Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat denk ik niet, de warmte van de battery zal alleen via de warmtewisselaar in de HC omgezet worden naar het CV water (zonder gebruik van WP)jj85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Die batterijfunctie voor CV werkt nu door de werking van de warmtepomp in HC om te draaien
Warmteweerstand zit in het midden.onlinaius schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Dan heb je mogelijk in deze setup relatief weinig gelaagdheid? Een 'normale' WPB verwarmd met de warmtepomp vanaf boven (en backup element zit als ik het goed begrijp vaak onderaan om veilig een legionellarun te kunnen doen), en geeft dan ook meer gelaagdheid gok ik?
Kouder water toevoer onderin, warmwater afvoer bovenin.
Dat zal in het vat van de Quatt niet hele veel anders zijn gok ik/
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je negeert het stukje "oppervlakte"onlinaius schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:37:
[...]
Efficientie: met een warmtewisselaar moet je delta enkele graden omhoog om nog wat uitwisseling van warmte te houden.
Dat maakt niet uit. Het water moet altijd door de heatcharger warmtewisselaar. Bij een cv lus die door het vat loopt moet de hitte daar nog een keer overgezet worden van lus naar SWW, en dan heb je dus een delta nodig, en zal je COP zakken.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Gaat het dan om de vergelijking van de oppervlakte van een spiraal om het vat vs de oppervlakte van de platenwisselaar in de HeatCharger?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat kan niet, want er zit geen CV-water / tapwater wisselaar in de HC.BenVlie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:37:
[...]
Dat denk ik niet, de warmte van de battery zal alleen via de warmtewisselaar in de HC omgezet worden naar het CV water (zonder gebruik van WP)
Er zitten twee wisselaars in
Evaporator: CV-water vs R290 (het relatief warme CV-water verdampt de R290)
Condensor: R290 vs tapwater (warm R290 wordt gebruikt om tapwater op te warmen, R290 koelt hierbij af en condenseert weer).
Basics warmtepomp
Wil je de werking omdraaien, dus warmte uit de HB gebruiken om CV-water op te warmen, dan draai je de werking van je HC om (net zoals de buitenunit doet tijdens defrosten).
De 4-wegklep (item 4 in schema) wordt geschakeld.
Dan wordt de functie van evaporator en condensor omgedraaid en kun je CV-water opwarmen vanuit je HB.
(tenminste, dat lijkt me de meest logische benadering op basis van alle beschikbare informatie)
Als de oppervlakte van de coil groot genoeg is creëer je vanzelf delta.onlinaius schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:41:
[...]
Dat maakt niet uit. Het water moet altijd door de heatcharger warmtewisselaar. Bij een cv lus die door het vat loopt moet de hitte daar nog een keer overgezet worden van lus naar SWW, en dan heb je dus een delta nodig, en zal je COP zakken.
Net als de lage temperaturen die door de vloerverwarming (coil) stromen. Daar ontstaat evengoed delta.
Dat is ook waarom een radiator hogere temperaturen wil om afgifte te maken.
Zelfde geldt voor de verdamper in de Quatt V1. Die is relatief klein en dus ook relatief weinig vermogen. De V2 is groter en dus.....
Aaah, de weerstand zit in het midden dus.paQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Warmteweerstand zit in het midden.
Kouder water toevoer onderin, warmwater afvoer bovenin.
Dat zal in het vat van de Quatt niet hele veel anders zijn gok ik/
Of dat veel verschilt met de Quatt oplossing ligt er een beetje aan hoe hoog de afgifte van het warmtepomp gedeelte van een normale WPB zit. Als deze echt helemaal bovenin zit krijg je bij verwarming hierop gelaagdheid. In de Quatt oplossing zal dat minder zijn omdat je SWW lager uit het vat onttrekt om weer bovenin te dumpen.
Voordeel daarvan is goede COP (je verwarmd immers koeler water wat halverwege het vat zat met de heat charger), maar het nadeel is dat je daarbij waarschijnlijk minder gelaagdheid zal hebben, wat als nadeel kan hebben dat als je het vat 'leeg' maakt je een stuk langer moet wachten tot je weer warm water hebt.
Ah, ja ik denk dat je gelijk hebt!jj85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Dat kan niet, want er zit geen CV-water / tapwater wisselaar in de HC.
Er zitten twee wisselaars in
Evaporator: CV-water vs R290 (het relatief warme CV-water verdampt de R290)
Condensor: R290 vs tapwater (warm R290 wordt gebruikt om tapwater op te warmen, R290 koelt hierbij af en condenseert weer).
Basics warmtepomp![]()
Wil je de werking omdraaien, dus warmte uit de HB gebruiken om CV-water op te warmen, dan draai je de werking van je HC om (net zoals de buitenunit doet tijdens defrosten).
De 4-wegklep (item 4 in schema) wordt geschakeld.
Dan wordt de functie van evaporator en condensor omgedraaid en kun je CV-water opwarmen vanuit je HB.
(tenminste, dat lijkt me de meest logische benadering op basis van alle beschikbare informatie)
Dat is niet wat ik schreefonlinaius schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Aaah, de weerstand zit in het midden dus.
Of dat veel verschilt met de Quatt oplossing ligt er een beetje aan hoe hoog de afgifte van het warmtepomp gedeelte van een normale WPB zit. Als deze echt helemaal bovenin zit krijg je bij verwarming hierop gelaagdheid. In de Quatt oplossing zal dat minder zijn omdat je SWW lager uit het vat onttrekt om weer bovenin te dumpen.
Voordeel daarvan is goede COP (je verwarmd immers koeler water wat halverwege het vat zat met de heat charger), maar het nadeel is dat je daarbij waarschijnlijk minder gelaagdheid zal hebben, wat als nadeel kan hebben dat als je het vat 'leeg' maakt je een stuk langer moet wachten tot je weer warm water hebt.
Bij een WPB zit de weerstand in het midden van het vat.
Of de Quatt HC het water uit de battery uit het midden onttrekt om dat vervolgens warmer bovenin terug te spugen weet ik niet.
Die VVW en radiatoren zijn juist wel een goed voorbeeld van die enorme delta (met efficientieverlies) die je krijgt door warmte af te moeten geven via een oppervlakte: de temperatuur die je in je woning wilt is maar 18 - 22 graden (take your pick), maar het water in het cv systeem is 28 - 55 graden.paQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Als de oppervlakte van de coil groot genoeg is creëer je vanzelf delta.
Net als de lage temperaturen die door de vloerverwarming (coil) stromen. Daar ontstaat evengoed delta.
Dat is ook waarom een radiator hogere temperaturen wil om afgifte te maken.
Zelfde geldt voor de verdamper in de Quatt V1. Die is relatief klein en dus ook relatief weinig vermogen. De V2 is groter en dus.....
Stel nu dat het 1 medium was, en je had een huis vol water, wat je rechtstreeks door de Quatt heen kon halen om op te warmen, dan is de temperatuur van de retour de temperatuur die je woning op dat moment heeft, en de aanvoer enkele graden hoger (afhankelijk van de warmtebehoefte).
Met een SWW vat met coil is dat precies hetzelfde. Pomp je het water van het vat door de HeatCharger dan is je 'retour' de temperatuur in je vat, en je aanvoer de temperatuur die uit de HeatCharger naar het vat gaat.
Pomp je een aparte waterlus door het vat, dan is je retour de temperatuur van het vat + de graden die niet zijn afgegeven in het vat = lagere COP.
Een coil overdracht zal idd naar gelang de temperatuur stijgt iets minder efficiënt worden.onlinaius schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:54:
[...]
