Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
KL643 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Weer wat geleerd _/-\o_ maar.. als ik ze eronder zou willen plakken dan is de afstand tot de vloer slecht enkele mm

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een T30, dus zonder convector. een T33 zou hier wel duidelijk meer warmte uit krijgen met een warmtepomp.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyF4D2OClJbYB7AxXtjI89RzNO0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EMXHk1mX1PnuAh4930EcGn3V.png?f=fotoalbum_large

Na 3 dagen weg en paar graden verlaging ‘even’ bijstoken, dan is het wel fijn om een ketel te hebben. Dit hadden zelfs 2 quatts niet aangekund, 240kWh in een etmaal
in het huis pompen. Ben wel benieuwd of het iets heeft bespaard tov geen verlaging…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
twisty schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:20:
[Afbeelding]

Na 3 dagen weg en paar graden verlaging ‘even’ bijstoken, dan is het wel fijn om een ketel te hebben. Dit hadden zelfs 2 quatts niet aangekund, 240kWh in een etmaal
in het huis pompen. Ben wel benieuwd of het iets heeft bespaard tov geen verlaging…
Ik zou alle ramen en deuren even dichtdoen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
kwetterpletter schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Ik ben zeker geen expert maar voorzover ik weet is de hoogte niet zo belangrijk daar dat eigenlijk alleen lege ruimte is die voor het schoorsteeneffect zorgt. Belangrijker is het formaat (oppervlak) van de convector aan de binnenkant. Die kan in de lengte, hoogte en in de breedte variëren waarbij extra hoogte minder oplevert dan extra lengte en breedte.
In zo'n strada kan je de ventilatoren gewoon direct op de convector leggen. Ik zou er wel iets dempends tussen doen tegen trillingen.

Edit: ik zie dat RealCato er al meer over verteld heeft: RealCato in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik heb ooit naar al die tabellen gekeken van jagas vs reguliere radiatoren en zelfs lamel/kolom radiatoren, en vooral die laatste sprongen er positief uit bij lage temp vanwege het relatief grote volume wat erin kan. De Jagas vielen erg tegen als je de daadwerkelijke specs bij lage temperaturen bekijkt, zeker ook qua prijs kwaliteit verhouding. Als je de diepte hebt is denk ik een T33 radiator met wat fans eronder de beste prijs kwaliteit verhouding qua vermogen bij lage temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Abom schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb al een paar tests gedaan, met de huidige buiten temperaturen lukt het de CV-ketel om met 55c aanvoer temp, de woonkamer te verwarmen naar 20-21c.
Bij lage temp verwarming gaat het niet zozeer om op temp te komen, dat kan/mag lang duren, maar of je op temp kunt *blijven* met die lage aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Seroendeng schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:54:
Heeft iemand dit al eens gehad dat de cv 'ongewild' bijspringt en de boel laat klapperen lijkt het wel? Hele dag draaide het stabiel tot ik een extra verwarming op zolder een beetje open draaide. Toen sprong de cv bij op max vermogen. Werd een sauna als ik het niet uitgezet had. Ik heb het nu voor de nacht maar uit gezet en kijk morgen maar dit is niet fijn zo.

Eerder begin december draaide het met vries temperaturen wel ok. Snap niet zo goed wat er nu anders zou zijn.

Ik heb een Honeywell Evohome systeem hier die ik via Home Assistant aanstuurt met kleine stapjes. Een groot Temp verschil kan dus ook geen reden zijn voor de cv om te gaan blazen.

[Afbeelding]
Hmm dat is interessant. Ik denk dat het opendraaien van een extra radiator of delta T (en/of de flow?) heeft beïnvloed, en dat de CiC toen heeft gedacht dat dit verschil te groot was, en toen de cv heeft bijgeschakeld. Is je cv via opentherm of via aan/uit met je CiC aangesloten? Je zou kunnen kijken of je je cv kunt limiteren qua brander vermogen en/of max aanvoertemp om de boel wat te minderen als ie de cv aanslingert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
Ondanks dat ik tevreden ben met het hoe de Quatt het doet ben ook ik op mijn eigen simpele manier bezig het optimaal draaiende te krijgen/houden.
Eindelijk is het mij gelukt het warmteverlies van onze woning te berekenen. Deze komt uit op 5,2
Quatt is in hun berekening uitgegaan van 7. Moet ik dit zo laten?

Gas wordt nauwelijks gebruikt.
De wp stookt meestal tussen de 25 en 30 graden en het verschil tussen uitgaan en binnenkomend water ligt meestal tussen de 2,5 en 5 graden.
De gemiddelde COP is na klein 11 maanden 4,1

Wat denken jullie, lekker zo laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Gerardwaz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Ik zou alle ramen en deuren even dichtdoen.
😹
Ah vergeten, alles stond open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
twisty schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:10:
[...]

😹
Ah vergeten, alles stond open
Zonder gekheid, dit is echt niet goed. Wat was je verbruik zonder Quatt?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Gerardwaz schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:14:
[...]

Zonder gekheid, dit is echt niet goed. Wat was je verbruik zonder Quatt?
1800m3.

Hij redde het tot nu toe vanaf installatie op 20 december zonder ketel met superlange runs en een COP tussen 4,5 en 5,5

Maar met 0 graden opwarmen van 17 naar 20c had dus even tijd nodig, zelfs met ketel op medium vermogen erbij. Overigens heb ik de 20c nu gehaald en is de ketel uit

Heb je nog tips dan ? Ik kan uiteraard meer info delen over huis, cv en afgiftesysteem en instellingen

[ Voor 4% gewijzigd door twisty op 08-01-2024 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Notaname schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:09:
Ondanks dat ik tevreden ben met het hoe de Quatt het doet ben ook ik op mijn eigen simpele manier bezig het optimaal draaiende te krijgen/houden.
Eindelijk is het mij gelukt het warmteverlies van onze woning te berekenen. Deze komt uit op 5,2
Quatt is in hun berekening uitgegaan van 7. Moet ik dit zo laten?

Gas wordt nauwelijks gebruikt.
De wp stookt meestal tussen de 25 en 30 graden en het verschil tussen uitgaan en binnenkomend water ligt meestal tussen de 2,5 en 5 graden.
De gemiddelde COP is na klein 11 maanden 4,1

Wat denken jullie, lekker zo laten draaien?
Ja 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

twisty schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:18:
[...]

1800m3.

Hij redde het tot nu toe vanaf installatie op 20 december zonder ketel met superlange runs en een COP tussen 4,5 en 5,5

Maar met 0 graden opwarmen van 17 naar 20c had dus even tijd nodig, zelfs met ketel op medium vermogen erbij. Overigens heb ik de 20c nu gehaald en is de ketel uit

Heb je nog tips dan ? Ik kan uiteraard meer info delen over huis, cv en afgiftesysteem en instellingen
Beste tip is eigenlijk geen temperatuurverschillen meer of in ieder geval minimaal. Een WP is er niet voor gemaakt even 3 graden verschil goed te maken. Als je dit al wilt liefst 1 graad per uur de thermostaat omhoog. Beste is vaak 24/7 dezelfde temperatuur aanhouden. Dan voelt de Quatt zich het meest op z’n gemak en zijn warmtepompen in principe op z’n zuinigst (enkele uitzonderingen daargelaten). Nu zie je dat er onzinnig veel gas/elektra verbruikt wordt om er even 3 graden bij te plussen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisty
Trackerfire schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:28:
[...]

Beste tip is eigenlijk geen temperatuurverschillen meer of in ieder geval minimaal. Een WP is er niet voor gemaakt even 3 graden verschil goed te maken. Als je dit al wilt liefst 1 graad per uur de thermostaat omhoog. Beste is vaak 24/7 dezelfde temperatuur aanhouden. Dan voelt de Quatt zich het meest op z’n gemak en zijn warmtepompen in principe op z’n zuinigst (enkele uitzonderingen daargelaten). Nu zie je dat er onzinnig veel gas/elektra verbruikt wordt om er even 3 graden bij te plussen.
Thanks. Laat hem normaal 24/7 gelijk staan. Dit was een experiment tijdens 3 dagen weg. Wel in stapjes de thermostaat omhoog maar zelfs 1 graad per uur is te snel. Was 24u nodig , zelfs met ketel, om 3 graden bij te plussen.

