Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:31
onlinaius schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:36:
Een makkelijkere methode zou zijn gewoon simpelweg sturen op dynamische energieprijs. Is die laag dan produceren jouw zonnepanelen zeer waarschijnlijk ook meer dan je nodig hebt.
Imderdaad, en die functionaliteit heeft Quatt al aangekondigd. Wellicht horen we 6 mei meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
m10tech schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:23:
[...]

Ik heb eens een "Mr Frank Visser" (of zo) aflevering gezien waar een trafo van een supermarkt stroomvoorziening, via de fundering die hard op de fundering van een buurman zat, trillingen doorgaf tot in zijn huis.
De uitslag was dat daar ook normen voor waren en dat de supermarkt het ontkoppelen van de fundering voor zijn rekening moest nemen.

Dus uiteindelijk moet je je toch ook aan regels over trillingen houden, denk ik dan...
klopt, echter die zijn mn gerichte aande bouwconstructie en zijn voornamelijk gericht op wat hun karakteristieke installatie-geluidsniveaus noemen ( zie bv paragraaf 4.3.2 Bbl Li,A,k grenswaarden) hier wordt veelal verder verwezen naar diverse NPR of NTR (bv NTR 5076 mbt installatiegeluid in woningen en woongebouwen.
behoorlijk lastige materie.
voor warmtepompen is daar infeite niets voor opgenomen. (huidige stand van de wetgeving Bbl, mogelijk dat via andere wetgevingen daar nog eisen aan te stellen is, dat is echt zaak voor een jurist )

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
Weet iemand hoe ik mijn order kan laten ‘deblokkeren’? Dat was gedaan bij het plaatsingsplan gesprek omdat ik de elektra nog moest aanleggen - dat is inmiddels gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
alikebab1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:49:
Weet iemand hoe ik mijn order kan laten ‘deblokkeren’? Dat was gedaan bij het plaatsingsplan gesprek omdat ik de elektra nog moest aanleggen - dat is inmiddels gedaan.
Even met Quatt contact opnemen ( bel of mail )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58
Timmy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
[...]

Uitstekend. Ik heb warm water wanneer ik het nodig heb ;)

Ik zet nog wel mijn vraagtekens bij de intelligentie. Het opwarmen van het water wordt in de nacht gedaan. Ik zou het persoonlijk overdag doen, de temperatuur buiten is hoger en (voor het moment dat Quatt dynamische energiecontracten gaat ondersteunen) de kostprijs van energie is over het algemeen lager aan het begin van de middag.
Thanks, dat klinkt idd nog niet heel slim :o
Heb je ook enige indicatie/idee van het warmteverlies vanuit het vat naar de omgeving?
En of het gewoon een 'dom' geïsoleerd vat is, of dat ze hier bijv vacuum isolatie toegepast hebben (zal wel niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:32
Ik ben wel heel benieuwd naar de batterij die ze gaan laten zien. Als het is om ook gewoon als batterij voor de zonnepanelen te dienen ben ik erg geïnteresseerd.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-09 17:01

Prh

SBL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:40:
[...]

Je wilt het niet horen, maar toch: dat hangt er van af.
Hoe beter je afgifte (aantal en type radiatoren) tov je warmteverlies (grootte huis, isolatie), hoe lager dit is. En in maart is het veel lager dan in januari.
Ergens tussen 22 en 45 graden.
edit: en, zoals bij @jj85 te zien is, bij een Quatt schommelt Tr sterk. Bij andere warmtepompen wordt meer op watertemperatuur gestuurd en zal hij stabieler zijn
Bedankt. Dan heeft het nog wel zin om de retour door het spiraal van de zonneboiler te laten lopen om daar nog iets warmte af te geven.
Zal niet heel veel zijn maar scheelt weer opwarmen door de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:10
jj85 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:15:
Eens even een inventarisatie ;)

[Afbeelding]

Poll: Ga je 6 mei naar het Quatt event in Amsterdam?
Ja, ik ben er bij!
Misschien, ik twijfel nog...
Nee, helaas geen tijd / te ver weg.
Nee, ik ben niet uitgenodigd :-(
Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Quatt event 6 mei

Neemt er iemand nog een vlaggetje oid mee, zodat alle Tweakers ergens kunnen verzamelen en elkaar kunnen ontmoeten?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Prh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:11:
[...]

Bedankt. Dan heeft het nog wel zin om de retour door het spiraal van de zonneboiler te laten lopen om daar nog iets warmte af te geven.
Zal niet heel veel zijn maar scheelt weer opwarmen door de cv.
Op zich goed idee.
Quatt installeert graag zo simpel mogelijk, dus zal hier mogelijk niet in mee gaan.
Als er significant warmte afgegeven wordt in je SWW boiler met het verwarmings-retourwater, vertraagt dat het opwarmingsproces van het verwarmingswater, daarmee de opwarming van je huis, zodat CiC meer vermogen of zelfs gas inschakelt.
In combinatie met een Chill creëer je wel win-win en ook wat Quatt will doen met AE+Chill. Of werkt een flow van bijvoorbeeld 28graden verwarmingswater contra-productief op je boiler als die al 35graden is?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:31
jj85 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:49:
Heb je ook enige indicatie/idee van het warmteverlies vanuit het vat naar de omgeving?
En of het gewoon een 'dom' geïsoleerd vat is, of dat ze hier bijv vacuum isolatie toegepast hebben (zal wel niet)
Het is natuurlijk de pilotfase en het was mij bekend dat de software nog niet af is. Maar de basis werkt gewoon goed.

Wat betreft het vat, ik heb plaatjes gezien en we hebben er tijdens de installatie over gesproken maar over de isolatie hebben we het niet gehad. Ik zie wel dat er nauwelijks warmte verloren gaat. De buitenkant is niet warmer dan de omgevingstemperatuur en de inhoud lijkt ook niet terug te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
Timmy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Het is natuurlijk de pilotfase en het was mij bekend dat de software nog niet af is. Maar de basis werkt gewoon goed.

Wat betreft het vat, ik heb plaatjes gezien en we hebben er tijdens de installatie over gesproken maar over de isolatie hebben we het niet gehad. Ik zie wel dat er nauwelijks warmte verloren gaat. De buitenkant is niet warmer dan de omgevingstemperatuur en de inhoud lijkt ook niet terug te lopen.
jj85 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:49:
[...]

Zie deze post van @WAF1. wellicht dus vacuum?

[ Voor 21% gewijzigd door Stefannn op 01-05-2025 11:04 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eddieko33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:39
Stefannn schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:03:
[...]

[...]

Zie deze post van @WAF1. wellicht dus vacuum?
Vanuit het orienterend gesprek voor de AE pilot werd door Quatt verteld dat de L-tank een warmteverlies van 49,5 W heeft.

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
eddieko33 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Vanuit het orienterend gesprek voor de AE pilot werd door Quatt verteld dat de L-tank een warmteverlies van 49,5 W heeft.
Dan zit je op zo'n 50W * 24uur = 1,2kWh aan warmteverlies per dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:18
[...]

En dat impliceert weer normale isolatie IPV vacuum.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:54:
[...]

En dat impliceert weer normale isolatie IPV vacuum.
welke WPB cq voorrraadvaten gebruiken vacuum isolatie ipv de meer standaard isolatie met de gangbare isolatiemiddelen?
als ik kijk naar dit soort typen boilers cq voorraadvaten vind ik in de meeste omschrijvingen ook maar iets van het type isolatie wat is toegepast, in ver uit de meeste gevallen ontbreekt dit soort informatie compleet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

jj85 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:54:
[...]

En @Toby-Wan en @MacD007 ,
Inderdaad zo’n 1.2kWh per dag.
Dat is waarschijnlijk geen vacuüm, maar wel hoogwaardige “pir” isolatie.
Ter vergelijk: ik haal ook ongeveer 1kWh per dag met mijn 150l zonneboiler (zonder zon gaat die op cop=1 Electra spiraal en kon ik dat meten).
“Zo uit de doos” deed die echter 2 of 3x zoveel. Ik heb hem na-geïsoleerd met 8cm rockwool om dat te kunnen halen. Ik wil dat voor het winterseizoen nog verbeteren door de rockwool te vervangen door pir-stroken en pur-schuim.

Maar goed…. 1.2kWh per dag wijst wat mij betreft dus wel op kwalitatief goede isolatie.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Stefannn schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:53:
[...]
[...]

En @Toby-Wan en @MacD007 ,
Inderdaad zo’n 1.2kWh per dag.
Dat is waarschijnlijk geen vacuüm, maar wel hoogwaardige “pir” isolatie.
Ter vergelijk: ik haal ook ongeveer 1kWh per dag met mijn 150l zonneboiler (zonder zon gaat die op cop=1 Electra spiraal en kon ik dat meten).
“Zo uit de doos” deed die echter 2 of 3x zoveel. Ik heb hem na-geïsoleerd met 8cm rockwool om dat te kunnen halen. Ik wil dat voor het winterseizoen nog verbeteren door de rockwool te vervangen door pir-stroken en pur-schuim.

Maar goed…. 1.2kWh per dag wijst wat mij betreft dus wel op kwalitatief goede isolatie.
Kun je die 2 goed vergelijken? Of anders gezegd: zijn er standaards voor hoe je dit warmteverlies moet meten? Scheelt nogal of je 60 graden boiler in 10graden ruimte hebt staan of 45 graden in 20 graden ruimte.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
SBL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Kun je die 2 goed vergelijken? Of anders gezegd: zijn er standaards voor hoe je dit warmteverlies moet meten? Scheelt nogal of je 60 graden boiler in 10graden ruimte hebt staan of 45 graden in 20 graden ruimte.
Je kunt niet (veel) meer doen dan een stabiele ruimtetemp nemen en het vat opwarmen tot x graden.
En dan over een bepaalde periode meten wat het temperatuurverlies is. Ik vraag me ook af of er hele grote verschillen bestaan tussen alle moderne ketels.
EN 12897 als ik even zo google.

Isolatiewaarde zal verwacht ik de grootste factor zijn. Je kunt natuurlijk ook je vat verder inpakken om standverlies te beperken. Andere factor is zoals je zelf aangeeft het temperatuurverschil tussen inhoud en omgeving. Een vat ergens in een bezemkast op de eerste verdieping zal absoluut beter 'presteren' dan in de garage.

edit:
Nog even doorredenerend, zal die (vrij positieve) 49,5Wh standverlies per uur ook onder een bepaalde omstandigheid zijn vastgesteld, met wellicht een laag dT.

Als ik even worst case kijk bij mij, dus 62 graden in het vat, ca 16- 17 omgeving (kelder) dan ligt het verlies heel wat hoger. Circa 100Wh bij dT 46.

