Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:54
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:52:
[...]
sorry, het inbinden van de foto is niet gelukt, we kunnen deze helaas niet zien.
Weet ik ben ik nog mee bezig, lukt niet met [img]...[/img] tags. Zal wel iets stoms van mij
zijn.
In verleden vaker afbeeldingen toegevoegd maar krijg het nu met geen mogelijkheid voor elkaar. Hoe moeilijk kan het zijn, kies knop link toevoegen, plak de link naar de afbeelding uit fotoalbum hier op Tweakers, vinkje plaats als afbeelding kiest die zelf. Maar na verstuur staat er weer een URL in de tekst en geen afbeelding 8)7
Edit: Eindelijk gelukt afbeelding binnen [/list] zetten vind die niet leuk..

[ Voor 41% gewijzigd door Herbiek616 op 05-04-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Herbiek616 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:44:
[...]

Ja Quatt rekent daar dus ook € 480 per bezoek voor.
De warmte pompen zouden prima op de begane grond kunnen staan, maar:
  • Dan staan ze binnen 2 meter van de erfgrens met de buren
  • Ik heb aan die zijde van het huis allemaal dakgoten die in de overstek (minstens 40 cm) van het huis gebouwd zijn, ik wil daar echt geen leidingwerk omheen zien. En dan nog zit ik maar aan de bovenzijde van de de eerste etage en moet de rest van de leidingen ergens over of onder het pannendak naar de tweede etage waar de CV staat weg werken. De warmtepompen zouden ook op het platte dak van de erker van de woonkamer kunnen, maar volgens mij maakt het qua prijs niks uit: plat dak op eerste etage of plat dak van tweede etage? En dan nog moet ik van de woonkamer erker over een 60 graden dak naar de zolder etage. Overigens hebben beide erkers ook diezelfde overstekken.
[Afbeelding]

Zie foto: pijpen boven op schuine dak zijn van de centrale afvoer en de CV. Plek op de grond naast de beide ramen kan op zich wel, maar hoe die leiding dan naar boven gehaald moet worden zou ik niet weten. Platte dak van de erker woonkamer (muur vlak bij waar ik foto genomen heb) is dan weer 1 etage hoger, maar min of meer zelfde uitdaging met leiding traject.
een beetje afhankelijk of je daar ook de Quatt kunt neerzetten, zou je net onder de uitstekende dakrand naar binnen kunnen gaan en van daaruit naar boven.
nu een beetje lastig of dit ook daadwerkelijk zou kunnen, daarvoor missen we gewoon info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtrodVLeX0Nfi8nh-CwrFQ4T0jY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pjwXX7tYY1R3ftrSRHneiNMp.gif?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:09:
[...]
een beetje afhankelijk of je daar ook de Quatt kunt neerzetten, zou je net onder de uitstekende dakrand naar binnen kunnen gaan en van daaruit naar boven.
nu een beetje lastig of dit ook daadwerkelijk zou kunnen, daarvoor missen we gewoon info.
Hoop dat volgende afbeeldingen meer inzicht geven (en suggesties):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/y17Mb6mOi3QMBfGlIcnQKq88.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WaVgtSfkvKNOVb4w3NSd581v.jpg

Rode A geeft locatie van CV ketel aan.
Rode B geeft beoogde locatie warmte pompen aan
Rode C is de plek waar ik de eerste foto van de buitenzijde gemaakt heb.

Die buitenmuur zit op 2,9 meter van de erfgrens met een meter breed tuinpad langs het huis. Op die plek zit het pad tegen het huis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:23
Gewoon recht onder B plaatsen. Met een Duo en zo'n modern huis kan je de silencer vrijwel altijd aanzetten. ( Zelfs een enkele Quatt zou moeten lukken met 800M3 aan gasverbruik)

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoever de buren van de erfgrens af wonen en hoe hun ramen zitten, maar in vergelijk met plaatsing op jouw dakkapel scheelt het maar 100cm (?) van de erfgrens zo te zien.

En de rekentool van de overheid werkt volgens mij nog steeds niet voor plaatsingen aan de zijkant.

Is er inmiddels al een case bekend waarbij een warmtepomp die geen overlast geeft verplaatst moest worden puur en alleen omdat ie te dicht aan de efrgrens stond ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:13:
Gewoon recht onder B plaatsen. Met een Duo en zo'n modern huis kan je de silencer vrijwel altijd aanzetten. ( Zelfs een enkele Quatt zou moeten lukken met 800M3 aan gasverbruik)
helaas werkt het zo niet, overdag zal hoe dan ook gebruik worden gemaakt van de max geluidsvermogen, in dit geval dus 58 dB, en als dan de afstand tot de erfgrens te klein is ga je dus de 45 dB limiet niet halen (ongeacht hoe je de warmtepomp gebruikt)
Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoever de buren van de erfgrens af wonen en hoe hun ramen zitten, maar in vergelijk met plaatsing op jouw dakkapel scheelt het maar 100cm (?) van de erfgrens zo te zien.

En de rekentool van de overheid werkt volgens mij nog steeds niet voor plaatsingen aan de zijkant.
tuurlijk wel, je moet alleen daarvoor de x-as en y-as draaien, staat ook zo in de handleiding vermeld.
Is er inmiddels al een case bekend waarbij een warmtepomp die geen overlast geeft verplaatst moest worden puur en alleen omdat ie te dicht aan de efrgrens stond ?
Ja, helaas heb ik er al zijdelinks er mee te maken gehad, ik heb er zelfs een eigen topic over (geluidseisen warmtepompen). Nu is het er wel zo dat een gemeente pas na een klacht gaat optreden. maar laten we eerlijk zijn die 45/40 en voor warmtepompen en airco's zonder gemeten silent modus is de grens nu zelfs ook overdag 40dB, is niet bepaald een straaljager dus.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:23
[...]

Ja, helaas heb ik er al zijdelinks er mee te maken gehad, ik heb er zelfs een eigen topic over (geluidseisen warmtepompen). Nu is het er wel zo dat een gemeente pas na een klacht gaat optreden. maar laten we eerlijk zijn die 45/40 en voor warmtepompen en airco's zonder gemeten silent modus is de grens nu zelfs ook overdag 40dB, is niet bepaald een straaljager dus.
Laten we het er maar even bij houden dat je natuurlijk het volste recht hebt om alles precies naar de letter van de wet aante bevelen en uit te voeren , maar dat aan de andere kant er toch best wel ruimte is om wat minder exact met zulke regeltjes om te gaan. De soep wiordt immers niet zo heet gegeten als die opgediend wordt.

Hou me ten goede , natuurlijk mag je mensen wijzen op de wettelijke regels maar overdrijf het niet met die geluidsregels, je kunt bijvoorbeeld altijd nog een geluidskast, geluidswerenddoek (noise control barrier) of een stevige (steen , 4mm glas, steenschot) schutting als geluidsbariere inzetten.

Zonder zo nu en dan een stapje over een grens te zetten kom je nergens.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:57:
[...]
nee, ik heb deze aan de onderste draagarmen die steunen op de muur (dus tussen muur en steun) geplaatst. [Afbeelding]

[...]
,
nee, ik zelf heb geen heatcord gebruikt, maar een simpele electrapijp waar vanuit de bodemplaat het water direct wordt afgevoerd, deze is echter redelijk beschut en niet op een dak.
[Afbeelding],
de meest linkse pijp is de afvoer. (zie de pijp met de pijlen)
Naast de deur zit ook de werkschakelaar, de Quatt zelf zit net boven de deur van de kelder.
[Afbeelding]
Dank! heel verhelderend om het even te kunnen zien.

Hoe ziet die bodemplaat eruit? zit daar een soort opvangbak ingebouwd of hang je die er zelf aan?

En is dat een steens gevel of 2x halfsteens met spouw? Hoor je nog trillingen door de gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Purk80 schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:38:
[...]

Dank! heel verhelderend om het even te kunnen zien.

Hoe ziet die bodemplaat eruit? zit daar een soort opvangbak ingebouwd of hang je die er zelf aan?

En is dat een steens gevel of 2x halfsteens met spouw? Hoor je nog trillingen door de gevel?
die bodemplaat is gewoon deonderkant van de Quatt en die zit er standaard onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFkdis5BdDZ6MVF0SFtNYpdUMm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9M9CoGGzil16CLmDdxKlieK.jpg?f=fotoalbum_large
van onderen gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdAhbIjfRQ_qUZnNW1jsmO8ecVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDQ5IFHGbJRryFIjyt4zVZlQ.jpg?f=fotoalbum_large
en hier vanuit de binnenkant, je ziet daar ook de verwarming van de bodemplaat lopen.

dat is gewoon een spouwmuur (halfssteens), aan de andere kant zijn de keukenkastjes geplaatst, nog geen enkele keer last gehad van trillend glas ed, je hoort helemaal niets van de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op zondag 6 april 2025 @ 01:23:
[...]

