Dat heb ik hier. 85% minder gasverbruik volgens mij. Cop is wel minder in de winter met kou, maar dat was bekend.AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
Vandaag heb ik een adviesgesprek gehad met Quatt omdat ik mij aan het oriënteren ben op een warmtepomp.
Wij zijn net verhuisd naar een twee-onder-een-kap woning uit 2006, met een redelijk nieuwe CV ketel, maar zonder vloerverwarming. De vloerverwarming staat op de wensenlijst maar dit zal pas in een aantal jaar zijn.
Ik zie erg veel berichten die aangeven dat het "onmogelijk" is om een warmtepomp te gebruiken zonder lage temperatuurafgifte systeem, maar de Quatt adviseur gaf aan dat dit geen enkel probleem was. Wat zijn jullie ervaringen. Helaas aangezien we pas net in het huis wonen, hebben we niet echt kunnen testen wat er gebeurt op een lage warmte temperatuur
Zijn er mensen hier die enkel met radiatoren verwarmen en wat zijn jullie ervaringen icm een Quatt?
Ik heb quatt al 2 jaar draaien, heb enkel radiatoren. In de woonkamer zelfs een grote kolom radiator. Hier heb ik wel fans op gelegd om de afgifte te verhogen.AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
Vandaag heb ik een adviesgesprek gehad met Quatt omdat ik mij aan het oriënteren ben op een warmtepomp.
Wij zijn net verhuisd naar een twee-onder-een-kap woning uit 2006, met een redelijk nieuwe CV ketel, maar zonder vloerverwarming. De vloerverwarming staat op de wensenlijst maar dit zal pas in een aantal jaar zijn.
Ik zie erg veel berichten die aangeven dat het "onmogelijk" is om een warmtepomp te gebruiken zonder lage temperatuurafgifte systeem, maar de Quatt adviseur gaf aan dat dit geen enkel probleem was. Wat zijn jullie ervaringen. Helaas aangezien we pas net in het huis wonen, hebben we niet echt kunnen testen wat er gebeurt op een lage water temperatuur
Zijn er mensen hier die enkel met radiatoren verwarmen en wat zijn jullie ervaringen icm een Quatt?
Krijg het prima op temperatuur, ben zeer tevreden.
Mijn COP over het gehele jaar is 4 (beide jaren), dus niet gek!
Heb het graag warm dus de thermostaat staat op 21 in de winter.
Hier uitsluitend radiatoren en geen enkel probleem.AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
Ik zie erg veel berichten die aangeven dat het "onmogelijk" is om een warmtepomp te gebruiken zonder lage temperatuurafgifte systeem, maar de Quatt adviseur gaf aan dat dit geen enkel probleem was. Wat zijn jullie ervaringen. Helaas aangezien we pas net in het huis wonen, hebben we niet echt kunnen testen wat er gebeurt op een lage water temperatuur
Vloerverwarming is door de Quatt zelfs op de lange baan geschoven. Plan was eigenlijk om dit eerst te doen en dan pas een warmtepomp, maar met een SCOP van bijna 5 hoef ik het voor de besparing niet te doen.
De thermostaat gaat elke avond langzaam naar 21 graden en dat halen is totaal geen uitdaging.
Mijn ervaringen vind je hier:AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
https://mickelmoen.nl/evaluatie-een-jaar-quatt-warmtepomp/
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Voordeel van slimme knoppen is wel dat je ook kunt bepalen wanneer er verwarmd wordt.CPM schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:58:
@Mickel moen goede suggestie, gewoon normale thermostaatknoppen terug plaatsen.
Door de stooklijn naar beneden te laten zetten verwarmd de Quatt met een minder hoge temperatuur. Dat kan goed werken, je bereikt minder snel de ingestelde temperatuur. Ga je te laag zitten dan duurt het dus veel langer voordat je huis warmt is of koelt de boel af omdat de Quatt niet snel genoeg reageert met meer vermogen op sterk dalende temperatuur.
Of ik er dus goed aan doe is een kwestie van proberen. En afhankelijk van meer factoren. Nachtverlaging bijv. In combi met veel verlies en koude buitentemperatuur.
Zet ze 'in slave' zodat ze niet zelf een warmtevraag kunnen genereren richting de cic.
Helemaal eens met het laatste. Zo heb ik in de rest van het huis op de meeste radiatoren een Tado-knop.raven22 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:30:
[...]
Voordeel van slimme knoppen is wel dat je ook kunt bepalen wanneer er verwarmd wordt.
Zet ze 'in slave' zodat ze niet zelf een warmtevraag kunnen genereren richting de cic.
Hier gaat het om een tweede meest warme master-ruimte, welke dus extra warm wordt als de zon hier binnenkomt, maar door de warmtevraag vanuit de andere master-ruimte ook nog warmte van de radiatoren krijgt. Dan voegen slimme knoppen niets toe op mechanische, zijn juist minder prettig door een hoger aan-uit-gedrag. Wat mechanische niet kennen. Die werken geleidelijker. Of je moet steeds bij iedere verandering via de app de knoppen willen bijstellen. Dat lijkt mij echter niet de bedoeling.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Edit: niet meer nodig. Kan ik berichten niet gewoon verwijderen als ze niet relevant zijn?
[ Voor 81% gewijzigd door Tha Deo op 10-04-2025 19:32 ]
die "onmogelijkheid" wordt vaak geroepen door personen/bedrijven die ook CV ketels verkopen, en de media hangt dat maar wat graag aan de grote klok.AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
Overigens hier ook radiatoren, gaat prima.
met een huis uit 2006 wel even opletten op het volgende: je hebt dan zeker goede isolatie, maar vaak is de hoeveelheid radiator-afgifte in woonkamer daarmee ook minder (t.o.v. oudere huizen), dus onderzoek even de mogelijkheid om eventueel als 'noodgreep' een grotere radiator te plaatsen.
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ook hier alleen radiatoren en geen probleem om mijn 125 jaar oude, matig geisoleerde huis warm te houden:AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
- Sterker nog, het comfort is hoger dan met gas, constantere temperatuur, ook de gang warm, enz.
- Het vereist wel een gedragsverandering om bv je huis op een constante temperatuur te houden ipv bv nachtverlaging.
- Ik heb wel een aantal aanpassingen gedaan aan mijn afgiftesysteem: extra radiator capaciteit en ventilatoren op mijn radiatoren
- Thermostaat heeft bij mij veel invloed op de verwarming ivm hysteresis: mijn huis koelt snel af terwijl Quatt juist een grote hysteresis wil om daarbinnen zelf te regelen. Dus ik heb redelijk wat met thermostaten lopen experimenteren omdat een grote hysteresis in een snel afkoelend huis niet tot comfort leidt.
- Zoneregeling werkt in mijn (matige geïsoleerde) huis niet
Maar met mijn aanpassingen heel tevreden over de werking van de Quatt
[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 09-04-2025 09:03 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Hier ook nog steeds het 'bekende' aan/uit-schakelen. Vooral 's nachts met de huidige relatief lage temperature. Betreft een T6 thermostaat.CPM schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:22:
Ik heb inmiddels de stooklijn meerdere malen naar beneden laten aanpassen. Dit vanwege het wat "agressieve" verwarmen van de Quatt en het aantal stops/starts die dat met zich mee brengt. Daarnaast heb ik twee zones ingericht (alleen sensoren, geen afsluiters) vanwege zon inval in de primaire zone en dan achterblijvende andere vertrekken.
Dit nu opgelost door (op advies van @bite en anderen) om af en toe de T6 even spanningsloos te maken. Dat werkt perfect; hoe stom het ook is...
Linkerdeel van de onderstaande grafiek is voor het toepassen van deze 'hack'. Duidelijk aan/uit geschakel van de Quatts.
Na een 'reset' draait hij een stuk rustiger en gewoon continu.
Ik heb mijn stooklijn bewust niet laten aanpassen, ivm het mogelijke effect op het comfort.
/f/image/TZayl1hIJvYqpFfg2qMpTMsf.png?f=fotoalbum_large)
(ja ik weet het... ik zou nog wat moeten prutsen met die datapunten rechts vd grafiek)
Het 'agressieve verwarmen' van de Quatt kun je ook beïnvloeden als je een thermostaat hebt waarin je op de thermostaat een stooklijn kunt instellen. Deze geeft dan het Thermostat Control Setpoint (gewenste watertemperatuur) door aan de Quatt en daar reageert deze vervolgens op.jj85 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:10:
[...]
