Herbiek616 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:59:
Beste Tweakers,
Inleiding:
Ik heb vorige week een Quatt adviseur thuis gehad na een aanbetaling van 49 euro. Ik wil wat kwijt over mijn ervaring van dat gesprek en mijn twijfels/vragen die ik nog steeds heb.
Ik heb nog een offerte voor een Quatt Duo opstelling getekend voor het eind van vorige jaar dus heb nog recht op een subsidie van 2024
Huidige situatie:
Wij wonen in een huis gebouwd in 2017 (EPC 0,4 van dat jaar, dus goed geïsoleerd), dat volledig uitgerust is met vloerverwarming via 2 verdelers: 1 van 10 groepen voor begane grond (voorzien van overdruk ventiel) en 1 van 5 groepen voor 1ste etage. Huidige verwarming via een CV ketel van Intergas Xtreme 36 CV water temperatuur 40 graden. Laatste jaar dat ik volledig met gas stookte verbruikten we 1250 m3 gas. We koken elektrisch en zijn met 2 personen dus ik schat we max 100m3 gas voor warm tapwater gebruiken. De laatste 2 a 3 jaar verwarmen we echter voornamelijk met een Mitsubishi Airconditioner dus de vloer is vrijwel altijd koud (tenzij de CV moet bijspringen), niet heel comfortabel en ook het geluid van het blazen van airco binnen is mijn vrouw gevoelig voor. Gas verbruik is daarmee echter wel gezakt tot een kleine 400m3 (ok we stoken dus ook niet meer tot 19,5 graden, waarbij dat vroeger vaak tot 21 graden was.
De CV staat op de zolder en het is een huis met een 60 graden zadeldak waarbij alleen de muren op de begane grond recht zijn. De badkamer op de 1ste etage zit in een grote (4 meter breed, 1,2m diepe) dakkapel die onder de CV zit.
Die dakkapel zie ik als ideale locatie voor die 2 Quatt warmte pompen. Als je door de dakplaten achter de verticale montage plaat waar de CV ketel aan op gehangen is naar buiten boort, kom je op het dak van die dakkapel uit, dus de leidingen zouden dan max 2 meter lang worden.
Achter die plaat liggen witte Uponor (MLCP 25x2,5mm Alu 0,30) leidingen voor aan en afvoer van CV water. De stalen CV leidingen aan onderzijde van CV zijn 22 mm dik.
De dakkapel is in hout uitgevoerd, houten frame met daar tussen isolatie. Platte dak (plafond) is uitgevoerd in liggende vuren balken van 12cm hoog en 5cm breed (1,2 meter lang) met daar bovenop een OSB Constructie plaat, minstens 10 cm PIR isolatie en bitumen dak bedekking. Die liggende balken liggen aan de buitenzijde op het kozijn en aan de binnenzijde in een stalen balk die onderdeel is van de dakconstructie en tussen 2 A frames gemonteerd is. Zolder etagevloer is volledig in hout uitgevoerd op die 2 stalen A frames na.
Het onderste deel van de zijmuren van de dakkapel is uitgevoerd in kalkzandsteen zodat de slaapkamers aan beide zijde van de badkamer een stenen tussenmuur hebben.
Vragen:
[list]
• Ik begreep dat een enkele 6KW Quatt unit 60kg weegt, 75kg gevuld. Totaal gewicht dus 150kg. De adviseur gaf aan dat alles wat na 2000 gebouwd was dit prima aankon (hij vroeg niet eens naar de afmetingen van constructie van het hout van de dakkapel) Ik snap dat die adviseur geen constructeur is, maar hoe bepalen ze of een dakkapel geschikt voor het dragen van het gewicht van die warmtepompen? Ik kan prima over dat dak lopen (met mijn 100kg) en neem aan dat het berekend is op een bepaalde hoeveelheid sneeuw, maar sneeuw + warmtepompen?
De enige die op deze vraag een juist antwoord kan geven is de bouwer van je dakkapel cq huis, dus kijk m’n even naar je beschikbare gegevens. Mn tekeningen van je dakconstructie, een constructeur kan daar via een berekening een goede indicatie uitrekenen. Denk hierbij dus ook aan een of twee monteurs, dus nog eens ruim 160 kg extra voor je dak.
Bedenk echter dat voor onderhoud en reparatie een dakkapel verre van ideaal is, veel bedrijven rekenen daarvoor behoorlijke meerkosten ivm de noodzakelijke arbo inspanningen. Is dat de enige locatie voor je?
•
Hoeveel geluid overdracht kan ik verwachten als die beide units op de dakkapel staan te draaien? Badkamer maakt me minder uit, maar mijn vrouw is wel gevoelige voor brom (in de slaapkamer).
Los van je eigen geluid hou zeker bij een Quatt Duo ook rekening met de wettelijke geluidseisen mbt de erfgrens 45/40 dB. Ik zou hier zeker een wpac berekening gaan doen, heb je hierbij hulp nodig, stuur maar een dm.
