WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:22

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben mij aan het oriënteren op het Quatt systeem. Hoeveel groepen heeft het all-electric systeem nodig? En waar zijn deze nodig in de installatie?
Ik ga binnenkort wat kabels trekken in mijn huis en wil het graag al voorbereiden.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Wel bijzonder, want ik heb 3 weken geleden mijn bestelling voor een Quatt AE (single met XL vat) geplaatst,
Afgelopen week de aanbetaling gedaan en elektra in orde gemaakt.
Maandag wordt het materiaal geleverd en donderdag komen ze installeren.
Ik woon in Brabant.

• Okidoki4u
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:00:
Ik ben mij aan het oriënteren op het Quatt systeem. Hoeveel groepen heeft het all-electric systeem nodig? En waar zijn deze nodig in de installatie?
Ik ga binnenkort wat kabels trekken in mijn huis en wil het graag al voorbereiden.
Voor de installatiedatum moet de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt Hybrid Single klaar zijn:
● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd

Overige elektrische vereisten bij de cv-ketel;
● 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel
● 1 stopcontact voor de CiC (230V/5W)
● 1 optioneel stopcontact voor de module van de thermostaat (afhankelijk van het type thermostaat)

Voor de installatiedatum dient de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt All-Electric geïnstalleerd te zijn:
● Eigen groep voor de All-Electric, 1 fase 16A type B-karakteristiek
● 3 aderige kabel, YMvK 3x2,5mm2, tussen meterkast en werkschakelaar
● Werkschakelaar 1 fase, minimaal IP65, binnen 1,5 meter van de HeatCharger

Advies is een 3-fasen aansluiting, mocht deze niet aanwezig zijn dan dient er voldoende capaciteit over te zijn in de huidige aansluiting. Dit aansluitingsrisico wordt gedragen door de klant.

De vloer moet het gewicht van een volledig gevulde Heat Battery kunnen dragen: M: 185 kg; L: 230 kg; XL: 340 kg.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:47
Okidoki4u schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Voor de installatiedatum moet de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt Hybrid Single klaar zijn:
● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd

Overige elektrische vereisten bij de cv-ketel;
● 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel
● 1 stopcontact voor de CiC (230V/5W)
● 1 optioneel stopcontact voor de module van de thermostaat (afhankelijk van het type thermostaat)

Voor de installatiedatum dient de volgende elektrische aansluiting voor de Quatt All-Electric geïnstalleerd te zijn:
● Eigen groep voor de All-Electric, 1 fase 16A type B-karakteristiek
● 3 aderige kabel, YMvK 3x2,5mm2, tussen meterkast en werkschakelaar
● Werkschakelaar 1 fase, minimaal IP65, binnen 1,5 meter van de HeatCharger

Advies is een 3-fasen aansluiting, mocht deze niet aanwezig zijn dan dient er voldoende capaciteit over te zijn in de huidige aansluiting. Dit aansluitingsrisico wordt gedragen door de klant.

De vloer moet het gewicht van een volledig gevulde Heat Battery kunnen dragen: M: 185 kg; L: 230 kg; XL: 340 kg.
Bijzonder, bij mij waren de eisen een stuk minder (AE XL met 1 buitenunit); Elektriciteit voorbereiden voor de All-E: een aparte B16-groep in de meterkast + kabel + werkschakelaar nabij de cv-ketel. Meer details zijn te vinden in het elektriciteitshoofdstuk. Voor de warmtepomp buiten kan het bestaande stopcontact van de cv-ketel worden gebruikt, zolang dit niet zwaar belast wordt.

Een apart elektriciteitshoofdstuk is er overigens niet, en wat te zwaar belast is wordt ook niet omschreven.

Onderstaand schema kreeg ik wel, maar daar staat geen apart stopcontact voor de CIC en buitenunit op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmU78KGUxE9xQuQwS36kw9AJlbE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8QaFHGv9YsOj8Ai1FYNC3evo.png?f=fotoalbum_medium

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Moet er bij de buitenunits dan geen stroomkabel buiten? Lijkt mij wel toch?

• Okidoki4u
  • Nu online
Toppertje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Bijzonder, bij mij waren de eisen een stuk minder (AE XL met 1 buitenunit); Elektriciteit voorbereiden voor de All-E: een aparte B16-groep in de meterkast + kabel + werkschakelaar nabij de cv-ketel. Meer details zijn te vinden in het elektriciteitshoofdstuk. Voor de warmtepomp buiten kan het bestaande stopcontact van de cv-ketel worden gebruikt, zolang dit niet zwaar belast wordt.

Een apart elektriciteitshoofdstuk is er overigens niet, en wat te zwaar belast is wordt ook niet omschreven.

Onderstaand schema kreeg ik wel, maar daar staat geen apart stopcontact voor de CIC en buitenunit op.

[Afbeelding]
Bij wordt uiteindelijk ook het stopcontact gebruikt van de CV Ketel en verplaats ik mijn wasmachine naar een andere groep.
Jouw plaatje is overigens veel duidelijker dan wat ik had gekregen.
Welke Versie Quatt buitenunit heb jij ? V2 ?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:34
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:12:
Moet er bij de buitenunits dan geen stroomkabel buiten? Lijkt mij wel toch?
Daar gebruiken ze deez voor '● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd'...

Maar ik dacht dat dit verleden tijd was toch met de V2 Quatts?

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:47
Okidoki4u schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Bij wordt uiteindelijk ook het stopcontact gebruikt van de CV Ketel en verplaats ik mijn wasmachine naar een andere groep.
Jouw plaatje is overigens veel duidelijker dan wat ik had gekregen.
Welke Versie Quatt buitenunit heb jij ? V2 ?
Bij model number staat op de unit AMH6-2. Dus zal een V2 zijn neem ik aan. Er loopt een stroomkabel van de buitenunit met de leidingen mee naar binnen. Deze zal denk ik t.z.t. als ze alles gaan aansluiten dan ook in het stopcontact van de CV ketel komen, wasmachine heb ik al op een andere groep.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Daar gebruiken ze deez voor '● Stopcontact bij de cv-ketel met 13A vrije ruimte op een groep, 1 fase 16A type B-karakteristiek afgezekerd'...

Maar ik dacht dat dit verleden tijd was toch met de V2 Quatts?
Lekker omslachtig, eerst naar zolder om vervolgens naar de tuin te gaan.
Volgende week heb ik een gesprek met ze, dan vraag ik wel wat het handigste is met mijn woning.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:34
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Volgende week heb ik een gesprek met ze, dan vraag ik wel wat het handigste is met mijn woning.
dat is ook niet de normale route. Je zou dan een kabel met werkschakelaar voorizen in je tuin. Daar takt Quatt dan op in.

• Okidoki4u
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Bij mij gaat de kabel mee naar het plat dak naast mijn huis. Dus dan is dat niet zo raar. 1 gat door de muur waar alles doorheen gaat.
Situatie is in elk huis anders.
Er moet uiteindelijk ook een bereikbare werkschakelaar zijn.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:40
edit: never mind

[ Voor 101% gewijzigd door Toby-Wan op 04-06-2026 11:40 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Pagina: 1 ... 359 360 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.