Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-05 13:52
alikebab1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:02:
Zo, de kogel is door de kerk - ik heb installatieplan bevestigd :)

Gisteren CV temperatuur teruggezet naar 50 graden, thermostaat op 22.5 en gekeken of het huis daar warm van werd. Ik weet het is niet koud, maar vannacht werd het toch graad of 4 a 5 en huis bleef makkelijk op die 22.5.

Ik denk nu dus ook dat de Quatt het huis wel op 20 zou moeten kunnen krijgen en als dat niet lukt heb ik altijd de CV nog!

Ben vooral bang voor het geluid. Quatt duo komt op plat houten dak (gedoe met buren om huidige warmtepomp voor zwembad), dus ik heb alvast deze gekocht:

https://www.ventilatiesho...O_lUS_z2UJrMaAuv5EALw_wcB

https://www.mijnklimaatsh...blauwgeel-50-80kg-m8.html

Met dank aan MacD007 voor de geluidsberekening zou het goed moeten gaan! Ik ga er sowieso nog wat omheen maken, dat heb ik met de huidige warmtepomp ook gedaan en dat lostte de herrie voor de buren op!

Ben erg benieuwd naar het geheel!
Gefeliciteerd! Een warmtepomp installeren is een sprong in het diepe. Sommige sprongen zijn waard gemaakt te worden. Goede kans dat er problemen zullen opdagen maar die los je samen met je buurman zo weer op (Aye To!). Ik heb een Quatt single op houten dak (met piepschuim laag erop) 40 cm van de plek waar het dak van de buren begint. Hun slaapkamer is direct daaronder. Als de Quatt vol vermogen draait kinkt het contact-geluid bij mij alsof er een modelspoorbaan op het dak rondjes rijdt. Een rustig regelmatig geluid, niet stored, lijkt mij. De Quatt app laat je eventueel heel eenvoudig instellen of je 's nachts met wat minder vermogen wil draaien. Dan hoor ik eigenlijk bijna niks meer. Ik moet bekennen dat ik de Quatt zelden 's nachts aan heb staan (om dure kolenstroom te vermijden) als het 's nachts waait (en de stroom goedkoop is) is er meer geluid van wind, rammelende dakpannen en ruisende bomen etc.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow

Gisteren CV temperatuur teruggezet naar 50 graden, thermostaat op 22.5 en gekeken of het huis daar warm van werd. Ik weet het is niet koud, maar vannacht werd het toch graad of 4 a 5 en huis bleef makkelijk op die 22.5.

Ik denk nu dus ook dat de Quatt het huis wel op 20 zou moeten kunnen krijgen en als dat niet lukt heb ik altijd de CV nog!

Ben vooral bang voor het geluid. Quatt duo komt op plat houten dak (gedoe met buren om huidige warmtepomp voor zwembad), dus ik heb alvast deze gekocht:

Met dank aan MacD007 voor de geluidsberekening zou het goed moeten gaan! Ik ga er sowieso nog wat omheen maken, dat heb ik met de huidige warmtepomp ook gedaan en dat lostte de herrie voor de buren op!

Die cv-water-temperatuur van 50 graden is wel aan de hoge kant. Als je cv-ketel-gebruik wilt vermijden zal je onder de 40 moeten mikken, ook als het echt koud wordt. Ik heb zelf twee radiatoren in huis kunnen wisselen. Mijn dikke T22 radiator in de slaapkamer heb ik verwisseld met een dunne T11 uit de studeerkamer. Doe overal heatfans op (zelf maken is leuker beter en goedkoper). Kijk ook op markplaats daar kan je soms goedkoop tweedehands een dikkere of langere radiator kopen (voor weinig) van mensen die gaan vloerverwarmen. Maar al dat werk komt vanzelf als de herfst komt. Eerst de Quatts erin!

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-05 20:02
Mickel moen schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:52:
Naar aanleiding van de ervaringen van O.a. @Wasp met een intergasketel.

Ik heb nu een al oude Nefit. Die werkt nog prima en blijft dus mooi hangen. Er zal echter een dag komen, dat hij vervangen moet worden.

Het volgende.
Ik ga even uit van een scenario, dat de Quatt er mee stopt.
Zoals onlangs toen de circulatiepomp stuk ging. De oplossing het knopje op de ketel van die pomp op continu zetten en de Quatt bleef gewoon zijn werk doen. Bij een Intergasketel moet je dan diep in de instellingen duiken, begrijp ik, maar het kan wel.

Maar stel de Quatt stopt er helemaal mee. De thermostaat dan weer rechtstreeks op de ketel aansluiten is dan de oplossing. Super simpel.

Nu las ik dat de Intergas ketel geen ingebouwde driewegklep heeft. Nu is het mij niet duidelijk of in dit laatste scenario, thermostaat rechtstreeks aansluiten, bij een Intergasketel dan ook probleemloos is. Zo niet, zou ik dus eerder kiezen voor een ketel met ingebouwde driewegklep.

Heeft iemand hier een antwoord op?
Zoals @Gerardwaz aangeeft lijkt het mij inderdaad geen probleem als een intergas het moet overnemen bij een niet werkende Quatt. Als je de Nefit ooit door een intergas vervangt moet je wel een extra drukverschilregelaar onder de ketel plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:07
Mickel moen schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:52:
Naar aanleiding van de ervaringen van O.a. @Wasp met een intergasketel.

Ik heb nu een al oude Nefit. Die werkt nog prima en blijft dus mooi hangen. Er zal echter een dag komen, dat hij vervangen moet worden.

Het volgende.
Ik ga even uit van een scenario, dat de Quatt er mee stopt.
Zoals onlangs toen de circulatiepomp stuk ging. De oplossing het knopje op de ketel van die pomp op continu zetten en de Quatt bleef gewoon zijn werk doen. Bij een Intergasketel moet je dan diep in de instellingen duiken, begrijp ik, maar het kan wel.

Maar stel de Quatt stopt er helemaal mee. De thermostaat dan weer rechtstreeks op de ketel aansluiten is dan de oplossing. Super simpel.

Nu las ik dat de Intergas ketel geen ingebouwde driewegklep heeft. Nu is het mij niet duidelijk of in dit laatste scenario, thermostaat rechtstreeks aansluiten, bij een Intergasketel dan ook probleemloos is. Zo niet, zou ik dus eerder kiezen voor een ketel met ingebouwde driewegklep.

Heeft iemand hier een antwoord op?
In aanvulling van @Gerardwaz , de gescheiden circuits kan je ook als voordeel beschouwen: kan ook CV-only of SWW-only draaien zonder risico op vastlopende 3weg klep

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alikebab1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:48:
[...]

Zeker!

Vrijstaand huis, bouwjaar 1997
Woonoppervlak 250m2
Energielabel B --> 177,56kw/m2 per jaar energiebehoefte
ATAG CV ketel uit 2022
Gashaard in woonkamer
3 slangen vloerverwarming beneden (bijverwarming, is te weinig)
Gasverbruik 1600m3 per jaar o.b.v. 19 a 19.5 graden thermostaat

Aantal radiatoren beneden: 5. Van dit type: https://www.badkamerxxl.n...9016#section-configurator

Zijn dus 2200cm hoog en 41,5 of 51,5 breed (per radiator verschillend).
Lijkt me prima geschikt voor een dubbele Quatt.
Had je TS doorgelezen?
Het vergt een andere manier van stoken.
Ik persoonlijk vind een wp aangenamer dan gas (maar stook nu ook hoger, gewoon omdat het kan)

Edit: net terug van rommelmarkt dus had je reactie (bestelling Quatt) gemist.
Van harte!

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 26-04-2025 12:40 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rombow
Mijn Quatt is zojuist gerepareerd. Op koningsdag nog wel. De twee thermometers (inkomend en uitgaand) matchen nu netjes tijdens het onverwarmd rondpompen. Ook de nieuwe flowsensor is stabiel op 800 l/h. COP kwam nog niet eerder boven 5, nu boven 8 (jaja bij 21 gaden buiten en 27.5 graden cv-water-temp, maar eerder vandaag bij vergelijkbaar omstandigheden bijna 5). Oh happy day!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5Aq4GO5xDa9z8gIko3ty7AVivI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AHNizYGpQnQplY8LOhXikJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 18:13
Timmy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:11:
[...]

Ik vermoed van wel maar dat kan ik niet terug vinden in de documentatie.
Helemaal juist, deze werkt met COP = 1 ( denk bv aan een thuisbatterij ) waardoor zelfs COP 1 geen echte COP 1 meer hoeft te zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:29
rombow schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:18:
Mijn Quatt is zojuist gerepareerd. Op koningsdag nog wel. De twee thermometers (inkomend en uitgaand) matchen nu netjes tijdens het onverwarmd rondpompen. Ook de nieuwe flowsensor is stabiel op 800 l/h. COP kwam nog niet eerder boven 5, nu boven 8 (jaja bij 21 gaden buiten en 27.5 graden cv-water-temp, maar eerder vandaag bij vergelijkbaar omstandigheden bijna 5). Oh happy day![Afbeelding]
@rombow

Goed te horen. Heb je ook bij hogere temperaturen geprobeerd?? Even warm zitten, maar dan weet je ook wat meer.
Ik hoop dat ik je niet teleurstel, waarschijnlijk blijft het aantal noodzakelijke kwhs voor de quatt (s) hetzelfde, of er moet nu anders gereageerd worden door de CIC.