Die VVW en radiatoren zijn juist wel een goed voorbeeld van die enorme delta (met efficientieverlies) die je krijgt door warmte af te moeten geven via een oppervlakte: de temperatuur die je in je woning wilt is maar 18 - 22 graden (take your pick), maar het water in het cv systeem is 28 - 55 graden.
Stel nu dat het 1 medium was, en je had een huis vol water, wat je rechtstreeks door de Quatt heen kon halen om op te warmen, dan is de temperatuur van de retour de temperatuur die je woning op dat moment heeft, en de aanvoer enkele graden hoger (afhankelijk van de warmtebehoefte).
Met een SWW vat met coil is dat precies hetzelfde. Pomp je het water van het vat door de HeatCharger dan is je 'retour' de temperatuur in je vat, en je aanvoer de temperatuur die uit de HeatCharger naar het vat gaat.
Pomp je een aparte waterlus door het vat, dan is je retour de temperatuur van het vat + de graden die niet zijn afgegeven in het vat = lagere COP.
Mits Quatt _uitsluitend_ het koude bodemwater aanzuigt zal de efficiency doorgaans stabiel blijven ja.
Komt in het laatste geval wel weer een extra pomp bij kijken, dus ik vraag me af hoeveel het op een verwarmingscyclus nou helemaal uitmaakt. Als het al wat uitmaakt.
@BenVlie of @OmeJoyo hebben jullie toevallig een losse stroommeting op de heatcarger and battery in HW?
Hier issie nou bij 46 graden (WPB met coil dus)
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 02-10-2025 11:40 ]
@Lasoul Je kan nu ook wat meer info uit de Json trekken in in de HA-integratie verwerken
/f/image/yanu7ugTXbYWoEcpMrJn8TLG.png?f=fotoalbum_large)
electricityPriceUsed: Electricity price currently used by the controller (in €/kWh)
gasPriceUsed: Gas price currently used by the controller (in €/m3)
electricityTariffType: Electricity tariff type as a numerical value. 0 - single, 1 - double, 2 - dynamic
gasTariffType: Gas tariff type as a numerical value. 0 - single, 2 - dynamic
[ Voor 83% gewijzigd door jj85 op 02-10-2025 11:29 ]
Je vermeldt niet de installatie kosten van WPB e.d., gaten in je muur, flinke buizen door je huis naar buiten. Een WPB zal best wat goedkoper zijn dan de AE, maar het verschil is volgens mij minder groot dan hier voorgespiegeld.jj85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Onder de 500m3 gas ga je al naar een lager tarief. (in mijn geval zo'n 280 euro per jaar). Door installatie van de Quatt Hybrid kom je al in die categorie terecht. Het is dus even de vraag of je de terugverdientijd dan met 350 euro per jaar moet uitrekenen of 280 euro per jaar.
Ik kwam ongeveer op onderstaande uit (nog wel met oudere (pre-order) tarieven (@pietjm )
(investering is al met aftrek van subsidie).
De All-E functionaliteit heb ik nu dus met een WPB en een backup-heater uitgevoerd.
[Afbeelding]
Jazeker, wat wil je weten? We kunnen namelijk geen temperatuur uitlezen zelf, dat kan ik enkel aan de kraan meten, die zit er wel heel dichtbij gelukkigpaQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Een coil overdracht zal idd naar gelang de temperatuur stijgt iets minder efficiënt worden.
Mits Quatt _uitsluitend_ het koude bodemwater aanzuigt zal de efficiency doorgaans stabiel blijven ja.
Komt in het laatste geval wel weer een extra pomp bij kijken, dus ik vraag me af hoeveel het op een verwarmingscyclus nou helemaal uitmaakt. Als het al wat uitmaakt.
@BenVlie of @OmeJoyo hebben jullie toevallig een losse stroommeting op de heatcarger and battery in HW?
Hier issie nou bij 46 graden (WPB met coil dus)
[Afbeelding]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Dat is nog steeds een veel onjuist feit inderdaad. Als ik kijk naar de prijzen die ik kreeg toen ik naar alternatieven keek, was de Quatt nauwelijks duurder tot veel goedkoper.raven22 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Je vermeldt niet de installatie kosten van WPB e.d., gaten in je muur, flinke buizen door je huis naar buiten. Een WPB zal best wat goedkoper zijn dan de AE, maar het verschil is volgens mij minder groot dan hier voorgespiegeld.
Want ja de basisprijs is leuk, maar dan komt alles er inderdaad nog bij wat ook moet gebeuren.
De reden waarom de Quatt een streepje voor had, was tot dat moment geen enkel probleem en uiteindelijk de combinatie met de Chill.
In mijn geval allemaal niet relevant; zelf geinstalleerd. Geen gat in muur nodig ivm hergebruik oude rookgaskanaal. (met die enorme buizen valt het overiges ook wel mee, nog geen meter)raven22 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Je vermeldt niet de installatie kosten van WPB e.d., gaten in je muur, flinke buizen door je huis naar buiten. Een WPB zal best wat goedkoper zijn dan de AE, maar het verschil is volgens mij minder groot dan hier voorgespiegeld.
Het is mijn terugverdientijd
Ik ben benieuwd of je een dergelijke 'stijgend' opgenomen vermogen ziet als in mijn voorbeeld, of blijft het meer een vlakke lijn van verbruik. Dat wellicht beter (?) past bij het extern verwarmen middels een plaatwisselaar vs coil.OmeJoyo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Jazeker, wat wil je weten? We kunnen namelijk geen temperatuur uitlezen zelf, dat kan ik enkel aan de kraan meten, die zit er wel heel dichtbij gelukkig
Ik denk niet dat het 'onjuist' is.OmeJoyo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:55:
[...]
Dat is nog steeds een veel onjuist feit inderdaad. Als ik kijk naar de prijzen die ik kreeg toen ik naar alternatieven keek, was de Quatt nauwelijks duurder tot veel goedkoper.
Want ja de basisprijs is leuk, maar dan komt alles er inderdaad nog bij wat ook moet gebeuren.
De reden waarom de Quatt een streepje voor had, was tot dat moment geen enkel probleem en uiteindelijk de combinatie met de Chill.
Ik kan ook de allerduurste WPB op het internet uitzoeken en een loodgieter laten komen die weinig zin erin heeft en met een hoge offerte komt.
Feit blijft dat je een knappe WPB voor 1700 euro op de stoep hebt staan. En als je die laat installeren voor 500-1500 euro (ik zeg niets geks) dan krijg je ook nog 700 euro subsidie.
Ik begrijp de integratie binnen het Quatt systeem heel goed hoor, begrijp me niet verkeerd. Realiseer je alleen dat al die apparaten zometeen (HC, HB, Chill) afhankelijk van de Quatt WP zijn. Als je een andere warmtepomp wil, dan werkt de rest dus niet meer. Dat werpt echt een gigantische drempel op.
Met hoeveel extra kWh reken je dan? 2e Quatt en AE apparatuur vragen m.i. veel kWh’s. Ik heb nu overigens ook maar een 1 fase aansluiting.jj85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Onder de 500m3 gas ga je al naar een lager tarief. (in mijn geval zo'n 280 euro per jaar). Door installatie van de Quatt Hybrid kom je al in die categorie terecht. Het is dus even de vraag of je de terugverdientijd dan met 350 euro per jaar moet uitrekenen of 280 euro per jaar.
Ik kwam ongeveer op onderstaande uit (nog wel met oudere (pre-order) tarieven (@pietjm )
(investering is al met aftrek van subsidie).
