Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
Rowwan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Dit is inderdaad gekloot door de T6. De Quatt schakelt uit als hij 0.3 graden boven setpoint zit. Door de spike van de T6 zit je hier opeens boven. Als de T6 meteen weer zakt, gaat de quatt weer meteen aan.

Ik heb geprobeerd dit aan te kaarten bij Honeywell, maar uit hun 1e lijn helpdesk komt alleen maar onzin uit (ben hier maar mee gestopt):
- spikes minder dan 1 graden zijn niks om je zorgen over te maken. De verwarming blijft gewoon werken (maar dat was mijn vraag helemaal niet :( )
- dit gedrag is aan te passen door het aantal schakelmomenten te verhogen (dat heeft er ook echt niks mee te maken).

Helaas geven ze ook geen antwoord op vragen of de DT4 beter presteert.
Dat de Quatt uitschakelt ligt aan de thermostaat. Die stopt met warmtevraag. Als die gewoon blijft vragen dan blijft de Quatt doordraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:58:
[Afbeelding]

Is dit een schoonheidsfoutje van de app ?
Nee dat is tijdens een defrost. Dan zijn de leidingen even wit. Gaan na een paar minuten weer aan zodra hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bacteria1980 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
Die quatt van mijn spoort echt niet... Sinds gisteren 00:00 uur is de thermostaat niet meer bij gewerkt door de cic. Als gevolg dat de ketel de hele tijd mee draait. 5 meter verderop heb ik nog een thermostaat die geef aan dat het 22,5 graden is, wat echt zo is.. snap helemaal niks van dat ding....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bedoelt denk ik dat de CiC niet meer is ge-update? De CiC is slave en de thermostaat is master, dus de CiC volgt de thermostaat, niet andersom. Kan een bug zijn in de CiC of een bug in wanneer/hoe de thermostaat z’n data verstuurt. Ik zet m’n geld in op een issue met de T6 (of sommige T6 versies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

KL643

beeldaandemuur

NIB0R schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Nee dat is tijdens een defrost. Dan zijn de leidingen even wit. Gaan na een paar minuten weer aan zodra hij klaar is.
Ah okay, dank voor de toelichting.

Ik heb hem nu sinds November in gebruik en ben daar tevreden over. Ik heb een 2 onder 1 kap huis uit 1930 waar het dak, de spouwmuur en de bodem geïsoleerd is. Het enige waar ik tegenaan loop, en dat is geen Quatt probleem, is dat mijn radiator in de woonkamer onderin best wel lauw blijft. Even snel gemeten met mijn Google Pixel 8 Pro zit daar ongeveer 10 graden tussen. Hierdoor lijkt het mij dat de Quatt harder moet blijven werken om mijn huis op temperatuur te houden en dat zou zonde zijn. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DklgH_ZpFQFwOYWI8XvHs1J9Soo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ln4g41x6BCEQcXZ9coB99kGV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door KL643 op 07-01-2024 15:12 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik heb hem nu sinds November in gebruik en ben daar tevreden over. Ik heb een 2 onder 1 kap huis uit 1930 waar het dak, de spouwmuur en de bodem geïsoleerd is. Het enige waar ik tegenaan loop, en dat is geen Quatt probleem, is dat mijn radiator in de woonkamer onderin best wel lauw blijft. Even snel gemeten met mijn Google Pixel 8 Pro zit daar ongeveer 10 graden tussen. Hierdoor lijkt het mij dat de Quatt harder moet blijven werken om mijn huis op temperatuur te houden en dat zou zonde zijn. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

[Afbeelding]
Als je alleen iets verteld over de onderkant van 1 radiator, dan kunnen we niet echt meedenken.
En "lauw" is prima. Delta 10 lijkt wel wat veel, maar is lekker veel afgifte dus niet heel erg.

Is dit een stabiele situatie? Wat is deltaT bij Quatt? Wat heb je verder voor afgifte (radiatoren/vvw)? Wordt het overal wel de temperatuur die je wilt?

edit: nu zie ik de foto. Liggen die speedboosters op de grond?? Kunnen ze niet beter OP de radiator?

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 07-01-2024 15:19 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

SBL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Als je alleen iets verteld over de onderkant van 1 radiator, dan kunnen we niet echt meedenken.
En "lauw" is prima. Delta 10 lijkt wel wat veel, maar is lekker veel afgifte dus niet heel erg.

Is dit een stabiele situatie? Wat is deltaT bij Quatt? Wat heb je verder voor afgifte (radiatoren/vvw)? Wordt het overal wel de temperatuur die je wilt?
Op dit moment boven in 33 en onderin 23 graden. Met het koude weer lijkt hij er meer moeite mee te hebben om mijn woonkamer waar de t6 hangt op temperatuur te houden. De radiator in mijn eetkamer is rond de 40 graden, net zoals in de keuken, gang, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz0TiIw8IGr-DP56ZYZL4yuxqfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uSmFWavxNATwR8KpM26JIcxM.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door KL643 op 07-01-2024 15:22 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Op dit moment boven in 33 en onderin 23 graden. Met het koude weer lijkt hij er meer moeite mee te hebben om mijn woonkamer waar de t6 hangt op temperatuur te houden. De radiator in mijn eetkamer is rond de 40 graden, net zoals in de keuken, gang, etc.

[Afbeelding]
En wat gebeurt er wanneer je die rest wat "knijpt" zodat de "in" daar 40°C blijft en de "uit" 35 wordt?
Loopt kamer dan op?
Ps: een IR-meter is een aanradertje

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:31
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Radiatoren die achterblijven bij lage temp verwarming is niet raar, dat komt omdat het afgiftevermogen van een radiator keihard keldert als de watertemperatuur daalt. Dat kun je oplossen door meer afgiftevermogen te creëren middels grotere/meer radiatoren, en/of ventilatoren.
Ja klopt hoor, het lag daar alleen niet aan bij mij. De designradiator geeft nu weer goede warmte af, de handdoeken worden weer droog en warm. De vloer ook en dat met een aanvoertemperatuur van meestal 35 graden

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:26:
[...]

En wat gebeurt er wanneer je die rest wat "knijpt" zodat de "in" daar 40°C blijft en de "uit" 35 wordt?
Loopt kamer dan op?
Ps: een IR-meter is een aanradertje
Met "knijpen"heb ik geen ervaring. Wel heb ik geprobeerd of ik verschil zie als ik de radiatoren boven uit zet maar dat maakt geen verschil. Is knijpen alleen het wat dichtdraaien van de radiator koppen?

beeldaandemuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Met "knijpen"heb ik geen ervaring. Wel heb ik geprobeerd of ik verschil zie als ik de radiatoren boven uit zet maar dat maakt geen verschil. Is knijpen alleen het wat dichtdraaien van de radiator koppen?
Klopt.