Ook bij mij binnenkort weer een andere sensor, het vervangen van de besturingsprint heeft mijn probleem niet opgelost. Fout werd volgens mij minder, maar bleef wel.
Ik denk dat de temperatuursensoren zorgenkindjes blijven. 1 graad temperatuur geeft meteen een theoretische vermogensafwijking van bijna 1 kw. Dus de toegestane tolerantieafwijking is zeer belangrijk.

Ben benieuwd!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Google stopt binnenkort in Europa met de verkoop van de slimme thermostaten van zijn merk Nest.
Nu was de Nest toch al niet een volledig ondersteund thermostaat van de de Quatt en staat indelijst met functionele thermostaten waarbij voor de versie V3 de opmerking staat "significant lagere besparing", dus was dit toch geen idealecombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

jup, goed plan (mn voor je eigen rust) en vergeet niet de eubberen tegels waarbij je het beste de iets dikkere 4,5 cm dikke tegels kunt nemen, eventueel zelfs dubbel die dus onder de big foots als basis kunnen dienen, daar boven op de wagner blokjes en daar bovenop weer derubberen big-foots dieQuatt standaard op dezesoort daken plaatst. komt goed. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rombow schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:19:
[...]

Gefeliciteerd! Een warmtepomp installeren is een sprong in het diepe. Sommige sprongen zijn waard gemaakt te worden. Goede kans dat er problemen zullen opdagen maar die los je samen met je buurman zo weer op (Aye To!). Ik heb een Quatt single op houten dak (met piepschuim laag erop) 40 cm van de plek waar het dak van de buren begint. Hun slaapkamer is direct daaronder. Als de Quatt vol vermogen draait kinkt het contact-geluid bij mij alsof er een modelspoorbaan op het dak rondjes rijdt. Een rustig regelmatig geluid, niet stored, lijkt mij. De Quatt app laat je eventueel heel eenvoudig instellen of je 's nachts met wat minder vermogen wil draaien. Dan hoor ik eigenlijk bijna niks meer. Ik moet bekennen dat ik de Quatt zelden 's nachts aan heb staan (om dure kolenstroom te vermijden) als het 's nachts waait (en de stroom goedkoop is) is er meer geluid van wind, rammelende dakpannen en ruisende bomen etc.
mooi dat het bij jou zo goed werkt.
Bedenk echter dat er geen wettelijke eisen mbt contactgeluid zijn die specifiek op warmtepompen en airco's doelen.
Bij de eis van de bekende 40/40 en 45/40 dB zijn namelijk contactgeluiden en trillingen uitgesloten.
Die kunnen echter voor zowel je buren als ook voor je zelf behoorlijk vervelend worden.

Er zijn daar wel mogelijkheden voor, andere dempers, veerdempers, rubberen tegels, beton tegels (=massa) maar de effecten zul je moeten uit proberen omdat heel veel met de bouwsituatie (bv aanwezige klankkast) afhangt. soms helpt het ook om de Quatt ipv op bigfoots gewoon tegen de muur met beugels te plaatsen, eventueel met ondersteuning van de bekende wagnerblokjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
harv schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:32:
[...]

@rombow

Goed te horen. Heb je ook bij hogere temperaturen geprobeerd?? Even warm zitten, maar dan weet je ook wat meer.
Ik hoop dat ik je niet teleurstel, waarschijnlijk blijft het aantal noodzakelijke kwhs voor de quatt (s) hetzelfde, of er moet nu anders gereageerd worden door de CIC.

Ook bij mij binnenkort weer een andere sensor, het vervangen van de besturingsprint heeft mijn probleem niet opgelost. Fout werd volgens mij minder, maar bleef wel.
Ik denk dat de temperatuursensoren zorgenkindjes blijven. 1 graad temperatuur geeft meteen een theoretische vermogensafwijking van bijna 1 kw. Dus de toegestane tolerantieafwijking is zeer belangrijk.

Ben benieuwd!!
Ik vermoed dat bij mij niet de sensor het probleem was maar de thermal-paste. De monteurs hadden het niet bij zich maar de de oude sensor zat zuinig en op de verkeerde plekken ingesmeerd. Ik had gelukkig nog thermal paste bij de hand. De monteurs waren zo lief mij even de nieuwe sensor in the laten smeren. Waarden zijn nu erg mooi gelijk. Wellicht kan je stiekem bij jezelf checken en insmeren indien nodig. Zonder thermisch contact geen goede temperatuur-meting. Ook het buisje is niet thermisch-geisoleerd maar beide buisjes zijn gelijk en in dezelfde ruimte dus dat maakt wellicht niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 21:17
Friezin schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:37:
[...]

Lijkt me prima geschikt voor een dubbele Quatt.
Had je TS doorgelezen?
Het vergt een andere manier van stoken.
Ik persoonlijk vind een wp aangenamer dan gas (maar stook nu ook hoger, gewoon omdat het kan)

Edit: net terug van rommelmarkt dus had je reactie (bestelling Quatt) gemist.
Van harte!
De echte vraag is, waarom wordt het onder winteromstandigheden met CV-ketel maar langzaam warm in @alikbab1 zijn huis. Dit wijst mogenlijk op een afgifteprobleem of een probleem met de isolatie. Die evt. problemen kan je inderdaad ook achteraf oplossen als je voor hybride kiest. Maar ik kan mij goed voorstellen dat een installateur in dergelijke situatie niet meteen weet welk vermogen wp hij dan moet plaatsen en ook een warmteverliesberekening wil zien.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

Die Soleco trillingsdemperset had je ook door Quatt kunnen laten leveren en installeren (binnen dezelfde offerteprijs). Desnoods gooi je dat balletje nog een keer op.
Ze installeren deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lefEwE58z-ntSeelGXyl0ELj-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvhU0Cx0bgHNp6byFy954maz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKxqEfKhswGvYNX-vuFeuxGrbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIOrO12pWdEI9rjvGhBLUjif.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
offtopic:
weg

[ Voor 97% gewijzigd door jj85 op 26-04-2025 19:25 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:18
WAF1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:21:
[...]

De echte vraag is, waarom wordt het onder winteromstandigheden met CV-ketel maar langzaam warm in @alikbab1 zijn huis. Dit wijst mogenlijk op een afgifteprobleem of een probleem met de isolatie. Die evt. problemen kan je inderdaad ook achteraf oplossen als je voor hybride kiest. Maar ik kan mij goed voorstellen dat een installateur in dergelijke situatie niet meteen weet welk vermogen wp hij dan moet plaatsen en ook een warmteverliesberekening wil zien.
Klopt hoor, dat was het ook ja. Alleen de term ‘langzaam’ is natuurlijk subjectief. Ik kom uit een A++ nieuwbouw tussenwoning met stadsverwarming en daar ging het gigasnel. Heb dus niet echt vergelijking met een ‘normale’ CV.

Hoe dan ook, ik kan altijd nog radiatoren gaan vervangen en/of bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:21:
[...]

Met een dubbele Quatt zal @alikebab1 weinig problemen ondervinden met de cv-ketel: die zal zelden meer wat doen 😁 bij temp. continue.
Waterzijdig inregelen lost veel op.
Is dat bij jou (door je man) gelukt?

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-05 08:45
Is het ook mogelijk om ipv de quatt duo meteen de full electric te installeren? Of geldt daar nu een wachtlijst voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:58
bronstige schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:59:
Is het ook mogelijk om ipv de quatt duo meteen de full electric te installeren? Of geldt daar nu een wachtlijst voor?
Dat moet je aan Quatt vragen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:41
Vanaf oktober 2024 tevreden Quat Duo gebruiker.
Ik blijf meelezen op het forum om te zien welke verbeter zaken nog naar boven komen.
Gezien de buiten/binnen temperatuur wordt er al een tijdje niets verwarmt, dus komen onvolkomenheden niet/minder snel naar boven.

Zo denk ik (zoals velen) in de winterperiode het monotone geluid ervaren te hebben.
Heb de slider toen een tandje lager gezet, wat effect leek te hebben.
Dus kan ik de vinger er nog niet achter krijgen of het het mosquito /316Hz geluid zou zijn.

Mijn gemiddelde COP is 3.7 wat ik nog wat aan de lage kant vind.
Ik heb geen Home Assistant zoals veel tweakers hebben, noch de kennis welke waarden slecht/goed/zeer goed zijn (in zoverre ik die waarden middels Homey {wat ik wel heb} kan inzien).