Hier ook nog steeds het 'bekende' aan/uit-schakelen. Vooral 's nachts met de huidige relatief lage temperature. Betreft een T6 thermostaat.
Dit nu opgelost door (op advies van @bite en anderen) om af en toe de T6 even spanningsloos te maken. Dat werkt perfect; hoe stom het ook is...![]()
Linkerdeel van de onderstaande grafiek is voor het toepassen van deze 'hack'. Duidelijk aan/uit geschakel van de Quatts.
Na een 'reset' draait hij een stuk rustiger en gewoon continu.
Ik heb mijn stooklijn bewust niet laten aanpassen, ivm het mogelijke effect op het comfort.
[Afbeelding]
(ja ik weet het... ik zou nog wat moeten prutsen met die datapunten rechts vd grafiek)
[Afbeelding]
In het voorbeeld heb ik om 9:10 de vraag verhoogd van 20⁰C naar 20,5⁰C. Je ziet dat de Quatt het vermogen ruim verdubbelt. Maar vervolgens verlaagt mijn thermostaat het Thermostat Control Setpoint' en zie je dat de Quatt daarop het vermogen terug schroeft.
Ik gok dat bij de T6 in eerste instantie de 'Thermostat Control Setpoint' zich in het begin netjes gedraagt maar na verloop van tijd veel te hoog wordt.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Maar voordat je je thermostaat verhoogd naar 20,5grC is de CSP ook al zo'n 35grC. Dus ik zie eerlijk gezegd niet zoveel variatie op het CSP.Flesym schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:32:
[...]
Het 'agressieve verwarmen' van de Quatt kun je ook beïnvloeden als je een thermostaat hebt waarin je op de thermostaat een stooklijn kunt instellen. Deze geeft dan het Thermostat Control Setpoint (gewenste watertemperatuur) door aan de Quatt en daar reageert deze vervolgens op.
In het voorbeeld heb ik om 9:10 de vraag verhoogd van 20⁰C naar 20,5⁰C. Je ziet dat de Quatt het vermogen ruim verdubbelt. Maar vervolgens verlaagt mijn thermostaat het Thermostat Control Setpoint' en zie je dat de Quatt daarop het vermogen terug schroeft.
Ik gok dat bij de T6 in eerste instantie de 'Thermostat Control Setpoint' zich in het begin netjes gedraagt maar na verloop van tijd veel te hoog wordt.
[Afbeelding]
Ik neig er nog steeds naar dat de CiC niet heel veel doet met het CSP vanuit de thermostaat. Behalve als CSP significant groter wordt dan de actuele watertemperatuur, dan wordt de CV ingeschakeld (aldus een reeks post van @m10tech )
Als je zou zeggen dat de CiC kijkt naar het verschil tussen kamertemp en temp setpoint, dan zou je het vermogen van de Quatt ook kunnen uitleggen. Hoe kleiner het verschil wordt, hoe minder vermogen de Quatt levert.
Ik heb hier nog steeds m'n DIYless liggen, maar nog geen tijd gevonden om daar eens fatsoenlijk in te duiken
De CSP is niets anders dan een afgeleide van de buitentemperatuur (X-as) op de stooklijn (oranje is current, geel is gewenst volgens stooklijn). Aan de hand daarvan wordt de CSP bepaald Y-as). Dus de verandering die je ziet is een direct gevolg van het oplopen van de buitentemperatuur, niet omdat de thermostaat die Quatt probeert te beteugelen. Maar mijn sterke indruk is dat de Quatt hier wel op reageert, vandaar mijn reactie.
:strip_exif()/f/image/CuTcc5RnzzRUe3r2CH1LcD9Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik zelf nog een T6 nog had zag ik dat de CSP op een gegeven moment veel hoger werd en de Quatt dus meer ruimte nam (agressiever ging stoken). Dus je kunt eens kijken of dat inderdaad bij jou gebeurt op de T6 als een reset nodig is.
En wat ik al vaker heb gezegd de Diyless is zeker niet ideaal omdat de interne sensor niet goed is en je hem dus met bluetooth of externe sensor moet gebruiken. Dus voor mij is het een lapmiddel omdat de T6 en DT4M bij mij niet goede werkten. Voor mij is het puur pragmatisme, het heeft de grote hysteresis (die in mijn huis heel oncomfortabel is) en het pendelgedrag bij hogere buitentemperaturen opgelost en geeft me iets meer configuratiecontrole. En ja het geeft wat andere issues terug maar die wegen bij mij minder zwaar.
En als een regelmatige reset van de T6 het ook oplost is het ook een prima lapmiddel, zeker als je dit geautomatiseerd kan doen.
:strip_exif()/f/image/CuTcc5RnzzRUe3r2CH1LcD9Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik zelf nog een T6 nog had zag ik dat de CSP op een gegeven moment veel hoger werd en de Quatt dus meer ruimte nam (agressiever ging stoken). Dus je kunt eens kijken of dat inderdaad bij jou gebeurt op de T6 als een reset nodig is.
En wat ik al vaker heb gezegd de Diyless is zeker niet ideaal omdat de interne sensor niet goed is en je hem dus met bluetooth of externe sensor moet gebruiken. Dus voor mij is het een lapmiddel omdat de T6 en DT4M bij mij niet goede werkten. Voor mij is het puur pragmatisme, het heeft de grote hysteresis (die in mijn huis heel oncomfortabel is) en het pendelgedrag bij hogere buitentemperaturen opgelost en geeft me iets meer configuratiecontrole. En ja het geeft wat andere issues terug maar die wegen bij mij minder zwaar.
En als een regelmatige reset van de T6 het ook oplost is het ook een prima lapmiddel, zeker als je dit geautomatiseerd kan doen.
Ben mezelf aan het 'inlezen' omtrent een warmtepomp. Bij de vereniging van eigen huis is een aantrekkelijke actie omtrent een quatt (hybride) warmtepomp. Lastige vind ik welke van die 2 is beter?
Heb een vloerverwarming en 2 airco's in huis. Zit zelf te denen aan een hybride warmtepomp. Enige waar ik nog aan twijfel is als ik straks volledig op elektriciteit overschakel werkt de hybride warmtepomp dan nog steeds?
Heb een vloerverwarming en 2 airco's in huis. Zit zelf te denen aan een hybride warmtepomp. Enige waar ik nog aan twijfel is als ik straks volledig op elektriciteit overschakel werkt de hybride warmtepomp dan nog steeds?
Heb je je al ingelezen in de TS die je bovenaan kunt selecteren? Misschien een goed startpunt voor info over Quattvincent_1971 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:34:
Ben mezelf aan het 'inlezen' omtrent een warmtepomp. Bij de vereniging van eigen huis is een aantrekkelijke actie omtrent een quatt (hybride) warmtepomp. Lastige vind ik welke van die 2 is beter?
Om het te aggressieve verwarmen tegen te gaan heb ik naast het verlagen van de stooklijn (van 9 naar 6kw) een automatisering in homeassistant gemaakt.Flesym schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:32:
[...]
Het 'agressieve verwarmen' van de Quatt kun je ook beïnvloeden als je een thermostaat hebt waarin je op de thermostaat een stooklijn kunt instellen. Deze geeft dan het Thermostat Control Setpoint (gewenste watertemperatuur) door aan de Quatt en daar reageert deze vervolgens op.
[Afbeelding]
Deze zet de gevraagde temperatuur in de Tado thermostaat savonds terug naar bv 18gr (nachtverlaging). In de ochtend wordt de gevraagde temperatuur steeds 0,1 meer dan de actuele. Zodra de vraagtemperatuur weer bereikt is stelt homeassistant de nieuwe vraagtemperatuur in die weer 0,1 hoger is. Dit tot een bepaald maximum.
Deze automatisering zorgt voor een heel geleidelijk verwarmen gedurende de dag. Werkt echt heel goed.
Een Quatt doet het nog steeds als je het gas afsluit.vincent_1971 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:34:
Maar je hebt dan wel een ander probleem: je kunt niet meer koken op je gasfornuis en niet meer douchen/afwassen.
Dus je hebt meer (dure!) apparaten nodig om je huis gasloos te maken.
