Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
Mickel moen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:43:
[...]

Als er geen match is, het glas half leeg, ga je toch cancelen! Dan komt het niet meer goed.
Ik heb het idee dat je de essentie in sommige gevallen een beetje mist. Hier was er continu (dagelijks) contact, totdat er een overeenkomst was. Daarna lukt het niet meer om contact te krijgen om nog iets te wijzigen.

Bij Quatt is dat geen uitzondering maar een patroon. En een hele vervelende... Denk dat de adviseurs leven van bonussen (net als de verkopers van de Telegraaf). Binnen is binnen en daarna kom je bij wijzigingen of problemen op (of eigenlijk onder op) een hele hoge stapel die één voor één worden afgehandeld.

Heeft niets met volle of lege glazen te maken. Wel met wat je zou mogen verwachten, zeker wanneer de communicatie tot een bepaald moment echt prima was.

Nieuwe installaties gaan ook super snel (3 weken bij iemand hier in de straat). Dat kan dus snel, omdat daar de betaling aan vast hangt. Zorg ook zo goed voor de kleine problemen van klanten en nog veel beter (en dus sneller) voor grote problemen.

Wanneer je zo groeit als Quatt en je hebt ergens tussen de 250 en 300 mensen aan personeel, moet je heel veel warmtepompen verkopen om te kunnen bestaan.
Dan heb je ook heel veel tevreden klanten nodig om dit te promoten. Ik zou bijvoorbeeld een hele goede promoter kunnen zijn, maar ben het niet. En zo zijn er misschien wel veel meer.

Communicatie met de klant is super belangrijk. Wanneer dat vooral in het verkoop traject goed gaat en je daarna steeds weken moet wachten op antwoorden is dat geen goede basis voor een goede band. Deze band is wel nodig om vertrouwen te krijgen om over te stappen naar AE die je voor jaren aan gaat met elkaar.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:23
BoschR schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:57:
[...]

https://www.quatt.io/quatt-chill

Heel veel groter hadden ze het niet kunnen maken toch?

[...]

en

[...]
Mea Culpa , maar het ging mij om het voordeel voor de early birds . In een eerdere post, die nu kennelijk verwijderd is maar waar ik op reageerde, stond dat er 400 of 500 voordeel was voor early birds .

De vraag was en is dus :. welk voordeel heb je als je als early bird alvast 99 vooruit betaalt op de chill.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
robmaas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:03:
[...]

Mea Culpa , maar het ging mij om het voordeel voor de early birds . In een eerdere post, die nu kennelijk verwijderd is maar waar ik op reageerde, stond dat er 400 of 500 voordeel was voor early birds .

De vraag was en is dus :. welk voordeel heb je als je als early bird alvast 99 vooruit betaalt op de chill.
Pas net mn bericht aan, maar in de FAQ kan je zien dat de Chill uiteindelijk 1449 gaat kosten, daar komt die 4-500 euro waarschijnlijk vandaan (om precies te zijn 350 euro voordeel).

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
BoschR schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:08:
[...]

Pas net mn bericht aan, maar in de FAQ kan je zien dat de Chill uiteindelijk 1449 gaat kosten, daar komt die 4-500 euro waarschijnlijk vandaan (om precies te zijn 350 euro voordeel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLLFSdB05SESQyG4b-HMHDsfIZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzji3wMYUG3KfbZUOeuC3MUQ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zag m ook net staan :)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:23
Nieuwe versie CIC onderweg Vooralsnog zie ik geen noemenswaardige dingen die ik hier voorbij zie komen (in ieder geval geen aftersales upgrade versnelling;-) )

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 3.0.0-beta.1 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen:
Ondersteuning toegevoegd voor de All-Electric HeatCharger en HeatBattery.

Bugfixes:
Verbeterde afhandeling van onverwachte systeemfouten, zodat je systeem stabieler blijft draaien.
Los het probleem met voorverwarming tijdens het installatieproces op.

Engineer aan het woord
In deze update introduceren we ondersteuning voor ons nieuwste product: de All-Electric (All-E). Daarnaast blijven we achter de schermen kleine foutjes oplossen om alles soepel te laten verlopen. Je systeem blijft verder werken zoals je gewend bent.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb het idee dat je de essentie in sommige gevallen een beetje mist. Hier was er continu (dagelijks) contact, totdat er een overeenkomst was. Daarna lukt het niet meer om contact te krijgen om nog iets te wijzigen.

Bij Quatt is dat geen uitzondering maar een patroon. En een hele vervelende... Denk dat de adviseurs leven van bonussen (net als de verkopers van de Telegraaf). Binnen is binnen en daarna kom je bij wijzigingen of problemen op (of eigenlijk onder op) een hele hoge stapel die één voor één worden afgehandeld.

Heeft niets met volle of lege glazen te maken. Wel met wat je zou mogen verwachten, zeker wanneer de communicatie tot een bepaald moment echt prima was.

Nieuwe installaties gaan ook super snel (3 weken bij iemand hier in de straat). Dat kan dus snel, omdat daar de betaling aan vast hangt. Zorg ook zo goed voor de kleine problemen van klanten en nog veel beter (en dus sneller) voor grote problemen.

Wanneer je zo groeit als Quatt en je hebt ergens tussen de 250 en 300 mensen aan personeel, moet je heel veel warmtepompen verkopen om te kunnen bestaan.
Dan heb je ook heel veel tevreden klanten nodig om dit te promoten. Ik zou bijvoorbeeld een hele goede promoter kunnen zijn, maar ben het niet. En zo zijn er misschien wel veel meer.

Communicatie met de klant is super belangrijk. Wanneer dat vooral in het verkoop traject goed gaat en je daarna steeds weken moet wachten op antwoorden is dat geen goede basis voor een goede band. Deze band is wel nodig om vertrouwen te krijgen om over te stappen naar AE die je voor jaren aan gaat met elkaar.
Ik mis de essentie in het geheel niet. Ik onderschrijf jouw verhaal zeker hier alles lezende. Dat Quatt het een en ander kan verbeteren is duidelijk. Waar ik alleen niet in meega is het kruipen in de slachtoffer rol. Het o en wee en het is me toch wat. Het uit de weg gaan van de eigen verantwoordelijkheid. Het is uiteindelijk je eigen keuze om met Quatt in zee te gaan. Dus als je vooraf al twijfels hebt, niet doen.

Verder, we lezen hier vooral verhalen van zaken die niet lekker gaan. Veel is ook te herleiden naar brakke afgiftesystemen en dan opvallend vaak bij vloerverwarming. Vloerverwarming en een warmtepomp is dus niet altijd de ideale combinatie.

Uiteindelijk vermoed ik dat het in verweg de meeste gevallen goed gaat, gezien de verkoopcijfers die hier voorbij komen.

Ik ben in ieder geval dik tevreden. En dat de circulatiepomp kapot ging, tja shit happens. Quatt heeft het keurig opgelost. En ook op andere vragen die ik had in de 12 maanden dat ik de Quatt nu heb, heb ik steeds keurig in een voor mij redelijke termijn antwoord gekregen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:05
Ook maar weer even een update van mijn kant dan. Sinds Oktober 2024 geinstalleerd, Duo. Installatie ging soepel en netjes.

Aangezien we nog maar net verhuisd waren hadden we geen idee van het gasverbruik, maar we wisten wel dat het veel ging zijn. Samen met de Quatt vrijwel de gehele winter elektrisch kunnen verwarmen, op tientallen m3 gas na.

Grootste problemen aan mijn kant zijn geweest dat de CiC een aantal keer niet meer leek te reageren na een software update, maar dat is dan ook alles. Verder geheel probleemloos en enorm tevreden mee.

Ook het geluid valt mee in ons geval. Staat op een (houten) plat dak van onze keuken, en hoewel je ze zeker wel hoort als ze hard staan te draaien, is het significant stiller dan de CV ketel die verderop staat. Er is wel één frequentie waarbij er een hogere toon ofwel "het geluid" lijkt te zijn, maar dat heb ik maar een paar keer gehoord.

Sinds Oktober hebben de Quatts zo'n 17,6 MWh aan warmte geproduceerd, met een gemiddeld COP van 3,9. Ofwel € 1046 besparing. Met een CV ketel had ik iets anders gestookt, maar sochtends en bij thuiskomst wel in een koud huis terecht gekomen. Al met al is het comfort dus hoog, en de energierekening lager. Met als bijkomend voordeel dat het ook lekker samen met de zonnepalen werkt zo :).

Ik zou dan ook graag kijken naar de optie voor Full Elektric, echter lijkt deze steeds maar uitgesteld te worden..

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 03-04-2025 14:23 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Mickel moen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:49:
[...]

Veel is ook te herleiden naar brakke afgiftesystemen en dan opvallend vaak bij vloerverwarming. Vloerverwarming en een warmtepomp is dus niet altijd de ideale combinatie.
ja dag :D

Vvw + wp is juist DE combinatie voor (ultra) lage temperatuurverwarming en dus hoge efficiency.
Dat je dat “opvallend vaak” (?) in dit topic leest (?) zegt meer over het product en/of hoe dat wordt opgeleverd ipv de combi.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@wesleytjuh uh. 17.6 MWh in 1 stookseizoen? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:05
Ik zei toch dat we er van uit gingen veel gas te gebruiken :+ .
Richting de 200 m2 uit 1966, grootste raampartijen zijn nog (oud) dubbelglas en de spouw moet nog geisoleerd worden. Ook veel "vrije" buitenmuren en vooral met veel wind merk je dat dit forse impact heeft op de afkoeling van het huis.
Quatt geeft aan dat het overeenkomt met zo'n 2000 m3 gas. Pittig.

[ Voor 34% gewijzigd door wesleytjuh op 03-04-2025 14:18 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
wesleytjuh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:15:
Richting de 200 m2 uit 1966, grootste raampartijen zijn nog (oud) dubbelglas en de spouw moet nog geisoleerd worden. Ook veel "vrije" buitenmuren en vooral met veel wind merk je dat dit forse impact heeft op de afkoeling van het huis.
Ik herken het wind issue wel ja.
vrijstaand 1940 ca 230 m2, geen glas op het zuiden
Maar met na-isolatie en nieuwe kozijnen met HR++ kom ik op ca 9 MWh op de wp.
De COP1 bijverwarmingen boven samen ca 1 MWh.
Beneden ca 21,5 gr, boven 17-18.
Dus er is gok ik zo best wat winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:07:
[...]

ja dag :D

Vvw + wp is juist DE combinatie voor (ultra) lage temperatuurverwarming en dus hoge efficiency.
Dat je dat “opvallend vaak” (?) in dit topic leest (?) zegt meer over het product en/of hoe dat wordt opgeleverd ipv de combi.
Grapjas.

Het zal best zo zijn, dat het de combi is. Blijft dat wat ik hier lees veelal gaat over verdelers, diameters leidingen, combinatie vloerverwarming en radiatoren, etc. Theoretisch klopt het wat je zegt. Ideaal als je een geheel nieuwe installatie laat aanleggen, wat je laat doen door 1 partij. Aansluiten op bestaande systemen is dus echter niet altijd appel eitje. Dus dat sprookje neem ik niet voor lief.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
wesleytjuh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:04:
Ook maar weer even een update van mijn kant dan. Sinds Oktober 2024 geinstalleerd, Duo. Installatie ging soepel en netjes.

Aangezien we nog maar net verhuisd waren hadden we geen idee van het gasverbruik, maar we wisten wel dat het veel ging zijn. Samen met de Quatt vrijwel de gehele winter elektrisch kunnen verwarmen, op tientallen m3 gas na.

Grootste problemen aan mijn kant zijn geweest dat de CiC een aantal keer niet meer leek te reageren na een software update, maar dat is dan ook alles. Verder geheel probleemloos en enorm tevreden mee.

Ook het geluid valt mee in ons geval. Staat op een (houten) plat dak van onze keuken, en hoewel je ze zeker wel hoort als ze hard staan te draaien, is het significant stiller dan de CV ketel die verderop staat. Er is wel één frequentie waarbij er een hogere toon ofwel "het geluid" lijkt te zijn, maar dat heb ik maar een paar keer gehoord.

