Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
(jarig!)
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Ook dit klopt, alleen vertrouw ik niet alleen op de Quatt. Een 4kW is in mijn geval net te weinig om te verwarmen als het echt vriest. Boven de -2 doet ie het prima.
Dan kom je nu aan op de vraag: is de quatt wel het juiste product ;)

[insert crickets]
En ik heb geleerd eerst af te wachten, ik ben in de overheid. Teveel kuilen ingetrapt van onze overheid om geld te besparen en achteraf kost het je meer.
Alles is grillig in NL.... het onderwijs, de huizenmarkt, regelgeving, wel/geen subsidie, en alle shit van geprivatiseerde markten die matig tot slecht gereguleerd worden. Energieleveranciers zullen er alles aan doen zo veel mogelijk winst te boeken over de rug van de consument.
En alles wat gesubsidieerd is moet ergens van worden betaald. Een "8kW" Quatt is daar ook debet aan. Het is m.i. een perverse prikkel om 2 keer subsidie te vangen voor 2 keer hetzelfde. Dat kan met geen enkele andere ISDE maatregel!

Hoe dan ook, er zijn topics over de zin en onzin van hybride als te nemen (tussen)stap.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Een goede warmtepompboiler van 200 liter kost nu na installatie en subsidie zo'n €3000. COP is dan 3 op zijn best. Dan nog de ruimte die je inlevert en een gebrek aan goed opgeleide installateurs. En je CV ketel gaat natuurlijk ook veel langer mee als die bijna niks hoeft te doen.
€ 2000

Alles in dit topic wordt telkens maar in het voordeel van een Quatt uitgerekend. Elk alternatief is plotseling altijd achterlijk duur. Nog wat whataboutism erachteraan, en voila: je moet een Quatt! *O*
en zo kom ik weer terug op flippy in "Ervaringen met Quatt Deel 2" op pagina 1

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
s020506 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Eens. Ik snap dit ook niet helemaal, sinds het wat kouder is (vannacht) draait de wp een tijdje op een wat hoger dan minimaal vermogen, om dan te stoppen als de temperatuur bereikt is. Afgelopen dagen, toen het wat warmer was, draaide de wp langer achter elkaar.
Exact! Hier dezelfde ervaring en al vaker aangegeven in het forum (ook bij Quatt, maar die reageren helaas niet :O ).
Hij jakkert hier op topniveau naar de gewenste temperatuur, moduleert daarna kort terug en gaat dan uit. Wacht tot het weer onder de 19.7 graden komt en het spel begint overnieuw. Dat kan echt wel beter....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saJi90KfM1V5xIE5AbCTDOjtMjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTlRG82pex09UoWfwXoojF6v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door okijokii op 06-01-2024 12:48 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Zo zat ik er eerst ook in. Maar als je een warmtepompboiller koopt voor een gezin of een zwaardere warmtepomp met SWW vat van 200 liter dan is dat ook niet bepaald gratis. Voor de meerprijs kan je die gasaansluitng nog minstens 10 jaar betalen als je onder de 500 m3 per jaar komt.

Als je CV ketel op zijn laatste benen loopt dan is full electric meteen een stuk interessanter qua aanscbafkosten.

Maar er zitten natuurlijk nog meer voordelen aan hybride, zoals een zekerheid dat het ook goed gaat als het buiten opeens toch -30 is, de electra prijzen enorm stijgen, de warmtepomp de geest geeft of een gezin dat niet gaat klagen omdat de warmwater voorraad tekort schiet bij douchen.

Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat afdoppen van de gasaansluitng na de slimme meter geen optie is. Het gasnet per straat uit de grond trekken is een stuk goedkoper dan dit per huisadres doen.

En weliswaar betaal je daar nu zelf niet voor, maar die €1800 om met een diesel graafmachine en team de straat open te trekken gasleidingen stuk te snijden en alles weer netjes te maken en dat elke keer weer als iemand een warmtepomp koopt, moet ergens vandaan komen. Ik ben niet van mening dat het mileu of de veiligheid echt gebaat zijn bij deze aanpak.
wat een paar vreemde opmerkingen.

een ketel aanhouden voor het risico dat het -30 of kan worden is natuurlijk klinkklare onzin. nog afgezien dat zo'n beetje elke fatsoenlijke warmtepomp rustig tot -25 blijft werken tegenwoordig en sommige nog lager is het natuurlijk van de zotte om duizenden euros aan vastrecht en ketelonderhoud te betalen en dsuur gas voor het verwarmen omdat je warmtepomp te klein is voor een situatie die letterlijk niet voor kan komen in nederland waar de laagste temperatuur ooit gemeten was -27 en dat was voor iets van 80 jaar geleden voor een uurtje of 2 in een weiland en met het huidige klimaat kan die situatie niet meer voorkomen.

en werkzaamheden aan het gasnet om voor jouw woning het weg te laten halen is letterlijk waar je al die decennia dat vastrecht voor hebt betaald, dat is wettelijk vastgelegd dat het voor de aanleg, onderhoud EN verwijdering is van je gasleiding. dus wat de kosten zijn is totaal niet belangrijk want die heb je al betaald sinds de gasaansluiting was gemaakt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:52
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Klopt, merk ik ook soms. Heb jij een T6, die heeft na een tijdje een vreemde afwijking dat ie +0.1 boven setpoint er mee kapt. Even stekker uit de gateway. dat witte kastje van de Honeywell thermostaat. Daarna loopt ie weer een tijdje door tot +0.7.
Inderdaad een T6.Ik zal het eens proberen.
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Daarom wil ik ook geen T6. Begrijp ook niet dat Quatt de T6 als beste thermostaat benoemt icm met de CiC. Dan krijg je de aansturing toch nooit stabiel?
Dit is echt het enige waar ik zeg dat het beter kan. Het is nu niet dat de temperatuur gigantisch wegzakt., het blijft comfortabel. Voor de rest geen op of aanmerkingen.

[ Voor 35% gewijzigd door s020506 op 06-01-2024 12:50 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Voor 750 euro was dit het meest ideale product. Dat heb ik er allang uit, tenminste dat heeft het mij gekost. Ik wist destijds ook dat 4kW krap zou zijn. Maar hoe vaak vriest het nu. Die paar dagen in het jaar dat mijn ketel moet draaien. Ik lach me de ballen uit de broek.... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:44:
[...]

€ 2000
en 3.2

Alles in dit topic wordt telkens maar in het voordeel van een Quatt uitgerekend. Elk alternatief is plotseling altijd achterlijk duur. Nog wat whataboutism erachteraan, en voila: je moet een Quatt! *O*
en zo kom ik weer terug op flippy in "Ervaringen met Quatt Deel 2" op pagina 1
€2000 ? Wat koop je daar voor met minimaal 200 liter SWW en volledige installatie (dus met onderdelen en dakdoorvoer) op zolder? Als het een SWW vat betreft, dan moet je ook de meerprijs van een warmtepomp meenemen die dit kan naast je woning op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:46:
[...]

een ketel aanhouden voor het risico dat het -30 of kan worden is natuurlijk klinkklare onzin. nog afgezien dat zo'n beetje elke fatsoenlijke warmtepomp rustig tot -25 blijft werken tegenwoordig en sommige nog lager is het natuurlijk van de zotte om duizenden euros aan vastrecht en ketelonderhoud te betalen en dsuur gas voor het verwarmen omdat je warmtepomp te klein is voor een situatie die letterlijk niet voor kan komen in nederland waar de laagste temperatuur ooit gemeten was -27 en dat was voor iets van 80 jaar geleden voor een uurtje of 2 in een weiland en met het huidige klimaat kan die situatie niet meer voorkomen.

en werkzaamheden aan het gasnet om voor jouw woning het weg te laten halen is letterlijk waar je al die decennia dat vastrecht voor hebt betaald, dat is wettelijk vastgelegd dat het voor de aanleg, onderhoud EN verwijdering is van je gasleiding. dus wat de kosten zijn is totaal niet belangrijk want die heb je al betaald sinds de gasaansluiting was gemaakt.
Ja, maar hoe hoog is de opbrengst bij -10 of -15. Ondanks dat het niet vaak voorkomt. Stel je voor dat het eens in de 3 jaar voorkomt dat het een week -8 is. De Quatt kan het in mijn ogen dan niet aan, ook niet 2 Quatts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Ja, maar hoe hoog is de opbrengst bij -10 of -15. Ondanks dat het niet vaak voorkomt. Stel je voor dat het eens in de 3 jaar voorkomt dat het een week -8 is. De Quatt kan het in mijn ogen dan niet aan, ook niet 2 Quatts.
de quatt is ook niet een machine die snel geadviseerd moet worden aan mensen. "normale" warmtepompen presteren veel beter en kunnen gewoon zonder ketel werken. maar dat staat los dat je wel de WP juist moet dimensioneren. de koevlaas formule is daar een zeer betrouwbare methode voor.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Om dit als reden te zien? De Tado werkt ook niet perfect, zeker niet. Hangt hier ook naast de T6, maar de T6 heeft maar 1 mankement. Dat is dat ie de kamertemperatuur niet vaak genoeg meet. Daar kan ik mee leven, soms geforceerd laten meten.
Niet helemaal met je eens, het andere mankement is de (te) grote hysteresis. Op zich voor veel situaties mooi en daarvoor kan de Quatt alles goed en zo te horen stabiel regelen.
Maar voor iemand met een huis met een anders/variabel warmteverlies (zoals bij mij, huis 120 jaar oud) heel vervelend. Een hysteresis van 1 graad die regelmatig optreedt is niet comfortabel.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Helaas werken de aannemers niet gratis en is er geen miljarden reservepot voor het opruimen van het gasnet. Die kosten worden nu verhaald bij de resterende klanten terwijl men over een alternatief nadenkt.