De All-E functionaliteit heb ik nu dus met een WPB en een backup-heater uitgevoerd.
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ongeveer 600kWh elektrisch.pietjm schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
Met hoeveel extra kWh reken je dan? 2e Quatt en AE apparatuur vragen m.i. veel kWh’s. Ik heb nu overigens ook maar een 1 fase aansluiting.
=(som van equivalent historisch gasverbruik tbv tapwater + standverliezen) / (verwachte COP van WPB)
Ik niet helaas... (ik ben wel jaloers op de inzichten en mogelijkheden die HW biedt, dus ik ga daar later een keer induiken - voorlopig helaas te druk met andere zaken).paQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
De hoeveelheid energie is niet zo van belang. Dat verdient zich juist altijd wel terug. Het benodigde vermogen kan op den duur wel een probleem opleveren met 1 x 35A.pietjm schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
Met hoeveel extra kWh reken je dan? 2e Quatt en AE apparatuur vragen m.i. veel kWh’s. Ik heb nu overigens ook maar een 1 fase aansluiting.
Klopt, op dit moment zit er gewoon geen enkele intelligentie en instelmogelijkheid in het systeem. Een 'normale' warmtepompboiler kan dit beter, en zelf met een 50 jaar oude boiler op een simpele tijdschakelaar zou je voordeliger warm tapwater kunnen maken! Dat is ronduit waanzin! De techniek zelf is echt mooi, maar aan de app/software-kant moet echt veel toegevoegd worden. Voor mijzelf staat inmiddels vast dat ze het All E systeem weer uit mijn huis mogen halen als die functionaliteit er niet gaat komen. (In dat opzicht ben ik blij dat ik in de pilot meeloop; ik vraag me af wat de opties zijn van mensen die onder de normale voorwaarden hun aanschaf hebben gedaan)TeslaNerd schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Ik zie wel dat het uit zou kunnen met de productwensen van @BenVlie maar dan moet @marijnflipse wel leveren!
Voor nu dus afwachten in hoeverre @BobVI / @Quatt Support / @marijnflipse het systeem op niveau kunnen brengen. Fingers crossed...
Het ging mij eigenlijk om het rekensommetje ivm terugverdientijd. Mijn 1 fase aansluiting kan wel een punt zijn, maar ik wil nog niet naar 3 fasen, want ik heb nog steeds zo’n mooie ferrarismeter. En met 3 fasen wordt het dan een ‘slimme’ meter.paQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
De hoeveelheid energie is niet zo van belang. Dat verdient zich juist altijd wel terug. Het benodigde vermogen kan op den duur wel een probleem opleveren met 1 x 35A.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Denk dat daar vanaf volgend jaar niet meer veel keuze zit:pietjm schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:34:
[...]
Het ging mij eigenlijk om het rekensommetje ivm terugverdientijd. Mijn 1 fase aansluiting kan wel een punt zijn, maar ik wil nog niet naar 3 fasen, want ik heb nog steeds zo’n mooie ferrarismeter. En met 3 fasen wordt het dan een ‘slimme’ meter.
In januari 2026 gaat de nieuwe Energiewet in. Daarin staat onder andere dat alle analoge energiemeters moeten worden vervangen door nieuwe energiemeters. Uw energiemeter wordt alleen vervangen als u nog een analoge meter heeft. U kiest zelf of uw nieuwe meter een digitale of een slimme meter word
Klopt, maar dat kan zomaar nog wel eens even duren...er moeten er zo'n 500.000 vervangen worden.Razer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:41:
[...]
Denk dat daar vanaf volgend jaar niet meer veel keuze zit:
In januari 2026 gaat de nieuwe Energiewet in. Daarin staat onder andere dat alle analoge energiemeters moeten worden vervangen door nieuwe energiemeters. Uw energiemeter wordt alleen vervangen als u nog een analoge meter heeft. U kiest zelf of uw nieuwe meter een digitale of een slimme meter word
https://www.bd.nl/binnenl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Uiteindelijk moet op 31 december 2028 de laatste draaischijfmeter zijn verwijderd.
Nog meer zelfs. Niet alleen een half miljoen ferrarismeters, maar ook een miljoen oude slimme meters. Dat gaat ze volgend jaar niet lukken. Ik zing het voorlopig nog wel even uit zo.jj85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Klopt, maar dat kan zomaar nog wel eens even duren...er moeten er zo'n 500.000 vervangen worden.
[...]
Wel een beetje off topic dit.
[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 02-10-2025 14:30 ]
pietjm schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Nog meer zelfs. Niet alleen een half miljoen ferrarismeters, maar ook een miljoen oude slimme meters. Dat gaat ze volgend jaar niet lukken. Ik zing het voorlopig nog wel even uit zo.
Wel een beetje off topic dit.
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Elk geval is afhankelijk van persoonlijke situatie, maar @jj85 heeft een 270L WPB welke je in alle eerlijkheid moet vergelijken met de XL Quatt upgrade. Dan is de investering dus 2300 VS. 5200, een verschil van maar liefst 2900 EUR.raven22 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Ja eventuele installatie, boorgaten en buizen kunnen er nog bijkomen, maar als je dat niet kan regelen voor véél minder dan die 2900, dan mag je best vraagtekens zetten bij je zoek-skills..
Om een bekende Ketel klets de quoten: een euro die je niet uitgeeft hoef je ook niet terug te verdienen..
[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 02-10-2025 16:24 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Helaas is er ook geen historie beschikbaar, dus ik kan ook niet kijken wanneer hij weer gaat verwarmen en wanneer hij weer stopt.
Zoals beloofd heb ik jouw melding verder onderzocht. Daarbij zien we dat de Heat Battery bij jou rond de 40% blijft hangen. Dit blijkt een bekend software-issue te zijn in de huidige CiC-versie (3.9.0).
Het goede nieuws: dit veroorzaakt geen echte comfortproblemen, maar geeft wel een verkeerd beeld in de app. Met de komende update naar CiC software 3.10.1 wordt dit probleem opgelost. Deze update rollen we binnen ongeveer twee weken automatisch uit. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Bij ons staat de cv op afknappen. Ik moet dus echt iets anders deze winter, dus die investering moest ik toch doen. Natuurlijk geen 5000 euro (ongeveer de helft), maar dan ben ik wel inderdaad van het vastrecht af.pietjm schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:56:
Ik lees nu al een tijdje mee over AE en alle sores daarover. Ik heb 1 Quatt en verwacht dat ik nu per jaar hooguit 150 a 180 m3 gas nog ga verstoken voor alleen douchen en warm water. De kosten voor AE zijn zo’n € 5000,- lees ik. Alleen aanschaf, stroomgebruik komt daar nog bij.
Nu vraag ik mij af wat de overwegingen geweest zijn om over te stappen naar AE. De kosten haal je er nooit meer mee uit.
Zat even 'n weekje vakantie tussen dus 'n wat late(re) reactie. Nee, we hebben hier geen spouwmuren inderdaad.Rmaxx schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:38:
[...]
mag ik vragen wat je zoal geïsoleerd hebt aan het huis? ik neem aan geen spouwmuurisolatie gezien het bouwjaar ?
We hebben op de benedenverdieping alle butenmuren met pir gips (10 cm pir) geïsoleerd, alle beglazing in het hele huis (oud dubbel glas) vervangen door hr++ glas, heel veel aan kierdichting gedaan (valdorpels, rubbers ingefreesd in oude ramen, nieuwe rubbers in de nieuw(re) ramen en deuren en ontzettend veel naden en kieren afgedicht). De verdiepingsvloer tussen 1e verdieping en zolder geïsoleerd met 40 cm glaswol (en een dampremmende folie natuurlijk).
