Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
robmaas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:09:
[...]

Dat is toch een aanzienlijk minder groot verschil dan bij ons...
Ik heb niet gekeken naar het weer en de cijfers. Geen idee hoe het verschil eventueel is tussen Zuid Holland en Brabant.

Maar quatt support al een bericht gestuurd of zij een verklaring hebben? Wat was je COP. Als die ook op 2 staat en vorig jaar niet, dan is er mogelijk meer mis.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:43
Wie weet hebben ze een Alphaess ge-rebrand...? Grofweg zelfde formaat en lampjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU9ho_-wPq3IQbKIZUnRGfxIp_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9prvSRlaQmQiHJH25kqMISdH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv_WCOc83m6oBZJARlZv3WC9luM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jO18GEVQpLKX0FwrW31ygd4A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:21

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Weet iemand al wat er precies nodig is voor de aansluiting van een Quatt Chill? Op zolder heb ik geen radiator, volgens klantenservice moet die er wel komen maar een retourleiding zou toch voldoende moeten zijn?

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
juggle schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:16:
Weet iemand al wat er precies nodig is voor de aansluiting van een Quatt Chill? Op zolder heb ik geen radiator, volgens klantenservice moet die er wel komen maar een retourleiding zou toch voldoende moeten zijn?
als je geen radiator plaatst, maak je kortsluiting in je verwarmingscircuit wanneer je wel warmtevraag elders hebt en de Chill geen warmte hoeft te produceren.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
clubeddie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb niet gekeken naar het weer en de cijfers. Geen idee hoe het verschil eventueel is tussen Zuid Holland en Brabant.

Maar quatt support al een bericht gestuurd of zij een verklaring hebben? Wat was je COP. Als die ook op 2 staat en vorig jaar niet, dan is er mogelijk meer mis.
febr 2024 verbruik 502 kWh COP 5
maart 2024 verbruik 442 kWh COP5,1

febr 2025 verbruik 1120 kWh COP 3,4
maart 2025 verbruik 711 kWh COP3,9

COP stond er al bij. Ik ben gewoon ook benieuwd hoe de verhouding tussen de jaren bij anderen is.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
paQ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:11:
[...]

Het gaat om de combinatie stooklijn en WAR.
Bij warmtepompen met een turnkey interfacing tussen de “thermostaat” en de warmtepomp is er compensatie op de stooklijn tov de WAR.
Dat is eenvoudigweg een beproefde methode waarbij de regeling ook anticipeert op de dynamiek van de temperaturen binnen en buiten.

Ik zie vooral bij Quatt, WeHeat, Adlar en andere merken zonder eigen thermostaat dat de wp suboptimaal reageert op wijzigingen die van de thermostaat komen.

En je ziet ook dat als een thermostaat een FW update gepusht krijgt het gedrag soms ook weer wijzigt. Kan goed uitpakken, kan ook averechts werken.

Bij de gebruikers zonder issues zal het absoluut geen prioriteit hebben inderdaad. Bij gebruikers die al met diverse thermostaten hebben geëxperimenteerd wellicht wel.
Je hebt het dus over een WAR-regeling met ruimtecompensatie, die combinatie kende ik nog niet, hoewel in een artikel daarover wel eens had gelezen, in dat artikel werd aanbevolen die ruimtecompensatie juist (onder bepaalde omstandigheden) uit te zetten. Dus ik had er wel eens van gehoord maar begreep ook dat het niet altijd naar wens werkte.

Welke merken warmtepompen hebben eigenlijk wel hun eigen thermostaat, ik had zelf o.a. juist naar WeHeat en Andler gekeken dus ik wist niet dat dit gangbaar was. Ook naar Panasonic gekeken via de plaatsenlijke installateur maar dat werd gewoon veel te duur als ik ook nog andere inversteringen moest doen. Mensen kiezen naar mijn indruk niet voor de (hybride) warmtepomp van Quatt omdat deze de beste op de markt is, maar vooral omdat deze nog een "redelijke" kwaliteit/prijsverhouding heeft. Bepaalde nadelen neem ik daarmee dus inderdaad voor lief, maar ik heb inderdaad geen comfortklachten. De meeste gebruikers van Quatt denk ik niet en dan zal het ontwikkelen van een eigen thermostaat niet de hoogste prioriteit hebben. Als je er wel last van heb, is het gewoon balen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:43
robmaas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:08:
[...]

COP stond er al bij. Ik ben gewoon ook benieuwd hoe de verhouding tussen de jaren bij anderen is.
febr 2024 verbruik 213 kWh COP 5,3
maart 2024 verbruik 123 kWh COP6

febr 2025 verbruik 432 kWh COP 3,8
maart 2025 verbruik 192 kWh COP4,6

Heb in februari temperstuur redelijk constant gehouden. Nu weer terug net als vorig jaar naar nachtverlaging. Scheelt energie en ik heb een limiter op m'n Setpoint zodat ik geen gas gebruik. Ochtend is wat frisser maar warmt gaandeweg de dag snel genoeg op. Huis van 160m2 tussenwoning met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Verwarm eerst beneden en schakel dan boven bij als beneden op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
Toby-Wan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:28:
[...]

als je geen radiator plaatst, maak je kortsluiting in je verwarmingscircuit wanneer je wel warmtevraag elders hebt en de Chill geen warmte hoeft te produceren.
Dit betwijfel ik. De Chill zit volgens mij alleen op de retourleiding en kan dan nooit een kortsluiting tussen aanvoer en retour veroorzaken.

Ik heb zelf ook zo'n situatie met alleen een retour vanaf de vloerverwarming verdeler (pomploos) beschikbaar. Ik ga waarschijnlijk naar het event op 6 mei om daar hopelijk te weten te komen of ze dit straks acceptabel vinden om de Chill te komen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Onno ! schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:45:
[...]

Dit betwijfel ik. De Chill zit volgens mij alleen op de retourleiding en kan dan nooit een kortsluiting tussen aanvoer en retour veroorzaken.

Ik heb zelf ook zo'n situatie met alleen een retour vanaf de vloerverwarming verdeler (pomploos) beschikbaar. Ik ga waarschijnlijk naar het event op 6 mei om daar hopelijk te weten te komen of ze dit straks acceptabel vinden om de Chill te komen plaatsen.
een retourleiding ná een radiator elders zou gewoon moeten werken inderdaad.
Eerder kwam in dit topic de situatie ter sprake voor een aansluiting op een plek waar een radiator was weggehaald, dan krijg je wel kortsluiting.

Omdat je pomploze verdeler noemt, als je de Chill in de retour daarvan plaatst en de Quatt gaat circuleren, als Quatt het water genoeg afkoelt kan je dus koeling over je vloer krijgen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
(jarig!)
WAF1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:24:
[...]

Je hebt het dus over een WAR-regeling met ruimtecompensatie, die combinatie kende ik nog niet, hoewel in een artikel daarover wel eens had gelezen, in dat artikel werd aanbevolen die ruimtecompensatie juist (onder bepaalde omstandigheden) uit te zetten. Dus ik had er wel eens van gehoord maar begreep ook dat het niet altijd naar wens werkte.

Welke merken warmtepompen hebben eigenlijk wel hun eigen thermostaat, ik had zelf o.a. juist naar WeHeat en Andler gekeken dus ik wist niet dat dit gangbaar was. Ook naar Panasonic gekeken via de plaatsenlijke installateur maar dat werd gewoon veel te duur als ik ook nog andere inversteringen moest doen.
Sja. Ik denk een hele trits.
Oa Panasonic, LG, Vaillant, Daikin, Mitsubishi, NIBE en nog veel meer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 22:20
Ik zou graag weten wanneer die FE geïnstalleerd kan worden. Ik wil ook niet eerst hybride, dat heb ik al. Heeft iemand meer informatie over de installatie aanvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:28
robmaas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:08:
[...]

feb+maart 2024 274 m3 gas (2356 kWh, 384 euro)
feb+maart 2025 19m3 gas (163 kWh) + 749 kWh electriciteit * COP 4.3 = 3393 kWh, 281 euro.

Euro gebaseerd op 0.34 ct/kWh, 1.40 per m3, gaat salderen nog van af.
2025 dus ca 30% meer warmtevraag, deels meer comfort maar zeker in februari kouder en vochtiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:55
post.p schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:49:
Ik zou graag weten wanneer die FE geïnstalleerd kan worden. Ik wil ook niet eerst hybride, dat heb ik al. Heeft iemand meer informatie over de installatie aanvang?
Ik ben net uitgenodigd voor intakegesprek, dat is volgende week, daarna weet ik meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Midway123 op 11-04-2025 18:01 ]

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
lieverd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:58:
[...]

feb+maart 2024 274 m3 gas (2356 kWh, 384 euro)
feb+maart 2025 19m3 gas (163 kWh) + 749 kWh electriciteit * COP 4.3 = 3393 kWh, 281 euro.

Euro gebaseerd op 0.34 ct/kWh, 1.40 per m3, gaat salderen nog van af.
2025 dus ca 30% meer warmtevraag, deels meer comfort maar zeker in februari kouder en vochtiger.
Feb 2024: 375kWh, 0,5m³ gas, COP 4,2
Maart 2024: 327kWh, 0,6m³ gas, COP 4,2

Feb 2025: 632kWh, 19,7 m³ gas, COP 3,3
Maart 2025: 398kWh, 3m³ gas ,COP 4,0

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rombow schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:25:
Weet iemand hoe de Quatt het besluit neemt om te defrosten?
Zelfs bij een buitentemperatuur van 13 graden vanochtend kreeg ik drie defrosts in een uur. Zou dit wat te maken kunnen hebben met mijn defecte hp1.temperatureWaterOut sensor. Die geeft 0.52 graden te koud aan. Daardoor denkt de CIC dat de COP (typisch 2.0) te laag is.
Moet nog verder lezen.
Maar had hetzelfde.
CiC herstart hielp niet, Quatt herstarten wel.
Dag 2 idem, gemeld bij Quatt.
Kreeg mail dat ze zouden checken
Dag 3 gemeld dat hij hing en dat ik om 16 uur zou herstarten.
Rond 14 uur mail dat het remote was opgelost (was ergens begin maart)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:32:
[...]

Gezien jouw problemen / lage efficiency met de Quatt is er misschien wel meer aan de hand..
Een COP van 2 is met deze temperature wel heel erg laag. Dat verklaar je niet met een T-sensor die 0,5grC afwijkt.

Hoe een defrost getriggerd wordt is nog een beetje aan black-box. Sowieso op basis van buitentemperatuur, maar ook de temperatuur van de R32-verdamper lijkt een rol te spelen. Die laatste kun je niet standaard uitlezen.
Dit is een "hanger" had 'm ook.
Defrosts bij +8°C terwijl JSON -0,3°C als buitentemperatuur blijft aangeven.
Quatt herstarten helpt maar bij herhaling melden.
Hier remote opgelost

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
SBL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:37:
[...]

Je moet inderdaad wel rekening houden met de buitentemperatuur
Graaddagen (KNMImethode, Twente):
mnd 2024 2025
jan 434 423
feb 274 358
mrt 240 284
mrt24 was de warmste maart in Nederland ooit, mrt25 was wel lekker zonnig
reactie op : @robmaas @SBL @clubeddie @Seroendeng @Flesym
Ik heb de bijdragen van verschillende tweakers even op een rijtje en in een grafiek gezet. Wat eigenlijk de vraag is : "in hoeverre wijkt mijn energie-verbruik in de maanden feb en maart van dit jaar af van het verbruik van dezelfde maanden vorig jaar". Er is al geantwoord dat dat sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur. Feitelijk wil je zien of de maandcijfers passen bij je stooklijn.

Op basis van de bijdragen heb ik die meetpunten in een stooklijnen-grafiek uitgezet, en daar de lineaire regressielijn in geplaatst (wat eigenlijk niet mag want die punten liggen per definitie niet op een lijn, omdat het hier gaat over de opgenomen energie en niet over de geleverde warmte). De horizontale as is de buitentemperatuur, en omdat ik niet weet waar iedereen woont, heb ik die van Delft ingevoegd, want die heb ik beschikbaar.

