WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
En pas rond 14.30 daadwerkelijk even de CV aanzet voor 1-2 minuten...
Vreemd gedrag
/f/image/8Re1OIPYtwbs7cFxdkrcSV4F.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Zo te zien was de (Modbus) communicatie met de twee Quatts weg... Niet eerder gezien, maar even in de gaten houden
/f/image/T6G435nvhAjs7D9KcNa6KLrx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door jj85 op 31-03-2025 16:06 ]
Gokje: water in Quatt te koud om op te starten, dus boiler only. Maar opstarten volgens CiC pas nodig om 14u30.jj85 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:02:
Heeft iemand een suggestie waarom Quatt een dik uur in Heating - Boiler Only staat te draaien?
Vreemd gedrag![]()
[Afbeelding]
Edit: Zo te zien was de (Modbus) communicatie met de twee Quatts weg... Niet eerder gezien, maar even in de gaten houden![]()
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Opgelostjj85 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:02:
Heeft iemand een suggestie waarom Quatt een dik uur in Heating - Boiler Only staat te draaien?
Vreemd gedrag![]()
[Afbeelding]
Edit: Zo te zien was de (Modbus) communicatie met de twee Quatts weg... Niet eerder gezien, maar even in de gaten houden![]()
[Afbeelding]
Was een lokale stroomstoring (stuk of 3 straten).
Fase 1 (vd 3) lag eruit, daar zitten de Quatts op.
De CiC (en CV) zitten op een andere fase die gewoon functioneerde.
Hoewel ik thuis werk heb ik er helemaal niks van gemerkt verder
:strip_exif()/f/image/JJDQoCquZfZlm8PL21DDu3TH.png?f=user_large)
Dus een goed terugvalgedrag. En tip voor ieder: zorg dat CiC en CV op dezelfde fase zitten, indien je 3fasen hebt. (Ik niet, dus ik had een 100% outage gehad, en dat vast gemerkt ;-)jj85 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Opgelost![]()
Was een lokale stroomstoring (stuk of 3 straten).
Fase 1 (vd 3) lag eruit, daar zitten de Quatts op.
De CiC (en CV) zitten op een andere fase die gewoon functioneerde.
Hoewel ik thuis werk heb ik er helemaal niks van gemerkt verder![]()
[Afbeelding]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
:strip_exif()/f/image/fJducWJVtc7Q02u7OwhM2XfT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat er dan gebeurt, is dat de ketel het voornamelijk overneemt, omdat de pomp daarvan wel werkt. Echter geeft dat een zeer onrustig beeld, omdat deze pomp ingesteld is op een korte nadraaitijd.
:strip_exif()/f/image/7fcv6wIe2X8BqAr2wmlqYOVc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu was het toevallig in een weekend dat we van huis waren. Ik bemerkte het dus pas op zondag. Weer thuis heb ik op zondag eerst nog de CIC van de stroom gehaald en weer opgestart. Misschien was het een softwareprobleeem.
Maandag 16 maart verder gezocht. Middels de JSON ontdekte ik dat het de pomp moest zijn. Volgens de berichten hier op Tweakers, is er een batch geweest met ondeugdelijke pompen. Die worden dan vervangen door een Wilo.
Daarop halverwege de dag de pomp van de CV-ketel op continu gezet. Dit geeft een flow van +/- 475 l/h. Dat gaf al een heel ander beeld. Een tip als de circulatiepomp er mee stopt.
:strip_exif()/f/image/tnsHAATFwdkfLNbKNtIc17Or.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens een mail naar Quatt. Waarop Quatt het op dinsdag 17 maart heeft doorgezet naar een serviceaanvraag.
Tot mijn verassing stond in het Ticketportaal, op 14 en 15 maart al een automatische vermelding van Quatt zelf. Daar heb ik geen mail van gekregen.
:strip_exif()/f/image/ecZV1n8iFJIo7OegCP9HEU3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Op donderdag 20 maart kwam het pakketje met de nieuwe pomp.
24 maart mail m.b.t. de planning.
Zaterdag 29 maart is de pomp vervangen.
Binnen twee weken was het probleem dus opgelost. Op zich ben ik daar zeker tevreden over, omdat door de circulatiepomp van de cv op continu te zetten, de Quatt gewoon kon blijven werken. Een acute noodzaak om direct het probleem op te lossen was er dus niet. Dit was ook bij Quatt bekend, omdat ik dit gemeld had.
Maar nu iets vreemds. Het viel mij meteen op, dat met de nieuwe pomp de COP opvallend hoger is. Ik heb vergeleken met de oude pomp en vergelijkbare gemiddelde temperaturen. Weerstation Leeuwarden eerder deze maand en in 2024. Met de oude pomp COP ‘s in de 5. Zaterdag na de reparatie, gisteren en vandaag in de 6. In de twee weken dat de Quatt op de circulatiepomp van de cv-ketel draaide in de 4. Ik vermoed dat dat is, omdat toen de flow lager was, zo rond de 475l/h. Maar nu is de flow weer rond de 800l/h. Je zou zeggen dat mag geen verschil maken met de oude pomp.
