• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:15
WAF1 schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:43:
[...]

Uiteraard is de bodemplaatverwarming niet de hoofdoorzaak van een massief bevroren wp. Maar of deze aan of uit staat kan misschien wel het verschil maken wat je sensor rond de 2 of 3 graden in staat is (door ijsvorming) te meten. Rond die temperatuur lijkt (uit je tekst) een probleem te ontstaan waardoor de wp niet tijdig genoeg gaat defrosten.. Ik begreep dat als je de sensor ijsvrij maakte hij wel de defrost triggerde. Het is mijn inziens dan de moeite waard om het gedrag van de bodemplaatverwarming te onderzoeken want deze zal er niet voor niks op zitten. We weten bovendien dat bij de 1,5 de temperatuur, wanneer deze aangaat, omlaag is aangepast, wanneer de verwarming aangaat, er is dus minder speeling. (Ik weet niet welke type je hebt) De meting van de temperatuur hoeft er maar net naast te zitten en dan gaat deze verwarming misschien te laat aan.
Maar als het met de buitentemp sensor te maken heeft (wat ik eerlijk gezegd betwijfel, maar het is het proberen waard), is de makkelijkste optie om dat metalen stripje waar die opzit even te buigen zodat deze haaks op de warmtepomp staat. Ik vermoed niet dat het het probleem oplost, maar proberen is 2 minuten werk, dus ik zou het zeker even doen, en kijken of het gedrag veranderd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:15
Vannacht dreigde de Quatt door de lage nachttemperatuur een hele nacht te blijven draaien. En dat ook nog eens fijn bij een buitentemperatuur rond het vriespunt.

Dit terwijl de verwachting morgen de hele dag zonnig met een temperatuur rond de 10 graden is.

Uiteraard heb ik daar een stokje voor gestoken door handmatig de thermostaat lager te zetten.

Wordt het niet eens tijd dat jullie 'AI' dit soort dingen op gaat pakken @Quatt Support?

Als het milieu echt zo hoog in het vaandel staat is dit jullie kans om daar echt het voortouw in te nemen vergeleken met andere warmtepompen.

Door vannacht niet te stoken bespaar ik al snel 1 - 2 KWh. Stel dat je helft van jullie gebruikers mee wil doen met predictive heating dan kun je in 1 nacht het jaarverbruik van meerdere huishoudens besparen.

Lijkt me toch een win-win-win: beter voor jullie klanten (kosten), beter voor het milieu (zonnestroom ipv fossiel) en beter voor jullie (USP die geen andere fabrikant jullie nadoet).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Pistolepaultje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:28
[...]

Uiteraard is de bodemplaatverwarming niet de hoofdoorzaak van een massief bevroren wp. Maar of deze aan of uit staat kan misschien wel het verschil maken wat je sensor rond de 2 of 3 graden in staat is (door ijsvorming) te meten. Rond die temperatuur lijkt (uit je tekst) een probleem te ontstaan waardoor de wp niet tijdig genoeg gaat defrosten.. Ik begreep dat als je de sensor ijsvrij maakte hij wel de defrost triggerde. Het is mijn inziens dan de moeite waard om het gedrag van de bodemplaatverwarming te onderzoeken want deze zal er niet voor niks op zitten. We weten bovendien dat bij de 1,5 de temperatuur, wanneer deze aangaat, omlaag is aangepast, wanneer de verwarming aangaat, er is dus minder speeling. (Ik weet niet welke type je hebt) De meting van de temperatuur hoeft er maar net naast te zitten en dan gaat deze verwarming misschien te laat aan.
thanks, je hebt een goed punt. Ga ik met de volgende monteur laten checken; overigens triggert de sensor de afgelopen 2 dagen helaas ook geen enkele defrost meer.. Ik heb model AMM4V1.5, sinds vorig jaar november

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:35:
Vandaag iets opvallends, thermostaat (Tado V3) is vanaf 22:00 van 20.0 naar 19.5 gezet conform schema.
Quatt draait nu al een half uur gewoon door terwijl de temperatuur allang op setpoint is.
Iemand een verklaring voor? Of is dit gewoon de PID regeling van de Tado die hiervoor zorgt? Ik heb dat nog niet eerder gezien volgens mij (of niet opgemerkt).
De Quatt zakte wel om 22:00 terug in vermogen
Onderstaande zie ik via de json.
CiC 3.15.2
[Afbeelding]
Is mij inderdaad ook opgevallen. Is al enige tijd zo. Het lijkt dat de hysterese iets verruimd is. Lijkt mij positief.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:05
pietjm schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:45:
Ik ben al enige tijd in discussie met Quatt omdat mijn bovenverdieping niet echt warm wordt. Op zich eigenlijk wel logisch gezien de huidige opstelling:

- beneden alleen vvw (5 groepen, totaal ong. 70m2)
- boven uitsluitend radiatoren met thermostaatknoppen (1 in elke kamer)
- garage met 1 radiator met thermostaatknop
- T6 thermostaat in de kamer

Het huis is goed geïsoleerd met beneden allemaal HR++ ramen. Het wordt snel warm en houdt ook de warmte goed vast.

Nu wordt de watertemperatuur meestal niet meer dan 30 a 35 graden en daarmee verwarm je de kamers boven niet. Het gaat met name om een werkkamer, kinderslaapkamer en de badkamer. In de werkkamer heb ik een speedcomfort gebruikt en dat helpt wel wat. In de badkamer bv kan dit niet.

Nu wil ik zones toepassen en daar lees ik in dit forum heel wat over, maar ook zeer verschillende installaties, merken en ervaringen. Nu is mijn idee het volgende:

- T6 vervangen door Honeywell Evohome (geen Tado ivm abonnement) met ketelrelais
- 3 kamers boven met HR92 knoppen
- zonneklep in aanvoer vvw plaatsen (MT4-230 of Honeywell zoneregelset 2-weg; geen idee wat beter is) met BDR91

Heeft iemand hier ervaring mee (of een beter idee) en moet Quatt ook nog aanpassingen doen?
Ik heb hier in principe hetzelfde probleem zodra ik vloerverwarming aan laat leggen.

