Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

In deze regio wordt het in de zomer regelmatig rond de 38 graden. Dan is (en blijft) het binnen 25~26.
Dat voelt haast koud :+
Het betreffende pand staat in ZL, dus voor Nederlandse begrippen warm klimaat ;) Zij hebben eenzelfde soort resultaat, maar wel met deuren dicht en screens/zonneschermen ed. Ik haal met hetzelfde weer zonder enige vorm van koeling op een veel oudere woning ook 27-28 door alle potdicht te houden. Vandaar dat ik het effect gering noem. Ik denk dat het hem vooral in die luchtvochtigheid zit. Dat scheelt een hoop in 'warmtegevoel'. Zou ik ze eens kunnen aanraden te proberen trouwens, een ontvochtiger kopen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31
Mickel moen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:51:
@netappie en @paQ

Ik probeer jullie discussie wat te begrijpen, maar wat is het punt nu?

Ik kijk even naar mijn eigen situatie. Ik heb een preorder op de Chill voor op onze slaapkamer=zolder.

Dat is ook de enige plek in ons huis waar ik het nut van de Chill echt zie. Bovendien ja. Hij daar op een zeer geschikt plekje staan. Bedoeling is dat hij daar overdag draait. Ik schat zo in, dat hij dan ‘‘s nachts niet of als het extreem warm is ook op de laagste stand zijn werk kan doen. Over geluid maak ik mij dus geen zorgen.

In de woonkamer heb ik heatfan’s onder de radiatoren. Als het warm is, gaan die draaien en zorgen middels de luchtstroom ook voor enige verkoeling. Op stand 6 gaan deze continu draaien, ongezien de watertemperatuur. Ik kan mij zo voorstellen, dat als het water in het afgiftesysteem middels de Quatt, warmte afvoert, dat ook deze radiatoren op deze manier voor enige verkoeling kunnen zorgen. Ik verwacht geen wonderen. Natuurlijk nooit zoals een airco of een Chill, maar toch.

Kortom. Voor huis met alleen radiatoren en je hebt er een geschikte plek voor, lijkt mij de Chill een mooie aanvulling.
De Chill is precies voor die situaties bedacht en geschikt natuurlijk.
Het vult je huidige systeem aan door op die plekken ook te kunnen koelen. (of bijverwarmen)

De discussie ontstond doordat @Kruimelvlaai vroeg of hij met Quatt de vloer kon koelen.
En daarop volgde het relaas, geheel in lijn met het Quatt narratief, dat dat niks is.

Maar, 15 kWh warmte die ik in een vloer prop is net zo effectief als 15 kWh koude die ik in een vloer prop.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 09:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Het betreffende pand staat in ZL, dus voor Nederlandse begrippen warm klimaat ;) Zij hebben eenzelfde soort resultaat, maar wel met deuren dicht en screens/zonneschermen ed. Ik haal met hetzelfde weer zonder enige vorm van koeling op een veel oudere woning ook 27-28 door alle potdicht te houden. Vandaar dat ik het effect gering noem. Ik denk dat het hem vooral in die luchtvochtigheid zit. Dat scheelt een hoop in 'warmtegevoel'. Zou ik ze eens kunnen aanraden te proberen trouwens, een ontvochtiger kopen.
Yep
Op vies benauwde dagen is het veelal de RLV die drukt.
keep calm and hydrate :+

Of condenserend koelen als je die mogelijkheden hebt.
ontvochtiger kan al veel doen, (bakje legen), anders airco of chill (en bakje legen)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:55:
[...]

Yep
Op vies benauwde dagen is het veelal de RLV die drukt.
keep calm and hydrate :+

Of condenserend koelen als je die mogelijkheden hebt.
ontvochtiger kan al veel doen, (bakje legen), anders airco of chill (en bakje legen)
Ook een goed punt. Wij hebben een ontvochtiger. Die laten we met name draaien op de overloop = midden van het huis, waar de wasmachine en droger staan. Die machines zorgen daar voor extra vocht. De ontvochtiger voor een aantal uurtjes mee laten draaien lost dit probleem op.
Middels de Tado-app volg ik het vochtverloop in de rest van het huis. Als het te vochtig wordt, laat ik de ontvochtiger ook wel eens een hele dag lopen. Een vochtigheidsgraad tussen de 50 en 60%, zoals ook geadviseerd wordt, is ideaal in beleving. Met de komst van de Quatt ben ik daar ook meer op gaan letten. Wellicht dat de Chill daar ook nog een rol ik kan spelen.

Ik vraag mij af, of de Chill ook kan ontvochtigen als hij verwarmt.

En zo nu en dan een bakje legen?! Geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 21-10-2025 10:22 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25
Mickel moen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Nope. De Chill koelt lucht af, koude lucht kan minder vocht bevatten. Dat komt dus vrij en wordt in het bakje opgevangen.

Omgekeerd werkt dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:17
Mickel moen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Ook een goed punt. Wij hebben een ontvochtiger. Die laten we met name draaien op de overloop = midden van het huis, waar de wasmachine en droger staan. Die machines zorgen daar voor extra vocht. De ontvochtiger voor een aantal uurtjes mee laten draaien lost dit probleem op.
Middels de Tado-app volg ik het vochtverloop in de rest van het huis. Als het te vochtig wordt, laat ik de ontvochtiger ook wel eens een hele dag lopen. Een vochtigheidsgraad tussen de 50 en 60%, zoals ook geadviseerd wordt, is ideaal in beleving. Met de komst van de Quatt ben ik daar ook meer op gaan letten. Wellicht dat de Chill daar ook nog een rol ik kan spelen.

En zo nu en dan een bakje legen?! Geen probleem.
Ja, ik denk dat die Chill goed kan werken. Die verhoogt de retourtemperatuur van de CV leiding waardoor de buitenunit deze weer kan verlagen.

Je radiatoren zullen niet mee doen omdat die ontworpen zijn om het koudste water retour te sturen. Daar 20 graden in sturen als het overige water in de radiator 30 graden is, zal dus niet heel veel opleveren. Het valt direct richting de retour en gaat weer richting de buitenunit.

Met vloerverwarming kan je wel wat effect verwachten, maar door de aanwezigheid van een mengverdeler en een verdeelde flow over de overige radiatoren gaat dat heel beperkt worden.

De ervaren tweakers kunnen nog wel wat gaan doen met een hybride VVW verdeler om die in de zomer meer flow te geven, maar uiteindelijk moet de 800 liter per uur daar dan ook maar net doorheen kunnen.

Ik denk dat 90% van de Quatt gebruikers hier niet op zit te wachten en meer heeft aan een Chill, maar het is prima als we die beperkte koeling krijgen als voorproefje van wat mogelijk is en voor de 10% die het wel werkend krijgt met genoeg kennis en relatief veel vloerverwarming.

Misschien bestel ik zelf ook wel een Chill als de ervaringen goed zijn en als Quatt de koelfunctie zonder Chill activeert, dan kan ik de buren ook eens vragen wat zij van het geluid vinden als iedereen met de ramen open slaapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:15
Of vloerkoeling met de Quatt werkt of niet, ik denk dat het heel persoonlijk is. Mooi dat het voor de een werkt, ik kan me ook voorstellen dat het voor anderen niet genoeg is. De een heeft de thermostaat op 18 staan, de ander op 21. Beetje zinloze discussie dit.
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Maar, 15 kWh warmte die ik in een vloer prop is net zo effectief als 15 kWh koude die ik in een vloer prop.
Klein beetje mierenneuken: je kan geen kou ergens in stoppen. Kou is energie weghalen. Met verwarmen stop je energie in de vloer, met koelen trek je energie eruit.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
s020506 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:41:

[...]

Klein beetje mierenneuken: je kan geen kou ergens in stoppen. Kou is energie weghalen. Met verwarmen stop je energie in de vloer, met koelen trek je energie eruit.
ook goed :)
warmte erin, warmte eruit.
Verschil blijft 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:41:
Of vloerkoeling met de Quatt werkt of niet, ik denk dat het heel persoonlijk is. Mooi dat het voor de een werkt, ik kan me ook voorstellen dat het voor anderen niet genoeg is. De een heeft de thermostaat op 18 staan, de ander op 21. Beetje zinloze discussie dit.

[...]

Op zich werkt vloerkoeling wel, maar je hebt lagere temperaturen nodig.

Met een W/W warmtepomp met grondbron is het echt super. Ik kom regelmatig bij een vriend die het in zijn woning heeft.
Daarmee stop je die warmte in de grond voor de winter en kan je met aanvoertemperaturen van 10 graden celcius werken als je alleen maar vloerverwarming zonder mengverdeler hebt.

En op zich kan het ook prima met een L/W warmtepomp, maar dan moet je eigenlijk gewoon opnieuw beginnen met het complete afgiftesysteem zodat je niet na een paar jaar met lekkende leidingen en verroeste radiatoren zit.

De Quatt is toch meer een retrofit oplossing en daarbij loop je dan al snel tegen de aanwezigheid van radiatoren en oude leidingen aan en natuurlijk de mengverdeler als er al vloerverwarming bij ligt om te zorgen dat die radiatoren in de winter nog genoeg vermogen hebben.

Los daarvan is ook de vraag hoe hoog je de lat legt. De een is al blij met een graadje lager en de ander heeft de verwachting dat de hele woning een ideale temperatuur heeft tijdens een hittegolf.

Wie het laatste wil moet gewoon een split airco systeem nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Met een W/W warmtepomp met grondbron is het echt super. Ik kom regelmatig bij een vriend die het in zijn woning heeft.
zo!
Da's even een 180 graden draai! :o

En hoezo "lagere temperaturen"
Ongeacht de bron, je moet boven de condensatietemperatuur blijven.

Maar fijn dat het echt super werkt *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:42
[...]

Daarmee stop je die warmte in de grond voor de winter en kan je met aanvoertemperaturen van 10 graden celcius werken als je alleen maar vloerverwarming zonder mengverdeler hebt.

En op zich kan het ook prima met een L/W warmtepomp, maar dan moet je eigenlijk gewoon opnieuw beginnen met het complete afgiftesysteem zodat je niet na een paar jaar met lekkende leidingen en verroeste radiatoren zit.

De Quatt is toch meer een retrofit oplossing en daarbij loop je dan al snel tegen de aanwezigheid van radiatoren en oude leidingen aan en natuurlijk de mengverdeler als er al vloerverwarming bij ligt om te zorgen dat die radiatoren in de winter nog genoeg vermogen hebben.

Los daarvan is ook de vraag hoe hoog je de lat legt. De een is al blij met een graadje lager en de ander heeft de verwachting dat de hele woning een ideale temperatuur heeft tijdens een hittegolf.

