• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:18
Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Precies! Vandaar ook de vraag, het is altijd makkelijker om een bericht te schrijven als het effe niet loopt, ik vind de techniek bij Quatt namelijk wel een goed iets.
de techniek van een warmtepomp is niets nieuws onder de zon (omgedraaide koelkast etc.). enige dat Quatt zelf maakt aan de buitenunit is het frontje met hun naam erop, de rest komt gewoon met boot uit china (net als vele andere merken overigens)

de techniek die Quatt wel zelf ontwerpt/maakt, staat bekend om vertragingen en beloften of veel die laat of niet nagekomen worden. All-electric, heat charger, boost functie, chill, ze zijn er allemaal aan ten prooi gevallen.
Wellicht dat iemand nog weet hoe de integratie via Home Assistant is en welke opties daar zijn? Loopt dat allemaal via de cloud of is er ook een lokale mogelijkheid zoals een modbus oid?
home assistent is best mooi, meer voor de overzichten, voor echte controle moet je bij OPenQuatt zijn:
leejoow in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 24-06-2026 16:03 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:29
Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Precies! Vandaar ook de vraag, het is altijd makkelijker om een bericht te schrijven als het effe niet loopt, ik vind de techniek bij Quatt namelijk wel een goed iets.

Wellicht dat iemand nog weet hoe de integratie via Home Assistant is en welke opties daar zijn? Loopt dat allemaal via de cloud of is er ook een lokale mogelijkheid zoals een modbus oid?
Je kunt met de homeassistant integratie ook alles instellen wat je met de Quatt App kan instellen op je telefoon. Sommige dingen lopen via de cloud maar andere sensoren kunnen lokaal uitgelezen worden via een JSON feed die de CiC publiceert.

Daarnaast is er ook nog OpenQuatt die nu met bestaande hardware maar binnenkort specifiek hiervoor gemaakte hardware door @leejoow en partner :D

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 18:45

Dr0ppFTW

Never be clever

Nickvdwaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.

Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Grappig dat jij de vraag net stelt, ik ben in precies dezelfde positie als jij, morgen een gesprek met Quatt and De warmte. Tevens overweeg ik nog een lokale installateur die dan een saai grijs kastje installeert.

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03:38
Update n.a.v. mijn klachten bij Quatt over het uitblijven van (in mijn geval op schrift beloofde werkende functionaliteit) v.w.b. de koppeling Chill en All-E + het langdurig uitstellen van de boostfunctie.

Gisteren ben ik gebeld door iemand van kwaliteit, samen met de productmanager.

Deze hebben mij in het gelijk gesteld en bedankt dat ik dit aanhangig heb gemaakt. De brief/ingebrekestelling heeft extra druk op de ketel (leuke woordspeling :) ) gegeven, dit noemde Quatt uit zichzelf. Hierdoor moesten ze iets gaan doen met de boilerfunctie en geadverteerde Chill/boiler koppeling. De reden dat dit niet is gelukt, komt doordat ze - zoals hun uitlegden - enorm druk waren met de uitrol van de Chill. Dat het steeds maar uitstellen van beloofde functies iets doet met vertrouwen, erkenden ze ook. Ze beloven dat de Boost functie sowieso in juli 2026 moet gaan lukken en voor de koppeling Chill / All-E is dit voor einde zomer met als richtdatum eind augustus. Ook beloven ze scherper en proactiever te communiceren als eerder gecommuniceerde data niet worden gehaald met een duidelijk tijdspad.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op welke hybride warmtepomp we willen laten installeren. Qua product spreekt Quatt mij erg aan, maar als ik de berichten op dit forum lees, krijg ik toch de indruk dat er rondom het product zelf nog het nodige te verbeteren valt.

Wat zijn jullie ervaringen met Quatt? Op dit moment neig ik steeds meer naar een oplossing van Daikin of soortgelijks...
Zoals gezegd het ligt aan wie je het vraagt, in mijn geval ben ik ook gezwicht voor de mooie verkooppraat en installatie onderdelen. Dat alles in één keer goed gaat is echt afhankelijk van de voorbereiding, zorg dat ze langskomen en jou situatie hebben gezien. Want als er iets niet goed gaat is de communicatie met Quatt ontzettend moeilijk, ik heb nu meerdere contactpersonen gehad en elke keer moet je weer uitleggen wat er fout ging of wat het probleem is. Als je zelf belt krijg je altijd iemand anders aan de lijn (want geen directe nummers) en moet je dus geluk hebben dat je contactpersoon aanwezig is. Beloftes van terugbellen oid zijn ze in mijn geval letterlijk nooit nagekomen (van de 3x).
Reageren op mails doen ze in mijn geval eens in de week.

Monteurs die hier destijds geweest zijn maakten ook niet echt reclame voor hun eigen product, want als er iets stuk is ben je altijd afhankelijk van Quatt en daar hebben ze misschien een punt. Met mijn ervaring tot nu toe ben ik daar wel ontzettend bang voor in de toekomst.

Nu kan er natuurlijk overal iets fout gaan en daar kan ik best begrip voor hebben, maar dan gaat het erom hoe ze dat afhandelen, maar ze plannen gewoon alles vol dus op korte termijn een oplossing kunnen ze gewoon niet bieden.

My 2 cents.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:11
Kaaspeer90 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Die Quick connectors hebben geen fittingen voor dikwandig stalen buizen.

Je kan altijd kijken of je een stukje dikwandig staal kan (laten) vervangen voor 15mm koper of iets vergelijkbaars, mits je daar de ruimte voor hebt. hier komt vanmiddag ook iemand langs om een stukje dikwandig voor koper te vervangen. Helaas zit elke loodgieter voorlopig volgeboekt met airco installaties dus als je het laat doen kan je een tarief verwachten die een kleine klus aantrekkelijK maakt…

Als je het zelf wilt doen, voor dikwandig staal heb je speciale fittingen nodig om te knellen, maar die levert quatt niet standaard. Die kan je prima bij warmteservice oid krijgen.
Daar zijn speciale ringen voor te krijgen, die heb ik een tijdje geleden hier ook al gepost. Vaak van het merk Bonfix nylon knelring dikwandig, in diverse diameters te krijgen, 15, 22, 28 mm. (en andere)
Deze ringen komen in de plaats van de normale ringen en daarmee kun je dus ook prima dikwandige stalen leidingen mee knellen.
Hier een voorbeeld link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nNYBCAVyJRFrQNBKdiSDdkP42U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oHPhvfybRGKen8v3vo0wWegM.png?f=user_large

• Jan-tweak

Helaas klopt het dat je hier veel klachten hoort en zeker is dat Quatt hier nog een behoorlijke weg te gaan heeft.
Aan de andere kant, ik ben een van de vroege vogels die eentje besteld heeft toen er nog niet eens een echt model aanwezig was, dus die van mij hangt er al een behoorlijk tijdje en had nog lager gehangen als het toen met mij wat beter was gegaan, dus moest ik noodgedwongen eea nog uitstellen, heb ik slechts 1 keer, en dat was eigenlijk op de dag van de installatie, ze waren toen net om 9 uur s’avonds vertrokken, dat het mis is gegaan. De avond laat nog telefonisch met de support ruim 30 minuten gesproken, probleem bleek echter lastig ( achteraf bleek ik de eerste te zijn met dit type ketel en uitvoering ) de volgende dag stonden de zelfde monteurs weer voor de deur en met ondersteuning van support werdt het opgelost.
Daarna loopt dat ding zonder storing en heeft mij al heel wat kubs gas bespaard, gezien de prijs toen, netto van nog geen 1600 euro heeft deze zich dus al dubbel en dwars terugverdiend.
Een Chill is ondertussen ook besteld.
Ik heb ook meerdere kennissen geholpen met hun Quatt’s en die zijn zonder uitzondering gewoon dik tevreden. 😊
Dus ja er zijn soms problemen maar bedenk ook dat achter elke mogelijk niet perfecte installatie er talosse zijn waar het gewoon prima werkt, alle die zie en hoor je dus niet.
Daarmee wil ik zeker niet aangeven dat de hier genoemde zaken overdreven of onjuist zouden zijn, alleen is dat dus niet het hele verhaal.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:17

Hier sinds eind 2023 quatt eigenaar. Product werkt naar behoren, volgens de besparingen in hun app naar verwachting volgend jaar terugverdiend (met hele lage elec en gasprijzen). Product heeft bij mij gedaan wat het zou moeten doen, namelijk mijn woning warm houden. Voor mij was het een spannende, gezien mijn woning. Maar het werk zeer goed. Veel comfortabeler dan voorheen met cv. Maar zoals meerder al zeggen, er zijn teveel beloftes gedaan en dat is jammer. Quatt is slim begonnen met een mooi frontje, maar dat is toch ook wel het enige wat 'slim' is, voor de rest is het een domme omgekeerde koelkast. Mijn installatie was zo simpel als het maar kon. Buiten tegen de gevel, 2 meter hoger door de muur boren en aansluiten op de CV.

Verhalen die je hier veelal terugleest zijn de ietwat complexere installatie, waar ze of niet aan willen beginnen, of ergens tijdens installatie tegenaan lopen en als je dan een probleem hebt lijkt het heel moeilijk om contact met ze te krijgen (maar een eerlijk kritisch verhaal op LinkedIn met de hippe CEO getagd wil wel eens helpen).

Ondertussen worden door een paar slimme koppen hier iets moois gebouwd, waarbij alle beloofde slimmigheden wel lijken te kunnen.

Ook zijn er hier (bij een bepaalde serie) klanten die last hebben van een vervelend geluid, wat niet echt serieus genomen is of niet echt wordt opgelost. Veel discussies ook over resonantie (veelal bij plaatsing dakkapellen of aan de muur). Maar ik denk dat dit laatste bij elke warmtepomp een issue is.

