Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik ben niet zozeer negatief over Quatt maar wel realistisch.Gerardwaz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:44:
Er zijn een aantal mensen zeer negatief over Quatt en dat mag, maar wordt langzamerhand wel vervelend en iedere keer hetzelfde. Misschien een apart topic met bijvoorbeeld de Quatt zeikerts.
-Ik heb een hybride warmtepomp die tot nu toe prima werkt, tegen een aantrekkelijke prijs en die al veel gas heeft bespaart. En zolang deze het blijft doen ga ik die in x jaar terugverdienen. Top.
-Maar inmiddels zijn de prijzen al lang niet meer zo concurrerend.
-Ik sta ondertussen wel al 1,5 jaar ingeschreven (pre-order) voor de Chill die nog steeds niet op de markt is. De unit is veel groter dan ik had verwacht en ze leveren niet (alle) kleuren waar ik mij voor had ingeschreven. Deze maakt mogelijk ook meer geluid als een gewone airco.
-Ook de AE-unit komt veel later op de markt als beloofd.
-Tot nu toe is er nog niet veel AI te bekennen. Pomp blijkt ook niet traploos te zijn.
-Ik krijg halverwege de wedstrijd ineens een geheel ander en duurder voorstel voor Quatt care.
-Monitoring is ineens niet meer vanzelfsprekend maar valt onder Quatt care. (Daar vind ik wat van)
-Communicatie is een issue, maar we zien mogelijk wel een verbetering.
-Het aparte telefoonnummer voor cv-monteur is verdwenen.
-Ondanks dat ze marktleider in Nederland zijn is er blijkbaar verlies geleden.
-Quatt heeft naar mijn mening de markt voor een (hybride) wp open gebroken en betaalbaar gemaakt.
-De verplichting tot een hybride warmtepomp bij vervanging van de cv-ketel is niet doorgegaan.
-Quatt kan tot nu toe nog niet passief koelen.
-De subsidieregels volgend jaar worden voor Quatt-duo ongunstiger.
-Ik heb er belang bij dat Quatt voort blijft bestaan.
-Quatt is druk bezig om in te spelen op dynamische tarieven. (Lukt wel voordat de salderingregeling is afgelopen)
-De salderingsregeling werd ineens versneld afgebouwd en niet een tijdspad.
-Inmiddels heeft Quatt ook een wp op propaan op de markt, wat onder koudere omstandigheden gunstig is.
-Quatt informeert klanten niet actief over de geluidseisen.
-Quatt houdt zich ook niet bezig met jouw afgiftesysteem.
-netcognetie is of wordt een probleem wat overstappen op AE toch minder aantrekelijk maakt.
-Vakmensen/ personeel aantrekken blijft moeilijk.
Je hebt dus met een (voormalige) startup te maken, die voor de nodige uitdagingen staat. Die te maken krijgt met wisselend beleid van de overheid en de nodige hoge kosten. Met investeerder die op termijn hun geld met winst terug willen zien. Die niet het eeuwige geduld zullen hebben. Met een marketingafdeling die meer belooft dan de technische afdeling waar kan maken. Het betekent, dat naar mijn mening, Quatt een crusiale fase ingaat, het is erop of er onder.
En mijn mening is inderdaad ook dat Quatt met Quatt Care bezig is extra geld op te halen. Quatt verkoopt een wp met als usp, monitoring op afstand, zelfs AI, waar ik dan later ineens extra geld voor moet betalen. En wat bedoelen ze eigelijk met dat prestatierapport? Dat "flitsende" overzichtje wat ik afgelopen jaar ook al kreeg?
krijg je altijd hulp op afstand van onze experts en ontvang je ieder jaar een persoonlijk prestatierapport om het maximale uit je systeem te halen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Gerardwaz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:44:
Er zijn een aantal mensen zeer negatief over Quatt zijn en dat mag, maar wordt langzamerhand wel vervelend en iedere keer hetzelfde. Misschien een apart topic met bijvoorbeeld de Quatt zeikerts.
"Ik vind het hier niet leuk, dus jullie moeten vertrekken"
:strip_exif()/f/image/jJ7kN7MXIrOg8KtRjKYCf7BG.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wat het waard is.
Ik laat het dus mooi zo.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Met de huidige temperatuur zul je die 17 (afhankelijk van de isolatie en de zoninstraling) ook waarschijnlijk nauwelijks halen.Mickel moen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:38:
We gaan een weekje op vakantie. Nu heb ik in Tado de masterruimtes bij afwezigheid op 17°C staan en de overige ruimtes op 15°C. Nu dacht ik zojuist, laat mij dat eens aan ChatGTP vragen.
[Afbeelding]
Voor wat het waard is.
Ik laat het dus mooi zo.
Ik was afgelopen woensdag tot zaterdag weg, met de thermostaat op 10 graden en het is maar iets onder de 18 gekomen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Het laatste punt snap ik niet. Net of bij meer dan 14 dagen weg vocht geen probleem meer is. Er wordt aangeraden om de temperatuur in huis niet onder de 15-16 graden te laten dalen ivm vocht. Ik weet niet hoe chatGPT aan die wijsheid komt, maar dat laatste punt kan beter weg.Mickel moen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:38:
We gaan een weekje op vakantie. Nu heb ik in Tado de masterruimtes bij afwezigheid op 17°C staan en de overige ruimtes op 15°C. Nu dacht ik zojuist, laat mij dat eens aan ChatGTP vragen.
[Afbeelding]
Voor wat het waard is.
Ik laat het dus mooi zo.
Ik had er ook liever een disclaimer bij gezien, maar om nu te zeggen dat het echt niet kan. Vocht scheelt behoorlijk per huis. Als je een enkelsteenshuis hebt, met een natte kruipruimte zou ik onder de 15 echt niet aanraden. Heb je een 2020 woning waar de vochtgraad eigenlijk nooit boven de 50% uitkomt (bedenk: veel huizen, zelfs soms oudere woningen, zijn vaak eerder te droog dan te vochtig), dan zal een weekje 12 graden minder snel een probleem zijn.s020506 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Het laatste punt snap ik niet. Net of bij meer dan 14 dagen weg vocht geen probleem meer is. Er wordt aangeraden om de temperatuur in huis niet onder de 15-16 graden te laten dalen ivm vocht. Ik weet niet hoe chatGPT aan die wijsheid komt, maar dat laatste punt kan beter weg.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik vermoed dat dat bepalen tegen zal vallen. De huidige luchtvochtigheid omrekenen op basis van temperatuur gaat uit van een gesloten systeem. Dat is een huis natuurlijk verre van. Water uit wasbakken, toilet en badkamer verdampt (minder uiteraard als je langer weg bent), verschillende materialen kunnen vocht opnemen / loslaten, aanwezige mensen brengen ook vocht in de ruimte, en de buitenomstandigheden hebben zeker bij oudere woningen ook veel invloed. Ik denk dat je er zomaar 10% of zelfs meer naast kunt zitten.bite schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:47:
Verschilt ook wel per seizoen, in de winter vaak wat te droge lucht ondanks buiten grijs en vochtig weer ivm opwarmen van de lucht in huis. Maar als je nu de temperatuur en luchtvochtigheid in huis weet kun je zelf of een ai ook wel bepalen wat die zou zijn indien de temperatuur daalt.
Ik heb met mijn recente COP data in Home Assistant een 3D-scatter plot gemaakt van de COP vs de Tlift en de Tbuiten op de z-as en dan zie ik dat jouw puntenwolk in 2D in 3D een langzame wokkel wordt.SBL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:26:
Is mijn Quatt v1.0 nog efficiënter geworden? Blauw = stookseizoen 1, roze = seizoen 2, groen = nu.
Zou me eerlijk gezegd verbazen, omdat ik het gevoel heb dat focus meer ligt op nieuwe producten dan op optimaliseren van de oude.
[Afbeelding]
@SBL Als je deze 3D-puntenwolk op je scherm beweegt zie je het beter dan als het stil staat.
Kun jij in Excel ook een 3D-puntenwolk maken met de buitentemperatuur op de z-as?
[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 15-10-2025 23:32 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Met Tado kun je op afstand temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimtes waar Tado actief is, volgen. Dus tijdens de vakantie desgewenst het afwezigheidsschema bijstellen kan altijd. Bijvoorbeeld omdat je het te vochtig vind worden in huis.onlinaius schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:32:
[...]
Ik vermoed dat dat bepalen tegen zal vallen. De huidige luchtvochtigheid omrekenen op basis van temperatuur gaat uit van een gesloten systeem. Dat is een huis natuurlijk verre van. Water uit wasbakken, toilet en badkamer verdampt (minder uiteraard als je langer weg bent), verschillende materialen kunnen vocht opnemen / loslaten, aanwezige mensen brengen ook vocht in de ruimte, en de buitenomstandigheden hebben zeker bij oudere woningen ook veel invloed. Ik denk dat je er zomaar 10% of zelfs meer naast kunt zitten.
Thermostaat staat hier op 19,5 voor de nacht en 20,5 in de middag/avond. De zolder isolatie lijkt hier te werken aangezien de Quatt pas 3,3kWh gebruikt heeft deze maand. Ding heeft maar 2x even gedraaid aan het begin van de maand. Dus echt koud is het ook nog niet geweest.onlinaius schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:47:
[...]
Met de huidige temperatuur zul je die 17 (afhankelijk van de isolatie en de zoninstraling) ook waarschijnlijk nauwelijks halen.
Ik was afgelopen woensdag tot zaterdag weg, met de thermostaat op 10 graden en het is maar iets onder de 18 gekomen.
Koud genoeg om hier deze maand al 60kWh te verstokencharrel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
Dus echt koud is het ook nog niet geweest.
Inderdaad, voor 240 per jaar kun je aardig wat voorrijkosten en manuren betalen mocht het een keer zo ver komen dat er iets gebeurd met je Quatt. (hoewel ik nog nergens kan vinden wat die voorrijkosten en manuren precies kosten bij Quatt).Dersan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:24:
[...]
Als je de voorwaarden bekijkt betaal je nog steeds materiaalkosten, alleen geen voorrijkosten en materiaalkosten. Tevens is normale slijtage uitgesloten van Quatt care, wat normale slijtage ook zou mogen zijn.
Wel veel geld dan voor weinig? Nog even afgezien van het wettelijke garantie / non conformiteit verhaal.
https://cdn.prod.website-...20Quatt%20Care%20V2.0.pdf
Mag nog elk jaar geïndexeerd worden ook.