Sinds Oktober hebben de Quatts zo'n 17,6 MWh aan warmte geproduceerd, met een gemiddeld COP van 3,9. Ofwel € 1046 besparing. Met een CV ketel had ik iets anders gestookt, maar sochtends en bij thuiskomst wel in een koud huis terecht gekomen. Al met al is het comfort dus hoog, en de energierekening lager. Met als bijkomend voordeel dat het ook lekker samen met de zonnepalen werkt zo :).

Ik zou dan ook graag kijken naar de optie voor Full Elektric, echter lijkt deze steeds maar uitgesteld te worden..
6 mei wordt de aftrap gedaan, daarna zal er wel veel meer duidelijk gaan worden, dus nog even geduld, persoonlijk vindt dit fijner dan een compleet ongetest en vol met kinderziektes te vroeg gelanceerd apparaat, voor dit stookseizoen waren ze toch al te laat en nu hebbenze de zomer om met mn het SWW goed te testen. En er zullen ongetwijfeld nog een boel verrassingen komen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
okijokii schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:40:
[...]

Je bent uit de verkoop-loop en ja dit een halfleeg glas zou @Mickel moen zeggen. 300 man personeel, maar 1 op de aftersales #best-druk-in-je-eentje

YouTube: Tempo-Team | Bouwgigant
Vandaag in contact gekomen. Bleek de beste man op vakantie te zijn.
Geen out of office en de collega's die ik aan de telefoon heb gehad de afgelopen dagen waren blijkbaar niet op de hoogte.

Netjes excuses gehad en vandaag alles in één keer geregeld.
Hij is fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
Iemand hier ervaring met een Quatt met trillingsdempers tegen een spouwloze steens gevel? Lijkt hier om verschillende redenen de enige optie.

De aanbetaling is al gedaan en we willen hem echt graag. Er slaapt een kind achter, die zal wel doorslapen, kan wel tegen wat geluid, plus: er is een nachtmodus.

Wat we dan weer niet willen: een huis dat overdag meeschudt; of een gevel die schade oploopt door condenswater en/of trillingen.

Warmtepomp komt in principe op 2 hoog, op 3 meter van de cv. 1 hoog zou ook kunnen, als dat voordelen zou hebben, maar ik vermoed dat het weinig verschil maakt en de afstand tot de cv is langer.

Gevel is nog in goede staat en wordt binnenkort sowieso nog nagelopen, gereinigd, zo nodig bijgevoegd voordat de wp komt.

Gevel evt. impregneren om negatief effect van condenswater te minimaliseren? Ben in principe niet zo'n voorstander van het impregneren van bakstenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
Mickel moen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:31:
[...]

Grapjas.

Het zal best zo zijn, dat het de combi is. Blijft dat wat ik hier lees veelal gaat over verdelers, diameters leidingen, combinatie vloerverwarming en radiatoren, etc. Theoretisch klopt het wat je zegt. Ideaal als je een geheel nieuwe installatie laat aanleggen, wat je laat doen door 1 partij. Aansluiten op bestaande systemen is dus echter niet altijd appel eitje. Dus dat sprookje neem ik niet voor lief.
Waarom het bij een nieuw systeem wel werkt is omdat de installateur dan wel overal aan moet denken. Bij Quatt doen ze (veelal) een intake via videobellen, waarbij eigenlijk alleen wordt bekeken of de leidingen makkelijk bij de ketel kunnen worden aangesloten. Er wordt niet naar je huidige systeem gekeken. De installateurs knallen dat ding neer (het liefst zo snel mogelijk omdat ze dan nog een installatie die dag kunnen doen) en zijn weer weg.

Er kunnen veel problemen voorkomen worden als ze een uurtje de tijd zouden nemen om te kijken of alles goed werkt. Ik vind dat Quatt daar echt wel meer verantwoordelijkheid mag nemen. Maar ja, dat past niet in het business model.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
s020506 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:59:
[...]

Waarom het bij een nieuw systeem wel werkt is omdat de installateur dan wel overal aan moet denken. Bij Quatt doen ze (veelal) een intake via videobellen, waarbij eigenlijk alleen wordt bekeken of de leidingen makkelijk bij de ketel kunnen worden aangesloten. Er wordt niet naar je huidige systeem gekeken. De installateurs knallen dat ding neer (het liefst zo snel mogelijk omdat ze dan nog een installatie die dag kunnen doen) en zijn weer weg.

Er kunnen veel problemen voorkomen worden als ze een uurtje de tijd zouden nemen om te kijken of alles goed werkt. Ik vind dat Quatt daar echt wel meer verantwoordelijkheid mag nemen. Maar ja, dat past niet in het business model.
voor 1700 euro als early bird mochten we dat (eerlijk gezegd) ook niet verwachten, maar daar was de prijs ook niet naar.
Echter nu zit Quatt op een ander prijsniveau en zijn ze aan het concurreren met installateurs die wel naar het hele systeem kunnen kijken of wel dat uurtje extra de tijd nemen.

Ik wil absoluut niet beweren dat een fout(je) niet kan gebeuren, bij Quatt of enig andere installateur, maar de manier/adequaatheid waarop het opgepakt wordt gaat wel een steeds belangrijkere rol spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 03-04-2025 16:16 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Grapjas.

Het zal best zo zijn, dat het de combi is. Blijft dat wat ik hier lees veelal gaat over verdelers, diameters leidingen, combinatie vloerverwarming en radiatoren, etc.
ik denk dat je de grootste mist: teveel naregeling, zeker gezien je eigen goede & uitgebreide bijdrages over je duo-tado zones :*)
als je blik werpt op o.a. de FB, dan is dat echt wel het laagst hangende fruit waarmee Quatt met minimaal extra moeite heel veel goodwill kan creeeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 03-04-2025 16:22 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Aan het twijfelen om de quatt te upgraden naar een full Electric of gewoon voor een wpb te gaan en zo overtollige opwek te voorkomen

Iemand dit probleem wel eens gezien in de app? Nieuwe telefoon, maar zelfde nummer en nu kan ik in de app niet koppelen. Error 39 internal error

[ Voor 35% gewijzigd door 0xygen500 op 03-04-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:59:
[...]

Dat klopt als een bus. Echter, is dat niet het risico wat je zelf genomen hebt, door met een landelijk opererende leverancier in zee te gaan, die inderdaad hun pomp aan een bestaand systeem knoopt en daarna na aansluiting test. Als het meteen niet werkt zullen ze nog wel even doorgaan. De hier veel omschreven problemen doemen meestal veel later op. Waarbij het probleem niet aan de Quatt te wijten is, maar aan het afgiftesysteem. Dat is toch jouw verantwoordelijkheid?

Wie dit wil voorkomen, kan beter met de plaatselijke installateur in zee gaan. Liefst het bedrijf wat het afgiftesysteem ook geplaatst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesleytjuh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:15:
Niet raar hoor @paQ.
17 Mhw gegenereerde warmte zit ik ook op met 1 Quatt.
Ook 21,5°C 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIvT3wWcL81ZRTWLirYVjk8ktlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAhCeo8eS7OgBMpuxiy4aWNZ.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[...]

Grapjas.

Hoezo grapjas? Veel beter dan dit kan niet, installatie 2008 aangelegd en 2009 in gebruik en met bestaande hoogthemperatuur verdelers 7(8)7 d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDIfd9JeNKEr58qa36EBzo9Aepo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NdejqzdllsFZpzKImujMkmB.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Mickel moen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:49:
[...]

Ik mis de essentie in het geheel niet. Ik onderschrijf jouw verhaal zeker hier alles lezende. Dat Quatt het een en ander kan verbeteren is duidelijk. Waar ik alleen niet in meega is het kruipen in de slachtoffer rol. Het o en wee en het is me toch wat. Het uit de weg gaan van de eigen verantwoordelijkheid. Het is uiteindelijk je eigen keuze om met Quatt in zee te gaan. Dus als je vooraf al twijfels hebt, niet doen.

Verder, we lezen hier vooral verhalen van zaken die niet lekker gaan. Veel is ook te herleiden naar brakke afgiftesystemen en dan opvallend vaak bij vloerverwarming. Vloerverwarming en een warmtepomp is dus niet altijd de ideale combinatie.

Uiteindelijk vermoed ik dat het in verweg de meeste gevallen goed gaat, gezien de verkoopcijfers die hier voorbij komen.

Ik ben in ieder geval dik tevreden. En dat de circulatiepomp kapot ging, tja shit happens. Quatt heeft het keurig opgelost. En ook op andere vragen die ik had in de 12 maanden dat ik de Quatt nu heb, heb ik steeds keurig in een voor mij redelijke termijn antwoord gekregen.
Geheel mee eens en ze zijn echt wel hun best aan het doen. Bij mij geeft de quatt app regelmatig een stroomverbruim van 113Watt, ook al staan ze uit. De homewizard kwh meter geeft dan wel 10 of 20 watt al naar gelang de buitentemperatuur. Ik had dit gemeld via de feedback knop in de app en een dag later werd ik al gebeld voor wat nadere info en nog een dag later een mailtje dat ze het aan het onderzoeken zijn. De duo draait nu een jaar en heb 740€ bespaard, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:21
MacD007 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:27:
[...]

Ben je niet bang dat de pvc pijp zelfs zich gaat opwarmen in de zon? Zou je niet beter een extra zonnescherm er boven plaatsen en m’n aan de zij en onderkant van de pvc pijp extra ventilatiegaten maken?
Zover ik zie wordt er geen extra warmte toegevoegd via de pvc pijp. De sensor hangt er ook enigszins los in gestoken en niet hard op het pvc bevestigd. De temperatuur lijkt veel beter overeen te komen met de netatmo sensor in de tuin. Let niet op de piek daar van de namiddag zo'n die de paarse lijn tijdelijk omhoog stuwt. De Quatt Temp is in ieder geval een stuk realistischer zo. Kijken of ik de overgebleven ruis nog weg kan krijgen met een windblokker ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAyE4Q8f8G6entoRUjCTLbQ0nVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uHO2uVN5FTyIRVlWGLmw84qA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Seroendeng schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:09:
[...]

Zover ik zie wordt er geen extra warmte toegevoegd via de pvc pijp. De sensor hangt er ook enigszins los in gestoken en niet hard op het pvc bevestigd. De temperatuur lijkt veel beter overeen te komen met de netatmo sensor in de tuin. Let niet op de piek daar van de namiddag zo'n die de paarse lijn tijdelijk omhoog stuwt. De Quatt Temp is in ieder geval een stuk realistischer zo. Kijken of ik de overgebleven ruis nog weg kan krijgen met een windblokker ofzo.

[Afbeelding]
volgens mij, zeker tijdens redelijk windstille periodes (nu natuurlijk nog niet) zou je pvc wel kunnen opwarmen door de zon en dus dan deze warmte ook aan de binnenkant afgeven en dus die ruimte opwarmen.
Geen idee of dat veel zal zijn.

een windblokker zou je met dubbel fijnmazig gaas kunnen doen aan de uiteinden (bv stukjes horgaas), door er twee achter elkaar te zetten verstort dat de flow. Dus gewoon uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
raven22 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:03:
[...]

Geheel mee eens en ze zijn echt wel hun best aan het doen. Bij mij geeft de quatt app regelmatig een stroomverbruim van 113Watt, ook al staan ze uit. De homewizard kwh meter geeft dan wel 10 of 20 watt al naar gelang de buitentemperatuur. Ik had dit gemeld via de feedback knop in de app en een dag later werd ik al gebeld voor wat nadere info en nog een dag later een mailtje dat ze het aan het onderzoeken zijn. De duo draait nu een jaar en heb 740€ bespaard, top!
Zo hoort het gewoon te gaan. Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Los problemen die er zijn zo snel mogelijk op en communiceer daar actief over.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Mickel moen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:43:
[...]

Dat klopt als een bus. Echter, is dat niet het risico wat je zelf genomen hebt, door met een landelijk opererende leverancier in zee te gaan, die inderdaad hun pomp aan een bestaand systeem knoopt en daarna na aansluiting test. Als het meteen niet werkt zullen ze nog wel even doorgaan. De hier veel omschreven problemen doemen meestal veel later op. Waarbij het probleem niet aan de Quatt te wijten is, maar aan het afgiftesysteem. Dat is toch jouw verantwoordelijkheid?

