robmaas schreef op zondag 6 april 2025 @ 01:23:
[...]
Laten we het er maar even bij houden dat je natuurlijk het volste recht hebt om alles precies naar de letter van de wet aante bevelen en uit te voeren , maar dat aan de andere kant er toch best wel ruimte is om wat minder exact met zulke regeltjes om te gaan. De soep wiordt immers niet zo heet gegeten als die opgediend wordt.
die keuze zul je toch echtzelf moeten maken, vooral omdat de concequenties (en het gaat hier niet bepaald om de kosten van een biertje), voor veel mensen is dit toch een aanzienlijke kostenpost, die er voor moet zorgen dat je op den duur daar geld mee aan het besparen bent.
En omdat er dan door iemand in je straat of achter je gaat klagen en dat tot dure aanpassingen gaat leiden of zelf je verplicht bent dat ding te verwijderen (heb ik ook al meegemaakt) zit je echt niet op te wachten.
De echte praktijk geeft het ook al aan dat dit echt wel een probleem is, deze wet is er niets voor niet gekomen, ontstond vanuit de vele klachten van mn de airco's.
En ja, bepaalde gemeentes zijn daar dus vrij strikt in, en dus krijg je wel die zeer hete soep opgediend waar je dus aan verbrand, alleen kaar kom je eigenlijk pas te laat achter.
ik waarschuw liever en dan mag iedereen zelf zijn eigen keuze maken.
bedenk ook dat je anderen niet overlast moet geven omdat jij zo nodig goedkooper wilt gaan verwarmen, een beetje rekening houden met je buren is denk ik helemaal niet zo verkeerd.
en je huidige buren kunnen daar mogelijk best mee leven, maar als die verhuizen moet je maar afwachten of je nieuwe buren daar net zo over denken.
Hou me ten goede , natuurlijk mag je mensen wijzen op de wettelijke regels maar overdrijf het niet met die geluidsregels, je kunt bijvoorbeeld altijd nog een geluidskast, geluidswerenddoek (noise control barrier) of een stevige (steen , 4mm glas, steenschot) schutting als geluidsbariere inzetten.
dat kan, maar dat is vaak niet gewenst of toepasbaar en soms heb je daarvoor weer een extra vergunning voor nodig. mn door een geluidskast loop je de kans dat de warmtepomp plots vergunningsplichtig gaat worden. WAF zijn veelal ook niet zo blij met een dergelijke kast, en goedkoop zijn de goede ook niet bepaald.
Zonder zo nu en dan een stapje over een grens te zetten kom je nergens.
[
Voor 10% gewijzigd door
MacD007 op 06-04-2025 12:20
]