Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55

RobertowNL

For your gear!

medu80 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Ik weet niet of je een T6 hebt, maar ik zou zeggen. Herstart de CiC EN de Honeywell Gateway. Want zoals jij het hebt is volgens mij niet heel goed.[Afbeelding]

Hier draait ie de hele dag al rond 72Hz de laatste paar uur. Maar buitentemperatuur daalt ook en die kinderen hebben nog nooit van deur dicht gehoord. :D

[Afbeelding]

Al mag die van mij wel net iets hoger draaien om eerder bij doel te komen...Blijft nu wel lang hangen op 20.4 ipv de 20.5
Ik heb ze beiden eens een reset gegeven, kan geen kwaad inderdaad. Wellicht dat de update naar 2.9 hier de komende dagen nog wat verschil gaat maken.
RealCato schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Ruilen? Bij mij kan-ie maar niet met zijn tengels van de CV afblijven:

[Afbeelding]
Als je dat ziet dan zou je die uren ook ineens wel een behoorlijke warmtevraag hebben.
Aanpassing van de thermostaat tussen 8 en 9 vanochtend?

[ Voor 50% gewijzigd door RobertowNL op 06-01-2024 20:59 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Juist dan hebben dit soort ongenuanceerde en ongefundeerde reacties geen zin. Daar help je niemand mee. Het gaat om ervaringen, niet om vooringenomen meningen.
Als je andere WP topics zou meelezen (ter lering of vermaak) dan zou je kunnen weten dat flippy meer ervaring heeft dan ons alle Quatt bezitters gezamenlijk. Dus hoewel ongenuanceerd, het is geen vooringenomen mening..

Ja ik heb een Quatt staan tot mijn volle tevredenheid, maar als ik alleen had gewoond had er een ander merk gestaan en was ik gelijk naar FE gegaan. Echter dat kreeg ik niet door de WAF heen, gezien we een jaar of anderhalf ervoor een nieuwe CV ketel hadden laten plaatsen (plus ze vind Quatt er mooier uit zien dan andere WP's). Dus onder mom van iets beter dan niets..

Ik hoop van harte dat de 'all electric' upgrade er snel komt zodat ik alsnog van het gas af kan met de Quatt, maar realiseer me ook dat na die upgrade ik waarschijnlijk meer kwijt ben geweest dan wanneer ik direct een FE had neer gezet.

@flippy @paQ ik waardeer jullie kritische noten zeer, denk dat dat goed is en dat iedereen daar van kan leren. Quatt kan en moet zeker op veel punten nog verbeteren, maar ze snappen wel weer dat buffervaten etc weggegooid geld is (in tegenstelling tot vele andere installateurs en/of hybride aanbieders).
Feit is dat Quatt in korte tijd toch veel mensen aan de WP heeft geholpen die dat anders niet hadden gedaan, dus dat is sowieso al winst voor het milieu.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Notaname schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:13:
[...]

En ik lees regelmatig dat men t.z.t. waterstof via dat netwerk willen distribueren.. Is opgraven toch echt kapitaalvernietiging.
Zoek even op YouTube: "heat geek hydrogen boiler con"
Dan begrijp je waarschijnlijk dat enige investeringen in waterstof zelf juist kapitaalvernietiging is..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:24:
[...]

dus het is een probleem van prutsende installateurs die crimineel hoge prijzen rekenen en de mensen beflikkeren met dingen die ze niet nodig hebben en niet de warmtepomp zelf?
Nee, gewoon de werkelijkheid dat een bestaande woning helemaal van het gas af krijgen vaak een zodaning groot en kostbaar project is dat de meeste mensen afhaken.

De Quatt is van wat ik in dit forum lees een no-nonsense oplossing die de keuze (of juist gebrek daaraan) gemakkelijker maakt binnen een goed voorspebaar en bereikbaar budget.

Dat doet verder niks af aan andere merken die meer bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RealCato schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Ruilen? Bij mij kan-ie maar niet met zijn tengels van de CV afblijven:

[Afbeelding]
Haha, hier ook niet hoor, zie eerdere postings. Er ging netjes steeds iets gas door bij de hele dag (tot nu 22) defrosts.
Wilde echter niet bijspringen bij wegzakken kamertemperatuur.
Na CIC nu ook cv geherstart en dat loste het akkefietje op.

Dus je wilt ruilen? Zeker weten? Echt waar? 😜

(Hier sneeuwt het, kwam ik net achter)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Nee, gewoon de werkelijkheid dat een bestaande woning helemaal van het gas af krijgen vaak een zodaning groot en kostbaar project is dat de meeste mensen afhaken.
dat is dus niet de werkelijkheid, het is (uitzonderingen daargelaten) in 95% van de nederlandse woningen zonder dramatische aanpassingen zo om te zetten. meschien een keer een radiator ergens om wat laaghangend fruit op te vangen maar het hele concept dat je pas aan de warmtepomp kan als je eerst 50k aan je toko hebt verspijkert slaat nergens op. verreweg de meeste bestaande issues zijn op te vangen met stookgedrag aanpassen en waterzijdig inregelen.

als je het zou kunnen qua regeling in de quatt valt die ook wel zeker zo ver te krijgen dat die 99% van de warmtevraag op zich neemt maar totzover lijkt het daar bij het quatt moerderschip nog wat te kort te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 21:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:13:
[...]

En ik lees regelmatig dat men t.z.t. waterstof via dat netwerk willen distribueren.. Is opgraven toch echt kapitaalvernietiging.
Ja, die optie bestaat ook nog. Maar realisfisch gezien gaat het ook niet lukken om alle bestaande woningen binnen 10 jaar gasloos te krijgen. Zelfs als we alle CV monteurs omscholen en genoeg warmtepompen kunnen vinden, dan nog zijn er te veel woningeigenaren die er niet over peinzen om dit te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:07:
[...]

het is (uitzonderingen daargelaten) in 95% van de nederlandse woningen zonder dramatische aanpassingen zo om te zetten
Ik denk dat je hier, ondanks de lofzang van bepaald mede tweakers, toch behoorlijk van de realiteit verwijderd bent.

Het is, uitzondering daargelaten, voor 95% van de Nederlandse woningen een enorm kostbare aangelegenheid om FE te gaan.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:31
[...]

Verreweg de meeste bestaande issues zijn op te vangen met stookgedrag aanpassen en waterzijdig inregelen.
Wat bedoel je met het aanpassen van het stookgedrag? Kan ik misschien nog wat van leren ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
[...]

dat is dus niet de werkelijkheid, het is (uitzonderingen daargelaten) in 95% van de nederlandse woningen zonder dramatische aanpassingen zo om te zetten. meschien een keer een radiator ergens om wat laaghangend fruit op te vangen maar het hele concept dat je pas aan de warmtepomp kan als je eerst 50k aan je toko hebt verspijkert slaat nergens op. verreweg de meeste bestaande issues zijn op te vangen met stookgedrag aanpassen en waterzijdig inregelen.

als je het zou kunnen qua regeling in de quatt valt die ook wel zeker zo ver te krijgen dat die 99% van de warmtevraag op zich neemt maar totzover lijkt het daar bij het quatt moerderschip nog wat te kort te komen.
Volgens koevlaas formule zou voor mijn huis uit 1995 met alleen radiatoren een WP van 4 kW voldoende zijn, en sinds maart heeft de Quatt nog geen halve kuub aan gas bijverbruikt, dus aan die 99% kom ik wel (ja, n=1 ;) )
@netappie het zijn de ketel & isolatie lobby die een hele strakke marketing hebben gevoerd waardoor hele land denkt dat een full elektric WP alleen rendabel is met vloerverwarming & perfecte isolatie.. 7(8)7
Genoeg voorbeelden hier op Tweakers die daar allang het tegendeel van hebben bewezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Ja, die optie bestaat ook nog. Maar realisfisch gezien gaat het ook niet lukken om alle bestaande woningen binnen 10 jaar gasloos te krijgen. Zelfs als we alle CV monteurs omscholen en genoeg warmtepompen kunnen vinden, dan nog zijn er te veel woningeigenaren die er niet over peinzen om dit te doen.
En wat dacht je van het netwerk 8)7 _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Wat bedoel je met het aanpassen van het stookgedrag? Kan ik misschien nog wat van leren ;)
Halve land is gewend aan een nachtverlaging tot 15 graden en dat ketel sochtends 80 graden water door radiatoren blaast om weer snel op temperatuur te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Je hebt zeker nog nooit woningen met enkel glas gezien. En weleens in een VvE deel genomen? Daar kunnen ze het vaak zelfs niet eens worden over de meest simpele goedkope dingen, laat staan verduurzaming.