Met name door de kierdichting merkten we dat de luchtkwaliteit omlaag ging en we teveel vocht in huis hielden.
Daarom op de bovenverdieping een mv box aangelegd die permanent afzuigt op de badkamer en gang (met vochtsensor zodat ie tijdens/na douchen in hogere versnelling gaat).
Op de benedenverdieping recent een tweede mv box aangelegd die beneden slaapkamer, woonkamer, keuken en 'n waskamer afzuigt.
Veel voorbereidend werk zelf gedaan (keuken weghalen, plinten verwijderen, radiatoren demonteren etc. isoleren van muren laten aanpakken door een aannemer op urenbasis (je moet zoeken, maar er zijn er nog die 't op urenbasis willen doen). Zelf materiaal uitgezocht, via aannemer laten kopen. Glas vervangen weer door 'n losse glaszetter laten doen. Op die manier krijg je de subsidies netjes en betaal je tegelijkertijd niet de 'all-in' hoofdprijs die de meeste aannemers rekenen. keuken monteren zelf weer gedaan, MV boxen weer zelf aangelegd.
[ Voor 3% gewijzigd door Erveetwee op 02-10-2025 23:30 ]
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
En jawel dat was de oplossing, en dan de hele dag een hoop negativiteit.Gerardwaz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:29:
[...]
Vandaag een CIC update gehad naar 3.10.1 misschien brengt dat wat verbetering.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik kom uit het HW plug in battery forum en ben mij een beetje aan het verdiepen in de Quatt hybrid. Ik zou graag jullie mening/advies over het volgende:
1- ik woon in een jaren 30 woning 190m2 woonoppervlak met HR++ glas, vloer, spouwmuur en dakisolatie. Hoe zijn de ervaringen met een Quatt hybrid , krijg ik het comfortabel warm?
2- ik heb een 3fase stroomaansluiting klaar liggen aparte groep voor warmtepomp. Wordt de Quatt over de drie fases verdeeld aangesloten?
3- ik heb een behoorlijke stroomcomsumptie kan ik er wel nog een warmtepomp bij hebben of krijg ik dan telkens overbelasting. Heb een EV, PIB batteries (3), jacuzzi, inductieplaat. Hoeveel watt verbruikt de Quatt eigenlijk. Kan ik deze überhaupt nog wel erbij plaatsen met mijn 3x25a huisaansluiting?
Alvast dank voor het meedenken !!
Voor de aanleg heb ik zelf de werkschakelaar buiten aangelegd en gevraagd om quatt duo op aparte fases te zetten. Was geen probleem. In de meterkast is het een aparte (bemeten) groep.BKK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:44:
2- ik heb een 3fase stroomaansluiting klaar liggen aparte groep voor warmtepomp. Wordt de Quatt over de drie fases verdeeld aangesloten?
De 3e ongebruikte fase in die groep is voorbereid om full electric op aan te sluiten. De Quatts staan naast het huis. In de goot die buiten langs de gevel naar de cv ketel op zolder loopt hebben ze nog een buitenkabel gelegd zodat ik die 3e fase op zolder heb (nog niet aangesloten, komt tzt. Binnendoortraject was een lastige). De buitenkabel had ik uiteraard klaar liggen en vriendelijk vragen was genoeg. Eigenlijk was het best gezellig die dag met hen!
Anderen zullen vast specifiekere antwoorden hebben:
Vraag 1, Niet helemaal een vergelijkbaar huis, ook ongeveer 190m2 maar 1987 en nageïsoleerd maar wel met een warmtegat in de vorm van een serre. Doordat we met de Quatt de temperatuur min of meer gelijk houden 24x7 is het comfortabeler dan met gas onze maandelijkse kosten zijn veel lager geworden.
Vraag 3: Dat wordt ff rekenen om een worst case te berekenen en of je dan bepaalde dingen wel/niet tegelijk kunt. Check de elektrische specs van de Quatts zodat je weet hoeveel er max bij komt.
Ja het is daarmee opgelost idd. Weer een vol vat in de appGerardwaz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:37:
[...]
En jawel dat was de oplossing, en dan de hele dag een hoop negativiteit.
1) waarschijnlijk wel, als je je historisch gasverbruik vermeld hebben we een iets betere indicatieBKK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:44:
Beste tweakers,
Ik kom uit het HW plug in battery forum en ben mij een beetje aan het verdiepen in de Quatt hybrid. Ik zou graag jullie mening/advies over het volgende:
1- ik woon in een jaren 30 woning 190m2 woonoppervlak met HR++ glas, vloer, spouwmuur en dakisolatie. Hoe zijn de ervaringen met een Quatt hybrid , krijg ik het comfortabel warm?
3- ik heb een behoorlijke stroomcomsumptie kan ik er wel nog een warmtepomp bij hebben of krijg ik dan telkens overbelasting. Heb een EV, PIB batteries (3), jacuzzi, inductieplaat. Hoeveel watt verbruikt de Quatt eigenlijk. Kan ik deze überhaupt nog wel erbij plaatsen met mijn 3x25a huisaansluiting?
2) het is een 1 fase warmtepomp, dus elke buitenunit hangt aan 1 fase. Zoals post hiervoor vermeld zou je in geval van een Duo met 2 buitenunits ze op 2 verschillende fases kunnen aansluiten. Dit dien je elektrische wel zelf voor te bereiden
3) max voor een buitenunit is ongeveer 1800-2000 W, een Duo is iets minder dan de som van de twee (software matig teruggeschroefd)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik weet 't niet. Lijkt me vooral slecht voor de slijtage. Zie de log van vanochtend bijvoorbeeld:jbtbnl schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:54:
[...]
Jep, ook hier veel korte runs. Maar: wel tegen een goede COP hier, dus misschien een vorm van optimalisatie?
Edit: hm... de hoogste COP had ik tussen 5 en 6 vannacht, en toen waren de runs het langst...
[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 03-10-2025 08:00 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Mijn jaarlijkse verbruik is nu 1850 m3. 4 persoonshuishouden
Tja, de All Electric klanten hadden al wat langer dan een dag een negatieve ervaring met Quatt en met de communicatie met Quatt over dit probleem. Dat was in ieder geval duidelijk uit de berichten die hierover zijn gedeeld.Gerardwaz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:37:
[...]
En jawel dat was de oplossing, en dan de hele dag een hoop negativiteit.
Deze fix was ook niet beschreven in de aankondiging voor de 3.10.0 release die hier eerder is gedeeld.
Fijn voor de All Electric klanten dat dit is opgelost!
Wij kijken uit naar de volgende communicatie van @BobVI en @Quatt Support voor de nog openstaande negatieve ervaringen in de vragenlijst
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 03-10-2025 08:57 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dat kan een Quatt (duo) prima aan.BKK schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:14:
@Toby-Wan
Mijn jaarlijkse verbruik is nu 1850 m3. 4 persoonshuishouden
Waar je ook nog rekening mee wil houden is je afgiftesysteem, warmtepompen werken met een lage temperatuur afgifte. Heb je overal vloerverwarming dan matcht het waarschijnlijk wel. Heb je radiatoren in huis dan wil je zeker weten dat die radiatoren ook bij lage watertemperaturen (vanuit je warmtepomp) nog genoeg warmte afgeven.
