Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:44

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Brent

Voor mij is dit dus zeer lastig te beoordelen, maar werken met meer masterruimtes lijkt mij zeker een optie. Een grote ruimte midden in het huis is hiervoor zeer geschikt. Dat kan zeker een gang met trap en overloop zijn. Dan wel wel kijken of de radiatoren hier voldoende vermogen hebben.

Een ruimte aan de koude kant kan ook.

Meer dan twee masterruimtes kan zeker ook.

Nogmaals geef de extra masterruimtes een draadloze sensor en zet alle radiatoren hier ook geheel open.

Niet met de knoppen doen. Wel kun je een ruimte het schema van de masterruimte laten volgen met een knop, maar niet met actieve warmtevraag.

Het is experimenteren met wat werkt. En……. neem hier ruim de tijd voor.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:44
TD-91 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Dank allen voor de input. Woonkamer warmtevraag naar Cic laten sturen kan dan wel via Tado met tadoknop op de vloerverdeler? Of zoals @thieske1 aangeeft specifiek die knop op verdeler vervangen?

Radiatoren dus als koninkrijkjes puur om ze dicht te zetten bij temp x. Probleem is dat specifiek de zolder een grote ruimte is met relatief matige isolatie (10cm). Die wil ik niet continu warm houden met onnodig warmteverlies tot gevolg, maar in bovenstaande opstelling kan ik niet zeggen; gebruik maar even een dot gas om een flink zetje te geven.
Oplossing; airco voor dat zetje? Of toch nog een alternatief? Bijv de zolder wel ook doorsturen naar cic?

Nu stook ik enkel de woonkamer, rest nagenoeg altijd uit. Maar als ik straks vanwege de werking ook alle verdiepingen meepak ga ik onder aan de streep niet besparen verwacht ik (wel extra comfort 😉)
Kan je het geld voor een airco niet beter in isolatie stoppen? Hier is de zolder juist het warmste met 2 kleine radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:13

TD-91

XC40 P8

Mickel moen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Je verliest nu ook veel warmte aan de koude kamers.

Ik heb al eens eerder het volgende geschreven:

Ik onderscheid drie groepen in ruimtes:

A. Masterruimtes:
- Alle knoppen verwijderen.
- In een ruimte de hoofdthermostaat. De andere ruimtes de draadloze sensor. Dus niet laten regelen door een knop.
-Geef deze ruimtes geheel of gedeeltelijk exact hetzelfde schema.
- Plaats op de radiatoren het maximale wat je kwijt kunt aan radiatorventilatoren. Ik heb zelf Heatfan. Hier zeer tevreden over. Lage starttemperatuur en meerdere standen. Die van mij staan continu op 2.
- Ga hierna experimenteren met het schema.

B. De aan de masterruimtes grenzende vertrekken.
Deze ruimtes hebben nogal invloed op het warmteverlies van de masterruimtes.
- Zet de radiatoren hier ook geheel open; en/of geef deze geheel of gedeeltelijk hetzelfde schema als de masterruimtes; en/of geef deze een minimale constante temperatuur van 18°C.
- Tado knoppen mogen geen directe warmtevraag generen, dus functioneren zelfstandig. Mechanische thermostaatknoppen kunnen hier ook als er niet op schema verwarmd hoeft te worden.
- Desgewenst ook hier aanvullen met radiatorventilatoren.

C. De overige ruimtes.
- Hier zou je uit kunnen gaan van de referentietemperaturen van onderstaand schema.

[Afbeelding]

En neem ruim de tijd om in te regelen en bij te stellen. Neem hiervoor minimaal een jaar. Dan heb je alle weersomstandigheden gehad.

Aanvullend met betrekking tot thermostaatknoppen:

Mechanische thermostaatknoppen, zoals die van Danfoss, werken geleidelijk in openen en sluiten.

De Tado-knoppen, waar dus een motortje inzit, werken meer in sprongen.

De ervaring met stoken met de Quatt is, dat dit mooier gaat als dit geleidelijk gaat en niet te veel met sprongen in watertemperatuur, ook voor de COP.

Dat je Tado kunt instellen per 0,1° C is dus heel mooi. Pas je dit toe voor de masterruimtes, dan regelt de CIC hier prachtig op.

Tadoknoppen werken per 0,5°C. Wel kun je 0,1°C in de thermostaat, of draadloze sensor aanmaken en deze naar de knop kopiëren. Zo laat ik twee aan een masterruimte grenzende vertrekken in de nacht en vroege ochtend meelopen met het master-schema, waarna ze naar een constante temperatuur gaan. Dit zijn de koudste uren. Goed voor het verwarmen binnen de schil, de masterruimte heeft minder warmteverlies en ook nog eens een hogere COP.

Mijn conclusie:
Tado-knoppen gebruiken voor de ruimtes met een gewenst schema. Niet in een master-ruimte gebruiken.

Voor ruimtes met een gewenste constante temperatuur zijn mechanische thermostaatknoppen zeer geschikt.
Dank voor je uitgebreide toelichting! Even geprobeerd te vertalen naar mijn situatie om zeker te zijn dat ik het goed begrijp

A masterruimtes zouden in mijn geval bijv woonkamer en zolder kunnen zijn. Tado knoppen vervangen voor mechanische thermostaatknoppen.
- Woonkamer is 24/7 zelfde temp op de bedrade tado met knop standaard volledig open.
- Zolder draadloze temp is standaard bijv ingesteld op 18 graden met knop volledig open (loopt dan vooral mee met woonkamer) en kan ik hoger zetten voor extra warmtevraag bij thuiswerken. Proberen de extra warmtevraag hier met een schema in stappen van 0,1 door te geven.

B/C grenzende/overige ruimtes (3 ruimtes + 1x hal. Tado knoppen laten zitten, niet communiceren met CiC. Instellen op max gewenste temp zodat ze dichtdraaien indien bereikt. In principe dus mee laten lopen met woonkamer. ‘S nachts zal dat lager zijn dan overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

thieske1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

Kan je het geld voor een airco niet beter in isolatie stoppen? Hier is de zolder juist het warmste met 2 kleine radiatoren.
Mja nu 10cm isolatie tegen dak aan. Kozijnen/ramen zijn vrij nieuw en EPS korrels in de muur. Enige investering hier is een nieuw dak met fatsoenlijke isolatie, maar dat gaat natuurlijk over andere bedragen. Isolatie is dus niet slecht, maar kan beter. Jaren 50 huis, dus bijv niet een spouw zoals je die tegenwoodig ziet

[ Voor 6% gewijzigd door TD-91 op 27-10-2025 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

TD-91 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Dank voor je uitgebreide toelichting! Even geprobeerd te vertalen naar mijn situatie om zeker te zijn dat ik het goed begrijp

A masterruimtes zouden in mijn geval bijv woonkamer en zolder kunnen zijn. Tado knoppen vervangen voor mechanische thermostaatknoppen.
- Woonkamer is 24/7 zelfde temp op de bedrade tado met knop standaard volledig open.
- Zolder draadloze temp is standaard bijv ingesteld op 18 graden met knop volledig open (loopt dan vooral mee met woonkamer) en kan ik hoger zetten voor extra warmtevraag bij thuiswerken. Proberen de extra warmtevraag hier met een schema in stappen van 0,1 door te geven.