Die -30 was natuurlijk gechargeerd, maar de COP en dus het effectieve vermogen van een warmtepomp nemen behoorlijk af als je ver onder de 0 graden komt. Dus daar mag je wel een flink grotere warmtepomp voor kopen als je zekerheid wilt.

Maar inderdaad, de kans is zeer klein dat dit gebeurt, maar ik wilde hem wel genoemd hebben voor mensen die de isolatie nog niet helemaal op orde hebben of prijs stellen op zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:52
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Voor 750 euro was dit het meest ideale product. Dat heb ik er allang uit, tenminste dat heeft het mij gekost. Ik wist destijds ook dat 4kW krap zou zijn. Maar hoe vaak vriest het nu. Die paar dagen in het jaar dat mijn ketel moet draaien. Ik lach me de ballen uit de broek.... :D
Zo sta ik er ook in. Nu was ik het dubbele kwijt (of ja, iets meer als ik een grotere radiator meereken), maar dan nog ben ik met een jaar of 3 wel uit de kosten.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Helaas werken de aannemers niet gratis en is er geen miljarden reservepot voor het opruimen van het gasnet. Die kosten worden nu verhaald bij de resterende klanten terwijl men over een alternatief nadenkt.

Die -30 was natuurlijk gechargeerd, maar de COP en dus het effectieve vermogen van een warmtepomp nemen behoorlijk af als je ver onder de 0 graden komt. Dus daar mag je wel een flink grotere warmtepomp voor kopen als je zekerheid wilt.

Maar inderdaad, de kans is zeer klein dat dit gebeurt, maar ik wilde hem wel genoemd hebben voor mensen die de isolatie nog niet helemaal op orde hebben of prijs stellen op zekerheid.
de kosten voor de aannemers is een probleem van de gasleidingbeheerder, niet ons. wij hebben daar al voor betaald. niet de problemen van een geprivatiseerd bedrijf naar je toetrekken.

en de lagere COP tijdens die 2 uurtjes dat het een keer onder de -10 is totaal niet belangrijk. het gaat om je gemiddelde COP over de stookperiode en die is altijd hoe dan ook in het voordeel van de warmtepomp. je moet echt onder een COP van 2 komen wilt een keer een gasketel in het voordeel komen en dan zit je nog met de honderden euros aan vastrecht dus dat komt alsnog niet uit. die korte extremen zijn totaal niet belangrijk ten opzichte van de overige 99% van je verbruik. goed uitgangspunt blijft de koelvaas formule om erachter te komen hoeveel vermogen je nodig hebt.

en isolatie heeft er niks mee te maken, isolatie zegt iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die opwekt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:42:
[...]

[insert crickets]

[...]

Alles is grillig in NL.... het onderwijs, de huizenmarkt, regelgeving, wel/geen subsidie, en alle shit van geprivatiseerde markten die matig tot slecht gereguleerd worden. Energieleveranciers zullen er alles aan doen zo veel mogelijk winst te boeken over de rug van de consument.
En alles wat gesubsidieerd is moet ergens van worden betaald. Een "8kW" Quatt is daar ook debet aan. Het is m.i. een perverse prikkel om 2 keer subsidie te vangen voor 2 keer hetzelfde. Dat kan met geen enkele andere ISDE maatregel!

Hoe dan ook, er zijn topics over de zin en onzin van hybride als te nemen (tussen)stap.
Is het alleen in Nederland grillig |:( ga er maar aan staan in de huidige tijd iedereen tevreden stellen. Ik vind dat ik (heel) blij ben dat mijn wieg in dit land heeft gestaan _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:50:
[...]

€2000 ? Wat koop je daar voor met minimaal 200 liter SWW en volledige installatie (dus met onderdelen en dakdoorvoer) op zolder? Als het een SWW vat betreft, dan moet je ook de meerprijs van een warmtepomp meenemen die dit kan naast je woning op temperatuur houden.
https://www.bol.com/nl/nl...jtyAss1QhWigaAq18EALw_wcB

1800 - 725 = 1075.
Lijkt me dat ie wel ergens kan staan toch voor 925 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Bennobang schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Is het alleen in Nederland grillig |:(
waar schijf ik dat? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
[...]

Eens die opmerking over de reservepot. Los van wie wat heeft betaald is het maatschappelijk en milieutechnisch zeer onwenselijk om de aansluitingen een voor een eruit te rammen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:49:
[...]

de pioniers (klanten) zijn wel echt spekkoper hoor B)
Ik ben overgegaan (WP + WPB) toen gasprijzen van 1.60 ineens naar 3.40 gingen. Heb die winter denk ik 2500 euro aan gas niet uitgegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ik blijf dat toch bijzonder vinden. (mits je niet aan je thermostaat hebt gezeten)
Elk goed afgestelde / ingeregelde wp zou met dit weer ( <8 graden) uitstekend dagen achtereen moeten kunnen blijven draaien zonder dat de thermostaat zegt: pfff het wordt te warm; ik ga nu uit.
Het gedrag van vandaag. Thermostaat (T6) staat zonder schema nu continu op 20 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLWEuTi5tYV4vCDg-ZXIx52XoC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaZeOBj3xBSv5dvq3qzpCfF5.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Het gedrag van vandaag. Thermostaat (T6) staat zonder schema nu continu op 20 graden:

[Afbeelding]
Dan hoop (wil) je eigenlijk heel de dag 400W bijv, en tegen de tijd dat het afkoelt 600, 800, 1100 wat defrosts, en weer terug naar 1000, 800 enz.

Nu heb je op het koudste deel van de dag (de nacht) hoog verbruik om van defrost naar defrost te springen om vervolgens alles weer uit te schakelen :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Dan hoop (wil) je eigenlijk heel de dag 400W bijv, en tegen de tijd dat het afkoelt 600, 800, 1100 wat defrosts, en weer terug naar 1000, 800 enz.

Nu heb je op het koudste deel van de dag (de nacht) hoog verbruik om van defrost naar defrost te springen om vervolgens alles weer uit te schakelen :S
Exact, voor de derde keer een ticket aangemaakt met het verzoek eindelijk eens te reageren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
[...]

Als je zekerheid wil, kan je net zo goed wat straalkachels bij een bouwmarkt halen. Voor het vastrecht dat je aan gas per jaar betaald staat je hele huis er vol mee..
Ja ik weet COP=1 maar voor die enkele dag(en) in een decennium is dat prima te overzien en een meer gerichte backup optie dan een gas aansluiting+ketel+onderhoud aanhouden

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Heel herkenbaar elke dag. Nu vanaf 10.00 uit thermostaat op 20 en nu dus nog 20.5 graden in huis 7(8)7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyJiz4MBsMGJEyDjWSN20LHrlQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wgtYO8J9BOU91aWlrQReqm5y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIZIMvwiINML0636Tas8pmmTCNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z6lT1ti4LrO6Hn3GN7YbSdjq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Bennobang op 06-01-2024 14:06 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Heel herkenbaar die oplopende lijn toen ik de T6 nog had.
Overigens heb ik nog steeds geen defrosts gehad terwijl de temperatuur de hele dag rond de 4 graden zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 06-01-2024 14:38 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Overigens heb ik nog steeds geen defrosts gehad terwijl de temperatuur de hele dag rond de 4 graden zit.
Met je huidige thermostaat (welke is dat?) zie je meer een modulerende Quatt met minder vermogen?
Zou jij ook iets kunnen plaatsen van jouw Quatt vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:29:
[...]

combinatie van temperatuur met RLV (en Ta)
Ik heb hier nu 3.82 gr C en RLV 92%
Kan nooit lang meer duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:39:
[...]

