Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.
Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Hier sinds eind 2023 quatt eigenaar. Product werkt naar behoren, volgens de besparingen in hun app naar verwachting volgend jaar terugverdiend (met hele lage elec en gasprijzen). Product heeft bij mij gedaan wat het zou moeten doen, namelijk mijn woning warm houden. Voor mij was het een spannende, gezien mijn woning. Maar het werk zeer goed. Veel comfortabeler dan voorheen met cv. Maar zoals meerder al zeggen, er zijn teveel beloftes gedaan en dat is jammer. Quatt is slim begonnen met een mooi frontje, maar dat is toch ook wel het enige wat 'slim' is, voor de rest is het een domme omgekeerde koelkast. Mijn installatie was zo simpel als het maar kon. Buiten tegen de gevel, 2 meter hoger door de muur boren en aansluiten op de CV.
Verhalen die je hier veelal terugleest zijn de ietwat complexere installatie, waar ze of niet aan willen beginnen, of ergens tijdens installatie tegenaan lopen en als je dan een probleem hebt lijkt het heel moeilijk om contact met ze te krijgen (maar een eerlijk kritisch verhaal op LinkedIn met de hippe CEO getagd wil wel eens helpen).
Ondertussen worden door een paar slimme koppen hier iets moois gebouwd, waarbij alle beloofde slimmigheden wel lijken te kunnen.
Ook zijn er hier (bij een bepaalde serie) klanten die last hebben van een vervelend geluid, wat niet echt serieus genomen is of niet echt wordt opgelost. Veel discussies ook over resonantie (veelal bij plaatsing dakkapellen of aan de muur). Maar ik denk dat dit laatste bij elke warmtepomp een issue is.
Heb je een redelijke eenvoudige installatie, een redelijk goed geïsoleerde woning met goede warmteafgifte dan kan een Quatt echt wel iets voor je zijn. Zoek je veel instelmogelijkheden en vertrouw je op de community hier dan kan OpenQuatt zeker iets zijn om te volgen.
Mijn advies zou zijn om met minstens 3 partijen in gesprek te gaan, daar alle wensen en eisen neerleggen en dan hun antwoorden naast elkaar te leggen en dan pas de knoop door te hakken.
Hier ben je wel aan een goed adres voor vragen of advies, veel behulpzame (en terecht) kritische klanten. Succes!
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245