En als gasloos je doel is, zorg dan voor een warmtepomp die voldoende vermogen heeft (als het vriest) in verhouding tot de warmte die jouw huis nodig heeft.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
CSP is heel wat anders dan een weersafhankelijke regeling (WAR). CSP is wat je thermostaat denkt dat de watertemperatuur zou moeten zijn, als input voor je CVketel. Mijn thermostaat heeft geen idee hoe warm het buiten is.Flesym schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:21:
De CSP is niets anders dan een afgeleide van de buitentemperatuur (X-as) op de stooklijn (oranje is current, geel is gewenst volgens stooklijn). Aan de hand daarvan wordt de CSP bepaald Y-as). Dus de verandering die je ziet is een direct gevolg van het oplopen van de buitentemperatuur, niet omdat de thermostaat die Quatt probeert te beteugelen. Maar mijn sterke indruk is dat de Quatt hier wel op reageert, vandaar mijn reactie.
[Afbeelding]
Voorbeeld: Thermostaat ziet dat het koud is/wordt in de kamer tov ingestelde temperatuur en geeft via CSP door hoe hard er verwarmd moet worden. Als het dan verder afkoelt in de kamer, omdat de Quatt bijvoorbeeld nog niet aan was, kan CSP oplopen.
CSP gaat dus gekke waardes aannemen als Quatt heel wat anders doet dan thermostaat (via CSP) had geadviseerd.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Klopt, maar er zijn thermostaten die wel een stooklijn hanteren en die wel de buitentemperatuur kennen. Het enige wat ik aangeef is dat je mijns inziens via de CSP het gedrag van de CIC kan beïnvloeden ook al is de CIC ingesteld op room setpoint en niet op CSP. En voor 80% of 90% van de installaties zal het niet nodig zijn en kan zelfs averechts werken.SBL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:54:
[...]
CSP is heel wat anders dan een weersafhankelijke regeling (WAR). CSP is wat je thermostaat denkt dat de watertemperatuur zou moeten zijn, als input voor je CVketel. Mijn thermostaat heeft geen idee hoe warm het buiten is.
Voorbeeld: Thermostaat ziet dat het koud is/wordt in de kamer tov ingestelde temperatuur en geeft via CSP door hoe hard er verwarmd moet worden. Als het dan verder afkoelt in de kamer, omdat de Quatt bijvoorbeeld nog niet aan was, kan CSP oplopen.
CSP gaat dus gekke waardes aannemen als Quatt heel wat anders doet dan thermostaat (via CSP) had geadviseerd.
Mijn voorbeeld: mijn huis koelt snel af en het kost tijd voordat de opwarming begint. Als de CIC zou reageren met harder te verwarmen wordt de kamertemperatuur een jojo en dat is a) oncomfortabel en b) leidt tot pendelen. Met een thermostaat die (voor mijn huis) de juiste CSP aangeeft aan de CIC voorkomt het jojo- en pendel-gedrag. Mijn kamertemperatuur blijft nu binnen 0,1 graad van room setpoint. En dat kan ook anders als anderen doen door de room setpoint met steeds 0,1⁰C te veranderen.
Maar uiteindelijk blijven het allemaal compensatie-maatregelen voor CIC gedrag dat niet past bij (een a-typisch?) huis.
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 09-04-2025 13:41 ]
Ik zie niet terug dat een hoge CSP zorgt voor extra vermogen of extra hoge watertemperatuur.Flesym schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:39:
[...]
Klopt, maar er zijn thermostaten die wel een stooklijn hanteren en die wel de buitentemperatuur kennen. Het enige wat ik aangeef is dat je mijns inziens via de CSP het gedrag van de CIC kan beïnvloeden ook al is de CIC ingesteld op room setpoint en niet op CSP. En voor 80% of 90% van de installaties zal het niet nodig zijn en kan zelfs averechts werken.
Mijn voorbeeld: mijn huis koelt snel af en het kost tijd voordat de opwarming begint. Als de CIC zou reageren met harder te verwarmen wordt de kamertemperatuur een jojo en dat is a) oncomfortabel en b) leidt tot pendelen. Met een thermostaat die (voor mijn huis) de juiste CSP aangeeft aan de CIC voorkomt het jojo- en pendel-gedrag. Mijn kamertemperatuur blijft nu binnen 0,1 graad van room setpoint. En dat kan ook anders als anderen doen door de room setpoint met steeds 0,1⁰C te veranderen.
Maar uiteindelijk blijven het allemaal compensatie-maatregelen voor CIC gedrag dat niet past bij (een a-typisch?) huis.
(ja, onderste grafiek heeft beetje correlatie; als het koud is vinden thermostaat en CiC allebei dat water warmer moet om huis op temperatuur te houden, maar bij elke CSP zeer grote variatie)
edit: maar de keuze voor een thermostaat met kleine hysterese en vooral frequentere opentherm-meldingen van kamertemperatuur dan bij de T6, daar kan ik wel in komen.
[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 09-04-2025 14:53 ]
Net bij eigen huis geprobeerd in te vullen maar ik wil nog even niet al mijn gegevens kwijt...vincent_1971 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:34:
heb je enige informatie mbt hoeveel korting je krijgt?
En of het veel uitmaakt of je wel/geen lid bent?
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 09-04-2025 14:35 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Tja, bij het gros treedt het niet op, ik zat helaas in de andere groep. Maar met mijn huidige oplossing ben ik (maar belangrijker mijn vrouw) zeer tevreden met de Quatt.SBL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:22:
[...]
Ik zie niet terug dat een hoge CSP zorgt voor extra vermogen of extra hoge watertemperatuur.
(ja, onderste grafiek heeft beetje correlatie; als het koud is vinden thermostaat en CiC allebei dat water warmer moet om huis op temperatuur te houden, maar bij elke CSP zeer grote variatie) [Afbeelding]
Even wat kengetallen: ben van 30 a 40 start/stops per dag naar 1 a 2 gegaan en van een kamertemperatuur hysteresis van 1 graad naar 0,2 graden. Begin vorig jaar nog wel even de DT4M geprobeerd maar was gelijk weer terug bij af.
€4.399,- hybrideStefannn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:34:
[...]
Net bij eigen huis geprobeerd in te vullen maar ik wil nog even niet al mijn gegevens kwijt...
heb je enige informatie mbt hoeveel korting je krijgt?
En of het veel uitmaakt of je wel/geen lid bent?
€8.999,- All-electric warmtepomp
Prijs na aftrek van subsidie, ben er lid van geworden ( kon een goedkoop energiecontract krijgen ). Geen idee of het een marktconforme prijs is. Ben nu nog in de oriënterende fase.
Vergelijk het met deze prijzenvincent_1971 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:30:
[...]
€4.399,- hybride
€8.999,- All-electric warmtepomp
Prijs na aftrek van subsidie, ben er lid van geworden ( kon een goedkoop energiecontract krijgen ). Geen idee of het een marktconforme prijs is. Ben nu nog in de oriënterende fase.
https://www.quatt.io/all-electric#prijzen
Wat bieden ze aan? Enkele of Duo en welk formaat voorraadvat?
Quatt Hybrid Duo - Monoblock €4.399 ,-jj85 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:41:
[...]
Vergelijk het met deze prijzen
https://www.quatt.io/all-electric#prijzen
Wat bieden ze aan? Enkele of Duo en welk formaat voorraadvat?
Quatt Duo all-electric €8.999,-
Formaat voorraadvat kan ik zo 1,2,3 niet vinden op hun site
Dat is 800euro korting op de duovincent_1971 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:50:
[...]
Quatt Hybrid Duo - Monoblock €4.399 ,-
En 1000euro korting op de all electric
Dat is wel heel erg de moeite.
Dank
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik heb ook via VEH gedaan via een vorige aanbieding. Ik had ook extra lange garanties;Stefannn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:16:
[...]
Dat is 800euro korting op de duo
En 1000euro korting op de all electric
Dat is wel heel erg de moeite.
Dank
2 jaar installatie garantie, 5 jaar product garantie.
Gratis vuilfilter.
Daarbij was lidmaatschap gratis voor een jaar als je de deal nam.
@Stefannnvincent_1971 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:50:
[...]
Quatt Hybrid Duo - Monoblock €4.399 ,-
de maten van de Quatt AE staat gewoon op hun site.
M = 147l (1,1m hoog), L=187l (1,26m hoog), en de xl=282l (1,74m hoog), ik verwacht dat de genoemde prijs van de M versie is.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2025 17:24 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
De vraag was of formaat M, L of XL was inbegrepen bij VEH-aanbieding.MacD007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:22:
[...]
de maten van de Quatt AE staat gewoon op hun site.