Aangezien quatt veel uitleest en gebruikers informeren wanneer zaken (echt) niet goed gaan,
Vraag ik mij af of Quatt niet hun klanten pro-actief kunnen informeren, wat de “status” van hun installatie gemeten over een bepaalde tijd is (vb 1x/half jaar) soort status rapport dus.
Eventueel tegen een kleine vergoeding.

Zou toch mooi zijn dat je op gezette tijden danwel op aanvraag, een overzicht krijgt of het systeem het afgelopen jaar goed heeft gewerkt, dan wel onderhevig geweest is aan (welke) storingen / niet zo,optimaal draait als zou moeten en wat het advies is aan de klant om daarin verbeteringen aan te brengen.

@Quatt Support Iets om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
alikebab1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:40:
[...]

Klopt hoor, dat was het ook ja. Alleen de term ‘langzaam’ is natuurlijk subjectief. Ik kom uit een A++ nieuwbouw tussenwoning met stadsverwarming en daar ging het gigasnel. Heb dus niet echt vergelijking met een ‘normale’ CV.

Hoe dan ook, ik kan altijd nog radiatoren gaan vervangen en/of bijplaatsen.
Dit antwoord verklaard een en ander. Mijn buurvrouw in de tussenwoning die heeft ook niks te klagen en ook zonder wp is haar energierekening laag. Ze zetten alleen de verwarming aan als ze thuis zijn. Maar ik ben bang dat ik deels voor mijn buren stook als zij zelf zo weinig stoken.

Naast evt. extra radiatoren moet je ook kijken naar kierdichting en je (glas)isolatie. Mijn hoekhuis had in principe ook label B maar ik had nog wel gewoon dubbelglas van meer dan 30 jaar oud. Volgens de makelaar en de energiecoach hoefde ik geen extra aan energiemaatregelen te nemen. Toch was het in de winter niet altijd even lekker warm in huis. Bij het testen op 50 graden, toen het vroor, was het niet aangenaam. Omdat ik van plan was om een (hybride) wp te kopen er toen toch maar hr++ glas ingezet. Het probleem van koudeval waar ik blijkbaar last van had was toen ook meteen opgelost. Bij twee energiemaatregelen krijg je op glas dubbele subsidie dus het beste moment om evt. te doen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Friezin schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:15:
[...]

Met een dubbele Quatt zal @alikebab1 weinig problemen ondervinden met de cv-ketel: die zal zelden meer wat doen 😁 bij temp. continue.
Waterzijdig inregelen lost veel op.
Is dat bij jou (door je man) gelukt?
We hebben besloten om nog niet waterzijdig te gaan inregelen omdat we van plan zijn om beneden vloerverwarming te nemen. Daarbij zal een van de radiatoren van beneden naar de slaapkamer gaan daar zit o.a. T10 of T11 die geen warmte afgeeft. De ventilatoren van beneden worden dan op de slaapkamers geplaast. Kortom we moeten dan alles weer opnieuw inregelen. Omdat we nu op een scop van 4 zitten volgens de app, maak ik mij maar niet zo druk en heb ik andere prioriteiten gesteld. (De voorspelde SPF-waarde door Quatt lag rond de 4,1) Er valt dus zeker nog wel iets te verbeteren maar waarschijnlijk ook weer niet zoveel. Als we volgende winter die vernieuwde installatie hebben, ik weet nog niet of we die termijn halen, maar dan is inregelen inderdaad raadzaam. Had jij het inregelen van je vloerverwarming laten doen of heb je dat ook zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
WAF1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:32:
[...]

Dit antwoord verklaard een en ander. Mijn buurvrouw in de tussenwoning die heeft ook niks te klagen en ook zonder wp is haar energierekening laag. Ze zetten alleen de verwarming aan als ze thuis zijn. Maar ik ben bang dat ik deels voor mijn buren stook als zij zelf zo weinig stoken.

Naast evt. extra radiatoren moet je ook kijken naar kierdichting en je (glas)isolatie. Mijn hoekhuis had in principe ook label B maar ik had nog wel gewoon dubbelglas van meer dan 30 jaar oud. Volgens de makelaar en de energiecoach hoefde ik geen extra aan energiemaatregelen te nemen. Toch was het in de winter niet altijd even lekker warm in huis. Bij het testen op 50 graden, toen het vroor, was het niet aangenaam. Omdat ik van plan was om een (hybride) wp te kopen er toen toch maar hr++ glas ingezet. Het probleem van koudeval waar ik blijkbaar last van had was toen ook meteen opgelost. Bij twee energiemaatregelen krijg je op glas dubbele subsidie dus het beste moment om evt. te doen.
Kierdichting is een goede! Volgens mij lekken mijn openslaande deuren wel wat ja. Qua glas heb ik overal HR++ dus dat zou goed moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Gerardwaz schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:25:
[...]

Of hier op het forum. Als je het antwoord niet weet of niets hebt toe te voegen reageer dan liever niet.

Mij is verteld vorige week dat ze dat mogelijk gaan maken binnenkort. Dit is ook in de podcast aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:32:
[...]

Dat laatste kijken naar je glas, zeker als dat ouder dubbel glas of zeker bij enkel glas, is een goed advies, heb ik zelfs ook gedaan, al voor dat de WP er kwam. En met een iets hogere subsidie in 2025, zeker met de verdubbeling in combinatie met een WP wat je binnen twee jaar nog kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 11:01
Gerardwaz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:19:
[...]

op de site van RVO staat het volgende:
Let op: voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u in 2025 de subsidie aanvraagt en een bewijs van aanschaf uit 2024 aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024. Dit bewijs kan één van deze documenten zijn:

kopie van de opdracht of opdrachtbevestiging uit 2024
digitaal getekende offerte
digitale schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf

Ik lees dit als heel 2025.
Ik heb de adviseur hier later nog over nagevraagd en die gaf aan dat het wellicht zo wettelijk geld, maar dat Quatt alleen halverwege 2025 aanhield??? Vond vaag en niet duidelijk... Werkt Quatt bij plaatsing na eind Juni niet meer mee aan het terugvragen van de subsidie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Gerardwaz schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:25:
[...]

Hier heb ik het vorige week nog met onze Quatt installateur over gehad en die gaf aan dat ze inmiddels 2000 mensen op een wachtlijst hebben staan voor FE. Als ik daar op zou inschrijven zou ik op zijn vroegst ergens volgend jaar aan de beurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Herbiek616 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:18:
[...]

Ik heb de adviseur hier later nog over nagevraagd en die gaf aan dat het wellicht zo wettelijk geld, maar dat Quatt alleen halverwege 2025 aanhield??? Vond vaag en niet duidelijk... Werkt Quatt bij plaatsing na eind Juni niet meer mee aan het terugvragen van de subsidie oid?
Ik vind het ook vaag vandaar dat ik het heb opgezocht maar mocht het tot eind juni zijn ben ik bang dat het voor een hoop mensen niet gaat lukken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Herbiek616 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:21:
[...]

Hier heb ik het vorige week nog met onze Quatt installateur over gehad en die gaf aan dat ze inmiddels 2000 mensen op een wachtlijst hebben staan voor FE. Als ik daar op zou inschrijven zou ik op zijn vroegst ergens volgend jaar aan de beurt zijn.
Dat is dan een duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ook nog een aanvullende vraag naar aanleiding van datzelfde gesprek over FE met die adviseur (die veel dingen beloofd maar niet nakomt) waaronder eindelijk een offerte.

Ik ging er vanuit dat als je een hybride opstelling hebt, waarbij ik mijn CV al heb ingesteld op 38 graden CV water dat het water uit de beide (DUO) warmtepompen ook relatief laag is (35 graden ideaal gezien).
Om van die lage temperatuur dan warmwater te maken voor doiuchen/bad etc zou dat opgewerkt moeten worden naar 60 graden.

Toen ik die hypothese voorlegde aan de adviseur gaf hij aan dat dit niet zo werkte bij Quatt, de temperatuur uit de WP's zou iets van 60 graden zijn en de pomp van de vloerverwarming mengde dan dat te warme water bij met het koude retour water zodat er niet te warm water de vloer in stroomde.

Ik snapte helemaal niks van dat antwoord, ik dacht dat WP juist heel een goed rendement haalden bij het opwekken van lage temperatuur (ideaal gezien iets van 35 graden?) Wat heeft het dan voor zin om de WP water tot 60 graden te maken die dan weer in de vloerverwarming verdelers weer te moeten bijmengen richting 35 graden? (ik heb helemaal geen normale radiatoren)

Snap ik het dan niet of heeft die adviseur er helemaal niks van gesnapt?

Dit principe wordt (als ik het goed begrijp) wel toegepast bij de Renson warmtepomp samen met een eigen warmtepompboiler die warmte uit het CV circuit weer opwerkt richting 65 graden en opslaat in een warmwatertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
post.p schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:03:
[...]