Dan is de afgifte beneden zo veel groter dan boven dat de kleine T11 radiatoren die bemeten zijn op de ruimtes daar gewoonweg te weinig afgifte hebben omdat de aanvoertemperatuur omlaag gaat.

Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Vergroot de radiatoren boven. Dus vervang een T11 door een T22 of vervang een T22 door een grotere T22 en schuif de bestaande door naar een ruimte met T11 of kleinere T22.
2. Neem boven ook vloerverwarming. Daar is dat gemakkelijker zelf te doen zonder buitendeuren die niet meer open gaan.
3. Verander de balans. Je vloerverwarming krijgt minder water als je met het retourventiel de doorstroming verkleint. Let er wel op dat dit ten koste van de COP kan gaan.
4. Kijk naar dakisolatie als dat nog achter loopt t.o.v. de rest. Een dak is voor een huis wat een bodem is voor een emmer.
5. Gebruik strategisch bijverwarming als je er zelden zit. Infrarood is een prima oplossing als je er een uurtje of twee per dag doorbrengt.
6. Laat meer warmte naar boven lekken. De deur naar het trapgat open zetten doet wonderen.
7. Verplaats de thermostaat naar boven. Dit zorgt dan wel voor hogere temperaturen beneden.

Ik ga er van uit dat je de radiatoren boven al in balans hebt gebracht met de thermostaatknoppen vol open (of verwijderd) zodat die ook niet begrenzen. Thermostaatknoppen moet je bij een warmtepomp gebruiken als noodrem, maar als ik het zo lees is dat bij jou niet bepaald nodig.

Ik ga zelf de radiatoren boven eerst upgraden van T11 naar T22 voordat er vloerverwarming komt en dan meteen voorzien van Tado thermostaatknoppen voor momenten dat de warmte echt niet gewenst is. De vloerverwarming zelf is een project dat nog even moet wachten gezien de overlast, maar de volgorde is vooral belangrijk aangezien de eerste verdieping nu soms al moeizaam mee komt met de begane grond.

• netappie
basset schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:10:
[...]

Ik heb een verglijkbaar probleem. Huis vvw beneden op temperatuur, boven nog koud, want enlkelpaneels radiatoren,. Geen HR++ maar gewoon dubbel glas helaas. Maar knijpen van de vloerverwarming is wel een goed idee. Gaat dat geen problemene opleveren met de pomp alleen?
Offertes opvragen bij minimaal 3 glaszetters (en laat ze vooral weten dat ze niet te enige zijn).
Als je binnen 2 jaar na plaatsing van de warmtepomp subsidie aanvraagt voor je HR++ krijg je dubbel zo veel per m2.
Het verschil tussen dubbel glas en HR++ is groter dan tussen dubbel glas en enkel glas. Dit gaat je comfort sterk verhogen en je rekening verlagen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13
[...]

Uiteraard is de bodemplaatverwarming niet de hoofdoorzaak van een massief bevroren wp. Maar of deze aan of uit staat kan misschien wel het verschil maken wat je sensor rond de 2 of 3 graden in staat is (door ijsvorming) te meten.
Nee toch? Bodemplaatverwarming zit letterlijk op de bodem van je Quatt (om de condenswaterafvoer ijsvrij te houden). De temperatuursensor zit daar 40-50cm boven. Die twee hebben weinig met elkaar te maken.
Rond die temperatuur lijkt (uit je tekst) een probleem te ontstaan waardoor de wp niet tijdig genoeg gaat defrosten.. Ik begreep dat als je de sensor ijsvrij maakte hij wel de defrost triggerde. Het is mijn inziens dan de moeite waard om het gedrag van de bodemplaatverwarming te onderzoeken want deze zal er niet voor niks op zitten.
Klopt, die zit er om de condenswaterafvoer vrij van ijs te houden, zodat ook 's winters het water gewoon kan weglopen en er geen ijsopbouw in de Quatt ontstaat.
Bij de huidige buitentemperaturen zal die bodemplaat sowieso ijsvrij zijn. Of de BPV het wel of niet doet, maakt dus geen verschil nu.
We weten bovendien dat bij de 1,5 de temperatuur, wanneer deze aangaat, omlaag is aangepast, wanneer de verwarming aangaat, er is dus minder speeling. (Ik weet niet welke type je hebt) De meting van de temperatuur hoeft er maar net naast te zitten en dan gaat deze verwarming misschien te laat aan.
Bij de Quatt type 1.5 gaat de BPV aan bij <0grC en weer uit bij >0grC.
Bij de v1.0 gaat de BPV aan bij <4grC en weer uit bij >7grC.
(dit zit in de software van de Quatt buitenunit gebakken, dus kan niet zomaar aangepast worden)

Op het verschil heb ik wel eens wat gerekend op basis van de temp.gegevens van 2024. Energieverbruik tbv BPV verschilt behoorlijk tussen V1 en V1.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKhDjqRP09RDC4r8maxwB5osE5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CHay46YTUXudf7nl8GHtzZhD.png?f=user_large

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58
netappie schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:36:
[...]

Offertes opvragen bij minimaal 3 glaszetters (en laat ze vooral weten dat ze niet te enige zijn).
Als je binnen 2 jaar na plaatsing van de warmtepomp subsidie aanvraagt voor je HR++ krijg je dubbel zo veel per m2.
Het verschil tussen dubbel glas en HR++ is groter dan tussen dubbel glas en enkel glas. Dit gaat je comfort sterk verhogen en je rekening verlagen.
Ik had ook niet verwacht dat HR++ zoveel zou uitmaken. Maar wij zijn van €290 per maand aan energiekosten naar €50 gegaan na het plaatsen van de Quatt Duo en het 30 jaar oude dubbele glas vervangen te hebben door HR++ en de schuifpui HR+++.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58
jj85 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:52:
[...]

Nee toch? Bodemplaatverwarming zit letterlijk op de bodem van je Quatt (om de condenswaterafvoer ijsvrij te houden). De temperatuursensor zit daar 40-50cm boven. Die twee hebben weinig met elkaar te maken.

[...]

Klopt, die zit er om de condenswaterafvoer vrij van ijs te houden, zodat ook 's winters het water gewoon kan weglopen en er geen ijsopbouw in de Quatt ontstaat.
Bij de huidige buitentemperaturen zal die bodemplaat sowieso ijsvrij zijn. Of de BPV het wel of niet doet, maakt dus geen verschil nu.