M = 147l (1,1m hoog), L=187l (1,26m hoog), en de xl=282l (1,74m hoog)
M dus (want dat was de startprijs)SBL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:23:
[...]
De vraag was of formaat M, L of XL was inbegrepen bij VEH-aanbieding.
De Quatt is ook uitermate geschikt voor alleen radiatoren, alleen zul je daar wel iets aan moeten doen, makelijk de bekende radiatorventilatoren gebruiken. zelfbouw of kant en klaar van de diverse merken.AkroBatik schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:55:
het is dus onzin om te zeggen dat je alleen met lage temperaturen afgifte systemen iets kunt doen met een warmtepomp.
welke type radiatoren hebt je (lees anders, zo ver je dit nog niet gedaan hebt) de TS door, want daar staat een heel stuk over radiatoren en wat daar de eisen voor zijn.
Ook hier in de oriënterende fase, net maar ingeschreven bij VEH, lijkt kwa prijs, garantie en optimalisatie (controle na 1 jaar) een goede optie.Hen3s schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:50:
[...]
Ik heb ook via VEH gedaan via een vorige aanbieding. Ik had ook extra lange garanties;
2 jaar installatie garantie, 5 jaar product garantie.
Gratis vuilfilter.
Daarbij was lidmaatschap gratis voor een jaar als je de deal nam.
25-4 komt een plaatselijke installateur kijken voor een We-heat
29-4 komt Quatt.
Wel even opletten bij de aanbieding van VEH...:
Kabel 5 tot 10 meter is €245,- extra
Leiding 5-10 meter is €400,- extra.
Big foots €90,- euro en
subsidie afhandeling ook €90,-
Dus is ca €850,- extra wat bij een kennis van me met een duo quattt inclusief was...
[ Voor 21% gewijzigd door pentagon0873 op 09-04-2025 19:21 ]
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP
Ik heb vorig jaar ook vie VeH de Quatt besteld. Ging allemaal prima.
Ik heb wel een tip: maak van de schermen screenshots of pdf-jes want als je verder in het proces komt, zijn sommige pagina's niet meer terug te vinden. Oa. die waarop de verwachte besparing staat.
Ik heb wel een tip: maak van de schermen screenshots of pdf-jes want als je verder in het proces komt, zijn sommige pagina's niet meer terug te vinden. Oa. die waarop de verwachte besparing staat.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Denk aub ook over het geluidsaspect, mn bij WeHeat blijft het lastig om de juiste geluidswaarde te vinden, vooral omdat ze zelfs met verschillende termen aan het rommelen zijn.pentagon0873 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:35:
[...]
Ook hier in de oriënterende fase, net maar ingeschreven bij VEH, lijkt kwa prijs en optimalisatie (controle na 1 jaar) een goede optie.
25-4 komt een plaatselijke installateur kijken voor een We-heat
29-4 komt Quatt.
voor het geluidsvermogen heb je dus twee waarden nodig voor de normale en de stille modus, de overige modussen waar ze mee te koop gaan zijn net alsde geluidsslider van Quatt leuk voor je zelf maar wettelijk hebben ze nul,nul status. helaas zie ik bij Weheat echter slechts één geluidsvermogen waarde maximaal, en dat betekend ook dat je grenswaarde op de erfgrens ipv 45/40 dB (Dag/Nacht) nu daalt naar 40/40 dB, dat is 5 dB verschil, bedenk hierbij dat 3 dB meer een verdubbeling betekekend.
Heb je hulp nodig voor het juist bepalen dan stuur maar een DM.
Flesym schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:58:
[...]
Ook hier alleen radiatoren en geen probleem om mijn 125 jaar oude, matig geisoleerde huis warm te houden:
- Sterker nog, het comfort is hoger dan met gas, constantere temperatuur, ook de gang warm, enz.
- Het vereist wel een gedragsverandering om bv je huis op een constante temperatuur te houden ipv bv nachtverlaging.
- Ik heb wel een aantal aanpassingen gedaan aan mijn afgiftesysteem: extra radiator capaciteit en ventilatoren op mijn radiatoren
- Thermostaat heeft bij mij veel invloed op de verwarming ivm hysteresis: mijn huis koelt snel af terwijl Quatt juist een grote hysteresis wil om daarbinnen zelf te regelen. Dus ik heb redelijk wat met thermostaten lopen experimenteren omdat een grote hysteresis in een snel afkoelend huis niet tot comfort leidt.
- Zoneregeling werkt in mijn (matige geïsoleerde) huis niet
Maar met mijn aanpassingen heel tevreden over de werking van de Quatt
(en ook @jj85 )SBL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:22:
[...]
Ik zie niet terug dat een hoge CSP zorgt voor extra vermogen of extra hoge watertemperatuur.
(ja, onderste grafiek heeft beetje correlatie; als het koud is vinden thermostaat en CiC allebei dat water warmer moet om huis op temperatuur te houden, maar bij elke CSP zeer grote variatie)
edit: maar de keuze voor een thermostaat met kleine hysterese en vooral frequentere opentherm-meldingen van kamertemperatuur dan bij de T6, daar kan ik wel in komen.
[Afbeelding]
Mijn gok: Het is niet zozeer de CSP die de thermostaat van Flesym doorstuurt die Quatt gebruikt, maar het feit dat er een CSP > 0 of 10 doorgestuurd wordt. Meestal (want anders heb je er niks aan) komt dat namelijk met de ChEnabled bit op 1, en dat is waar de CiC 99.9% zeker iets mee doet, want ChEnabled=0 dicteert dat de Quatt uit moet, aangenomen dat CiC netjes OpenTherm volgens de specificatie implementeert, en ChEnabled=1 betekent dat de thermostaat aan het verwarmingsapparaat vraagt om iets te doen, en die mag daar dan iets mee doen, of niet. Maar ongeacht, ChEnabled=0 dicteert uit.
Dat @Flesym dus een thermostaat met WAR gebruikt zorgt ervoor dat er (bij deze buitentemperaturen) 24/7 een CSP > 10 en dus ChEnabled=1 naar de CiC gestuurd wordt, waardoor de CiC vrij spel heeft om de hele dag zijn eigen AI te laten draaien ding te doen en lekker te pruttelen, ipv meerdere starts/stops.
Just an educated guess..
Heeft iemand het nieuwe frontje al ontvangen? Sta al tijden op de wachtlijst, maar nog nooit wat over terug gehoord. Twijfel of ik nu opnieuw moet mailen of niet
Ik sta vanaf augustus 2023 op de lijst maar nooit meer iets gehoord. Wel eens een mail ontvangen of ik wilde wachten totdat het is opgelost.Fidelity schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:45:
Heeft iemand het nieuwe frontje al ontvangen? Sta al tijden op de wachtlijst, maar nog nooit wat over terug gehoord. Twijfel of ik nu opnieuw moet mailen of niet
[ Voor 9% gewijzigd door Gerardwaz op 10-04-2025 17:33 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
* -Jaap-io meldt zich hier
Vandaag gaan ze installeren, ben benieuwd 🙂
Ervaringen in het voortraject waren iig goed 👍
Ben ook nog wel benieuwd naar de chill, maar eerst dit maar eens ervaren. Enige wat ik jammer vind is dat vloerkoeling niet mogelijk is... Maar dat wordt dus door de chill "opgevangen".
Vandaag gaan ze installeren, ben benieuwd 🙂
Ervaringen in het voortraject waren iig goed 👍
Ben ook nog wel benieuwd naar de chill, maar eerst dit maar eens ervaren. Enige wat ik jammer vind is dat vloerkoeling niet mogelijk is... Maar dat wordt dus door de chill "opgevangen".
[ Voor 21% gewijzigd door -Jaap-io op 10-04-2025 08:57 ]
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Check! Ik ga ze dan gewoon nog eens mailen, als ik positief nieuws hoor tag ik je en laat ik het hier weten. Thanks!Gerardwaz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:26:
[...]
Ik sta vanaf augustus 2013 op de lijst maar nooit meer iets gehoord. Wel eens een mail ontvangen of ik wilde wachten totdat het is opgelost.
Edit, reactie Quatt:
[...]
Zodra de nieuwe frontpanelen beschikbaar zijn nemen we contact op met je.
[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 10-04-2025 11:01 ]
@Fidelity Je staat hier niet alleen ervoor; ook ik moet nog een vervanging krijgen, maar zolang dat ding er niet vanzelf af gaat vallen maakt het me niet zo veel uit, heb er geen haast mee.Gerardwaz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:26:
[...]