Of hier op het forum. Als je het antwoord niet weet of niets hebt toe te voegen reageer dan liever niet.

Mij is verteld vorige week dat ze dat mogelijk gaan maken binnenkort. Dit is ook in de podcast aangekondigd.
Ik weet het niet en mijn inschatting was dat niemand hier dat weet vandaar dat antwoord. Ook jij weet het niet, snap deze reactie niet zo. Misschien een rotdag gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Herbiek616 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:46:
Ook nog een aanvullende vraag naar aanleiding van datzelfde gesprek over FE met die adviseur (die veel dingen beloofd maar niet nakomt) waaronder eindelijk een offerte.

Ik ging er vanuit dat als je een hybride opstelling hebt, waarbij ik mijn CV al heb ingesteld op 38 graden CV water dat het water uit de beide (DUO) warmtepompen ook relatief laag is (35 graden ideaal gezien).
Om van die lage temperatuur dan warmwater te maken voor doiuchen/bad etc zou dat opgewerkt moeten worden naar 60 graden.

Toen ik die hypothese voorlegde aan de adviseur gaf hij aan dat dit niet zo werkte bij Quatt, de temperatuur uit de WP's zou iets van 60 graden zijn en de pomp van de vloerverwarming mengde dan dat te warme water bij met het koude retour water zodat er niet te warm water de vloer in stroomde.

Ik snapte helemaal niks van dat antwoord, ik dacht dat WP juist heel een goed rendement haalden bij het opwekken van lage temperatuur (ideaal gezien iets van 35 graden?) Wat heeft het dan voor zin om de WP water tot 60 graden te maken die dan weer in de vloerverwarming verdelers weer te moeten bijmengen richting 35 graden? (ik heb helemaal geen normale radiatoren)

Dit principe wordt (als ik het goed begrijp) wel toegepast bij de Renson warmtepomp samen met een eigen warmtepompboiler die warmte uit het CV circuit weer opwerkt richting 65 graden en opslaat in een warmwatertank.
Jij snapt het en de adviseur klaarblijkelijk niet (@marijnflipse )

de buitenunit(s) kan wel warmer water leveren dan 35 graden, maar dat gaat ten koste van efficientie (COP). Overigens zijn ze ook nog gemaximeerd op 55 graden (dan neemt CV het over).

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En uiteraard wil je (FE) naar pomploze, niet-meng, verdelers. :) Dus dan mag de aanvoer temperatuur uberhaupt niet heel veel hoger zijn dan 30-40 graden. En dan heeft mengen ook uberhaupt geen zin meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 28-04-2025 12:35 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 16:57
Herbiek616 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:46:

Wie het niet snapt, daar wil ik vanaf wezen, maar de Quatt website is hier vrij duidelijk over.
FE bevat een heatcharger met 1Kw propaan-warmtepomp en 2Kw electrische backup. Dit is vergelijkbaar met een warmtepompboiler, maar in dit geval haalt hij zijn warmte niet uit omgevingslucht maar uit je verwarmingscircuit, die op zijn beurt weer door de buitenunit op temperatuur wordt gehouden. Het werkt dus als tweetrapsraket. Net als de Chill trouwens. Met een goede aansturing kan dit heel efficient zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Ik lees mij een beetje in over een thuisbatterij met oog op de salderingsregeling en het evt. aanbod dat Quatt op 6 mei gaat doen, Vereniging Eigen Huis is met een praktijkproef bezig die interessante inzichten opleveren.

https://www.eigenhuis.nl/...sen-over-de-thuisbatterij

Wat niet goed in dit onderzoek benadrukt wordt, ik moet daarbij aan de stroomstoring van vandaag in Spanje denken, dat zo'n batterij ook (kort) als back up voorziening kan dienen. Met alles wat er gaande is, is de kans gewoon groter dat de stroom enkele uren uit valt. Het kan dus verstandig zijn om verder te kijken dan alleen het aspect, hoe snel kan ik deze batterij terugverdienen. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om jezelf van noodstroom te voorzien als je geen thuisbatterij hebt, het is niet DE oplossing, maar het kan wel een aspect zijn die je kan meewegen bij de beslissing of je wel of niet voor de thuisbatterij (van Quatt) wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05 23:19
WAF1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:12:
Ik lees mij een beetje in over een thuisbatterij met oog op de salderingsregeling en het evt. aanbod dat Quatt op 6 mei gaat doen, Vereniging Eigen Huis is met een praktijkproef bezig die interessante inzichten opleveren.

Wat niet goed in dit onderzoek benadrukt wordt, ik moet daarbij aan de stroomstoring van vandaag in Spanje denken, dat zo'n batterij ook (kort) als back up voorziening kan dienen. Met alles wat er gaande is, is de kans gewoon groter dat de stroom enkele uren uit valt. Het kan dus verstandig zijn om verder te kijken dan alleen het aspect, hoe snel kan ik deze batterij terugverdienen. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om jezelf van noodstroom te voorzien als je geen thuisbatterij hebt, het is niet DE oplossing, maar het kan wel een aspect zijn die je kan meewegen bij de beslissing of je wel of niet voor de thuisbatterij (van Quatt) wil gaan.
Hoe vaak is er nou echt een langdurige stroomstoring in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Even een leken vraag, ik heb sinds november 2024 een Quatt mono. Gaan deze tijdens de zomermaanden uit?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 17:00
Erik1805 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:43:
Even een leken vraag, ik heb sinds november 2024 een Quatt mono. Gaan deze tijdens de zomermaanden uit?
Wat is de definitie van uit?

De pomp blijft altijd water circuleren op lage stand, dit verbruikt ongeveer 5w en voorkomt vast zitten. Daarnaast gebruikt de CiC ook een beetje stroom.

Verder zal hij weinig doen in de zomer, zolang de temperatuur boven de ingestelde temperatuur blijft van de thermostaat uiteraard ;) anders gaat hij gewoon zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Fragger123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:45:
[...]

De pomp blijft altijd water circuleren op lage stand, dit verbruikt ongeveer 5w en voorkomt vast zitten. Daarnaast gebruikt de CiC ook een beetje stroom.

Verder zal hij weinig doen in de zomer, zolang de temperatuur boven de ingestelde temperatuur blijft van de thermostaat uiteraard ;) anders gaat hij gewoon zijn werk doen.
Dit is vannacht. Dus draait altijd wel iets. Had het namelijk nog niet gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VqFb9t6vv6FYmnksCtSIcY_YKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVvTPfztkZFCsrzdQXoNP8ea.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 18:35
0xygen500 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:15:
[...]

Hoe vaak is er nou echt een langdurige stroomstoring in Nederland?
Resultaten uit het verleden…….

Vanwege de overbelasting van het Nederlandse stroomnet wordt de kans met de dag groter. En dan hebben we het nog niet over de onrust op het wereldtoneel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:24

Meestal kan zo'n batterij niet als backup dienen. Daarvoor moet, als ik het goed onthouden heb, de meterkast en de batterij zo gemaakt worden dat "eilandbedrijf" mogelijk is, wat standaard niet gedaan wordt.

De rede hiervoor is dat als je batterij stroom levert (of zonnepanelen wat dat betreft, want daarvoor geldt hetzelfde; het levert stroom) als er een stroomstoring is op het landelijk net, dat dan de monteur die in de wijkkast aan de slag gaat niet een spanningsloos systeem aantreft, wat gevaarlijk is.

Het is volgens mij dus zelfs verplicht dat zonnepanelen en batterijen uitschakelen als er geen netspanning is. Het "eilandbedrijf" betekent volgens mij dus ook dat er dan een fysieke schakelaar omgezet moet worden waardoor je meterkast niet meer met het landelijke net verbonden is, en dan moet vervolgens je batterij en/of zonnepanelen dit herkenen (of ingesteld worden dat dit het geval is), zodat ze weer stroom mogen leveren.

Ik dacht dat dat geen kleine aanpassing was. Maar pin me er niet op vast. Volgens mij zijn er hele topics over dit onderwerp hier op GoT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Fragger123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:45:
[...]

@Erik1805 Niet helemaal correct.
Als er geen warmtevraag is, dan staat hij 'uit' (of standby, hoe je het maar wil noemen).
In rust vraagt de Quatt (buitenunit) zo'n 5W.

Als er geruime tijd geen warmtevraag is, dan zal het systeem elke 24 uur de waterpomp een keer kortstondig (~1 minuut?) inschakelen om vastlopen te voorkomen.

Als er geen warmtevraag is en de buitentemperatuur komt <6grC (bijv 's nachts), dan zal de Quatt de waterpomp op laag toerental inschakelen tbv antivriesbeveiliging. Dan zit het vermogen wat hoger (~20-30W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85

offtopic:
Hou er rekening mee dat veel batterijen / omvormers niet standaard geschikt zijn om off-grid te functioneren. Bij een stroomstoring zullen veel omvormers dan ook uitschakelen.
Oeps, @nairolf heeft net al een veel mooiere uitleg gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Ik heb nog een gedachte die ik graag wil checken:

Ik krijg binnenkort een Quatt Duo, 12kw dus. Mijn huis heeft zo'n 8 a 9 kw nodig is uitgerekend. Klopt het dan als ik zeg dat de Quatt Duo dus wat minder hard hoeft te werken en daardoor minder geluid produceert?