combinatie van temperatuur met RLV (en Ta)
Ik heb hier nu 3.82 gr C en RLV 92%
Kan nooit lang meer duren.
Nou, is al de hele dag zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BESMAmvHXuWnvRUh-Jdh7MW39eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mk4uveHb3AeLPssXiySziLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f56GrA53AuZimbVWlT9Xmxyljw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU4l3b1OmDQW0mcICwHJ4pF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bennobang schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Heel herkenbaar elke dag. Nu vanaf 10.00 uit thermostaat op 20 en nu dus nog 20.5 graden in huis 7(8)7[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb mooiere tandjes 😉.
Temperatuur ging gisteravond naar 21.55 (continue 21,5) en is daar ook niet vandaan geweest.
Voluit blijven lopen, nu net (rond 14.00 uur) tikkie naar beneden (21,34). Gas valt exact in de gaten: 0,2-0,4m3 gas per keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmldCeql0lHuMI9JPrBdhTSiTIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VZFocRC7fn4RX7jqH4eXJGS.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Met je huidige thermostaat (welke is dat?) zie je meer een modulerende Quatt met minder vermogen?
Zou jij ook iets kunnen plaatsen van jouw Quatt vandaag?
Ik gebruik de Intergas Comfort Touch, deze heeft 3 nadelen die ik niet als nadeel ervaar
- hij schakelt af bij +0,1 ⁰C. Voor mijn huis meer comfort (geen grote hysteresis (max. 0,3 ⁰C)) maar beperkt de efficiëntie van de Quatt (kan zich niet goed inregelen)
- geen app (als hij niet is aangesloten op een Intergas ketel en gateway)
- omdat je geen app hebt geen schema (maar ik gebruik geen nachtverlaging

Mijn huis is 120 jaar oud en redelijk geïsoleerd (dakisolatie 6cm PIR, muurisolatie 7cm steenwol, HR++ glas).
Verwarmd (20,5 ⁰C) vloeroppervlak is 75 m³, alle slaapkamers op 15 ⁰C.
Verwarming met 4 T22 radiatoren van 2 meter met ventilatoren (2 in de kamer, 1 in de keuken en 1 in de gang en overloop)
Vrijstaand op 10km van de kust dus vaak wind.
COP is bij 7 graden ongeveer 4,5 en bij 4 graden ongeveer 3.
Alleen begin december een beetje gasverbruik (6 m³) gehad, heel december 650kwh gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:52:
[...]

de quatt is ook niet een machine die snel geadviseerd moet worden aan mensen. "normale" warmtepompen presteren veel beter en kunnen gewoon zonder ketel werken. maar dat staat los dat je wel de WP juist moet dimensioneren. de koevlaas formule is daar een zeer betrouwbare methode voor.
Volgens mij vloeit deze discussie nog helemaal voort uit deze post van mij:
netappie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Kun je je voorstellen dat er meer beweegredenen zijn dan "beter presteren" om af te zien van een FE-oplossing?
Heb het wel uit laten rekenen voor mijn woning en dan volgt de afweging:

Ik ben pensionada: waarvoor zou ik heel veel geld investeren in FE, terwijl ik bijv. liever regelmatig luxe op vakantie ga (in NL!), iedere week uit eten ga (en trakteer) en mijn kamertemperatuur op 21,5°C zet?
Wanneer ik 40 was geweest, was het een afweging geweest, nu niet.
En daar mag je de koevlaas op loslaten 🙃.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:20:

Kun je je voorstellen dat er meer beweegredenen zijn dan "beter presteren" om af te zien van een FE-oplossing?

Ik ben pensionada: waarvoor zou ik heel veel geld investeren in FE, terwijl ik bijv. liever regelmatig luxe op vakantie ga (in NL!), iedere week uit eten ga (en trakteer) en mijn kamertemperatuur op 21,5°C zet?
FE hoeft helemaal niet duur te zijn als je bereid bent om zelf de telfoon te pakken. afgelopen week nog voor iemand uitrerekend (die gaat zelf met de buurman bezig) en de terugverdientijd met de huidige energieprijzen zat op 3 jaar. als je alles uitbesteed is het natuurlijk wel duurder maar niet de 10k die nu gewoon doodleuk bovenop de daadwerkelijke kosten worden geprakt door installateurs. zelf een loodgieter bellen en een electricien kom je al een heel eind en kan je over paar jaar de toko verkopen als een aantrekkelijke gasloze woning.

ja, nee, dit gaan we niet doen hier...

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 06-01-2024 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
@Friezin Hij sluit dat toch ook nergens uit?
Jij hebt mijns inziens -al eerder gezegd, weet ik zeker- een haast ideaal voorbeeld van een hybride werking.
Ondanks dat dit wat suboptimaal is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmldCeql0lHuMI9JPrBdhTSiTIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VZFocRC7fn4RX7jqH4eXJGS.jpg?f=fotoalbum_large
maar wel een kleine warmtepomp, die wordt bijgestaan door de CV ketel op d emomenten dat ie het niet meer alleen trekt.

dit echter is ronduit raar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f56GrA53AuZimbVWlT9Xmxyljw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU4l3b1OmDQW0mcICwHJ4pF2.jpg?f=fotoalbum_large
Reageert zo te zien overdreven op een wellicht te krap hysterese. Weinig "AI" te bespeuren in elk geval.
Maakt wat... 3.5~4kW? Besluit ineens dat er 0 kW nodig is, oh nee toch niet, ik moet wel 4 kW hebben 8)7
naja weet je, was wat veel... doe maar 0.. Om enige tijd later toch weer 3.5 kW te willen.

Lijken net 2 AAN/UIT systemen die werken op een vooraf ingesteld vermogen.
1500 resp 1100W

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:26:
[...]

FE hoeft helemaal niet duur te zijn als je bereid bent om zelf de telfoon te pakken. afgelopen week nog voor iemand uitrerekend (die gaat zelf met de buurman bezig) en de terugverdientijd met de huidige energieprijzen zat op 3 jaar. als je alles uitbesteed is het natuurlijk wel duurder maar niet de 10k die nu gewoon doodleuk bovenop de daadwerkelijke kosten worden geprakt door installateurs. zelf een loodgieter bellen en een electricien kom je al een heel eind en kan je over paar jaar de toko verkopen als een aantrekkelijke gasloze woning.

juist de mentaliteit dat het "jouw probleem niet meer is" wat je hier nu insinueert is de reden waarom we nu met onbetaalbare woningen zitten. jouw generatie heeft het ervan genomen en de generatie na jouw mag de rekening oppakken.
Huh?
"Mijn generatie"? "Mijn probleem niet meer?"
Ik vermoed dat je geen idee hebt hoe "oud" ik ben.

Dus een Quatt aanschaffen zoals ik heb gedaan is in jouw ogen minderwaardig?

En mocht je denken dat ik "de toko" ga verkopen. Nee.

Nog even een PS:
ik eet vegetarisch, ik heb geen auto, noch andere milieuvervuilende voertuigen.
En jij?

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 06-01-2024 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:29:
@Friezin Hij sluit dat toch ook nergens uit?
Jij hebt mijns inziens -al eerder gezegd, weet ik zeker- een haast ideaal voorbeeld van een hybride werking.
Ondanks dat dit wat suboptimaal is
[Afbeelding]
maar wel een kleine warmtepomp, die wordt bijgestaan door de CV ketel op d emomenten dat ie het niet meer alleen trekt.

[Afbeelding]
Reageert zo te zien overdreven op een wellicht te krap hysterese. Weinig "AI" te bespeuren in elk geval.
Maakt wat... 3.5~4kW? Besluit ineens dat er 0 kW nodig is, oh nee toch niet, ik moet wel 4 kW hebben 8)7
naja weet je, was wat veel... doe maar 0.. Om enige tijd later toch weer 3.5 kW te willen.

1500 resp 1100W
Ja hoor, dat meldde je eerder, en ik blijf erbij: blij met de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik weet dat het raar is maar met de T6 zit ik 10x per dag met een hysteresis van 1 graad en soms meer. Ik vind dat al niet prettig maar mijn vrouw vindt dat vreselijk. En het gaat iets anders, de Quatt blijft veel te hard stoken waardoor de temperatuur snel oploopt. De Touch schakelt hem af op +0,1 ⁰C en zet hem weer aan op de juiste temp. Vervolgens gaat de Quatt weer te hard stoken.
De keuze is dus de Quatt eruit, mijn vrouw eruit of de inefficiëntie accepteren.
Maar ik moet wel zeggen dat bij iedere softwareupdate van Quatt het beter wordt (de runs langer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:40:
[...]