[...]

Bij de Quatt type 1.5 gaat de BPV aan bij <0grC en weer uit bij >0grC.
Bij de v1.0 gaat de BPV aan bij <4grC en weer uit bij >7grC.
(dit zit in de software van de Quatt buitenunit gebakken, dus kan niet zomaar aangepast worden)

Op het verschil heb ik wel eens wat gerekend op basis van de temp.gegevens van 2024. Energieverbruik tbv BPV verschilt behoorlijk tussen V1 en V1.5

[Afbeelding]
Als Quatt toch langskomt bij mensen om hun waterpomp te verwijderen, waarom flashen ze dan niet gelijk even de software? Lijkt een kleine moeite en als 'selfdeclared groen bedrijf' zouden ze hun naam nog een beetje eer aan doen.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:13
basset schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:10:
[...]

Ik heb een verglijkbaar probleem. Huis vvw beneden op temperatuur, boven nog koud, want enlkelpaneels radiatoren,. Geen HR++ maar gewoon dubbel glas helaas. Maar knijpen van de vloerverwarming is wel een goed idee. Gaat dat geen problemene opleveren met de pomp alleen?
Of dat problemen met de pomp oplevert, weet ik niet. Ik verwacht het niet. Ik heb de pomp op alle standen gehad en merk hierin geen enkel verschil. Staat nu op de laagste stand en met een beetje knijpen zal dat vermoedelijk niets uitmaken.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:38
Mickel moen schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:50:
[...]

Is mij inderdaad ook opgevallen. Is al enige tijd zo. Het lijkt dat de hysterese iets verruimd is. Lijkt mij positief.
@CPM @Mickel moen

En ook ik begin te hopen, volgens mij verbetering gestart bij 3.15.1.....,
En we hebben de laatste tijd toch zowel koudere als warmere dagen gehad.
Maar nog steeds eerst wat meer zien, en dan pas geloven.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• pietjm
netappie schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb hier in principe hetzelfde probleem zodra ik vloerverwarming aan laat leggen.

Dan is de afgifte beneden zo veel groter dan boven dat de kleine T11 radiatoren die bemeten zijn op de ruimtes daar gewoonweg te weinig afgifte hebben omdat de aanvoertemperatuur omlaag gaat.

Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Vergroot de radiatoren boven. Dus vervang een T11 door een T22 of vervang een T22 door een grotere T22 en schuif de bestaande door naar een ruimte met T11 of kleinere T22.
2. Neem boven ook vloerverwarming. Daar is dat gemakkelijker zelf te doen zonder buitendeuren die niet meer open gaan.
3. Verander de balans. Je vloerverwarming krijgt minder water als je met het retourventiel de doorstroming verkleint. Let er wel op dat dit ten koste van de COP kan gaan.
4. Kijk naar dakisolatie als dat nog achter loopt t.o.v. de rest. Een dak is voor een huis wat een bodem is voor een emmer.
5. Gebruik strategisch bijverwarming als je er zelden zit. Infrarood is een prima oplossing als je er een uurtje of twee per dag doorbrengt.
6. Laat meer warmte naar boven lekken. De deur naar het trapgat open zetten doet wonderen.
7. Verplaats de thermostaat naar boven. Dit zorgt dan wel voor hogere temperaturen beneden.

Ik ga er van uit dat je de radiatoren boven al in balans hebt gebracht met de thermostaatknoppen vol open (of verwijderd) zodat die ook niet begrenzen. Thermostaatknoppen moet je bij een warmtepomp gebruiken als noodrem, maar als ik het zo lees is dat bij jou niet bepaald nodig.

Ik ga zelf de radiatoren boven eerst upgraden van T11 naar T22 voordat er vloerverwarming komt en dan meteen voorzien van Tado thermostaatknoppen voor momenten dat de warmte echt niet gewenst is. De vloerverwarming zelf is een project dat nog even moet wachten gezien de overlast, maar de volgorde is vooral belangrijk aangezien de eerste verdieping nu soms al moeizaam mee komt met de begane grond.
Even punt voor punt:
1. Radiatoren zijn al T22’s en kunnen vanwege ruimte niet allemaal worden vergroot. Is voor 1 kamer nog wel een optie. Blijft het feit dat de watertemperatuur maar (nu althans) hooguit iets meer dan 30 graden wordt. Is niet veel voor radiatoren.
2. Dat gaat niet lukken. Net verbouwd. Had ik eerder moeten doen, maar toen kende ik het probleem nog niet.
3. Die ga ik vandaag proberen.
4. Isolatie is prima in orde.
5. Alleen als het echt koud is, ga ik dat doen.
6. Dat is nu al zo. Ook vloerverwarming in de hal en dat gaat ook allemaal naar boven.
7. Theoretisch gaat dat natuurlijk werken, maar dan wordt het in de woonkamer wel echt warm.

Thermostaatknoppen staan helemaal open en zullen door de kamertemperatuur niet sluiten. Ga ze wel vervangen door simpele kranen.
Zones kan ik ook nog doen. In tegenstelling wat ik dacht, vereist Tado toch geen abonnement voor zones. Daar zijn ze van teruggekomen.

NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, besparen in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
onlinaius schreef op maandag 15 december 2025 @ 02:14:
Wordt het niet eens tijd dat jullie 'AI' dit soort dingen op gaat pakken @Quatt Support?

Als het milieu echt zo hoog in het vaandel staat is dit jullie kans om daar echt het voortouw in te nemen vergeleken met andere warmtepompen.

Door vannacht niet te stoken bespaar ik al snel 1 - 2 KWh. Stel dat je helft van jullie gebruikers mee wil doen met predictive heating dan kun je in 1 nacht het jaarverbruik van meerdere huishoudens besparen.