Wie het laatste wil moet gewoon een split airco systeem nemen.
@netappie
Bij een familielid ook vloerverwarming/koeling in het hele huis.
Dus ook in de verdiepingsvloer. Werkt perfect.
Komt echter vooral doordat de verdiepingsvloer gekoeld wordt. Die koude valt omlaag, en dan wordt het beneden koel.
De beganegrondvloer is in tegenstelling daarvan vooral zeer geschikt voor verwarming!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

zo!
Da's even een 180 graden draai! :o

En hoezo "lagere temperaturen"
Ongeacht de bron, je moet boven de condensatietemperatuur blijven.

Maar fijn dat het echt super werkt *O*
Dat is geen 180 graden draai, maar grappig dat je het zo ziet. Dit is een recente nieuwbouwwoning die van de grond af aan (en daaronder) ontworpen is met vloerverwarming en koeling.

Met vloerverwarming kan je aanvoertemperatuur echt een stuk lager dan het dauwpunt omdat het de vloer is die niet onder het dauwpunt mag komen en die is gemiddeld toch een stuk warmer in een hittegolf.
Natuurlijk moeten alle leidingen daar ook op berekend zijn, anders heb je alsnog een probleem.

Los daarvan heb je ook zeer goede isolatie nodig en bij voorkeur ook warmtewerend glas om te voorkomen dat de vloerkoeling het niet bij kan houden.

We praten hier in de context van een Quatt retrofit warmtepomp installatie, dus dan is het hoogstonwaarschijnlijk dat het goed genoeg gaat werken om een airco te vervangen tenzij je er een een extra hypotheek aan verbouwing tegenaan gooit.

Ik snap heel goed dat Quatt vloerkoeling dus niet aan heeft geboden. De kans dat het iets doet is aanzienlijk lager dan de kans op grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

@netappie
Bij een familielid ook vloerverwarming/koeling in het hele huis.
Dus ook in de verdiepingsvloer. Werkt perfect.
Komt echter vooral doordat de verdiepingsvloer gekoeld wordt. Die koude valt omlaag, en dan wordt het beneden koel.
De beganegrondvloer is in tegenstelling daarvan vooral zeer geschikt voor verwarming!
Voor de begane grond kan het ook wel werken, maar dan moet je de kruipruimte voorzien van bodemisolate en gebruiken als WKO (Warmte Koude Opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Ik snap heel goed dat Quatt vloerkoeling dus niet aan heeft geboden. De kans dat het iets doet is aanzienlijk lager dan de kans op grote problemen.
Dit is echt stemmingmakerij.
:N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
<knip> AI dumps worden niet gewaardeerd

[ Voor 184% gewijzigd door Septillion op 21-10-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:36
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Nope. De Chill koelt lucht af, koude lucht kan minder vocht bevatten. Dat komt dus vrij en wordt in het bakje opgevangen.

Omgekeerd werkt dat niet
Met dien verstande dat dat ook eigenlijk zelden nodig is. Als de temperatuur in een ruimte stijgt, daalt de relatieve luchtvochtigheid toch al, extra ontvochtigen zal dan zelden nodig zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius

Kan het zijn dat je iets teveel in de 'het moet zonder aanpassingen kunnen werken, en als het voor iemand niet werkt, werkt het direct voor niemand' vastzit?

Ik zag dat in het verleden ook met de 'met een warmtepomp is zoneren niet mogelijk' discussie, en nu lijkt dezelfde redenatiewijze terug te komen bij het 'vloerkoeling met een warmtepomp werkt niet'.

Je laat zelf al zien met het voorbeeld van de grondbron dat het prima kan werken. Kou is kou, of deze nu uit een warmtepomp of rechtstreeks uit een grondbron komt.

Als je geen aanpassingen wilt doen / niet wilt nadenken over je systeem is de makkelijkste optie om het bij de cv ketel en een airco te houden. Die werken altijd, en je hoeft er niet over na te denken.

Als je voor een warmtepomp kiest heb je al gekozen voor een manier van verwarmen waar het resultaat meer afhangt van je systeem en hoe je er mee omgaat.

Zoneren / koelen zijn slechts voorbeelden van een stapje verder daar in gaan: beide kunnen prima werken als je bereid bent je gedrag aan te passen en / of aanpassingen aan je systeem te doen.

En mocht je kiezen die aanpassingen te doen dan kan je daar (mits goed uitgevoerd) ook voordeel van hebben bij het verwarmen in de winter.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:09
Onlangs was ik in de tuin bezig en het viel me op dat de Quatt (v2) druppelde aan de linkerachterkant. Het is een aansluiten waar een dunne kabel uitkomt. Iemand een idee of dit dit normaal is? Is dit bijvoorbeeld de condensafvoer? Ik dacht dat die namelijk aan de rechterkant zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCFMeMYF97XPRBt10B1xrAiRE_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI14SaLIp9RrPxAA6LsP5Ahj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Kan het zijn dat je iets teveel in de 'het moet zonder aanpassingen kunnen werken, en als het voor iemand niet werkt, werkt het direct voor niemand' vastzit?

Ik zag dat in het verleden ook met de 'met een warmtepomp is zoneren niet mogelijk' discussie, en nu lijkt dezelfde redenatiewijze terug te komen bij het 'vloerkoeling met een warmtepomp werkt niet'.

Je laat zelf al zien met het voorbeeld van de grondbron dat het prima kan werken. Kou is kou, of deze nu uit een warmtepomp of rechtstreeks uit een grondbron komt.

Als je geen aanpassingen wilt doen / niet wilt nadenken over je systeem is de makkelijkste optie om het bij de cv ketel en een airco te houden. Die werken altijd, en je hoeft er niet over na te denken.

Als je voor een warmtepomp kiest heb je er al voor gekozen voor een manier van verwarmen waar het resultaat meer afhangt van je systeem en hoe je er mee omgaat.

Zoneren / koelen zijn slechts voorbeelden van een stapje verder daar in gaan: beide kunnen prima werken als je bereid bent je gedrag aan te passen en / of aanpassingen aan je systeem te doen.

En mocht je kiezen die aanpassingen te doen dan kan je daar (mits goed uitgevoerd) ook voordeel van hebben bij het verwarmen in de zomer.
Laat ik het nuanceren: Je moet in bestaande huizen wel erg veel aanpassen om het met zekerheid goed te laten werken.

Als je dat allemaal alleen maar gaat doen voor koelen dan ben je misschien verkeerd bezig.

Maar als je inderdaad een huis hebt waar alles toch al opnieuw moet voordat je er gaat wonen, dan is overal meteen VVW leggen een goed idee.

Ik denk alleen niet dat ik dan voor een Quatt zou kiezen, maar eerder voor een Vaillant, Panasonic of een ander merk waar je meer controle hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Hansie_P schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:47:
Onlangs was ik in de tuin bezig en het viel me op dat de Quatt (v2) druppelde aan de linkerachterkant. Het is een aansluiten waar een dunne kabel uitkomt. Iemand een idee of dit dit normaal is? Is dit bijvoorbeeld de condensafvoer? Ik dacht dat die namelijk aan de rechterkant zat.

[Afbeelding]
Lijkt mij idd de condensafvoer. Waar gaat die kabel heen? Lijkt bijna een warmtekabel om de afvoer open te houden :o

Er zijn hier nog veel te weinig detailfotos van de v2 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:15
netappie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Laat ik het nuanceren: Je moet in bestaande huizen wel erg veel aanpassen om het met zekerheid goed te laten werken.

Als je dat allemaal alleen maar gaat doen voor koelen dan ben je misschien verkeerd bezig.

Maar als je inderdaad een huis hebt waar alles toch al opnieuw moet voordat je er gaat wonen, dan is overal meteen VVW leggen een goed idee.

Ik denk alleen niet dat ik dan voor een Quatt zou kiezen, maar eerder voor een Vaillant, Panasonic of een ander merk waar je meer controle hebt.
Met het verschil dat elke concurrent dit wel aanbied al dan niet met een meerprijs.

Enige die hier invloed op kunnen uitoefenen zijn mensen als @Kruimelvlaai die bij Quatt aangeven: "geen vloerkoeling? Dan geef ik m'n 6-10k wel bij de concurrentie uit! Toedeloe"
Tot ook Quatt tot realisatie komt dat ze (te) veel omzet laten liggen..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-10 12:09
netappie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Maar als je vloerverwarming en convectoren met fans hebt, dan werkt koelen volgens mij best prima. Ik weet niet wat je dan allemaal nog meer moet aanpassen? Meestal laat het dauwpunt wel toe om een temperatuur tussen de 18 en 20 graden te hebben in Nederland (toch?). In convectoren moet het water de hele leiding door, dus geen shortcut tussen in en out. Veel oppervlak om mee te koelen. En alles tussen de 20 en 23 graden is volgens mij goed te doen voor in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Met het verschil dat elke concurrent dit wel aanbied al dan niet met een meerprijs.

Enige die hier invloed op kunnen uitoefenen zijn mensen als @Kruimelvlaai die bij Quatt aangeven: "geen vloerkoeling? Dan geef ik m'n 6-10k wel bij de concurrentie uit! Toedeloe"
Tot ook Quatt tot realisatie komt dat ze (te) veel omzet laten liggen..
Maar begrijp het nou! Wij als Quatt gebruikers zijn de kneusjes uit de warmtepompwereld, wij kunnen niet met placebokoeling omgaan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:08:
[...]

Maar als je vloerverwarming en convectoren met fans hebt, dan werkt koelen volgens mij best prima. Ik weet niet wat je dan allemaal nog meer moet aanpassen? Meestal laat het dauwpunt wel toe om een temperatuur tussen de 18 en 20 graden te hebben in Nederland (toch?). In convectoren moet het water de hele leiding door, dus geen shortcut tussen in en out. Veel oppervlak om mee te koelen. En alles tussen de 20 en 23 graden is volgens mij goed te doen voor in de zomer.
Niks

Fcu werkt, convector met fan werkt, vvw werkt.
Een beetje wp houdt zelf het dauwpunt in de gaten, of kan voorzien worden van sensoren die dat doen.
Er zijn zat momenten dat je op 15 kan koelen maar gewoon niet nodig wanneer als 17 bijv ook genoeg is.
Bij water 20 is het effect wel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Niks

Fcu werkt, convector met fan werkt, vvw werkt.
Een beetje wp houdt zelf het dauwpunt in de gaten, of kan voorzien worden van sensoren die dat doen.
Er zijn zat momenten dat je op 15 kan koelen maar gewoon niet nodig wanneer als 17 bijv ook genoeg is.
Bij water 20 is het effect wel klein.
Om dat intuitief wat beter aan te voelen: de afgifte bij koelen met 18 graden water en 25 graden binnentemperatuur, is dezelfde afgifte als verwarmen met 27 graden water en 20 graden binnentemperatuur.

