• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:01
jj85 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

Iets in die strekking (ineens was het weg) is hier wel vaker voorbij gekomen. Soms dezelfde dag, soms een dag later, soms 3 dagen later. Komt vast goed ;)
Dank! Wat me dan op het verkeerde been zette was het verhaal van de installateur: die wist van niets...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Klinkt als een industriele koelkast als hij op volle toeren draait. Het vat vanaf nul opwarmen duurde een uur of twee denk ik. Dit was wel eind middag begin avond, dus niet het meest stille moment van de dag, maar ik merkte er weinig van. Zullen we in de komende dagen na wat douchebeurten beter kunnen beoordelen denk ik.
Vernam op Github dat bij de AE installatie de optie Building 87 in de soundslider verdwijnt. Er zou dan enkel nog gekozen kunnen worden uit Normal, Library en Silent.

Ben wel benieuwd wat daar de motivatie achter is? Want heeft de soundslider nou effect op de buitenunit of geldt het ook voor de HeatCharger? @Quatt Support ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejjm1FAusNryq2vBenbQ1RAO4nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cDYRSb6cMQlH1M3HttpLm3U.jpg?f=fotoalbum_large

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:10

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Gaan de fans dan pas draaien als de radiatoren warmer dan 30 graden zijn?
Ik heb de 25graden versie gemonteerd. Aan bij 25, uit bij 19, zo ongeveer.
Wel letten op Normally Open/Normally Closed

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:46
jj85 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

Vernam op Github dat bij de AE installatie de optie Building 87 in de soundslider verdwijnt. Er zou dan enkel nog gekozen kunnen worden uit Normal, Library en Silent.

Ben wel benieuwd wat daar de motivatie achter is? Want heeft de soundslider nou effect op de buitenunit of geldt het ook voor de HeatCharger? @Quatt Support ?

[Afbeelding]
Met de eerdere ervaringen dat de All Electric zoemt als een industriele koelkast is het weglaten van de optie "stilste plek op aarde" wel een logische aanpassing

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:19
VindiGoosh schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Ter aanvulling op mijn eerdere post:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals te zien bevestigt Quatt hierbij het accepteren van de oude aanbieding onder de betere voorwaarden (v1.5).

Dit zijn ze zoals eerder genoemd ook wettelijk verplicht gezien ze een looptijd van de aanbieding hebben benoemd. Dus dat doen ze netjes, mag ook benoemd worden. :)
Kon je dit nog via de link doen, of heb je contact opgenomen met ze?

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:32
Het vuil is de volgende dag opgehaald, net op het moment dat ik ongerust werd of het nog ging gebeuren, kwam ik na boodschappen doen thuis en was het weg

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb sinds 2023 een Quatt op het dak staan en stuur deze aan met een Tado v3 (en daarvoor de CV-ketel). Een vaste temperatuur volstaat sindsdien, dus programma's en smart functies zijn niet meer nodig (ik gebruik andere sensoren in HA). Hoe simpeler, hoe beter. Een logische kandidaat is de Remeha qSense, maar de Honeywell Round Modulation is NOG simpeler. Deze staat niet op de lijst bij Quatt, maar zie ik wel meermaals langskomen in dit topic. Begrijp ik goed dat deze thermostaat zonder verder geknutsel goed werkt in samenwerking met de Quatt?

0.0

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-12 20:56
rob987 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Kon je dit nog via de link doen, of heb je contact opgenomen met ze?
Kon via de link.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• VindiGoosh
jordy5 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Mooi dat het bij jou wel gedaan wordt, maar bij mij geven willen ze het niet doen.

[...]

Ik dacht nog bijna 1,5 jaar de tijd hebben om te beslissen, want in de aanbieding stond idd dat je het voor het verstijken van de garantie moest aanvragen. Heb ze dus gewezen op de voorwaarde bij de aanbieding. Mogelijk dat ze het dan wel willen toestaan, maar netjes is anders.
Oei, daar was ik kennelijk te snel in mijn positieve oordeel.

Goed dat je dit aankaart. Tussentijdse wijzigingen van algemene voorwaarden zonder wederzijdse toestemming is natuurlijk onwettig.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• TeslaNerd
Jungian schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:58:
Ik heb sinds 2023 een Quatt op het dak staan en stuur deze aan met een Tado v3 (en daarvoor de CV-ketel). Een vaste temperatuur volstaat sindsdien, dus programma's en smart functies zijn niet meer nodig (ik gebruik andere sensoren in HA). Hoe simpeler, hoe beter. Een logische kandidaat is de Remeha qSense, maar de Honeywell Round Modulation is NOG simpeler. Deze staat niet op de lijst bij Quatt, maar zie ik wel meermaals langskomen in dit topic. Begrijp ik goed dat deze thermostaat zonder verder geknutsel goed werkt in samenwerking met de Quatt?
Ja bij mij werkt die prima met de Quatt. Er zijn 2 versies: de oudere T87M1003 en een wat nieuwere met groter display de T87M2018. Werkten allebei prima samen met mijn Quatt hybrid icm een Intergas HR 36/30

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Mickel moen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Ik heb de Heatfan. Die schakelt al bij 25,3°C.
Dus 30°C ? Waarom niet lager?

En dat ze in de zomer ook inschakelen. Alleen maar fijn. Zorgt voor luchtstroming en dat voelt verkoelend aan. Wil je ze niet aan, trek je de stekker eruit. Toch!
paQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb toevallig de fans van mijn FCU vorig jaar afgesteld op 25,5 graden.
Op de een of andere manier is dat nog een soort van zinvolle temperatuur om te starten.
30 Is wel wat laat ja.
Voor mij is dit een goede sweetspot. Niet te vroeg, niet te laat. In praktijk gaan ze iets eerder aan +/- 1-2 graden dus rond de 28 graden watertemperatuur van de Quatt.

Ik heb ook een heatfan, die is veel later/trager.

In principe gaan ze dus ook weer eerder uit, daardoor heb je iets langer warmte in de radiatoren.

Hier tekenen aub ......

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:51:
[...]

Ja bij mij werkt die prima met de Quatt. Er zijn 2 versies: de oudere T87M1003 en een wat nieuwere met groter display de T87M2018. Werkten allebei prima samen met mijn Quatt hybrid icm een Intergas HR 36/30
Nice! Ik ga ervoor. :)

0.0

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:59:
[...]

Die negatieve COP bij opstart, waar komt die vandaan? Kun je dat uitleggen?
Je hebt eerst wat elektrisch energieverbruik, voordat warmte wordt geleverd, maar warmte 0 / elektrisch -100 = 0, niet negatief.

De stroom van de hele dag en ook de stroom bij opstarten voordat er warmte wordt geleverd, wordt door Quatt wel meegenomen in de uurCOP/dagCOP/maandCOP/jaarCOP. En door mij ook als ik mijn gegevens aan Tomexergie doorgeef. Mijn maandCOP van juni is door veel standby relatief slecht. In juli en aug is hij 0.