Wie dit wil voorkomen, kan beter met de plaatselijke installateur in zee gaan. Liefst het bedrijf wat het afgiftesysteem ook geplaatst heeft.
Het systeem moet ook behoorlijk werken bij iemand die er geen verstand van heeft. Ik verwacht van de installateur op zijn minst zegt als het systeem misschien niet optimaal gaat werken. Als de klant door zet, is het zijn eigen verantwoordelijkheid. Maakt mij niet uit of het een grote, landelijke speler is of niet. Volgens mij is er bij Quatt geen enkele rem, zolang er maar verkocht wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
s020506 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:12:
[...]

Het systeem moet ook behoorlijk werken bij iemand die er geen verstand van heeft. Ik verwacht van de installateur op zijn minst zegt als het systeem misschien niet optimaal gaat werken. Als de klant door zet, is het zijn eigen verantwoordelijkheid. Maakt mij niet uit of het een grote, landelijke speler is of niet. Volgens mij is er bij Quatt geen enkele rem, zolang er maar verkocht wordt.
Als er een nieuwe ketel wordt geplaatst en hij werkt gaat de installateur ook weg zonder de rest van het systeem te bekijken. Anders kan ook maar daar hangt simpelweg een prijskaartje aan.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
Gerardwaz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:22:
[...]

Als er een nieuwe ketel wordt geplaatst en hij werkt gaat de installateur ook weg zonder de rest van het systeem te bekijken. Anders kan ook maar daar hangt simpelweg een prijskaartje aan.
Vroeger, als je een CV ketel kocht keek je naar het typeplaatje en als daar een beter rendement dan de vorige op stond voelde je al spekkoper. Nu kijken we met z'n allen vooral naar het daadwerkelijk verbruik , de besparingen en de terugverdientijd, dat is dus een heel ander verhaal geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Gerardwaz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:22:
[...]

Een ketel vervangen vind ik nog net wat anders dan een warmtepomp installeren. Bij een warmtepomp komt gewoon net wat meer kijken. Dus misschien moet de prijs wel omhoog, zodat er iets meer tijd en aandacht aan het afgiftesysteem kan worden gegeven. Op de huidige manier is het wachten op een bericht als "de Quatt hangt er nu x jaar, maar de besparing is nul"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:00
s020506 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 06:29:
[...]

Een ketel vervangen vind ik nog net wat anders dan een warmtepomp installeren. Bij een warmtepomp komt gewoon net wat meer kijken. Dus misschien moet de prijs wel omhoog, zodat er iets meer tijd en aandacht aan het afgiftesysteem kan worden gegeven. Op de huidige manier is het wachten op een bericht als "de Quatt hangt er nu x jaar, maar de besparing is nul"
Ik ben blij dat ik de Quatt voor een absoluut koopje heb gekregen en mijn afgifte-systeem en thermostaat zelf heb kunnen aanpassen, precies zoals ik wil. Dat is inderdaad vaak wel echt nodig. Dus ben je zelf niet in staat daartoe en heb je niet een handige neef die het kan, dan maar apart bijkopen, lijkt me.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Mijn max ligt zo rond de 3000-3200 watt. Maar dan had ik hem flink op zn staart getrapt en de thermostaat een aantal graden hoger gezet.
Maar normaal wel flink lager.
@Prh
Als ik, ik had dit deze week al eerder aangegeven, mijn enkele Quatt maximaal afgelopen stookseizoen net iets boven de 1950 W heeft getrokken, en dat is zonder CIC en rekening houdend dat de Quatt duo ook nog beperkt is om binnen de 16A te blijven 2*1950 =3.900, wat dus al hoger ligt dan de 3.680W wat bij 16A hoort en je daar dus dan ook nog je CIC en thermostaat mee moet rekenen ben ik bang dit gewoon te veel is, voor 95% van de tijd zal het wel goed gaan maar de kans dat op een gegeven moment je stop er uitvliegt is echter wel aanwezig.
Wat is de aansluitwaarde van de afzuigkap en vooral welke stand gebruik je? Als je het gebruik van deze zo veel mogelijk kunt vermijden, vooral als beide Quatts aan het lopen zijn dan kijken wat het opgenomen vermogen is.

Wat is de aansluitwaarde van je CV? Veelal zal deze wel meevallen zolang het geen erg oud beestje is.
Lampen zal geen probleem geven, anders deze naar LED omwisselen zover je dit nog niet gedaan hebt.

Je zou met een kWh meter van bv HW in de groepenkast voor deze groep en een energiesocket op de afzuigkap deze zo instellen dat als het verbruik op die groep tegen de limiet aanloopt de afzuigkap automatisch wordt uitgeschakeld. HW bied deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
rombow schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:50:
[...]

Ik ben blij dat ik de Quatt voor een absoluut koopje heb gekregen en mijn afgifte-systeem en thermostaat zelf heb kunnen aanpassen, precies zoals ik wil. Dat is inderdaad vaak wel echt nodig. Dus ben je zelf niet in staat daartoe en heb je niet een handige neef die het kan, dan maar apart bijkopen, lijkt me.
Zou je het voor de huidige prijs alsnog doen? Ik zie veel mensen die gebruik hebben gemaakt van de early bird prijzen (is jullie gegund hoor).

Heb zelf nog ~10 dagen om een keus te maken / de offerte te accepteren. Voornaamste struikelblok is de terugverdientijd en het niet kunnen koelen met mijn Jaga's en vloerverwarming.

[ Voor 13% gewijzigd door Mirabis op 04-04-2025 09:10 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Mirabis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:09:
[...]

Zou je het voor de huidige prijs alsnog doen? Ik zie veel mensen die gebruik hebben gemaakt van de early bird prijzen (is jullie gegund hoor).

Heb zelf nog ~10 dagen om een keus te maken / de offerte te accepteren. Voornaamste struikelblok is de terugverdientijd en het niet kunnen koelen met mijn Jaga's en vloerverwarming.
Zelf geen gebruik van de early bird prijs gemaakt. Quatt hangt nu net een jaar. Als ik nu nog een keer moet kiezen met afschaffing van saldering vraag ik mij af of ik nog een keer dezelfde keuze had gemaakt. Dit zal misschien er ook mee te maken hebben dat ik de quatt chill niet een enorm goede oplossing vind en ik dan opzoek zou gaan naar iets wat wel kan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Heel eenvoudig, de tijden dat je een warmtepomp binnen 2 jaar hebt terugverdiend zijn gewoon voorbij, en ja, die van mij is dat ondertussen ook al.
Bedenk wel dat helaas energie steeds duurder gaat worden en je je maatregelen dus ook daarop zou moeten gaan spelen, en ja je investering zal dus een stuk langer zijn maar nog steeds duidelijk goedkoper dan als je niets doet.
En dat is dus niet eens afhankelijk van het merk wat je kiest maar is in principe voor alle warmtepompen van toepassing.
En dat is dus gewoon maatwerk, wat heeft je huis nodig, wat kun je plaatsen ( denk hierbij ook aan bv het lawaai ( geluidseisen 45/40 dB op je erfgrens)) je wensen ( hybride of juist gasloos (FE))
Quatt is een van de lowcost aanbieders van warmtepompen maar zeker niet de enige.
En een vergelijking met bv Nibe loopt al vanwege de kostprijs mank, de vraag is of je bv een nibe wel ooit terg kunt verdienen. Maar vergeet niet dat een cv ook geen terugverdientijd had/heeft en als bv een auto heb je dus de keuze tussen doelmatig/simpel of luxe en alles wat daar tussen ligt. (Opel/Dacia/BMW)
Wat je uiteindelijk gaat kiezen is dus een mix van al deze factoren, en soms is een cv uiteindelijk een betere keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow
[...]

@Mirabis

Ik ben pas 3 maanden geleden geinstalleerd. Mijn Quatt-single-hybrid kostte 3200 euro. Ik zou het zeker weer doen, ook voor 4000. Ik heb veel aanpassingen gedaan zoals extra radiators geplaatst, zelf heatfans gemaakt en bestaande fans aangepast voor lage cv-water-temperatuur. Ook veel experimenteren om mijn thermostaat (TADO) om te denken en te automatiseren. Het lijkt me dat als ik een expert dit (secundaire werk) zou laten uitdenken het niet zo mooi zou passen en vele duizenden euros extra zou kosten. Nu stook ik mijn hybride systeem zonder gas (drie hele slechte dagen uitgezonderd dit jaar). 2/3 van mijn zonnepaneel stroom werd direct gebruikt voor de Quatt deze winter. Ja ik had de lat hoog liggen dat is niet voor iedereen maar goed nazorg is vaak nodig en niet goedkoop, (dus doe graag zelf). Enige punt van zorg is de support van Quatt. Ik krijg af en toe mail over mijn (niet fatale) mankementen dus er is hoop.

[ Voor 19% gewijzigd door rombow op 04-04-2025 09:36 ]

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:14:
[...]

Zelf geen gebruik van de early bird prijs gemaakt. Quatt hangt nu net een jaar. Als ik nu nog een keer moet kiezen met afschaffing van saldering vraag ik mij af of ik nog een keer dezelfde keuze had gemaakt. Dit zal misschien er ook mee te maken hebben dat ik de quatt chill niet een enorm goede oplossing vind en ik dan opzoek zou gaan naar iets wat wel kan koelen.
Wees eens eerlijk, zelfs zonder saldering zul je over 15 jaar met een warmtepomp ( bv Quatt) waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit zijn dan zonder, want zelfs met een TVT van circa 8 jaar geniet je nog 7-8 jaar van duidelijk goedkopere verwarming tov alleen de cv.
Dat voor jou situatie mogelijk de Chill niet past is best mogelijk, dat zal per huishouden ook anders zijn. In mijn eigen situatie is juist de Chill een prima toevoeging. Een Airco zou voor mij een veel duurdere oplossing zijn.
Voor mij is verwarmen een veel belangrijkere aspect dan de mogelijkheid om te koelen, dat kan dus voor een ander weer helemaal anders liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
[...]

Ik kijk liever naar de return on investment dan de terugverdientijd.

Even simpel gerekend:
stel dat je met meerwerk 4000 euro kwijt bent en 500 euro per jaar bespaart omdat de isolatie al super is.
Dan is je return on investment dus 12,5%
Over 15 jaar gezien heb je dan 7500 euro terug op een investering van 4000 euro als de gasprijs niet verder stijgt en je geen zonnepanelen hebt om het verbruik gedeeltelijk op te vangen.

Er zijn natuurlijk behoorlijk wat alternatieven, dus vergelijken kan geen kwaad.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met mijn Quatt. Natuurlijk zijn er mensen met problemen, maar of dit 1% is of 99%, kan je niet beoordelen met facebook of zelfs een forum als tweakers, waar vooral mensen met een probleem zich zullen melden. De service achteraf is voor verbetering vatbaar, maar of je met een ander merk of een lokale installateur beter af bent is onzeker.

Als je andere opties hebt dan moet je zelf de afweging maken. Persoonlijk haak ik af als ik alleen maar blinde offertes krijg zonder dat er ook maar iemand de moeite neemt om de situatie te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:35:
[...]

Ik kijk liever naar de return on investment dan de terugverdientijd.

Even simpel gerekend:
stel dat je met meerwerk 4000 euro kwijt bent en 500 euro per jaar bespaart omdat de isolatie al super is.
Dan is je return on investment dus 12,5%
Over 15 jaar gezien heb je dan 7500 euro terug op een investering van 4000 euro als de gasprijs niet verder stijgt en je geen zonnepanelen hebt om het verbruik gedeeltelijk op te vangen.
https://www.house-of-cont...sanalyse-roi-formule2.png
Als ik de ROI ga uitrekenen kom ik echter op een ander, veel beter getal uit.
7500/4000=1,875*100=187,5-100=87,5 %
Er zijn natuurlijk behoorlijk wat alternatieven, dus vergelijken kan geen kwaad.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden met mijn Quatt. Natuurlijk zijn er mensen met problemen, maar of dit 1% is of 99%, kan je niet beoordelen met facebook of zelfs een forum als tweakers, waar vooral mensen met een probleem zich zullen melden. De service achteraf is voor verbetering vatbaar, maar of je met een ander merk of een lokale installateur beter af bent is onzeker.

Als je andere opties hebt dan moet je zelf de afweging maken. Persoonlijk haak ik af als ik alleen maar blinde offertes krijg zonder dat er ook maar iemand de moeite neemt om de situatie te beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:34:
[...]

