Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
christianos schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:46:
Kleine vraag, kan hem niet vinden, maar we gaan uitgebreid verbouwen en cv-leidingen omleggen. Kan de Quatt voor lange tijd worden uitgeschakeld? De enige reden die ik kan vinden is het risico op bevriezing, maar daar ben ik de komende twee maanden niet zo bang voor 😅
Zie https://support.quatt.io/...-als-de-winter-voorbij-is

Vastlopen vd waterpomp wordt als risico gezien. Geen idee hoe groot dat risico nou echt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-09 17:01

Prh

onlinaius schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:26:
[...]

Wel tof om te proberen! 3 wegklep en een automation die de thermostaat op 30 graden zet als de 3wegklep naar het SWW vat gaat. Het is dat ik geen leidingen kan leggen, want mijn handen jeuken! ;)
Gaat de Quatt op 50graden draaien als die vraag krijgt van ruimte moet op 30?
Wellicht kan de honeywell dit dan al automatisch aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIAgcid3U10RHemgN2z2uy3bJyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/giCYdDfBhQe8bauwSfFJAqNc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Prh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:27:
[...]

Hij zal de CV erbij inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
Ik wil wat rubberen tegels kopen voor plaatsing van de Quatt Duo op houten dak met bitumen. Iemand tips hiervoor? Gamma heeft 2,5cm dik.

Ik dacht aan: rubberen tegel > stoeptegel > ontdreunings rubberen blokje (heb ik al) > bigfoots met Quatt.

Beetje te stoeien met materiaalkeuze en afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
alikebab1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:17:
Ik wil wat rubberen tegels kopen voor plaatsing van de Quatt Duo op houten dak met bitumen. Iemand tips hiervoor? Gamma heeft 2,5cm dik.

Ik dacht aan: rubberen tegel > stoeptegel > ontdreunings rubberen blokje (heb ik al) > bigfoots met Quatt.

Zou iets dikker gaan als het kan.
https://www.hornbach.nl/p...art-50x50x4-5-cm/7011220/

En zet veerdempers tussen bigfoots en Quatt (laat dit door Quatt meeleveren én installeren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lefEwE58z-ntSeelGXyl0ELj-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvhU0Cx0bgHNp6byFy954maz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKxqEfKhswGvYNX-vuFeuxGrbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIOrO12pWdEI9rjvGhBLUjif.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door jj85 op 05-05-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:36

Ik heb deze setup inderdaad:

2.5cm tegels (die van de gamma) 4 in totaal
2 opsluit banden 5cm breed.
bigfoots van quatt
quatt

Deze opstelling staat bij mij op onze carport. Heb nagenoeg geen last van trillingen, uiteraard als ik in de winter onder de carport sta hoor ik wel gezoem maar of het van de quatt zelf komt of van trillingen, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Seroendeng schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:29:
Wie weet hebben ze een Alphaess ge-rebrand...? Grofweg zelfde formaat en lampjes...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer bewijs! :+
Mail van dit weekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jOfV_Jeq1AOBCe_W000xBIi7Yw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EpVfGLJf56SKjouDuha2Gmpv.png?f=fotoalbum_large

Die knopjes/ledjes lijken erg op de AlphaESS SMILE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k3WGaKiHTbsSd0NRxGt89rNoec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6s6FoPdhbQHpYBKKAuTgA80P.png?f=user_large

vs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFPwHlA1rIiRSPG9Ch1HK7N11oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MR2EaImKpibDRURf1uIfq7Bw.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqEsvJo8HiAInEoEb4xAwF0GIAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xj7UESZ6xpi18E9s2BzjNMJl.png?f=user_large
(bron en bron)

Maar de top cover is toch wel het meest sprekend ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jEgahsFSvKvoNGLluMOQoSQ0MY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mtc6BL4lWTSMwAI0hHNkilms.png?f=fotoalbum_large
vs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_03ZAvbrc8_d1tO5hSwU_7kSW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjud8dr6chHM6ClVLFXCMMzz.png?f=fotoalbum_large
(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:02
Excuus, zoekfunctie niet goed gebruikt.

[ Voor 84% gewijzigd door Mausssie op 05-05-2025 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@Mausssie Quatt zegt over buffervat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j5jpFED4No-sgmYl0snn6SlS6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57uBjgBv02Pt2iQVFi3mIRrp.png?f=fotoalbum_large

Draait hier prima zonder. Doordat al m'n radiatoren vervangen zijn door LTV-radiatoren (Jaga's) heb ik eigenlijk ook maar een heel klein watervolume in het systeem. Soms bij iets lagere buitentemperaturen (tussen 0 en 5 grC) kan er iets van light pendelgedrag ontstaan, maar dat wordt veroorzaakt door de Honeywell T6 en niet door de Quatt :)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 05-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Prh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:27:
[...]

Wellicht kan de honeywell dit dan al automatisch aansturen.

[Afbeelding]
Voor een diegravende set observaties zie:
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Indien je afgifte op je systeem niet te efficient is (anders verlies je daar alle temperatuur opbouw, dus grootste radiatoren en zeker vloerverwarming dicht) en je de CSP onder de watertemperatuur weet te houden, dan zal de Quatt inderdaad de 50°C weten te halen zonder gas.
Je zult dus waarschijnlijk je thermostaat en radiatoren moeten manipuleren, maar daar zijn we tweakers voor, toch? ;)
Edit: dat manipuleren van je radiatoren is de drie-weg klep die in de aanloop van deze post werd genoemd...

[ Voor 5% gewijzigd door m10tech op 05-05-2025 11:52 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:46:
[...]
en je de CSP onder de watertemperatuur weet te houden, dan zal de Quatt inderdaad de 50°C weten te halen zonder gas.
Daar zit je probleem denk ik. Thermostaat op 30grC, maar geen gemeten toename van temperatuur. De thermostaat zal waarschijnlijk de CSP flink omhoog gooien.
Sowieso zal die waarschijnlijk naar de max gaan zodra je setpoint op 30grC stelt.

Dus naast de driewegklep zou ik ook een relais in de koppeling tussen CiC en CV zetten, zodat de CV niet ingeschakeld wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Dit neigt een domotica onderwerp te worden, maar je kunt of het CSP manipuleren voordat de CiC daar weet van krijgt, of de conclusie van de CiC om de ketel aan te sturen manipuleren. Het hangt allemaal af van de mate van manipulatievaardigheden.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:06
jj85 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Mail van dit weekend
[Afbeelding]

[Afbeelding]

vs
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(bron en bron)

[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
(bron)
Ja zag het ook al, ben erg benieuwd naar de prijs. Alphaess is niet duur maar het kan wel goedkoper. Mijn gok is dat de prijs zal beginnen ergens rond de 4000 voor een 5kwh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
jj85 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Daar zit je probleem denk ik. Thermostaat op 30grC, maar geen gemeten toename van temperatuur. De thermostaat zal waarschijnlijk de CSP flink omhoog gooien.
Sowieso zal die waarschijnlijk naar de max gaan zodra je setpoint op 30grC stelt.

