Isolatie-besparingstool gebouwd – graag feedback

Pagina: 1
Acties:

• Tollie91
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-12 20:59
Dag Tweakers,

Ik heb de afgelopen weken als hobbyproject een webtool gebouwd om de echte energiebesparing van isolatie te berekenen: https://isolatiecalculatie.com/

Veel online rekentools gebruiken vaste aannames (“x m³ per m² per jaar”), waardoor je geen goed beeld krijgt van je echte warmteverlies bij jouw stookgedrag en bij jouw buitentemperaturen. Daarom wilde ik een model dat dichter bij de werkelijkheid zit, maar wel transparant blijft.

Kort samengevat doet het model dit:
1. Op basis van je adres wordt het dichtstbijzijnde KNMI-weerstation gebruikt.
2. Je stookregime wordt vergeleken met de uurdata van de afgelopen 5 jaar, waarmee gemiddelde en min/max graaduren worden berekend.
3. Je vult gegevens in over je installatie en tarieven.
4. Je kiest een isolatiemaatregel.

De tool berekent vervolgens de theoretische besparing en terugverdientijd.

Ik ben heel benieuwd naar feedback:
• Klopt het model (ongeveer)?
• Mist er iets belangrijks?
• Zijn de aannames logisch?
• Werkt het op jullie apparaten/browsers?
• Zijn de UI/UX dingen irritant of onduidelijk?
• Andere functionaliteit die logisch zou zijn?

Alle technische kritiek, edge cases, bugreports en ideeën zijn welkom. Tweakers zijn vaak grondiger dan elk ander publiek, dus ik hoor het graag :)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29

paQ

:9~ _/-\o_

heul vet :Y
misschien configuraties op kunnen slaan zodat je er op kan teruggrijpen?
Het is best veel soms zeer gedetailleerde info die je moet invoeren.

Mogelijkheid tot toevoegen van meerdere VW systemen bijv?

[ Voor 147% gewijzigd door paQ op 03-12-2025 20:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58

Roozzz

Plus ultra

Ik snap niet zo goed waarom je bag info ophaalt en daar vervolgens bijna niets mee doet. Op basis van gebouwtype, oppervlak en bouwjaar kan je al best wat constructief voorkoken. Een jaren 90 woning heeft bijv echt geen enkelsteens muur meer. Je zou de uitgangssituatie en lijst van opties dus al wat kunnen vereenvoudigen obv de input.
Rond de isolatie standaard is hier de nodige info publiek beschikbaar.

Ik kreeg het op de telefoon even niet inzichtelijk, maar kan je maatregelen op diverse plekken in de schil ook stapelen?

Ik zou het ook mooi vinden als je zou kunnen wisselen tussen warmte systemen, terwijl de rest van de parameters intact blijven. Bijvoorbeeld vanaf een cv naar een warmtepomp.

If you can see, look. If you can look, observe

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:55
Ik kan de tijd van stap 2 niet wijzigen.

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
Ik denk dat de tool wat enthousiast is in de berekening. Als ik zeg dat ik van mijn tussenwoning mijn platte dak (a 45 m2) ga isoleren van "nauwelijks" (0.4 W/m2K) naar top dan zou dat volgens de tool 800 m^3 aan gas besparen. Da's bijna mijn hele jaarverbruik :)