Gefeliciteerd! Een warmtepomp installeren is een sprong in het diepe. Sommige sprongen zijn waard gemaakt te worden. Goede kans dat er problemen zullen opdagen maar die los je samen met je buurman zo weer op (Aye To!). Ik heb een Quatt single op houten dak (met piepschuim laag erop) 40 cm van de plek waar het dak van de buren begint. Hun slaapkamer is direct daaronder. Als de Quatt vol vermogen draait kinkt het contact-geluid bij mij alsof er een modelspoorbaan op het dak rondjes rijdt. Een rustig regelmatig geluid, niet stored, lijkt mij. De Quatt app laat je eventueel heel eenvoudig instellen of je 's nachts met wat minder vermogen wil draaien. Dan hoor ik eigenlijk bijna niks meer. Ik moet bekennen dat ik de Quatt zelden 's nachts aan heb staan (om dure kolenstroom te vermijden) als het 's nachts waait (en de stroom goedkoop is) is er meer geluid van wind, rammelende dakpannen en ruisende bomen etc.alikebab1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:02:
Zo, de kogel is door de kerk - ik heb installatieplan bevestigd
Gisteren CV temperatuur teruggezet naar 50 graden, thermostaat op 22.5 en gekeken of het huis daar warm van werd. Ik weet het is niet koud, maar vannacht werd het toch graad of 4 a 5 en huis bleef makkelijk op die 22.5.
Ik denk nu dus ook dat de Quatt het huis wel op 20 zou moeten kunnen krijgen en als dat niet lukt heb ik altijd de CV nog!
Ben vooral bang voor het geluid. Quatt duo komt op plat houten dak (gedoe met buren om huidige warmtepomp voor zwembad), dus ik heb alvast deze gekocht:
https://www.ventilatiesho...O_lUS_z2UJrMaAuv5EALw_wcB
https://www.mijnklimaatsh...blauwgeel-50-80kg-m8.html
Met dank aan MacD007 voor de geluidsberekening zou het goed moeten gaan! Ik ga er sowieso nog wat omheen maken, dat heb ik met de huidige warmtepomp ook gedaan en dat lostte de herrie voor de buren op!
Ben erg benieuwd naar het geheel!
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.