Dus naast de driewegklep zou ik ook een relais in de koppeling tussen CiC en CV zetten, zodat de CV niet ingeschakeld wordt ;)
Even checken: dit ging toch over het maken van SWW met alleen de Quatt, toch?
Dan moet het water toch 60°C worden...
En of de Quatt dat gaat halen betwijfel ik, maar nog niet officieel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Nu ben ik de war: een quat hybrid kán toch helemaal niet bijdragen aan het sww (tapwater)? En als je een quatt AE hebt dan is het toch sowieso alleen de quatt die het sww regelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
StillLife schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Nu ben ik de war: een quat hybrid kán toch helemaal niet bijdragen aan het sww (tapwater)? En als je een quatt AE hebt dan is het toch sowieso alleen de quatt die het sww regelt?
Officieel niet nee.
Maar met wat Tweaken zijn er wellicht wel mogelijkheden om dit zonder Quatt AE vorm te geven 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
(context, met een driewegklep een SWW vat opwarmen: onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Dan zou het scenario kunnen zijn dat je een COP1 naverwarmer gebruikt om van 50°C naar 60°C te komen terwijl je de Quatt het werkt tot 50°C laat doen.
Het probleem daarbij is dat zo gauw het buffervat boven de 50°C is, de retour naar de Quatt daar ook boven komt, en dan denk ik dat de Quatt er echt geen zin meer in heeft. Waarschijnlijk zelfs afgedwongen door de buitenunit, los van wat je de CiC laat aansturen.

Mijn inschatting is dat dit dus kansloos is...
En dat Quatt AE dit oplost middels haar W/W warmtepompbooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Mail van dit weekend
[Afbeelding]

[Afbeelding]

vs
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(bron en bron)

[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
(bron)
Die gelijkheid viel mij ook al op, je was me voor met het posten :)
Wellicht dat iemand die morgen fysiek aanwezig is hierover een leuke vraag kan stellen >:)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
ivs001 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ja zag het ook al, ben erg benieuwd naar de prijs. Alphaess is niet duur maar het kan wel goedkoper. Mijn gok is dat de prijs zal beginnen ergens rond de 4000 voor een 5kwh batterij.
Heb als 'benchmark' een paar offertes aangevraagd (incl installatie):
- AlphaESS 7.6 kWh, 10kW inverter(3F) = 5300 ex BTW
- AplhaESS 11.4 kWh, 10kW inverter (3F) = 6400 ex BTW

Alpha ESS is modulair met capaciteit stappen van 3.8 kWh a 1100 ex BTW (=verschil tussen bovenste 2 offerte prijzen), kan dus nog 1 maat kleiner qua capaciteit, meer kan uiteraard ook..
Kleinere of 1-fase omvormer zal uiteraard ook de (basis)prijs omlaag kunnen brengen

Ik heb de verwachting dat Quatt ook een dynamische energiecontract erbij introduceert zodat de BTW teruggave gebruikt kan worden (verkapte subsidie), daarom hierboven ook de ex BTW prijzen gegeven.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:59
s020506 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Volgens mij heb je mijn reactie niet gelezen, ik denk namelijk dat het optie 5 is: Quatt will het niet aanbieden omdat het niet standaard werkt voor elke Quatt klant, en Quatt geen maatwerk wil leveren. De chill is een product om dit gat een beetje op te vangen. En dan nog een snufje van optie 4 erbij.

Ik zou het ook logisch vinden dat je zelf je stooklijn zou kunnen instellen. Kan ook niet, om redenen die denk ik hetzelfde zijn als waarom je koelen niet kan aanzetten.

Ofzo. Maakt ook niks uit, want het komt r toch niet. :+
Dan wordt het toch eens tijd dat iemand gaat proberen de buitenunit zelf aan te sturen met bijvoorbeeld de Quatt modbus sniffer als startpunt. Dat moet inmiddels wel lukken voor iemand die de Quatt graag wil laten koelen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:59

Ik heb 2 rubber tegels per zijde van de Quatt van de Hornbach, dus 4 tegels van 4 cm dik.
Op de rubber tegels heb ik 2x betontegel 60x40x4cm gelegd. En daarop staat de Quatt met die grote grondblokken.
(Dus per poot van de Quatt 2x rubber en 1x betontegel).

Ik heb een Quatt Duo Hybrid op een houten dak van mijn werkkamer staan. Alleen als het onder 0 graden is (en de duo max staat te draaien) dan hoor ik een lage bromtoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkbCSZCjXMqHcY5t54Ecz-8EaVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niLbtRATtHb5i8FSrOzFAiwC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqcLJUHpsmT3YbPTooj5Mx5Yk3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7zvqxbIxAveKgprfFbYQh6y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
Iemand nog een aanrader voor onderhoud van de (ATAG) cv ketel? Is toe aan een beurt en ik zat te kijken bij Feenstra, maar ik twijfel of die wel onderhoud gaan doen zodra de Quatt er staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
alikebab1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:18:
Iemand nog een aanrader voor onderhoud van de (ATAG) cv ketel? Is toe aan een beurt en ik zat te kijken bij Feenstra, maar ik twijfel of die wel onderhoud gaan doen zodra de Quatt er staat?
Kijk hier even
https://www.quatt.io/waar...ud-cv-ketel#installer-map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MrSweety66 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:59:
[...]

Ik heb 2 rubber tegels per zijde van de Quatt van de Hornbach, dus 4 tegels van 4 cm dik.
Op de rubber tegels heb ik 2x betontegel 60x40x4cm gelegd. En daarop staat de Quatt met die grote grondblokken.
(Dus per poot van de Quatt 2x rubber en 1x betontegel).