En los daarvan mag je inderdaad verwachten dat je warmtepomp het ook na de eerste 2 jaar nog 'n hele lange tijd probleemloos blijft doen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Ik zit op 27,8 kWh met COP 7,7 (Quatt app).jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Koud genoeg om hier deze maand al 60kWh te verstoken
Mijn automatisering nog wat bijgeschaafd die de setpoint van de thermostaat verhoogd met (huidige kamertemp +) 0,3 op basis van teruglevering van zonne-energie. Werkt tot nu toe best goed en maakt ook lange runs (na wat aanpassingen, met name het verlengen van de periode van moving average).
Tot nu toe best tevreden over dit stukje.
Ik zit nog na te denken over een dagverhoging (of nachtverlaging, in feite hetzelfde) sowieso, ongeacht de zon. Maar dan wel op basis van een bepaalde delta in (verwachte) buitentemperatuur. Immers heeft dat weinig toegevoegde waarde als de buitentemperatuur niet significant anders is.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
[ Voor 98% gewijzigd door TeslaNerd op 16-10-2025 11:09 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja, goed punt om de nachtverlaging obv een bepaalde delta te doen. Laatst was het hier in de nacht opeens warmer dan overdagJanHenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Ik zit op 27,8 kWh met COP 7,7 (Quatt app).
Mijn automatisering nog wat bijgeschaafd die de setpoint van de thermostaat verhoogd met (huidige kamertemp +) 0,3 op basis van teruglevering van zonne-energie. Werkt tot nu toe best goed en maakt ook lange runs (na wat aanpassingen, met name het verlengen van de periode van moving average).
Tot nu toe best tevreden over dit stukje.
Ik zit nog na te denken over een dagverhoging (of nachtverlaging, in feite hetzelfde) sowieso, ongeacht de zon. Maar dan wel op basis van een bepaalde delta in (verwachte) buitentemperatuur. Immers heeft dat weinig toegevoegde waarde als de buitentemperatuur niet significant anders is.
Haha, ja, dat is wel wat typisch zeeklimaat. Als de wind ineens draait en vanaf zee komt kan het opeens warmer worden dan het overdag was. Soms hebben we dagen die in 24 uur misschien maar 2 à 3 graden verschil kennen. Dat vind ik niet per se de moeite waard.TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:15:
[...]
Ja, goed punt om de nachtverlaging obv een bepaalde delta te doen. Laatst was het hier in de nacht opeens warmer dan overdag
Ik zie nu echter voor morgen bijvoorbeeld 13 graden overdag en 5 graden in de nacht naar zaterdag. Dan is het wel de moeite waard om overdag wat te bufferen in plaats van af te wachten met verwarmen tot het buiten echt rond die 5 graden is.
Maar het moet ook weer niet te complex worden
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
All-Electric optie om nachtelijke legionella-maatregelen te vermijden
All-Electric slim opladen van HeatBattery met dynamische prijsstelling
Bereid ondersteuning voor de All-Electric-optie voor, zodat ’s nachts opladen wordt vermeden
Ondersteuning voor Chill
Bugfixes
Verhoog de minimale uitlaattemperatuur van All-Electric tot 19 °C om het risico op condensatie te minimaliseren
Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
[ Voor 8% gewijzigd door Trackerfire op 16-10-2025 11:57 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
En hier zojuist de push naar 3.11.2. Veel nieuwe info in de JSON.clubeddie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:32:
Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.12.0-beta.1 automatisch.
Wat is er nieuw?
Verbeteringen
All-Electric optie om nachtelijke legionella-maatregelen te vermijden
All-Electric slim opladen van HeatBattery met dynamische prijsstelling
Bereid ondersteuning voor de All-Electric-optie voor, zodat ’s nachts opladen wordt vermeden
Ondersteuning voor Chill
Bugfixes
Verhoog de minimale uitlaattemperatuur van All-Electric tot 19 °C om het risico op condensatie te minimaliseren
Engineer aan het woord
In deze update blijven we de ondersteuning voor Chill verbeteren en hebben we enkele kleine problemen opgelost. Je systeem zou zich zoals gewoonlijk moeten blijven gedragen.
Gen benieuwd of de AE users hier nu significante verschillen mee gaan ervaren.
Ben benieuwd wat er nog meer bij is gekomen danjj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:19:
[...]
En hier zojuist de push naar 3.11.2. Veel nieuwe info in de JSON.
Gen benieuwd of de AE users hier nu significante verschillen mee gaan ervaren.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Zag er nu iig meer uitleg in staanOmeJoyo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:24:
[...]
Ben benieuwd wat er nog meer bij is gekomen danBij de vorige update al veel extra info over de AE gekregen. Eindelijk temperaturen en in welke status de HC staat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| All-electric (All-E) properties These properties apply to All-Electric systems. hb: showerMinutes: Shower minutes stored in HeatBattery topTemperature: HeatCharger water temperature at the top of the HeatBattery (in degrees Celsius) middleTemperature: HeatCharger water temperature at the middle of the HeatBattery (in degrees Celsius) bottomTemperature: HeatCharger water temperature at the bottom of the HeatBattery (in degrees Celsius) hc: chHeatExchangerInletTemperature: HeatCharger water temperature going into the CH heat exchanger, coming in from the ODU (in degrees Celsius) heatingSystemPressure: HeatCharger water pressure in the heating system (in BarA) distributionSystemSupplyTemperature: HeatCharger central heating distribution system supply water temperature qcAllE: isAntilegionellaActive: Is anti legionella mode active allESupervisoryControlMode: Supervisory control mode of the all-electric controller. Description allESupervisoryControlMode Idle 0 Pre/post pumping 1 Charge - normal 2 Charge - boost 3 Charge - backup 4 Charge - normal backup 5 Charge - CH backup 6 CH backup 7 Discharge 8 Discharge - CH backup 9 Sticky pump protection 10 Pre/post pump to charging 11 Pre/post pump to discharging 12 |
Nee, ik kan geen 3D spreidingsdiagrammen maken/vinden in mijn huidige Excel (Microsoft 365 MSO Versie 2507). (wel staafbalken en zo)TeslaNerd schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:27:
[...]
Ik heb met mijn recente COP data in Home Assistant een 3D-scatter plot gemaakt van de COP vs de Tlift en de Tbuiten op de z-as en dan zie ik dat jouw puntenwolk in 2D in 3D een langzame wokkel wordt.
@SBL Als je deze 3D-puntenwolk op je scherm beweegt zie je het beter dan als het stil staat.
Kun jij in Excel ook een 3D-puntenwolk maken met de buitentemperatuur op de z-as?
[Afbeelding]
Maar wat concludeer je dan uit jouw of mijn wokkel?
(ik kan jouw wokkel niet bewegen en zie dus ook niet waar hij zweeft. het lijkt net alsof het buiten nog niet kouder is geweest dan 13 graden bij jou)
edit2: Wellicht kun je het hier zien? Geen correlatie en zelfs nauwelijks bodemplaateffect zichtbaar
:strip_exif()/f/image/soJcXPTQqd0GnakQijFZNIKS.png?f=user_large)
edit1: De buitentemperatuurmeting is misschien wel het onbetrouwbaarst. Heb wel eens gecheckt dat hij niet veel afwijkt van KNMIweerstation in de buurt, maar kan bepaalde uren denk ik wel vertekenen door zon. Achterkant Quatt staat bij mij naar het westen, op ~80cm van muur, dus niet veel uren directe zonnestralen op thermometer; zou mee moeten vallen.
[ Voor 22% gewijzigd door SBL op 16-10-2025 14:22 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Aparte grafiekMickel moen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:50:
Het belangrijkste; De Quatt doet het bij mij waar ie voor gemaakt is.
Mij hoor je niet klagen. Wel is het glas altijd half vol. [Afbeelding]
Spannond!
PS: eens met je standpunt. Als het doet waar het voor gemaakt is, is de rest geneuzel in de marge. Ai gaat je echt geen COP van 50 brengen of 100-en euros besparen. En of het bedrijf over 10 jaar nog bestaat? Weet je zeker dat je er dan zelf nog bent?
[ Voor 14% gewijzigd door Rmaxx op 16-10-2025 14:32 ]
in principe zou de hoeveelheid toegevoegde warmte in kWh moeten kloppen.Trackerfire schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:56:
@Quatt Support wat ik graag zou willen weten, of het mogelijk wordt om de verwarmingsbron van Cv naar elektrische CV om te kunnen zetten in de app en daarmee wat betrouwbaardere data te verkrijgen in de app. Helaas ging onze CV kapot voordat de AE optie er was en hebben dus onze eigen AE oplossing neergezet middels een WPB en Elektrische CV. De app blijft echter gewoon gasverbruik registreren, terwijl we geen gasketel meer hebben maar een elektrische.
Maar zou wel mooi zijn als die rokende schoorsteen in de app weg kan in geval van e-CV.
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Snap je punt, maar de devs hebben toch wel dingen met hogere prioToby-Wan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:19:
[...]
in principe zou de hoeveelheid toegevoegde warmte in kWh moeten kloppen.
Maar zou wel mooi zijn als die rokende schoorsteen in de app weg kan in geval van e-CV.
@Mickel moen heeft op 14okt veel korte runs, dat kun je zien omdat er nooit een uurbalk is die 2 kWh haalt en er zijn veel uren waar geen watertemperatuur te zien is. Dan was Quatt dus uit op het hele uur.Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Aparte grafiek. ik zie een verbuik van 1,68 kWh, ik zit zelf die dag op 8,23 (24h op 19,5-20). COP van 6,1. Heb jij iets speciaals gedaan om 7,1 te halen of gewoon goed geisoleerd huis? Ben gewoon wat aan het rondkijken /vergelijken en benieuwd naar de COP die ik ga halen in de wintermaanden, zeker januari
![]()
Spannond!
Veel korte runs is een keuze en comfortabel. Runs worden vanzelf langer als het kouder wordt.
Mijn runs waren een stuk langer en de afwijkingen groter = minder comfortabel maar wel zuiniger.
Hoge COP haal je door lage benodigde watertemperatuur (dat lukt bij groot afgiftesysteem).
Mickel moen had (zichtbaar) 32graden, ik had water van 35graden nodig op 14okt. Bij jou nog hoger bij COP 6,1? Dat betekent niet veel goeds voor COP van januari. Zorg dan dat je meer afgifte krijgt. (radiatoren openzetten, radiatorventilatoren, T33 ipv enkele plaat, Jaga's, vloerverwarming)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Nee temp was onder de 30. Maar veel volume.SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
@Mickel moen heeft op 14okt veel korte runs, dat kun je zien omdat er nooit een uurbalk is die 2 kWh haalt en er zijn veel uren waar geen watertemperatuur te zien is. Dan was Quatt dus uit op het hele uur.