Heb je een redelijke eenvoudige installatie, een redelijk goed geïsoleerde woning met goede warmteafgifte dan kan een Quatt echt wel iets voor je zijn. Zoek je veel instelmogelijkheden en vertrouw je op de community hier dan kan OpenQuatt zeker iets zijn om te volgen.

Mijn advies zou zijn om met minstens 3 partijen in gesprek te gaan, daar alle wensen en eisen neerleggen en dan hun antwoorden naast elkaar te leggen en dan pas de knoop door te hakken.

Hier ben je wel aan een goed adres voor vragen of advies, veel behulpzame (en terecht) kritische klanten. Succes!

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• Jan-tweak
clubeddie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Hier sinds eind 2023 quatt eigenaar. Product werkt naar behoren, volgens de besparingen in hun app naar verwachting volgend jaar terugverdiend (met hele lage elec en gasprijzen). Product heeft bij mij gedaan wat het zou moeten doen, namelijk mijn woning warm houden. Voor mij was het een spannende, gezien mijn woning. Maar het werk zeer goed. Veel comfortabeler dan voorheen met cv. Maar zoals meerder al zeggen, er zijn teveel beloftes gedaan en dat is jammer. Quatt is slim begonnen met een mooi frontje, maar dat is toch ook wel het enige wat 'slim' is, voor de rest is het een domme omgekeerde koelkast. Mijn installatie was zo simpel als het maar kon. Buiten tegen de gevel, 2 meter hoger door de muur boren en aansluiten op de CV.

Verhalen die je hier veelal terugleest zijn de ietwat complexere installatie, waar ze of niet aan willen beginnen, of ergens tijdens installatie tegenaan lopen en als je dan een probleem hebt lijkt het heel moeilijk om contact met ze te krijgen (maar een eerlijk kritisch verhaal op LinkedIn met de hippe CEO getagd wil wel eens helpen).

Ondertussen worden door een paar slimme koppen hier iets moois gebouwd, waarbij alle beloofde slimmigheden wel lijken te kunnen.

Ook zijn er hier (bij een bepaalde serie) klanten die last hebben van een vervelend geluid, wat niet echt serieus genomen is of niet echt wordt opgelost. Veel discussies ook over resonantie (veelal bij plaatsing dakkapellen of aan de muur). Maar ik denk dat dit laatste bij elke warmtepomp een issue is.

Heb je een redelijke eenvoudige installatie, een redelijk goed geïsoleerde woning met goede warmteafgifte dan kan een Quatt echt wel iets voor je zijn. Zoek je veel instelmogelijkheden en vertrouw je op de community hier dan kan OpenQuatt zeker iets zijn om te volgen.

Mijn advies zou zijn om met minstens 3 partijen in gesprek te gaan, daar alle wensen en eisen neerleggen en dan hun antwoorden naast elkaar te leggen en dan pas de knoop door te hakken.

Hier ben je wel aan een goed adres voor vragen of advies, veel behulpzame (en terecht) kritische klanten. Succes!
Mooi verhaal en volgens mij een prima hulp voor die nog aan het zoeken zijn.
Top en bedankt 🙏

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-07 08:41
Helemaal eens met verhaal #clubeddie. Bij mij op een dakkapel geplaatst paar jaar geleden en werkt prima. Andere aanbieders gaven aan dat ik een duur en groot buffervat nodig had. Dat leek me zinloos (met paar honderd liter per uur is zo’n vat zo gevuld).

Het is jammer dat Quatt niet slim is gemaakt. Maar goed, mijn CV ketel keek ik ook nooit naar om.

prima waar voor mijn geld.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-07 21:46
Zelfde verhaal bij mij, maar mijn Quatt is recent geinstalleerd.

Ik heb offertes opgevraagd bij veel partijen in de buurt, maar ik kreeg er jeuk van dat elke leverancier iets anders aan me wilde verkopen. Vrijwel elke cowboy op de markt levert WeHeat warmtepompen, maar bij 4 partijen kreeg ik 4 totaal verschillende kostenplaatjes. De een zei dat een Flynt voldoende was voor mijn huis, de ander zei weer dat ik absoluut het vermogen van de Blackbird nodig had, buffervaten, nieuw leidingwerk, you name it ik heb het allemaal gehoord. Aangezien niemand het met elkaar eens was, wist ik ook niet wie ik kon vertrouwen.

Daar kwam Quatt, die al met al ongeveer 2000 euro goedkoper was na subsidie dan de goedkoopste leverancier van WeHeat. Hun basis installatie was qua plaatsing nagenoeg identiek als de andere leveranciers. De hybrid duo is met twee toch vrij grote apparaten wellicht niet de meest esthetische oplossing, maar doordat ze in serie geschakeld zijn lost het bij mij het geneuzel over vermogen ook meteen op. Gezien de prijs neem ik een wat tragere klantenservice op de koop toe.

Ik heb dit voorbeeld al een paar keer hier genoemd, maar mijn ouders hebben een warmtepomp van Bosch, maar die is ook niet zaligmakend. Ze hebben een fantastische lokale leverancier die echt heel goed met ze mee denkt, maar de beste man is totaal afhankelijk van Bosch voor onderdelen en die zijn weer zo traag als maar kan.

Toegegeven ik laat me ook af en toe meeslepen door het geklaag op dit forum, maar als ik even stil sta bij mijn eigen situatie valt eea echt wel mee. Als je Quatts beloftes over slimme aansturing e.d. even achterwege laat en het gewoon beoordeelt als een warmtepomp die doet wat het moet doen, dan is quatt qua prijs / kwaliteit dik in orde.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

Er is al veel over gezegd, kijk naar het basis product en dan is het best ok. Met homeassistant kun nog her en der wel wat tweaks toevoegen. OpenQuatt beloofd mooie extra features.
Alle beloftes moet je in duidleijke taal zwart op wit vragen en zelfs dan proberen ze zich er onderuit te wringen. Pin je ook niet vast op AE of de chill want voor je het weet zeggen ze opeens dat het niet meer kan. Of laat ook dat van te voren zwart op wit zetten.

Ik wacht nu al 4 maanden op terugbetaling van de 99 euro die ik aanbetaald heb voor de AE welke uiteindelijk dus door Quatt werd afgeblazen. Herhaaldelijk gebeld en herhaaldelijk is beloofd dat het binnen een week wordt overgemaakt.......

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:48

Zoals je ziet zijn de meningen en ervaringen zeer divers. Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik ben zeer tevreden. Hybride op een nu wat overbemeten, vrij simpel maar degelijk radiatorsysteem. In maart na twee jaar weer een evaluatie gemaakt:

https://mickelmoen.nl/evaluatie-tweede-jaar-quatt/

Berekening toen: terugverdientijd 3 jaar en 10 maanden.

Gisteren is de Chill aangesloten. Nu al erg enthousiast:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85575520

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:28
Hier de chill een tijdje, werkt prima, woonkamer is goed koel.

Ik zag alleen vandaag wel dat de cv leidingen op zolder condenseren. Zelfs zo erg dat het overal af druppelt. Hebben meer mensen dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwZzo5kwu3TxfYLqPMbr2YdFa8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSfO4JzJS6sn1Y4tQCFbVOIy.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
HBO88 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:23:

Ik zag alleen vandaag wel dat de cv leidingen op zolder condenseren. Zelfs zo erg dat het overal af druppelt. Hebben meer mensen dit?

[Afbeelding]
In het Chill forum waarschuwde @jj85 hier al voor...

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85575594

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 26-06-2026 22:37 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Jan-tweak

[Afbeelding]
Dat zou eigenlijk betekenen dat die leidingen koud worden? Is dat niet een beetje vreemd bij een Chill, die leidingen zouden toch warm moeten worden.

• Toby-Wan
Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:03:
[...]

Dat zou eigenlijk betekenen dat die leidingen koud worden? Is dat niet een beetje vreemd bij een Chill, die leidingen zouden toch warm moeten worden.
De retour wordt warm, maar de aanvoer juist koud

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan

[Afbeelding]
Gelukkig is dit meerlagenbuis
Heb je ergens nog stalen leidingen? Zo ja, check daar ook even.. Die kunnen & mogen dit absoluut niet hebben..

Zou ticket inschieten en veel foto's, app & json screenshots. als dit leidt tot enige roest op stalen leidingen dan zou ik rechtsbijstand bellen..
Zou verwachten dat Quatt over dauwpunt bewaking heeft nagedacht..

• Mickel moen
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:15:
[...]

Gelukkig is dit meerlagenbuis
Heb je ergens nog stalen leidingen? Zo ja, check daar ook even.. Die kunnen & mogen dit absoluut niet hebben..

Zou ticket inschieten en veel foto's, app & json screenshots. als dit leidt tot enige roest op stalen leidingen dan zou ik rechtsbijstand bellen..
Zou verwachten dat Quatt over dauwpunt bewaking heeft nagedacht..
Dit lijkt mij veel te kort door de bocht.

In het Chill draadje ben ik ook op de foto van @HBO88 ingegaan.

Ik heb toen mijn actuele gegevens gepost waar @jj85 toen een overzicht inclusief Dauwpunt per kamer van gemaakt heeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psgCuIooLPdsPezGzWG155dc_do=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J9Wd8tDMVDJf4TGuIQqmyD7i.jpg?f=user_large

Dit alles bij een watertemperatuur van 21,52°C

Je hebt het over dauwpuntbewakng. Wel als Quatt dat per ruimte zou willen doen, dan zou dit per ruimte gemonitord moeten worden. In de ruimte waar de Chill staat heeft het niet zoveel zin, want die wordt door de Chill zelf al gedroogd.