Mocht je radiatoren hebben: die warmteafgifte kun je (laten) berekenen. Of je kunt het testen door de watertemperatuur van je ketel te laten instellen op 45 graden en te kijken of je huis nog steeds comfortabel blijft op een paar echt koude winterdagen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Prima tip om de overstap naar een hybride warmtepomp te testen met een lagere watertemperatuur op je huidige ketel.Erveetwee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:02:
[...]
Dat kan een Quatt (duo) prima aan.
Waar je ook nog rekening mee wil houden is je afgiftesysteem, warmtepompen werken met een lage temperatuur afgifte. Heb je overal vloerverwarming dan matcht het waarschijnlijk wel. Heb je radiatoren in huis dan wil je zeker weten dat die radiatoren ook bij lage watertemperaturen (vanuit je warmtepomp) nog genoeg warmte afgeven.
Mocht je radiatoren hebben: die warmteafgifte kun je (laten) berekenen. Of je kunt het testen door de watertemperatuur van je ketel te laten instellen op 45 graden en te kijken of je huis nog steeds comfortabel blijft op een paar echt koude winterdagen.
Wachten op een paar echte koude winterdagen is niet nodig. Ga nu al de watertemperatuur verlagen naar 45, en ook lager naar 30 of 35 graden, en ervaren dat opwarmen nog mogelijk is maar wat langzamer gaat dan met de ketel op 50-70 graden.
Als er echt koude winterdagen komen dan schakelt een hybride warmtepomp de cv ketel er bij (die met de warmtepomp geinstalleerd weer op een hogere watertemperatuur kan worden teruggezet)
Ik zat in hetzelfde schuitje. Begin juli was alles rond voor de All Electric upgrade. Maar plaatsingsplan werd maar steeds niet gestuurd. Steeds geen contact, op mail werd niet gereageert (Ralph). Paar keer Support ook gemaild en dan kwam er wel een reactie. Een collega had het nog een keer overgenomen en daarna weer teruggegeven aan Ralph. Toen kwam Ralph weer terug dat alle foto's kwijt waren door een foutje en heb ik weer alles opnieuw moeten aanleveren en begon het weer van voor af aan. Na wat escalaties eindelijk een plaatsingsplan gekregen en direct akkoord gegeven en betaald. Toen weer twee weken stil net als bij jou. Ook maar weer gebeld en ze konden er niets aan doen, ik zou vanzelf een mail krijgen. Toch uitgelegd dat ik al sinds juli bezig ben en twee minuten later lag er een planningsvoorstel in mijn mail. Toeval?Hvan072 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:40:
Na een hoop gedoe (zie mijn eerdere berichten) twee weken geleden uiteindelijk akkoord op plaatsingsplan van de ALL-electric kunnen geven. Nu wacht ik dus al weer twee weken op een plaatsingsdatum. Ik heb even gebeld met Quatt en die geven aan dat alles ok is, maar dat ik vanzelf een berichtje krijg van de planning. Oorspronkelijke indicatie was dat plaatsing eind oktober kon plaatsvinden en volgens de medewerker (van sales) is dat nog steeds realistisch.
Wat zijn de ervaringen hier? Vinden er na de pilot sowieso al nieuwe ALL-electric plaatsingen plaats?
Dat was vorige week en installatiedatum is 5 november. Om een idee te krijgen. Als je wilt herplannen staat er dat dat alleen na de initieel voorgestelde datum kan. Geen idee dus of anderen wel nog data eerder voorgesteld krijgen. Dit gaat om regio Haarlem.
Ik snap niet dat ze de sales organisatie niet op orde weten te krijgen na al die tijd. Mijn plaatsingsplan was verder volledig standaard en ze hebben gewoon mijn tekeningen en foto's erin geplakt en klaar.
Nu nog spannend of 5 november wel door gaat. Bij mijn Quatt Duo installatie eind vorig jaar zijn ze tot twee keer toe niet gekomen terwijl je wel steeds thuis moet blijven omdat ze echt nog gaan komen. Nu ben ik om 8:30 gepland, dus is de kans op afzeggen hopelijk niet zo groot.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Cv ketel is vrij nieuw dus die wil ik nog behouden.
Slecht idee?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Uitstekend idee en een eenvoudige tweak bij de meeste cv ketels.berrieberrie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:23:
Om van de gas aansluiting af te komen had ik gedacht om een warmtepompboiler te instaleren en de cv ketel te laten ombouwen omzetten naar propaan gas. Dus de cv ketel alleen voor eventueel bijspringen in geval van erg koude dagen . Krijg binnenkort een quatt duo (er komt er een bij). Dus gasverbruik zal minimaal zijn of niks.
Slecht idee?
Voor mijn Intergas bestaat het ombouwen/omzetten naar propaan simpel uit het vervangen van een ringetje in de gasaansluiting naar de ketel. Als jij weet wat een Bahco is dan kun jij dat zelf
[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 03-10-2025 09:33 ]
Ongeveer eenzelfde tijdslijn hier (ook AE). Geen schoonheidsprijs nee.sjoerd-p schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:21:
[...]
Ik zat in hetzelfde schuitje. Begin juli was alles rond voor de All Electric upgrade. Maar plaatsingsplan werd maar steeds niet gestuurd. Steeds geen contact, op mail werd niet gereageert (Ralph). Paar keer Support ook gemaild en dan kwam er wel een reactie. Een collega had het nog een keer overgenomen en daarna weer teruggegeven aan Ralph. Toen kwam Ralph weer terug dat alle foto's kwijt waren door een foutje en heb ik weer alles opnieuw moeten aanleveren en begon het weer van voor af aan. Na wat escalaties eindelijk een plaatsingsplan gekregen en direct akkoord gegeven en betaald. Toen weer twee weken stil net als bij jou. Ook maar weer gebeld en ze konden er niets aan doen, ik zou vanzelf een mail krijgen. Toch uitgelegd dat ik al sinds juli bezig ben en twee minuten later lag er een planningsvoorstel in mijn mail. Toeval?
Ik kon ook alleen latere data opgeven.Dat was vorige week en installatiedatum is 5 november. Om een idee te krijgen. Als je wilt herplannen staat er dat dat alleen na de initieel voorgestelde datum kan. Geen idee dus of anderen wel nog data eerder voorgesteld krijgen. Dit gaat om regio Haarlem.
Viel mij hier ook op. Eigenlijk is er niets meer gedaan dan wat ik zelf heb aangegeven.Ik snap niet dat ze de sales organisatie niet op orde weten te krijgen na al die tijd. Mijn plaatsingsplan was verder volledig standaard en ze hebben gewoon mijn tekeningen en foto's erin geplakt en klaar.
Oh, deze is nieuw voor mij. De kunnen ook gewoon niet komen opdagen zeg je? Zonder enig bericht? Dat is wel echt slecht ja.Nu nog spannend of 5 november wel door gaat. Bij mijn Quatt Duo installatie eind vorig jaar zijn ze tot twee keer toe niet gekomen terwijl je wel steeds thuis moet blijven omdat ze echt nog gaan komen. Nu ben ik om 8:30 gepland, dus is de kans op afzeggen hopelijk niet zo groot.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Zo heb ik de elektra wel aangelegd.BKK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:44:
Hier zal de vraag zijn hoe gelijktijdig dit alles is, maar ik zou neigen naar een upgrade idd, 3x35A.3- ik heb een behoorlijke stroomcomsumptie kan ik er wel nog een warmtepomp bij hebben of krijg ik dan telkens overbelasting. Heb een EV, PIB batteries (3), jacuzzi, inductieplaat. Hoeveel watt verbruikt de Quatt eigenlijk. Kan ik deze überhaupt nog wel erbij plaatsen met mijn 3x25a huisaansluiting?