B/C grenzende/overige ruimtes (3 ruimtes + 1x hal. Tado knoppen laten zitten, niet communiceren met CiC. Instellen op max gewenste temp zodat ze dichtdraaien indien bereikt. In principe dus mee laten lopen met woonkamer. ‘S nachts zal dat lager zijn dan overdag.
Als je met twee masterruimtes wilt werken geef je ze exact hetzelfde schema dus zelfde tijden en temperaturen. Anders wordt het een flipperkast.

Die zolder zou ik dan dus geen masterruimte van maken. Gewoon met knop(pen), geen actieve warmtevraag en week/dagschema.

Eén van de redenen, dat ik met een oplopend schema in de masterruimtes werk is dus, dat er dan altijd voldoende warmtevraag is voor de rest van het huis.

Gebruik je deze ruimte onregelmatig dan flink wat tijd vooraf de gewenste temperatuur hier instellen. Kwestie van uitproberen. Verschil hier niet te groot maken. 18°C is prima. Bij mij is een uur vooraf op de gewenste temperatuur zetten voldoende. Eventueel tussen 4 en 8 = meestal koudste uren in buitentemperatuur, op 19°C zetten.

Als je mechanische knoppen inzet:

In de masterruimte alleen voor de sier, geheel open. Als je van een thermostatisch ventiel de knop verwijdert staat deze ook geheel open.
Verder in de ruimtes die voornamelijk een constante temperatuur behoeven.

Voor meer:

https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 27-10-2025 20:16 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
Mickel moen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:14:
[...]

Eén van de redenen, dat ik met een oplopend schema in de masterruimtes werk is dus, dat er dan altijd voldoende warmtevraag is voor de rest van het huis.
Onzin, er is altijd een moment dat het (in temperatuur) oplopende programma stopt. Dan is er minder tot geen wamtevraag uit de masterruimte waardoor de overige ruimtes ongecontroleerd afkoelen.

Of dat acceptabel is mag iedereen zelf bepalen, het is wel belangrijk om die kanttekening te plaatsen zodat mensen dit meewegen als ze informatie opdoen in dit topic.

De gevolgen van een oplopend programma voor het comfort in huis zullen sterk afhankelijk zijn van de isolatiegraad. Matige isolatie, matig comfort. Goede isolatie, goed comfort.

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jbtbnl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Onzin, er is altijd een moment dat het (in temperatuur) oplopende programma stopt. Dan is er minder tot geen wamtevraag uit de masterruimte waardoor de overige ruimtes ongecontroleerd afkoelen.

Of dat acceptabel is mag iedereen zelf bepalen, het is wel belangrijk om die kanttekening te plaatsen zodat mensen dit meewegen als ze informatie opdoen in dit topic.

De gevolgen van een oplopend programma voor het comfort in huis zullen sterk afhankelijk zijn van de isolatiegraad. Matige isolatie, matig comfort. Goede isolatie, goed comfort.
Tja dan verschillen wij dus van mening.

Matige isolatie, matig comfort? Te kort door de bocht. Zeker een goede isolatie betekent, stabielere temperaturen, minder warmteverlies, minder warmtevraag. Dat wil niet zeggen, dat je geen comfort kunt creëren. Zal wel meer energie kosten.

Onze zolder = onze slaapkamer is matig geïsoleerd. Deze staat het grootste deel van de 24 uur op 18 graden. In de ochtend twee keer een verhoging met een halve graad.

En inderdaad. Aan het begin van de nacht na de afkoeling als het master-schema opnieuw met klimmen begint, kan het zijn, dat de temperatuur is gedaald naar zo’n 17°C. Maar dat mag. Daarna wordt het weer opgepikt, omdat hoe lager de buitentemperatuur hoe eerder het schema weer opgepakt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MINWBqVztFS-i0nvwnkazzaCYDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEMhmIFR0adAZ8dT4aBs21ef.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 27-10-2025 22:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
OpenTherm Optimizer update:

Ik heb een kastje ontworpen en geprint om de elektronica netjes aan de muur te kunnen hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngxLanniUsfJG-o4Fy2HAiZcp6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUKfXXnmu6EXcOZPB2uWmcfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M86pLM4PQnwJZqoDLgxArVjv10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcZwuWCZB5vwD3pvdR0CUagm.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik de software doorontwikkeld zodat korte runs (5 minuten) herkend worden, waarna er een timeout periode gehanteerd wordt. Dit zou pendelgedrag (bij sturing op watertemperatuur) moeten verminderen bij relatief warme temperaturen buiten, wanneer de Quatt WP al op de laagste stand draait.

Helaas heb ik dit nog niet in praktijk gezien want door de lagere temperatuur buiten draait WP2 nu al 34 uur onafgebroken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OifnDb3l5DU0ZtYVJHNcSZkv_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZGsYXqsPdG7iVGyasVpme9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_RhWEnMHXU771L8cL2hnRK1I0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eS2hJR6fGHgjkvhDXy0Ufi37.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52

jappo

eens een prutser altijd ....

pietjm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:47:
Heeft iemand ervaring met een lage-temperatuur sensor voor een Speedcomfort?
Ik heb daar naar gekeken maar uiteindelijk voor zigbee stekkers van de ikea gekozen. Is goedkoper en geeft meer controle over het schakelgedrag.
Bijvoorbeeld ‘s nachts niet in de slaapkamers.

Maar vereist natuurlijk wel een slimme zigbee controller zoals home assistant. O-)

1927, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:14
jappo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ik heb daar naar gekeken maar uiteindelijk voor zigbee stekkers van de ikea gekozen. Is goedkoper en geeft meer controle over het schakelgedrag.
Bijvoorbeeld ‘s nachts niet in de slaapkamers.

Maar vereist natuurlijk wel een slimme zigbee controller zoals home assistant. O-)
Ik heb wel een Hue bridge waarmee deze ook aangestuurd kan worden. Toch heb ik mijn voorkeur voor een temperatuur geregelde oplossing. Speedcomfort heeft ook een control sensor, maar die is net zoals de lage-temperatuur sensor nergens te krijgen. Zelfs bij Speedcomfort zelf niet. 😳

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

Ik heb wel een Hue bridge waarmee deze ook aangestuurd kan worden. Toch heb ik mijn voorkeur voor een temperatuur geregelde oplossing. Speedcomfort heeft ook een control sensor, maar die is net zoals de lage-temperatuur sensor nergens te krijgen. Zelfs bij Speedcomfort zelf niet. 😳
Niet? https://www.speedcomfort.com/nl/automaticsensor-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Nee. Deze: https://www.speedcomfort.com/nl/control-sensor.

Maar misschien moet die nog op de markt komen.
Deze kreeg ik niet bij mijn speedcomfort, zal wel nieuw zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:28
jbtbnl schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Gek genoeg denk ik dat het andersom is: een oplopend schema werkt goed als je huis slecht geïsoleerd is. Als je weinig warmte verliest slaat bij een matige temperatuur je warmtepomp heel de tijd af omdat het stapje gemaakt is. En wordt de rest van het huis minder warm. Met slechte isolatie dwing je dat de warmtepomp bij hogere temperaturen al de dat deze langer blijft draaien.