Mbt tot het geluid en trillingen denk hierbij ook aan de eigen frequenties van je dak, en daar kom je helaas pas achter als ze staan. Extra massa kan helpen maar dat wil je eigenlijk niet.
• Er schijnt redelijk wat lek/condenswater vrij te komen die over het platte dak weg loopt. Er zit aan die dakkapel 1 afvoer, hebben jullie ervaring met het bevriezen van dat weglopende condenswater?
Denk m’n aan een voldoende groot afvoerkanaal van je dak, eventueel een pijp direct naar de afvoer brengen zodat het water direct weg kan en niet op je dak blijft staan.
• In de uiteindelijke lijst met additionele kosten, kwam naar voren dat het plaatsen van de warmte pompen op die dakkapel €480 extra ging kosten. Dat is op zich te verklaren omdat beide units naar boven moeten, maar ook service bezoeken na die tijd kosten dus elke keer weer minstens €480! Ik ben daar nogal huiverig voor. Bedoel, als het goed is hoeven ze er vrijwel nooit meer bij, maar als de installatie problemen geeft of niet goed uitgevoerd dan gaat dit enorme veel extra kosten.
Daarom is een dergelijke locatie zeker niet super handig, ik zou dat zelf dus niet gaan doen.
• Ik wil in de aan en afvoer Uponor leiding een T splitsing maken richting een 22mm knelfitting, zodat daar de warmtepompen op aangesloten kunnen worden. Adviseur gaf aan dat Quatt personeel dat niet zelf deed. Heeft zeer waarschijnlijk te maken met verschillende soorten merken van die witte met aluminium verstevigde flex leidingen en bijbehorende benodigde gereedschap. Hebben jullie daar ervaringen mee? Ik moet die aan en afvoer leidingen sowieso uitbreiden omdat we op zolder ook nog 2 lage temperatuur radiatoren willen ophangen in nog af te timmeren slaapkamers. Is het moeilijk om zelf koppelingen te kopen en pers gereedschap te huren/lenen?
• Het plaatsen van een aparte elektra aansluiting/groep kost 850 euro. Nou heb ik zelf elektra in het hele huis gedaan dus dat ga ik zelf doen, lege leiding van meterkast naar ruimte bij de CV ligt er al. Jammer dat die informatie over die kosten niet gewoon vermeld worden op de website of de emails die je voorafgaand krijgt. Ook was het mij niet duidelijk of het een enkele fase aansluiting of 3 fase aansluiting moet zijn. 1 fase is dus genoeg.
helemaal juist, de twee Quatt’s hebben aan een eigen 16A 1-fase groep genoeg, advies, plaats hiervoor een alamat (aardlekautomaat) en vergeet ook niet de werkschakelaar bij de Quatt’s op het dak.
Ik zelf adviseer ook een vuilfilter, de versie die Quatt aanbied is niet verkeerd.
Omdat ik elektra zelf ga doen wilde ik weten hoe ik die af moest werken. Adviseur gaf aan dat ik de werkschakelaar binnen kon plaatsen (ook omdat je er buiten moeilijk bij kwam?) vanwaar zij de aansluiting naar buiten verder regelden. Bij mijn weten moet die werkschakelaar buiten gemonteerd worden
helemaal juist, binnen heeft deze geen zin.
, vanwege dat je juist daar de controle wilt hebben over de aanwezige spanning. Wat heeft het voor zin als je buiten op de dakkapel staat, twee etages/ladders naar beneden moet, via de hal (met de meterkast) de trap omhoog naar zolder om daar de werkschakelaar uit te zetten? Ik zit te denken dat ik mijn aparte elektra groep af monteer op een warteldoos (op die montage plaat bij de CV) waar Quatt de buitenkabel in kunnen aansluiten en naar buiten voeren. Ik zou die werkschakelaar liever buiten hebben? Liever nog 2 werkschakelaars zodat beide apparaten apart aan en uitgezet kunnen worden. Hoe is dat bij jullie uitgevoerd? [/li]
in feite is 1 werkschakelaar voldoende, in mijn ogen heeft een dubbele geen meerwaarde. ABB heeft een goede en niet duur.
• Montage voor 1 Juli 2025voor behoud van subsidie 2024. De montage moet voor die datum plaats vinden anders hebben we geen recht meer op de hogere subsidie van vorige jaar. Garantie dat het voor die tijd geïnstalleerd is krijg ik niet.
• Zoneverwarming. Op dit moment heb ik een Honeywell Lyric T6 thermostaat via Opentherm. Uitermate geschikt volgens Quatt. Echter wil ik zoneverwarming toepassen omdat er verschillende ruimtes in huis zijn die ik juist warmer, dan wel minder warm wil stoken (denk aan badkamer en geïsoleerde garage). De beide vloerverwarming verdelers van Robot wil ik voorzien van de al gekochte 15 servo motoren (24V). Nou gaf die adviseur aan dat ik perse de Honeywell Evo moest kopen omdat dat het enige was waar ze ervaringen mee hadden. Aan/uit thermostaat is niet geschikt en sommige thermostaten reageerden te langzaam volgens hem voor een goede regeling. Hebben jullie ervaring met andere zoneverwarmings thermostaten? Het liefst in combinatie met 24V servomotoren van Robot?
zone aansturing werkt heel vaak niet of niet goed, het kan wel maar is wel van een heel veel aspecten afhankelijk, hou daar dus rekening mee. Hou in ieder geval het aantal zones zo klein mogelijk, zeker niet per kamer.