Mijn conclusie is, dat de zolder van @HBO88 dermate vochtig is, dat dit zich nu voordoet.

Dus de zolder drogen. Dat kan met een ontvochtiger.

Afhankelijk van de kenmerken van het huis, mag je ook verwachten, dat de Chill juist zorgt voor een betere vochthuishouding voor het gehele huis. De gemiddelde luchtvochtigheid zal dalen met iedere bak water die je leegt. Dit kan echter wel best lang duren en je bent vele bakken water verder. Maar het loont.

Ik constateerde een paar jaar geleden ook, dat de luchtvochtigheid in mijn huis eigenlijk te hoog was. Met name in de herfst. Uiteindelijk de oorzaak gevonden. (Wasmachine en condensdroger op de overloop) Een ontvochtiger gekocht en deze tijdens de draaiuren van de wasmachine en droger mee laten lopen. De vochtbalans in het gehele huis verbeterde structureel. Heeft wel geruime tijd geduurd. Vocht gaat overal inzitten. Wanden, boeken!, meubels stoffering enz.

Kortom om nu meteen Quatt maar te beschuldigen. Ik denk dat de Chill hier eerder de boodschapper is van een ander probleem. Een te vochtige zolder.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49

[Afbeelding]
Ik gok dat je zolder extreem warm was. In die omstandigheden kan er maar weinig vocht in de lucht en slaat het normaal gesproken dus overal neer, maar met een koudere aanvoerleiding op die buizen.

De vraag is natuurlijk hoe vaak dit voor komt. De zolder is de plek waar warmte vanzelf naartoe gaat, dus daar zal condensatie als eerste een probleem worden. Was het de eerste keer en heb je dit met 30 graden buiten niet, dan is het mischien niet zo'n ramp.

Als het daar extreem warm is, dan kan een simpele mobiele airco op een voorzolder ook helpen om de ophoping van vocht en warmte weg te krijgen. Met een open trapgat valt de afgekoelde lucht dan grotendeels naar beneden, waardoor het aanzuigende effect vooral de warme natte lucht naar buiten blaast. Veel woningen hebben een afvoer voor de droger en een dakpijpje aanleggen hoeft ook niet duur te zijn. Als er haast bij is, kan het ook via een dakraam. Niet de mooiste oplossing, maar wel lekker snel te regelen.

Een andere optie is om die buizen even te isoleren als het heel plaatselijk is. Dat haal je zo bij de bouwmarkt.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-07 13:50
Mickel moen schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Dit lijkt mij veel te kort door de bocht.

In het Chill draadje ben ik ook op de foto van @HBO88 ingegaan.

Ik heb toen mijn actuele gegevens gepost waar @jj85 toen een overzicht inclusief Dauwpunt per kamer van gemaakt heeft. [Afbeelding]

Dit alles bij een watertemperatuur van 21,52°C

Je hebt het over dauwpuntbewakng. Wel als Quatt dat per ruimte zou willen doen, dan zou dit per ruimte gemonitord moeten worden. In de ruimte waar de Chill staat heeft het niet zoveel zin, want die wordt door de Chill zelf al gedroogd.

Mijn conclusie is, dat de zolder van @HBO88 dermate vochtig is, dat dit zich nu voordoet.

Dus de zolder drogen. Dat kan met een ontvochtiger.

Afhankelijk van de kenmerken van het huis, mag je ook verwachten, dat de Chill juist zorgt voor een betere vochthuishouding voor het gehele huis. De gemiddelde luchtvochtigheid zal dalen met iedere bak water die je leegt. Dit kan echter wel best lang duren en je bent vele bakken water verder. Maar het loont.

Ik constateerde een paar jaar geleden ook, dat de luchtvochtigheid in mijn huis eigenlijk te hoog was. Met name in de herfst. Uiteindelijk de oorzaak gevonden. (Wasmachine en condensdroger op de overloop) Een ontvochtiger gekocht en deze tijdens de draaiuren van de wasmachine en droger mee laten lopen. De vochtbalans in het gehele huis verbeterde structureel. Heeft wel geruime tijd geduurd. Vocht gaat overal inzitten. Wanden, boeken!, meubels stoffering enz.

Kortom om nu meteen Quatt maar te beschuldigen. Ik denk dat de Chill hier eerder de boodschapper is van een ander probleem. Een te vochtige zolder.
De dauwpunttemperatuur lag gisteren de hele dag boven de 20 graden, en zelfs best lang boven de 22 graden, bij het weerstation het dichtst bij mij in de buurt. Om nu meteen te zeggen dat @HBO88 zijn vochthuishouding niet op orde heeft....

Het gaat hopelijk niet zo vaak tegen de 40 graden zijn, dus net pech voor Quatt dat de gekozen watertemperatuur net te laag is voor deze dagen. Van de andere kant, er hangt een temperatuur sensor aan de buiten unit, kun je best wel iets mee doen om dan de watertemperatuur iets hoger in te stellen.

PVoutput

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:05
netappie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:18:
[...]

Ik gok dat je zolder extreem warm was. In die omstandigheden kan er maar weinig vocht in de lucht en slaat het normaal gesproken dus overal neer, maar met een koudere aanvoerleiding op die buizen.
Het is andersom. Warme lucht kan juist heel veel vocht bevatten. Maar zodra het een koud oppervlak tegenkomt dan gaat het condenseren.
Een andere optie is om die buizen even te isoleren als het heel plaatselijk is. Dat haal je zo bij de bouwmarkt.
enkel effectief als het dampdichte isolatie is. Anders gaat het vocht alsnog naar binnen

• Mickel moen
s020506 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:40:
[...]

De dauwpunttemperatuur lag gisteren de hele dag boven de 20 graden, en zelfs best lang boven de 22 graden, bij het weerstation het dichtst bij mij in de buurt. Om nu meteen te zeggen dat @HBO88 zijn vochthuishouding niet op orde heeft....

Het gaat hopelijk niet zo vaak tegen de 40 graden zijn, dus net pech voor Quatt dat de gekozen watertemperatuur net te laag is voor deze dagen. Van de andere kant, er hangt een temperatuur sensor aan de buiten unit, kun je best wel iets mee doen om dan de watertemperatuur iets hoger in te stellen.
We hebben nu te maken met extremen. Dan komen zaken te voorschijn, waar je anders geen weet en ook geen last van had. Bijvoorbeeld met betrekking tot de vochthuishouding in jouw huis. Dan is de Chill eerder de boodschapper dan de veroorzaker.

Maar wellicht is er een mogelijkheid om in de software/app een minimum in te stellen watertemperatuur in te bouwen. Zoals dat nu ook voor verwarmen kan. Dan kan dit naar wens geregeld worden.

Wat mij betreft mag deze namelijk wel lekker laag vanwege de mogelijkheid om hiermee ook de temperatuur elders in het huis wat omlaag te brengen. Hier had ik niet veel van verwacht, maar ik ben verrast. Kom ik morgen op terug. Wil ook nog even de meetgegevens van vandaag.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:53
joosie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:46:
Misschien interessant voor iemand hier:

Je krijgt toegang tot een exclusieve korting op alle producten van Quatt (met uitzondering van Quatt Care). Gebruik hiervoor de Exclusieve Tweakers kortingscode:
QTT-TWK-200X 

Deze korting van €200 is niet geldig in combinatie met andere kortingen of aanbiedingen, alleen geldig op de actuele prijs en als je jouw adviesafspraak uiterlijk 30 september 2026 aanvraagt.
Ik dacht om eens een offerte aan te vragen, had deze code ook in de mail. Maar kan hem helemaal nergens invoeren. Weet iemand waar dat zou moeten? Plus, ik kan alleen maar een offerte aanvragen met een buitenunit, terwijl ik die al heb...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-07 13:50
Mickel moen schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:10:
[...]

We hebben nu te maken met extremen. Dan komen zaken te voorschijn, waar je anders geen weet en ook geen last van had. Bijvoorbeeld met betrekking tot de vochthuishouding in jouw huis. Dan is de Chill eerder de boodschapper dan de veroorzaker.

Maar wellicht is er een mogelijkheid om in de software/app een minimum in te stellen watertemperatuur in te bouwen. Zoals dat nu ook voor verwarmen kan. Dan kan dit naar wens geregeld worden.

Wat mij betreft mag deze namelijk wel lekker laag vanwege de mogelijkheid om hiermee ook de temperatuur elders in het huis wat omlaag te brengen. Hier had ik niet veel van verwacht, maar ik ben verrast. Kom ik morgen op terug. Wil ook nog even de meetgegevens van vandaag.
Quatt kennende gaat die instelling er niet komen. Het moet gewoon altijd goed werken, Henk en Ingrid hoeven alleen meer de temperatuur in te stellen (vindt Quatt). Netjes zou zijn als je die mee laat bewegen met de buitentemperatuur, maar dat is weer risicovol als de buitenunit vol in zon hangt. Mijn gok is dat die watertemperatuur naar 25 graden ofzo gaat.

En je vochthuishouding kan goed zijn, maar met dit weer schiet de RV omhoog. Kan niemand wat aan doen. Maar dan lijkt mij de Chill meer de veroorzaker dan de boodschapper.

Ben benieuwd naar de koelprestaties. Over vloerkoeling wisselen de meningen, dus of koelen met radiatoren echt werkt, zal mij benieuwen.

PVoutput

• Jan-tweak
Toby-Wan schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:07:
[...]