Mijn les is dat bij 3 dagen weg dit niet zinvol is geweest. Zelfs bij een week weg binnenkort misschien niet eens.

Eens? Hoe doen andere WP incl quatt bezitters dit tijdens langere afwezigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:15
Friezin schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Enne... heb je er ook wat van opgestoken?
Want gezien je reactie, ben je, net als ik ooit, aan het draaien geslagen.

Hier een versie voor diegenen die wel inregelventielen hebben.
(Ik heb m niet helemaal uitgekeken: die inregelventielen heb ik niet namelijk.)

YouTube: Versla de jaarafrekening! - Deel 04 - Radiatoren & vloerverwarming
Jazeker, maar nog wel een vraag, want ik heb onder sommige radiatoren ventilatoren hangen. Gaat het dan precies hetzelfde?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:15
SBL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Komt dat door de COP dat de ketel wordt ingeschakeld (kun je zien in JSON), of omdat de Quatt niet meer dan 4,5kWh/h kan leveren bij defrosts? Ik gok op het laatste.
Ik denk ook het laatste:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOOjnQEGhrUWgdrDJp3-6Gms5vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATqCbrGzU2rSgYLwqsuqxDWy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2a9cTlRpsatAh-tcJiBPDsJ4QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0QeCiIXHWDN85tmEygyNKO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CljqEY3TendsfdRqisMq-W8I3G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzEeiMZYXbAGAqDpnk7rmW3B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door okijokii op 08-01-2024 07:05 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:45
olafmol schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Hmm dat is interessant. Ik denk dat het opendraaien van een extra radiator of delta T (en/of de flow?) heeft beïnvloed, en dat de CiC toen heeft gedacht dat dit verschil te groot was, en toen de cv heeft bijgeschakeld. Is je cv via opentherm of via aan/uit met je CiC aangesloten? Je zou kunnen kijken of je je cv kunt limiteren qua brander vermogen en/of max aanvoertemp om de boel wat te minderen als ie de cv aanslingert.
Mijn Evohome hangt via OpenTherm aan de CiC. Ik had inderdaad de cv nog op 70graden staan. Nu teruggezet naar 45graden. Vanochtend is het weer even aangesprongen met iets rustiger gedrag. Alleen helaas wel weer continue met CV erbij. Kijken wat de rest van de dag gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

twisty schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:45:
[...]

Thanks. Laat hem normaal 24/7 gelijk staan. Dit was een experiment tijdens 3 dagen weg. Wel in stapjes de thermostaat omhoog maar zelfs 1 graad per uur is te snel. Was 24u nodig , zelfs met ketel, om 3 graden bij te plussen.

Mijn les is dat bij 3 dagen weg dit niet zinvol is geweest. Zelfs bij een week weg binnenkort misschien niet eens.

Lijkt me in deze specifieke situatie inderdaad een goed plan. Wel meteen mooi gemeten hoe het systeem op dit soort zaken reageert ;) prima learning voor de volgende keer :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Seroendeng schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:25:
[...]

Mijn Evohome hangt via OpenTherm aan de CiC. Ik had inderdaad de cv nog op 70graden staan. Nu teruggezet naar 45graden. Vanochtend is het weer even aangesprongen met iets rustiger gedrag. Alleen helaas wel weer continue met CV erbij. Kijken wat de rest van de dag gaat doen.
Ik bedoel: hoe is je cv ketel aan je CiC aangesloten. Want de gevraagde aanvoertemp op je cv ketel wordt bepaald door ofwel de master bij OT (in dat geval de CiC) of op de ketel zelf bij aan/uit. Sommige ketels kunnen ook OT requests nog bijsturen, zoals Intergas xtreme. Maar als jij op de ketel de boel naar 45C hebt gezet en je ziet de cv ketel hier niet overheen schieten dan zal het wel aan/uit zijn.

Dat de Quatt de cv ketel erbij zet komt ws door de door hen berekende en ingestelde “vermogen” parameter. Als jij denkt dat de Quatt het ook wel zonder cv ketel kan bijbenen dan kun je Quatt proberen te bellen en dat vermogen omlaag laten instellen. Moet je wel goed weten dat het ook echt wel gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:57:
[...]

Jazeker, maar nog wel een vraag, want ik heb onder sommige radiatoren ventilatoren hangen. Gaat het dan precies hetzelfde?
Ik vermoed van wel, maar heb geen ventilatoren.
Gaat vast wel iemand op reageren.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Bij temperaturen tussen de 5-12 graden was mijn conclusie ook om temperatuur gewoon vast te houden op 18/18,5 graden. Dat resulteerde in meest continu draaien zonder dat de cv water temperatuur onder de 18 graden Quatt grens zakte en gas nodig was om weer op temperatuur te komen. (Bij mij pakt hij bij lagere thermostaattemperaturen 5-10x meer gas om cv water op te warmen dan wat ik hier teruglees). Per saldo vergt dit ongeveer evenveel of zelfs iets minder energie dan met thermostaat op 15. Bij drie dagen weg. Logischer wijs zou je dat dan ook bij 3 weken weg doen, maar dat voelt toch wel gek. Omdenkgroeipijn, of zie ik iets over het hoofd?

Bij de huidige vriestemperaturen weet ik het nog niet. Het kost wel veel energie om woning op 18 te houden, zeker met wind. En hij pakt dan vaak sowieso gas voor de defrost. Dus om dat 3 weken aan te laten staan zo… Best zoeken wat de balans is. Ik gok thermostaat op 16-17 graden, in mijn geval (waar ik in cv tijd terugdraaide naar 15). Bij het volgend weekendje weg tijdens vorst maar eens testen. Ook benieuwd naar de afwezigheidservaringen van anderen!

Dit is ter referentie afgelopen nacht met -2 en thermostaat op 18,5

Edit: nu met het juiste plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQCC_VgJbpSBiHAt2T326I6V1tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNcwy0e5AsvZFEiQaxnNbt7z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ysbeer op 08-01-2024 09:09 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een "inventarisatie-vraagje".

Bij wie blijft de supervisoryControlMode in JSON op 3 staan en blijft ook fysiek de pomp van de cv lopen, zonder dat er gas wordt gebruikt?
(flowMeter.waterSupplyTemperature is in zo'n geval bijna identiek aan hp1.temperatureWaterOut.)

Gisteren overdag enkel gas voor defrosts. SupervisoryControlMode bleef tussen de defrosts in op 3, flow 950. Ook continue mooi rookwolkje in Quatt-app. Geen gasverbruik tussen defrosts in.

Hier is hij bijna niet van die 3 af te krijgen, behalve wanneer ik ingestelde kamertemperatuur 1-1,5°C verlaag.
Gaat dan naar 2 en binnen een paar seconden naar 1: Quatt gaat uit.

Ik vermoed dat door die 3 continue CIC denkt dat cv al loopt, hij springt hier namelijk niet bij wanneer kamertemperatuur ver zakt (tot wel 1°C onder de ingestelde temperatuur nog niet geprobeerd verder te laten wegzakken) : pas bij het eerst flink verlagen en daarna op 23°C instellen, gaat cv aan het werk (nee, ook niet bij 22,5 en kamertemperatuur van 20,6°C)
Ticket ingeschoten.

Edit:
Screenshot toegevoegd.
cvpomp draait, maar verwarmt niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lH6h9NyfxUyhfAFkWmwgGwQREk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MRslKYcQFzBXzzKes5IzkEXG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 08-01-2024 09:27 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Iedere 8 uur er 0,5 bij bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

WouterB

3680 Wp

Friezin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:14:

Bij wie blijft de supervisoryControlMode in JSON op 3 staan en blijft ook fysiek de pomp van de cv lopen, zonder dat er gas wordt gebruikt?
(flowMeter.waterSupplyTemperature is in zo'n geval bijna identiek aan hp1.temperatureWaterOut.)