• Domotica: Ik ben al ver met mijn domotica voorbereiding op basis van Loxone. Die blijkt echter niks te doen met Opentherm protocol. Ik denk dat ik mijn domotica dan alleen maar de gewenste temperatuur moet laten bepalen maar niet hoe dat aangestuurd moet worden (ik weet het, moet de temperatuur in huis niet te veel willen veranderen met een warmtepomp. Welke ervaringen hebben jullie daar mee?
• De duo oplossing zou als hybride makkelijk ons huis moeten kunnen verwarming en zelfs geschikt zijn als all electric. Echter bieden de schuine kappen van onze zolder (en houten constructie) eigenlijk geen ruimte voor een rechtopstaande cilindervat voor warmwater. All eletric word volgens mij nog niet officieel aangeboden en dan alleen maar via 3 verschillende afmetingen rechtopstaande cilindrische warm water vaten. Omdat we helemaal niet zo veel gas verbruiken voor warm water is besparing tov extra kosten ook gering. Hoe ver mogen die warm tapwater cilinders vanaf de buitenunit staan? Denken jullie dat liggende opslag vaten (onder een schuine kap veel praktischer) wel komen of is dat vanwege de warmte stromen in zo'n vat eigenlijk nooit een goed idee?
volgens mij is de afstand eerder bepaald tussen afstand van de extra W/W unit en de boiler en niet met de buitenunits.
[/list]
Ervaring nav advies gesprek:
[list]
• Adviseur wilde naar mijn idee vooral nadruk op besparing en terugverdientijd leggen, maar dat was eigenlijk al bekend via invullen van de website dus voor mij geen toegevoegde waarde. Mijn vragen lijst moest ik zelf telkens er bij halen omdat hij zijn eigen lijstje af wilde werken.
• Na het bezoeken van de CV opstelling wilde hij buiten kijken en gaf aan dat hij straks nog foto's van CV ruimte wilde maken, daar is die echter niet meer geweest, nogal rommelig?.
de aansluiting van de Quatt flex buizen gebeurt dus bij je CV, het is dus wel handig als je van deze eens een foto zou kunnen plaatsen, mn de aansluitingen van je CV zijn hierbij belangrijk.
Helaasheeft Quatt bij een andere poster hier niet zo lang gelegen er een puinzooi gemaakt, dus een goede voorbereiding is gewoon handig.
• Hij wilde de meterkast zien en ging vervolgens de loftrompet steken over de gebruikte Enphase zonnepanelen en hoe fantastisch die waren. Leuk om te horen, maar snap niet wat dat te maken had met ons advies gesprek?
•
We zijn niet buiten op het dak geweest, hij kon de situatie ook bekijken op sateliet beelden (die scherper waren dan google maps).
• Zelfs de afstand tot de buren heeft die grofweg gemeten op die manier. Hij meende dat het ging om de afstand van de warmtepompen tot het raam van de woning van de buren? Ik denk dat het gaat om de afstand tussen warmtepomp en perceelsgrens met de buren?
helaas ligt het wat complexer dan simpel de afstand nemen, nu is het wel zo dat bij een plaatsing op een dakkapel je qua geluid wel een voordeel behaald (die dan mogelijk door je eigen geluid weer wordt tegengewerkt), in feite wil je dus geen van beide.
WPAC heeft je daar gewoon het juiste antwoord op, wil je daar ook best mee helpen, heb ondertussen al honderden van deze berekeningen gedaan.
•
Ik heb geen contact gegevens ontvangen, hij zou de verzamelde gegevens doorsturen naar een collega waarna ik een offerte zou ontvangen. Nu een kleine week later nog niks ontvangen. Hij zou me na een week nog bellen
[/list]
Kortom, nog wel twijfels over kosten bij problemen, zoneverwarming en op tijd aansluiten. Zouden jullie tekenen?
ik zou zelf kijken of er een andere plek voor de Quatt Duo aanwezig is, waarbij ik eigenlijk ook nog, zeker als je niet FE wil gaan de vraag zou kunnen stellen of een enkele Quatt in jou situatie, zeker gezien dat je in geval van te weinig capaciteit ook nog een prima boorst via de airco hebt, niet ook al voldoende zou zijn? Wil je wel de Quatt FE dan is de Quatt Duo wel vrwijl een must. Maar er zijn zoals vandaag ook al is gepost (@
Toby-Wan )ook prima alternatieven zijn.
[
Voor 9% gewijzigd door
MacD007 op 05-04-2025 14:45
]