Mijn excelgrafieken met COPs zijn momentopnamen uit JSON, daar kan ik geen stroom van eerder op de dag in verrekenen. Mijn COPvergelijking, dat ik 6,1 wel laag vind tov mijn Excel, dan zou ik de 12 standby-uren * 5W = 0,060kWh standby elektriciteit kunnen verrekenen voor een eerlijker vergelijking, maar dat laat ik achterwege.
Ik heb nog een grafiekje gemaakt van de negatieve warmtebijdrage die NIET in de COP wordt meegenomen.
Quatt maakt de warmteberekening door de deltaT (waterOUT minus waterIN) te vermenigvuldigen met de flow (800 L/u) en de soortelijke warmte van water (de gele lijn hieronder). Ik heb dat in Home Assistant nagebouwd (de rode lijn Heating Power) zodat die aansluit bij de warmtedata in de JSON en dan zie je dat deze niet negatief wordt terwijl de deltaT wel negatief is als de warmtepomp geen warmte pompt en de WATERpomp wel water door de buitenunit pompt.
Aan het einde van een run mist Quatt echter ook een stukje positieve warmte nadat de warmtepomp stopt met pompen maar de warmtewisselaar nog warmte heeft die het huis in wordt gepompt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ7n7eWAfJTTaN63s2_4iAFYRqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mvZR5iYjiNO7Pb6YwVlcr6I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 17-10-2025 21:49 ]

• Brent
Peter Keller schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:21:
Het vuil is de volgende dag opgehaald, net op het moment dat ik ongerust werd of het nog ging gebeuren, kwam ik na boodschappen doen thuis en was het weg
Helaas staat de meuk er nog, en ik reken niet op weekenddienst. Of halen ze dan toch ook op?

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:22
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:05:
[...]
Aan het einde van een run mist Quatt echter ook een stukje positieve warmte nadat de warmtepomp stopt met pompen maar de warmtewisselaar nog warmte heeft die het huis in wordt gepompt:

[Afbeelding]
Streept dat grotendeels tegen elkaar weg? Wat is het netto resultaat?

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• SBL

SBL

paQ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Het vergelijken heeft weinig nut m.i.
Compleet andere situatie / opbouw, diameter afgifte enz.
Het gaat mij er om dat je met de juiste meetmethode bij je eigen systeem kunt zien waar je het efficiënter kunt maken of niet. Optimaliseren als iemand daar zin in heeft.
Ik kan niks met COP waardes van boven de 10 die hier af en toe eens voorbij komen, of telkens momentopnames. Die schieten bij mij ook overal tussen de 5.4 en 8.2 vandaag.

[...]

Het is alle thermische energie / alle opgenomen energie.
En de wijze waarop de thermische energie wordt gemeten is waar het om draait.
Dat is m.i. niet door negatieve 'opbrengst' weg te laten, en ook niet door (Vaillant) 'hulpenergie' uit de som te halen.

[Afbeelding]

Hier zie je de impact van een start waarbij de opbrengst eerst negatief is.
Dat gebeurt in elk systeem, onmiddellijk gevolgd door een piek.
En hoe meer opgenomen vermogen (en thermisch vermogen) hoe zwaarder ze wegen voor de COP.
Als de warmtepomp na 15 min weer wordt uitgeschakeld, en je 2 uur niets doet, dan neemt de COP vanzelf af. Standby, misschien een waterpomp die (na)draait, een tray heater, noem het maar op. Die moet je dus later bij een volgende run ook weer goedmaken.
Door alles onder 0 weg te laten gaat dat vrij goed ;) Met name als de vermogens op die 'negatieve pieken' hoog (en laag) zijn, want die wegen zwaar.

Ook is er al 9.5 uur aan standby energie voordat de wp aan ging, en wellicht een keer een cyclus van de waterpomp geweest. m.a.w.: de dag COP berekening begint al met een achterstand die moet worden ingehaald, en dan krijgt ie ook nog even 2kW negatief vermogen voor zijn kiezen :+
edit: reactie op verkeerde bericht, daarom hier weggehaald

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 17-10-2025 20:29 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb nog een grafiekje gemaakt van de negatieve warmtebijdrage die NIET in de COP wordt meegenomen.
Quatt maakt de warmteberekening door de deltaT (waterOUT minus waterIN) te vermenigvuldigen met de flow (800 L/u) en de soortelijke warmte van water (de gele lijn hieronder). Ik heb dat in Home Assistant nagebouwd (de rode lijn Heating Power) zodat die aansluit bij de warmtedata in de JSON en dan zie je dat deze nooit negatief wordt terwijl de deltaT wel negatief is als de warmtepomp geen warmte pompt en de WATERpomp wel water door de buitenunit pompt.

[Afbeelding]
Huh, jouw gele lijn blijft op 0?
Bijgaand een JSON/Excel-screenshot van defrost 14mrt25, daar is power wel negatief!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ymLSZRfYSohg3fsp3-oPDIsDz4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iOxd9yjb9qioKcKv85ip5zF7.png?f=user_large
Bij defrost is supervisoryControlMode 2, wat is die bij jou als hij geen negatieve power weergeeft?

• TeslaNerd
SBL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

Huh, jouw gele lijn blijft op 0?
Bijgaand een JSON/Excel-screenshot van defrost 14mrt25, daar is power wel negatief!
[Afbeelding]
Bij defrost is supervisoryControlMode 2, wat is die bij jou als hij geen negatieve power weergeeft?
Ja, dat klopt. Deze data is van vandaag en ik heb nog geen defrost gezien sinds vorige winter. Jullie wel?

Het gaat om de negatieve en positieve warmte die Quatt weg laat als de warmtepomp niet (meer) pompt maar de waterpomp wel draait.
Bij een defrost draait de warrmtepomp en rekent Quatt die negatieve warmte ook mee.

@SBL ik heb *nooit* vervangen door *niet*

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10
jbtbnl schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

Streept dat grotendeels tegen elkaar weg? Wat is het netto resultaat?
Nee niet helemaal.
Dat ligt dus aan hoe zwaar de energie weegt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Ja, dat klopt. Deze data is van vandaag en ik heb nog geen defrost gezien sinds vorige winter. Jullie wel?

Het gaat om de negatieve en positieve warmte die Quatt weg laat als de warmtepomp niet (meer) pompt maar de waterpomp wel draait.
Bij een defrost draait de warrmtepomp en rekent Quatt die negatieve warmte ook mee.

@SBL ik heb *nooit* vervangen door *niet*
Bij een defrost gebruikt de Quatt warmte, warmte wordt actief uit het systeem gehaald, en moet later nog een keer geproduceerd worden om het water in het systeem weer op de oude temperatuur te krijgen. Die negatieve warmte moet meegeteld worden en dat gebeurt ook.

Als alleen de waterpomp loopt, dan wordt alleen maar warmte verplaatst. Als je dan al verschil meet tussen sensoren, dan komt dat niet omdat warmte wordt gebruikt of geproduceerd. Warmte in het totale systeem blijft hetzelfde (behalve de afgifte/warmteverliezen, maar die tellen we niet als negatief, toch?). Ik vind dat toch anders dan bij defrost en niet gek om de (negatieve) warmtemetingen bij rondpompen weg te laten.
Elektriciteit tijdens al deze processen telt uiteraard wel mee, dus je dagCOP daalt wel door rondpompen.

• TeslaNerd
SBL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

Bij een defrost gebruikt de Quatt warmte, warmte wordt actief uit het systeem gehaald, en moet later nog een keer geproduceerd worden om het water in het systeem weer op de oude temperatuur te krijgen. Die negatieve warmte moet meegeteld worden en dat gebeurt ook.