Wees eens eerlijk, zelfs zonder saldering zul je over 15 jaar met een warmtepomp ( bv Quatt) waarschijnlijk een heel stuk goedkoper uit zijn dan zonder, want zelfs met een TVT van circa 8 jaar geniet je nog 7-8 jaar van duidelijk goedkopere verwarming tov alleen de cv.
Dat voor jou situatie mogelijk de Chill niet past is best mogelijk, dat zal per huishouden ook anders zijn. In mijn eigen situatie is juist de Chill een prima toevoeging. Een Airco zou voor mij een veel duurdere oplossing zijn.
Voor mij is verwarmen een veel belangrijkere aspect dan de mogelijkheid om te koelen, dat kan dus voor een ander weer helemaal anders liggen.
Wat een aparte manier van schrijven is dit.
Iemand vraagt naar meningen en ik geef mijn mening. Dat ik dan eerlijk moet zijn?!

Tvt van 8 jaar zal best zo zijn, maar misschien zou ik dan wel gaan voor algehele aanpassingen en direct full Electric gaan en zo ervoor kunnen zorgen dat ik geen vastrecht meer betaal. Dat dit dan een quatt zou zijn zou kunnen, maar misschien ook wel een ander merk.

Dat de quatt chill bij jou past is fijn, maar elke dag een condensbakje vervangen is niks voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Wanneer je een tijdje meeleest op dit forum zal je merken dat er 2 (eigenlijk 3) 'kampen' zijn. Mensen die enorm voorstander zijn en ieder negatief punt willen tackelen, mensen die behoorlijk anti zijn geworden door allerlei oorzaken (geluid, langere periode met een storing, geen communicatie, etc) en de wat meer neutraler die vooral komen voor tips (halen en brengen).

Ik zou persoonlijk niet weer voor de Quatt kiezen omdat hij mij stress oplevert en dat vind ik het niet waard. Ook al had ik hem gekregen, dan nog ben ik veel meer met dat ding bezig dan ik zou willen. Maar dat is puur het geluid, verder doet hij wat hij moet doen.
Ik was ook een early bird en had gehoopt dat Quatt snel de aftersales op orde zou willen brengen, maar de manier om aandacht te krijgen is tot nu toe vooral Trustpilot en Google recensies. Met zoveel personeel zou dat al een stuk beter moeten kunnen, maar de focus ligt nog steeds op verkoop (wat misschien logisch is door hoge kosten met zoveel personeel).
Wanneer er dan in een webinar wordt aangegeven dat ze het juist prima op orde hebben en een Quatt geen geluid maakt, raak je mij helemaal kwijt en is het lastig om positief te blijven.
Maar goed, dit zijn Just my 2 cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow
Purk80 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:22:
Iemand hier ervaring met een Quatt met trillingsdempers tegen een spouwloze steens gevel? Lijkt hier om verschillende redenen de enige optie.

De aanbetaling is al gedaan en we willen hem echt graag. Er slaapt een kind achter, die zal wel doorslapen, kan wel tegen wat geluid, plus: er is een nachtmodus.

Wat we dan weer niet willen: een huis dat overdag meeschudt; of een gevel die schade oploopt door condenswater en/of trillingen.

Warmtepomp komt in principe op 2 hoog, op 3 meter van de cv. 1 hoog zou ook kunnen, als dat voordelen zou hebben, maar ik vermoed dat het weinig verschil maakt en de afstand tot de cv is langer.

Gevel is nog in goede staat en wordt binnenkort sowieso nog nagelopen, gereinigd, zo nodig bijgevoegd voordat de wp komt.

Gevel evt. impregneren om negatief effect van condenswater te minimaliseren? Ben in principe niet zo'n voorstander van het impregneren van bakstenen.
Mijn ervaringen met Quatt en geluid zijn positief. Mijn Quatt hangt niet aan de gevel maar staat op mijn platte houten dak (dat geisoleerd is met 20cm piepschuim laag) vlak naast de erfgrens van de buren (zij slapen eronder!). Het contactgeluid kan ik het best beschrijven alsof er een HO-modelspoorbaan (showing my age here!) op het dak ligt, een prettig regelmatig geluid, dat alleen tehoren is als de WamtePomp op volle kracht draait. Geluid van de ventilator zelf is werkelijk nihil voor mij. De APP op de telefoon laat je gemakkelijk vermogen reduceren 's nachts. (Zowiezo ben ik geen nachtstoker). Muur impregeneren lijkt me overdreven maar iemand met Quatt aan gevel moet dat maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:49:
[...]

https://www.house-of-cont...sanalyse-roi-formule2.png
Als ik de ROI ga uitrekenen kom ik echter op een ander, veel beter getal uit.
7500/4000=1,875*100=187,5-100=87,5 %

[...]
Ja, over de levensduur is dat correct. Ik kijk hier gewoon even wat je op jaarbasis bespaart ten opzichte van de investering.
Dat is 12,5% en dat is echt keurig als de verwachte levensduur inderdaad bijna 2x de theoretische terugverdientijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:50:
[...]

Wat een aparte manier van schrijven is dit.
Iemand vraagt naar meningen en ik geef mijn mening. Dat ik dan eerlijk moet zijn?!

Tvt van 8 jaar zal best zo zijn, maar misschien zou ik dan wel gaan voor algehele aanpassingen en direct full Electric gaan en zo ervoor kunnen zorgen dat ik geen vastrecht meer betaal. Dat dit dan een quatt zou zijn zou kunnen, maar misschien ook wel een ander merk.

Dat de quatt chill bij jou past is fijn, maar elke dag een condensbakje vervangen is niks voor mij.
Wat ik probeerde duidelijk te maken was dat zelfs zonder saldering een warmtepomp aantrekkelijker kan zijn, en het was dus niet bedoeld om aan te geven dat jij niet eerlijk zou zijn, dat was zeker niet de bedoeling.
En ja, iedereen heeft zijn eigen afwegingen en eisen aan een product, dus daar is ook helemaal niets mis mee, een Chill zal zeker niet voor iedereen een goede oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:55:
[...]

Ja, over de levensduur is dat correct. Ik kijk hier gewoon even wat je op jaarbasis bespaart ten opzichte van de investering.
Dat is 12,5% en dat is echt keurig als de verwachte levensduur inderdaad bijna 2x de theoretische terugverdientijd is.
Oké, maar dat is dus niet wat een ROI is, zet er dan gewoon jaarlijks bij, dan klopt het dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
s020506 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 06:29:
[...]

Dus misschien moet de prijs wel omhoog, zodat er iets meer tijd en aandacht aan het afgiftesysteem kan worden gegeven. Op de huidige manier is het wachten op een bericht als "de Quatt hangt er nu x jaar, maar de besparing is nul"
De prijzen nu zijn eigenlijk al gelijk. Het is echt zoeken naar waar het 'goedkoper' is hoor, als dat het al is.
Stel je wil 5 of 6kW nominaal bij -10 + SWW en van je gasmeter af, dan zit je voor een gezin momenteel ook al aan 10.399 "early bird" (voor AE upgrade) prijs, ex thermostaat, ex elektra na subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:55:
[...]

Wat ik probeerde duidelijk te maken was dat zelfs zonder saldering een warmtepomp aantrekkelijker kan zijn, en het was dus niet bedoeld om aan te geven dat jij niet eerlijk zou zijn, dat was zeker niet de bedoeling.
En ja, iedereen heeft zijn eigen afwegingen en eisen aan een product, dus daar is ook helemaal niets mis mee, een Chill zal zeker niet voor iedereen een goede oplossing zijn.
Een warmtepomp ben ik helemaal met je eens, maar een full Electric oplossing van Quatt ben je bijna 10k kwijt. Voor Dewarmte ben je 7885 kwijt of je dus weer voor een Quatt moet kiezen vraag ik mij af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Purk80 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:22:

Kan hij niet gewoon op de grond cq dak van bv een garage?
Bedenk wel dat er soms ook enig onderhoud / reparatie aan dit soort dingen gedaan moet worden en veelal mag dat op een ladder niet meer. ( arbo eisen )
Gebruik in ieder geval de Wagner matjes bij de onderste steunen en mogelijk nog betere dempers.
Condensafvoer zul je dus via een niet te kleine pijp moeten gaan regelen, dank hierbij ook ivm de lengte de kans op bevriezen van deze leiding ( heatcord)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK324iuEKBfeHlBqFxTTK4IgW9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:57:
[...]

Oké, maar dat is dus niet wat een ROI is, zet er dan gewoon jaarlijks bij, dan klopt het dus ook.
Ik wilde het vooral even een naampje geven, maar je hebt gelijk.

De traditionele ROI berekening heeft een nare beperking, namelijk de ontbrekende factor doorlooptijd.

Als iets mij jaarlijks 12,5% oplevert dan is dat een prima investering. Een deel hiervan is bij de Quatt natuurlijk afschrijving, maar na 8 jaar is je risico weg door zo'n hoog percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:04:
[...]

Een warmtepomp ben ik helemaal met je eens, maar een full Electric oplossing van Quatt ben je bijna 10k kwijt. Voor Dewarmte ben je 7885 kwijt of je dus weer voor een Quatt moet kiezen vraag ik mij af.
En ik denk ook dat AO DeWarmte, misschien WeHeat ook (oa) van die aanbieders zijn waarbij je een prima vergelijking mee kan maken vs Quatt. Voor 10-11k heb je ook al een premium-merk installatie weet ik uit betrouwbare bron.
de buren waren 18k kwijt en 5 dagen installatie incoming

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 04-04-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
[...]

Nee. Ik zou voor full electric gaan. En ik zou geen Quatt kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
s020506 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:16:
[...]

@Mirabis

Hou met full electric nog wel in de gaten dat in de Randstad het stroomnet bezig is te ontsporen, en er staat geen kapitein aan het roer. Nou weet ik natuurlijk wel dat zonder stroom een methaan-ketel ook niet werkt maar de enige logische uitweg voor de netwerkbeheerder (los knelpunten in het netwerk oplossen, waar natuurlijk weinig aan gebeurt) een verplicht dynamisch contract of dynamische regio toeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Dat is wel een scherp geprijsd alternatief voor wie nog niks heeft.

Quatt mag dus wel iets aan de prijs van de FE optie gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:16:
[...]

gelukkig hebben we hier in Nederland meer dan genoeg keuze, en ja, met de huidige prijzen is een mogelijke aantrekkelijkheid van de Quatt versus andere aanbieders gewoon een heel stuk kleiner geworden. Zie wat @paQ hierop heeft geschreven.
Quatt zou er goed aan doen om vooral zijn after-sales op orde te krijgen, want ik denk zelf dat ze zich daar wel een beetje verslikt in hebben.
maar gezien dit een Quatt topic is lijkt het me dan ook logisch dat hier de klemtoon toch bij Quatt komt te liggen en niet op een ander merk, want daar heb je hier op tweakers meer dan voldoende alternatieven voor.
dat wil echter niet zeggen dat we geen kritische noot mogen geven, juist die kritische noot, ookal is deze niet altijd leuk, is wel heel belangrijk ook voor dit topic. Dus vooral blijven doen (is mijn persoonlijke mening).
Aande andere kant, Quatt nu neer te zetten als troep, gaat mij dan ook weer te ver. (niet dat nu door iemand zo is gezegd).
iedereen heeft bij de keuze zo zijn eigen afweging, en die moet je dan ook gewoon accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:13:
[...]

Ik wilde het vooral even een naampje geven, maar je hebt gelijk.

De traditionele ROI berekening heeft een nare beperking, namelijk de ontbrekende factor doorlooptijd.

Als iets mij jaarlijks 12,5% oplevert dan is dat een prima investering. Een deel hiervan is bij de Quatt natuurlijk afschrijving, maar na 8 jaar is je risico weg door zo'n hoog percentage.
Volgens WC eend zelf is het veel hoger!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZkaguyvRPv4pEsY2VVL7o9NxL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niYbRbYWHGjaPYZZvOkpH0gl.png?f=fotoalbum_large

Een beetje hoe Trump het handelsdeficit als grondslag voor zijn tariffs inzet.

edit:
Die grafiek is echt gigantisch misleidend overigens.
Het geld dat je in de S&P500 steekt heb je en wordt -volgens hun narratief- steeds meer waard. Je kunt het er dus ook weer uithalen. De investering in de Quatt start in wezen dus met -4000 en dat geld zie je alvast nooit meer terug. Het zijn de besparingen, NIET verdiensten.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 04-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij is het inderdaad veel hoger, dus die prognose kan wel kloppen.