Zelfs met alleen wat aan de knoppen te draaien kun je al goed waterzijdig inregelen.
Officieel doe je dat met voetventielen, maar die heeft niet iedereen.

Dit is een snelle methode (en daardoor regel je de afgifte per radiator behoorlijk goed in).
Voor een warmtepomp is dat wel van belang.
⤵️

YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!

PS, die speedcomforts horen inderdaad niet op de grond te liggen, zoals al werd opgemerkt

PS 2: voor cv is deltaT van 20 prima, reken bij warmtepomp op 5°C

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 07-01-2024 15:43 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 12:38
Vraag: Ik heb een energie contract waarbij ik €0.32 laag en €0.37 hoog betaal. verder heb ik zonder quatt een overcapaciteit van 2500kwh van mijn zonnepanelen. ik krijg €0.08 teruglevergoeding. nu heb ik tot nu toe in de quatt app mijn tarieven ingevoerd zoals op mijn contract staat, maar eigenlijk schakelt hij dan vaker over naar gas dan misschien nodig is.

Mijn vraag is of ik aan tarieven 0.08 euro kan hanteren in de quatt app tot ik mijn jaaropbrengst van mijn zonnepanelen heb bereik qua verbruik en dan overschakelen naar de tarieven van de energie leverancier? Of is dat niet helemaal zuiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jubes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:44:
Vraag: Ik heb een energie contract waarbij ik €0.32 laag en €0.37 hoog betaal. verder heb ik zonder quatt een overcapaciteit van 2500kwh van mijn zonnepanelen. ik krijg €0.08 teruglevergoeding. nu heb ik tot nu toe in de quatt app mijn tarieven ingevoerd zoals op mijn contract staat, maar eigenlijk schakelt hij dan vaker over naar gas dan misschien nodig is.

Mijn vraag is of ik aan tarieven 0.08 euro kan hanteren in de quatt app tot ik mijn jaaropbrengst van mijn zonnepanelen heb bereik qua verbruik en dan overschakelen naar de tarieven van de energie leverancier? Of is dat niet helemaal zuiver?
Ja, alleen rekent de app dan ook met die bedragen.
Dus berekende besparing moet je dan met een pot zout nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 07-01-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04

Ga je meer dan 2500 kWh verbruiken?! Nu op 0,8 zetten is wel de prijs die het je nu kost dan en als je onverhoopt dat verbruikt hebt (al lijkt het mij erg veel) hoger zetten

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
berrieberrie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:55:
Sinds vandaag is de flow ineens van 800 naar ongeveer 880-900 gegaan?
Is dit bij andere mensen ook zo.
Ketel cv Remeha avanta staat in standby.
Waarschijnlijk de cv pomp de oorzaak?
[Afbeelding]
Mijn flow is op dit moment 1020. Nog nooit zo hoog geweest, is altijd rond de 800. Maar draait nu wel inclusief boiler.
CiC versie 2.9.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Bennobang schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Ga je meer dan 2500 kWh verbruiken?! Nu op 0,8 zetten is wel de prijs die het je nu kost dan en als je onverhoopt dat verbruikt hebt (al lijkt het mij erg veel) hoger zetten
ik heb de quatt sinds april dus ik weet m'n jaar verbruik niet, maar het is meer voorals het zo zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44

Yes, zo heb ik het ook staan. Gasprijs op werkelijke prijs en de stroomprijs op de terugleververgoeding. Totdat het stroom’saldo’ op is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbzmr
harv schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Die kraan dient ter beveiliging van de maximaal toegevoerde watertemperatuur.
Hoort dus in de aanvoer zitten en zorgt dat de vloer niet plotseling naar boven klapt.

Het regelen doe je meestal met een normale thermostaatknop.

Het geheel wordt meestal als set gemonteerd.
Een thermostaatkraan hoort in de aanvoer maar een RTL ventiel niet, die hoort in de retour! Is bij mij ook zo en dat is zo omdat het ventiel zich in een andere ruimte bevindt dan de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubes
Frisian1206 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Yes, zo heb ik het ook staan. Gasprijs op werkelijke prijs en de stroomprijs op de terugleververgoeding. Totdat het stroom’saldo’ op is.
oké mooi, ga ik dan ook doen. ik heb er dan denk ik meer aan dan aan de terugleververgoeding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
@KL643 Er moet echt ruimte onder de speed comforts zitten, anders kunnen ze niet 'blazen' !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
jubes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:18:
[...]

oké mooi, ga ik dan ook doen. ik heb er dan denk ik meer aan dan aan de terugleververgoeding
Met een gasprijs van €1,35 en een terugleververgoeding van €0,115 heb ik de Quatt al met COP 2.1 zien doorgaan (te weinig radiatoren open tijdens de koude periode van afgelopen december). In de praktijk gaat Quatt met dat soort bedragen dus door totdat hij het benodigde verwarmingsvermogen niet meer in z’n eentje trekt, vergelijkbaar met de instelling ‘optimalisatie uit’.

[ Voor 9% gewijzigd door Frisian1206 op 07-01-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
jbzmr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Mijn flow is op dit moment 1020. Nog nooit zo hoog geweest, is altijd rond de 800. Maar draait nu wel inclusief boiler.
CiC versie 2.9.0
Net optimalisatie uitgezet in de App…draait daardoor nu in mode 2 (zonder boiler). Flow is nu weer 800. Conclusie, hogere flow wordt veroorzaakt door bijschakelen boiler.

[ Voor 8% gewijzigd door jbzmr op 07-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:41
[...]

[Afbeelding]
Je weet dat er magneetjes in de speedcomfort zitten waardoor ze exact tussen de platen plakken. :)
@Maarten58 was me net voor, maar ook hij heeft gelijk.... 8)

Hier houd de Quatt goed vol, temperatuur is rond vriespunt, Quatt draait tussen 72 en 90Hz. Aanvoertemperatuur van tussen de 30 en 33 graden. Vannacht rond 04:00 even de hulp ingeschakeld van de CV, deze stond ongeveer 2 uurtjes aan met tussenpozen 0,9m3.

Opbrengst is volgens mijn flowmeter en wat de Quatt berekent maximaal 5.4kW. Dit laatste klopt ook bij 90Hz, dat is maximum compressorsnelheid. Waarom dat ding wordt verkocht als een 4kW apparaat is mij nog steeds een raadsel. Opbrengst is zelfs hoger als rated.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8470CrtA-V9qINTiHfENzBGDo6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/587E3TSUjT8c4gmbzKDvUgDS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door medu80 op 07-01-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Laatst online: 18-09 15:45
okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Ja klopt hoor, het lag daar alleen niet aan bij mij. De designradiator geeft nu weer goede warmte af, de handdoeken worden weer droog en warm. De vloer ook en dat met een aanvoertemperatuur van meestal 35 graden
Radiator zit vol tot de nok. Ik denk zomaar dat vv+radiator een beetje weinig flow hebben omdat de vv pomp van de keuken welke op dezelfde toevoer zit bijna alles opslurpt.