Als dat je doel is, werkt een tijdschema maar matig. Afhankelijk van de buiten temperatuur zou je eerder of later willen beginnen. En de stapjes in temperatuur zo zetten dat de warmtepomp niet afslaat, ipv op gezette tijden. Voor mij werkt het niet, maar misschien is mijn huis te goed geïsoleerd ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Gek genoeg denk ik dat het andersom is: een oplopend schema werkt goed als je huis slecht geïsoleerd is. Als je weinig warmte verliest slaat bij een matige temperatuur je warmtepomp heel de tijd af omdat het stapje gemaakt is. En wordt de rest van het huis minder warm. Met slechte isolatie dwing je dat de warmtepomp bij hogere temperaturen al de dat deze langer blijft draaien.

Als dat je doel is, werkt een tijdschema maar matig. Afhankelijk van de buiten temperatuur zou je eerder of later willen beginnen. En de stapjes in temperatuur zo zetten dat de warmtepomp niet afslaat, ipv op gezette tijden. Voor mij werkt het niet, maar misschien is mijn huis te goed geïsoleerd ;)
d:)b Het is helemaal afhankelijk van het huis. @jbtbnl heeft het over ongecontroleerd afkoelen, maar je hebt net zo goed te maken met ongecontroleerd verwarmen.

Voor de komst van de Quatt in ons huis, werd de cv-ketel aangestuurd door alle ruimtes met Tado. Min of meer een perfecte gecontroleerde regeling in warmtevraag-sturing en naregeling.

In wezen is een regeling met alle radiatoren in een ruimte open in die zin primitiever. Het algemene advies van constante temperatuur en niet te veel temperatuurverschillen over de dag en tussen de ruimtes onderling is daarom ook een goed uitgangspunt.

Je kunt echter ook te maken hebben met grote warmteverliesverschillen in een huis en externe warmtebronnen. Een klassiek voorbeeld, is vloerverwarming in de masterruimte waar de zon binnen komt. Verwarming slaat uit en andere ruimtes met name aan de koude kant met radiatoren zijn niet meer warm te krijgen.

Mijn twee masterruimtes zijn nogal verschillend in warmteverlies en warmtebehoefte. De woonkeuken is gedeeltelijk uitgebouwd. 50% van de wanden is glazen pui. 50% van het plafond zit onder plat dak. Relatief dus veel warmteverlies. De woonkamer daarentegen heeft juist een relatief laag warmteverlies. Ze hebben beide hetzelfde oplopende schema. Het grootste deel van de dag is de woonkeuken leidend. De temperatuur in de woonkamer blijft in het begin van het schema beduidend hoger, blijft vlakker en komt pas zo eind van de middag bij de ingestelde temperatuur. Tijdens het koken en/of na het avondeten neemt deze ruimte het over. In de keuken bouw ik het schema dan weer in stappen af naar de starttemperatuur. De actuele temperatuur daar wordt dan bepaald door de warmtevraag van de woonkamer, behalve als ik in de woonkamer de houtkachel aanzet. Dan gaat de Quatt uit. Als de afkoeling in de woonkeuken dan weer het schema raakt, start er weer een warmtevraag zodat de rest van het huis ook weer bediend wordt.

Zo hebben externe warmtebronnen nauwelijks invloed op de gehele verwarming.

Het is dus zaak het warmteverlies en de warmtebehoefte van het huis goed te monitoren en daarop het systeem maar ook het huis in te regelen. Daarbij is rekening houden met het warmteverlies binnen de schil dus tussen de ruimtes onderling ook essentieel. Zo laat ik aan de masterruimtes grenzende kamers ‘‘s nachts tot in de ochtend ook meelopen met het opklimmende schema waarna deze naar een constante temperatuur van 18°C gaan. Dit zorgt voor mooie hoge COP in de ochtend wat dan weer mooi middelt met de lagere COP in de avond. Primair ligt de focus overigens op comfort.

Zo heb ik goed controle over het gehele huis, zonder aanvullende technieken als HA en/of controlers. Over controle gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gLt6T68eLdxG1Q36C9WeBKiHSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0K6l6lDmG82K1LaTetJABQD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu66zcAb6Mo_XL_OwyAbUHjHnJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuoSKVWOiTmSmwaYNyIMWePy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:34
Why So Serious. schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:16:
Ik merk dat ik best wat under en ik overshoots heb. Valt hier nog wat aan te doen door het warmteverlies hoger of lager te zetten? Gebruik de Honeywell t6 en heb de optimalisatie stand uitstaan. Ook heb ik de quatts op Building 87 staan om te zorgen dat ze wat langere runs maken.
[Afbeelding]
Ik ervaar hetzelfde, ook met vloerverwarming. De Quatt draait hier ook op de stilste modus.
Ik heb via een service verzoek geprobeerd het warmteverlies te laten aanpassen door Quatt. Dit leverde niet het resultaat op dat ik had verwacht. Service medewerkste leek niets van de materie te begrijpen. Ik heb enkele maanden terug op hun verzoek de verwarming op 24 gezet omdat ze data wilden zien. Men trok compleet verkeerde conclusies. In hun ogen steeg de temperatuur snel nadat de verwarming aanging, terwijl in het screenshot duidelijk was te zien dat de kamertemperatuur in de eerste 2 uur niet steeg. 8)7 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

Interessante discussie, dit helpt mij enorm (ook jouw blogs @Mickel moen .

In mijn geval zou de woonkamer als masterruimte met vloerverwarming en zon in de ochtend dan best wel eens kunnen leiden tot koude bovenverdiepingen. Met het huidige 24/7 constante temp schema zie ik in TADO grote blokken waarin niet verwarmd wordt, weliswaar in de vroege ochtend maar dan zit ik 's middags in de kou boven.
Gezien de verschillen in isolatie en type verwarming per ruimte, gaat denk ik meerdere masters met gelijk schema alsnog tot een ping pong aan warmtevragen leiden.

Stappenplan dat ik dan nu zie:
  1. Starten met 1 masterruimte en rest als slave laten meelopen tot een graad of 18. Kijken of ik daarmee voldoende warmte kan krijgen op zolder door op thuiswerkdagen de max te verhogen avond van te voren
  2. Daarna eventueel zolder aanpassen naar tweede master om daar extra warmtevraag te creëren op thuiswerkdagen, verder gelijk schema aan 1e master. Weliswaar risico dat op die dagen de woonkamer wat heet wordt
  3. Daarna indien bovenstaande niet voldoende is, zolder weer aanpassen naar slave en toch een airco gebruiken voor thuiswerkdagen (winst hier is een koelere zolderkamer in de zomer wat richting toekomst prettig gaat zijn icm kinderkamer, dus vind die investering niet zo spannend

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:20
Grappig om te zien hoeveel mensen hun vrije tijd opofferen om het vermogen van de Quatt warmtepomp te tweaken. Zowel hier als in de Quatt-HA groep.

Veel mensen zitten met hun hoofd zo diep in de oplossing en (soms verhitte) discussie van dit probleem dat het voor de nieuwkomer / buitenstaander niet altijd helder waar al deze groepen mee bezig zijn en waarom.