Maar ik ging voor het advies even uit van een gasverbruik dat toch al nergens over ging en een prijs met meerwerk om even een worst case scenario te schetsen. Alle gegevens ontbraken namelijk.

Dan nog kom ik op een goede business case uit. Ik denk dat ik zo weer een Quatt zou bestellen als ik ging verhuizen. Wel onder de voorwaarde dat die vreselijke kleur weer uit de app gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]

edit:
Het geld dat je in de S&P500 steekt heb je en wordt -volgens hun narratief- steeds meer waard. Je kunt het er dus ook weer uithalen. De investering in de Quatt start in wezen dus met -4000 en dat geld zie je alvast nooit meer terug. Het zijn de besparingen, NIET verdiensten.
met Trump hebben we helaas alleen een hele dikke vette - bij de ROI, :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]
Je bedoelt die 4000 euro die je misschien voor een paar % rente op een spaarrekening hebt staan en in de komende 8 jaar verdampt door je alsmaar stijgende gasrekening, inflatie en misschien ook wel box 3 belasting?

Nee, die 4000 is zo terug verdiend met een Quatt Hybrid tenzij je graag in de kou zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:14:
[...]

Je bedoelt die 4000 euro die je misschien voor een paar % rente op een spaarrekening hebt staan en in de komende 8 jaar verdampt door je alsmaar stijgende gasrekening, inflatie en misschien ook wel box 3 belasting?

Nee, die 4000 is zo terug verdiend met een Quatt Hybrid tenzij je graag in de kou zit.
Nee, ik heb het toch over hun grafiek? De (hun) vergelijking gaat nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]

edit:
een groot nadeel met aandelen (bv S&P500) is dat deze ook heel snel, je zag het gisteren, veel minder waard kunnen zijn (afgelopen week -4,91%), nog sterker het verleden heeft aangetoond dat deze zelfs compleet verdampen (mn bij afzondelijke aandelen).
eigenlijk zijn het slechte vergelijkingen omdat het zoals je zelf ook aangeeft twee totaal verschillende dingen betreffen.
kijk je echter puur naar het rendement is het wel een heel ander verhaal. Ik ga alleen al komend jaar op jaarbasis 75% redement halen, op mijn investering. op 15 jaar is dat circa 1.015% :Y :)F waarbij ik nog niet eens de prijsverhoging van gas heb mee gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
75%
Ik zou er dan meteen 100 installeren!

oh nee... zo werkt het natuurlijk niet ;)
(En een aandelenbeurs wel)

Of als je hem verkoopt na 15 jaar, heb je 16000 euro veriend! :o
oh nee... zo ook niet

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 04-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:28:
75%
Ik zou er dan meteen 100 installeren!

oh nee... zo werkt het natuurlijk niet ;)
(En een aandelenbeurs wel)

Of als je hem verkoopt na 15 jaar, heb je 16000 euro veriend! :o
oh nee... zo ook niet
Wat je bespaart kan je wel in de sp500 stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
0xygen500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:40:
[...]

Wat je bespaart kan je wel in de sp500 stoppen.
na de aankomende recessie dan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
rombow schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:31:
[...]

@Mirabis

Hou met full electric nog wel in de gaten dat in de Randstad het stroomnet bezig is te ontsporen, en er staat geen kapitein aan het roer. Nou weet ik natuurlijk wel dat zonder stroom een methaan-ketel ook niet werkt maar de enige logische uitweg voor de netwerkbeheerder (los knelpunten in het netwerk oplossen, waar natuurlijk weinig aan gebeurt) een verplicht dynamisch contract of dynamische regio toeslag.
Ah dank, volgens Liander (https://www.liander.nl/aa...mnet-vol/stroomnetchecker) en n=1 eigen ervaring geen problemen in mijn huidige wijk. Is geheel nieuwbouw met allemaal 3-fase woningen. Daar bovenop staan er al drie publieke laadpalen en komt nog één bij.. lijkt mij dat ze dan wel beetje hebben gekeken wat past. Hebben momenteel ook al een dynamisch energiecontract en zijn niet voornemens daar vanaf te stappen.

Ik ga nog even de andere topics doornemen, me laten informeren en wat rondbellen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
[...]

Ik heb mijn duo nu een jaar en wel iets korting gekregen ivm voorjaar. Nadat mijn warmteverlies is terug gebracht van 9 naar 6 kw ben ik erg tevreden en zou hem zo weer kopen.

De koel optie komt vast nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[...]

De pompAO full electric is bijna 1000 euro meer (8585€) met een backup heater voor je sww. Die zit bij de quatt er ook in. Dus dan wordt het verschil al een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15:49
Even een vraagje aan de kenners: mijn WP is in maart nauwelijks aan geweest (ramen op het zuiden, in huis ochtend 19 graden en rond 11uur al 22 graden). Begin maart is er een heel klein beetje gas bij gestookt (0,9 m3 volgens de Quatt app). Ik heb, behalve de CV geen andere gas verbruikers in huis. SWW verbruik historisch deze winter tussen de 1 en 2 kuub per dag. Ik was dan ook verbaasd te zien dat de afrekening van deze maand 100 kuub aangaf (Jan en Feb ca. 40-50 kuub). Nu zie ik ook dat als de quatts uit staan, regelmatig een flowmeterwatersupplytemperature van 50 graden. Kan mijn CV gekke dingen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoP8dFEe9pMC7s6K0HWcUsRbNvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43SqD42tiYYGoF4p2mWl0VSy.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Midway123 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:26:
Even een vraagje aan de kenners: mijn WP is in maart nauwelijks aan geweest (ramen op het zuiden, in huis ochtend 19 graden en rond 11uur al 22 graden). Begin maart is er een heel klein beetje gas bij gestookt (0,7 m3 volgens de Quatt app). Ik heb, behalve de CV geen andere gas verbruikers in huis. SWW verbruik historisch deze winter tussen de 1 en 2 kuub per dag. Ik was dan ook verbaasd te zien dat de afrekening van deze maand 100 kuub aangaf (Jan en Feb ca. 40-50 kuub). Nu zie ik ook dat als de quatts uit staan, regelmatig een flowmeterwatersupplytemperature van 50 graden. Kan mijn CV gekke dingen doen?

[Afbeelding]
Kan je niet in de apl zien hoeveel gas ze gebruikt hebben? 2*(31+28)=118kuub toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
0xygen500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:39:
[...]

Kan je niet in de apl zien hoeveel gas ze gebruikt hebben? 2*(31+28)=118kuub toch?
0,9 kuub over heel maart volgens de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fvbOwkoEbQdXMmGmSKvWB7Vm34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LYtTtvUFWBwYPd8eFCHnj2YT.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Midway123 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:54:
[...]

0,9 kuub over heel maart volgens de app.

[Afbeelding]
Mar met 2 kuub per dag ben je toch al op die 100 per 2 maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
0xygen500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:12:
[...]

Mar met 2 kuub per dag ben je toch al op die 100 per 2 maand?
Hij (of zij) geeft aan dat er in januari en februari ongeveer 45 kuub is verbruikt. Dan is 100 wel apart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Even een vraagje aan de kenners: mijn WP is in maart nauwelijks aan geweest (ramen op het zuiden, in huis ochtend 19 graden en rond 11uur al 22 graden). Begin maart is er een heel klein beetje gas bij gestookt (0,9 m3 volgens de Quatt app). Ik heb, behalve de CV geen andere gas verbruikers in huis. SWW verbruik historisch deze winter tussen de 1 en 2 kuub per dag. Ik was dan ook verbaasd te zien dat de afrekening van deze maand 100 kuub aangaf (Jan en Feb ca. 40-50 kuub). Nu zie ik ook dat als de quatts uit staan, regelmatig een flowmeterwatersupplytemperature van 50 graden. Kan mijn CV gekke dingen doen?

[Afbeelding]
Ik denk dat je driewegklep stuk is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
okijokii schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:18:
[...]

Hij (of zij) geeft aan dat er in januari en februari ongeveer 45 kuub is verbruikt. Dan is 100 wel apart
Precies, zie ook screenshots Jan, feb en mrt van dit jaar. Ik ben dus benieuwd wat die flowmeterwatersupplytemperature doet, en waarom hij oploopt naar 50 graden. Ook de cv aanvoerleiding uit de nefit (voor inkoppeling Quatt) voelt dan warm. Doet de cv iets op eigen houtje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l31LCTsMkQIa7Dc1wWoXDsFEvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IadFlro5mnBNacVXjNVYPHB6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAsA0uGLfvTs7A3YwsD92V65INc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Af3sbC7VRlquXLbvfKdyMfbE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g51RUEfGjPz9u_I3lM8muY0oC24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sOQURoyewRDB6NykpzBfUXDI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
Gerardwaz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:28:
[...]

SWW vraag verwarmt ook cv water, begrijp ik dat goed?

[ Voor 8% gewijzigd door Midway123 op 04-04-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:28:
[...]

Iets meer uitleg is hier misschien wel op zijn plaats. Wat veroorzaakt dan het hoge gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Ik vermoed dat je geen Homewizzard P1 dongle cq geen slimme meter hebt, want daarmee krijg je heel eenvoudig inzicht ook in je gasverbruik.
Een omslachtige manier is gewoon handmatig je gasverbruik de komende tijd in de gaten te houden, want 100 m3 is wel aanzienlijk voor maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Midway123 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:30:
[...]

SWW vraag verwarmt ook cv water, begrijp ik dat goed?
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:34:
[...]

Iets meer uitleg is hier misschien wel op zijn plaats. Wat veroorzaakt dan het hoge gasverbruik?
Een kapotte driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
Dat verklaart de toename in temperatuur tijdens/na SWW vraag, maar niet het toename in gasverbruik toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Midway123 op 04-04-2025 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midway123
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:35:
[...]

Ik vermoed dat je geen Homewizzard P1 dongle cq geen slimme meter hebt, want daarmee krijg je heel eenvoudig inzicht ook in je gasverbruik.
Een omslachtige manier is gewoon handmatig je gasverbruik de komende tijd in de gaten te houden, want 100 m3 is wel aanzienlijk voor maart.
Ik heb een Chargee P1 meter, maar die geeft hetzelfde verbruik in maart. Nu gebruiken de Chargee en greenchoice volgens mij dezelfde slimme meter als informatiebron, dus die zullen het wel eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Midway123 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:40:
[...]

[...]

Dat verklaart de toename in temperatuur, maar niet het hoge gasverbruik toch?
Hij blijft dan continu warmte vragen. Als je de mantel eraf haalt kan je de klep even testen, is een rechthoekig grijze doos met aan de zijkant een hendeltje. Kijk of je deze soepel heen en weer kan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
Gerardwaz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:43:
[...]

Hij blijft dan continu warmte vragen. Als je de mantel eraf haalt kan je de klep even testen, is een rechthoekig grijze doos met aan de zijkant een hendeltje. Kijk of je deze soepel heen en weer kan bewegen.
Ah, dat wist ik niet. Ik weet waar hij zit en ga er mee aan de slag. Thanks!🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:13
[...]

Nee, maar hecht daar ook niet teveel waarde aan. Ik ben een matig tevreden / licht ontevreden klant met een probleem wat niet door Quatt wordt opgelost. In de huidige vorm vind ik Quatt een product wat zo'n 2000 euro waard is, niet meer dan dat. Dat is een prijs waar je problemen mee op de koop toe neemt, daarboven wil je (wat mij betreft) een goed werkend systeem, met een service die navenant is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
rombow schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:31:
[...]

@Mirabis

Zo lang het methaan net zelf werkt is dat nog wel aardig op te vangen. Thuisaccu met een stopcontact, of heel simpel een 220v converter in de auto. Zo lang je auto stationair loopt draait die ketel wel (ok, ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of een auto stationair zo'n 40 - 80 watt kan opwekken (schatting)). Als het methaannet zelf uitvalt zit je natuurlijk dan ook in de shit, maar dat is alleen op te lossen met een warmtepomp, icm accu's en een (accu)systeem dat zonder netconnectie kan blijven draaien.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:33:
[...]