De keuze is dus de Quatt eruit, mijn vrouw eruit of de inefficiëntie accepteren.
is nog best een lastige afweging :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Tja als je vrouw de inefficiënties niet kan accepteren dan blijft er eigenlijk maar één oplossing over….

Updateje op vanochtend: zoals verwacht heeft de Quatt 3 uur praktisch uitgestaan vanwege zijn eigen domme vraag aan de CV ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osshak1wlhqLOJiP7ihEHFdmolQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0AlgD7A9AVtoUDUrGve9wAYO.png?f=fotoalbum_large

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Nee hoor, ik ben blij met de eerste 2 dus het is 3 geworden.
En ik snap dat het voor de Quatt moeilijk is mijn huis goed te regelen. Komt er een bui met harde wind langs is de behoefte misschien 7kwh, waait het niet is het 5kwh. En als de zon goed valt weer anders. Het genot van een heel oud huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:46:
[...]

En ik snap dat het voor de Quatt moeilijk is mijn huis goed te regelen. Komt er een bui met harde wind langs is de behoefte misschien 7kwh, waait het niet is het 5kwh. En als de zon goed valt weer anders. Het genot van een heel oud huis.
Ik heb ook een oude vrijstaande vrij grote hut die best wat wind vangt. Maar hoe minder interfacing, hoe minder er fout kan gaan. Een stabiel draaiend systeem kan ook aan efficiency bijdragen zonder dat het telkens reageert op een wijzigende omstandigheid. het helpt ook zeer als je een afgiftesysteem hebt dat op superlage temperaturen kan opereren.
Toch zie je bij @Friezin dat het eigenlijk geheel volgens verwachting werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
RealCato schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Tja als je vrouw de inefficiënties niet kan accepteren dan blijft er eigenlijk maar één oplossing over….

Updateje op vanochtend: zoals verwacht heeft de Quatt 3 uur praktisch uitgestaan vanwege zijn eigen domme vraag aan de CV ketel:

[Afbeelding]
Als de zon op dat moment niet binnengutste, dan is het erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat gebeurt er wanneer je 0,5°C harder gaat stoken?
Vertel mij wat over oude woningen haha, maar misschien moet hij bij jou zo ingesteld (lager?), dat hij op top van zijn kunnen blijft draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Rowwan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:25:
Hier werkt het allemaal best goed. Afgelopen dagen een COP van 5.5-6.5. Mijn grootste "ergernis" is het onnodig gebruik van gas. Vannacht was het koud, dus werd er wat bijgestookt met gas. Dit gasverbruik blijft echter doorgaan totdat het setpoint ruimschoots is bereikt, en daarna gaat alles uit.

Ik zou liever hebben dat in elk geval bij het bereiken van het setpoint het gasverbruik stopt.
Hoe hard staat je boiler? Heb je vermogen/temperatuur beperkt?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:32:
Heeft update 2.9.0 de anti freeze protection aangezet door de pomp continu op ca 400l/uur te draaien als de thermostaat uit staat? Of was dit er altijd al?
Komt niet door de versie, maar omdat het koud is buiten. Hier tenminste vandaag 1,5graad, dus netjes elke 55min defrosts (2.8.0)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:58:
[...]

COP 2,6 valt mij een klein beetje tegen boven het vriespunt als ik naar de specificaties kijk.
Is de aanvoertemperatuur misschien omhoog geschoten?
Bij A2/W45 moet de COP in principe tussen de 2,9 en 3,3 zitten met maximaal 3,6 kW warmte, daarboven gaat het niet lekker meer.
Quatt haalt zijn specs niet bij deze temperaturen: hij kan veel meer dan 3,6kW warmte, bij mij nu 4,8kW maar wel met een lagere COP dan in de specs. En let op, we kunnen dit zien omdat Quatt lekker veel data deelt. Andere leveranciers delen minder specs en operationele data en ik weet niet of het daar anders/beter is. Dus laten we er Quatt niet op afschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:20:
[...]

En voor mij was het simpelweg de lage investering met direct heel fors besparen voor het milieu en mijn portemonnee. Als de fe uitbreiding er wel komt van Quatt heb ik al weer lekker be- en gespaard. En zo doen we het allemaal op een manier wat het beste persoonlijk past. Ik ben heel blij met mijn keuze tot nu toe. 30 m3 gas voor verwarmen nodig gehad sinds begin maart 2023. Dat komt ook door mijn eigen ingrepen. Dat is praktisch niets dus. Ik durf de Quatt heel veel mensen aan te raden die een goed afgifte systeem hebben maar dat geld voor elke warmtepomp natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
[...]

Nee hoor dat valt mee met jou huis. Dat geld voor meer dan 90% van de woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59
SBL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Hoe hard staat je boiler? Heb je vermogen/temperatuur beperkt?
45 graden geloof ik (kan ook 50 zijn, maar zeker niet hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Vertel mij wat over oude woningen haha, maar misschien moet hij bij jou zo ingesteld (lager?), dat hij op top van zijn kunnen blijft draaien?
Dit gebeurt er bij mij van 17.5 naar 18 terwijl het op de laagste compressorstand met een paar uur extra ook was gelukt. Helaas laat Quatt de klant (nog) niet kiezen voor een snel of traag reagerend systeem met bijvoorbeeld een simpele draaiknop of schuif in de app. En dat terwijl de Quatt als hybride zowel heel snel kan op de oude ketel als heel traag op de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbdUwiRUdb1KCI9KUtDb7ksVmjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2zoPjUCVS3htZJzJTPCcbur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkWTK_wdQK2c8_aTB1C2GhgpCYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1gixtryWBTCCCheRq0EWzLZA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfbAx89NxQeepnZuhdHksilvynk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KsIO4ZIfEQLQI2rcFWU92Hon.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 06-01-2024 16:56 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024

[Afbeelding]

1500 resp 1100W
Dit gedrag herken ik en stoor ik mij mateloos aan. Loop gewoon lekker op 500W met de lagere watertemp, hogere efficientie e.d.. ook sterk schommelende temperatuur op deze manier. De aansturing zou je liever zelf meer knoppen hebben om aan te draaien. Aangezien ze bij Quatt blijkbaar niet aan de goede draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jv_oljd1cpTgNKatdSJbfT7Yvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFQXkTGE8W9hZJ5e2ubTSWvL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Dit gebeurt er bij mij van 17.5 naar 18 terwijl het op de laagste compressorstand met een paar uur extra ook was gelukt. Helaas laat Quatt de klant (nog) niet kiezen voor een snel of traag reagerend systeem met bijvoorbeeld een simpele draaiknop of schuif in de app. En dat terwijl de Quatt als hybride zowel heel snel kan op de oude ketel als heel traag op de warmtepomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
?? Sorry, ik heb geen idee wat je zegt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
Ik twijfel nog over Quatt of PompAO, of een toekomstig ontwikkelde interessante warmtepomp (propaan?). Het moet ook in de tuin passen zonder hinder...:-)
We wonen in een tussen benedenhuis uit 1870, met HR++, eps-korrels in een 20 cm dikke gevelruimte. In soutterrain voor HR++ glas en achter gipsplaat ook eps-korrels (5cm). Achter wordt met 2 m uitgebreid m.b.v. houtskeletbouw; genoeg isolatie en HR++ glas, boven en onder dus, binnenkort.
Nu al krijgen we 19,5 graad met de CV (Intergas HR 18-24, 2006) ingesteld op 45 graden, maar door buitensensor draait ie op 40 graden en krijgt het zelfs met 's nachts totaal uit (!) nog steeds 's ochtends op 18,5, daarna later 19,5 of 20. Dit doen we om te kijken of we klaar zijn voor de toekomst.
Ziet het er afdoende uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bennobang schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:23:
[...]

En voor mij was het simpelweg de lage investering met direct heel fors besparen voor het milieu en mijn portemonnee. Als de fe uitbreiding er wel komt van Quatt heb ik al weer lekker be- en gespaard. En zo doen we het allemaal op een manier wat het beste persoonlijk past. Ik ben heel blij met mijn keuze tot nu toe. 30 m3 gas voor verwarmen nodig gehad sinds begin maart 2023. Dat komt ook door mijn eigen ingrepen. Dat is praktisch niets dus. Ik durf de Quatt heel veel mensen aan te raden die een goed afgifte systeem hebben maar dat geld voor elke warmtepomp natuurlijk
Eens, ook ik raad Quatt aan.
Aangeschaft om dezelfde redenen (maar ook wat ik al aangaf: na 45 jaar hard werken, wil ik nu van mijn leven genieten. Geld kun je echter maar 1 keer uitgeven 😉: deze uitgave is zeker verantwoord richting de toekomst).

