1,3kW
30Hz (ongeveer 300watt)
39Hz (ongeveer 370 watt)
49Hz
55Hz
61Hz
72Hz
79Hz
85Hz
90Hz (ongeveer 1100 a 1500) Hangt ook van buitentemperatuur af natuurlijk.
Het is inderdaad niet bijna traploos zoals mijn zwembad warmtepomp die elke frequentie kan aannemen. Maar meer step-inverter. Frequenties niet geverifieerd, maar zo uit het hoofd.
[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 02-01-2024 15:15 ]
Inderdaad. @Thomas20 heb je al geprobeerd om je huis met aanvoertemp van ca. 35C op temperatuur te *houden*? Dus geen nachtverlaging, alle evt.radiatoren open (zowel beneden als boven), en als je vloerverwarming hebt (da's wel heel handig bij wp) ook zorgen dat die 35C water er daadwerkelijk inkomt en niet kouder wordt gemengd.Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Ik zou het iets anders willen benaderen:
- je hoeft de Quatt niet in de gaten te houden, die doet zijn werk en ja, we zijn tweakers dus zoeken naar verbeteringen.
- wat echter aandacht vergt is je afgiftesysteem. Deze moet waarschijnlijk worden aangepsst op de verandering van hoge temperatuurverwarming naar lage temperatuurverwarming. Hier zit het meeste werk dat vrijwel geen installateur voor je zal regelen.
- de grootste verandering moet 'tussen de oren' gebeuren, ofwel omdenken. En een WP behandelen als een CV kan NIET. Daar moet het denken echt anders zijn.
Het op temperatuur *komen* mag best wel uren tot een dag duren, maar het op temp houden zou moeten lukken met zo'n lage aanvoertemp. Zo niet, dan kun je grotere/meer radiatoren (bv T33 oid) plaatsen, en/of fans onder je radiatoren, of heel hardcore vloerverwarming installeren. En natuurlijk is meer/beter isoleren altijd aan te raden.
Dat is wel de grote test om te kijken of je met lage temperatuur verwarming van een wp ook daadwerkelijk succesvol kunt zijn.
tnx! Dan is het idd wel bijzonder dat we hier toch veel grafieken zien waar ie "grote stappen" maakt. Ik denk toch dat het Quatt/CiC algoritme icm hun fixed parameters wat suboptimaal is, of wat bugs bevat.medu80 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Er zijn meer stappen als dat jij vermeld. Ik zie in ieder geval
30Hz (ongeveer 300watt)
39Hz (ongeveer 370 watt)
49Hz
55Hz
61Hz
72Hz
79Hz
85Hz
Het is inderdaad niet bijna traploos zoals mijn zwembad warmtepomp die elke frequentie kan aannemen. Maar meer step-inverter. Frequenties niet geverifieerd, maar zo uit het hoofd.
Vreemd dat je die conclusie trekt nadat ik 9 frequenties deel die ik regelmatig zie.olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:19:
[...]
tnx! Dan is het idd wel bijzonder dat we hier toch veel grafieken zien waar ie "grote stappen" maakt. Ik denk toch dat het Quatt/CiC algoritme icm hun fixed parameters wat suboptimaal is, of wat bugs bevat.
Hoe bedoel je?medu80 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:29:
[...]
Vreemd dat je die conclusie trekt nadat ik 9 frequenties deel die ik regelmatig zie.
Ik zie in dit topic regelmatig grafieken waar de Quatt niet in kleine stapjes van vermogen switched, maar grotere stappen maakt, en er daardoor overruns en/of underruns ontstaan. Jouw tabel bevestigt dat de Quatt wel in kleinere stappen kan werken (dus geen hardware limiet oid) qua vermogen/compressor-frequentie. Dus dan ligt het in de gevallen van de grotere stappen in mijn optiek hoogstwaarschijnlijk aan het CiC algoritme/aansturing.
Als 90Hz tot 1500W is, dan zijn er nog meer stappen, want 1900W doet ie ook. (maar ik kan de bijbehorende frequentie niet zien, want zie alleen de standaard API/JSON en niet jouw truc met de geroote Android telefoon.)medu80 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Er zijn meer stappen als dat jij vermeld. Ik zie in ieder geval
30Hz (ongeveer 300watt)
39Hz (ongeveer 370 watt)
49Hz
55Hz
61Hz
72Hz
79Hz
85Hz
Zijn zulke kleine stapjes, dat het wel traploos lijkt. Mijn grafiek van Quatt:olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Hoe bedoel je?
Ik zie in dit topic regelmatig grafieken waar de Quatt niet in kleine stapjes van vermogen switched, maar grotere stappen maakt, en er daardoor overruns en/of underruns ontstaan. Jouw tabel bevestigt dat de Quatt wel in kleinere stappen kan werken (dus geen hardware limiet oid) qua vermogen/compressor-frequentie. Dus dan ligt het in de gevallen van de grotere stappen in mijn optiek hoogstwaarschijnlijk aan het CiC algoritme/aansturing.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5gLwBDhGsQDXWusFAWJNUQ1.jpg?f=user_large)
Jawel, ze starten met een stookcurve ook gebaseerd op buitentemperatuur, alleen geen Ta maar een vermogenscurve. Het bijzondere bij Quatt is dat deze wordt bijgestuurd als de kamertemperatuur anders reageert dan verwacht bij het geleverde vermogen. Helaas gaat dat nog niet altijd perfect, maar al best heel goed.olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:58:
[...]
maar blijkbaar wil Quatt eigenwijs zijn, en roepen dat zij geen stookcurve gebruiken (dit doen ze natuurlijk wel, alleen niet buiten-temperatuur gestuurd).