Gisteren overdag enkel gas voor defrosts. SupervisoryControlMode bleef tussen de defrosts in op 3, flow 950. Ook continue mooi rookwolkje in Quatt-app. Geen gasverbruik tussen defrosts in.

Hier is hij bijna niet van die 3 af te krijgen, behalve wanneer ik ingestelde kamertemperatuur 1-1,5°C verlaag.

Ik vermoed dat door die 3 continue CIC denkt dat cv al loopt, hij springt hier namelijk niet bij wanneer kamertemperatuur ver zakt (tot wel 1°C onder de ingestelde temperatuur nog niet geprobeerd verder te laten wegzakken) : pas bij het eerst flink verlagen en daarna op 23°C instellen, gaat cv aan het werk (nee, ook niet bij 22,5 en kamertemperatuur van 20,6°C)
Ticket ingeschoten.
Nu het kouder is zie ik mode 3 wat vaker voorkomen. De CV-pomp draait dan inderdaad ook mee, maar bij mij blijft de flow op +/- 800

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltDdB8ZOjIZ-snAbYqsyeHLttzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STxS6jTY1OxP2ve4RJObkeQK.png?f=fotoalbum_large

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42

Ticket ingeschoten.

Edit:
Screenshot toegevoegd.

[Afbeelding]
Jason en app zien er bij mij het “zelfde” uit. Alleen de pomp draait niet mee. Gewoon 800l/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online

De flowMeter.waterSupplyTemperature is bij mij meestal 0,1-0,2 graden onder de hp1.temperatureWaterOut, maar na de defrosts blijft hij er een tijdje boven hangen, ook als de sCM weer op 2 staat. Maar dat lijkt me op zich logisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlR1gGwqP--rbNT9orNHyS-iUKc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/01ztfEeQ1wNToQihtpTYTNPf.png?f=fotoalbum_large

Met sCM op 3 is voor zover ik zie altijd daadwerkelijk gas erbij. Bij mij is het eerder tegengesteld: de cv lijkt er helemaal geen extra pomp bij te pakken. Flow de hele tijd rond de 800, ook als de sCM weer op 3 staat. Gaat daar iets mis? Op welke momenten gaat bij jullie (zonder vloerverwarming) de cv pomp mee draaien? Overigens staat bij mij de BoilerOutlet temp nog steeds op 0, zoals @TeslaNerd ooit opviel. Ticket daarvoor staat nog in de wacht.

Edit: ik zie dat anderen ook 800 l/u houden; wellicht draait bij mij de cv pomp dus ook, maar schroeft de Quatt pomp iets terug?

[ Voor 4% gewijzigd door Ysbeer op 08-01-2024 09:47 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:19

Ticket ingeschoten.

Edit:
Screenshot toegevoegd.

[Afbeelding]
Ja, ook bij mij vaak te zien, zoals nu. Misschien een vorm van stand-by. In de app wel rook uit de schoorsteen dan.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Nu het kouder is zie ik mode 3 wat vaker voorkomen. De CV-pomp draait dan inderdaad ook mee, maar bij mij blijft de flow op +/- 800

[Afbeelding]
En zo te zien, gaat de supervisoryControlMode tussendoor ook gewoon naar 2: pomp cv uit?.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
*knip* commentaar op modding mag via andere kanalen (bv de pm), hier is het offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 08-01-2024 12:43 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ticket ingeschoten.

Edit:
Screenshot toegevoegd.

[Afbeelding]
Modus 3 gaat aan als hij vanuit warmteverlies denkt dat ketel nodig kan zijn, denk ik. Met jouw instelling 9,5kW bij -10 zou ik net als CiC/Quatt denken dat je ketel nu structureel/vaak draait omdat je nu ongeveer 6-7kW nodig zou hebben, en de Quatt dus tekort schiet.

Maar overdag verbruik je bijna geen gas? Dat kan ik niet rijmen met die 9,5kW verlies. Of vang je zoveel zon? Straalkacheltje aan?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Modus 3 gaat aan als hij vanuit warmteverlies denkt dat ketel nodig kan zijn, denk ik. Met jouw instelling 9,5kW bij -10 zou ik net als CiC/Quatt denken dat je ketel nu structureel/vaak draait omdat je nu ongeveer 6-7kW nodig zou hebben, en de Quatt dus tekort schiet.

Maar overdag verbruik je bijna geen gas? Dat kan ik niet rijmen met die 9,5kW verlies. Of vang je zoveel zon? Straalkacheltje aan?
Gisteren wel iets zon, maar niet extreem.
Gas 's morgen was omdat ik met moeite (ingestelde kamertemperatuur 23°C en herstart cv) eindelijk de cv zaterdagavond "aan de praat" kreeg. Maar laten gaan, want moest natuurlijk overbruggen.
Idem hier ⤵️ rond 18 uur: temperatuur was bijna 1°C onder de ingestelde temperatuur gedaald.
Ingestelde temperatuur naar 23 gezet, CIC geherstart.

Die 9,5kW was niet mijn idee: ik had gevraagd om stookgrens naar 18 of 19°C te zetten, maar antwoord Quatt: "het is nog geen 18°C buiten".....

PS: luie zondag, dus pas om 12.00 uur onder de douche gestapt 🙃: die gaspiek.

Edit: Ik verwacht eigenlijk dat de cv gewoon wordt bijgeschakeld bij teveel zakken van de temperatuur. T'is een hybride... Maar dat gebeurt dus niet

Edit 2: even mijn posting van gisteren opgezocht:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1X074xv5ykW6_o6afcxT85GSg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VixZfJgNjCmYNYsHzQ3ZDHSc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 08-01-2024 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
Ysbeer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]

Overigens staat bij mij de BoilerOutlet temp nog steeds op 0, zoals @TeslaNerd ooit opviel. Ticket daarvoor staat nog in de wacht.
Bij mij is in altijd 35 en out 0 nooit anders geweest lijkt een intergas ding te zijn. Ik had ook gelezen dat dit waarschijnlijk de sww temps zijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

netappie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:50:
[...]

P010 naar 25% vermogen. Dan levert de ketel al 6,4 kW

Daarna kan je nog even kijken wat de pompsnelheid P32 is en deze verlagen naar 15%

De maximale pompsnelheid P31 staat standaard op 65% . Deze kan je in principe met rust laten, maar als de ketel te heftig blijft stoken, dan kan je daar nog naar kijken.

https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf
Nou nu het echt mooi en koud is buiten had ik even de kans om met bovenstaande instellingen te spelen.

zie het verschil tussen gister en vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YRHCCvoBRXGKQ9zyWGXOsXrfvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlDiSnKxOqV9PwSSB76SIIz6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P65hd8LbEMTeHq_csNCJJ-TnROs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyBo8EZd3OAiB3fhXbJVONZI.jpg?f=fotoalbum_large

De P010 & P32 instelling stonden extreem hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip* commentaar/vragen betreffende modding mogen via andere kanalen.

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 08-01-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:51
simplemouse schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Nou nu het echt mooi en koud is buiten had ik even de kans om met bovenstaande instellingen te spelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wauw _/-\o_

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
simplemouse schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk om te zien. Ik ben benieuwd hoeveel dit op de lange termijn gaat schelen. Eind van de maand een screenshot om het contrast te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Vandaag al 12,4kWh om het huis op temperatuur te houden. Slechte COP ook doordat het net rond het vriespunt is (-2 / -1).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Welke thermostaten worden over het algemeen gebruikt icm Quatt? Tijdens mijn gesprek met Quatt werd vertelt dat Remeha eTwist niet (goed) ondersteund werd, zij bieden zelf Honeywell aan maar Tado schijnt ook een optie te zijn. Wat gebruiken de meeste tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

@netappie
Ja ben ook benieuwd naar het eind resultaat aan het einde vd maand.
Maar voor nu wel happy met deze aanpassing.