Ik vraag dit i.v.m. mogelijke geluidsoverlast naar de buren. Ik heb al een warmtepomp voor een zwembad met wat overcapaciteit. Die draait met dit weer slechts op 30%, omdat de temperatuur makkelijk kan worden behouden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
alikebab1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:14:

Ik krijg binnenkort een Quatt Duo, 12kw dus. Mijn huis heeft zo'n 8 a 9 kw nodig is uitgerekend. Klopt het dan als ik zeg dat de Quatt Duo dus wat minder hard hoeft te werken en daardoor minder geluid produceert?

Ik vraag dit i.v.m. mogelijke geluidsoverlast naar de buren. Ik heb al een warmtepomp voor een zwembad met wat overcapaciteit. Die draait met dit weer slechts op 30%, omdat de temperatuur makkelijk kan worden behouden zo.
Ja dat denk ik wel. Om twee redenen:
1-Die berekende 9kw is alleen nodig als het buiten heel koud is. Meestal is het warmer.
2-9kw < 12kw dus mits je continue stookt heb je niet het volle vermogen nodig.
Als je toch nog teveel herrie ervaart kan je simpel, door middel van de "soundslider", in de Quatt-app meer vermogen (en dus overlast) terugnemen (bijvoorbeeld 's nachts) dan springt de methaan-ketel een beetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:26:
[...]

We hebben besloten om nog niet waterzijdig te gaan inregelen omdat we van plan zijn om beneden vloerverwarming te nemen. Daarbij zal een van de radiatoren van beneden naar de slaapkamer gaan daar zit o.a. T10 of T11 die geen warmte afgeeft. De ventilatoren van beneden worden dan op de slaapkamers geplaast. Kortom we moeten dan alles weer opnieuw inregelen. Omdat we nu op een scop van 4 zitten volgens de app, maak ik mij maar niet zo druk en heb ik andere prioriteiten gesteld. (De voorspelde SPF-waarde door Quatt lag rond de 4,1) Er valt dus zeker nog wel iets te verbeteren maar waarschijnlijk ook weer niet zoveel. Als we volgende winter die vernieuwde installatie hebben, ik weet nog niet of we die termijn halen, maar dan is inregelen inderdaad raadzaam. Had jij het inregelen van je vloerverwarming laten doen of heb je dat ook zelf gedaan?
Zelluf gedaan.
Maar was een "moetje".
Met 1 Quatt, 12 radiatoren (11 open) en 60m2 vvw moest ik de warmte wat verdelen.
De vvw pakte namelijk wel heel erg veel van de flow.
Bij kleinere verwarmingssystemen zal het al snel beter worden verdeeld.
Ik begon het waterzijdig inregelen steeds met: kraan helemaal dicht.
Laatste finetuning gedaan met IR-meter op de vloer.

Zie:
Friezin in Ervaringen met Quatt?

PS: ben benieuwd naar de uitwerking van dat waterzijdig inregelen zodra Quatt 2 in bedrijf wordt gesteld. Omdat de flow gelijk blijft, verwacht ik niet dat er veel aanpassingen nodig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 29-04-2025 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38

Mijn ervaring met een Quatt Duo is dat deze rondom het vriespunt in mijn situatie niet veel verder kwam dan zo'n 9 kW warmteproductie. In mijn geval werkte de Quatt op sommige dagen dus vrijwel 24 uur op 100%.

Even een plaatje erbij, dit is de output van een Duo in begin Februari, hierbij werd op sommige momenten gas gebruikt (9 m3 totaal).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fwrm9aKoGNI31rCyVB8ty_W36g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dK4ijYLpdoqo4bI9oJDDUVEL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 29-04-2025 11:34 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
rombow schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:22:
[...]

Ja dat denk ik wel. Om twee redenen:
1-Die berekende 9kw is alleen nodig als het buiten heel koud is. Meestal is het warmer.
2-9kw < 12kw dus mits je continue stookt heb je niet het volle vermogen nodig.
Als je toch nog teveel herrie ervaart kan je simpel, door middel van de "soundslider", in de Quatt-app meer vermogen (en dus overlast) terugnemen (bijvoorbeeld 's nachts) dan springt de methaan-ketel een beetje bij.
dit klopt dus niet (helemaal) :)

@alikebab1
die 9 kW heb je nodig bij (zeg) minus 7 graden buiten
de 12 kW kan door de Quatts alleen worden geleverd bij 7 graden (of meer) boven nul, die 12 kW ga je op dat moment nooit nodig hebben.

bij minus 7 graden, levert een Duo op maximaal vermogen (=maximaal geluid) nog maar 5.4 kW. De restant wordt door CV ketel bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:22

Kijk eens in het specificatie blad: bij -10 ca 6,5kW vermogen. Dus onder de -5 heb je waarschijnlijk nog wat extra nodig

En geluid verschilt sterk tussen de verschillende buitenunits.
Zwembad warmtepompen zijn vaak vrij lawaaiig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
jj85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:45:
[...]

In rust vraagt de Quatt (buitenunit) zo'n 5W.

Als er geruime tijd geen warmtevraag is, dan zal het systeem elke 24 uur de waterpomp een keer kortstondig (~1 minuut?) inschakelen om vastlopen te voorkomen.
Sinds wanneer is dit? Ik heb net even gekeken maar bij mij (plaatsing aug. 2024, geen warmte vraag die maand) heeft hij toch elke dag ~0.12kWh verbruikt (5w continue)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0suzVs_BJH-1R-Pxt9A-55lZhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5U951p87ApoSkvA7f4wOgYL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:52:
[...]

dit klopt dus niet (helemaal) :)

@alikebab1
die 9 kW heb je nodig bij (zeg) minus 7 graden buiten
de 12 kW kan door de Quatts alleen worden geleverd bij 7 graden (of meer) boven nul, die 12 kW ga je op dat moment nooit nodig hebben.

bij minus 7 graden, levert een Duo op maximaal vermogen (=maximaal geluid) nog maar 5.4 kW. De restant wordt door CV ketel bijgeleverd.
@rombow
als ik kijk naar de gegevens van Quatt lees ik wel iets anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eYI9RymzHxUJjd-DwASP2kQTf4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DPO1Bx3hbe0ZVC9p6rThqetg.jpg?f=user_large

dus bij maximaal electrisch vermogen van 2,6 kW (is circa 11,3A) is het max. verwarmingsvermogen circa 7,6 kW, de door jou aangegeven 5,4 kW is het nominaal vermogen, maar hij kan dus meer, dit gaat natuurlijk wel met een minimale COP van 2,8 (waarbij de maximale COP rond de 3,1 komt te liggen (nom. vermogen).

Nu moet jewel eens afvragen hoe vaak en hoe lang deze -7 gr. C er in jouw regio is voor gekomen. kijk maar eens op de site van frank's weer. hij heeft daar zeer nuttige overzichten per regio.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQXODMqUK7-UV1Je12RPadEhjP4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VC8durV0dFaZAEUUbLdz22FI.png?f=user_large
bron: Frank's weer
dus als blijkt dat de echt koude tijdens zich in jou regio eigenlijk beperken hoe zinvol is het dan om naar de wordt case te kijken, bij een FE oplossing van Quatt heb je namelijk dan zowel de buffer uit de Heatbatterij die door de W/W warmtepomp ook nog met de COP van deze warmtepomp in extra verwarmingsvermogen wordt omgezet plus de 2 kW electrische booster die in noodsituaties ook nog ter beschikking staat. Een grotere buffer kan daarbij dus ook van voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fragger123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:12:
[...]

Sinds wanneer is dit? Ik heb net even gekeken maar bij mij (plaatsing aug. 2024, geen warmte vraag die maand) heeft hij toch elke dag ~0.12kWh verbruikt (5w continue)

[Afbeelding]
Is dit mogelijk één Quatt Duo , want die 5Wh energie is redelijk standaard voor een Quatt mono, een Quatt Duo zal dus het dubbele verbruiken, en wat zit er nog op die groep (mogelijk ook de CIC ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Fragger123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]
Dan is onze constatering toch hetzelfde?
In rust is het verbruik ongeveer 5W. Dat is wat de elektronica blijkbaar nodig heeft.

De pomp doet dan verder niks. Zet de flow er maar bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:29:
[...]

Is dit mogelijk één Quatt Duo , want die 5Wh energie is redelijk standaard voor een Quatt mono, een Quatt Duo zal dus het dubbele verbruiken, en wat zit er nog op die groep (mogelijk ook de CIC ? )
Nee, mono
0.12kWh op een dag komt overeen met een continue vermogen van 5W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
jj85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:41:
[...]