Lijkt me toch een win-win-win: beter voor jullie klanten (kosten), beter voor het milieu (zonnestroom ipv fossiel) en beter voor jullie (USP die geen andere fabrikant jullie nadoet).
Quatt heeft zich voor het onderscheidend vermogen volledig op de Chill en HeatCharger gefocust. Ik zou dit ook graag zien maar ik heb mij inmiddels erbij neergelegd dat ik dan voor een andere partij had moeten kiezen. WeHeat heeft bijvoorbeeld met hun 'intelligence' tenminste een roadmap en doet toezeggingen voor slimme sturing. Op de site van Quatt is inmiddels vrijwel niks meer te vinden over baanbrekende AI-sturing waar ze zich vroeger mee profileerden.
Mickel moen schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:50:
[...]
Voor een woning met radiatoren kan ik mij voorstellen dat het positief kan zijn. Met vloerverwarming is het verre van positief. Quatt staat hier standaard heel de nacht op hoog vermogen te draaien om rond 08:00 uit te gaan met 0.2 boven setpoint. Doordat de vloerverwarming nog lang warmte afgeeft loopt dit rustig op tot 0.5 graden erboven. Dit leidt ertoe dat overdag vrijwel nooit gestookt wordt terwijl dit geregeld nog kan op zonne-energie en met een stuk hogere COP (tot +60% op sommige dagen). Omdat de vloer grotendeels afgekoeld is voordat de temperatuur onder de setpoint daalt duurt het weer uren voordat de vloer echt opgewarmd is en de temperatuur in de kamer begint te stijgen. Dit leidt vaak weer tot hogere vermogens in de avond/nacht omdat de regeling denkt dat het vermogen niet toereikend is.

Ik heb weleens voorbij zien komen hier dat Quatt een radiator warmtepomp is. Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De alternatieven die ik destijds heb overwogen waren 1500-2000 euro duurder dus in dat opzicht kunnen de Quatts nog lang inefficiënt draaien wil ik daar aan komen. Jammer is het wel want volgens mij hoeft het echt niet heel ingewikkeld te zijn om het een stuk beter (en duurzamer!) te doen...

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Nou ik heb al een reactie van Quatt. Geluid is herkend dus:

Bedankt voor de video en de informatie. Dat was voldoende voor ons om het geluid te herkennen.

We zullen een servicemonteur inplannen om het probleem te verhelpen. Binnenkort neemt onze planningsafdeling contact met u op om een afspraak in te plannen.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• pietjm
Vandaag iets opvallends, thermostaat (Tado V3) is vanaf 22:00 van 20.0 naar 19.5 gezet conform schema.
Quatt draait nu al een half uur gewoon door terwijl de temperatuur allang op setpoint is.
Iemand een verklaring voor? Of is dit gewoon de PID regeling van de Tado die hiervoor zorgt? Ik heb dat nog niet eerder gezien volgens mij (of niet opgemerkt).
CiC 3.15.2
[Afbeelding]
Is ook mij opgevallen. Geen Tado, maar een T6. Verwarmt tot bijna 21 graden, terwijl 20,5 de instelling is.

• jj85
Erik1805 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:48:
Nou ik heb al een reactie van Quatt. Geluid is herkend dus:

Bedankt voor de video en de informatie. Dat was voldoende voor ons om het geluid te herkennen.

We zullen een servicemonteur inplannen om het probleem te verhelpen. Binnenkort neemt onze planningsafdeling contact met u op om een afspraak in te plannen.
Jammer dat ze dan niet even vermelden wat het vermoeden is ;)
offtopic:
Waarom moet ik nu hier aan denken? :+
Afbeeldingslocatie: https://cdn-radio.dpgmedia.net/site/w2400/f/02/ed/45/1370892/Qmusic_Teaser_HetGeluid.jpg

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:38
RickvdT schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:45:
[...]

Voor een woning met radiatoren kan ik mij voorstellen dat het positief kan zijn. Met vloerverwarming is het verre van positief. Quatt staat hier standaard heel de nacht op hoog vermogen te draaien om rond 08:00 uit te gaan met 0.2 boven setpoint. Doordat de vloerverwarming nog lang warmte afgeeft loopt dit rustig op tot 0.5 graden erboven. Dit leidt ertoe dat overdag vrijwel nooit gestookt wordt terwijl dit geregeld nog kan op zonne-energie en met een stuk hogere COP (tot +60% op sommige dagen). Omdat de vloer grotendeels afgekoeld is voordat de temperatuur onder de setpoint daalt duurt het weer uren voordat de vloer echt opgewarmd is en de temperatuur in de kamer begint te stijgen. Dit leidt vaak weer tot hogere vermogens in de avond/nacht omdat de regeling denkt dat het vermogen niet toereikend is.

Ik heb weleens voorbij zien komen hier dat Quatt een radiator warmtepomp is. Dat kan ik alleen maar onderschrijven. De alternatieven die ik destijds heb overwogen waren 1500-2000 euro duurder dus in dat opzicht kunnen de Quatts nog lang inefficiënt draaien wil ik daar aan komen. Jammer is het wel want volgens mij hoeft het echt niet heel ingewikkeld te zijn om het een stuk beter (en duurzamer!) te doen...
@RickvdT

Je hebt blijkbaar niet sommige verhalen gelezen (o.a. van mij), dat quatts bij 0,02 graad onder setpoint starten en op setpoint stoppen. Dat deden ze dus soms om de 2 minuten. Dus samen 100 starts op een dag!
Vonden een medewerker helpdesk bij Quatt overigens normaal...., een andere later overigens niet.

Ik hoop dat het inderdaad opgelost is, ik wil niet elk jaar een versleten warmtepomp hebben

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• jj85
CiC 3.15.2
[Afbeelding]
Had laatst contact met Quatt voor een vergelijkbaar geval (zie jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Reactie hierop was dat dit als 'normaal' gezien wordt.
Ik kan niet precies verklaren wat er precies is gebeurt, ik zie wel dat vlak na het verlagen de thermostaat doorschoot naar 20,6 graden, waarschijnlijk is dat het punt geweest waarop de warmtevraag weg zou vallen, je was dus net iets te vroeg, denk ik.

Ik zie echter dat ons vermogen ook al begon af te bouwen, vlak voor je het set point verlaagde. Normaliter zien wij bij de T6 overshoots en undershoots tot ca. 0,4c. 20,4 kijk ik dus niet direct van op.

Moet wel gezegd worden dat als je gewoon de 20c aanhoudt, de fluctuaties wel een stuk minder zijn.