Als alleen de waterpomp loopt, dan wordt alleen maar warmte verplaatst. Als je dan al verschil meet tussen sensoren, dan komt dat niet omdat warmte wordt gebruikt of geproduceerd. Warmte in het totale systeem blijft hetzelfde (behalve de afgifte/warmteverliezen, maar die tellen we niet als negatief, toch?). Ik vind dat toch anders dan bij defrost en niet gek om de (negatieve) warmtemetingen bij rondpompen weg te laten.
Elektriciteit tijdens al deze processen telt uiteraard wel mee, dus je dagCOP daalt wel door rondpompen.
Zoals Quatt haar naam precies daar aan verbonden heeft zo is de negatieve warmte ook hier gelijk aan de deltaT vermenigvuldigd met de flow. Q = u * a * (tUIT - tIN)

• jj85
  • Nu online
[...]
Die negatieve warmte moet meegeteld worden en dat gebeurt ook.
Eerst zien, dan geloven ;)

Was even zoeken, maar kon hem terugvinden
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Geel is (werkelijk) warmtevermogen, berekend op basis van deltaT en flow
Blauw is hetgeen dat Quatt rapporteerde tegen het einde van de winter (CiC 2.25).
Alweer beter dan helemaal geen negatief vermogen meepakken, maar hoop dat ze deze winter weer gewoon de gele lijn volgen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwsf9asmQW5T3_7oum8ILYOFfkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RroRSPFnahn291KynH9o077n.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Zoals Quatt haar naam precies daar aan verbonden heeft zo is de negatieve warmte ook hier gelijk aan de deltaT vermenigvuldigd met de flow. Q = u * a * (tUIT - tIN)
offtopic:
Je lijkt wat formules door elkaar te halen. Q = U * A * (T2 - T1) is de warmteoverdracht door een materiaal met oppervlak A en heat transfer coefficient U, bijvoorbeeld een warmtewisselaar of je radiator.

• SBL

SBL

jj85 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Blauw is hetgeen dat Quatt rapporteerde tegen het einde van de winter (CiC 2.25).
Alweer beter dan helemaal geen negatief vermogen meepakken, maar hoop dat ze deze winter weer gewoon de gele lijn volgen :+

[Afbeelding]
Ik log niet zo vaak defrosts, zeker niet de details. Maar in nov23 was dit nog goed, ook na piek-defrost wel negatieve power in JSON (bijv -1531W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LniqCLiKpV-Mupqm7QbRjJxsiSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3bitZOTXb1uG0WYmf7lRXQ6.png?f=fotoalbum_large
(screenshot = JSONlog 27nov23 met interval 17sec, van rechts naar links lezen; flow steeds rond 800)
edit: en in nov24 heeft Quatt dit dus gesloopt en niet goed hersteld, is te zien in screenshot van jj85

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 18-10-2025 21:43 ]

• jj85
  • Nu online
SBL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:35:
[...]

Ik log niet zo vaak defrosts, zeker niet de details. Maar in nov23 was dit nog goed, ook na piek-defrost wel negatieve power in JSON (bijv -1531W):
[Afbeelding]
(screenshot = JSONlog 27nov23 met interval 17sec, van rechts naar links lezen; flow steeds rond 800)
edit: en in nov24 heeft Quatt dit dus gesloopt en niet goed hersteld, is te zien in screenshot van jj85
Kan wel kloppen idd.
Voor versie 2.20 was het goed
Tussen 2.20 en 2.25 was het gewoon fout
Na 2.25 is het ongeveer half fout :X

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Zo nieuwe front zit er weer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB9QzHfMhO2DDlRqKMLr6RwkXZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ag7HokOpW1yewBs2Sw0aB08T.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• paQ
[...]

Er zijn diverse methodes natuurlijk om te 'vinden' wat er wel en niet bij hoort. Dat doet Vaillant ook :+
Uiteindelijk weet je wat je erin stopt. Als je dan net zo eerlijk bent om te meten wat het oplevert, dan ben je compleet.
Het uitkleden en alleen het proces "verwarmen" meetellen is opportuun.

• paQ
jj85 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding]
Dat stukje wat hier voor het gemak wordt weggelaten weegt ook best wel hoor.
En als het 15 keer op een dag gebeurt dan loop je rond 22:00 aardig uit de pas.

Ik heb daar ook eens ontiegelijk lang mee zitten klooien in HA, omdat nutsmeters niet konden terugtellen.
Die pauzeerden alleen maar op -niks-, totdat er weer positief resultaat kwam, en dan telden ze vrolijk verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wahXMNKNQ30aJIT5UVpJmTFwqRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrGAw90302d3BRZwFUxMZoPO.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mij is dat intussen wel mogelijk in HA als ik me niet vergis.

• VindiGoosh
Vraagje: kun je zo al zeggen of hij van betere kwaliteit lijkt dan de vorige?

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:08
VindiGoosh schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Ik heb ze er ook op gemonteerd een paar dagen geleden, ze zijn heel plasticy.
Die oude waren van HPL (denk ik), die nieuwe zijn wel een heel stuk lichter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3tdV8DGwXR4Prqx1aBCc1X9KOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuEWbHYhNHytcm4gnewzD8Np.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0s6Vy4BTP_XjfkXSBYFe3zVKTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afTBmkqJoP04kUqcuqCaPGUU.jpg?f=fotoalbum_large

en ja, de HWA zat verstopt, ik heb inmiddels geen dakzwembad meer 8)7

https://dylight3dprints.etsy.com

• paQ
maar (van een afstandje iig) veel mooier :Y

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
VindiGoosh schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Zoals gezegd heel plastic. Iets breder dan de oude. Maar staat wel beter dat zo’n verweerde.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Ik heb ze er ook op gemonteerd een paar dagen geleden, ze zijn heel plasticy.
Die oude waren van HPL (denk ik), die nieuwe zijn wel een heel stuk lichter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en ja, de HWA zat verstopt, ik heb inmiddels geen dakzwembad meer 8)7
Erik1805 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Zoals gezegd heel plastic. Iets breder dan de oude. Maar staat wel beter dat zo’n verweerde.
Dankjulliewel! d:)b

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:51:
[...]

Ik heb meteen even doorgepakt; sinds gisteren hangt er een T87M2018. 8)

0.0

• TeslaNerd
Jungian schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb meteen even doorgepakt; sinds gisteren hangt er een T87M2018. 8)
Laat het hier weten als jouw Quatt het wel/niet goed doet met deze eenvoudige klassieker voor een constante temperatuur 24/7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5UR5jkj5Sw8XTK9c1HsxVcrPlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vBugzAjfwMjs08wXitVV38sX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door TeslaNerd op 20-10-2025 09:31 ]

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-12 14:12
Klopt het dat je met de quatt niet kunt koelen zonder chill? Of kan dat wel via een omweg?
Ik heb straks namelijk vloerverwarming en daarmee geen aansluiting bij radiatoren om een chill op aan te sluiten. Plus ik wil geen chill maar gewoon koelen via de vloer, ook al is dit maar beperkt door het dauwpunt

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:22
Kruimelvlaai schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:34:
Klopt het dat je met de quatt niet kunt koelen zonder chill? Of kan dat wel via een omweg?
Ik heb straks namelijk vloerverwarming en daarmee geen aansluiting bij radiatoren om een chill op aan te sluiten. Plus ik wil geen chill maar gewoon koelen via de vloer, ook al is dit maar beperkt door het dauwpunt
Koelen via vloerverwarming is toegezegd in deze reactie: https://gathering.tweaker...message/82882552#82882552

Maar wel pas na introductie van de Chill en zonder concrete planning. Dus gezien het track record van Quatt zou dat nog wel eens 2 jaar kunnen duren.

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-12 14:12
jbtbnl schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Koelen via vloerverwarming is toegezegd in deze reactie: https://gathering.tweaker...message/82882552#82882552

Maar wel pas na introductie van de Chill en zonder concrete planning. Dus gezien het track record van Quatt zou dat nog wel eens 2 jaar kunnen duren.
Beloofd en werkelijkheid zijn natuurlijk 2 verschillende dingen. Ben vooral verbaasd dat het nu niet kan.
Kan je dit wel handmatig forceren? Het lijkt mij dat de hardware er wel voor geschikt is.