Op basis van deze lijnen zou ik concluderen dat de meetpunten van de eerste vraagsteller (@robmaas ) passen in het beeld. Dus niks aan de hand. Zijn verbruik is wel hoog wat kan duiden op een minder goed geïsoleerd huis of een hogere kamertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdpLoA6jlPIv12CTumx08WmgfQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHUfW49CmIhSgs1RuavMA4GI.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Februari 2025 was een maand met zeer veel defrostst door de temp/luchtvochtigheid.
Veel erger dan 2024.

Ik heb ook flink meer energie verbruikt februari dit jaar. Geen quatt trouwens maar andere warmtepomp. Niets geks, defrosts is een cop killer

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
AlfredPteD schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:17:
[...]

Ik heb de bijdragen van verschillende tweakers even op een rijtje en in een grafiek gezet. Wat eigenlijk de vraag is : "in hoeverre wijkt mijn energie-verbruik in de maanden feb en maart van dit jaar af van het verbruik van dezelfde maanden vorig jaar". Er is al geantwoord dat dat sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur. Feitelijk wil je zien of de maandcijfers passen bij je stooklijn.

Op basis van de bijdragen heb ik die meetpunten in een stooklijnen-grafiek uitgezet, en daar de lineaire regressielijn in geplaatst (wat eigenlijk niet mag want die punten liggen per definitie niet op een lijn, omdat het hier gaat over de opgenomen energie en niet over de geleverde warmte). De horizontale as is de buitentemperatuur, en omdat ik niet weet waar iedereen woont, heb ik die van Delft ingevoegd, want die heb ik beschikbaar.

Op basis van deze lijnen zou ik concluderen dat de meetpunten van de eerste vraagsteller (@robmaas ) passen in het beeld. Dus niks aan de hand. Zijn verbruik is wel hoog wat kan duiden op een minder goed geïsoleerd huis of een hogere kamertemperatuur.

[Afbeelding]
Bedankt voor het overzicht. Bij ons is het vooral een oud huis met matige isolatie en flink wat vloeroppervlak. ( en de besparing tov 2022 em 2023 is enorm :)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
robmaas schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:49:
[...]

Bedankt voor het overzicht. Bij ons is het vooral een oud huis met matige isolatie en flink wat vloeroppervlak. ( en de besparing tov 2022 em 2023 is enorm :)
Dat je een hoge besparing klopt: hoe hoger het verbruik des te hoger de besparing. Met een goed geïsoleerd huis is de besparing veel minder (maar je geeft wel minder uit).

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:53
[...]

[Afbeelding]
Dat is een hele leuke analyse!

Suggestie:
- doe voor alle cases een lineaire regressie met snijpunt x-as op 18 graden gefixeerd.

Snijpunt x-as is namelijk voor iedereen “ongeveer gelijk”, ongeveer 2 graden onder de thermostaat temperatuur. Dus uitgaande van 20 graden thermostaat temperatuur ongeveer 18 graden.
- zodra de omgevings temperatuur gelijk is aan de thermostaat temperatuur hoef je immers niet meer te stoken.
- maar aangezien bewoners ongeveer 150W per persoon leveren in practische zin ongeveer 2 graden lager.

Wat je daarvan kan leren…
- als 2025 beduidend “niet op deze lijn ligt” dan is er iets mis.

Met als vrij grote kanttekening dat je dat op basis van zo weinig punten eigenlijk niet echt mag concluderen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Stefannn schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:05:
[...]

Dat is een hele leuke analyse!

Suggestie:
- doe voor alle cases een lineaire regressie met snijpunt x-as op 18 graden gefixeerd.

Snijpunt x-as is namelijk voor iedereen “ongeveer gelijk”, ongeveer 2 graden onder de thermostaat temperatuur. Dus uitgaande van 20 graden thermostaat temperatuur ongeveer 18 graden.
- zodra de omgevings temperatuur gelijk is aan de thermostaat temperatuur hoef je immers niet meer te stoken.
- maar aangezien bewoners ongeveer 150W per persoon leveren in practische zin ongeveer 2 graden lager.

Wat je daarvan kan leren…
- als 2025 beduidend “niet op deze lijn ligt” dan is er iets mis.

Met als vrij grote kanttekening dat je dat op basis van zo weinig punten eigenlijk niet echt mag concluderen.
Dank je :)

Natuurlijk zijn alle modellen fout, maar sommige zijn bruikbaar. En je mag modellen natuurlijk verbeteren.

Een nog onderbelicht probleem is dat niet alle maanden hetzelfde aantal dagen heeft, wat juist bij februari en maart de grootste afwijking geeft (10% verschil). Toch denk ik dat je op basis van deze beperkte analyse mag zeggen dat er eigenlijk geen probleem is, en dat je mag zeggen dat het functioneert zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:28
Toby-Wan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:28:
[...]

Mee eens. Maar dat hoef je niet te ondervangen met een radiator, een radiatorknop met debietregeling (Heimeier Eclipse) is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

[Afbeelding]
Volgens mij heb ik mijn verbruik/COP niet gedeeld in dit kader, wel de graaddagen in Twente.
De huidige horizontale SBL lijn betekent dan dat het in Delft en Twente tegelijk koud is. :+
(als je hem wilt corrigeren, dan dalende lijn van 740 naar 359 kWh)

En jouw grafiek helpt vooral om te kijken hoeveel warmteverlies je huis heeft.
Of de Quatt van @robmaas goed werkt, kun je hier niet uit zo goed uit aflezen volgens mij.
Zijn COP daalt van feb/mrt 2024 naar 2025 zeer sterk, van 5,0 naar 3,7.
Dat is wel veel sterker dan de daling bij mij, van 4,0 naar 3,9. Dus ik snap dat hij wat zorgen heeft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

pentagon0873 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:35:
[...]

Ook hier in de oriënterende fase, net maar ingeschreven bij VEH, lijkt kwa prijs, garantie en optimalisatie (controle na 1 jaar) een goede optie.

25-4 komt een plaatselijke installateur kijken voor een We-heat
29-4 komt Quatt.

Wel even opletten bij de aanbieding van VEH...:

Kabel 5 tot 10 meter is €245,- extra
Leiding 5-10 meter is €400,- extra.
Big foots €90,- euro en
subsidie afhandeling ook €90,-

Dus is ca €850,- extra wat bij een kennis van me met een duo quattt inclusief was...
Ik krijg een aanbieding voor een hele andere warmtepomp.

Is er een specifiek linkje voor de Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrZIz5WCKzqaO0IBm-CROEvCeRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRWZPF9WaT7Z6egYnKpzbReq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door AkroBatik op 14-04-2025 13:42 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

AkroBatik schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:19:
[...]
Ik krijg een aanbieding voor een hele andere warmtepomp.
Is er een specifiek linkje voor de Quatt?
Waarschijnlijk wat anders invullen, bijvoorbeeld dat je geen ruimte hebt in huis.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

SBL schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:40:
[...]

Waarschijnlijk wat anders invullen, bijvoorbeeld dat je geen ruimte hebt in huis.
Ik heb net even gebeld met VEH en zij geven aan dat dit verschillend is per gebied. Bij mij bieden ze geen Quatt aan, maar enkel de mogelijkeheid met Lumex als installateur :/

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:54:
[...]

Dat is mooi, als je gaat wil je dan de volgende dag hier een kort verslag doen van de happening, ik denk dat er meer tweakers hier geïnteresseerd zijn.
Overigens heb ik zelf ook een dergelijke uitnodiging gehad.
Op dit moment is er nog helemaal niets over de thuis batterij bekend, gezien het plaatje zou het ook best een iets groter ding kunnen zijn ( pure speculatie) ik verwacht dus geen PIB type.
Natuurlijk schrijf ik erover als ik zou gaan.

Het gaat naar mijn indruk inderdaad over grotere batterij die naar mijn eerste indruk ook wordt gebruikt om de onbelans op het net tegen te gaan. Quatt gaat ook energieleveranciertje spelen. Ook ik verwacht dus geen Plug in Battery.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:12
rombow schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:32:
[...]

Fijn dat jij een monteur krijgt. Hopelijk gaat het je helpen.
Temperatuur sensoren zijn natuurlijk nooit perfect. De ene zal in hetzelfde water altijd een
hogere temperatuur dan de andere rapporteren. Bij de ene Quatt is het verschil groter dan de andere.
Sommige Quatts (en hun eigenaren) zullen dus over-optimistisch en trots in het leven staan,
hoge COP rapporteren en vol zelfvertrouwen zijn, die apparaten zullen lang wachten met de
methaan-hulp inroepen, weinig defrosten. (Zonder zich ooit af te vragen of dit terecht is)
Andere zullen met laag zelfvertouwen meteen methaan erbij halen terwijl ze zelf gaan defrosten.
Ik heb altijd meer sympathie voor het depressieve type persoon (ipv het D.Trump type) dus wat dat
betreft heb ik het wel getroffen met mijn Quatt. ;-)
(Grappig hoe kleine afwijkingen in perceptie, persoonlijkheid kunnen beinvloeden.)
@rombow
@jj85
@netappie
en anderen welke hebben meegedacht.

Goed nieuws hier.

Vanmorgen hier Quatt op bezoek gehad.
Al met de post gekregen een sensor, "diepvrieszalf", en een mainboard print.
Vooral de laatste had ik ook voorgesteld, de eerder verwijderde temp sensoren waren goed volgens mij en de grote verschillen,-- fouten--, zaten, volgens mij, in hp2.

Eerst werd de mainboard print van hp2 vervangen, en daarna de boel opgestart, met nog alles open.
Het resultaat; hp1 begon (toevallig), en alle temperaturen hp1 out, hp2 in en hp2 out waren hetzelfde, nog nooit meegemaakt. Dus de temperatuurmetingen waren nu goed!

De ook geleverde tempsensor is dan ook niet meer gebruikt.

Ook na langere tijd bleven de temperaturen kloppen en zijn de inmiddels beide warmtepompen weer gesloten.
Ik heb het idee dat mijn klacht is opgelost. Maar jammer, (of gelukkig?), ik kan niet meer echt testen in winteromstandigheden.

Maar wat was mijn klacht ook weer precies??
Eigenlijk het niet kloppen van de geleverde vermogens, en daardoor een veel te hoge berekende opbrengst van hp2, en dus een veel te hoog berekende cop. En..., het vermogen wordt uiteindelijk berekend door de CIC als het verschil van hp1 in en hp2 out x "930" watt.
En,... je weet niet wat de slimme CIC met zijn "AI¨sturing doet met de hem aangeleverde informatie.

Wat hoop ik dus te zien de volgende winter:
Ongeveer het zelfde energieverbruik als vroeger voor verwarming met gas; te weten 1250 m3 x 8,8 = 11..000 kwh.
En niet, zoals in het afgelopen winterseizoen 15.000 kwh volgens de verkeerde berekening van Quatt.

Wat betreft de hulp van Quatt.
Het lijkt een toch zeldzame storing te zijn, ik zie ook hier op tweakers weinig klachten. Wel zie ik hier soms echter enthousiaste cop resultaten, waarbij ik niet weet hoe de Scop resultaten zijn. Als de scop ook zeer hoog is met bv alleen radiatoren, heb ik mijn twijfels!
Mijn SCOP ligt denk ik, het aflopen jaar rond de 3,5 met de echte cijfers.

De oplossing heeft lang geduurd, ik heb ook niet echt aangedrongen, ze hadden wel meer te doen. Maar toen ze de case wilden sluiten, heb ik boos gereageerd. Daarna heeft Quatt het goed opgepakt. Zowel Mickel uit zuid limburg als Mickel (goed engels sprekende slowaak) waren vriendelijke monteurs. De case is 3 weken na mijn hernieuwde klacht opgelost!
Complimenten!

Conclusie:
Ik denk dat mijn problemen zijn opgelost.
Dat, en daarbij dat ik afgelopen seizoen met 2 Quatts mijn huis heb warmgestookt; Ik ben tevreden over mijn eerste Quatt seizoen.