Laten we het er maar even bij houden dat je natuurlijk het volste recht hebt om alles precies naar de letter van de wet aante bevelen en uit te voeren , maar dat aan de andere kant er toch best wel ruimte is om wat minder exact met zulke regeltjes om te gaan. De soep wiordt immers niet zo heet gegeten als die opgediend wordt.
die keuze zul je toch echtzelf moeten maken, vooral omdat de concequenties (en het gaat hier niet bepaald om de kosten van een biertje), voor veel mensen is dit toch een aanzienlijke kostenpost, die er voor moet zorgen dat je op den duur daar geld mee aan het besparen bent.
En omdat er dan door iemand in je straat of achter je gaat klagen en dat tot dure aanpassingen gaat leiden of zelf je verplicht bent dat ding te verwijderen (heb ik ook al meegemaakt) zit je echt niet op te wachten.
De echte praktijk geeft het ook al aan dat dit echt wel een probleem is, deze wet is er niets voor niet gekomen, ontstond vanuit de vele klachten van mn de airco's.
En ja, bepaalde gemeentes zijn daar dus vrij strikt in, en dus krijg je wel die zeer hete soep opgediend waar je dus aan verbrand, alleen kaar kom je eigenlijk pas te laat achter.
ik waarschuw liever en dan mag iedereen zelf zijn eigen keuze maken.

bedenk ook dat je anderen niet overlast moet geven omdat jij zo nodig goedkooper wilt gaan verwarmen, een beetje rekening houden met je buren is denk ik helemaal niet zo verkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQebKDOVIvtcG_OxYIZw8lc3PRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRvaCVD0PTLh3FXAXN5NcJHH.png?f=fotoalbum_large

en je huidige buren kunnen daar mogelijk best mee leven, maar als die verhuizen moet je maar afwachten of je nieuwe buren daar net zo over denken.
Hou me ten goede , natuurlijk mag je mensen wijzen op de wettelijke regels maar overdrijf het niet met die geluidsregels, je kunt bijvoorbeeld altijd nog een geluidskast, geluidswerenddoek (noise control barrier) of een stevige (steen , 4mm glas, steenschot) schutting als geluidsbariere inzetten.
dat kan, maar dat is vaak niet gewenst of toepasbaar en soms heb je daarvoor weer een extra vergunning voor nodig. mn door een geluidskast loop je de kans dat de warmtepomp plots vergunningsplichtig gaat worden. WAF zijn veelal ook niet zo blij met een dergelijke kast, en goedkoop zijn de goede ook niet bepaald.
Zonder zo nu en dan een stapje over een grens te zetten kom je nergens.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 06-04-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Toch jammer dat de quatt niet 3 stappen om naar full electric te gaan. Ik zou graag als tussenstap nog een WPB installeren en als de cv ketel op is dan pas naar full electric gaan. De CV ketel hangt er pas 3 jaar in dus nu al overstappen is niet duurzaam en redelijk wat kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:34
0xygen500 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:57:
Toch jammer dat de quatt niet 3 stappen om naar full electric te gaan. Ik zou graag als tussenstap nog een WPB installeren en als de cv ketel op is dan pas naar full electric gaan. De CV ketel hangt er pas 3 jaar in dus nu al overstappen is niet duurzaam en redelijk wat kapitaalvernietiging.
ik denk er hetzelfde over. De Quatts hebben het in mijn huis al moeilijk genoeg om voldoende warmte te leveren maar dat is niet zo'n probleem want kan bijverwarmen met Airco's. Heb dus ook geen belang bij de quatt chill.

Daarom zou ik graag een WPB gebruiken. Ik kan me verder niet herinneren dat er deze winter gas gebruikt is om de minimum opstart temperatuur van het cv-water te bereiken.
Is er niet een eenvoudige manier om de Quatt full electric te maken zonder hun ingewikkelde oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:37
maxtrash schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:02:
[...]
Daarom zou ik graag een WPB gebruiken. Ik kan me verder niet herinneren dat er deze winter gas gebruikt is om de minimum opstart temperatuur van het cv-water te bereiken.
Is er niet een eenvoudige manier om de Quatt full electric te maken zonder hun ingewikkelde oplossing?
Dit:
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
En dan WPB voor je warm water

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 06-04-2025 12:32 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Mooie post. Veel is wel technische abracadabra voor mij, maar fijn om te lezen dat zo iets ook mogelijk is. Zal eens kijken naar een WPB wat daar de kosten voor zijn en contact opnemen met een lokale installateur om te kijken wat zij kunnen betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:49:
[...]

Mooie post. Veel is wel technische abracadabra voor mij, maar fijn om te lezen dat zo iets ook mogelijk is. Zal eens kijken naar een WPB wat daar de kosten voor zijn en contact opnemen met een lokale installateur om te kijken wat zij kunnen betekenen.
Voor een goede installateur zou het geen abracadabra moeten zijn :P maar van een CIC hebben ze waarschijnlijk geen kaas gegeten, dus het stukje over de aansturing is wel van belang

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:19:
[...]

Voor een goede installateur zou het geen abracadabra moeten zijn :P maar van een CIC hebben ze waarschijnlijk geen kaas gegeten, dus het stukje over de aansturing is wel van belang
Achja en anders eerst een wpb en daarna direct naar all Electric met een ander merk als de cv en wpb en quatt gedateerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:50:
[...]

Achja en anders eerst een wpb en daarna direct naar all Electric met een ander merk als de cv en wpb en quatt gedateerd zijn.
of voor komende winter kabel tussen CIC en ketel weghalen, zoals hier ook eerder gedaan.

Ondertussen WPB voor warm water.

als de Quatt dan de winter door kan komen kan je gas CV weghalen en start je besparing op vastrecht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
in de volgende versie TS (deel 3) waar we nu mee bezig mee zijn zullen we daar wat meer aandacht aan gaan schenken.
juist doordat de 18gr. startup voorwaarde nu is weggevallen is maakt het in feite nog een stuk eenvoudiger.
Wat @Toby-Wan ook in zijn posts aangeeft heb je om volledig FE te gaan (zeker als je nog een goede backup hebt (airco, houkachel) om indien de Quatt nog net te kort schiet deze te ondersteunen.
wat je eigenlijk allen nogdig hebt is een heel eenvoudige doorstroomheater in het CV systeem en een water/water warmtepompboiler (zonder luchtkanaal) cq een lucht/water warmtepompboiler (met luchtkanaal) voor je SWW voorziening.
ben je een beetje handig kun je e.e.a. zelf installeren en ja, je mist dan wel wat besturing, maar een tweaker zal daar wel raad mee weten. (bv HA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:50:
[...]

wie weet wat er over 12-15 jaar alles op de markt is, er zijn zeker op warmtepomp gebied een aantal spannende nieuwe ontwikkelingen bezig zoals BlueHeart en of waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
robmaas schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:13:
Het hele idee van een investering in een WP is dat de airco dan eigenlijk niet meer hoeft te draaien omdat we het geluid van de binnenunit niet meer willen horen en dat het veel comfortabeler is omdat de vloer warm ipv warme lucht de ruimte in blazen. Duo of enkel is niet de vraag, het gaat mij om de plek van het leidingwerk, dat blijft voor beide opties dezelfde uitdaging

Als jij de WP recht onder B zou plaatsen heb je het dan over de begane grond? Ik heb een foto gemaakt van die plek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WzfHieZSDq0fY46Zy7mGtP2X.jpg
Waar wil jij de leidingen van die locatie dan naar boven werken richting zolder?

De buitenmuur links van het raam staat dus 2,9m van de erfgrens van de buren, de buitenmuur (rechts naast het zelfde raam) staat 3,9 meter van de erfgrens. Dat stuk muur is 2,5 meter lang. Als ik beide WP's naast elkaar zet op 10 cm van het pad staat de voorzijde dus 3 meter van de erfgrens. Mag dat qua geluid regelgeving? De buren hun huis is ter hoogte van die plek een garage met een zijdeur. Tussen hun huis en erfscheiding loopt een pad van 1 meter breed.

Wat mij niet duidelijk is en wel belangrijk voor deze opstelling: Moet de aansluitingen van de WP op dezelfde plek uitkomen als waar de CV zijn warm water de buizen van de CV installatie in pompt?

Want als dat niet zo hoeft te zijn dan is er wellicht een mogelijkheid om de leidingen van de WP vanaf die plek meteen de kruipruimte in te leiden en via een (max 6 a 7 meter) leiding in de trapkast naar boven te leiden waar de onderste vloerverwarming zit. Op die plek komen dezelfde dikke 25mm Uponor leidingen ook uit.
2 gaten boren op die plek met vloerverwarming is wel een uitdaging.

Ik hoor graag of dat ook kan of dat beide warmtebronnen (CV en WP) hun warmte op dezelfde plek het leidingwerk in moeten pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:13
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:07:
wat je eigenlijk allen nogdig hebt is een heel eenvoudige doorstroomheater in het CV systeem
Waarom zou je die doorstroomheater nog nodig hebben? Die was 'verplicht' omdat Quatt de minimumtemp van 18 graden had. Nu dat er af is heb je geen doorstroomheater meer nodig. (mits je nog een backupverwarming hebt, maar die kan uiteraard ook bestaan uit 1 of 2 straalkacheltjes).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:42:
[...]

Waarom zou je die doorstroomheater nog nodig hebben? Die was 'verplicht' omdat Quatt de minimumtemp van 18 graden had. Nu dat er af is heb je geen doorstroomheater meer nodig. (mits je nog een backupverwarming hebt, maar die kan uiteraard ook bestaan uit 1 of 2 straalkacheltjes).
goede vraag, wat ik begrepen heb is de grens nu niet meer zo hard, echter of de Quatt nu ook bij bv 10-12 graden vanzelf kan opstarten weet ik het eigenlijk niet, helaas heeft Quatt daar ook gen duidelijk antwoord op.

Wat ik zelf weet dat de Quatt nu wel bij rond de 15-16 graden zonder hulp kan opstarten, maar lager geen idee. ik kijk of daar achter kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Herbiek616 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:41:
[...]

Het hele idee van een investering in een WP is dat de airco dan eigenlijk niet meer hoeft te draaien omdat we het geluid van de binnenunit niet meer willen horen en dat het veel comfortabeler is omdat de vloer warm ipv warme lucht de ruimte in blazen. Duo of enkel is niet de vraag, het gaat mij om de plek van het leidingwerk, dat blijft voor beide opties dezelfde uitdaging

Als jij de WP recht onder B zou plaatsen heb je het dan over de begane grond? Ik heb een foto gemaakt van die plek
[Afbeelding]
Waar wil jij de leidingen van die locatie dan naar boven werken richting zolder?