Is namelijk wel een dealbreaker om het misschien niet aan te schaffen bij quatt maar bij een ander merk die het wel ondersteunt

• TeslaNerd
Kruimelvlaai schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Beloofd en werkelijkheid zijn natuurlijk 2 verschillende dingen. Ben vooral verbaasd dat het nu niet kan.
Kan je dit wel handmatig forceren? Het lijkt mij dat de hardware er wel voor geschikt is.

Is namelijk wel een dealbreaker om het misschien niet aan te schaffen bij quatt maar bij een ander merk die het wel ondersteunt
Hij kan het zeker nu al. Zoek naar in dit forum op “defrost”, dat is precies wat de buitenunit doet als de warmtepomp koelt ipv verwarmt.
Als jij ziet dat de volgorde van de modi operandi 0=standby, 1=koelen en 2=verwarmen zijn dan zou jij zelfs gaan denken dat de buitenunit is ontworpen om te koelen en dan ook een tweede functie kent om te verwarmen.
Het is slechts dat Quatt productteam de aansturing van de buitenunit door de Quatt Commander-in-Chief nog wat extra regels code moet geven

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:19
[...]

De HW is inderdaad wel geschikt, maar je kan het niet forceren. Persoonlijk denk ik niet dat het er ooit gaat komen.

En een Quatt neem je niet omdat deze heel veel instelmogelijkheden heeft.

PVoutput

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Hij kan het zeker nu al. Zoek naar in dit forum op “defrost”, dat is precies wat de buitenunit doet als de warmtepomp koelt ipv verwarmt.
Als jij ziet dat de volgorde van de modi operandi 0=standby, 1=koelen en 2=verwarmen zijn dan zou jij zelfs gaan denken dat de buitenunit is ontworpen om te koelen en dan ook een tweede functie kent om te verwarmen.
Het is slechts dat Quatt productteam de aansturing van de buitenunit door de Quatt Commander-in-Chief nog wat extra regels code moet geven
Maar, hoe bepaal je dan hoe hard hij koelt?
Ergo: kun je het zo aansturen dat je dan net boven het dauwpunt blijft koelen?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:07
[...]

Dan zou ik gewoon wat anders kopen waarvan je nu weet hoe het koelen werkt etc. De keuze is reuze

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Maar, hoe bepaal je dan hoe hard hij koelt?
Ergo: kun je het zo aansturen dat je dan net boven het dauwpunt blijft koelen?
Natuurlijk kan ook de Quatt Commander-in-Chief dat zo aansturen dat je dan net boven het dauwpunt blijft koelen. Dat is ook al door @Quatt Support/product team in een antwoord op de koelvraag in de vragenlijst toegelicht.
De besturing van de Quatt organisatie zit echter nog diep in het gat dat “Chill” heet en daar blijven ze nog even graven tot ze gaan doorkrijgen: “when in a hole stop digging”

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Natuurlijk kan ook de Quatt Commander-in-Chief dat zo aansturen dat je dan net boven het dauwpunt blijft koelen. Dat is ook al door @Quatt Support/product team in een antwoord op de koelvraag in de vragenlijst toegelicht.
De besturing van de Quatt organisatie zit echter nog diep in het gat dat “Chill” heet en daar blijven ze nog even graven tot ze gaan doorkrijgen: “when in a hole stop digging”
Kun je het nu zelf?

bijv: "ga koelen, maar niet op defrost snelheid van 90Hz"

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Kun je het nu zelf?

bijv: "ga koelen, maar niet op defrost snelheid van 90Hz"
Dat kan de CiC nu ook voor verwarmen: “ga verwarmen, maar niet alleen op 90Hz”.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn voor koelen?
Of het voor de besturing van de Quatt organisatie (hallo @marijnflipse) mogelijk is, dat is nog waar wij op moeten wachten

• paQ
TeslaNerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Dat kan de CiC nu ook voor verwarmen: “ga verwarmen, maar niet alleen op 90Hz”.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn voor koelen?
Of het voor de besturing van de Quatt organisatie (hallo @marijnflipse) mogelijk is, dat is nog waar wij op moeten wachten
Je ontwijkt de vraag waar @Kruimelvlaai iets aan heeft :+
Dat een warmtepomp (technisch) kan koelen is niets nieuws. Same as heating but in reverse.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:07
TeslaNerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Mooie discussies over koelen zonder Chill.
Het issue is natuurlijk dat het gros van de Quatt klanten nog wel ergens radiatoren heeft. Daar kan je eigenlijk niet zo veel zonder problemen.

Als je haast hebt, iets wilt dat gegarandeerd werkt en geen Chill wilt kopen, dan zou ik gewoon een vaste split airco kiezen.
Wil (of mag) je geen aparte buitenunit voor het koelen, dan zal je overal op vloerverwarming over moeten gaan en moeten zorgen dat geen van de leidingen kapot kan gaan door condensvorming als je het zonder iets als een Chill wilt doen.
En natuurlijk is de toezegging dat men het ook zonder Chill in beperkte mate aan gaat bieden iets waar geen deadline aan zit. Ik denk dat het prima kan worden aangeboden als opstapje naar een Chill. Want er is geen betere manier om de beperkingen te ervaren dan het gewoon te gaan doen.

@marijnflipse Ik denk dat het alleen maar goed is om als opstapje het veilig beperkt koelen te activeren voor wie het wil hebben. Wie komende zomer dan alsnog badend in het zweet zit, kan dan op de juiste plekken een Chill laten plaatsen.

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Je ontwijkt de vraag waar @Kruimelvlaai iets aan heeft :+
Dat een warmtepomp (technisch) kan koelen is niets nieuws. Same as heating but in reverse.
Jij hebt gelijk. Ik was te veel bezig met jouw vraag. Terug naar @Kruimelvlaai

• marc400
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-12 16:41
VindiGoosh schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Oei, daar was ik kennelijk te snel in mijn positieve oordeel.

Goed dat je dit aankaart. Tussentijdse wijzigingen van algemene voorwaarden zonder wederzijdse toestemming is natuurlijk onwettig.
Misschien goed om te weten (n-1 is geen ;) ) Bij mij werkt de link van vorig jaar oktober ook nog voor 5 jaar garantieverlening tegen de 1.5 voorwaarden.

• paQ
netappie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Mo
En natuurlijk is de toezegging dat men het ook zonder Chill in beperkte mate aan gaat bieden iets waar geen deadline aan zit. Ik denk dat het prima kan worden aangeboden als opstapje naar een Chill. Want er is geen betere manier om de beperkingen te ervaren dan het gewoon te gaan doen.

@marijnflipse Ik denk dat het alleen maar goed is om als opstapje het veilig beperkt koelen te activeren voor wie het wil hebben. Wie komende zomer dan alsnog badend in het zweet zit, kan dan op de juiste plekken een Chill laten plaatsen.
Door het nu te activeren ondergraaf je je eigen potentieel cliënteel.
Ze hebben het al zover gekregen dat 2 lentes geleden ze mensen een wortel voorhielden om vooral nog geen airco te laten installeren, maar een chill te pre-orderen. Als je nu de koelfunctie activeert zonder chill, dan proberen mensen eerst dat wel even en denken: mwa.. dit is eigenlijk (voor precies 0 euro) ook al prima :)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:25
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Ze hebben het al zover gekregen dat 2 lentes geleden ze mensen een wortel voorhielden om vooral nog geen airco te laten installeren, maar een chill te pre-orderen. Als je nu de koelfunctie activeert zonder chill, dan proberen mensen eerst dat wel even en denken: mwa.. dit is eigenlijk (voor precies 0 euro) ook al prima :)
Vooral ook eerst een vage toezegging doen zonder harde deadline zodat de kritische mensen weer even stil zijn.