MAAR, even ge-GPT-ed en het testen lijkt toch anders te gaan:
omvat de EN norm dat je het laat afkoelen over 24 uur tijd? Ergo, als ik mijn vat met rust laat ipv telkens bij te warmen na gebruik, en dT steeds kleiner wordt en dus ook een lager (gemiddeld) verlies krijgt?
ChatGPT zei:
Je vraag raakt precies aan een belangrijk detail van hoe het warmteverlies volgens EN 12897 gemeten wordt:

Hoe werkt EN 12897 precies qua tijd en temperatuur?
EN 12897 schrijft voor dat:

Het boilervat wordt gevuld en op een bepaalde starttemperatuur (typisch 65°C) gebracht.
Vervolgens wordt gedurende een vaste meetperiode (vaak 24 uur) gemeten hoe groot de energietoevoer moet zijn om het vat precies op die constante temperatuur (bijvoorbeeld 65°C) te houden, bij een vaste omgevingstemperatuur van 20°C.
Dus belangrijk:
De temperatuur blijft constant tijdens de officiële test volgens EN 12897 (of wordt minimaal constant gehouden).
De norm meet niet een afkoelende tank over langere tijd, maar het vermogen (en dus het verlies) dat nodig is om de temperatuur op niveau te houden.
Daardoor ontstaat een helder, reproduceerbaar cijfer (zoals 49,5 Wh per uur of 1,32 kWh per dag), onder vaste omstandigheden.
In dat geval kom ik uit op ca 97~98 Wh.
Best een fors verschil eigenlijk. (mits gemeten volgens die norm uiteraard, en/of appendages niet meegenomen)

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 01-05-2025 16:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:04:
[...]

welke WPB cq voorrraadvaten gebruiken vacuum isolatie ipv de meer standaard isolatie met de gangbare isolatiemiddelen?
als ik kijk naar dit soort typen boilers cq voorraadvaten vind ik in de meeste omschrijvingen ook maar iets van het type isolatie wat is toegepast, in ver uit de meeste gevallen ontbreekt dit soort informatie compleet.
nagenoeg geen, daarom zou het zo bijzonder zijn dat Quatt dat wel zou (kunnen) doen, zoals @Stefannn eerder al treffend verwoordde (Stefannn in "Ervaringen met Quatt Deel 2")

https://www.newton.energy/specificaties deze maken wel gebruik van vacuum isolatie, maar prijsindicatie is 8300 EUR voor de kleine versie, 9900 voor de grote :X

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:27
Stefannn schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:53:
[...]

[...]
Ik heb hem na-geïsoleerd met 8cm rockwool om dat te kunnen halen. Ik wil dat voor het winterseizoen nog verbeteren door de rockwool te vervangen door pir-stroken en pur-schuim.
Hoe moet ik dat isoleren met Pir stroken en purschuim voor me zien?

Lijkt me als leek behoorlijk lastig om een boilervat goed ingepakt te krijgen met harde pir zodanig dat je een betere isolatie krijgt als met 'n dikke laag Rockwool.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:44
Vandaag hebben ze bij ons de Hybrid Duo geïnstalleerd. Twee Slowaakse mannen, waarvan er één goed Engels sprak. Ze namen de tijd om samen het installatieplan te bespreken en kwamen ook nog met wat goede suggesties. Laten al het afval netjes achter en nemen ook de tijd om je wegwijs te maken in de app. Uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat! Jammer dat we nu nog maanden moeten wachten tot we de echte effecten gaan zien. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat de subsidie binnenkomt? En klopt het dat je in de app nog geen dynamische tarieven kan invoeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqO13TIXSnxY71xCTZX-TvflAqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJNXfXRCpi9aEUPTDofFkhW9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hif3t70USpt-iWZEYLCgf6nnfSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xR5Vgynip4zB0PlFg6TfYknR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDwcDt-KNxsTY2zUcfJYNSauiSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV9tRIU1YEq9JiFgARtLqR9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDXEZI-6ZbpZgslRdSs-vZrH3NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUVL7gDIA5LIoVViAU7q3PPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N884He1byVTGv19ANNtWXLsjOEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPZ6gTgDkUt8ZZUFc2xBUsAT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Erveetwee schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:46:
[...]

Hoe moet ik dat isoleren met Pir stroken en purschuim voor me zien?

Lijkt me als leek behoorlijk lastig om een boilervat goed ingepakt te krijgen met harde pir zodanig dat je een betere isolatie krijgt als met 'n dikke laag Rockwool.
Dat zullen we in oktober zien.
“Gewoon proberen”. De rockwool heb ik ook gedaan en is ook gelukt.
Maar ehhh… als dat lukt rapporteer ik dat in het zonne boiler forum. Dat is hier wel off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 18:52
Tjenok schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:49:
Vandaag hebben ze bij ons de Hybrid Duo geïnstalleerd. Twee Slowaakse mannen, waarvan er één goed Engels sprak. Ze namen de tijd om samen het installatieplan te bespreken en kwamen ook nog met wat goede suggesties. Laten al het afval netjes achter en nemen ook de tijd om je wegwijs te maken in de app. Uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat! Jammer dat we nu nog maanden moeten wachten tot we de echte effecten gaan zien. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat de subsidie binnenkomt? En klopt het dat je in de app nog geen dynamische tarieven kan invoeren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Hoeveel ruimte zit er tussen de 2 modellen? Ze komen hier namelijk de 17de, en er komen nog 2 airco's naast te staan op een totale ruimte van 3.90 meter. Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er heel netjes uit. Subsidie bij mij binnen een paar weken op mijn rekening. En dynamische tarieven kan je niet invoeren. Wie weet komt dat nog eens.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
gefeliciteerd en heel veel plezier met je Quatt Duo, ziet er echt prima uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
jj85 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:54:
[...]

super standaard getal dat de meeste boilertjes ongeveer halen (zie bijv de warmtepomp boiler specs) of een gemiddeld 200L vat met schuim-isolatie. Geen fancyness dus maar gewoon de te verwachten recht-toe-recht-aan boiler. heb hier met een goedkoop 200L boilervat met 50mm schuim ook.ongeveer deze getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 22:20
Timmy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:52:
[...]

Hoe zou die dat kunnen doen? Er wordt namelijk geen gebruik gemaakt van de P1 meter of CT klemmen. Het is daarmee gewoon een domme energieverbruiker. ;)
Ik heb dit ergens gelezen in de communicatie vanuit Quatt, waar kan ik zo niet meer terugvinden helaas.

Er zal dan inderdaad een slimme integratie/aansturing dienen te komen. Goed opgemerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 23:15

McLambo

MTB Junky

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rado en Filip toevallig? (hele lange en kleine monteur) Die hebben hier ook een keurige klus geklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-09 17:01

Prh

De hewalux zonneboiler regeling kan dus ook een warmtepomp aansturen met 3 wegklep. Weet iemand of er in de cic een input is voor een sww warmte vraag?

Is die 2e van links voor douche een input?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmxeUavwva2yk-58uw5XJ7Pv3hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbabX7MxJVBhs1yMwZ8xcu4K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Prh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:44:
De hewalux zonneboiler regeling kan dus ook een warmtepomp aansturen met 3 wegklep. Weet iemand of er in de cic een input is voor een sww warmte vraag?

[Afbeelding]
De CIC is bijna zeker niet voorbereid voor dit soort functionaliteit. Of de lege poorten inputs of outputs zijn weet alleen Quatt ( er is geen documentatie van), daarnaast worden deze poorten niet gebruikt en doen waarschijnlijk dus ook helemaal niks

@Timmy kan jij kijken via welke poort de Heatcharger verbonden is met de CIC?

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 02-05-2025 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Prh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:44:

[Afbeelding]
Je kan hem eens korstluiten en kijken of hij aanspringt.
Zou best kunnen dat het voor een eindsignaal is van een klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan-v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:52
De Quatt staat er nu een paar dagen. Tevreden met de installatie en hoe alles er nu uit ziet, echter vallen de tussenstukken die over de leidinggoten moeten klikken er steeds af omdat ze niet goed vastklikken. Iemand hier ervaring mee? Deze "clips" klikken er niet echt goed omheen en het ziet er toch wat minder fraai uit als je open stukken leidinggoot hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfArmTpDGP3fvkOB095JYjAvMak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4BkUHJXw9tpNsEgzJ1FypuK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien op de foto hieronder is dit stuk ook niet echt recht meer maar ik denk dat zelfs wanneer ik het zou verwarmen en zou buigen dit waarschijnlijk ook niet echt goed stevig vast zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR4aYgB7mKA3fNILJIjjkChqsoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcnocUx4cIa5R7T4ewsqfE1E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
stephan-v schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:19:
De Quatt staat er nu een paar dagen. Tevreden met de installatie en hoe alles er nu uit ziet, echter vallen de tussenstukken die over de leidinggoten moeten klikken er steeds af omdat ze niet goed vastklikken. Iemand hier ervaring mee? Deze "clips" klikken er niet echt goed omheen en het ziet er toch wat minder fraai uit als je open stukken leidinggoot hebt.

[Afbeelding]

Zoals te zien op de foto hieronder is dit stuk ook niet echt recht meer maar ik denk dat zelfs wanneer ik het zou verwarmen en zou buigen dit waarschijnlijk ook niet echt goed stevig vast zit.

[Afbeelding]
Dot (montage)kit erop wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:42
stephan-v schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb die hulpstukken met van die dubbelzijdige 3M tape vastgeplakt.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Dot (montage)kit erop wellicht?
Als je de dot monagekit of bv silikonenkit (lijkt me overigens iets beter) aan of de bovenkant cq onderkant vastzet (dus niet in het midden) voorkom je dat deze bij een latere demonage van de covers lastiger maakt, dan komt deze namelijk gewoon los met één van de stukken gooten (covers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:51:
[...]

De CIC is bijna zeker niet voorbereid voor dit soort functionaliteit. Of de lege poorten inputs of outputs zijn weet alleen Quatt ( er is geen documentatie van), daarnaast worden deze poorten niet gebruikt en doen waarschijnlijk dus ook helemaal niks

@Timmy kan jij kijken via welke poort de Heatcharger verbonden is met de CIC?
ik verwacht overigens dat er wel een basisfunctie bij deze twee porten aanwezig is, maar in hoevere deze met de huidige software ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden is maar de vraag, ik verwacht dat hier @Toby-Wan wel een punt heeft.
Echter alleen al door de aanwezige poorten, zal de controler, net als met de RS-485 poort, die volgens mij nu ook nog niet gebruikt wordt, wel functioneel deze kunnen gebruiken, ze moeten alleen in de software zelf ondersteund worden. mogelijk zelf zien we op 6 mei al dat deze mogelijk al binnen de AE/FE gebruikt gaan worden. Mogelijk dat tweakers waarbij deze FE installatie nu al lopen daar iets kunnen (cq mogen ivm met een mogelijke NDO) zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
Fantastisch, dit topic. Zelfs voor minder technisch onderlegde mensen zoals ik.

Vandaag heb ik een plaatstingsgesprek gehad met Ravi, van Quatt. Heel prettig. Goede nieuws is dat een enkele hybrid-unit 96% van de warmtevraag kan afvangen en wat dat betreft dus voldoende is voor mijn huis. Plaatsing zal op het platte dak zijn, bij de zonnepanelen, waarbij het overweging is om die te verplaatsen, omdat de Quatt anders wat zonlicht wegneemt.

Minder goede nieuws was dat een all electric installatie in mijn huis geen makkie wordt: de kast waar de cv-ketel nu hangt, is te klein. Dat zou betekenen dat ik een interne verbouwing moet doen, als dat al zou lukken.