Dan is onze constatering toch hetzelfde?
In rust is het verbruik ongeveer 5W. Dat is wat de elektronica blijkbaar nodig heeft.

De pomp doet dan verder niks. Zet de flow er maar bij.
Dit is de hp1.powerinput uit de json. Ik heb geen aparte reading van de groep, of Quatt + CiC.

De historie van de flow gaat niet zo ver terug ;) ik dacht dat de 5w de CiC + minimale pomp was. Mijn flow staat nu altijd op 0, ik ging er van uit dat hij onder een bepaalde waarde gewoon 0 rapporteerde omdat de flowmeter die niet meer kon meten.

Zal het komende dagen eens in de gaten houden als hij langer uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Fragger123 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:18:
[...]

Dit is de hp1.powerinput uit de json. Ik heb geen aparte reading van de groep, of Quatt + CiC.

De historie van de flow gaat niet zo ver terug ;) ik dacht dat de 5w de CiC + minimale pomp was. Mijn flow staat nu altijd op 0, ik ging er van uit dat hij onder een bepaalde waarde gewoon 0 rapporteerde omdat de flowmeter die niet meer kon meten.

Zal het komende dagen eens in de gaten houden als hij langer uit staat.
hp1.powerinput is enkel de buitenunit.
Mijn hp2.powerinput heeft ook een minimum van 5w.

CiC komt daar nog extra bij.

Kan idd zo zijn dat je 0 flow ziet bij hele lage flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:42:
[...]

Nee, mono
0.12kWh op een dag komt overeen met een continue vermogen van 5W
sorry, had ik over heen gelezen, 0,12 kWh voor de hele dag, juist. d:)b eigenlijk dus 0,12 kWd (d=dag) (grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 17:54
Vraagje:
weet iemand hoeveel centimeter moet er tussen 2 Quatts moet zitten als ze naast elkaar staan?

ZO-Drenthe, vrijstaand bj. 1912 197 m2 enkelsteens, dak isolatie, HR++ beneden dubbelglas in de slaapkamers, radiatoren met 25gr speedcomfort, Tado V3+ (draadloos), houtkachel, Intergas hre 36/30 A, QuattMono november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dreamer2 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:32:
Vraagje:
weet iemand hoeveel centimeter moet er tussen 2 Quatts moet zitten als ze naast elkaar staan?
ik dacht circa 20cm of iets in deze buurt, volgens mij willen ze deze in ieder geval binnen 1m van elkaar hebben voor een standaard installatie. het nadeel van te ver uitelkaar is dat je deze qua geluid ook niet meer met de WPAC tool kunt gaan berekenen.
Dan zou je namelijk de twee bronnen afzondelijk moeten gaan berekenen en dat kan dit tool WPAC helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 17:52
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:40:
[...]

ik dacht circa 20cm of iets in deze buurt, volgens mij willen ze deze in ieder geval binnen 1m van elkaar hebben voor een standaard installatie. het nadeel van te ver uitelkaar is dat je deze qua geluid ook niet meer met de WPAC tool kunt gaan berekenen.
Dan zou je namelijk de twee bronnen afzondelijk moeten gaan berekenen en dat kan dit tool WPAC helaas niet.
Bij ons in de gemeente (diep in het zuiden van Limburg) werd vanaf moment 1 al een dubbele WPAC berekening geëist voor de vergunning omdat het over 2 "aparte" apparaten gaat.

Bij ons staan ze ongeveer 70cm uit elkaar, op de berekeningen zelf had het uiteindelijk nauwelijks invloed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MacD007
er is een nieuw topic Quatt Chill aangemaakt met het doel om de Chill aspecten uit dit topic te houden en daarvoor een apart topic heel specifiek voor de Chill te starten. AUB hier nog niets op posten, ben nog bezig met de nieuwe opbouw, nu is de inhoud van de huide TS mbt de Chill even geplaatst maar dit zal na 6 mei als er meer bekend wordt gemaakt mbt de chill compleet worden omgebouwd.
dus graag nog even geduld. dit ook als voorbereiding naar een deel 3 voor de Quatt waar we ondertussen al in de achtergrond mee bezig zijn, dus graag nog even geduld, bedoeling was om deze vrij snel na 6-mei te starten, helaas is dat door persoonlijke omstandigheden vertraagd, ik hoop dat jullie daar enige rekening mee kunnen houden, zolang blijft deel 2 gewoon nog open en aktief. (afhankelijk zal dat pas in de zomer gelanceerd gaan worden)
als aanvulling is ook meteen een apparte Quatt Thuis-batterij topic opgezet, echter nu nog leeg omdat we natuurlijk nog niets hierover weten.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 29-04-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dylanf97 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:45:
[...]

Bij ons in de gemeente (diep in het zuiden van Limburg) werd vanaf moment 1 al een dubbele WPAC berekening geëist voor de vergunning omdat het over 2 "aparte" apparaten gaat.

Bij ons staan ze ongeveer 70cm uit elkaar, op de berekeningen zelf had het uiteindelijk nauwelijks invloed.
stuur me maar wat info via een DM als je wilt, ben ik namelijk wel benieuwd naar, WPAC kan namelijk geen rekening houden met een tweede in de buurt liggende geluidsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Heeft zowel de heatbattery, als de Booster een eigen groep nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:53:
Nee, 1 groep naar HeatCharger (de water/water warmtepomp). Die produceert het warme water voor in de HeatBattery.
Wel een elektrische verbinding tussen HC en HB voor sensoren en backup element.

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 29-04-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:54
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:24:
[...]

@rombow
als ik kijk naar de gegevens van Quatt lees ik wel iets anders:
[Afbeelding]

dus bij maximaal electrisch vermogen van 2,6 kW (is circa 11,3A) is het max. verwarmingsvermogen circa 7,6 kW, de door jou aangegeven 5,4 kW is het nominaal vermogen, maar hij kan dus meer, dit gaat natuurlijk wel met een minimale COP van 2,8 (waarbij de maximale COP rond de 3,1 komt te liggen (nom. vermogen).

Nu moet jewel eens afvragen hoe vaak en hoe lang deze -7 gr. C er in jouw regio is voor gekomen. kijk maar eens op de site van frank's weer. hij heeft daar zeer nuttige overzichten per regio.
[Afbeelding]
bron: Frank's weer
dus als blijkt dat de echt koude tijdens zich in jou regio eigenlijk beperken hoe zinvol is het dan om naar de wordt case te kijken, bij een FE oplossing van Quatt heb je namelijk dan zowel de buffer uit de Heatbatterij die door de W/W warmtepomp ook nog met de COP van deze warmtepomp in extra verwarmingsvermogen wordt omgezet plus de 2 kW electrische booster die in noodsituaties ook nog ter beschikking staat. Een grotere buffer kan daarbij dus ook van voordeel zijn.
Het ding is dat je er bij -7 en W35 waarschijnlijk geen 7.6kWh eruit krijgt, en wel 5.6.
En dat is dan ook alleen maar als je genoeg hebt aan W35 bij A-7.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:53:
zover we nu kunnen nagaan hebben beide met één 16A groep voldoende. ik verwacht dat de 2 kW bu-heater incl de in de spec's vermelde 16A is, mede omdat de verwachting is dat de W/W R290 warmtepomp helemaal geen 16A nodig heeft en de verwachting is dat niet beide op de zelfde tijd actief zullen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZXi_BcgVjv8CvtRbJM9cvxvRWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1aGe1LZoFmuGERiGM2ZFMRL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:05:
[...]

Het ding is dat je er bij -7 en W35 waarschijnlijk geen 7.6kWh eruit krijgt, en wel 5.6.
de spec's zeggen helaas wat anders, en of je bij -7 wel of geen W35 nodig zult hebben is van veel meer factoren afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:07:
[...]

de spec's zeggen helaas wat anders, en of je bij -7 wel of geen W35 nodig zult hebben is van veel meer factoren afhankelijk.
Oh OK. Dan staat dat nominale vermogen er gewoon voor de grap bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:08:
[...]

Oh OK. Dan staat dat nominale vermogen er gewoon voor de grap bij.
denk het niet, het is ten slotte het nominale vermogen, maar blijkbaar, zie spec's, kan deze warmtepomp blijkbaar dus meer, zeg maar een extra boost.
nominaal is dus hier als het standaard vermogen aan te zien, blijkbaar kan hij dus meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:14:
[...]

denk het niet, het is ten slotte het nominale vermogen, maar blijkbaar, zie spec's, kan deze warmtepomp blijkbaar dus meer, zeg maar een extra boost.
nominaal is dus hier als het standaard vermogen aan te zien, blijkbaar kan hij dus meer.
Zou het geen 'boost' noemen, want dat impliceert dat het voor iedereen geldt. Dit hangt gewoon af van je huis, afgifte, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-05 21:39

Volgens de specsheet doen de twee Quatt warmtepompen samen 5,4kWatt bij buitentemperatuur -7c en water 35c. Bij 55c watertemperatuur daalt het naar 4,6kWatt.

