Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

In mijn zoektocht naar de juiste "zonering" (vanwege zon inval etc) en zo min mogelijk conflicten in de aansturing richting de Quatt maak ik gebruik van twee Tado apparaten.
- Eén thermostaat in de woonkamer (zoneregelaar)
- Eén draadloze sensor in de hal die een signaal geeft naar de zoneregelaar in de woonkamer.

Eerder had ik voor beide apparaten exact hetzelfde schema. Maar omdat ik zoals aangegeven wil uitsluiten dat ze elkaar "in de weg" gaan zitten en eventueel aan/uit gedrag veroorzaken ben ik overgeschakeld naar de draadloze sensor. Deze volgt het schema en de woonkamer thermostaat is hanmatig ingesteld op 17,5 graden.

vanochtend was het kouder dan anders in huis, dus even in de logging gedoken. Wat mij opvalt is dat de draadloze sensor een warmte vraag heeft maar dat er niets gebeurd richting de Quatt. De sensor die ik gebruik is die van Tado "sensor.draadloze_sensor_verwarmen" die vervolgens een percentage geeft. Blijkbaar reageert de zoneregelaar niet op die vraag.
Volgens het schema moet de ingestelde temperatuur 19.5 zijn om 22:00 maar die springt naar 17.5 volgens de logs.
ik heb het schema vanaf de zoneregelaar nogmaals gekopieerd naar de draadloze sensor en vannacht maar eens kijken hoe het is gegaan.
Foutje in de Tado?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYl7YQis4rxJjTFrzmvM-Rvkrd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjlnthfmWoB2b7fCYKLElfly.jpg?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:56
Staat er bij de draadloze sensor aangevinkt dat hij een warmtevraag naar je Quatt/CV mag doen.
Ik heb een soortgelijke setup, maar dan met een sensor in de garage om deze niet onder de 10 gr te laten komen in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVsPTUWhJqy3APwzr7Mmvo5j7AU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qjAtiJwXIuqD9P6pLV3cPhGA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:13
Re Quatt Care: ik heb het zwikje via VEH, waarbij er ook "3 jaar extra garantie" zou zitten. Is dat gelijk aan de 5 jaar oude stijl die ik hier zie langskomen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-10 15:21
theorganiser schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:24:
[...]

Ziet er strak uit.
Paar vragen :
Welk model boilervat heb je?
Hoe hoog is het hoogste punt van waar het boilervat staat?
Uit hoeveel personen bestaat jou huishouden
Ik heb het XL boilervat, wij zijn met 5. Hij is 172cm hoog. Wel hebben ze eisen betreft de ruimte er omheen. Bij het adviesgesprek werd gezegd dat ze daar heel streng in zijn, maar de installateurs nemen het met een korreltje zout. De manier waarop ze hem geplaatst hebben bij mij, voldoet namelijk niet eens aan hun eigen eisen qua ruimte, terwijl dat wel mogelijk was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9UlIDHT8UazVq3cvpSYnWIlmFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JCivxFIZvUBsgJ0tYH7X0ce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-RX21mZQmdJ119QiLKnlmKA6Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZGbCeRu6YgzqiE0jmRa9Uyn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFFs4puMbVHRWMxEAhwXpYsdr0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXrNQUDqlXXDQIUqyxb9l424.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HzEZGxP2fhOxRddAEEpiBvwtK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMk22SbiVE71tL2Sbo0LrxSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ehbrands schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:33:
Staat er bij de draadloze sensor aangevinkt dat hij een warmtevraag naar je Quatt/CV mag doen.
Ik heb een soortgelijke setup, maar dan met een sensor in de garage om deze niet onder de 10 gr te laten komen in de winter.

[Afbeelding]
CPM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:02:
- Eén draadloze sensor in de hal die een signaal geeft naar de zoneregelaar in de woonkamer.

[Afbeelding]
jouw vraagstelling haalt twee dingen door elkaar maar waarschijnlijk bedoel jij hetzelfde: zie mijn quote.
Bij de verwarmingszone van de draadloze sensor staat de thermostaat in de woonkamer als zone regelaar. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 24-10-2025 10:05 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:46
@Quatt Support

Kunnen jullie iets meer zeggen over de feature verzoeken die in het document openstaan?
Bv wat jullie zien als prioriteit en het liefst een tijdlijn erbij, of welke reeds zijn afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:09

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Brent schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:42:
Re Quatt Care: ik heb het zwikje via VEH, waarbij er ook "3 jaar extra garantie" zou zitten. Is dat gelijk aan de 5 jaar oude stijl die ik hier zie langskomen?
Heb ik ook.

Mi is de uitgebreide garantie (Deze Standaard Garantie is
uitdrukkelijk beperkt tot het kosteloos repareren of vervangen van de
Warmtepomp of defecte onderdelen daarvan.
) met 3 jaar ruimer dan de Quatt care (Materiaalkosten zijn voor de rekening van de klant).

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:07
VindiGoosh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Dit is simpelweg niet waar en dit (openlijk) beweren schuurt aan dwaling.

Allereerst is het weigeren van door jullie beoogd te late acceptatie van het aanbod strijdig met 6:223 lid 2.

[...]

Het dikgedrukte bevestigen jullie bovendien in jullie post hierover:

[...]

Daarmee is de zaak voor iedereen die jullie al benaderd hadden (en waarvan jullie zeggen met ze in contact te gaan) al afgedaan.