We hebben echt nog een lange weg te gaan, en dan zijn goedkoop, simpel en minimale overlast echt wel voordelen.

Maar als je de Quatt niet ziet zitten als concept dan zijn er vast genoeg andere threads waar je verder kan zoeken naar wat je wel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:17
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:18:
[...]

[Afbeelding]
Ik ontdek net dat de “thermostaatkraan” op mijn vloerverwarmingslus in de badkamer een Retourtemperatuurkraan is. Moet ik die instellen op de watertemperatuur waar ik naar toe wil? Of de gewenste temperatuur voor de vloer?
Ik had deze dus ook helemaal open staan op stand 5 😬
Iemand die mij kan helpen met het correct instellen van een RTL kraan op de badkamervvw?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Bennobang schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:20:
[...]

En wat dacht je van het netwerk 8)7 _/-\o_
Komt best goed. Gewoon alleen op zonnige dagen verwarmen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Iemand die mij kan helpen met het correct instellen van een RTL kraan op de badkamervvw?
Ik niet maar anderen vast. En anders gewoon aan de knop draaien en afwachten wat het resultaat is en ervan leren. Wat kan er mis gaan?

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Halve land is gewend aan een nachtverlaging tot 15 graden en dat ketel sochtends 80 graden water door radiatoren blaast om weer snel op temperatuur te komen
Als dat het is, ben ik al aardig op weg qua stookgedrag 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Spykie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat je hier, ondanks de lofzang van bepaald mede tweakers, toch behoorlijk van de realiteit verwijderd bent.

Het is, uitzondering daargelaten, voor 95% van de Nederlandse woningen een enorm kostbare aangelegenheid om FE te gaan.
dat installateurs je een offerte van 15k voor je neus schuiven wilt niet zeggen dat het een rieele waarde is.
het prijsverschil is daadwerkelijk ongeveer 2000 euro en dat zit hem grotendeels in een SWW tank echter bespaar je dat weer uit als je geen nieuwe ketel erbij moet nemen want een nieuwe ketel kost ook al 1500 euro.

het prijsverschil is nihil echter word je door installateurs een berg troep aangesmeerd wat je niet nodig hebt en rekenen ze gewoon vele duizenden euros meer simpelweg omdat ze het kunnen.

5kW warmtepomp: 4000 euro kosten koper
SWW tank: ~1500 euro
leidingen en fittingen: 1000 euro (lekker ruim)

subsidie op 5kW warmtepomp: 2900 euro.

blijft er 3600 (noem het 4000) over aan materiaal. denk je nu echt dat 2 man voor 2 dagen 10.000 euro kost of maakt iemand misbruik van zijn positie?
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:19:
[...]
grotendeels komt het neer op verlagen van de aanvoertemperatuur (dat is DE factor voor hoe efficient de machine loopt) en die matchen op je stooklijn. dus die zo laag mogelijk zien te krijgen zodat je alleen de warmte produceert met je warmtepomp dat je verliest via je isolatie (of gebrek daaraan). resultaat is dat je huis dus constant op temperatuur is en en zo efficient mogleijk stookt. dat concept staat haaks op het huidige stookgedrag wat er door vaders vroeger erin geslagen is door de thermostaat aan en direct weer uit te zetten "want het kost geld" dus als je om 5 uur thuiskomt geef je de thermostaat een draai en in de avond gaat het weer uit dus om het rap warm te krijgen moet je met enorme temperaturen stoken. vroeger was dat een acceptabele manier om te stoken maar met een warmtepomp werkt dat averechts en veel mensen hebben er moeite mee dus gaan mensen de warmtepomp behandelen alsof het een gasketel is, en dat moet je dus net niet doen. daarom vinden gasketeboeren hybride systemen zo geweldig want die stellen de boel zo in dat het alsnog vrijwel bij het misnte geringste op de ketel terugvalt ook al is er totaal geen noodzaak voor.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:30:
[...]

dat installateurs je een offerte van 15k voor je neus schuiven wilt niet zeggen dat het een rieele waarde is.
het prijsverschil is daadwerkelijk ongeveer 2000 euro en dat zit hem grotendeels in een SWW tank echter bespaar je dat weer uit als je geen nieuwe ketel erbij moet nemen want een nieuwe ketel kost ook al 1500 euro.

het prijsverschil is nihil echter word je door installateurs een berg troep aangesmeerd wat je niet nodig hebt en rekenen ze gewoon vele duizenden euros meer simpelweg omdat ze het kunnen.

blijft er 3600 (noem het 4000) over aan materiaal. denk je nu echt dat 2 man voor 2 dagen 10.000 euro kost of maakt iemand misbruik van zijn positie?

[...]

grotendeels komt het neer op verlagen van de aanvoertemperatuur (dat is DE factor voor hoe efficient de machine loopt) en die matchen op je stooklijn. dus die zo laag mogelijk zien te krijgen zodat je alleen de warmte produceert met je warmtepomp dat je verliest via je isolatie (of gebrek daaraan). resultaat is dat je huis dus constant op temperatuur is en en zo efficient mogleijk stookt. dat concept staat haaks op het huidige stookgedrag wat er door vaders vroeger erin geslagen is door de thermostaat aan en direct weer uit te zetten "want het kost geld" dus als je om 5 uur thuiskomt geef je de thermostaat een draai en in de avond gaat het weer uit dus om het rap warm te krijgen moet je met enorme temperaturen stoken. vroeger was dat een acceptabele manier om te stoken maar met een warmtepomp werkt dat averechts en veel mensen hebben er moeite mee dus gaan mensen de warmtepomp behandelen alsof het een gasketel is, en dat moet je dus net niet doen. daarom vinden gasketeboeren hybride systemen zo geweldig want die stellen de boel zo in dat het alsnog vrijwel bij het misnte geringste op de ketel terugvalt ook al is er totaal geen noodzaak voor.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Wat is de beste/makkelijkste manier om je aanvoertemperatuur te verlagen? Is dat waterzijdig inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TeslaNerd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:18:
[...]

[Afbeelding]
Ik ontdek net dat de “thermostaatkraan” op mijn vloerverwarmingslus in de badkamer een Retourtemperatuurkraan is. Moet ik die instellen op de watertemperatuur waar ik naar toe wil? Of de gewenste temperatuur voor de vloer?
Ik had deze dus ook helemaal open staan op stand 5 😬
Zolang je niet weet welke temperaturen er met de verschillende standen staan kun je daar eigenlijk niets over zeggen. Je moet echt eerst weten hoe jou hele systeem in elkaar zit, wat ik van de foto zie, wordt ik in ieder geval niet echt blij van. Wie heeft dit aangelegd?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Haha, hier ook niet hoor, zie eerdere postings. Er ging netjes steeds iets gas door bij de hele dag (tot nu 22) defrosts.
Wilde echter niet bijspringen bij wegzakken kamertemperatuur.
Na CIC nu ook cv geherstart en dat loste het akkefietje op.

Dus je wilt ruilen? Zeker weten? Echt waar? 😜

(Hier sneeuwt het, kwam ik net achter)
Ok, misschien niet dan 😜

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Wat is de beste/makkelijkste manier om je aanvoertemperatuur te verlagen? Is dat waterzijdig inregelen?
waterzijdig ja, dus voorkomen van kortsluiting in 1 radiator.
zorgen dat zoveel mogelijk radiatoren altijd openstaat. dit is het belangrijkste. de meer afgifte je hebt de makkelijker je warmte kan afgeven de lager je Ta hoeft te zijn om het gewenste vermogen af te geven. elke graad geeft je 1.5~2% winst dus dat tikt aan.
andere punt is zorgen dat je de warmte zoveel mogelijk uitspreid. dus als je ermee wegkomt 24/7 stoken met dit weer of in elk geval zoveel mogelijk. de tijd dat je niet stookt moet de Ta hoger komen om de tijd die je niet hebt gestookt weer in te halen anders word het steeds kouder in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Gewoon 24 uur per dag de thermostaat op 15 graden zetten 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borisheyl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01-2024
MacD007 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Zolang je niet weet welke temperaturen er met de verschillende standen staan kun je daar eigenlijk niets over zeggen. Je moet echt eerst weten hoe jou hele systeem in elkaar zit, wat ik van de foto zie, wordt ik in ieder geval niet echt blij van. Wie heeft dit aangelegd?
Het is 18 jaar geleden aangelegd door Evert, mijn timmerman/aannemer. Systeem draait al 18 jaar probleemloos en de slowaken van Quatt hadden ook geen opmerkingen toen mijn Quatt aan dit systeem is toegevoegd.