De buitenmuur links van het raam staat dus 2,9m van de erfgrens van de buren, de buitenmuur (rechts naast het zelfde raam) staat 3,9 meter van de erfgrens. Dat stuk muur is 2,5 meter lang. Als ik beide WP's naast elkaar zet op 10 cm van het pad staat de voorzijde dus 3 meter van de erfgrens. Mag dat qua geluid regelgeving? De buren hun huis is ter hoogte van die plek een garage met een zijdeur. Tussen hun huis en erfscheiding loopt een pad van 1 meter breed.
meest handig is om een eenvoudig plattegrond (op basis van het kadasterplan) te maken met de belangrijste afstanden tot de erfgrensen er op. dus zij en achterkant.
op basis van die gegevens kun je dat dan goed berekenen.
Wat mij niet duidelijk is en wel belangrijk voor deze opstelling: Moet de aansluitingen van de WP op dezelfde plek uitkomen als waar de CV zijn warm water de buizen van de CV installatie in pompt?
wat Quatt betreft wel, die willen eigenlijk alleen bij de CV gaan koppelen, ook omdat daar een bypass komt.
Want als dat niet zo hoeft te zijn dan is er wellicht een mogelijkheid om de leidingen van de WP vanaf die plek meteen de kruipruimte in te leiden en via een (max 6 a 7 meter) leiding in de trapkast naar boven te leiden waar de onderste vloerverwarming zit. Op die plek komen dezelfde dikke 25mm Uponor leidingen ook uit.

Ik hoor graag of dat ook kan of dat beide warmtebronnen (CV en WP) hun warmte op dezelfde plek het leidingwerk in moeten pompen?
volgens mij dus wel.
kijk maar eens hoe dat bij mij gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWZadNn5v_5wa1-q2SUdiPwq41I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tjIKL493GNuuxxErtfEwWlNM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Toby-Wan schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:55:
[...]

of voor komende winter kabel tussen CIC en ketel weghalen, zoals hier ook eerder gedaan.

als de Quatt dan de winter door kan komen kan je gas CV weghalen en start je besparing op vastrecht etc.
Ik dacht dat kabel tussen cic en ketel loshalen een storing geeft waar ze bij quatt een melding van krijgen (mijn cv stond een tijd vsn stroom af en kreeg met een paar dagen melding) dus gewoon aangesloten laten en cv bedrijf uitzetten in ketel settings dan krijg je geen melding :)F

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:04:
[...]

goede vraag, wat ik begrepen heb is de grens nu niet meer zo hard, echter of de Quatt nu ook bij bv 10-12 graden vanzelf kan opstarten weet ik het eigenlijk niet, helaas heeft Quatt daar ook gen duidelijk antwoord op.

Wat ik zelf weet dat de Quatt nu wel bij rond de 15-16 graden zonder hulp kan opstarten, maar lager geen idee. ik kijk of daar achter kan komen.
Ik heb opstart van 14 graden watertemperatuur hier gehad

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:04:
[...]

Goed punt, hangt dus vooral van de minimumtemperatuur af. Als deze bijv 12 graden is durf ik het wel aan met een airco om de doorstroomverwarmer te laten zitten.

Stel dat je bij normaal gebruik bijv nooit onder de 16 graden gaat, maar er gaat iets mis (je bent een paar dagen weg geweest en je verwarmingssysteem heeft uit gestaan. Airco aan op maximaal vermogen, misschien nog wat straalkachteltjes / andere hittebronnen en je gaat die 12 graden wel halen.

Maar het hangt dus sterk af van de huidige waarde die door Quatt is gekozen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
[...]

Een en ander ligt denk ik genuanceerder en hangt ook van je persoonlijke situatie af. In mijn huidige situatie, ik kijk alleen naar afgelopen winter, kan een met een enkele wp 98% van mijn verwarming doen terwijl ik de kamer op 21,5 graden verwarm. Ik heb alleen radiatoren. Maar stel dat het enkele dagen -10 graden is, wat inderdaad niet veel voorkomt, heb ik dat extra vermogen wel nodig. (Een tweede Quatt ging dat probleem volgens de berekening niet oplossen, de afgifte is denk ik dan niet voldoende) En dat extra vermogen is onder die extreme koude omstandigheden dan ook nodig om de vorstbeveiliging niet in te schakelen waardoor anders het systeem leeg loopt. Een betere back up, dan de genoemde twee straal kacheltjes, lijkt mij in mijn situatie dus wel verstandig als ik met een enkele Quatt FE zou gaan. En ik denk dat er wel meer gebruikers van Quatt in een vergelijkbare situatie zoals ik zitten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Toby-Wan schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:55:
[...]

Ik zit nu nog niet in de winter op 100% elektrisch. Heb ook een single quatt dus dat is ook wel te verwachten. CV hoeft er ook nog niet uit. Die is een jaar of 3/4. Gaat me meer dat ik gewoon op mijn tempo kan upgraden. Wpb om in de zomer wat meer te verbruiken.
Vastrecht besparing komt ook al met een wpb omdat ik dan onder de 500kuub per jaar kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

In aanvulling op @MacD007 , de exacte temperatuur is nu onbekend. Wat wel veranderd is, is dat er nu eerst enige tijd water rondgepompt wordt zodat resterende warmte in leidingen in het huis gebruikt wordt, voordat wordt bekeken of temperatuur voldoende hoog is om de compressor te starten of dat CV ketel / e-CV alsnog bij moet springen. E.e.a. valt of staat dus met die resterende warmte..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Bennobang schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:18:
[...]

Ik dacht dat kabel tussen cic en ketel loshalen een storing geeft waar ze bij quatt een melding van krijgen (mijn cv stond een tijd vsn stroom af en kreeg met een paar dagen melding) dus gewoon aangesloten laten en cv bedrijf uitzetten in ketel settings dan krijg je geen melding :)F
Bij de CIC opentherm aansluiting is dat mogelijk, maar met bij aan/uit aansluiting niet: dat is slechts een schakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:49:
[...]

En dat extra vermogen is onder die extreme koude omstandigheden dan ook nodig om de vorstbeveiliging niet in te schakelen waardoor anders het systeem leeg loopt.
Ter nuance, het extra vermogen (&pomp!!) speelt alleen een rol als de Quatt zelf kapot is.

Zolang de Quatt normaal werkt, heeft het extra vermogen geeft invloed of effect op de vorstbeveiliging, zelfs met extreme kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Herbiek616 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:41:
[...]
ja dat moet, bij Quatt is hier geen afwijking van mogelijk.
er is hier voor gekozen zodat WP & CV ketel ook samen kunnen werken.
is er wellicht een mogelijkheid om de leidingen van de WP vanaf die plek meteen de kruipruimte in te leiden en via een (max 6 a 7 meter) leiding in de trapkast naar boven te leiden waar de onderste vloerverwarming zit. Op die plek komen dezelfde dikke 25mm Uponor leidingen ook uit.
veel andere WP kunnen wel zo aangesloten, zie je met name veel bij all-electric.
bij hybrides wel minder, want dan is het of WP, of CV ketel. (voorbeeld: DeWarmte Pomp AO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Toby-Wan schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:57:
[...]

In aanvulling op @MacD007 , de exacte temperatuur is nu onbekend. Wat wel veranderd is, is dat er nu eerst enige tijd water rondgepompt wordt zodat resterende warmte in leidingen in het huis gebruikt wordt, voordat wordt bekeken of temperatuur voldoende hoog is om de compressor te starten of dat CV ketel / e-CV alsnog bij moet springen. E.e.a. valt of staat dus met die resterende warmte..
Dat was dus 14 graden watertemperatuur. Ik had bewust huis laten afkoelen. Ook hier gepost met foto’s app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
[...]

@MacD007

Bij mij zelfde gedrag. Eerst rondpompen met antifreeze protection en daarna gewoon starten.

Temperatuur kwam van onder de 10gr, ging naar 17gr door antifreeze en daarna start, zonder CV.

Zie plaatjes;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38VSEK03kBmgFCqLphjicbDa7_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLefglTvVwc3mBDlBTrlI7IV.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:21
Even een vraag, ik had de temperatuur van mijn Quatt nog niet eerder boven de 35 graden gezien en was ook voornemens om mijn mengverdeler om te bouwen naar een pomp loze verdeler zonder thermostaat omdat de vloer niet lekker op temperatuur kwam. Maar vanmorgen schoot de temperatuur toch door naar de 42 graden. Wat is nu een verstandige keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:44:
Even een vraag, ik had de temperatuur van mijn Quatt nog niet eerder boven de 35 graden gezien en was ook voornemens om mijn mengverdeler om te bouwen naar een pomp loze verdeler zonder thermostaat omdat de vloer niet lekker op temperatuur kwam. Maar vanmorgen schoot de temperatuur toch door naar de 42 graden. Wat is nu een verstandige keus?
Het Quatt systeem is niet te begrenzen qua temperatuur. Dus in theorie kan het ook richting 60grC gaan...bijvoorbeeld als de thermostaat flink omhoog gedrukt wordt.
Kans is echter klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:51
Welk probleem probeer je op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:28
[...]

Je kunt je ook afvragen of die ondergrens heel belangrijk is verder.
Doorgaans koelt je huis nooit dermate ver af dat je (bijv) je retourwater niet meer boven de 14 hebt om een voorbeeld te noemen.
Zakken beneden de 18 komt heus wel eens voor, maar 17 al minder vaak, en 16 wellicht 'nooit' in een stookseizoen waar de wp niet langer dan enkele uren / 1 dag uit is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:02:
[...]