Ik heb zo nu en dan wel mijn twijfels of de supportmedewerkers zelf wel weten aan welke knoppen ze moeten draaien. Vandaar nog steeds mijn voorstel voor 3 extra knoppen in de app: zelf stookgrens en warmteverlies instellen en knop 3: instellingen volgens Quatt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:08:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...jtyAss1QhWigaAq18EALw_wcB

1800 - 725 = 1075.
Lijkt me dat ie wel ergens kan staan toch voor 925 euro?
Oh, dat is wel een mooie aanbieding.
De COP van de 200 Liter versie is 2,79 en de opwarmtijd bijna 8 uur.
Helaas geen RVS, maar dat kan ook niet voor dit geld.

Maar als je inderdaad iemand kan vinden die deze naar boven brengt en goed installeert terwijl hij/zij geen marge vangt op het product, alle onderdelen die je nodig hebt er bij zitten voor dit geld en toevallig ook ruimte over hebt dan is het een prima keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Maarten58 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:10:
Ik twijfel nog over Quatt of PompAO, of een toekomstig ontwikkelde interessante warmtepomp (propaan?). Het moet ook in de tuin passen zonder hinder...:-)
We wonen in een tussenhuis uit 1870, met HR++, eps-korrels in een 20 cm dikke gevelruimte. In soutterrain voor HR++ glas en achter gipsplaat ook eps-korrels (5cm). Achter wordt met 2 m uitgebreid m.b.v. houtskeletbouw; genoeg isolatie en HR++ glas, boven en onder dus, binnenkort.
Nu al krijgen we 19,5 graad met de CV (Intergas HR 18-24, 2006) ingesteld op 45 graden, maar door buitensensor draait ie op 40 graden en krijgt het zelfs met 's nachts totaal uit (!) nog steeds 's ochtends op 18,5, daarna later 19,5 of 20. Dit doen we om te kijken of we klaar zijn voor de toekomst.
Lijkt niet verkeerd en klaar voor een warmtepomp.
Keuze zat denk ik, meer dan voldoende argumenten, echter hou bij een tussenwoning wel rekening met het geluid, en dan wordt de keuze al weer een stuk kleiner, zeker als je ook nog voor voordelig wilt gaan.
Dus eerst (met de rekentool) uitrekenen waar en hoeveel geluid je warmtepomp mag maken en op basis daarvan je keuze bepalen. Wel de juiste geluidswaarden nemen, je hebt het geluidsvermogen(niveau) nodig, de heel veel gezine geluidsdruk (ookal is die ook in dB) kun je helaas hiervoor NIET gebruiken, net zo min de geleuidswaarden die je op de energielabel ziet (ook dat is weer een heel andere waarde).
susses met je zoektocht. en wil je meer over de Quatt lezen, neem dan de tijd om de TS op pagina 1 van dit forum te lezen. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Quatt haalt zijn specs niet bij deze temperaturen: hij kan veel meer dan 3,6kW warmte, bij mij nu 4,8kW maar wel met een lagere COP dan in de specs. En let op, we kunnen dit zien omdat Quatt lekker veel data deelt. Andere leveranciers delen minder specs en operationele data en ik weet niet of het daar anders/beter is. Dus laten we er Quatt niet op afschieten.
Wat ik bedoelde is dat de COP niet veel meer is bij nog hogere aanvoertemperaturen.

En ik ben onder de indruk van effectieve prestaties van de Quatt met in mijn achterhoofd de praktijkwaardes die gerenommeerde merken als Vaillant en Panasonic neerzetten voor een heel ander bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@MacD007, ik moet nog zeggen dat we overal speed comforts hebben met aangepaste sensoren voor 25 graden.., denk dat het zeer goed helpt om met lage temp en op een klein stukje vvw in de serre alleen radiatoren (T11, T22) de boel zo comfortabel te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Maarten58 op 06-01-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Voor mijn huis hoeft hij niet zo hard te stoken. Maar volgens het technisch rapport is mijn warmteverlies boven de 7kw terwijl als ik de spreadsheet invul voor de eerste week december kom ik tussen de 5 en 5,5kw uit. Maar ja, Quatt is niet zo responsive op mails en tickets. Dus nu zo maar even, de temperatuur is goed, de rest neem ik maar op de koop toe. En ja, voor mij is een instelbare stooklijn met stip feature nr 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Voor mijn huis hoeft hij niet zo hard te stoken. Maar volgens het technisch rapport is mijn warmteverlies boven de 7kw terwijl als ik de spreadsheet invul voor de eerste week december kom ik tussen de 5 en 5,5kw uit. Maar ja, Quatt is niet zo responsive op mails en tickets. Dus nu zo maar even, de temperatuur is goed, de rest neem ik maar op de koop toe. En ja, voor mij is een instelbare stooklijn met stip feasture nr 1
Gewoon nog een ticket inschieten met een verwijzing naar de openstaande.
Ik vraag ook iedere keer wanneer we zelf dingen kunnen gaan instellen, omdat ze het blijkbaar nogal druk hebben en ze het zo wat rustiger kunnen krijgen 😉, vooral wanneer er vaak wat gewijzigd moet worden.
Bij mij zit er standaard 2 weken! tussen.

Ook steeds de vraag: toon warmteverlies en stooklijn in app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:01:
[...]

de kosten voor de aannemers is een probleem van de gasleidingbeheerder, niet ons. wij hebben daar al voor betaald. niet de problemen van een geprivatiseerd bedrijf naar je toetrekken.

en de lagere COP tijdens die 2 uurtjes dat het een keer onder de -10 is totaal niet belangrijk. het gaat om je gemiddelde COP over de stookperiode en die is altijd hoe dan ook in het voordeel van de warmtepomp. je moet echt onder een COP van 2 komen wilt een keer een gasketel in het voordeel komen en dan zit je nog met de honderden euros aan vastrecht dus dat komt alsnog niet uit. die korte extremen zijn totaal niet belangrijk ten opzichte van de overige 99% van je verbruik. goed uitgangspunt blijft de koelvaas formule om erachter te komen hoeveel vermogen je nodig hebt.

en isolatie heeft er niks mee te maken, isolatie zegt iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die opwekt.
Jij gaat er van uit dat netbeheerders commerciële bedrijven zijn met woekerwinsten en concurrentie. Maar zo zit het niet. Dit is in de praktijk gewoon eigendom van de overheid en dus gewoon ons belastinggeld of het geld van resterende klanten dat verspild wordt door een per huis aanpak waarbij er onnodige uitstoot is en het milieu er dus per saldo ook niet beter op wordt.

Isolatie zegt alles over de sizing van een warmtepomp en het weer kan ook behoorlijk onvoorspelbaar zijn. Dus als jij slechts rekening wilt houden met -7 dan is dat prima, maar ik zie het als mooie bonus dat de CV bij kan springen als het toch tegen zit, al zou het maar een defecte printplaat in de warmtepomp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Jij gaat er van uit dat netbeheerders commerciële bedrijven zijn met woekerwinsten en concurrentie. Maar zo zit het niet. Dit is in de praktijk gewoon eigendom van de overheid en dus gewoon ons belastinggeld of het geld van resterende klanten dat verspild wordt door een per huis aanpak waarbij er onnodige uitstoot is en het milieu er dus per saldo ook niet beter op wordt.

Isolatie zegt alles over de sizing van een warmtepomp en het weer kan ook behoorlijk onvoorspelbaar zijn. Dus als jij slechts rekening wilt houden met -7 dan is dat prima, maar ik zie het als mooie bonus dat de CV bij kan springen als het toch tegen zit, al zou het maar een defecte printplaat in de warmtepomp zijn.
wie de eigenaar is maakt niet uit. je hebt de kosten al betaald met je vastrecht. daar hebben een klein leger aan rechters al uitspraken over gedaan. dus de gevolgen zijn voor het gasbedrijf. als de overheid moet inschieten omdat ze dat geld hebben lopen verbrassen is dat jammer dan, belastinggeld word aan veel dommere dingen uitgeven.

en ik zeg juist dat isolatie alleen zegt hoeveel warmte je daarvoor nodig hebt en dat hangt samen met het formaat warmtepomp. punt is en dat vergeet men constant dat je zonder enige aanpassing al enorme besparingen kan krijgen. lsolatie/warmtevraag verminderen is leuk voor later, niet een verplichting en warmtepompen (niet zijnde een quatt) hebben gewoon backup heaters erin zitten die het overnemen als er wat stukgaat of de unit heeft echt hulp nodig op de extreme temperaturen onder de -15 of zo.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Rowwan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:35:
[...]