De retour wordt warm, maar de aanvoer juist koud
oke, ja dat klopt, maar zo koud dat je onder het dowpunt komt ? want dat had ik namelijk niet verwacht (en dat ook nog op zolder met te verwachten hoge temperaturen) en dus je retour is de bovenste leiding.
stel het was daar 35 gr. met 65% rel. luchtvochtigheid kom je uit op een dowpunt van 27,4 gr.
Als ik even kijk wat mijn watertemperatuur(uit) is ligt deze rond de 30 gr., nu zit daar helaas nog geen Chill tussen. wat voor watertemperatuur uit had @HBO88 ?

[ Voor 39% gewijzigd door Jan-tweak op 27-06-2026 17:25 ]

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:28
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:05:
[...]

oke, ja dat klopt, maar zo koud dat je onder het dowpunt komt ? want dat had ik namelijk niet verwacht (en dat ook nog op zolder met te verwachten hoge temperaturen) en dus je retour is de bovenste leiding.
stel het was daar 35 gr. met 65% rel. luchtvochtigheid kom je uit op een dowpunt van 27,4 gr.
Als ik even kijk wat mijn watertemperatuur(uit) is ligt deze rond de 30 gr., nu zit daar helaas nog geen Chill tussen. wat voor watertemperatuur uit had @HBO88 ?
Dit was mijn temperatuur uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beTrRGBVOk5bkMMUFqT2SWi4fA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUr1dODh2gpZYj8eeMonJ0k5.jpg?f=fotoalbum_large

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:16

[Afbeelding]
Oeps... Dit wil je natuurlijk niet. Hier heeft afgelopen dagen de Quatt in de koelmodus gestaan en gezien dat ik ook wel eens een natte leiding had. Maar dat was bewust gedaan doordat ik de beveiliging voor het dauwpunt had uitgezet om flipperen van de compressor te voorkomen. Beter een natte leiding dan een schakelende compressor :) Heeft Quatt wel een luchtvochtigheids meter ergens zitten in de Chill? Mocht dit niet zo zijn, dan loop je een behoorlijk risico om condenstatie op de leidingen.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
jj85 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Het is andersom. Warme lucht kan juist heel veel vocht bevatten. Maar zodra het een koud oppervlak tegenkomt dan gaat het condenseren.

[...]
enkel effectief als het dampdichte isolatie is. Anders gaat het vocht alsnog naar binnen
Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde dat er niks meer bij kan als het zo warm en vochtig is. Warm en droog is geen enkel punt, maar in Nederland is de luchtvochtigheidsgraad helaas relatief hoog.

• Jan-tweak
netappie schreef op zondag 28 juni 2026 @ 06:14:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde dat er niks meer bij kan als het zo warm en vochtig is. Warm en droog is geen enkel punt, maar in Nederland is de luchtvochtigheidsgraad helaas relatief hoog.
en dan bij een stalen leiding (waar dus bv isolatie over heen zit) ga je op den duur gewoon problemen krijgen, en om dat te zien moet dus eerst wel de isolatie er vanaf.
bij geisoleerde leidingen moet je wel een (deel) van de lucht de leiding bereiken, cq de temperatuur in of op de isolatie ook op cq onder het dowpunt komen.
dus redelijk complex.

• Jan-tweak
oef, had ik ook niet verwacht dat het zo laag zou gaan worden, jup duidelijk onder het dowpunt, ook als je al zoals door mijn voorbeeld een iets lagere luchtvochtigheid neemt, die kan dus wel nog iets hoger uitvallen.
en ja, dat is dus de oorzaak.

• AliExpres
  • Niet online
s020506 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Quatt kennende gaat die instelling er niet komen. Het moet gewoon altijd goed werken, Henk en Ingrid hoeven alleen meer de temperatuur in te stellen (vindt Quatt). Netjes zou zijn als je die mee laat bewegen met de buitentemperatuur, maar dat is weer risicovol als de buitenunit vol in zon hangt. Mijn gok is dat die watertemperatuur naar 25 graden ofzo gaat.

En je vochthuishouding kan goed zijn, maar met dit weer schiet de RV omhoog. Kan niemand wat aan doen. Maar dan lijkt mij de Chill meer de veroorzaker dan de boodschapper.

Ben benieuwd naar de koelprestaties. Over vloerkoeling wisselen de meningen, dus of koelen met radiatoren echt werkt, zal mij benieuwen.
Zou goed zijn als @Quatt Support ook af en toe eens zou reageren op dit forum :*)

• Jan-tweak
AliExpres schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Zou goed zijn als @Quatt Support ook af en toe eens zou reageren op dit forum :*)
mee eens, ze hebben sinds het verleden van dit topic hiervoor een (meer als een keer) een uitnodiging gehad en heel soms komen ze eens langs.

• Kaaspeer90
De onweer van gister heeft met een stoot piekbelasting mn toon om zeep geholpen, dus ik ben op zoek naar een nieuwe thermostaat. Alle Toons op marktplaats zijn geroote units die mensen voor 100+ verkopen maar voor dat geld ducktape ik liever een oude iPad aan m’n muur voor de smartfuncties..

klopt het dat de gemiddelde tweaker niet zo’n fan is van de honeywell die quatt aanraadt? Wat is een goed alternatief dan? TadoX of V3? Ik heb verder geen zonering of bijzondere kranen dus ik heb eigenlijk geen ingewikkeld ding nodig.

• AliExpres
  • Niet online
Kaaspeer90 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:57:
De onweer van gister heeft met een stoot piekbelasting mn toon om zeep geholpen, dus ik ben op zoek naar een nieuwe thermostaat. Alle Toons op marktplaats zijn geroote units die mensen voor 100+ verkopen maar voor dat geld ducktape ik liever een oude iPad aan m’n muur voor de smartfuncties..

klopt het dat de gemiddelde tweaker niet zo’n fan is van de honeywell die quatt aanraadt? Wat is een goed alternatief dan? TadoX of V3? Ik heb verder geen zonering of bijzondere kranen dus ik heb eigenlijk geen ingewikkeld ding nodig.
Honeywell T87M1003 of T87M2018 met de OTGateway van bijvoorbeeld Nodoshop

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kaaspeer90 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:57:[…]
Werkt hier wel goed en maar nadelen kunnen zijn: Temperatuur update enkel als die 0,2 is veranderd. In het tussenseizoen kapt die soms abrupt de verwarming af bij een kleine overschrijding van de ingestelde temperatuur. Ik weet het niet precies maar bijvoorbeeld 21 ingesteld, 21,2 gaat die uit en 20,6 weer aan. Bij een gasketel prima maar voor een warmtepomp niet; Quatt gaat dan hard werken om weer in te halen, thermostaat kap het af en opnieuw. Even spanningsloos maken gaat die weer normaal doen. In periodes dat de Quatt de heel dag wel draait vaak geen probleem.

• Jan-tweak

ik ben reuze tevreden met mijn honeywell T6, en ja zeker niet optimaal, maar dat is een Tado ook niet, zeker de X versie niet.
mogelijk dat je toch eens over een overspanningsbeveiliging zou moeten nadenken. vraag dat maar in het juiste topic na.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 28-06-2026 17:27 ]

• Jan-tweak
AliExpres schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Honeywell T87M1003 of T87M2018 met de OTGateway van bijvoorbeeld Nodoshop
staan deze wel op de lijst van Quatt? zeker als je ggewoon nog met hun CIC wilt werken.

• raven22

Als je ook Homeassistant gebruikt kun je de tado koppelen. Ik heb de V3 en die werkt voor mij heel goed.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Kaaspeer90
Ik zit zeker naar wat surge protectors te kijken. Maar dit was botte pech. Bliksem was ingeslagen bij mijn buren dus ik tel m’n zegeningen.

Verder gesneuveld: 2 ventilatoren, een lamp, mijn garagedeurmotor en dus de cv module van m’n toon.

thannks voor alle input. Hiervoor had ik altijd tado, die toon hing in dit huis toen ik het kocht. maar als die goedkope unit gewoon werkt is dat prima. Immers zet ik m’n temp op 20c en blijf er dan gewoon van af.

[ Voor 31% gewijzigd door Kaaspeer90 op 28-06-2026 18:40 ]

• AliExpres
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:28:
[...]

staan deze wel op de lijst van Quatt? zeker als je ggewoon nog met hun CIC wilt werken.
Ik heb mijn Quatt met CiC probleemloos met deze simpele Honeywell thermostaten laten werken in 2024 en 2025 en nu in 2026 ook probleemloos met OpenQuatt.

Icm OTGateway ook prima met Home Assistant te bedienen. De oudere versie 1003 is dan per 1/100e graad en de nieuwere 2018 versie per 1/10e graad nauwkeurig aan te sturen via OTGateway. Volledig OpenTherm compatibel met Quatt CiC

[ Voor 24% gewijzigd door AliExpres op 28-06-2026 20:04 ]

• Jan-tweak
AliExpres schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Ik heb mijn Quatt met CiC probleemloos met deze simpele Honeywell thermostaten laten werken in 2024 en 2025 en nu in 2026 ook probleemloos met OpenQuatt.

