Helaas niet. Deze komen via HA binnen. Ik heb er wel eens over nagedacht wat er mogelijk is om recht streeks van de microinverters data te trekken zonder de Envoy. Overigens gebruik ik nu de homewizzard 3 fase kWh meter om realtime de zonnepanelen opbrengst realtime te hebben.Ferdinand Oeinck schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Ik zie op github dat je Enphase omvormers hebt. Haal je de Enphase PV data binnen op de esp32?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Komt waarschijnlijk na de booster functionaliteitabbeyrules schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Idd cop1. Warmte uit het vat trekken heb ik nog zien gebeuren
Idd, nu is het een HeatVat en niks meerraven22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Daarom ook de term HeatBattery, maar tot zover heeft Quatt dit niet geimplementeerd. Ook werd in het begin volgens mij voorgespiegeld dat je de HeatBattery kon opwarmen tot 90gr om zodoende veel extra energie beschikbaar te hebben voor de CV. Met name in voor en najaar zodat de warmtepompen zelf niet aan zouden hoeven.
Ik ben bang dat ook dit van tafel geveegd is.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Mooie installatie, heb zelf een situatie welke installatie op vrijwel dezelfde manier toe staat. Ga wel voorlopig hybride ivm meerdere projecten/kosten. Lang leve het opknappen van een '73 woning.Okidoki4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:53:
Hier is gisteren de Quatt AE met 1 buitenunit geïnstalleerd.
Nu had ik een redelijk eenvoudige installatie aangezien ik in een hoekhuis woon en de leiding direct naar buiten kan door de muur en de unit daar op een platdak geplaatst kan worden.
De monteurs (naar eigen zeggen de allerbeste die Quatt heeft) waren er rond 9 uur (3 stuks) en gingen vrijwel direct aan de slag. Om 14:30 uur waren ze al weer vertrokken na een probleemloze installatie.
Het XL boilervat ging direct verwarmen. De laatste update van CiC heb ik nog niet gehad, ik zit nog op 4.6.1.
Bij mij staat de buiten unit altijd op vol vermogen, aangezien ik aan die kant ook geen directe buren heb en het rendement het hoogst zal zijn. Ik heb buiten even geluisterd toen hij het vat aan het verwarmen was en ik hoor hem amper.
Voor mij is het nog een kwestie van de CV afvoer verwijderen (als het weer een beetje meezit).
Al met al een zeer positief verhaal.
Ik heb de gasaansluiting afgemeld bij de netwerkbeheerder en deze zal ergens komend jaar verwijderd worden.
Nu de subsidie aanvraag nog afmaken.
Ik begreep van de monteur dat de boosterfunctie er nu toch echt aankomt...
Ondertussen de Quatt ook toegevoegd in m'n Home Assistant. Even kijken nog wat ik daar allemaal mee kan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Okidoki4u zou ervoor kiezen om de afvoer af te doppen of beter nog tijdelijk de rookgasafvoer/luchttoevoer hiermee te verbinden totdat je de ketel dakdoorvoer en schoorsteen hebt verwijderd. regenwater en evt. condens loopt nu niet meer weg via de ketel condensafvoer maar dit water zoekt wel het laagste punt en hoopt daar op met alle gevolgen van dien.
Dat lijkt me lastig. Data zit gemoduleerd op de 220V kabels die van de IQ's naar de envoy gaan.sdh1981 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Helaas niet. Deze komen via HA binnen. Ik heb er wel eens over nagedacht wat er mogelijk is om recht streeks van de microinverters data te trekken zonder de Envoy.
Die gebruik ik ook daarvoor. Plus extra info via de locale envoy api.Overigens gebruik ik nu de homewizzard 3 fase kWh meter om realtime de zonnepanelen opbrengst realtime te hebben.
Lees je de 3 fase Kwh meter dan uit op ESP32?
Gebruik nu HA als de middleman om data door te sturen. Ik zou ook de ESP met de API van Homewizzard verbinden. Stof tot nadenken uhh bedoel Claude laten nadenkenFerdinand Oeinck schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Dat lijkt me lastig. Data zit gemoduleerd op de 220V kabels die van de IQ's naar de envoy gaan.
[...]
Die gebruik ik ook daarvoor. Plus extra info via de locale envoy api.
Lees je de 3 fase Kwh meter dan uit op ESP32?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
De vraag is waarom... Alle hardware ligt er en softwarematig moeten dit soort dingen toch relatief simpel te implementeren zijn. In Amsterdam, waar Quatt zit, zijn genoeg slimme SW engineers die dit in een paar dagen geïmplementeerd krijgen. Wat zou de reden zijn om zo af te wijken van eerdere plannen.raven22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Daarom ook de term HeatBattery, maar tot zover heeft Quatt dit niet geimplementeerd. Ook werd in het begin volgens mij voorgespiegeld dat je de HeatBattery kon opwarmen tot 90gr om zodoende veel extra energie beschikbaar te hebben voor de CV. Met name in voor en najaar zodat de warmtepompen zelf niet aan zouden hoeven.
Ik ben bang dat ook dit van tafel geveegd is.
[ Voor 12% gewijzigd door Animal_X op 14-06-2026 17:50 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Met wat bloed, zweet en tranen is dat uiteindelijk gelukt (eerste keer dat ik zelf iets met het cv systeem doe) en na wat losdraaien / harder aandraaien heb ik het ook nog lekdicht weten te krijgen.
Ik heb hierbij echter 1 grote fout gemaakt: toen ik wilde gaan testen ben ik vergeten 2 kogelkranen te openen.
Daardoor heeft de Quatt een poosje staan pompen terwijl het water nergens heen kon... Shit.
Helaas moest ik zaterdag begin van de avond weg, dus ik heb de verwarming weer uitgezet, en heb de rest van het testen tot vandaag uitgesteld.
Nu krijg ik de Quatt echter niet meer in beweging. Ik krijg alleen de modus 'Heating - Boiler only'. Heb ik mijn pomp gesloopt? Of zit er een beveiliging in de pomp die kan zijn getriggerd? Of zie ik iets anders over het hoofd? (en ja, je mag me vertellen hoe stupide ik ben, dat vind ik zelf ook). Onderstaand wat HA output die mogelijk wat meer inzicht geeft.
Edit: met dank aan JJ85 kon ik de betreffende pomp vinden (die van mij is al vervangen dus ik neem aan dat de Wilo er in zit) en de bijbehorende handleiding. Morgen de Quatt maar eens open schroeven en kijken wat de LED's aangeven.
https://cms.media.wilo.com/dcidocpfinder/wilo189132/4230368/wilo189132.pdf
Edit: te snel gewanhoopt, half uurtje op verwarmen laten staan (ketel staat uit, dus die gaat niets doen) en opeens zag ik de heatpump af en toe bijspringen en ook af en toe flow.
Ik heb de VVW verdeler een poosje mee laten pompen, maar er komt nog een enorme lading aan lucht uit, dus de flowrate varieert behoorlijk.
Nu voor vandaag maar even mee opgehouden, want de vriendin ligt te slapen, en dan wil ik niet elke 5 minuten de trap op rennen om te kijken of de druk bij de cv ketel nog op het juiste niveau ligt.
Morgen verder testen. De waterpomp lijkt gelukkig dus nog wel wat te doen.
(de CiC en de Quatt even stroomloos maken had ik inderdaad al eerder gedaan, dat leek niet veel op te lossen. Of mogelijk heeft dat het wel opgelost, maar dan met wat vertraging).
[ Voor 23% gewijzigd door onlinaius op 15-06-2026 01:20 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.