Ik heb een Quatt Duo Hybrid op een houten dak van mijn werkkamer staan. Alleen als het onder 0 graden is (en de duo max staat te draaien) dan hoor ik een lage bromtoon.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heeft Quatt dit zo met die losse kabels opgeleverd :| ? Komt niet heel netjes over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA6cbWtXnkLUobNsU2urA4J4bcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SBVklBoJXRaz9olcVogthntb.png?f=fotoalbum_large

Hier hebben ze de twee leidingen + kabels netjes bij elkaar gewikkeld en her en der voorzien van ondersteuning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppw8h-ZvNQp0ofzIF0co-yZoA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Palomar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:23:
Misschien gekke vraag, maar wij krijgen binnenkort 2 quatt units. Deze worden geplaatst aan de zijkant van het huis, zichtbaar en bereikbaar vanaf de straat. Hoe zit dat met diefstalgevoeligheid..? Kan iemand die units dan zo meenemen? Het gaat wel om apparaten met een vervangingswaarde van bijna 10000 euro. Moeten we daar maatregelen voor nemen?
Blijkbaar toch niet zo'n gekke vraag :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkKhQ2SgZr0HCZszTNQtggStEQQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jLCv8fHODbWprFAzvjSTXe3G.png?f=user_large

https://nl.trustpilot.com/reviews/67f7918965c06c6ed4e9487b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

via een normale Quatt gaat je dat dus ook niet lukken, zelfs niet met een Quatt Duo niet.
Wil je dit met Quatt zul je toch naar de HeatCharger moeten (hun FE optie), die heeft namelijk wel met zijn R290 de optie om deze duidelijk hogere temperaturen te gaan halen.
Maar vergeet niet, Quatt zal hoe dan ook weg moeten van hun R32 koudemiddel voor 2027, dus ik verwacht daar in de toekomst een Quatt 2.0 WP met zeer waarschijnlijk wel R290 als koudemiddel, en daarmee zou je dus wel naar een hogere temp kunnen.
Idee, combi van één oude Quatt met één nieuwe Quatt en dan een eigen voorraadsvat ? zou moeten lukken mits je dat geregeld kunt krijgen, daar zal dus eerder het probleem gaan worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:19:
[...]

via een normale Quatt gaat je dat dus ook niet lukken, zelfs niet met een Quatt Duo niet.
Wil je dit met Quatt zul je toch naar de HeatCharger moeten (hun FE optie), die heeft namelijk wel met zijn R290 de optie om deze duidelijk hogere temperaturen te gaan halen.
Maar vergeet niet, Quatt zal hoe dan ook weg moeten van hun R32 koudemiddel voor 2027, dus ik verwacht daar in de toekomst een Quatt 2.0 WP met zeer waarschijnlijk wel R290 als koudemiddel, en daarmee zou je dus wel naar een hogere temp kunnen.
Idee, combi van één oude Quatt met één nieuwe Quatt en dan een eigen voorraadsvat ? zou moeten lukken mits je dat geregeld kunt krijgen, daar zal dus eerder het probleem gaan worden.
Interessant idee. Ik heb echter genoeg aan 1 Quatt voor het huis. Als de Quatt2.0 een beetje redelijk geprijsd is zou het moeten kunnen, waarbij ik dat dus alleen doe om AE te gaan, en daarmee dus de HeatCharger zou kunnen vermijden. En nog een boilervat nodig heb, dus hoeveel bespaar ik dan eigenlijk?
En als dit een haalbaar plan is, zou Quatt dit misschien zelf aanbieden.

Hoe dan ook, voor mij is dit een theoretische exercitie, ik wacht tot we hier in 2040 ofzo een warmtenet krijgen... Dan is mijn Quatt1.0 wel afgeschreven, evenals mijn gasketel.

En ik heb overigens net iets gevonden waar staat dat een Quatt1.0 niet meer dan 55°C kan halen.
TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:50:
[...]
ik wacht tot we hier in 2040 ofzo een warmtenet krijgen...
Waarom zou je van dat aanbieder-monopolie onderdeel / afhankelijk van willen zijn?
Kan je beter zorgen dat je voor die tijd AE bent, via Quatt, DIY, of iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Toby-Wan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Waarom zou je van dat aanbieder-monopolie onderdeel / afhankelijk van willen zijn?
Kan je beter zorgen dat je voor die tijd AE bent, via Quatt, DIY, of iets anders
Dat AE gaan kan dan toch ook nog in 2040, of gaan ze dat verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
Nog een vraagje omdat ik twijfel tussen 1 quatt of een quatt duo.

Als je een duo hebt terwijl je met een enkele er ook al zou komen (hybride) wat is dan je extra voordeel?

- is het zo dat een duo meer warmte kan leveren, zodat je ook op die paar extreem koude dagen die nog wel eens zullen voorkomen lekker verwarmd wordt zonder dat de cv bij hoeft te springen?
- of is het zo dat een duo het huis warmer houdt tegen lagere kosten dan een enkele unit, bijvoorbeeld omdat ie minder hard moet werken of zo (ik ben echt een leek, sorry)
- of misschien een combinatie van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:45:
[...]

Dat AE gaan kan dan toch ook nog in 2040, of gaan ze dat verbieden?
Wellicht dat er een opt-out komt, maar dat zal va situatie afhangen.
In mijn optiek sta je altijd sterker als op zo'n moment je gasaansluiting al volledig opgedoekt is.

Over afschrijving van je gasketel, begrijp ik goed dat ie relatief nieuw is?
Want naast de afschrijving van die ketel van pak m beet 2000 euro, staat ook 15 jaar alle vaste kosten van gas tegenover (netbeheer, vaste kosten energieleverancier, onderhoud), en dat telt best op over 15 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Ja, helemaal van het gas af heeft zijn voordelen, maar kost ook investeringen.
In mijn geval heb ik 1x35A aansluiting, kook ik op gas en is mijn gasketel uit 2022.
Dat omgooien kost me meer dan ik denk dat me lief is.
Heb ik dat doorgerekend, nee, maar ik denk dat ik er ook niet heel ver naast zit.
Ik heb over het afgelopen stokseizoen maar 2% gas gebruikt, dus mijn doel daar is zeker behaald.
Geld is namelijk ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
jj85 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Of de cvketel weghalen en FE gaan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Goed punt, dan heeft het SWW vat nog wel een warmtespiraal nodig om af en toe een legionellarun te doen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:26:
(context, met een driewegklep een SWW vat opwarmen: onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Dan zou het scenario kunnen zijn dat je een COP1 naverwarmer gebruikt om van 50°C naar 60°C te komen terwijl je de Quatt het werkt tot 50°C laat doen.
Het probleem daarbij is dat zo gauw het buffervat boven de 50°C is, de retour naar de Quatt daar ook boven komt, en dan denk ik dat de Quatt er echt geen zin meer in heeft. Waarschijnlijk zelfs afgedwongen door de buitenunit, los van wat je de CiC laat aansturen.

Water van 40 - 50 graden is prima om mee te douchen. Mogelijk ga je dan wel voor een SWW maatje groter, want effectief heb je natuurlijk wat minder warm water.

De COP 1 naverwarmer lijkt me echter niet echt een goed idee, want een vat wat constant rond de 50 graden zit lijkt me vragen om legionalla problemen. Dan heb je dus in principe al een normale boiler nodig met een extra spiraal voor de warmteoverdracht vanuit de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:19:
Voor zover ik weet ligt die 50 graden grens niet perse aan R32, waarmee je (als ik het goed herinner) tot een graad of 60 kunt.