Daar zit je met VVW toch aardig in de buurt. Dat is bij mij niet de volledige capaciteit (op koude dagen zit ik ergens rond de 33 qua aanvoer), maar het is ook zeker niet slecht. Paar radiatoren er bij, en je kunt het minimale vermogen van de Quatt bij 25 graden binnen / 18 graden aanvoer al snel kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jos3142
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-10 08:52
0xygen500 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Wat is dat, een dikke 10k omzet?
Klopt, maar doet er niet echt toe, toch? Ik werd net persoonlijk gebeld door de CEO van Quatt met excuses, dat vind ik dan wel weer erg attent. Ik blijf wel bij mijn besluit.

Jos3142

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:36
jos3142 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:30:
[...]

Klopt, maar doet er niet echt toe, toch? Ik werd net persoonlijk gebeld door de CEO van Quatt met excuses, dat vind ik dan wel weer erg attent. Ik blijf wel bij mijn besluit.
Mwah. Dit geeft wel aan hoe ze veel omzet weg gooien door slechte klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Waar wil je fotos van?

Bij mij komt er trouwens niets uit het condensgat (behalve condens ;) )

Het afval is trouwens nog steeds niet opgehaald (sinds donderdag dus). Heb ivm wind alle karton maar binnen gezet. 2x wp + FE is toch een flinke berg karton.

[ Voor 37% gewijzigd door Brent op 21-10-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
De binnenkant / onder de kap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Juist. Daar moet ik me iets meer voor gaan vervelen dan nu het geval is :P Heb eigenlijk nog helemaal niet naar schroefgaten gekeken (zijn het er veel?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:45:
Juist. Daar moet ik me iets meer voor gaan vervelen dan nu het geval is :P Heb eigenlijk nog helemaal niet naar schroefgaten gekeken (zijn het er veel?).
haha, he jammer. Ik hoop dat je je binnenkort dan eens enorm gaat vervelen :+

Bij de V1 en V1.5 zijn (uit m'n hoofd) zo'n 4 a 5 schroefjes, dan kun je de panelen eraf schuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
VindiGoosh schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Oei, daar was ik kennelijk te snel in mijn positieve oordeel.

Goed dat je dit aankaart. Tussentijdse wijzigingen van algemene voorwaarden zonder wederzijdse toestemming is natuurlijk onwettig.
Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al een tijdje mee in dit gedeelte van het forum om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, omdat Quatt hier zelf op de website weinig over loslaat (bijv. nieuwe functionaliteit in de app m.b.t. de all-electric). Ik ben een tevreden gebruiker over de Quatt an sich. En was nog aan het twijfelen over wel/niet Quatt Care. Echter, de betaallink uit mijn aanbod van december 2024 werkte niet meer (waar ik lees dat het bij sommigen nog wel werkte; zie een post van 20-10).

Gisteren bij Quatt een verzoek ingediend voor Quatt Care conform de oude voorwaarden. De rechtsbijstand adviseerde het aanbod van Quatt Care zoals is gedaan in een e-mail na plaatsing (de mail was van december 2024; plaatsing november 2024) te "aanvaarden". Dan is er juridisch sprake van een overeenkomst volgens de rechtsbijstand, dit omdat 1) Quatt mij als klant niet persoonlijk heeft geïnformeerd over eventuele wijzigingen (dit stond alleen op de website en is niet gecommuniceerd naar klanten die een persoonlijk aanbod hadden ontvangen) en 2) Quatt zelf met een termijn kwam waarop de klant mocht ingaan op het betreffende aanbod (inderdaad 24 maanden; hetgeen ook staat in de veelgestelde vragen van voor 1 oktober 2025 en daarvan heb ik een screenshot bewaard). Dus lijkt te kloppen wat Vindigoosh zegt.

@BobVI In de Excel spreadsheet staat dat bestaande klanten worden geïnformeerd (zie de update 7-10). Dit is mijn geval nooit gebeurd en leidt nu dus tot een klacht. Inmiddels is de klacht in behandeling genomen en hoor ik t.z.t. meer. Ook heb ik Quatt geadviseerd coulant om te gaan met bestaande klanten en bijvoorbeeld een e-mail te sturen naar klanten die nog een aanbod hebben volgens de oude voorwaarden, met een nog lopende bedenktijd (of een lopend aanbod wijzigen überhaupt mag indien je de klantengroep wel pro-actief informeert, moeten jullie zelf beoordelen met jullie eigen bedrijfsjurist, maar het lijkt mij een nettere oplossing dan eenzijdig voorwaarden aanpassen en betaallinks "stiekem" laten expireren zonder enige vorm van communicatie. Dat zal ongetwijfeld tot meer onvrede en klachten leiden en is niet transparant.)

Ik ga uit van een goede afloop zonder geschil (wel zo fijn voor het vertrouwen in Quatt) en zal dit nog laten weten t.z.t. voor geïnteresseerden.

[ Voor 0% gewijzigd door bossche_bol op 21-10-2025 21:31 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaanslk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:27
Ik heb een vraag, ik zit te denken over een Quatt Duo oplossing, ik heb momenteel een relatief oude CV ketel (12 jaar) , de keuken wordt bediend door één Quooker, dus we gebruiken alleen warm water voor douche dat is de enige plek waar het wordt gebruikt.

Nu vind ik de stap van hybride naar full electric heel fors, bijna een dubbele investering.

Ik zit te denken zelf aan de oplossing duo hybride en dan de cv ketel vervangen door een warmtepomp boiler of zonneboiler (dit is ruim onder de 1000 incl subsidies)

Ben ik nu slim? Of zie ik iets over het hoofd

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Sebastiaanslk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:18:
Ik heb een vraag, ik zit te denken over een Quatt Duo oplossing, ik heb momenteel een relatief oude CV ketel (12 jaar) , de keuken wordt bediend door één Quooker, dus we gebruiken alleen warm water voor douche dat is de enige plek waar het wordt gebruikt.

Nu vind ik de stap van hybride naar full electric heel fors, bijna een dubbele investering.

Ik zit te denken zelf aan de oplossing duo hybride en dan de cv ketel vervangen door een warmtepomp boiler of zonneboiler (dit is ruim onder de 1000 incl subsidies)

Groetjes
je ziet het helemaal goed :)
Ik denk alleen dat je die warmtepompboiler pas moet installeren na de Quatt installatie. Want geen CV > geen Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:28
bossche_bol schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al een tijdje mee in dit gedeelte van het forum om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, omdat Quatt hier zelf op de website weinig over loslaat (bijv. nieuwe functionaliteit in de app m.b.t. de all-electric). Ik ben een tevreden gebruiker over de Quatt an sich. En was nog aan het twijfelen over wel/niet Quatt Care. Echter, de betaallink uit mijn aanbod van december 2024 werkte niet meer (waar ik lees dat het bij sommigen nog wel werkte; zie een post van 20-10).

Gisteren bij Quatt een verzoek ingediend voor Quatt Care conform de oude voorwaarden. De rechtsbijstand adviseerde het aanbod van Quatt Care zoals is gedaan in een e-mail na plaatsing (de mail was van december 2024; plaatsing november 2024) te "aanvaarden". Dan is er juridisch sprake van een overeenkomst volgens de rechtsbijstand, dit omdat 1) Quatt mij als klant niet persoonlijk heeft geïnformeerd over eventuele wijzigingen (dit stond alleen op de website en is niet gecommuniceerd naar klanten die een persoonlijk aanbod hadden ontvangen) en 2) Quatt zelf met een termijn kwam waarop de klant mocht ingaan op het betreffende aanbod (inderdaad 24 maanden; hetgeen ook staat in de veelgestelde vragen van voor 1 oktober 2025 en daarvan heb ik een screenshot bewaard). Dus lijkt te kloppen wat Vindigoosh zegt.

@BobVI In de Excel spreadsheet staat dat bestaande klanten worden geïnformeerd (zie de update 7-10). Dit is mijn geval nooit gebeurd en leidt nu dus tot een klacht. Inmiddels is de klacht in behandeling genomen en hoor ik t.z.t. meer. Ook heb ik Quatt geadviseerd coulant om te gaan met bestaande klanten en bijvoorbeeld een e-mail te sturen naar klanten die nog een aanbod hebben volgens de oude voorwaarden, met een nog lopende bedenktijd (of een lopend aanbod wijzigen überhaupt mag indien je de klantengroep wel pro-actief informeert, moeten jullie zelf beoordelen met jullie eigen bedrijfsjurist, maar het lijkt mij een nettere oplossing dan eenzijdig voorwaarden aanpassen en betaallinks "stiekem" laten expireren zonder enige vorm van communicatie. Dat zal ongetwijfeld tot meer onvrede en klachten leiden en is niet transparant.)

Ik ga uit van een goede afloop zonder geschil (wel zo fijn voor het vertrouwen in Quatt) en zal dit nog laten weten t.z.t. voor geïnteresseerden.
Dat kan juridisch kloppen allemaal, maar Quatt wil echt niet bewegen. Laat maar weten als Quatt bij jou wel wil bewegen. Zoals ik al aangaf reageren ze binnen enkele uren met 1 maand, 3 maanden en nu een gratis half jaar nieuwe Quatt Care.

De nieuwe Quatt Care is alleen arbeid en voorrijkosten (volgens hun in lijn met de markt). Ik wou Quatt Care om later geen dicussie te hebben, juist als je merkt hoe moeilijk ze nu al doen.

Ik schakel de rechtsbijstand wel in bij garantiekwesties.

[ Voor 3% gewijzigd door jordy5 op 22-10-2025 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:05
jordy5 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Dat kan juridisch kloppen allemaal, maar Quatt wil echt niet bewegen.
Een beetje rechtsbijstandverzekering maakt gehakt van bedrijven die van een (persoonlijk) aanbod met looptijd tussentijds eenzijdig de voorwaarden aanpassen.

Leg het bij je rechtsbijstandsverzekering en laat het hen lekker uitvechten. Geef daarbij ook aan dat andere klanten wel de mogelijkheid hebben gekregen om de aanbieding te accepteren (zoals ik) en dat er daarmee onderscheid wordt gemaakt tussen klanten onderling.

Leuk dat Quatt van die afkoop voorstelletjes doet, -waarmee ze eigenlijk al besef van aansprakelijkheid laten doorschemeren-, maar er is geen kantonrechter in Nederland die daarin mee zal gaan.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Sebastiaanslk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:18:

Groetjes
Die warmtepompboiler of zonneboiler kun je eigenlijk nu direct al wel plaatsen.
Dan behoud je voorlopig de CV nog even mbt het plaatsen van een Quatt (zoals @paQ aangeeft, Quatt vereist een CV bij aansluiten).