Ik heb nog wat bedenktijd voor Ravi het plaatsingsplan maakt. Mijn twee belangrijkste overwegingen nog (de ene wat ingewikkelder dan de andere):

1. Quatt, of toch een andere warmptepomp? Bijv een panasonic, en dan kijken of all electric daarbij wel mogelijk is in mijn huis? Lastig, want Quatt trekt mij aan vanwege de goede berichten hier en de aanstaande uitbreidingen met chill en waarschijnlijk een thuisbatterij, maar loop ik niet iets mis als ik all-electric (voorlopig?) ga uitsluiten? Wat ook niet helpt: als ik op een warmtepompvergelijksite mijn gegevens invul, komt de quatt niet eens in de top 5 van beste opties. Maar ja, hoe betrouwbaar is zo’n site?
2. Als het quatt wordt: hybrid of duo? Ik neig naar hybrid, omdat als ik niet naar all-electric ga die 2e unit me overbodig lijkt. Mocht ik over jaren toch all electric willen en een manier daartoe te hebben gevonden, dan kan ik altijd nog laten bijplaatsen. Wie weet hebben we dan een regering die dat goedkoper maakt.

Hebben jullie nog tips, ervaringen te delen met betrekking tot deze specifieke overwegingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:21:

Vandaag heb ik een plaatstingsgesprek gehad met Ravi, van Quatt. Heel prettig. Goede nieuws is dat een enkele hybrid-unit 96% van de warmtevraag kan afvangen en wat dat betreft dus voldoende is voor mijn huis. Plaatsing zal op het platte dak zijn, bij de zonnepanelen, waarbij het overweging is om die te verplaatsen, omdat de Quatt anders wat zonlicht wegneemt.
Ik zou voor die laatste 4% een ietsje grotere wp nemen en kijken of je ergens een warmtepompboiler kwijt kunt.
Je kast wordt niet plotseling groter, dus dat lost zich niet in de toekomst vanzelf op.
En kijk sowieso even of je ook andere geschikte locaties op de grond kunt vinden ipv je platte dak.

200~400 per jaar blijven aftikken omdat je die 4% niet kon overbruggen (hebt overbrugd) zou echt zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:53
nairolf schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:16:
[...]

Meestal kan zo'n batterij niet als backup dienen. Daarvoor moet, als ik het goed onthouden heb, de meterkast en de batterij zo gemaakt worden dat "eilandbedrijf" mogelijk is, wat standaard niet gedaan wordt.

De rede hiervoor is dat als je batterij stroom levert (of zonnepanelen wat dat betreft, want daarvoor geldt hetzelfde; het levert stroom) als er een stroomstoring is op het landelijk net, dat dan de monteur die in de wijkkast aan de slag gaat niet een spanningsloos systeem aantreft, wat gevaarlijk is.

Het is volgens mij dus zelfs verplicht dat zonnepanelen en batterijen uitschakelen als er geen netspanning is. Het "eilandbedrijf" betekent volgens mij dus ook dat er dan een fysieke schakelaar omgezet moet worden waardoor je meterkast niet meer met het landelijke net verbonden is, en dan moet vervolgens je batterij en/of zonnepanelen dit herkenen (of ingesteld worden dat dit het geval is), zodat ze weer stroom mogen leveren.

Ik dacht dat dat geen kleine aanpassing was. Maar pin me er niet op vast. Volgens mij zijn er hele topics over dit onderwerp hier op GoT.
Je kan gelijk hebben maar ik las ergens iets waardoor ik dacht dat deze batterij mogenlijk wel een noodvoorziening heeft. Maar we gaan het 6 mei horen. Ik weet inderdaad dat de batterij van Homewizard niet als noodvoorziening kan dienen.

Natuurlijk ga ik naar jou link kijken (eerst 6 mei) want ik zit nog in de orëntatiefase. Ik verwacht dat de komende jaren de ontwikkelingen hard zullen gaan. Er zijn al wel thuisbatterijen met noodvoorziening. (Inderdaad als er geen zon is dan heb je er niet veel aan)

https://accuselect.nl/use-case/backup-voor-stroomuitval
https://accutoday.nl/blog...tie-qurmit-thuisbatterij/

Uiteraard afhankelijk van de prijs en andere belangrijke aspecten, zal mijn voorkeur in principe uit gaan naar een batterij met een noodvoorziening, maar mogenlijk is die wens niet realistisch. Alleen al de omvormer van je zonnepanelen moet daar geschikt voor zijn. Het is mij inmiddels duidenlijk dat er heel wat bij komt kijken.

https://www.zonneplan.nl/...isbatterij-als-noodstroom

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:53
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:20:
[...]

Iets wat vliegt en soms boem doet? :?
Ik wist inderdaad niet meer precies hoe het zat, zoveel indruk had die stroomstoring blijkbaar niet gemaakt, maar ik wist wel dat het om een militaire oefening mis ging en dat die stroomstoring relatief lang duurde.

Van 12 tot en met 14 december 2007 was er een grote stroomstoring in de Bommelerwaard en de Tielerwaard, veroorzaakt op de avond van 12 december. Een Apachehelikopter van de Koninklijke Luchtmacht had tijdens een trainingsvlucht de hoogspanningskabels geraakt en beschadigd.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
paQ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Ik zou voor die laatste 4% een ietsje grotere wp nemen en kijken of je ergens een warmtepompboiler kwijt kunt.
Je kast wordt niet plotseling groter, dus dat lost zich niet in de toekomst vanzelf op.
En kijk sowieso even of je ook andere geschikte locaties op de grond kunt vinden ipv je platte dak.

200~400 per jaar blijven aftikken omdat je die 4% niet kon overbruggen (hebt overbrugd) zou echt zonde zijn.
Dank! Met ietsje grotere wp bedoel je dus automatisch: geen quatt?
Goed gekeken naar locaties al, platte dak is enige realistische optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:06
WAF1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Je kan gelijk hebben maar ik las ergens iets waardoor ik dacht dat deze batterij mogenlijk wel een noodvoorziening heeft. Maar we gaan het 6 mei horen. Ik weet inderdaad dat de batterij van Homewizard niet als noodvoorziening kan dienen.
Denk niet dat een Quatt batterij noodvoorziening gaat krijgen. Voor echte noodvoorziening(niet een stopcontact op de accu/omvormer) moet de omvormer tussen de hoofdaansluiting en de meterkast komen. Meestal is er bij de meterkast geen ruimte voor een accu dus dan moet je een hoop kabel/installatie werk gaan doen.

Mijn gok is dat Quatt gaat voor een betaalbare optie, dat is dan:
Je moet zelf een groep regelen op de plaats waar je de batterij wilt hebben en ze sturen het aan op basis van een P1 dongle op je slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:41:
[...]

Goed gekeken naar locaties al, platte dak is enige realistische optie.
Als je zo'n investering doet en wijziging aanbrengt in verwarmingsmethode, zou ik sowieso kijken of je niet de hybride stap kunt overslaan. Je zelf in een net niet positie brengen door net niet van het gas te kunnen zou ik echt proberen te vermijden.
"de hybride" warmtepomp bestaat ook als zodanig niet. Het is een wp die vanwege een beperkt vermogen bij koude een alternatieve 2e warmtebron nodig heeft. Los je dat beperkte vermogen op, dan is je probleem ook meteen niet bestaand. Het nominale vermogen bij koude is daarbij een goede leidraad.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-05-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
ivs001 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Denk niet dat een Quatt batterij noodvoorziening gaat krijgen. Voor echte noodvoorziening(niet een stopcontact op de accu/omvormer) moet de omvormer tussen de hoofdaansluiting en de meterkast komen. Meestal is er bij de meterkast geen ruimte voor een accu dus dan moet je een hoop kabel/installatie werk gaan doen.

Mijn gok is dat Quatt gaat voor een betaalbare optie, dat is dan:
Je moet zelf een groep regelen op de plaats waar je de batterij wilt hebben en ze sturen het aan op basis van een P1 dongle op je slimme meter.
@WAF1 als we 1 conclusie kunnen trekken m.b.t. tot Quatt is dat ze de installatie zo simpel mogelijk willen hebben, dat is gewoon onderdeel van hun business model (en dat is prima).

Een echte noodvoorziening betekent een volledige & automatische(!!) afkoppelling van het net en daar komen gewoon veel technische haken en ogen bij kijken, mogelijkerwijs tot en met volledige vernieuwing van meterkast.

Wil je een 'simpele' noodvoorziening, onderzoek dan even bijvoorbeeld de EvaPower thuisbatterij, en kijk of die je wensen al afdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:41:
[...]
ik heb het beperkte vermogen van de Quatt bij -7 'afgedekt' door een 3 kW doorstroomverwarmer aan het circuit toe te voegen. mijn Quatt draait dus al een heel seizoen 'all-electric'. ik onderzoek nog opties voor warm water en dan ga ik gasloos

Er zijn inmiddels genoeg anderen die de gas-CV hebben vervangen door een e-CV, en die i.c.m. een (WP)boiler al van het gas af zijn.
Bijvoorbeeld: RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Grootste gemene deler: degene die DIY all-electric zijn gegaan hebben dat kunnen doen van een fractie van de kosten die Quatt vraagt en hebben geen risico op mogelijke kinderziektes oid.

[ Voor 19% gewijzigd door Toby-Wan op 02-05-2025 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:21:

Minder goede nieuws was dat een all electric installatie in mijn huis geen makkie wordt: de kast waar de cv-ketel nu hangt, is te klein. Dat zou betekenen dat ik een interne verbouwing moet doen, als dat al zou lukken.

Ik heb nog wat bedenktijd voor Ravi het plaatsingsplan maakt. Mijn twee belangrijkste overwegingen nog (de ene wat ingewikkelder dan de andere):

1. Quatt, of toch een andere warmptepomp? Bijv een panasonic, en dan kijken of all electric daarbij wel mogelijk is in mijn huis? Lastig, want Quatt trekt mij aan vanwege de goede berichten hier en de aanstaande uitbreidingen met chill en waarschijnlijk een thuisbatterij, maar loop ik niet iets mis als ik all-electric (voorlopig?) ga uitsluiten? Wat ook niet helpt: als ik op een warmtepompvergelijksite mijn gegevens invul, komt de quatt niet eens in de top 5 van beste opties. Maar ja, hoe betrouwbaar is zo’n site?
2. Als het quatt wordt: hybrid of duo? Ik neig naar hybrid, omdat als ik niet naar all-electric ga die 2e unit me overbodig lijkt. Mocht ik over jaren toch all electric willen en een manier daartoe te hebben gevonden, dan kan ik altijd nog laten bijplaatsen. Wie weet hebben we dan een regering die dat goedkoper maakt.

Hebben jullie nog tips, ervaringen te delen met betrekking tot deze specifieke overwegingen?
Ik heb het al eerder geschreven en ik wil geen “zeur” worden…
Maar als je in de keuken al een close-in boiler en inductie fornuis hebt betreft “all electric” enkel het douchen. Als dat dan ook nog eens beperkt is dan kan het een overweging zijn een doorstromer te nemen. Helemaal bij voorkeur met een Warmte Terugwin op de afvoer.
Dat verwarmt welliswaar met cop=1 maar daar staat tegenover dat je geen 1kWh/dag stand verlies hebt van je boiler.
Met een groot gezin danwel veel ligbad gebruik is dat niet handig, maar met zijn tweeen en vrij kort douchen kan dat een voordelige keuze zijn.
Je moet wel een zware 3fase kabel naar de douche trekken. Maar alles bij elkaar heb je dan all-electric voor minder dan 1000euro (als doe het zelf minder dan 500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
Toby-Wan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:18:
[...]

ik heb het beperkte vermogen van de Quatt bij -7 'afgedekt' door een 3 kW doorstroomverwarmer aan het circuit toe te voegen. mijn Quatt draait dus al een heel seizoen 'all-electric'. ik onderzoek nog opties voor warm water en dan ga ik gasloos

Er zijn inmiddels genoeg anderen die de gas-CV hebben vervangen door een e-CV, en die i.c.m. een (WP)boiler al van het gas af zijn.
Bijvoorbeeld: RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Grootste gemene deler: degene die DIY all-electric zijn gegaan hebben dat kunnen doen van een fractie van de kosten die Quatt vraagt en hebben geen risico op mogelijke kinderziektes oid.
Dank, en helder. Indrukwekkende post van RobertowNL! Ik vrees wel dat mijn technische kwaliteiten in dezen bij lange na niet voldoende zullen zijn om dit zelf te kunnen…
Wat me wel gerust stelt, is dat een quatt niet een absoluut gesloten systeem lijkt te zijn, het is te combineren met andere apparaten.
Wat ik nu denk: ik schaf een hybrid of een duo aan (in dat laatste geval 100% warmtedekking) en denk nog even verder naar over de overstap naar alles elektrisch. Voorlopig kook ik ook nog op gas, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
Stefannn schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:45:
[...]