45 graden geloof ik (kan ook 50 zijn, maar zeker niet hoger)
Dan zou het niet zo snel moeten gaan dat CiC/Quatt niet op temp-wijziging kan reageren.
Ik herken het probleem wel. Ketel stookt bij mij ook door naar onnodig hoge watertemperaturen (ondanks vermogensbeperking).
Daardoor kamertemperatuur-overshoot en Quatt veel te zacht weer alleen verder.
Ik heb radiatoren; kan me voorstellen dat bij vvw het effect nog sterker is en Quatt zelfs uit gaat.

Quatt heeft de data, en zou dat in CiC-algoritme beter moeten kunnen behandelen. Zouden meer moeten doen met temperatuurwijziging ipv temperatuurwaarde, imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:43:
[...]

wie de eigenaar is maakt niet uit. je hebt de kosten al betaald met je vastrecht. daar hebben een klein leger aan rechters al uitspraken over gedaan. dus de gevolgen zijn voor het gasbedrijf. als de overheid moet inschieten omdat ze dat geld hebben lopen verbrassen is dat jammer dan, belastinggeld word aan veel dommere dingen uitgeven.

en ik zeg juist dat isolatie alleen zegt hoeveel warmte je daarvoor nodig hebt en dat hangt samen met het formaat warmtepomp. punt is en dat vergeet met constant dat je zonder enige aanpassing al enorme besparingen kan krijgen. lsolatie/warmtevraag verminderen is leuk voor later, niet een verplichting en warmtepompen (niet zijnde een quatt) hebben gewoon backup heaters erin zitten die het overnemen als er wat stukgaat.
Ah, dus dan ga je een 16 kW full electric warmtepomp neerzetten en in de jaren daarna dat lekke pand isoleren waarna die warmtepomp zich kapot verveelt? Of zet je die alvast full electric op 5 kW neer en ga je dan met straalkachteltjes aan de gang in de tijd dat de isolatie er nog niet af is?

Als jij bij wilt dragen aan de woekerwinsten van de onderaannemers en graafmachinefabrikanten dan moet je dat zelf maar weten.

Ik denk dat dit geld en de tijd beter besteed is aan nieuwe stroomkabels leggen en het middenspanningsnet uitbreiden zodat we straks niet allemaal aan het schelden zijn dat de warmtepomp geen stroom heeft door netcongestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Ah, dus dan ga je een 16 kW full electric warmtepomp neerzetten en in de jaren daarna dat lekke pand isoleren waarna die warmtepomp zich kapot verveelt? Of zet je die alvast full electric op 5 kW neer en ga je dan met straalkachteltjes aan de gang in de tijd dat de isolatie er nog niet af is?

Als jij bij wilt dragen aan de woekerwinsten van de onderaannemers en graafmachinefabrikanten dan moet je dat zelf maar weten.

Ik denk dat dit geld en de tijd beter besteed is aan nieuwe stroomkabels leggen en het middenspanningsnet uitbreiden zodat we straks niet allemaal aan het schelden zijn dat de warmtepomp geen stroom heeft door netcongestie.
die 16kW warmtepomp is beter voor het mijeu en je protemonee dan door blijven stoken op gas.

de rest van je verhaal is iets met kant nog wal dus met die denkwijze gun ik je veel plezier verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Maarten58 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:10:
We wonen in een tussen benedenhuis uit 1870, met HR++, eps-korrels in een 20 cm dikke gevelruimte. In soutterrain voor HR++ glas en achter gipsplaat ook eps-korrels (5cm). Achter wordt met 2 m uitgebreid m.b.v. houtskeletbouw; genoeg isolatie en HR++ glas, boven en onder dus, binnenkort.
Hoeveel gas verbruik je voor verwarming?
Wat heb je voor afgiftesysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:15:
[...]
Vandaar nog steeds mijn voorstel voor 3 extra knoppen in de app: zelf stookgrens en warmteverlies instellen en knop 3: instellingen volgens Quatt)
Maar ze willen hun AI nog verbeteren. Dan is het wel handig als alle apparaten deze (nog) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na bijna 24 uur netjes 21,55°C ging om 14.00 uur de kamertemperatuur naar 21,34 en rond 16 uur naar 21,13. Half uurtje afgewacht... Dan maar wat gas erbij (16.30uur): dat mag, het is 0°C en ik ben nog steeds een Fryske koudkleum 🥶.
Dus thermostaat naar 22°C.
Geen sjoege.
Cv-pomp staat wel aan (hele dag al, maar enkel iets gas tijdens defrosts).
Rond 17.30 uur naar 22,5°C.. noppes.
Draait nog steeds enkel Quatt (bij cv aan wordt flow temperatuur namelijk rap hoger).

CIC geherstart ... nog niks (nog steeds versie 2.8.0 btw).
Straks maar naar 23 (en ga ik vanavond in bikini hahaha)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2iPTHITqcdF_Yt76kX92NG_68A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5J9XyRQIAf7Mkb4a3YuKzoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50
Misschien omdat je thermostaat hier nog expliciet om warmte blijft vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
SBL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Maar ze willen hun AI nog verbeteren. Dan is het wel handig als alle apparaten deze (nog) gebruiken.
+/- 1400 / jaar, 9 radiatoren 8m2 vww.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SBL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Ik heb niet het idee dat alle 4000(?) Quatt-bezitters zelf dingen in gaan stellen, dus nog data zat: Warmteverlies en stooklijn zullen, wanneer deze goed zijn ingesteld, niet snel wijzigen qua waarden (en, indien goed ingesteld, lijken ze me ook van meer waarde voor Quatt).

Grootste wijzigingen zullen in de CIC en app plaatsvinden vermoedelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:55:
[...]

die 16kW warmtepomp is beter voor het mijeu en je protemonee dan door blijven stoken op gas.

de rest van je verhaal is iets met kant nog wal dus met die denkwijze gun ik je veel plezier verder.
Als je denkt dat een beetje resterend gasverbruik van SWW opweegt tegen het klimaat opwarmen in een lek huis met een veel te grote warmtepomp, dan laat ik je maar in die waan.

Mijn denkwijze is ook die van vele mensen in de energiesector. Er komt een aanpassing aan per 1 februari 2024 waardoor werkzaamheden iets beter te combineren zijn, maar eigenlijk is het onzinnig om fe gaan graven als afdoppen ook werkt:

https://www.bd.nl/opinie/...wijderen-waarom~abdd1bef/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:00

RobertowNL

For your gear!

Paul_Heineman10 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Dit gedrag herken ik en stoor ik mij mateloos aan. Loop gewoon lekker op 500W met de lagere watertemp, hogere efficientie e.d.. ook sterk schommelende temperatuur op deze manier. De aansturing zou je liever zelf meer knoppen hebben om aan te draaien. Aangezien ze bij Quatt blijkbaar niet aan de goede draaien.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8n4Xr9k8PR8ZZ8oi_UkyC5BWNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4rrnn99NYNcDW9v3Xljw03v.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vergelijkbaar, steeds 30-75 minuten uit om vervolgens weer op +- 1.000W opgenomen / 4kW+ afgegeven vermogen te gaan draaien. Waarom niet de hele dag op 3kW draaien, dat zou de zelfde hoeveelheid afgeleverde warmte moeten geven. Met waarschijnlijk minder stops en minder schommelingen in temperatuur.

Ik hoop dat Quatt hier wat voor gaat verzinnen of dit gaat tunen. Desnoods icm een andere thermostaat.

Wel 'zin' in de komende dagen, voor mij de proef of ik zoal verwacht zonder enig gasverbruik ook wat koudere dagen doorkom. Het warmteverlies is dusdanig beperkt dat de Quatt het tot ongever -7 wel zou moeten trekken.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Als je denkt dat een beetje resterend gasverbruik van SWW opweegt tegen het klimaat opwarmen in een lek huis met een veel te grote warmtepomp, dan laat ik je maar in die waan.

Mijn denkwijze is ook die van vele mensen in de energiesector. Er komt een aanpassing aan per 1 februari 2024 waardoor werkzaamheden iets beter te combineren zijn, maar eigenlijk is het onzinnig om fe gaan graven als afdoppen ook werkt:

Wat heeft een lek huis met veel te grote warmtepomp nou te maken met SWW op gas?
Wordt dat huis nu niet verwarmt dan (op gas)?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

als iemand die de rekensommen heeft gedaan: ja dat is zeker beter en het is niet alleen dat "kleine beetje" sww maar honderden kuubs aan slechte inregelingen en overige inefficienties zoals al pijnlijk duidelijk is in dit topic. als ik met 1 kuub gas een slordige 25kW aan warmte kan maken ipv de 8 die je met je intergasje doet is dat een hele rappe rekensom als je het op grote schaal wilt doorzetten.

en dat afdoppen niet mag moet je over klagen bij de wetgever die dat heeft bedacht. de meerkosten zijn vele jaren geleden al doorberekend in het vastrecht. dat de energiesector nu ineens begint te janken dat ze wat moeten doen voor dat geld is niet het probleem van de eigenaar van de woning.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Wat heeft een lek huis met veel te grote warmtepomp nou te maken met SWW op gas?
Wordt dat huis nu niet verwarmt dan (op gas)?
flippy heeft iets tegen hybride en gaat dus liever full electric in een woning die er qua isolatie helemaal niet klaar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Daarom wil ik ook geen T6. Begrijp ook niet dat Quatt de T6 als beste thermostaat benoemt icm met de CiC. Dan krijg je de aansturing toch nooit stabiel?
Het enige dat ik kan bedenken is dat er toch een optimalisatie of comfort setting op die T6 actief is/blijft. Volgens Residio zelf is de hysterrese van een T6 1,5C, dus dat zou idd rond de 0,7 under en overshoot zijn, als ie ineens bij 0,1C afslaat dan is er iets aan het werk dat die standaard hysterese overneemt en aanpast.