Ik denk dat dit gewoon een uitzonderlijke situatie is, waarbij de CiC even niet zo goed weet hoe hier mee om te gaan.

• Erik1805
jj85 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:01:
[...]

Jammer dat ze dan niet even vermelden wat het vermoeden is ;)
offtopic:
Waarom moet ik nu hier aan denken? :+
[Afbeelding]
Ik meld het wel even als ze geweest ziin

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Erik1805 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:11:
[...]

Kapotte fanmotor?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:28
paQ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:31:
[...]

Het hangt er ook een beetje vanaf of je hybride draait of alleen op de wp.
Voor een vvw is 30 doorgaans zat de boel op te warmen en ook warm te houden. Boven wellicht ook tenzij je 22 of meer wil kunnen halen op een reguliere radiator. Dan zul je de afgifte moeten aanpassen -dus hoeveelheid warm water- en/of je methode van afgifte -dus vermogen radiator-, of de temperatuur moeten opvoeren.
Hybride draagt dan nog eigenlijk alleen maar bij aan die complexiteit. Omdat je eigenlijk overal in huis net wat anders wil. Hoe dan ook blijkt per kamer naregelen niet altijd de beste oplossing icm een warmtepomp. Zorg hoe dan ook voor afdoende flow in elke situatie. Dan kan het wellicht werken.

Ik stook zelf op alleen WP zo de verdelers en FCU in. Geen thermostatisch afknijpen of wat dan ook. Gewoon goed ingeregelde flow. 1 verdeler heeft 6 groepen, 1 heeft er 5. Beide verdelers kan ik openen en sluiten met een automatische danfoss kogelkraan. Dat gebeurt enkele keren in een stookseizoen, maar over het algemeen blijft alles gewoon open. De wp reageert netjes op de afgifte van de FCU door modulatie, en alles heeft ook flowmetertjes zodat ik kan zien wat ik eigenlijk afstel.

Hoe eenvoudiger je alles houdt, hoe makkelijker het afstellen is. Als er constant zaken veranderen door naregelingen, met name thermostatische kranen die open en dicht gaan, dan is het lastig rust in het systeem te krijgen. En in geval van hybride zit er nog een 'kaper op de kust' namelijk de CV ketel die dan af en toe er doorheen komt fietsen met nog veel warmer water, waarop de kranen dan weer reageren enz.

Edit:
Overigens zijn dit nou eventueel nog wel leuke dingen om te splitsen in 2 kleinere warmtepompen :) Een gesplitse duo :+
1 voor beneden, en 1 voor boven, allebei een eigen thermostaat.
Kun je de vloerverwarming op de BG niet wat knijpen? Als je de flowregelaars van de groepen op je verdeler allemaal een klein beetje dichter draait gaat er meer water naar de radiatoren. Tegelijkertijd warmt je BG vloer minder snel op, en draait de verwarming dus langer met nog meer afgifte boven.
Ik ken het probleem uit eigen ervaring. Uiteindelijk heb ik in mijn kantoor op de verdieping vloerverwarming geplaatst O-)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:57
CiC 3.15.2
[Afbeelding]
Lijkt me eerder dat er iets aan je thermostaat veranderd is. De CiC luistert naar de thermostaat. Zodra otFtChEnabled naar false gaat, gaat de Quatt uit. Als je die altijd true laat zijn, zul je zien dat de Quatt veel langer blijft draaien.

PVoutput

• paQ
  • Nu online
Mjier schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:27:
[...]

Kun je de vloerverwarming op de BG niet wat knijpen? Als je de flowregelaars van de groepen op je verdeler allemaal een klein beetje dichter draait gaat er meer water naar de radiatoren. Tegelijkertijd warmt je BG vloer minder snel op, en draait de verwarming dus langer met nog meer afgifte boven.
Ik ken het probleem uit eigen ervaring. Uiteindelijk heb ik in mijn kantoor op de verdieping vloerverwarming geplaatst O-)
Ja zeker kan dat. Flow haalde ik ook aan :+
Het is gewoon best wel een precies klusje dat afstellen. In elk geval om zo het optimale uit je systeem te halen. Dat betekent nog niet automatisch dat het afdoende is.
Alleen als er later weer naregeling wordt toegepast met tado of evohome, dan is het risico dat je dat weer deels ongedaan maakt.

• Pistolepaultje
Erik1805 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:11:
[...]

same here; ik meld als ze voor de 3e keer zijn geweest

• jj85
Zou dit de definitieve (revolutionere) quick connector zijn?

Uit de Chill nieuwsbrief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHPeuVX-vwpmSsYHfVilOy2J2ss=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YJgWf1iYl6LV9f1P0sXzlRxW.png?f=user_large

Mét RVS flexibele leidingen, dat moet je me toch eens uitleggen :+
Tijdens het koelen voert de Chill warmte af via het water dat door de leidingen stroomt. Dit gebeurt met een snelheid van ongeveer driehonderd liter per uur en een druk van rond de twee bar. Daarom zijn de flexibele leidingen van roestvrijstaal met een fijn geweven mantel. Hierdoor zijn de leidingen sterk genoeg én hebben ze een nette uitstraling.

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:40:

[Afbeelding]

[...]
mja... dat lijkt toch meer op een kogelafsluiter en een wartel :?

• jj85
paQ schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:47:
[...]

mja... dat lijkt toch meer op een kogelafsluiter en een wartel :?
Hoop dat het in ieder geval dry-break koppelingen zijn (aan beide kanten van de koppeling). Anders kan het nog wel eens ergens een mooi waterballet worden :)

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:28
paQ schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:32:
[...]
Alleen als er later weer naregeling wordt toegepast met tado of evohome, dan is het risico dat je dat weer deels ongedaan maakt.
Ik ben van team "simpel", en vind het idee van naregelingen zwaar overschat. Wanneer je met een zo laag mogelijk vermogen (lage temperatuur) aan het verwarmen bent heb je minder capaciteit om een ruimte snel op te warmen. Dus moet je die ook niet al te erg laten afkoelen.
Ik heb geen geautomatiseerde naregelingen, alleen dhb-setjes die ik aan en uit kan zetten, de deur tussen de BG en verdieping die open en dicht kan, en als uiterste optie mocht het te warm worden kan het raam open (doe ik nooit overigens).
Dus wat betreft jouw opmerking, je kunt ook kiezen om geen naregelingen toe te passen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Erik1805
Pistolepaultje schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:35:
[...]
same here; ik meld als ze voor de 3e keer zijn geweest
Voor hetzelfde geluid?