Met andere woorden: iedereen die contact met jullie heeft opgenomen aangaande het aanbod, nog voordat jullie onverwijld aan de wederpartij hebben mededeelt dat het aanbod als vervallen wordt aanschouwt, heeft recht op de aangeboden overeenkomst.

Iedereen die in jullie woorden nu wordt benaderd voor een andere “oplossing”, heeft bij rechtswege de mogelijkheid om het oude aanbod te accepteren. Bij klanten die jullie eventueel een alternatief aanbieden dat minder aantrekkelijk is in vergelijking met het oude aanbod, schuurt het doen van een minder goede aanbieding aan dwaling.

Dus voor iedereen die meeleest: Quatt probeert hiermee via 6:225 lid 1 het oude aanbod te doen vervallen:

[...]

In gewone taal: trap er niet in.

Dat nog helemaal los van het feit dat Quatt geen recht heeft op het intrekken van het oorspronkelijke aanbod, en dat geldt ook voor de voorwaarden, immers is daarmee een ander aanbod tot stand gekomen. Zie daarvoor 6:219 lid 1 en lid 3:

[...]

Zowel mondeling als in de voorwaarden die het mondelinge aanbod onderstrepen, komt voort dat het aanbod geldig is zolang de wettelijke garantie geldt. Het aanbod is dus onherroepelijk [tenzij].

[...]

Hier is geen woord Spaans bij.

Met andere woorden: ik snap de damage control, maar de manier waarop jullie hiermee omgaan is buitengewoon deformerend voor jullie bestaande klanten.
@Quatt Support Ter aanvulling op hetgeen ik zei hierboven nog wat goedbedoelde feedback:

Het zou jullie sieren om, -in plaats van stilletjes eenzijdig de voorwaarden te veranderen als zodanig dat er een geheel nieuw product tot stand komt-, het volgende te doen:

Bijt door de zure appel heen, neem wat verlies, en doe er een mail uit naar iedereen die het oude aanbod van jullie heeft ontvangen met de mededeling dat deze per X-datum wordt herroepen en dat jullie deze klanten nog een redelijke termijn geven om alsnog akkoord te gaan met het oude aanbod, voordat enkel het nieuwe aanbod nog te accepteren is.

Daarmee voldoe je dan (afhankelijk van hoe duidelijk en transparant jullie dit in zo’n geval communiceren) aan 6:223 lid 2 BW.

Ik denk dat je daarmee veel meer bereikt in klanttevredenheid dan de huidige -puur op extra inkomsten gerichte- strategie. Stel je voor dat deze manier van doen dusdanig oploopt dat gedupeerde klanten de openbaarheid in gaan met behulp van bijvoorbeeld Kassa. Dan zul je onvermijdelijk ook de voordelen van de nieuwe Quatt Care moeten gaan uitleggen in vergelijking met de oude Quatt Care.

Ik kan me geen slechtere PR bedenken op dit gebied.

Bijt door de zure appel heen, neem gewoon je verlies en leer ervan voor de volgende keer.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Metsubsidie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Heb ik ook.

Mi is de uitgebreide garantie (Deze Standaard Garantie is
uitdrukkelijk beperkt tot het kosteloos repareren of vervangen van de
Warmtepomp of defecte onderdelen daarvan.
) met 3 jaar ruimer dan de Quatt care (Materiaalkosten zijn voor de rekening van de klant).
Wordt er met het dik gedrukte verwezen naar de voorwaarden V1.5 of V2?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:09

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

VindiGoosh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Wordt er met het dik gedrukte verwezen naar de voorwaarden V1.5 of V2?
ah, niet helemaal opgelet.

Dat zijn idd de nieuwe voorwaarden geldig na 1 okt 2025. De oude voorwaarden van voor 1 oktober lijken gelijk aan de (uitgebreide) standaard garantie voor de 1e 2 jaar.

Edit : https://www.quatt.io/algemene-voorwaarden

[ Voor 6% gewijzigd door Metsubsidie op 24-10-2025 11:26 ]

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Metsubsidie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

ah, niet helemaal opgelet.

Dat zijn idd de nieuwe voorwaarden geldig na 1 okt 2025. De oude voorwaarden van voor 1 oktober lijken gelijk aan de (uitgebreide) standaard garantie voor de 1e 2 jaar.
Ahh, bedankt voor de uitleg! Het had me niets verbaasd overigens hoor, maar de situatie was er niet duidelijker op geworden anders :P

Maar zo klinkt het wel logisch gekeken naar de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:55

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:02:
In mijn zoektocht naar de juiste "zonering" (vanwege zon inval etc) en zo min mogelijk conflicten in de aansturing richting de Quatt maak ik gebruik van twee Tado apparaten.

Eerder had ik voor beide apparaten exact hetzelfde schema. Maar omdat ik zoals aangegeven wil uitsluiten dat ze elkaar "in de weg" gaan zitten en eventueel aan/uit gedrag veroorzaken ben ik overgeschakeld naar de draadloze sensor. Deze volgt het schema en de woonkamer thermostaat is hanmatig ingesteld op 17,5 graden.

vanochtend was het kouder dan anders in huis, dus even in de logging gedoken. Wat mij opvalt is dat de draadloze sensor een warmte vraag heeft maar dat er niets gebeurd richting de Quatt. De sensor die ik gebruik is die van Tado "sensor.draadloze_sensor_verwarmen" die vervolgens een percentage geeft. Blijkbaar reageert de zoneregelaar niet op die vraag.
Volgens het schema moet de ingestelde temperatuur 19.5 zijn om 22:00 maar die springt naar 17.5 volgens de logs.
ik heb het schema vanaf de zoneregelaar nogmaals gekopieerd naar de draadloze sensor en vannacht maar eens kijken hoe het is gegaan.
Foutje in de Tado?