Standen van de RTL heb ik gevonden en zijn: 1=10, 2=20, 3=30, 4=40, 5=50C graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:38:
[...]

zorgen dat zoveel mogelijk radiatoren altijd openstaat. dit is het belangrijkste. de meer afgifte je hebt de makkelijker je warmte kan afgeven de lager je Ta hoeft te zijn om het gewenste vermogen af te geven. elke graad geeft je 1.5~2% winst dus dat tikt aan.
andere punt is zorgen dat je de warmte zoveel mogelijk uitspreid. dus als je ermee wegkomt 24/7 stoken met dit weer of in elk geval zoveel mogelijk. de tijd dat je niet stookt moet de Ta hoger komen om de tijd die je niet hebt gestookt weer in te halen anders word het steeds kouder in huis.
Ik doe mijn best met alles wat ik heb gelezen en jouw uitleg. Het enige wat me niet lukt is om 's nachts de radiatoren op de slaapkamers waar we slapen open te laten staan. Dan worden we badend in het zweet wakker...

Het water is hier nog nooit boven de 36 graden geweest. Meestal komt hij niet verder dan 32 of 33 graden. Vandaag ongeveer 28 graden in en 33 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Ik doe mij best met alles wat ik heb gelezen en jouw uitleg. Het enige wat me niet lukt is om 's nachts de radiatoren op de slaapkamers waar we slapen open te laten staan. Dan worden we badend in het zweet wakker...

Het water is hier nog nooit boven de 36 graden geweest. Meestal komt hij niet verder dan 32 of 33 graden. Vandaag ongeveer 28 graden in en 33 uit.
slaapkamers dicht is ook logisch, zolang de rest maar goed openstaat en grofweg allemaal dezelfde retourtemperatuur hebben maakt de slaapkamers niks uit.

die temperaturen zijn ook heel normaal, die halen een boel andere mensen (waaronder ik) ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Juist, bedankt voor het van iemand anders ook te horen, iets wat we hier door een aantal leden ook anderen aan het verstand proberen te brengen, natuurlijk op een vriendelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RealCato schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:37:
[...]

Ok, misschien niet dan 😜
Goede keuze haha, (voor jou dan).

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borisheyl schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Het is 18 jaar geleden aangelegd door Evert, mijn timmerman/aannemer. Systeem draait al 18 jaar probleemloos en de slowaken van Quatt hadden ook geen opmerkingen toen mijn Quatt aan dit systeem is toegevoegd.

Standen van de RTL heb ik gevonden en zijn: 1=10, 2=20, 3=30, 4=40, 5=50C graden
Identiteitscrisis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borisheyl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-01-2024
Overdag is mijn systeem aan gelegd door Evert, 's nachts is hij Teslanerd B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Ik doe mijn best met alles wat ik heb gelezen en jouw uitleg. Het enige wat me niet lukt is om 's nachts de radiatoren op de slaapkamers waar we slapen open te laten staan. Dan worden we badend in het zweet wakker...

Wat je eventueel wel kan doen is de slaapkamer goed waterzijdig inregelen (stelventiel voet) zodat die in principe in balans is met de rest, maar dan alleen overdag mee laten doen of nog wat verder knijpen totdat je de bereikte temperatuur met minder doorstroming wel prettig vind. Dat kan ook nog met een thermostaatknop als je de balans maar moeilijk goed krijgt.

Een slaapkamer zit namelijk binnen de thermische schil, dus ruimtes die er naast/onder zitten verliezen ook warmte aan die ruimte, waardoor de openstaande radiatoren harder moeten werken. Als je de balans zo kan krijgen dat de radiator in de slaapkamer het zelf opvangt zonder te warm te worden dan daalt de aanvoertemperatuur keurig over het hele systeem. Hoe meer/grotere slaapkamers, hoe meer het scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Wat je eventueel wel kan doen is de slaapkamer goed waterzijdig inregelen (stelventiel voet) zodat die in principe in balans is met de rest, maar dan alleen overdag mee laten doen of nog wat verder knijpen totdat je de bereikte temperatuur met minder doorstroming wel prettig vind. Dat kan ook nog met een thermostaatknop als je de balans maar moeilijk goed krijgt.

Een slaapkamer zit namelijk binnen de thermische schil, dus ruimtes die er naast/onder zitten verliezen ook warmte aan die ruimte, waardoor de openstaande radiatoren harder moeten werken. Als je de balans zo kan krijgen dat de radiator in de slaapkamer het zelf opvangt zonder te warm te worden dan daalt de aanvoertemperatuur keurig over het hele systeem. Hoe meer/grotere slaapkamers, hoe meer het scheelt.
Ik heb helaas geen voetventielen. Bij mij is het dus knijpen. Dat heb ik een aantal weken geleden gedaan met tips vanuit hier 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:19:
Na bijna 24 uur netjes 21,55°C ging om 14.00 uur de kamertemperatuur naar 21,34 en rond 16 uur naar 21,13. Half uurtje afgewacht... Dan maar wat gas erbij (16.30uur): dat mag, het is 0°C en ik ben nog steeds een Fryske koudkleum 🥶.
Dus thermostaat naar 22°C.
Geen sjoege.
Cv-pomp staat wel aan (hele dag al, maar enkel iets gas tijdens defrosts).
Rond 17.30 uur naar 22,5°C.. noppes.
Draait nog steeds enkel Quatt (bij cv aan wordt flow temperatuur namelijk rap hoger).

CIC geherstart ... nog niks (nog steeds versie 2.8.0 btw).
Straks maar naar 23 (en ga ik vanavond in bikini hahaha)

[Afbeelding]
Hier ook nog 2.8.0 hoor. Het lijkt erop dat hij bij mijn instellingen niet lager wil dan 350-400W. Als dat ‘te veel’ is loopt de temperatuur op tot boven de gewenste temp met delta t steeds kleiner wordend en schakelt hij uit als de gewenste temp bereikt is. Nu het wat kouder is lijkt mijn Quatt een betere balans te vinden: hij schiet niet meer over de gewenste temperatuur heen en heeft aan de onderkant genoeg marge om terug te moduleren.

Naarmate het buiten kouder wordt loopt de delta t juist op tot 4-5graden, maar houdt hij het binnen mooi rond de ingestelde 18,5 (geen bikini’s hier). Benieuwd hoe de nog koudere dagen eruit gaan zien en wanneer hij gas bij gaat pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-USouVvHzcBEPzEqLI9gEtbS7oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3z4fpFP1WaP8ouVDs09iXFF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLV7Nzk_PfoUt2BYyq8IVr-5gC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kghtTCK7TL5gZzQUHJQsWy2O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMUT-pjg-LfFOPP9ae0qpgNEzro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1F0bXHCnXfJVdr7YmuHnFNFj.jpg?f=fotoalbum_tile

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:30:
[...]

[...]
Dat begrijp ik allemaal prima. Maar 95% heeft die installateurs dus nodig voor FE.

Dat het verder theoretisch gezien allemaal significant goedkoper kan, doet er praktisch gezien niet echt toe. Toch?

Als je intentie is om iets aan de wanstaltige prijzen van installateurs te willen doen, preek je op de verkeerde plek. No offense.

Voor 95% van de mensen die NU naar een alternatief op zoek zijn is FE een erg dure optie waardoor een hybride optie van welk merk dan ook een reëel alternatief is.

Mijn stem heb je trouwens hoor, indien je iets aan die installateurs wilt doen. Begrijp me niet verkeerd.

Ik vind de theoretisch lage prijs voor FE simpelweg niet relevant voor enig advies, simpelweg omdat 95% afhankelijk is van die installateurs.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb helaas geen voetventielen. Bij mij is het dus knijpen. Dat heb ik een aantal weken geleden gedaan met tips vanuit hier 👍👍
Ja, dat werkt gewoon prima als je geen wisselende vraag hebt. Ik neem aan dat je ook al naar radiator ventilatoren hebt gekeken. die de afgifte aanzienlijk kunnen verhogen op de plekken waar je juist wel warmte wilt. Ze kosten wat en maken een beetje geluid, maar het werkt wel om de Delta-T te verhogen, wat bij een Quatt in principe betekent dat de aanvoertemperatuur omlaag gaat om de warmteafgifte bij de constante flow naar de voor de buitentemperatuur berekende waarde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Ja, dat werkt gewoon prima als je geen wisselende vraag hebt. Ik neem aan dat je ook al naar radiator ventilatoren hebt gekeken. die de afgifte aanzienlijk kunnen verhogen op de plekken waar je juist wel warmte wilt. Ze kosten wat en maken een beetje geluid, maar het werkt wel om de Delta-T te verhogen, wat bij een Quatt in principe betekent dat de aanvoertemperatuur omlaag gaat om de warmteafgifte bij de constante flow naar de voor de buitentemperatuur berekende waarde te krijgen.
Jazeker, beneden heb ik vloerverwarming en 2 radiatoren met ventilatoren, op 2 slaapkamers ook ventilatoren onder de radiatoren. Op 1 twijfel ik nog ivm geluid en ben te lui om iedere avond stekker er uit en in de ochtend stekker er weer in te doen 🙈

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
Ysbeer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Naarmate het buiten kouder wordt loopt de delta t juist op tot 4-5graden, maar houdt hij het binnen mooi rond de ingestelde 18,5 (geen bikini’s hier). Benieuwd hoe de nog koudere dagen eruit gaan zien en wanneer hij gas bij gaat pakken.
Ik denk te weten hoe jij aan je Tweakers naam Ysbeer komt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Jazeker, beneden heb ik vloerverwarming en 2 radiatoren met ventilatoren, op 2 slaapkamers ook ventilatoren onder de radiatoren. Op 1 twijfel ik nog ivm geluid en ben te lui om iedere avond stekker er uit en in de ochtend stekker er weer in te doen 🙈
Volgens mij ben je dan al aardig op weg.