Veel korte runs is een keuze en comfortabel. Runs worden vanzelf langer als het kouder wordt.
Mijn runs waren een stuk langer en de afwijkingen groter = minder comfortabel maar wel zuiniger.
Hoge COP haal je door lage benodigde watertemperatuur (dat lukt bij groot afgiftesysteem).
Mickel moen had (zichtbaar) 32graden, ik had water van 35graden nodig op 14okt. Bij jou nog hoger bij COP 6,1? Dat betekent niet veel goeds voor COP van januari. Zorg dan dat je meer afgifte krijgt. (radiatoren openzetten, radiatorventilatoren, T33 ipv enkele plaat, Jaga's, vloerverwarming)
Dat, en ik vraag me af of Quatt intussen de 'negatieve' energie bij elke start wel meerekent.SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
@Mickel moen heeft op 14okt veel korte runs, dat kun je zien omdat er nooit een uurbalk is die 2 kWh haalt en er zijn veel uren waar geen watertemperatuur te zien is. Dan was Quatt dus uit op het hele uur.
Het is haast tegenstrijdig dat veel (20-30?) korte runs efficiënter zijn dan enkele langere runs.
M.a.w. als de 'negatieve spikes' bij elke start niet worden meegewogen (zoals dat voorheen iig het geval was) en je ze wegfiltert uit de resultaten, dan blijft alleen het positieve over, en maak je op papier een zeer gunstig COP. Dan wordt het resultaat alleen maar positiever naar gelang het aantal starts toeneemt.
Volgens mij hielden @jj85 of @TeslaNerd dat toch bij?
edit:
Overigens slaat Vaillant, tot mijn grote ergernis, naar de andere kant door in hun app.
Die stellen: Nou, fan en waterpomp komen niet ten gunste van de warmteopbrengst, dus dat verbruik halen we van het thermische vermogen af, maar laten we wel in het opgenomen vermogen zitten.
Waardoor het COP dus juist slechter uitpakt
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 16-10-2025 15:57 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
zeer aannemelijk resultaatRmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Nee temp was onder de 30. Maar veel volume. [Afbeelding]
En als je het zeker wil weten: extern meten!
Dat is echt de enige manier. Ook sensoren hebben hier en daar een paar procent afwijking.
Zo is er ook een tweaker met sCOP 17 oid.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 16-10-2025 15:58 ]
Dat is een prima watertemperatuur. Komt vast goed met de COP in januari.Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Nee temp was onder de 30. Maar veel volume. [Afbeelding]
@paQ Mijn dagCOP met minder runs was hoger met 8,5 ondanks schijnbaar hogere watertemperatuur. Dus je gevoel dat minder runs zuiniger is klopt wel.
De 6,1 vind ik wat laag lijken. Als ik @Rmaxx COP van 6,1 * Tlift (28-13) = 91,5. Dat is toch wel laag tov mijn datapunten (zie grafiek die ik 13:35u postte), niet extreem maar aan de onderkant van normaal. Wellicht zijn onze temp.sensors in de Quatt wat verschillend gecalibreerd. (die van mij zijn in elk geval gelijk, bij jou ook?)
Ik heb bijna een jaar extern gemeten.SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:57:
[...]
Dat is een prima watertemperatuur. Komt vast goed met de COP in januari.
@paQ Mijn dagCOP was hoger met 8,5 ondanks schijnbaar hogere watertemperatuur. Dus je gevoel klopt wel.
De 6,1 vind ik wat laag lijken. Als ik @Rmaxx COP van 6,1 * Tlift (28-13) = 91,5. Dat is toch wel laag tov mijn datapunten (zie grafiek die ik 13:35u postte), niet extreem maar aan de onderkant van normaal. Wellicht zijn onze temp.sensors in de Quatt wat verschillend gecalibreerd. (die van mij zijn in elk geval gelijk, bij jou ook?)
Maar
Kan niet anders concluderen dat de meetwaarden van de interne sensoren wel juist zijn.
Maar nu bijv twee korte runs gehad vandaag.
Mijn meting, zowel op basis van de externe als interne sensoren: 6.2
Vaillant app: 5.1
Dat verschil wordt kleiner naar gelang de runs langer worden, net zoals die 6.2 wellicht nog wat door stijgt, want dan gaat de methode van Vaillant zelf steeds minder zwaar wegen.
Hoewel het strikt thermisch wellicht klopt, vind ik het een onzin-benadering eerlijk gezegd. De waterpomp en fan zijn gewoon deel van mijn warmte-opwekker. Waarom je die verbruiken dan uit de thermische opbrengsten sloopt is me een raadsel.
Zij noemen dat "hulpenergie"
Geen idee wat je precies zegt 🤣.. ben maar simpele consument. Maar goed is goed. Met mijn huis(volume/isolatie/geen vvw) ben ik snel tevreden...SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:57:
[...]
Dat is een prima watertemperatuur. Komt vast goed met de COP in januari.
@paQ Mijn dagCOP was hoger met 8,5 ondanks schijnbaar hogere watertemperatuur. Dus je gevoel klopt wel.
Maar
Aangezien je het over Tado hebt, heb je dit schema in Tado gebouwd of in bijvoorbeeld HA? Zit er nog een logica is, of gewoon dagelijks in stapjes omhoog?Mickel moen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:50:
Ik ben het wel met @Gerardwaz eens. Ik word ook wel moe van dat negatieve gedoe. Verkoop dat ding en ga met de lokale installateur in zee.
Het is ook een kwestie van half volle en half lege glazen. Het is als met alles, soms valt het mee, soms tegen, maar het is maar dood spul. Inmiddels is de circulatiepomp vervangen door een Willo. Heb ik twee parkertjes in het frontje gedraaid tegen het kromtrekken. Voor een eenmalig bedrag Care genomen……. En uitermate tevreden. Veel geleerd over verwarmen van mijn huis, meer comfort en sublieme samenwerking met Tado. In maart, zat ik na 1 jaar op een terugverdientijd van 4,5 jaar. Ik vermoed dat het nog korter wordt.
Het belangrijkste; De Quatt doet het bij mij waar ie voor gemaakt is.
Mij hoor je niet klagen. Wel is het glas altijd half vol. [Afbeelding]
Dus jij hebt een COP van 6,2.paQ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:02:
[...]
Ik heb bijna een jaar extern gemeten.
Kan niet anders concluderen dat de meetwaarden van de interne sensoren wel juist zijn.
Maar nu bijv twee korte runs gehad vandaag.
Mijn meting, zowel op basis van de externe als interne sensoren: 6.2
Vaillant app: 5.1
Dat verschil wordt kleiner naar gelang de runs langer worden, net zoals die 6.2 wellicht nog wat door stijgt, want dan gaat de methode van Vaillant zelf steeds minder zwaar wegen.
Hoewel het strikt thermisch wellicht klopt, vind ik het een onzin-benadering eerlijk gezegd. De waterpomp en fan zijn gewoon deel van mijn warmte-opwekker. Waarom je die verbruiken dan uit de thermische opbrengsten sloopt is me een raadsel.
Zij noemen dat "hulpenergie"
Met een andere warmtepomp. Op een andere dag. En met een andere watertemperatuur.
Wat was je Ta gemiddeld? en buitentemperatuur? Dan kunnen we beginnen met vergelijken.
De waardes in de Quatt app zijn afhankelijk van meters in je Quatt.Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Geen idee wat je precies zegt 🤣.. ben maar simpele consument.
Met name temperatureWaterIn en temperatureWaterOut in dit geval, te zien in JSON, als je dat wilt.
Als daar een afwijking in zit, te hoog bij mij of te laag bij jou, dan lijkt er verschil te zijn zonder dat er verschil is.
Dat maakt vergelijken lastig.
Mooi zo. Zonder vloerverwarming je huis verwarmen met (veel) water van 28 graden is mooi.Maar goed is goed. Met mijn huis(volume/isolatie/geen vvw) ben ik snel tevreden...
Welke negatieve energie bij start?paQ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Dat, en ik vraag me af of Quatt intussen de 'negatieve' energie bij elke start wel meerekent.
Het is haast tegenstrijdig dat veel (20-30?) korte runs efficiënter zijn dan enkele langere runs.
M.a.w. als de 'negatieve spikes' bij elke start niet worden meegewogen (zoals dat voorheen iig het geval was) en je ze wegfiltert uit de resultaten, dan blijft alleen het positieve over, en maak je op papier een zeer gunstig COP. Dan wordt het resultaat alleen maar positiever naar gelang het aantal starts toeneemt.
Quatt gaat alvorens start eerst een minuutje rondpompen, alle (negatieve) vermogens die daarbij komen kijken wordt niks mee gedaan (=0).
Probleem zat hem ook in het defrosten. Dan werden de negatieve vermogens ook op 0 gesteld (na update 2.20). Hierdoor werd per defrost ongeveer 0,2kWh aan energieverlies uit het zicht gehouden.
In een latere CiC update is dit deels teruggedraaid, een deel van het negatieve vermogen werd weer getoond (en meegenomen in de energieberekeningen). Een ander deel werd nog steeds actief op 0 gezet...
Ben er mee gestopt om het 'bij te houden'
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 16-10-2025 16:19 ]
Leuke anekdote van Vaillant. En dat argument om het van het thermisch vermogen af te halen dat slaat natuurlijk ook nergens oppaQ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Dat, en ik vraag me af of Quatt intussen de 'negatieve' energie bij elke start wel meerekent.
edit:
Overigens slaat Vaillant, tot mijn grote ergernis, naar de andere kant door in hun app.
Die stellen: Nou, fan en waterpomp komen niet ten gunste van de warmteopbrengst, dus dat verbruik halen we van het thermische vermogen af, maar laten we wel in het opgenomen vermogen zitten.
Waardoor het COP dus juist slechter uitpakt(minder thermische opbrengst delen door totale verbruik)
Ja enige vraag ia of zon groot systeem niet erg veel gaat vragen van de quatts als het water warmer moet in de winter.. maar we gaan het meemaken, blijft toch moelijk te voorspellen. Zal iig in dec en jan ook eens het verbruik delen. Zullen de meesten hier hun verbruik ineens een stukje voordeliger zienSBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:13:
[...]
De waardes in de Quatt app zijn afhankelijk van meters in je Quatt.
Met name temperatureWaterIn en temperatureWaterOut in dit geval, te zien in JSON, als je dat wilt.