Of het is gewoon een bug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Niet helemaal met je eens, het andere mankement is de (te) grote hysteresis. Op zich voor veel situaties mooi en daarvoor kan de Quatt alles goed en zo te horen stabiel regelen.
Maar voor iemand met een huis met een anders/variabel warmteverlies (zoals bij mij, huis 120 jaar oud) heel vervelend. Een hysteresis van 1 graad die regelmatig optreedt is niet comfortabel.
Daarom zijn veel mensen met trage systemen (vloerverwarming en/of warmtepomp) over de afgelopen jaren ook uitgekomen op de conclusie dat de ideale setup een simpele aan/uit schakel-thermostaat is, met een WAR curve die op stabiele water-aanvoertemperatuur is afgeregeld. Maar dan moet je wel je afgiftesysteem goed kunnen stabiliseren, en externe invloeden zoals zoninval kunnen minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

[Afbeelding]
Dan is de impact van de buitentemperatuur-sensor toch groter dan ik zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:44:
[...]

flippy heeft iets tegen hybride en gaat dus liever full electric in een woning die er qua isolatie helemaal niet klaar voor is.
integendeel, ik ben alleen tegen installaties die je kunstmatig en opzettelijk vastzetten in een systeem die je niet nodig hebt of kan meegroeien met je wensen. net als de intergas/daikin combi die niet wilt lopen zonder werkende gasketel. het is natuurlijk een enorme verwkisting als je later helemaal van het gas afwilt/moet en dat niet kan omdat je warmtepomp van een paar jaar oud niet wilt werken zonder ketel ernaast.
de warmtepomp moet gewoon het in zijn eentje kunnen. als die dat niet kan heb je gewoon de verkeerde. dat je pas later je SWW wilt gaan aanpakken maakt natuurlijk niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
olafmol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Daarom zijn veel mensen met trage systemen (vloerverwarming en/of warmtepomp) over de afgelopen jaren ook uitgekomen op de conclusie dat de ideale setup een simpele aan/uit schakel-thermostaat is, met een WAR curve die op stabiele water-aanvoertemperatuur is afgeregeld. Maar dan moet je wel je afgiftesysteem goed kunnen stabiliseren, en externe invloeden zoals zoninval kunnen minimaliseren.
Dat laatste zou ik juist niet willen! De zon is mijn goedkoopste kachel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Ik weet dat het raar is maar met de T6 zit ik 10x per dag met een hysteresis van 1 graad en soms meer. Ik vind dat al niet prettig maar mijn vrouw vindt dat vreselijk. En het gaat iets anders, de Quatt blijft veel te hard stoken waardoor de temperatuur snel oploopt. De Touch schakelt hem af op +0,1 ⁰C en zet hem weer aan op de juiste temp. Vervolgens gaat de Quatt weer te hard stoken.
Maar ik moet wel zeggen dat bij iedere softwareupdate van Quatt het beter wordt (de runs langer)
Volgens mij ben je de "T6 thermostaat eruit" nog vergeten ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
olafmol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:05:
[...]

Volgens mij ben je de "T6 thermostaat eruit" nog vergeten ;P
Als je goed leest is die er al uit voor de Intergas Comfort Touch. Die combinatie (Touch en Quatt) maakt het comfortabel maar niet efficiënt (die is geofferd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:25
olafmol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Misschien omdat je thermostaat hier nog expliciet om warmte blijft vragen?
Dat zou kunnen, maar als die er niet om vraagt, draait de Quatt ook niet.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Hm van T6 naar intergas comfort. Quatt heeft juist mijn intergas touch weggehaald en vervangen voor een t6, apart. Hier waren ze erg prat op omdat de touch niet goed zou werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
[...]

En ik lees regelmatig dat men t.z.t. waterstof via dat netwerk willen distribueren.. Is opgraven toch echt kapitaalvernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:56:
[...]

integendeel, ik ben alleen tegen installaties die je kunstmatig en opzettelijk vastzetten in een systeem die je niet nodig hebt of kan meegroeien met je wensen. net als de intergas/daikin combi die niet wilt lopen zonder werkende gasketel. het is natuurlijk een enorme verwkisting als je later helemaal van het gas afwilt/moet en dat niet kan omdat je warmtepomp van een paar jaar oud niet wilt werken zonder ketel ernaast.
de warmtepomp moet gewoon het in zijn eentje kunnen. als die dat niet kan heb je gewoon de verkeerde. dat je pas later je SWW wilt gaan aanpakken maakt natuurlijk niet uit.
*knip* dat doen we dus niet (meer) zie ook topic warning

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-01-2024 18:57 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
twisty schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:11:
Hm van T6 naar intergas comfort. Quatt heeft juist mijn intergas touch weggehaald en vervangen voor een t6, apart. Hier waren ze erg prat op omdat de touch niet goed zou werken
Lees even terug mijn opmerkingen. De T6 werkt goed als alles goed is ingeregeld. Als dat niet zo is (en ik heb hier geen invloed op) levert het een oncomfortabele temperatuur op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pietjm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Deze topic gaat over ervaringen met de Quatt hybride en dat woord zegt het al. Als je zelf geen Quatt hebt of wilt, waarom dan deze reacties hier?
omdat mensen hier ook komen om uit te vissen of de quatt een goede koop is niet wetende dat het een experimenteel ding is en dat word niet gecommnuceerd en men gedraagd zich alsof de quatt het beste is sinds gesneden brood. men moet ECHT duidelijker zijn dat dit ding niet voor iedereen is en serieuze beperkingen heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pietjm
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:16:
[...]

omdat mensen hier ook komen om uit te vissen of de quatt een goede koop is niet wetende dat het een experimenteel ding is en dat word niet gecommnuceerd en men gedraagd zich alsof de quatt het beste is sinds gesneden brood. men moet ECHT duidelijker zijn dat dit ding niet voor iedereen is en serieuze beperkingen heeft.
Juist dan hebben dit soort ongenuanceerde en ongefundeerde reacties geen zin. Daar help je niemand mee. Het gaat om ervaringen, niet om vooringenomen meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisty
pietjm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Deze topic gaat over ervaringen met de Quatt hybride en dat woord zegt het al. Als je zelf geen Quatt hebt of wilt, waarom dan deze reacties hier?
Goede vraag, welk belang hierbij is vraag ik me af. Al is een kritisch tegengeluid wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pietjm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Juist dan hebben dit soort ongenuanceerde en ongefundeerde reacties geen zin. Daar help je niemand mee. Het gaat om ervaringen, niet om vooringenomen meningen.
ongenucanceerd? ja.
ongefundeerd? nee. lees het topic zelf nog eens door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Dan heb je het dus eigenlijk gewoon over een losse warmtepomp zonder SWW optie. Dat is ook mogelijk, maar als de CV niet meer mee kan doen, dan moet je het in 1x perfect krijgen.

En dan kom je dus ook niet meer weg met een natte vinger warmteberekening en ouderwetse radiatoren. Bovendien komen veel installateurs (al dan niet verplicht door de fabrikant) met een buffervat om pendelen te voorkomen, waardoor je COP meestal instort en de aanschafprijs verder stijgt. En natuurlijk meteen aan de vloerverwarming omdat die radiatoren toch al oud waren en overal radiator ventilatoren ook niet gratis is.

En voor je het weet heb je een stapel offertes van €25.000+ die een hoop overlast gaan veroorzaken waar je een partner of gezin vast heel blij mee maakt, nog los van je eigen inspanningen en ergernissen voor die 50 m3 aardgas per persoon die je aan SWW gaat besparen door het in 1x perfect te willen doen.