Ik heb: jacuzzi, warmtepomp, sauna, EV, closein boiler, elektrische na verwarming op zonneboiler.Brent schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
@Brent
Hier zal de vraag zijn hoe gelijktijdig dit alles is, maar ik zou neigen naar een upgrade idd, 3x35A.
En dat alles op 3x25A zonder dat dat er ooit uit is geklapt.
Maar….
Wel heel zorgvuldig over fases verdeeld.
En natuurlijk loadbalancing bij de laadpaal.
3x35 is een flinke klap duurder dan 3x25. Dat doet het financieel voordeel van warmtepomp grotendeels teniet.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Het kan, maar dan moet je wel actief aan de slag. Niet iedereen heeft zin om de meterkast opnieuw in te richten, of zin in soms onhandige loadbalancingpatronen. Ik zou zelf die kant op gaan, maar ik snap het heel goed dat niet iedereen een nieuwe hobby wil hebbenStefannn schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Ik heb: jacuzzi, warmtepomp, sauna, EV, closein boiler, elektrische na verwarming op zonneboiler.
En dat alles op 3x25A zonder dat dat er ooit uit is geklapt.
Maar….
Wel heel zorgvuldig over fases verdeeld.
En natuurlijk loadbalancing bij de laadpaal.
3x35 is een flinke klap duurder dan 3x25. Dat doet het financieel voordeel van warmtepomp grotendeels teniet.
Nog een aanvulling op wat eerder al geschreven is.BKK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:44:
Beste tweakers,
Als je radiatoren hebt en het is al een gedateerd afgiftesysteem is dat meestal een voordeel. Een al ouder systeem is berekend op het warmteverlies toentertijd. Vaak is er daarna geïsoleerd. Van enkele beglazing naar dubbel. Dat soort dingen. Dan is het systeem overbemeten, meer vermogen en waterinhoud voor wat voor de actuele cv-ketelverwarming nodig is. Hoe beter de isolatie hoe groter het effect hiervan.
Zodra je hybride gaat is dat een groot voordeel.
Ga je vervolgens van verwarmen per ruimte naar verwarmen binnen de schil, kan een hybride WP het prima aan.
Warmteafgifte radiatoren kun je verder nog verbeteren met radiatorventilatoren
Voor mijn ervaringen voor een jaren 30 huis: https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Aah dank. Loadbalancing ga je inderdaad niet onderuit komen. Ik moet dan inderdaad goed gaan verdelen over de fases ivm de jacuzzi die natuurlijk in de winter regelmatig opwarmt en als ik dan ook kook dan kan over 1 bepaalde fase ook niet nog eens de WP erbij dan kom ik over de 6000 w per die fase. Hoe heb jij de Quatts verdeeld over de fases tov de andere grootverbruikers? En hoeveel watt verbruikt een Quatt , dan kan ik een beetje gaan rekenen.
Neem de specificaties even door. Met jouw gasverbruik zal het waarschijnlijk op een duo neer komen?BKK schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:50:
@Stefannn
Aah dank. Loadbalancing ga je inderdaad niet onderuit komen. Ik moet dan inderdaad goed gaan verdelen over de fases ivm de jacuzzi die natuurlijk in de winter regelmatig opwarmt en als ik dan ook kook dan kan over 1 bepaalde fase ook niet nog eens de WP erbij dan kom ik over de 6000 w per die fase. Hoe heb jij de Quatts verdeeld over de fases tov de andere grootverbruikers? En hoeveel watt verbruikt een Quatt , dan kan ik een beetje gaan rekenen.
Die kun je wel splitsen over 2 fases. Dus bijv HP1 op fase 1 en HP2 op fase 2.
[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 03-10-2025 10:57 ]
Bij duo is dat 20 ampere max, dat is 4600watt! Lees ik dat goed, of kijk is verkeerd. Zit je op 2300watt per fase extra in uiterste.
@Stefannn is dit bij jou ook zo? Als je dan de WP 2300 plus jacuzzi zit je al over de 4000watt op een fase. Dan heb je op die fase niet meer veel over, koken wordt lastig lijkt mij
Bij de 20A gaat Quatt ervan uit dat beide buitenunits samen op 1 groep zitten. Als je ze verdeeld over 2 groepen over 2 fasen, kan je gewoon 2x B16 gebruikenBKK schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:09:
@jj85
Bij duo is dat 20 ampere max, dat is 4600watt! Lees ik dat goed, of kijk is verkeerd. Zit je op 2300watt per fase extra in uiterste.
@Stefannn is dit bij jou ook zo? Als je dan de WP 2300 plus jacuzzi zit je al over de 4000watt op een fase. Dan heb je op die fase niet meer veel over, koken wordt lastig lijkt mij
Ik zou in 1 keer de knoop doorhakken en direct all-e gaan. Wel met voorbehoud dat je de warmte behoefte en afgifte goed doorrekent. Anders heb je straks nog steeds een hybride installatie, en volgend jaar als je gemerkt hebt dat gas echt niet nodig was, nog een keer ombouwen etc. Cv ketel kun je prima verkopen voor een paar 100 euro.berrieberrie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:23:
Om van de gas aansluiting af te komen had ik gedacht om een warmtepompboiler te instaleren en de cv ketel te laten ombouwen omzetten naar propaan gas. Dus de cv ketel alleen voor eventueel bijspringen in geval van erg koude dagen . Krijg binnenkort een quatt duo (er komt er een bij). Dus gasverbruik zal minimaal zijn of niks.
Slecht idee?
Als.je toch gas-cv als backup wil houden zou ik gewoon aardgas houden en nog geen warmtepompboiler aanschaffen, financieel is een wpb niet echt veel goedkoper dan aardgas. Propaan is misschien ietsje goedkoper, maar ik zou zelf absoluut niet in huis willen gaan knutselen met propaan.
Volgens de specs zit de max voor een v2 duo rond de 4300W.BKK schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:09:
@jj85
In de praktijk (met de V1 / V1.5 Quatts) zit het maximaal opgenomen vermogen meestal wel wat lager dan de opgegeven max. Met de V1.5 heb ik maximaal eens 3200W gezien (heb hem toen maximaal op z'n staart getrapt
Met 3,2kW + een leuke COP kun je best veel warmte produceren.
Dan heb je ook nog zoiets als gelijktijdigheid. Kans dat de Quatt op volle toeren draait + jacuzzi + koken allemaal gelijktijdig is wellicht ook niet heel waarschijnlijk.
Met die gedachten heb ik voor mijn meterkastje onlangs een nieuwe indeling gemaakt en heb geprobeerd om zoveel mogelijk op verschillende fases te spreiden.
Ook wel heel bewust bij nagedacht. Onderstaande 3 items zouden best allemaal tegelijk actief kunnen zijn tijdens het koken. Dus op 3 verschillende fases gezet.
Fase 1: Kookplaat fase 1
Fase 2: Kookplaat fase 2
Fase 3: Combimagnetron/Oven
Vaatwasser is (bijna) nooit actief tijdens het koken, maar wel regelmatig gelijktijdig met de wasmachine. Dus wasmachine en vaatwasser op 2 verschillende fases.
etc etc
Als ik de vermogens per fase ruw bij elkaar optel, dan zit ik al snel op z'n 40A per fase.
Pas ik daar wat logica op toe, dan ga ik per fase richting de 27A.