Is wel iets waar Quatt oom naar mag kijken bij de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Ik kreeg net versie 2.9.0 - met als nadeel dat de CiC daarna de instellingen van mijn isense kwijt is totdat er nieuwe worden doorgegeven. Maar even met de hand het setpoint een halve graad omhoog (en na 5 minuten weer terug) om hem weer wakker te schudden, want met deze temperaturen koelt het wel snel af..

De CoP schommelt zo net onder de 3 bij -1 buiten; en de Quatt weet er nog bijna 5kW uit te halen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
simplemouse schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:22:
@netappie
Ja ben ook benieuwd naar het eind resultaat aan het einde vd maand.
Maar voor nu wel happy met deze aanpassing.

Is wel iets waar Quatt ook naar mag kijken bij de installatie.
Ik denk dat die CV ketel gewoon altijd al "verkeerd" stond.

Dat kan je Quatt niet kwalijk nemen en elk merk en type vanaf dag 1 perfect inregelen voor een specifieke woning is gewoonweg niet te doen.

Hier ligt toch wel een beetje een scheidingslijn voor wat je CV monteur doet en wat Quatt doet, al zou het prettig zijn om wat best practices beschikbaar te hebben waar een Quatt installateur even op kan controleren of in ieder geval aan de CV monteur of tweaker een houvast te geven wat wel en niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:19
[quote]Friezin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:14:

bij mij ook het geval.
Heb lyric t6 even gereset waarna weer gewoon 800l pompsnelheid

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Abom schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:18:
Welke thermostaten worden over het algemeen gebruikt icm Quatt? Tijdens mijn gesprek met Quatt werd vertelt dat Remeha eTwist niet (goed) ondersteund werd, zij bieden zelf Honeywell aan maar Tado schijnt ook een optie te zijn. Wat gebruiken de meeste tweakers?
Quatt geeft aan dat de eTwist kan zorgen voor onnodige warmtevraag door 1x per uur een gemeten temperatuur van 3 graden te rapporteren naar de CiC.

Ik weet niet of ze daar een safeguard voor kunnen programmeren die bij een dergelijke afwijking even de volgende meting afwacht, want meer thermostaten lijken soms een sprongetje te maken, al is 3 graden boven 0 toch wel extreem. Dat lijkt mij niet echt realistisch na iets in de buurt van 20 graden.

Voor wat betreft merken is het verder lastig, want elke thermostaat lijkt wel zijn eigenaardigheden te hebben als ik het goed heb gevolgd. Je kan natuurlijk beginnen met die eTwist en gewoon zelf vervangen als het bij jou ook problemen oplevert. Daarnaast kan je natuurlijk gaan klagen bij Remeha dat die 3 graden bug er uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:25
Friezin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Ik vermoed van wel, maar heb geen ventilatoren.
Gaat vast wel iemand op reageren.
Als ik de radiatoren waterzijdig inregel dan gaan ze hard ruisen. Dat had ik pre-quatt niet. Komt dat door de hogere flow?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

netappie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Quatt geeft aan dat de eTwist kan zorgen voor onnodige warmtevraag door 1x per uur een gemeten temperatuur van 3 graden te rapporteren naar de CiC.

Ik weet niet of ze daar een safeguard voor kunnen programmeren die bij een dergelijke afwijking even de volgende meting afwacht, want meer thermostaten lijken soms een sprongetje te maken, al is 3 graden boven 0 toch wel extreem. Dat lijkt mij niet echt realistisch na iets in de buurt van 20 graden.

Voor wat betreft merken is het verder lastig, want elke thermostaat lijkt wel zijn eigenaardigheden te hebben als ik het goed heb gevolgd. Je kan natuurlijk beginnen met die eTwist en gewoon zelf vervangen als het bij jou ook problemen oplevert. Daarnaast kan je natuurlijk gaan klagen bij Remeha dat die 3 graden bug er uit moet.
Ik heb een aanvraag staan bij Quatt (waar ze nog niks mee gedaan hebben...) voor zoiets. Ik heb een draadloze iSense, en soms komt de gemeten temperatuur niet goed aan, en krijgt de CiC een kamertemperatuur van -40 door (en soms ook van 0). Ik heb gevraagd of ze die niet gewoon kunnen negeren en/of weggooien, want 0 of lager zal het in de praktijk (zolang het huis bewoont is) nooit worden. Iets met een vinkje - kamerthermostaat ondergrens hanteren en daar dan een waarde in de app in kunnen vullen?

Als dit gebeurd terwijl er een warmtevraag is, dan schiet meteen de CV aan. Om dan na 1 minuut, als er een nieuw (correct) meetpunt is, weer uit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd

Ja, hier ook op 3 sinds gisteren. Ik heb de opentherm cv ketel kanalen er bij gezet die mijn oude Intergas laat zien (Nerd Alert!)

NB mijn cv heeft de max aanvoer nog op 35 graden staan. Ik zie dat mijn cv niet bij defrosts bijstookt maar op andere momenten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqyqeKFJ3lMMS4vSdpeb06BXPhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sh9EgSm86I2VQ2KrWyJuhgkN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2024 12:43 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:33
Ik zat me net te bedenken, is er een bepaalde herstart volgorde? Zowel voor uit- als aanzetten?

Is dit logisch?

Uitzetten:
1. Quatt hybrid
2. CIC
3. thermostaat
4. cv ketel

Aanzetten:
1. thermostaat
2. cv ketel
3. Quatt hybrid
4. CIC

Ik heb gezocht in verschillende handleidingen van Quatt, maar niks gevonden....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman

Ticket ingeschoten.

Edit:
Screenshot toegevoegd.

[Afbeelding]
Bij mij nog niet op 3 geweest. Alleen 2 of 0.

Edit: Oeps, naar workingmode gekeken. Ja staat bij mij ook op 3, maar schakelt ook soms terug.

[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 08-01-2024 13:02 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007

Ticket ingeschoten.

Edit:
Screenshot toegevoegd.

[Afbeelding]
Ja, bij mij is dit ook het geval, de cv wordt wel regelmatig voor korte tijd aangesproken (verbruik vandaag circa 1,6m³ gas wat in de pas loopt met de de-frosts (kun je mooi zien in HW).
pomp snelheid zit gewoon in zijn normale window van rond de 800 l/h.
wat ik nu wel duidelijk zie is een behoorlijke stijging van hp1.waterOut tussen 38 en zelfs soms bijna 40 graden en de deltaT is hierbij ook een stuk hoger dan normaal, hp1.waterIn op rond 32-33 graden. (dus deltaT van circa 5 graden). Merk je ook aan de radiatoren, die worden merkbaar warmer.
de Quatt met de huidige -2graden (buiten) loopt wel aardig tegen zijn max aan, zag (hoogste piek op 1.800W) en gemiddeld nu toch op ruim 1.600W. heeft vandaag al ruim 18 kWh verbruikt .de COP is natuurlijk nu ook in de kelder, maar met 3 ben ik nog helemaal niet ontevreden.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 08-01-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TeslaNerd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Als ik de radiatoren waterzijdig inregel dan gaan ze hard ruisen. Dat had ik pre-quatt niet. Komt dat door de hogere flow?
Wellicht omdat Quatt actief stuurt op de 800l/u dmv wijzigen van het pompvermogen. Daarbij zal er een minimum en maximum zijn waardoor die er boven of onder komt in sommige situaties.

Ik krijg met een grote type 20 (twee platen, geen vinnen) radiator prima een delta t van 5 graden maar met de 22 waarvan kleinere 60x50 met speedcomfort niet en is het 3 a 4 bij 35 a 38 aanvoer (thermostaat op 20.5 a 21), gemeten met warmtebeeld camera (contact thermometer is misschien nauwkeuriger en ga uit van hoogst en laagst gemeten waarde door een guide pc210).

Eerder ging ik dichtdraaien tot verschil van 5 graden en met ieder rondje dat doen ging Quatt harder pompen en bereikte ik niets dan ruisen en wellicht meer stroomverbruik door die pomp.
Vervolgens ging ik die met schijnbaar de meeste weerstand, door afstand en dikte van de leiding, helemaal open en vervolgens een ronde ietwat dichtdraaien/opendraaien om een gelijke retourtemperatuur te halen bij de verschillende de radiatoren.