Welk probleem probeer je op te lossen?
Door de lage aanvoertemperatuur en de menging van retour water in de verdeler komt de temperatuur in de verdeler niet boven de 26 graden waardoor het heel lang duurt voordat de vloer een beetje warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:12:
[...]

Door de lage aanvoertemperatuur en de menging van retour water in de verdeler komt de temperatuur in de verdeler niet boven de 26 graden waardoor het heel lang duurt voordat de vloer een beetje warm wordt.
Dat lijkt mij dan eerder een kwestie van inregelen.

Als je de retour flow naar de Quatt verhoogt (m.b.v. het retourventiel) of de flow van de VVW pomp kan verlagen zodat die weinig verschilt met wat er richting de Quatt gaat, dan krijg je als het goed is minder bijmenging dus een hogere temperatuur.

Een nieuwe pomp kan daarbij soms ook al schelen, vooral als de oude echt bemeten is op hard draaien ivm hoge aanvoertemperaturen.

Daarbij is vloerverwarming natuurlijk altijd wat traag, dus je stookregime aanpassen kan ook helpen. De thermostaat naar 15 graden in de nacht is in ieder geval geen handige optie. Maar ik denk dat je dat al wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:40
jj85 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:50:
[...]

Het Quatt systeem is niet te begrenzen qua temperatuur. Dus in theorie kan het ook richting 60grC gaan...bijvoorbeeld als de thermostaat flink omhoog gedrukt wordt.
Kans is echter klein.
Ik zie ook in mijn situatie dat begrenzen op CV ketel (nefit) niet werkt als harde grens, mogelijk wel als grens met een zekere marge. Wat ook goed werkt is de temperatuurbegrenzer van de TADO v3+. En als je niet vertrouwt op software kun je ook een pompschakelaar op de CV zetten die de stroom afschakelt bij te hoge Ta, bij wijze van noodstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
lieverd schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:35:
[...]

Ik zie ook in mijn situatie dat begrenzen op CV ketel (nefit) niet werkt als harde grens, mogelijk wel als grens met een zekere marge. Wat ook goed werkt is de temperatuurbegrenzer van de TADO v3+. En als je niet vertrouwt op software kun je ook een pompschakelaar op de CV zetten die de stroom afschakelt bij te hoge Ta, bij wijze van noodstop.
Zelfs als je de ketel kan begrenzen, dan is er nog geen zekerheid wat de Quatt levert. Die kan tot 55 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:29:
[...]
weet jij een goed merk voor een doorstroomverwarmer wat je eventueel als vervanging van een CV of ipv een electrisch CV zou kunnen gebruiken.
je hebt 2 dingen nodig: een inschroefverwarming (element) & behuizing. Vooral in elementen is er heel veel keus, het is best een grote markt gezien ze ook in boilers etc. gebruikt worden. Wat een goede merken zijn? geen idee eigenlijk, maar het is eerlijk gezegd ook niet heel moeilijk spul.

Behuizing:
- Askoma ASKOFLOW DLE 530-V2A (heiz24.de / groene-energiewinkel.nl)
- Elterm Durchlauferhitzer (ebay.de)
- Doorstroomverwarmer G2 (incl element, groenehoedduurzaam.nl)
- Doorstroomheater water 3000W (incl element, enon.nl)

Element
- zeer veel keus online
- Askoma ASKOHEAT AHIR-BI-S-3.0 (heiz24.de / groene-energiewinkel.nl)
- My-PV Dompel verwarmingselement 3 kW (groenehoedduurzaam.nl)

Belangrijk (let op!):
- inbouwlengte element vs. lengte behuizing (wanneer je ze los koopt, meer kW is langer..)
- maat draad (doorgaans 1 1/2" of 1 1/4"), afdichting gaat met pakking niet op de draad zelf(!!).
- mogelijkheid 1 of 3 fase
door een W/W warmtepomp (bv de door jou voorgestelde Auer Edel Eau) doe je natuurlijk exact het zelfde (wat je ook mooi had aangegeven d:)b ) dan de Quatt, maar dan wel een heel stuk goedkoper.
Auer Edel Eau is wel alleen voor tapwater: kan geen warmte terugleveren. Daarnaast vereist deze W/W WPB eigenlijk vloerverwarming, vanwege minimaal benodigd systeemvolume en er is geen 'trigger' om extra warmte in de vloer te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:20:
[...]

Dat lijkt mij dan eerder een kwestie van inregelen.

Als je de retour flow naar de Quatt verhoogt (m.b.v. het retourventiel) of de flow van de VVW pomp kan verlagen zodat die weinig verschilt met wat er richting de Quatt gaat, dan krijg je als het goed is minder bijmenging dus een hogere temperatuur.

Een nieuwe pomp kan daarbij soms ook al schelen, vooral als de oude echt bemeten is op hard draaien ivm hoge aanvoertemperaturen.

Daarbij is vloerverwarming natuurlijk altijd wat traag, dus je stookregime aanpassen kan ook helpen. De thermostaat naar 15 graden in de nacht is in ieder geval geen handige optie. Maar ik denk dat je dat al wist.
Dat klinkt logisch, het is een verdeler van 23 jaar oud. Zal eens kijken of ik kan achterhalen hoeveel toeren die pomp maakt. We krijgen nog een paar koude nachten om te testen. Liefst had ik dat hij helemaal niet meer bij mengt maar dat kan helaas niet met mijn huidige verdeler. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:07:
[...]

Dat klinkt logisch, het is een verdeler van 23 jaar oud. Zal eens kijken of ik kan achterhalen hoeveel toeren die pomp maakt. We krijgen nog een paar koude nachten om te testen. Liefst had ik dat hij helemaal niet meer bij mengt maar dat kan helaas niet met mijn huidige verdeler. Bedankt voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwRx5e30TX-BFdjLbq4PSLXXSKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3xhN4azNAbvuUe3wuLJtgAO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de toerentallen van mijn pomp. Zegt natuurlijk nog niks over het aantal liters per minuut. Weet ook niet of er verschil is met de huidige moderne pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]

Dit zijn de toerentallen van mijn pomp. Zegt natuurlijk nog niks over het aantal liters per minuut. Weet ook niet of er verschil is met de huidige moderne pompen.
Ja, zet die eerst maar eens naar standje 1 en kijk dan wat er gebeurt. Misschien is het al genoeg.

Met het retourventiel kan je de flow van/naar de Quatt mogelijk nog wat omhoog krijgen, maar gezien de beperkte diameter van de buis weet ik niet hoeveel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• netappie
clubeddie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:13:
Nieuwe versie CIC onderweg Vooralsnog zie ik geen noemenswaardige dingen die ik hier voorbij zie komen (in ieder geval geen aftersales upgrade versnelling;-) )

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.0.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen:
Ondersteuning toegevoegd voor de All-Electric HeatCharger en HeatBattery.

Bugfixes:
Verbeterde afhandeling van onverwachte systeemfouten, zodat je systeem stabieler blijft draaien.
Los het probleem met voorverwarming tijdens het installatieproces op.

Engineer aan het woord
In deze update introduceren we ondersteuning voor ons nieuwste product: de All-Electric (All-E). Daarnaast blijven we achter de schermen kleine foutjes oplossen om alles soepel te laten verlopen. Je systeem blijft verder werken zoals je gewend bent.
Dat geeft hoop dat ze er werkelijk komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px14xGKCtAyWWzdWuatQaTQybcM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r4lMFoBJc2324pKMkaySepXp.jpg?f=user_large

Even uit interesse en bij gebrek aan een poll: Graag een duimpje omhoog als je de All-Electric uitbreiding al besteld hebt (pre-order).

P.S. Plaatje toegevoegd om de aandacht te trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 07-04-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:23:
[...]

Dat geeft hoop dat ze er werkelijk komen.

Even uit interesse en bij gebrek aan een poll: Graag een duimpje omhoog als je de All-Electric uitbreiding al besteld hebt.
Pre order of daadwerkelijk al een stap verder? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:42:
[...]

Ja, zet die eerst maar eens naar standje 1 en kijk dan wat er gebeurt. Misschien is het al genoeg.

Met het retourventiel kan je de flow van/naar de Quatt mogelijk nog wat omhoog krijgen, maar gezien de beperkte diameter van de buis weet ik niet hoeveel.
@speedmetal35
@netappie

Volgens mij een echt vreemde vloerverwarmingsverdeler.
1 groep, dat kan
schakelen op temperatuur water in vvw, dat kan
Water vanaf cv, en retour naar cv in dezelfde "buis", volgens mij heb ik dat nog nooit gezien.

netappie
Is speedmaster 25 zijn oorspronkelijk idee van rechtstreeks aansluiten, dwz
pomp, ventielkraan en klep eruit nog niet zo slecht??
Misschien een nadere studie waard.
Nu weer even naar de aandelen!! :( :( :( :( :? 8)7 :z trump sleepy joe biden,,......

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:24:
[...]

Pre order of daadwerkelijk al een stap verder? ;)
Pre-order natuurlijk. Ik ben wel benieuwd of we hier honderden mensen hebben die er op zitten te wachten of 3. Even aangepast voor de duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:25:
[...]

@speedmetal35
@netappie

1 groep, dat kan
Water vanaf cv, en retour naar cv in dezelfde "buis", volgens mij heb ik dat nog nooit gezien.

netappie
Nu weer even naar de aandelen!! :( :( :( :( :? 8)7 :z trump sleepy joe biden,,......
Volgens mij zie je het verkeerd. De VVW buis loopt er achter langs en naar een aparte retourleiding.
Anders zou het ook niet echt werken.