Ik heb hem van dag 1 (nu 4 maanden) op WIFI gehad en nog nooit een probleem gehad. Wel staat hij maar 6 meter van mijn Deco af.NIB0R schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:07:
Wat is eigenlijk de laatste status van de wifi verbinding? Ik heb hem nog bedraad aangesloten, vanwege de kinderziektes toentertijd. Maar wil eigenlijk over op de wifi. Is dat al een beetje stabiel sinds de updates?
Bij mij prima via wifi (Deco mesh), zelfde als bij @Flesym , alleen paar maanden meer en paar meter minderNIB0R schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:07:
Wat is eigenlijk de laatste status van de wifi verbinding? Ik heb hem nog bedraad aangesloten, vanwege de kinderziektes toentertijd. Maar wil eigenlijk over op de wifi. Is dat al een beetje stabiel sinds de updates?
Ik vermoed dat ze daar een aardige veiligheidsmarge hebben genomen, want ik kan me echt niet voorstellen dat er 40 liter water in de leidingen binnenin de buitenunit zit.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:35:
[...]
[Afbeelding]
Staat bij mij los (op bigfoots) op de dakuitbouw met een dakdoorvoer door het schuine dak.
Volgens de installateurs weegt de unit ca 60kg leeg en ca 100kg gevuld met water
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja, dat is een lastige. Aan de ene kant hoeven ze hierdoor minder werkkapitaal te hebben, wat de prijs dus drukt en hoeven ze niet achter de betaling aan te zitten van klanten die dat verzaken, dus dat scheelt ook weer tijd, geld en risico, waardoor de prijs niet omhoog hoeft.Martud schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:53:
Ik had aanvankelijk wel belangstelling voor de Quatt. Maar toen ik de aanbetalingsvoorwaarden las ben ik afgehaakt. Je moet de hele installatie vóóraf betalen. Je gaat toch ook een nieuwe auto (veel duurdere 'investering') niet vooraf betalen, maar pas bij aflevering.
Aan de andere kant loop jij als consument meer risico als Quatt toevallig net failliet gaat tussen jouw betaling en de plaatsingsdatum.
Ik heb nog van niemand gehoord dat er niet geleverd is ondanks vooruit betalen en ze verkopen heel goed, dus nu de boel laten klappen zou wel heel dom zijn.
Hoe lang van tevoren moet je wat betalen en zie je dat echt als significant risico?
Dit nog niet geprobeerd, maar ga vanavond m'n CV instellen. Waarom stel jij 35C voor? Ik heb op andere plekken temperaturen van 50-55 gelezen.olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:17:
[...]
Inderdaad. @Thomas20 heb je al geprobeerd om je huis met aanvoertemp van ca. 35C op temperatuur te *houden*? Dus geen nachtverlaging, alle evt.radiatoren open (zowel beneden als boven),
Wat is de logica om alle radiatoren open te zetten? Boven stoken wij nooit - enkel de verwarming in de badkamer staat open (maar is geen must om dat zo te houden).
@MacD007 zou jij me hierbij willen ondersteunen? Is dat het waard om openbaar in dit topic te bespreken - of liever via DM?olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:02:
[...]
2) ik denk dat Quatt hier nogal optimistisch in is, en "de stilste" is ook een beetje marketing-bs. Ik zou @MacD007 even vragen of hij wil meedenken/rekenen mbt geluid.
Ik zat hier ook over te twijfelen. Dit geven ze aan:netappie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Hoe lang van tevoren moet je wat betalen en zie je dat echt als significant risico?
1. Technisch Rapport, offerte en aanbetaling*. Als we alles hebben besproken en het eens zijn, sturen we je het Technisch Rapport en de offerte. Je gaat akkoord met de offerte door de aanbetaling te voldoen.
2. Laatste betaling. De laatste betaling moet 10 dagen voor de installatiedatum bij ons binnen zijn.
*Als de installatie om wat voor reden dan ook niet blijkt te lukken, storten we de volledige aanbetalingen natuurlijk weer terug.
[ Voor 25% gewijzigd door Thomas20 op 02-01-2024 17:03 . Reden: Quote en reactie op neappie toegevoegd ]
Omdat een warmtepomp de hoogste efficiency haalt op lagere temperaturen, hoe meer vermogen deze moet genereren om het water heter te maken, hoe minder efficient (COP). De meeste warmtepompen gaan ook niet veel hoger dan 40C qua water verwarmen. Daarom is vloerverwarming ook een goede combinatie met warmtepompen, omdat je daar over het algemeen water doorheen pompt dat veel lager is qua temp dan door radiatoren (laag en traag vs hoog en snel)Thomas20 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Dit nog niet geprobeerd, maar ga vanavond m'n CV instellen. Waarom stel jij 35C voor? Ik heb op andere plekken temperaturen van 50-55 gelezen.
Wat is de logica om alle radiatoren open te zetten? Boven stoken wij nooit - enkel de verwarming in de badkamer staat open (maar is geen must om dat zo te houden).
Alle radiatoren open zetten: meer volume door je systeem, meer afgifte, en je hele huis is 1 "warmte houder" naar buiten toe, als je bv kamers boven veel kouder laat dan zal daar warmte naartoe gaan, je wilt idealiter je hele huis "mee laten draaien" op een continue temperatuur. Daar staat genoeg over geschreven op de verschillende warmtepomp en CV tuning topics btw.