Het is niet anders. Ik ben tevreden over de prestaties in z’n algemeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notaname schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Radiator zit vol tot de nok. Ik denk zomaar dat vv+radiator een beetje weinig flow hebben omdat de vv pomp van de keuken welke op dezelfde toevoer zit bijna alles opslurpt.

Bij mij werd boven niet warm, ook vanwege die vvw.
Aan het draaien geslagen (en dat werkte):

Friezin in Ervaringen met Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
jubes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:10:
[...]

ik heb de quatt sinds april dus ik weet m'n jaar verbruik niet, maar het is meer voorals het zo zou zijn
2500 kWh is heel pessimistisch genomen iets van 1100 m3 bespaard gas. Aangezien de Quatt geen SWW doet kan je nog iets van 50 m3 per persoon aftekken van je jaarverbruik.
De TLV is vaak ex BTW. Als die €0,08 eerst van je rekening af gaat voordat er BTW gerekend wordt, dan is je stroomprijs binnen die TLV €0,0968

Maar het is veel leuker om je contract stroomprijs neer te zetten zolang de Quatt er niets mee doet. Dan heb je de besparing van de combinatie Quatt+zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 07-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Bij mij werd boven niet warm, ook vanwege die vvw.
Aan het draaien geslagen (en dat werkte):

Friezin in Ervaringen met Quatt
Groot deel van de retour richting de Quatt is je vloerverwarming. Die stuurt ongeveer 25 tot 28 graden retour. met een 5kW warmtepomp komt daar 5.5 graad bij. Dus tussen de 30.5 en 33.5 aanvoer. Als je de VVW knijpt gaat er meer over de radiatoren, daar stroomt het water sneller en koelt minder af. Want je radiatoren zijn warmtemonsters en met die pislauwe water geven ze weinig warmte af. Dus het is logisch dat als je de vloer lagere flow geeft het water warmer wordt. De vraag is, houd je voldoende debiet over om je vloer te verwarmen met je vloerverwarming. Dat is meten. Ik heb bijvoorbeeld de stand van de VVW pomp in de winter op stand 1 en bij temperaturen boven de 4 a 5 graad op stand 2, iets sneller dus. Waarom? Omdat er dan minder water naar de vloer gaat en meer richting radiatoren. Die verwarmen dan net iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
jbzmr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Een thermostaatkraan hoort in de aanvoer maar een RTL ventiel niet, die hoort in de retour! Is bij mij ook zo en dat is zo omdat het ventiel zich in een andere ruimte bevindt dan de vloerverwarming.
Vergissing inderdaad. Te veel vergeleken met mijn eigen situatie. En eerlijk gezegd, die temp 10-50 knop zit achter een luikje dat ik niet goed open krijg.

Weer wat geleerd, dank je!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
jubes schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Ik heb de Quatt sinds 2022, dus ik weet wat het is.

2048kWh, waarbij ik in 2021 1600m3 en in 2022, 1100m3 heb verbruikt, nu telt 2022 niet helemaal, gezien ik in december de Quatt kreeg. Dus tel daar 300m3 bij op, zo ongeveer zit ik in 2022 op 1400m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
harv schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Vergissing inderdaad. Te veel vergeleken met mijn eigen situatie. En eerlijk gezegd, die temp 10-50 knop zit achter een luikje dat ik niet goed open krijg.

Weer wat geleerd, dank je!!
In tegenstelling tot een standaard thermostaatknop meet deze in de leiding in plaats van in de ruimte. Door hem aan de retour kant te plaatsen slaat deze niet dicht bij typische CV aanvoertemperaturen en is de warmteafgifte van de vloer vanzelf meegenomen.
Met een warmtepomp is het probleem dat de aanvoer temperatuur veel lager is en absoluut geen constante waardoor de flow goed krijgen ontzettend lastig is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

[Afbeelding]
de dingen die je onder de radiator ziet (3 stuks zie ik) zijn dat radiatorventilatoren die op de grond liggen. als dat zo is, dan doen ze daar niet zo veel, ze moeten onder de radiator vastgeklikt (magneet) worden, ze moeten dus van de vloer af.
welk type radiator is dat Txx?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Niet zo handig van mij. Ik kom er gisteren pas achter dat de Honeywell Chronotherm Modulation ook een continue stand heeft 8)7 . Niet eerder gezien en natuurlijk had ik geen gebruiksaanwijzing meer. Samen met een wijziging op aangeven van een andere Tweaker (dank dank dank) ook op vloerverwarming gezet. Toen ben ik er achter gekomen dat de water temperatuur bij de lange stilstand van de Quatt met de thermostaat op 20 graden zelfs onder de 18 graden kwam waardoor de ketel telkens bijgeschakeld werd. Dus nu op 20,5 gezet. Nu is ie warempel mooi aan het terug moduleren. Wel heb ik eergisteren weer het cv bedrijf uitgezet in mijn ketel met mooi resultaatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxW4CZ3-uouw9maXJfhoBtxxPo8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Txje65gtidb80t2yhsXmhlby.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx4GzksN_B5ToGSio4G1fC7NWBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9K8RsDtGRHdr8NNgYei67ge.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfRBZAoL7-E4tcW5LSQqfvrxH9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qVvsWP4CIwiZNhY8wz5kUNwG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu09Xmds0Edfy0wIYoTbW79wkg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DU3O1MjK6psO8bRLf1jzDvzy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Bennobang op 07-01-2024 17:33 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:18
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Wat ik mis in je tabel: waar stond je thermostaat op ingesteld voor elke regel? Ik schat in 19,5C?
Ja, de hele dag op 19,5.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Waar lag het aan dan? Is er ook voor anderen interessant om te leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 08:38
Bennobang schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:25:
Niet zo handig van mij. Ik kom er gisteren pas achter dat de Honeywell Chronotherm Modulation ook een continue stand heeft 8)7 . Niet eerder gezien en natuurlijk had ik geen gebruiksaanwijzing meer. Samen met een wijziging op aangeven van een andere Tweaker (dank dank dank) ook op vloerverwarming gezet. Toen ben ik er achter gekomen dat de water temperatuur bij de lange stilstand van de Quatt met de thermostaat op 20 graden zelfs onder de 18 graden kwam waardoor de ketel telkens bijgeschakeld werd. Dus nu op 20,5 gezet. Nu is ie warempel mooi aan het terug moduleren. Wel heb ik eergisteren weer het cv bedrijf uitgezet in mijn ketel met mooi resultaat[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet zo handig van jou misschien.