Uitzonderingen zijn radiatoren op de slaapkamers omdat graag wil dat het daar een graad minder warm is en zou die vaak ook dicht kunnen laten. Die open laten maakt wel een wat groter volume en minder warmteverlies van beneden naar boven denk ik; betonvloeren en binnenmuren isoleren nauwelijks en een deur staat gewoonlijk op een kier vanwege katten(bak).

- edit
supervisoryControlMode 3 had ik eerder ook bij hogere temperaturen (hoor een klep dan ruisen en stoorde me daar aan en het onnodig verbruik), daar lijkt iets te zijn aangepast maarja geen changelog ofzo dus is maar gissen

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 08-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 15:37
Hoe is jullie ervaring met monteurs/onderhoud aan je huidige CV systeem na het plaatsen van de Quatt? Ik lees her en der dat sommige monteurs geen onderhoud meer willen uitvoeren omdat ze Quatt niet kennen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Thomas20 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:32:
Hoe is jullie ervaring met monteurs/onderhoud aan je huidige CV systeem na het plaatsen van de Quatt? Ik lees her en der dat sommige monteurs geen onderhoud meer willen uitvoeren omdat ze Quatt niet kennen…
Ik kreeg toevallig een paar weken nadat de quatt geïnstalleerd was onderhoud aan de CV; bij mijn opmerking over dat ik nu ook een warmtepomp in het circuit had kreeg de reactie: Ja, dat zal langzaam steeds meer het geval worden; en ging hij lekker aan de slag met de ketel. Inmiddels is er vanuit Quatt ook een korte "handleiding" voor onderhoud; die zou je er even bij kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:28
ik heb onderhoud aan CV gehad 2 weken nadat Quatt geplaatst was en ze hadden er geen probleem mee.
onderhoud aan CV ketel heeft doorgaans niks te maken met het waterzijdige deel (op water bijvullen na), en een Quatt heeft niks te maken met een brander die schoongemaakt moet worden.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
Ysbeer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:46:
[...]

De flowMeter.waterSupplyTemperature is bij mij meestal 0,1-0,2 graden onder de hp1.temperatureWaterOut, maar na de defrosts blijft hij er een tijdje boven hangen, ook als de sCM weer op 2 staat. Maar dat lijkt me op zich logisch:

[Afbeelding]

Met sCM op 3 is voor zover ik zie altijd daadwerkelijk gas erbij. Bij mij is het eerder tegengesteld: de cv lijkt er helemaal geen extra pomp bij te pakken. Flow de hele tijd rond de 800, ook als de sCM weer op 3 staat. Gaat daar iets mis? Op welke momenten gaat bij jullie (zonder vloerverwarming) de cv pomp mee draaien? Overigens staat bij mij de BoilerOutlet temp nog steeds op 0, zoals @TeslaNerd ooit opviel. Ticket daarvoor staat nog in de wacht.

Edit: ik zie dat anderen ook 800 l/u houden; wellicht draait bij mij de cv pomp dus ook, maar schroeft de Quatt pomp iets terug?
Je kunt een ticket aanmaken bij Quatt, maar die gaan en kunnen je niet helpen. Intergas ondersteund geen Opentherm retourtemperatuur weergave. Oftewel ID 28 doet Intergas niets mee. Je zult er mee moeten leren leven dat jij die waarde niet zult zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
netappie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat die CV ketel gewoon altijd al "verkeerd" stond.

Dat kan je Quatt niet kwalijk nemen en elk merk en type vanaf dag 1 perfect inregelen voor een specifieke woning is gewoonweg niet te doen.

Hier ligt toch wel een beetje een scheidingslijn voor wat je CV monteur doet en wat Quatt doet, al zou het prettig zijn om wat best practices beschikbaar te hebben waar een Quatt installateur even op kan controleren of in ieder geval aan de CV monteur of tweaker een houvast te geven wat wel en niet werkt.
Helemaal met je eens, dit is weer een mooi voorbeeld van een overgedimensioneerde en/of veel te "heftig" ingestelde CV ketel, zoals die al decennia in Nederland door het installateurs-gilde worden neergekwakt. Pas nu wordt daar door consumenten veel scherper naar gekeken, wat een goed ding is.

Ik kan me goed voorstellen dat Quatt voor de meest gangbare CV ketels en thermostaten wat checklists gaat leveren (voor hun monteurs of voor de klanten direct), waarbij ze het brandervermogen, pompsnelheid en watertemperatuur van de CV ketel terugschroeven zodat die daadwerkelijk kan meehelpen ipv de Quatt weg te blazen. Zelfde voor de thermostaat: zo min mogelijk schakelmomenten, en alle optimalisatie- en comfort-meuk uitgeschakeld. Less is more, Keep It Stupid Simple ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
WouterB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb een aanvraag staan bij Quatt (waar ze nog niks mee gedaan hebben...) voor zoiets. Ik heb een draadloze iSense, en soms komt de gemeten temperatuur niet goed aan, en krijgt de CiC een kamertemperatuur van -40 door (en soms ook van 0). Ik heb gevraagd of ze die niet gewoon kunnen negeren en/of weggooien, want 0 of lager zal het in de praktijk (zolang het huis bewoont is) nooit worden. Iets met een vinkje - kamerthermostaat ondergrens hanteren en daar dan een waarde in de app in kunnen vullen?

Als dit gebeurd terwijl er een warmtevraag is, dan schiet meteen de CV aan. Om dan na 1 minuut, als er een nieuw (correct) meetpunt is, weer uit te gaan.
Is op zich prima te programmeren, outliers gewoon negeren idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
WouterB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Ik kreeg toevallig een paar weken nadat de quatt geïnstalleerd was onderhoud aan de CV; bij mijn opmerking over dat ik nu ook een warmtepomp in het circuit had kreeg de reactie: Ja, dat zal langzaam steeds meer het geval worden; en ging hij lekker aan de slag met de ketel. Inmiddels is er vanuit Quatt ook een korte "handleiding" voor onderhoud; die zou je er even bij kunnen pakken.
link: https://support.quatt.io/...eiding-cv-ketel-onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Toby-Wan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:41:
[...]

ik heb onderhoud aan CV gehad 2 weken nadat Quatt geplaatst was en ze hadden er geen probleem mee.
onderhoud aan CV ketel heeft doorgaans niks te maken met het waterzijdige deel (op water bijvullen na), en een Quatt heeft niks te maken met een brander die schoongemaakt moet worden.
Pas wel op dat ze niet (zoals vaak gebeurt) de monteur de CV ketel weer op "maximaal knallen" zet, of een factory reset qua instellingen doet. Als je daar niet scherp op bent moet je niet verbaast opkijken als je CV ketel ineens weer 90C graden water zit te stoken nadat de monteur weer weg is gegaan ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 13:03

KL643

beeldaandemuur

Bij het plaatsten van mijn Quatt in november, hebben ze ook mijn Atag One vervangen voor een T6. Nu krijg ik regelmatig de melding voor het instellen wat natuurlijk al lang gedaan is. Ik heb hem al eens gereset maar nu komt het toch weer terug. Meer mensen die dit herkennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxvJkjcR3QKx5DbfUHswMMqr270=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2GoaUvXiwN34f1nx3CVcnHJM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door KL643 op 08-01-2024 13:58 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

charrel

Cortisol4life..

KL643 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:57:
Bij het plaatsten van mijn Quatt in november, hebben ze ook mijn Atag One vervangen voor een T6. Nu krijg ik regelmatig de melding voor het instellen wat natuurlijk al lang gedaan is. Ik heb hem al eens gereset maar nu komt het toch weer terug. Meer mensen die dit herkennen?