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:52:
[...]

Hoop dat het in ieder geval dry-break koppelingen zijn (aan beide kanten van de koppeling). Anders kan het nog wel eens ergens een mooi waterballet worden :)
Uhu. Dat verplaatsen wordt anders sowieso wel een ding als je daarna de boel ook weer moet ontluchten. Als het water in de slangen blijft zal het wel weer meevallen.

Dat “geen extra leidingwerk” is ook wel zeer rekbaar op deze manier. Er zullen in elke ruimte waar je het ding heen zou willen dragen deze aansluitingen aangebracht moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWlDDNtl7HyQ-1EHBsFDbPzT4b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DD3QcFheMvCDXzuDXdHs5Ehd.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
en tot 40m2 is bij de chill neutraal, maar bij een portble airco een minpunt :')

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 15-12-2025 11:02 ]

• paQ
  • Nu online
Mjier schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:52:
[...]

Ik ben van team "simpel", en vind het idee van naregelingen zwaar overschat. Wanneer je met een zo laag mogelijk vermogen (lage temperatuur) aan het verwarmen bent heb je minder capaciteit om een ruimte snel op te warmen. Dus moet je die ook niet al te erg laten afkoelen.
Ik heb geen geautomatiseerde naregelingen, alleen dhb-setjes die ik aan en uit kan zetten, de deur tussen de BG en verdieping die open en dicht kan, en als uiterste optie mocht het te warm worden kan het raam open (doe ik nooit overigens).
Dus wat betreft jouw opmerking, je kunt ook kiezen om geen naregelingen toe te passen.
Nou, dan zijn we het eens toch? :+

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:14

[Afbeelding]

[...]
Zou je de hele Nieuwsbrief is kunnen posten? Of mag ook in een DM. Ik heb geen pre-order gedaan, maar ben wel nieuwsgierig voor eventueel in de toekomst.

• jj85
@Quatt Support Jullie hebben enige tijd geleden een Chill Demo avond aangekondigd. Is er al bekend wanneer dit gaat zijn? (zou zelfs afgelopen zomer zijn volgens het inschrijfformulier)
Chill demo-avond

In onze vorige update vroegen we naar jullie belangstelling voor een demo-avond in Amsterdam. Tijdens deze avond tonen we een werkend pre-productie prototype en is er ruimte om in gesprek te gaan met onze engineers. We zijn bezig met de voorbereidingen en zullen meer laten weten wanneer we een exacte datum hebben.

• Pistolepaultje
nee, defrosts voert hij bij mij niet uit; al 2 nachten massief bevroren quatt. Vanochtend vanaf 04.30 zelfs geen functionaliteit meer, ketel staat 100% te stoken op mn oprit, quattverdamper massief bevroren (moet vandaag gewoon werken). Quatt gemaild gister en vandaag, afwachtende op reactie/ nieuwe planningsafspraak. Zijn nu twee keer geweest afgelopen weken

• jj85
BertBertjes schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:59:
[...]

Zou je de hele Nieuwsbrief is kunnen posten? Of mag ook in een DM. Ik heb geen pre-order gedaan, maar ben wel nieuwsgierig voor eventueel in de toekomst.
In deze update lees je de laatste ontwikkelingen rond Chill. De productie is inmiddels gestart en we vertellen je meer over de flexibele leidingen die gebruikt worden om Chill te koppelen met je cv-systeem.

Flexibele leidingen maken jouw installatie makkelijk
Met de QuickConnector sluit je Chill eenvoudig aan op je bestaande cv-systeem. Bijvoorbeeld op de leidingen naast een radiator, maar dit kan in principe op elke plek waar je twaalf centimeter vrije ruimte hebt op zowel de aanvoer als de retourleiding. Bij aankoop van Chill controleren wij altijd of jouw leidingwerk geschikt is voordat we komen installeren.

Voor de aansluiting tussen Chill en de QuickConnector gebruiken we flexibele leidingen. Tijdens je aankoop kies je de lengte van de flexibele leiding die het beste past voor jouw situatie. Je kunt kiezen uit: 0.5 meter, 1.5 meter en 2.5 meter. Hierdoor kun je de Chill plaatsen op de plek die voor jou het meest handig is.

Tijdens het koelen voert de Chill warmte af via het water dat door de leidingen stroomt. Dit gebeurt met een snelheid van ongeveer driehonderd liter per uur en een druk van rond de twee bar. Daarom zijn de flexibele leidingen van roestvrijstaal met een fijn geweven mantel. Hierdoor zijn de leidingen sterk genoeg én hebben ze een nette uitstraling.

Afbeeldingslocatie: https://hs-25848718.f.hubspotemail-eu1.net/hub/25848718/hubfs/Chill%20connection_DFM%20quick%20connectors.png?width=1200&upscale=true&name=Chill%20connection_DFM%20quick%20connectors.png

Chill productie-update: jouw unit in de maak
De kunststof onderdelen die Chill zijn unieke uitstraling geven, hebben de afgelopen periode een laatste verfijning ondergaan. Dankzij deze verbeteringen sluiten alle onderdelen nu perfect op elkaar aan en hebben ze precies de kleuren en textuur die we voor ogen hadden. Het resultaat is een Chill die niet alleen technisch uitblinkt, maar ook een echte aanwinst is voor je interieur.

Daarmee is Chill nu gereed voor de productiefase. De eerste apparaten worden nu met veel zorg en aandacht samengesteld. Deze serie wordt straks geplaatst bij een groep geselecteerde klanten. Zodra een Chill volledig is geassembleerd, doorloopt elke unit een nog uitgebreide kwaliteitscontrole. We testen de werking, controleren belangrijke veiligheidsaspecten en bekijken de kwaliteit van de afwerking. Op deze manier zorgen we dat elke Chill die wordt geïnstalleerd voldoet aan onze kwaliteitsstandaard.