Maar als je Quatt wordt opgeleverd na een goede vooropname en een goede installatie zul je toch wel instructie hebben gehad om een optimaal resultaat te krijgen???
Ik mis hier toch iets bij jou of bij de info van Quatt.!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
harv schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Maar als je Quatt wordt opgeleverd na een goede vooropname en een goede installatie zul je toch wel instructie hebben gehad om een optimaal resultaat te krijgen???
Nul instructie zelfs! Dat is zeker van Quatt een misser! Daar moeten ze zeker nog op verbeteren. Misschien ook voor ts:
Instellen thermostaat
Let op met minimale watertemperatuur ook bij thermostaat op 20 graden

Maar goed ik leer elke dag bij en met HA had ik dat van de watertemperatuur eerder kunnen zien maar dat heb ik (nog) niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
harv schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:50:
[...]

De mensen van Quatt installeren een warmtepomp. Ze gaan niet je hele afgiftesysteem en thermostaten zitten instellen en optimaliseren. Als ze dat zouden doen zou ofwel de Quatt veel duurder worden, of ze zouden het als een aparte betaalde dienst moeten aanbieden, met beperkte garanties op succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:55:
[...]

De mensen van Quatt installeren een warmtepomp. Ze gaan niet je hele afgiftesysteem en thermostaten zitten instellen en optimaliseren. Als ze dat zouden doen zou ofwel de Quatt veel duurder worden, of ze zouden het als een aparte betaalde dienst moeten aanbieden, met beperkte garanties op succes.
Kan zijn maar een gebruiksaanwijzing dan? Nu hebben ze kans dat iemand het ten onrechte een waardeloos apparaat vind. Ik niet ben er blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Notaname schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Al vaker hier langsgekomen, maar radiatoren zijn ontworpen voor hoge temperatuur. Als er lage temp water doorheen gaat zie je het afgiftevermogen keihard kelderen. Dat los je op door groter volume (dus bv een t33 radiator), meer radiatoren, en/of ventilatoren. Daarnaast continue mee laten lopen, en waterzijdig inregelen op de nieuwe realiteit met de waterpomp. Dat laatste zorgt dat er voldoende flow door de radiator komt zodat ie goed z’n warmte kan afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bennobang schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Kan zijn maar een gebruiksaanwijzing dan? Nu hebben ze kans dat iemand het ten onrechte een waardeloos apparaat vind. Ik niet ben er blij mee
Er zijn teveel parameters die invloed hebben. Hoogstens kunnen ze voor veelvoorkomende thermostaten de beste settings doorgeven. Volgens mij hebben hun monteurs wel zoiets dat ze soms toepassen op een thermostaat als ze die zelf installeren, maar dat is nog steeds geen garantie. Overigens is dit niks nieuws, al jaren lang hebben mensen met vloerverwarming ook dit soort uitdagingen, zeker icm radiatoren en moderne “slimme thermostaten”. Alleen had men vaak een cv ketel die hoge temp erin knalde en het bij de vvw omlaag mengde. En waren mensen niet scherp op gasverbruik en ketel gedrag zoals pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Klopt.

Zelfs met alleen wat aan de knoppen te draaien kun je al goed waterzijdig inregelen.
Officieel doe je dat met voetventielen, maar die heeft niet iedereen.

Dit is een snelle methode (en daardoor regel je de afgifte per radiator behoorlijk goed in).
Voor een warmtepomp is dat wel van belang.
⤵️

YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!

PS, die speedcomforts horen inderdaad niet op de grond te liggen, zoals al werd opgemerkt

PS 2: voor cv is deltaT van 20 prima, reken bij warmtepomp op 5°C
Zal die link even checken maar ik denk dat ik t.z.t. even een loodgieter laat komen om het e.a. te checken (waterzijdig inregelen of radiator vervangen).
Maarten58 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:24:
@KL643 Er moet echt ruimte onder de speed comforts zitten, anders kunnen ze niet 'blazen' !
Wat die speedcomforts betreft : Die passen bij mij niet tussen op deze radiator. Ik had ze er normaal bovenop liggen maar ze waren laatst eraf gevallen en daarom had ik ze even zo neergelegd. Inmiddels liggen ze er weer bovenop. De ruimte onder en boven de radiator is best wel beperkt helaas.
MacD007 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:13:
[...]

de dingen die je onder de radiator ziet (3 stuks zie ik) zijn dat radiatorventilatoren die op de grond liggen. als dat zo is, dan doen ze daar niet zo veel, ze moeten onder de radiator vastgeklikt (magneet) worden, ze moeten dus van de vloer af.
welk type radiator is dat Txx?
Geen idee wat voor radiator dat is. Hoe kan ik daar achter komen?

[ Voor 22% gewijzigd door KL643 op 07-01-2024 18:17 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:06
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:14:
Wat die speedcomforts betreft : Die passen bij mij niet tussen op deze radiator. Ik had ze er normaal bovenop liggen maar ze waren laatst eraf gevallen en daarom had ik ze even zo neergelegd. Inmiddels liggen ze er weer bovenop. De ruimte onder en boven de radiator is best wel beperkt helaas.
Je weet dat je de magneethouders ook kunt verstellen voor smalle radiatoren?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Peet-je schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Je weet dat je de magneethouders ook kunt verstellen voor smalle radiatoren?
Nee 8)7 maar die speedcomforts zijn zo breed dat ze uberhaubt niet tussen de bladen passen

[ Voor 16% gewijzigd door KL643 op 07-01-2024 18:40 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Nee 8)7 maar die speedcomforts zijn zo breed dat ze uberhaubt niet tussen de bladen passen
Kijk hier eens, bij 25 sec.

Poging waard.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Zal die link even checken maar ik denk dat ik t.z.t. even een loodgieter laat komen om het e.a. te checken (waterzijdig inregelen of radiator vervangen).

[...]

[...]

Geen idee wat voor radiator dat is. Hoe kan ik daar achter komen?
kijk eens hier na, mbt het type:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brsEqefZXLUxXcYZgZwdqxIn96w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LuNvxNlfk4FMp4w5yveX8UOV.jpg?f=user_large

als je maar één plaat hebt is het T10 of T11 (de laatste met convector lamellen)
voor een warmtepomp, ook mede gezien de lage temperaturen, hebben die convectoren een heel belangrijke functie. Heb je nog een radiator met type T10 of T20 dan zou ik zeker deze vervangen, omdat daar ook radiatorventilatoren te weinig effect hebben (deze hebben juist die convectoren nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:38:
[...]

maak een een foto dwars op de kop van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Peet-je schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Kijk hier eens, bij 25 sec.