[Afbeelding]
Gebeurt hier ook eens in de zoveel keer inloggen, was in het vorige topic ook bij anderen voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

charrel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Gebeurt hier ook eens in de zoveel keer inloggen, was in het vorige topic ook bij anderen voorbij gekomen.
Met een daarbij behorende oplossing? ;)

beeldaandemuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
KL643 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:57:

[Afbeelding]
Yup, gaat nooit meer weg. Is een feature.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Spykie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Yup, gaat nooit meer weg. Is een feature.
Ah, mijn dank is groot! Weer wat geleerd :+

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
in feite heeft op de manier zoals Quatt zijn warmtepomp in je verwarmingsysteem heeft geintegreerd helemaal geen effect op het onderhoud van de CV ketel, zoals reeds is geschreven heeft Quatt nu zelfs daar een handleiding voor geschreven.
Ik zou deze uitprinten en bij de documentie bij de CV ketel legen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 14:29
Even een update t.a.v. mijn problemen met de Remeha iSense thermostaat.
Nu een maandje vervangen door de Lyric T6, en een wereld van verschil!
Ik hoef op het maandoverzicht niet aan te wijzen op welke dag in December ik mijn iSense de deur uit gedaan heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzA8WDPKawltS1EcbJhWWEs-R2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BlJOF1XrIoMSzUD1Xka7Goj.png?f=fotoalbum_large

Als je ook raar stookgedrag hebt met een iSense (linker plaatje), verdoe je tijd niet met tweaken van instellingen van de thermostaat. Ik heb echt alles geprobeerd om de iSense fatsoenlijk in harmonie te krijgen met Quatt, maar dat is mijns inziens onmogelijk. Bespaar jezelf (stook)geld en moeite en vervang je iSense z.s.m. met een T6 (zie mijn eerdere post voor de instructies van Quatt daarvoor).
Quatt lijkt inmiddels in hun FAQ ook afgestapt te zijn met iSense te accepteren/adviseren.

En @Spykie ; ik heb mijn slechte review over Quatt aangepast hoor. Ben uiteindelijk goed geholpen, maar Een slechte review schijnt tegenwoordig bij veel grote bedrijven pas de wake-up-call te zijn... (hoe vervelend ik dat zelf ook vind)

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
medu80 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Je kunt een ticket aanmaken bij Quatt, maar die gaan en kunnen je niet helpen. Intergas ondersteund geen Opentherm retourtemperatuur weergave. Oftewel ID 28 doet Intergas niets mee. Je zult er mee moeten leren leven dat jij die waarde niet zult zien.
Ik denk dat ik dat wel overleef. Als de Quatt maar optimaal functioneert. En opvallend dat @TeslaNerd de retourtemp van zijn identieke ketel wel in de JSON terugziet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ysbeer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat ik dat wel overleef. Als de Quatt maar optimaal functioneert. En opvallend dat @TeslaNerd de retourtemp van zijn identieke ketel wel in de JSON terugziet, toch?
Ik denk (vermoed) dat de retourtemp gemeten wordt vanaf de Quatt zelf, en niet vanaf de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
olafmol schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Ik denk (vermoed) dat de retourtemp gemeten wordt vanaf de Quatt zelf, en niet vanaf de CV.
Zijn de ketels identiek? Hier een Intergas HR KombiKompakt 36/30 uit 2005. Ik zie 5 verschillende temperaturen in de JSON en maar 1 nieuwe tempsensor in het zicht onder de cv. Zie de 5 temperatuur-lijnen boven in de grafiek in mijn post hierboven voor het "inventarisatie-vraagje" van @Friezin

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
TeslaNerd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Zijn de ketels identiek? Hier een Intergas HR KombiKompakt 36/30 uit 2005. Ik zie 5 verschillende temperaturen in de JSON en maar 1 nieuwe tempsensor in het zicht onder de cv. Zie de 5 temperatuur-lijnen boven in de grafiek in mijn post hierboven voor het "inventarisatie-vraagje" van @Friezin
Hm, zelfde typenr, alleen bouwjaar 2013. Vraag me vooral af: heeft de CiC die temp nodig, en wat gebeurt er bij mij nu hij altijd op 0 staat? Behoudens het extra gasgebruik in vergelijking met anderen bij opstart <18 lijkt hij het goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ysbeer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Hm, zelfde typenr, alleen bouwjaar 2013. Vraag me vooral af: heeft de CiC die temp nodig, en wat gebeurt er bij mij nu hij altijd op 0 staat? Behoudens het extra gasgebruik in vergelijking met anderen bij opstart <18 lijkt hij het goed te doen.
Wanneer heb jij je ketel voor het laatst van de stroom af gehad? Dat geeft ook een reset op het opentherm gedrag van de ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@Ysbeer en @TeslaNerd

Als je hier kijkt: http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers

Zie je dat de Intergas ene keer wel en andere keer geen retourtemperatuur meestuurt. Dit is dat ID 28, kun je links zien staan. Zoals je ziet staat er een vraagteken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Stephan2388 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:
Ik hoef op het maandoverzicht niet aan te wijzen op welke dag in December ik mijn iSense de deur uit gedaan heb.

[Afbeelding]

Als je ook raar stookgedrag hebt met een iSense (linker plaatje), verdoe je tijd niet met tweaken van instellingen van de thermostaat. Ik heb echt alles geprobeerd om de iSense fatsoenlijk in harmonie te krijgen met Quatt, maar dat is mijns inziens onmogelijk. Bespaar jezelf (stook)geld en moeite en vervang je iSense z.s.m. met een T6 (zie mijn eerdere post voor de instructies van Quatt daarvoor).
Quatt lijkt inmiddels in hun FAQ ook afgestapt te zijn met iSense te accepteren/adviseren.

En @Spykie ; ik heb mijn slechte review over Quatt aangepast hoor. Ben uiteindelijk goed geholpen, maar Een slechte review schijnt tegenwoordig bij veel grote bedrijven pas de wake-up-call te zijn... (hoe vervelend ik dat zelf ook vind)
Zo, dat is een fors verschil zeg! Zoals hier al wel eerder gemeld heb ik ook een iSense, maar bij mij functioneert het prima (niet optimaal, maar zeker meer dan goed genoeg).

Ik vraag me dan wel af wat er aan jouw iSense dan zo anders is tov de mijne? Ik zal zo eens dezelfde inzichten uit mijn inzichten delen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqq2QHhSNpfi3oiT7of3q0UOCIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1DogKoheM7SWoEroUx908Ibe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSBUrW3eAtv5CznFr47kHAokJPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/83FrKjc0tfxW1qRH1gLsKMVw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVKtrG6Gor32yCzgP05xaDM3uCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lHfsVTO7xOFtRpSBq91gSpPR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGJc1z-PrrlxRmGx4rRKLyF1PhI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FMOk2Fo0zjheYDVWlfM9WOpX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door WouterB op 08-01-2024 15:57 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Iets heel anders. Gisteravond rond 11 uur was opeens de cv+quatt+CiC uitgevallen. De 4 stopcontacten in het cv hok bleken spanningsloos maar geen enkele stop of aardlekautomaat was uit gegaan. Ik heb nu voorlopig de hele set met een verlengsnoer en verdeelstekker op het stopcontact in de slaapkamer naast het cv hok aangesloten die volgens het schema in de meterkast op dezelfde groep zit aangesloten. Iemand een idee wat hier kan zijn gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stephan2388 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:

[Afbeelding]

Dat is een flink verschil zeg.

Ik zie wel overeenkomsten met de grafieken die @simplemouse vandaag eerder toonde van zijn op turbo ingestelde ketel.

Misschien loont het om ook even te kijken naar minimum vermogen en minimum pompsnelheid, hoe veel de thermostaat wissel ook geholpen heeft. De rol van de ketel is immers veranderd van hoofdverwarming naar bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
WouterB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Zo, dat is een fors verschil zeg! Zoals hier al wel eerder gemeld heb ik ook een iSense, maar bij mij functioneert het prima (niet optimaal, maar zeker meer dan goed genoeg).