[Afbeelding]
Ik ervaar geen problemen. Thermostaat in woonkeuken. Sensor in woonkamer. Woonkamer neemt het keurig over van de woonkeuken als daar ‘‘s avonds geen warmtevraag meer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gLt6T68eLdxG1Q36C9WeBKiHSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0K6l6lDmG82K1LaTetJABQD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0rweIog-R44S2rjwHEbNUipYv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McxLBDXfhkSm7TIR2a3dGfmL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu66zcAb6Mo_XL_OwyAbUHjHnJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuoSKVWOiTmSmwaYNyIMWePy.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:42:
[...]

Ik ervaar geen problemen. Thermostaat in woonkeuken. Sensor in woonkamer. Woonkamer neemt het keurig over van de woonkeuken als daar ‘‘s avonds geen warmtevraag meer is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja helaas heb jij geen Home Assistant om te zien wat er op de achtergrond gebeurt. De enige reden (vermoed ik) dat het bij jou stabiel draait is door de verhogingen elke keer en wellicht een ander afgifte systeem.
Ik zie toch wel wat gek gedrag met de Tado als je met meerdere sensoren werkt. Ook veel aan/uit gedrag. Wat toeneemt als je meerdere sensoren hebt en ruimtes die beiden op temperatuur zijn. Het aan/uit gedrag verdubbeld dan.

Ik blijf er bij dat voor mensen met radiatoren en Tado Quatt gewoon een nadraai timer moet maken in de app. Wel met een slimme (ai) code zodat hij natuurlijk niet eindeloos moet doorgaan. Maar bijv. Bij 0,5 graden boven setpoint + x schakelingen niet meer nadraaien totdat x graden onder setpoint.
Ofzoiets.

Vanmiddag weer een spontane afkoeling met een setpoint van 17,5 graden terwijl de draadloze sensor nog gewoon 19,6 moet halen. Ik verwacht dat ik daarvoor bij Tado moet zijn....

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 24-10-2025 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-10 15:33
okijokii schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:11:
[...]

Eens, ik heb een beetje het gevoel dat mensen zonder Quatt menen dat zij wel de kritische noot moeten zijn in een topic over een warmtepomp die ze zelf niet hebben en waarin er overwegend positief wordt gesproken over het product. Er zijn best wat negatieve uitlatingen (gedaan) door Quatt gebruikers. Sommige zijn opgepakt door Quatt, andere nog niet. Daarbij in overweging nemende dat Quatt een nieuw bedrijf is, met kinderziektes, is het de vraag of ze ook wat credits verdienen, of dat op elke slak zout gelegd moet worden.
Zijn er echt mensen opgepakt door Quatt omdat ze hier wat negatiefs hebben geschreven? Dacht dat dat aleen in Trump-land kon. Ik stel mijn huis beschikbaar voor onderduikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
lieverd schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Zijn er echt mensen opgepakt door Quatt omdat ze hier wat negatiefs hebben geschreven? Dacht dat dat aleen in Trump-land kon. Ik stel mijn huis beschikbaar voor onderduikers.
Nog nooit gehoord van de Quattanamo way? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:21
@Quatt Support @TeslaNerd

Voor hen die hun Quatt aansturen met een Tado-V3 thermostaat en 2 minuten vertraging zien tussen de thermostaat waarden veranderen (via Handmatig, Schema, HA of script) en hun CIC status-json's reactie....

Check in de Tado app. in de setting "Flow Temperature Optimization" de waarde van "Maximum flow temperature" en zet deze op "None". Deze waardevolle hint van TADO aan CIC omtrent het gewenste Quatt vermogen (ook de gewenste reactiesnelheid oftwel nerveusiteit) word momenteel toch niet gebruikt door de CIC die zelf "de optimale cv-water-temperatuur waarde berekent" (voor mij super-nerveus dus maar dat is een ander verhaal in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83724070)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eev4gZGN_snytRP4oejnCCU0Dxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdikgvODx5bVHYV4lQr5bTFe.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn geval, met Intergas-HRE ketel, lost dat een conflict in de OpenTherm communicatie op
tussen de Tado en de Quatt. Nu reageert de CIC binnen 12 seconden.
Geen halszaak maar wel een bron van fouten / vertragingen voor mij.

voor het lange verhaal zie: https://otgw.tclcode.com/support/forumpost/9fc38bdc7d

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Tja helaas heb jij geen Home Assistant om te zien wat er op de achtergrond gebeurt. De enige reden (vermoed ik) dat het bij jou stabiel draait is door de verhogingen elke keer en wellicht een ander afgifte systeem.
Ik zie toch wel wat gek gedrag met de Tado als je met meerdere sensoren werkt. Ook veel aan/uit gedrag. Wat toeneemt als je meerdere sensoren hebt en ruimtes die beiden op temperatuur zijn. Het aan/uit gedrag verdubbeld dan.