Ik heb het al eerder geschreven en ik wil geen “zeur” worden…
Maar als je in de keuken al een close-in boiler en inductie fornuis hebt betreft “all electric” enkel het douchen. Als dat dan ook nog eens beperkt is dan kan het een overweging zijn een doorstromer te nemen. Helemaal bij voorkeur met een Warmte Terugwin op de afvoer.
Dat verwarmt welliswaar met cop=1 maar daar staat tegenover dat je geen 1kWh/dag stand verlies hebt van je boiler.
Met een groot gezin danwel veel ligbad gebruik is dat niet handig, maar met zijn tweeen en vrij kort douchen kan dat een voordelige keuze zijn.
Je moet wel een zware 3fase kabel naar de douche trekken. Maar alles bij elkaar heb je dan all-electric voor minder dan 1000euro (als doe het zelf minder dan 500).
Informatie geven is niet zeuren, dus dank! Begrijp ik het goed dat ook deze mogelijkheid (die ik nog wel even moet doorgronden) in combinatie kan met een quatt hybrid (of duo)? Het eerste besluit dat ik moet nemen is of is sowieso een Quatt wp ga aanschaffen en dus is voor mij belangrijk te weten of ik daarmee mogelijkheden zou uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Dank, en helder. Indrukwekkende post van RobertowNL! Ik vrees wel dat mijn technische kwaliteiten in dezen bij lange na niet voldoende zullen zijn om dit zelf te kunnen…
Wat me wel gerust stelt, is dat een quatt niet een absoluut gesloten systeem lijkt te zijn, het is te combineren met andere apparaten.
Wat ik nu denk: ik schaf een hybrid of een duo aan (in dat laatste geval 100% warmtedekking) en denk nog even verder naar over de overstap naar alles elektrisch. Voorlopig kook ik ook nog op gas, bijvoorbeeld.
bijvoorbeeld WeHeat Flint of Sparrow is een snel alternatief voor de Mono / Duo respectievelijk en de WeHeats hebben dan nog net wat meer warmtecapacteit over. Daarnaast kunnen ze direct 'standalone' draaien (ondersteund door WeHeat), en hoeven ze niet zoals bij Quatt nog aan het 'gas-CV-infuus'. Hoewel een Quatt in sommige gevallen best 'standalone' kan draaien, vind Quatt dat niet tof.

dan hoef je qua all-electric alleen nog een oplossing te vinden voor je warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:29:
[...]

mee eens, echter voor @StillLife dan komt wel die grote maar ! wat kost het om die laatste 4% met een andere en dus ook duurdere warmtepomp te overbruggen.
je kunt nu dus ook kijken of je de huidige CV op den duur (mits je niet ook nog gaat koken op gas) gaat vervangen door een electrische CV en dan met een lucht/water WPB ( maar daar loop je mogelijk ook weer tegen het zelfde probleem aan als bij de AE upgrade ( met een Quatt Duo of mogelijk zelfs Quatt mono, want we hebben onlangs gezien dat zelfs dat mogelijk is) namelijk kun je dat ding ergens kwijt in het huis ook qua leidingwerk qua warm-water leidingen en je hebt dan ook nog een uitvoer nodig qua lucht voor die WPB.

eigenlijk nog een andere vraag aan @StillLife heb je wel gekeken of je qua geluid de Quatt mono cq Duo kunt gaan plaatsen, gezien de eisen richting erfgrens van 45/40 dB ? Al een WPAC gedaan?

al met al snap ik dan ook wel dat men toch voor een hybride kiest, tenslotte bouw je dan namelijk ook direct een backup in juist voor die tijd dat (welke warmtepomp dan ook) het gewoon door de extreme koud, het niet meer gaat houden. Heb je eventueel een houtkachel of open haard, heb je die dan gelukkig nog en speelt dit aspect dus minder cq niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Jawel, een Quatt is een gesloten systeem.
en of je er nou een E-cv of een CV-ketel aan koppelt, dat maakt uiteraard niets uit. Maar sanitair warm water (SWW) er mee maken heb ik nog niet voorbij zien komen, anders dan hun eigen "AE" systeem.
De controller (CIC) kun je zelf niet bedienen of instellen, of de wp in de koelstand zetten bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:59:
[...]

mee eens, echter voor @StillLife dan komt wel die grote maar ! wat kost het om die laatste 4% met een andere en dus ook duurdere warmtepomp te overbruggen.
je kunt nu dus ook kijken of je de huidige CV op den duur (mits je niet ook nog gaat koken op gas) gaat vervangen door een electrische CV en dan met een lucht/water WPB ( maar daar loop je mogelijk ook weer tegen het zelfde probleem aan als bij de AE upgrade ( met een Quatt Duo of mogelijk zelfs Quatt mono, want we hebben onlangs gezien dat zelfs dat mogelijk is) namelijk kun je dat ding ergens kwijt in het huis ook qua leidingwerk qua warm-water leidingen en je hebt dan ook nog een uitvoer nodig qua lucht voor die WPB.

eigenlijk nog een andere vraag aan @StillLife heb je wel gekeken of je qua geluid de Quatt mono cq Duo kunt gaan plaatsen, gezien de eisen richting erfgrens van 45/40 dB ? Al een WPAC gedaan?

al met al snap ik dan ook wel dat men toch voor een hybride kiest, tenslotte bouw je dan namelijk ook direct een backup in juist voor die tijd dat (welke warmtepomp dan ook) het gewoon door de extreme koud, het niet meer gaat houden. Heb je eventueel een houtkachel of open haard, heb je die dan gelukkig nog en speelt dit aspect dus minder cq niet.
Er is geen sprake "en dus duurdere". En al zou dat wel het geval zijn (geheel afhankelijk van de keuze) dan zijn er altijd nog vastrecht en onderhoud CV die je niet betaalt bij die "en dus duurdere".

Dit soort producten moet je aanschaffen uit oog van de behoefte en/of doel, in plaats van
Hey... een product... zou dat wat voor mij kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
paQ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:00:
[...]

en of je er nou een E-cv of een CV-ketel aan koppelt, dat maakt uiteraard niets uit. Maar sanitair warm water (SWW) er mee maken heb ik nog niet voorbij zien komen, anders dan hun eigen "AE" systeem.
De controller (CIC) kun je zelf niet bedienen of instellen, of de wp in de koelstand zetten bijv.
Ik begrijp dat quatt op zichzelf een gesloten systeem is. Maar ik dacht uit de andere posts te begrijpen dat je naast een quattsysteem voor de warmte ook nog een ander systeem voor het water kunt laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ik denk dat @StillLife hier iets anders bedoeld heeft, en ja, je kunt gewoon de Quatt voor verwarming gebruiken en een willekeurig ander merk WPB gebruiken welke voor je SWW gaat zorgen, dat is hier al vaak voorbij gekomen. Dit zijn dan gewoon twee onafhankelijke systemen die dus niet met elkaar zamen werken.
of dat voor jou een voor- of nadeel is is heel erg afhankelijk van een heleboel andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:15:
[...]

ik denk dat @StillLife hier iets anders bedoeld heeft, en ja, je kunt gewoon de Quatt voor verwarming gebruiken en een willekeurig ander merk WPB gebruiken welke voor je SWW gaat zorgen, dat is hier al vaak voorbij gekomen. Dit zijn dan gewoon twee onafhankelijke systemen die dus niet met elkaar zamen werken.
of dat voor jou een voor- of nadeel is is heel erg afhankelijk van een heleboel andere zaken.
Ja, precies, dat bedoel ik! Wat die andere zaken zijn, daar moet ik me nog in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StillLife
paQ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Er is geen sprake "en dus duurdere". En al zou dat wel het geval zijn (geheel afhankelijk van de keuze) dan zijn er altijd nog vastrecht en onderhoud CV die je niet betaalt bij die "en dus duurdere".

Dit soort producten moet je aanschaffen uit oog van de behoefte en/of doel, in plaats van
Hey... een product... zou dat wat voor mij kunnen zijn?
Helemaal eens met je laatste opmerking. Mijn doel is in eerste instantie mijn gasrekening verlagen en in tweede instantie een systeem te hebben dat ook kan koelen, aangezien ons huis in de zomer vrij heet wordt… Zo kwam ik bij Quatt uit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Ja, precies, dat bedoel ik! Wat die andere zaken zijn, daar moet ik me nog in verdiepen.
vergelijk mn dan even de siutatie (zo ver het ook qua geluid kan) tussen een Quatt Duo (want daar was je blijkbaar al naar aan het kijken, en zeker als je nog een offerte uit 2024 hebt, zou dat wel eens een zeer aantrekkelijke keuze kunnen zijn (scheelt dan toch plots 1.400 euro (ruwweg) met de subsidie van 2025.

en ook dan met meer dan voldoende capaciteit kun je zelf later naar een ander merk Water/water WPB bv de Auer eau WPB als je niet voor Quatt wil gaan kiezen cq deze gewoon beter of makkelijker in je huis gaat passen.

mbt het aspect koelen is dat ondanks een warmtepomp prima geschikt is om te koelen, is dat veelal ons standaard afgiftesysteem (mn onze radiatoren) dat dus niet, wil je optimaal met een warmtepomp gaan koelen zul je moeten kijken naar fan-coil systemen als afgifte systeem. helaas zijn dit soort systemen zeker in vergelijking met losse airco's ook niet bepaald een goedkope oplossing.
Quatt heeft hiervoor een tussen-oplossing bedacht met de Chill, niet perfect maar vaak wel voldoende en ook nog redelijk in prijs.
een combinatie van warmtepomp en airco is zeker voor een gemiddeld nederlands huis ook niet bepaald eenvoudig, mn gezien de geluidseisen die dan al heel snel niet meer te halen zijn.
heb je nog oude airco's hangen van voor 1-4-2021 heb je geluk, maar alles wat daarna komt incl vervanging moet aan de strenge eisen voldoen, sorry het is niet anders.