Icm OTGateway ook prima met Home Assistant te bedienen. De oudere versie 1003 is dan per 1/100e graad en de nieuwere 2018 versie per 1/10e graad nauwkeurig aan te sturen via OTGateway. Volledig OpenTherm compatibel met Quatt CiC
prima, ik kende deze typen namelijk niet. en zag ze ook niet op de Lijst van Quatt staan.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:25
Vandaag "passieve koeling" werkend gekregen in een All electric opstelling. Het viel me op dat na het douchen de HeatCharger gelijk aan ging (helaas niet pas de volgende dag op een goedkoop moment, maar dat ter zijde) en dat de ingaande temperatuur (blauw) van mijn vloerverwarming gelijk flink naar beneden schoot. Bij 18 graden sprong de buitenunit aan om de leidingen niet nog verder af te laten koelen. Toen ik dit door had, heb ik gelijk de vloerverwarmingspomp aangeslingerd (die dat normaal alleen doet als de leiding heet wordt om stroom te besparen als de kachel uit staat en anders twee keer per week even 5 minuten). En wat is het resultaat? Water gaat met 20 graden de vloer in en komt er met 23,5 graden weer uit. En de buitenunit bleef uit! Een tweede keer was ik er wel op tijd bij en heb ik handmatig gelijk de vloerverwarmingspomp weer aangezet en alle warmte werd onttrokken aan de vloer in plaats van dat de buitenunit ging draaien. Perfecte manier van vloerkoeling!

Binnenkort dus maar automatiseren en in de zomer een slimme stekker op de vloerverwarmingspomp zetten die gaat draaien als de HeatCharger actief wordt. En dan heb ik toch een soort van passieve koeling op momenten dat er gedoucht is ;-) Werkt natuurlijk alleen als de vloer erg warm is, want anders springt de buitenunit weer aan om te verwarmen en datwil je dat warme water juist niet je vloer in hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoIFCPZdo1PWV-xhKsvcp0LMf1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nnSFgmSUF2OJ6mGfhRf9RCv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHG_aC7CU-0yZHRKWL67uQEoby4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6viERH2TJ0jyQj31shUzZH3O.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• sjoerd-p
Het verbaast me trouwens hoe mooi dit in balans lijkt te zijn. Het temperatuurverschil blijft ongeveer 2,5 graden terwijl de HeatCharger draait. Dus blijkbaar kan de vloer ongeveer 2,5 graden warmte afgeven met 800 liter per uur. Dat zit rond de 2,3kW capaciteit volgens mijn bierviltjesberekening. En dat klinkt dan wel weer als een logische capaciteit wat toegevoegd wordt aan de warmteboiler? Blijkbaar is dat toevallig in balans met het vloeroppervlak dat ik in de woonkamer heb?

En als ik ongeveer 50 vierkante meter vloerverwarming heb met natuursteen daarboven op, is dat een pittige thermische buffer. Die koelt niet zomaar af. Een uur lang warmte onttrekken zou de vloer ergens tussen 0,5 en 1 graden moeten afkoelen. Dan kan ik heel wat douchen voordat de vloer onder het dauwpunt komt ;-) En de rest van de dag warmt hij natuurlijk ook weer op. Vermoed dat ik dat met een beetje zomer eigenlijk wel vol kan houden zonder dat de vloer teveel afkoelt. Binnenkort maar eens een Zwave stekker op de vloerverwarmingspomp zetten die reageert op de HeatCharger status.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:51:
Vandaag "passieve koeling" werkend gekregen in een All electric opstelling. Het viel me op dat na het douchen de HeatCharger gelijk aan ging (helaas niet pas de volgende dag op een goedkoop moment, maar dat ter zijde) en dat de ingaande temperatuur (blauw) van mijn vloerverwarming gelijk flink naar beneden schoot. Bij 18 graden sprong de buitenunit aan om de leidingen niet nog verder af te laten koelen. Toen ik dit door had, heb ik gelijk de vloerverwarmingspomp aangeslingerd (die dat normaal alleen doet als de leiding heet wordt om stroom te besparen als de kachel uit staat en anders twee keer per week even 5 minuten). En wat is het resultaat? Water gaat met 20 graden de vloer in en komt er met 23,5 graden weer uit. En de buitenunit bleef uit! Een tweede keer was ik er wel op tijd bij en heb ik handmatig gelijk de vloerverwarmingspomp weer aangezet en alle warmte werd onttrokken aan de vloer in plaats van dat de buitenunit ging draaien. Perfecte manier van vloerkoeling!

Binnenkort dus maar automatiseren en in de zomer een slimme stekker op de vloerverwarmingspomp zetten die gaat draaien als de HeatCharger actief wordt. En dan heb ik toch een soort van passieve koeling op momenten dat er gedoucht is ;-) Werkt natuurlijk alleen als de vloer erg warm is, want anders springt de buitenunit weer aan om te verwarmen en datwil je dat warme water juist niet je vloer in hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gevonden dat je op thermische massa van je vloer 'gratis' kan douchen, nu HC bijladen plannen in zonnige uren en klaar :D

• sjoerd-p
Toby-Wan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:00:
[...]

Mooi gevonden dat je op thermische massa van je vloer 'gratis' kan douchen, nu HC bijladen plannen in zonnige uren en klaar :D
Ja, dat is echt een probleem. We douchen wel eens voor het eten (als ik met de fiets thuis kom) en dan gaat hij op het duurste moment van de dag de HeatCharger aanzetten. Als jij ideeën hebt hoe ik dat kan voorkomen (behalve OpenQuatt gaan gebruiken), houd ik me aanbevolen. Ik troost me met de gedachte dat mijn Zonneplan thuisbatterij dan vaak bijspringt om die hoge tarieven dan weer te voorkomen, maar stroom eerst opslaan en dan op een duur moment gebruiken is natuurlijk altijd nog minder efficiënt dan op het juiste moment de HeatCharger aan laten gaan.... Maar daar ben ik afhankelijk van Quatt neem ik aan. Tenzij ik de Heat Charger van de stroom af trek als de stroom duur is.... Maar dat is ook niet de bedoeling.

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Ja, dat is echt een probleem. We douchen wel eens voor het eten (als ik met de fiets thuis kom) en dan gaat hij op het duurste moment van de dag de HeatCharger aanzetten. Als jij ideeën hebt hoe ik dat kan voorkomen (behalve OpenQuatt gaan gebruiken), houd ik me aanbevolen. Ik troost me met de gedachte dat mijn Zonneplan thuisbatterij dan vaak bijspringt om die hoge tarieven dan weer te voorkomen, maar stroom eerst opslaan en dan op een duur moment gebruiken is natuurlijk altijd nog minder efficiënt dan op het juiste moment de HeatCharger aan laten gaan.... Maar daar ben ik afhankelijk van Quatt neem ik aan. Tenzij ik de Heat Charger van de stroom af trek als de stroom duur is.... Maar dat is ook niet de bedoeling.
Wellicht een oplossing is de HC achter een slimme stekker (uiteraard met geschikte max amperage), maar of dat bevorderlijk voor de HC is durf ik niet te zeggen.

• Brent
sjoerd-p schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:11:
[...]

De oplossing blijft simpel: een beter of anders of gebruikers instelbaar laadwindow kunnen instellen. Hier idem: ivm ligging pv en typisch gebruiks start laadrun tussen 11-16 optimaal. Als boost er is, hoop ik dat ik via HA kan opdragen in dat window de boost te starten. Met ons verbruik zou dat de enige run op een dag moeten zijn.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
@Brent Hopelijk is de boost meer dan het aanzetten van een x aantal minuten van de doorstroomboiler…

• Jan-tweak
Las net dat warmtepompen die in 2028 in aanmerking willen komen voor de ISDE-subsidie dat deze "slim aanstuurbaar" moeten zijn.
bron:

blijkbaar moet de NEN hiervoor een NTA voor ontwikkelen, dat slim gedrag moet er bijdragen aan het verminderen van de druk op het elektriciteitsnetwerk.
Dus of afschakelen of in vermogen verlagen. hoewel eerste wordt tegengesproken.
De NTA heeft een beperkte geldigheidsduur, die door de normcommissie of de
werkgroep wordt vastgelegd, maar bedraagt maximaal 3 jaar. kan ook niet verlengt worden, wel is een omzetting (zoi vermogelijk) naar een NEN, NPR of NVN.
als je dan kijkt naar deze geldigheid zou dat dan kunnen betekenen dat deze ISDE-subsidie na 2031 gestopt gaat worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 29-06-2026 20:07 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik heb ze maar even aan de schandpaal genageld op LinkedIn. Zou ik normaal niet snel doen, maar dan moeten ze maar eens reageren op mijn vragen naar een installatie. Ik wacht al maanden op bericht van Quatt wanneer ze komen installeren. Schiet geen donder op allemaal.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• sjoerd-p
Brent schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:58:
[...]

De oplossing blijft simpel: een beter of anders of gebruikers instelbaar laadwindow kunnen instellen. Hier idem: ivm ligging pv en typisch gebruiks start laadrun tussen 11-16 optimaal. Als boost er is, hoop ik dat ik via HA kan opdragen in dat window de boost te starten. Met ons verbruik zou dat de enige run op een dag moeten zijn.
Maar de "Boost" functie zet gewoon de zeer onzuinige spiraal aan. En dat is natuurlijk ook niet wat ik wil... Dus eigenlijk wil ik de boost functie (zelf bepalen wanneer te laden, of beter nog: dat hij zelf kijkt naar het goedkoopste moment binnen de komende 24 uur), maar dan zonder de spiraal.... Die boost lijkt vooral nuttig als het vat bijna leeg is en je zo snel mogelijk nog iemand wil laten douchen.

Uit de Quatt mail:
In Boost-modus krijg je sneller warm water dan bij normaal laden, omdat zowel de HeatCharger als het back-up element direct het water bovenin de HeatBattery verwarmen, het water dat je als eerste tapt dus. Boost stopt automatisch na 30 minuten, of je stopt het zelf via de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siisE7-RMmN8oNlMYT8IXeVejxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozn6mLt7LzDjEVzkinksFqJZ.png?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Maar de "Boost" functie zet gewoon de zeer onzuinige spiraal aan. En dat is natuurlijk ook niet wat ik wil... Dus eigenlijk wil ik de boost functie (zelf bepalen wanneer te laden, of beter nog: dat hij zelf kijkt naar het goedkoopste moment binnen de komende 24 uur), maar dan zonder de spiraal.... Die boost lijkt vooral nuttig als het vat bijna leeg is en je zo snel mogelijk nog iemand wil laten douchen.