Ik denk dat die 50 graden meer een limitatie is die Quatt er op zet, en ik zie niet echt een reden waarom ze hier bij propaan vanaf zouden stappen (aangezien ze toch niet rechtstreeks tapwater gaan maken met de buitenunit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:54:
[...]

Voor zover ik weet ligt die 50 graden grens niet perse aan R32, waarmee je (als ik het goed herinner) tot een graad of 60 kunt.
Genoeg all electric warmtepompen op R32..
Ik denk dat die 50 graden meer een limitatie is die Quatt er op zet, en ik zie niet echt een reden waarom ze hier bij propaan vanaf zouden stappen (aangezien ze toch niet rechtstreeks tapwater gaan maken met de buitenunit).
Mee eens, ze moeten de huidige AE upgrade blijven verkopen met toekomstige modelle, anders krijgen ze de ontwikkelingskosten van de AE upgrade er nooit uit.
Die drieweg klep outputs op de CIC hebben ze er in de beginne voorbereid op de printplaten, mochten ze er ooit gebruik van willen maken, achteraf gezien zijn ze niet nodig geweest. Ik verwacht niet dat er enige software achter zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:18:
Ja, helemaal van het gas af heeft zijn voordelen, maar kost ook investeringen.
In mijn geval heb ik 1x35A aansluiting, kook ik op gas en is mijn gasketel uit 2022.
Dat omgooien kost me meer dan ik denk dat me lief is.
Heb ik dat doorgerekend, nee, maar ik denk dat ik er ook niet heel ver naast zit.
Ik heb over het afgelopen stokseizoen maar 2% gas gebruikt, dus mijn doel daar is zeker behaald.
Geld is namelijk ook niet alles.
Ik probeer alleen bewustwording te creëren, nu heb je opties en genoeg tijd om verschillende mogelijkheden te onderzoeken.

Gas is een "aflopende zaak", er gaan steeds meer mensen vanaf en (vaste) kosten worden door een steeds kleinere groep huishoudens gedragen. Heb geen glazen bol, maar het laat zoch wel raden wat dat komende 15 jaar met de prijs gaat doen.

Ketelklets had hier laatst een filmpje over, en ook over warmtenet en kosten die daarmee gemoeid zijn, wellicht interessant

YouTube: Gas is een sterfhuisconstructie geworden

YouTube: Lezing warmtenet (Leiden 24-03-2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:54:
[...]

m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:26:

Je zal zeker moeten gaan hobbyen met de aansturing want alleen met settings lukt dit niet.
Maar dit moet zeker lukken.
Defacto is het niks anders als het aansluiten van een zonneboiler op de quatt.
Zoals @onlinaius zegt: er zijn zat FE warmtepompen op R32 dus het zal wel een software beperking zijn.
Die kan je waarschijnlijk wel “foppen” door een parallel- of serie-weerstand op de betreffende quatt temperatuur-sensor te zetten die je dan met een “home automation gestuurd relais” kan schakelen. Op die manier schakel je er dan een “delta T” in de gemeten temperatuur.
Op die manier heb ik mijn jacuzzi ook volledig bestuurd gemaakt vanuit mijn home automation.

@m10tech : je moet wat van knutselen houden maar ik zie geen enkele reden om hier niet mee te gaan experimenteren. Als je een boilervat koopt zou ik toch een versie met cop1 spiraal nemen. Je weet nooit of je dat toch niet wil hebben (de quatt zal aardig wat moeite moeten doen voor die laatste graden dus als het extreem koud is en je de quatt 100% voor verwarmen wilt gebruiken is het handig een cop1 backup te hebben).
Wel met kleine kanttekening: als je weinig doucht kan je ook een doorstromer nemen. Cq…. Je gasketel is nog vrij nieuw… wellicht zijn kinderen over paar jaar de deur uit en kan je die move tot die tijd uitstellen. Doorstromer is veel simpeler en neemt minder ruimte in. (Om het comment compleet te maken, er zijn ook nadelen).

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 06-05-2025 06:48 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-07 14:49
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 april een quatt duo laten installeren bij onze nageisoleerde jaren 70 twee onder 1 kap (150m2) beneden vloerverwarming, boven radiatoren van verschillende typen.

Ik merk dat de cop belabberd slecht is, rond de 2.3/2.5 afgelopen 2 dagen met 18.5 binnen. De maximale watertemperatuur van 50/55 graden wordt ook regelmatig gehaald.

In de eerste instantie had ik alle radiatoren, ook boven open gezet, aangezien het een doorzon woning betreft en er nog geen thermostaat knoppen aanwezig zijn heb ik die voor nu dicht gedraaid behalve op in de badkamer.
Anders wordt het boven al gauw veel te warm, combi van meer zon en afgifte systeem boven te krachtig waarschijnlijk.

Beneden zat eerst nog 1 ouderwetse radiator in de woonkamer, aangezien deze nooit gebruikt werd en de vloerverwarming voldoende had moeten zijn is deze verwijderd.

Momenteel is er nog een ouderwetse mengverdeler met pomp geïnstalleerd. De dunne buis (+/- 16mm) die op de mengverdeler is aangesloten op de foto is waarschijnlijk te dun om een fatsoenlijke hoeveelheid warm water bij te mengen waardoor de temperatuur van de quatt omhoog moet. De wat dikkere buis waarmee hij binnenkomt is ongeveer 20mm.

Ben even benieuwd wat jullie adviseren als de beste vervolgstap, zijn er nog wat instellingen die ik op de huidige mengverdeler kan proberen?

Of deze gelijk laten vervangen door een hybride of ltv verdeler?

Boven radiatorknoppen bevestigen en eventueel waterzijdig inregelen zodat de bovenverdieping zoveel mogelijk meedraait lijkt mij ook niet verkeerd, maar grootste probleem lijkt in de afgifte beneden te zitten.

Huidige instellingen pomp
Maximale temperatuur 35 graden
Pompsnelheid 2
Oranje mengknoppen heb ik zelf nooit aan gezeten (installatie uit waarschijnlijk 2014, woning begin dit jaar gekocht)

Ps, ik woon er momenteel nog niet dus live json uitlezen op het juiste moment is nog wat lastig ivm overdag werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE2LjS-LRG85c02Y9fzs3r6y4Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeFHUyBUxuiflLdJloDFEYsb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p50tmv2sUp4tawf5u8GbdfHqRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QI12DlVON7kDxpHuhrB1HMmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYIfJ1dgi5RAmwP24KO8nlOIcso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8WXY4fzReib9Pt3k3zRoBxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EFcCt6cNXRiaL1oGEqVy_5lw2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otemSsFGHWOMicEvVfeZKVP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWrsKNIL8hhZD_gYnNzH02QQgKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVW08CDtETdYWF3TRg1RSAod.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:42
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:55:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 april een quatt duo laten installeren bij onze nageisoleerde jaren 70 twee onder 1 kap (150m2) beneden vloerverwarming, boven radiatoren van verschillende typen.