Ik woon in een rijtjes woning en ze hebben hem op de uitbouw geplaatst in het midden 2,5m van elke buur. Mijn cv staat ook op zolder aan de straat zijde ze hebben dit mooi ge route met een goot aan de binnen kant en dan achter het knie schot naar beneden geboord en dan via de kamer eronder door de muur naat buiten. Hij staat op de uitbouw maar kon ook met muur beugels hoger gehangen worden. Als ik geen uitbouw zijn hebbenImmutable schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:32:
Iemand met een reguliere rijtjes huis met deze Quatt hybride warmtepomp? En werkt de Quatt al samen met prijzen inlezen via dynamische terieven? Zit voor iemand anders even te kijken naar de "low fruit" oplossing wanneer hun vaste contract afloopt om even wat zaken aan te passen in combinatie met dynamische tarief.
Het is echter een reguliere rijtjeswoning, zonder eigen oprit. Er zit wel een klein afdakje boven op de voordeur, zijn er hier mensen met een rijtjeswoning? En hoe is de buitenunit geplaatst?
:strip_exif()/f/image/a4qpp22Wz7oP44GzDNRG0jkP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door DeltaBro op 02-01-2024 17:20 ]
Ik had in de beginfase ook problemen, waarbij het af en toe leek te werken en enkele weken later plotseling weer niet, maar nu draait de wifi al maanden stabiel.NIB0R schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:07:
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dit is precies het omdenken.olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]
Omdat een warmtepomp de hoogste efficiency haalt op lagere temperaturen, hoe meer vermogen deze moet genereren om het water heter te maken, hoe minder efficient (COP). De meeste warmtepompen gaan ook niet veel hoger dan 40C qua water verwarmen. Daarom is vloerverwarming ook een goede combinatie met warmtepompen, omdat je daar over het algemeen water doorheen pompt dat veel lager is qua temp dan door radiatoren (laag en traag vs hoog en snel)
Alle radiatoren open zetten: meer volume door je systeem, meer afgifte, en je hele huis is 1 "warmte houder" naar buiten toe, als je bv kamers boven veel kouder laat dan zal daar warmte naartoe gaan, je wilt idealiter je hele huis "mee laten draaien" op een continue temperatuur. Daar staat genoeg over geschreven op de verschillende warmtepomp en CV tuning topics btw.
- Je hebt minder warmte ter beschikking maar wel continue. Dus dat gebruik je door je huis op warmte te houden.
- opwarmen kost veel meer energie dan warm houden. Je hoeft dan alleen je warmteverlies te compenseren.
- Probeer daarom dit te beperken door bv warmteschillen te maken (beneden 20 graden, boven bv 15 graden). Als je dat niet doet en je bv een deur naar een koude ruimte opent kost het tijd deze warmte weer aan te vullen. Dat klinkt tegennatuurlijk maar dat maakt je huis juist comfortabel (geen temperatuursprongen).
En die 55 graden is om te testen of je verwarmingssysteem het aankan, die 35 graden richt zich op anders stoken.
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 02-01-2024 17:52 ]
Goed uitgelegd. Overigens is 35 graden wel erg laag voor veel CV ketels. Dan heb je kan op pendelen omdat de ketel te snel tegen die 35 graden limiet aan loopt.olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]
Omdat een warmtepomp de hoogste efficiency haalt op lagere temperaturen, hoe meer vermogen deze moet genereren om het water heter te maken, hoe minder efficient (COP). De meeste warmtepompen gaan ook niet veel hoger dan 40C qua water verwarmen. Daarom is vloerverwarming ook een goede combinatie met warmtepompen, omdat je daar over het algemeen water doorheen pompt dat veel lager is qua temp dan door radiatoren (laag en traag vs hoog en snel)
Pendelen was voor mijn Intergas ketel nooit een probleem. De angstverhalen over snelle slijtage en hoger verbruik moet je ook met een flinke korrel zout nemen.netappie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Goed uitgelegd. Overigens is 35 graden wel erg laag voor veel CV ketels. Dan heb je kan op pendelen omdat de ketel te snel tegen die 35 graden limiet aan loopt.
Op 35 graden pendelde mijn ketel net zo goed als vroeger op 55 en op 65 graden alleen met kortere stooksessies met langere tussentijden.
Je moet pendelen zien als een alternatieve vorm van moduleren. Niet op vermogen maar op tijd dat de brander aanstaat en op de tijd tussen de brandsessies. Door het water in een korte sessie van 30 naar 40 graden te stoken en dan te wachten tot de aanvoertemperatuur weer is afgekoeld tot 30 graden heeft het systeem toch een aanvoer van gemiddeld 35 graden. Een Intergas zonder bewegende delen en een goed gasblok staat zo bij mij al sinds 2005 probleemloos te draaien pendelen
Het hangt heel erg van de ketel en het afgiftesysteem af. Dat het bij jou goed gaat betekent niet dat het overal goed gaat.borisheyl schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:48:
[...]
Pendelen was voor mijn Intergas ketel nooit een probleem. De angstverhalen over snelle slijtage en hoger verbruik moet je ook met een flinke korrel zout nemen.
Op 35 graden pendelde mijn ketel net zo goed als vroeger op 55 en op 65 graden alleen met kortere stooksessies met langere tussentijden.