Ik blijf er bij dat voor mensen met radiatoren en Tado Quatt gewoon een nadraai timer moet maken in de app. Wel met een slimme (ai) code zodat hij natuurlijk niet eindeloos moet doorgaan. Maar bijv. Bij 0,5 graden boven setpoint + x schakelingen niet meer nadraaien totdat x graden onder setpoint.
Ofzoiets.

Vanmiddag weer een spontane afkoeling met een setpoint van 17,5 graden terwijl de draadloze sensor nog gewoon 19,6 moet halen. Ik verwacht dat ik daarvoor bij Tado moet zijn....
Tja ik denk niet dat ik je helpen kan. Een zekere nadraai kan ik mij wel in vinden. Overigens sterk afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bijgaand HW van gisteren en van vandaag.
Overigens zoals je in mijn vorige post kunt zien is er bij mij duidelijk 1 ruimte welke de leiding heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybgeV8SsTFl8FSh6G3SMSnnuiz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5M7F31rLth4wXReETEeZ3OQ4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_9pSYcQ8bdXbMvr-CMwglVDEkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZujb0E3jZLm7mAyfOiMdPb5.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:12
Mickel moen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:18:
[...]

Tja ik denk niet dat ik je helpen kan. Een zekere nadraai kan ik mij wel in vinden. Overigens sterk afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bijgaand HW van gisteren en van vandaag.
Overigens zoals je in mijn vorige post kunt zien is er bij mij duidelijk 1 ruimte welke de leiding heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Mickel moen

Maar,... de frequentie van telkens starten gisteren is toch beroerd!!!!, misschien wel een prachtig mooie temperatuur naar jouw smaak, maar heel slecht voor de warmtepomp.
Maar ga niet in discussie met Quatt, die dreunen te veel standaard (ai)antwoorden op.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

harv schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

@Mickel moen

Maar,... de frequentie van telkens starten gisteren is toch beroerd!!!!, misschien wel een prachtig mooie temperatuur naar jouw smaak, maar heel slecht voor de warmtepomp.
Maar ga niet in discussie met Quatt, die dreunen te veel standaard (ai)antwoorden op.
Ja ik heb wel vaker hier gelezen, dat daar een groot punt van gemaakt wordt. Ik doe dat niet. Het is ook alleen maar bij dat soort zachte temperaturen als in deze maand. Het is wat het is. Sneller slijten? Het zal, maar niet iets waar ik mij druk over maak. Sowieso heb je dat wat meer bij radiator-verwarming, En zoals je ziet, zodra de temperaturen dalen vermindert het aantal runs drastisch. Primair gaat het toch om comfort. Daar heb je zo’n ding voor. Levensduur? Zorg voor later,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mickel moen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:23:
[...]

Ja ik heb wel vaker hier gelezen, dat daar een groot punt van gemaakt wordt. Ik doe dat niet. Het is ook alleen maar bij dat soort zachte temperaturen als in deze maand. Het is wat het is. Sneller slijten? Het zal, maar niet iets waar ik mij druk over maak. Sowieso heb je dat wat meer bij radiator-verwarming, En zoals je ziet, zodra de temperaturen dalen vermindert het aantal runs drastisch. Primair gaat het toch om comfort. Daar heb je zo’n ding voor. Levensduur? Zorg voor later,
Kleine aanvulling op wat je zegt. Dit treedt ook op als de ruimte op setpoint is, tenzij je blijft verhogen. En idd met radiatoren is het waarschijnlijk meer aanwezig. O.a. een reden dat Quatt hier iets mee zou moeten doen. Ook voor de levensduur van mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Kleine aanvulling op wat je zegt. Dit treedt ook op als de ruimte op setpoint is, tenzij je blijft verhogen. En idd met radiatoren is het waarschijnlijk meer aanwezig. O.a. een reden dat Quatt hier iets mee zou moeten doen. Ook voor de levensduur van mijn warmtepomp.
Laat ik beginnen met, zoals hier al eerder gezegd het is wat het is.

Dan, naast de reden, dat wij het ‘‘s ochtends iets koeler willen, merkte ik vorig jaar, dat regelmatig verhogen bij mij een gunstig effect had op het lopen van de Quatt. Langere en minder runs. Mijn streven van Max 12 runs per dag werd meestal gehaald. Dit jaar merk ik, dat er bij het vrij zachte weer van deze maand gemiddeld meer op 16 runs per dag zit. Maar ik heb ook de indruk, dat de COP behoorlijk hoger is. Vorig jaar oktober COP 5,1. Oktober tot nu toe 6,8. Buitentemperatuur is ook iets hoger. Meetstation Leeuwarden vorig jaar oktober 11,86 °C. Dit jaar tot nu 12,63°C. Verder heb ik in dat jaar wel iets gewijzigd. Schema iets steiler van 0,1/45 minuten naar 0,1/40 minuten. Bovendien laat ik nu de voorkamer in de nacht en de vroege ochtend meelopen in het schema van woonkeuken en achterkamer. Ook dat is gunstig in de COP. Bij mij worden de hoogste COP’s. Van de dag in de nacht behaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:15
Ik vind niet dat je een overmatig aantal starts per uur moet accepteren. 3 per uur zou voor mij een absolute max moeten zijn. Het niet optimaliseren van het aantal starts per uur begint voor mij een beetje op planned obsolescence te lijken. En dat vind ik niet alleen onnodig, maar ook nog milieuonvriendelijk.