[ Voor 34% gewijzigd door MacD007 op 02-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StillLife
MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:27:
[...]

vergelijk mn dan even de siutatie (zo ver het ook qua geluid kan) tussen een Quatt Duo (want daar was je blijkbaar al naar aan het kijken, en zeker als je nog een offerte uit 2024 hebt, zou dat wel eens een zeer aantrekkelijke keuze kunnen zijn (scheelt dan toch plots 1.400 euro (ruwweg) met de subsidie van 2025.

en ook dan met meer dan voldoende capaciteit kun je zelf later naar een ander merk Water/water WPB bv de Auer eau WPB als je niet voor Quatt wil gaan kiezen cq deze gewoon beter of makkelijker in je huis gaat passen.
Dank, ja heb offerte uit 2024, dus de duo is zeker een aantrekkelijke optie. Zal nog eens navragen over dat geluid.
Had ik al gezegd wat een toptopic dit is? Bedankt voor het starten ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StillLife
MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:27:
[...]

mbt het aspect koelen is dat ondanks een warmtepomp prima geschikt is om te koelen, is dat veelal ons standaard afgiftesysteem (mn onze radiatoren) dat dus niet, wil je optimaal met een warmtepomp gaan koelen zul je moeten kijken naar fan-coil systemen als afgifte systeem. helaas zijn dit soort systemen zeker in vergelijking met losse airco's ook niet bepaald een goedkope oplossing.
Quatt heeft hiervoor een tussen-oplossing bedacht met de Chill, niet perfect maar vaak wel voldoende en ook nog redelijk in prijs.
een combinatie van warmtepomp en airco is zeker voor een gemiddeld nederlands huis ook niet bepaald eenvoudig, mn gezien de geluidseisen die dan al heel snel niet meer te halen zijn.
heb je nog oude airco's hangen van voor 1-4-2021 heb je geluk, maar alles wat daarna komt incl vervanging moet aan de strenge eisen voldoen, sorry het is niet anders.
Ja, dus die chill lijkt mij eigenlijk een ideale oplossing. Ik heb nu in onze allerwarmste kamer in de zomer een mobiele airco staan (met slang uit raam) en zelfs dat maakt zoveel verschil uit! Onze kamers zijn niet heel groot, dus met die beloofde 40m2 koeling per unit moet het lukken denk ik, en geen lastig gedoe met buitenunits en geluidsnormen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Informatie geven is niet zeuren, dus dank! Begrijp ik het goed dat ook deze mogelijkheid (die ik nog wel even moet doorgronden) in combinatie kan met een quatt hybrid (of duo)? Het eerste besluit dat ik moet nemen is of is sowieso een Quatt wp ga aanschaffen en dus is voor mij belangrijk te weten of ik daarmee mogelijkheden zou uitsluiten.
Mijn suggestie betreft dus:
- nu gaan voor hybride, nog niet FE.
- dat kan dan met de mono of duo of nog een ander merk zoals anderen zeggen
- mijn kanttekening zou zijn dat een mismatch van 4% “kul” is. Zo nauwkeurig is het allemaal niet. En moet je nog even goed kijken “waar/wanneer” het op 4% fout gaat. Als dat bij -7 is dan kan het een persoonlijke overweging zijn die gok te wagen. Het is persoonlijk of je dan “zeer zeker overal 20 graden wilt hebben” danwel genoegen neemt met een comfort reductie. 1 kamer minder stoken cq genoegen nemen met 18 graden cq een electrisch kacheltje erbij.
Maar anyway.. “4%” is niet de nauwkeurigheid waarmee je dit kan berekenen, praktijk valt 10 a 15 % anders uit dan berekening. Als ik het zo lees hier meestal gunstiger, maar bij -7 wordt alles minder efficiënt dus misschien dan juist wel minder gunstig.

- Voor FE moet je ook nog ophouden met gas koken.

En mijn suggestie:
- ben je met een groot gezin of houd je van lang douchen of wil je ene ligbad?
>> vergeet mijn suggestie.

Zoniet…
> overweeg een doorstromer met WTW op afvoer. Dat scheel kwa aanschaf gauw 2000euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
Stefannn schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Mijn suggestie betreft dus:
- nu gaan voor hybride, nog niet FE.
- dat kan dan met de mono of duo of nog een ander merk zoals anderen zeggen
- mijn kanttekening zou zijn dat een mismatch van 4% “kul” is. Zo nauwkeurig is het allemaal niet. En moet je nog even goed kijken “waar/wanneer” het op 4% fout gaat. Als dat bij -7 is dan kan het een persoonlijke overweging zijn die gok te wagen. Het is persoonlijk of je dan “zeer zeker overal 20 graden wilt hebben” danwel genoegen neemt met een comfort reductie. 1 kamer minder stoken cq genoegen nemen met 18 graden cq een electrisch kacheltje erbij.
Maar anyway.. “4%” is niet de nauwkeurigheid waarmee je dit kan berekenen, praktijk valt 10 a 15 % anders uit dan berekening. Als ik het zo lees hier meestal gunstiger, maar bij -7 wordt alles minder efficiënt dus misschien dan juist wel minder gunstig.

- Voor FE moet je ook nog ophouden met gas koken.

En mijn suggestie:
- ben je met een groot gezin of houd je van lang douchen of wil je ene ligbad?
>> vergeet mijn suggestie.

Zoniet…
> overweeg een doorstromer met WTW op afvoer. Dat scheel kwa aanschaf gauw 2000euro.
Dank weer. Om met je suggestie te beginnen: we wonen hier met slechts 3, maar houden wel alledrie van het bad, dus ik denk dat ik m moet vergeten…

Mijn intentie is inderdaad: eerst hybrid. Twijfel nog over 1 of 2 units, 2 units is financieel interessant en geeft ruim genoeg vermogen, maar ik twijfel over de plaatsing, moet dan waarschijnlijk zonnepanelen gaan verplaatsen, bijvoorbeeld.

Dat van die 4% verschil begrijp ik gewoon niet goed, vanwege mijn beperkte technische kennis. Ik snap dat het in praktijk heel anders kan zijn, maar ik snap nog niet goed welke last ik van dat verschil tussen 1 of 2 units ga krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Dank weer. Om met je suggestie te beginnen: we wonen hier met slechts 3, maar houden wel alledrie van het bad, dus ik denk dat ik m moet vergeten…

Mijn intentie is inderdaad: eerst hybrid. Twijfel nog over 1 of 2 units, 2 units is financieel interessant en geeft ruim genoeg vermogen, maar ik twijfel over de plaatsing, moet dan waarschijnlijk zonnepanelen gaan verplaatsen, bijvoorbeeld.

Dat van die 4% verschil begrijp ik gewoon niet goed, vanwege mijn beperkte technische kennis. Ik snap dat het in praktijk heel anders kan zijn, maar ik snap nog niet goed welke last ik van dat verschil tussen 1 of 2 units ga krijgen.
om met je laatste vraag als eerste te beginnen, @Stefannn probeerde, helemaal juist overigens, aan te geven dat een berekening met 4% nauwkeurigheid eigenlijk zinloos is, een dergelijke berekening heeft al uit zich zelf een veel grote brandbreedte (eerder tussen de genoemde 10-15% dan de door Quatt genoemde 4%), met een Quatt Duo omzeil je dit dus gewoon omdat je daardoor zoveel meer extra capaciteit er bij krijgt dat je met een Quatt Duo altijd genoeg capaciteit zou moeten hebben.
sterker nog, ik durf bijna te zeggen dat je gasverbruik dan mn door je SWW (wordt nu dus nog door je CV ketel gemaakt) gebruikt zal worden bepaald en qua verwarming eigenlijk vrijwel niets meer nodig zult hebben.

Dus dat zou in jou geval, ik speel op zeker, een rol kunnen spelen. Ten tweede heb je daarna nog zo veel meer over dat zelfs de stap richting FE op den duur geen probleem zou moeten zijn.
Dus een Quatt Duo bied je gewoon meer mogelijkheden.
dat zou overigens in aanvulling op het mooie advies van @Stefannn dan ook mij voorkeur genieten.
mits het qua geluid ook zou kunnen, helaas hoor ik je daarover eigenlijk nog niets zeggen.
Het enige waar je met een Quaat ook nog rekening mee moet houden is dat deze voor zich zelf een eigen 16A groep nodig heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 02-05-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:05:
[...]

om met je laatste vraag als eerste te beginnen, @Stefannn probeerde, helemaal juist overigens, aan te geven dat een berekening met 4% nauwkeurigheid eigenlijk zinloos is, een dergelijke berekening heeft al uit zich zelf een veel grote brandbreedte (eerder tussen de genoemde 10-15% dan de door Quatt genoemde 4%), met een Quatt Duo omzeil je dit dus gewoon omdat je daardoor zoveel meer extra capaciteit er bij krijgt dat je met een Quatt Duo altijd genoeg capaciteit zou moeten hebben.
sterker nog, ik durf bijna te zeggen dat je gasverbruik dan mn door je SWW (wordt nu dus nog door je CV ketel gemaakt) gebruikt zal worden bepaald en qua verwarming eigenlijk vrijwel niets meer nodig zult hebben.

Dus dat zou in jou geval, ik speel op zeker, een rol kunnen spelen. Ten tweede heb je daarna nog zo veel meer over dat zelfs de stap richting FE op den duur geen probleem zou moeten zijn.
Dus een Quatt Duo bied je gewoon meer mogelijkheden.
dat zou overigens in aanvulling op het mooie advies van @Stefannn dan ook mij voorkeur genieten.
mits het qua geluid ook zou kunnen, helaas hoor ik je daarover eigenlijk nog niets zeggen.
Het enige waar je met een Quaat ook nog rekening mee moet houden is dat deze voor zich zelf een eigen 16A groep nodig heeft.
Ja, met dat geluid weet ik het niet zo. Ze komen op het dak van onze opbouw, maar wel aan de rand (vanwege de zonnepanelen die er al liggen). Het huis van de buren aan de kant waar ze komen heeft geen dakopbouw, dus hun dak is een paar meter dieper, maar ze staan dan dus wel op de erfgrens. Ik begreep van Quattman Ravi vanmorgen dat bij 1 quatt er geen nieuwe groep hoeft te komen. Bij 2 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:58:
[...]

Ja, met dat geluid weet ik het niet zo. Ze komen op het dak van onze opbouw, maar wel aan de rand (vanwege de zonnepanelen die er al liggen). Het huis van de buren aan de kant waar ze komen heeft geen dakopbouw, dus hun dak is een paar meter dieper, maar ze staan dan dus wel op de erfgrens. Ik begreep van Quattman Ravi vanmorgen dat bij 1 quatt er geen nieuwe groep hoeft te komen. Bij 2 wel.
Klopt, ik krijg over 14 dagen mijn Quatt Duo en heb net de nieuwe groep laten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:58:
[...]

bedenk dat de geluidseisen voor airco's en warmtepompen uitgaan van mn de afstand tot de erfgrens, wat daar achter zit hoog of laag, huis dicht bij deze erfgrens bv 2m afstand of dat het huis pas 100m verderop staat is eigenlijk niet van belang.
Een warmpepomp dicht op de erfgrens zetten is veelal geen goed idee, ook niet als deze op de rand van een uitbouw staat. je mag op de erfgrens slechts 45/40 dB hebben, en dat is niet veel.
dit kan hooguit enig effect hebben als je dze zo ver mogelijk van de rand kunt plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrVb2hQ5lLXUKQBttUAOexchZvA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zhNqPtuXNNSF21nNwEPGduzH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
[...]

Nog 2 opties: ga voor een enkele Quatt en neem er nog een airco bij. Voordeel: als Quatt je laat zitten is je huis nog steeds op een onschadelijke temperatuur.