Ik sta vanaf augustus 2013 op de lijst maar nooit meer iets gehoord. Wel eens een mail ontvangen of ik wilde wachten totdat het is opgelost.
Krijgt iedereen hier op het forum een uitnodiging om naar het event op 6 mei te gaan?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Weet iemand hoe de Quatt het besluit neemt om te defrosten?
Zelfs bij een buitentemperatuur van 13 graden vanochtend kreeg ik drie defrosts in een uur. Zou dit wat te maken kunnen hebben met mijn defecte hp1.temperatureWaterOut sensor. Die geeft 0.52 graden te koud aan. Daardoor denkt de CIC dat de COP (typisch 2.0) te laag is.
Zelfs bij een buitentemperatuur van 13 graden vanochtend kreeg ik drie defrosts in een uur. Zou dit wat te maken kunnen hebben met mijn defecte hp1.temperatureWaterOut sensor. Die geeft 0.52 graden te koud aan. Daardoor denkt de CIC dat de COP (typisch 2.0) te laag is.
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Voor de liefhebber: https://www.bnr.nl/podcas...rs-lagere-energierekening
Vanaf 15:00 gaat het over de All-Electric, blijkbaar draaien de eerste installaties
Vanaf 21:30 over de nieuwe thuisbatterij (zijn er ook al een paar in bedrijf) en mogelijk dynamische energiecontracten via Quatt
Vanaf 15:00 gaat het over de All-Electric, blijkbaar draaien de eerste installaties
Vanaf 21:30 over de nieuwe thuisbatterij (zijn er ook al een paar in bedrijf) en mogelijk dynamische energiecontracten via Quatt
[ Voor 47% gewijzigd door jj85 op 10-04-2025 15:20 ]
Dat is sowieso niet goed... Normaal zit er zo'n nooit minder 50 minuten tussen een defrost (bij rottige vochtige weersomstandigheden)rombow schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:25:
drie defrosts in een uur.
Hoe zie jij of hij aan het defrosten is?
In mijn log file zie ik hp1.powerInput zakken naar 37 W. Flow blijft rond 800, cv-water temp daalt een paar graden, dan na ~5 minuten weer terug naar normaal. De ene dag werkt het normaal de andere dag niet. Ik probeer programmatisch het verschil tussen ftRoomSetPoint en ftRoomTemperature zo klein mogelijk te houden (helaas met "slechts" 0.1 graden resolutie via TADO rest API) zonder af te slaan in een poging mijn Quatt (met waarschijnlijk een gigantische stooklijn) op laag vermogen, dus efficient te laten draaien.jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:35:
[...]
Dat is sowieso niet goed... Normaal zit er zo'n nooit minder 50 minuten tussen een defrost (bij rottige vochtige weersomstandigheden)
Hoe zie jij of hij aan het defrosten is?
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Niemand? Ik stel deze vraag omdat ik een uitnodiging heb gekregen.WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:22:
Krijgt iedereen hier op het forum een uitnodiging om naar het event op 6 mei te gaan?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik ook maar kan niet heenWAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:16:
[...]
Niemand? Ik stel deze vraag omdat ik een uitnodiging heb gekregen.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Denk de meeste Quatt eigenarenWAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:16:
[...]
Ja hoor, ik heb hem gehad (maar is niks voor mij.)WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:16:
[...]
Gezien jouw problemen / lage efficiency met de Quatt is er misschien wel meer aan de hand..rombow schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:08:
[...]
In mijn log file zie ik hp1.powerInput zakken naar 37 W. Flow blijft rond 800, cv-water temp daalt een paar graden, dan na ~5 minuten weer terug naar normaal. De ene dag werkt het normaal de andere dag niet. Ik probeer programmatisch het verschil tussen ftRoomSetPoint en ftRoomTemperature zo klein mogelijk te houden (helaas met "slechts" 0.1 graden resolutie via TADO rest API) zonder af te slaan in een poging mijn Quatt (met waarschijnlijk een gigantische stooklijn) op laag vermogen, dus efficient te laten draaien.
Een COP van 2 is met deze temperature wel heel erg laag. Dat verklaar je niet met een T-sensor die 0,5grC afwijkt.
Hoe een defrost getriggerd wordt is nog een beetje aan black-box. Sowieso op basis van buitentemperatuur, maar ook de temperatuur van de R32-verdamper lijkt een rol te spelen. Die laatste kun je niet standaard uitlezen.
Interessant, dank voor het delen. Vond de interviewers minder objectief dan verwacht van BNR, maar leuk om even naar te luisteren.jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:28:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Nieuwe kleuren
:strip_exif()/f/image/9VbYGjv97qvoN8JGYZL52qUY.jpg?f=fotoalbum_large)
“Wat is er nieuw?
In versie 1.28.0 zijn de kleuren voor de grafieken bij Inzichten opnieuw bijgewerkt.
Bedankt voor je geduld terwijl we de kleuren blijven verbeteren. Jouw input helpt ons enorm op weg naar het beste resultaat!
We geloven dat deze kleuren toegankelijker zijn én beter passen bij de Quatt huisstijl. Uiteraard horen we ook nu graag wat jullie van deze laatste aanpassing vinden.”
:strip_exif()/f/image/9VbYGjv97qvoN8JGYZL52qUY.jpg?f=fotoalbum_large)
“Wat is er nieuw?
In versie 1.28.0 zijn de kleuren voor de grafieken bij Inzichten opnieuw bijgewerkt.
Bedankt voor je geduld terwijl we de kleuren blijven verbeteren. Jouw input helpt ons enorm op weg naar het beste resultaat!
We geloven dat deze kleuren toegankelijker zijn én beter passen bij de Quatt huisstijl. Uiteraard horen we ook nu graag wat jullie van deze laatste aanpassing vinden.”
[ Voor 15% gewijzigd door bite op 10-04-2025 15:53 . Reden: Afbeelding bijgeknipt ivm ipad screenshot ]
Dank, even voor de goede orde mijn COP is typisch 2.0 te laag, dus op echt goede dagen 4.0+. Ik dacht misschien dat ik de twee temperatuur sensors moet verwisselen, dan wordt de COP juist veel te hoog. Dan dan ik ook meedrinken aan de cool-kids-tafel met monster COP waarden en wellicht dat mijn Quatt wat rustiger wordt ??? Maar het seizoen is voorbij dus dan kan ik nog wel een paar maanden om Quatt reparatie bidden en smeken.jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:32:
[...]
Gezien jouw problemen / lage efficiency met de Quatt is er misschien wel meer aan de hand..
Een COP van 2 is met deze temperature wel heel erg laag. Dat verklaar je niet met een T-sensor die 0,5grC afwijkt.
Hoe een defrost getriggerd wordt is nog een beetje aan black-box. Sowieso op basis van buitentemperatuur, maar ook de temperatuur van de R32-verdamper lijkt een rol te spelen. Die laatste kun je niet standaard uitlezen.
blegh, persoonlijk vind ik deze nog lelijker dan de vorigebite schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:52:
Nieuwe kleuren
[Afbeelding]
“Wat is er nieuw?
0,5grC te laag geeft zo'n 460W lager warmtevermogen.rombow schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:57:
[...]
Dank, even voor de goede orde mijn COP is typisch 2.0 te laag, dus op echt goede dagen 4.0+. Ik dacht misschien dat ik de twee temperatuur sensors moet verwisselen, dan wordt de COP juist veel te hoog. Dan dan ik ook meedrinken aan de cool-kids-tafel met monster COP waarden en wellicht dat mijn Quatt wat rustiger wordt ??? Maar het seizoen is voorbij dus dan kan ik nog wel een paar maanden om Quatt reparatie bidden en smeken.
Kun je uitrekenen wat dit doet met jouw COP
Mijn delta-temperatuur is typisch rond de 2 graden (denkt mijn CIC) bij 400 Watt voor hp1.PowerInput, bij 800 l/h.jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:59:
[...]
blegh, persoonlijk vind ik deze nog lelijker dan de vorigemaarja smaken verschillen
dat is dat 2 * 800 / 3600 * 4187 = 1860 Watt output computed / 400 Watt input => COP = 4.7
in werkelijkheid
2.52 * 800 / 3600 * 4187 = 2345 Watt output computed / 400 Watt input => COP = 5.9
Hmm in dit voorbeeld scheelt het "maar" 1.2 "punt" op de COP. Nou ja gevoels-COP verlies is wel hoor 2 ! ;-)
Zo da's lang, bijna 12 jaar wachten op een Quatt-frontjeGerardwaz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:26:
[...]