Je moet pendelen zien als een alternatieve vorm van moduleren. Niet op vermogen maar op tijd dat de brander aanstaat en op de tijd tussen de brandsessies. Door het water in een korte sessie van 30 naar 40 graden te stoken en dan te wachten tot de aanvoertemperatuur weer is afgekoeld tot 30 graden heeft het systeem toch een aanvoer van gemiddeld 35 graden. Een Intergas zonder bewegende delen en een goed gasblok staat zo bij mij al sinds 2005 probleemloos te draaien pendelen
Mijn eigen CW5 ketel heb ik zwaar omlaag moeten tunen om stabiel op 40 te draaien, maar een moderne Vaillant in een gelijkwaardige woning doet 30 graden moeiteloos.
Het is dus een kwestie van langzaam afvoeren en precies meten wat er gebeurt in de ketel. Als die continu uit gaat en weer start (hoger toerental ivm vonk) dan is dit niet zo handig.
Zie voor meer uitleg bijvoorbeeld:
Pendelen CV ketel; iets meer uitleg gevraagd (achtergrond)
En @Thomas20 , doe je test over een periode van een week, minimaal 4 a 5 dagen. Het kost namelijk tijd om je hele huis op temperatuur te krijgen en vervolgens te houden.olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
In theorie zou er meer warmte overdracht kunnen zijn.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
Het waait hier weer lekker! Mijn buitenunit staat op het dak in een tochtgat tussen de hogere huizen in het rijtje links en rechts van mij. Maakt de extra hoeveelheid lucht die dan door de unit waait mijn warmtepomp meer efficiënt of juist minder ivm een windchill factor?
Nu nog een dynamo functie op de fan zodat hij terug kan leveren 😂
Iets efficienter omdat de kou iets makkelijker kan worden afgevoerd, maar het verschil zal niet enorm zijn. Ik vermoed dat je meer winst haalt uit zon die tussen de woningen valt,TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
Het waait hier weer lekker! Mijn buitenunit staat op het dak in een tochtgat tussen de hogere huizen in het rijtje links en rechts van mij. Maakt de extra hoeveelheid lucht die dan door de unit waait mijn warmtepomp meer efficiënt of juist minder ivm een windchill factor?
Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat energetisch?onlinaius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:30:
[...]
Iets efficienter omdat de kou iets makkelijker kan worden afgevoerd, maar het verschil zal niet enorm zijn. Ik vermoed dat je meer winst haalt uit zon die tussen de woningen valt,
Om te testen of je huis WP ready is qua afgifte. Dit is de water temperatuur dat uit mijn Quatt komt bij een matige warmteafgifte (lagere afgifte temperatuur is betere voor de efficiëntie).Thomas20 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Waarom stel jij 35C voor? Ik heb op andere plekken temperaturen van 50-55 gelezen.
/f/image/fIbtuf66Jn8fVDiD5vRNwUSZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door Spykie op 02-01-2024 19:17 ]
Dat is inderdaad vreemd. Zouden ze bij Quatt een achterstand hebben om dit te verwerken?JWT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:19:
Zo, krijg nu (zelfs 2 keer) de mail binnen om subsidie aan te vragen via de partner. Na 3 maanden. Gelukkig allang zelf geregeld maar apart dat het nu opeens komt..
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dank! Dat klinkt logisch. Echter vinden we het juist lekker dat het boven fris/koud is. We hebben ook altijd de ramen open - zelfs als het goed vriest. Voor ons dus geen optie om de ramen dicht te doen en de radiatoren open te draaien. Heeft dit veel negatieve gevolgen denk je?olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]
Omdat een warmtepomp de hoogste efficiency haalt op lagere temperaturen, hoe meer vermogen deze moet genereren om het water heter te maken, hoe minder efficient (COP). …
Door de verschillende meningen/twijfels hier in dit topic en mijn eigen minimale kennis ga ik eerst zelf maar even testen met 45c. Ook omdat ik zelf geen idee heb hoe ik ga controleren of mijn CV nog lekker gaat.netappie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Goed uitgelegd. Overigens is 35 graden wel erg laag voor veel CV ketels. Dan heb je kan op pendelen omdat de ketel te snel tegen die 35 graden limiet aan loopt.
Heb hem nu op 45c gezet en standaard temp op 19,5c zonder nachtverlaging. Beneden was 19,5c op moment van CV verlagen - beredeneer ik het dan goed dat het vanaf nu 19,5 zou moeten blijven? Of is de kans dat ik nu wat ga terugzakken door de verlaging?verguldebarman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:24:
[...]
En @Thomas20 , doe je test over een periode van een week, minimaal 4 a 5 dagen. Het kost namelijk tijd om je hele huis op temperatuur te krijgen en vervolgens te houden.
Geen idee. Misschien kreeg ik 2 mailtjes door de 8kW versie?verguldebarman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:34:
[...]
Dat is inderdaad vreemd. Zouden ze bij Quatt een achterstand hebben om dit te verwerken?
Wel goed dat je het nu kan combineren met andere subsidie via een andere link en een beetje bijbetalen.
Ik vermoed dat e.e.a. samenhangt met je ingestelde warmteverlies icm kamertemperatuur en buitentemperatuur. Hoe hoger je warmteverlies, hoe groter de "stappen".olafmol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:19:
[...]
tnx! Dan is het idd wel bijzonder dat we hier toch veel grafieken zien waar ie "grote stappen" maakt. Ik denk toch dat het Quatt/CiC algoritme icm hun fixed parameters wat suboptimaal is, of wat bugs bevat.