Optie 2: ga akkoord met af en toe een graadje minder. 4% betekend een graadje minder bij temperaturen onder de 0 en bij - 7 een straalkachel bij plaatsen om die 'graadje minder' aan te kunnen houden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Wel tof om te proberen! 3 wegklep en een automation die de thermostaat op 30 graden zet als de 3wegklep naar het SWW vat gaat. Het is dat ik geen leidingen kan leggen, want mijn handen jeuken! ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
StillLife schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Ja, dus die chill lijkt mij eigenlijk een ideale oplossing. Ik heb nu in onze allerwarmste kamer in de zomer een mobiele airco staan (met slang uit raam) en zelfs dat maakt zoveel verschil uit! Onze kamers zijn niet heel groot, dus met die beloofde 40m2 koeling per unit moet het lukken denk ik, en geen lastig gedoe met buitenunits en geluidsnormen.
Voor koeling zou ik zeker niet voor Quatt gaan. Quatt ondersteund geen koeling via VVW wat je toekomstige upgradepad behoorlijk beperkt.
@marijnflipse deze deels teleurgestelde klant zou alsnog heel graag in de toekomst via de VVW willen 'placebokoelen' (volgens sommige hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vermoedelijk zijn de mensen die dit hebben gedaan vertrokken uit dit topic :p , maar wie weet heeft iemand toch de tip: Ik heb me ooit eens ingeschreven bij Quatt voor een preorder o.i.d., je moest toen 99 euro betalen. Uiteindelijk heb ik nu een FE warmtepomp en een WPB. Allebei niet van Quatt. M.a.w., ik zou dus graag mijn inschrijving annuleren.

Ik heb een e-mail gestuurd naar sales.support monkeytail quatt punt intercom-mail punt com. Maar wellicht is dat het verkeerde adres, gezien ik nog niets terug heb gehoord?

Andere adressen van Quatt lijk ik tot nu toe niet te vinden.

Ik blijf dit topic overigens wel volgen; Ik vind het super interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 03-05-2025 09:55 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
onlinaius schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:33:
[...]

deze deels teleurgestelde klant zou alsnog heel graag in de toekomst via de VVW willen 'placebokoelen'
Toch is mijn idee dat het wel iets moet doen. Het zal nooit vergelijkbaar zijn met koelen met een airco. Maar als je netjes begint met vloer koelen zodra het ~25-30 graden begint te worden en dat niet uit zet, heb je toch 24/7 een flink koelere vloer?

Ik heb ook op de 1e verdieping vloerverwarming liggen, wat, denk ik, kan helpen om wat verkoeling naar de woonkamer te brengen door op die 50 vierkante meter vrij egaal wat koudere lucht te laten dalen.

Ik denk alsnog dat het niet de heilige graal is, maar goed, dat moeten we maar eens gaan testen. :p

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:22:
[...]

Nog 2 opties: ga voor een enkele Quatt en neem er nog een airco bij. Voordeel: als Quatt je laat zitten is je huis nog steeds op een onschadelijke temperatuur.
gezien de nu al lastige situatie (mbt de plaatsing tov de erfgrens (er dicht er tegen aan) zou het plaatsen van een airco (die veelal nog luider zijn) de zaak alleen maar verslechteren, ik vrees dat dit dus geen goed idee is.
Optie 2: ga akkoord met af en toe een graadje minder. 4% betekend een graadje minder bij temperaturen onder de 0 en bij - 7 een straalkachel bij plaatsen om die 'graadje minder' aan te kunnen houden.
snap ik, alleen we weten nu nog helemaal niet bij welke ingestelde thermostaat temperaturen deze 4 gr "te kort" zou moeten hebben, even los omdat je hier best wel wat vraagtekens bij deze zogenaamde naukeurigheid zou kunnen plaatsen. Was dit bij 21-22gr. C dan valt e.e.a wel behoorlijk mee, was dit echter bij 18gr. C heb je eerder een probleemtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjenok
Wie kan me helpen met de volgende vraag: de Quatt adviseur vertelde mij dat je met een warmtepomp beter de temperatuur relatief constant kon houden, met maximaal 1-2 graden verschil tussen de comfortstand en de slaap/afwezig stand. Voorheen stond onze thermostaat ingesteld om 's nachts en overdag naar 15 terug te gaan. Ik snap de logica niet helemaal dat het met een warmtepomp verstandiger is om de temperatuur constant te houden. Uiteindelijk zal dat toch meer energie verbruiken? Of is een warmtepomp efficiënter bij een constante temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
[...]

Voor koeling zou ik zeker niet voor Quatt gaan. Quatt ondersteund geen koeling via VVW wat je toekomstige upgradepad behoorlijk beperkt.
@marijnflipse deze deels teleurgestelde klant zou alsnog heel graag in de toekomst via de VVW willen 'placebokoelen' (volgens sommige hier)
Vloerverwariming is bij ons echt geen optie. Mijn hoop is toch gevestigd op die chill van quatt, maar ja, die moet nog uitkomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:40

KL643

beeldaandemuur

Tjenok schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:34:
Wie kan me helpen met de volgende vraag: de Quatt adviseur vertelde mij dat je met een warmtepomp beter de temperatuur relatief constant kon houden, met maximaal 1-2 graden verschil tussen de comfortstand en de slaap/afwezig stand. Voorheen stond onze thermostaat ingesteld om 's nachts en overdag naar 15 terug te gaan. Ik snap de logica niet helemaal dat het met een warmtepomp verstandiger is om de temperatuur constant te houden. Uiteindelijk zal dat toch meer energie verbruiken? Of is een warmtepomp efficiënter bij een constante temperatuur?
Kort antwoord : omdat het meer energie kost om je huis telkens weer op te laten warmen naar de gewenste temperatuur. Het antwoord geef jezelf in de laatste zin.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
Warmtepomp is minder efficiënt als het verschil tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur voor verwarmen groter is. Ca 2% per graad.
Als je nachtverlaging toepast dan moet in de ochtend, het koudste moment van het etmaal, veel warmte geproduceerd worden en de watertemperatuur moet wat hoger zijn omdat je daarmee meer afgifte in je systeem krijgt ( hoe warmer, hoe meer warmte wordt afgegeven)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ik snap je teleurstelling dat Quatt geen koeling via de VVW aanbied, bedenk echter wel dat koeling via een VVW ook de nodige nadelen heeft, mn zonder voldoende ventilatie en luchtwervelingen krijg je al vrij snel een gelaagd systeem, wat je juist bij de verwarming niet hebt (warme lucht stijgt, dus van de grond af naar boven, waarbij de lucht in de kamer dus van onderen af langzaam wordt opgewarmd is door de hele ruimte verspreid wordt.
Bij koelen (koude lucht daalt) krijg je het effect dat de lucht tegen de vloer steeds kouder gaat worden maar daar ook blijft, dus koude voeten maar je body en hoofd blijven warm, en juist daar zou je eigenlijk het koeler willen hebben. Door veel in die ruimte te bewegen kan dit natuurlijk wel verbeterd worden.
daarbij kun je door de condensgrens ook niet te sterk afkoelen, tenslotte zit niemand te wachten op condensvorming en daar kom je in bepaalde situaties toch wel dicht tegenaan (25ºC / 80% φ, worst case senario) geeft een dowpunt van 21,3ºC aan, dus je vloer mag deze temperatuur dus niet bereiken, betekend dat je daar max 22ºC cq 22,5ºC zou mogen hebben, lastig als je van de CV-water temperatuur uit zou moeten gaan, hoe groot is dan met 2,5ºC verschil zonder goede uitwisseling dan nog van het echte koelend effect van een dergelijk systeem.

Niets voor niets worden deze soort koelsystemen veelal via het plafond of muren gedaan, het kan werken maar is met behoorlijke obstakels verbonden om dat ook echt mooi en goed te krijgen, ook even los van de aanvullende meetpunten die je eigenlijk daarvoor zou moeten hebben.
sorry, ik zie dat niet zo voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
nee, beide dingen die je aanhaalt zijn helaas niet helemaal juist.
De hoofdreden waarom je bij een warmtepomp eigenlijk een zo constante temperatuur zou willen hebben ligt in het feit dat je met een warmtepomp een zeer lage opwarmtijd hebt, dit heeft te maken dat hij zijn warmte uit relatief koude buitenlucht van mogelijk zelfs onder nul moet gaan halen.
Ik denk dat je wel begrijpt dat in deze koude buitenlucht niet heel veel warmte zit, dus hij moet een heleboel van die lucht aanzuigen en door de warmtewisselaar laten stromen voordat hij die warmte via je afgiftesysteem weer kan afgeven, daarvoor heeft de gemiddelde warmtepomp ook behoorlijk lage CV water temperatuur, en dat is dan de 2de oorzaak (soms wordt dit ook als eerster oorzaak genoemd).

Een warmtepomp doet circa 30-35ºC en soms nog iets hoger, hoe hoger deze temperatuur wordt hoe meer stroom hij hiervoor nodig heeft en dus hoe onzuiniger de warmtepomp is, dat wordt met de COP aangegeven, dat is eigenlijk de verhouding tussen de energie (stroom) die je er in stopt ten opzichte van de energie (warmte) die er uit komt.
Voor meer warmte moet een WP dus ook veel en veel harder werken en verbruikt daardoor ook veel meer energie dan als hij dat mooi rustig aan kan doen.

Een CV heeft echter veelal tussen 60-80ºC watertemperatuur en kan deze temperatuur door het verbranden van aardgas dit ook heel snel bereiken, een warmtepomp heeft hiervoor veel langer nodig (de reden staat hierboven). Dus hierdoor kun je met een CV (hogere temperaturen) veel sneller je huis opwarmen dan met een warmtepomp, die heeft daarvoor veel langer nodig (door de lagere temperatuur).

een 3de reden is dat mn bij radiatoren deze veelal niet berekend zijn met dergelijk lage temperaturen, en kunnen daardoor ook per tijdseenheid minder warmte afgeven, het duurt hierdoor dus ook gewoon langer voor dat je kamer weer op temperatuur gekomen is. Bij een vloerverwarming, die eigenlijk berekend is op deze lage WP temperatuur werkt dat natuurlijk een stuk beter.
Echter wil dit niet zegen dat je met radiatoren geen WP kunt hebben, ook dat werkt, mits je aan een aantal spelregels houd prima.

al met al is het dus handiger om het temperatuurverschil zo laag mogelijk te houden en ook langzaam op te voeren wil je tenminste zuinig aan doen, en dat lijkt me mn de hoofdreden waarom je naar een WP wilt gaan, want hij kan dus zeker een heel stuk zuiniger zijn. Een verschil van bv 1.000 m3 gas (a 1,35€/m3) versus 2.000 kWh (a 0,25€/kWh) isbv best mogelijk, soms wel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 03-05-2025 11:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
25gr/80% binnen komt echt nauwelijks voor.
Afgelopen zomer heb ik misschien 3 dagen gezien dat hij bij 19.2 Ta afsloeg omdat ik tegen het condensatiepunt zat, maar dan was het ook knap heet buiten, ergo: dan is Ta 19 door de vloer best wel “koud” om het verschil tov buiten niet te groot te maken.