Dat is wel een scherp geprijsd alternatief voor wie nog niks heeft.

Quatt mag dus wel iets aan de prijs van de FE optie gaan doen.
Ik weet niet helemaal hoe DeWarmte het doet (niet echt in verdiept), maar ik vraag me af of Quatt nog heel veel aan de prijs kan doen. De Quatt prijs is namelijk niet zo heel gek, voor wat ze bieden, namelijk een nodeloos gecompliceerd systeem, wat in 95% van de gevallen veel simpeler, goedkoper en meer foolproof kan.

Men neme 1 warmtepomp boiler. 2 1500 watt straalkacheltjes en voila, FE.

(uiteraard met de disclaimer dat je wel even moet gaan rekenen, die straalkacheltjes zijn prima als ze eens in de 2 jaar een weekje aan staan, maar verder moet je dat niet willen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:27:
[...]

Ik weet niet helemaal hoe DeWarmte het doet (niet echt in verdiept)
3kW doorstroomverwarmer als CV backup
Warmtepompboiler (W/W) a la Auer Edel Eau
Ofwel: niet opnieuw het wiel uitvinden, dan hoef je die kosten ook niet door te berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:08:
[...]

3kW doorstroomverwarmer als CV backup
Warmtepompboiler (W/W) a la Auer Edel Eau
Ofwel: niet opnieuw het wiel uitvinden, dan hoef je die kosten ook niet door te berekenen
weet jij een goed merk voor een doorstroomverwarmer wat je eventueel als vervanging van een CV of ipv een electrisch CV zou kunnen gebruiken.
door een W/W warmtepomp (bv de door jou voorgestelde Auer Edel Eau) doe je natuurlijk exact het zelfde (wat je ook mooi had aangegeven d:)b ) dan de Quatt, maar dan wel een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:54
Beste Tweakers,

Inleiding:

Ik heb vorige week een Quatt adviseur thuis gehad na een aanbetaling van 49 euro. Ik wil wat kwijt over mijn ervaring van dat gesprek en mijn twijfels/vragen die ik nog steeds heb.

Ik heb nog een offerte voor een Quatt Duo opstelling getekend voor het eind van vorige jaar dus heb nog recht op een subsidie van 2024

Huidige situatie:

Wij wonen in een huis gebouwd in 2017 (EPC 0,4 van dat jaar, dus goed geïsoleerd), dat volledig uitgerust is met vloerverwarming via 2 verdelers: 1 van 10 groepen voor begane grond (voorzien van overdruk ventiel) en 1 van 5 groepen voor 1ste etage. Huidige verwarming via een CV ketel van Intergas Xtreme 36 CV water temperatuur 40 graden. Laatste jaar dat ik volledig met gas stookte verbruikten we 1250 m3 gas. We koken elektrisch en zijn met 2 personen dus ik schat we max 100m3 gas voor warm tapwater gebruiken. De laatste 2 a 3 jaar verwarmen we echter voornamelijk met een Mitsubishi Airconditioner dus de vloer is vrijwel altijd koud (tenzij de CV moet bijspringen), niet heel comfortabel en ook het geluid van het blazen van airco binnen is mijn vrouw gevoelig voor. Gas verbruik is daarmee echter wel gezakt tot een kleine 400m3 (ok we stoken dus ook niet meer tot 19,5 graden, waarbij dat vroeger vaak tot 21 graden was.

De CV staat op de zolder en het is een huis met een 60 graden zadeldak waarbij alleen de muren op de begane grond recht zijn. De badkamer op de 1ste etage zit in een grote (4 meter breed, 1,2m diepe) dakkapel die onder de CV zit.

Die dakkapel zie ik als ideale locatie voor die 2 Quatt warmte pompen. Als je door de dakplaten achter de verticale montage plaat waar de CV ketel aan op gehangen is naar buiten boort, kom je op het dak van die dakkapel uit, dus de leidingen zouden dan max 2 meter lang worden.

Achter die plaat liggen witte Uponor (MLCP 25x2,5mm Alu 0,30) leidingen voor aan en afvoer van CV water. De stalen CV leidingen aan onderzijde van CV zijn 22 mm dik.

De dakkapel is in hout uitgevoerd, houten frame met daar tussen isolatie. Platte dak (plafond) is uitgevoerd in liggende vuren balken van 12cm hoog en 5cm breed (1,2 meter lang) met daar bovenop een OSB Constructie plaat, minstens 10 cm PIR isolatie en bitumen dak bedekking. Die liggende balken liggen aan de buitenzijde op het kozijn en aan de binnenzijde in een stalen balk die onderdeel is van de dakconstructie en tussen 2 A frames gemonteerd is. Zolder etagevloer is volledig in hout uitgevoerd op die 2 stalen A frames na.

Het onderste deel van de zijmuren van de dakkapel is uitgevoerd in kalkzandsteen zodat de slaapkamers aan beide zijde van de badkamer een stenen tussenmuur hebben.

Vragen:
  • Ik begreep dat een enkele 6KW Quatt unit 60kg weegt, 75kg gevuld. Totaal gewicht dus 150kg. De adviseur gaf aan dat alles wat na 2000 gebouwd was dit prima aankon (hij vroeg niet eens naar de afmetingen van constructie van het hout van de dakkapel) Ik snap dat die adviseur geen constructeur is, maar hoe bepalen ze of een dakkapel geschikt voor het dragen van het gewicht van die warmtepompen? Ik kan prima over dat dak lopen (met mijn 100kg) en neem aan dat het berekend is op een bepaalde hoeveelheid sneeuw, maar sneeuw + warmtepompen?
  • Hoeveel geluid overdracht kan ik verwachten als die beide units op de dakkapel staan te draaien? Badkamer maakt me minder uit, maar mijn vrouw is wel gevoelige voor brom (in de slaapkamer).
  • Er schijnt redelijk wat lek/condenswater vrij te komen die over het platte dak weg loopt. Er zit aan die dakkapel 1 afvoer, hebben jullie ervaring met het bevriezen van dat weglopende condenswater?
  • In de uiteindelijke lijst met additionele kosten, kwam naar voren dat het plaatsen van de warmte pompen op die dakkapel €480 extra ging kosten. Dat is op zich te verklaren omdat beide units naar boven moeten, maar ook service bezoeken na die tijd kosten dus elke keer weer minstens €480! Ik ben daar nogal huiverig voor. Bedoel, als het goed is hoeven ze er vrijwel nooit meer bij, maar als de installatie problemen geeft of niet goed uitgevoerd dan gaat dit enorm veel extra kosten.
  • Ik wil in de aan en afvoer Uponor leiding een T splitsing maken richting een 22mm knelfitting, zodat daar de warmtepompen op aangesloten kunnen worden. Adviseur gaf aan dat Quatt personeel dat niet zelf deed. Heeft zeer waarschijnlijk te maken met verschillende soorten merken van die witte met aluminium verstevigde flex leidingen en bijbehorende benodigde gereedschap. Hebben jullie daar ervaringen mee? Ik moet die aan en afvoer leidingen sowieso uitbreiden omdat we op zolder ook nog 2 lage temperatuur radiatoren willen ophangen in nog af te timmeren slaapkamers. Is het moeilijk om zelf koppelingen te kopen en pers gereedschap te huren/lenen?
  • Het plaatsen van een aparte elektra aansluiting/groep kost 850 euro. Nou heb ik zelf elektra in het hele huis gedaan dus dat ga ik zelf doen, lege leiding van meterkast naar ruimte bij de CV ligt er al. Jammer dat die informatie over die kosten niet gewoon vermeld worden op de website of de emails die je voorafgaand krijgt. Ook was het mij niet duidelijk of het een enkele fase aansluiting of 3 fase aansluiting moet zijn. 1 fase is dus genoeg. Omdat ik elektra zelf ga doen wilde ik weten hoe ik die af moest werken. Adviseur gaf aan dat ik de werkschakelaar binnen kon plaatsen (ook omdat je er buiten moeilijk bij kwam?) vanwaar zij de aansluiting naar buiten verder regelden. Bij mijn weten moet die werkschakelaar buiten gemonteerd worden, vanwege dat je juist daar de controle wilt hebben over de aanwezige spanning. Wat heeft het voor zin als je buiten op de dakkapel staat, twee etages/ladders naar beneden moet, via de hal (met de meterkast) de trap omhoog naar zolder om daar de werkschakelaar uit te zetten? Ik zit te denken dat ik mijn aparte elektra groep af monteer op een warteldoos (op die montage plaat bij de CV) waar Quatt de buitenkabel in kunnen aansluiten en naar buiten voeren. Ik zou die werkschakelaar liever buiten hebben? Liever nog 2 werkschakelaars zodat beide apparaten apart aan en uitgezet kunnen worden. Hoe is dat bij jullie uitgevoerd?
  • Montage voor 1 Juli 2025voor behoud van subsidie 2024. De montage moet voor die datum plaats vinden anders hebben we geen recht meer op de hogere subsidie van vorige jaar. Garantie dat het voor die tijd geïnstalleerd is krijg ik niet.
  • Zoneverwarming. Op dit moment heb ik een Honeywell Lyric T6 thermostaat via Opentherm. Uitermate geschikt volgens Quatt. Echter wil ik zoneverwarming toepassen omdat er verschillende ruimtes in huis zijn die ik juist warmer, dan wel minder warm wil stoken (denk aan badkamer en geïsoleerde garage). De beide vloerverwarming verdelers van Robot wil ik voorzien van de al gekochte 15 servo motoren (24V). Nou gaf die adviseur aan dat ik perse de Honeywell Evo moest kopen omdat dat het enige was waar ze ervaringen mee hadden. Aan/uit thermostaat is niet geschikt en sommige thermostaten reageerden te langzaam volgens hem voor een goede regeling. Hebben jullie ervaring met andere zoneverwarmings thermostaten? Het liefst in combinatie met 24V servomotoren van Robot?
  • Domotica: Ik ben al ver met mijn domotica voorbereiding op basis van Loxone. Die blijkt echter niks te doen met Opentherm protocol. Ik denk dat ik mijn domotica dan alleen maar de gewenste temperatuur moet laten bepalen maar niet hoe dat aangestuurd moet worden (ik weet het, moet de temperatuur in huis niet te veel willen veranderen met een warmtepomp. Welke ervaringen hebben jullie daar mee?
  • De duo oplossing zou als hybride makkelijk ons huis moeten kunnen verwarming en zelfs geschikt zijn als Full electric. Echter bieden de schuine kappen van onze zolder (en houten constructie) eigenlijk geen ruimte voor een rechtopstaande cilindervat voor warmwater. Full electric word volgens mij nog niet officieel aangeboden en dan alleen maar via 3 verschillende afmetingen rechtopstaande cilindrische warm water vaten. Omdat we helemaal niet zo veel gas verbruiken voor warm water is besparing tov extra kosten ook gering. Hoe ver mogen die warm tapwater cilinders vanaf de buitenunit staan? Denken jullie dat liggende opslag vaten (onder een schuine kap veel praktischer) wel komen of is dat vanwege de warmte stromen in zo'n vat eigenlijk nooit een goed idee?
Ervaring nav advies gesprek:
  • Adviseur wilde naar mijn idee vooral nadruk op besparing en terugverdientijd leggen, maar dat was eigenlijk al bekend via invullen van de website dus voor mij geen toegevoegde waarde. Mijn vragen lijst moest ik zelf telkens er bij halen omdat hij zijn eigen lijstje af wilde werken.
  • Na het bezoeken van de CV opstelling wilde hij buiten kijken en gaf aan dat hij straks nog foto's van CV ruimte wilde maken, daar is die echter niet meer geweest, nogal rommelig?.
  • Hij wilde de meterkast zien en ging vervolgens de loftrompet steken over de gebruikte Enphase zonnepanelen en hoe fantastisch die waren. Leuk om te horen, maar snap niet wat dat te maken had met ons advies gesprek?
  • We zijn niet buiten op het dak geweest, hij kon de situatie ook bekijken op sateliet beelden (die scherper waren dan google maps).
  • Zelfs de afstand tot de buren heeft die grofweg gemeten op die manier. Hij meende dat het ging om de afstand van de warmtepompen tot het raam van de woning van de buren? Ik denk dat het gaat om de afstand tussen warmtepomp en perceelsgrens met de buren?
  • Ik heb geen contact gegevens ontvangen, hij zou de verzamelde gegevens doorsturen naar een collega waarna ik een offerte zou ontvangen. Nu een kleine week later nog niks ontvangen. Hij zou me na een week nog bellen
Kortom, nog wel twijfels over kosten bij problemen, zoneverwarming en op tijd aansluiten. Zouden jullie tekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:23
Nee, met zoveel twijfel zou ik niet tekenen. Zeker ook met de aankomende kosten voor servicebezoeken lijkt het mij verstandig om eerst te onderzoeken of een andere opstelplaats haalbaar is. De adviseur komt ook niet erg kundig over lijkt het.