Als daar een afwijking in zit, te hoog bij mij of te laag bij jou, dan lijkt er verschil te zijn zonder dat er verschil is.
Dat maakt vergelijken lastig.
[...]
Mooi zo. Zonder vloerverwarming je huis verwarmen met (veel) water van 28 graden is mooi.
Het vergelijken heeft weinig nut m.i.SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
Dus jij hebt een COP van 6,2.
Met een andere warmtepomp. Op een andere dag. En met een andere watertemperatuur.
Wat was je Ta gemiddeld? en buitentemperatuur? Dan kunnen we beginnen met vergelijken.
Compleet andere situatie / opbouw, diameter afgifte enz.
Het gaat mij er om dat je met de juiste meetmethode bij je eigen systeem kunt zien waar je het efficiënter kunt maken of niet. Optimaliseren als iemand daar zin in heeft.
Ik kan niks met COP waardes van boven de 10 die hier af en toe eens voorbij komen, of telkens momentopnames. Die schieten bij mij ook overal tussen de 5.4 en 8.2 vandaag.
Het is alle thermische energie / alle opgenomen energie.jj85 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:13:
[...]
Welke negatieve energie bij start?
Quatt gaat alvorens start eerst een minuutje rondpompen, alle (negatieve) vermogens die daarbij komen kijken wordt niks mee gedaan (=0).
Probleem zat hem ook in het defrosten. Dan werden de negatieve vermogens ook op 0 gesteld (na update 2.20). Hierdoor werd per defrost ongeveer 0,2kWh aan energieverlies uit het zicht gehouden.![]()
In een latere CiC update is dit deels teruggedraaid, een deel van het negatieve vermogen werd weer getoond (en meegenomen in de energieberekeningen). Een ander deel werd nog steeds actief op 0 gezet...
Ben er mee gestopt om het 'bij te houden'
En de wijze waarop de thermische energie wordt gemeten is waar het om draait.
Dat is m.i. niet door negatieve 'opbrengst' weg te laten, en ook niet door (Vaillant) 'hulpenergie' uit de som te halen.
/f/image/NEbToelUBz6tDtjFtzMIoqGR.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je de impact van een start waarbij de opbrengst eerst negatief is.
Dat gebeurt in elk systeem, onmiddellijk gevolgd door een piek.
En hoe meer opgenomen vermogen (en thermisch vermogen) hoe zwaarder ze wegen voor de COP.
Als de warmtepomp na 15 min weer wordt uitgeschakeld, en je 2 uur niets doet, dan neemt de COP vanzelf af. Standby, misschien een waterpomp die (na)draait, een tray heater, noem het maar op. Die moet je dus later bij een volgende run ook weer goedmaken.
Door alles onder 0 weg te laten gaat dat vrij goed
Ook is er al 9.5 uur aan standby energie voordat de wp aan ging, en wellicht een keer een cyclus van de waterpomp geweest. m.a.w.: de dag COP berekening begint al met een achterstand die moet worden ingehaald, en dan krijgt ie ook nog even 2kW negatief vermogen voor zijn kiezen
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 16-10-2025 16:44 ]
Ja kan er ook met mijn pet niet bij.TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
Leuke anekdote van Vaillant. En dat argument om het van het thermisch vermogen af te halen dat slaat natuurlijk ook nergens op
Het is 'een' visie van een techneut die het compleet uitkleedt ofzo, en dan aan de appmaker doorgeeft: dit zou er (vind ik) moeten staan.
Net zo raar natuurlijk als negatieve energie uit de som laten
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 16-10-2025 16:31 ]
50 kWh op 14okt heb je verbruikt, bij kamertemperatuur tot 20graden.Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Ja enige vraag ia of zon groot systeem niet erg veel gaat vragen van de quatts als het water warmer moet in de winter.. maar we gaan het meemaken, blijft toch moelijk te voorspellen. Zal iig in dec en jan ook eens het verbruik delen. Zullen de meesten hier hun verbruik ineens een stukje voordeliger zien
Dat wordt inderdaad een fors jaarvolume. Een enkele Quatt gaat dat niet alleen redden. Een oude in elk geval niet, of heb je een versie 2? Of een dubbele?
Bij een enkele is het in de winter belangrijk om de Quatt met CV-ketel goed te laten samenwerken. Daarvoor moet de CVketel zachtjes, zodat Quatt het meeste werk kan doen. Vermogen ketel omlaag, maximum keteltemperatuur op 55 graden. Je hebt nog even tijd om handleidingen uit te pluizen (of om te vragen of iemand hier dezelfde ketel heeft).
Duo v2 idd.. ketel zal wel alleen aangaan als de quatts zoveel gaan verbruiken dat gas goedkoper is 😅SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:36:
[...]
50 kWh op 14okt heb je verbruikt, bij kamertemperatuur tot 20graden.
Dat wordt inderdaad een fors jaarvolume. Een enkele Quatt gaat dat niet alleen redden. Een oude in elk geval niet, of heb je een versie 2? Of een dubbele?
Bij een enkele is het in de winter belangrijk om de Quatt met CV-ketel goed te laten samenwerken. Daarvoor moet de CVketel zachtjes, zodat Quatt het meeste werk kan doen. Vermogen ketel omlaag, maximum keteltemperatuur op 55 graden. Je hebt nog even tijd om handleidingen uit te pluizen (of om te vragen of iemand hier dezelfde ketel heeft).
Aangezien een COP erg situatie/huis gebonden is, is het lastig hier in het algemeen iets over te zeggen. Voornaamste factor is de buitentemperatuur. Ons huis is redelijk geïsoleerd. Zie onderschrift. Energielabel is vrij recent. Na de komst van de Quatt en alle isolerende maatregelen. Vanaf september laat ik de voorkamer in de nacht en de vroege ochtend meedoen met het schema van de masterruimtes achterkamer en woonkeuken. Mijn indruk is wel dat dat gunstig is voor de COP. Dat bevestigt ook, wat hier meer gedeeld wordt, dat hoe meer er meedoet in het afgiftesysteem hoe hoger de COP. Een hogere COP is echter geen garantie voor minder energieverbruik. Er zal ergens een optimale balans zijn. Mijn reden om de voorkamer meer mee te laten doen, is meer focus op verwarmen binnen de schil en de invloed op het temperatuurverloop op de aangrenzende en-suite achterkamer, tevens masterruimte.Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Aparte grafiek. ik zie een verbuik van 1,68 kWh, ik zit zelf die dag op 8,23 (24h op 19,5-20). COP van 6,1. Heb jij iets speciaals gedaan om 7,1 te halen of gewoon goed geisoleerd huis? Ben gewoon wat aan het rondkijken /vergelijken en benieuwd naar de COP die ik ga halen in de wintermaanden, zeker januari
![]()
Spannond!
PS: eens met je standpunt. Als het doet waar het voor gemaakt is, is de rest geneuzel in de marge. Ai gaat je echt geen COP van 50 brengen of 100-en euros besparen. En of het bedrijf over 10 jaar nog bestaat? Weet je zeker dat je er dan zelf nog bent?
Het schema is het resultaat van de twee masterruimtes woonkeuken en woonkamer. Waarbij het energieverlies van de eerste beduidend groter is dan van de woonkamer. In de ochtend is het hier zeker een graad warmer. Pas later op de dag zo tegen de avond neemt de woonkamer de warmtevraag over.
Energielabel zegt ook niet allea, ik ga van e naar c door de quatt.. tja..Mickel moen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:39:
[...]
Aangezien een COP erg situatie/huis gebonden is, is het lastig hier in het algemeen iets over te zeggen. Voornaamste factor is de buitentemperatuur. Ons huis is redelijk geïsoleerd. Zie onderschrift. Energielabel is vrij recent. Na de komst van de Quatt en alle isolerende maatregelen. Vanaf september laat ik de voorkamer in de nacht en de vroege ochtend meedoen met het schema van de masterruimtes achterkamer en woonkeuken. Mijn indruk is wel dat dat gunstig is voor de COP. Dat bevestigt ook, wat hier meer gedeeld wordt, dat hoe meer er meedoet in het afgiftesysteem hoe hoger de COP. Een hogere COP is echter geen garantie voor minder energieverbruik. Er zal ergens een optimale balans zijn. Mijn reden om de voorkamer meer mee te laten doen, is meer focus op verwarmen binnen de schil en de invloed op het temperatuurverloop op de aangrenzende en-suite achterkamer, tevens masterruimte.
Het schema is het resultaat van de twee masterruimtes woonkeuken en woonkamer. Waarbij het energieverlies van de eerste beduidend groter is dan van de woonkamer. In de ochtend is het hier zeker een graad warmer. Pas later op de dag zo tegen de avond neemt de woonkamer de warmtevraag over.
Schema is in Tado gebouwd. Gewoon 0,1°C verhoging per 40 minuten. Gemiddeld kom ik hiermee op een temperatuur van 20,5°C. ‘s Ochtends zijn we meer actief en willen we het graag wat koeler. In de avond, zo bij de tv mag het wel lekker warm en knus. Met een lagere nachttemperatuur is het verschil met de buitentemperatuur kleiner, dus hogere COP. Bovendien is het klimmen van het schema dermate traag, dat de CIC dit nooit zal interpreteren als een plotselinge warmtevraag. De geproduceerde warmte volgt de vraag dan ook zeer precies.UnitedJunk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Aangezien je het over Tado hebt, heb je dit schema in Tado gebouwd of in bijvoorbeeld HA? Zit er nog een logica is, of gewoon dagelijks in stapjes omhoog?
Hierbij mijn overzicht runs. Bij deze redelijk hoge temperaturen zijn het aantal runs inderdaad hoger dan mijn streven van max 12. Gemiddeld nu zo’n 16. Maar ik weet, dat zodra de buitentemperatuur lager wordt het aantal runs beduidend minder wordt.SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
En ja prioriteit ligt bij mij bij comfort. Met een COP voor de maand oktober tot nu van 7,2, hoor je mij daarover ook niet klagen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 16-10-2025 17:04 ]
Die negatieve COP bij opstart, waar komt die vandaan? Kun je dat uitleggen?paQ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:29:
Het is alle thermische energie / alle opgenomen energie.
En de wijze waarop de thermische energie wordt gemeten is waar het om draait.
Dat is m.i. niet door negatieve 'opbrengst' weg te laten, en ook niet door (Vaillant) 'hulpenergie' uit de som te halen.
[Afbeelding]
Hier zie je de impact van een start waarbij de opbrengst eerst negatief is.
Dat gebeurt in elk systeem, onmiddellijk gevolgd door een piek.