En daarbij, ik zou niet op tweakers zitten als ik met wat prutsen het wel kan aanpassen :)

Het is, denk ik, redelijk eenvoudig op te lossen. Het negeren van de CH Enabled-flag werkt voor mij behoorlijk goed. Ik vind de argumenten in het vragen aan Quatt formulier nogal zwak. Ze zouden gewoon kunnen zeggen dat een paar thermostaten wel goed werken. De rest op eigen risico.

Een oplopend schema, zeker met kleine stapjes, verhoogt de kans op meerdere start stops bij matig koud weer. Heeft de temperatuur net zijn setpoint bereikt en slaat hij af, gaat de setpoint weer een beetje omhoog en moet de WP weer aan de bak.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:02:
Ik vind niet dat je een overmatig aantal starts per uur moet accepteren. 3 per uur zou voor mij een absolute max moeten zijn. Het niet optimaliseren van het aantal starts per uur begint voor mij een beetje op planned obsolescence te lijken. En dat vind ik niet alleen onnodig, maar ook nog milieuonvriendelijk.

En daarbij, ik zou niet op tweakers zitten als ik met wat prutsen het wel kan aanpassen :)

Het is, denk ik, redelijk eenvoudig op te lossen. Het negeren van de CH Enabled-flag werkt voor mij behoorlijk goed. Ik vind de argumenten in het vragen aan Quatt formulier nogal zwak. Ze zouden gewoon kunnen zeggen dat een paar thermostaten wel goed werken. De rest op eigen risico.

Een oplopend schema, zeker met kleine stapjes, verhoogt de kans op meerdere start stops bij matig koud weer. Heeft de temperatuur net zijn setpoint bereikt en slaat hij af, gaat de setpoint weer een beetje omhoog en moet de WP weer aan de bak.
Dat klopt helemaal. Wel 3 x 24 =72
Dan is 16 peanuts.

Er wordt hier heel wat afgeredeneerd/beangstigd over dat aantal starts en stops en levensduur, maar harde gegevens over wat dit doet met de levensduur nog nooit gezien.
Allemaal aannames op basis van als iets werkt slijt het. Ja duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik laat de Quatt het hele jaar op Silent werken. Een Quatt die veel op vol vermogen werkt zal meer slijten. Belangrijk? Naar mijn idee niet, maar voor wie optimaal tweaken hobby is, wellicht wel.

[ Voor 193% gewijzigd door Mickel moen op 25-10-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Mickel moen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:14:

Er wordt hier heel wat afgeredeneerd/beangstigd over dat aantal starts en stops en levensduur, maar harde gegevens over wat dit doet met de levensduur nog nooit gezien.
Dus jij bent van mening dat pendelen (want dat is wat wordt bedoeld) niet schadelijk zou zijn voor een warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 25-10-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Mickel moen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:15:
Ik laat de Quatt het hele jaar op Silent werken. Een Quatt die veel op vol vermogen werkt zal meer slijten. Belangrijk? Naar mijn idee niet, maar voor wie optimaal tweaken hobby is, wellicht wel.
Een warmtepomp heeft meer te lijden van starten en stoppen dan van draaien (op een hoger of lager niveau).

Ik vind slijtage wel belangrijk. Ik ben redelijk zuinig op mijn spullen en wil graag dat deze zo lang mogelijk mee gaan. Maar goed, you do you.
Mickel moen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:14:
[...]

Gave redenatie: ik heb er geen bewijs van gezien, dus dan bestaat het niet. Jij gelooft zeker ook niet dat vaccinaties werken? ;)

(Mocht het niet duidelijk zijn, die laatste zin is niet serieus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:27:
[...]

Dus jij bent van mening dat pendelen (want dat is het feitelijk) niet schadelijk zou zijn voor een warmtepomp?
Dan moeten we het eerst eens zijn over wat pendelen is. Ik denk dat daar het verschil van mening zit. Naar mijn idee is pendelen veel starts en stops, omdat het systeem de warmte onvoldoende kwijt kan. Als er meer starts en stops zijn, omdat door de relatief hoge buitentemperatuur het setpoint snel behaald wordt, noem ik dat geen pendelen.

Dus ik maak mij niet druk. Nogmaals nog geen harde gegevens gezien.
Maar wie mij kan laten zien hoeveel mijn benadering mij in verkorting van de levensduur van de Quatt scheelt, nodig ik van harte uit dit te laten zien.

Naar mijn idee, wordt hier onnodig veel drukte over gemaakt.

Zijn er technische oplossingen om deze angst wat minder te maken. Allicht. Bijvoorbeeld een instelbaar anti-pendelorogramma. Zit dat erop? Nee.

Of wel: Het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:17
Mickel moen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Dan moeten we het eerst eens zijn over wat pendelen is. Ik denk dat daar het verschil van mening zit. Naar mijn idee is pendelen veel starts en stops, omdat het systeem de warmte onvoldoende kwijt kan. Als er meer starts en stops zijn, omdat door de relatief hoge buitentemperatuur het setpoint snel behaald wordt, noem ik dat geen pendelen.

Dus ik maak mij niet druk. Nogmaals nog geen harde gegevens gezien.
Maar wie mij kan laten zien hoeveel mijn benadering mij in verkorting van de levensduur van de Quatt scheelt, nodig ik van harte uit dit te laten zien.

Naar mijn idee, wordt hier onnodig veel drukte over gemaakt.