Enige waar je nog rekening mee moet houden is de minimale starttemperatuur van de Quatts.
Quote Quatt:
De absolute minimum water aanvoer temperatuur waarbij de warmtepomp kan starten is vanaf 5 graden. Echter, dan zal de CiC, tot de aanvoer 15 graden bereikt, ook de CV laten bijspringen. Pas vanaf 15 graden zal de Hybrid dus zonder (dat de CiC de) CV (wilt laten bijstoken) kunnen opstarten.
Dit kun je bijvoorbeeld oplossen door de CV te 'vervangen' door een doorstroomverwarmer. Zie Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2". Deze oplossing heb ik onlangs zelf ook uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Dan behoud je voorlopig de CV nog even mbt het plaatsen van een Quatt (zoals @paQ aangeeft, Quatt vereist een CV bij aansluiten).
Ja da's natuurlijk ook helemaal waar!
Punt was idd dat ze niet zullen installeren als er geen CV ketel hangt.

Ik zou me over die 15 graden eigenlijk niet zo'n zorgen maken.
Of je moet een huishouden voeren waarin je in de winter "lekker 18 graden" maakt en de rest de verwarming uit hebt staan.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:08:
[...]

Ja, als het gemakkelijk is omdat je convectoren of ook vloerverwarming hebt die het water een gedwongen route laten volgen, dan kan je best een beetje koelen.
Het zijn vooral de oude leidingen en radiatoren die een beperking opleggen en dat zal je in de meeste Nederlandse huizen gewoon aantreffen.

Met andere warmtepompen kan je zelf wat meer tweaken en tunen, maar dat is dan ook echt nodig. Quatt is gewoon een plug and play systeem dat door elke loodgieter kan worden geplaatst zonder enige kennis van warmteverliesberekeningen, stooklijnen en andere zaken die tijd kosten en overdracht naar de klant moeilijker maken.

Ik denk dat er wel wat potentie zit in het koelen bij mensen die hun afgiftesysteem goed hebben ingeregeld, maar ik snap het ook heel goed dat ze voorzichtig zijn. Wie gaat de schade betalen als er toch ellende is bij iemand die geen idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanslk
jj85 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Enige waar je nog rekening mee moet houden is de minimale starttemperatuur van de Quatts.
Quote Quatt:

[...]

Dit kun je bijvoorbeeld oplossen door de CV te 'vervangen' door een doorstroomverwarmer. Zie Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2". Deze oplossing heb ik onlangs zelf ook uitgevoerd.
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Ja da's natuurlijk ook helemaal waar!
Punt was idd dat ze niet zullen installeren als er geen CV ketel hangt.

Ik zou me over die 15 graden eigenlijk niet zo'n zorgen maken.
Of je moet een huishouden voeren waarin je in de winter "lekker 18 graden" maakt en de rest de verwarming uit hebt staan.
Oke dan ga ik denk ik voor een boiler, ik heb nu vloerverwarming door her hele huis heen lopen, die zou ik in de wintermaanden standaard op 21 willen zetten. Dus dan heb ik de doorstroom verwarming niet nodig?

Ik snap niet dat niet meer mensen dit doen? Is toch een veel goedkopere oplossing?

Wat me wel vies tegenvalt zijn de extra installatie kosten, 1 extra groep is 250 euro?! Plus dan een stopcontact 100 euro, maar wat ik niet snap is dat dat stopcontact niet hoeft worden aangesloten op die groep? Het mag gewoon de huidige opzet van de cv zijn verlengd naar vier stuks?

Ook waarom willen ze niet via het dak naar binnen? Nu willen ze via een slaapkamer naar binnen en daar door het plafond , dat kost 250 euro extra. 200 voor het stuk door het beton heen gaan van de plafond (wat ik echt absurd hoog vind) en 100 voor het extra gat.

Terwijl als ze door het schuine plafond zouden gaan wat vanaf de uitbouw goed bereikbaar is er maar 1 gat zou hoeven te worden gemaakt zonder door beton?

Plus dan nog eens 250 euro voor de thermostaat
Wordt ik gewoon een beetje beed genomen door de adviseur die ik heb? Of hoe zien jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YN27XenqqFSSjKyvXjCzqlqAarc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqphWGJwKytAjEFsMrZmWI74.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Sebastiaanslk Zijn wel redelijk standaardtarieven die Quatt hierbij handteert.
Stopcontact het je wellicht niet nodig, dus die zou je eraf kunnen halen (als je bijv stopcontact van CV pakt)
Elektra kun je wellicht ook zelf voorbereiden (of laten doen). Extra groep aanleggen + werkschakelaar. Kan enorm in de kosten schelen.

Zelfde met de thermostaat, wellicht kan je die ook zelf vervangen. Is geen moeilijke klus. Ik heb voor minder dan 100 euro een T6 van Marktplaats gehaald. Werkt prima...

ps. Extra groep aanleggen was voorheen volgens mij zeker 2x zo duur (ordegrootte 650 euro) :o

Qua gaten / doorvoor geen idee... hier wel eerder gezien dat ze tegenwoordig niet graag meer door een (schuin) dak gaan. Wellicht toch iets lekkagegevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sebastiaanslk schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:37:
Wat me wel vies tegenvalt zijn de extra installatie kosten, 1 extra groep is 250 euro?! Plus dan een stopcontact 100 euro, maar wat ik niet snap is dat dat stopcontact niet hoeft worden aangesloten op die groep?
Mijn adviseur vertelde dat dit 50-50 is (Quatt houd 50%, en 50% gaat naar de partij die ze contracten voor het elektrawerk), en het dus goedkoper is om zelf te (laten) doen. En ik heb het dus ook zelf gedaan (had de meterkast al vervangen met het oog hierop, de juiste groep zat dus al).
Het mag gewoon de huidige opzet van de cv zijn verlengd naar vier stuks?
Wat je hier mee bedoelt weet ik niet.
Ook waarom willen ze niet via het dak naar binnen? Nu willen ze via een slaapkamer naar binnen en daar door het plafond , dat kost 250 euro extra. 200 voor het stuk door het beton heen gaan van de plafond (wat ik echt absurd hoog vind) en 100 voor het extra gat.
Vraag of je het zelf kunt (laten) doen. Maar idd, ze hebben gewoon een prijslijst en elke doorvoer bovenop de buitenmuur is extra...
Terwijl als ze door het schuine plafond zouden gaan wat vanaf de uitbouw goed bereikbaar is er maar 1 gat zou hoeven te worden gemaakt zonder door beton?
Heb je dat met de verkoper besproken?
Ook hier: je kunt het ook zelf doen. Mijn verkoper gaf gewoon door welke thermostaat ik zou kunnen installeren, en dat heb ik zelf gedaan (is 5 minuten werk).
Wordt ik gewoon een beetje beed genomen door de adviseur die ik heb? Of hoe zien jullie dit?
Ik weet niet hoe je gesprek ging en of je wel hebt gevraagd wat en of je zelf dingen kunt laten doen. Hij heeft zo te zien een volledig beeld van de benodigde werkzaamheden berekend. Dat kan zijn omdat hij dacht dat jij wilde dat hij je volledig ontzorgt, of omdat inderdaad omdat hij het graag aan het klusbedrijf van zn broer wil doorspelen. Ik snap ook wel dat hij veel klanten heeft die graag alles in 1 keer uitbesteden en zo min mogelijk zelf hoeven doen. Het is aan jou aan te geven wat je zelf wil doen en wat niet. Als je daarop een harde nee krijgt, dan wil hij een poot uitdraaien ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sebastiaanslk schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

[...]

Oke dan ga ik denk ik voor een boiler, ik heb nu vloerverwarming door her hele huis heen lopen, die zou ik in de wintermaanden standaard op 21 willen zetten. Dus dan heb ik de doorstroom verwarming niet nodig?

Ik snap niet dat niet meer mensen dit doen? Is toch een veel goedkopere oplossing?

Wat me wel vies tegenvalt zijn de extra installatie kosten, 1 extra groep is 250 euro?! Plus dan een stopcontact 100 euro, maar wat ik niet snap is dat dat stopcontact niet hoeft worden aangesloten op die groep? Het mag gewoon de huidige opzet van de cv zijn verlengd naar vier stuks?

[Afbeelding]
Heb je zoveel nodig ook? (2 x 7 kW)
Komt (zeker met vvw) niet zo heel snel voor dat mensen zoveel echt nodig hebben.

Over de installatie... uh... methode:
Je kunt ook een willekeurig andere warmtepomp kopen en hem direct op je verdeler inprikken ;)
Dan hoef je niet van beneden, door je slaapkamer plafond 8)7 naar helemaal boven, en weer terug naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanslk
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Heb je zoveel nodig ook? (2 x 7 kW)
Komt (zeker met vvw) niet zo heel snel voor dat mensen zoveel echt nodig hebben.

Over de installatie... uh... methode:
Je kunt ook een willekeurig andere warmtepomp kopen en hem direct op je verdelers inprikken ;)
Dan hoef je niet van beneden, naar helemaal boven, en weer terug naar beneden.
Het werd aangeraden omdat het financieel wel aantrekkelijk is door subsidies, plus ik heb 100m2 vloerverwarming ongeveer.

De warmte pomp van Quatt kan dus ook op de slaapkamer 1e verdieping worden aangesloten als daar pijpen liggen die van en naar de vloerverwarming gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Sebastiaanslk schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Het werd aangeraden omdat het financieel wel aantrekkelijk is door subsidies, plus ik heb 100m2 vloerverwarming ongeveer.
dus... je hebt een woning van iets meer dan 100m2, overal vvw en er wordt een duo geadviseerd?

Absurd

als niet, dan pas ik deze reactie aan
De warmte pomp van Quatt kan dus ook op de slaapkamer 1e verdieping worden aangesloten als daar pijpen liggen die van en naar de vloerverwarming gaan?
Quatt niet.
Die willen uitsluitend bij de CV ketel (op zolder?) aansluiten.

Weg van de meeste weerstand.

idealiter kom je met een zo groot mogelijke leidingmaat van je monobloc WP naar een distributiepunt in je huis. Een vvw verdeler is zo'n punt. Een CV ketel ook.
En daar haak je dan ergens op in.

En als je al overal vvw hebt: KISS

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:13:
[...]
Weg van de meeste weerstand.
Ik heb Quatt nog geen buffervaten zien installeren, dus het kan erger ;) (Dat hebben mijn ouders dus, bij een huis geheel voorzien van vvw...).

In defense of: wil Quatt de CIC niet tussen ketel en thermostaat hebben, en is daarom naast de ketel voor hen de makkelijkste keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Brent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

In defense of: wil Quatt de CIC niet tussen ketel en thermostaat hebben, en is daarom naast de ketel voor hen de makkelijkste keuze?
Ja, en ook geen hele gekke keuze wat mij betreft, ze verkopen hun product als hybride opstelling.
De all-e uitbreiding is min of meer een drop-in replacement voor de CV-ketel.

Dus kan me ergens wel voorstellen dat ze vasthouden aan de 'installatie bij de CV-ketel'.