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Vooral ook eerst een vage toezegging doen zonder harde deadline zodat de kritische mensen weer even stil zijn.
wel geruisloos schijnbaar ;) Dus dat is goed nieuws voor chill klanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwqOWdOuDdDGAbF__v5e2AAHa6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8W8UvUkzLF7LGoFCk9EPE4Xl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-10-2025 13:18 ]

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

wel geruisloos schijnbaar ;) Dus dat is goed nieuws voor chill klanten.
[Afbeelding]
Het zit tussen een mobiele airco en een split airco in qua geluid toch? Dat is toch niet geruisloos 😂

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Het zit tussen een mobiele airco en een split airco in qua geluid toch? Dat is toch niet geruisloos 😂
Dat geruisloos vind je op de website ook nergens terug hoor.
Dat zijn 'foutjes' aan de marketing zijde ;)
Net zoals "Flexibel" ook niet helemaal inhoud wat je zou denken.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-10-2025 13:42 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:31
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Dat geruisloos vind je op de website ook nergens terug hoor.
Dat zijn 'foutjes' aan de marketing zijde ;)
Net zoals "Flexibel" ook niet helemaal inhoud wat je zou denken.
Die marketing afdeling blijft mij ook verbazen.

Die kun je toch wel omschrijven als 'bewust op (over?) het randje van leugenachtig sinds 2021'.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• TeslaNerd
Fragger123 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Kunnen we ook een feature request doen? Om bijvoorbeeld meer informatie in de JSON feed te krijgen van de CIC. Dan doel ik op de informatie die sommige van ons op dit moment via de online API ophalen. Zou mooi zijn als we deze lokaal kunnen ophalen. En scheelt jullie weer traffic op jullie endpoints.

Of is dit iets voor in de vragenlijst? ;)
In de vragenlijst bij deze vraag #44 heeft @BobVI of @Quatt Support de volgende cryptische reactie geplaatst: “ Zie DMs :)”

Heeft iemand (@Fragger123?) een DM ontvangen hierover en zo ja kan de inhoud hier worden gedeeld? Dan kan dat in de vragenlijst worden aangevuld

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 20-10-2025 15:43 ]

• jos3142
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-11 23:29
Update op mijn bericht hieronder. Ik ben op 8 okt gebeld door Quatt met de belofte dat ik gebeld zou worden. Inderdaard op 9 okt gebeld en afgesproken dat ik uiterlijk maandag 12 oktober een definitieve aanbieding zou krijgen. Tot op heden niets meer gehoord of ontvangen. Gisteren was ik er helemaal klaar mee en heb ik mijn pre-orders voor de All Electric en 2x een Chill gecancelled.

Ik vind de hele gang van zaken beneden peil. Keer op keer je afspraken niet nakomen is gewoon niet acceptabel als je verwarmingssystemen levert. Jammer hoor, op papier prima spullen, maar in de praktijk een vette onvoldoende.

Ik hoop dat dit nuttige informatie is voor anderen die Quatt overwegen.
jos3142 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:17:
Ik zie hier een aantal mensen die wachten op gesprekken en planningen van Quatt. Ik wil mijn ervaring delen: ik ben nu al twee maanden bezig om van een geaccepteerde voorlopige offerte voor een all electric systeem naar een geplande installatie te gaan. Hieronder vind je een overzicht van mijn communicatie met Quatt. Ik vind dit erg verontrustend. Hoe kan een bedrijf dat dure en belangrijke apparatuur levert zo slecht communiceren? Wat betekent dit voor de toekomst, stel dat er iets kapot gaat? Moet ik dan ook langer dan 2 maanden wachten op een oplossing? Wie heeft dezelfde ervaring? Hebben jullie tips (behalve naar een ander bedrijf gaan)?

Tijdlijn van 2 maanden van iets tot (voorlopig) niets:
- 25 juli indicatieve offerte geaccepteerd
- 29 juli alle gevraagde info aangeleverd
- 5 aug opstelplaats geselecteerd, afgesproken zelf kabels en buizen aan te leggen
- 11 aug antwoord, vertraagd wegens wegens vakantie
- 24 aug gecommuniceerd dat kabels en leidingen tot opstelplaatsen zijn getrokken
- 25 aug reactie dat er een aanbieding komt
- 25 nogmaals gezegd dat er enige haast is geboden, want de HR ketel staat op omvallen
- 26 aug antwoord: na acceptatie van het installatieplan komt er een nieuw prijsvoorstel, omdat ik al veel zelf heb gedaan. Ligt bij collega, duurt langer door vakantie.
- 1 sep reminder gestuurd, geen reactie
- 10 sep reminder verstuurd, geen reactie
- 15 sep de mailchain naar het algemene sales@ adres gestuurd
- 19 sep reactie van Quatt, volgende week maken we stappen
- 22 sep heb ik mijn zorgen geuit over de gebrekkige communicatie, maar gezegd vooral door te gaan met de planning
- 25 sep nog geen reactie

Jos3142

• 0xygen500
jos3142 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:45:
Update op mijn bericht hieronder. Ik ben op 8 okt gebeld door Quatt met de belofte dat ik gebeld zou worden. Inderdaard op 9 okt gebeld en afgesproken dat ik uiterlijk maandag 12 oktober een definitieve aanbieding zou krijgen. Tot op heden niets meer gehoord of ontvangen. Gisteren was ik er helemaal klaar mee en heb ik mijn pre-orders voor de All Electric en 2x een Chill gecancelled.

Ik vind de hele gang van zaken beneden peil. Keer op keer je afspraken niet nakomen is gewoon niet acceptabel als je verwarmingssystemen levert. Jammer hoor, op papier prima spullen, maar in de praktijk een vette onvoldoende.

Ik hoop dat dit nuttige informatie is voor anderen die Quatt overwegen.

[...]
Wat is dat, een dikke 10k omzet?

• paQ
onlinaius schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Die marketing afdeling blijft mij ook verbazen.

Die kun je toch wel omschrijven als 'bewust op (over?) het randje van leugenachtig sinds 2021'.
"Spin-doctoring" :)
Ik denk dat het by design is.
Dit is ook niet het enige hoor, maar ze zijn niet vies van zaken behoorlijk te overdrijven en zichzelf als beste dit, unieke dat, grootste links, slimste rechts te bestempelen.
Afzwakken kan -later- altijd nog. Het effect er van is dan deels toch al geoogst.
wacht op reacties dat anderen dat vast ook wel doen

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 20-10-2025 16:40 ]

• jj85
  • Nu online
Kruimelvlaai schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:34:
Via een omweg zal het waarschijnlijk mogelijk zijn, maar dan moet je de CiC er tussenuit halen en de buitenunits zelf aan gaan sturen (via modbus).
Voor zover ik weet heeft nog niemand dat geprobeerd. De relevante modbusadressen en parameters zijn redelijk bekend inmiddels.

• 0xygen500
jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Via een omweg zal het waarschijnlijk mogelijk zijn, maar dan moet je de CiC er tussenuit halen en de buitenunits zelf aan gaan sturen (via modbus).
Voor zover ik weet heeft nog niemand dat geprobeerd. De relevante modbusadressen en parameters zijn redelijk bekend inmiddels.
Het kan dus niet out of the box. Het klonk wat positief hoe je het had geschreven

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Het kan dus niet out of the box. Het klonk wat positief hoe je het had geschreven
Volgens mij was dat @TeslaNerd :+

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:31
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

"Spin-doctoring" :)
Ik denk dat het by design is.
Dit is ook niet het enige hoor, maar ze zijn niet vies van zaken behoorlijk te overdrijven en zichzelf als beste dit, unieke dat, grootse links, slimste rechts te bestempelen.
Afzwakken kan -later- altijd nog. Het effect er van is dan deels toch al geoogst.
wacht op reacties dat anderen dat vast ook wel doen
Ik zie inderdaad ook veel andere merken dit doen, maar Quatt gaat daarin naar mijn idee toch nog wel behoorlijk ver.