Daarbij, ik heb wel wat verstand van cv , verwarmingsinstallaties, en inzicht in een warmtepomp. Maar ik beklaag de woningeigenaren, welke alleen afhankelijk zijn van een verkoper van warmtepompen, niet alleen Quatt, maar van alle leveranciers, ook de plaatselijke. Zowel levering als onderhoud van je gehele installatie kan je op onverwachte kosten jagen.

Mijn advies zou dus altijd zijn, heb je zelf weinig notie van een cv installatie / verwarmingstechniek, en ook weinig gasverbruik, informeer je goed, het beste bij "ervaringsdeskundigen".

------------

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
harv schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:49:
[...]

@rombow
@jj85
@netappie

Goed nieuws hier.

Vooral de laatste had ik ook voorgesteld, de eerder verwijderde temp sensoren waren goed volgens mij en de grote verschillen,-- fouten--, zaten, volgens mij, in hp2.

Eerst werd de mainboard print van hp2 vervangen, en daarna de boel opgestart, met nog alles open.
Het resultaat; hp1 begon (toevallig), en alle temperaturen hp1 out, hp2 in en hp2 out waren hetzelfde, nog nooit meegemaakt. Dus de temperatuurmetingen waren nu goed!

Ook na langere tijd bleven de temperaturen kloppen en zijn de inmiddels beide warmtepompen weer gesloten.
Ik heb het idee dat mijn klacht is opgelost. Maar jammer, (of gelukkig?), ik kan niet meer echt testen in winteromstandigheden.

Eigenlijk het niet kloppen van de geleverde vermogens, en daardoor een veel te hoge berekende opbrengst van hp2, en dus een veel te hoog berekende cop. En..., het vermogen wordt uiteindelijk berekend door de CIC als het verschil van hp1 in en hp2 out x "930" watt.
En,... je weet niet wat de slimme CIC met zijn "AI¨sturing doet met de hem aangeleverde informatie.

Ongeveer het zelfde energieverbruik als vroeger voor verwarming met gas; te weten 1250 m3 x 8,8 = 11..000 kwh.
En niet, zoals in het afgelopen winterseizoen 15.000 kwh volgens de verkeerde berekening van Quatt.

Het lijkt een toch zeldzame storing te zijn, ik zie ook hier op tweakers weinig klachten. Wel zie ik hier soms echter enthousiaste cop resultaten, waarbij ik niet weet hoe de Scop resultaten zijn. Als de scop ook zeer hoog is met bv alleen radiatoren, heb ik mijn twijfels!
Mijn SCOP ligt denk ik, het aflopen jaar rond de 3,7 met de echte cijfers.

De oplossing heeft lang geduurd, ik heb ook niet echt aangedrongen, ze hadden wel meer te doen. Maar toen ze de case wilden sluiten, heb ik boos gereageerd. Daarna heeft Quatt het goed opgepakt. Zowel Mickel uit zuid limburg als Mickel (goed engels sprekende slowaak) waren vriendelijke monteurs. De case is 3 weken na mijn hernieuwde klacht opgelost!
Complimenten!

Conclusie:
Dat, en daarbij dat ik afgelopen seizoen met 2 Quatts mijn huis heb warmgestookt; Ik ben tevreden over mijn eerste Quatt seizoen.

Daarbij, ik heb wel wat verstand van cv , verwarmingsinstallaties, en inzicht in een warmtepomp. Maar ik beklaag de woningeigenaren, welke alleen afhankelijk zijn van een verkoper van warmtepompen, niet alleen Quatt, maar van alle leveranciers, ook de plaatselijke. Zowel levering als onderhoud van je gehele installatie kan je op onverwachte kosten jagen.

Mijn advies zou dus altijd zijn, heb je zelf weinig notie van een cv installatie / verwarmingstechniek, en ook weinig gasverbruik, informeer je goed, het beste bij "ervaringsdeskundigen".

------------
Tegen defecte hardware is bijna niet op te programmeren. Wat dat betreft heb je misschien juist pech gehad met twee warmtepompen waarvan de de goede het toch werkend hield.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefannn
Dank voor de uitgebreide “conclusie”. Dat is erg leuk voor een probleem dat hier toch lang heeft rond gewaard.

Met betrekking tot jouw uitsmijter….
Die onderschrijf ik.. en.. maar … inderdaad “niet alleen quatt”….
Ik zit ook op het adler forum (ik heb geen quatt en ook geen adler maar ben “energie enthousiasteling”). Eerlijk gezegd kom ik dan tot de conclusie dat quatt het beter voor elkaar heeft.
Ik heb het idee dat de zaken die op het adler forum spelen bij de quatt gewoon werken. En waar ik hier een gezonde “hunt op cop” ervaar is die cop-awareness daar vele malen minder. De adler app heeft ook geen monitoring. Ik ben daar de reactie tegengekomen “het huis wordt warm dus ik ben tevreden”.

Alles bij elkaar…
- overstappen naar warmtepomp is verstandig want bespaart veel geld.
- maar heeft veel meer voeten in aarde dan enkel de installatie.
- de app, de monitoring, en de uitleg zijn essentieel voor een zuinig bedrijf.
- de quatt is zo beroerd nog niet. De discussies alhier gaan vaak over optimalisatie waar lang niet elk merk “aan toe is”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 07:02
" overstappen op een warmtepomp bespaard veel geld"

Ik kom dat vaak tegen, echter als ik een simpele rekensom maak:

800m3 gasbesparing a €1,30 = €1040,-

Ik zou hiervoor een dubbele Quatt moeten hebben (volgens de opgave van Quatt), die tussen de 7000 en 9000 kW per jaar gebruikt.

Laten we 8000 kW aanhouden a €0,25 kost me dat €2000 aan stroom..... het kost me dan toch bijna €1000 extra, of ben ik nou gek (dat laatste zal dan wel-)).

Ik heb voor 12000wp aan panelen liggen, en met de salderingsregeling kom ik dan (incl het huisgebruik van 2 gezinnen en een e-auto) nog veeeeeeel stroom aan het kopen.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je cijfers zijn echt “way off”. Je hebt genoeg aan een enkele Quatt om te beginnen.

Vuistregel met SCOP 4,0 is dat je één kuub gas kunt vervangen met 2 kWh elektriciteit.

Dus 1600 kWh elektriciteit ter vervanging van 800 m3 gas.

Ik zal toegeven dat het rendement op je investering met 800 m3 gas lager is dan wanneer je huisverbruik het dubbele is. Maar per saldo komt het sowieso alsnog naar je toe.

En het is ook nog eens duurzaam. Zelfs als je elektriciteit met gas wordt opgewekt en er 50% verloren gaat in opwek en transport, wordt er gas bespaard. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
pentagon0873 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:09:

Ik zou hiervoor een dubbele Quatt moeten hebben (volgens de opgave van Quatt), die tussen de 7000 en 9000 kW per jaar gebruikt.

Laten we 8000 kW aanhouden a €0,25 kost me dat €2000 aan stroom..... het kost me dan toch bijna €1000 extra, of ben ik nou gek (dat laatste zal dan wel-)).

Ik heb voor 12000wp aan panelen liggen, en met de salderingsregeling kom ik dan (incl het huisgebruik van 2 gezinnen en een e-auto) nog veeeeeeel stroom aan het kopen.
Nope.. niet helemaal goed begrepen.
Tussen de 7000 en 9000kWh per jaar LEVERT.
Dat gaat met een cop (efficiency) gemiddeld van rond de 4 en kost 7000/4 a 9000/4 dus 1750 a 2250kWh aan Electra. En dat kost dus 437 a 562euro aan Electra.
Als je dit forum goed leest zal je ook zien dat quatt zelfs eerder voorzichtig dan overdreven inschat dus waarschijnlijk kost het rond de 437euro Electra.
Dat is een besparing van rond de 600euro.

En voor 800m3 gas besparing komen de meesten op de forum prima uit met een enkele quatt.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 14-04-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16

WouterB

3680 Wp

Vaker gemaakte fout: de warmteopbrengst met een warmtepomp is meer dan de hoeveelheid elektriciteit die erin gaat. Met een paar hele grote aannames doe ik dan de rekensom opnieuw:
800m3 gas is +/- 7000kWh aan energie.

Met een SCOP van 4 heb je daarvoor +/- 1750kWh aan electriciteit voor nodig.

Met een verbruik van nog 800m3 zou je overigens ook met 1 quatt die voor 95% moeten kunnen vervangen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
[...]

@rombow
@jj85
@netappie

Goed nieuws hier.

Mijn SCOP ligt denk ik, het aflopen jaar rond de 3,7 met de echte cijfers.

Complimenten!

Conclusie:

------------
Aaah super, eindelijk opgelost!

Wat was voor jou de reden om de printplaat als verdachte aan te merken?

offtopic:
Mickel uit Limburg is hier ook 2x geweest, nog in de tijd dat er weinig Quatt onderhoudsmonteurs waren en een deel achterhoek ook in zijn regio behoorde (=2 uur rijden vanaf zijn huis...heel duurzaam). Dat is gelukkig nu wel anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
netappie schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:19:
[...]

Tegen defecte hardware is bijna niet op te programmeren. Wat dat betreft heb je misschien juist pech gehad met twee warmtepompen waarvan de de goede het toch werkend hield.
@netappie

Mijn beide warmtepompen brachten beiden de verwachte energie out.
Echter in de berekeningen van de opbrengst was hp2 veel te enthousiast. Dus had het voor mij ook niet zoń prioriteit, alleen ik weet niet wat de CIC met die verkeerde info doet.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
jj85 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:43:
[...]

Aaah super, eindelijk opgelost!

Wat was voor jou de reden om de printplaat als verdachte aan te merken?

offtopic:
Mickel uit Limburg is hier ook 2x geweest, nog in de tijd dat er weinig Quatt onderhoudsmonteurs waren en een deel achterhoek ook in zijn regio behoorde (=2 uur rijden vanaf zijn huis...heel duurzaam). Dat is gelukkig nu wel anders ;)
@jj85

Heel simpel, er zitten niet veel elecronica onderdelen in de quatt.
Verkeerde temperaturen komen vanaf sensoren, alle kabeltjes gaan naar een print, de denkprint. Die doopte ik maar besturingsprint. En daar kan ik niets aan vervangen!!

Mijn Mickel vandaag komt uit omgeving Rheden!!, ook een kleine 70 km, maar had ook nog een klantje in Oss.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:06
Weet iemand toevallig wat voor temperatuur-sensoren er in de Quatt zitten om hp.temperatureWaterIn en hp.temperatureWaterOut te meten en of die makkelijk te vervangen zijn ? (voor mij valt sint Juttemis erg laat dit jaar)

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

hoe kom je aan die 7.000 - 9.000 kWh stroom die je nodig zou moeten hebben.
@WouterB en @Stefannn hebben daar al in het kort op gereageerd, en ik wil hier graag nog een aantal zaken op aanvullen.

Om maar in het kort aan te geven, Nee, je hebt geen 7.000 - 9.000 kWh aan stroom nodig om die 800m3 gas te gaan vervangen door een warmtepomp.
Als dat zo was waren we hier alle al lang gestopt met die onzin.

waar jij de mist in gaat is hoeveel energie nu die 800m3 gas nu is, 100% is dat 9,77 kWh/m3 gas. Echter voor de omzetting van gas naar warmte in je huis heb je met behoorlijk wat verliezen te maken, uiteindelijk zie je dat voor 1 m3 gas (in NL) circa 8,8 kWh aan effectieve warmte over blijft.
Dus ga je je 800m3 * 8,8 = (afgerond) dus 7.000 kWh aan warmte in je huis pompen.