Natuurlijk niet in alle gevallen ideaal / de beste oplossing. Maar dan moet je misschien maar niet voor Quatt kiezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:32
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

dus... je hebt een woning van iets meer dan 100m2, overal vvw en er wordt een duo geadviseerd?

Absurd

als niet, dan pas ik deze reactie aan

[...]

Quatt niet.
Die willen uitsluitend bij de CV ketel (op zolder?) aansluiten.
Als je gelijk All electric gaat dan komt die optie misschien wel.

Mij is vertelt door de Quatt adviseur dat ze bezig zijn met een 3de partij die voor hun AE aansluitingen gaan doen waarbij de AE niet bij de CV wordt aangesloten.
Ik heb al een Duo, maar bij mijn CV locatie is er geen plaats voor een Heatbattery, echter elders in huis is er wel een uitstekende locatie. Quatt hield tot nu de boot af om de installatie te verplaatsen echter lijkt daar nu dus beweging in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Mij is vertelt door de Quatt adviseur dat ze bezig zijn met een 3de partij die voor hun AE aansluitingen gaan doen waarbij de AE niet bij de CV wordt aangesloten.
Ik heb al een Duo, maar bij mijn CV locatie is er geen plaats voor een Heatbattery, echter elders in huis is er wel een uitstekende locatie. Quatt hield tot nu de boot af om de installatie te verplaatsen echter lijkt daar nu dus beweging in te komen.
Ben benieuwd. Zal wel een forse meerprijs worden.
Moeten dan de Quatt buitenunit aanvoer en retour ook verplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
raven22 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Ja dan kom je in het reguliere leidingwerk aanpassen. Dat zit nu zeker niet in de scope van een Quatt installatie. Net als het aanleggen / herinrichten van de benodigde elektra.

Als je meer klanten wilt kunnen bedienen dan zullen ze ook dat "one-size fits all voor 1 all-in prijs" ook een beetje moeten loslaten.

Ja, het is logisch dat ze een hybride wp bij je CV willen aankoppelen. Nee, het is volstrekt onlogisch om een cascade 14 kW bij je CV in te koppelen die daarna slechts 100m2 vvw hoeft te voeden, maar als hybride verkocht (en aangesloten) wordt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Ben benieuwd. Zal wel een forse meerprijs worden.
Moeten dan de Quatt buitenunit aanvoer en retour ook verplaatst worden?
Bij mij wel, maar er is bij initiele installatie toegezegd dat dat inbegrepen is bij de overstap op all-electric. Nu willen ze voor het verplaatsen van de duo wel wat extra en hebben ze voorgesteld hier 50% korting op te geven.
Wie het aanleggen van een overloop afvoer en de aan en afvoer van de sww waterleiding gaat betalen is gezien de belofte uit het verleden nog punt van discussie. Maar dat kan ik eventueel zelf. Aansluiten op de cv leidingen doet Quatt.
Mocht ik voor een wpb oplossing gaan dan moet ik ook de sww leidingen en afvoer aan (laten) leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

TeslaNerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Laat het hier weten als jouw Quatt het wel/niet goed doet met deze eenvoudige klassieker voor een constante temperatuur 24/7
[Afbeelding]
Doet het echt helemaal prima. O+ Ik snap echt niet waarom deze niet op het lijstje compatible thermostaten staat/hoe ze tot dat lijstje komen.

0.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik heb na veel vallen en opstaan nu bijna 1 jaar lang de Quatt duo opstelling op mijn dak.

Tot mijn verbazing kreeg ik een week of wat geleden een automatisch gegenereerde melding van het ticket systeem dat zij een abnormaliteit op mijn HP1 hadden geconstateerd. (Ventilator van HP1 deed zijn werk niet en daardoor te lage druk in het systeem?!) Weekje later een belletje wanneer ze langs mochten komen. Dat is dan wel weer top service.

Zelf even wat analyse gedaan met de data in home assistant. HP1 had structureel een lagere COP dit stookseizoen dan Hp2 (zie plaatje). Maar uiteindelijk stond HP2 ook structureel langer en meer aan.

Even goed in de gaten houden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnvUF0DEc-rksoGhhbn8uaNiyc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWQF93LeHlKFzuE8fpTHielB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtjt2HrOtYOSTpFCaMUmTdDq-f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uHhPzFbNdTvP2p0NyZIzoLY3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bossche_bol
  • Nu online
jordy5 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Dat kan juridisch kloppen allemaal, maar Quatt wil echt niet bewegen. Laat maar weten als Quatt bij jou wel wil bewegen. Zoals ik al aangaf reageren ze binnen enkele uren met 1 maand, 3 maanden en nu een gratis half jaar nieuwe Quatt Care.

De nieuwe Quatt Care is alleen arbeid en voorrijkosten (volgens hun in lijn met de markt). Ik wou Quatt Care om later geen dicussie te hebben, juist als je merkt hoe moeilijk ze nu al doen.

Ik schakel de rechtsbijstand wel in bij garantiekwesties.
Heb het ook besproken met de RB verzekering het scenario dat ze de hakken in het zand zetten. In dat geval zijn er nog juridische mogelijkheden. Weet even niet meer precies wat allemaal. Alles staat nu in ieder geval in hun dossier met screenshots en de oude voorwaarden, en de mail van destijds. De RB verzekering heeft iig geadviseerd om niet akkoord te gaan met welk vervangend voorstel dan ook. Als Quatt geen factuur of betaallink stuurt met het oorspronkelijke tarief, dan is er volgens de RB verzekering sprake van een geschil. Waarbij er volgens hun wel het sterke vermoeden is van een overeenkomst op basis van de oude voorwaarden. Het feit dat ik de voorwaarden van het oorspronkelijke aanbod heb aanvaard, maakt ook dat ik sterk sta bij een eventuele garantieclaim volgens hen (moet dan wel sowieso die 399 betalen in dat geval en de evt. kosten die volgens de voorwaarden op mij kunnen worden verhaald; evt kosten die buiten het Care concept vallen). Dus ik vertrouw er maar op. Maar liever vertrouw ik erop dat Quatt (een partij waar ik spullen bij heb gekocht van meer dan 10000 euro in waarde) hun afspraken nakomen... wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

McMark schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:54:
Ik heb na veel vallen en opstaan nu bijna 1 jaar lang de Quatt duo opstelling op mijn dak.

Tot mijn verbazing kreeg ik een week of wat geleden een automatisch gegenereerde melding van het ticket systeem dat zij een abnormaliteit op mijn HP1 hadden geconstateerd. (Ventilator van HP1 deed zijn werk niet en daardoor te lage druk in het systeem?!) Weekje later een belletje wanneer ze langs mochten komen. Dat is dan wel weer top service.

Zelf even wat analyse gedaan met de data in home assistant. HP1 had structureel een lagere COP dit stookseizoen dan Hp2 (zie plaatje). Maar uiteindelijk stond HP2 ook structureel langer en meer aan.

Even goed in de gaten houden..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant, zou je in het zuster topic eens willen delen hoe je dit in HA inzichtelijk hebt gemaakt?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr.White
  • Laatst online: 20:55
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijd mee op het forum. Vandaag is onze Quatt Duo geplaatst, dus hierbij een aantal foto’s. Installatie ging soepel, aardige installateurs met verstand van zaken.

Het besparen kan beginnen. Adviseren jullie wel/niet een nachtverlaging? Ik lees veel verschillende aanpakken, vandaar nogmaals de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOBiCMZo1HbaRqibokmCakfPOwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EdkqtUO7YfLKravXxIBfO7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeBhDYRtLEfLj-v5jFEUwK13mLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1h3KFOI7puwwnJJDlKSmspI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXW_62asrNvb7uRY2uMLmGL0KIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNslCHaLreLsydMaIZzQFMgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NORD0iKgnLbfBl4USt7GQOgrzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSQyfrHIhtEFiOYG4XJpxZQC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzFRCCV1FvSJgF65vIZnrBwZIAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Niuf2zJZuhhuIdV6iVn29Utv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jO7boQo-DQlC6cAN58eyay91Hy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tofAft8Ac1jAcS0sjNrCKdH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Mr.White schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:32:
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijd mee op het forum. Vandaag is onze Quatt Duo geplaatst, dus hierbij een aantal foto’s. Installatie ging soepel, aardige installateurs met verstand van zaken.

Het besparen kan beginnen. Adviseren jullie wel/niet een nachtverlaging? Ik lees veel verschillende aanpakken, vandaar nogmaals de vraag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit.

Laat de temperatuur vooral afhangen van je comfort wensen. Als je in de nacht liever koud slaapt dan kan je het huis prima een paar graden af laten koelen en heel langzaam weer warm laten worden zodat het op tijd op temperatuur komt.

Als het huis erg veel warmte verliest dan kan het handiger zijn om zo veel mogelijk 1 temperatuur aan te houden, maar neem in ieder geval niet te grote stappen. Met het verhogen. 0,5 graad per uur kan zorgen dat je nog steeds een mooie COP haalt.

In theorie is een nachtverlaging van ongeveer 2 graden het maximum wat handig is. Zakt het verder dan moet de warmtepomp een vrij hoge temperatuur leveren om de inhaalslag te maken en dat gaat ten koste van de COP.

Je vloeren, muren, meubels en dak warm houden zorgt er voor dat die ook nog warmte uitstralen, dus als je de warmtepompen in de nacht niet wilt horen of bijvoorbeeld een hoger daltarief van Greenchoice wilt vermijden, dan kan je die alvast opladen met een hogere avondtemperatuur en om 23:00 de thermostaat juist weer lager zetten.

Bij mij werkt deze strategie goed en is het na een drukke dag heerlijk warm op de bank zonder trui of dekentje terwijl de radiatoren tegen bedtijd niets meer uitstralen en de warmtepomp meestal stil is tot het ontbijt.
Om 7:00 wil ik het weer warm hebben, dus de verhoging begint al eerder in kleine stapjes en zet dus zonodig de Quatt weer aan het werk of blijft uit als de woning nog op temperatuur is.

Ik zou in ieder geval eerst proberen om alles in huis op de juiste temperatuur te krijgen met een vaste instelling en het balanceren van de radiatoren en vloerverwarming zonder dat eventuele thermostaatknoppen de boel begrenzen.

Elke radiator precies genoeg doorstroming geven om de ruimtes zelfstandig op temperatuur te houden geeft een veel betere COP dan alles zwaar laten leunen op wat er op de benedenverdieping/woonkamer hangt en ligt. Dit doe je meestal met het voetventiel tot de retourtemperatuur overal gelijk is, of als die niet aanwezig is met het stellen van ouderwetse draaiknoppen en het markeren van de optimale stand. Als dat allemaal keurig werkt en naar wens is, kan je eventuele thermostaatknoppen weer terug hangen als begrenzer (zoninval, sporten, klussen, luchten) en met het thermostaat programma gaan spelen om alles netjes op tijd op de voor jouw situatie gewenste temperatuur te bereiken.