Mengverdeler er tussenuit halen is niet handig als er 55 graden uit de Quatt naartoe kan.
Daarnaast is ook maar de vraag of het overige afgiftesysteem dan warm genoeg wordt. Je moet namelijk de volledige flow weg trekken ipv bijmengen.

Aandelen zijn wel een beetje off-topic behalve misschien de noodzaak om ons met het gedoe in de VS minder afhankelijk te maken van aardgas en andere fossiele brandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]

Je zou de twee retour aansluitingen op de linkerzijde van de verdeler los kunnen halen en doorverbinden. De twee oude aansluitingen op de verdeler afdoppen en je hebt geen bijmenging meer.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Ik weet niet of je op de bovenverdieping of andere vertrekken radiatoren hebt.
In dat geval kan het mengen juist zorgen voor wat extra warm water in je radiatoren.
Als de de verdeler niet meer laat mengen is het efficienter, maar krijg je wellicht de vertrekken met radiatoren niet meer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
harv schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:25:
[...]

@speedmetal35
@netappie

1 groep, dat kan

netappie
Dat is gezichtsbedrog, aanvoer en retour zitten wel degelijk apart aangesloten . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
Gerardwaz schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:38:
[...]

Je zou de twee retour aansluitingen op de linkerzijde van de verdeler los kunnen halen en doorverbinden. De twee oude aansluitingen op de verdeler afdoppen en je hebt geen bijmenging meer.
Dat is misschien nog een idee. Dan houdt ik wel mijn beveiliging mbt te hoge temperaturen.
En met een retour kraan kan ik de boel dan nog een beetje regelen. Alleen vraag ik mij af wat als de vv pompsnelheid niet Matcht met de quatt pomp snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
raven22 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:44:
[...]

Ik weet niet of je op de bovenverdieping of andere vertrekken radiatoren hebt.
In dat geval kan het mengen juist zorgen voor wat extra warm water in je radiatoren.
Als de de verdeler niet meer laat mengen is het efficienter, maar krijg je wellicht de vertrekken met radiatoren niet meer warm.
Boven radiatoren maar die staan eigenlijk altijd dicht. Alleen de badkamer radiator staat open en die wordt wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:23:
[...]

Boven radiatoren maar die staan eigenlijk altijd dicht. Alleen de badkamer radiator staat open en die wordt wel warm.
Dus je hebt een miniscule radiator boven en een enkele VVW buis beneden?
Dat lijkt mij niet de meest optimale manier om een huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:28:
[...]

Dus je hebt een miniscule radiator boven en een enkele VVW buis beneden?
Dat lijkt mij niet de meest optimale manier om een huis te verwarmen.
Nee gelukkig niet. De verdeler op de foto is alleen voor de keuken. Voor de woonkamer heb ik nog een drie groeps verdeler. In de hal, wc en bijkeuken ook nog radiatoren die altijd open staan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:35:
[...]

Nee gelukkig niet. De verdeler op de foto is alleen voor de keuken. Voor de woonkamer heb ik nog een drie groeps verdeler. In de hal, wc en bijkeuken ook nog radiatoren die altijd open staan. :*)
Ok, dat is al beter. Overigens heb ik hier gemerkt dat de temperatuur in de kamer boven de keuken ook sterk van invloed is op de temperatuur in de keuken.

Het warmteverlies in die kamer moet namelijk ergens vandaan komen. Misschien iets om te testen met open radiatoren boven als een koude keuken je onderliggende klacht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:21:
[...]

Dat is misschien nog een idee. Dan houdt ik wel mijn beveiliging mbt te hoge temperaturen.
En met een retour kraan kan ik de boel dan nog een beetje regelen. Alleen vraag ik mij af wat als de vv pompsnelheid niet Matcht met de quatt pomp snelheid?
Van niet matchen heb je geen last.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:51:
[...]

Ok, dat is al beter. Overigens heb ik hier gemerkt dat de temperatuur in de kamer boven de keuken ook sterk van invloed is op de temperatuur in de keuken.

Het warmteverlies in die kamer moet namelijk ergens vandaan komen. Misschien iets om te testen met open radiatoren boven als een koude keuken je onderliggende klacht is.
Dat gaat hier niet op, de keuken is namelijk een uitbouw met plat geïsoleerd dak. Heb nu de pompsnelheid op standje 1 gezet en de retour volledig open.( Stond iets geknepen). Kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
speedmetal35 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:13:
[...]

Dat gaat hier niet op, de keuken is namelijk een uitbouw met plat geïsoleerd dak. Heb nu de pompsnelheid op standje 1 gezet en de retour volledig open.( Stond iets geknepen). Kijken hoe dat gaat.
Ja, een radiator op het dak zetten gaat niet werken :P

Ik ben benieuwd hoe groot het effect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
Toby-Wan schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:07:
[...]

Ter nuance, het extra vermogen (&pomp!!) speelt alleen een rol als de Quatt zelf kapot is.

Zolang de Quatt normaal werkt, heeft het extra vermogen geeft invloed of effect op de vorstbeveiliging, zelfs met extreme kou.
Ik snap wat je zegt. Maar in mijn situatie heb ik rond de -2 graden heb ik ongeveer 4 kW beschikbaar. Rond dat punt neemt de CV het in de huidige situatie tijdenlijk over, ook als ik optimalisatie uit staan. Het betekent in de praktijk dat ik enkele KW extra beschikbaar nodig heb, op sommige momenten, om het comfortabel warm te houden. Het water in mijn systeem loopt dan net boven de 40 graden op. Zou ik een propaanpomp hebben met net iets meer vermogen, dan kan deze die de warmte ook met radiatoren gewoon leveren. Maar bij een enkele Quatt zit ik bij -2 graden al aan het maximale vermogen wat deze kan leveren. Natuurlijk heb je rond die temperatuur ook last van defrost. Enkele momenten/dagen in het jaar heeft mijn systeem gewoon meer vermogen nodig om het optimaal te laten presteren. Dus de vorstbeveilinging wordt inderdaad niet ingeschakeld, maar zonder CV als backup of een andere back up gaat dit dan wel ten koste van het comfort. Het punt dat ik wil maken is dat je met radiatoren soms wat meer of snel wat extra vermogen nodig het. Wat ik zeg is denk ik niet nieuw, maar gewoon het principe van een kleine hybride warmtepomp, wat Quatt oorspronkelijk is.

Sommige wp fabrikanten lossen dit probleem op, te weinig vermogen op sommige momenten, door een pomp met een hoger vermogen te leveren dan in 95% van de tijd nodig is. Veel andere installateurs doen ook niet daadwerkenlijk aan een warmteverliesberekening, die kijken eens rond in je woning, vragen naar je gasverbruik en stellen dan 8 kW of 9 kW dan heb je wel genoeg. X% van de markt wordt dan bediend.(Op die manier is bijv. ook de Hisense 8 kW op de markt gebracht en ook WeHeat is eerst met 8 kW begonnen) Maar je moet dat hogere vermogen wel tijdig in je systeem kunnen afgeven. Doordat veel pompen met een groter vermogen propaanpompen zijn krijgen ze onder extreme omstandigheden, dat huis met alleen radiatoren inderdaad wel warm. Maar in het algemeen zijn mensen met alleen radiatoren, niet de doelgroep voor zulke dure warmtepompen.

Voor de goedkopere Quatt is dit wel een deel van de doelgroep en het lijkt mij dan ook heel verstandig, dat ze in de All Electric wel die back up in bouwen. En inderdaad geef dus aan, dat er omstandigheden kunnen zijn, dat als je zelfstandig FE gaat, die back up toch verstandig kan zijn omdat je soms snel extra vermogen nodig hebt om je comfort te behouden. Ik kom in het geweer tegen de stelling; die CV-ketel is alleen nodig om de minimum temperatuur van 18 graden te garanderen, die kan je er rustig tussen uit halen, ik geef aan dat hangt van de situatie af. En indirect geef ik ook aan, dat je dit met de afgelopen winters van de afgelopen jaren niet goed heb kunnen testen, de omstandigheden waren daarvoor niet extreem genoeg.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15

McLambo

MTB Junky

Sinds 06:00h vanmorgen blijft mijn hp1.temperatureOutside hangen op 0.83 graden.
Warmtepomp is vandaag verder ook niet aangeslagen. Is dit een bug en hoe is dit te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
McLambo schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:17:
Sinds 06:00h vanmorgen blijft mijn hp1.temperatureOutside hangen op 0.83 graden.
Warmtepomp is vandaag verder ook niet aangeslagen. Is dit een bug en hoe is dit te verhelpen?
Quatt even stroomloos maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedmetal35
netappie schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:21:
[...]

Ja, een radiator op het dak zetten gaat niet werken :P

Ik ben benieuwd hoe groot het effect is.
Vanmorgen even snel gekeken, had niet veel tijd maar ik zag temperaturen van 30 graden in de verdeler bij een aanvoer van 34. Daar wordt ik wel blij van! Maar eens even verder experimenteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:14
Net een mail gehad dat ze 6 mei hun thuisbatterij gaan onthullen. Ben wel benieuwd, want als dat ook betaalbaarder wordt ben ik zeker geïnteresseerd!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Op dinsdagavond 6 mei onthult Quatt het tweede hoofdstuk van de energietransitie. Naast duurzame verwarming en koeling kondigen we ook slimme energieopslag aan. En, dit is dé kans om Quatt All-Electric en de productieversie van Quatt Chill als één van de eersten in het echt te zien.