Gewoon die ventilator uit waar je slaapt. Eventueel aan een slimme stekker als je de ruimte overdag wel warmer wilt hebben of bijvoorbeeld aan een geschakeld stekkerblok als je er een pc of lamp hebt staan die toch ook aan moet voor de andere functie van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Volgens mij ben je dan al aardig op weg.

Gewoon die ventilator uit waar je slaapt. Eventueel aan een slimme stekker als je de ruimte overdag wel warmer wilt hebben of bijvoorbeeld aan een geschakeld stekkerblok als je er een pc of lamp hebt staan die toch ook aan moet voor de andere functie van de ruimte.
Ja, dat ga ik doen denk ik. Slimme stekker: Aan om 09.00 uur, uit om 22.00 uur 👍👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ysbeer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Hier ook nog 2.8.0 hoor. Het lijkt erop dat hij bij mijn instellingen niet lager wil dan 350-400W. Als dat ‘te veel’ is loopt de temperatuur op tot boven de gewenste temp met delta t steeds kleiner wordend en schakelt hij uit als de gewenste temp bereikt is. Nu het wat kouder is lijkt mijn Quatt een betere balans te vinden: hij schiet niet meer over de gewenste temperatuur heen en heeft aan de onderkant genoeg marge om terug te moduleren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tja, die kamertemperatuur kon ik, 10 jaar geleden, ook nog rustig aan en maakte een een lolletje (inderdaad: in bikini) bij moeders (nu 87) die cv op 21 had 🙃.
Nu niet meer. We spreken elkaar over tig jaar wel weer haha.

Hier heeft Quatt moeite, maar wat ik al vaker aangaf: het is een hybride, levert echter zoveel meer dan ervan heb verwacht. Draait nu al weken volcontinue, dus ik heb totaal geen moeite met het minimale gasverbruik wat ik nu heb.

Daarom vind ik het best moeilijk om te vergelijken met een Quatt die in staat is uit te schakelen.....

Dus ik geef wel alvast mee: geen paniek om wat gasverbruik komende dagen. Ok?
En dat goed inregelen door Quatt?
Dit is, ook voor hen, een leerproces.
Wanneer iedereen bij haar/zijn eerste baan op ervaring zou zijn afgerekend, hadden we een werklozenleger gehad 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Ik denk te weten hoe jij aan je Tweakers naam Ysbeer komt 😅
Haha, ja. We komen van 17,5 met nachtverlaging tot 15 in onze CV tijd, en koude hal en bovenverdieping. Nu met Quatt op 18,5 24/7 overal warm voelt hier voor ons heel wat minder winters. Mocht de moeder van Friezin op bezoek komen dan zullen we de haard alsnog even moeten opstoken.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toch nog even een vraag... Onze zolder is niet verwarmd, maar heeft wel een aansluiting voor een radiator. Vaste open trap richting zolder, dus doet mee in de isolatie schil. Wat is slim, laten zoals het is (zolder is eigenlijk continu 18 graden volgens de CO melder die daar hangt), of meer afgifte creëren en de zolder verwarmen door een radiator te plaatsen?

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 06-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ysbeer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Haha, ja. We komen van 17,5 met nachtverlaging tot 15 in onze CV tijd, en koude hal en bovenverdieping. Nu met Quatt op 18,5 24/7 overal warm voelt hier voor ons heel wat minder winters. Mocht de moeder van Friezin op bezoek komen dan zullen we de haard alsnog even moeten opstoken.
En wat wanneer ik op visite kom 🙈 hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:47:
Toch nog even een vraag... Onze zolder is niet verwarmd, maar heeft wel een aansluiting voor een radiator. Vaste open trap richting zolder, dus doet mee in de isolatie schil. Wat is slim, laten zoals het is (zolder is eigenlijk continu 18 graden volgens de CO melder die daar hangt), of meer afgifte creëren en de zolder verwarmen door een radiator te plaatsen?
Nog steeds die deur naar die open zolder er nog niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:47:
Als je de zolder gebruikt dan zou ik daar een radiator plaatsen.
Ander niks aan doen. Een nieuwe radiator ga je niet terug verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 06-01-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Als je de zolder gebruikt dan zou ik daar een radiator plaatsen.
Ander niks aan doen.
Het is soms mijn werkkamer. In de winter net te koud, en dan stook ik bij met een electrisch kacheltje en in de zomer te heet onder het dak.
Dan zit ik beneden aan de eettafel te werken 😅
Dus nee, niet echt gebruiken. Het gaat me om het nut van het plaatsen van een radiator om efficiënter te stoken. Maar daarvoor hoef ik het niet te doen dus 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:16:
[...]

omdat mensen hier ook komen om uit te vissen of de quatt een goede koop is niet wetende dat het een experimenteel ding is en dat word niet gecommnuceerd en men gedraagd zich alsof de quatt het beste is sinds gesneden brood. men moet ECHT duidelijker zijn dat dit ding niet voor iedereen is en serieuze beperkingen heeft.
Dat vind ik te kort door de bocht. Ik ben een Quatt bezitter en zoals je hier hebt kunnen lezen ook regelmatig aardig kritisch op Quatt.

Voorbeelden:
  • Ik heb moeite met het gebrek aan communicatie (kom op jongens, je mag gewoon trots zijn op je product, en communiceren waar je mee bezig bent, zo creer je fans, en er zijn een hoop tweakers die je daarmee enthousiast maakt om mee te denken / te helpen bij de ontwikkeling)
  • Ik vind de 18 graden minimale aanvoertemperatuur ronduit achterlijk.
  • Ik lees hier teveel verhalen over slecht bereikbare klantenservice
  • Ik vind het jammer dat de optie om te koelen er niet in zit, hiermee adverteren in het begin lijkt toch wat voorbarig geweest te zijn van Quatt
  • Ik heb het idee dat het gedrag bij koudere temperaturen wat erg conservatief is, en meer gericht op standaard 'domme' algoritmes, dan op veel logica.
  • Ik zie nog niet veel terug van de 'Ai' waar Quatt in het begin mee adverteerde. Ik ben bang dat het gewoon een praatje was van een overijverige marketeer.
Ik ben het echter niet eens met:
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:16:
men moet ECHT duidelijker zijn dat dit ding niet voor iedereen is en serieuze beperkingen heeft.
Ik mag dan wel kritisch zijn (en hoop dat ze wat met die kritiek doen), maar ik vind de 'serieuze beperkingen' van de Quatt echt wel meevallen. Als ik bijvoorbeeld vergelijk met 'dat ene merk dat de laatste tijd heel veel op de radio adverteert, beginnend met een R', heb ik niet het idee dat de gemiddelde consument daarmee nu echt een beter product koopt. Zeer waarschijnlijk betaal je daar meer, voor een product met een beroerd laag elektrisch vermogen, dus wat al vrij snel de ketel nodig heeft, waar je ook niet aan gaat lopen tweaken (want dat doet de gemiddelde consument niet, die laat het staan zoals de fabrikant het heeft ingesteld), met een lelijkere buitenunit, en waarschijnlijk ook nog eens met meer geluidsproductie.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de Quatt nog niet volledig aanraad bij vrienden en familie, omdat ik daar voorzichtig mee ben tot er enig track record is, en ik graag wil weten wat Quatt van plan is met de FE optie, maar ik zie de Quatt niet meer als 'met serieuze beperkingen en niet voor iedereen', ik denk dat de meeste mensen er een prima warmtepomp aan hebben, even aangenomen dat er in de komende jaren geen hele grote onverwachte problemen opduiken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Het is soms mijn werkkamer. In de winter net te koud, en dan stook ik bij met een electrisch kacheltje en in de zomer te heet onder het dak.
Dan zit ik beneden aan de eettafel te werken 😅
Dus nee, niet echt gebruiken. Het gaat me om het nut van het plaatsen van een radiator om efficiënter te stoken. Maar daarvoor hoef ik het niet te doen dus 👍
Zolderdak zelf na isoleren als je handig bent. Dan hou je de warmte binnen en buiten.