Echter het grote voordeel van een warmtepomp is dat hij deze omzetting van electrische energie naar warmte heel zuinig kan gaan doen, dit tot tegenstelling van bv een electrische kachel waar je 1 kWh aan electrische energie instopt maar helaas ook net iets minder dan die 1 kWh aan warmte er voor terugkrijgt. Deze omzettingscoëfficiënt wordt COP (Coëfficiënt Of Performance) genoemd.
Mijn Quatt heeft bv in heel 2024 een COP van 4,7 (jaargemiddelde) gehad, let wel dit wordt bepaald door het weer, huis, stookgedrag en nog een aantal zaken, maar gemiddeld kun je uitgaan van een COP van circa 4,5.
Dus de Quatt kan dus uit 1 kWh aan stroom circa 4,5 kWh aan warmte voor je huis produceren. Je had circa 7.000 kWh aan warmte nodig (in een jaar) dus deel je die 7.000 door de COP ( 7.000 / 4,5 ) = 1.550 kWh aan benodigde stroom.

bij gas kost je die 7.000 kWh aan warmte circa (800 * 1,30) = 1.040 euro
diezelfde 7.000 kWh aan warmte via een warmtepomp (1.550 * 0,25) = 388 euro (afgerond)
Dus via gas is je stookkosten ruim 2,6 keer zo duur. Je hebt je warmtepomp dan in circa 5 jaar al terug verdiend.

Dus je ziet dat ook in jouw geval een warmtepomp een prima alteratief is waar je echt naast CO2 ooknog een boel geld mee kunt besparen, want je CV heeft echt geen terugverdientijd, die kost alleen maar geld.
Overigens kan een enkele Quatt dit prima aan, de keuze waarom je een Quatt Duo mogelijk wilt ligt eerder in of een hoger gasverbruik of omdat je graag later wilt overstappen op FE en dus gasloos zonder cv verder wilt, en daarvoor je je al snel een Quatt Duo nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 15-04-2025 12:11 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
Midway123 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:00:
[...]

Ik ben net uitgenodigd voor intakegesprek, dat is volgende week, daarna weet ik meer.
Al een update wellicht? Bij mij komen ze de 24e langs. Ik heb dan de vraag dat ik gelijk FE wil, ben benieuwd of ze al zo ver zijn. @marijnflipse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
rombow schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:23:
Weet iemand toevallig wat voor temperatuur-sensoren er in de Quatt zitten om hp.temperatureWaterIn en hp.temperatureWaterOut te meten en of die makkelijk te vervangen zijn ? (voor mij valt sint Juttemis erg laat dit jaar)
Vervangen lijkt me redelijk plug-and-play.
@harv heeft hier mogelijk wel ervaring mee aangezien ze daar al een keer zijn vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
post.p schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:34:
[...]

Al een update wellicht? Bij mij komen ze de 24e langs. Ik heb dan de vraag dat ik gelijk FE wil, ben benieuwd of ze al zo ver zijn. @marijnflipse
Hier is afgelopen week een duo geïnstalleerd en ze willen je echt minimaal 3 maanden laten "stoken" voordat FE een optie is (helaas!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik wil binnenkort cv leidingen verwijderen en pas een paar maanden later na wat verboiwwerkzaheden weer aansluiten. In de ruimte waar mijn tado hangt is dat even geen verwarming. In de tussentijd wil ik wel warm water via cv-ketel. Zou ik gewoon de quatt uit kunnen zetten gedurende de zomermaanden? Of moet ik nog ergens aan denken?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
rombow schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:23:
@rombow
@jj85

Ik heb een -in- en een -out- afkomend gemeten en vergeleken met een opgestuurde nieuwe sensor.
De waarden waren gelijk, ongeveer 6000 ohm bij 19 graden, voor mij voldoende indicatie dat de sensoren goed waren. Verdere metingen heb ik dan ook niet meer gedaan.

Wat echter ook van belang is, is de vorm van de sensor, de lengte van het kabeltje en de connector om met het mainboard te verbinden.
Ik zou dus eerst heel goed meten, kijken naar de huidige kabeltjes en zoeken in elektronica websites.

Maar eerst eens bepalen waarom.
Een afwijking in temperatuur (door de sensor veroorzaakt, kijk naar de specs) van 0,2 graad is niet veel, 0,5 graden begint echt vervelend te worden.
En dan, je zit toch nog in de garantieperiode, waarom ga je dat dan doen??

Een goede studie van de gegevens van JSON levert vaak voldoende info op, zeker bij een DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
inquestos schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:33:
Ik wil binnenkort cv leidingen verwijderen en pas een paar maanden later na wat verboiwwerkzaheden weer aansluiten. In de ruimte waar mijn tado hangt is dat even geen verwarming. In de tussentijd wil ik wel warm water via cv-ketel. Zou ik gewoon de quatt uit kunnen zetten gedurende de zomermaanden? Of moet ik nog ergens aan denken?
volgens mij moet de Quatt om oa vastzetten van de pomp te voorkomen wel aan blijven en dus ook aangesloten moet blijven (hij draait dan af te toe, net wat je met een pompschakelaar bij een CV pomp eigenlijk ook doet.
ik zou zeker vooraf contact op nemen met Quatt om te kijken hoe je dit in jou specifiek geval zou kunnen doen, zo maar afzetten is denk ik niet optimaal.
Laat hun antwoord hier dan ook even weten, vinden we hier altijd weer leuk hoe om te gaan in een dergelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
harv schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:48:
[...]

@rombow
@jj85

Ik heb een -in- en een -out- afkomend gemeten en vergeleken met een opgestuurde nieuwe sensor.
De waarden waren gelijk, ongeveer 6000 ohm bij 19 graden, voor mij voldoende indicatie dat de sensoren goed waren. Verdere metingen heb ik dan ook niet meer gedaan.

Wat echter ook van belang is, is de vorm van de sensor, de lengte van het kabeltje en de connector om met het mainboard te verbinden.
Ik zou dus eerst heel goed meten, kijken naar de huidige kabeltjes en zoeken in elektronica websites.

Maar eerst eens bepalen waarom.
Een afwijking in temperatuur (door de sensor veroorzaakt, kijk naar de specs) van 0,2 graad is niet veel, 0,5 graden begint echt vervelend te worden.
En dan, je zit toch nog in de garantieperiode, waarom ga je dat dan doen??

Een goede studie van de gegevens van JSON levert vaak voldoende info op, zeker bij een DUO.
Bij mij is de hp.waterTemperatureOut 0.52 te laag. Dit leidt tot problemen met mijn depressieve Quatt (see eerdere posts). In twee maanden kreeg ik twee keer een mail van Quatt support. Ik kijk het nog wel even aan maar het idee dat een fout sensortje van 5 euro mijn stookseizoen verpest (terwijl de support maar inactief blijft babbelen) knaagt een beetje aan me.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:52:
[...]

volgens mij moet de Quatt om oa vastzetten van de pomp te voorkomen wel aan blijven en dus ook aangesloten moet blijven (hij draait dan af te toe, net wat je met een pompschakelaar bij een CV pomp eigenlijk ook doet.
ik zou zeker vooraf contact op nemen met Quatt om te kijken hoe je dit in jou specifiek geval zou kunnen doen, zo maar afzetten is denk ik niet optimaal.
Laat hun antwoord hier dan ook even weten, vinden we hier altijd weer leuk hoe om te gaan in een dergelijke situatie.
Bedankt, ik kon het niet op de site van quatt vinden, maar de chat-agent geeft dit bericht aan:
Het is niet aan te raden om je Quatt langere tijd uit te zetten, zelfs tijdens een verbouwing. Onze Quatt heeft vrijwel continu elektriciteit nodig om up-to-date te blijven, bescherming tegen bevriezing te bieden en te voorkomen dat de circulatiepomp vast komt te zitten.
Als je toch werkzaamheden moet uitvoeren, kun je de Quatt veilig loskoppelen door deze stappen te volgen:
  1. Zet de thermostaat laag zodat er geen warmtevraag is.
  2. Wacht 5-10 minuten tot het systeem is afgekoeld.
  3. Zet de Quatt, CiC en cv-ketel uit (haal de stekkers eruit).
  4. Laat het verwarmingssysteem leeglopen.
Na de werkzaamheden, vul het systeem weer bij, ontlucht het, en zet alles in de juiste volgorde aan.
Houd er rekening mee dat langdurige uitschakeling risico's met zich meebrengt en de Quatt kan beschadigen
In dat geval dus verstandiger om hem aan te laten staan en de thermostaat op 10 graden (of iets dergelijks) zodat er geen warmtevraag komt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

inquestos schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:15:
[...]
In dat geval dus verstandiger om hem aan te laten staan en de thermostaat op 10 graden (of iets dergelijks) zodat er geen warmtevraag komt.
Maar hij kan zonder aangesloten CV-leidingen niet rondpompen = probleem voor circulatiepomp. Dus advies van @MacD007 lijkt me goed: contact opnemen met Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 07:02
MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:07:
[...]
hoe kom je aan die 7.000 - 9.000 kWh stroom die je nodig zou moeten hebben.
@WouterB en @Stefannn hebben daar al in het kort op gereageerd, en ik wil hier graag nog een aantal zaken op aanvullen.

Om maar in het kort aan te geven, Nee, je hebt geen 7.000 - 9.000 kWh aan stroom nodig om die 800m3 gas te gaan vervangen door een warmtepomp.
Als dat zo was waren we hier alle al lang gestopt met die onzin.

waar jij de mist in gaat is hoeveel energie nu die 800m3 gas nu is, 100% is dat 9,77 kWh/m3 gas. Echter voor de omzetting van gas naar warmte in je huis heb je met behoorlijk wat verliezen te maken, uiteindelijk zie je dat voor 1 m3 gas (in NL) circa 8,8 kWh aan effectieve warmte over blijft.
Dus ga je je 800m3 * 8,8 = (afgerond) dus 7.000 kWh aan warmte in je huis pompen.

Echter het grote voordeel van een warmtepomp is dat hij deze omzetting van electrische energie naar warmte heel zuinig kan gaan doen, dit tot tegenstelling van bv een electrische kachel waar je 1 kWh aan electrische energie instopt maar helaas ook net iets minder dan die 1 kWh aan warmte er voor terugkrijgt. Deze omzettingscoëfficiënt wordt COP (Coëfficiënt Of Performance) genoemd.
Mijn Quatt heeft bv in heel 2024 een COP van 4,7 (jaargemiddelde) gehad, let wel dit wordt bepaald door het weer, huis, stookgedrag en nog een aantal zaken, maar gemiddeld kun je uitgaan van een COP van circa 4,5.
Dus de Quatt kan dus uit 1 kWh aan stroom circa 4,5 kWh aan warmte voor je huis produceren. Je had circa 7.000 kWh aan warmte nodig (in een jaar) dus deel je die 7.000 door de COP ( 7.000 / 4,5 ) = 1.550 kWh aan benodigde stroom.

bij gas kost je die 7.000 kWh aan warmte circa (800 * 1,30) = 1.040 euro
diezelfde 7.000 kWh aan warmte via een warmtepomp (1.550 * 0,25) = 388 euro (afgerond)
Dus via gas is je stookkosten ruim 2,6 keer zo duur. Je hebt je warmtepomp dan in circa 5 jaar al terug verdiend.

Dus je ziet dat ook in jouw geval een warmtepomp een prima alteratief is waar je echt naast CO2 ooknog een boel geld mee kunt besparen, want je CV heeft echt geen terugverdientijd, die kost alleen maar geld.
Overigens kan een enkele Quatt dit prima aan, de keuze waarom je een Quatt Duo mogelijk wilt ligt eerder in of een hoger gasverbruik of omdat je graag later wilt overstappen op FE en dus gasloos zonder cv verder wilt, en daarvoor je je al snel een Quatt Duo nodig.

[...]
Je berekening is helder, en zo " verkopen" ze de WP ook, maar wat is het werkelijk, gemeten stroomverbruik van de WP.
een berekende COP (via de app) is vaker niet correct lees ik hier.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pentagon0873 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:09:
[...]