En hoe meer opgenomen vermogen (en thermisch vermogen) hoe zwaarder ze wegen voor de COP.
Als de warmtepomp na 15 min weer wordt uitgeschakeld, en je 2 uur niets doet, dan neemt de COP vanzelf af. Standby, misschien een waterpomp die (na)draait, een tray heater, noem het maar op. Die moet je dus later bij een volgende run ook weer goedmaken.
Door alles onder 0 weg te laten gaat dat vrij goedMet name als de vermogens op die 'negatieve pieken' hoog (en laag) zijn, want die wegen zwaar.
Ok is er al 9.5 uur aan standby energie voordat de wp aan ging, en wellicht een keer een cyclus van de waterpomp geweest. m.a.w.: de dag COP berekening begint al met een achterstand die moet worden ingehaald, en dan krijgt ie ook nog even 2kW negatief vermogen voor zijn kiezen
Je hebt eerst wat elektrisch energieverbruik, voordat warmte wordt geleverd, maar warmte 0 / elektrisch -100 = 0, niet negatief.
De stroom van de hele dag en ook de stroom bij opstarten voordat er warmte wordt geleverd, wordt door Quatt wel meegenomen in de uurCOP/dagCOP/maandCOP/jaarCOP. En door mij ook als ik mijn gegevens aan Tomexergie doorgeef. Mijn maandCOP van juni is door veel standby relatief slecht. In juli en aug is hij 0.
Mijn excelgrafieken met COPs zijn momentopnamen uit JSON, daar kan ik geen stroom van eerder op de dag in verrekenen. Mijn COPvergelijking, dat ik 6,1 wel laag vind tov mijn Excel, dan zou ik de 12 standby-uren * 5W = 0,060kWh standby elektriciteit kunnen verrekenen voor een eerlijker vergelijking, maar dat laat ik achterwege.
Als de waterpomp start aan de pre-run, pomp je afgekoeld water van buiten het huis in.SBL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:59:
[...]
Die negatieve COP bij opstart, waar komt die vandaan? Kun je dat uitleggen?
Je hebt eerst wat elektrisch energieverbruik, voordat warmte wordt geleverd, maar warmte 0 / elektrisch -100 = 0, niet negatief.
Het verbruik is dan inmiddels al gestart, en de compressor schakelt ook kort daarna in, zonder dat je onmiddellijk positief resultaat hebt. Er is dus even negatief resultaat.
Klopt, er is geen opwarming nog (wel verbruik) maar je pompt wel afgekoeld water door je huis, wat je later ook weer moet goed maken, als het retour komt. Er is dus kortstondig 'afkoeling' van het CV water. Of 'negatieve warmte energie' zo je wil.
Bij een defrost gebeurt dat ook, alleen is het dan 'opzettelijk' door de warmtepomp zelf. Bij een start is het een neveneffect.
#hoedanook Als je al die kleine verbruiken en negatieve opbrengsten weg laat, dan krijg je een rooskleurig(er) resultaat.
Vaillant laat ze op zijn beurt extra zwaar doorwegen door te stellen: die horen niet bij je warmte
Het zijn een beetje elkaars tegenpolen in COP berekening als je het mij vraagt.
edit:
vandaag tot dusver
externe meting: 6.34
Vaillant: 5.47
edit edit 18:00
extern 6.4
Vaillant 5.52
edit edit edit 19:00
extern 6.5
Vaillant 5.53
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 16-10-2025 20:42 ]
@Mickel moen
En anderen.
Dank voor jullie adviezen en tips!
Sinds vorige week donderdag dus een stuk meer radiatoren open en dat is goed terug te zien in de COP.
:strip_exif()/f/image/8GyVWk54ZYtBjkEede4aULUO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y15UU2zBcxB8qQT74j8irfg7.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorheen was het de volgende waarden:
:strip_exif()/f/image/eZHxAfxqDJayiKmSx10Z4o8g.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag nu is wat de meest effective volgende stappen zijn. Ik vermoed de speedcomfort uitrusten met een lage temperatuur sensor.
Dat is toch juist waar het energielabel voor bedoeld is?Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:41:
[...]
Energielabel zegt ook niet allea, ik ga van e naar c door de quatt.. tja..
Met een warmtepomp gaat het energieverbruik van een woning fors omlaag tov stoken met een cv-ketel.
Ik zie bijvoorbeeld in de Quatt app dat ik nu ca 1,20MWh energie verbruik voor mijn woning van 120m2 met ca 4MWh warmte door Quatt.
Zonder warmtepomp was dat dus 4.000 kWh gedeeld door 120m2 is 33 kWh per m2 per jaar,
en met warmtepomp nog maar 1.200 kWh gedeeld door 120m2 is 10 kWh per m2 per jaar.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Energielabel A++++: 0-op-de-meter-woning – 0 kWh per vierkante meter; Energielabel A+++: Een zeer laag energieverbruik – Minder dan 50 kWh per vierkante meter; Energie label A++: Een zeer laag energieverbruik – Tussen 50 en 75 kWh per vierkante meter; Energielabel A+: Een zeer laag energieverbruik – Tussen 75 en 105 kWh per vierkante meter; Energielabel A: Een zeer laag energieverbruik – Tussen 105 en 160 kWh per vierkante meter; Energie label B: Een laag energieverbruik – Tussen 160 en 190 kWh per vierkante meter; Energielabel C: Een redelijk laag energieverbruik – Tussen 190 en 250 kWh per vierkante meter; Energielabel D: Een gemiddeld energieverbruik – Tussen 250 en 290 kWh per vierkante meter; Energie label E: Een redelijk hoog energieverbruik – Tussen 290 en 335 kWh per vierkante meter; Energielabel F: Een hoog energieverbruik – Tussen 335 en 380 kWh per vierkante meter; Energielabel G: een zeer hoog energieverbruik – Meer dan 380 kWh per vierkante meter. |
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 16-10-2025 21:58 ]
Ik zou het als volgt doen.DefLite schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:23:
@Friezin
@Mickel moen
En anderen.
Dank voor jullie adviezen en tips!
Sinds vorige week donderdag dus een stuk meer radiatoren open en dat is goed terug te zien in de COP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voorheen was het de volgende waarden:
[Afbeelding]
Vraag nu is wat de meest effective volgende stappen zijn. Ik vermoed de speedcomfort uitrusten met een lage temperatuur sensor.
Ga je eerst focussen op de masterruimte.
Maak daarvoor het schema wat je prettig vind.
Radiatoren helemaal open voetventielen indien aanwezig ook.
Radiator ventilatoren zijn altijd aan te raden. Ik ben geen fan van de speedcomforts, (heb ze teruggebracht), maar als je ze wilt houden, dan is het plaatsen van een andere sensor zeker een goed idee.
Vervolgens zet je alle radiatoren in het hele huis helemaal open.
Zijn er grote temperatuurverschillen, zou ik waterzijdig inregelen. Als dat niet kan naregelen. Zo dat dan iedere ruimte dezelfde temperatuur heeft op een courant moment.
Vervolgens regel je de ruimtes in, die niet grenzen aan de masterruimte en je niet regelmatig gebruikt. Die stel je in op de gewenste temperatuur en ik zou minimaal 15°C aanhouden.
Vervolgens focussen op de ruimtes die je regelmatig gebruikt.
Als er dan nog aan de masterruimte grenzende ruimtes zijn, die je nog niet ingeregeld hebt, zou ik die inregelen op een temperatuur die minder verschilt met de masterruimte. Bv 18°C of 19 of 20.
Bij iedere wijziging weer monitoren, wat dat met het geheel doet. Zo leer je je huis goed kennen.
Ter aanvulling op mijn eerdere post:VindiGoosh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:38:
Als ik brutaal mag zijn dan nog even ter attentie:
Iedereen die twijfelt over Quatt care, kan het beste overwegen het oude aanbod te accepteren. Dit is het aanbod dat je gekregen hebt na de installatie.
Dit aanbod is:
1) Goedkoper (vanaf €9,15 per maand i.p.v. €19,99 per maand)
2) Gunstiger omdat de materiaalkosten hier wél vergoed worden, waarbij dat bij het nieuwe aanbod níet het geval is
Een aanbod met een looptijd is bij rechtswege geldig tot de termijn is verstreken. Deze termijn is nog gunstiger dan ik dacht, want in de voorwaarden wordt de termijn beschreven:
[...]
Waarbij deze “wettelijke garantie” in hun eigen woorden 2 jaar is.
Dus ook als de betaalknop niet meer werkt of wat voor andere reden ze ook geven om deze aanbieding terug te trekken: het aanbod blijft tot 2 jaar lang na installatie geldig.
Het nieuwe duurdere aanbod kent ook een termijn, maar die is slechts 6 maanden:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3YkJLRIPsA5bMRcgbMlCCqpw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QKEeHY2uEuXLV1Z6UbNzFRLV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien bevestigt Quatt hierbij het accepteren van de oude aanbieding onder de betere voorwaarden (v1.5).
Dit zijn ze zoals eerder genoemd ook wettelijk verplicht gezien ze een looptijd van de aanbieding hebben benoemd. Dus dat doen ze netjes, mag ook benoemd worden.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Het stomme is dat je thermische schil wordt gemeten en berekend, die bepaalt hoeveel warmte je woning 'lekt'. Die verander je niet met apparatuur. Eigenlijk is het alleen isolatie en oppervlak wat ze meten. Ik verwarmde al langer met aircos, dus energie verbruik was al laag, maar daar wordt niet naar gekeken zeggen ze dan (terecht), want je verbruik kun je beinvloeden. Maar met een wp ineens wel. Dat blijft een kromme en selectieve benadering.TeslaNerd schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:47:
[...]
Dat is toch juist waar het energielabel voor bedoeld is?
Met een warmtepomp gaat het energieverbruik van een woning fors omlaag tov stoken met een cv-ketel.
Ik zie bijvoorbeeld in de Quatt app dat ik nu ca 1,20MWh energie verbruik voor mijn woning van 120m2 met ca 4MWh warmte door Quatt.