Dus goed kijken naar de specsheet en niet uitgaan van het maximum of typenummer oid. Dat geldt overigens voor elke warmtepomp. Voor hybride komt het niet zo nauw; de ketel springt wel bij.

(Zie nu dat dit ook al door iemand anders is aangegeven).

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 29-04-2025 19:10 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

de vraag is hier, bij welke buitentemperatuur heb je die 8 a 9 kW nodig?, hoe harder de warmtepomp moet werken hoe harder deze moet werken.
Gelukkig gaat de WPAC berekening al uit van de maximale vermogen dus zelfs als hij op zijn limiet zou moeten werken zit je nog steeds goed, ook omdat je in jouw situatie zelfs nog wat speelruimte had.
Komt dus goed, heb je meer nodig dan helpt de ATAG van je met een boost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Notaname schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:05:
[...]

Resultaten uit het verleden…….

Vanwege de overbelasting van het Nederlandse stroomnet wordt de kans met de dag groter. En dan hebben we het nog niet over de onrust op het wereldtoneel.
Helemaal met dit antwoord eens. En "natuurlijk" komt dit niet vaak voor dat je stroomuitval mee maakt. Maar wij hebben het hier in de omgeving wel degelijk al eerder meegemaakt, toen een straaljager(?) tegen de hoogspanningskabel was gevlogen, dagen zonder stroom. Destijds ook een vergoeding gekregen van het energiebedrijf, want alles wat ik de vriezer zat kon je weg gooien. Ook al eens een evacuatie meegemaakt omdat de dijk op springen stond, inderdaad geheel niet verwacht om dat mee te maken. Inmiddels is de dijk voor de tweede keer verhoogd en versterkt omdat in 30 jaar veel kan veranderen. Het bedrijf waar ik ooit werkte, had een apparaat in reserve staan om straling in de melk te meten, omdat ze destijds toch wel erg door de situatie werd overvallen (de apparatuur was niet aanwezig) door de kernramp in Tsjernobyl duizenden kilometer verder op. Ik weet dus uit eigen ervaring dat er totaal onverwacht dingen kunnen gebeuren.

Die evt. thuisbatterij koop je niet zozeer voor noodsituaties maar vooral om bijv. je eigen zonnestroom op te slaan. Afhankenlijk van de prijs die de batterij gaat kosten, is het (wat mij betreft) duidenlijk dat je die batterij nauwenlijks kunt terugverdienen. Maar ik gebruik bijv. ook medische apparatuur waar stroom voor nodig is en ik besef pas recent dat landurige stroomuitval dus een probleem is. Dat maakt in mijn situatie die batterij een stuk interressanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
WAF1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:11:
[...]

Helemaal met dit antwoord eens. En "natuurlijk" komt dit niet vaak voor dat je stroomuitval mee maakt. Maar wij hebben het hier in de omgeving wel degelijk al eerder meegemaakt, toen een straaljager(?) tegen de hoogspanningskabel was gevlogen, dagen zonder stroom. Destijds ook een vergoeding gekregen van het energiebedrijf, want alles wat ik de vriezer zat kon je weg gooien. Ook al eens een evacuatie meegemaakt omdat de dijk op springen stond, inderdaad geheel niet verwacht om dat mee te maken. Inmiddels is de dijk voor de tweede keer verhoogd en versterkt omdat in 30 jaar veel kan veranderen. Het bedrijf waar ik ooit werkte, had een apparaat in reserve staan om straling in de melk te meten, omdat ze destijds toch wel erg door de situatie werd overvallen (de apparatuur was niet aanwezig) door de kernramp in Tsjernobyl duizenden kilometer verder op. Ik weet dus uit eigen ervaring dat er totaal onverwacht dingen kunnen gebeuren.

Die evt. thuisbatterij koop je niet zozeer voor noodsituaties maar vooral om bijv. je eigen zonnestroom op te slaan. Afhankenlijk van de prijs die de batterij gaat kosten, is het (wat mij betreft) duidenlijk dat je die batterij nauwenlijks kunt terugverdienen. Maar ik gebruik bijv. ook medische apparatuur waar stroom voor nodig is en ik besef pas recent dat landurige stroomuitval dus een probleem is. Dat maakt in mijn situatie die batterij een stuk interressanter.
straaljager(?) Apachehelikopter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Timmy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:51:
Gisteren is bij mij de All-Electric geïnstalleerd. Ik begreep dat dit de tweede niet-interne installatie betrof.

In eerste instantie met z'n vieren, later met z'n drieën, werd er hard gewerkt. De oude Intergas ketel ging van de wand, het leidingwerk werd versimpeld en verlegd en de nieuwe HeatCharger ging tegen de wand. De HeatCharger heeft ruwweg het formaat van de oude ketel (65 x 45 x 35 cm) maar is wel een stuk zwaarder.

Voor warm water heb ik gekozen voor de HeatBattery in maat Large; 187 liter zou voor mijn situatie meer dan voldoende moeten zijn. De HeatBattery moet relatief dicht bij de HeatCharger staan, de maximale lengte van de gebruikte kabels en leidingen is 3 meter (dus denk aan een maximale afstand van circa 2 meter). De HeatBattery wordt gevoed via de HeatCharger en wordt met een werkschakelaar op een aparte groep (16A, B karakteristiek) aangesloten.

Omdat deze installatie een pilot-installatie betrof werd na de installatie contact gelegd met kantoor. Via Google Meet keken verschillende mensen mee, werden de gegevens in Grafana bekeken en werd soms, als de ingebruikname niet helemaal automatisch verliep, handmatig een bitje geflipt. Van de Quatt (single) installatie herinner ik mij dat dit zo gepiept was, bij All-Electric is dat een ander verhaal. Veel stappen en geautomatiseerde controles die door de installateur via een app uitgevoerd moeten worden. Uiteindelijk heeft de ingebruikname zo'n 1,5 uur gekost, dit zal vast korter worden zodra het aantal installaties toeneemt.

Toen de ingebruikname was afgerond kon Quatt weer z'n gang gaan, werd het huis weer verwarmd en werd ook de 187 liter in de HeatBattery opgewarmd. Het opwarmen heeft uiteindelijk ruim 3 uur geduurd. Gegevens van de HeatCharger en HeatBattery komen in de app te staan, maar deze zijn nog niet allemaal correct weergegeven.

Aangezien Quatt 6 mei de introductie heeft gepland (ik heb nog geen bevestiging ontvangen maar zal daar ook proberen te zijn) zal ik geen foto's van de componenten en het eindresultaat posten, dat laat ik aan Quatt op 6 mei over.
Hoe zijn de eerste dagen All-E bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:33:
[...]

straaljager(?) Apachehelikopter
Iets wat vliegt en soms boem doet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:14:
[...]

paQ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:05:
[...]

Zou het kunnen zijn (ik weet het niet hoor, het is maar een ingeving) dat het afhangt van de definitie van 'nominaal'?

MacD007 leest dit denk ik als: normaal vermogen, maar het kan ook op max.

Het zou echter ook kunnen zijn: nominaal is maximaal minus defrosts.

Dat is dan uiteraard wel een schatting (en naar mijn idee is dat verschil ook wel aan de grote kant voor defrosts).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-05 20:27

Prh

Wat zou ongeveer de retourtemperatuur zijn bij situatie Quatt duo. Alleen radiatoren in huis.

Snap dat dit per huis verschilt maar even grof genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:09
[...]

Met 20 a 30 cm zit je dus veilig? Ze komen binnenkort bij ons installeren, alleen voordat het zover is komen er ook nog 2 airco units te staan waa de Quatts naast komen. Dus ik moet dan genoeg ruimte over houden voor de Quatts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Prh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:03:
Wat zou ongeveer de retourtemperatuur zijn bij situatie Quatt duo. Alleen radiatoren in huis.

Huis 1991; HR++ glas, LTV-radiatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X99rZ994nvBeLy22U2V8tB7c4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ny8ApgAAHtrOJH2UP2CShz5W.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk hier je hier weinig aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

@dreamer2
20cm is wel heel weinig.
Eventueel onderhoud dient vaak aan zijkant van de Quatt te gebeuren (waterpomp, flowmeter, temp-sensoren etc). Dan is 20cm werkruimte wel heel krap.

Hier werd destijds 60cm genoemd. Weet niet of dat ook het 'officiele' getal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-05 20:27

Prh

jj85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:16:
[...]

Huis 1991; HR++ glas, LTV-radiatoren
[Afbeelding]

Waarschijnlijk hier je hier weinig aan ;)
Eeuuh tussen de 10 en 30? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:03:
[...]

[...]

Zou het kunnen zijn (ik weet het niet hoor, het is maar een ingeving) dat het afhangt van de definitie van 'nominaal'?