P.S. Zet er meteen een deur in voordat je begint. Dat beperkt overlast tijdens het isoleren en warmteverlies naar de ruimte als je die niet gebruikt in de winter of wel gebruikt in de zomer.

[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 06-01-2024 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Friezin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:48:
[...]

En wat wanneer ik op visite kom 🙈 hahaha
Een ereplekje naast die haard, als dank voor het meedenken en de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Zolderdak zelf na isoleren als je handig bent. Dan hou je de warmte binnen en buiten.

P.S. Zet er meteen een deur in voordat je begint. Dat beperkt overlast tijdens het isoleren en warmteverlies naar de ruimte als je die niet gebruikt in de winter of wel gebruikt in de zomer.
Ja, dat na isoleren hebben we in dit forum besproken en zal er ergens in het voorjaar van gaan komen is de planning 👍 dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Dat vind ik te kort door de bocht. Ik ben een Quatt bezitter en zoals je hier hebt kunnen lezen ook regelmatig aardig kritisch op Quatt.

Voorbeelden:
  • Ik heb moeite met het gebrek aan communicatie (kom op jongens, je mag gewoon trots zijn op je product, en communiceren waar je mee bezig bent, zo creer je fans, en er zijn een hoop tweakers die je daarmee enthousiast maakt om mee te denken / te helpen bij de ontwikkeling)
  • Ik vind het jammer dat de optie om te koelen er niet in zit, hiermee adverteren in het begin lijkt toch wat voorbarig geweest te zijn van Quatt
  • Ik heb het idee dat het gedrag bij koudere temperaturen wat erg conservatief is, en meer gericht op standaard 'domme' algoritmes, dan op veel logica.
  • Ik zie nog niet veel terug van de 'Ai' waar Quatt in het begin mee adverteerde. Ik ben bang dat het gewoon een praatje was van een overijverige marketeer.

[...]

Ik mag dan wel kritisch zijn (en hoop dat ze wat met die kritiek doen), maar ik vind de 'serieuze beperkingen' van de Quatt echt wel meevallen. Als ik bijvoorbeeld vergelijk met 'dat ene merk dat de laatste tijd heel veel op de radio adverteert, beginnend met een R', heb ik niet het idee dat de gemiddelde consument daarmee nu echt een beter product koopt. Zeer waarschijnlijk betaal je daar meer, voor een product met een beroerd laag elektrisch vermogen, dus wat al vrij snel de ketel nodig heeft, waar je ook niet aan gaat lopen tweaken (want dat doet de gemiddelde consument niet, die laat het staan zoals de fabrikant het heeft ingesteld), met een lelijkere buitenunit, en waarschijnlijk ook nog eens met meer geluidsproductie.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de Quatt nog niet volledig aanraad bij vrienden en familie, omdat ik daar voorzichtig mee ben tot er enig track record is, en ik graag wil weten wat Quatt van plan is met de FE optie, maar ik zie de Quatt niet meer als 'met serieuze beperkingen en niet voor iedereen', ik denk dat de meeste mensen er een prima warmtepomp aan hebben, even aangenomen dat er in de komende jaren geen hele grote onverwachte problemen opduiken.
Mee eens over de R. Een vriend van mij is installateur van dat merk en heeft zo'n ding op de uitbouw van zijn eigen woning staan. Sindsdien is hij bezig met de herrie oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Daar gaan we weer

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
[...]

Waarom zit er een thermostaatkraan in de retour?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Ik heb de ballen verstand van vvw. Maar:
als je die op 3 zet = 30 graden, dan wordt je badkamer nog warm genoeg, lijkt me, en kan de Quatt er geen 40 graden van maken = winst.
Op die manier voorkom je een soort kortsluiting (als die er was).

En als dat helpt dan ook eens op 2,5.
En als de badkamer niet warm wordt op 3,5

edit: en als het probleem er erger door wordt, was er dus geen kortsluiting in de vvw en kun je hem terugzetten naar 5.

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 06-01-2024 23:18 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Voorbeelden:

[...]

helemaal mee eens, ik denk zelf's dat de Quatt, als no-noncens simpel en recht toe warmtepomp voor een heleboel mensen geschikt is die daar anders helemaal zich niet aan gewaagd hebben.
ik wil hier @flippy ook helemaal niet te kort doen met zijn kennis en kunde, maar hij is als doorgewinterde techneut die al heel lang met dit thema bezig is heeft hij gewoon een hele andere focus dan de doorsnee Quatt gebruiker. Dus ook zijn zijn eisen daardoor gekleurd net zo goed als dat die van ons ook gekleurd zijn.
is dat erg, tuurlijk niet, het zijn gewoon andere invalshoeken met andere prioriteiten.
En ik geeft @onlinaius helemaal gelijk en zal zijn mooi lijst ook in de TS opnemen (een deel staat er al) en ik hoop nog steeds dat Quatt hier ook mee leest en iets hiervan oppakt, maar vergeet ook hier niet dat hun prioiteiten deels anders kunnen liggen.
luisteren naar je klanten is echter wel een goede insteek richting succes.
wat we ook niet mogen vergeten dat Quatt pas eigenlijk 2 jaar bestaat, als je kijkt wat die grote jongens als eerste warmtepomp op de markt hadden gezet was je waarschijnlijk ook niet heel gelukkig geweest.
tot nu toe ben ik in ieder geval tevreden (en tuurlijk het gras is altijd groener bij de buurman, maar als je het proeft ben je een illusie armer..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Ik moet iets bekennen.

Toen ik alleen met gas verwarmde keek ik dus echt nooit naar het verbruik per minuut, per uur, per dagdeel of per dag. Hooguit per maand op de jaarafrekening.

Voorlopig vindt ik het dus al heel wat dat ik dagelijks eens kijk hoe de Quatt het gedaan heeft.
En ik doe dat niet tot in detail. Ik kijk naar de App en zie dat het goed is.
Huiskamertemperatuur 24/7 op 21C.
Vanaf 7 december geen gas meer verbruikt voor het verwarmen. En volgens Quatt al meer dan 800M3 bespaard sinds de installatie in September. (in 2022 hadden ruim 2500M3 verbruik!) Geen details maar voor mij ziet het er prima uit zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KHg7vQnCAifxhvxANBwdHemckM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WGUUfYyGth05H7UyTmp9LJRu.jpg?f=user_large en met mij waarschijnlijk nog veel meer non-tweaking-gebruikers

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
RobertowNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:56:

[...]

Als je dat ziet dan zou je die uren ook ineens wel een behoorlijke warmtevraag hebben.
Aanpassing van de thermostaat tussen 8 en 9 vanochtend?
Sorry, had je bericht gemist. Nee, warmtevraag wordt niet ineens hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2hyuGyKI689h9_R1OFtJxhkT5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aq0Lo911w7QJUWMMHo92g9m7.png?f=fotoalbum_large

De Quatt pakt nu bij 0 graden buiten continu de CV erbij, terwijl hij zelf op 650 Watt kabbelt. Moet dus een instelling aan de kant van Quatt zijn. Denk de stooklijn. Heb een ticket ingeschoten. Want zelfs met een COP van 3,5 nu heb ik liever dat de Quatt Elec gebruikt ipv van gas - daar heb ik dat ding voor gekocht.

Hier nog screen van einde dag. Dit is dus wat ik eigenlijk niet wil zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6OK3e4g-6YgzNKmFcmU_vKUeQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d52YtGXjn3eo6lmxyVnwrBgA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door RealCato op 07-01-2024 08:39 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Nu de Quatt op hogere compressorfrequenties draait merk ik dat de geluidshinder op hogere frequenties minder storend is. Heeft dat te maken met resonantie in de constructie van de buitenunit?

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 07-01-2024 09:15 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
[...]

Ik bij mij de knop van de badkamer vv er af gehaald. Gewoon vol open. Te heet wordt ie niet omdat ik de cv ketel op max 50 graden heb gezet dus echt functioneel is hij ook niet meer lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
robmaas schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:14:
Ik moet iets bekennen.

Toen ik alleen met gas verwarmde keek ik dus echt nooit naar het verbruik per minuut, per uur, per dagdeel of per dag. Hooguit per maand op de jaarafrekening.