Zo doet het hele huis mee als het nodig is en hoeven de warmtepompen niet alles door een paar radiatoren of 50 vierkante meter vloerverwarming te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Mr.White Mooi stel.

Wat nachtverlaging betreft. Als je al veel verschillende meningen gelezen hebt, kun je ook veel verschillende antwoorden verwachten.

Vanuit een besparingswens en oude verwarmingsregimes is dit een logische gedachte. Maar, zet de knop nu om en benader de verwarming van je huis anders.
Een WP verwarmt als een slak niet als de cv-ketelhaas.
Neem verwarming binnen de schil als uitgangspunt.
Temperaturen over de dag, maar ook tussen ruimtes onderling liggen dichter bij elkaar.

Begin daarom niet met een focus op besparing, maar welk comfort wil je waar en wanneer.

Begin met de masterruimte en stel in welke temperaturen je over de dag hier wilt hebben als je van de ruimte gebruik maakt. Dan kom je eerder uit op een dagverhoging dan een nachtverlaging.

De temperaturen in het volgende schema kunnen een goed uitgangspunt zijn voor de rest van het huis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI_wpW5qD6ml8wdENpOAMsC5DJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDxG3sWKn3QdcEMpq2uVlYVg.webp?f=fotoalbum_large

Vervolgens goed volgen en bijstellen. Neem hier minimaal een jaar de tijd voor als je instellingen wilt die voor het hele jaar voldoen. Zo leer je je huis goed kennen bij alle weersomstandigheden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:59:
@Mr.White Mooi stel.

Wat nachtverlaging betreft. Als je al veel verschillende meningen gelezen hebt, kun je ook veel verschillende antwoorden verwachten.

Vanuit een besparingswens en oude verwarmingsregimes is dit een logische gedachte. Maar, zet de knop nu om en benader de verwarming van je huis anders.
Een WP verwarmt als een slak niet als de cv-ketelhaas.
Neem verwarming binnen de schil als uitgangspunt.
Temperaturen over de dag, maar ook tussen ruimtes onderling liggen dichter bij elkaar.

Begin daarom niet met een focus op besparing, maar welk comfort wil je waar en wanneer.

Begin met de masterruimte en stel in welke temperaturen je over de dag hier wilt hebben als je van de ruimte gebruik maakt. Dan kom je eerder uit op een dagverhoging dan een nachtverlaging.

De temperaturen in het volgende schema kunnen een goed uitgangspunt zijn voor de rest van het huis. [Afbeelding]

Vervolgens goed volgen en bijstellen. Neem hier minimaal een jaar de tijd voor als je instellingen wilt die voor het hele jaar voldoen. Zo leer je je huis goed kennen bij alle weersomstandigheden.
Het enige om op te letten is dat die thermostaatknoppen zijn gemaakt op naregeling van CV ketels. Dus die gaan aktief ingrijpen als een ruimte "te warm" is en daarmee dus het vermogen van je afgiftesysteem begrenzen.

Bij mij in de hal hangt er best wel een flinke radiator en die laat ik gewoon zijn "gang" gaan ondanks dat er iemand klaagt als het daar een graadje kouder is. De warmte verspreid zich toch netjes binnen de thermische schil.

Maar bijvoorbeeld een werkkamer op zolder op het zuiden zal je met een thermostaatknop mooi kunnen voorkomen dat die over de gewenste temperatuur heen gaat. Je regelt dus eerst met het voetventiel in op wat prettig is en dan gebruik je de thermostaatknop als noodrem voor de dagen dat de zon of opstijgende warmte uit andere vertrekken de ruimte toch te ver op laten lopen.

Gebruik de thermostaatknoppen dus niet als alternatief voor goed balanceren. Daar gaat de CiC op reageren met hogere aanvoertemperaturen als er te veel dicht slaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:05

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
We zien dat er op dit forum meerdere berichten zijn verschenen over Quatt Care, dus we willen graag wat extra uitleg geven om verwarring weg te nemen.

Allereerst: het klopt dat in de oude versie van onze algemene voorwaarden stond dat Quatt Care alleen kon worden aangevraagd zolang de wettelijke garantie nog gold. Die bepaling betekende dat Quatt Care alleen kon worden afgesloten zolang de garantieperiode nog niet voorbij was, maar niet dat dit op elk moment binnen die periode tegen dezelfde voorwaarden mogelijk was.

Voor klanten die nog geen Quatt Care hebben afgesloten, mogen we de voorwaarden aanpassen. Dat hebben we nu gedaan om ze beter te laten aansluiten bij wat gebruikelijk is bij servicecontracten in de sector. Met de nieuwe voorwaarden van Quatt Care, kun je gedurende de volledige levensduur van je apparaat gebruikmaken van de dekking - in plaats van maximaal 7 jaar.

Nadat we het vernieuwde Quatt Care hebben aangekondigd, is het sommige klanten gelukt om via oudere betaallinks nog de betaling voor de oude voorwaarden van Quatt Care te voldoen.

We begrijpen dat deze wijziging voor sommigen onverwacht kwam en dat het ook oneerlijk kan voelen dat het sommige klanten nog gelukt is daarna onder de oude voorwaarden Quatt Care af te sluiten. We hechten veel waarde aan onze klanten en erkennen dat de communicatie hierover beter had gekund. We gaan daarom samen met de mensen die contact met ons hebben opgenomen kijken naar een passende oplossing.

Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om feedback te geven, dat helpt ons om te blijven verbeteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
Passende oplossing is: aanbod is aanbod. Daar zat een termijn aan.
En de duur van "wettelijke garantie" is langer dan 2 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-10-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mr.White schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:32:

"bijstoken" in de ochtend om de nachtverlaging weer ongedaan te maken is wat trager met een wp en bovendien een moment dat je meestal geen eigen PV kunt gebruiken, en zeker met dynamische contracten zonder batterijen duur kan zijn. Sowieso ongewenst vanuit de netbeheerder (al zeg ik zeker niet dat je dat leidend moet laten zijn). In elk geval is het eigenlijk enkel uit comfort-wensen te overwegen, nachtverlaging, maar andere redenen zijn er niet (itt gasketels).

Wij houden het lekker 20 graden. Nederlands gebruik wijkt ook wel een beetje af van wat de WHO aanraad: namelijk 20-25 graden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tammo Tenways
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:26
Quatt Support schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:22:
Die bepaling betekende dat Quatt Care alleen kon worden afgesloten zolang de garantieperiode nog niet voorbij was, maar niet dat dit op elk moment binnen die periode tegen dezelfde voorwaarden mogelijk was.
Dit is compleet anders dan mij is voorgehouden in het adviesgesprek. De verkoper heeft duidelijk aangegeven dat er geen reden was om Quatt Care gelijk af te sluiten, als je het maar gebruik maakt van de link in de mail binnen 2 jaar. Zo staat het zelfs in de voorwaarden waarnaar wordt verwezen in dezelfde mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:09
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Lijkt mij idd de condensafvoer. Waar gaat die kabel heen? Lijkt bijna een warmtekabel om de afvoer open te houden :o

Vandaag heb ik nog eens gekeken toen de warmtepomp aan het draaien was en het is nu niet meer druppelen, maar een klein stroompje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHBrqRnJEbWaN-UX7ukacCztjw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HzkvYgtOPJbEEPLZwIVsvzu.jpg?f=fotoalbum_large
De kabel zelf gaat nergens heen. Deze zit aan de zijkant vastgebonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbwtXiqc4oKHB38QbjdhjZeH0aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBZKiEyyb5NgwqLRIXwtCPoG.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de "uitgangen" aan de rechter onderkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGHgT_n5gQM7tIJBrl8irwWk_Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38CBnaneYmLcuekpW7gf9ef3.jpg?f=fotoalbum_large
De linker onderkant heeft enkel de uitgang met de kabel er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Hansie_P schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Vandaag heb ik nog eens gekeken toen de warmtepomp aan het draaien was en het is nu niet meer druppelen, maar een klein stroompje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je bijv een afvoerbuis hebt waar je hem op aanhaakt (die afvoer) dan kun je de kabel nog tot in de buis laten hangen een stuk. Zo krijgt het ook niet direct kans alsnog aan te vriezen in de afvoer zelf.
(waar hij nu zit vastgemaakt dient het verder geen doel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

"bijstoken" in de ochtend om de nachtverlaging weer ongedaan te maken is wat trager met een wp en bovendien een moment dat je meestal geen eigen PV kunt gebruiken, en zeker met dynamische contracten zonder batterijen duur kan zijn. Sowieso ongewenst vanuit de netbeheerder (al zeg ik zeker niet dat je dat leidend moet laten zijn). In elk geval is het eigenlijk enkel uit comfort-wensen te overwegen, nachtverlaging, maar andere redenen zijn er niet (itt gasketels).

Wij houden het lekker 20 graden. Nederlands gebruik wijkt ook wel een beetje af van wat de WHO aanraad: namelijk 20-25 graden.
Een andere reden is een verschillende isolatie in de nacht vs overdag. In de nacht slapen wij met de ramen in de slaapkamers open zodat er voldoende ventilatie is. Overdag gaan de ramen dicht en is de isolatie beter. De isolatie in de nacht is nog steeds voldoende om de temperatuur niet onder de nachtverlaging te laten zakken maar gedurende de nacht blijven verwarmen is dan niet efficient en onnodig luidruchtig

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Gisteren stroomde het hier ook redelijk. Ik wijtte het aan het vochtige weer. Ik denk er ook sterk aan om er een slang aan te hangen en eea naar de goot te leiden (ong 1 meter ver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit een bodemplaatverwarmingsleiding die hier ook het afvoergat open houdt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TeslaNerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Is dit een bodemplaatverwarmingsleiding die hier ook het afvoergat open houdt?
Ik heb m niet, waarom zou Quatt dit dan soms installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Het zal gewoon overlengte van de weerstandskabel zijn. Als ie maar vast zit en niet in de fan kan komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VindiGoosh

Allereerst: het klopt dat in de oude versie van onze algemene voorwaarden stond dat Quatt Care alleen kon worden aangevraagd zolang de wettelijke garantie nog gold. Die bepaling betekende dat Quatt Care alleen kon worden afgesloten zolang de garantieperiode nog niet voorbij was, maar niet dat dit op elk moment binnen die periode tegen dezelfde voorwaarden mogelijk was.
Dit is simpelweg niet waar en dit (openlijk) beweren schuurt aan dwaling.