Met oudere types Evohome heb ik overigens slechte ervaringen. Te veel schakelingen per uur (niet minder dan 3 is in te stellen) en voornamelijk gericht op cv ketels. Nieuwe Evohome types schakelen nog één keer per uur. Die kunnen prima op ieder type warmtepomp die je weersafhankelijk in kunt stellen. Of het nou OpenTherm of aan/uit is. Voor andere zoneregelingen geldt hetzelfde, ook dat werkt op alle andere merken warmtepompen precies zoals je het wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Herbiek616 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:59:
Er schijnt redelijk wat lek/condenswater vrij te komen die over het platte dak weg loopt. Er zit aan die dakkapel 1 afvoer, hebben jullie ervaring met het bevriezen van dat weglopende condenswater?
Ook een Duo hier. Er staat her en der wel genoemd dat de Quatts zo'n 30 liter per dag kunnen produceren. Zeker tijdens een ontdooicyclus druipt het er flink vanaf.
Afgelopen winter lag er een flinke plakaat ijs op mn platte dakuitbouw. Water van het ontdooiden bevriest direct weer zodra het op het dak terecht komt. Krijgt dus niet de kans om weg te stromen.
Maar daar verder geen negatieve ervaring mee gehad ;)

Qua geluid/trillingen. Kans is best reeel dat je de Quatts door je dakkapel heen gaat horen. Vraag in ieder geval om maximale ontkoppeling bij je salespersoon, bijvoorbeeld door veerdempers toe te passen.

Plaats alvast een 8-tal stoeptegels op je dakkapel, 2 per bigfoot.. Dan kan daar de Quatt op geplaats worden.

Deze dempers passen ze tegenwoordig toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKxqEfKhswGvYNX-vuFeuxGrbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIOrO12pWdEI9rjvGhBLUjif.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lefEwE58z-ntSeelGXyl0ELj-Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvhU0Cx0bgHNp6byFy954maz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:06:
[...]

Kan hij niet gewoon op de grond cq dak van bv een garage?
Bedenk wel dat er soms ook enig onderhoud / reparatie aan dit soort dingen gedaan moet worden en veelal mag dat op een ladder niet meer. ( arbo eisen )
Gebruik in ieder geval de Wagner matjes bij de onderste steunen en mogelijk nog betere dempers.
Condensafvoer zul je dus via een niet te kleine pijp moeten gaan regelen, dank hierbij ook ivm de lengte de kans op bevriezen van deze leiding ( heatcord)
[Afbeelding]
Geen garage en op de grond is om allerlei redenen echt geen optie, anders deden we dat en zaten we nu niet zo te puzzelen...

Wat voor onderhoud moet er gebeuren? Ik dacht alleen lamellen reinigen, wat je zelf kunt doen?

Wagnermatten óp de trillingsdempers met veer waarop hij aan de muur hangt?

Heatcord ga ik naar kijken, dank! Heb je er dan een soort opvangbak onder hangen? Door quatt geinstalleerd of zelf? Kan het op je foto (is die van jezelf) niet goed zien

[ Voor 5% gewijzigd door Purk80 op 05-04-2025 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Beste Tweakers,

Inleiding:

Ik heb vorige week een Quatt adviseur thuis gehad na een aanbetaling van 49 euro. Ik wil wat kwijt over mijn ervaring van dat gesprek en mijn twijfels/vragen die ik nog steeds heb.

Ik heb nog een offerte voor een Quatt Duo opstelling getekend voor het eind van vorige jaar dus heb nog recht op een subsidie van 2024

Huidige situatie:

Wij wonen in een huis gebouwd in 2017 (EPC 0,4 van dat jaar, dus goed geïsoleerd), dat volledig uitgerust is met vloerverwarming via 2 verdelers: 1 van 10 groepen voor begane grond (voorzien van overdruk ventiel) en 1 van 5 groepen voor 1ste etage. Huidige verwarming via een CV ketel van Intergas Xtreme 36 CV water temperatuur 40 graden. Laatste jaar dat ik volledig met gas stookte verbruikten we 1250 m3 gas. We koken elektrisch en zijn met 2 personen dus ik schat we max 100m3 gas voor warm tapwater gebruiken. De laatste 2 a 3 jaar verwarmen we echter voornamelijk met een Mitsubishi Airconditioner dus de vloer is vrijwel altijd koud (tenzij de CV moet bijspringen), niet heel comfortabel en ook het geluid van het blazen van airco binnen is mijn vrouw gevoelig voor. Gas verbruik is daarmee echter wel gezakt tot een kleine 400m3 (ok we stoken dus ook niet meer tot 19,5 graden, waarbij dat vroeger vaak tot 21 graden was.

De CV staat op de zolder en het is een huis met een 60 graden zadeldak waarbij alleen de muren op de begane grond recht zijn. De badkamer op de 1ste etage zit in een grote (4 meter breed, 1,2m diepe) dakkapel die onder de CV zit.

Die dakkapel zie ik als ideale locatie voor die 2 Quatt warmte pompen. Als je door de dakplaten achter de verticale montage plaat waar de CV ketel aan op gehangen is naar buiten boort, kom je op het dak van die dakkapel uit, dus de leidingen zouden dan max 2 meter lang worden.

Achter die plaat liggen witte Uponor (MLCP 25x2,5mm Alu 0,30) leidingen voor aan en afvoer van CV water. De stalen CV leidingen aan onderzijde van CV zijn 22 mm dik.

De dakkapel is in hout uitgevoerd, houten frame met daar tussen isolatie. Platte dak (plafond) is uitgevoerd in liggende vuren balken van 12cm hoog en 5cm breed (1,2 meter lang) met daar bovenop een OSB Constructie plaat, minstens 10 cm PIR isolatie en bitumen dak bedekking. Die liggende balken liggen aan de buitenzijde op het kozijn en aan de binnenzijde in een stalen balk die onderdeel is van de dakconstructie en tussen 2 A frames gemonteerd is. Zolder etagevloer is volledig in hout uitgevoerd op die 2 stalen A frames na.

Het onderste deel van de zijmuren van de dakkapel is uitgevoerd in kalkzandsteen zodat de slaapkamers aan beide zijde van de badkamer een stenen tussenmuur hebben.

Vragen:

[list]
• Ik begreep dat een enkele 6KW Quatt unit 60kg weegt, 75kg gevuld. Totaal gewicht dus 150kg. De adviseur gaf aan dat alles wat na 2000 gebouwd was dit prima aankon (hij vroeg niet eens naar de afmetingen van constructie van het hout van de dakkapel) Ik snap dat die adviseur geen constructeur is, maar hoe bepalen ze of een dakkapel geschikt voor het dragen van het gewicht van die warmtepompen? Ik kan prima over dat dak lopen (met mijn 100kg) en neem aan dat het berekend is op een bepaalde hoeveelheid sneeuw, maar sneeuw + warmtepompen?
De enige die op deze vraag een juist antwoord kan geven is de bouwer van je dakkapel cq huis, dus kijk m’n even naar je beschikbare gegevens. Mn tekeningen van je dakconstructie, een constructeur kan daar via een berekening een goede indicatie uitrekenen. Denk hierbij dus ook aan een of twee monteurs, dus nog eens ruim 160 kg extra voor je dak.
Bedenk echter dat voor onderhoud en reparatie een dakkapel verre van ideaal is, veel bedrijven rekenen daarvoor behoorlijke meerkosten ivm de noodzakelijke arbo inspanningen. Is dat de enige locatie voor je?

Hoeveel geluid overdracht kan ik verwachten als die beide units op de dakkapel staan te draaien? Badkamer maakt me minder uit, maar mijn vrouw is wel gevoelige voor brom (in de slaapkamer).
Los van je eigen geluid hou zeker bij een Quatt Duo ook rekening met de wettelijke geluidseisen mbt de erfgrens 45/40 dB. Ik zou hier zeker een wpac berekening gaan doen, heb je hierbij hulp nodig, stuur maar een dm.
Mbt tot het geluid en trillingen denk hierbij ook aan de eigen frequenties van je dak, en daar kom je helaas pas achter als ze staan. Extra massa kan helpen maar dat wil je eigenlijk niet.
• Er schijnt redelijk wat lek/condenswater vrij te komen die over het platte dak weg loopt. Er zit aan die dakkapel 1 afvoer, hebben jullie ervaring met het bevriezen van dat weglopende condenswater?
Denk m’n aan een voldoende groot afvoerkanaal van je dak, eventueel een pijp direct naar de afvoer brengen zodat het water direct weg kan en niet op je dak blijft staan.
• In de uiteindelijke lijst met additionele kosten, kwam naar voren dat het plaatsen van de warmte pompen op die dakkapel €480 extra ging kosten. Dat is op zich te verklaren omdat beide units naar boven moeten, maar ook service bezoeken na die tijd kosten dus elke keer weer minstens €480! Ik ben daar nogal huiverig voor. Bedoel, als het goed is hoeven ze er vrijwel nooit meer bij, maar als de installatie problemen geeft of niet goed uitgevoerd dan gaat dit enorme veel extra kosten.
Daarom is een dergelijke locatie zeker niet super handig, ik zou dat zelf dus niet gaan doen.
• Ik wil in de aan en afvoer Uponor leiding een T splitsing maken richting een 22mm knelfitting, zodat daar de warmtepompen op aangesloten kunnen worden. Adviseur gaf aan dat Quatt personeel dat niet zelf deed. Heeft zeer waarschijnlijk te maken met verschillende soorten merken van die witte met aluminium verstevigde flex leidingen en bijbehorende benodigde gereedschap. Hebben jullie daar ervaringen mee? Ik moet die aan en afvoer leidingen sowieso uitbreiden omdat we op zolder ook nog 2 lage temperatuur radiatoren willen ophangen in nog af te timmeren slaapkamers. Is het moeilijk om zelf koppelingen te kopen en pers gereedschap te huren/lenen?
• Het plaatsen van een aparte elektra aansluiting/groep kost 850 euro. Nou heb ik zelf elektra in het hele huis gedaan dus dat ga ik zelf doen, lege leiding van meterkast naar ruimte bij de CV ligt er al. Jammer dat die informatie over die kosten niet gewoon vermeld worden op de website of de emails die je voorafgaand krijgt. Ook was het mij niet duidelijk of het een enkele fase aansluiting of 3 fase aansluiting moet zijn. 1 fase is dus genoeg.
helemaal juist, de twee Quatt’s hebben aan een eigen 16A 1-fase groep genoeg, advies, plaats hiervoor een alamat (aardlekautomaat) en vergeet ook niet de werkschakelaar bij de Quatt’s op het dak.
Ik zelf adviseer ook een vuilfilter, de versie die Quatt aanbied is niet verkeerd.
Omdat ik elektra zelf ga doen wilde ik weten hoe ik die af moest werken. Adviseur gaf aan dat ik de werkschakelaar binnen kon plaatsen (ook omdat je er buiten moeilijk bij kwam?) vanwaar zij de aansluiting naar buiten verder regelden. Bij mijn weten moet die werkschakelaar buiten gemonteerd worden
helemaal juist, binnen heeft deze geen zin.
, vanwege dat je juist daar de controle wilt hebben over de aanwezige spanning. Wat heeft het voor zin als je buiten op de dakkapel staat, twee etages/ladders naar beneden moet, via de hal (met de meterkast) de trap omhoog naar zolder om daar de werkschakelaar uit te zetten? Ik zit te denken dat ik mijn aparte elektra groep af monteer op een warteldoos (op die montage plaat bij de CV) waar Quatt de buitenkabel in kunnen aansluiten en naar buiten voeren. Ik zou die werkschakelaar liever buiten hebben? Liever nog 2 werkschakelaars zodat beide apparaten apart aan en uitgezet kunnen worden. Hoe is dat bij jullie uitgevoerd? [/li]
in feite is 1 werkschakelaar voldoende, in mijn ogen heeft een dubbele geen meerwaarde. ABB heeft een goede en niet duur.
• Montage voor 1 Juli 2025voor behoud van subsidie 2024. De montage moet voor die datum plaats vinden anders hebben we geen recht meer op de hogere subsidie van vorige jaar. Garantie dat het voor die tijd geïnstalleerd is krijg ik niet.
• Zoneverwarming. Op dit moment heb ik een Honeywell Lyric T6 thermostaat via Opentherm. Uitermate geschikt volgens Quatt. Echter wil ik zoneverwarming toepassen omdat er verschillende ruimtes in huis zijn die ik juist warmer, dan wel minder warm wil stoken (denk aan badkamer en geïsoleerde garage). De beide vloerverwarming verdelers van Robot wil ik voorzien van de al gekochte 15 servo motoren (24V). Nou gaf die adviseur aan dat ik perse de Honeywell Evo moest kopen omdat dat het enige was waar ze ervaringen mee hadden. Aan/uit thermostaat is niet geschikt en sommige thermostaten reageerden te langzaam volgens hem voor een goede regeling. Hebben jullie ervaring met andere zoneverwarmings thermostaten? Het liefst in combinatie met 24V servomotoren van Robot?
zone aansturing werkt heel vaak niet of niet goed, het kan wel maar is wel van een heel veel aspecten afhankelijk, hou daar dus rekening mee. Hou in ieder geval het aantal zones zo klein mogelijk, zeker niet per kamer.
• Domotica: Ik ben al ver met mijn domotica voorbereiding op basis van Loxone. Die blijkt echter niks te doen met Opentherm protocol. Ik denk dat ik mijn domotica dan alleen maar de gewenste temperatuur moet laten bepalen maar niet hoe dat aangestuurd moet worden (ik weet het, moet de temperatuur in huis niet te veel willen veranderen met een warmtepomp. Welke ervaringen hebben jullie daar mee?
• De duo oplossing zou als hybride makkelijk ons huis moeten kunnen verwarming en zelfs geschikt zijn als all electric. Echter bieden de schuine kappen van onze zolder (en houten constructie) eigenlijk geen ruimte voor een rechtopstaande cilindervat voor warmwater. All eletric word volgens mij nog niet officieel aangeboden en dan alleen maar via 3 verschillende afmetingen rechtopstaande cilindrische warm water vaten. Omdat we helemaal niet zo veel gas verbruiken voor warm water is besparing tov extra kosten ook gering. Hoe ver mogen die warm tapwater cilinders vanaf de buitenunit staan? Denken jullie dat liggende opslag vaten (onder een schuine kap veel praktischer) wel komen of is dat vanwege de warmte stromen in zo'n vat eigenlijk nooit een goed idee?
volgens mij is de afstand eerder bepaald tussen afstand van de extra W/W unit en de boiler en niet met de buitenunits.
[/list]