Voorlopig vindt ik het dus al heel wat dat ik dagelijks eens kijk hoe de Quatt het gedaan heeft.
En ik doe dat niet tot in detail. Ik kijk naar de App en zie dat het goed is.
Huiskamertemperatuur 24/7 op 21C.
Vanaf 7 december geen gas meer verbruikt voor het verwarmen. En volgens Quatt al meer dan 800M3 bespaard sinds de installatie in September. (in 2022 hadden ruim 2500M3 verbruik!) Geen details maar voor mij ziet het er prima uit zo:[Afbeelding] en met mij waarschijnlijk nog veel meer non-tweaking-gebruikers
Ik ben echt blij voor je, maar kan een verbruik van 2500 m3 nog niet helemaal rijmen met dit plaatje dat je laat zien.
Heb je extra geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Ik bij mij de knop van de badkamer vv er af gehaald. Gewoon vol open. Te heet wordt ie niet omdat ik de cv ketel op max 50 graden heb gezet dus echt functioneel is hij ook niet meer lijkt mij.
Dat is niet handig bij een Quatt omdat te veel van de flow dan door een korte VVW heen gaat.

Eigenlijk moet het zo gesteld worden dat de vloer nog wel opwarmt, maar de retourtemperatuur niet hoger is dan die van de radiatoren. Een goedkope infrarood meter doet wonderen als de VVW slang nog zichtbaar is op het punt van afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-07 18:28

EVK

Beste Quatt Duo gebruikers (en anderen met een mening over de Duo)

Wat is jullie ervaring tot nu toe met name bij koudere temperaturen? Schakelt de tweede Quatt al snel bij, waardoor beide Quatts op laag vermogen (en weinig geluid) draaien of wordt eerst de ene Quatt maximaal belast en schakelt dan pas Quatt nummer twee in?

Komende week heb ik een videogesprek met Quatt. In theorie (kW) komen we wellicht uit met een mono maar gezien het mogelijke extra comfort (dB) bij een Duo wil ik aansturen op levering van een Duo (ondanks (of: dankzij) geringe meerprijs en iets hoger continu stroomverbruik)

Ik ben benieuwd naar jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Dat is niet handig bij een Quatt omdat te veel van de flow dan door een korte VVW heen gaat.

Eigenlijk moet het zo gesteld worden dat de vloer nog wel opwarmt, maar de retourtemperatuur niet hoger is dan die van de radiatoren. Een goedkope infrarood meter doet wonderen als de VVW slang nog zichtbaar is op het punt van afstellen.
Welke goedkope is dat? Zo een die je op je telefoon klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Welke goedkope is dat? Zo een die je op je telefoon klikt?
Nee zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...atterij/9200000079778336/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Eigenlijk moet het zo gesteld worden dat de vloer nog wel opwarmt, maar de retourtemperatuur niet hoger is dan die van de radiatoren.
Dankjewel voor deze toelichting. Ik heb de RTL nu op 3,5 (retour vvw 35C) maar begrijp ik het goed dat hier eigenlijk een normale kraan of voetventiel op moet omdat de retourtemperatuur van de radiatoren niet constant is (20C tot 40C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Dankjewel voor deze toelichting. Ik heb de RTL nu op 3,5 (retour vvw 35C) maar begrijp ik het goed dat hier eigenlijk een normale kraan of voetventiel op moet omdat de retourtemperatuur van de radiatoren niet constant is (20C tot 40C)
Het probleem is niet temperatuur maar flow. Die is veel hoger bij een Quatt en de thermostaatknop gaat niet ingrijpen met de lage temperaturen die de Quatt (bij voorkeur) stuurt.

Ik zou even goed kijken of er echt geen stelventiel zit.
Hier kan je zien hoe zo'n ding geplaatst wordt, en misschien verduidelijkt het ook iets:
YouTube: Stap voor stap vloerverwarming installeren met RTL-ventiel: Bespaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
  • Laatst online: 18-03-2024
EVK schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:25:

Wat is jullie ervaring tot nu toe met name bij koudere temperaturen? Schakelt de tweede Quatt al snel bij, waardoor beide Quatts op laag vermogen (en weinig geluid) draaien of wordt eerst de ene Quatt maximaal belast en schakelt dan pas Quatt nummer twee in?

Komende week heb ik een videogesprek met Quatt. In theorie (kW) komen we wellicht uit met een mono maar gezien het mogelijke extra comfort (dB) bij een Duo wil ik aansturen op levering van een Duo (ondanks geringe meerprijs en iets hoger continu stroomverbruik)

Hier een duo bezitter Ze proberen beide units evenveel te laten draaien maar ga er maar van uit dat ze bij deze temperaturen beide aan de bak zullen zijn Alleen bij wat hogere temperaturen draait er weleens 1 althans bij mij
Naar mijn mening zit er nog wel verbetering in in het aansturen maar dat kan ook aan mijn situatie liggen
Stroomverbruik zal inderdaad zeker hoger liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:14:
Nu de Quatt op hogere compressorfrequenties draait merk ik dat de geluidshinder op hogere frequenties minder storend is. Heeft dat te maken met resonantie in de constructie van de buitenunit?
Als ik een gokje mag doen, meer met resonantie in de muur / het oppervlak waar Quatt op staat. Het is ook echt bij iedereen anders, het hangt af van heel veel factoren, waarvan de manier van bouwen en de gebruikte materialen (als je de Quatt aan of op het huis bevestigd hebt) de belangrijkste zijn.

Bij mij is de hoge frequentie net iets hoorbaarder. De Quatt staat op het garagedak, en de lage frequenties hoor ik alleen in de garage als ik er onder loop. De hoge frequenties hoor ik ook heel licht in de aanbouw die tegen de garage aan staat. Nog steeds niet storend wat mij betreft, maar net een tikje hoorbaarder. Omdat het van zoveel factoren afhangt en ook nog eens persoonlijk is (wat de een storend vind hoort de ander niet eens) is er geen peil op te trekken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:41
TeslaNerd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Mij lijkt 35 retour nog vrij hoog. Dan is je aanvoer rond de 38 a 40. Gezien deze 24 uur per dag aan staat, zou het moeten volstaan met 28 retour of max 30. Maar nogmaals, probeer het eens. Begin laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Het probleem is niet temperatuur maar flow. Die is veel hoger bij een Quatt en de thermostaatknop gaat niet ingrijpen met de lage temperaturen die de Quatt (bij voorkeur) stuurt.

Ik zou even goed kijken of er echt geen stelventiel zit.
Hier kan je zien hoe zo'n ding geplaatst wordt, en misschien verduidelijkt het ook iets:
YouTube: Stap voor stap vloerverwarming installeren met RTL-ventiel: Bespaar ...
Helaas geen stelventiel op mijn vvwlus. Kan ik deze RTL kraan modificeren op de temperatuurstift zodat het een domme stelkraan wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:35:
[...]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KHg7vQnCAifxhvxANBwdHemckM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WGUUfYyGth05H7UyTmp9LJRu.jpg?f=user_large

Ik ben echt blij voor je, maar kan een verbruik van 2500 m3 nog niet helemaal rijmen met dit plaatje dat je laat zien.
Heb je extra geïsoleerd?
Plaatje is verbruik op 5 Januari, DUOQuatt, Oud huisje, deels spouw, totaal ca 250 M2, Niet extra geïsoleerd, thermostaat van 20 naar 21, verdeling Quatt Gas 98-2% tot nu toe. ( en 16 zonnepanelen sinds afgelopen zomer:) Ik ben blij.

[ Voor 17% gewijzigd door robmaas op 07-01-2024 10:59 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:30:
De defrost exact iedere 55minuten/1uur is foetsie sinds 2.8.0

[Afbeelding]
En om deze nog even op te halen: ik zie nu ook ander defrost gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrLn7GAshoqScZ4RQagpojKxMgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Fq93WYNBg3LFRPI5dqOcvfM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYKyMGprQr7W5pqs-9uzTIaOf1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLtNzAM6LJXSrTvIl3mqhoaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jtADVMqbqkNIoqE3mpewDd5FCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwvcZ2W7H1L6S73SoDrNfnUi.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu een gokje zou moeten wagen zou ik zeggen dat onder de 1 graad buitentemperatuur er elk uur een defrost plaats vind, daarboven kan ik nog niet echt een logica ontdekken.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als het iets warmer is (graad of 3) waarbij de omstandigheden zo zijn dat er ijsvorming optreed, en wat er gebeurd als het onder de 0 gaat (dat zullen we binnenkort kunnen zien), omdat er dan theoretisch vaak minder defrosts nodig zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
EVK schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:25:

Komende week heb ik een videogesprek met Quatt. In theorie (kW) komen we wellicht uit met een mono maar gezien het mogelijke extra comfort (dB) bij een Duo wil ik aansturen op levering van een Duo (ondanks geringe meerprijs en iets hoger continu stroomverbruik)

Als ik het zo lees dan doen ze bij Quatt al een redelijk goede inschatting van wat je nodig hebt indien je de informatie aanlevert die ze nodig hebben. Met 2 Quatts zullen ze afwisselend draaien als de warmtevraag laag is. Qua geluid weet ik niet of je beter af bent met 2 units, want als die naast elkaar staan heb je minder afstand tot de erfgrens en is het ook moeilijker bij je eigen ramen en ventilatieroosters weg te blijven.
In theorie is lager draaien natuurlijk wel stiller, maar afstand is een enorme factor. als je de afstand in meters neemt en dan log10 doet en dat keer 20 en daar 8 bij optellen dan heb je de vermindering in geluidsdruk ten opzichte van geluidsvermogen.