Tijd dus, voor een stapje terug, even uitzoomen.

Gemeenschappelijk doel : Het vermogen van de WP regelen / inperken want:
-Voorkom onnodig gasverbruik
-Voorkom onnodig lage COP door wispelturig en nerveus stookgedrag.
-Laat de Quatt, dynamisch, de fluctuerende zonnestroom gebruiken
-Hoe voorkom ik dat de Quatt steeds afslaat als de zon even in de kamer schijnt
-Hoe laat ik de Quatt met laag vermogen starten in een afgekoeld huis

Omdat de directe controle van het WP-vermogen EN van de cv-water temperatuur niet mogelijk is (!!!) zijn er zeker 5 stromingen in de Quatt wereld ontstaan.

Verschillende manieren van Aanpak:
1-Regel de thermostaat parameters zoals RoomSetPoint dynamisch (script of HA)
2-Onderschep en spoof de communicatie tuseen thermostaat en CIC met OTGW (script of HA)
3-Beinvloed de SoundSlider (handmatig of met HA)
4-Zet de CV-ketel op zomerstand
5-Bedenk slimme thermostaat schemas zonder programmeren / solderen (24/7-20 graden of stapjesplan)

Al deze groepen hebben een gemeenschappelijk probleem : Het voorspellen hoeveel vermogen de CIC zal inzetten, gegeven de (fake) data die je het voert. Als iemand iets weet omtrent deze formule hoor ik het graag.

Ik vermoed dat de parameters zijn:
-(De on-zichtbare en on-editbare) CIC-Stooklijn
-Thermostaat-Room-Temperature (statisch en dynamisch!)
-Thermostaat-Room-Setpoint-Temperature
-Quatt-Buiten-Temperatuur
-Soundslider stand
waarschijnlijk niet:
-Gevraagde modulatie percentage van de Thermostaat !
-Gevraagde cv-water temperatuur van de Thermostaat !

Inmiddels zijn sommige Tweakers die de TADO REST-API gebruiken gisteren afgesloten van Aanpak 1!
Ik switchte vorige week nog net op tijd naar Aanpak 2. Mijn collega TADO Tweaker ging door de knieen, toen de verwaming er mee ophield!!, en betaalt voorlopig 6 euro per maand aan het TADO-ransomeware team.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hoe is de Homekit integratie van gebruikers van de Honeywell T6 thermostaat?

Ik heb een Tado V3+ en ik zie in Adgaurd 2 verzoeken per 5 minuten naar *.tado.com, dus 576 per dag. Het lijkt er nog niet op dat ik ergens geblokkeerd wordt, maar dat zou boven de limiet van 100/dag zijn die Tado niet hanteert? Wanneer gaat die limiet in?

Over de Homekit integratie van Tado is men hier op Tweakers niet tevreden. Daarom ben ik benieuwd hoe dat met de T6 is. Ik wil via Home Assistant de setpoint aan kunnen passen. Meer eigenlijk niet. Liefst in stappen van 0,1 graad, maar dat zal wel niet lukken..

@rombow Hoe ziet optie 2 in jouw post er inhoudelijk uit? Ik heb een Tado internet bridge die uiteindelijk de CiC van info voorziet. Waar zet je wat tussen?

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 28-10-2025 11:43 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:45
Nieuwe versie onderweg

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.13.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
All-Electric optie om 's nachts opladen te vermijden
Bugfixes
Probleem opgelost met de functie om nachtelijke anti-legionellamaatregelen te vermijden
Probleem opgelost met HeatBattery-oplaaddrempels
Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Een kleine update over het geluid van de "heat exchanger". We hebben er eigenlijk geen last van. Als je in dezelfde ruimte staat dan is die luider dan de koelkast die ernaast staat. Maar hij resoneert hier niet en in de kamer erboven hoor ik m niet meer dan de oude cv-ketel als die aansloeg, en dat was alleszins acceptabel.

Een douche-beurt kost ons ong 10% van de heat battery, wat wel ongeveer klopt met mijn eigen rekensom (we douchen 3-5 minuten). De 187L is dus zeker niet te klein voor ons. Wel zie ik het "heat-battery" percentage schommelen buiten warmwatergebruik om. Dat betekent dat in FE configuratie er dus ook af en toe uit getapt wordt, en dus als buffer gebruikt wordt. Waar dit precies mee samenhangt ben ik nog niet achter, vooral het feit dat we de heat exchanger eigenlijk niet horen (wps ook niet trouwens) maakt dat wat lastig ontdekken natuurlijk.

Een afsluitende vraag: waarom noemt Quatt de stille modi minder zuinig in de app? In eerste instantie zou je denken stiller = minder vermogen = trager = efficiënter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07

charrel

Cortisol4life..

Brent schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:47:

Een afsluitende vraag: waarom noemt Quatt de stille modi minder zuinig in de app? In eerste instantie zou je denken stiller = minder vermogen = trager = efficiënter.
Soms niet toereikend en dan meer ondersteuning nodig van bv. de cv/ heatbattery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:24

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

charrel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Soms niet toereikend en dan meer ondersteuning nodig van bv. de cv/ heatbattery?
Als je de soundslider gebruikt om het geluid te dempen gaat gewoon het electriciteitsverbruik van de WP omhoog ..

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
charrel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Wat er in de heat battery zit wordt er door de wp ingestopt, dus geen 'bron' van energie. Ik gokte tevoren vooral om te helpen bij defrosts of vraag-pieken. (We hebben FE dus geen CV.) Als je het huis op een steady T houd dan zou ik geen/minimaal gebruik van de battery verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Brent schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Wat er in de heat battery zit wordt er door de wp ingestopt, dus geen 'bron' van energie. Ik gokte tevoren vooral om te helpen bij defrosts of vraag-pieken. (We hebben FE dus geen CV.) Als je het huis op een steady T houd dan zou ik geen/minimaal gebruik van de battery verwachten.
Zit toch nog steeds een doorstroom verwarmer in, dus als de zachte stand het niet redt gaat die doorstroomverwarmer cop1 gewoon aan of zoals bij ons de cv. Dus dan is de stille stand minder zuinig als ie het niet red.
Metsubsidie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Als je de soundslider gebruikt om het geluid te dempen gaat gewoon het electriciteitsverbruik van de WP omhoog ..
Het vermogen wordt beperkt, daardoor het geluid. Dus als ie het dan niet red schakelt ie de "backup in", cv of vermoedelijk bij de heatbattery de doorstroomverwarmer?

[ Voor 24% gewijzigd door charrel op 28-10-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Brent schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Je krijgt dan wel elke keer conversieverlies als de heat battery zou moeten bijspringen bij de laagste stand WP, dus waarom zou je het via zoveel omwegen doen?
Ik denk wel dat de essentie van de uitleg van die slider daar wel in ligt ja. Haalt het doel in vermogen of Ta niet, dus komt er back up hulp, en dat is duurder / minder efficient.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:05
rombow schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:17:
Inmiddels zijn sommige Tweakers die de TADO REST-API gebruiken gisteren afgesloten van Aanpak 1!
Ik switchte vorige week nog net op tijd naar Aanpak 2. Mijn collega TADO Tweaker ging door de knieen, toen de verwaming er mee ophield!!, en betaalt voorlopig 6 euro per maand aan het TADO-ransomeware team.
Ik moet zeggen dat ik n.a.v het bericht van TADO API Limitaties ben overgestapt op de 100% lokale verbinding van Homeassistant > Homekit > TADO en dat dat vlekkeloos werkt.