Zijn er technische oplossingen om deze angst wat minder te maken. Allicht. Bijvoorbeeld een instelbaar anti-pendelorogramma. Zit dat erop? Nee.

Of wel: Het is wat het is.
Opzich snap ik je gedachten en vraag ik mij af hoeveel maanden er veel stops zijn. Ik zie dat er nu met dit weer al veel constater gedraaid wordt. Aan de andere kant, je zit hier op tweakers en er kan met quatt support gesproken worden. Dit is dus de uitgelezen kans om er opmerkingen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:39:
[...]

Een warmtepomp heeft meer te lijden van starten en stoppen dan van draaien (op een hoger of lager niveau).

Ik vind slijtage wel belangrijk. Ik ben redelijk zuinig op mijn spullen en wil graag dat deze zo lang mogelijk mee gaan. Maar goed, you do you.

[...]

Gave redenatie: ik heb er geen bewijs van gezien, dus dan bestaat het niet. Jij gelooft zeker ook niet dat vaccinaties werken? ;)

(Mocht het niet duidelijk zijn, die laatste zin is niet serieus)
Wat een rare redenatie. Een vergelijking met vaccineren. Je slaat volkomen door.
Volgens mij is er overvloedig wetenschappelijk onderzoek naar het nut van vaccineren. Maar laten we die discussie hier buiten houden.

Heb ik gezegd dat met veel starts en stops de Quatt niet minder snel slijt. Integendeel.

Mijn punt is, dat ik hier nog geen wetenschappelijk onderzoek heb gezien in welke mate we het hier over die extra slijtage hebben. Leeft de Quatt met mijn benadering en systeem een half jaar korter? Een jaar of is ie binnen 5 jaar versleten?

Het komt op mij eerder over als angstmakerij van Quatt-komplotdenkers. Over vacccineren gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Mickel moen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Wat een rare redenatie. Een vergelijking met vaccineren. Je slaat volkomen door.
Volgens mij is er overvloedig wetenschappelijk onderzoek naar het nut van vaccineren. Maar laten we die discussie hier buiten houden.

Heb ik gezegd dat met veel starts en stops de Quatt niet minder snel slijt. Integendeel.

Mijn punt is, dat ik hier nog geen wetenschappelijk onderzoek heb gezien in welke mate we het hier over die extra slijtage hebben. Leeft de Quatt met mijn benadering en systeem een half jaar korter? Een jaar of is ie binnen 5 jaar versleten?

Het komt op mij eerder over als angstmakerij van Quatt-komplotdenkers. Over vacccineren gesproken.
Het was een grapje. Als in refereren naar wetenschappelijk bewijs om je gelijk te krijgen. Als je hem moet uitleggen is hij minder grappig -O-

Maar goed, er is wel degelijk literatuur over de impact van starts en stops op de levensduur van de warmtepomp. Het is inefficient en er zijn piekspanningen op de compressor bij elke start. En hoeveel het scheelt is moeilijk te zeggen. Maar het is wel relatief eenvoudig op te lossen (door Quatt, of door jezelf). En dus omdat de moeite klein is en het effect misschien groot, vind ik het wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Het was een grapje. Als in refereren naar wetenschappelijk bewijs om je gelijk te krijgen. Als je hem moet uitleggen is hij minder grappig -O-

Maar goed, er is wel degelijk literatuur over de impact van starts en stops op de levensduur van de warmtepomp. Het is inefficient en er zijn piekspanningen op de compressor bij elke start. En hoeveel het scheelt is moeilijk te zeggen. Maar het is wel relatief eenvoudig op te lossen (door Quatt, of door jezelf). En dus omdat de moeite klein is en het effect misschien groot, vind ik het wel de moeite waard.
Mooi dat is weer met de beide poten op de grond, op de foute grap over vaccineren na.

Zeker, met meer starts en stops zal de Quatt meer slijten. Wellicht dat er in die zin ook een gunstiger thermostaat is dan de Tado.

Ik maak mij er niet druk over en als een ander dat wel graag wil, prima.

Ik heb een koelkast in de keuken en één in de koelere bijkeuken. Die in de keuken zal relatief sneller slijten. Maak ik mij daar druk over?
Natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:17
[...]

Hoe kan je het zelf aanpakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
s020506 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:02:

Als je homeassistant kunt gebruiken is het eenvoudig om het tijdsinterval tussen de stapjes 'dynamisch' te maken. In het kort: HA zet de vraagtemperatuur 0,1 hoger dan de actuele temperatuur. Als de actuele temperatuur de vraagtemperatuur nadert wordt dit herhaald, tot een ingesteld maximum. Resultaat: lange runs, onafhankelijk van o.a. de buitentemperatuur, zo laag mogelijk draaiende quatt en optimale COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:28
[...]

Nou, kom maar op met de literatuur dat het effect misschien groot is. Ik verwacht dat jij enkel gaat vinden dat compressoren zonder variabele compressorfrequenties de grote piekspanningen hebben die de door jou verwachte mogelijke schade misschien veroorzaken.
In de Quatt zit een compressor die opstart op een lage frequentie icm een moderne regelunit voor de vermogensopbouw.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
CPM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Allemaal lekker in een veel te warm huis zitten om het aantal starts te beperken?
Mijn oudste koel/vries combinatie doet al 16 jaar 11 starts per dag en dat 365 dagen per jaar.
Dus die paar weken per jaar dat de Quatt compressor wat vaker moet starten lijkt mij geen drama. De hele zomer doet het niks en zodra het echt koud is heb je gewoon lange runs.