Je berekening is helder, en zo " verkopen" ze de WP ook, maar wat is het werkelijk, gemeten stroomverbruik van de WP.
de afwijking m.b.t. de echte verbruik valt in het algemeen best mee, ik heb voor mijn Quatt een eigen groep (waar dus ook alleen de Quatt zelf op staat en deze heeft zijn eigen MID kWh meter, dus zeer naukeurig. De gemiddelde afwijking zit dan rond de 2 a 3%, dus dat valt best mee.
Dus zeker als je gaat rekenen met de genoemde 4,5 COP zit je behoorlijk juist.
ik draai nu met saldering zelfs met een warmtepomp en airco (uitsluitend voor de zomer) nog steeds op NOM. en ik heb geen EV.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:12
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar wat je nu (in ieder geval letterlijk) vraagt is vergelijkbaar met de vraag "Wat is het gasverbruik van een <noem een model gasketel van je favoriete merk>?". Dat is niet te beantwoorden, want zelfs al heeft de buurman exact dezelfde gasketel hangen, dan nog is zijn gasverbruik anders dan het mijne (zelfs al hou je warm water even buiten de vergelijking).

Het antwoordt hangt gewoon heel erg af van een aantal belangrijke factoren:
  1. Hoe willen de bewoners de temperatuur? Altijd gelijk, langzaam oplopend, of significante nachtverlaging bijv? (andere opties mogelijk)
  2. Hoeveel warmtebehoefte heeft het huis? (een tussenwoning veel minder dan een vrijstaande villa, etc.)
  3. Wat voor afgiftesysteem is er in het huis? (radiatoren, en zo ja wat voor soort?, vloerverwarming, en zo ja, droogbouw of niet, afstand tussen de slangen, wat voor afwerking, etc.)
De warmtebehoefte kan je redelijk schatten: Je zegt ongeveer 800 m3, dat is dus ongeveer 7000 kWh, zoals al vermeldt is.

Als je nu nachtverlaging toepast dan kan dit nog wel iets van 10% hoger zijn omdat je mogelijk met een WP dat niet meer gaat doen maar op (bijna) constante temperatuur gaat stoken (@AlfredPteD kan je uitleggen hoe dat zit.).

Maar dan, het daadwerkelijke stroomverbruik. Dit is dus onder andere afhankelijk van je afgiftesysteem. Vuistregel is dat een WP met radiatoren iets minder efficient verwarmt (dus iets lagere COP) dan vloerverwarming, maar dat is maar een vuistregel. Bij deze vraag komt ook weer je thermostaat kijken. Want, stel je blijft wel een (significante) temperatuurverlaging houden, en vraag je de thermostaat om die ineens te corrigeren (bijv. om 08:00 van 15 naar 20 graden), dan moet de WP erg zn best gaan doen (hoge watertemperaturen maken), en dan loopt hij minder efficient. Daardoor zakt je COP ook.

Het kan zelfs zo zijn dat je minder stroom verbruikt als je een (bijna) constante temperatuur houdt dan wanneer je significante temperatuurverlaging toepast. Hierover is al vaker geschreven, zoek het topic eens door op HeatGeek, die hebben een (heel technische) video hierover die het uitlegt, daar is al vaker naar gelinkt. Aangaande dat "bijna" stukje, er zijn hier ook een aantal mensen die bijvoorbeeld iedere 45 minuten of elk uur de thermostaat 0.1 graad omhoog zetten via een schema, daarmee hebben ze natuurlijk geen constante temperatuur, maar dat is wel meer vergelijkbaar met constante temperatuur dan een verhoging van bijvoorbeeld 15 naar 20 ineens.

Maar, dat is nog geen antwoord op je vraag. Hoeveel stroom gaat die WP nu daadwerkelijk verbruiken? Nou, daar is op voorhand geen definitief antwoord op, alleen schattingen te maken. Meestal gebruik je hiervoor de SCOP, dat is de gemiddelde COP over een heel jaar/stookseizoen in een klimaat wat in een of andere norm vastgelegd is. Fabrikanten moeten hun WP testen in die vastgelegde situaties en dan meten hoeveel warmte ze maken en stroom ze verbruiken, en dat is de SCOP.

Vaak wordt de term SCOP ook gebruikt door mensen als hun eigen gemiddelde COP van afgelopen jaar/stookseizoen. Er zijn hier al voorbeelden gegeven van SCOPs van 4.7, 4.0, en zelfs hoger dan 5.0.

Dus wat is de schatting dan? Nou dan neem je een schatting van de SCOP, en deel je die 7000 (of 7700 als je de 10% denkt nodig te hebben) door de geschatte SCOP. Wil je pessimistisch zijn? Dan neem je een SCOP van 3.5. Dat is ERG pessimistisch, op basis van wat ik hier lees, maar geeft je wel een ruime bovengrens, van in dit geval: 7700 / 3.5 = 2200 kWh. Wil je minder pessimistisch zijn? Dan neem je een andere schatting., etc..

Er is geen andere manier om je vraag te beantwoorden dan schattingen gebruiken, en dat doe je met de schatting van gasverbruik, energie-per-m3 gas, correcties voor thermostaatverbruik, en de (S)COP. Die berekening is al een paar keer gemaakt voor je. Ik hoop dat je met dit verhaal snapt waarom we geen beter antwoord voor je kunnen geven dan je al hebt gehad.

EDIT: Een tabelletje met schattingen, afhankelijk van hoe pessimistisch je wil zijn.
SCOP
Warmtebehoefte3.544.55
65001857162514441300
70002000175015561400
77002200192517111540

[ Voor 6% gewijzigd door nairolf op 15-04-2025 16:38 . Reden: Tabel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
Seroendeng schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:43:
[...]

febr 2024 verbruik 213 kWh COP 5,3
maart 2024 verbruik 123 kWh COP6

febr 2025 verbruik 432 kWh COP 3,8
maart 2025 verbruik 192 kWh COP4,6

Heb in februari temperstuur redelijk constant gehouden. Nu weer terug net als vorig jaar naar nachtverlaging. Scheelt energie en ik heb een limiter op m'n Setpoint zodat ik geen gas gebruik. Ochtend is wat frisser maar warmt gaandeweg de dag snel genoeg op. Huis van 160m2 tussenwoning met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Verwarm eerst beneden en schakel dan boven bij als beneden op temperatuur is.
@robmaas

hier zit ik ook een beetje te gissen of er iets aan de hand is, situatie is namelijk ongewijzigd. thermostaat ook gewoon op 20.5 continu. Gasverbruik nagenoeg 0 beide jaren. Verschil is net teveel, of wat vinden jullie?

SCOP 2024 4.9
feb 2024 verbruik 209, COP 5.1
maart 2024 verbruik 109, COP 6.5

SCOP 2025 (tot nu toe) 4.2
feb 2025 verbruik 401, cop 4.1
maart 2025 verbruik 167, cop 4.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• post.p
One-eye864 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:06:
[...]
Hier is afgelopen week een duo geïnstalleerd en ze willen je echt minimaal 3 maanden laten "stoken" voordat FE een optie is (helaas!)
Hmm.. interessant. Vandaag heb ik telefonisch contact gehad en werd mij verteld dat de adviseurs deze week getraind worden voor FE. En dat dit volgende week bij mijn intake dan ook aangeboden kan worden zonder aanwezigheid van Quatt hybride op dit moment.

Dit lijkt tegenstrijdig of het heeft te maken met de planning dat die deze of volgende week verandert naar de mogelijkheid dat FE direct kan.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
post.p schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:08:
[...]

Hmm.. interessant. Vandaag heb ik telefonisch contact gehad en werd mij verteld dat de adviseurs deze week getraind worden voor FE. En dat dit volgende week bij mijn intake dan ook aangeboden kan worden zonder aanwezigheid van Quatt hybride op dit moment.

Dit lijkt tegenstrijdig of het heeft te maken met de planning dat die deze of volgende week verandert naar de mogelijkheid dat FE direct kan.

Ik ben benieuwd.
Ik gok dat ze met die 3mnd aan data kijken of je het met je huidige installatie redt (1 vs 2 Quatts) en dat ze bij nieuwe installaties min of meer standaard gaan voorsorteren op 2 Quatts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
nairolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:34:
[...]

Als je nu nachtverlaging toepast dan kan dit nog wel iets van 10% hoger zijn omdat je mogelijk met een WP dat niet meer gaat doen maar op (bijna) constante temperatuur gaat stoken (@AlfredPteD kan je uitleggen hoe dat zit.).
Vergeef me dat ik niet de hele draad heb gelezen. Maar het effect afschaffen van nachtverlaging is dat je gemiddelde huiskamertemperatuur omhoog gaat, en dus gaat ook het warmteverlies naar de buitenlucht omhoog. Dus je moet meer stoken. In mijn geval ging dat om iets van 11%.

Eerder heb ik ook al opgemerkt dat als je meer stookt, je meer kunt besparen. Dat is hier ook het geval. Wat de quatt-app aan besparing opgeeft, is bij mij iets van 11% te hoog, als je het vergelijkt met de situatie toen je nog wel nachtverlaging had. Maar die besparing is bij mij nog altijd hoger wat quatt in het intake gesprek voorspelde.

Als je al geen nachtverlaging had, vaak als je vloerverwarming hebt, dan gaat dit allemaal niet op.[/s]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Even flink doorspitten.
Door de bank genomen gaat je gas gebruik met 80 a 90% omlaag.
En stijgt je electriciteits gebruik met ongeveer 2x aantal m3 gas dat je omlaag bent gegaan.
Alle sommetjes die je hier nu ziet zitten in diezelfde orde van grootte. En als je het hier flink doorspit kom je 8 of meer mensen tegen die dat daadwerkelijk voor elkaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Eens even een inventarisatie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hDzaXtDKuzwByLYW3W7EmUYMa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vFET30pFUkTolQup4H7FeIVa.png?f=fotoalbum_large

Poll: Ga je 6 mei naar het Quatt event in Amsterdam?
Ja, ik ben er bij!
Misschien, ik twijfel nog...
Nee, helaas geen tijd / te ver weg.
Nee, ik ben niet uitgenodigd :-(
Anders, namelijk...
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407024&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 15-04-2025 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:15:

[Afbeelding]

Ja, ik ben er bij!
Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
ik ben overigens best benieuwd naar hun nieuwe evenementen locatie CIRCA AMSTERDAM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ppgh6wIy2f37F1F4gS6Owa74Ko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3ISLv3AujRUtrEkjpgKAxeax.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:30:
[...]

Even flink doorspitten.
Door de bank genomen gaat je gas gebruik met 80 a 90% omlaag.
En stijgt je electriciteits gebruik met ongeveer 2x aantal m3 gas dat je omlaag bent gegaan.
Alle sommetjes die je hier nu ziet zitten in diezelfde orde van grootte. En als je het hier flink doorspit kom je 8 of meer mensen tegen die dat daadwerkelijk voor elkaar hebben.
@pentagon0873 , ik heb in het stookseizoen 23-24 voor het hele jaar 160 m3 gebruikt, ik kwam van ruim 1250 m3 gas. Dit jaar door de duidelijk koudere winter is het iets meer geworden, ik verwacht tot juli op circa 260 m3 uit te komen. maar dat is nog steeds heel weinig.

en ja, het kan dus prima, zolang je je stookgedrag ook aan een warmtepomp gaat aanpassen, hier op de topic en ook bij andere vind je daar meer dan voldoende informatie over, lees anders ook nog maar de TS door.
ik heb ondertussen mijn Quatt al volledig terugverdiend (binnen 2 jaar). _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 18:56
Seroendeng schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:29:
Wie weet hebben ze een Alphaess ge-rebrand...? Grofweg zelfde formaat en lampjes...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede catch! Ik gebruik jouw post maar even om op te reageren;

Een twee weken geleden heb ik van Quatt een huisbezoek gehad.

Daar werd mij verteld:
- FE wordt pas vanaf deze zomer uitgerold.
- De Chill hoef je pas op zijn vroegst na de zomer te verwachten.
- De batterij is inderdaad gewoon een re-brand (Ik had geen plaatje, maar jij duidelijk wel)
- Er wordt gewerkt aan een Quatt op basis van R290, van wat ik begreep wordt dat tijdens/na de zomer bekend gemaakt, die zou een 400EUR duurder moeten zijn dan de huidige hybrid.