Het enige wat ik niet kon was stapjes van 0.1 graden via de UI (Climate card) want die staat standaard op 0.5. Echter kan dat met een service call wel binnen Homeassistant dus heb een nieuw kaartje gemaakt wat iets minder fancy uit ziet dan de standaard Climate card maar wel werkt :)

E: Verder wordt mijn Quatt aangestuurd door het script van @raven22 > aangestuurd waarvoor dank _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Fragger123 op 28-10-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Je krijgt dan wel elke keer conversieverlies als de heat battery zou moeten bijspringen bij de laagste stand WP, dus waarom zou je het via zoveel omwegen doen?
Die buffer is alleen voor pieken (en sww), dus die kan nooit constant in gebruik zijn (want wanneer laad die dan op? moet via wp) in geen enkele modus. Ja, weerstandverwarming mss bij echte kou.

Zolang het buiten 0+ is, zou je denken dat stiller = zuiniger, en dat het nadeel slechts trager is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:13
Grappig om te zien hoeveel mensen hun vrije tijd opofferen om het vermogen van de Quatt warmtepomp te tweaken. Zowel hier als in de Quatt-HA groep.

Veel mensen zitten met hun hoofd zo diep in de oplossing en (soms verhitte) discussie van dit probleem dat het voor de nieuwkomer / buitenstaander niet altijd helder waar al deze groepen mee bezig zijn en waarom.

Goede samenvatting. Na zelf ook een tijdje aan het tweaken te zijn merk ik dat het vooral compensatie is voor enerzijds het gebrek aan intelligentie in de Quatt aansturing en anderzijds het gebrek aan configuratie in de Quatt aansturing om de comfort vs besparing balans naar eigen wens aan te passen.
Slim energiemanagement
Een van de onderscheidende aspecten van Quatts visie is de nadruk op slimme sturing en integratie met het hele energiesysteem van de woning.
Quatt blijft slim energiemanagement als USP aandragen. Ik sta achter de visie die ze hebben maar na 3 jaar blijft het magertjes (zeker als je 3rd party ondersteuning meeneemt). Vooral veel beloftes zonder roadmap, in dat opzicht worden ze door Weheat momenteel hard voorbij gelopen met Weheat intelligence. Ik merk dat alles wat ik nu in Homeassistant aan het oplossen ben standaard over een halfjaar via Weheat intelligence beschikbaar is. En wanneer dat bij Quatt het geval is... ik heb geen idee. Hopelijk blijft aansturing via de mobile API beschikbaar. Dan kun je als tweaker een hoop zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
JanHenk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:41:

@rombow Hoe ziet optie 2 in jouw post er inhoudelijk uit? Ik heb een Tado internet bridge die uiteindelijk de CiC van info voorziet. Waar zet je wat tussen?
met een printje genaamd "OpenThermGateWay" (OTGW) kan je communicatie tussen thermostaat en CIC afluisteren, en beter nog, vervalsen (tot op 0.01 graad!). Maar voordat de off-topic politie me op het spoor komt ;) , lees meer hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83724070
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83757562

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Metsubsidie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Dit is niet wat ik hier zie, bij dit weer. Ik zie gewoon een iets lager vermogen en verbruik (ong dezelfde COP). Ik gok dat het verschil in dat ie wat minder vaak aanspringt (want ook al heb ik daar geen grafiek van, met 10+ graden zie ik ook regelmatig 0W/0W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
clubeddie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:42:
Nieuwe versie onderweg

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.13.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Bugfixes
Probleem opgelost met de functie om nachtelijke anti-legionellamaatregelen te vermijden
Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.
Hoe wordt je beta-tester?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09
JanHenk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:41:
Hoe is de Homekit integratie van gebruikers van de Honeywell T6 thermostaat?
T6 kan je via de cloud in HA betrekken: https://www.home-assistant.io/integrations/lyric
en/of via Homekit.

Beiden werken prima!
Over de Homekit integratie van Tado is men hier op Tweakers niet tevreden. Daarom ben ik benieuwd hoe dat met de T6 is. Ik wil via Home Assistant de setpoint aan kunnen passen. Meer eigenlijk niet. Liefst in stappen van 0,1 graad, maar dat zal wel niet lukken..
T6 kun je enkel in stappen van 0,5grC aanpassen. Dit werkt ook via Homekit in HA zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:46

Omdat de directe controle van het WP-vermogen EN van de cv-water temperatuur niet mogelijk is (!!!) zijn er zeker 5 stromingen in de Quatt wereld ontstaan.

Verschillende manieren van Aanpak:
1-Regel de thermostaat parameters zoals RoomSetPoint dynamisch (script of HA)
2-Onderschep en spoof de communicatie tuseen thermostaat en CIC met OTGW (script of HA)
3-Beinvloed de SoundSlider (handmatig of met HA)
4-Zet de CV-ketel op zomerstand
5-Bedenk slimme thermostaat schemas zonder programmeren / solderen (24/7-20 graden of stapjesplan)

Al deze groepen hebben een gemeenschappelijk probleem : Het voorspellen hoeveel vermogen de CIC zal inzetten, gegeven de (fake) data die je het voert. Als iemand iets weet omtrent deze formule hoor ik het graag.

Ik vermoed dat de parameters zijn:
-(De on-zichtbare en on-editbare) CIC-Stooklijn
-Thermostaat-Room-Temperature (statisch en dynamisch!)
-Thermostaat-Room-Setpoint-Temperature
-Quatt-Buiten-Temperatuur
-Soundslider stand
waarschijnlijk niet:
-Gevraagde modulatie percentage van de Thermostaat !
-Gevraagde cv-water temperatuur van de Thermostaat !

Mooie samenvatting en helaas oh zo juist!

code:
1
2
3
4
5
For 
berg = Quatt 
Do
Als AI niet naar de berg komt, 
dan komt de berg wel naar AI.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Fragger123 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Ik moet zeggen dat ik n.a.v het bericht van TADO API Limitaties ben overgestapt op de 100% lokale verbinding van Homeassistant > Homekit > TADO en dat dat vlekkeloos werkt.

Het enige wat ik niet kon was stapjes van 0.1 graden via de UI (Climate card) want die staat standaard op 0.5. Echter kan dat met een service call wel binnen Homeassistant dus heb een nieuw kaartje gemaakt wat iets minder fancy uit ziet dan de standaard Climate card maar wel werkt :)
Oké! Ik was in de veronderstelling dat alleen stappen van 0,5 mogelijk waren, maar blijkbaar kun je op de achtergrond gewoon 0,1 doorgeven. Ik heb zelf ook een automation dat dit doet op basis van de teruglevering van PV en die gaat met 0,3 boven de huidige temperatuur.