Overigens kan je het ook prima zelf oplossen met een nachtverlaging. Dan heeft de Quatt wat te doen. Of je met de theoretische extra levensduur iets gaat winnen laat ik in het midden. Ik denk dat er andere slijtage aan de warmtepomp is die meer van draaiuren afhankelijk is en qua extra stroomverbruik door een lagere COP kan je nog weleens meer kwijt zijn dan een paar jaar eerder iets nieuws laten plaatsen.

Ik ben het eens met @Mickel moen. Mijn gasketel deed dit nog veel erger in het jaar voor de Quatt, gewoonweg omdat er te weinig warmteverlies was met alle isolatie. Sterker nog, daar ging het door tot december.

Edit: hier een mooie dag in november 2023 als voorbeeld voordat de Quatt het over nam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg1LV_SeY1fVUycawrZsG8bRePQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Igs7XAZftZzgSqagLEqlogRd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 25-10-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
raven22 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Als je homeassistant kunt gebruiken is het eenvoudig om het tijdsinterval tussen de stapjes 'dynamisch' te maken. In het kort: HA zet de vraagtemperatuur 0,1 hoger dan de actuele temperatuur. Als de actuele temperatuur de vraagtemperatuur nadert wordt dit herhaald, tot een ingesteld maximum. Resultaat: lange runs, onafhankelijk van o.a. de buitentemperatuur, zo laag mogelijk draaiende quatt en optimale COP.
of nog eenvoudiger: niet met vele micro stapjes omhoog gaan.
Die warmtepomp denkt met zacht weer op een gegeven moment ook: Ja man wat wil je nou !? wel niet wel niet,, make up your mind!
Dat zit niet in de Quatt, dat zit in hoe het schema in de thermostaat is ingeprogrammeerd.

Ik heb het in de ochtend ook liefst ergens rond de 21, middag 21,5 en avond 22.
Maar doe het dan in die 2 of 3 stappen; 2 graden stijgen in 20 stapjes is onzinnig.

En je ziet goed hoe bizar groot het verschil is als het buiten net 2 graden kouder is in gedrag. 23 30 starts worden zo 3

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

... icm een moderne regelunit voor de vermogensopbouw.
mwa ;)

Er is overigens wel een richtlijn (ongeschreven) van het aantal draai-uren per start bij de grote merken.
Daar zit Mickelmoen ook nog wel in hoor, maar eens met @s020506 dat als je het met minimale aanpassingen kunt voorkomen; vooral doen.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 25-10-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Die warmtepomp denkt met zacht weer op een gegeven moment ook: Ja man wat wil je nou !? wel niet wel niet,, make up your mind!
Dat zit niet in de Quatt, dat zit in hoe het schema in de thermostaat is ingeprogrammeerd.

Maar doe het dan in die 2 of 3 stappen; 2 graden stijgen in 20 stapjes is onzinnig.

En je ziet goed hoe bizar groot het verschil is als het buiten net 2 graden kouder is in gedrag. 23 30 starts worden zo 3
Tja, maar het is de Quatt “Commander-in-Chief” die de stapjes via de modbus naar de warmtepomp commandeert

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Tja, maar het is de Quatt “Commander-in-Chief” die de stapjes via de modbus naar de warmtepomp commandeert
toch zeker op basis van het programma in de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

toch zeker op basis van het programma in de thermostaat?
“Quatt bepaalt constant de ideale watertemperatuur om jouw huis te verwarmen”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJtKdgxQtvjAHGLVP_Zsn0LVCbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25VmxSMyYWQCM2gimCdm3unb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Vandaag weer ellende met de verwarming. De Tado doet echt rare dingen. Hier gaat ie ineens naar 5 graden toe. Ik heb de V3+ in de woonkamer op uit staan (in de app (zoneregelaar) en de draadloze sensor volgt een schema. De ingestelde temperatuur is nog niet bereikt en ineens springt ie naar 5 graden.
ik heb een case aangemaakt bij Tado want dit lijkt me niet normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZPHkzU4HLW6oQt9JJqsiYsJK1k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QOXnPz7QDiCAipV1mFxnrxAN.jpg?f=user_large

ik heb het vermoeden dat beide thermostaten toch elke keer hun ingestelde temperatuur blijven doorgeven, en dat de V3+ (die op uit staat) dus aan de CiC aangeeft: 5 graden en dat het vervolgens weer een tijd duurt voordat de draadloze sensor aangeeft: 19.x .
En ondanks dat @Mickel moen zweert bij een schema met ophoging (no offence) blijft Tado gewoon een behaalde temperatuur doorgeven aan de CiC terwijl de andere sensor nog altijd een warmte vraag heeft. Er lijkt geen check in te zitten. Maar dat is nu even mijn eigen aanname.
EDIT: heb vandaag ook gezien dat beide thermostaten een keer offline gingen. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 25-10-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Laat ik voorop stellen, dat een en ander afgiftesysteem-afhankelijk is.
Zo is er groot verschil in het warmtegedrag van een grote disignradiator en een gewone radiator met ventilatoren. Bij de eerste duurt het langer dat deze warm wordt, maar blijft vervolgens ook langer warmte afgeven.