Zelf twijfel ik nog om een Quatt te bestellen;
- Ik heb een rijwoning met een gasverbruik van ~600m3/jaar. Dat is inclusief SWW en als afgiftesysteem heb ik alleen radiatoren.
- Met -6 als minimumtemperatuur en een daggemiddelde van -2 (afgelopen winter) heb ik max 80kWh thermisch nodig op een dag (op basis van 9,7kWh/m3 NG). Dat zou net met een enkele hybrid moeten kunnen, maar of dat met eventuele de-frosts goed gaat en of ik met een enkele hybrid ook naar FE kan... Mij is verteld dat het zou moeten kunnen, maar dat Quatt dat definitief pas na 3 maanden data in de winterperiode aangeeft dat dit ook daadwerkelijk kan. Maar het probleem is dat ik op basis van de WPAC berekening geen Duo kwijt kan. Zelfs midden op het erf tegen de achtergevel gaat je dat niet lukken met 5,3m beschikbare breedte.
- Voor FE moet de heat battery binnen 2m horizontale leidinglengte geïnstalleerd worden;
- En aanpassing van de groepenkast zijn voor mijn rekening. Deze zit ramvol met 12 groepen op 1 fase.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:36:
[...]

@pentagon0873 , ik heb in het stookseizoen 23-24 voor het hele jaar 160 m3 gebruikt, ik kwam van ruim 1250 m3 gas. Dit jaar door de duidelijk koudere winter is het iets meer geworden, ik verwacht tot juli op circa 260 m3 uit te komen. maar dat is nog steeds heel weinig.

en ja, het kan dus prima, zolang je je stookgedrag ook aan een warmtepomp gaat aanpassen, hier op de topic en ook bij andere vind je daar meer dan voldoende informatie over, lees anders ook nog maar de TS door.
ik heb ondertussen mijn Quatt al volledig terugverdiend (binnen 2 jaar). _/-\o_
@pentagon0873
Bij mij was de door Quatt berekende TVT 9 jaar en het advies goed na te denken of ik dat acceptabel vond.

Mijn insteek was echter een andere:
1) verhoging comfort. Ik heb een 125 jaar oud huis en stookte alleen de kamer warm en de woonkeuken alleen tijdens gebruik. Ook deuren tussen de verschillende ruimtes moesten echt dicht blijven om kosten te besparen. Stoken pre-Quatt 1000m³ gas voor CV en houtkachel gedurende de avond
2) terugdringen fossiele brandstoffen en houtstook
3) geen verhoging van energiekosten, TVT niet echt mijn motivatie

Resultaat na 2 seizoenen Quatt:
1) Comfort is heerlijk, hele benedenverdieping continue 20,5 graden en alle deuren blijven open.
2) Van 1000m³ gas voor CV per jaar naar 40m³ gegaan. Houtkachel wordt niet meer gebruikt.
3) Energiekosten zijn lager geworden, ik denk dat ondanks totaal ander stookgedrag toch nog 15% per jaar bespaar op mijn investering.

Resumerend, veel meer comfort, flinke verbetering van mijn uitstoot en toch nog een betere TVT dan door Quatt berekend (van 9 jaar naar een kleine 7 jaar). Dus na een 'inregelperiode' heel tevreden

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:10

[Afbeelding]

Ja, ik ben er bij!
Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
Mis nog de optie: nee, ik ga niet 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Master Yoda 3 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:10:
[...]

Daar werd mij verteld:
- De batterij is inderdaad gewoon een re-brand (Ik had geen plaatje, maar jij duidelijk wel)
- Er wordt gewerkt aan een Quatt op basis van R290, van wat ik begreep wordt dat tijdens/na de zomer bekend gemaakt, die zou een 400EUR duurder moeten zijn dan de huidige hybrid.

- Ik heb een rijwoning met een gasverbruik van ~600m3/jaar. Dat is inclusief SWW en als afgiftesysteem heb ik alleen radiatoren.
- Met -6 als minimumtemperatuur en een daggemiddelde van -2 (afgelopen winter) heb ik max 80kWh thermisch nodig op een dag (op basis van 9,7kWh/m3 NG). Dat zou net met een enkele hybrid moeten kunnen, maar of dat met eventuele de-frosts goed gaat en of ik met een enkele hybrid ook naar FE kan... Mij is verteld dat het zou moeten kunnen, maar dat Quatt dat definitief pas na 3 maanden data in de winterperiode aangeeft dat dit ook daadwerkelijk kan. Maar het probleem is dat ik op basis van de WPAC berekening geen Duo kwijt kan. Zelfs midden op het erf tegen de achtergevel gaat je dat niet lukken met 5,3m beschikbare breedte.
- Voor FE moet de heat battery binnen 2m horizontale leidinglengte geïnstalleerd worden;
- En aanpassing van de groepenkast zijn voor mijn rekening. Deze zit ramvol met 12 groepen op 1 fase.
Bedankt voor deze update, Quatt marketing zal vast een leuk verhaal bedenken voor de batterij, maar slechts een rebrand dus

Als je SWW op een andere manier kan doen (WPB of e-boiler), dan maakt dat gasloos met enkele Quatt een stuk kansrijker (gas CV uiteindelijk vervangen door een e-CV of doorstroomverwarmer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
[...]

Ik ben benieuwd.
Volgens mij klopt het wat je zegt. In het radiopraatje kwam het ook aan bod. Er is inmiddels zoveel informatie, waardoor ze een betere inschatting kunnen maken, dat ze FE meteen kunnen aanbieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:37:
[...]

Bedankt voor deze update, Quatt marketing zal vast een leuk verhaal bedenken voor de batterij, maar slechts een rebrand dus
Je brengt het als een nadeel zo. Ik zie zelf niet wat er mis is met een whitelabel Alpha ESS batterij in het gamma. Als ze daar hun eigen software / aansturing aan toevoegen in het Quatt ecosysteem, waarom niet? De hardware is niet zo spannend, legio aanbieders inmiddels, dat kun je beter gewoon inkopen naar mijn mening dus ik begrijp wel dat ze dat doen. Het valt en staat met de aansturing ervan en daar kun je als bedrijf de meerwaarde bieden.

Maar we zullen moeten afwachten wat die meerwaarde precies gaat worden.

Sowieso moeten we dat ook nog zien van het All-Electric concept, de Chills, etc. Benieuwd of er nu eindelijk wat slimheid in komt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
(jarig!)
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze samen gaan werken met Frank energie. Dat is vooralsnog ook een voorwaarde om de accu tegen 0% BTW aan te schaffen. (Dynamisch contract)
Dat zou dan ook inhouden dat je je min of meer conformeert aan 1 aanbieder.

In Duitsland kun je batterijen sowieso met 0% kopen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1

[Afbeelding]

Ja, ik ben er bij!
Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
Op zich heeft iedereen toch via de mail een uitnodiging gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:15:
[...]

Op zich heeft iedereen toch via de mail een uitnodiging gehad?
Geen idee, kan niet in andermans mailbox kijken ;) , maar zou wel logisch zijn idd. De uitnodiging is sowieso in batches verzonden @MacD007 had hem al vele dagen eerder bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Seroendeng schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zou mij inderdaad niet verbazen als het om dezelfde batterij gaat. Het volgende is denk ik belangrijk om te weten:

https://www.alphaess.nl/b...terugvragen-thuisbatterij

Ik zie dat mijn post aansluit op wat @paQ zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door WAF1 op 16-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
[...]

Ik ben benieuwd.
Ik zou zeggen keep me posted want in dat geval kan er hier ook wel versneld FE bij komen wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:28:
[...]

Geen idee, kan niet in andermans mailbox kijken ;) , maar zou wel logisch zijn idd. De uitnodiging is sowieso in batches verzonden @MacD007 had hem al vele dagen eerder bijvoorbeeld.
Ik had zelf een uitnodiging via de mail op 8 april gehad. In die uitnodiging, nu ik deze nakijk, is van een batterij nog geen sprake maar via het forum werd deze wel onder mijn aandacht gebracht. Juist deze combinatie de Chill en een thuisbatterij maakt voor mij de avond een stuk interresanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:25:
[...]

Ik had zelf een uitnodiging via de mail op 8 april gehad. In die uitnodiging, nu ik deze nakijk, is van een batterij nog geen sprake maar via het forum werd deze wel onder mijn aandacht gebracht. Juist deze combinatie de Chill en een thuisbatterij maakt voor mij de avond een stuk interresanter.
Bij mij stond het er, enigszins cryptisch, wel in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8FH2qmzKPkLLJt23qEDiTu8hQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IrD6AvpSNPor65eyHTOo8kNr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:33:
[...]

Bij mij stond het er, enigszins cryptisch, wel in
[Afbeelding]
Als je goed leest staat het er inderdaad wel maar deze zin trok blijkbaar niet onmiddelijk mijn aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:46:
[...]

Als je goed leest staat het er inderdaad wel maar deze zin trok blijkbaar niet onmiddelijk mijn aandacht.
Je had het ook kunnen relateren aan de HeatBattery vd All Electric maar omdat die al veel eerder aangekondigd is, moest deze vorm van opslag haast wel een accu zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:49:
[...]

Je had het ook kunnen relateren aan de HeatBattery vd All Electric maar omdat die al veel eerder aangekondigd is, moest deze vorm van opslag haast wel een accu zijn :)
Zoveel bla bla van Quatt dat ik niet alles goed lees.

Zo heb ik blijkbaar ook een laatste pre-order voor de All Electric gehad. Maar eigenlijk is mij vooraf niet duidenlijk of ik voor de pre-order moet betalen. Hoe zit dat bij anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Daar werd mij verteld:

- Met -6 als minimumtemperatuur en een daggemiddelde van -2 (afgelopen winter) heb ik max 80kWh thermisch nodig op een dag (op basis van 9,7kWh/m3 NG).
dat is dus te hoog ( die op basis van 9,7kWh/m3 NG bedoel ik dan), dat is namelijk de thermische energie van aardgas (NL) zonder de verliezen, je kunt veel beter met 8,8 kWh/m3 gas rekenen, dan krijg je een veel naukeuriger beeld.
alleen radiatoren maakt met een Quatt niet zo veel uit, werk bij heel veel mensen al prima, echter je gasverbruik is wel aan de lage kant, dus een langere TVT.
Hoeveel m3 is je SWW gebruik (kijk mn naar je gasverbruik tijdens de zomer en reken dan terug, houd hierbij circa 80% door de warmtepomp aan, dus 20% restverbruik door je CV tbv de verwarming. waarschijnlijk zul je in de parktijk een stukje hoger uitkomen en dus minder gasverbruik voor de cv overhouden.
wat ik niet hier van je hoor, tussenwoning, hoe breed is je gevel, krijg je een Quatt met de huidige geluidseisen wel geplaatst (45/40 dB op de erfgrens naar je beide buren toe?
blijkbaar heb je dat dus wel gedaan, voor een tussenwoning met dat gasverbruik zou een Quatt Duo ook volledig overkill zijn. mogelijk dat je zelf FE met een enkele Quatt zou kunnen.
Dat zou net met een enkele hybrid moeten kunnen, maar of dat met eventuele de-frosts goed gaat en of ik met een enkele hybrid ook naar FE kan... Mij is verteld dat het zou moeten kunnen, maar dat Quatt dat definitief pas na 3 maanden data in de winterperiode aangeeft dat dit ook daadwerkelijk kan. Maar het probleem is dat ik op basis van de WPAC berekening geen Duo kwijt kan. Zelfs midden op het erf tegen de achtergevel gaat je dat niet lukken met 5,3m beschikbare breedte.
gewoon een pv subkast ernaast zetten, is qua werk goed te overzien, echter voor de Quatt mono heb je eigenlijk geen volledige eigen groep nodig, bv de groep waar de CV op staat en mits daar geen al te grote verbruikers als bv een wasmachine of droger op zitten zou eigenlijk nog voldoende hoofdruimte (je hebt 10A nodig) moeten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vraag over de ISDE-subsidie en degenen die dit zelf aangevraagd hebben. Vooral met istallatie in 2025 en ISDE subsidiebedragen uit 2024.