• jj85
paQ schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:55:
[...]

Dat “geen extra leidingwerk” is ook wel zeer rekbaar op deze manier. Er zullen in elke ruimte waar je het ding heen zou willen dragen deze aansluitingen aangebracht moeten worden.
Is vast uit te breiden (tegen meerprijs)
De prijs van Chill voor mensen met een pre-order is €1.099,-. Deze prijs is lager dan de prijs voor mensen zonder pre-order.

Naast de Chill-unit zelf, is de installatie van één set QuickConnectors bij de prijs inbegrepen.

• paQ
  • Nu online
hey! Ze zijn dus afgestapt van het perse aanbrengen bij een radiator! (iets wat ik vanaf meet af aan niet begrepen heb) Da's wel positief :)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online

[Afbeelding]

[...]
Zit daar bovenop een hendeltje? Zou je het daarmee dichtdraaien om de chill te kunnen afkoppelen?

• jj85
0xygen500 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:26:
[...]

Zit daar bovenop een hendeltje? Zou je het daarmee dichtdraaien om de chill te kunnen afkoppelen?
Lijkt idd een kogelkraantje. Maar ben wel benieuwd wat er gebeurt als een van de kleine smurfen hier een keer zo'n connector lostrekt (zonder eerste de kogelkraan te sluiten) :X

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:30:
[...]

Lijkt idd een kogelkraantje. Maar ben wel benieuwd wat er gebeurt als een van de kleine smurfen hier een keer zo'n connector lostrekt (zonder eerste de kogelkraan te sluiten) :X
Ik denk dat ze een nieuw waterpistool gevonden hebben. Kraantje open kraantje dicht.

• netappie
pietjm schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:45:
[...]

Even punt voor punt:
1. Radiatoren zijn al T22’s en kunnen vanwege ruimte niet allemaal worden vergroot. Is voor 1 kamer nog wel een optie. Blijft het feit dat de watertemperatuur maar (nu althans) hooguit iets meer dan 30 graden wordt. Is niet veel voor radiatoren.
2. Dat gaat niet lukken. Net verbouwd. Had ik eerder moeten doen, maar toen kende ik het probleem nog niet.
3. Die ga ik vandaag proberen.
4. Isolatie is prima in orde.
5. Alleen als het echt koud is, ga ik dat doen.
6. Dat is nu al zo. Ook vloerverwarming in de hal en dat gaat ook allemaal naar boven.
7. Theoretisch gaat dat natuurlijk werken, maar dan wordt het in de woonkamer wel echt warm.

Thermostaatknoppen staan helemaal open en zullen door de kamertemperatuur niet sluiten. Ga ze wel vervangen door simpele kranen.
Zones kan ik ook nog doen. In tegenstelling wat ik dacht, vereist Tado toch geen abonnement voor zones. Daar zijn ze van teruggekomen.
Met boven overal T22 en HR++ zou je het toch echt wel warm moeten krijgen.
Dus er is waarschijnlijk onbalans in het system.

Ik heb zelf het zolderdak verbeterd van Rd 2,0 naar Rd 6,0. Dat maakte ook een wereld van verschil.
Waar de T11 radiatoren voorheen moeite hadden om de zolderkamers warm te houden (ondanks nieuw HR++ glas in de dakkapellen), moet ik ze nu echt ontzettend afknijpen tegen oververhitting en heb ik de zoldervloer ook extra isolatie gegeven omdat het in de zomer anders snel uit de hand loopt.

Ook zijn er mensen die de zolder niet verwarmen met eigen radiatoren. Dit kan een behoorlijke impact hebben op de slaapkamers er onder, want het oppervlak van de betonvloer is behoorlijk groot en isoleert voor geen meter. Het is meer een soort spons die alle warmte opneemt en daarna weer naar boven afgeeft.

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:41
jj85 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:30:
[...]

Haha :) ik zag het ook al direct voor me; let je even 30 seconden niet op en zijn de kids aan die kraantjes aan het draaien...

Er moet minstens nog een extra beveiliging op (schroefdop met tang vastdraaien o.i.d.)

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:41
jbtbnl schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:50:
[...]

Haha :) ik zag het ook al direct voor me; let je even 30 seconden niet op en zijn de kids aan die kraantjes aan het draaien...

Er moet minstens nog een extra beveiliging op (schroefdop met tang vastdraaien o.i.d.)
@Quatt Support een idee voor de volgende nieuwsbrief: hoe zit het met kinderbeveiliging van de quick connector en vergrendeling van de lokale bediening van de Chill

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• pietjm
netappie schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:47:
[...]

Met boven overal T22 en HR++ zou je het toch echt wel warm moeten krijgen.
Dus er is waarschijnlijk onbalans in het system.

Ik heb zelf het zolderdak verbeterd van Rd 2,0 naar Rd 6,0. Dat maakte ook een wereld van verschil.
Waar de T11 radiatoren voorheen moeite hadden om de zolderkamers warm te houden (ondanks nieuw HR++ glas in de dakkapellen), moet ik ze nu echt ontzettend afknijpen tegen oververhitting en heb ik de zoldervloer ook extra isolatie gegeven omdat het in de zomer anders snel uit de hand loopt.

Ook zijn er mensen die de zolder niet verwarmen met eigen radiatoren. Dit kan een behoorlijke impact hebben op de slaapkamers er onder, want het oppervlak van de betonvloer is behoorlijk groot en isoleert voor geen meter. Het is meer een soort spons die alle warmte opneemt en daarna weer naar boven afgeeft.
HR++ heb ik alleen beneden. Daar was ik mijn post nogal onduidelijk in. Boven standaard dubbel glas. Deels onder goed geïsoleerd schuin dak. De bergzolder heeft een houten vloer. Isoleert beter dan beton.

• netappie
pietjm schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:00:
[...]

HR++ heb ik alleen beneden. Daar was ik mijn post nogal onduidelijk in. Boven standaard dubbel glas. Deels onder goed geïsoleerd schuin dak. De bergzolder heeft een houten vloer. Isoleert beter dan beton.
Ah ok. Misschien heb je nog genoeg m2 dubbel glas voor dubbele subsidie.