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Je krijgt later ook nog een keer een herinnering. Althans ik wel.JWT schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Geen idee. Misschien kreeg ik 2 mailtjes door de 8kW versie?
Wel goed dat je het nu kan combineren met andere subsidie via een andere link en een beetje bijbetalen.
Ook buiten simpel subsidie aangevraagd (ivm andere maatregel) en toen kreeg ik een aantal manden later de vraag of de aanvraag gelukt was.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
30 en 14 dagen, ze komen m hier de 31e januari installeren en ik betaalde 30 dagen vooraf de aanbetaling en t restant moet 14 dagen vooraf.netappie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
een ding wat ik dus geleerd heb, ik maak een backup van de tekst zodat bij een fout deze weer eenvoudig hersteld kan worden.
sorry
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dan leer je zelf tenminste ook nog wat op dit forumMacD007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:27:
helaas is er iets fout gegaan bij het aanpassen van de TS en zijn de wijzigingen van vandaag helaas weg. Ik zal kijken hoe ik deze zo snel mogelijk in de komende dagen kan herstellen.
een ding wat ik dus geleerd heb, ik maak een bakcup van de tekst zodat bij een fout deze weer eenvoudig hersteld kan worden.
sorry
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
IP adres kan geen kwaad in dit geval, zit in de 192.168 private adres range, dus achter de router, of iemand moet op zijn lokale LAN kunnen komen, maar dan kunnen er wel meer dingen stuk gaan...MacD007 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Niet zo handig om je ip adres van je cic hier te posten.
Edit: had iemand al eerder opgemerkt zie ik nu
[ Voor 6% gewijzigd door MWink op 02-01-2024 22:43 ]
Ik zie geen verschil met wat alle goedgekeurde en ook mijn goed geteste Honeywell Round doen: met een hoge nauwkeurigheid via opentherm de kamertemperatuur en de gewenste setpoint voor de kamertemperatuur doorgeven.Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Ok, dit gaat bij mij een stuk beter dankzij de Intergas Comfort Touch (let niet op het tijdsvlak van 21:00 tot 03:00 (pelletkachel effect)).
[Afbeelding]
Ik denk dat die zon in de periode dat de warmtepomp draait (eind oktober -maart) niet zoveel effect zal hebben op de temperatuur van de aangezogen lucht en dus het rendement. De Quatt draait idealiter 24/7 op een laag pitje, echt sterke zon zie je in die periode gemiddeld maar een uurtje per dag of zo? En hoeveel warmer wordt de lucht dan? De Quatt zuigt een aanzienlijke hoeveelheid lucht aan, die warmt echt niet veel op boven een bitumen dak in de winter.onlinaius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:30:
[...]
Iets efficienter omdat de kou iets makkelijker kan worden afgevoerd, maar het verschil zal niet enorm zijn. Ik vermoed dat je meer winst haalt uit zon die tussen de woningen valt,
Denk flink meer verbruik.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik denk in het algemeen iets efficiënter omdat er minder uitgeblazen lucht weer terug aangezogen wordt door de sterke wind, maar dat hangt wel sterk van de plaatsing van de Quatt af. Als deze met de voorkant naar het westen staat zal het averechts werken.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
Het warmteverlies van de woning is wel groter, voornamelijk door meer ventilatie door tocht als je woning erg "lek" is en natuurlijk windchill.
Ik zie in mijn grafieken wel lagere waarden dan 470 watt bij het herstarten na een standby maar dat mijn quatt eenmaal rond de 500 watt draaiend niet meer onder die 470 watt terug gaat ook al is de setpoint (bijna) bereikt.SBL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:01:
[...]
Is hij nu elk uur aan het defrosten? Zo koud was het toch niet gisteren/vannacht? Bij mij (oostNL) nog geen defrosts dit jaar. Recirculatie van uitgeblazen koude lucht? Wat voor temperaturen "ziet" je Quatt?
De ondergrens is echt lager dan 470W, maar dit kan wel een soort default-startwaarde zijn op basis van je warmteverlies. En pas na uren draaien lijkt dit teveel; wel vreemd dat de AI dan het vermogen niet omlaag schroeft.
De zon op de warmtepomp of de warmtepomp in de wind zetten?TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:33:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat energetisch?
De buitenunit van de Quatt voert kou af naar de buitenlucht. Hiervoor wordt de buitenlucht door de lamellen van de buitenunit heen geblazen. Als wind wat extra luchtverplaatsing creert door de lamellen wordt de kou net iets makkelijker afgevoerd. Dat is wel als de wind er haaks op staat of van achter de Quatt komt, als de wind pal op de Quatt zou staan kan het de fan van de Quatt theoretisch wat tegenwerken.
Ik denk echter dat wind relatief weinig effect heeft.
Zon heeft naar mijn idee een groter effect. Zeker in het najaar en het voorjaar als de zonkracht wat hoger is dan op dit moment kan zon op een plat dak de temperatuur zomaar eens een graad of 2 laten stijgen, en 2 graden temperatuurverschil heeft al een duidelijk positief effect op het temperatuurverschil.
Ik weet niet hoe de Quatt bij je staat, maar houd er ook rekening mee dat als deze tussen 2 woningen staat theoretisch ook wat van de kou van de Quatt kan blijven hangen. Met veel wind zul je er geen last van hebben, maar als het windstil is wil je niet dat de koude lucht niet goed weg kan. Dit zou bijv het geval kunnen zijn als je de Quatt op de muur (van de buren?) richt waardoor de luchtstroom geblokkeerd wordt.