Wat was hiervoor nodig. Was het Plaatsingsplan uit 2024 voldoende? Immers heb je als je het Plaatsingsplan hebt, de offerte van Quatt getekend.

Reden dat ik dit vraag is een lang verhaal, daarom houd ik het kort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Desembrood schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:01:
Vraag over de ISDE-subsidie en degenen die dit zelf aangevraagd hebben. Vooral met istallatie in 2025 en ISDE subsidiebedragen uit 2024.

Wat was hiervoor nodig. Was het Plaatsingsplan uit 2024 voldoende? Immers heb je als je het Plaatsingsplan hebt, de offerte van Quatt getekend.

Reden dat ik dit vraag is een lang verhaal, daarom houd ik het kort :)
ik verwacht dat je de mail van Quatt over de bevestiging van de aanvraag offerte (pro forma offerte ) wel nodig hebt, die moet je wel goed bewaren en bijvoegen in de stukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanKr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:24
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:11:
[...]

ik verwacht dat je de mail van Quatt over de bevestiging van de aanvraag offerte (pro forma offerte ) wel nodig hebt, die moet je wel goed bewaren en bijvoegen in de stukken.
Bij mij had Quatt die documenten al zelf aangeleverd aan Simpel Subsidie (en ook 2024 1e offerte getekend en onlangs geregeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:38
[...]

Daar werd mij verteld:

Lekker onzinnig om de chill NA de zomer uit te brengen en de FE ervoor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:13
Gisteren is de Quatt hier geplaats. De monteurs waren godzijdank een stuk flexibeler dan de persoon die het zaakje in kwam meten. Er mocht niet boven het trapgat worden gewerkt maar hier was de monteur het duidelijk niet mee eens. Echt heel netjes gewerkt door de mannen.

Jammer is dat er van de Duo maar een Single was geleverd en ze dus nog een keer terug moeten komen. Gelukkig werd dit ook netjes opgelost door de betaling iig uit te stellen totdat de installatie volledig staat.

Wat ook jammer is is dat het geheel nu lekker staat te snurken tot ergens in oktober. Gelukkig maakt de 2024 subsidie een hoop goed :).

Speciale dank aan @MacD007 voor de tips/hulp zodat er toch een Duo geplaatst kon worden. Erg blij mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Electromonkey schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:21:
Gisteren is de Quatt hier geplaats. De monteurs waren godzijdank een stuk flexibeler dan de persoon die het zaakje in kwam meten. Er mocht niet boven het trapgat worden gewerkt maar hier was de monteur het duidelijk niet mee eens. Echt heel netjes gewerkt door de mannen.

Jammer is dat er van de Duo maar een Single was geleverd en ze dus nog een keer terug moeten komen. Gelukkig werd dit ook netjes opgelost door de betaling iig uit te stellen totdat de installatie volledig staat.

Wat ook jammer is is dat het geheel nu lekker staat te snurken tot ergens in oktober. Gelukkig maakt de 2024 subsidie een hoop goed :).

Speciale dank aan @MacD007 voor de tips/hulp zodat er toch een Duo geplaatst kon worden. Erg blij mee.
Graag gedaan, daarvoor doen we dit ook allemaal. zamen staan we sterk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:15:
[...]

Lekker onzinnig om de chill NA de zomer uit te brengen en de FE ervoor :+
ik denk dat ze nog bezig waren met het definitieve ontwerp en laatste wijzigingen.
En dan moet dat natuurlijk nog ingepland worden in een productierun in een fabriek.
hangt er ook nog vanaf of deze wijzigingen tot een nieuwe CE keuringen zouden gaan leiden, want dan moet dat natuurlijk opnieuw gedaan worden, en daar gaat ook gewoon tijd inzitten.
dan het vervoer ed.
en daar gaat dus best wat tijd inzitten. Dat het aan de andere kant voor de klanten niet echt handig is heb je wel gelijk, je wilt deze natuurlijk wel zo veel mogelijk in de zomer gebruiken.
(ik ga er van uit dat ze wel een nul serie als test hadden en daar mogelijk nog laatste wijzigingen uitkwamen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:38
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:49:
[...]

ik denk dat ze nog bezig waren met het definitieve ontwerp en laatste wijzigingen.
En dan moet dat natuurlijk nog ingepland worden in een productierun in een fabriek.
hangt er ook nog vanaf of deze wijzigingen tot een nieuwe CE keuringen zouden gaan leiden, want dan moet dat natuurlijk opnieuw gedaan worden, en daar gaat ook gewoon tijd inzitten.
dan het vervoer ed.
en daar gaat dus best wat tijd inzitten. Dat het aan de andere kant voor de klanten niet echt handig is heb je wel gelijk, je wilt deze natuurlijk wel zo veel mogelijk in de zomer gebruiken.
(ik ga er van uit dat ze wel een nul serie als test hadden en daar mogelijk nog laatste wijzigingen uitkwamen).
Het zal vast idd zijn redenen hebben, maar dat krijg je ook als je als bedrijf je op 3 nieuwe producten tegelijk gast focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45
Niemand wat positiefs te melden over de nieuwe kleuren in de app? (iOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:21
Notaname schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:29:
Niemand wat positiefs te melden over de nieuwe kleuren in de app? (iOS)
Ja hoor. Beter dan de vorige. Verfrissend.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
Oh weer een nieuwe firware update. Nu versie 3.0.0

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow
Goed nieuws. Ik ben vandaag door Quatt support gebeld over mijn tickets. Mijn defecte flow-sensor en temperatuur-sensor gaan vervangen worden! Ik krijg nieuwe sensoren per post daarna komt een monteur. Joepie! Tevens werd ik teruggebeld dat ook mijn stook-curve verlaagd is, zoals ik verzocht had. Hij stond kennelijk op 10230 en is nu verlaagd naar 8000 (ik had gevraagd om halvering maar dat werd een beetje te drastisch geacht). Ik ben reuze benieuwd of mijn Quatt nu wat rustiger gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Erik1805 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:10:
Oh weer een nieuwe firware update. Nu versie 3.0.0
Dat zou de nodige ondersteuning bevatten voor de all-electric uitbreiding
clubeddie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:13:
Nieuwe versie CIC onderweg Vooralsnog zie ik geen noemenswaardige dingen die ik hier voorbij zie komen (in ieder geval geen aftersales upgrade versnelling;-) )

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.0.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen:
Ondersteuning toegevoegd voor de All-Electric HeatCharger en HeatBattery.

Bugfixes:
Verbeterde afhandeling van onverwachte systeemfouten, zodat je systeem stabieler blijft draaien.
Los het probleem met voorverwarming tijdens het installatieproces op.

Engineer aan het woord
In deze update introduceren we ondersteuning voor ons nieuwste product: de All-Electric (All-E). Daarnaast blijven we achter de schermen kleine foutjes oplossen om alles soepel te laten verlopen. Je systeem blijft verder werken zoals je gewend bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Quatt is hier vandaag geweest :) 3 man sterk (2 nieuwe jongens). Erg vriendelijk en ik ben blij met de installatie.

Ik had gevraagd om zo laag mogelijk van buiten naar binnen te boren, zodat ik zo min mogelijk "kunststof koof" zie. Aan de andere kant van de muur zit een grote leiding koof maar het was wel een uitdaging omdat je er niet heel makkelijk bij kan. De werkschakelaar had ik zelf al geplaatst en ook al door de muur geboord, dit maakte het een stuk makkelijker om de positie te bepalen voor de jongens van Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReSiYsn-rm7tQtwjb6Y5u-5rfXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VC5ZhgZKK5b8rFWOIDaRP0lt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m_TbI_G2cUY-Fh8GrKscentUhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhJQXeyCHJdqZCzYfDhQ7SFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMXHL2wbIgxZmFm_kPT117zYxxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZoMhlsiSyGYD5Q1BxUcEGw5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFDPYACaQwYwbRS46NeartfJZwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/202qEpsMe632GAEkh8JhA25u.jpg?f=fotoalbum_large

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow
Ik ben al een tijdje bezig om mijn Quatt aanbodgestuurd te laten draaien. DWZ, niet de gewenste vraag-temperatuur is heilig en daaruit volgt het electrisch en fossiel stookvermogen en de timing daarvan. Maar het aanbod is heilig en daaruit volgt de temperatuur.
Het idee is dat ik een temperatuur acceptabel vind tussen laten we zeggen 18 en 24 graden. Vervolgens gebruik ik die vrijheid om te "stoken", rekeninghoudend met de ontwijken van kolenstroom, dynamische stroomprijs, PV opbrengst, zon-instraling, buitentemperatuur dus COP, aanwezigheid in, en gebruik van ruimten. Vooralsnog heb ik een handmatige aanpak waarbij de machinist (ik) ieder dag een plan maakt (of hergebruikt) voor de stoker (het Python script), bij een kommetje hete soep natuurlijk. Het grootste probleem dusver was om de Quatt te kunnen aansturen op een gespecificeerd vermogen, dit kan helaas niet direkt. Dit betekent dat alle slimmigheid in de CIC "ongedaan" moet worden gemaakt met wat anti-AI ;-). De machinist kan middels "HeatPlan.json" dan vragen om
1-Een gespecificeerd vermogen. evt met variabel deel van PV-overschot.
2-Bepaalde cv-water temperatuur zoals vroeger de fossiele-cv-ketels, constant vermogen of
3-"Quatt-classic" de gewenste kamertemperatuur.
Ik ben geen HomeAssistant gebruiker dus tot nu toe schreef if wat kleine python classes om de zaak lichtgwicht te kunnen draaien op een raspberry. Het is best een ingewikkelde puzzel maar in maart (het was natuurlijk wel erg warm en zonnig) heb ik de Quatt grotendeels op eigen PV laten draaien (rekeninghoudend met de HomeWizard-P1 meter gemelde zonneopbrengst).
Mijn thermostaat is TADO V3, die gebruik ik om warmte te dirigeren naar waar het nodig is en de Quatt aan te sturen. Is allemaal verre van perfect en heel pril, en natuurlijk niet voor iedereen maar ik dacht ik meld het even. Zie hier beneden de plaatjes voor vandaag. Ik vroeg 350 simpel een vast vermogen tussen 12:00 en 15:00 en dat lukte heel aardig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQrxzlRTXcV_h2XUu8i9gNjmgT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eSkfL78xbcdyx2zOKFGl0EAA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL6ebxIvRfxcb0pYoe6AjY8IOz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GznFlUFI0DGMH4158OAvx5Kc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Bij mij wordt binnenkort de Quatt duo geinstalleerd, ik zit alleen wat te dubben over de extra groep in de meterkast. Ik heb namelijk al een 3-fase groep die op dit moment alleen de verlichting in de tuin en de robotmaaier van stroom voorziet. Zou ik deze ook voor de Quatt kunnen gebruiken, als ik er een schakelaar tussenplaats? De lampen en maaier zijn niet bepaald grootverbruikers, en het bespaart me een hoop boor- en graafwerk als ik een nieuwe groep kan vermijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
bronstige schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:18:
Bij mij wordt binnenkort de Quatt duo geinstalleerd, ik zit alleen wat te dubben over de extra groep in de meterkast. Ik heb namelijk al een 3-fase groep die op dit moment alleen de verlichting in de tuin en de robotmaaier van stroom voorziet. Zou ik deze ook voor de Quatt kunnen gebruiken, als ik er een schakelaar tussenplaats? De lampen en maaier zijn niet bepaald grootverbruikers, en het bespaart me een hoop boor- en graafwerk als ik een nieuwe groep kan vermijden..
Wat bedoel je met 3-fase groep?
1 fase lampen
1 fase maaier
1 fase Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 18:56
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:47:
[...]

dat is dus te hoog ( die op basis van 9,7kWh/m3 NG bedoel ik dan), dat is namelijk de thermische energie van aardgas (NL) zonder de verliezen, je kunt veel beter met 8,8 kWh/m3 gas rekenen, dan krijg je een veel naukeuriger beeld.
Die 8,8 kWh/m3 gas ben ik inderdaad al vaker tegen gekomen. Dit is natuurlijk logisch (= LHV). Echter ben ik van het worst-case scenario uitgegaan; een perfect afgestelde HR-ketel met perfecte waterzijdige inregeling, zodat je altijd de laagste retourtemperatuur hebt en het hoogste rendement. Dat is de basis geweest voor mijn berekening voor de dagelijkse benodigde thermische energie.