Zonder warmtepomp was dat dus 4.000 kWh gedeeld door 120m2 is 33 kWh per m2 per jaar,
en met warmtepomp nog maar 1.200 kWh gedeeld door 120m2 is 10 kWh per m2 per jaar.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Energielabel A++++: 0-op-de-meter-woning – 0 kWh per vierkante meter; Energielabel A+++: Een zeer laag energieverbruik – Minder dan 50 kWh per vierkante meter; Energie label A++: Een zeer laag energieverbruik – Tussen 50 en 75 kWh per vierkante meter; Energielabel A+: Een zeer laag energieverbruik – Tussen 75 en 105 kWh per vierkante meter; Energielabel A: Een zeer laag energieverbruik – Tussen 105 en 160 kWh per vierkante meter; Energie label B: Een laag energieverbruik – Tussen 160 en 190 kWh per vierkante meter; Energielabel C: Een redelijk laag energieverbruik – Tussen 190 en 250 kWh per vierkante meter; Energielabel D: Een gemiddeld energieverbruik – Tussen 250 en 290 kWh per vierkante meter; Energie label E: Een redelijk hoog energieverbruik – Tussen 290 en 335 kWh per vierkante meter; Energielabel F: Een hoog energieverbruik – Tussen 335 en 380 kWh per vierkante meter; Energielabel G: een zeer hoog energieverbruik – Meer dan 380 kWh per vierkante meter.
[Afbeelding]
Beetje off-topic, maar volledig mee eens. Het huidige energielabel is irritant subjectief, ik zou liever zien dat het wordt opgeknipt in een label voor thermisch verlies, en een label voor duurzame systemen.Rmaxx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:42:
[...]
Het stomme is dat je thermische schil wordt gemeten en berekend, die bepaalt hoeveel warmte je woning 'lekt'. Die verander je niet met apparatuur. Eigenlijk is het alleen isolatie en oppervlak wat ze meten. Ik verwarmde al langer met aircos, dus energie verbruik was al laag, maar daar wordt niet naar gekeken zeggen ze dan (terecht), want je verbruik kun je beinvloeden. Maar met een wp ineens wel. Dat blijft een kromme en selectieve benadering.
Dit omdat het een veel betere indicatie geeft wat de kosten voor de gebruiker zijn en wat je qua comfort mag verwachten. De problemen zie je vooral aan de uiteinden van het spectrum: is een super geisoleerde woning met een gasketel minder duurzaam dan een volledig ongeisoleerde woning met 100 zonnepanelen? Het huidige label geeft daar weinig inzicht in.
:strip_exif()/f/image/rJIpmk62tJLZjc9MUTRfTRDj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EoOr8wIot9aMtuD8OhJ6zqfn.jpg?f=fotoalbum_large)
- ging best snel (ze arriveerden iets na 8-en, schatten zo rond 1300-1400 klaar te zijn, wat uiteindelijk 1600 werd). Ik had rekening gehouden met evt een tweede bezoek de volgende dag. Het 'testen' duurder wel 2 uur (samen met onderruimen) wat ik best lang vond, maar ok.
- Buiten is het netjes geworden met een rechte kabelgoot en vrijwel uit het zicht. Er zit ong 3 meter tussen wps en binnenunit, die grotendeels buiten loopt ivm buizenwerk/elektra in dat stukje muur aan/in de binnenkant. Ook loopt het condenswater netjes af het gootje in (had natuurlijk gezien dat het terras afliep, maar toch altijd weer fijn te zien dat de natuur zich aan eigen wetten houd). Voor diegenen die zich ergeren aan het ontbreken van grindbakken oid: dat het betekent dat ik dit in beton gezette terras had moeten afbreken, plus zit ik hier precies naast een kelderlicht. Samen met de muur vind ik dat dat geen ideale situatie om vocht de grond in te laten zakken, dan maar een meter over het terras. Dit hoekje komen we toch al weinig, laat staan in de winter.
- Binnen: het vat... dat staat niet in de hoek, omdat ze daar de warmtewisselaar hebben gehangen. Ook is er een onhandige gekromde pijp naar de radiator die maakt dat het ook niet strak ik de hoek kon. Ik had aangegeven dat een andere buis die in de weg liep en momenteel geen functie vervulde best weg kon om ruimte te maken, maar dat deden ze zien. Dat had evt bij het installatieplan besproken moeten worden, maar zoals jullie weten, die inspectie vind niet op dat niveau plaats en bestaat uit in paint een foto van de unit over een foto van de omgeving schuiven, niet uitmeten. Dan had het vat misschien aan de andere muur gekund, wat iets handiger was geweest... Nouja, we kunnen bij de kasten links ervan, dus op zich geen onmiddelijke ramp. Ook zit het ding aan flexibele buizen, dus kan het evt nog wel verplaatst worden mocht het echt moeten. Oja, er mist een kap voor bovenop het vat, die de aansluitingen moet beschermen/verbergen. Zou worden nagezonden. Update: is de ochtend erna geleverd.
- Overig installatie: ik heb een klein lekje gevonden, daarvoor moet ik ze nog even bellen. Ook had ik die geisoleerde buizen zo over de muur tussen van en binnenunit niet verwacht (elders, niet Quatt, was dat altijd gewoon rvs pijp). Ook is het CV luchtgat slechts afgedopt, niet gevuld of anderszins geisoleerd. Op zich geen groot probleem, ik wilde het toch gaan hergebruiken voor ventilatie, maar doordat er die dikke slangen overheen zitten zal dat van buitenaf moeten. Tsja, gegeven de ruimte en aansluitpunten kan het niet echt anders, maar handig is het voor mij natuurlijk niet
- Elektra: ik had het elektra zelf t/m werkschakelaars aangelegd, door een bestaande buis te hergebruiken met een 3-fase groep, en die naast de werkschakelaars te splitsen zodat de binnenunit, en de twee buitenunits elk een eigen fase en dus 16A kunnen trekken. Zonder tussenkasten/groepen (of je moet het verdeelboxje waarin de aarde en nul gesplitst wordt een kast noemen). Men heeft er buiten een vraag over de aansluiting niets over gezegd of gevraagd, en uiteraard werkt het prima.
- Thermostaat: de monteur heeft de Tado naar Opentherm omgezet zodat die iets meer dan aan/uit kan doorgeven. Ook zie ik in de Tado app nu controls voor het sww: aan/uit en temperatuur. Weet iemand of dit ook werkt?
- Afval: ik kreeg een mail van Quatt dat de installateurs het afval zouden meenemen of prepareren voor ophalen. Ik heb wel een mail gekregen voor het ophalen, maar ze hebben niets geprepareerd. Ik moest het zelf aan de weg zetten. Men beweerde dat dat een service was ivm aankoop via Eigen Huis (klopt). Maar toch staat in de mail van Quatt dat dat gebeuren zou worden, inclusief sorteren. Dat laatste heb ik zelf niet gedaan, en ik zag dat ze ook hun eigen afval (lunch, sigaretten) in de dozen hebben geflikkerd... Tsja, ik hoop dat Vos het zo aanneemt (zou ongeveer nu moeten aankomen)... Update: Vos kwam de ontbrekende kap brengen, maar geen afval halen. Quatt gebeld: planning gaat aan de slag... Gek dat dat dus kennelijk niet vanzelf is gebeurd?
- Functioneren: het zaakje ging meteen aan de slag. Er is een probleem met de Quatt app (bevestigd door de monteur) dus die geeft niet goed weer of er sww-vraag is en/of het vat 'laadt'. Dat bleek het eerste half uur de prioriteit voor het systeem, het vat verwarmen (makkelijk na te gaan door de buizen aan te raken). Daarna ging de CV ook aan (bij wijze van test natuurlijk even hoog laten staan) en dat werkte ook goed. Deze nacht is alles goed verlopen kwa temperatuur en verbruik (volgens Quatt app, dus ja, ik lees hier de kritieken daarop
Nu wachten op de rekening en het gascontract opzeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 17-10-2025 09:49 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Paar vragen / opmerkingen:
- Waarom heb je gekozen voor het kleine vat? Je hebt immers ruimte genoeg voor een grotere uitvoering.
- Plaatst Quatt een nieuw expansievat of is dit de oude van CV-ketel?
- Ik zou de stekker van de CiC in het stopcontact onder de HeatCharger stoppen, nu loopt die zo lelijk langs de muur / onder de kraan door
Vraag me trouwens af, in geval van onderhoud / problemen, hoe krijg je het boilervat eigenlijk leeg?
We gebruiken weinig sww en we vonden het de meerprijs (500 eur) niet waard. Ik gooi nog weleens een wtw in de douche als het echt niet uitkomt.jj85 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:25:
@Brent Thanks for sharing.![]()
Paar vragen / opmerkingen:
- Waarom heb je gekozen voor het kleine vat? Je hebt immers ruimte genoeg voor een grotere uitvoering.
Ze hebben deze nieuw geplaatst. De oude hebben ze echter laten zitten, want die zit om onverklaarbare redenen in de kruipruimte- Plaatst Quatt een nieuw expansievat of is dit de oude van CV-ketel?
Uiteraard al gedaan- Ik zou de stekker van de CiC in het stopcontact onder de HeatCharger stoppen, nu loopt die zo lelijk langs de muur / onder de kraan door
Poef, geen idee. Iemand daar ervaring mee?Vraag me trouwens af, in geval van onderhoud / problemen, hoe krijg je het boilervat eigenlijk leeg?
De Quatt monteur? Quatt service heeft mij meerdere keren laten weten dat Tado OpenTherm niet kan i.c.m. een Quatt. Aanpassing van de Quatt firmware op de Tado OT zou niet gaan gebeuren en OT zou ook geen winst opleveren. Is er iets veranderd?Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:51:
Heb ik zelf nog een vraag: in de Tado app (welke door de monteur werd opgezet naar opentherm) heb ik nu controls voor het sww vat. Aan/uit en temperatuur. Weet iemand of dat ook werkt?
De gast die het spul gisteren installeerde hier ja. Dat is wat hij zei, ik heb momenteel niets om ermee te interfacen en te checken. In de Tado app zie ik dus extra sww controle, dat had ik eerst niet (toen was die op een CV middels 'relais'-mode aangesloten).HGBMason schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
De Quatt monteur? Quatt service heeft mij meerdere keren laten weten dat Tado OpenTherm niet kan i.c.m. een Quatt. Aanpassing van de Quatt firmware op de Tado OT zou niet gaan gebeuren en OT zou ook geen winst opleveren. Is er iets veranderd?
Op de website ziet zo een All electric installatie er toch veel beter uit dan hoe het bij jou is achtergelaten:Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:12:
Voor mensen die foto's leuk vinden: gisteren is het geheel hier geplaatst:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- ging best snel (ze arriveerden iets na 8-en, schatten zo rond 1300-1400 klaar te zijn, wat uiteindelijk 1600 werd). Ik had rekening gehouden met evt een tweede bezoek de volgende dag. Het 'testen' duurder wel 2 uur (samen met onderruimen) wat ik best lang vond, maar ok.