Als dit het geval is zou ik op een windstille dag eens kijken wat er gebeurd met de buitentemperatuur die de Quatt detecteert als deze aanslaat, als deze duidelijk zakt (liefst op een moment van de dag dat je een stijgende buitentemperatuur verwacht) blijft de kou van de Quatt hangen, en dat kan echt een behoorlijke invloed hebben op de efficientie.
In het voorjaar / najaar kan dat echt wel behoorlijk uitmaken. Ik heb hier de Quatt op een bitumen garagedak staan, en ergens rond het middaguur begint er zon op de Quatt te vallen. In november heb ik het eens een dag dat er af en toe een poosje zon was en af en toe bewolking de json in de gaten gehouden (had toen nog geen home assistant), en als de zon begon te schijnen zag ik in de minuten daarna de temperatuur met meer dan een graad toenemen.MWink schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat die zon in de periode dat de warmtepomp draait (eind oktober -maart) niet zoveel effect zal hebben op de temperatuur van de aangezogen lucht en dus het rendement. De Quatt draait idealiter 24/7 op een laag pitje, echt sterke zon zie je in die periode gemiddeld maar een uurtje per dag of zo? En hoeveel warmer wordt de lucht dan? De Quatt zuigt een aanzienlijke hoeveelheid lucht aan, die warmt echt niet veel op boven een bitumen dak in de winter.
Het zou me niet verbazen dat je op een echt zonnige dag je 2 graden of meer aan winst kunt behalen.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 02-01-2024 23:23 ]
Dat klopt dan ook weer. Ik vermoed dat je de efficientiewinst van de Quatt (die zal niet groot zijn) niet snel zult terugverdienen, of je huis moet mega goed geisoleerd en super luchtdicht zijn.
Huiswerk gedaan: warmteverlies ongeveer 4.5 kWFriezin schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:48:
[...]
Ik vermoed dat je warmteverlies op de standaard 6 staat bij Quatt.
Echt koude dagen heb jij niet gehad met de Quatt maar, met 1m3 gas omgezet naar 8,8kWh, vul eens 3 heel koude dagen in (bijv begin december), in de "excel warmteverlies" (daarop zoeken in dit topic).
Ik gok op 3, max 4.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tc78Ds54UrYaY2m9FZDWuBdY.jpg?f=user_large)
Dat mag natuurlijk en wat je opmerkt klopt, maar ik zie ook bij jou een hysteresis van rond de 0,8 en bij mij rond de 0,3.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:43:
[...]
Ik zie geen verschil met wat alle goedgekeurde en ook mijn goed geteste Honeywell Round doen: met een hoge nauwkeurigheid via opentherm de kamertemperatuur en de gewenste setpoint voor de kamertemperatuur doorgeven.
Ik had begrepen dat hysteresis van een opentherm thermostaat meetelt als de thermostaat de cv direct aanstuurt maar dat de CiC alleen de temperatuur gebruikt en mogelijk een eigen hysteresis heeft die dan voor ons allen dezelfde isFlesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:30:
[...]
Dat mag natuurlijk en wat je opmerkt klopt, maar ik zie ook bij jou een hysteresis van rond de 0,8 en bij mij rond de 0,3.
Ik kan alleen uitgaan van wat ik zie en als mijn thermostaat (volgens het protocol master) uitschakelt (FtChEnabled=false) schakelt de CIC ook altijd daadwerkelijk direct de WP uit. En de Comfort Touch schakelt uit op +0,1 graad. Bij het terug aanschakelen zie ik wel dat de CIC soms nog even wacht. Maar nogmaals, alleen mijn observatie in mijn situatie.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:39:
[...]
Ik had begrepen dat hysteresis van een opentherm thermostaat meetelt als de thermostaat de cv direct aanstuurt maar dat de CiC alleen de temperatuur gebruikt en mogelijk een eigen hysteresis heeft die dan voor ons allen dezelfde is
:strip_exif()/f/image/9RVB3j80PFkUHIxua9dXy8be.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Flesym op 03-01-2024 00:01 ]
Daar dromen gewone stervelingen vantwisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:04:
Vraagje: is het prima dat de quatt gewoon 72 uur draait zonder pauzes? Soms wat harder boven de 1kw, meestal (vandaag) redelijk stationair op 500w. COP varieert tussen 4,5 en 5,4 met de temperatuur afgelopen dagen
Zeker prima!twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:04:
Vraagje: is het prima dat de quatt gewoon 72 uur draait zonder pauzes? Soms wat harder boven de 1kw, meestal (vandaag) redelijk stationair op 500w. COP varieert tussen 4,5 en 5,4 met de temperatuur afgelopen dagen
je moet niet kijken naar de deltat maar de aanvoertemperatuur. als hij die niet haalt zou de ketel pas moeten bijspringen. als de ketel te vroeg bijspringt moet dat aangepast worden. al zou je met deze temperaturen absoluut niet op de limiet van je warmtepomp moeten zitten. dan klopt er wat anders niet.twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:19:
Nouja, het is niet probleemloos hoor. HIj trekt ook met 6-7 graden buitentemperatuur soms wel 1-1,5kw om een delta t van 4-5 te krijgen. En het duurt soms echt 5 uur om een half graadje erbij te krijgen, plus als dat te lang duurt laat hij de ketel bijspringen ipv zelf vermogen te verhogen.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-01-2024 02:50 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
[ Voor 92% gewijzigd door onlinaius op 03-01-2024 02:43 ]
Pas je nachtverlaging toe? Als je bij 7 graden vaak boven de 1000 watt draait klinkt dat als een zeer traag systeem, of als een Quatt met een aardig beperkte capaciteit ten opzichte van het huis.twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:19:
Nouja, het is niet probleemloos hoor. HIj trekt ook met 6-7 graden buitentemperatuur soms wel 1-1,5kw om een delta t van 4-5 te krijgen. En het duurt soms echt 5 uur om een half graadje erbij te krijgen, plus als dat te lang duurt laat hij de ketel bijspringen ipv zelf vermogen te verhogen.