Gelukkig heb ik hoofdautomaten in de meterkast. Dus mocht er een fase overbelast raken, dan kan ik hem zo weer inschakelen. Ga er niet vanuit dat het ooit nodig is
Bottomline, ik denk dat je eens goed moet nadenken over het verdelen van gebruikers over de 3 fases en dan gewoon eens beginnen met de huidige 3x25A. Bij een goede indeling gaat dat vast wel goed. Zo niet, dan kun je altlijd nog verzwaren.
Is v1.5 de duo opstelling of de enkele?
Ik ga ook wat dat betreft niet zelf knutselen, want er moet sowieso gedaan worden door een erkende installateur die ook op de ketel een sticker moet plakken dat ie op propaan draait. Het is inderdaad niet veel werk bij deze ketel maar tegenwoordig moet het onderhoud van de cv ketels ook door een gecertificeerde monteurs gedaan worden.jurjen_g schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
Ik zou in 1 keer de knoop doorhakken en direct all-e gaan. Wel met voorbehoud dat je de warmte behoefte en afgifte goed doorrekent. Anders heb je straks nog steeds een hybride installatie, en volgend jaar als je gemerkt hebt dat gas echt niet nodig was, nog een keer ombouwen etc. Cv ketel kun je prima verkopen voor een paar 100 euro.
Als.je toch gas-cv als backup wil houden zou ik gewoon aardgas houden en nog geen warmtepompboiler aanschaffen, financieel is een wpb niet echt veel goedkoper dan aardgas. Propaan is misschien ietsje goedkoper, maar ik zou zelf absoluut niet in huis willen gaan knutselen met propaan.
Afsluiting van het gas zou mij zo,'n €300? per jaar schelen.
En moet pv overschot kwijt na volgend jaar.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Quatt heeft 3 versies in omloop, allen in Single en Duo uitvoering
V1 - Eerste release met R32 koudemiddel
V1.5 - Tweede release, bevat wat kleine verbetering t.o.v. V1
V2 - Huidige versie met R290 koudemiddel
Heb zelf een V1.5 in Duo-opstelling
Alternatief is de CV helemaal weg en deze vervangen door bijv een 3kW doorstroomverwarmer.berrieberrie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:13:
[...]
Ik ga ook wat dat betreft niet zelf knutselen, want er moet sowieso gedaan worden door een erkende installateur die ook op de ketel een sticker moet plakken dat ie op propaan draait. Het is inderdaad niet veel werk bij deze ketel maar tegenwoordig moet het onderhoud van de cv ketels ook door een gecertificeerde monteurs gedaan worden.
Afsluiting van het gas zou mij zo,'n €300? per jaar schelen.
En moet pv overschot kwijt na volgend jaar.
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Zou exact hetzelfde moeten zijn als je oude installatieScreamGT schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:55:
Ik merk dat 1 radiator bij ons borrelt en er lucht in zit. Nu wil ik deze ontluchten. Dien ik hier nu anders mee om te gaan dan bij een conventionele CV installatie? Ik heb een duo set up met een cv er naast.
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 03-10-2025 14:09 ]
Wanneer is de V1.5 uitgekomen? Of eigenlijk, hoe kan ik zien dat ik een V1 of V1.5 heb? (installatie eind januari 2024).jj85 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:14:
[...]
Quatt heeft 3 versies in omloop, allen in Single en Duo uitvoering
V1 - Eerste release met R32 koudemiddel
V1.5 - Tweede release, bevat wat kleine verbetering t.o.v. V1
V2 - Huidige versie met R290 koudemiddel
Heb zelf een V1.5 in Duo-opstelling
Erveetwee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Wanneer is de V1.5 uitgekomen? Of eigenlijk, hoe kan ik zien dat ik een V1 of V1.5 heb? (installatie eind januari 2024).
:strip_exif()/f/image/vd6LfVgB5nzs2GbLwdoqj5un.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb jij deze flow sensor onder de cv ketel gekregen van Quatt? Dan heb jij nog een V1
Deze flow sensor meet de stroomsnelheid van het cv water en de temperatuur van het water. Vanaf V1.5 is de flow sensor voor de stroomsnelheid in de buitenunit ingebouwd en wordt onder de cv-ketel alleen nog een eenvoudigere temperatuursensor geinstalleerd
[ Voor 15% gewijzigd door TeslaNerd op 03-10-2025 14:27 ]
Achter op de Quatt zit een type/serie nummer plaatje. Bij mij staat daar type1.5Erveetwee schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Wanneer is de V1.5 uitgekomen? Of eigenlijk, hoe kan ik zien dat ik een V1 of V1.5 heb? (installatie eind januari 2024).
Weet niet of bij type1.0 er ook op staat.
Zoals beantwoord dour @jj85 .BKK schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:09:
@jj85
Goed verdelen.
Loadbalancing op laadpaal.
En niet in sauna EN jacuzzi EN op alle pitten koken EN wassen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Daar zijn ook andere oplossingen voorÜberWicked schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:36:
Adviseur gaf bij mij wel aan dat voorkeur heeft om beide units op 1 groep te zetten met 20a zekering. Dit voor het geval dat ie eruit klapt ze beide uitvallen en niet de 1 of de ander, zou de regeling niet leuk vinden.
Ik heb idee dat dit erg snel “quatt off topic wordt”, maar bedankt voor de links. Nooit van gehoord maar machtig interessant.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:08:
Is er hier al iemand die de Quatt combineert met een PCM-vloer of op een andere manier Phase Change Materials in het warmteafgiftesysteem van de woning heeft?
Ik heb mijn bedenkingen. Zoals ik eerder in dit forum aangaf: om warmteflux van kamer naar buiten en van vloer naar kamer in balans te houden moet de vloer grofweg 0.25graad warmer zijn per graad dat het buiten kouder is.
Een phase change materiaal zorgt dacht ik vooral voor een super stabiele temperatuur (smeltend ijs is altijd 0 graden).
Dus dat is nog een zorgje.
“moet de vloer grofweg 0.25graad warmer zijn per graad dat het buiten kouder is”Stefannn schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Ik heb idee dat dit erg snel “quatt off topic wordt”, maar bedankt voor de links. Nooit van gehoord maar machtig interessant.
Ik heb mijn bedenkingen. Zoals ik eerder in dit forum aangaf: om warmteflux van kamer naar buiten en van vloer naar kamer in balans te houden moet de vloer grofweg 0.25graad warmer zijn per graad dat het buiten kouder is.
Een phase change materiaal zorgt dacht ik vooral voor een super stabiele temperatuur (smeltend ijs is altijd 0 graden).
Dus dat is nog een zorgje.
Betekent dat bij een vloer van 23 graden en buiten 13 graden dan 23 min 13 is 10 maal 0,25 is 2,5 graad warmer dan de kamertemperatuur?
de theorie…TeslaNerd schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:11:
[...]
“moet de vloer grofweg 0.25graad warmer zijn per graad dat het buiten kouder is”
Betekent dat bij een vloer van 23 graden en buiten 13 graden dan 23 min 13 is 10 maal 0,25 is 2,5 graad warmer dan de kamertemperatuur?
Warmte flux uit de kamer = Kout * (Tkamer - Tout) = warmte flux vloer naar kamer = Kin * (Tvloer - Tkamer)
Dus
Tvloer = - Kout/Kin * Tout + (1 + Kout/Kin) * Tkamer
De constante Kout/Kin ken je niet maar die kan je wel meten door alles te monitoren (bij mij worden ze met een zelflerende systeem gecalibreerd).