Bedankt voor de terugkoppeling. Tijd om de Homekit integratie te proberen dus en als dat werkt de hele Tado cloud te blokkeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

T6 kun je enkel in stappen van 0,5grC aanpassen. Dit werkt ook via Homekit in HA zo.
Is dat een beperking van Home Assistant, Homekit (protocol) of de Honeywell? Gezien voorgaande berichten denk ik het laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Brent schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:47:
Een kleine update over het geluid van de "heat exchanger".
Nu doe je de HeatCharger wel een beetje tekort :+ . (en tevens is het wat verwarrend).
Er zitten 2 heat exchangers en een compressor als onderdeel van de w/w warmtepomp. En een circulatiepomp + een hoop sensoren + leidingen en appendages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
JanHenk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Is dat een beperking van Home Assistant, Homekit (protocol) of de Honeywell? Gezien voorgaande berichten denk ik het laatste?
Honeywell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
verguldebarman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Mooie samenvatting en helaas oh zo juist!

code:
1
2
3
4
5
For 
berg = Quatt 
Do
Als AI niet naar de berg komt, 
dan komt de berg wel naar AI.
@rombow En ook dit soort flauwekul 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXtX1ZkBBWp1INGnqukkarQqy5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GrX9MvZHKATr3LaWssfLYxP7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:24

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

charrel schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Zit toch nog steeds een doorstroom verwarmer in, dus als de zachte stand het niet redt gaat die doorstroomverwarmer cop1 gewoon aan of zoals bij ons de cv. Dus dan is de stille stand minder zuinig als ie het niet red.

[...]

Het vermogen wordt beperkt, daardoor het geluid. Dus als ie het dan niet red schakelt ie de "backup in", cv of vermoedelijk bij de heatbattery de doorstroomverwarmer?
Voor zover ik het begrijp wordt er bij een hogere ventilator snelheid (= meer geluid) meer energie uit de lucht gehaald.
Als je de ventilator snelheid verlaagd (minder geluid) zal die zelfde energie uit een elektrische verwarming moeten komen , waardoor het stroom verbruik omhoog gaat.

Ik heb eea in Domoticz zitten en kan dus goed het verloop van bepaalde acties volgen.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Metsubsidie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Voor zover ik het begrijp wordt er bij een hogere ventilator snelheid (= meer geluid) meer energie uit de lucht gehaald.
Als je de ventilator snelheid verlaagd (minder geluid) zal die zelfde energie uit een elektrische verwarming moeten komen , waardoor het stroom verbruik omhoog gaat.

Ik heb eea in Domoticz zitten en kan dus goed het verloop van bepaalde acties volgen.
Je begrenst toch gewoon de maximale output als je de fan langzamer zet. Heeft het ook geen zin dat de compressor harder gaat werken lijkt me. Dan gaat ie dus eerder elektrisch bij verwarmen met de doorstroom verwarmer of de gasgestookte cv springt bij > wat dus inderdaad meer energie kost.

[ Voor 6% gewijzigd door charrel op 28-10-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Metsubsidie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

De vraag is hoe dit verband precies is. Lineair? Anders?
Maar zo werkt het natuurlijk maar zelden: de regeltechniek is zo dat het T setpoint met een bepaalde snelheid gehaald moet worden, en de machine daarna kan afslaan. Of, water-T laat zakken of anderzins moduleert om niet te ver te overshooten. Wat we ook terug zien in veel grafiekjes van mensen hier (en andere wp topic): zelden slaagt de regeling erin precies het vermogen te vinden dat de woning verliest en afslaan is niet bijzonder.

Pas als hij op maximaal (stil) vermogen draait en het setpoint gedurende langere tijd niet kan halen, verwacht je dat de weerstandverwarming bijspringt (of de heat battery geplunderd wordt).

We zeggen altijd: optimaliseer je wp zo dat met een zo laag mogelijk vermogen toe kan, want dat is zuiniger. Traag = zuinig. Traag betekent ook dat je bij langdurig vermogenstekort dus idd naar backupheaters moet terug vallen, maar met dit weer zou een beetje aansturing en ook de CiC ( ;) ) daar nog lang niet aan moeten zitten. Je hebt het systeem dan slechts kunstmatig verdraagt en dus 'zuiniger' gemaakt (ook afhankelijk van de vermogensafhankelijkheid van de COP van Quatt units natuurlijk).

@jj85 Heat charger idd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 28-10-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:52
Sinds een maand draait hier een Quatt V2 Duo. Krijgt het huis beneden prima warm dmv nieuwe vloerverwarming met een open verdeler. Eerder heb ik gevraagd of er oplossingen waren om de maximale watertemperatuur in te stellen ivm open verdeler en pvc vloer.

Laatste weken heb ik een beetje gespeeld met de plaats van de draadloze thermostaat en schema's waarbij rekening gehouden wordt met de zon inval. Resultaat is dat er soms door de trage vloerverwarming vrij hoge watertemperaturen worden bereikt (maximaal is nu 35 graden).

Op zich prima, vandaag is de temperatuur in huis constant 20 graden en de watertemperatuur tussen de 26 en 28 graden. Ik vraag me wel af of bij echte kou (zeg rond vriespunt of nog lager) de watertemperatuur niet een stuk hoger moet worden om het huis warm te houden. Hierbij zie ik 35 graden wel als een grens voor m'n pvc vloer. Natuurlijk nog niet veel over te zeggen omdat het nog niet zo koud is geweest, maar maak me er wel een beetje zorgen over.

1 oplossing zou zijn om de radiatoren die er nog hangen te laten meedraaien (= meer afgifte). In de werkkamer (relatief klein) hangt een T33, in de keuken en woonkamer hangen per ruimte 3 T22's. Zou het laten meedraaien van deze radiatoren er voor kunnen zorgen dat de aanvoertemperatuur lager wordt? Of zijn ze daar niet effectief genoeg voor?

Probleem bij het meedraaien is dat er thermostaatkranen op zitten waarbij het debiet niet instelbaar is. Dit is boven ook het geval, waardoor het momenteel de keuze is: boven radiatoren open of warm water flow naar de vloerverwarming. :+

Volgens mij ontkom ik er niet aan om de thermostaatkranen te laten vervangen door andere kranen (thermostaatkranen met instelbaar debiet of simpele kranen zonder thermostaat). Het gaat om oude radiatoren zonder voetventiel helaas. Of ziet iemand hier nog andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:45

SBL

Tjenok schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:19:
In mei dit jaar is bij mij de vorige generatie Quatt Hybrid Duo geïnstalleerd. Hij draait deze maand voor het eerst dagelijks dus kan eindelijk de performance vergelijken. Ons huis is uit 1978 en 165m2. Doordeweeks staat hij 's nachts op 19,5 graden, dit laat ik om gebruik te maken van de vaak lagere stroomtarieven 's middags in twee stappen van twee uur oplopen tot 20,5. Om 20:30 gaat hij weer naar 19,5. In het weekend gebeurt hetzelfde maar dan eerder op de dag. Op aanraden van Quatt heb ik een Honeywell T6 laten plaatsen. We hebben op de begane grond vloerverwarming, boven en in de kelder radiatoren. Deze maand heb ik volgens de app tot en met vandaag een gemiddelde COP van 4,8. Vandaag was dat gezien het koude weer 4,0. De CV ketel is nog niet aangeslagen, ik heb de hoop dat de duo het de hele winter alleen aan kan. Is die 4,8 een beetje netjes? En is het verstandig om die temperatuursprongen te maken of kan ik hem beter de hele nacht op 20,0 laten draaien, zodat hij 's middags maar 0,5 graden hoeft te verwarmen?
Je beleid met nachtverlaging lijkt me prima. Als hij in de winter moeite krijgt om je huis op te warmen, kun je verlaging beperken tot 0,5 graad. Dat heb je intussen al gedaan, lees ik.