Ik sta nu ~1 jaar op die lijst. Ik hoop dat ze een duurtest aan het doen zijn.
Het is toch een uitnodiging van Quatt zelf en niet van dit forum ?WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:22:
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Ah foutje en aangepastSBL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:40:
[...]
Zo da's lang, bijna 12 jaar wachten op een Quatt-frontje
Ik sta nu ~1 jaar op die lijst. Ik hoop dat ze een duurtest aan het doen zijn.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik heb net weer eens de cijfertjes van 2024 en 2025 vergeleken voor de maanden Februari en Maart en ik schrok toch wel even van de verschillen. Zowel in Februari als in Maart heb ik ongeveer gelijk gasverbruik(vrijwel nihil) , maar het elektra verbruik in 2025 is het dubbele van dat in 2024. Ook de COP is een stuk lager.
Thermostaat altijd op 20,5
febr 2024 verbruik 502 kWh COP 5 maart 2024 verbruik 442 kWh COP5,1
febr 2025 verbruik 1120 kWh COP 3,4 maart 2025 verbruik 711 kWh COP3,9
in 2024 in die 2 maanden helemaal geen gas gebruikt
in 2025 in die 2 maanden iets minder dan 5M3in totaal verbruikt
Is er bij jullie iets gelijksoortigs te zien of moet ik op onderzoek uit gaan naar het warmteverlies ?
Is er bij jullie iets gelijksoortigs te zien of moet ik op onderzoek uit gaan naar het warmteverlies ?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Er is een nieuwe versie van de app onderweg.
Wat is er nieuw?
We geloven dat deze kleuren toegankelijker zijn én beter passen bij de Quatt huisstijl. Uiteraard horen we ook nu graag wat jullie van deze laatste aanpassing vinden.
Dus kom maar op met de discussie ;-)
Wat is er nieuw?
We geloven dat deze kleuren toegankelijker zijn én beter passen bij de Quatt huisstijl. Uiteraard horen we ook nu graag wat jullie van deze laatste aanpassing vinden.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Vorig jaar was februari veel warmer dan dit jaar. het verschil in maart is minder groot. maar dit verklaard al een groot deel van het hogere stroomverbruik.robmaas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:39:
Ik heb net weer eens de cijfertjes van 2024 en 2025 vergeleken voor de maanden Februari en Maart en ik schrok toch wel even van de verschillen. Zowel in Februari als in Maart heb ik ongeveer gelijk gasverbruik(vrijwel nihil) , maar het elektra verbruik in 2025 is het dubbele van dat in 2024. Ook de COP is een stuk lager.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
@WAF1WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:16:
[...]
Sorry, sinds mijn installatie krijg ik eigenlijk geen enkele info.
Vind dit zelf ook een beetje vreemd.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Je moet inderdaad wel rekening houden met de buitentemperatuurrobmaas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:39:
Graaddagen (KNMImethode, Twente):
mnd 2024 2025
jan 434 423
feb 274 358
mrt 240 284
mrt24 was de warmste maart in Nederland ooit, mrt25 was wel lekker zonnig
Ja dit was echt de feature waar we opwachten, zei nooit iemand. 🤣. Quatt heeft wel dingen met meer prio toch?clubeddie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:44:
Er is een nieuwe versie van de app onderweg.
Wat is er nieuw?
[Afbeelding]
Nou haha, een hoop oud zeer dat meneer Flipse niet is terug gebeld door een installateur, vraag me af of hij ooit een ticket bij z'n eigen after sales heeft ingeschoten..jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:28:
WP: Quatt Mono (V1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
@rombowrombow schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:57:
[...]
Dank, even voor de goede orde mijn COP is typisch 2.0 te laag, dus op echt goede dagen 4.0+. Ik dacht misschien dat ik de twee temperatuur sensors moet verwisselen, dan wordt de COP juist veel te hoog. Dan dan ik ook meedrinken aan de cool-kids-tafel met monster COP waarden en wellicht dat mijn Quatt wat rustiger wordt ??? Maar het seizoen is voorbij dus dan kan ik nog wel een paar maanden om Quatt reparatie bidden en smeken.
@jj85
Och, meten is weten.
Ik heb 2 quatts,(DUO), en ik kan dus iets meer vergelijken, zeker de uitgaande temperatuur hp1 en temperaturen hp2 (in en out)
Blijkbaar ben ik een van de weinigen met klachten.
Mijn temp hp2 out is is 0,5 graad(27 graden out) tot 2,5 graden (40 graden out) afwijkend.
Hp1 is moeilijker te controleren, maar klopt volgens mij.
Gevolg is dat ik sinds mijn Quatt DUO installatie 40 % meer energie heb gebruikt!
Geloof ik dus niet, verkeerde metingen, berekeningen.
En je weet; 1 graad positieve afwijking is meteen 930 watt opbrengst positief. Negatief voor het berekende energieverbruik, smullen voor de COP!!
Na een lang lopende klacht, en een verzoek tot tevredenheid (negatief beantwoord), nu de monteur binnenkort op de stoep.
Met weer een sensor (al 2 overbodig gehad) en op mijn suggestie (??) een besturingsprint voor mijn (hopenlijk) hp2.
Ga het meemaken, blijkbaar heb jij een rekenafwijking naar beneden.
Ben benieuwd of de analyse van mij of die van Quatt klopt en of ik het nog kan testen deze winter.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik heb dus een bericht/uitnodiging via dit forum gekregen van Marijn Flipse, dus ik was even verbaasd. Maar misschien had iedereen wel een uitnodiging gekregen en dus niet bijzonder. En in dit geval overweeg ik te gaan omdat ik 3 Chills in pre-order hebt staan. Daarnaast denken we hier thuis ook over een batterij. Ik wist tot vandaag niet dat Quatt daar mee bezig was. Het kan dus een nuttig bezoek zijn. Ik ben benieuwd wie nog meer intresse heeft om te gaan.robmaas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:26:
[...]
Het is toch een uitnodiging van Quatt zelf en niet van dit forum ?
Stuk van bnr geluisterd, maar wel echt een PR praatje van quatt. Toekomst van energie komt op 8 mei. Slimheid zit in de regelunit (CIC??) die is nog niet zo slim toch?
Inderdaad is de CIC nog niet zo slim, maar na de uitrol van de All Electric zal deze wel duidelijk slimmer worden. Deze kan dan met dynamische tarieven om gaan. Zal inspelen op je douche gebruik. Quatt is nog niet wat sommigen ervan verwachten maar ze gaan nu wel stappen maken. Dit had mijn verkoper destijds al voorspelt. Maar de uitrol van de All Electric heeft vertraging opgelopen dus alles is later dan eerder verwacht. In het algemeen denk ik dat bedrijven AI steeds beter gaan inzetten. Een probleem wat ik zie is dat de Quatt niet traploos is. Maar ik denk dat ze achter de schermen al lang met een nieuwe propaanpomp bezig zijn. Ze moeten wel.0xygen500 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:06:
Stuk van bnr geluisterd, maar wel echt een PR praatje van quatt. Toekomst van energie komt op 8 mei. Slimheid zit in de regelunit (CIC??) die is nog niet zo slim toch?
Hier speelt ook weer communicatie een rol. Slechte communicatie is killing. Dit is bij quatt zichtbaarWAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:35:
[...]
Inderdaad is de CIC nog niet zo slim, maar na de uitrol van de All Electric zal deze wel duidelijk slimmer worden. Deze kan dan met dynamische tarieven om gaan. Zal inspelen op je douche gebruik. Quatt is nog niet wat sommigen ervan verwachten maar ze gaan nu wel stappen maken. Dit had mijn verkoper destijds al voorspelt. Maar de uitrol van de All Electric heeft vertraging opgelopen dus alles is later dan eerder verwacht. In het algemeen denk ik dat bedrijven AI steeds beter gaan inzetten. Een probleem wat ik zie is dat de Quatt niet traploos is. Maar ik denk dat ze achter de schermen al lang met een nieuwe propaanpomp bezig zijn. Ze moeten wel.
Ik begrijp dat 2024 en 2025 niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn, vandaar dat ik me afvroeg of jullie gelijksoortige verschillen hebben gezien bij jullie Quatts.SBL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:37:
[...]