Poging waard.
Weer wat geleerd _/-\o_ maar.. als ik ze eronder zou willen plakken dan is de afstand tot de vloer slecht enkele mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8MzSU_tHg3DOwCu88Z-xuW-etU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aehsxYLYTCW0ux2ZplLFWrn.jpg?f=fotoalbum_large
MacD007 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:52:
[...]

kijk eens hier na, mbt het type:
[Afbeelding]

als je maar één plaat hebt is het T10 of T11 (de laatste met convector lamellen)
voor een warmtepomp, ook mede gezien de lage temperaturen, hebben die convectoren een heel belangrijke functie. Heb je nog een radiator met type T10 of T20 dan zou ik zeker deze vervangen, omdat daar ook radiatorventilatoren te weinig effect hebben (deze hebben juist die convectoren nodig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNmw7GfT-cPv8DXjkCb0Ood2NFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uV4YwGaNOVFH4ecKRPH5663.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QII4o9BNrMHg5k9dk6lrskNHRk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r3dEWseWkuONBXT9BuWAxUh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door KL643 op 07-01-2024 18:59 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
Eenzijdig met de magneten werkt ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Weer wat geleerd _/-\o_ maar.. als ik ze eronder zou willen plakken dan is de afstand tot de vloer slecht enkele mm

[Afbeelding]
Is geen probleem, lucht wordt naar boven geblazen.

De stofzuigermond past er nu mss. ook al niet best onder? Anders met een mondstuk "meepakken" of een Swiffer/doekje o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Peet-je schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Is geen probleem, lucht wordt naar boven geblazen.

De stofzuigermond past er nu mss. ook al niet best onder? Anders met een mondstuk "meepakken" of een Swiffer o.i.d.
De uitdaging is dat de radiator zo laag zit, dat er in het midden al niets meer tussen past. Daarom laat ik ze nu bovenop liggen en naar beneden blazen.

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten58
Je kunt beter naar boven blazen; dan trekt ie het wel er doorheen...

Ik had ook een radiator waar een afvoer onderdoor liep. Ik moest hem wel erbovenop doen, en in dezelfde richting; werkt prima; je voelt de warmte.

[ Voor 52% gewijzigd door Maarten58 op 07-01-2024 19:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dienst mededeling:

Dit topic heeft sinds vandaag een topicwarning, het vriendelijke verzoek die even goed te lezen.

Modbreak:Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Geloof me, dit kun je gemakkelijk zelf.
Knoppen helemaal dicht (ik ga er maar van uit dat ze helemaal open staan) en daarna 1/4 draai open.
Worden ze bovenaan net zo heet en bij de uitlaat een klein stukje kouder (door te voelen)? Dan is het in principe al een stuk beter. Desnoods nog een paar mm meer open.
Zijn het thermostaatknoppen of gewone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Maarten58 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:17:
Je kunt beter naar boven blazen; dan trekt ie het wel er doorheen...

Ik had ook een radiator waar een afvoer onderdoor liep. Ik moest hem wel erbovenop doen, en in dezelfde richting; werkt prima; je voelt de warmte.
Morgen maar eens kijken of ik de radiator 1cm omhoog kan doen om zo de speedcomforts eronder te plakken. T.z.t. maar eens kijken voor de heat boosters.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Knoppen helemaal dicht (ik ga er maar van uit dat ze helemaal open staan) en daarna 1/4 draai open.
Worden ze bovenaan net zo heet en bij de uitlaat een klein stukje kouder (door te voelen)? Dan is het in principe al een stuk beter. Desnoods nog een paar mm meer open.
Ben er inmiddels mee bezig. De woonkamer heeft een thermostaatknop en de rest niet. Ik heb het idee dat het al een klein beetje begint te werken.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Morgen maar eens kijken of ik de radiator 1cm omhoog kan doen om zo de speedcomforts eronder te plakken. T.z.t. maar eens kijken voor de heat boosters.
Leg anders gewoon een paar knijpers onder de uiteinden 😉.
Liggen ze ook stukje van de grond (want ze moeten lucht aan kunnen zuigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Leg anders gewoon een paar knijpers onder de uiteinden 😉.
Liggen ze ook stukje van de grond (want ze moeten lucht aan kunnen zuigen)
Dat past nu nog niet.

Laatste vraag, boven staat een ATAG E325C CW5, OSS2 met de verwarming temperatuur op 60 graden. Is het slim om die wat naar beneden te doen? Ik heb alleen vloerverwarming in de badkamer, verder nergens.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Waar lag het aan dan? Is er ook voor anderen interessant om te leren. :)
Dat had ik hierboven al beschreven, lucht 😅

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Dat past nu nog niet.

Laatste vraag, boven staat een ATAG E325C CW5, OSS2 met de verwarming temperatuur op 60 graden. Is het slim om die wat naar beneden te doen? Ik heb alleen vloerverwarming in de badkamer, verder nergens.
Een halve?
Of om mij een satéstokje? Iets wat wel past: je hoeft maar een paar mm ruimte onder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ben er inmiddels mee bezig. De woonkamer heeft een thermostaatknop en de rest niet. Ik heb het idee dat het al een klein beetje begint te werken.
Thermostaatknop in de ruimte waar ook de thermostaat hangt is niet zo handig. Draai die maar maximaal open. Anders stopt de knop en gaat je Quatt maximaal draaien omdat ze elkaar tegenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

medu80 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Thermostaatknop in de ruimte waar ook de thermostaat hangt is niet zo handig. Draai die maar maximaal open. Anders stopt de knop en gaat je Quatt maximaal draaien omdat ze elkaar tegenwerken.
Bij mij is een thermostaatknop een knop met getallen (1 tm 5) deze staat max open.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
  • Laatst online: 18-03-2024
Blijkbaar is de t6 toch heel erg gevoelig voor temperaturen
Was even door het menu naar de instellingen aan het kijken en de t6 maakt een sprong van 20.2 naar ruim 24 in json deed😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLM6uVGIs9F3MJhlYGGKxEKiGRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gOYRVulCsX3buntBCBgPbAzh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
Jero22 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:01:
Was even door het menu naar de instellingen aan het kijken en de t6 maakt een sprong van 20.2 naar ruim 24 in json deed😂[Afbeelding]
En dan ook nog verkeerde screenshot😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
Jero22 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:03:
[...]

En dan ook nog verkeerde screenshot😭
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XSB53pvelZkgX7ozde2HAaED5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THdy7XySqKb1KlGg1YjY93ot.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Maarten58 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:08:
Eenzijdig met de magneten werkt ook...
Kan wel, maar bij deze T30 radiator gaat dat er nog steeds niet in passen.

@MacD007 T30, zonder convector, is zeker niet ideaal, maar door deze tussenplaat is het in dit geval i.i.g. beter dan niets.

Nieuwe radiator zal, schat ik, ook wel ergens rond de 400 euro (of meer) zijn, ex. installatie.
Waarbij je dan mss. wel evt. kunt bezien of een minder hoog exemplaar (nu 50cm schat ik?), maar >210 cm (ook schatting) kan worden geplaatst.

Overigens @KL643, de Speedcomfort moet naar boven blazen oftewel aanzuigend indien je 'm bovenop blaast, zoals @Maarten58 aangeeft.
Wordt soms zelfs dubbel toegepast.
Maar ja, de logica klopt wel, echter dat wordt een godsfortuin per (grote) radiator, qua tvt heb ik hier nog maar niet over nagedacht....