Meldt je verbruik via DM bij Tomexergie, dan kun je begin november je COP van oktober vergelijken. Daarvoor is het wel handig om je benodigde watertemperatuur bij 2graden te weten en die heb je nu nog niet gezien. Gok tot die tijd met goed gebalanceerde vloerverwarming+radiatoren maar op 34.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld-5LeqA437xVW0UrO0guyQEx8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDSNKBwtpoPawf3Hi9L139RT.png?f=fotoalbum_large
COP van 4,6 is voor oktober niet hoog, als je met vorige jaren vergelijkt.
Zoals anderen ook al melden: niet alle warmte lijkt je vloer in te gaan, waardoor radiatoren moeten oververhitten om ruimtes warm te krijgen. Heb je een pomp op je vloerverwarming? Mengt hij veel? (allebei is onwenselijk)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

pietjm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:47:
Heeft iemand ervaring met een lage-temperatuur sensor voor een Speedcomfort?
Ja, check deel 1 van dit forum, onder andere posts van mij en @MacD007 (lang niet gelezen hier)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RickvdT schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:02:
[...]
Vooral veel beloftes zonder roadmap, in dat opzicht worden ze door Weheat momenteel hard voorbij gelopen met Weheat intelligence. Ik merk dat alles wat ik nu in Homeassistant aan het oplossen ben standaard over een halfjaar via Weheat intelligence beschikbaar is. En wanneer dat bij Quatt het geval is... ik heb geen idee. Hopelijk blijft aansturing via de mobile API beschikbaar. Dan kun je als tweaker een hoop zelf :)
Mja, net zo goed ronkende marketingteksten maar nog niet live, dus eerst maar even zien... En ik ben flink allergisch geworden van aansturing via cloud-based software. Uitlezen en informatie ophalen via cloud is tot daaraan toe, maar aansturing... En het lijkt er ook op dat dit product ook weer via Cloud gaat.

Dan weet je wel wat er gaat gebeuren. Werkt het goed, nemen de gebruikersaantallen toe en als de markt verzadigd gaat raken, komt er een maandabonnementje voor hetgeen je gewend aan bent geraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
SBL schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Je beleid met nachtverlaging lijkt me prima. Als hij in de winter moeite krijgt om je huis op te warmen, kun je verlaging beperken tot 0,5 graad. Dat heb je intussen al gedaan, lees ik.

Meldt je verbruik via DM bij Tomexergie, dan kun je begin november je COP van oktober vergelijken. Daarvoor is het wel handig om je benodigde watertemperatuur bij 2graden te weten en die heb je nu nog niet gezien. Gok tot die tijd met goed gebalanceerde vloerverwarming+radiatoren maar op 34.
[Afbeelding]
COP van 4,6 is voor oktober niet hoog, als je met vorige jaren vergelijkt.
Zoals anderen ook al melden: niet alle warmte lijkt je vloer in te gaan, waardoor radiatoren moeten oververhitten om ruimtes warm te krijgen. Heb je een pomp op je vloerverwarming? Mengt hij veel? (allebei is onwenselijk)
Bedankt! Ik ga de data na de maand aanleveren. Ik heb inderdaad vloerverwarming met een pomp. Of hij veel mengt weet ik niet, ik heb geen verstand van vloerverwarming. Begrijp ik goed dat daar nog verbetering mogelijk is en zo ja, kan dat met het bestaande systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
clubeddie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:42:
Nieuwe versie onderweg

Wat is er nieuw?

Verbeteringen
Bugfixes
Engineer aan het woord
Toch grappig, vaak iets na jouw berichtje over een update worden ook de niet-beta-CIC's bijgewerkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koG5TZ_oRkCA3eBrLtq-Nd9gXn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/619ne2XFsTeHusbqOPVkeri9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:13
JanHenk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Mja, net zo goed ronkende marketingteksten maar nog niet live, dus eerst maar even zien... En ik ben flink allergisch geworden van aansturing via cloud-based software. Uitlezen en informatie ophalen via cloud is tot daaraan toe, maar aansturing... En het lijkt er ook op dat dit product ook weer via Cloud gaat.

Dan weet je wel wat er gaat gebeuren. Werkt het goed, nemen de gebruikersaantallen toe en als de markt verzadigd gaat raken, komt er een maandabonnementje voor hetgeen je gewend aan bent geraakt ;)
Meer dan terecht punt. Zo te zien wordt het voor nieuwe klanten vanaf 2026 een betaalde feature en voor bestaande klanten is het gratis met uitzondering van de 'pro-functionaliteit' wat dat ook in mag houden. Neemt niet weg dat ik denk dat intelligente sturing zich dubbel en dwars terug kan verdienen bij een doorsnee huishouden. Ik ben benieuwd of Quatt dezelfde kant op gaat of dat ze marge pakken op de extra hardware om de ontwikkel- en hosting kosten te dekken.

Gratis cloud bestaat in ieder geval niet, waarvan Tado helaas het zoveelste voorbeeld is. Hopelijk blijft Quatt een beetje tweaker friendly. Als koelen (zonder chill) en aansturen van de all-electric vanuit Home Assistant kunnen op termijn dan ben ik in ieder geval meer dan tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RickvdT schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Neemt niet weg dat ik denk dat intelligente sturing zich dubbel en dwars terug kan verdienen bij een doorsnee huishouden. Ik ben benieuwd of Quatt dezelfde kant op gaat of dat ze marge pakken op de extra hardware om de ontwikkel- en hosting kosten te dekken.

Gratis cloud bestaat in ieder geval niet, waarvan Tado helaas het zoveelste voorbeeld is. Hopelijk blijft Quatt een beetje tweaker friendly. Als koelen (zonder chill) en aansturen van de all-electric vanuit Home Assistant kunnen op termijn dan ben ik in ieder geval meer dan tevreden.
Kijk, ik ben het met je eens dat cloud-functionaliteit niet gratis hoeft te zijn. Even om het voorbeeld van een auto te noemen: bij mijn EV heb ik een betaald abo nodig om gebruik te maken van deze functionaliteit. Maar er is ook geen andere optie want ik plug het ding niet in mijn netwerk in en iedere uitlees c.q. aanstuurmogelijkheid loopt via de servers van (in casu) VW. Ik betaal dan graag een paar euro's voor een stabiele API.

Maar ik vraag me dus oprecht af, of letterlijk alle functionaliteit cloud-based moet zijn. In geval van Tado loopt bijvoorbeeld een simpel verwarmingsschema al via de cloud. Iets wat bij iedere andere thermostaat gewoon lokaal geprogrammeerd kan worden. Als zoiets simpels al cloud-based is, dan loop je al gauw tegen de grenzen van de rekenkracht aan en is het logisch dat de infrastructuur duur is...