Maar goed.
IR paneel verkopers benoemen de nadelen van CV verwarmen, VVW verkopers die van radiatoren, en WP verkopers die de functie niet ondersteunen die van vloerkoeling.
Ik heb twee zomers de vloer gekoeld en het bevalt uitstekend! Geen (koude) wind, geen te droge lucht (is niet prettig als je daar gevoelig voor bent) en een bufferfunctie die een airco nooit biedt. En geen bakjes die ik moet ledigen ;)
Het (lokale) effect is minder groot uiteraard, maar elke m2 doet mee, en dat tikt dus behoorlijk aan en draagt bij aan het algehele comfort.

Blijft de RLV hoger tov condenserend koelen? Ja.

Zo zie je maar, alle toepassingen hebben voor- en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjenok
Dank iedereen voor de uitgebreide antwoorden. Dan ga ik 18 graden aanhouden vanaf naar bed gaan tot 's middags thuiskomen van werk en 20 graden tot naar bed gaan. Dan kan hij op het warmste moment van de dag het huis 2 graden opwarmen en dat is vaak ook een relatief goedkoop moment qua stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wl12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-09 09:02
Tjenok schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:46:
Dank iedereen voor de uitgebreide antwoorden. Dan ga ik 18 graden aanhouden vanaf naar bed gaan tot 's middags thuiskomen van werk en 20 graden tot naar bed gaan. Dan kan hij op het warmste moment van de dag het huis 2 graden opwarmen en dat is vaak ook een relatief goedkoop moment qua stroom.
Stuur hem dan rond het middaguur naar 19C, dan gaat het opwarmen nog geleidelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:22:
25gr/80% binnen komt echt nauwelijks voor.
Afgelopen zomer heb ik misschien 3 dagen gezien dat hij bij 19.2 Ta afsloeg omdat ik tegen het condensatiepunt zat, maar dan was het ook knap heet buiten, ergo: dan is Ta 19 door de vloer best wel “koud” om het verschil tov buiten niet te groot te maken.

Maar goed.
IR paneel verkopers benoemen de nadelen van CV verwarmen, VVW verkopers die van radiatoren, en WP verkopers die de functie niet ondersteunen die van vloerkoeling.
Ik heb twee zomers de vloer gekoeld en het bevalt uitstekend! Geen (koude) wind, geen te droge lucht (is niet prettig als je daar gevoelig voor bent) en een bufferfunctie die een airco nooit biedt. En geen bakjes die ik moet ledigen ;)
Het (lokale) effect is minder groot uiteraard, maar elke m2 doet mee, en dat tikt dus behoorlijk aan en draagt bij aan het algehele comfort.

Blijft de RLV hoger tov condenserend koelen? Ja.

Zo zie je maar, alle toepassingen hebben voor- en nadelen.
klopt en prima dat jij (maar dat had ik bij jou ook wel verwacht) met die oplossing wel gelukkig bent, hoewel je zelf toch ook een voorstander was van fancoil's om mee te koelen.
En ja, die 80% φ is natuurlijk aan de hoge kant en zal zeker niet vaak voorkomen, als ik echter de laatste ontwikkelingen mbt de klimaatverandering ga mee nemen zullen we zeker in de zomer steeds natter en met hogere temperaturen gaan meemaken, dus ook zal de gemiddelde luchtvochtigheid gaan stijgen.
en ik heb in de zomer wel vaak zo veel mogelijk ramen en deuren open, zeker in mijn woonkamer is dan de luchtvochtigheid redelijk gelijk aan die van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tjenok schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:46:
klein advies; dat opwarmen doe dat met kleine stapjes van max 0,5ºC en houd dat ook aan tot je die temperatuur bereikt hebt en ga dan weer een stapje hoger.
mijn eigen ervaring is dat bij +5ºC (buitentemperatuur) en lager je beter één constante temperatuur kunt aanhouden, ook ivm de defrosts, op vol vermogen krijg je die namelijk vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Tanuki schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Toch is mijn idee dat het wel iets moet doen. Het zal nooit vergelijkbaar zijn met koelen met een airco. Maar als je netjes begint met vloer koelen zodra het ~25-30 graden begint te worden en dat niet uit zet, heb je toch 24/7 een flink koelere vloer?

Ik heb ook op de 1e verdieping vloerverwarming liggen, wat, denk ik, kan helpen om wat verkoeling naar de woonkamer te brengen door op die 50 vierkante meter vrij egaal wat koudere lucht te laten dalen.

Ik denk alsnog dat het niet de heilige graal is, maar goed, dat moeten we maar eens gaan testen. :p
Haha, ik denk dat het zeker wat doet (en als je het heel slim in zet kan het mogelijk zelfs nog beter werken dan een airco), maar volgens sommigen hier is het slechts placebo, dus daarom heb ik er maar placebokoelen van gemaakt ;)

Persoonlijk denk ik dat het heel krachtig kan zijn, zeker als je ook VVW op de bovenverdieping hebt, maar dan moet je er wel heel anders mee omgaan dan een normale airco.

Een normale airco zet je aan als je woning te warm wordt, een L/W warmtepomp zou ik laten koelen in de nacht als de woning open staat. Daarmee heb je enkele voordelen ten opzichte van een airco:

- De warmte die overdag opbouwt in de woning raak je kwijt, waardoor je woning weer 'vers' aan de volgende dag begint.
- Door de lagere buitentemperatuur is de COP van het koelen veel hoger dan overdag.
- Je hebt geen geluid van de airco overdag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:56:
[...]

ik snap je teleurstelling dat Quatt geen koeling via de VVW aanbied, bedenk echter wel dat koeling via een VVW ook de nodige nadelen heeft, mn zonder voldoende ventilatie en luchtwervelingen krijg je al vrij snel een gelaagd systeem, wat je juist bij de verwarming niet hebt (warme lucht stijgt, dus van de grond af naar boven, waarbij de lucht in de kamer dus van onderen af langzaam wordt opgewarmd is door de hele ruimte verspreid wordt.
Bij koelen (koude lucht daalt) krijg je het effect dat de lucht tegen de vloer steeds kouder gaat worden maar daar ook blijft, dus koude voeten maar je body en hoofd blijven warm, en juist daar zou je eigenlijk het koeler willen hebben. Door veel in die ruimte te bewegen kan dit natuurlijk wel verbeterd worden.
daarbij kun je door de condensgrens ook niet te sterk afkoelen, tenslotte zit niemand te wachten op condensvorming en daar kom je in bepaalde situaties toch wel dicht tegenaan (25ºC / 80% φ) geeft een dowpunt van 21,3ºC aan, dus je vloer mag deze temperatuur dus niet bereiken, betekend dat je daar max 22ºC cq 22,5ºC zou mogen hebben, lastig als je van de CV-water temperatuur uit zou moeten gaan, hoe groot is dan met 2,5ºC verschil zonder goede uitwisseling dan nog van het echte koelend effect van een dergelijk systeem.

Niets voor niets worden deze soort koelsystemen veelal via het plafond of muren gedaan, het kan werken maar is met behoorlijke obstakels verbonden om dat ook echt mooi en goed te krijgen, ook even los van de aanvullende meetpunten die je eigenlijk daarvoor zou moeten hebben.
sorry, ik zie dat niet zo voor me.
Blijft staan dat de meeste (alle?) andere warmtepomp fabrikanten deze optie wel aanbieden.

Ik vind het ook wel aardig minachtend van Quatt naar haar klanten toe: 'ja, klanten van andere warmtepompfabrikanten kunnen hier wel mee omgaan, maar jullie zijn de domste 20% van de warmtepomp kopers, en hebben niet de mentale capaciteit om hier goed mee om te gaan'.

Wat misschien ook wat zegt voor onze keuze ooit voor Quatt: kennelijk zijn we toch het stupide smaldeel van de warmtepompers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:12
onlinaius schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Blijft staan dat de meeste (alle?) andere warmtepomp fabrikanten deze optie wel aanbieden.

Ik vind het ook wel aardig minachtend van Quatt naar haar klanten toe: 'ja, klanten van andere warmtepompfabrikanten kunnen hier wel mee omgaan, maar jullie zijn de domste 20% van de warmtepomp kopers, en hebben niet de mentale capaciteit om hier goed mee om te gaan'.

Wat misschien ook wat zegt voor onze keuze ooit voor Quatt: kennelijk zijn we toch het stupide smaldeel van de warmtepompers ;)
Volgens mij heeft het niks met minachting of te maken. Ik denk dat Quatt een oplossing wil aanbieden die altijd werkt bij ieder huis. Of je nu radiatoren hebt of vloerverwarming, Quatt wil zo'n ding neerzetten (of ophangen) en dan moet het werken. Geen aparte instellingen of maatwerk. En aangezien koelen met radiatoren niet gaat werken, gaat het hem niet worden voor niemand met een Quatt.

Sluit niet uit of we een stupide smaldeel van de warmtepompers zijn ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Tanuki schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:55:
Vermoedelijk zijn de mensen die dit hebben gedaan vertrokken uit dit topic :p , maar wie weet heeft iemand toch de tip: Ik heb me ooit eens ingeschreven bij Quatt voor een preorder o.i.d., je moest toen 99 euro betalen. Uiteindelijk heb ik nu een FE warmtepomp en een WPB. Allebei niet van Quatt. M.a.w., ik zou dus graag mijn inschrijving annuleren.

Ik heb een e-mail gestuurd naar sales.support monkeytail quatt punt intercom-mail punt com. Maar wellicht is dat het verkeerde adres, gezien ik nog niets terug heb gehoord?

Andere adressen van Quatt lijk ik tot nu toe niet te vinden.

Ik blijf dit topic overigens wel volgen; Ik vind het super interessant.
Deze moet je hebben
sales@quatt.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

klopt, en soms is dit een behoorlijke meerprijs om alleen de functie hiervoor vrij te schakelen (bv bij DeWarmte), echter lees je ook vaak dathet kloelend effect vooral afhangt van je afgiftesysteem en ze daar veel minder expliciete voordelen bij noemen, het blijft vaak bij koelen en hoe goed dat wel niet is.

ik denk dat het wel gaat, want zo apart is de Quatt nu ook weer niet, alleen denken ze dat ze met de Chill een ook comcercieel gezien een betere oplossing kunnen bieden.
en is koelen de meest belangrijkste functie voor een warmtepomp dan is helaas de Quatt niet de beste keuze en zou je mogelijk beternaar een airco (ook een warmtepomp) moeten uitkijken.
Ik heb in ieder geval koelen op de laatste plaats staan dus voor mij niet van belang aan de andere kant ben ik met deChill juist wel weer gecharmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkhenk123
  • Laatst online: 15-05 22:42
[...]

Quatt heeft hier zelf een post over gedaan waarin ze in detail uitleggen waarom normaal koelen met een warmtepomp meestal geen goed idee is, klinkt best plausibel

https://www.quatt.io/blog...vaak-nog-niet-rendabel-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:10:
[...]

klopt en prima dat jij (maar dat had ik bij jou ook wel verwacht) met die oplossing wel gelukkig bent, hoewel je zelf toch ook een voorstander was van fancoil's om mee te koelen.
En ja, die 80% φ is natuurlijk aan de hoge kant en zal zeker niet vaak voorkomen, als ik echter de laatste ontwikkelingen mbt de klimaatverandering ga mee nemen zullen we zeker in de zomer steeds natter en met hogere temperaturen gaan meemaken, dus ook zal de gemiddelde luchtvochtigheid gaan stijgen.
en ik heb in de zomer wel vaak zo veel mogelijk ramen en deuren open, zeker in mijn woonkamer is dan de luchtvochtigheid redelijk gelijk aan die van buiten.
De fancoil draait idd gewoon mee. Maar geen condensafvoer op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
henkhenk123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Quatt heeft hier zelf een post over gedaan waarin ze in detail uitleggen waarom normaal koelen met een warmtepomp meestal geen goed idee is, klinkt best plausibel

Toch zie ik in dat artikel het ding dat bij Quatt altijd meespeelt. En dat is ook wel terecht uiteraard, gezien ze een zo groot mogelijk deel van de markt met een bepaalde oplossing wil kunnen helpen: Ze willen ook slecht geisoleerde huizen, huizen met enkel of voornamelijk radiatoren, bestaande bouw en niet alleen maar nieuwbouw, enz. voorzien van koeling.