Ik heb normaal geen moeite met nachtverlaging, maar in jouw geval zou ik het toch niet aanraden denk ik.
Dat gebeurde gister hier ook hoor, harde wind. Dus via de zolder lekt wel wat warmte weg. Waren een paar dagen weg. Dus temp op 19c gezet voor 5 dagen. Vervolgens laat de t6/ cic het zakken tot 18.6° waardoor het bijna 9u duurt voordat ie weer op 20° is, 20.7° schiet ie vervolgens naar door.... Delta is dan verder prima 3-4,5° en watertemp max 36°. De Quatt pruttelt sinds de laatste update wel gewoon door op maximaal 808 watt, uitschieters zijn minder hoog lijkt het.twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:19:
Lijkt me niet heel raar toch? Volgens mij is dat ook precies hoe de Quatt zou moeten werken, al zou idd die ketel pas moeten bijspringen als ie het een tijdje zelf op max vermogen heeft geprobeerd en dat niet snel genoeg ging.twisty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:19:
Die rare “sprongen” van vermogen, of ineens de cv ketel bij laten springen, hebben volgens mij met name met die “vermogen” parameter die Quatt zelf instelt te maken, en evt een bug in hun logica/formule.
Ik snap, net als @flippy, ook die focus op delta niet. Het gaat erom de aanvoertemp te bereiken die nodig is om je huis op temp te krijgen en/of te houden. De delta heeft veel meer te maken met hoe je je afgifte systeem (waterzijdig) hebt ingeregeld. Maar dat terzijde.
Ik vermoed dat dit vooral aan het gedrag van de T6 ligt. Dit soort under en overshoots lees je overal op het internet mbt de Honeywell thermostaten. Heb je alle advanced settings en optimalisaties uitgezet, zowel op t6 als CiC?charrel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:20:
[...]
Dat gebeurde gister hier ook hoor, harde wind. Dus via de zolder lekt wel wat warmte weg. Waren een paar dagen weg. Dus temp op 19c gezet voor 5 dagen. Vervolgens laat de t6/ cic het zakken tot 18.6° waardoor het bijna 9u duurt voordat ie weer op 20° is, 20.7° schiet ie vervolgens naar door.... Delta is dan verder prima 3-4,5° en watertemp max 36°. De Quatt pruttelt sinds de laatste update wel gewoon door op maximaal 808 watt, uitschieters zijn minder hoog lijkt het.
Als de temperatuur in de middag eindelijk stijgt naar 19,6 graden blijft hij rustig lopen en de temperatuur vasthouden. Prima dus. Maar dan opeens stopt de Quatt, dat de temperatuur naar 19,2 en dat wordt de hele avond niet meer hoger. Wel start en stopt de Quatt een paar keer, gaat ook logischerwijs wat gas gebruiken, maar hij draait op zo’n laag niveau dat het totaal geen effect heeft.
Het lijkt erop alsof hij in stille modus draait, terwijl ik dat altijd uit heb staan. Ook in json zie ik het uit staan. Ik heb die nu even aan gezet, maar dat heeft geen enkel effect op de power.
Ik had een paar weken terug al een ticket ingezonden, maar wordt nu tijd voor een telefoontje.
/f/image/TNNVga0IgRV9eB7QNXyitObE.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Dat is hoe een warmtepomp moet werken, dus start om 7 uur met een halve graad in plaats van 8 uur met een hele. edit: pietjm bedoelde na 13uurpietjm schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:54:
na een uur of 1 tegen de 19,5 graden.
Daarnaast wel eigenaardig gedrag, wat je kan proberen:
- optimalisatie in de T6 app aan en eventjes later weer uit
- CiC even uit en eventjes later weer aan
[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 03-01-2024 10:03 ]
Bedoel je “na 1300 uur” of “na 1 uur actief verwarmen”?pietjm schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:54:
Bij mij gaat de Quatt steeds gekker lopen. 1 graad nachtverlaging nu en ik laat hem om 8 uur ‘s ochtends met die ene graad omhoog gaan. Eerst deed ik het stapsgewijs met een halve graad, maar mijn kamer kwam pas na een uur of 1 tegen de 19,5 graden. Dus programma aangepast om de Quatt “s ochtends harder te laten werken. Zonder effect helaas.
Als de temperatuur in de middag eindelijk stijgt naar 19,6 graden blijft hij rustig lopen en de temperatuur vasthouden. Prima dus. Maar dan opeens stopt de Quatt, dat de temperatuur naar 19,2 en dat wordt de hele avond niet meer hoger. Wel start en stopt de Quatt een paar keer, gaat ook logischerwijs wat gas gebruiken, maar hij draait op zo’n laag niveau dat het totaal geen effect heeft.