Bovenstaand uit de nieuwe mailing van Quatt, wat zou de slimme energie opslag zijn?
De tank met water? Batterijen?

[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 08-04-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
raven22 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:34:
Op dinsdagavond 6 mei onthult Quatt het tweede hoofdstuk van de energietransitie. Naast duurzame verwarming en koeling kondigen we ook slimme energieopslag aan. En, dit is dé kans om Quatt All-Electric en de productieversie van Quatt Chill als één van de eersten in het echt te zien.

Bovenstaand uit de nieuwe mailing van Quatt, wat zou de slimme energie opslag zijn?
Thuisaccu's. Want wat is er nou mooier dan in de avonduren je overschot van de dag in je warmtepomp stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 20:48
Misschien is het gewoon de Heat battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:43
Ik zag gisteren de video van KetelKlets op YouTube dat het vastrecht steeds hoger gaat worden, mede ook omdat nieuwe huizen überhaupt niet meer op het gasnetwerk aangesloten worden en daardoor de kosten over een steeds kleinere groep mensen verdeeld worden.

Onze CV is inmiddels al 16 jaar oud en we gebruiken nog ongeveer 135m3 gas voor het douchen en warm water uit de kraan in de keuken. De Quatt FE is echter niet echt een optie want ik kan geen tweede Quatt kwijt en ik eigenlijk ook niet volledig van Quatt afhankelijk wil zijn, dus de optie wat hier ook al vaker is besproken is een E-CV nemen en een WPB voor SWW.

Ik heb volgens mij al twee soorten bij mensen hier voorbij zien komen, de Bosch Tronic Heat 3500 6kw en de Feroli E-CV 6kw. Waarom ik graag de E-CV zou willen hebben is omdat mocht de Quatt uitvallen de E-CV het kan overnemen in het ergste geval, verder leek mij de Auer Edel Eau wel interessant aangezien wij alleen maar vloerverwarming hebben, heeft de Edel een minimum aan vvw oppervlakte?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
ikthuis2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:38:
Misschien is het gewoon de Heat battery.
nee dit is de HomeBattery. de marketing afdeling van Quatt draait weer overuren, 'meest innovatief' is nogal een claim op een markt die overspoelt wordt door batterijen in alle soorten en maten.

wellicht dat de "AI" die zoek is in onze WP's stiekem in de batterij zit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xdwf8x-jsj8kpLYDHgDufXxDpes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfdAwWzHoQ7VSzjH31tSfJY0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
MacD007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:52:
[...]

die bodemplaat is gewoon deonderkant van de Quatt en die zit er standaard onder.
[Afbeelding]
van onderen gezien.
[Afbeelding]
en hier vanuit de binnenkant, je ziet daar ook de verwarming van de bodemplaat lopen.

dat is gewoon een spouwmuur (halfssteens), aan de andere kant zijn de keukenkastjes geplaatst, nog geen enkele keer last gehad van trillend glas ed, je hoort helemaal niets van de warmtepomp.
Top, dankjewel. Ik vat alleen nog niet hoe je onder die bodemplaat dan condensafvoer plaatst. Op je foto zie ik gewoon een plaat, geen afvoer. Boor je er een gat in waarop je dan een slag aansluit? Maar loopt het dan weg... In die bodemplaat zie ik zo geen afschot. Ik vraag wellicht iets wat voor jou heel simpel is, maar ik zie het gewoon nog niet voor me.

Hij kan hier gelukkig hangen op 2-3 meter van alle ergrenzen, qua geluidsoverlast met de buren gaat het wel meevallen denk ik. Ik wil m'n gevel alleen niet naar de galemiezen helpen, of voortdurend zitten met van die lelijke vocht/algenstrepen onder de pomp. We zitten sowieso naar watervast gevelstuc te kijken, omdat die gevel sowieso niet de mooiste meer is, maar dan nog lijkt een stroom van water over de gevel me niet heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
rinkh schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:39:
Ik zag gisteren de video van KetelKlets op YouTube dat het vastrecht steeds hoger gaat worden, mede ook omdat nieuwe huizen überhaupt niet meer op het gasnetwerk aangesloten worden en daardoor de kosten over een steeds kleinere groep mensen verdeeld worden.

Onze CV is inmiddels al 16 jaar oud en we gebruiken nog ongeveer 135m3 gas voor het douchen en warm water uit de kraan in de keuken. De Quatt FE is echter niet echt een optie want ik kan geen tweede Quatt kwijt en ik eigenlijk ook niet volledig van Quatt afhankelijk wil zijn, dus de optie wat hier ook al vaker is besproken is een E-CV nemen en een WPB voor SWW.
ik begrijp hieruit dat de Quatt Mono eigenlijk wel bijna 98-100% van je verwarmingsvraag aankan?
Ik heb volgens mij al twee soorten bij mensen hier voorbij zien komen, de Bosch Tronic Heat 3500 6kw en de Feroli E-CV 6kw. Waarom ik graag de E-CV zou willen hebben is omdat mocht de Quatt uitvallen de E-CV het kan overnemen in het ergste geval,
let op dat deze op het aan/uit contact van de CIC zouden moeten (mogelijk gedeactiveerd als je nu de opentherm aansluiting gebruikt)
verder leek mij de Auer Edel Eau wel interessant aangezien wij alleen maar vloerverwarming hebben, heeft de Edel een minimum aan vvw oppervlakte?
kijk even in specifieke topic Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkh
Toby-Wan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:46:
[...]

ik begrijp hieruit dat de Quatt Mono eigenlijk wel bijna 98-100% van je verwarmingsvraag aankan?

[...]

let op dat deze op het aan/uit contact van de CIC zouden moeten (mogelijk gedeactiveerd als je nu de opentherm aansluiting gebruikt)

[...]

kijk even in specifieke topic Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Nu Quatt opstart zonder de CV te gebruiken heb ik in 2025 0,20m3 gas gebruikt volgens de Quatt app, in 2024 was het gasverbruik 2,81m3 en 2023 2,66m3.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Ik heb volgens mij al twee soorten bij mensen hier voorbij zien komen, de Bosch Tronic Heat 3500 6kw en de Feroli E-CV 6kw. Waarom ik graag de E-CV zou willen hebben is omdat mocht de Quatt uitvallen de E-CV het kan overnemen in het ergste geval, verder leek mij de Auer Edel Eau wel interessant aangezien wij alleen maar vloerverwarming hebben, heeft de Edel een minimum aan vvw oppervlakte?
Die verhoging is slechts het transport deel van het hoofdnet, dus tientjeswerk op jaarbasis.
Niet te snel van in paniek raken.

Je zou moeten kijken of je echt wel een tweede buitenunit nodig hebt. Want die FE optie van Quatt kan ook alvast warmte bufferen voor het koudste deel van de dag en heeft ook nog een elektrische noodverwarming (vandaar eigen 16A groep). En zelfs als die het misschien een paar super koude dagen niet redt, dan kan je voor een paar tientjes gewoon een convector kacheltje neerzetten om te helpen.

En natuurlijk gaat dit niet werken als je met een enkele Quatt een gigantisch woning met slechte isolatie warm wilt houden, maar in de meeste gevallen zal het wel los lopen.

Dingen los toevoegen kan natuurlijk ook, maar hoe veel goedkoper ben je werkelijk uit als je de CV ketel door een vakman laat verwijderen, een e-CV laat installeren en ook nog een goede warmtepompboiler moet kopen en op de een of andere manier met iets anders dan binnenlucht laat draaien?

Wat mij betreft mag de Quatt FE wel wat goedkoper. het loopt nog geen storm qua bestellingen en volgens mij moet het ook gewoon scherper kunnen qua prijs als ik de concurrentie zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 19:00
Naar aanleiding van mijn lage COP (2.8 gemiddeld van half december tot nu)
probeer ik sinds 6 weken mijn stooklijn en defecte Quatt-single-hybrid sensors gefixed te krijgen
(Ticket#92562751716). Ik krijg gemiddeld iedere twee-drie weken een mail met verzoek om aanvullende informatie en meer onderzoek mijnerzijds. Hopelijk komt er ook eens actie of toezegging.
(zeker de stooklijn aanpassen is toch 5 minuten werk en lost groot ongemak op bij mij).
Ik heb nog twee referrals die nu op hold staan dus het is niet alleen fatsoenlijk om je product te supporten
maar ook slim, lijkt mij.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:58:
[...]

Die verhoging is slechts het transport deel van het hoofdnet, dus tientjeswerk op jaarbasis.
Niet te snel van in paniek raken.

Je zou moeten kijken of je echt wel een tweede buitenunit nodig hebt. Want die FE optie van Quatt kan ook alvast warmte bufferen voor het koudste deel van de dag en heeft ook nog een elektrische noodverwarming (vandaar eigen 16A groep). En zelfs als die het misschien een paar super koude dagen niet redt, dan kan je voor een paar tientjes gewoon een convector kacheltje neerzetten om te helpen.

En natuurlijk gaat dit niet werken als je met een enkele Quatt een gigantisch woning met slechte isolatie warm wilt houden, maar in de meeste gevallen zal het wel los lopen.

Dingen los toevoegen kan natuurlijk ook, maar hoe veel goedkoper ben je werkelijk uit als je de CV ketel door een vakman laat verwijderen, een e-CV laat installeren en ook nog een goede warmtepompboiler moet kopen en op de een of andere manier met iets anders dan binnenlucht laat draaien?

Wat mij betreft mag de Quatt FE wel wat goedkoper. het loopt nog geen storm qua bestellingen en volgens mij moet het ook gewoon scherper kunnen qua prijs als ik de concurrentie zo zie.
Stel dat in het gunstigste geval alleen de FE optie kan nemen dan is dat 4.999,- als ik nu pre-order, subsidie is nog onbekend toch?