Allereerst is het weigeren van door jullie beoogd te late acceptatie van het aanbod strijdig met 6:223 lid 2.
Indien een aanvaarding te laat plaatsvindt, maar de aanbieder begrijpt of behoort te begrijpen dat dit voor de wederpartij niet duidelijk was, geldt de aanvaarding als tijdig gedaan, tenzij hij onverwijld aan de wederpartij mededeelt dat hij het aanbod als vervallen beschouwt.
Het dikgedrukte bevestigen jullie bovendien in jullie post hierover:
We (…) erkennen dat de communicatie hierover beter had gekund.
Daarmee is de zaak voor iedereen die jullie al benaderd hadden (en waarvan jullie zeggen met ze in contact te gaan) al afgedaan.

Met andere woorden: iedereen die contact met jullie heeft opgenomen aangaande het aanbod, nog voordat jullie onverwijld aan de wederpartij hebben mededeelt dat het aanbod als vervallen wordt aanschouwt, heeft recht op de aangeboden overeenkomst.

Iedereen die in jullie woorden nu wordt benaderd voor een andere “oplossing”, heeft bij rechtswege de mogelijkheid om het oude aanbod te accepteren. Bij klanten die jullie eventueel een alternatief aanbieden dat minder aantrekkelijk is in vergelijking met het oude aanbod, schuurt het doen van een minder goede aanbieding aan dwaling.

Dus voor iedereen die meeleest: Quatt probeert hiermee via 6:225 lid 1 het oude aanbod te doen vervallen:
Een aanvaarding die van het aanbod afwijkt, geldt als een nieuw aanbod en als een verwerping van het oorspronkelijke.
In gewone taal: trap er niet in.

Dat nog helemaal los van het feit dat Quatt geen recht heeft op het intrekken van het oorspronkelijke aanbod, en dat geldt ook voor de voorwaarden, immers is daarmee een ander aanbod tot stand gekomen. Zie daarvoor 6:219 lid 1 en lid 3:
Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.
Zowel mondeling als in de voorwaarden die het mondelinge aanbod onderstrepen, komt voort dat het aanbod geldig is zolang de wettelijke garantie geldt. Het aanbod is dus onherroepelijk [tenzij].
Een beding waarbij één der partijen zich verbindt om, indien de wederpartij dit wenst, met haar een bepaalde overeenkomst te sluiten, geldt als een onherroepelijk aanbod.
Hier is geen woord Spaans bij.

Met andere woorden: ik snap de damage control, maar de manier waarop jullie hiermee omgaan is buitengewoon deformerend voor jullie bestaande klanten.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 23-10-2025 18:34 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

[Afbeelding]
Dat er water uit komt is normaal. Water uit de buitenlucht condenseert tegen de koude verdamper. Dit kan best veel zijn (Quatt noemt wel eens 30L per dag).
[Afbeelding]
Warmtekabel, verlengde van de bodemplaatverwarming. Om bevriezing te voorkomen in de winter. Zoals @paQ zegt, deze zou je in een afvoer kunnen hangen om dichtvriezen te voorkomen.
[Afbeelding]
Links is de antivriesklep. Deze gaat open zodra de watertemperatuur te laag wordt (indien systeem lange tijd spanningsloos is + heel koud buiten). Dit om het systeem leeg te kunnen laten lopen om schade door bevriezing te voorkomen.

Rechs is, vermoedelijk, de uitlaat van een overdrukventiel. (op basis van de foto's van @Mr.White: Mr.White in "Ervaringen met Quatt Deel 2")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

netappie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Het enige om op te letten is dat die thermostaatknoppen zijn gemaakt op naregeling van CV ketels. Dus die gaan aktief ingrijpen als een ruimte "te warm" is en daarmee dus het vermogen van je afgiftesysteem begrenzen.

Bij mij in de hal hangt er best wel een flinke radiator en die laat ik gewoon zijn "gang" gaan ondanks dat er iemand klaagt als het daar een graadje kouder is. De warmte verspreid zich toch netjes binnen de thermische schil.

Maar bijvoorbeeld een werkkamer op zolder op het zuiden zal je met een thermostaatknop mooi kunnen voorkomen dat die over de gewenste temperatuur heen gaat. Je regelt dus eerst met het voetventiel in op wat prettig is en dan gebruik je de thermostaatknop als noodrem voor de dagen dat de zon of opstijgende warmte uit andere vertrekken de ruimte toch te ver op laten lopen.

Gebruik de thermostaatknoppen dus niet als alternatief voor goed balanceren. Daar gaat de CiC op reageren met hogere aanvoertemperaturen als er te veel dicht slaat.
Het begint natuurlijk met voldoende radiatoren geheel open. Neem dat niet te krap. Zo werk ik met twee masterruimtes waarin de radiatoren geheel open staan. Ook bij ons staat de radiator in de gang geheel open. Dan nog een ruimte die een deel van de dag meeloopt met het schema.

Wat waterzijdig inregelen en naregelen betreft, daar kom ik later nog wat uitgebreider op terug.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jj85
Met de nieuwe voorwaarden van Quatt Care, kun je gedurende de volledige levensduur van je apparaat gebruikmaken van de dekking - in plaats van maximaal 7 jaar.
Wat voor levensduur mag ik verwachten van m'n Quatt?

Ten tweede, Quatt noemt vaak 'geen/minimaal onderhoud' als voordeel van een Quatt warmtepomp.

Dat doen jullie ook in de prijsvergelijk tussen een CV-ketel vs All-E. Daar wordt een post van 250 euro per jaar genoemd aan CV-onderhoud, bij Quatt is dit 0 euro.

Waarom heb ik dan uberhaupt een Quatt Care contract nodig? Want met 192 euro per jaar kom ik weer heel dicht in de buurt bij die onderhoudskosten van de CV-ketel. En dat voor een onderhoudsvrije warmtepomp :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMtMhTj0K0x5CGHz663ckTDVSvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLH01qEzAo3sjxHjCpRefWKd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Ten tweede, Quatt noemt vaak 'geen/minimaal onderhoud' als voordeel van een Quatt warmtepomp.

Dat doen jullie ook in de prijsvergelijk tussen een CV-ketel vs All-E. Daar wordt een post van 250 euro per jaar genoemd aan CV-onderhoud, bij Quatt is dit 0 euro.

Waarom heb ik dan uberhaupt een Quatt Care contract nodig? Want met 192 euro per jaar kom ik weer heel dicht in de buurt bij die onderhoudskosten van de CV-ketel. En dat voor een onderhoudsvrije warmtepomp :?

[Afbeelding]
Voor die 250 euro (wat al hoog gegrepen is overigens) krijg je ook in elk geval echt onderhoud!
Daar staat ook een dienst tegenover dus. Los van een storingsdienst bijv.
Het idee is dan ook: periodiek onderhoud zorgt ervoor dat je grotere problemen voorblijft en een storing krijgt.
Net als bij een auto. Onderhoud de boel dan reduceer je de kans op pech en duurdere reparaties.

Er valt aan een WP verder niet veel te onderhouden. Ik haal eens per jaar even het deksel eraf, kijken welke plantjes naar binnen zijn gegroeid, even alles visueel nalopen, doekjes erover en klaar. Dat kan echt iedereen zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Heeft de V2 buitenunit geen bodemplaatverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

tuurlijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
TeslaNerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Kan het bij mij iig niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

Kan het bij mij iig niet zien.
Dan zal hij gewoon op de bodem liggen ergens en van binnen zijn bevestigd.
Maakt voor een normale uitloop ook verder niet bijsterveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:43
jj85 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]
Goed punt, deze vergelijking. Behalve onderhoud klopt natuurlijk ook de CO2-uitstoot niet, hoezo nul. Groot deel van de winterstroom is nog steeds gasgestookt en met COP=4.5 levert dat hooguit 50% CO2-reductie op. Volgens het CBS (https://www.cbs.nl/nl-nl/...teit-uit-fossiele-bronnen) is het 1e kwartaal dit jaar 19 GWh fossiel opgewekt, tegen 13.5 GWh uit wind, zon en biomassa.

Maar dan je vraag 'waarom heb ik dan uberhaupt een Quatt Care contract nodig', bij een CV doe je dat vooral wegens schaarste aan monteurs. Heb je geen contract dan komen ze niet als je CV uitvalt, en kun je ook geen afspraak maken voor een reguliere onderhoudsbeurt.
Bij Quatt is dit anders. Er is geen reguliere onderhoudsbeurt, en als er iets kapot gaat komen ze wel, ook als je geen Quatt Care hebt. In mijn ogen heb je dus geen contract met ze nodig, tenzij je heel slecht bent in geld opzij zetten voor calamiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Dan zal hij gewoon op de bodem liggen ergens en van binnen zijn bevestigd.
Maakt voor een normale uitloop ook verder niet bijsterveel uit.
Hier een foto van de weerstandskabel op de bodemplaat van een V1 buitenunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BK0l6upNXWOSXwnImZ2sqhmQKB4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JNKq2kCtsT9j98aBqiAECx2E.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Hier een foto van de weerstandskabel op de bodemplaat van een V1 buitenunit

[Afbeelding]
@Brent bedoelt dat ie bij zijn V2 de kabel niet door de uitloop naar buiten ziet komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
lieverd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:14:
In mijn ogen heb je dus geen contract met ze nodig, tenzij je heel slecht bent in geld opzij zetten voor calamiteiten.
Dit punt wordt vaker gemaakt, maar hier ben ik het niet mee eens. Dan wel gezien de voorwaarden van het oude aanbod.

Je hebt productgarantie en iedereen weet dat die in het geval van Quatt (veel) langer is dan 2 jaar.

Onder productgarantie valt echter niet een volledige schadeloosstelling. Allereerst heb je te maken met een “redelijke vergoeding” voor het defecte product, waarin meegenomen wordt dat je er een bepaalde tijd gebruik van hebt gemaakt, waardoor dat in mindering gebracht kan worden.

Daarnaast kan Quatt gewoon het uurloon en voorrijkosten in rekening brengen.

Onder de oude voorwaarden van Quatt wordt gesteld dat dit allemaal vergoed wordt: volledig schadeloosstelling dus.

Dat is wel degelijk wat waard.

Jouw punt met betrekking tot Quatt Care en de nieuwe voorwaarden onderstreep ik volledig overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 23-10-2025 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy5
VindiGoosh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:31:
[...]

Dit punt wordt vaker gemaakt, maar hier ben ik het niet mee eens. Dan wel gezien de voorwaarden van het oude aanbod.

Je hebt productgarantie en iedereen weet dat die in het geval van Quatt (veel) langer is dan 2 jaar.

Onder productgarantie valt echter niet een volledige schadeloosstelling. Allereerst heb je te maken met een “redelijke vergoeding” voor het defecte product, waarin meegenomen wordt dat je er een bepaalde tijd gebruik van hebt gemaakt, waardoor dat in mindering gebracht kan worden.

Daarnaast kan Quatt gewoon het uurloon en voorrijkosten in rekening brengen.