Dus bijvoorbeeld op 2 meter is dat 6 + 8 = 14 dB vermindering. trek je dat van de standaard 55 dB af, dan kom je al op 41 dB. Met reflecties van een muur moet je grofweg 3 dB optellen, maar dat is dan vooral tegenover die muur. De nachtstand is dan waarschijnlijk niet eens nodig om klagende buren te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMDYdrtoGY14KuPe3VhSoEP2qIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hedHIWKsAcKTAlpLFWmNXfvn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zecG1-BLruqeUozodXsyHsoTC5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hbBTNRD0RATKjO3ghpcKyTH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Helaas geen stelventiel op mijn vvwlus. Kan ik deze RTL kraan modificeren op de temperatuurstift zodat het een domme stelkraan wordt?
https://www.cvtopper.nl/heimeier-handwiel-m30-wit.html

Wel even controleren of dit de goede maat is.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 07-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48HyJkKYTz3FZrGZqdbHTvDH1aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91mTAtSPbXfp5ilN7w0paASM.jpg?f=fotoalbum_large

Vinnik best knap: met deze temperatuur toch steeds ruim 4°C ophogen.
Dit is ruim tussen defrosts in, geen invloed van die 0,2m3 gas tijdens die defrosts.
Zon knalt nu kamer in (en op zonnepanelen, maar met enkele cm sneeuw doen die nog niet veel 😁).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:11:
[Afbeelding]

Vinnik best knap: met deze temperatuur toch steeds ruim 4°C ophogen.
Dit is ruim tussen defrosts in, geen invloed van die 0,2m3 gas tijdens die defrosts.
Zon knalt nu kamer in (en op zonnepanelen, maar met enkele cm sneeuw doen die nog niet veel 😁).
Ja netjes dat dlt lukt met zo'n grote woning.
En een COP van ongeveer 3,14 is ook keurig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealCato
RealCato schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Sorry, had je bericht gemist. Nee, warmtevraag wordt niet ineens hoger:

[Afbeelding]

De Quatt pakt nu bij 0 graden buiten continu de CV erbij, terwijl hij zelf op 650 Watt kabbelt. Moet dus een instelling aan de kant van Quatt zijn. Denk de stooklijn. Heb een ticket ingeschoten. Want zelfs met een COP van 3,5 nu heb ik liever dat de Quatt Elec gebruikt ipv van gas - daar heb ik dat ding voor gekocht.

Hier nog screen van einde dag. Dit is dus wat ik eigenlijk niet wil zien:

[Afbeelding]
Ok, ik had de silent mode dus nog aanstaan waardoor de Quatt zichzelf begrensde op 1000Watt 😬 Nu draait de Quatt op 1,4kwh en is de CV niet of nauwelijks meer nodig.

Met een delta van 4,5gr en COP van 3,2 ben ik ook niet ontevreden op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFfc9BJTh4ZQAuYZTH4cbIkHeRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pyJBKnRzBNFYadO1cpOSWNJ6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door RealCato op 07-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 08:38
[...]

Voorbeelden:
  • Tsja, die 18 graden aanvoertemperatuur. Een harde waarde, maar war dan?? Waartoe dient die [b]minimale ondergren[/b]s?? Natuurlijk ter bescherming van de warmtepomp, die beestjes hebben er een hekel aan koud op te starten. Eigenlijk het zelfde als bij de auto, de eerste minuten van de lopende moter worden vooral gebruikt om de olie en demoter op temperatuur te krijgen. En daarom olie met verschillende viscositeit om het probleem zo klein mogelijk te houden. Hoe lossen anderen het op?? Warmte uit de vloer halen, voorraadvat cv, of elektrisch op temperatuur houden. Moet vloer of voorraadvat duidelijk warmer zijn, warmte moet ook afgegeven kunnen worden. Makkelijkste methode is elektrisch. Meten en schakelen!. 18 graden??? De warmtepomp van mijn broer, schakelt al in bij 35 graden en warmt door tot 65!, heeft blijkbaar andere normen. Waar ik meer moeite mee heb is die vloerverwarmingsplaat verwarming, dat lijkt me nou echt weggegooid geld. Die hoeveelheid warme defrosted water loopt tocht echt wel weg!!

[...]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:18
Weer even wat T6 perikelen.

Bij toeval zag ik vrijdagavond de gemeten temperatuur door de T6 plotseling omhoog gaan. Daar was geen enkele reden voor en ik heb toen even de getallen een tijdje in de gaten gehouden met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waYDzGSW_uucNMJoFSUNDzoE_tU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmONEXzujO5d04TaPDNGQrwK.png?f=fotoalbum_large

Ruim voor 21.00u was de Quatt uitgegaan (warmte door koken) om op of vlak na 21.00u weer te starten. De gemeten temperatuur heeft die tijd op 19,46 graden gestaan. Plotseling ging die omhoog naar 19,88 graden om daarna relatief snel weer te dalen. En is de app van Quatt zie je dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eW065TyDuxpg3dVP5uBZ3L_Uvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb975LQmluKMTTLi4o9Aq08C.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu niet via json had gekeken, lijkt het erop dat de Quatt er zo maar mee stopt om vervolgens met een toefje gas weer te starten. Dit laatste fenomeen is hier vaker genoemd en er werd ook gevraagd waarom de Quatt dan niet op bv 400W blijft draaien ipv helemaal te stoppen. De kamertemperatuur is vrijwel de hele dag ongewijzigd 19,5 graden geweest. Dat zie ik aan een andere thermometer die ik heb.

Maar het lijkt erop dat de Quatt niet zo werkt, maar de T6 hier de oorzaak van is. Ik heb inmiddels contact met Honeywell/Resideo hierover en zij hebben nu in ieder geval gevraagd hoe precies de installatie eruit ziet. Voorheen was hun oplossing resetten, maar kennelijk zijn ze er ook achter dat er meer aan de hand is. Zoals bv dat de ingestelde temperatuur soms bij mij op de display komt te staan om vervolgens weer de gemeten temperatuur te laten zien.

Wordt vervolgd.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
Die quatt van mijn spoort echt niet... Sinds gisteren 00:00 uur is de thermostaat niet meer bij gewerkt door de cic. Als gevolg dat de ketel de hele tijd mee draait. 5 meter verderop heb ik nog een thermostaat die geef aan dat het 22,5 graden is, wat echt zo is.. snap helemaal niks van dat ding....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkDXf5iLnOCSaX5XjCYyYlq32xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onQWOHXpbeezRgcs0MqCULLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikv1QgBbqwAlfX_xB0L_zDm_3Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJH4b55YSHPX04rYINUb0lti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHAuVDJ0ENqJli2NnuFsMGanFWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFE7rumAodFgkUvBgn2zTW5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Ja netjes dat dlt lukt met zo'n grote woning.
En een COP van ongeveer 3,14 is ook keurig.
Danku
En dat met 9 oude radiatoren open (zonder voetventiel) 🙃. Gewoon blijven draaien en meten voor juiste delta.
3 radiatoren op 1 als antivorst, 60m2 vloerverwarming.
Vanmorgen alles nog even nagelopen met IR-meter want is daar nu perfect weer voor: 1 lus vvw nog iets bijgesteld.
(IR had ik 3 jaar geleden binnen no time terugverdiend: wat waren koudste muren, vloer egaal inregelen, radiatoren bijstellen etc).

Dus blij ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bacteria1980 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
Die quatt van mijn spoort echt niet... Sinds gisteren 00:00 uur is de thermostaat niet meer bij gewerkt door de cic. Als gevolg dat de ketel de hele tijd mee draait. 5 meter verderop heb ik nog een thermostaat die geef aan dat het 22,5 graden is, wat echt zo is.. snap helemaal niks van dat ding....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had gisteren last van vreemd gedrag: bij mij wilde cv juist niet normaal bijspringen, enkel bij defrosts.
Heb cv en CIC (als eerste) ieder even 30 seconden van de stroom gehad en dat loste het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 08:38
Gerardwaz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Waarom zit er een thermostaatkraan in de retour?
Die kraan dient ter beveiliging van de maximaal toegevoerde watertemperatuur.
Hoort dus in de aanvoer zitten en zorgt dat de vloer niet plotseling naar boven klapt.

