Dag Tweakers,
Ik heb de afgelopen weken als hobbyproject een webtool gebouwd om de echte energiebesparing van isolatie te berekenen: https://isolatiecalculatie.com/
Veel online rekentools gebruiken vaste aannames (“x m³ per m² per jaar”), waardoor je geen goed beeld krijgt van je echte warmteverlies bij jouw stookgedrag en bij jouw buitentemperaturen. Daarom wilde ik een model dat dichter bij de werkelijkheid zit, maar wel transparant blijft.
Kort samengevat doet het model dit:
1. Op basis van je adres wordt het dichtstbijzijnde KNMI-weerstation gebruikt.
2. Je stookregime wordt vergeleken met de uurdata van de afgelopen 5 jaar, waarmee gemiddelde en min/max graaduren worden berekend.
3. Je vult gegevens in over je installatie en tarieven.
4. Je kiest een isolatiemaatregel.
De tool berekent vervolgens de theoretische besparing en terugverdientijd.
Ik ben heel benieuwd naar feedback:
• Klopt het model (ongeveer)?
• Mist er iets belangrijks?
• Zijn de aannames logisch?
• Werkt het op jullie apparaten/browsers?
• Zijn de UI/UX dingen irritant of onduidelijk?
• Andere functionaliteit die logisch zou zijn?
Alle technische kritiek, edge cases, bugreports en ideeën zijn welkom. Tweakers zijn vaak grondiger dan elk ander publiek, dus ik hoor het graag
Ik heb de afgelopen weken als hobbyproject een webtool gebouwd om de echte energiebesparing van isolatie te berekenen: https://isolatiecalculatie.com/
Veel online rekentools gebruiken vaste aannames (“x m³ per m² per jaar”), waardoor je geen goed beeld krijgt van je echte warmteverlies bij jouw stookgedrag en bij jouw buitentemperaturen. Daarom wilde ik een model dat dichter bij de werkelijkheid zit, maar wel transparant blijft.
Kort samengevat doet het model dit:
1. Op basis van je adres wordt het dichtstbijzijnde KNMI-weerstation gebruikt.
2. Je stookregime wordt vergeleken met de uurdata van de afgelopen 5 jaar, waarmee gemiddelde en min/max graaduren worden berekend.
3. Je vult gegevens in over je installatie en tarieven.
4. Je kiest een isolatiemaatregel.
De tool berekent vervolgens de theoretische besparing en terugverdientijd.
Ik ben heel benieuwd naar feedback:
• Klopt het model (ongeveer)?
• Mist er iets belangrijks?
• Zijn de aannames logisch?
• Werkt het op jullie apparaten/browsers?
• Zijn de UI/UX dingen irritant of onduidelijk?
• Andere functionaliteit die logisch zou zijn?
Alle technische kritiek, edge cases, bugreports en ideeën zijn welkom. Tweakers zijn vaak grondiger dan elk ander publiek, dus ik hoor het graag