Ik denk dat je gasloos ook te veel idealiseert. Het is perfect voor nieuwbouw omdat de woning er dan op ontworpen is het grootschalig kan worden gedaan. Maar voor een woning waar je al in zit gaat een hybride zoals de Quatt al genoeg verschil maken zonder de grote nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Dan heb je het dus eigenlijk gewoon over een losse warmtepomp zonder SWW optie. Dat is ook mogelijk, maar als de CV niet meer mee kan doen, dan moet je het in 1x perfect krijgen.

En dan kom je dus ook niet meer weg met een natte vinger warmteberekening en ouderwetse radiatoren. Bovendien komen veel installateurs (al dan niet verplicht door de fabrikant) met een buffervat om pendelen te voorkomen, waardoor je COP meestal instort en de aanschafprijs verder stijgt. En natuurlijk meteen aan de vloerverwarming omdat die radiatoren toch al oud waren en overal radiator ventilatoren ook niet gratis is.

En voor je het weet heb je een stapel offertes van €25.000+ die een hoop overlast gaan veroorzaken waar je een partner of gezin vast heel blij mee maakt, nog los van je eigen inspanningen en ergernissen voor die 50 m3 aardgas per persoon die je aan SWW gaat besparen door het in 1x perfect te willen doen.

Ik denk dat je gasloos ook te veel idealiseert. Het is perfect voor nieuwbouw omdat de woning er dan op ontworpen is het grootschalig kan worden gedaan. Maar voor een woning waar je al in zit gaat een hybride zoals de Quatt al genoeg verschil maken zonder de grote nadelen.
dus het is een probleem van prutsende installateurs die crimineel hoge prijzen rekenen en de mensen beflikkeren met dingen die ze niet nodig hebben en niet de warmtepomp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Oh, dat is wel een mooie aanbieding.
De COP van de 200 Liter versie is 2,79 en de opwarmtijd bijna 8 uur.
Helaas geen RVS, maar dat kan ook niet voor dit geld.

Maar als je inderdaad iemand kan vinden die deze naar boven brengt en goed installeert terwijl hij/zij geen marge vangt op het product, alle onderdelen die je nodig hebt er bij zitten voor dit geld en toevallig ook ruimte over hebt dan is het een prima keuze..
Geen corrosie
De titaananode in het midden van het stalen vat wordt aangedreven door een elektronische printplaat die d.m.v. een minimale spanning het opslagvat levenslang beschermt tegen corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:21:
[...]

dat is zowat... elke warmtepomp... anders dan AO de Warmte en Quatt :? (edit: en WeHeat)

Elke LG, Pana, Amber, Vaillant, BOSCH enz enz:
- kan alles bij ingesteld worden
- middels controller/thermostaat
- kan Hybride draaien (hoeft niet)
- kan 'full electric' draaien
- kan warm water maken (hoeft niet)
- kan bijspringen bij een WPB met extra spiraal (hoeft niet)
- start zonder aanzwengeltemperatuur

Dat heeft niets te maken met "tegen Quatt" zijn, maar vertel gewoon het complete plaatje. En zie in wat het ding vooral allemaal niet kan. Het is nou eenmaal een one-trick-pony. En over een paar van die zaken wordt weliswaar van geopperd dat er wel eens iets zou kunnen komen in de komende jaren ergens mits de markt niet inzakt, maar het zou ook zomaar kunnen van niet.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 06-01-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
RobertowNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:36:
[...]

[Afbeelding]

Hier vergelijkbaar, steeds 30-75 minuten uit om vervolgens weer op +- 1.000W opgenomen / 4kW+ afgegeven vermogen te gaan draaien. Waarom niet de hele dag op 3kW draaien, dat zou de zelfde hoeveelheid afgeleverde warmte moeten geven. Met waarschijnlijk minder stops en minder schommelingen in temperatuur.

Ik hoop dat Quatt hier wat voor gaat verzinnen of dit gaat tunen. Desnoods icm een andere thermostaat.

Wel 'zin' in de komende dagen, voor mij de proef of ik zoal verwacht zonder enig gasverbruik ook wat koudere dagen doorkom. Het warmteverlies is dusdanig beperkt dat de Quatt het tot ongever -7 wel zou moeten trekken.
Ik weet niet of je een T6 hebt, maar ik zou zeggen. Herstart de CiC EN de Honeywell Gateway. Want zoals jij het hebt is volgens mij niet heel goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NFGD0oGCmCTJLA3UHQl8crptkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBRvujXRms5wvZCe4AHll0Nk.png?f=fotoalbum_large

Hier draait ie de hele dag al rond 72Hz de laatste paar uur. Maar buitentemperatuur daalt ook en die kinderen hebben nog nooit van deur dicht gehoord. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLUclPaGUBGdWRUjOhPtcGpLgDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ksf2OCecdtUFM7AJY2TwUQg6.png?f=fotoalbum_large

Al mag die van mij wel net iets hoger draaien om eerder bij doel te komen...Blijft nu wel lang hangen op 20.4 ipv de 20.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:32:
[...]

dat is zowat... elke warmtepomp... anders dan AO de Warmte en Quatt :? (edit: en WeHeat)

Elke LG, Pana, Amber, Vaillant, BOSCH enz enz:
- kan alles bij ingesteld worden
- middels controller/thermostaat
- kan Hybride draaien (hoeft niet)
- kan 'full electric' draaien
- kan warm water maken (hoeft niet)
- kan bijspringen bij een WPB met extra spiraal (hoeft niet)
- start zonder aanzwengeltemperatuur
[...]
Dat heeft niets te maken met "tegen Quatt" zijn, maar vertel gewoon het complete plaatje. En zie in wat het ding vooral allemaal niet kan. Het is nou eenmaal een one-trick-pony. En over een paar van die zaken wordt weliswaar van geopperd dat er wel eens iets zou kunnen komen in de komende jaren ergens mits de markt niet inzakt, maar het zou ook zomaar kunnen van niet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Ik weet niet of je een T6 hebt, maar ik zou zeggen. Herstart de CiC EN de Honeywell Gateway. Want zoals jij het hebt is volgens mij niet heel goed.[Afbeelding]

Hier draait ie de hele dag al rond 72Hz de laatste paar uur. Maar buitentemperatuur daalt ook en die kinderen hebben nog nooit van deur dicht gehoord. :D

[Afbeelding]

Al mag die van mij wel net iets hoger draaien om eerder bij doel te komen...Blijft nu wel lang hangen op 20.4 ipv de 20.5
Al heb ik daar soms ook mijn bedenkingen bij. Hij blijft soms inderdaad heel lang op 1 temperatuur hangen, waarna hij zo een halve graad binnen een half uur omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Ik vind het vooral jammer dat ie uit gaat, draai dan lekker door op het laagste vermogen. Dat heeft ie eigenlijk altijd wel nodig om nu bij te blijven.

Rara welke was vanmorgen vroeg aan de beurt en mag nu af en toe meedraaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxvhtrX88sDQaKQuib0j-PEBoTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4QBth8MTf4MJSv6uGneo2QWl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door JWT op 06-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Laatst online: 07-06 08:36
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:19:
Na bijna 24 uur netjes 21,55°C ging om 14.00 uur de kamertemperatuur naar 21,34 en rond 16 uur naar 21,13. Half uurtje afgewacht... Dan maar wat gas erbij (16.30uur): dat mag, het is 0°C en ik ben nog steeds een Fryske koudkleum 🥶.
Dus thermostaat naar 22°C.
Geen sjoege.
Cv-pomp staat wel aan (hele dag al, maar enkel iets gas tijdens defrosts).
Rond 17.30 uur naar 22,5°C.. noppes.
Draait nog steeds enkel Quatt (bij cv aan wordt flow temperatuur namelijk rap hoger).

CIC geherstart ... nog niks (nog steeds versie 2.8.0 btw).
Straks maar naar 23 (en ga ik vanavond in bikini hahaha)

[Afbeelding]
Ruilen? Bij mij kan-ie maar niet met zijn tengels van de CV afblijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slYYPt0isp4c5KExi9K-l8WUoKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gRLfEBMeo6K67NQRSodJ5Jrc.png?f=fotoalbum_large

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Maarten58 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:32:
[...]

+/- 1400 / jaar, 9 radiatoren 8m2 vww.
Met radiatoren wordt het wel wat uitdagender, maar als dat nu met 40-45 graden lukt, dan zou het ook met Quatt moeten kunnen. Je ketel maakt dan al veel uren nu, om toch 1400m3/jaar te verbruiken?
Het terugverdienen zal niet in een paar jaar lukken en de ketel zal in de winter moeten helpen (maar daarvoor is het een hybride). Enige monitoring van gedrag met ketel is dan wel wenselijk, maar je zit al op tweaker-forum, en je bent goed voorbereid, dus komt vast goed.

Pagina: 1 ... 7 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.