- Buiten is het netjes geworden met een rechte kabelgoot en vrijwel uit het zicht. Er zit ong 3 meter tussen wps en binnenunit, die grotendeels buiten loopt ivm buizenwerk/elektra in dat stukje muur aan/in de binnenkant. Ook loopt het condenswater netjes af het gootje in (had natuurlijk gezien dat het terras afliep, maar toch altijd weer fijn te zien dat de natuur zich aan eigen wetten houd). Voor diegenen die zich ergeren aan het ontbreken van grindbakken oid: dat het betekent dat ik dit in beton gezette terras had moeten afbreken, plus zit ik hier precies naast een kelderlicht. Samen met de muur vind ik dat dat geen ideale situatie om vocht de grond in te laten zakken, dan maar een meter over het terras. Dit hoekje komen we toch al weinig, laat staan in de winter.
- Binnen: het vat... dat staat niet in de hoek, omdat ze daar de warmtewisselaar hebben gehangen. Ook is er een onhandige gekromde pijp naar de radiator die maakt dat het ook niet strak ik de hoek kon. Ik had aangegeven dat een andere buis die in de weg liep en momenteel geen functie vervulde best weg kon om ruimte te maken, maar dat deden ze zien. Dat had evt bij het installatieplan besproken moeten worden, maar zoals jullie weten, die inspectie vind niet op dat niveau plaats en bestaat uit in paint een foto van de unit over een foto van de omgeving schuiven, niet uitmeten. Dan had het vat misschien aan de andere muur gekund, wat iets handiger was geweest... Nouja, we kunnen bij de kasten links ervan, dus op zich geen onmiddelijke ramp. Ook zit het ding aan flexibele buizen, dus kan het evt nog wel verplaatst worden mocht het echt moeten. Oja, er mist een kap voor bovenop het vat, die de aansluitingen moet beschermen/verbergen. Zou worden nagezonden. Update: is de ochtend erna geleverd.
- Overig installatie: ik heb een klein lekje gevonden, daarvoor moet ik ze nog even bellen. Ook had ik die geisoleerde buizen zo over de muur tussen van en binnenunit niet verwacht (elders, niet Quatt, was dat altijd gewoon rvs pijp). Ook is het CV luchtgat slechts afgedopt, niet gevuld of anderszins geisoleerd. Op zich geen groot probleem, ik wilde het toch gaan hergebruiken voor ventilatie, maar doordat er die dikke slangen overheen zitten zal dat van buitenaf moeten. Tsja, gegeven de ruimte en aansluitpunten kan het niet echt anders, maar handig is het voor mij natuurlijk niet
- Elektra: ik had het elektra zelf t/m werkschakelaars aangelegd, door een bestaande buis te hergebruiken met een 3-fase groep, en die naast de werkschakelaars te splitsen zodat de binnenunit, en de twee buitenunits elk een eigen fase en dus 16A kunnen trekken. Zonder tussenkasten/groepen (of je moet het verdeelboxje waarin de aarde en nul gesplitst wordt een kast noemen). Men heeft er buiten een vraag over de aansluiting niets over gezegd of gevraagd, en uiteraard werkt het prima.
- Thermostaat: de monteur heeft de Tado naar Opentherm omgezet zodat die iets meer dan aan/uit kan doorgeven. Ook zie ik in de Tado app nu controls voor het sww: aan/uit en temperatuur. Weet iemand of dit ook werkt?
- Afval: ik kreeg een mail van Quatt dat de installateurs het afval zouden meenemen of prepareren voor ophalen. Ik heb wel een mail gekregen voor het ophalen, maar ze hebben niets geprepareerd. Ik moest het zelf aan de weg zetten. Men beweerde dat dat een service was ivm aankoop via Eigen Huis (klopt). Maar toch staat in de mail van Quatt dat dat gebeuren zou worden, inclusief sorteren. Dat laatste heb ik zelf niet gedaan, en ik zag dat ze ook hun eigen afval (lunch, sigaretten) in de dozen hebben geflikkerd... Tsja, ik hoop dat Vos het zo aanneemt (zou ongeveer nu moeten aankomen)... Update: Vos kwam de ontbrekende kap brengen, maar geen afval halen. Quatt gebeld: planning gaat aan de slag... Gek dat dat dus kennelijk niet vanzelf is gebeurd?
- Functioneren: het zaakje ging meteen aan de slag. Er is een probleem met de Quatt app (bevestigd door de monteur) dus die geeft niet goed weer of er sww-vraag is en/of het vat 'laadt'. Dat bleek het eerste half uur de prioriteit voor het systeem, het vat verwarmen (makkelijk na te gaan door de buizen aan te raken). Daarna ging de CV ook aan (bij wijze van test natuurlijk even hoog laten staan) en dat werkte ook goed. Deze nacht is alles goed verlopen kwa temperatuur en verbruik (volgens Quatt app, dus ja, ik lees hier de kritieken daarop).
Ik zie dat de warm water leiding uit het boiler vat direct recht omhoog loopt (in dit geval een flink stuk)Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Functioneren: het zaakje ging meteen aan de slag. Er is een probleem met de Quatt app (bevestigd door de monteur) dus die geeft niet goed weer of er sww-vraag is en/of het vat 'laadt'. Dat bleek het eerste half uur de prioriteit voor het systeem, het vat verwarmen (makkelijk na te gaan door de buizen aan te raken). Daarna ging de CV ook aan (bij wijze van test natuurlijk even hoog laten staan) en dat werkte ook goed. Deze nacht is alles goed verlopen kwa temperatuur en verbruik (volgens Quatt app, dus ja, ik lees hier de kritieken daarop).
@Quatt Support @BobVI Hoewel er een vorm van isolatie aangebracht is, hebben jullie het aanbrengen van een thermosifon overwogen?
Met huidige setup heb je "last" van onnodig warmteverlies door éénpijpscirculatie (tip: Google einrohrzirkulation)
NB: dit is een fenomeen grotendeels onbekend in de NL installateurs branch..
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ziet er netjes uit!Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:12:
Dingen die je nog zou kunnen overwegen met het vat:
- De radiator volledig weg halen. Bij velen is de cvketel / technische ruimte toch niet echt een ruimte waar je veel verwarming nodig hebt, en het vat geeft zelf ook nog ergens tussen de 1 en 1.5 KWh aan warmte af per dag (inschatting op basis van een groot vat wat vaak rond de 2KWh per dag verliest).
- Ik ben hier op tweakers al een aantal personen tegengekomen die zelf het vat hebben nageisoleerd. 10cm glaswol (aluminium afgewerkt) halveerde als ik het me goed herinner ongeveer het stilstandverlies in het vat.
Zo kan het theoretisch natuurlijk ook worden opgeleverd, want ik zie niets wat ik bij Brent ook wel / niet zie zitten (behalve dat expansievat). Maar je zit natuurlijk altijd met de legacy waar je op voortborduurt.TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Op de website ziet zo een All electric installatie er toch veel beter uit dan hoe het bij jou is achtergelaten:
[Afbeelding]
Edit: hoewel ik het ook al een aardig verschil vind dat ze buisisolatie op de website in wit uitvoeren, en in werkelijkheid in zwart. Wit / Creme zou hier ook al aardig schelen omdat het minder opvalt tegen de witte muur.
[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 17-10-2025 10:25 ]
EDIT:DefLite schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:23:
De 30NOpakken.
https://a.aliexpress.com/_EQnQwUk
[ Voor 26% gewijzigd door CPM op 17-10-2025 10:56 ]
Hier tekenen aub ......
Gaan de fans dan pas draaien als de radiatoren warmer dan 30 graden zijn?CPM schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
De 30NC pakken.
https://a.aliexpress.com/_EQnQwUk
Excuses, mijn fout! OT gaat hier niet goed omdat het Quatt OT-protocol niet past bij het protocol van de Atag ketel.Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
De gast die het spul gisteren installeerde hier ja. Dat is wat hij zei, ik heb momenteel niets om ermee te interfacen en te checken. In de Tado app zie ik dus extra sww controle, dat had ik eerst niet (toen was die op een CV middels 'relais'-mode aangesloten).
Kun je iets zeggen over het geluidsnivo van de charger?Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
serieus?
Het is klein leed hoor, maar als men een WPB van 5k zo bij mij achterliet betaalde ik de factuur niet (volledig).
Buiten lijkt het allemaal stukken netter, alhoewel we niet op de foto kunnen zien hoe het leidingenpakket daar is achtergelaten.
Wel grappig dat bij de V2 de voetjes _onder_ de WP zitten.
Staat mooier dan een bout met moer tegen het frontje aan.
(Wel meer pielen met een ratel steeksleutel dit)
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 17-10-2025 10:50 ]
Excuses je moet de NO variant hebben.TeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Gaan de fans dan pas draaien als de radiatoren warmer dan 30 graden zijn?
Daarmee gaan ze al aan rond de 30graden ipv 35.
Ja dat werkt goed, alleen als het in de zomer erg warm is heb je kans dat ze ook aan gaan. Maar dat voorkom ik met een externe sensor en smartplugs.
[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 17-10-2025 10:58 ]
Hier tekenen aub ......
Ik heb de Heatfan. Die schakelt al bij 25,3°C.CPM schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
Excuses je moet de NO variant hebben.
Daarmee gaan ze al aan rond de 30graden ipv 35.
Ja dat werkt goed, alleen als het in de zomer erg warm is heb je kans dat ze ook aan gaan. Maar dat voorkom ik met een externe sensor en smartplugs.
Dus 30°C ? Waarom niet lager?
En dat ze in de zomer ook inschakelen. Alleen maar fijn. Zorgt voor luchtstroming en dat voelt verkoelend aan. Wil je ze niet aan, trek je de stekker eruit. Toch!
Ik heb toevallig de fans van mijn FCU vorig jaar afgesteld op 25,5 graden.Mickel moen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Ik heb de Heatfan. Die schakelt al bij 25,3°C.
Dus 30°C ? Waarom niet lager?
En dat ze in de zomer ook inschakelen. Alleen maar fijn. Zorgt voor luchtstroming en dat voelt verkoelend aan. Wil je ze niet aan, trek je de stekker eruit. Toch!
Op de een of andere manier is dat nog een soort van zinvolle temperatuur om te starten.
30 Is wel wat laat ja.
'Zijn er hier nog mensen die de tado x gebruiken. Wat ik had gelezen waren er na een update van tado wat problemen. Zijn deze problemen al opgelost?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.
Dan ook maar de foto's van hier, woensdag geplaatst. Had al een mono-Quatt sinds nov 23.
Ben zeer tevreden en (al) het vuil is de volgende dag opgehaald.