Ik vraag me dan wel af wat er aan jouw iSense dan zo anders is tov de mijne? Ik zal zo eens dezelfde inzichten uit mijn inzichten delen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De beste manier om met elkaar te vergelijken, is om alle (relevante) settings van thermostaat, quatt/CiC en CV ketel te delen, dus bv:

- welke versie van de CiC firmware?
- welk merk en type thermostaat? welke firmware? (als je dat laatste kunt vinden)
- welk merk en type CV ketel? (welke firmware als je dat kunt vinden)
- hoe zit CiC aan CV aangesloten (OT of aan/uit)
- instellingen van Quatt (stille modus aan/uit, optimalisatie aan/uit, bedragen bij gas en electra)
- indien bekend door Quatt berekende waardes voor vermogen en stookgrens
- instellingen thermostaat (aantal schakelmomenten, type ingestelde verwarming, hysterese, comfort settings aan/uit, early on aan/uit, optimalisaties aan/uit)
- instellingen CV ketel: brandervermogen, max aanvoertemp, min aanvoertemp, pompsnelheid min/max etc.
- etc.

Een deel zal uit de JSON te halen zijn, een ander deel zul je zelf boven water moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:04:
Iets heel anders. Gisteravond rond 11 uur was opeens de cv+quatt+CiC uitgevallen. De 4 stopcontacten in het cv hok bleken spanningsloos maar geen enkele stop of aardlekautomaat was uit gegaan. Ik heb nu voorlopig de hele set met een verlengsnoer en verdeelstekker op het stopcontact in de slaapkamer naast het cv hok aangesloten die volgens het schema in de meterkast op dezelfde groep zit aangesloten. Iemand een idee wat hier kan zijn gebeurd?
Vocht, slecht gemonteerde bedrading of stiekem toch nog ergens een aardlekschakelaar uit of stop kapot.

Heb je een multimeter en de ervaring om dit zelf uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rat of muis ?
Heel simpel als je zekering niet is aangesprongen en de aardlek ook niets deed en de WCD wel spanningsloos zijn (heb je goed gemeten en met wat?) is er nog maar een andere oorzaak mogelijk, één of beide (Fase en Nul) zijn ergens onderbroken.
dat kan door slechte installatie of door de eerder genoemde muis of rat.
Check maar eerst eens je WCD, ik vermoed dat deze zijn doorgelust, dus eerst kijken bij de WCD waar de leiding binnenkomt en daarna de rest bekijken. (wel eerst de groep spanningsvrij maken uiteraard).
het beste is omdat je dan toch alles los hebt alles losmaken en opnieuw vastmaken.
Ik ga er van uit dat het allemaal massiefe draad is en geen gevlochten kabel betreft.
dan opnieuw gaan meten, gebruik hiervoor een dipol voor en dus geen schroevendraaier met een klein lampje erin (ookwel foutief spanningszoeker genoemd), dit uiteraard weer met spanning.
is het dat niet, moet je kijken of er onderweg zich nog andere lasdozen e.d. in dat systeem bevinden, zeker als het een central dozen systeem is, dus dan in de centrale doos (bijna altijd in het plafond) kijken.
Ga zelf niet in de groepenkast kijken als je daar niet toe bevoegd bent, ik ga gezien je post ervanuit dat je leek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
Kan het zijn dat er een bruine draad niet goed in een lasdop zit? Had ik laatst na een waterkoker en iets teveel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vermoedelijk... maar jij hebt toch maar een paar radiatoren?
Ik weet niet of het dan handig is.
Flow nog steeds 800?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
WouterB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry maar die van jou werkt echt niet goed genoeg. Als jij hier tevreden mee bent dan prima, maar een warmtepomp wat bij deze temperaturen meermaals per dag aan en uit gaat is niet goed. Klopt het is niet optimaal maar goed is het zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGu-_MD8DqAp9ccNZH7mjreOqCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c9Cy2O8525tT6qbNOnAfaggC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Geen probleem bij mij. Gewoon de ketel weer normaal onderhoud gehad

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Vermoedelijk... maar jij hebt toch maar een paar radiatoren?
Ik weet niet of het dan handig is.
Flow nog steeds 800?
Ja, daar let ik op als ik de radiatoren een voor een afstel op de voetventielen. Quatt gaat altijd weer terug naar 800 l/uur na iedere afstelling. Aan de stapjes vermogensopbouw na standby en voordat de compressor aan gaat denk ik te kunnen zien hoeveel hoger de pomp staat in vergelijking met toen alles nog volledig open stond. De datalogger in HA is echt zo nuttig. Nogmaals veel dank aan Marco e.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
olafmol schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Pas wel op dat ze niet (zoals vaak gebeurt) de monteur de CV ketel weer op "maximaal knallen" zet, of een factory reset qua instellingen doet. Als je daar niet scherp op bent moet je niet verbaast opkijken als je CV ketel ineens weer 90C graden water zit te stoken nadat de monteur weer weg is gegaan ;P
Dat viel bij mij gelukkig mee. Wel stond de comfort stand voor tapwater opeens aan. Die maar weer uit gezet

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

medu80 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Sorry maar die van jou werkt echt niet goed genoeg. Als jij hier tevreden mee bent dan prima, maar een warmtepomp wat bij deze temperaturen meermaals per dag aan en uit gaat is niet goed. Klopt het is niet optimaal maar goed is het zeker niet.

[Afbeelding]
Dat is de iSense in combinatie met een te hoge stooklijn (tenminste - dat vermoed ik). De Quatt verwarmt tot +/- .5 boven het setpoint, dan springt de warmtevraag van iSense uit, en gaat dus ook quatt uit. vervolgens koelt het langzaam af tot .5 onder het setpoint, en begint het weer opnieuw. (met deze temperaturen met wat hulp van de CV). Ik ben het met je eens dat het nog wel iets beter kan, maar op zich ben ik al wel tevreden met hoe het nu gaat - al zou ik liever hebben dat de quatt meer rond het setpoint op een lager pitje de temperatuur op peil zou houden ipv doorverwarmen totdat de iSense uitspringt.

Ik sta open voor suggesties hoe het beter kan met de opties die ik heb. :)

[ Voor 3% gewijzigd door WouterB op 08-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
netappie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Ik zie wel overeenkomsten met de grafieken die @simplemouse vandaag eerder toonde van zijn op turbo ingestelde ketel.

Misschien loont het om ook even te kijken naar minimum vermogen en minimum pompsnelheid, hoe veel de thermostaat wissel ook geholpen heeft. De rol van de ketel is immers veranderd van hoofdverwarming naar bijverwarming.
Let wel op dat je de pompcapaciteit niet te laag zet. Ik had m voor enkel CV op 40 staan.
Daardoor bleek bij de 1e vorst vorig jaar de CV niet bij te springen.
In overleg met Quatt op 65 gezet.
Intergas Xtrme 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Benergy5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Let wel op dat je de pompcapaciteit niet te laag zet. Ik had m voor enkel CV op 40 staan.
Intergas Xtrme 30
Heb je het dan over de minimale pompsnelheid of misschien over de maximale aanvoertemperatuur? Want die te laag geeft een CV niet echt ruimte om bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Benergy5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Intergas Xtrme 30
Niet echt mijn specialisme, maar 65 klinkt wat hoog. Ik heb een Xtreme 36 en heb de mijne op 55gr staan. Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Laatst online: 12-09 11:52
Mijn Quatt staat de hele dag al flink te draaien, maar krijgt het huis niet op temperatuur. Het blijft 18,5, terwijl ik 19,5 vraag. Vorige koude periodes (vanaf februari) hier nooit problemen mee gehad... Als ik de thermostaat vervolgens op 21 zet gaat de cv helpen, en is het zo weer op temperatuur. Zal Quatt het warmteverlies van mijn woning naar beneden hebben bijgesteld, of heeft iemand anders nog een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:52
Ik heb de Quatt subsidie zelf geregeld. 18-12 aanvraag ingediend bij RVO, vandaag de brief met de toekenning van de subsidie en dat het geld wordt overgemaakt. Rekening houdend met de vrije dagen van de ambtenaren tijden kerst en jaarwisseling lekker snel rond.