Mijn ervaring is dat als de temperatuurstappen groter worden, het water warmer gestookt wordt en langer door blijft gaan met verwarmen. Dit betekent grotere overshoots, meer warmte leverantie dan wat er voor het actuele warmteverlies nodig is. Verwarmen-afkoelen-verwarmen-afkoelen is het gevolg.
Bovendien heb je met kleine stapjes, dat er sneller geantwoord wordt op warmtevraag elders in het huis.
Ik ervaar het als zeer stabiel warmtegedrag.
Naar mijn idee stookt het ook zuiniger met een betere COP.

Maar als iemand met een ander afgiftesysteem en een andere warmtevraag andere ervaringen heeft ben ik de laatste om dat te bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

“Quatt bepaalt constant de ideale watertemperatuur om jouw huis te verwarmen”

[Afbeelding]
Behalve als je zegt
Ik wil het 20.1
En nu 20.2
Nee 20.3
En nu 20.4
Zometeen 20.5. Nee. Nu pas
Ja 20.6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Behalve als je zegt
Ik wil het 20.1
En nu 20.2
Nee 20.3
En nu 20.4
Ja 20.6!
Volgens mij zie je spoken. Zie mijn antwoord hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Behalve als je zegt
Ik wil het 20.1
En nu 20.2
Nee 20.3
En nu 20.4
Ja 20.6!
Tja, zoals de ervaringen van Quatt gebruikers hier laten zien: ook dan bepaalt Quatt constant de ideale watertemperatuur om jouw huis te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
[...]

Behalve als je zegt
Ik wil het 20.1
En nu 20.2
Nee 20.3
En nu 20.4
Ja 20.6!
De cic heeft totaal geen idee wat het een seconde geleden gedaan heeft. Dus met stapjes ophogen is geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
raven22 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

De cic heeft totaal geen idee wat het een seconde geleden gedaan heeft. Dus met stapjes ophogen is geen enkel probleem
Je geeft toch elke keer een andere / nieuwe Tlift?
Het commando wijzigt steeds.

@Mickel moen stabiel jouw comfortwens volgend geloof ik helemaal hoor. Want als het voor jou zo prettig werkt dan is dat zo.
Efficiënter vind ik lastig te geloven. De getoonde COP in de app moet je met een korrel zout nemen zo hadden enkelen al vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:23
Iemand ooit wel eens geprobeerd om de CIC op een andere wifi SSID te verbinden? ivm overstap naar nieuwe internet provider moest ik hem dus wijzigen. Inmiddels 4 verschillende SSID's op 2 verschillende netwerken geprobeerd, 2,4 en 5 ghz, dat ding wil met geen mogelijkheid meer verbinden?

Ook terugverbinden op het oude netwerk (ik heb de koper nog actief naast de nieuwe glasvezel) werkt ook niet.

laat maar, blijkbaar een app dingetje. Je krijgt een foutmelding na een minuut nadat je je wifi wachtwoord heb ingevoerd. Echter zag ik wel in mijn netwerk dat hij een dhcp lease kreeg en kon ik de json pagina openen. Na een paar minuten de app opnieuw te openen is er gewoon verbinding.

[ Voor 27% gewijzigd door clubeddie op 25-10-2025 19:32 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
0xygen500 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Hoe kan je het zelf aanpakken?
Ik heb nu een Opentherm Gateway tussen thermostaat en CiC gehangen. Door zelf een control setpoint door te geven lijkt het voor de CiC alsof de thermostaat altijd warmtevraag heeft (CH Enabled-flag altijd true). Nu is de CiC volledig in control en is de thermostaat een dure thermometer. Nu stopt de thermostaat de Quatt niet, wat zonder OTGW (en zeker bij de Tado) nogal eens voor kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:02
s020506 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Ik heb nu een Opentherm Gateway tussen thermostaat en CiC gehangen. Door zelf een control setpoint door te geven lijkt het voor de CiC alsof de thermostaat altijd warmtevraag heeft (CH Enabled-flag altijd true). Nu is de CiC volledig in control en is de thermostaat een dure thermometer. Nu stopt de thermostaat de Quatt niet, wat zonder OTGW (en zeker bij de Tado) nogal eens voor kwam.
Er is dacht ik wel eens gezien dat als de Quatt op volle toeren draait dat het control setpoint wel als een bepaalde limiet werd gebruikt. Je zou dus ook kunnen kiezen om de OTGW alleen de ChEnabled bit op 1 te zetten zonder control setpoint te schrijven, dat is ook een mogelijkheid, of het control setpoint dan mega hoog kiezen zoals 70 graden ofzo, (of juist niet? Ff terugzoeken misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
nairolf schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Er is dacht ik wel eens gezien dat als de Quatt op volle toeren draait dat het control setpoint wel als een bepaalde limiet werd gebruikt. Je zou dus ook kunnen kiezen om de OTGW alleen de ChEnabled bit op 1 te zetten zonder control setpoint te schrijven, dat is ook een mogelijkheid, of het control setpoint dan mega hoog kiezen zoals 70 graden ofzo, (of juist niet? Ff terugzoeken misschien)
Het lukte niet om alleen ChEnabled op true te zetten. Nu pusht de OTGW elke 20 seconden het control setpoint van de thermostaat naar de CiC. Hiermee is ChEnabled wel altijd true (zolang deze waarde hoger is dan 0), en volg ik toch het control setpoint van de thermostaat.

Pagina: 1 ... 295 296 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.