Ik merk dat de cop belabberd slecht is, rond de 2.3/2.5 afgelopen 2 dagen met 18.5 binnen. De maximale watertemperatuur van 50/55 graden wordt ook regelmatig gehaald.

In de eerste instantie had ik alle radiatoren, ook boven open gezet, aangezien het een doorzon woning betreft en er nog geen thermostaat knoppen aanwezig zijn heb ik die voor nu dicht gedraaid behalve op in de badkamer.
Anders wordt het boven al gauw veel te warm, combi van meer zon en afgifte systeem boven te krachtig waarschijnlijk.

Beneden zat eerst nog 1 ouderwetse radiator in de woonkamer, aangezien deze nooit gebruikt werd en de vloerverwarming voldoende had moeten zijn is deze verwijderd.

Momenteel is er nog een ouderwetse mengverdeler met pomp geïnstalleerd. De dunne buis (+/- 16mm) die op de mengverdeler is aangesloten op de foto is waarschijnlijk te dun om een fatsoenlijke hoeveelheid warm water bij te mengen waardoor de temperatuur van de quatt omhoog moet. De wat dikkere buis waarmee hij binnenkomt is ongeveer 20mm.

Ben even benieuwd wat jullie adviseren als de beste vervolgstap, zijn er nog wat instellingen die ik op de huidige mengverdeler kan proberen?

Boven radiatorknoppen bevestigen en eventueel waterzijdig inregelen zodat de bovenverdieping zoveel mogelijk meedraait lijkt mij ook niet verkeerd, maar grootste probleem lijkt in de afgifte beneden te zitten.

Pompsnelheid 2
Oranje mengknoppen heb ik zelf nooit aan gezeten (installatie uit waarschijnlijk 2014, woning begin dit jaar gekocht)

Ps, ik woon er momenteel nog niet dus live json uitlezen op het juiste moment is nog wat lastig ivm overdag werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien kan de quatt zijn warmte niet kwijt. Eerst maar eens de oranje knoppen op je mengverdeler helemaal openzetten (moet je toch een keer opnieuw inregelen) en zorgen dat je pomp altijd werkt. Dus de pompschakelaar op override zetten als die stand er is, anders een zo laag mogelijke temperatuur instellen waarbij de pomp gaat draaien. Boven 1 radiator helemaal open, bv badkamer.

En de honeywell knop op hoogste stand.

[ Voor 30% gewijzigd door raven22 op 06-05-2025 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Hallo allemaal,

Pompsnelheid 2

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probleem is denk ik zoals je zelf ook al zegt dat de quatt in onvoldoende mate flow in de vloer kan krijgen als gevolg van de 16mm aansluiting naar de vloer verwarming.

Dichtzetten boven is in ieder geval voor nu ok (later zou je nog meer waterzijdig ingeregelde balans kunnen creëren maar nu focus om vloerverwarming aan de praat krijgen lijkt me prioriteit)

Omzetten naar LTV verdeler is goed maar lost het flow probleem niet op, ik zou toch eerst proberen meer flow naar de unit te krijgen.

Daartoe eerst maar eens zoveel mogelijk restricties eruit:
- thermostaatkraan helemaal open
- links boven de verdeler, boven het woordje “comfort” zit nog een instelknop. Kapje eraf draaien en helemaal openzetten.
- verder echt alle verwarmingen op de quatt helemaal dicht, alle flow door de vloerverwarming
- en dan op quatt checken of de pomp de 800l/uur kan realiseren. Als dat zo is dan weet je in ieder geval dat hij de gewenste flow door de 16mm leiding kan persen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fragger123
Hallo allemaal,

Pompsnelheid 2

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan het niet zo goed zien, maar naast wat andere hierboven zeggen: wellicht heb je een ventiel waarmee je de mengverhouding kan instellen. Dit heeft bij mij enorm geholpen omdat de verdeler voorheen te veel koud water bij mengde waardoor de vloer koud bleef met lage aanvoer temperaturen.

Deze zit dan wellicht aan de rechter kant, bovenste blok. Zou er dan zoiets uit moeten zien ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBebjUlmLjRU3kXu_m4GLXgE8R0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XhWoJk0imi4dXLEAZUnhBfrb.png?f=user_large

Deze dan volledig open zetten als je hem hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Probleem is denk ik zoals je zelf ook al zegt dat de quatt in onvoldoende mate flow in de vloer kan krijgen als gevolg van de 16mm aansluiting naar de vloer verwarming.
gezien het hier om een relatief klein stukje leiding betreft zou ik als de hier genoemde oplossingen onvoldoende resultaat bieden deze leiding gewoon door een gelijke leidingsdiameter als daarnaast vervangen. mooi werkje voor de zomer.
Dichtzetten boven is in ieder geval voor nu ok (later zou je nog meer waterzijdig ingeregelde balans kunnen creëren maar nu focus om vloerverwarming aan de praat krijgen lijkt me prioriteit)

Omzetten naar LTV verdeler is goed maar lost het flow probleem niet op, ik zou toch eerst proberen meer flow naar de unit te krijgen.

- links boven de verdeler, boven het woordje “comfort” zit nog een instelknop. Kapje eraf draaien en helemaal openzetten.
- verder echt alle verwarmingen op de quatt helemaal dicht, alle flow door de vloerverwarming
- en dan op quatt checken of de pomp de 800l/uur kan realiseren. Als dat zo is dan weet je in ieder geval dat hij de gewenste flow door de 16mm leiding kan persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

net wat @jj85 ook aangeeft en wat ik zelf ook al heb aangegeven gebruik beter de 4,5 cm dikke (bv Hornbach) rubberen tegels, betere afwatering en betere demping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fragger123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Ik kan het niet zo goed zien, maar naast wat andere hierboven zeggen: wellicht heb je een ventiel waarmee je de mengverhouding kan instellen. Dit heeft bij mij enorm geholpen omdat de verdeler voorheen te veel koud water bij mengde waardoor de vloer koud bleef met lage aanvoer temperaturen.

Deze zit dan wellicht aan de rechter kant, bovenste blok. Zou er dan zoiets uit moeten zien ongeveer:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat je "volledig DICHT zetten" bedoeld?
Bij volledig open mengt hij maximaal water uit retour vvw bij.
Ik heb m hier volledig dichtgedraaid: Quatt-uit ≈ vloer-in.