Update 11-1: en de subsidie staat op de rekening

[ Voor 9% gewijzigd door jk-d op 11-01-2024 12:32 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famuitvlugt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-01 22:39
Eind augustus 2023 is bij ons een Quatt warmtepomp geplaatst. Tot begin december heeft ie na tevredenheid gefunctioneerd. Echter van december tot nu toe geen warmte opbrengst meer van de warmtepomp! Zie de inzicht plaatjes. Rondom de ingestelde temperatuur gaat de CiC over op wamtepomp regeling als of er niets aan de hand is. Gevolg temperatuur zakt een halve graad en ze gaan samen weer verder.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYkR6T7joZw8zU8PIKZx69MvIRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHHzWvhwM7Sk1XS47GKGrFMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AtofpqsE00d9XU5KIBzLAHyoHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUFpjFe7XeI1fCmbo8nyY8bt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxNSD3F5GKbhQDuN64_Qqg-PKbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCP5oMOy4sM1l0JtozuAu8eQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmoVAwS5AAeNnwN9dX80SJgXw9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FGFHmluOzVE5NKuv2shg3gzr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlRKeEld6pWmM47BNFBOfP9emso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H7E4v1mbhkplcMUXNiUrCgEB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
famuitvlugt schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:15:
Eind augustus 2023 is bij ons een Quatt warmtepomp geplaatst. Tot begin december heeft ie na tevredenheid gefunctioneerd. Echter van december tot nu toe geen warmte opbrengst meer van de warmtepomp! Zie de inzicht plaatjes. Rondom de ingestelde temperatuur gaat de CiC over op wamtepomp regeling als of er niets aan de hand is. Gevolg temperatuur zakt een halve graad en ze gaan samen weer verder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou snel bellen met Quatt. Geen ticket via de app aanmaken, maar telefonisch contact. Dit is niet goed.

Check ook even of je geen vreemde tarieven in de app hebt ingevoerd met optimalisatie aan. Zou ook best nog kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 08-01-2024 18:36 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
jroz2001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:57:
Mijn Quatt staat de hele dag al flink te draaien, maar krijgt het huis niet op temperatuur. Het blijft 18,5, terwijl ik 19,5 vraag. Vorige koude periodes (vanaf februari) hier nooit problemen mee gehad... Als ik de thermostaat vervolgens op 21 zet gaat de cv helpen, en is het zo weer op temperatuur. Zal Quatt het warmteverlies van mijn woning naar beneden hebben bijgesteld, of heeft iemand anders nog een idee?
Ik heb nu hetzelfde. Het lijkt wel of na iedere update van de firmware van de CiC diezelfde CiC moet worden gereset. Ik heb het wel gedaan door de display van de T6 eraf te halen en de CiC even van stroom af te halen. Had wel effect. Of dat morgen nog zo is, is even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:19
jroz2001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:57:
Hier hetzelfde beeld
Pomp komt niet hoger dan 1350-1400 watt. En 4.1kw warmte
Begrijp niet dat hij de cv niet erbij pakt om ingestelde temperatuur van 19.5 te halen. Blijft hangen tussen 18.5-18.8
Warmte verlies hier 5.8 ingesteld.
Volgens berekeningen net voldoende.

Water temp komt niet hoger dan 30 graden.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:28
berrieberrie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Hier hetzelfde beeld
Begrijp niet dat hij de cv niet erbij pakt om ingestelde temperatuur van 19.5 te halen. Blijft hangen tussen 18.5-18.8
Zojuist ticket ingeschoten of mijn warmteverlies van 3kW niet wat laag is. Quatt staat nu al bijna 48 uur op 1800W (4500W thermisch) te stampen en krijgt er amper 0.2 graad erbij (vraag 21, ruimte 20)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
even alles uit zetten, kijk in de TS onder handleiding cv vervangen, daar vind je hoe je het moet uitzetten. dan even wachten en hele zaakje weer aanzetten.
in de tijdstip van je schermen staat de Quatt gewoon uit.
na het uit en aanzetten dan je thermostaat circa 0,5 graad boven de huidige temperatuur zetten, zodat je geen boost gaat krijgen via de CV.
Omdat je water is gewoon op temperatuur, dus zou de Quatt gewoon moeten opstarten.
lukt dat nog steeds niet, dan het nog een keer proberen, hou circa 5 min tussen uit en aan zetten.
anders een ticket bij Quatt aanmaken.
welke Thermostaat gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
berrieberrie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Hier hetzelfde beeld

Water temp komt niet hoger dan 30 graden.
vandaag een piek gehad van boven de 1.700W, dus hij kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Laatst online: 12-09 11:52
Zowaar zie ik dat de Quatt nu weer 1,7 kwh verbruikt. Heeft hij de hele dag niet gedaan. Alsof ze meelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
MacD007 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:58:
[...]

vandaag een piek gehad van boven de 1.700W, dus hij kan het wel.
Hier kan hij uren / dagen achter elkaar op 1700w blijven draaien deze dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Toby-Wan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Zojuist ticket ingeschoten of mijn warmteverlies van 3kW niet wat laag is. Quatt staat nu al bijna 48 uur op 1800W (4500W thermisch) te stampen en krijgt er amper 0.2 graad erbij (vraag 21, ruimte 20)
Dan zou hij echt de ketel bij moeten schakelen als het zelf niet lukt, vreemd dat de cic die zelf niet ziet, zou los moeten staan van je ingestelde warmteverlies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
[...]

Controleer even of ze allemaal goed ontlucht zijn en of de waterdruk goed is. Soms wil er ook lucht blijven hangen in hoge leidingen.

Met waterzijdig inregelen in geval van een warmtepomp moet je opletten dat je het niet te dicht zet. De ouderwetse manier werkt niet meer bij deze flow.

Begin met alle radiatoren vol open en meet alle aanvoer en retour temperaturen (noteren).
.
Vervolgens ga je de radiator met de hoogste retourtemperatuur iets knijpen met het stelventiel of met de ouderwetse draaiknop (kan 2x rond, per kwartslag is handig).

Wacht nu een kwartier tot een half uur (met veel radiatoren) en ga alles opnieuw meten en opschrijven.

De balans is nu als het goed is veranderd en stel nu weer de radiator die het koudst relour stuurt om daar de flow te verminderen waarbij de andere radiatoren dus weer iets meer krijgen.

Zo ga je door totdat het allemaal dicht bij elkaar in de buurt zit. Dan is het systeem in balans met minimale weerstand.

Eventueel kan je slaapkamers natuurlijk nog wat verder knijpen als je daar minder warmte wilt, maar je kan daar ook de ideale stand aanhouden op het stelventiel of met een streepje op de ouderwetse knop en de radiator dicht draaien wanneer je gaat slapen of een ruimte structureel niet gebruikt.

De balans tussen de andere radiatoren blijft dan goed terwijl je de ruimte wel kan verwarmen op de juisfe flow als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, dat ziet er niet okay uit. Heel snel gaan bellen met Quatt, dus geen chat of ticket inschieten.

Je zou in de tussen tijd de boel even uit kunnen zetten en opnieuw aan.

Ps, niet iedereen kijkt iedere dag de Quatt app, maar in jouw geval zou ik het voor alle zekerheid even dagelijks in de gaten blijven houden. En niet te lang afwachten...

@MacD007 weet jij of we een bepaalde opstart volgorde moeten hanteren? Ik kan nergens in een handleiding een opstart volgorde vinden, of zou dat niets uitmaken?
verguldebarman schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:45:
Ik zat me net te bedenken, is er een bepaalde herstart volgorde? Zowel voor uit- als aanzetten?

Is dit logisch?

Uitzetten:
1. Quatt hybrid
2. CIC
3. thermostaat
4. cv ketel

Aanzetten:
1. thermostaat
2. cv ketel
3. Quatt hybrid
4. CIC

Ik heb gezocht in verschillende handleidingen van Quatt, maar niks gevonden....

[ Voor 9% gewijzigd door verguldebarman op 08-01-2024 19:24 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.