Je moet inderdaad wel rekening houden met de buitentemperatuur
Graaddagen (KNMImethode, Twente):
mnd 2024 2025
jan 434 423
feb 274 358
mrt 240 284
mrt24 was de warmste maart in Nederland ooit, mrt25 was wel lekker zonnig
ooh typisch. Eerder deze week was er een uitnodiging via de mail namelijkWAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:40:
[...]
Ik heb dus een bericht/uitnodiging via dit forum gekregen van Marijn Flipse, dus ik was even verbaasd. Maar misschien had iedereen wel een uitnodiging gekregen en dus niet bijzonder. En in dit geval overweeg ik te gaan omdat ik 3 Chills in pre-order hebt staan. Daarnaast denken we hier thuis ook over een batterij. Ik wist tot vandaag niet dat Quatt daar mee bezig was. Het kan dus een nuttig bezoek zijn. Ik ben benieuwd wie nog meer intresse heeft om te gaan.
Gisteren ook akkoord gegeven voor de installatie van een Quatt Duo, redelijk standaard installatie. Alleen moest er een extra groep komen. Geen probleem die kon men ook aanleggen.
Ik zat hier vandaag wat over na te denken en als een Quatt Duo maximaal 9kW verbruikt, kan dit dan wel op 1 groep? We hebben een 1 fase aansluiting van 35A
Ik zat hier vandaag wat over na te denken en als een Quatt Duo maximaal 9kW verbruikt, kan dit dan wel op 1 groep? We hebben een 1 fase aansluiting van 35A
Klopt, hier valt heel wat te verbeteren. Ook het ticketsysteem is ruk. En dat je steeds van een andere helpdeskmedewerker antwoord krijgt, vind ik ook gek makend. Gelukkig hier nog niet met te serieuze problemen te maken gehad. In het algemeen moet de klantenbeleving beter.0xygen500 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:38:
[...]
Hier speelt ook weer communicatie een rol. Slechte communicatie is killing. Dit is bij quatt zichtbaar
Maart 2024 - 186,6robmaas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:59:
[...]
Ik begrijp dat 2024 en 2025 niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn, vandaar dat ik me afvroeg of jullie gelijksoortige verschillen hebben gezien bij jullie Quatts.
Maart 2025 - 212,4
Februari 2024 - 284,3
Februari 2025 - 445,5
Maanden zijn niet moeilijk met elkaar te vergelijken, tempo zon inval, etc.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Men (Quatt) gaat geen groep voor je aanleggen in de meterkast. Dit moet je zelf (laten) doen incl. de werkschakelaar buiten naast de pomp. De werkschakelaar mag van Quatt ook binnen (bij de CiC maar dat slaat eigenlijk nergens op). Quatt kan een partner inschakelen (Coolblue) hiervoor, maar die rekenen hier 800-850 euro voor werd mij verteld.Appesteijn schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:17:
Gisteren ook akkoord gegeven voor de installatie van een Quatt Duo, redelijk standaard installatie. Alleen moest er een extra groep komen. Geen probleem die kon men ook aanleggen.
Quat Duo gebruikt geen 9kW maar kan denk ik 9kW (12 eigenlijk) aan energie voorzien. Enkele Quatt verbruikt max 1900 dacht ik hier te hebben gelezen. 2x 1900 = 3800 en dus teveel voor een 16A groep. De 2e Quatt wordt iets geknepen om binnen de 16A te blijven. Misschien daarom ook 9 ipv 12kW?
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Inderdaad bleek dat ik ook een uitnodiging in de mail had (zal iedereen krijgen) maar daar had ik nog geen aandacht aan besteed. Maar die nieuwe batterij die vandaag is aangekondigd wekt mijn interesse. In ieder geval valt mij op dat naar mijn indruk, de batterijen van Homewizard nog regelmatig kapot gaan. Ik kijk dan bijv. naar de comments onder de video's van Ketelklets. Met die (kleine) batterij kan je niet handelen. Niet dat dit meteen mijn doel is, ik moet gewoon uitvinden wat de opties zijn. In onze situatie is een "gewone" batterij interessanter dan de Heatbattery, omdat we op (korte) termijn nog met ons tweeën thuis zijn en wij zelf zuinig zijn met douchen.jj85 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:49:
[...]
ooh typisch. Eerder deze week was er een uitnodiging via de mail namelijk
De "oude" kleuren waren prima. Dit roept kou op. Ik wil er warm bij zitten.bite schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:52:
Nieuwe kleuren
[Afbeelding]
“Wat is er nieuw?
marijnflipse was het laatst aanwezig op 10-04-2025 13:41WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:40:
[...]
Ik heb dus een bericht/uitnodiging via dit forum gekregen van Marijn Flipse, dus ik was even verbaasd.
Hier tekenen aub ......
Zal maximaal 3.2 kWh met een duo zijn.Appesteijn schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:17:
Zo denk ik er ook over, komt vast wel goed.MacD007 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:46:
[...]
@Fidelity Je staat hier niet alleen ervoor; ook ik moet nog een vervanging krijgen, maar zolang dat ding er niet vanzelf af gaat vallen maakt het me niet zo veel uit, heb er geen haast mee.
... omdat de warmtepomp maximaal 9 kWh aan warmte LEVERT, en daarvoor GEBRUIKT hij maximaal 3,2 kWh.
Dat is toch een aanzienlijk minder groot verschil dan bij ons...clubeddie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:35:
[...]
Maart 2024 - 186,6
Maart 2025 - 212,4
Februari 2024 - 284,3
Februari 2025 - 445,5
Maanden zijn niet moeilijk met elkaar te vergelijken, tempo zon inval, etc.
Je moet de warm water slimmigheden niet verwarren met de hoe "dom" de CIC omgaat met warmtevraag (ChEnabled=0) vanuit een thermostaat.WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:35:
[...]
Inderdaad is de CIC nog niet zo slim, maar na de uitrol van de All Electric zal deze wel duidelijk slimmer worden. Deze kan dan met dynamische tarieven om gaan. Zal inspelen op je douche gebruik.
De AI zit niet in de propaanpomp, maar in de CIC..Quatt is nog niet wat sommigen ervan verwachten maar ze gaan nu wel stappen maken. Dit had mijn verkoper destijds al voorspelt. Maar de uitrol van de All Electric heeft vertraging opgelopen dus alles is later dan eerder verwacht. In het algemeen denk ik dat bedrijven AI steeds beter gaan inzetten. Een probleem wat ik zie is dat de Quatt niet traploos is. Maar ik denk dat ze achter de schermen al lang met een nieuwe propaanpomp bezig zijn. Ze moeten wel.
Quatt heeft zich letterlijk en figuurlijk in een hoek geschilderd door bijna elke mogelijke thermostaat te willen ondersteunen. Hierdoor is elke mogelijke slimmigheid in de CIC volledig afhankelijk geworden van het "je mag wel/niet stoken" signaal vanuit de thermostaat.
Menig andere WPs hebben een weersafhankelijke regeling die primair de warmtevraag bedient, de thermostaat dient dan als feedback zodat het niet te warm/koud wordt.
Zie ook: nairolf in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
?AlfredPteD schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:09:
[...]
... omdat de warmtepomp maximaal 9 kWh aan warmte LEVERT, en daarvoor GEBRUIKT hij maximaal 3,2 kWh.
Heb al een tweetal weken geen app. De oplossing zou zijn probeer een ander mobiel nummerWAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:20:
[...]
Klopt, hier valt heel wat te verbeteren. Ook het ticketsysteem is ruk. En dat je steeds van een andere helpdeskmedewerker antwoord krijgt, vind ik ook gek makend. Gelukkig hier nog niet met te serieuze problemen te maken gehad. In het algemeen moet de klantenbeleving beter.
Waar haal je deze info vandaan ?[b]
marijnflipse was het laatst aanwezig op 10-04-2025 13:41
Mijn post is slechts een aanvulling van jouw post in relatie tot de vraag.
Zo werkt een warmtepomp:
[GELEVERDE warmte-energie] = cop x [GEBRUIKTE electrische-energie.]
En cop is als het echt koud is 2.5 a 3. Dus inderdaad kan het dan gewoon op 1 groep.
Daarom is hij ook 40x duurder dan een straalkachelje.
Bij een straalkacheltje is [GELEVERDE warmte-energie] = [GEBRUIKTE electrische-energie.]
Die van mij levert veeeel meer dan 9 kWh warmte. En verbruikt ook heel wat meer dan 3,2 kWh elektriciteit 
Tot nu toe dat hè
Tot nu toe dat hè
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Even een vraag? Hoe kom je aan max 3,2 kWh ?AlfredPteD schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:09:
[...]