Let wel, er komen ook nog defrosts bij. Ook deze energie moet gecompenseerd worden. Zeker bij temperaturen <0°C komen defrosts nogal vaak voor. En afkoeling is geen optie, dit komt niet langs de WAF.
alleen radiatoren maakt met een Quatt niet zo veel uit, werk bij heel veel mensen al prima, echter je gasverbruik is wel aan de lage kant, dus een langere TVT.
De HR-ketel stamt uit 2009. Die is niet het eeuwige leven beschoren. Doel is all-electric, omdat ik de mogelijke stadsverwarming zeker voor wil zijn. Sinds de pakking van de HR-ketel een keer gelekt heeft en vervangen moest worden omdat hete rookgassen de ketel in lekten, is het beeld van een CV-ketel ter vervanging van de huidige ketel ineens iets vies/gevaarlijks geworden (WAF). Zolang het kot maar goed warm blijft en er warm water uit de kraan komt.
Voor vervanging van een CV-ketel kijkt ook niemand naar de TVT. Ik zie continu stoken ook als comfort winst. Bij een nieuwe keuken heeft ook niemand het over de TVT.
Hoeveel m3 is je SWW gebruik (kijk mn naar je gasverbruik tijdens de zomer en reken dan terug, houd hierbij circa 80% door de warmtepomp aan, dus 20% restverbruik door je CV tbv de verwarming. waarschijnlijk zul je in de parktijk een stukje hoger uitkomen en dus minder gasverbruik voor de cv overhouden.
Ik zit op max 12m3 per maand aan gas voor SWW. Dus het 144/150m3 op jaarbasis. De watermeter heeft er in oktober even uitgelegen, maar in totaal zit ik voor de wintermaanden okt t/m mrt op 30849L. Dat is natuurlijk niet enkel SWW, maar daar zitten de WC's, vaatwasser, wasmachine en gewoon kraangebruik bij.
wat ik niet hier van je hoor, tussenwoning, hoe breed is je gevel, krijg je een Quatt met de huidige geluidseisen wel geplaatst (45/40 dB op de erfgrens naar je beide buren toe?
blijkbaar heb je dat dus wel gedaan, voor een tussenwoning met dat gasverbruik zou een Quatt Duo ook volledig overkill zijn. mogelijk dat je zelf FE met een enkele Quatt zou kunnen.
Ja, ik heb een WPAC berekening gemaakt. Gevel is 5,3m breed. Ik heb echter een muur op de erf-afscheiding staan van 2,4m lang en 1,8m hoog en dat helpt enorm in je geluidsberekening.

Overigens is het natuurlijk dramatisch dat zoveel fabrikanten van WP doen aan 'window-dressing' en soms geluidsdruk ipv geluidsvermogen opgeven. Laat staan dat ze het uitsplitsen naar frequentieband, want in de industrie veel gangbaarder is. Dan kun je beter rekenen met de dichtheid van je erfafscheiding (of andere geluidsdempende maatregelen)...

FE is wel het einddoel. Met een Duo kan ik niet voldoen aan de WPAC berekening zonder omkasting. Daarnaast is met een Duo FE gaan duurder dan FE met een iets groter monobloc van een concurrent (zelfs zonder omkasting).

Nu is mij wel verteld dat er een R290 variant aan zit te komen van de Quatt (ze moeten wel), en dan zou de stap naar FE wel kunnen met een mono, daar het vermogen bij lage temperaturen beter is dan met R32. Helaas kan ik daar nog niet op rekenen.
[...]

gewoon een pv subkast ernaast zetten, is qua werk goed te overzien, echter voor de Quatt mono heb je eigenlijk geen volledige eigen groep nodig, bv de groep waar de CV op staat en mits daar geen al te grote verbruikers als bv een wasmachine of droger op zitten zou eigenlijk nog voldoende hoofdruimte (je hebt 10A nodig) moeten bieden.
De standaard CV-groep wordt nu ook gebruikt door de toilet beneden, de badkamer (föhn!) en momenteel draait mijn desktop met schermen en NAS + router er op. Zolang de badkamer niet belast wordt dan loopt dat wel los, maar het doel is wel FE gezien de leeftijd van de ketel en dan is er sowieso een extra groep nodig.

Een warmtepomp zou bij voorkeur op de grond komen te staan en deze zou ik kunnen voeden door een aparte kabel door de kruipruimte te trekken en een gat in de fundering te boren. Dit heb ik voor de laadpaal van de auto ook gedaan. Het is even wat werk, maar een betonboor huren en wat tegels uit de tuin halen en wat kabel trekken en je bent zo klaar. Dat lijkt mij een meer toekomst vaste oplossing.

PV-verdeler kan ook, dat hebben sommige installateurs ook bij hun prijs inbegrepen. Quatt is goedkoper natuurlijk als je dit zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Iedereen hier ontzettend bedankt voor alle informatie (en voor de vragen die er ongetwijfeld nog gaan komen ;)). Maar @MacD007 bedankt in het bijzonder! Erg veel nuttige hulp en adviseren gehad!

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Master Yoda 3 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:07:
[...]

Die 8,8 kWh/m3 gas ben ik inderdaad al vaker tegen gekomen. Dit is natuurlijk logisch (= LHV). Echter ben ik van het worst-case scenario uitgegaan; een perfect afgestelde HR-ketel met perfecte waterzijdige inregeling, zodat je altijd de laagste retourtemperatuur hebt en het hoogste rendement. Dat is de basis geweest voor mijn berekening voor de dagelijkse benodigde thermische energie.

Let wel, er komen ook nog defrosts bij. Ook deze energie moet gecompenseerd worden. Zeker bij temperaturen <0°C komen defrosts nogal vaak voor. En afkoeling is geen optie, dit komt niet langs de WAF.
oke, ik snap je argumenten alleen denk ik dat juist die 8,8 kWh/m3 een veel reeler beeld gaat geven.
zelfs met optimale afgestelde en gloednieuwe CV ketel kom je nog niet eens in de buurt van die 9,7 kWh/m3.
[...]

De HR-ketel stamt uit 2009. Die is niet het eeuwige leven beschoren. Doel is all-electric, omdat ik de mogelijke stadsverwarming zeker voor wil zijn. Sinds de pakking van de HR-ketel een keer gelekt heeft en vervangen moest worden omdat hete rookgassen de ketel in lekten, is het beeld van een CV-ketel ter vervanging van de huidige ketel ineens iets vies/gevaarlijks geworden (WAF). Zolang het kot maar goed warm blijft en er warm water uit de kraan komt.
Voor vervanging van een CV-ketel kijkt ook niemand naar de TVT. Ik zie continu stoken ook als comfort winst. Bij een nieuwe keuken heeft ook niemand het over de TVT.
mijn eigen ervaring is dat een ketel mn slijt door zijn verarmingsfunctie en een heel stuk minder door het maken van SWW.
Juist door de minimale belasting voor verwarming verleng je de levensduur van je huidige CV ketel om etelijke jaaren, het zou zo maar kunnen dat je deze pas moet gaan vervangen na dat je nieuwe warmtepomp ook aan vervanging toe is.
Ik zie dat bij kennissen die een stokoude cv ketel van meer dan 25 jaar hebben maar deze nauwelijks gebruiken, elke 2 jaar krijgen ze een verbaasde monteur die eigenlijk niet wil geloven dat de CV ketel al zo oud is, volgens zijn kundige blik kan deze zeker nog 10 jaar er mee door.
[...]

Ik zit op max 12m3 per maand aan gas voor SWW. Dus het 144/150m3 op jaarbasis. De watermeter heeft er in oktober even uitgelegen, maar in totaal zit ik voor de wintermaanden okt t/m mrt op 30849L. Dat is natuurlijk niet enkel SWW, maar daar zitten de WC's, vaatwasser, wasmachine en gewoon kraangebruik bij.

[...]

Ja, ik heb een WPAC berekening gemaakt. Gevel is 5,3m breed. Ik heb echter een muur op de erf-afscheiding staan van 2,4m lang en 1,8m hoog en dat helpt enorm in je geluidsberekening.
indien je wilt kan ik daar ook nog naar kijken, stuur deze dan maar als DM aan mij door (hoeft niet, maar bied je dat wel aan.)
Overigens is het natuurlijk dramatisch dat zoveel fabrikanten van WP doen aan 'window-dressing' en soms geluidsdruk ipv geluidsvermogen opgeven. Laat staan dat ze het uitsplitsen naar frequentieband, want in de industrie veel gangbaarder is. Dan kun je beter rekenen met de dichtheid van je erfafscheiding (of andere geluidsdempende maatregelen)...

FE is wel het einddoel. Met een Duo kan ik niet voldoen aan de WPAC berekening zonder omkasting. Daarnaast is met een Duo FE gaan duurder dan FE met een iets groter monobloc van een concurrent (zelfs zonder omkasting).

Nu is mij wel verteld dat er een R290 variant aan zit te komen van de Quatt (ze moeten wel), en dan zou de stap naar FE wel kunnen met een mono, daar het vermogen bij lage temperaturen beter is dan met R32. Helaas kan ik daar nog niet op rekenen.
we zitten daar alle op te wachten, en ja, ze moeten zeker tot 2027 de omzwaai gemaakt hebben.
[...]

De standaard CV-groep wordt nu ook gebruikt door de toilet beneden, de badkamer (föhn!) en momenteel draait mijn desktop met schermen en NAS + router er op. Zolang de badkamer niet belast wordt dan loopt dat wel los, maar het doel is wel FE gezien de leeftijd van de ketel en dan is er sowieso een extra groep nodig.

Een warmtepomp zou bij voorkeur op de grond komen te staan en deze zou ik kunnen voeden door een aparte kabel door de kruipruimte te trekken en een gat in de fundering te boren. Dit heb ik voor de laadpaal van de auto ook gedaan. Het is even wat werk, maar een betonboor huren en wat tegels uit de tuin halen en wat kabel trekken en je bent zo klaar. Dat lijkt mij een meer toekomst vaste oplossing.

PV-verdeler kan ook, dat hebben sommige installateurs ook bij hun prijs inbegrepen. Quatt is goedkoper natuurlijk als je dit zelf doet.
Ja, dat klopt, Quatt doet geen electra, daar hebben ze de mensen (monteurs) niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
jj85 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:31:
[...]

Wat bedoel je met 3-fase groep?
1 fase lampen
1 fase maaier
1 fase Quatt?
Ah, sorry, het is een enkele fase zie ik. Dus lampen, maaier en duo Quatt op 1 fase. Moet kunnen, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 09-09 22:27
Wat houdt de werken op hoogte precies in? Ik zit te denken om een Quatt Duo te nemen, maar ik moet dan 280 euro extra betalen voor werken op hoogte. Terwijl beide Quatts buiten op de grond komen te staan. Als het niet veel voorstelt, doe ik dat liever zelf en bespaar ik die 280 euro.

En uit nieuwsgierigheid, heeft iemand de prijzen bijgehouden van Quatt over de afgelopen jaren? (met/zonder subsidie eventueel)

[ Voor 18% gewijzigd door Kruimelvlaai op 17-04-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Kruimelvlaai schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:37:
Wat houdt de werken op hoogte precies in? Ik zit te denken om een Quatt Duo te nemen, maar ik moet dan 280 euro extra betalen voor werken op hoogte. Terwijl beide Quatts buiten op de grond komen te staan. Als het niet veel voorstelt, doe ik dat liever zelf en bespaar ik die 280 euro.

En uit nieuwsgierigheid, heeft iemand de prijzen bijgehouden van Quatt over de afgelopen jaren? (met/zonder subsidie eventueel)
CV op zolder? Dan gaan de leidingen waarschijnlijk op hoogte door de muur naar buiten.
Pagina: 1 ... 241 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.