Ik noem die vergelijking van cv ketel vs warmtepomp die recent voorbij kwam, waar de berekening (bewust?) niet klopt, maar ook weer vandaag deze 'geruisloos en flexibel', en claims (in het verleden) als 'past zich automatisch aan aan je woning'.

'De slimste / beste / meeste unieke' zijn redelijk vage termen die voor allerlei interpretatie vatbaar zijn, maar als je geruisloos neerzet wek je bij mij (en mogelijk ook anderen) toch de verwachting dat dit minimaal even stil is als een splitunit airco, waarschijnlijk zelfs nog wat stiller, bij 'flexibel' krijg ik het idee dat ik gemakkelijk de chill af kan koppelen en op een andere locatie in het huis kan zetten, en bij 'past zich automatisch aan aan de woning' kreeg ik het idee dat er een slimme lerende aansturing (AI?) in zit die zorgt dat je Quatt beter wordt naarmate je langer draait.

Natuurlijk weet ik dat dit allemaal niet klopt, maar niet iedere gebruiker heeft deze informatie, en dan vind ik dit soort 'best wel concrete' claims maken eerlijk gezegd toch wel over het randje van leugenachtig duiken.

Ik ben toch wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een reclamecodecommissie / de rechter dit soort claims zou beoordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 20-10-2025 16:40 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:59
Hier zit de nieuwe front er ook op. 😃👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGz5K7lFjHAq_FxtLTEpYtxWrA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XdX9SIQzmT95LFcDCPasSBA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Bacteria1980 op 20-10-2025 16:44 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Ik dacht dat tweakers op het Quatt en HA zusterforum wel al wat geprobeerd hebben maar voorlopig nog geen positieve gepubliceerde resultaten.

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 20-10-2025 17:06 ]

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:42
Bacteria1980 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:40:
Hier zit de nieuwe front er ook op. 😃👍

[Afbeelding]
Het lijkt wel alsof jouw unit (bijna) helemaal tegen de muur zit. Hij moet toch juist vrij lucht kunnen aanzuigen aan de achterkant om efficient te kunnen werken? Die lucht blaast hij er dan aan de voorkant weer uit. Hoe minder lucht er aan de achterkant in kan, hoe minder efficient?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Ik dacht dat tweakers op het Quatt en HA zusterforum wel al wat geprobeerd hebben maar voorlopig nog geen positieve gepubliceerde resultaten.
Nog geen aansturing als ik de post van @jordy5 lees. Gaat ook alleen goed als je de CiC loskoppelt
Met de CiC ingeschakeld werkt het helaas niet samen

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:59
sjoerd-p schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Het lijkt wel alsof jouw unit (bijna) helemaal tegen de muur zit. Hij moet toch juist vrij lucht kunnen aanzuigen aan de achterkant om efficient te kunnen werken? Die lucht blaast hij er dan aan de voorkant weer uit. Hoe minder lucht er aan de achterkant in kan, hoe minder efficient?
Hallo Sjoerd,

Dit lijkt zo is een vertekend beeld. En het zijn de orginele beugels van quatt. Hij draait hier gelukkig super stabiel. 😃

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:56
TeslaNerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

In de vragenlijst bij deze vraag #44 heeft @BobVI of @Quatt Support de volgende cryptische reactie geplaatst: “ Zie DMs :)”

Heeft iemand (@Fragger123?) een DM ontvangen hierover en zo ja kan de inhoud hier worden gedeeld? Dan kan dat in de vragenlijst worden aangevuld
Quatt Support (Martijn) heeft mij inderdaad een DM gestuurd en gevraagd welke properties ik graag zou zien. Ik heb hierop mijn usecase doorgezet (zie ook dit bericht over mijn usecase)

Ik heb meteen ook aangegeven dat wanneer mogelijk: geef gewoon alle data door in de local feed die beschikbaar is. Ik weet (van toen een Quatt monteur bij mij was) dat er heel wat data de cloud in gaat en in Grafana beland bij Quatt zelf. Deze data moet ook van de CIC's komen dus waarom niet beschikbaar maken in de lokale feed voor een ieder die er wat mee wil (het is tenslotte ook ons apparaat)

Ik heb ook aangegeven dat het voor Quatt zelf wellicht beter is ivm traffic+firebase token aanvragen van tweakers die nu (makkelijker) met de recente Homeassistant addon ontwikkelingen de Quatt API kunnen gaan bevragen.

Er zijn door Martijn geen beloftes gedaan o.i.d maar werd afgesloten met dat hij het ging overleggen.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Quatt Support "normale slijtage" van de Quatt plaatsen jullie buiten de garantie. De term is nogal vaag en discutabel.
Graag hoor ik van jullie of onderstaand gedrag negatief is voor de levensduur. Zo ja, willen jullie dit dan oplossen? Zo nee, mooi dan mag ik er dus van uit gaan dat dit de komende 10 jaar geen problemen gaat opleveren?
Flipperkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46Fz_Auz1R7ArC2uOSx7wBCge18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z0ElhJ1WSXNB379c2WVwwnkj.png?f=fotoalbum_large

Jullie kunnen ook gewoon een vertraging inbouwen en deze beschikbaar stellen via de app toch? Gewoon een timer met optie inbouwen van 5, 10, 15 minuten?

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 20-10-2025 19:39 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
  • Nu online
CPM schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:47:
@Quatt Support "normale slijtage" van de Quatt plaatsen jullie buiten de garantie. De term is nogal vaag en discutabel.
Graag hoor ik van jullie of onderstaand gedrag negatief is voor de levensduur. Zo ja, willen jullie dit dan oplossen? Zo nee, mooi dan mag ik er dus van uit gaan dat dit de komende 10 jaar geen problemen gaat opleveren?
Flipperkast:
[Afbeelding]

Jullie kunnen ook gewoon een vertraging inbouwen en deze beschikbaar stellen via de app toch? Gewoon een timer met optie inbouwen van 5, 10, 15 minuten?
Voor de volledigheid, wat doet otFtChEnabled op deze momenten? Is jouw thermostaat de oorzaak van dit aan/uit gedrag of zit het hem in de Quatt CiC?

Neemt niet weg dat die timer me nog steeds een goed idee lijkt, bij afvallen van de otFtChEnabled nog een x aantal minuten blijven verwarmen (desnoods op laag vermogen) om dit geflipper te voorkomen.

(en nog beter is die hele afhankelijkheid van otFtChEnabled eruit...)

• 0xygen500
jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Voor de volledigheid, wat doet otFtChEnabled op deze momenten? Is jouw thermostaat de oorzaak van dit aan/uit gedrag of zit het hem in de Quatt CiC?

Neemt niet weg dat die timer me nog steeds een goed idee lijkt, bij afvallen van de otFtChEnabled nog een x aantal minuten blijven verwarmen (desnoods op laag vermogen) om dit geflipper te voorkomen.

Hoe check je dit?

• jj85
  • Nu online
Met de HA integratie of in de CiC json kijken.