Maximaal kan een Quatt Duo 16A trekken, dat is 230*16=3,68 kWh , nominaal is dit 12A dus 230*12=2.760 kWh.
Zie specs Quatt Duo.
Ja, dat kan prima, de Quatt Duo is op 16A begrenst, juist zodat deze op een groep van 16A past.Appesteijn schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:17:
Advies als je nog een groep moet bijplaatsten gebruik dan een alamat ipv IA, zit je bedrijfszeker.
De CIC en thermostaat kun je het beste bij de groep waar ook je cv op zit aansluiten, deze verbruiken niet veel.
Vergeet je werkschakelaar voor buiten bij de Quatt’s niet en een vuilfilter is veelal ook een zeer verstandige keuze, bied Quatt overigens ook als optie aan.
Zie specs de post hierboven.
[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 11-04-2025 08:47 ]
Dat is mooi, als je gaat wil je dan de volgende dag hier een kort verslag doen van de happening, ik denk dat er meer tweakers hier geïnteresseerd zijn.WAF1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:40:
[...]
Ik heb dus een bericht/uitnodiging via dit forum gekregen van Marijn Flipse, dus ik was even verbaasd. Maar misschien had iedereen wel een uitnodiging gekregen en dus niet bijzonder. En in dit geval overweeg ik te gaan omdat ik 3 Chills in pre-order hebt staan. Daarnaast denken we hier thuis ook over een batterij. Ik wist tot vandaag niet dat Quatt daar mee bezig was. Het kan dus een nuttig bezoek zijn. Ik ben benieuwd wie nog meer intresse heeft om te gaan.
Overigens heb ik zelf ook een dergelijke uitnodiging gehad.
Op dit moment is er nog helemaal niets over de thuis batterij bekend, gezien het plaatje zou het ook best een iets groter ding kunnen zijn ( pure speculatie) ik verwacht dus geen PIB type.
Fijn dat jij een monteur krijgt. Hopelijk gaat het je helpen.harv schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:37:
[...]
@rombow
@jj85
Och, meten is weten.
Ik heb 2 quatts,(DUO), en ik kan dus iets meer vergelijken, zeker de uitgaande temperatuur hp1 en temperaturen hp2 (in en out)
Blijkbaar ben ik een van de weinigen met klachten.
Mijn temp hp2 out is is 0,5 graad(27 graden out) tot 2,5 graden (40 graden out) afwijkend.
Hp1 is moeilijker te controleren, maar klopt volgens mij.
Gevolg is dat ik sinds mijn Quatt DUO installatie 40 % meer energie heb gebruikt!
Geloof ik dus niet, verkeerde metingen, berekeningen.
En je weet; 1 graad positieve afwijking is meteen 930 watt opbrengst positief. Negatief voor het berekende energieverbruik, smullen voor de COP!!
Na een lang lopende klacht, en een verzoek tot tevredenheid (negatief beantwoord), nu de monteur binnenkort op de stoep.
Met weer een sensor (al 2 overbodig gehad) en op mijn suggestie (??) een besturingsprint voor mijn (hopenlijk) hp2.
Ga het meemaken, blijkbaar heb jij een rekenafwijking naar beneden.
Ben benieuwd of de analyse van mij of die van Quatt klopt en of ik het nog kan testen deze winter.
Temperatuur sensoren zijn natuurlijk nooit perfect. De ene zal in hetzelfde water altijd een
hogere temperatuur dan de andere rapporteren. Bij de ene Quatt is het verschil groter dan de andere.
Sommige Quatts (en hun eigenaren) zullen dus over-optimistisch en trots in het leven staan,
hoge COP rapporteren en vol zelfvertrouwen zijn, die apparaten zullen lang wachten met de
methaan-hulp inroepen, weinig defrosten. (Zonder zich ooit af te vragen of dit terecht is)
Andere zullen met laag zelfvertouwen meteen methaan erbij halen terwijl ze zelf gaan defrosten.
Ik heb altijd meer sympathie voor het depressieve type persoon (ipv het D.Trump type) dus wat dat
betreft heb ik het wel getroffen met mijn Quatt. ;-)
(Grappig hoe kleine afwijkingen in perceptie, persoonlijkheid kunnen beinvloeden.)
Iets met verkeerde grootheidJanHenk schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:59:
Die van mij levert veeeel meer dan 9 kWh warmte. En verbruikt ook heel wat meer dan 3,2 kWh elektriciteit
Tot nu toe dat hè
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Oh, die getallen stonden in de post waar ik op reageerde. Ik wilde met mijn verduidelijking niet teveel afwijken van de vraag want dat zou de verduidelijking onduidelijk maken, dus ik heb de gebruikte getallen maar overgenomen. En dat is kennelijk helaas ook onduidelijkMacD007 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:34:
[...]
Even een vraag? Hoe kom je aan max 3,2 kWh ?
Maximaal kan een Quatt Duo 16A trekken, dat is 230*16=3,68 kWh , nominaal is dit 12A dus 230*12=2.760 kWh.
Zie specs Quatt Duo.
[Afbeelding]
Duidelijk, en nee, de aanname van die bewuste tweaker was helaas een beetje onjuist, een kijkje in de specs had dat direct opgelost, nu is het ook niet zo dat een Quatt Duo altijd die 16A zal gebruiken, maar op zijn max kan dit wel het geval zijn. vergeet hierbij niet dat de output vermogen (warmte) zeer sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur.AlfredPteD schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:52:
[...]
Oh, die getallen stonden in de post waar ik op reageerde. Ik wilde met mijn verduidelijking niet teveel afwijken van de vraag want dat zou de verduidelijking onduidelijk maken, dus ik heb de gebruikte getallen maar overgenomen. En dat is kennelijk helaas ook onduidelijk
Ik heb mijn twijfels of een gemiddelde consument als prioriteit op een andere (WAR) regeling) zit te wachten. Ook bij andere pompen zie ik dat men vaak op stooklijn draait.Ooit heb ik op het forum gelezen dat Quatt wel degenlijk bezig was met een thermostaat te ontwikkelen. Maar als dat zo is (ik kon het niet meer terug vinden) zal die ontwikkeling naar mijn indruk pas uitgerold worden als er een nieuwe propaanpomp is. De aangekondige ontwikkelingen hebben gewoon prioriteit met het oog op het vervallen van de salderingsregeling. Ik heb zelf niet de indruk dat ik in de war ben of het niet snap.Toby-Wan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:20:
[...]
Je moet de warm water slimmigheden niet verwarren met de hoe "dom" de CIC omgaat met warmtevraag (ChEnabled=0) vanuit een thermostaat.
[...]
De AI zit niet in de propaanpomp, maar in de CIC..
Quatt heeft zich letterlijk en figuurlijk in een hoek geschilderd door bijna elke mogelijke thermostaat te willen ondersteunen. Hierdoor is elke mogelijke slimmigheid in de CIC volledig afhankelijk geworden van het "je mag wel/niet stoken" signaal vanuit de thermostaat.
Menig andere WPs hebben een weersafhankelijke regeling die primair de warmtevraag bedient, de thermostaat dient dan als feedback zodat het niet te warm/koud wordt.
Zie ook: nairolf in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het gaat om de combinatie stooklijn en WAR.WAF1 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:17:
[...]
Ik heb mijn twijfels of een gemiddelde consument als prioriteit op een andere (WAR) regeling) zit te wachten. Ook bij andere pompen zie ik dat men vaak op stooklijn draait.
Bij warmtepompen met een turnkey interfacing tussen de “thermostaat” en de warmtepomp is er compensatie op de stooklijn tov de WAR.
Dat is eenvoudigweg een beproefde methode waarbij de regeling ook anticipeert op de dynamiek van de temperaturen binnen en buiten.
Ik zie vooral bij Quatt, WeHeat, Adlar en andere merken zonder eigen thermostaat dat de wp suboptimaal reageert op wijzigingen die van de thermostaat komen.
En je ziet ook dat als een thermostaat een FW update gepusht krijgt het gedrag soms ook weer wijzigt. Kan goed uitpakken, kan ook averechts werken.
Bij de gebruikers zonder issues zal het absoluut geen prioriteit hebben inderdaad. Bij gebruikers die al met diverse thermostaten hebben geëxperimenteerd wellicht wel.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 11-04-2025 13:13 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.