Het regelen doe je meestal met een normale thermostaatknop.

Het geheel wordt meestal als set gemonteerd.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
[...]

Maar de Quatt doet perfect z’n werk (denk ik). Het is momenteel lekker 21,5 graden op de benedenverdieping. De (kleine) badkamer met vv en handdoekradiator komt helaas nooit boven de 19 graden. Ik heb dan het idee dat ik dit geen beperking moet opleggen qua flow ivm warmte afgifte. (?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnoxD9OFyU9-V6YRsg17BJiycX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSG8fcTyjU9XauefMb1fXP4l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Maar de Quatt doet perfect z’n werk (denk ik). Het is momenteel lekker 21,5 graden op de benedenverdieping. De (kleine) badkamer met vv en handdoekradiator komt helaas nooit boven de 19 graden. Ik heb dan het idee dat ik dit geen beperking moet opleggen qua flow ivm warmte afgifte. (?)

[Afbeelding]
Misschien heeft jouw badkamer VVW wel een stelventiel? Of de pin zit vast, dat gebeurt ook nog weleens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:07
Sinds vandaag is de flow ineens van 800 naar ongeveer 880-900 gegaan?
Is dit bij andere mensen ook zo.
Ketel cv Remeha avanta staat in standby.
Waarschijnlijk de cv pomp de oorzaak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSXhIq-c0Ay7KqP98qa4Qp2psm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXQJDNg7VG8kYgeDASggQXxg.jpg?f=fotoalbum_large

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:55:
[Afbeelding]
Ja, is de cv-pomp, die draait hier ook continue.
Enkel iets gas bij een defrost.
Hier is flow 950.
JSON geeft (en houdt) 3 als qc-controlmode en is daar ook niet vanaf te krijgen.
Zag ditzelfde begin december ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Is de vloer wel warm?

(Hier blijft badkamer ook achter, maar oorzaak al gevonden: wijlen mijn man heeft achter de gipswand (tegen enkelsteens buitenmuur) enkel wat slechtpassend tempex gemoffeld 🙈. Dus die wand gaat er binnenkort even uit. Wel al raam buitenrand tegen muur dichtgekit, want het waaide flink uit het gat wat ik had geboord om te checken hahaha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
netappie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Misschien heeft jouw badkamer VVW wel een stelventiel? Of de pin zit vast, dat gebeurt ook nog weleens.
Die zit er helaas niet. Ik denk eerder dat het komt omdat de leidingen van de badkamer op de tussenverdieping afgetakt zijn van de buizen welke de vv van de keuken voeden.
Maar ik kan leven met de 19 in de badkamer. De douche is lekker warm en voor de 10 minuten per dag dat we er doorbrengen prima te doen.

Besef alleen dat mijn advies niet voor een ander hoeft te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

berrieberrie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:55:
[Afbeelding]
Modus 2 solo en 3 standby bij mij nog steeds 800l/u. (2.8.0)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55

RobertowNL

For your gear!

Flow lijkt inderdaad ook nog 800.

Vanochtend tegen 7 uur was het hier (kop van Overijssel) iets onder nul en leverde de Quatt constant tussen de 6 en 5.8kW vermogen.

Dat valt niet tegen. Dat is wel ruim boven het grafiekje dat Quatt wel eens gedeeld heeft. Daar staat een afgifte van 4kW.

CIC hier nog op versie 2.8.0 en dus iedere 55 minuten nog een defrost. Ben benieuwd wat daar nu op is aangepast.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
pietjm schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:30:

Bij toeval zag ik vrijdagavond de gemeten temperatuur door de T6 plotseling omhoog gaan. Daar was geen enkele reden voor en ik heb toen even de getallen een tijdje in de gaten gehouden met het volgende resultaat:

[Afbeelding]

Ruim voor 21.00u was de Quatt uitgegaan (warmte door koken) om op of vlak na 21.00u weer te starten. De gemeten temperatuur heeft die tijd op 19,46 graden gestaan. Plotseling ging die omhoog naar 19,88 graden om daarna relatief snel weer te dalen. En is de app van Quatt zie je dan dit:

[Afbeelding]

Als ik nu niet via json had gekeken, lijkt het erop dat de Quatt er zo maar mee stopt om vervolgens met een toefje gas weer te starten. Dit laatste fenomeen is hier vaker genoemd en er werd ook gevraagd waarom de Quatt dan niet op bv 400W blijft draaien ipv helemaal te stoppen. De kamertemperatuur is vrijwel de hele dag ongewijzigd 19,5 graden geweest. Dat zie ik aan een andere thermometer die ik heb.

Maar het lijkt erop dat de Quatt niet zo werkt, maar de T6 hier de oorzaak van is. Ik heb inmiddels contact met Honeywell/Resideo hierover en zij hebben nu in ieder geval gevraagd hoe precies de installatie eruit ziet. Voorheen was hun oplossing resetten, maar kennelijk zijn ze er ook achter dat er meer aan de hand is. Zoals bv dat de ingestelde temperatuur soms bij mij op de display komt te staan om vervolgens weer de gemeten temperatuur te laten zien.

Wordt vervolgd.
Dit is inderdaad gekloot door de T6. De Quatt schakelt uit als hij 0.3 graden boven setpoint zit. Door de spike van de T6 zit je hier opeens boven. Als de T6 meteen weer zakt, gaat de quatt weer meteen aan.

Ik heb geprobeerd dit aan te kaarten bij Honeywell, maar uit hun 1e lijn helpdesk komt alleen maar onzin uit (ben hier maar mee gestopt):
- spikes minder dan 1 graden zijn niks om je zorgen over te maken. De verwarming blijft gewoon werken (maar dat was mijn vraag helemaal niet :( )
- dit gedrag is aan te passen door het aantal schakelmomenten te verhogen (dat heeft er ook echt niks mee te maken).

Helaas geven ze ook geen antwoord op vragen of de DT4 beter presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wordt vervolgd.
Top! Ik blijf dit even volgen. Heel herkenbaar!

Btw, omgekeerd klopt ook geen hout van. Blijft de hele tijd op 20.1 graden staan, dus geen warmtevraag en dan springt hij ineens naar 19.7 en moet de Quatt weer vol aan de bak. 20 - 19.9 - 19.8 zijn niet voorbij gekomen....

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 07-01-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

[Afbeelding]
Ik had ook een koude badkamer, bij mij was de oplossing -> ontluchten van de designradiator 😲 die zat half vol lucht 🤫
Heel misschien bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RobertowNL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:30:
Flow lijkt inderdaad ook nog 800.

Vanochtend tegen 7 uur was het hier (kop van Overijssel) iets onder nul en leverde de Quatt constant tussen de 6 en 5.8kW vermogen.

Dat valt niet tegen. Dat is wel ruim boven het grafiekje dat Quatt wel eens gedeeld heeft. Daar staat een afgifte van 4kW.

CIC hier nog op versie 2.8.0 en dus iedere 55 minuten nog een defrost. Ben benieuwd wat daar nu op is aangepast.
Volgens mij niets. Ik zit op 2.9.0 en iedere 55 minuten een defrost (het is hier constant onder 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
Friezin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:30:
De defrost exact iedere 55minuten/1uur is foetsie sinds 2.8.0

[Afbeelding]
Hier nog wel hoor. Iederen 57min exact. Ik zit op 2.8.0. @onlinaius

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shlABDKoBCD5vNVYN9ZVSATb20A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQfP7gLb3DpnynROB6SX6Nek.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wordt vervolgd.
Wat ik mis in je tabel: waar stond je thermostaat op ingesteld voor elke regel? Ik schat in 19,5C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

KL643

beeldaandemuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FtPnljEwUPkpn-lBjKhqwZUsIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/84nFUEDS6ibSuVaz1PpakOiU.png?f=fotoalbum_large

Is dit een schoonheidsfoutje van de app ?

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Ik had ook een koude badkamer, bij mij was de oplossing -> ontluchten van de designradiator 😲 die zat half vol lucht 🤫
Heel misschien bij jou ook?
Radiatoren die achterblijven bij lage temp verwarming is niet raar, dat komt omdat het afgiftevermogen van een radiator keihard keldert als de watertemperatuur daalt. Dat kun je oplossen door meer afgiftevermogen te creëren middels grotere/meer radiatoren, en/of ventilatoren.
Pagina: 1 ... 8 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.