• 0xygen500
jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Met de HA integratie of in de CiC json kijken.
Oh de ha integratie heb ik werkende. Zal eens kijken wat die bij mij laat zien. Welke entiteit moet ik dan hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door 0xygen500 op 20-10-2025 20:55 ]

• jj85
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Oh de ha integratie heb ik werkende. Zal eens kijken wat die bij mij laat zien
Heet iets als 'Thermostat Heating' of 'binary_sensor.heatpump_thermostat_heating'
Maar kan her en der wat verschillen in naamgeving etc ;)

• 0xygen500
jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Heet iets als 'Thermostat Heating' of 'binary_sensor.heatpump_thermostat_heating'
Maar kan her en der wat verschillen in naamgeving etc ;)
Thanks heb wat gevonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbJJSYfyU8_8dJV3T5eqiczgdKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnu69QqylqONbubIaIdcguxx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1S7fytCyeY6mEAAdQIS09-1RE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeAg0CjkUPbV4OCQpj4IzMjR.jpg?f=fotoalbum_large

• netappie
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Ik denk dat je de winstmarge op een Chill wat overschat.
En ik vermoed dat @marijnflipse het ook prima vind als een klant met 2 graden placebo koeling helemaal tevreden is en dus geen Chill en geen split airco systeem koopt. Het produceren en gebruik daarvan geeft namelijk ook uitstoot, dus hoe minder hoe beter.

• paQ
Je houdt er maar een vreemde kijk op na m.i.
Een CEO van een commerciële onderneming met geldschieters wil omzet met marge draaien.
Dat je het als placebo bestempelt zegt ook eigenlijk wel genoeg. Die 9 kWh thermische koude die op een zomerdag de vloer in gaan bestaan natuurlijk helemaal niet echt zeker...

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Ik kan het morgen voor je checken maar ik verwacht de Tado thermostaat.
Daar is volgens mij alles al lang over gezegd.
Ik blijf het wel gewoon herhalen want ik ben niet de enige.
En even een stukje code ergens in maken is echt het werk niet. Precies wat jij zegt, if otFtChEnabled wait X seconds. :+

Hier tekenen aub ......

• netappie
paQ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:22:
Je houdt er maar een vreemde kijk op na m.i.
Een CEO van een commerciële onderneming met geldschieters wil omzet met marge draaien.
Dat je het als placebo bestempelt zegt ook eigenlijk wel genoeg. Die 9 kWh thermische koude die op een zomerdag de vloer in gaan bestaan natuurlijk helemaal niet echt zeker...
Dan had hij gewoon die koeloptie verkocht zoals eerst het plan was. Een software-unlock en verder geen cent in hardware ontwikkeling investeren voor koeling die met radiatoren veel te beperkt is, levert je een behoorlijke omzet en winst op.
9 kWh thermisch per dag is mooi meegenomen, maar het is zelfs zonder condensatie een druppel op een gloeiende plaat.

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:56
jj85 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:51:
[...]

Nog geen aansturing als ik de post van @jordy5 lees. Gaat ook alleen goed als je de CiC loskoppelt

[...]
Jazeker en ik verwacht dat je dan ook de aansturing kan overnemen.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12 18:37

EMP

Krulloos!

Ik heb ook voor Quatt gekozen. Wacht nog op het plaatsingsplan, maar hopelijk kan ik dit jaar nog naar all-electic.

Ik ben momenteel de ruimte aan het verbouwen en stroom aan het trekken. Er moet een 16A en 20A groep komen.

Mag alleen de warmptepomp op die groepen, of kan ik één van die twee ook gebruiken als lichtgroep voor de garage (waar de installatie komt)?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• jj85
  • Nu online
EMP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:50:
Ik heb ook voor Quatt gekozen. Wacht nog op het plaatsingsplan, maar hopelijk kan ik dit jaar nog naar all-electic.

Ik ben momenteel de ruimte aan het verbouwen en stroom aan het trekken. Er moet een 16A en 20A groep komen.

Mag alleen de warmptepomp op die groepen, of kan ik één van die twee ook gebruiken als lichtgroep voor de garage (waar de installatie komt)?
Hoeveel vermogen trekken die lampen?

Als je toch nog elektra moet aanleggen, is een alternatief om 3 groepen naar de garage te brengen
1x B16 voor HeatPump 1
1x B16 voor HeatPump 2
1x B16 voor All-E uitbreiding

Dan heb je zeker op die eerste twee nog wel wat ruimte over voor verlichting.

• paQ
netappie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:31:
[...]

Dan had hij gewoon die koeloptie verkocht zoals eerst het plan was. Een software-unlock en verder geen cent in hardware ontwikkeling investeren voor koeling die met radiatoren veel te beperkt is, levert je een behoorlijke omzet en winst op.
9 kWh thermisch per dag is mooi meegenomen, maar het is zelfs zonder condensatie een druppel op een gloeiende plaat.
wut? 8)7
De koelfunctie zit er niet op omdat van meet af aan er al een koel'mogelijkheid' zou komen voor een meerprijs van iets van 1000 euro. (destijds)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAqxIo6MBg_ASrAdw6JgAi7Gj6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mfOIMz6h03iF1WbjjAPWOlz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx_MetINKwTSVgMfC-A50TB71LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuMnLITGAzB4Qkzz05oxsIQI.png?f=fotoalbum_large
Het stond letterlijk zo op de eerste website.
Nou, die komt er in de vorm van een chill.

Ja en 9 kWh, 16 kWh, het gaat toch om het principe! Sjesis zeg.... :O
Thermische energie is thermische energie. Je impliceert met je posts over 'placebo' en 'druppel op gloeiende plaat' alsof het effect nihil zou zijn.

Dat is gewoon trollen.

• EMP

EMP

Krulloos!

jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Hoeveel vermogen trekken die lampen?

Als je toch nog elektra moet aanleggen, is een alternatief om 3 groepen naar de garage te brengen
1x B16 voor HeatPump 1
1x B16 voor HeatPump 2
1x B16 voor All-E uitbreiding

Dan heb je zeker op die eerste twee nog wel wat ruimte over voor verlichting.
Mijn vraag is juist of het mogelijk is om twee ipv drie groepen naar de garage te leggen ;)

My anime addiction.

• jj85
  • Nu online
EMP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Mijn vraag is juist of het mogelijk is om twee ipv drie groepen naar de garage te leggen ;)
De Duo kan (volgens de specs) 20A pakken, dus daar heb je geen ruimte.
Het is onbekend hoeveel de HC + HB totaal kunnen trekken. Er zitten 2 backup heaters in (2x 2kW). En de HC doet zelf ook een onbekend aantal watt (max 1kW?).

Zou zo inschatten dat de All-E max zo'n 3kW pakt, maar als je het zeker wilt weten moet je het Quatt vragen.

• netappie
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

wut? 8)7
De koelfunctie zit er niet op omdat van meet af aan er al een koel'mogelijkheid' zou komen voor een meerprijs van iets van 1000 euro. (destijds)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het stond letterlijk zo op de eerste website.
Nou, die komt er in de vorm van een chill.

Ja en 9 kWh, 16 kWh, het gaat toch om het principe! Sjesis zeg.... :O
Thermische energie is thermische energie. Je impliceert met je posts over 'placebo' en 'druppel op gloeiende plaat' alsof het effect nihil zou zijn.

Dat is gewoon trollen.
Ah, die hardware toevoeging had ik gemist. Mijn fout.

Maar 9 kWh per dag verdeeld over een woning is gewoonweg te weinig en zodra je deels radiatoren hebt zoals de meeste Quatt klanten, stort het koude water direct richting de retour.

Zoals gezegd lijkt het mij een goede optie om dit gewoon te activeren. Ik hoor van mensen met andere merken dat het zeer teleur stelt. Ja, het is meetbaar, maar nee het is nog steeds niet comfortabel als de mussen dood van het dak vallen.

Ik denk ook niet dat het vrijgeven een negatieve invloed zal hebben op de Chill verkoop. Het zal eerder de verkoop van de Hybrid verhogen en daarmee een grotere markt voor de Chill creëren.