Hetzelfde ook wel een beetje bij de warmtepompen. Ik snap dat WeHeat en Quatt ontzettend veel data verzamelen van ons en dat ze op basis van een analyse van die data nieuwe software bouwen (dat hopen we thans, in geval van Quatt). Maar die software hoeft vervolgens écht niet (uitsluitend) in de cloud te draaien, doorgaans kan een groot deel ervan (behalve de functies die veel rekenkracht vereisten), gewoon lokaal geprogrammeerd worden.

Maar goed, ik zou dus ook nooit iets kopen op basis van een toekomstige belofte. Functies die het nu niet heeft, is de kans groot dat je het ook nooit krijgt... En als het wel mogelijk is, moet je er doorgaans extra voor betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Hambo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:52:
Sinds een maand draait hier een Quatt V2 Duo. Krijgt het huis beneden prima warm dmv nieuwe vloerverwarming met een open verdeler. Eerder heb ik gevraagd of er oplossingen waren om de maximale watertemperatuur in te stellen ivm open verdeler en pvc vloer.

Laatste weken heb ik een beetje gespeeld met de plaats van de draadloze thermostaat en schema's waarbij rekening gehouden wordt met de zon inval. Resultaat is dat er soms door de trage vloerverwarming vrij hoge watertemperaturen worden bereikt (maximaal is nu 35 graden).

Op zich prima, vandaag is de temperatuur in huis constant 20 graden en de watertemperatuur tussen de 26 en 28 graden. Ik vraag me wel af of bij echte kou (zeg rond vriespunt of nog lager) de watertemperatuur niet een stuk hoger moet worden om het huis warm te houden. Hierbij zie ik 35 graden wel als een grens voor m'n pvc vloer. Natuurlijk nog niet veel over te zeggen omdat het nog niet zo koud is geweest, maar maak me er wel een beetje zorgen over.

1 oplossing zou zijn om de radiatoren die er nog hangen te laten meedraaien (= meer afgifte). In de werkkamer (relatief klein) hangt een T33, in de keuken en woonkamer hangen per ruimte 3 T22's. Zou het laten meedraaien van deze radiatoren er voor kunnen zorgen dat de aanvoertemperatuur lager wordt? Of zijn ze daar niet effectief genoeg voor?

Probleem bij het meedraaien is dat er thermostaatkranen op zitten waarbij het debiet niet instelbaar is. Dit is boven ook het geval, waardoor het momenteel de keuze is: boven radiatoren open of warm water flow naar de vloerverwarming. :+

Volgens mij ontkom ik er niet aan om de thermostaatkranen te laten vervangen door andere kranen (thermostaatkranen met instelbaar debiet of simpele kranen zonder thermostaat). Het gaat om oude radiatoren zonder voetventiel helaas. Of ziet iemand hier nog andere oplossingen?
Bij mij zelfde situatie, maar beneden geen radiatoren. Wel in de garage. Ik ben nu met de servicedesk van Quatt in discussie omdat bij mij ook de watertemperatuur laag blijft en het vele uren duurt om de kamer met 0,5 graden te verwarmen. Op zich zeer comfortabel nu, maar hoe gaat dat als het echt koud wordt. Ik ga er van uit dat het water dan toch echt wel veel warmer wordt. De thermostaat bij de verdeler staat bij mij op 45 graden. Ook een pvc vloer en dat moet prima kunnen. De vloer zelf wordt nooit zo warm.
Boven blijft het nu wat kouder omdat de watertemperatuur niet boven de 25 a 30 graden uitkomt en dat is al een uitschieter. Ik denk er ook over om daar simpele radiatorknoppen te plaatsen ipv de huidige thermostaatknoppen. Hier ook geen voetventiel.
Ik zou zeker zo veel mogelijk radiatoren mee laten draaien. Maar ook afwachten tot het echt kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Tjenok schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
Bedankt! Ik ga de data na de maand aanleveren. Ik heb inderdaad vloerverwarming met een pomp. Of hij veel mengt weet ik niet, ik heb geen verstand van vloerverwarming. Begrijp ik goed dat daar nog verbetering mogelijk is en zo ja, kan dat met het bestaande systeem?
De instelling van je vloerverwarming maakt wel degelijk veel uit voor de effectiviteit en efficiency.
Post eens een foto hier van je verdeler en een close-up van je pomp(instellingen). Ik heb er zelf geen verstand van (nog nooit vloerverwarming gehad) maar hier zit wel kennis.
En als je een IRthermometer hebt (paar tientjes, mooi Sint-cadeau) kun je al zien welke leidingen hoe warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudgilissen
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:53
Hallo allemaal,
Heb een vraag over zoneregeling met een Quatt Duo warmtepomp en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Quatt laat weten dat ik het zelf moet uitzoeken. Erg vreemd, omdat zij ook de installatie doen.
Hebben momenteel 2 zones die met een cv- ketel (Nefit Ecomline HR43) worden verwarmd. Cv-ketel zorgt ook voor warm tapwater dat naar een 120 liter boiler gaat.
Zone 1 is het privégedeelte. Temperatuur wordt door een thermostaat in de woonkamer en een 3-weg klep in de leiding geregeld. Bij geen vraag wordt het water over een by-pass geleidt.
Zone 2 zijn kantoren en opslag. Temperatuur wordt door een thermostaat in kantoor 1 en een 3-weg klep in de leiding geregeld. Bij geen vraag wordt het water over een by-pass geleidt.
Cv-ketel is gekoppeld met buitentemperatuur. Ketel bleef (bijna) continue draaien en hield het cv-water op temperatuur. Koste dus veel onnodige energie. Dit is jaren geleden verandert in aan/uit van de ketel. Gevolg veel minder gasverbruik.
Binnenkort zal een hybride Quatt Duo worden geplaats die gekoppeld wordt met de cv-ketel.
De zones willen wij wel blijven houden. Quatt liet weten dat dit kan met Honeywell (Home) of Tado. Deze werken het beste met Quatt. Quatt geeft geen advies hierover. Dat moeten wij zelf uitzoeken.
Bijgevoegd heb ik twee mogelijkheden uitgewerkt.
Mijn voorkeur is Mogelijkheid 1.
Vraag: kan de wp met de cv zo samen werken en kunnen de zones dan goed onafhankelijk in temperatuur geregeld worden?
Vraag: Quatt geeft aan dat geen buffervat nodig is. is dit met deze mogelijkheden ook niet nodig?
Vraag: zien jullie problemen met de mogelijkheden? Zo ja, wat zou aangepast moeten worden?
Vraag: zijn er andere mogelijkheden om 2 zones onafhankelijk van elkaar te laten werken?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes
Ruud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP9fypewRP_o7o1tT724x5o0U4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW5XCToTx379YWzmg39hQqNU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19bhZyccbjbc2VPTCBRt0VOlR8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SX7sggK1Hzi2s76Euiy6W83.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ruudgilissen op 28-10-2025 15:41 ]

Pagina: 1 ... 296 297 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.