De tip van @Friezin is juist, dit kan je sowieso zelf gratis doen.
Maar zoals @medu80 aangeeft, van de thermostaatknop in je woonkamer afblijven, dus volop open (5) laten.
Rest van de radiatoren juist wel op die manier zoals @Friezin beschreef.
En overweeg de IR-meter tip van @netappie

Daarnaast, mocht je wat meer ruimte hebben kunnen maken, toch eens kijken/rekenen of je er nog wat meer kwijt kunt, qua m³ inhoud woonkamer/advies Speedcomfort.

[ Voor 30% gewijzigd door Peet-je op 07-01-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Jero22 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:01:
Was even door het menu naar de instellingen aan het kijken en de t6 maakt een sprong van 20.2 naar ruim 24 in json deed😂[Afbeelding]
Dat is dus waar ik nu mee met Honeywell over in discussie ben. Goed te zien dat ik niet de enige ben.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Peet-je schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Kan wel, maar bij deze T30 radiator gaat dat er nog steeds niet in passen.

@MacD007 T30, zonder convector, is zeker niet ideaal, maar door deze tussenplaat is het in dit geval i.i.g. beter dan niets.

Nieuwe radiator zal, schat ik, ook wel ergens rond de 400 euro (of meer) zijn, ex. installatie.
Waarbij je dan mss. wel evt. kunt bezien of een 40 cm hoog exemplaar (nu 50cm schat ik?), maar >210 cm (ook schatting) kan worden geplaatst.
De tip van @Friezin is juist, dit kan je sowieso zelf gratis doen.
Maar zoals @medu80 aangeeft, van de thermostaatknop in je woonkamer afblijven, dus volop open (5) laten.
Rest van de radiatoren juist wel op die manier zoals @Friezin beschreef.
En overweeg de IR-meter tip van @netappie

Overigens @KL643, de Speedcomfort moet naar boven blazen oftewel aanzuigend indien je 'm bovenop blaast, zoals @Maarten58 aangeeft.
Wordt soms zelfs dubbel
toegepast.
Maar ja, de logica klopt wel, echter dat wordt een godsfortuin per (grote) radiator, qua tvt heb ik hier nog maar niet over nagedacht....

Daarnaast, mocht je wat meer ruimte hebben kunnen maken, toch eens kijken/rekenen of je er nog wat meer kwijt kunt, qua m³ inhoud woonkamer/advies Speedcomfort.
Ik heb er geen probleem mee om de radiator te laten vervangen voor een betere als dit echt zou helpen om mijn kamer beter te verwarmen. Wat er nu hangt is 50x270cm. Geef liever 1 x wat geld uit waar ik daarna elke dag plezier aan beleef ;)

Speedcomfort blazen nu naar boven :)

Mocht ik een nieuwe radiator laten plaatsen dan denk ik toch om de speedboosters te laten vervangen voor heat boosters

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Ik heb er geen probleem mee om de radiator te laten vervangen voor een betere als dit echt zou helpen om mijn kamer beter te verwarmen. Wat er nu hangt is 50x270cm. Geef liever 1 x wat geld uit waar ik daarna elke dag plezier aan beleef ;)

Mocht ik een nieuwe radiator laten plaatsen dan denk ik toch om de speedboosters te laten vervangen voor heat boosters
d:)b
Kijk sowieso eerst eens aan wat het knijpen vd radiatoren oplevert/hoe de Quatt reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
pietjm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:14:
[...]

[mbr] *knip* dat doen we dus niet (meer) zie ook topic warning [/]
Beetje flauw om mijn reactie weg te knippen. Deze topic gaat over ervaringen met een Quatt, niet om een meningen over hybride warmtepompen in z’n algemeen. Ook al worden die door mensen gedaan die verstand van deze systemen hebben. Daar reageerde ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
[...]

Dan kan je ook denken aan een (gebruikte) jaga strada. Dan wordt het niet zo groot en je kan je ventilatoren makkelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
pietjm schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Dat is dus waar ik nu mee met Honeywell over in discussie ben. Goed te zien dat ik niet de enige ben.
Doet de Nest ook. Als je met de thermostaat zelf bezig bent wordt ie warmer (WiFi, scherm, cpu etc) en dat meet ie dan als een ruimte verhoging. Niet echt “slim” maar dus niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Doet de Nest ook. Als je met de thermostaat zelf bezig bent wordt ie warmer (WiFi, scherm, cpu etc) en dat meet ie dan als een ruimte verhoging. Niet echt “slim” maar dus niet ongebruikelijk.
Kan zijn maar de thermostaat geeft geen temperatuurs verandering aan zie het alleen in de json feed staan maar wel met als gevolg dat de quatts nu alweer een uur niets doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

kwetterpletter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Dan kan je ook denken aan een (gebruikte) jaga strada. Dan wordt het niet zo groot en je kan je ventilatoren makkelijk kwijt.
Zou dat een grote stap vooruit zijn? Zie dat ze of 35 of 50 hoog zijn. Ik zou dan kiezen voor 35 zodat ik dan nog ruimte overhoud (boven en beneden)

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
[...]

Gaat even niet om de winkel, maar deze zou je echt enorm gaan helpen. Kost wel bijna 1000 euro nieuw dus zou even uitkijken naar een 2e hand deal oid:

https://radiatorendiscoun...-type-20-verkeerswit-soft

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Zou dat een grote stap vooruit zijn? Zie dat ze of 35 of 50 hoog zijn. Ik zou dan kiezen voor 35 zodat ik dan nog ruimte overhoud (boven en beneden)
In principe gaat dikker of langer je meer helpen dan een hogere radiator. Je wil het liefst zo snel mogelijk de lucht uit de radiator krijgen nl.

Speel maar eens even op een website met de verschillende opties die je hebt en bereken je beste prijs / Watt opbrengst.

Dus ik zou voor 35cm hoog gaan. Dan heb je mooi 10-15cm aan de onderkant om de lucht aan te zuigen en 10-15cm aan de bovenkant om de lucht de ruimte in te krijgen. Dat zijn perfecte afstanden.

Nu heb je zoiets als dit (dit is een van 3000mm lang omdat ik geen kon vinden van 2700):

https://www.techniekwebsh..._content=Advertentiegroep

Deze heeft afmeting van 50x3000 maar die Jaga van 35x2600 die trekt hem makkelijk omver. De performance is 30-40% hoger, en je gaat mrt die Jaga een veel, maar dan ook veel betere airflow krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door RealCato op 07-01-2024 21:18 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Spykie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Hoe ziet je afgifte systeem er uit?
Wij hebben een huis uit 1968. Volledig geïsoleerd met recent overal nieuwe kozijnen met triple glas. Redelijk grote radiatoren, maar met omkastingen. Op dit moment nog geen radiator ventilatoren. Zoals gezegd zijn er hier en daar een paar tocht punten die worden aangepakt.