• Brent
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Of 1 3-fase groep :)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@EMP Gewoon een 5-polige kabel trekken en dan een onderverdeelkast maken in die garage met 3 groepen daarachter, één op ieder fase, toch? Volgens mij moet een apparaat met 2000W aansluitwaarde op z'n eigen groep (dus mag er niks bij).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:08
EMP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:50:

In principe vallen die 2 in de categorie "zware verbruikers" en moeten ze hun eigen eindgroep hebben.

Het kan zeker, maar volgens de NEN1010 mag het niet.
Je zou dan inderdaad een krachtgroep naar de garage kunnen brengen en 'm daar splitsen in 3 eindgroepen voor de Quatts (denk dat @jj85 dat ook bedoelt?). Dan heb je 1 kabel en "maar" 4 modules ruimte nodig in je meterkast. Dan zou ik meteen een 4e groep toevoegen voor dat beetje verlichting.

Dan zit je volgens de NEN1010 weer met selectiviteit van de beveiliging, dat is in een huisinstallatie tegenwoordig sowieso al een uitdaging.

https://dylight3dprints.etsy.com

• jj85
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:35:
Volgens mij moet een apparaat met 2000W aansluitwaarde op z'n eigen groep (dus mag er niks bij).
Volgens mij is dat oude regelgeving. Nu moet je ervoor zorgen dat het totaal onder de afgezekerde waarde blijft.
(maar pin me er niet op vast ;) )

• paQ
netappie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

Ah, die hardware toevoeging had ik gemist. Mijn fout.

Maar 9 kWh per dag verdeeld over een woning is gewoonweg te weinig en zodra je deels radiatoren hebt zoals de meeste Quatt klanten, stort het koude water direct richting de retour.

Zoals gezegd lijkt het mij een goede optie om dit gewoon te activeren. Ik hoor van mensen met andere merken dat het zeer teleur stelt. Ja, het is meetbaar, maar nee het is nog steeds niet comfortabel als de mussen dood van het dak vallen.
ah... het 'anekdotisch bewijs'

Ik hoor namelijk precies het tegenovergestelde.
En koel al 3 jaar mijn vloer. De airco kan altijd nog aan, maar dat is vaak nieteens meer nodig.

Wellicht een oordeel vellen op basis van je eigen ervaringen ipv aannames.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
Volgens mij is dat oude regelgeving. Nu moet je ervoor zorgen dat het totaal onder de afgezekerde waarde blijft.
(maar pin me er niet op vast ;) )
Oké, dat zou kunnen hoor. Vind ik ook logisch en hier in huis zit het ook wel zo, toen wij de bijkeuken gingen verbouwen. Het is geen probleem als het een vaste installatie betreft en je de aansluitwaardes van de apparaten kent. Als er ook een stopcontactje wordt gemaakt is het echter weer een ander verhaal...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Brent
JanHenk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Oké, dat zou kunnen hoor. Vind ik ook logisch en hier in huis zit het ook wel zo, toen wij de bijkeuken gingen verbouwen. Het is geen probleem als het een vaste installatie betreft en je de aansluitwaardes van de apparaten kent. Als er ook een stopcontactje wordt gemaakt is het echter weer een ander verhaal...
Zelf zou ik een paar peertjes wel meesmokkelen, maar de streep trekken bij stopcontacten. Met een elektrische bbq zit je dan zo over de max (al doe je dat wss wanneer de wp uit staat, maar goed). Ook sommige gereedschappen kunnen natuurlijk ook zo 2000W trekken, en 2x2000W is niet iets dat je per ongeluk wil op 16A. Dan beter een extra 1x16A leggen (want je bent toch bezig, toch?).

• Brent
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Ik hoor dat ook (en hier op Tweakers), en de gloednieuwe woning van mn ouders is het ook echt een heel klein effect (en je zit met die luchtvochtigheid, wat op zich al een hoop kan schelen).

Zou op zich wel interessant zijn om iets van statistiek over te hebben.

• EMP

EMP

Krulloos!

Duidelijk! Het worden drie groepen. Bedankt voor het meedenken!

My anime addiction.

• netappie
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Ik hoor namelijk precies het tegenovergestelde.
En koel al 3 jaar mijn vloer. De airco kan altijd nog aan, maar dat is vaak nieteens meer nodig.

Wellicht een oordeel vellen op basis van je eigen ervaringen ipv aannames.
Als het voor jou werkt is dat prima. Dat je een airco hebt en gebruikt zegt mij genoeg.
Met radiatoren in het systeem zie je hier: YouTube: We Installed Fans On Radiators For COOLING | Experiment Results

• Brent
EMP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:45:
Duidelijk! Het worden drie groepen. Bedankt voor het meedenken!
Vergeet niet dat 1 3-fase groep ook kan (dat is 1 19mm buis, of 1 5-ader xmvt of hoe heten die kabels ook weer), en als je dan een tweede 1-fasekabel legt (desnoods niet aangesloten, of nog mooier, een buis waardoor je later nog kunt trekken wat je wil).

Ben je met 2 buizen/kabels helemaal klaar ipv 3, en ben je flexibeler. (Ik heb de 3-fase zonder onderveerdeelkast gebruikt voor de FE.)

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 21-10-2025 09:49 ]

• paQ
Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Ik hoor dat ook (en hier op Tweakers), en de gloednieuwe woning van mn ouders is het ook echt een heel klein effect (en je zit met die luchtvochtigheid, wat op zich al een hoop kan schelen).

Zou op zich wel interessant zijn om iets van statistiek over te hebben.
Het zal per huis wat verschillen verwacht ik.
Een airco zet je aan en geeft vrijwel onmiddellijk effect.
Bij vloerkoeling is het net zoals vloerverwarming. Het is traag en het is een kwestie van op peil houden ipv "ik ga eens even de boel afkoelen", want zo werkt het inderdaad niet.

In deze regio wordt het in de zomer regelmatig rond de 38 graden. Dan is (en blijft) het binnen 25~26.
Dat voelt haast koud :+ (Zonder airco is dat @netappie want die hangt op kantoor )

Maar net als met verwarmen, vergt het wel een goede afstelling en uiteraard een dauwpuntbewaking.
Mits goed ingeregeld grijpt die eerder in dan dat er condens op de verdeler staat.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:54

Mickel moen

mickelmoen.nl

@netappie en @paQ

Ik probeer jullie discussie wat te begrijpen, maar wat is het punt nu?

Ik kijk even naar mijn eigen situatie. Ik heb een preorder op de Chill voor op onze slaapkamer=zolder.

Dat is ook de enige plek in ons huis waar ik het nut voor ons van de Chill echt zie. Bovendien kan hij daar op een zeer geschikt plekje staan. Bedoeling is dat hij daar overdag draait. Ik schat zo in, dat hij dan ‘‘s nachts niet of als het extreem warm is ook op de laagste stand zijn werk kan doen. Over geluid maak ik mij dus geen zorgen.

In de woonkamer heb ik Heatfan’s onder de radiatoren. Als het warm is, gaan die draaien en zorgen middels de luchtstroom ook voor enige verkoeling. Op stand 6 gaan deze continu draaien, ongezien de watertemperatuur. Ik kan mij zo voorstellen, dat als het water in het afgiftesysteem middels de Quatt, warmte afvoert, dat ook deze radiatoren op deze manier voor enige verkoeling kunnen zorgen. Ik verwacht geen wonderen. Natuurlijk nooit zoals een airco of een Chill, maar toch.

Kortom. Voor een huis met alleen radiatoren en je hebt er een geschikte plek voor, lijkt mij de Chill een mooie aanvulling.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Pagina: 1 ... 294 ... 324 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.