Uit de Quatt mail:

[...]

[Afbeelding]
Dat de boost functie zowel de HC als de COP1 element gebruikt snap ik, gezien je dan bijna 3 + 2 = 5 kW (thermisch) in het vat kan pompen. dus als je export groter is dan 2.7 kW (elektrisch) dan zou je handmatig boost aan kunnen zetten om je export op te eten.

Het uberhaupt (totale) gebrek aan plannings mogelijkheden in de app wanneer wel / niet op de laden, op de enigzins brakke implementatie van dynamische tarieven na... Tja, Quatt works in mysterious ways.. :X :X

• Toppertje
Toppertje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:33:
Kunnen jullie mij voorzien van een stukje advies? Begin deze week zouden ze onze Quatt AE installatie plaatsen, echter door gebrek aan voorbereiding aan de kant van Quatt zijn de werkzaamheden bij lange na niet gereed gekomen. Nu krijg ik een mail dat ze de werkzaamheden pas over 4(!) weken komen afronden. Is het raar dat ik dit zeer onredelijk vind?

Tot die tijd zitten wij dus met een onafgemaakte installatie en met een zolder die overhoop ligt, ze gaven aan dat we ruimte moesten maken voor installatie dus hebben we de wasmachine/droger/vriezer aan de kant gezet en kunnen we dus nu niet gebruiken (en passen ook niet meer op de plek door installatiedelen die er staan maar niet zijn geïnstalleerd).

In hun mail voor aanvang van de werkzaamheden dreigden ze dat als ik de voorbereidingen niet heb gedaan ze een rekening in kunnen dienen van 500eu, maar als ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben? Afgelopen dagen contact gezocht en zou elke keer teruggebeld worden, maar je raad het al, dat gebeurd niet.

Wat kan ik doen?
Vandaag een nieuwe episode, de monteur die er vandaag was (een andere dan de vorige keer die de zaken nog had afgetekend op de muur waar de onderdelen zouden komen zoals in het plaatsingsplan staat) gaf aan dat de AE installatie niet ging passen, het vat mocht niet voor het leidingwerk staan wat op dit moment onder de CV zit omdat ze er anders nooit meer bij zouden kunnen bij problemen. Hij wilde het dus niet installeren zoals in het plaatsingsplan staat.

Monteurs zijn weer vetrokken en ik zou nog horen wat nu de opties zijn...
Hoe wat wanneer zal wel weer een lastige worden.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
@Toppertje Serieus? En je zit nog steeds met je onafgemaakte installatie? Wat een gedoe zeg. Heeft de monteur ter plekke contact gehad de met Quatt? Ik zou er vandaag gelijk achteraan bellen. Zie je zelf nog mogelijkheden als deze manier van plaatsen niet kan?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:54
Toby-Wan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Dat de boost functie zowel de HC als de COP1 element gebruikt snap ik, gezien je dan bijna 3 + 2 = 5 kW (thermisch) in het vat kan pompen. dus als je export groter is dan 2.7 kW (elektrisch) dan zou je handmatig boost aan kunnen zetten om je export op te eten.

Het uberhaupt (totale) gebrek aan plannings mogelijkheden in de app wanneer wel / niet op de laden, op de enigzins brakke implementatie van dynamische tarieven na... Tja, Quatt works in mysterious ways.. :X :X
Je zou toch verwachten dat dit echt in een halve dag te vibecoden is

• Toppertje
Magreet1 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:30:
@Toppertje Serieus? En je zit nog steeds met je onafgemaakte installatie? Wat een gedoe zeg. Heeft de monteur ter plekke contact gehad de met Quatt? Ik zou er vandaag gelijk achteraan bellen. Zie je zelf nog mogelijkheden als deze manier van plaatsen niet kan?
Klopt inderdaad...
Bellen doe ik zeker vandaag. Maar ik verwacht geen zinnig antwoord te krijgen, daar zal eerst wel weer een paar weken overheen gaan.

Om een beeld te geven even een foto van onze zolder. In het plaatsingsplan staat het XL vat nu uiterst rechts getekend (op de plek van de wasdroger, zo kunnen de wasmachine en de droger er ook nog naast staan), de Heatcharger zou dan komen te hangen waar op onderstaande foto de PV-omvormer nog hangt (is reeds verplaatst). Wat misschien nog zou kunnen is het vat voor het rechter raam neerzetten en de heatcharger op dezelfde positie plaatsen als waar de CV nu hangt, maar ik weet niet of dat handig is en technisch ook mogelijk...

Onderstaande 3d tekening heb ik zelf gemaakt voor de beeldvorming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClY5idEzp4Jhv6gzs1aIvUmUXGI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1bfprgoiYPS7dDwbfXor4GAm.png?f=fotoalbum_medium . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpaUE6HtAM6Gg5XVdoDVZsOgc-w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/X2h6RNUNUWuTbXOm2KcYGAYp.png?f=fotoalbum_medium

• sjoerd-p
sjoerd-p schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:51:
Vandaag "passieve koeling" werkend gekregen in een All electric opstelling.

<Knip>

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanochtend draaide de eerste run en de schakelaar schakelde keurig automatisch mee. De buitenunits gingen dus niet meer draaien en de vloer werd keurig kouder. Blauwe lijn is ingaande temperatuur van de vloerverwarming, gele lijn de uitgaande temperatuur. Zodra de Heat Charger stopt, stopt de vloerverwarmingspomp ook gelijk (geschakeld door de NeoZWaveSwitch1 boven de grafiek). En je ziet aan de blauwe lijn dat dat goed is, want de waterpompen van de Quatt blijven nog even nadraaien en dat warmere water (te zien aan de blauwe lijn) mag niet meer de vloer in. Benieuwd of dit ook blijft werken als het vat verder leeg is, of dat hij dan toch de 18 graden raakt waardoor de buitenunits aan springe. Want dan gaat het warmere water van de buitenunits ook door mijn vloer heen... Dan moet ik ook nog inbouwen dat hij stopt zodra de buitenunit aansprint of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atp3UkbACyeoI9KRxblvvkMv0_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIrc4Itq0kKyJ5LQJFsmGR9m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door sjoerd-p op 30-06-2026 12:32 ]

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:17:
[...]
Want dan gaat het warmere water van de buitenunits ook door mijn vloer heen... Dan moet ik ook nog inbouwen dat hij stopt zodra de buitenunit aansprint of zo.
hoeveel warmer is het water dan nog?
het warme water van de buitenunits komt eerst langs de HC waar het weer wordt afgekoeld, voordat bij de vvw komt..

• Brent
0xygen500 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Je zou toch verwachten dat dit echt in een halve dag te vibecoden is
Vandaag gaat het eindelijk eens echt goed, run is net gestart.

• sjoerd-p
Toby-Wan schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:14:
[...]

hoeveel warmer is het water dan nog?
het warme water van de buitenunits komt eerst langs de HC waar het weer wordt afgekoeld, voordat bij de vvw komt..
Gisteren liep het op tot 24 graden bij de ingang van de vloerverwarming voordat de buitenunits weer uit gingen.

• Toppertje
Toppertje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Klopt inderdaad...
Bellen doe ik zeker vandaag. Maar ik verwacht geen zinnig antwoord te krijgen, daar zal eerst wel weer een paar weken overheen gaan.

Om een beeld te geven even een foto van onze zolder. In het plaatsingsplan staat het XL vat nu uiterst rechts getekend (op de plek van de wasdroger, zo kunnen de wasmachine en de droger er ook nog naast staan), de Heatcharger zou dan komen te hangen waar op onderstaande foto de PV-omvormer nog hangt (is reeds verplaatst). Wat misschien nog zou kunnen is het vat voor het rechter raam neerzetten en de heatcharger op dezelfde positie plaatsen als waar de CV nu hangt, maar ik weet niet of dat handig is en technisch ook mogelijk...

Onderstaande 3d tekening heb ik zelf gemaakt voor de beeldvorming.
[Afbeelding] . [Afbeelding]
Zelf vandaag dus maar even gebeld, en ik kreeg twee opties; switchen naar hybride opstelling of alles weg laten halen.
Ik wou al snel zeggen haal die bende maar weg want ik ben er wel klaar mee, maar daar heb ik nog even mee gewacht, hebben jullie nog adviezen hierin?
We wilden eigenlijk wel naar een all-electric oplossing zodat we op termijn van het gas af kunnen...

• Toby-Wan
Toppertje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:46:
[...]
We wilden eigenlijk wel naar een all-electric oplossing zodat we op termijn van het gas af kunnen...
Er zijn verschillende alternatieven om van gas af te gaan, genoeg in dit topic die het zelf hebben geregeld.
Als Quatt het niet voor jou kan/wil regelen, dat is dan hun verlies, maar het hoeft jou niet te beperken.

Alternatief: bel een concurrent of zij wel kunnen leveren, en laat Quatt de nodige extra manuren besteden om alles weg te halen.

[ Voor 27% gewijzigd door Toby-Wan op 30-06-2026 15:56 ]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Zelf vandaag dus maar even gebeld, en ik kreeg twee opties; switchen naar hybride opstelling of alles weg laten halen.
Ik wou al snel zeggen haal die bende maar weg want ik ben er wel klaar mee, maar daar heb ik nog even mee gewacht, hebben jullie nog adviezen hierin?
Ik zou het weg laten halen en bij een andere leverancier kijken.
Quatt is niet echt van het maatwerk. Gezien je weinig ruimte hebt, heb je gewoon een partij nodig die fysiek komt kijken en inmeten.