Wij verwarmen de benedenverdieping primair met een airco (5kw). Dit is echter onvoldoende voor de bovenverdieping mee te verwarmen en om te voorkomen dat het snachts onder de 15 graden wordt en zodat de zolder af en toe verwarmt wordt, laten wij de CV installatie snachts een klein beetje bijverwarmen.

Door de airco zijn wij van 2700m3 gas (vorige bewoners) naar 700m3 gas gegaan.

Ik verwacht daarom niet veel besparing op gas door de Quatt, maar wel een aanzienlijke stijging in comfort. Aangezien wij recent triple glas hebben laten plaatsen, valt de ISDE subsidie zo uit dat wij de Quatt in principe 'gratis' kunnen laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Bij mij gebeurde het terwijl ik helemaal niet met de thermostaat bezig was. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Op dat soort momenten moet je niet eventuele veranderingen aan de Quatt toeschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Ik ben zeker geen expert maar voorzover ik weet is de hoogte niet zo belangrijk daar dat eigenlijk alleen lege ruimte is die voor het schoorsteeneffect zorgt. Belangrijker is het formaat (oppervlak) van de convector aan de binnenkant. Die kan in de lengte, hoogte en in de breedte variëren waarbij extra hoogte minder oplevert dan extra lengte en breedte.
In zo'n strada kan je de ventilatoren gewoon direct op de convector leggen. Ik zou er wel iets dempends tussen doen tegen trillingen.

Edit: ik zie dat RealCato er al meer over verteld heeft: RealCato in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door kwetterpletter op 07-01-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
NIB0R schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Hier nog wel hoor. Iederen 57min exact. Ik zit op 2.8.0. @onlinaius

[Afbeelding]
En afgezet tegen de output van de Quatt temperatuursensor? Want ik zie ook nog om het uur een defrost, maar alleen als de temperatuur onder de 1 graad is (dat is op dit moment tenminste mijn theorie).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Ik heb het filmpje op youtube ook nog even gekeken. Waarom kan je zo'n knop 15x ronddraaien terwijl een kwartslag open vaak al voldoende is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

[Afbeelding]
Misschien te simpel, en mogelijk heb je dit al laaaaang gedaan, maar is je radiator ontlucht?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56
Abom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:15:
[...]

Wij hebben een huis uit 1968. Volledig geïsoleerd met recent overal nieuwe kozijnen met triple glas. Redelijk grote radiatoren, maar met omkastingen. Op dit moment nog geen radiator ventilatoren. Zoals gezegd zijn er hier en daar een paar tocht punten die worden aangepakt.

Wij verwarmen de benedenverdieping primair met een airco (5kw). Dit is echter onvoldoende voor de bovenverdieping mee te verwarmen en om te voorkomen dat het snachts onder de 15 graden wordt en zodat de zolder af en toe verwarmt wordt, laten wij de CV installatie snachts een klein beetje bijverwarmen.

Door de airco zijn wij van 2700m3 gas (vorige bewoners) naar 700m3 gas gegaan.

Ik verwacht daarom niet veel besparing op gas door de Quatt, maar wel een aanzienlijke stijging in comfort. Aangezien wij recent triple glas hebben laten plaatsen, valt de ISDE subsidie zo uit dat wij de Quatt in principe 'gratis' kunnen laten plaatsen.
Met een dergelijk afgifte systeem zou ik niet direct een wp aanraden. Ik raad je aan te proberen je huis te verwarmen zonder airco en met cv ketel temperatuur op 40c. Als dat lukt zit je gebeiteld.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ik denk niet dat het schakelen daardoor komt. Hij schakelt pas als theoretisch de COP onder ~2,5 komt (afhankelijk van je gastarief). Dat is niet zo snel.. Mijn COP is niet zo best, maar blijf daar meestal nog boven; theoretisch zeker.
Hoeveel gas denk je te vervangen in een jaar? Gaan die 2500kWh sowieso op? Dan is het terecht dat je de hoge tarieven in de app zet. (beetje andere mening dan de rest hier ;-) )

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

onlinaius schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Misschien te simpel, en mogelijk heb je dit al laaaaang gedaan, maar is je radiator ontlucht?
Yup 😊

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
SBL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Ik denk niet dat het schakelen daardoor komt. Hij schakelt pas als theoretisch de COP onder ~2,5 komt (afhankelijk van je gastarief). Dat is niet zo snel.. Mijn COP is niet zo best, maar blijf daar meestal nog boven; theoretisch zeker.
Hoeveel gas denk je te vervangen in een jaar? Gaan die 2500kWh sowieso op? Dan is het terecht dat je de hoge tarieven in de app zet. (beetje andere mening dan de rest hier ;-) )
Bij mij laat hij de CV eerder meedoen hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86cVSgnXryCfU56wbOzelDwqDrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9JD4JqBNG2BAeMylVkcvCqP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnHG3HEAUCPmMH6E_9q4vrF_yzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7jtkB5rD2Q4xn5Wy5so0Mvr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door okijokii op 07-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Spykie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Met een dergelijk afgifte systeem zou ik niet direct een wp aanraden. Ik raad je aan te proberen je huis te verwarmen zonder airco en met cv ketel temperatuur op 40c. Als dat lukt zit je gebeiteld.
Ik heb al een paar tests gedaan, met de huidige buiten temperaturen lukt het de CV-ketel om met 55c aanvoer temp, de woonkamer te verwarmen naar 20-21c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
SBL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Met een tarief van 8ct/kWh zal je zelfs met een COP 1 goedkoper uitzijn dan op gas verwarmen. Dus dat zal het schakelen niet verklaren idd.

Op zich slim idee om tarief aan te passen van 8ct naar die van de leverancier vanaf het punt dat je van het net moet gaan afnemen. Want 32/38ct is best hoog en dan kunnen de kisten in het voordeel van gas uitvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
Abom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb al een paar tests gedaan, met de huidige buiten temperaturen lukt het de CV-ketel om met 55c aanvoer temp, de woonkamer te verwarmen naar 20-21c.
Dat is maar goed ook! En met 40 dan? Is echt een groot verschil omdat je systeem veel minder afgifte heeft, vooral met radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56
Abom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Dat is helaas geen temperatuur die je uit je warmtepomp gaat krijgen. Ter illustratie onderstaande afbeelding van mijn Quatt. En dit is al redelijk inefficiënt vanwege matige afgifte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPH2Q7dhFUfJHlBJ0FUvSE94cdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIbtuf66Jn8fVDiD5vRNwUSZ.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Nu een paar maanden verder na installatie en wat een verschil met de cv manier van stoken zeg. Nu dezer dagen staat de Quatt al 3 dagen 24/7 te stoken. Dit betekent in de praktijk altijd een heerlijk aanvoelende vloer en dito comfort in de woonkamer. Het lijkt zonde zo zonder nacht verlaging maar de Quatt draait gewoon het beste en zuinigste zonder. Het is even een andere mindset maar ik heb er geen seconde spijt van.