Dan heb je inderdaad een aantal problemen met vloerkoeling waardoor je dat niet kunt realiseren.

In mijn geval (en ik denk vele Tweakers met mij):
1. Geen radiatoren in huis, enkel vloerverwarming.
2. Ook op 1e verdieping vloerverwarming, zolder staat nog in de planning, maar gaat zeker ook vol vloerverwarming worden gelegd.
3. Geen pomp verdelers (want argument dat deze pas beginnen bij het bereiken van een bepaalde temperatuur, men zou deze pomp schakelaar er dus tussenuit moeten halen om te koelen).
4. In geval van zone regeling grote kans dat veel groepen dicht staan, dit kunnen wij perfect zo automatiseren dat alle groepen vol open staan in geval van koelen.
5. Goede isolatie, ookal is dit een huis uit 1980. Jeanet om de hoek zal daar wellicht niet aan denken, maar hier is de spouw nageisoleerd, het dak geisoleerd (tussen de gordingen zit 15cm aan isolatie), enz.
6. Zonwering voor de ramen ontbreekt nu nog. In het artikel wordt genoemd dat er ongelooflijk veel warmte binnen komt via een raamkozijn van 1m2 of groter. Als dit bij ons daadwerkelijk de bottleneck zal vormen, dan zal ik rolluiken installeren. De normale mens zal die beslissing misschien niet zo makkelijk maken.

Waar een wil is, is een weg toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tanuki schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:41:
[...]

Toch zie ik in dat artikel het ding dat bij Quatt altijd meespeelt. En dat is ook wel terecht uiteraard, gezien ze een zo groot mogelijk deel van de markt met een bepaalde oplossing wil kunnen helpen: Ze willen ook slecht geisoleerde huizen, huizen met enkel of voornamelijk radiatoren, bestaande bouw en niet alleen maar nieuwbouw, enz. voorzien van koeling.

Dan heb je inderdaad een aantal problemen met vloerkoeling waardoor je dat niet kunt realiseren.

In mijn geval (en ik denk vele Tweakers met mij):
1. Geen radiatoren in huis, enkel vloerverwarming.
2. Ook op 1e verdieping vloerverwarming, zolder staat nog in de planning, maar gaat zeker ook vol vloerverwarming worden gelegd.
3. Geen pomp verdelers (want argument dat deze pas beginnen bij het bereiken van een bepaalde temperatuur, men zou deze pomp schakelaar er dus tussenuit moeten halen om te koelen).
4. In geval van zone regeling grote kans dat veel groepen dicht staan, dit kunnen wij perfect zo automatiseren dat alle groepen vol open staan in geval van koelen.
5. Goede isolatie, ookal is dit een huis uit 1980. Jeanet om de hoek zal daar wellicht niet aan denken, maar hier is de spouw nageisoleerd, het dak geisoleerd (tussen de gordingen zit 15cm aan isolatie), enz.
6. Zonwering voor de ramen ontbreekt nu nog. In het artikel wordt genoemd dat er ongelooflijk veel warmte binnen komt via een raamkozijn van 1m2 of groter. Als dit bij ons daadwerkelijk de bottleneck zal vormen, dan zal ik rolluiken installeren. De normale mens zal die beslissing misschien niet zo makkelijk maken.

Waar een wil is, is een weg toch? ;)
helemaal mee eens,` d:)b dat dit bij jou zo mooi werkt. Ik denk een idee voor anderen in een vergelijkbare situatie als bij jou.
hoe heb jet het probleem met die gelaagdheid opgelost of speelt dit bij jou niet zo? cq hoe heb je dat opgelost ? een of andere slimme oplossing :?
Maar zoals je zelf aangeeft voor de doorsnee klant van Quatt (die normaal gezien geen tweakers is, aan de andere kant sluit een tweaker natuurlijk niet uit dat hij een Quatt heeft) zijn de ideale omstandenheden helaas gewoon niet aanwezig.
Een echt nieuwbouwhuis heeft vanuit de bouw al in veruit de meeste gevallen een warmtepomp van een of ander merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
henkhenk123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:31:
[...]

WCeend raad ook WCeend aan, heel gek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Het is een mooi stukje marketing BS van Quatt, want het verklaart niet waarom het met Quatt niet zou kunnen en met andere warmtepompen wel.

Dan zijn er een aantal opties:

1. De Quatt buitenunit is heel anders dan andere warmtepompen. Ik geloof niet dat dit het geval is, en Quatt geeft dit zelf ook nergens aan.

2. Quatt denkt meer geld te kunnen vangen voor de chill, en biedt daarom de koelen op de VVW niet aan. Dit lijkt mij persoonlijk ook de meest logische optie. Daar gooien ze vervolgens een mooie laag marketing BS overheen, met het idee dat veel gebruikers daar toch niet doorheen prikken.

3. Quatt gelooft werkelijk dat koelen op VVW niet kan. Dit zou mij ook niet verbazen, Quatt heeft wel meer idiote opvattingen (bijvoorbeeld dat een Quatt op een houten dak zetten stiller is dan aan een dubbelsteensmuur hangen).

4. Quatt denkt dat Quatt gebruikers dommer zijn dan andere gebruikers, en dat ze meer dan andere warmtepomp gebruikers tegen zichzelf beschermd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:12
onlinaius schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:27:
[...]

[...]

[...]

Het is een mooi stukje marketing BS van Quatt, want het verklaart niet waarom het met Quatt niet zou kunnen en met andere warmtepompen wel.

Dan zijn er een aantal opties:

1. De Quatt buitenunit is heel anders dan andere warmtepompen. Ik geloof niet dat dit het geval is, en Quatt geeft dit zelf ook nergens aan.

2. Quatt denkt meer geld te kunnen vangen voor de chill, en biedt daarom de koelen op de VVW niet aan. Dit lijkt mij persoonlijk ook de meest logische optie. Daar gooien ze vervolgens een mooie laag marketing BS overheen, met het idee dat veel gebruikers daar toch niet doorheen prikken.

3. Quatt gelooft werkelijk dat koelen op VVW niet kan. Dit zou mij ook niet verbazen, Quatt heeft wel meer idiote opvattingen (bijvoorbeeld dat een Quatt op een houten dak zetten stiller is dan aan een dubbelsteensmuur hangen).

4. Quatt denkt dat Quatt gebruikers dommer zijn dan andere gebruikers, en dat ze meer dan andere warmtepomp gebruikers tegen zichzelf beschermd moeten worden.
Volgens mij heb je mijn reactie niet gelezen, ik denk namelijk dat het optie 5 is: Quatt will het niet aanbieden omdat het niet standaard werkt voor elke Quatt klant, en Quatt geen maatwerk wil leveren. De chill is een product om dit gat een beetje op te vangen. En dan nog een snufje van optie 4 erbij.

Ik zou het ook logisch vinden dat je zelf je stooklijn zou kunnen instellen. Kan ook niet, om redenen die denk ik hetzelfde zijn als waarom je koelen niet kan aanzetten.

Ofzo. Maakt ook niks uit, want het komt r toch niet. :+

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
s020506 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Volgens mij heb je mijn reactie niet gelezen, ik denk namelijk dat het optie 5 is: Quatt will het niet aanbieden omdat het niet standaard werkt voor elke Quatt klant, en Quatt geen maatwerk wil leveren. De chill is een product om dit gat een beetje op te vangen. En dan nog een snufje van optie 4 erbij.

Ik zou het ook logisch vinden dat je zelf je stooklijn zou kunnen instellen. Kan ook niet, om redenen die denk ik hetzelfde zijn als waarom je koelen niet kan aanzetten.

Ofzo. Maakt ook niks uit, want het komt r toch niet. :+
Dat zou een optie kunnen zijn. Ik was me er niet van bewust dat er (vaak) maatwerk wordt geleverd om vloerkoeling mogelijk te maken.

Als ik er op zoek vind ik dat het bijv bij Remeha en Daikin mogelijk is na het aanschaffen van een vochtigheidssensor, voor een prijs ergens tussen de 150 en 250.

Dat klinkt goed, er is dus aan te verdienen voor Quatt, dus met een beetje mazzel gaan ze ook ooit nog eens aan het vloerkoelen als ze al het geld uit de markt voor de chills hebben geknepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik denk dat het een combi is van jullie opties 5 en 2.
Met optie 5 willen ze duidelijk een bepaald type klant aanspreken welke zich aangetrokken voelt tot het verhaal van Quatt.
En door het koelen zijdelings via een deepsell aan te bieden in de vorm van een (liefst meerdere) chill, optie 2, “voldoen” ze er toch aan, en bij sommige klanten “beter”. Uiteraard door de keuzevrijheid weg te nemen, dat wel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:48
Mijn probleem met verkeerde vermogensberekeningen, door verkeerde temperatuurmetingen, door verkeerde sensoren misschien, door misschien een defecte besturingsprint, H e t i s o p g e l o s t ! !

Oorzaak, een domme productiefout, in het buisje waarin temperatuursensor --hp2 in-- zich bevindt, zat een deuk, waardoor de sensor niet geheel kon zakken in het buisje. Hierdoor temperatuurmeting niet goed, (te laag) .Fout zat vrijwel onzichtbaar aan binnenzijde.

Compliment aan onze Mickel!!, maar toch ook aan Quatt, die toch wel doorgingen, toen ze het zelf ook onbegrijpelijk vonden.!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:20:
Mijn probleem met verkeerde vermogensberekeningen, door verkeerde temperatuurmetingen, door verkeerde sensoren misschien, door misschien een defecte besturingsprint, H e t i s o p g e l o s t ! !

Oorzaak, een domme productiefout, in het buisje waarin temperatuursensor --hp2 in-- zich bevindt, zat een deuk, waardoor de sensor niet geheel kon zakken in het buisje. Hierdoor temperatuurmeting niet goed, (te laag) .Fout zat vrijwel onzichtbaar aan binnenzijde.

Compliment aan onze Mickel!!, maar toch ook aan Quatt, die toch wel doorgingen, toen ze het zelf ook onbegrijpelijk vonden.!!
Mooi! Eindelijk :)

Dit buisje neem ik aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulonZEZcnh1HT3kJLa-fWi0zSYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJkBa03x06J2Bve2i12KRMJV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:48
jj85 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:04:
[...]

Mooi! Eindelijk :)

Dit buisje neem ik aan
[Afbeelding]
@jj85

Jawel Mickel >:) >:)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 22:52
Kleine vraag, kan hem niet vinden, maar we gaan uitgebreid verbouwen en cv-leidingen omleggen. Kan de Quatt voor lange tijd worden uitgeschakeld? De enige reden die ik kan vinden is het risico op bevriezing, maar daar ben ik de komende twee maanden niet zo bang voor 😅
Pagina: 1 ... 245 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.