Het lijkt erop alsof hij in stille modus draait, terwijl ik dat altijd uit heb staan. Ook in json zie ik het uit staan. Ik heb die nu even aan gezet, maar dat heeft geen enkel effect op de power.
Ik had een paar weken terug al een ticket ingezonden, maar wordt nu tijd voor een telefoontje.
[Afbeelding]
Na 13.00 uur. Beetje slordig van mij …olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Bedoel je “na 1300 uur” of “na 1 uur actief verwarmen”?
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Als het weer om een Honeywell thermostaat gaat zou ik die er echt uitgooien, die lijken echt vreemd gedrag te vertonen met al hun “slimmigheid”. Toch maar een iSense oid?Spykie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Dat is hoe een warmtepomp moet werken, dus start om 7 uur met een halve graad in plaats van 8 uur met een hele.
De T6.olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Als het weer om een Honeywell thermostaat gaat zou ik die er echt uitgooien, die lijken echt vreemd gedrag te vertonen met al hun “slimmigheid”. Toch maar een iSense oid?
T6 werkt hier prima.. (ook al is 'ie er niet voor bedoeld)olafmol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Als het weer om een Honeywell thermostaat gaat zou ik die er echt uitgooien, die lijken echt vreemd gedrag te vertonen met al hun “slimmigheid”. Toch maar een iSense oid?
Volgens mij is er nog niet éénduidig duidelijkheid welke thermostaat nou het beste werkt? #irritant
Als ik in mijn grafiek zowel thermostat.heating en Heatpump QC supervisory control mode laat zien dan bepaalt de thermostaat of de Quatt aan mag en zo lang de thermostaat ON staat mag de CiC de warmtevraag sturen.Flesym schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:56:
[...]
Ik kan alleen uitgaan van wat ik zie en als mijn thermostaat (volgens het protocol master) uitschakelt (FtChEnabled=false) schakelt de CIC ook altijd daadwerkelijk direct de WP uit. En de Comfort Touch schakelt uit op +0,1 graad. Bij het terug aanschakelen zie ik wel dat de CIC soms nog even wacht. Maar nogmaals, alleen mijn observatie in mijn situatie.
[Afbeelding]
Ik denk dat dit veel onduidelijkheid verklaart in sturing door onze thermostaten en sturing door de CiC
/f/image/FMCeH13oOhTFvlz1akzji7Vk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 03-01-2024 10:12 ]
Ook voor afgelopen jaar. Vul maar eens een hele hoge gasprijs in. Dan schieten de besparingen van vorig jaar ook omhoogStarrFire schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:12:
Ik heb net in de app de nieuwe gas en stroom tarieven ingevoerd |(ivm belastingtarieven), maar weet iemand of die tarieven nu voor alle statistieken doorwerken, dus ook voor afgelopen jaar? Of wordt vandaag als begindatum genomen?
Ik weet niet of je komende, iets koudere, periode wilt afwachten.TeslaNerd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Huiswerk gedaan: warmteverlies ongeveer 4.5 kW
[Afbeelding]
Anders misschien deze afbeelding even in je ticket bij Quatt zetten?
Koudste dagen zou je m.i. dan op een warmteverlies van 5 uitkomen (ipv de nu ingestelde 7)
(Dan wel even aangeven dat je, bij de berekening onderaan, nog geen Quatt had en gewerkt hebt met het cv-verbruik.
Ik heb het een half uurtje geleden meteen gedaan. Effect nu is dat er met iets minder power er evenveel geleverd wordt (eerst ongeveer 620W input vs 3000 output; nu 550 vs 3000), dus iets beter COP, maar de temperatuur in de kamer is gedaald van 19,3 naar 19,1 graden bij een ingestelde 19,5. En die kamertemperatuur moest nu juist omhoog. Kan natuurlijk toeval zijn.Spykie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Dat is hoe een warmtepomp moet werken, dus start om 7 uur met een halve graad in plaats van 8 uur met een hele. edit: pietjm bedoelde na 13uur
Dat kan me vertrouwen geven dat de Quatt hard genoeg werkt en of het nodig is dat CV wordt bijgeschakeld.
(en dan heb ik JSON bijna niet meer nodig)
Als jullie dat ook erg handig lijkt...
Er komen een paar mooie testdagen aan:Friezin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:30:
[...]
Ik weet niet of je komende, iets koudere, periode wilt afwachten.
Anders misschien deze afbeelding even in je ticket bij Quatt zetten?
Koudste dagen zou je m.i. dan op een warmteverlies van 5 uitkomen (ipv de nu ingestelde 7)
(Dan wel even aangeven dat je, bij de berekening onderaan, nog geen Quatt had en gewerkt hebt met het cv-verbruik.
:strip_exif()/f/image/6gzc3UWpt6Db5045NBtFLkFC.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja hoor.SBL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:02:
Heb een verzoek ingediend, als feedback op de app, om in startscherm ook watertemperatuur te zien (flowMeter.waterSupplyTemperature).
Dat kan me vertrouwen geven dat de Quatt hard genoeg werkt en of het nodig is dat CV wordt bijgeschakeld.
(en dan heb ik JSON bijna niet meer nodig)
Als jullie dat ook erg handig lijkt...
En aanvullend:
Had nog een ticket open (2 weken+) waar ik niks meer van gehoord heb (warmteverlies nog tikkeltje hoger).
Net een nieuwe ingeschoten om daar op te wijzen (is dit al uitgevoerd?) en als change request:
toon het ingestelde warmteverlies in de app: dan had ik die vraag misschien niet hoeven stellen.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.