:strip_exif()/f/image/CqeCuxBykVYYyGP6JJqGsrxL.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10
hier zit de kap er op, dat staat gelijk veel beterpaQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:31:
stuk netter wmb
Bij mij zit die ook gewoon op een Atag ketleHGBMason schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Excuses, mijn fout! OT gaat hier niet goed omdat het Quatt OT-protocol niet past bij het protocol van de Atag ketel.
Vooral de leidingen die netter zijn gemonteerd denk ik, ipv "ongeveer zo".raven22 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
hier zit de kap er op, dat staat gelijk veel beter
Behalve de (geisoleerde) slangen zie ik niet veel kans het netter te doen. Zo'n stock plaatje is natuurlijk altijd netter dan het echt wordt. Een witte isolatie of een extra hoes had wat netter kunnen zijn, maar dat is het dan wel. Dit is onze bijkeuken, met ernaast wat tuingereedschap (geen schuur), dus ik kan ermee leven.paQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
serieus?
Het is klein leed hoor, maar als men een WPB van 5k zo bij mij achterliet betaalde ik de factuur niet (volledig).
Buiten lijkt het allemaal stukken netter, alhoewel we niet op de foto kunnen zien hoe het leidingenpakket daar is achtergelaten.
Van buiten is het wel iets netter, in een kabelgoot zoals gezegd:
Dit is gewoon netjes toch?Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:46:
[...]
Behalve de (geisoleerde) slangen zie ik niet veel kans het netter te doen. Zo'n stock plaatje is natuurlijk altijd netter dan het echt wordt. Een witte isolatie of een extra hoes had wat netter kunnen zijn, maar dat is het dan wel. Dit is onze bijkeuken, met ernaast wat tuingereedschap (geen schuur), dus ik kan ermee leven.
[Afbeelding]
Het is net of er binnen een ander bedrijf van een ander product aan de slag is geweest.
Klinkt als een industriele koelkast als hij op volle toeren draait. Het vat vanaf nul opwarmen duurde een uur of twee denk ik. Dit was wel eind middag begin avond, dus niet het meest stille moment van de dag, maar ik merkte er weinig van. Zullen we in de komende dagen na wat douchebeurten beter kunnen beoordelen denk ik.raven22 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Kun je iets zeggen over het geluidsnivo van de charger?
Om eerlijk te zijn: ik heb er geen moeite mee. Het vat ziet er wat rommelig uit, maar daar moet nog een kap overheen.paQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
serieus?
De leidingen en kabels zouden netter gedaan kunnen worden, bijvoorbeeld met een canalit kabelgoot aan de muur.
Deze opzet heeft echter mijn voorkeur, want als je die kabels / leidingen nu allemaal heel mooi in een kabelgoot wegwerkt maakt dat de boel een stuk minder flexibel. Persoonlijk zou het altijd mijn voorkeur hebben als er nog wat te schuiven valt. Dan kun je zelf kiezen wat je wilt veranderen, of dat nu een radiator weg halen is, het vat extra isoleren, of omdat je toch meer capaciteit wilt (je zou een goedkoop boilervat naast het Quatt vat kunnen zetten en opnemen in de heat charger loop).
Toen mijn Quatt geleverd werd hadden ze alle kabels naar de cic netjes bij elkaar getywrapped, en uiteindelijk kwam het er op neer dat ik die tywraps 2 weken later al kapot knipte omdat ik de CiC toch net even op een andere plek wilde.
Geef mij dan maar wat rommeliger, maar daardoor ook gelijk flexibeler.
Buiten is gewoon netjes ja, sorry als ik een andere indruk wektepaQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:47:
[...]
Dit is gewoon netjes toch?
Het is net of er binnen een ander bedrijf van een ander product aan de slag is geweest.
De installateur merkte terloops iets op over het werken met nieuwe koppelingen en 'slangen': dat wat je binnen ziet zijn geisoleerde flexibele RVS (althans, RVS-ogend) buizen. Hij zei dat ze dat deden om nog meer hoeken te vermijden tbv doorstroming. Buiten zit over die buizen heen dus die goot met nog weer een stuk piepschuimvoering. Binnen beugelen ze de buizen kennelijk gewoon. Met een goot had je (althans in deze situatie) weer rechtere hoeken gehad, misschien daarom zo? Geen idee.
Mijn ouders hebben een Nibe, met gescheiden buffervat en sww-vat. Al is dat geheel in koper 1" buizen uitgevoerd (wat wel chique staat) is het een vrij grote warboel wat mij betreft dat ik het niet netter vind
Echt netjes! Vooral de manier waarop die elektrische aansluiting de canalit in gaat!Brent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:46:
[...]
Behalve de (geisoleerde) slangen zie ik niet veel kans het netter te doen. Zo'n stock plaatje is natuurlijk altijd netter dan het echt wordt. Een witte isolatie of een extra hoes had wat netter kunnen zijn, maar dat is het dan wel. Dit is onze bijkeuken, met ernaast wat tuingereedschap (geen schuur), dus ik kan ermee leven.
[Afbeelding]
Ik vind het niet onhandig dat ik nu alleen maar wat beugels hoef open te klappen als ik dat vat nog eens een paar centimeter wil verschuiven.onlinaius schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:51:
[...]
haha ja idd.. maarja, bij welke reclame is dta niet zo.. Wel apart dat ze daar zogenaamd witte buizen/isolatie hebben op het plaatjeTeslaNerd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Op de website ziet zo een All electric installatie er toch veel beter uit dan hoe het bij jou is achtergelaten:
[Afbeelding]
Eens over de bochten vs knietjes, maar dat kun je ook bewerkstelligen met leidingwerk. Deze slangen zijn vooral gewoon heel snel en makkelijk. Prima als je er tevreden mee bent hoor; jij bent de klant en betaalt de factuuronlinaius schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:51:
[...]
Om eerlijk te zijn: ik heb er geen moeite mee. Het vat ziet er wat rommelig uit, maar daar moet nog een kap overheen.
De leidingen en kabels zouden netter gedaan kunnen worden, bijvoorbeeld met een canalit kabelgoot aan de muur.
Deze opzet heeft echter mijn voorkeur, want als je die kabels / leidingen nu allemaal heel mooi in een kabelgoot wegwerkt maakt dat de boel een stuk minder flexibel. Persoonlijk zou het altijd mijn voorkeur hebben als er nog wat te schuiven valt. Dan kun je zelf kiezen wat je wilt veranderen, of dat nu een radiator weg halen is, het vat extra isoleren, of omdat je toch meer capaciteit wilt (je zou een goedkoop boilervat naast het Quatt vat kunnen zetten en opnemen in de heat charger loop).
Toen mijn Quatt geleverd werd hadden ze alle kabels naar de cic netjes bij elkaar getywrapped, en uiteindelijk kwam het er op neer dat ik die tywraps 2 weken later al kapot knipte omdat ik de CiC toch net even op een andere plek wilde.
Ik verwacht gewoon een (veel) nettere afwerking voor 5.000 euro, sorry.
Dit is 'cutting corners'
Mooi dat het bij jou wel gedaan wordt, maar bij mij geven willen ze het niet doen.VindiGoosh schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Ter aanvulling op mijn eerdere post:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals te zien bevestigt Quatt hierbij het accepteren van de oude aanbieding onder de betere voorwaarden (v1.5).
Dit zijn ze zoals eerder genoemd ook wettelijk verplicht gezien ze een looptijd van de aanbieding hebben benoemd. Dus dat doen ze netjes, mag ook benoemd worden.
Ik dacht nog bijna 1,5 jaar de tijd hebben om te beslissen, want in de aanbieding stond idd dat je het voor het verstijken van de garantie moest aanvragen. Heb ze dus gewezen op de voorwaarde bij de aanbieding. Mogelijk dat ze het dan wel willen toestaan, maar netjes is anders.Dank voor uw bericht. Tot mijn spijt zijn de voorwaarden voor Quatt Care gewijzigd. Het zal niet mogelijk zijn om met 5 jaar te verlengen.
Het is vanaf nu mogelijk om met 1 jaar te verlengen (na contractperiode maandelijks opzegbaar) of per maand te betalen. In beide gevallen zal er een machtiging van toepassing zijn.
Ik zal een link toevoegen voor meer informatie.
Hopende hier u mee voldoende geïnformeerd te hebben.
Wanneer hebben jullie het aangevraagd, want hier nog geen reactie op mijn aanvraag van begin Oktoberjordy5 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:15:
[...]
Mooi dat het bij jou wel gedaan wordt, maar bij mij geven willen ze het niet doen.
[...]
Ik dacht nog bijna 1,5 jaar de tijd hebben om te beslissen, want in de aanbieding stond idd dat je het voor het verstijken van de garantie moest aanvragen. Heb ze dus gewezen op de voorwaarde bij de aanbieding. Mogelijk dat ze het dan wel willen toestaan, maar netjes is anders.
Ik kreeg binnen een uur antwoord. Afwijzen gaat snel denk iksinovenator schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:22:
[...]
Wanneer hebben jullie het aangevraagd, want hier nog geen reactie op mijn aanvraag van begin Oktober
Mijn Aga i36ec is net te oud. Het moet i36ecz zijn. Quatt ziet gezien de aantallen i36ec geen reden voor een aanpassing.0xygen500 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:39:
[...]
Bij mij zit die ook gewoon op een Atag ketle
Leidingen zijn toch echter precies hetzelfde, ze vallen ze alleen weg achter de ventilatie-unit. De kap is er inmiddels, dat ziet er zo uit:paQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:31:
stuk netter wmb
:strip_exif()/f/image/tufEli9s9BfpZwuxx2Vnj7L4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ging dat? Kreeg je daarover info vooraf, of stond het aan de straat en was het opeens weg?Peter Keller schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:29:Ben zeer tevreden en (al) het vuil is de volgende dag opgehaald.
Iets in die strekking (ineens was het weg) is hier wel vaker voorbij gekomen. Soms dezelfde dag, soms een dag later, soms 3 dagen later. Komt vast goedBrent schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
Hoe ging dat? Kreeg je daarover info vooraf, of stond het aan de straat en was het opeens weg?
Ah ik heb de i36eczHGBMason schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Mijn Aga i36ec is net te oud. Het moet i36ecz zijn. Quatt ziet gezien de aantallen i36ec geen reden voor een aanpassing.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
/f/image/NNHwdVHvIJpaEwvYoCEMFGSY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kbNo7HmdM4dIAxCNmuXPbusD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u7GcpwNQLyhmvukWVEuLt3j2.png?f=fotoalbum_large)