Anyway… als het buiten kouder wordt moet de vloer dus warmer om de kamer temperatuur constant te houden.
Ik ben nu op vakantie dus weet niet exact mijn Kout/Kin maar het was ongeveer 0.25.
Dat betekent dat als het binnen 20 is en buiten 4, de vloer op 20 + (20-4)/4 =24 graden komt te staan.
Ik heb (als echte tweaker) een temperatuur sensor in de betonvloer mee gestort (dwz… een doodlopende loze leiding waar ik een sensor in geschoven heb) dus ik kan de vloer temperatuur meten onafhankelijk van het verwarmings water.
Die 0.25 heb ik in mijn serre. Die heeft enorm veel glas en verliest dus vrij veel warmte. Voor een goed geïsoleerde kamer kan het wel eens veel minder zijn.
Maar… blijft wel staan…
Vloer moet warmer als het buiten kouder wordt “om binnen temperatuur constant te houden”. Het is verkeerd om te denken dat bij een vaste kamertemperatuur een vaste vloertemperatuur hoort.
Nice! Dat is waarschijnlijk de dongle tbv thread netwerk. Nodig om straks de Chill aan te sluitenspeedmetal35 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:45:
Ik kwam dit tegen in de app. Vroeg me af waar het voor dient.[Afbeelding]
[Afbeelding]
jj85 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Nice! Dat is waarschijnlijk de dongle tbv thread netwerk. Nodig om straks de Chill aan te sluiten
Wat is een thread netwerk en wat kan dat wat mijn wifi netwerk niet kan?jj85 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Nice! Dat is waarschijnlijk de dongle tbv thread netwerk. Nodig om straks de Chill aan te sluiten
Wat is Thread?TeslaNerd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Wat is een thread netwerk en wat kan dat wat mijn wifi netwerk niet kan?
Maar wat is Thread precies? Thread is een IP-gebaseerde netwerktechnologie voor het koppelen van Internet of Things (IoT)-apparaten. Het verbruikt weinig energie en levert een goed beveiligd mesh-gebaseerd systeem op voor smart home-apparaten. Dankzij deze techniek heb je versterkers zoals de Eve Extend niet meer nodig. Er zijn nog meer initiatieven om smart home-apparaten beter met elkaar te laten samenwerken. Zo is er de smart home-standaard Matter, waar Thread ook een belangrijke rol in speelt.
https://www.iculture.nl/uitleg/thread/
Geen idee waarom quatt hiervoor thread heeft gekozen.
Het voelt een beetje als een oplossing voor een probleem dat verder niemand heeft.0xygen500 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:17:
[...]
Geen idee waarom quatt hiervoor thread heeft gekozen.
Klinkt een beetje als een buzz-woord. Precies in het straatje van Quatt. Volgende CIC's zie ik wel komen met thread erin zonder donglepaQ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:26:
[...]
Het voelt een beetje als een oplossing voor een probleem dat verder niemand heeft.
[ Voor 54% gewijzigd door ikthuis2 op 04-10-2025 10:22 ]
Zoek even op oil return cycleikthuis2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:21:
Via homewizard zie deze pieken in het verbruik van quatt. Wat is dat? Defrost? Daar is het nu toch te warm voor? Hebben jullie dit ook?[Afbeelding]
Yes, deze heb ik er zitten inderdaad.TeslaNerd schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
Heb jij deze flow sensor onder de cv ketel gekregen van Quatt? Dan heb jij nog een V1
Thanks, een V1 dus.
Neem aan dat als je bespaar hebt aangevinkt hij eerder schakelt tussen gas en elektriciteitdjlorenz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:03:
De dynamische energieprijzen staan vandaag voor mij in de app. Weet iemand of er iets verandert in het gedrag of is het puur om de juiste prijs weer te geven?
Eerder en later😜0xygen500 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:18:
[...]
Neem aan dat als je bespaar hebt aangevinkt hij eerder schakelt tussen gas en elektriciteit
Wat mij eerder deze week opviel is, dat de door mij opgegeven tarieven nu ook in de JSON staan.djlorenz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:03:
De dynamische energieprijzen staan vandaag voor mij in de app. Weet iemand of er iets verandert in het gedrag of is het puur om de juiste prijs weer te geven?
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 04-10-2025 19:17 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
De chatbot geeft aan dat dit al werkt, maar alleen als je Quatt energyOS hebt. Werkt niet met andere dynamische energie tarieven is nu de boodschap.djlorenz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:03:
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Ach, wisten Grok en ChatGPT het niet?TeslaNerd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Tsss 🤪.
(Wanneer je bent vergeten daar te vragen ben je op de goede weg, chapeau)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Toevallig is het pas in deze video besproken:TeslaNerd schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
video: Zigbee, Z-Wave, Thread, Matter…welke smarthomestandaard is de beste?
Je kan nu je prijzen dynamisch zetten en die worden vervolgens direct gebruikt. De prijzen zullen vast van Quatt energy komen, maar een contract daarbij is niet nodigShandar04 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
De chatbot geeft aan dat dit al werkt, maar alleen als je Quatt energyOS hebt. Werkt niet met andere dynamische energie tarieven is nu de boodschap.
De bot benadrukte uitdrukkelijk dat dit niet het geval is, ik heb uitleg van een medewerker gevraagd. To be continued 😀Toby-Wan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:12:
[...]
Je kan nu je prijzen dynamisch zetten en die worden vervolgens direct gebruikt. De prijzen zullen vast van Quatt energy komen, maar een contract daarbij is niet nodig
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Wat heb je precies gevraagd en wat was het antwoord?Shandar04 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:19:
[...]
De bot benadrukte uitdrukkelijk dat dit niet het geval is, ik heb uitleg van een medewerker gevraagd. To be continued 😀
Vermoed dat het antwoord gaat over de HomeBattery. Die is via EnergyOS namelijk wel gekoppeld aan Quatt Energy ivm handelen op de onbalansmarkt.
Hier niet, maar ik kan me voorstellen dat dit per platform, schermgrootte, scaling en natuurlijk de grootte van de getoonde getallen kan verschillen.0xygen500 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:02:
Hebben meer mensen trouwens bij bespaard '' alles" dat de laatste decimaal op de regel er onder wordt weergeven?
Misschien even een screenshot met Quatt Support delen? Ik neem aan dat ze dit wel willen weten en fixen.
Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)
Ja het opgenomen vermogen loopt steeds verder op. Lijkt me ook wel redelijk onmogelijk om dit echt te voorkomen. Het loop van ongeveer 400 watt als die echt koud is tot zo rond de 900 watt an het einde.paQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Ik ben benieuwd of je een dergelijke 'stijgend' opgenomen vermogen ziet als in mijn voorbeeld, of blijft het meer een vlakke lijn van verbruik. Dat wellicht beter (?) past bij het extern verwarmen middels een plaatwisselaar vs coil.
@onlinaius , Dan zit het wellicht toch wat minder efficiënt in elkaar dan aangenomen.OmeJoyo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:47:
[...]
Ja het opgenomen vermogen loopt steeds verder op. Lijkt me ook wel redelijk onmogelijk om dit echt te voorkomen. Het loop van ongeveer 400 watt als die echt koud is tot zo rond de 900 watt an het einde.
Wellicht komt er meer turbulentie in het vat vanwege een extra waterpomp, vs een 'statische' opwarming met een coil in een WPB.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/H6gMG7KxXslR9VVP2aVEAint.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uLpmYWkCNy8jhNYJhk7b79xw.jpg?f=fotoalbum_large)