De Bosch is 1150,- de Edel 2650,- = 3800,- geen idee wat installatiekosten zijn, dus het ligt niet heel veel uit elkaar inderdaad maar ik verwacht niet dat ik het op een enkele Quatt kan klaarspelen. Om daar achter te komen moet ik zeker de pre-order plaatsen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online

Met 135m3 zou ik de cv aanpassen voor gas uit een fles en lekker goedkoop daar mee douchen tot de cv het echt begeeft of tot de energietransitiehysterie voorbij is 😜

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Purk80 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:42:
[...]

Top, dankjewel. Ik vat alleen nog niet hoe je onder die bodemplaat dan condensafvoer plaatst. Op je foto zie ik gewoon een plaat, geen afvoer. Boor je er een gat in waarop je dan een slag aansluit? Maar loopt het dan weg... In die bodemplaat zie ik zo geen afschot. Ik vraag wellicht iets wat voor jou heel simpel is, maar ik zie het gewoon nog niet voor me.
nee, daar heeft Quatt gelukkig al over nagedacht en er zijn op meerdere plaatsen hiervoor afvoeren geplaatst, dezezijn via rubberen doppen afgesloten, duskun je zelf kiezen welke voor jou situatie het beste past.
Hij kan hier gelukkig hangen op 2-3 meter van alle ergrenzen, qua geluidsoverlast met de buren gaat het wel meevallen denk ik. Ik wil m'n gevel alleen niet naar de galemiezen helpen, of voortdurend zitten met van die lelijke vocht/algenstrepen onder de pomp. We zitten sowieso naar watervast gevelstuc te kijken, omdat die gevel sowieso niet de mooiste meer is, maar dan nog lijkt een stroom van water over de gevel me niet heel handig.
je kunt, net wat ik ook gedaan heb, het water via een pijp laten afvoeren, dus daarmee houd je je gevel schoon.
mbt het geluid kan ik je echt alleen adviseren om een WPAC berekning te doen, gevoeld is bij dit soort zaken echt een no-go, het is niet echt lastig, en kom je er niet uit dan stuurgewoon een DM, ik help je graag, gratis en voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb inmiddels de stooklijn meerdere malen naar beneden laten aanpassen. Dit vanwege het wat "agressieve" verwarmen van de Quatt en het aantal stops/starts die dat met zich mee brengt. Daarnaast heb ik twee zones ingericht (alleen sensoren, geen afsluiters) vanwege zon inval in de primaire zone en dan achterblijvende andere vertrekken.
Met de temperaturen van de afgelopen dagen (zon, warmer overdag, kouder in de nacht) merk ik dat de primaire ruimte te warm wordt omdat de secundaire ruimtes nog veel kouder zijn en dus een warmte vraag hebben en daarmee dus ook de primaire ruimte opwarmen.
Er hangen daar drie radiatoren, zou ik die kunnen voorzien van slimme thermostaatknoppen zodat die overdag dicht gaan en de warmte naar de secundaire vertrekken? Er blijven dan nog minimaal 7 radiatoren open staan.

Daarnaast merk ik dat ik op de "ondergrens"zit qua vermogen, opwarmen geeft lage runs maar duurt ook zeker langer. Reageren op temperatuur drops gaat dus ook vertraagd. En pas ik een halve graad nachtverlaging toe dan duurt het nog langer. Comfort daalt dus vanwege soms wat kouder aanvoelen. In dit gebied wil ik dus ook nog wat tweaken. ;-)

Probleem blijft naturlijk het ontbreken van "slimmere" aansturing van de Quatt. Beter anticiperen qua vermogen op de warmte vraag is echt noodzakelijk bij radiatoren. Maar goed, dat met HA doen is nog even een stapje te ver.

Kortom: slimme knoppen toevoegen slim? En iemand die advies kan geven over de stooklijn (f iemand die even een rekensommetje voor mij kan maken?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja3gGbxuhuyzV05_yTHTNLB-1pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhkL7pWQtzIsQ4toFcEZyHay.png?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
MacD007 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:21:
[...]
nee, daar heeft Quatt gelukkig al over nagedacht en er zijn op meerdere plaatsen hiervoor afvoeren geplaatst, dezezijn via rubberen doppen afgesloten, duskun je zelf kiezen welke voor jou situatie het beste past.

[...]

je kunt, net wat ik ook gedaan heb, het water via een pijp laten afvoeren, dus daarmee houd je je gevel schoon.
mbt het geluid kan ik je echt alleen adviseren om een WPAC berekning te doen, gevoeld is bij dit soort zaken echt een no-go, het is niet echt lastig, en kom je er niet uit dan stuurgewoon een DM, ik help je graag, gratis en voor niets.
Ik stuur je even DM. Heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
rinkh schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:14:
[...]

Stel dat in het gunstigste geval alleen de FE optie kan nemen dan is dat 4.999,- als ik nu pre-order, subsidie is nog onbekend toch?

De Bosch is 1150,- de Edel 2650,- = 3800,- geen idee wat installatiekosten zijn, dus het ligt niet heel veel uit elkaar inderdaad maar ik verwacht niet dat ik het op een enkele Quatt kan klaarspelen. Om daar achter te komen moet ik zeker de pre-order plaatsen 8)7
Ja, ik heb al heel wat rare bedragen langs zien komen voor installeren. Geen peil op te trekken en weinig die echt zin hebben om spullen die je elders in heb gekocht in te bouwen, dus meestal gaat de prijs ook nog wat omhoog ten opzichte van een webwinkel op precies dezelfde hardware.

Volgens mij is de Quatt prijs na subsidie. Ik verwacht ook dat die subsidie 725 euro is omdat het ding maar weinig vermogen nodig heeft.

Je kan het beste kijken wat je nog aan gas verbruikt als je warm water niet meetelt. Als dat 100 m3 of minder is op jaarbasis dan zou ik het wel aandurven. De buitenunit geeft in extreme kou minder vermogen, maar de HeatCharger kan waarschijnlijk nog 2 a 3 kW toevoegen voor die super koude dag dat er zelfs in de nacht geen tijd is om je watervoorraad op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Hier even een vraag over de Quatt Care.
op de website staat een plaatje dat je pas gaat betalen na de wettelijke 2 jaar garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocnZu5oNJ1cQX0B8yx1kiywHGFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ctKoMs5ZRVQpcuCRjUFu4FTy.png?f=user_large

In de voorwaarden (versie v1.5) staat het volgende:
Artikel4-Betalingsvoorwaarden 4.1
Je betaalt Quatt Care door het volledige bedrag vooraf in één keer te betalen
.

Bij Vraag & Antwoord staat:

Eenmalige betaling: je voldoet de betaling met 25% korting direct bij aanmelding.
Maandelijkse betaling: je begint met betalen op het moment dat je huidige garantietermijn afloopt.

Beetje verwarrend, maar nu betalen is een risico maar wel voordeliger t.o.v. maandelijks. (€412 VS €719)

Ik neem aan dat je het volledige bedrag niet betaalt als de wettelijke garantie is afgelopen toch? Of zijn er eigenlijk 3 opties?
- nu volledig betalen met 25% korting
- na 2 jaar volledig betalen (zonder korting)
- maandeljks betalen na 2 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 08-04-2025 11:59 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUQ2juK-MuJ3H2VofFqSbg3N0aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1kuQR27zmN5tPYf3QkNPFHI.jpg?f=fotoalbum_large

Nog mensen hier die hier heen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:37:
[...]
De buitenunit geeft in extreme kou minder vermogen, maar de HeatCharger kan waarschijnlijk nog 2 a 3 kW toevoegen voor die super koude dag dat er zelfs in de nacht geen tijd is om je watervoorraad op te warmen.
zodat het volledige verhaal duidelijk is: als je HeatCharger ter ondersteuning van verwarming moet aanspreken, dan lever je in op je douchecomfort.

een HeatBattery M (147 L, opwarming water van 10 naar 60 graden) heeft dan een thermische opslag van 8.5 kWh.
dus op die superkoude dag, kan je HeatBattery in 3 a 5 uur leeg zijn wanneer die langere tijd moet ondersteunen. mocht je dan willen douchen, tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 19:00
CPM schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:22:
Ik heb inmiddels de stooklijn meerdere malen naar beneden laten aanpassen. Dit vanwege het wat "agressieve" verwarmen van de Quatt en het aantal stops/starts die dat met zich mee brengt. Daarnaast heb ik twee zones ingericht (alleen sensoren, geen afsluiters) vanwege zon inval in de primaire zone en dan achterblijvende andere vertrekken.
Met de temperaturen van de afgelopen dagen (zon, warmer overdag, kouder in de nacht) merk ik dat de primaire ruimte te warm wordt omdat de secundaire ruimtes nog veel kouder zijn en dus een warmte vraag hebben en daarmee dus ook de primaire ruimte opwarmen.
Er hangen daar drie radiatoren, zou ik die kunnen voorzien van slimme thermostaatknoppen zodat die overdag dicht gaan en de warmte naar de secundaire vertrekken? Er blijven dan nog minimaal 7 radiatoren open staan.

Daarnaast merk ik dat ik op de "ondergrens"zit qua vermogen, opwarmen geeft lage runs maar duurt ook zeker langer. Reageren op temperatuur drops gaat dus ook vertraagd. En pas ik een halve graad nachtverlaging toe dan duurt het nog langer. Comfort daalt dus vanwege soms wat kouder aanvoelen. In dit gebied wil ik dus ook nog wat tweaken. ;-)

Probleem blijft naturlijk het ontbreken van "slimmere" aansturing van de Quatt. Beter anticiperen qua vermogen op de warmte vraag is echt noodzakelijk bij radiatoren. Maar goed, dat met HA doen is nog even een stapje te ver.