Bij mij komen ze 28 Juli een all-electric installatie doen. Maar ben ook benieuwd hoe dat gaat. Alles wordt via een online meeting beoordeeld, dus hoop ook dat ze geen verrassingen treffen die ik niet voorzien heb.

Deze methode van werken werkt duidelijk niet voor elke woning.

• sjoerd-p
[...]

Ik zal even foto's van ons thuis maken, maar wij hebben een heel klein hokje waar de L onder het schuine dag staat en dat was allemaal geen probleem. Snap dus nog niet wat er precies mis is met jullie opstelling. Tenzij het leidingwerk allemaal op de plek zit waar de Heat Battery moet komen of zo. Want dan kun je er echt niet meer bij later. Ik heb de Heat charger zoveel mogelijk op de plek van de CV ketel hangen waar alle leidingen al lagen en dan de boiler ernaast. Als ik van de heat charger naar de boiler loop, kan ik me er nog net tussen de muur en boiler doorwringen om aan de andere kant van de boiler te komen en dat vonden ze prima.

• Toppertje
Dit is dus te weinig ruimte voor Quatt, vat heb ik even op de plek gezet (zou zelfs nog wel iets naar voren mogen) en de heatcharger zou dus ten opzichte van de ketel iets naar links verplaatst worden (de lijntjes die de vorige monteur heeft gezet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZS3n9YXbJ4THGyRi_0Zygt85sw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFEnkwX3FKIHt10QlECUsePg.jpg?f=fotoalbum_medium

• raven22
[...]

Bij mij wilden ze uiteindelijk ook geen AE plaatsen. Dus zelf een warmtepompboiler (explorer V5 200l) geplaatst en wij zijn er erg blij mee.
Oh en niet te vergeten, ik heb ook een 3kw doorstromer geplaatst als backup. Ik had geen installatie ervaring, maar met de goede tips hier op het forum is het allemaal prima gelukt.

[ Voor 12% gewijzigd door raven22 op 30-06-2026 17:05 ]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:55
raven22 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:03:
[...]

Bij mij wilden ze uiteindelijk ook geen AE plaatsen. Dus zelf een warmtepompboiler (explorer V5 200l) geplaatst en wij zijn er erg blij mee.
Oh en niet te vergeten, ik heb ook een 3kw doorstromer geplaatst als backup. Ik had geen installatie ervaring, maar met de goede tips hier op het forum is het allemaal prima gelukt.
Jij hebt zelf een explorer V5 200l geinstalleerd naar je Quatt? Tell me more! Ik zou zeer graag een explorer aanschaffen en zelf installeren (alleen nodig voor de douche).

Bereken je warmteverlies

• jj85
Spykie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:52:
[...]

Jij hebt zelf een explorer V5 200l geinstalleerd naar je Quatt? Tell me more! Ik zou zeer graag een explorer aanschaffen en zelf installeren (alleen nodig voor de douche).
Staat in principe volledig los van Quart
Neus eens door onderstaande topic, staan wel wat voorbeelden

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

• Toppertje
Ik ben mij ook aan het verdiepen in de warmtepompboiler door de suggesties in de afgelopen posts, mede door de situatie dat mijn AE niet geplaatst kan worden. De buitenunit (enkele V2) staat al wel en de leidingen liggen ook al, als Quatt nu allleen de hybride optie aansluit en mij daarvoor een mooie prijs rekent, dan scheelt dat hun ook veel werk om alles weer weg te halen.

Daarnaast zou de bestelde Chill dan ook door kunnen gaan en hebben we ook gelijk mogelijkheid tot koeling.

• raven22
[...]

Zoek even op posts van mij, dan vind je wel meer info en foto's. Heb je specifieke vragen dan kun je altijd berichtje sturen. Check inderdaad ook het wpb topic.

• sjoerd-p
Toppertje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
Dit is dus te weinig ruimte voor Quatt, vat heb ik even op de plek gezet (zou zelfs nog wel iets naar voren mogen) en de heatcharger zou dus ten opzichte van de ketel iets naar links verplaatst worden (de lijntjes die de vorige monteur heeft gezet).

[Afbeelding]
Hier mijn opstelling. Je komt door de deur binnen en direct rechtdoor zit nu de Heat Charger. Als je rechts om het hoekje kijkt, staat daar de Heat Battery. Groter dan L pastte niet vanwege schuine dak. Hok is ook erg ondiep. Je kunt nog net langs de Heat Battery wurmen om achter de Heat Battery te komen waar het expansievat zit (en waar nu de lamp op de tweede foto ligt). Dat paste niet echt lekker ergens anders. Ze hebben nu eerst het expansievat geplaatst en toen de boiler op z'n plek gezet maar ik denk dat ik het vat nog nèt kan vervangen als dat nodig is.

Omvormers en stroom onderverdeler heb ik zelf allemaal verplaatst om ruimte te maken.

Past zo allemaal net in het ketelhok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ4JyOoz_T5LmIT-t01r3TFZ3aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phMRx1EtpZffYniJk5YdPek4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln46ahMnlugQ_XIlrMrlEdc5A_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVMoHyYGnh8mB6XdHP0rP8fA.jpg?f=fotoalbum_large

• Toppertje
@sjoerd-p dat ziet er netjes uit!
Bij ons is de huidinge installatie onder de CV ketel al iets rommeliger (zie onderstaande afbeelding), dat stond de monteur ook tegen.
Gister nog met ze gebeld en gevraagd naar oplossing om het wel passend te krijgen maar daar willen ze eigenlijk niet in meedenken helaas, maar dat had ik wel verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZS3n9YXbJ4THGyRi_0Zygt85sw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFEnkwX3FKIHt10QlECUsePg.jpg?f=fotoalbum_medium

• sjoerd-p
Toppertje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:34:
@sjoerd-p dat ziet er netjes uit!
Bij ons is de huidinge installatie onder de CV ketel al iets rommeliger (zie onderstaande afbeelding), dat stond de monteur ook tegen.
Gister nog met ze gebeld en gevraagd naar oplossing om het wel passend te krijgen maar daar willen ze eigenlijk niet in meedenken helaas, maar dat had ik wel verwacht.

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp wil jij je Heat Battery los voor de Heat Charger zetten. Dan kun je inderdaad wel lastig bij het leidingwerk. Bovendien heeft de Heat Charger een deurtje wat open moet kunnen om in de Heat Charger te kunnen. De Heat Battery moet dan behoorlijk wat afstand tot de Heat Charger hebben als je hem ervoor wilt zetten. Bovendien moeten de leidingen dan "los door de lucht" van de Heat Charger naar de Heat Battery lopen? Dat is de reden dat de Heat Battery ook (bijna) tegen een wand moet staan. Een leiding erachterlangs, zoals mijn expansievat, is geen probleem. Maar de leidingen en kabels van Heat Battery naar Heat Charger kunnen niet zomaar los in de lucht hangen in jouw opstelling? Of hoe had je dat bedacht?

• Toby-Wan
sjoerd-p schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Als ik het goed begrijp wil jij je Heat Battery los voor de Heat Charger zetten.
niet helemaal, HC zou links moeten komen. maarja, dan moet Quatt wat leidingwerk verplaatsen, een paar extra koppelinen en wat extra buis meenemen, en dat zal niet in hun 'standaard' plaatje passen
Toppertje in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:27
[...]

En ook @Toppertje

Als je een losse Explorer besteld, neem dan voor 100-150 euro meer oid de versie met een dubbele spiraal. Dan kun je later altijd nog eens stoeien met de mogelijkheid van het met de BU het vat opwarmen.
Dat gaat namelijk ook vrij snel.
Heb daar na nu 4 jaar eigenlijk nog steeds soort van spijt van dat ik dat destijds niet gedaan heb.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jj85
paQ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:23:
[...]

En ook @Toppertje

Als je een losse Explorer besteld, neem dan voor 100-150 euro meer oid de versie met een dubbele spiraal. Dan kun je later altijd nog eens stoeien met de mogelijkheid van het met de BU het vat opwarmen.
Dat gaat namelijk ook vrij snel.
Heb daar na nu 4 jaar eigenlijk nog steeds soort van spijt van dat ik dat destijds niet gedaan heb.
Goeie tip, eigenlijk wat @sdh1981 nu ook gedaan heeft met z'n boiler vat :D

• paQ
jj85 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Dat gaat idd weer een stap verder. Kijk het mooie van een explorer is dat ie geheel autonoom kan werken, en je eigenlijk niets te maken hebt met kleppen of regelingen. Je haakt hem gewoon ergens in je SWW leiding aan, en dat was alles. Het koppelen van de BU op de tweede spiraal kan later altijd nog.

• sdh1981
jj85 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Ben er nog steeds heel blij mee. Het werkt gewoon zoals het moet werken. 1 keer in de week de hele tank opstoken tot 70 graden als de stroomprijs laag is en de zon schijnt . Mocht de stroomprijs negatief gaan, dan gaat de tijd voor legionella run verschoven worden om te verwarmen tegen lage of geld erbij .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuC28JjSW1if8EQdAWAp6DKSw54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvBAkUThKlaZFCRysajVOSKd.jpg?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Toby-Wan
sdh1981 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Ben er nog steeds heel blij mee. Het werkt gewoon zoals het moet werken. 1 keer in de week de hele tank opstoken tot 70 graden als de stroomprijs laag is en de zon schijnt . Mocht de stroomprijs negatief gaan, dan gaat de tijd voor legionella run verschoven worden om te verwarmen tegen lage of geld erbij .[Afbeelding]
offtopic:
nice overview, welke dashboard card heb je voor die tank vulling percentage?