@Why So Serious.
Instellingen pomp: ik ken de Wilo niet, maar druk moet constant zijn.
Vaak aangegeven met "CP". Je kunt met de snelheid spelen: hoe lagere snelheid hoe beter de afgifte vaak.
Heb je een IR-meter? Meet dan verschil tussen aanvoertemperatuur en retour van de afzonderlijke groepen. Moet bij iedere groep identiek zijn voor een egaal warme vloer.

Mocht je de flow van 800l/uur niet halen, kijk dan of de afzonderlijke vloerventielen verder open kunnen.

PS: waar staat die thermostaatknop op ingesteld

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fragger123
Friezin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:22:
[...]

Ik vermoed dat je "volledig DICHT zetten" bedoeld?
Bij volledig open mengt hij maximaal water uit retour vvw bij.
Ik heb m hier volledig dichtgedraaid: Quatt-uit ≈ vloer-in.

@Why So Serious.
Instellingen pomp: ik ken de Wilo niet, maar druk moet constant zijn.
Vaak aangegeven met "CP". Je kunt met de snelheid spelen: hoe lagere snelheid hoe beter de afgifte vaak.
Heb je een IR-meter? Meet dan verschil tussen aanvoertemperatuur en retour van de afzonderlijke groepen. Moet bij iedere groep identiek zijn voor een egaal warme vloer.

Mocht je de flow van 800l/uur niet halen, kijk dan of de afzonderlijke vloerventielen verder open kunnen.
Bedoel ik inderdaad ;) excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:15:
[...]

net wat @jj85 ook aangeeft en wat ik zelf ook al heb aangegeven gebruik beter de 4,5 cm dikke (bv Hornbach) rubberen tegels, betere afwatering en betere demping.
Of je legt twee 2.5cm tegels boven op elkaar. Heb ik ook gedaan omdat de 4.5cm duurder was dan twee x 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:55:
Dit neigt een domotica onderwerp te worden, maar je kunt of het CSP manipuleren voordat de CiC daar weet van krijgt, of de conclusie van de CiC om de ketel aan te sturen manipuleren. Het hangt allemaal af van de mate van manipulatievaardigheden.
Heeft iemand toegang tot de makers/ontwerpers van de CiC bij Betronic?

https://www.betronic.nl/energie/

https://www.betronic.nl/praktijk-voorbeeld-quatt-cic/

YouTube: Betronic item 2 Bouwen Aan De Toekomst S04E17; Wonen & Werken

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 06-05-2025 13:17 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:54:
[...]
gezien het hier om een relatief klein stukje leiding betreft zou ik als de hier genoemde oplossingen onvoldoende resultaat bieden deze leiding gewoon door een gelijke leidingsdiameter als daarnaast vervangen. mooi werkje voor de zomer.

[...]
@Why So Serious.
de meerlagenbuis is ook slechts 20mm, dus intern 16mm of kleiner, dus vergeleken met een 'normale' 22mm stalen leiding, is dat 33% kleinere doorstroomoppervlakte en hoe lang is die leiding? helemaal tot aan de CV?

verder de punten van @raven22 en @Stefannn opvolgen en kijken of het dat beter gaat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
raven22 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:31:
[...]

Zo te zien kan de quatt zijn warmte niet kwijt. Eerst maar eens de oranje knoppen op je mengverdeler helemaal openzetten (moet je toch een keer opnieuw inregelen) en zorgen dat je pomp altijd werkt. Dus de pompschakelaar op override zetten als die stand er is, anders een zo laag mogelijke temperatuur instellen waarbij de pomp gaat draaien. Boven 1 radiator helemaal open, bv badkamer.

En de honeywell knop op hoogste stand.
Update, pompschakelaar heb ik er tussenuit gehaald en oranje knoppen heb ik aan gedraaid, als ik ze los draai komen de knoppen echter los, betekend dit dat ze al volledig los staan of moet ik nog aan een van de delen eronder draaien met een sleutel of tang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr0IwX6mw67IpEqTYIxUwK9Ctp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6Y4NbPT0RnM5YvlAccQD2V4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Update, pompschakelaar heb ik er tussenuit gehaald en oranje knoppen heb ik aan gedraaid, als ik ze los draai komen de knoppen echter los, betekend dit dat ze al volledig los staan of moet ik nog aan een van de delen eronder draaien met een sleutel of tang?

[Afbeelding]
Als ze er af zijn staan ze volledig open. Een dergelijk ventiel werkt doordat de knop het pinnetje indrukt. Des te verder deze ingedrukt wordt, des te verder de flow wordt afgeknepen.

Ik heb geen indicatie dat het hier het geval is, maar soms willen dergelijke ventielen nog wel eens vast blijven zitten als ze lang op dezelfde stand staan.

Je kunt controleren of ze nog bewegen door de pin handmatig wat in te duwen en te kijken of deze weer netjes terugveert en of alle pinnetjes ongeveer even lang zijn (ik neem aan dat het om dezelfde ventielen gaat).

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 06-05-2025 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Why So Serious.
Stefannn schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Update
* Honeywell thermostaat kraan staat op hoogste stand.
* Instelknop is voor het ontluchten en verversen van het water Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5F0TkW9EfiDJf4U_EtDZRl_V50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12nFA5h24SP0pMw6X24NODSx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:51:
[...]

* Instelknop is voor het ontluchten en verversen van het water
wow... dat had ik nog nooit gezien
als je de beschrijving er niet bij had gevoegd had ik het nauwelijks kunnen geloven.
weer wat geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:19
Kan me (nog steeds) niet voorstellen dat je kunt ontluchten door de pin in te drukken :?
Ik denk dat het er toevalligerwijs op lijkt, maar dat het gewoon afsluiters zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 06-05-2025 16:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat is het toch bedroevend om met Quatt sales te e-mailen. Ze kunnen preorder betalingen niet opzoeken op een adres, enkel op een naam, krijg je dan een week later pas weer terug. Maar ze sturen dus een reactie naar mij, waarbij mijn e-mail werd gequote met mijn voor- en achternaam...

Nu kunnen ze de betaling alsnog niet vinden. En dan stopt het weer. Heel raar.

Nu rekeningafschrift gestuurd. Maar blijkbaar staan dus niet alle betalingen in hun systeem geregistreerd? Dat is toch ook raar...