Kortom: slimme knoppen toevoegen slim? En iemand die advies kan geven over de stooklijn (f iemand die even een rekensommetje voor mij kan maken?)
[Afbeelding]
Zeer herkenbaar en vervelend, het super aggresieve verwarmen van de CIC (0.1 graad warmtevraag leidt bij fris weer tot hoog WP vermogen, mehaan-ketel erbij enzo, maar pas op niet te weinig warmte-vragen want dan slaat tie af). Ik probeer het gedrag te onderdrukken met de sound-slider en door de methaan verwarming handmatig, nu en dan uit te zetten. Het koste me weken om te leren dat iedereen een persoonlijke, onzichtbare en niet wijzigbare "stooklijn" heeft die dat het korte-lontje gedrag verklaart. Ik wacht nu 6 weken op aanpassing, nou ja hopelijk gefixed voor volgend stookseizoen ???
Verder probeer ik ook de ruimtes die zeer gevoelig zijn voor zoninstraling te ontzien van warmte terwijl ik met geprogrameerde TADO logica de warmte naar de koude ruimtes leidt zonder de flow te knijpen natuurlijk.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
Even wat lichter gemaakt. Grote batterij!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0m9CFFGh1xX2GzYMiBccTQ2tzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sjKlXQhRXZPXsqMYyp0g5tJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Maar eens zien wat quatt voor ideeen heeft met de accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:38
Laat ze eerst de andere "nieuwe" producten uitrollen ipv weer een nieuw product.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:40
jj85 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:18:
[...]

Even wat lichter gemaakt. Grote batterij!
[Afbeelding]
Modulair stapelbare batterijen lijkt mij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
Erik1805 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:27:
Laat ze eerst de andere "nieuwe" producten uitrollen ipv weer een nieuw product.
Waarschijnlijk kan je je straks weer voor 99,- euro inschrijven voor de batterij.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:37:
[...]

Ja, ik heb al heel wat rare bedragen langs zien komen voor installeren. Geen peil op te trekken en weinig die echt zin hebben om spullen die je elders in heb gekocht in te bouwen, dus meestal gaat de prijs ook nog wat omhoog ten opzichte van een webwinkel op precies dezelfde hardware.

Volgens mij is de Quatt prijs na subsidie. Ik verwacht ook dat die subsidie 725 euro is omdat het ding maar weinig vermogen nodig heeft.

Je kan het beste kijken wat je nog aan gas verbruikt als je warm water niet meetelt. Als dat 100 m3 of minder is op jaarbasis dan zou ik het wel aandurven. De buitenunit geeft in extreme kou minder vermogen, maar de HeatCharger kan waarschijnlijk nog 2 a 3 kW toevoegen voor die super koude dag dat er zelfs in de nacht geen tijd is om je watervoorraad op te warmen.
De subsidies zijn ondertussen bekend en ook de meldcode voor de 3 verschillende opties M, L en XL.
hier de info van de XL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L-y44QfqcGC3ZcNPhILFEQ43jg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0ZmYFAbjnrvb2DcLsoH6oluv.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:09:
[...]

zodat het volledige verhaal duidelijk is: als je HeatCharger ter ondersteuning van verwarming moet aanspreken, dan lever je in op je douchecomfort.

een HeatBattery M (147 L, opwarming water van 10 naar 60 graden) heeft dan een thermische opslag van 8.5 kWh.
dus op die superkoude dag, kan je HeatBattery in 3 a 5 uur leeg zijn wanneer die langere tijd moet ondersteunen. mocht je dan willen douchen, tja..
Wel mooi dat het kan als je net die ene kW tekort komt. Warm water maken kan prima in de nacht als de thermostaat laag staat.

En als het een keer 24x7 zo koud is dat douchewater maken even niet lukt dan overleven we dat ook wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
rombow schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:10:
[...]

Zeer herkenbaar en vervelend, het super aggresieve verwarmen van de CIC (0.1 graad warmtevraag leidt bij fris weer tot hoog WP vermogen, mehaan-ketel erbij enzo, maar pas op niet te weinig warmte-vragen want dan slaat tie af). Ik probeer het gedrag te onderdrukken met de sound-slider en door de methaan verwarming handmatig, nu en dan uit te zetten. Het koste me weken om te leren dat iedereen een persoonlijke, onzichtbare en niet wijzigbare "stooklijn" heeft die dat het korte-lontje gedrag verklaart. Ik wacht nu 6 weken op aanpassing, nou ja hopelijk gefixed voor volgend stookseizoen ???
Verder probeer ik ook de ruimtes die zeer gevoelig zijn voor zoninstraling te ontzien van warmte terwijl ik met geprogrameerde TADO logica de warmte naar de koude ruimtes leidt zonder de flow te knijpen natuurlijk.
Als 0,1 graad warmtevraag te veel is dan is meer controle over de CiC mogelijk met een thermostaat waarbij de warmtevraag per 0,01 graad kan worden ingesteld. Bijvoorbeeld met de Honeywell 87tm1003 in combinatie met een OTgateway en Home Assistant

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:21:
[...]

Wel mooi dat het kan als je net die ene kW tekort komt. Warm water maken kan prima in de nacht als de thermostaat laag staat.

En als het een keer 24x7 zo koud is dat douchewater maken even niet lukt dan overleven we dat ook wel.
Volgens mij ging discussie icm met een enkele Quatt, welke bij "gewoon" koud al 24/7 aan het buffelen is (bij mij althans..). Nachtverlaging of buffer laden kan alleen als er capaciteit over is.

Idd, mooi dat het kan, maar praktisch nut is relatief beperkt bij echte kou. Voor / naseizoen is ander verhaal uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 08-04-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:07:
[...]

Volgens mij ging discussie icm met een enkele Quatt, welke bij "gewoon" koud al 24/7 aan het buffelen is (bij mij althans..). Nachtverlaging of buffer laden kan alleen als er capaciteit over is.

Idd, mooi dat het kan, maar praktisch nut is relatief beperkt bij echte kou. Voor / naseizoen is ander verhaal uiteraard.
Dan heb je inderdaad een duo nodig tenzij je nog kan isoleren of een bijverwarming hebt voor die dagen.
Een split airco is met het wegvallen van het salderen misschien geen gek idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

rombow schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:10:
[...]

Ik werk ook met twee masterruimtes. In de meest koude staan de radiatoren geheel open. In de warmere masterruimte heb ik een mechanische Danfoss thermostaatknop op stand 4 op de radiator. Deze sluit niet geheel maar gaat bij die stand knijpen. Ik heb daar geen Tado-knop, want die flipperen teveel daarvoor. In die ruimte hangt de Tado draadloze sensor.

Maar, iedere situatie is weer anders en je zult zelf moeten uitvinden, wat bij jou werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 08-04-2025 17:34 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:22:

[Afbeelding]
Ik heb hierboven al op @rombow gereageerd die al op jouw posting had gereageerd.

Waar ik mij over verbaas, is dat je de stooklijn naar beneden hebt laten bijstellen, gezien de grafiek. Is het niet zo, dat de werkelijke stooklijn en die door Quatt ingesteld juist beter dicht bijelkaar kunnen liggen. Dat de ingestelde stooklijn past bij de warmtebehoefte van jouw huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clsdCR5Rm5Nq0YO-C5tQajYwW1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVtuG4pdQbQ1KdMXMiM53Jyx.jpg?f=fotoalbum_large

Verder. Ik zou de radiatoren in de warme masterruimte niet met slimme radiatorknoppen uitrusten. Mijn ervaring met die van Tado is, dat die juist wat springerig reageren. Ik heb de oude Danfoss thermostaatknop hier weer teruggeplaatst. Dan is het even wat experimenteren met de stand. Op die stand gaan ze dan knijpen en dat gaat veel rustiger. Die van mij staat op stand 4 = +/- 22°C. Maar nogmaals dit is experimenteren in persoonlijke voorkeur, plaatsing van de radiatoren en afhankelijk van de ruimte.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Mickel moen goede suggestie, gewoon normale thermostaatknoppen terug plaatsen.

Door de stooklijn naar beneden te laten zetten verwarmd de Quatt met een minder hoge temperatuur. Dat kan goed werken, je bereikt minder snel de ingestelde temperatuur. Ga je te laag zitten dan duurt het dus veel langer voordat je huis warmt is of koelt de boel af omdat de Quatt niet snel genoeg reageert met meer vermogen op sterk dalende temperatuur.
Of ik er dus goed aan doe is een kwestie van proberen. En afhankelijk van meer factoren. Nachtverlaging bijv. In combi met veel verlies en koude buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 14:58

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Vandaag heb ik een adviesgesprek gehad met Quatt omdat ik mij aan het oriënteren ben op een warmtepomp.

Wij zijn net verhuisd naar een twee-onder-een-kap woning uit 2006, met een redelijk nieuwe CV ketel, maar zonder vloerverwarming. De vloerverwarming staat op de wensenlijst maar dit zal pas in een aantal jaar zijn.

Ik zie erg veel berichten die aangeven dat het "onmogelijk" is om een warmtepomp te gebruiken zonder lage temperatuurafgifte systeem, maar de Quatt adviseur gaf aan dat dit geen enkel probleem was. Wat zijn jullie ervaringen. Helaas aangezien we pas net in het huis wonen, hebben we niet echt kunnen testen wat er gebeurt op een lage water temperatuur

Zijn er mensen hier die enkel met radiatoren verwarmen en wat zijn jullie ervaringen icm een Quatt?

.

Pagina: 1 ... 239 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.