• jj85
[...]

Ben er nog steeds heel blij mee. Het werkt gewoon zoals het moet werken. 1 keer in de week de hele tank opstoken tot 70 graden als de stroomprijs laag is en de zon schijnt . Mocht de stroomprijs negatief gaan, dan gaat de tijd voor legionella run verschoven worden om te verwarmen tegen lage of geld erbij .[Afbeelding]
offtopic:
He, heb je je verticale vat nu toch rechtop gezet? :+

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29
Ik ben blij met mijn Quatt Hybrid Duo, en ben van een gasverbruik van zo'n 1700 kuub naar een gasverbruik van zo'n 400 kuub gegaan. Gezin van 4, waarbij vrouw en kinderen graag lang douchen of in bad gaan. In principe nog een enkel flufje gas ooit voor het verwarmen (2026: 4,40 kuub geschat gasverbruik, 2025: 16,07 kuub geschat gasverbruik) dus zou graag willen oriënteren om volledig van het gas af te gaan.

Mijn CV-ketel en CiC hangen in de garage op de begane grond. Recht daarboven heb ik een loze ruimte met voldoende ruimte om een staand of liggend boilervat (warmtepompboiler) kwijt te kunnen. Leidingen zouden door de beton geboord kunnen worden. Zou dit een reële optie zijn? Op de huidige locatie van de CV-ketel heb ik eigenlijk geen plaats voor een boilervat.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• sdh1981
Toby-Wan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:30:
[...]
offtopic:
nice overview, welke dashboard card heb je voor die tank vulling percentage?
Buttoncard

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Wij hebben een maand of wat geleden iemand van Quatt op bezoek gehad voor een offerte. Het klonk allemaal goed, prijs was redelijk. We zitten alleen een beetje met het boor- en leidingwerk door het huis. De buitenunit zou in de voortuin komen te staan, vanuit daar gaan de leidingen via de gevel naar de eerste verdiepingen. Daar wordt een gat geboord die achter de knieschotten op zolder uitkomt.

Heeft iemand een soortgelijke opstelling? Zo ja, zouden daar foto's van gedeeld kunnen worden? Ik ben vooral benieuwd naar hoe ze de leidingen op de eerste verdieping wegwerken...

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:16
[...]

Gebruik je nu je tweede WP voor het vat of puur elektrisch verwarming?

• sdh1981
mklcln schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Gebruik je nu je tweede WP voor het vat of puur elektrisch verwarming?
Ik heb 3 mogelijkheden gebouwd om de water tank te verwarmen
  1. Hot water mode met hp1 en hp2
  2. Hot water mode met hp1 en hp2 + 3kW heater element. (Boost)
  3. Heat element only
Meest wordt mode 1 gebruikt om te verwarmen. Bij legionella verwarm ik met hp1 + hp2 tot 52,5 graden tank bottom en dan stopen beide quatt’s omdat je dan een aanvoer temp van 60 graden hebt bij een verdamperdruk van 40bar. Dan neemt de heater het over tot de temperatuur bodem 70 graden bereikt. 15 min wachten en de legionella run is klaar.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:16
sdh1981 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb 3 mogelijkheden gebouwd om de water tank te verwarmen
  1. Hot water mode met hp1 en hp2
  2. Hot water mode met hp1 en hp2 + 3kW heater element. (Boost)
  3. Heat element only
Meest wordt mode 1 gebruikt om te verwarmen. Bij legionella verwarm ik met hp1 + hp2 tot 52,5 graden tank bottom en dan stopen beide quatt’s omdat je dan een aanvoer temp van 60 graden hebt bij een verdamperdruk van 40bar. Dan neemt de heater het over tot de temperatuur bodem 70 graden bereikt. 15 min wachten en de legionella run is klaar.
Oh maar hoe heb je dat dan opgelost want je gebruikt beide WPs toch ook voor je vloer/radiatorverwarming? Of heb je hier iets slims gedaan want dan heb ik het in je oude berichten niet gelezen :x,

• sdh1981
mklcln schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Oh maar hoe heb je dat dan opgelost want je gebruikt beide WPs toch ook voor je vloer/radiatorverwarming? Of heb je hier iets slims gedaan want dan heb ik het in je oude berichten niet gelezen :x,
Als je DHW actief is, dan heb je even geen verwarming of koeling. Maar dat ik maar voor hooguit een uurtje, want dan is je water op temperatuur. Schakelen tussen de circuits wordt gedaan met een 3-wegklep. Linksonder op de onderstaande foto zie ik het zilveren kastje met de gele waarschuwingssticker voor hoogspanning. Water vanuit de HP komt de klep binnen en in rust (ook failsafe-stand) naar de radiatoren en VV. Actief gaat al het water richting de watertankspiraal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RstS6cc66NkyfBZwLP2xnN_tPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK6r6hQTJY37Wli6pG5k50G2.jpg?f=fotoalbum_large

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:49
Ik zie dat firmware 4.8.1 inmiddels uit is. Zien mensen met een Chill en All-electric inderdaad verschil? Wordt de heat battery nu op geladen als de Chill actief is?

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:27

TWN

Is er een alternatief beschikbaar voor de Quatt Chill? Of wellicht een DIY oplossing?

Ik zat zelf te denken om een mobiele airco aan te gaan passen, de condensor te veranderen naar een warmtewisselaar om zo van de luchtslang af te komen en de warmte net als de chill via de CV leidingen af te voeren naar de buitenunits (die ik met OpenQuatt op condensvrij koelen heb staan :) ) Materiaal hiervoor zou je moeten kunnen sourcen voor rond de €500 (excl. gereedschappen)

• Toby-Wan
TWN schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:52:
Is er een alternatief beschikbaar voor de Quatt Chill? Of wellicht een DIY oplossing?

Ik zat zelf te denken om een mobiele airco aan te gaan passen, de condensor te veranderen naar een warmtewisselaar om zo van de luchtslang af te komen en de warmte net als de chill via de CV leidingen af te voeren naar de buitenunits (die ik met OpenQuatt op condensvrij koelen heb staan :) ) Materiaal hiervoor zou je moeten kunnen sourcen voor rond de €500 (excl. gereedschappen)
denk niet dat het handig is om te gaan DIY-en aan de (F-)gas zijde van een airco. maar dat zijn mijn 2 cents

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TWN schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:52:
Innova 2.0 H2O 15HP / WLHP topic (W/L warmtepomp)

Lees dit topic eens. Precies hetzelfde als quatt chill, maar dan vast aan de muur.

• sjoerd-p
Psycho_Mantis schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:03:
[...]

Innova 2.0 H2O 15HP / WLHP topic (W/L warmtepomp)

Lees dit topic eens. Precies hetzelfde als quatt chill, maar dan vast aan de muur.
Interssant! Maar deze warmtepomp zal dus het CV water opwarmen net als de Chill het doet. Maar hoe krijg je de Quatt dan in een modus dat hij dit via de Heat Charger of buitenunits afvoert uit het CV systeem? Of komt OpenQuatt hier dan om de hoek kijken? ;-)

• TWN

TWN

sjoerd-p schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Interssant! Maar deze warmtepomp zal dus het CV water opwarmen net als de Chill het doet. Maar hoe krijg je de Quatt dan in een modus dat hij dit via de Heat Charger of buitenunits afvoert uit het CV systeem? Of komt OpenQuatt hier dan om de hoek kijken? ;-)
Mits Quatt zelf geen koel modus introduceert (zonder een Chill te gebruiken), zou OpenQuatt hier de enige optie zijn denk ik! :henk

• jj85
sjoerd-p schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Dat laatste ;)
De Innova staat op mijn verlanglijstje, maar in NL niet fatsoenlijk te krijgen helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door jj85 op 02-07-2026 15:29 ]

• paQ
jj85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Dat laatste ;)
De Innova staat op mijn verlanglijstje, maar in NL niet fatsoenlijk te krijgen helaas.
En hij kan werken zonder condensafvoer eventueel ;)
(middels 'injectie' van condenswater in de retour. Je zult op een ander punt dan wel een overdruk afstort moeten aanleggen, zodat de systeemdruk niet te hoog oploopt.)

• TWN

TWN

jj85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Dat laatste ;)
Dankzij het Innova topic binnen Tweakers, kwam ik ook het volgende tegen: Panasonic is ook bezig met een vergelijkbaar product. Panasonic Aquarea Loop

[ Voor 5% gewijzigd door TWN op 02-07-2026 15:36 ]

• jj85
TWN schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Dankzij het Innova topic binnen Tweakers, kwam ik ook het volgende tegen: Panasonic is ook bezig met een vergelijkbaar product. Panasonic Aquarea Loop
Is dacht ik zelfs het zelfde apparaat maar dan met een ander logo erop

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
rimave schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:
Ik heb ze maar even aan de schandpaal genageld op LinkedIn. Zou ik normaal niet snel doen, maar dan moeten ze maar eens reageren op mijn vragen naar een installatie. Ik wacht al maanden op bericht van Quatt wanneer ze komen installeren. Schiet geen donder op allemaal.
Helpt dus ook geen zak. Dan maar weer bellen morgen… zucht…

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

rimave schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:51:
[...]

Helpt dus ook geen zak. Dan maar weer bellen morgen… zucht…
In welke stap gaat het nu mis bij jou?
Aanbetaling al gedaan? Installatieplan al binnen?
Pagina: 1 ... 362 363 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.