Ik ben benieuwd of ik mijn 99 euro nog terug ga zien.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Op de dag dat Quatt (wellicht?) oa een accu presenteert, zegt weHeat: niks batterij, buffer je huis met verwarmen en koelen.
https://www.nu.nl/uit-and...j-gebruik-betonvloer.html

Hoe je voorbij de paywall komt weet iedereen intussen zelf wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:21:
Op de dag dat Quatt (wellicht?) oa een accu presenteert, zegt weHeat: niks batterij, buffer je huis met verwarmen en koelen.

en dan specifiek in betonnen vloer, juist de manier van koelen waar Quatt niet aan wilt(?) beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Update
* Honeywell thermostaat kraan staat op hoogste stand.
* Instelknop is voor het ontluchten en verversen van het water [Afbeelding]
En? Zie je al een lagere aanvoertemperatuur? Met dit weer zou het niet hoger dan 30 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Why So Serious.
paQ schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:08:
Kan me (nog steeds) niet voorstellen dat je kunt ontluchten door de pin in te drukken :?
Ik denk dat het er toevalligerwijs op lijkt, maar dat het gewoon afsluiters zijn.
Geen instelknop, maar de knop boven het woord comfort. Hier een foto wanneer het kapje eraf isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74lG2t3rcvzY1THc5bIcZqRoNfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvuwUO6i1YXWhGILx1iMkpy4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22

Met vvw zie ik hier wel enig voordeel in, maar of de schommelende temperaturen nu zo comfortabel zijn vraag ik me af. Ik vind het prettig om wat koeler de dag te beginnen en naar de avond toe wat warmer.
Om het nu in de middag al warm te stoken om een buffer op te bouwen naar de avond lijkt me niet zo prettig. En zoals ik zei dat werkt eigenlijk alleen met vvw.
We gaan het zien vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
raven22 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:28:
[...]

En? Zie je al een lagere aanvoertemperatuur? Met dit weer zou het niet hoger dan 30 moeten zijn.
Hij draait al een tijdje niet, zal eens kijken wat hij vannacht gaat doen. Verwacht zelf niet heel veel verschil helaas. Groepen stonden al open, thermostaatkraan staat nu op 60 inplaats van 40 maar zou weinig uit moeten maken lijkt mij, aangezien er toch nooit 60 graden de vloer in hoort te gaan bij vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGhR9nQ9W_4pzDRX3wi4b40JhUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mMzuHSQH1J7vAhOqgQAQllET.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
Fragger123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij heb ik die helaas niet, en zou de mengverdeler gewoon zo veel mogelijk warm water moeten doorlaten totdat de temperatuur te hoog wordt of tot hij aan zijn max zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Geen instelknop, maar de knop boven het woord comfort. Hier een foto wanneer het kapje eraf is[Afbeelding]
ja... dat is idd een vulkraan / ontluchter. Die oranje knoppen is echt om je flow te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Hij draait al een tijdje niet, zal eens kijken wat hij vannacht gaat doen. Verwacht zelf niet heel veel verschil helaas. Groepen stonden al open, thermostaatkraan staat nu op 60 inplaats van 40 maar zou weinig uit moeten maken lijkt mij, aangezien er toch nooit 60 graden de vloer in hoort te gaan bij vloerverwarming.

[Afbeelding]
Check vooral de flow van de quatt.
Dus:
- alle radiatoren in huis behalve de vloerverwarming dicht gedraaid (dan weet je zeker dat de flow nergens anders doorheen gaat)
- en dan kijken of de quatt de 800l/uur door de vloerverwarming geperst krijgt.

Als dat lukt dan kan je daarna met verdeling en sensoren aan de slag om de temperatuur goed te krijgen.

Nb.. wat er nu (potentieel) gebeurt:
- je hebt nog ergens 1 radiatortje aan met vrij grote aansluit leiding.
- van de 800l/uur gaat 700 door dat radiatortje en slechts 100l/uur door je vloer.
- de retour temperatuur naar de quatt is nauwelijks lager dan de aanvoer temperatuur dus de quatt regelt naar hoge temperatuur.
- je vloerverwarming krijgt slechts 12% van de warmte die de quatt maakt

[ Voor 16% gewijzigd door Stefannn op 06-05-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Beneden zat eerst nog 1 ouderwetse radiator in de woonkamer; aangezien deze nooit gebruikt werd en de vloerverwarming voldoende had moeten zijn, is deze verwijderd.
Hier is niet per abuis een directe verbinding aanvoer naar retour gecreëerd? Dat zou je probleem wel verklaren.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
SBL schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Hier is niet per abuis een directe verbinding aanvoer naar retour gecreëerd? Dat zou je probleem wel verklaren.
Is op deze manier nu afgedopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKPz9MBlQJB3TxTeNBMyVpQuWxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kntdHcv8mvSW4yaCDzwFkv9P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Dat is wel een Nu + artikel, dus helaas weer e.o.a. mail-adres achterlaten. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ik denk dat het dit systeem is. Megapress kap van Viega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:32:
[...]

Dat is wel een Nu + artikel, dus helaas weer e.o.a. mail-adres achterlaten. :(
https://archive.ph/fL5Mk

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 06-05-2025 18:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJjTM1CPrzEU8HJhDu0TwUtZfoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfC1aGeGkplmPy10NnSOpCJh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
ik kijk via de livefeed mee, veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dank, helaas weer in dit artikel heel veel gebakken lucht, en dit keer van WeHeat.
als ze denken dat ze door hun oplossing de verzwaring van het net overbodig gaan maken, veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
MacD007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:22:
[...]

dank, helaas weer in dit artikel heel veel gebakken lucht, en dit keer van WeHeat.
als ze denken dat ze door hun oplossing de verzwaring van het net overbodig gaan maken, veel succes.
Plus dit gaat alleen voor bepaalde groep werken. Hier houten vloer en geen vloerverwarming, dus ook daar werkt hun slimme software niet mee. Zo maar even intunen op de live feed en kijken wat quatt voor oplossing heeft.

Ik vind het allemaal maar 'wij van wc eend'... Ik bepaal zelf wel welke oplossingen voor mij werken.

Wel fijn dat we iemand in de zaal hebben waardoor ik weet dat ze een kwartier later starten. Misschien dat ze de feed afbeelding ook even kunnen updaten.
Ze zijn wakker

[ Voor 12% gewijzigd door clubeddie op 06-05-2025 19:32 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:32
Had ook een uitnodiging. Maar Amsterdam is mij wat te ver in combinatie met werk. Ik kijk live mee!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeerT
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:43
Wellicht dat hier iemand het antwoord heeft/weet.

Ik ben bezig met Quatt voor het plaatsen van een Hybride warmtepomp en het plaatsingsplan en alles was al rond toen ze toch gingen twijfelen over mijn leidingen naar de CV. Ik heb diverse foto's gemaakt maar ze kunnen niet achterhalen welk merk leiding het is en of ze hier dus een wijziging op kunnen maken.

Hun advies: nieuwe koperen leidingen laten aanleggen. Voordat ik die stap ga verkennen, wellicht dat hier iemand weet/herkend welk merk leidingen het zijn? Hopelijk kan iemand helpen.