Het verschil met HR++ is erg groot. Daar zit nameljk een infrarood reflecterende laag in die warmteverlies door straling voorkomt, iets waar zowel dubbel als enkel glas helemaal niks tegen doen.

Dus los van een beter isolerend gas tussen de twee glasplaten heeft HR++ ook een laag die de zon wel naar binnen laat, maar de warmtestraling niet meer naar buiten laat ontsnappen, wat ook veel uitmaakt als je met infrarood panelen aan de slag gaat, tenzij je tuinverwarming wilt.

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:13

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
jbtbnl schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:52:
[...]

@Quatt Support een idee voor de volgende nieuwsbrief: hoe zit het met kinderbeveiliging van de quick connector en vergrendeling van de lokale bediening van de Chill
De reden dat die kogelkranen er ook op zitten is uitsluitend voor de momenten dat je de Chill (ont)koppelt. Dit omdat je tijdens het koppelen kort de zelf-sluitende ventielen in de QuickConnectors (deels) geopend hebt waardoor er water kan lekken als je niet snel genoeg bent.

Maar als je Chill eenmaal ontkoppeld is kunnen de kids rustig met de kogelkranen spelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een natte vloer.

• paQ
  • Nu online
Quatt Support schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:29:
[...]

De reden dat die kogelkranen er ook op zitten is uitsluitend voor de momenten dat je de Chill (ont)koppelt. Dit omdat je tijdens het (ont)koppelen kort de zelf-sluitende ventielen in de QuickConnectors (deels) geopend hebt waardoor er water kan lekken.

Maar als je Chill eenmaal ontkoppeld is kunnen de kids rustig met de kogelkranen spelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een natte vloer.
wut?
Waar zit die kogelkraan dan (aan)?

• pietjm
netappie schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:11:
[...]

Ah ok. Misschien heb je nog genoeg m2 dubbel glas voor dubbele subsidie.

Het verschil met HR++ is erg groot. Daar zit nameljk een infrarood reflecterende laag in die warmteverlies door straling voorkomt, iets waar zowel dubbel als enkel glas helemaal niks tegen doen.

Dus los van een beter isolerend gas tussen de twee glasplaten heeft HR++ ook een laag die de zon wel naar binnen laat, maar de warmtestraling niet meer naar buiten laat ontsnappen, wat ook veel uitmaakt als je met infrarood panelen aan de slag gaat, tenzij je tuinverwarming wilt.
Ik zal dat eens nagaan/uitrekenen.

• paQ
  • Nu online

• Wl12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:46
Quatt eist 12,5 cm vrije ruimte voor de quick connectors voor de chill in de aanvoer en retourleidingen. Voor mij gaat dat met ca 9cm niet lukken.
Had ik dat maar anderhalf jaar eerder gehoord :-( . Ik zal wel niet de enige zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzVwaQdGx-mUSHSSRwfRIoVgcMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxIhESsRhuro2sXIonMdhno6.jpg?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
Wl12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:20:
Quatt eist 12,5 cm vrije ruimte voor de quick connectors voor de chill in de aanvoer en retourleidingen. Voor mij gaat dat met ca 9cm niet lukken.
Had ik dat maar anderhalf jaar eerder gehoord :-( . Ik zal wel niet de enige zijn.
[Afbeelding]
Dan heb je inderdaad wel heel hoog geplaatste radiatoren nodig. Óf ze moeten zelf de radiatoren willen verhangen

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:06
Toby-Wan schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:45:
[...]

Dan heb je inderdaad wel heel hoog geplaatste radiatoren nodig. Óf ze moeten zelf de radiatoren willen verhangen
Ja de praktijk is weerbarstig voor retrofit oplossingen. Ik denk dat ze de helft van de potentiële klanten missen als ze niet aanbieden om de radiator wat hoger op te hangen. Je zult alleen zelf het bloemetjesbehang dat dan tevoorschijn komt moeten schilderen.

• egeszsegedre
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:05
lieverd schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:49:
[...]

Ja de praktijk is weerbarstig voor retrofit oplossingen. Ik denk dat ze de helft van de potentiële klanten missen als ze niet aanbieden om de radiator wat hoger op te hangen. Je zult alleen zelf het bloemetjesbehang dat dan tevoorschijn komt moeten schilderen.
Ik heb m'n order ook geannuleerd om die reden. Het voelt alsof m'n huis te oud is en niet voldoet aan de mooie plaatjes van de marketing.
Ooit komt er een bedrijf met een wandmodel, die in kan haken op al die mooie buizen die ik langs de muur vanuit het plafond heb lopen...

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
lieverd schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:49:
[...]

Situatie hier (en mogelijk representatief voor huizen met bouwjaar na 1990).
Ik heb geen Chill besteld, maar zonder verhogen zou het hier niet passen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0zPkqkUSkAlTW-dEEauYogJWAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi5sTKsuMunSZ7btt8iXaVSh.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:21
Wl12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:20:
[Afbeelding]
sorry, dit zijn toch veel gebruimte inlaatstukken voor radiatoren, als ik hun foto's van @jj85 zie zou dat eigenlijk ook gewoon moeten kunnen. (ik verwacht alleen dat hiervoor wel je systeem leeg moet zijn, dus zeker niet leuk als dat in de winter zou moeten gebeuren).

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:37
Jan-tweak schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:10:
[...]

sorry, dit zijn toch veel gebruimte inlaatstukken voor radiatoren, als ik hun foto's van @jj85 zie zou dat eigenlijk ook gewoon moeten kunnen. (ik verwacht alleen dat hiervoor wel je systeem leeg moet zijn, dus zeker niet leuk als dat in de winter zou moeten gebeuren).
Wel 2 jaar de tijd genomen voor het ontwikkelen van de Chill maar niet even een paar dagen besteed aan het (laten) ontwikkelen van zo een veelgebruikt inlaatstuk met de 2 snelkoppelingen daar in geïntegreerd.
Quatt kan dat 🥳

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Erik1805
Kreeg een sms dat er onderdelen onderweg zijn. Geen idee wat maar dit gaat wel rap zo 👍.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

En bij veel recentere bouw zitten de leidingen in de muur.

Hier tekenen aub ......

Pagina: 1 ... 316 317 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.