Ervaring nav advies gesprek:

[list]
• Adviseur wilde naar mijn idee vooral nadruk op besparing en terugverdientijd leggen, maar dat was eigenlijk al bekend via invullen van de website dus voor mij geen toegevoegde waarde. Mijn vragen lijst moest ik zelf telkens er bij halen omdat hij zijn eigen lijstje af wilde werken.
• Na het bezoeken van de CV opstelling wilde hij buiten kijken en gaf aan dat hij straks nog foto's van CV ruimte wilde maken, daar is die echter niet meer geweest, nogal rommelig?.
de aansluiting van de Quatt flex buizen gebeurt dus bij je CV, het is dus wel handig als je van deze eens een foto zou kunnen plaatsen, mn de aansluitingen van je CV zijn hierbij belangrijk.
Helaasheeft Quatt bij een andere poster hier niet zo lang gelegen er een puinzooi gemaakt, dus een goede voorbereiding is gewoon handig.
• Hij wilde de meterkast zien en ging vervolgens de loftrompet steken over de gebruikte Enphase zonnepanelen en hoe fantastisch die waren. Leuk om te horen, maar snap niet wat dat te maken had met ons advies gesprek?

We zijn niet buiten op het dak geweest, hij kon de situatie ook bekijken op sateliet beelden (die scherper waren dan google maps).
• Zelfs de afstand tot de buren heeft die grofweg gemeten op die manier. Hij meende dat het ging om de afstand van de warmtepompen tot het raam van de woning van de buren? Ik denk dat het gaat om de afstand tussen warmtepomp en perceelsgrens met de buren?
helaas ligt het wat complexer dan simpel de afstand nemen, nu is het wel zo dat bij een plaatsing op een dakkapel je qua geluid wel een voordeel behaald (die dan mogelijk door je eigen geluid weer wordt tegengewerkt), in feite wil je dus geen van beide.
WPAC heeft je daar gewoon het juiste antwoord op, wil je daar ook best mee helpen, heb ondertussen al honderden van deze berekeningen gedaan.

Ik heb geen contact gegevens ontvangen, hij zou de verzamelde gegevens doorsturen naar een collega waarna ik een offerte zou ontvangen. Nu een kleine week later nog niks ontvangen. Hij zou me na een week nog bellen
[/list]

Kortom, nog wel twijfels over kosten bij problemen, zoneverwarming en op tijd aansluiten. Zouden jullie tekenen?
ik zou zelf kijken of er een andere plek voor de Quatt Duo aanwezig is, waarbij ik eigenlijk ook nog, zeker als je niet FE wil gaan de vraag zou kunnen stellen of een enkele Quatt in jou situatie, zeker gezien dat je in geval van te weinig capaciteit ook nog een prima boorst via de airco hebt, niet ook al voldoende zou zijn? Wil je wel de Quatt FE dan is de Quatt Duo wel vrwijl een must. Maar er zijn zoals vandaag ook al is gepost (@Toby-Wan )ook prima alternatieven zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:49
Insert12 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:30:
Nee, met zoveel twijfel zou ik niet tekenen. Zeker ook met de aankomende kosten voor servicebezoeken lijkt het mij verstandig om eerst te onderzoeken of een andere opstelplaats haalbaar is. De adviseur komt ook niet erg kundig over lijkt het.

Met oudere types Evohome heb ik overigens slechte ervaringen. Te veel schakelingen per uur (niet minder dan 3 is in te stellen) en voornamelijk gericht op cv ketels. Nieuwe Evohome types schakelen nog één keer per uur. Die kunnen prima op ieder type warmtepomp die je weersafhankelijk in kunt stellen. Of het nou OpenTherm of aan/uit is. Voor andere zoneregelingen geldt hetzelfde, ook dat werkt op alle andere merken warmtepompen precies zoals je het wil.
Welk type is deze nieuwe? Kan hier niet echt iets over vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz

op de site van RVO staat het volgende:
Let op: voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u in 2025 de subsidie aanvraagt en een bewijs van aanschaf uit 2024 aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024. Dit bewijs kan één van deze documenten zijn:

kopie van de opdracht of opdrachtbevestiging uit 2024
digitaal getekende offerte
digitale schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf

Ik lees dit als heel 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Purk80 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:47:
[...]

Geen garage en op de grond is om allerlei redenen echt geen optie, anders deden we dat en zaten we nu niet zo te puzzelen...

Wat voor onderhoud moet er gebeuren? Ik dacht alleen lamellen reinigen, wat je zelf kunt doen?

Wagnermatten óp de trillingsdempers met veer waarop hij aan de muur hangt?
nee, ik heb deze aan de onderste draagarmen die steunen op de muur (dus tussen muur en steun) geplaatst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byx7JzDBEnNzA3JnbxGKmj3sULU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/rRAPLf5cioaQdl9p2OQvRgNU.gif?f=user_large
Heatcord ga ik naar kijken, dank! Heb je er dan een soort opvangbak onder hangen? Door quatt geinstalleerd of zelf? Kan het op je foto (is die van jezelf) niet goed zien
,
nee, ik zelf heb geen heatcord gebruikt, maar een simpele electrapijp waar vanuit de bodemplaat het water direct wordt afgevoerd, deze is echter redelijk beschut en niet op een dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywTpoz1H77MAbwLZrSQ78kYmhlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoQNuTC1cRE49RhEQrKgrC6U.jpg?f=fotoalbum_large,
de meest linkse pijp is de afvoer. (zie de pijp met de pijlen)
Naast de deur zit ook de werkschakelaar, de Quatt zelf zit net boven de deur van de kelder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK324iuEKBfeHlBqFxTTK4IgW9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 05-04-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:23
sinovenator schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:15:
[...]

Uit m'n hoofd is de HCC100 de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
sinovenator schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:15:
[...]

Volgens mij is dit door een firmware update te regelen. Mailtje naar resideo support en dan doen ze dat voor je van afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:54
MacD007 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:12:
[...]
Bedenk echter dat voor onderhoud en reparatie een dakkapel verre van ideaal is, veel bedrijven rekenen daarvoor behoorlijke meerkosten ivm de noodzakelijke arbo inspanningen. Is dat de enige locatie voor je?
Ja Quatt rekent daar dus ook € 480 per bezoek voor.
De warmte pompen zouden prima op de begane grond kunnen staan, maar:
  • Dan staan ze binnen 2 meter van de erfgrens met de buren
  • Ik heb aan die zijde van het huis allemaal dakgoten die in de overstek (minstens 40 cm) van het huis gebouwd zijn, ik wil daar echt geen leidingwerk omheen zien. En dan nog zit ik maar aan de bovenzijde van de de eerste etage en moet de rest van de leidingen ergens over of onder het pannendak naar de tweede etage waar de CV staat weg werken. De warmtepompen zouden ook op het platte dak van de erker van de woonkamer kunnen, maar volgens mij maakt het qua prijs niks uit: plat dak op eerste etage of plat dak van tweede etage? En dan nog moet ik van de woonkamer erker over een 60 graden dak naar de zolder etage. Overigens hebben beide erkers ook diezelfde overstekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/U1jqydmO7zYZFjc7fHzEKyRo.jpg

Zie foto: pijpen boven op schuine dak zijn van de centrale afvoer en de CV. Plek op de grond naast de beide ramen kan op zich wel, maar hoe die leiding dan naar boven gehaald moet worden zou ik niet weten. Platte dak van de erker woonkamer (muur vlak bij waar ik foto genomen heb) is dan weer 1 etage hoger, maar min of meer zelfde uitdaging met leiding traject.

[ Voor 37% gewijzigd door Herbiek616 op 05-04-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Herbiek616 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:44:
[...]

Ja Quatt rekent daar dus ook € 480 per bezoek voor.
De warmte pompen zouden prima op de begane grond kunnen staan, maar:
  • [Dan staan ze binnen 2 meter van de erfgrens met de buren/li]
  • Ik heb aan die zijde van het huis allemaal dakgoten die in de overstek (minstens 40 cm) van het huis gebouwd zijn, ik wil daar echt geen leidingwerk omheen zien. En dan nog zit ik maar aan de bovenzijde van de de eerste etage en moet de rest van de leidingen ergens over of onder het pannendak naar de tweede etage waar de CV staat weg werken. De warmtepompen zouden ook op het platte dak van de erker van de woonkamer kunnen, maar volgens mij maakt het qua prijs niks uit: plat dak op eerste etage of plat dak van tweede etage? En dan nog moet ik van de woonkamer erker over een 60 graden dak naar de zolder etage. Overigens hebben beide erkers ook diezelfde overstekken.
  • [img=800,1778]https://tweakers.net/fotoalbum/image/KS12KMsYYQrAdtdhrY9e24Lz.jpg[/img] Zie foto: pijpen boven op schuine dak zijn van de centrale afvoer en de CV. Plek op de grond naast de beide ramen kan op zich wel, maar hoe die leiding dan naar boven gehaald moet worden zou ik niet weten. Platte dak van de erker woonkamer (muur vlak bij waar ik foto genomen heb) is dan weer 1 etage hoger, maar min of meer zelfde uitdaging met leiding traject.
sorry, het inbinden van de foto is niet gelukt, we kunnen deze helaas niet zien.

Pagina: 1 ... 238 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.