MacD007 leest dit denk ik als: normaal vermogen, maar het kan ook op max.

Het zou echter ook kunnen zijn: nominaal is maximaal minus defrosts.

Dat is dan uiteraard wel een schatting (en naar mijn idee is dat verschil ook wel aan de grote kant voor defrosts).
Die 7.6 is een piekvermogen bij gegeven temperaturen, en ook alleen onder de ideale omstandigheden. Niet de modus operandi.
Het nominale vermogen geeft aan wat je over de dag genomen ook haalt in gebruikersomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
supercrazy schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:15:
[...]

Met 20 a 30 cm zit je dus veilig? Ze komen binnenkort bij ons installeren, alleen voordat het zover is komen er ook nog 2 airco units te staan waa de Quatts naast komen. Dus ik moet dan genoeg ruimte over houden voor de Quatts.
De vraag is wanneer zijn die airco’s geplaatst, voor of na 1 april 2021, en sorry dit is dus geen 1 april grap.
Er voor dan heb je geluk, want daarvoor waren er geen geluidseisen, erna, dan wordt het lastig en als ik eerlijk ben veelal onmogelijk, m’n omdat airco’s veelal een hoger geluidsvermogen produceren dan warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:09
MacD007 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:10:
[...]

De vraag is wanneer zijn die airco’s geplaatst, voor of na 1 april 2021, en sorry dit is dus geen 1 april grap.
Er voor dan heb je geluk, want daarvoor waren er geen geluidseisen, erna, dan wordt het lastig en als ik eerlijk ben veelal onmogelijk, m’n omdat airco’s veelal een hoger geluidsvermogen produceren dan warmtepompen.
Ze staan aan de zijkant van het huis met aan de ene kant straat en aan de andere kant 4 meter tot de erfgrens. Dus dat zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Prh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:50:
[...]

Eeuuh tussen de 10 en 30? :S
Ga maar uit van 22 tot 35grC in mijn geval. Volledig afhankelijk van de buitentemperatuur.

De onderkant vd grafiek is over het algemeen de temperatuur als Quatt geen warmte produceert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 13:58

SBL

Prh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:03:

Je wilt het niet horen, maar toch: dat hangt er van af.
Hoe beter je afgifte (aantal en type radiatoren) tov je warmteverlies (grootte huis, isolatie), hoe lager dit is. En in maart is het veel lager dan in januari.
Ergens tussen 22 en 45 graden.
edit: en, zoals bij @jj85 te zien is, bij een Quatt schommelt Tr sterk. Bij andere warmtepompen wordt meer op watertemperatuur gestuurd en zal hij stabieler zijn

[ Voor 13% gewijzigd door SBL op 30-04-2025 09:41 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:19:
[...]

@dreamer2
20cm is wel heel weinig.
Eventueel onderhoud dient vaak aan zijkant van de Quatt te gebeuren (waterpomp, flowmeter, temp-sensoren etc). Dan is 20cm werkruimte wel heel krap.

Hier werd destijds 60cm genoemd. Weet niet of dat ook het 'officiele' getal is.
Of zelfs minder dan 5cm..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL4rNzUVP-H0rGVDMIjsbmso-1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dyStcsieyWNkJOgbhVeUbM9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19
jj85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:52:
Hoe zijn de eerste dagen All-E bevallen?
Uitstekend. Ik heb warm water wanneer ik het nodig heb ;)

Ik zet nog wel mijn vraagtekens bij de intelligentie. Het opwarmen van het water wordt in de nacht gedaan. Ik zou het persoonlijk overdag doen, de temperatuur buiten is hoger en (voor het moment dat Quatt dynamische energiecontracten gaat ondersteunen) de kostprijs van energie is over het algemeen lager aan het begin van de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

offtopic:
En vanwege die laatst alinea, kan ik me voorstellen dat je een noodstroomvoorziening inderdaad hoog op je verlanglijstje hebt staan.
Ik had me eerder ingeschreven voor de HW, maar deze afgezegd omdat die batterij te statisch is. Me nu (vanwege de noodstroom-optie) aan het verdiepen in deze: https://www.solaredge.com/nl/producten/thuis/batterijen omdat ik ook zonnepanelen van SolarEdge heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Timmy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
[...]

Ik zet nog wel mijn vraagtekens bij de intelligentie. Het opwarmen van het water wordt in de nacht gedaan. Ik zou het persoonlijk overdag doen, de temperatuur buiten is hoger en (voor het moment dat Quatt dynamische energiecontracten gaat ondersteunen) de kostprijs van energie is over het algemeen lager aan het begin van de middag.
Hmm dat is inderdaad niet slim, zou beter zijn als je zelf kunt kiezen. In mijn geval in de middag. Meeste overschot zonnepanelen en de buitentemperatuur is gemiddeld het hoogst, dus betere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 13:36
Zojuist (11:02 gemeld): Grote stroomstoring in Enschede: meer dan 20.000 huishoudens zonder stroom

Om het onderwerp nog wat actueler te maken ;) Mijn woning valt wel binnen het rood gearceerde gebied, maar zo te zien (vanaf kantoor) heb ik zelf nog wel stroom thuis.

[ Voor 16% gewijzigd door BoschR op 30-04-2025 12:06 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 13:58

SBL

BoschR schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:58:
Zojuist (11:02 gemeld): Grote stroomstoring in Enschede: meer dan 20.000 huishoudens zonder stroom

Om het onderwerp nog wat actueler te maken ;) Mijn woning valt wel binnen het rood gearceerde gebied, maar zo te zien (vanaf kantoor) heb ik zelf nog wel stroom thuis.
In Enschede-Oost was het uitgevallen, maar gaat blijkbaar net weer aan, dus ruim een uur eruit gelegen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Timmy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
[...]

Het ding zou bewuste overshoots moeten maken op zonnestroom overschot, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19
post.p schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:38:
Het ding zou bewuste overshoots moeten maken op zonnestroom overschot, toch?
Hoe zou die dat kunnen doen? Er wordt namelijk geen gebruik gemaakt van de P1 meter of CT klemmen. Het is daarmee gewoon een domme energieverbruiker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:00
[...]

Maar helaas gaat dat dus niet werken met een gewone thuisbatterij, om de duideijke veiligheismaatregel dat als niemand stroom heeft jij er vanuit jou kant niet zomaar wat vermogen op kunt zetten. Daar zijn noodaggregaten voor bedacht. En eventuele andere slimme noodstroomvoorzieningen,; maar je thuisbatterij kan en mag je daar niet zomaar voor gebruiken.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
supercrazy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:24:
[...]

Ze staan aan de zijkant van het huis met aan de ene kant straat en aan de andere kant 4 meter tot de erfgrens. Dus dat zou voldoende moeten zijn.
durf ik zo niet zeker te beweren, bij een Quatt Duo zonder extra geluidsinwerking (vanuit de airco's) zou dat moeten lukken echter met die storende airco's (en daar is dus de plaatsingsdatum van belang) die dus bij de ene keer wel en bij de andere situatie niet meetelen) mogelijk niet mee voldoende. in het ergste geval draait het dan om echt meten uit, en dat wil je eigenlijk vermeiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 06:54:
[...]

Die 7.6 is een piekvermogen bij gegeven temperaturen, en ook alleen onder de ideale omstandigheden. Niet de modus operandi.
Het nominale vermogen geeft aan wat je over de dag genomen ook haalt in gebruikersomstandigheden.
Ja, die interpretatie zou ik er ook aan hangen ja, maar ik snap andere interpretaties ook.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-05 09:40
MacD007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:02:
[...]
Bedenk echter dat er geen wettelijke eisen mbt contactgeluid zijn die specifiek op warmtepompen en airco's doelen.
Bij de eis van de bekende 40/40 en 45/40 dB zijn namelijk contactgeluiden en trillingen uitgesloten.
Die kunnen echter voor zowel je buren als ook voor je zelf behoorlijk vervelend worden.
[...]
Ik heb eens een "Mr Frank Visser" (of zo) aflevering gezien waar een trafo van een supermarkt stroomvoorziening, via de fundering die hard op de fundering van een buurman zat, trillingen doorgaf tot in zijn huis.
De uitslag was dat daar ook normen voor waren en dat de supermarkt het ontkoppelen van de fundering voor zijn rekening moest nemen.

Dus uiteindelijk moet je je toch ook aan regels over trillingen houden, denk ik dan...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Timmy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:52:
[...]

Hoe zou die dat kunnen doen? Er wordt namelijk geen gebruik gemaakt van de P1 meter of CT klemmen. Het is daarmee gewoon een domme energieverbruiker. ;)
Een makkelijkere methode zou zijn gewoon simpelweg sturen op dynamische energieprijs. Is die laag dan produceren jouw zonnepanelen zeer waarschijnlijk ook meer dan je nodig hebt.

Pagina: 1 ... 244 ... 254 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.