Onder de oude voorwaarden van Quatt wordt gesteld dat dit allemaal vergoed wordt: volledig schadeloosstelling dus.

Dat is wel degelijk wat waard.

Jouw punt met betrekking tot Quatt Care en de nieuwe voorwaarden onderstreep ik volledig overigens.
Heb zojuist de mogelijkheid aangeboden gekregen om de 5 jaar te nemen voor 549,- tegen de oude voorwaarden. In de orginele mail stond 399,-, dus heb gevraagd waarom het nu 150,- hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jordy5 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Heb zojuist de mogelijkheid aangeboden gekregen om de 5 jaar te nemen voor 549,- tegen de oude voorwaarden. In de orginele mail stond 399,-, dus heb gevraagd waarom het nu 150,- hoger is.
Wat een hoop negativiteit halen ze zich hiermee op hun hals voor fucking 150 euro. :N
Als het product zo "de beste" is als altijd mee gedweept, dan hoeven ze nooit iets te doen voor die 399.
Toch?

Wellicht duo met single verward in het aanbod
vvvvv

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-10-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
jordy5 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Dat doen ze netjes (en zoals het zou moeten).
paQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Wat een hoop negativiteit halen ze zich hiermee op hun hals voor fucking 150 euro. :N
Als het product zo "de beste" is als altijd mee gedweept, dan hoeven ze nooit iets te doen voor die 399.
Toch?
Ik denk dat dit gaat om een kennelijke vergissing tussen de mono en duo

Fwiw: ik heb 549 betaald (duo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy5
VindiGoosh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

[...]

Daarom heb ik ze gevraagd naar het verschil. Mogelijk hebben ze wederom een fout gemaakt single vs duo dacht ik, maar wou het even zeker weten. Netjes is het weer niet.

Nu maar hopen dat ze nog 7 jaar bestaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

[...]

Dat zou dat deel dan verklaren.
Nu nog even herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik heb in 2024 al de 549,- betaald voor de duo.
Maar ik kan nergens de voorwaarden terugvinden. Heeft iemand die beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
raven22 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:41:
Ik heb in 2024 al de 549,- betaald voor de duo.
Maar ik kan nergens de voorwaarden terugvinden. Heeft iemand die beschikbaar?
Ik, maar alleen in pdf.

Mail / whatsapp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Voor de zekerheid even gecheckt met degene die ik had gedownload vanuit de betaling vorige week, maar dit is ‘m inderdaad en ze zijn 100% hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Na het sturen van een herinnering kreeg ik gister bericht dat Quatt vandaag de rommel ging ophalen (1 week na installatie). Dat is nu gebeurd. Wel vervelend lang met dit weer, maargoed, het is weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:12
Bij mij draait de All Electric nu een week. Tot nu toe erg tevreden!

Bij installatie was een lekkage veroorzaakt, er stroomde veel water van zolder door een koof naar beneden, bovenop het plafond van het toilet beneden. Via de noodlijn in het weekend werd het snel opgelost en schade wordt netjes vergoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prs90ZdkYNkYW6ifO7YTVd4gbD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6214mRr1DAfOz1ZW8bul1Rc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu6EY_NiktBMi3sKcN2t65oS_j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sokoiPlRayUi97Yv7gsMWzZT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQqu9C6azxker8VsaG-HyaDaje4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xycufKmdIBJDsKU6WWSIxAIf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8HbDcbRjB_VUgdTHJNXr7uUbgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOYIT1at4PD860K9pViFu8VW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Het begint natuurlijk met voldoende radiatoren geheel open. Neem dat niet te krap. Zo werk ik met twee masterruimtes waarin de radiatoren geheel open staan. Ook bij ons staat de radiator in de gang geheel open. Dan nog een ruimte die een deel van de dag meeloopt met het schema.

Wat waterzijdig inregelen en naregelen betreft, daar kom ik later nog wat uitgebreider op terug.
Zoals toegezegd nog een en ander over waterzijdig-inregelen.

Ik maakte zo’n 25 jaar geleden kennis met waterzijdig-inregelen. Ik werkte op een school, gebouwd begin jaren negentig. Geheel met radiatoren verwarmd. Er waren nogal wat klachten over de verwarming. De lokalen vlak bij het ketelhuis hadden het snel te warm, die op het voeteneind konden het met moeite warm krijgen. Kortom de thermostaat stond hoog en er werd wat afgedraaid aan de knoppen. Ook werd de temperatuur geregeld met de ramen meer of minder open. Een flipperkast. Ik had er bij het bestuur al eens een klacht over ingediend, maar actie bleef uit. Tot ik een telefoontje kreeg. Een groot installatiebedrijf zocht een proefschool voor …… waterzijdig-inregelen. Iets wat aan het begin van de vorige eeuw regel was bij cv-installaties, was de sector inmiddels verleerd. Goed WZI kost nogal wat uren en dus geld. Stoken op hoge watertemperatuur en naregelen met thermostatische knoppen was gangbaar geworden. Een paar monteurs van dat bedrijf gingen op nascholing en men zocht dus een object om in te regelen. Meteen ja gezegd natuurlijk. Al met al heeft het enkele weken geduurd. Overal werden thermometers opgehangen en om de paar dagen kwam de monteur langs om te meten en bij te stellen. Het resultaat mocht er zijn. Er was weer balans in het gebouw, de thermostaat kon omlaag en ik had geen klachten meer. Na en jaar bleek dat het gasverbruik met zo’n 40% gedaald was. De monteur heeft met een aantal collega’s bij ons op school zijn diploma gekregen. Een feestje waard. Naderhand ben ik nog bij een paar besturen langs geweest om vanuit de gebruiker het verhaal te vertellen.

Met de komst van de WP is er ook weer meer aandacht voor WZI gekomen. In het voortraject tot de aanschaf van de Quatt heb ik van een andere leverancier een offerte gekregen waar het WZI standaard á €500 in was opgenomen.

Nu is mijn huis geen school, geen grote bungalow en ook geen woonboerderij. Leidinglengtes zijn dus relatief kort en de installatie klein. Of WZI noodzakelijk is, is maar de vraag. Je kunt dus ook zo €500 of meer betalen voor iets wat helemaal niet nodig is.

Maar ik heb mij verdiept in het technische, zo’n infrarood thermometer gekocht en een paar dagen druk geweest met meten van inkomende en retourtemperaturen.
https://mickelmoen.nl/waterzijdig-inregelen/

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het in ons huis niet hoefde.

Brengt mij op wat anders. De veel gebruikte methode van meten van de watertemperaturen op de radiator houdt geen rekening met de ruimte zelf. Veel of weinig warmteverlies, plaats van de radiator, mate van naisolatie, dat soort dingen. In het schoolproject werd hier wel rekening mee gehouden.

Voor een eerste indruk zou je het dus ook als volgt kunnen aanpakken.
Koop een paar goedkope kamer-thermometers.
Meet hiermee in iedere ruimte op de meest optimale plek, zoals die ook voor thermostaten geldt: op 150 cm hoogte, ver van radiatoren, ramen en deuren en op een binnenwand.
Zet de thermostaat in de masterruimte op een constante temperatuur bv 21°C en draai in alle overige ruimtes alle radiatoren geheel open.
Doe dit liefst op bewolkte dagen en met een redelijk stabiele buitentemperatuur.

Zijn er grote temperatuurverschillen, is er reden om in te regelen. Te beginnen met de warmste ruimte. Zo niet, dan volstaat naregelen.

Dezelfde methode heb ik gebruikt om de Tado-knoppen te calibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bossche_bol
  • Nu online
Quatt Care update
Inmiddels een aanbod gekregen van Quatt : 399,- 5 jaar volgens oude voorwaarden. Daar ben ik erg blij mee. Ook dat Quatt in een bericht hier op het forum erkend dat de communicatie beter had gekund. Merk dat door deze 2 dingen mijn vertrouwen in Quatt is verbeterd.
Ze zijn het overigens niet eens met de redenering van mijn eigen jurist. Maar dat was te verwachten, belangen Quatt vs klant lopen nogal uiteen. Ik ben blij dat het niet uit hoeft te lopen op een langslepend juridisch drama, maar dat ze coulant zijn.
Quatt heeft overigens benadrukt dat ik, als ik Quatt care "oud" afsluit, nooit meer gebruik kan maken van Quatt Care "nieuw". Ik heb nog nagevraad wat ze daarmee precies bedoelen, want volgens mij kan ik sowieso geen nieuwe Care afsluiten, want dit moet binnen 6 maanden na plaatsing. Dus kan toch al niet meer.. (of ik zie iets over het hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21
markb1994 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:28:
Bij mij draait de All Electric nu een week. Tot nu toe erg tevreden!

Bij installatie was een lekkage veroorzaakt, er stroomde veel water van zolder door een koof naar beneden, bovenop het plafond van het toilet beneden. Via de noodlijn in het weekend werd het snel opgelost en schade wordt netjes vergoed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit.
Paar vragen :
Welk model boilervat heb je?
Hoe hoog is het hoogste punt van waar het boilervat staat?
Uit hoeveel personen bestaat jou huishouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
bossche_bol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:15:
Quatt Care update
Inmiddels een aanbod gekregen van Quatt : 399,- 5 jaar volgens oude voorwaarden. Daar ben ik erg blij mee. Ook dat Quatt in een bericht hier op het forum erkend dat de communicatie beter had gekund. Merk dat door deze 2 dingen mijn vertrouwen in Quatt is verbeterd.
Ze zijn het overigens niet eens met de redenering van mijn eigen jurist. Maar dat was te verwachten, belangen Quatt vs klant lopen nogal uiteen. Ik ben blij dat het niet uit hoeft te lopen op een langslepend juridisch drama, maar dat ze coulant zijn.
Quatt heeft overigens benadrukt dat ik, als ik Quatt care "oud" afsluit, nooit meer gebruik kan maken van Quatt Care "nieuw". Ik heb nog nagevraad wat ze daarmee precies bedoelen, want volgens mij kan ik sowieso geen nieuwe Care afsluiten, want dit moet binnen 6 maanden na plaatsing. Dus kan toch al niet meer.. (of ik zie iets over het hoofd)
*O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:38
Ik heb het verhaal van Quatt Care gevolgd. Mijn Quatt Duo V1.5 is nu iets meer dan een jaar oud en ik was nog steeds van plan om Full Electric te gaan. Quatt Care gaat nergens over FE of Chill's ( ik heb er 3 staan op preorder). Voor mij was dat de reden om te wachten met Quatt Care, maar nu begint het een reden te zijn om niet verder te gaan met uitbreiding van mijn installatie met Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bossche_bol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:15:
Daar bedoelen ze mee dat het eenmalig voor 5 jaar is en je niet “mag” blijven betalen daarna voor de nieuwe care.

Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.