Mijn CV is een Thermomaster 3HR geplaatst na 2010.

Hierbij de afbeeldingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGEYUJjW9f_GgdToZ93s2VwFwqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZdvj6dHmgYT5s35AzeF3cv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moSupkM4_j1kTQMnj6xjmyD_iQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yosQPZMMigU6S5yhbH3DOyck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEKcA0CoYYb84U3vyNhc1pW5h0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7ufj78xJDBemrUUM48XKVL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmGaMRAHobpwaFzan53BWFMWhXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDEeAanbxsdAW8TpbBdsFwLy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Zijn ze zo internationaal?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
Beetje onzinnig om het in het engels te doen, maar agh... Zo zijn we hip?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ja ik snap daar weinig van, waarom ze dat doen. Een Randstad dingetje zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 22:25
Wel hip dat engels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
Even a fancier pants!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
Intratuin pants!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
Mooi groen is niet lelijk. Maar he, de ceo in een tshirt en sportschoenen is een manier om te laten zien hoe normaal ze zijn gebleven. Maar nu gaat het komen...de batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
Nou...wat mooi de batterijen zeg. Ben benieuwd naar de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
DonnieDoezoe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:58:
Nou...wat mooi de batterijen zeg. Ben benieuwd naar de specs
We maken hem wit en dan ziet hij heel anders uit. Is nog steeds vierkant en blokkerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Prima specs! Maar ik hoef geen variabel contract. Bah bah

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
carpebios schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:59:
Prima specs! Maar ik hoef geen variabel contract. Bah bah
Ik hoor een volledige vendor lock. Welkom in het ecosysteem van Quatt. Dag keuzevrijheid. Jo thank you.

En lees ik nu 10 kWh minimaal? Echt onzinnig.

Ze hadden wel meer uit kunnen geven aan de stream kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ik wil een batterij om mijn zonnepanelenstroom in te doen. Ik wil geen energiecontract. Echt vies dit! Hopelijk is dat optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
Stefannn schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Check vooral de flow van de quatt.
Dus:
- alle radiatoren in huis behalve de vloerverwarming dicht gedraaid (dan weet je zeker dat de flow nergens anders doorheen gaat)
- en dan kijken of de quatt de 800l/uur door de vloerverwarming geperst krijgt.

Als dat lukt dan kan je daarna met verdeling en sensoren aan de slag om de temperatuur goed te krijgen.

Nb.. wat er nu (potentieel) gebeurt:
- je hebt nog ergens 1 radiatortje aan met vrij grote aansluit leiding.
- van de 800l/uur gaat 700 door dat radiatortje en slechts 100l/uur door je vloer.
- de retour temperatuur naar de quatt is nauwelijks lager dan de aanvoer temperatuur dus de quatt regelt naar hoge temperatuur.
- je vloerverwarming krijgt slechts 12% van de warmte die de quatt maakt
Even de tuindeuren open gezet en de thermostaat van 18.5 naar 19 gezet, alle radiatoren staan nu dicht, die in de badkamer stond eerst op stand 3 via de thermostaatknop (enige radiator met thermostaatknop)

Flow van 800 wordt vooralsnog gehaald😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kG1XEwBe4P4r2HytYGTmNENzvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UePPzGQ7kVvBlyYUv9vpTXy3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik hoef maar 1 ding te weten:
Hoeveel subsidie zit er op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ik hoor een volledige vendor lock. Welkom in het ecosysteem van Quatt. Dag keuzevrijheid. Jo thank you.

En lees ik nu 10 kWh minimaal? Echt onzinnig.

Ze hadden wel meer uit kunnen geven aan de stream kwaliteit.
Zo zit ik er ook in.
Daarom eerst ook geen FE.
Dynamisch heb ik al.

Kijk op tv, kwaliteit valt mee.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Prijzen zijn prima, maar geen dynamisch graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
Prima prijzen, incl installatie. Dat is wel heel concurrerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Why So Serious. schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Even de tuindeuren open gezet en de thermostaat van 18.5 naar 19 gezet, alle radiatoren staan nu dicht, die in de badkamer stond eerst op stand 3 via de thermostaatknop (enige radiator met thermostaatknop)

Flow van 800 wordt vooralsnog gehaald😃

[Afbeelding]
Had je een IR-meter?
Want dan kun je meten wat verdeler-in en verdeler-uit doet en hoeveel er wordt gemengd.
Ik had eerder thermostaatknop ook op 55°C staan: cv-ketel op 50°C werd bijgemengd naar 38°C ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieko33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:39
DonnieDoezoe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:06:
Prijzen zijn nog ex btw, stond in kleine lettertjes onderaan de slide.

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 16:47
DonnieDoezoe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:06:
heb ik niet goed geluisterd of was de prijs hetzelfde als Frank Energy?

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

eddieko33 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Prijzen zijn nog ex btw, stond in kleine lettertjes onderaan de slide.
De btw krijg je terug als je een dynamisch contract hebt/neemt. Overheidssubsidie.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:44
Ik ben best fan van Quatt hoe ze zaken aanvliegen, maar dit is gewoon een 1 op 1 kopie van een Apple Keynote.
"EnergyOS", de videos, de manier.

Weheat is ook innovatief bezig, door software te ontwikkelen die je beton van je huis als energieopslag gebruikt. Benieuwd of dat ook werkt, want uiteindelijk is dat duurzamer dan want we hebben allemaal beton :)

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Why So Serious.
Friezin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Had je een IR-meter?
Want dan kun je meten wat verdeler-in en verdeler-uit doet en hoeveel er wordt gemengd.
Ik had eerder thermostaatknop ook op 55°C staan: cv-ketel op 50°C werd bijgemengd naar 38°C ongeveer
Nee, heb ik helaas niet..
Maakte het bij jou nog verschil wanneer je de thermostaatknop lager zet? Je zou zeggen dat dit niet uit maakt zolang je hem hoger hebt staan dan 38 in jou situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ardjuno schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:09:
Ik ben best fan van Quatt hoe ze zaken aanvliegen, maar dit is gewoon een 1 op 1 kopie van een Apple Keynote.
"EnergyOS", de videos, de manier.

Weheat is ook innovatief bezig, door software te ontwikkelen die je beton van je huis als energieopslag gebruikt. Benieuwd of dat ook werkt, want uiteindelijk is dat duurzamer dan want we hebben allemaal beton :)
Tja, veel hippe bedrijven proberen de Apple manier van presentaties na te bootsen. Deze presentatie is ook gemaakt in Keynote als ik zo de animaties zie, dat geeft het sowieso al een Apple smaakje.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Pagina: 1 ... 246 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.