Voorheen was het altijd pieken en dalen. Nu zeer constant qua temperaturen.

Watertemperatuur die het huis nodig heeft om op temperatuur te komen/blijven met deze buitentemperaturen ligt hier rond de 32-33 graden. Thermostaat op 20 graden 24/7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szV23sYJ1TTkwvNe8tfK9dLPJjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV6PZ2Ppx6OJ4i9MfGMfMrcd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Trackerfire op 07-01-2024 22:13 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Spykie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Dat is helaas geen temperatuur die je uit je warmtepomp gaat krijgen. Ter illustratie onderstaande afbeelding van mijn Quatt. En dit is al redelijk inefficiënt vanwege matige afgifte.

[Afbeelding]
Inderdaad.... Met een continu ingestelde temperatuur van 20 graden komt het water bij mij niet boven de 34 graden uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--aok6L1aYvEhlpFvwIWRn_llJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYlTtMmaqgveBzFubvH34ikY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu helpt de cv ook nog iets mee (ongeveer 1 m3). Zou een hogere aanvoertemperatuur ervoor zorgen dat dat minder snel gebeurt? Of is dit juist een goed beeld?

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 07-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb het filmpje op youtube ook nog even gekeken. Waarom kan je zo'n knop 15x ronddraaien terwijl een kwartslag open vaak al voldoende is?
Omdat gas vroeger geen drol kostte?
Dus gas erop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Spykie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:06:
[...]

[Afbeelding]
Ik begrijp dat ik mijn huis niet volledig op de Quatt kan verwarmen. Maar dat is ook niet het idee van een hybride warmtepomp, toch? Ik neem aan dat de Quatt het warme water eerst naar de CV-ketel stuurt en deze het, indien nodig, verder verwarmt. Het is niet of warmtepomp of CV-ketel.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 07-01-2024 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Abom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Ik begrijp dat ik mijn huis niet volledig op de Quatt kan verwarmen. Maar dat is ook niet het idee van een hybride warmtepomp, toch? Ik neem aan dat de Quatt het warme water eerst naar de CV-ketel gaat en deze het, indien nodig verder verwarmt.
Klopt helemaal. Alhoewel sommigen van ons er een sport van maken zo weinig mogelijk op gas te stoken :)!

Quatt belooft 60-80% minder gasverbruik en dat lijkt in zeer veel gevallen te lukken.

Verder klopt het inderdaad dat de Quatt blijft meehelpen met verwarmen als de cv bijspringt. Deze hoeft dus niet volle bak te helpen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Trackerfire schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Klopt helemaal. Alhoewel sommigen van ons er een sport van maken zo weinig mogelijk op gas te stoken :)!

Quatt belooft 60-80% minder gasverbruik en dat lijkt in zeer veel gevallen te lukken.

Verder klopt het inderdaad dat de Quatt blijft meehelpen met verwarmen als de cv bijspringt. Deze hoeft dus niet volle bak te helpen.
Die besparing heb ik ook met mijn airco, ongeveer 75%, maar dat is met verlies van comfort. Ik wil met name een hybride warmtepomp voor het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Enne... heb je er ook wat van opgestoken?
Want gezien je reactie, ben je, net als ik ooit, aan het draaien geslagen.

Hier een versie voor diegenen die wel inregelventielen hebben.
(Ik heb m niet helemaal uitgekeken: die inregelventielen heb ik niet namelijk.)

YouTube: Versla de jaarafrekening! - Deel 04 - Radiatoren & vloerverwarming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Abom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Die besparing heb ik ook met mijn airco, ongeveer 75%, maar dat is met verlies van comfort. Ik wil met name een hybride warmtepomp voor het comfort.
Juist en zie mijn post iets eerder hierboven. Het comfort is echt fantastisch vooruit gegaan. Heb het vorig jaar met de airco geprobeerd. Dat is even lekker, maar voor de langere termijn is het geen “lekkere” warmte. Is smaak gevoelig, I know. Maar je gaat hier absoluut een hele goede keuze aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Speedcomforts die naar boven blazen en je haalt een deltaT van 10 bij 33 graden? Niets meer aan doen. Andere radiator lijkt me dan niet nodig.
Ik kan niet zo goed zien of er folie achter zit; dat is wel een goed idee bij een buitenmuur, zodat die niet de muur heet straalt, maar de warmte in je kamer blijft.

Andere radiatoren iets knijpen/dichtdraaien zodat ze het water niet te warm terug sturen naar de Quatt (zolang die ruimtes voldoende warm worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 22:45
Heeft iemand dit al eens gehad dat de cv 'ongewild' bijspringt en de boel laat klapperen lijkt het wel? Hele dag draaide het stabiel tot ik een extra verwarming op zolder een beetje open draaide. Toen sprong de cv bij op max vermogen. Werd een sauna als ik het niet uitgezet had. Ik heb het nu voor de nacht maar uit gezet en kijk morgen maar dit is niet fijn zo.

Eerder begin december draaide het met vries temperaturen wel ok. Snap niet zo goed wat er nu anders zou zijn.

Ik heb een Honeywell Evohome systeem hier die ik via Home Assistant aanstuurt met kleine stapjes. Een groot Temp verschil kan dus ook geen reden zijn voor de cv om te gaan blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD59lq2UZrxe6FysGe05ABaiHrE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VFtS3wyQFvwBydklxPj2ySkT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

okijokii schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Bij mij laat hij de CV eerder meedoen hoor:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt dat door de COP dat de ketel wordt ingeschakeld (kun je zien in JSON), of omdat de Quatt niet meer dan 4,5kWh/h kan leveren bij defrosts? Ik gok op het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Trackerfire schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Juist en zie mijn post iets eerder hierboven. Het comfort is echt fantastisch vooruit gegaan. Heb het vorig jaar met de airco geprobeerd. Dat is even lekker, maar voor de langere termijn is het geen “lekkere” warmte. Is smaak gevoelig, I know. Maar je gaat hier absoluut een hele goede keuze aan hebben.
Helemaal met je eens. Ik heb vorige winter ook exclusief op de airco verwarmd. Ging aardig, genoeg capaciteit, en naar mijn idee ook nog een tikje zuiniger dan de Quatt. Maar wel constant het blazende geluid, een steenkoude vloer en moeilijk (automatisch) te moduleren, waardoor deze regelmatig uit ging, waarna het na 2 uur weer koud was. Nu merk ik dat als de airco soms even bijspringt ik dit inderdaad minder prettige warmte vind dan van de Quatt.

Ik ben het met je eens dat het comfort een stuk hoger is ten opzichte van verwarmen op een airco.

Pagina: 1 ... 9 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.