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 31-03-2025 19:21 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Na mn spanningsdip vanmiddag heb ik er ook 2. Benieuwd of ik hier wat op hoor (wat niet nodig is)
/f/image/cUtyF8iD1eHducVejMF5jmDj.png?f=fotoalbum_large)
We bedoelen denk ik hetzelfde, de keuze is inderdaad afhankelijk van de situatie en ik gafmijn "advies" op de specifieke situatie in. Als je heel weinig SVW gebruikt (hier ging het over 160 kuub) is opslaan van warmwater of tegen een hele goede COP warmwater produceren, in mijn ogen minder interessant. Maar is je verbruik SVW heel hoog, heb je in de huidige situatie niet genoeg vermogen bijv. een enkele Quatt, dan kan een wpb juist een goed idee zijn.Toby-Wan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:37:
[...]
bijna volledig met je verhaal eens, echter ik zou dit geen 'klooien' willen noemen. WPB of boilervat aan een Sparrow hebben beide hun eigen voor- & nadelen en hangt af van je situatie wat doorslaggevend is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
[ Voor 6% gewijzigd door Animal_X op 31-03-2025 21:39 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Je betaalt 160 euro aan vastrecht aan gas en moet elke 2 a 3 jaar de cv ketel laten onderhouden. Zeker bij weinig verbruik zijn dat dure kubieke meters.WAF1 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:28:
[...]
We bedoelen denk ik hetzelfde, de keuze is inderdaad afhankelijk van de situatie en ik gafmijn "advies" op de specifieke situatie in. Als je heel weinig SVW gebruikt (hier ging het over 160 kuub) is opslaan van warmwater of tegen een hele goede COP warmwater produceren, in mijn ogen minder interessant. Maar is je verbruik SVW heel hoog, heb je in de huidige situatie niet genoeg vermogen bijv. een enkele Quatt, dan kan een wpb juist een goed idee zijn.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Leuk gedaan, klant vriendelijk, proactief dus allemaal positief.jj85 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:26:
@Mickel moen grappig die automatische tickets
Na mn spanningsdip vanmiddag heb ik er ook 2. Benieuwd of ik hier wat op hoor (wat niet nodig is)
[Afbeelding]
Maar een overbelaste servicedesk overspoelen met dit soort meldingen is volgens mij niet wat ze op dit moment zouden moeten doen. Beter gewoon eerst de telefoon door kundige mensen laten aannemen en zorgen dat de prio klanten goed geholpen worden.
Maar goed, iemand heeft weer een streepje verdiend.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Mijn Quatt werkte een paar weken niet in December. Het was vervelend om extra kosten te maken maar die gasaansluiting is voor mij wel wat een verzekering voor verwarming. Ik ben benieuwd of we in NL ook een soort capaciteitstarief krijgen en of dan onder bepaalde omstandigheden minder kost om gas te gebruiken. Daarom geen haast om die aansluiting weg te doen en Quatt red het nog net niet alleen (~95%/80m3).s020506 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:45:
[...]
Je betaalt 160 euro aan vastrecht aan gas en moet elke 2 a 3 jaar de cv ketel laten onderhouden. Zeker bij weinig verbruik zijn dat dure kubieke meters.
Onder de 500 m3 kost het 174 euro, tussen de 500 en 4000 m3 kost het 246 euro. Goedkoper wordt het niet.bite schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Mijn Quatt werkte een paar weken niet in December. Het was vervelend om extra kosten te maken maar die gasaansluiting is voor mij wel wat een verzekering voor verwarming. Ik ben benieuwd of we in NL ook een soort capaciteitstarief krijgen en of dan onder bepaalde omstandigheden minder kost om gas te gebruiken. Daarom geen haast om die aansluiting weg te doen en Quatt red het nog net niet alleen (~95%/80m3).
Dure verzekering. Je ketel kan net zo goed kapot gaan. En als de stroom uitvalt doet je cv ketel het ook niet. Ik ken niemand die een warmtepomp neerzet voor als de cv ketel kapot gaat. Waarom andersom wel?
Ik vind het eerder raar dat je weken (!) hebt moeten wachten totdat je warmtepomp gemaakt is. Is je ketel kapot kan er binnen een paar dagen wel iets geregeld worden. Dat zou voor een warmtepomp niet anders moeten zijn. Voorspeldt weinig goeds voor de mensen die all-electric gaan met Quatt.
Maar on-topic: Het is verkocht als een hybride opstelling, de ketel heb ik toch al en is gemakkelijker onafhankelijk of zelf te repareren (meer monteurs die er ervaring mee hebben). En stel dat je toch liever hebt dat de woning ‘s nachts afkoelt dan is dat met gas nog mogelijk want een warmtepomp heeft doorgaans niet zo’n overcapaciteit om snel op te warmen ivm pendelen.
De Quatt heb ik sinds november 2023, bespaard veel gas en de investering verdient zich wel terug dus dat is fijn. Ook doen we zo ervaring op met een warmtepomp. Het geluid was wel een probleem ivm plaatsing en nog wel wat ivm werkgeluid/resonantie, het is niet stil wat ‘s nachts in een geruisloze wijk met rijtjeshuizen toch gauw hinder geeft. Het mag dan 40db op de erfgrens zijn maar als je van niets naar 40db gaat heeft wat gas gebruik misschien de voorkeur (meen dat een tweaker het daarom altijd op de laagste stand heeft staan in de app qua vermogen en geluid).
In de app en optioneel via home assistant wel goed inzicht in wat er daadwerkelijk aan vermogen nodig is om het huis warm te houden. Aan de hand daarvan is het wellicht beter te bepalen wat zinvol is om te verbeteren qua isolatie of tzt een ander model/type aan te schaffen.
Het zou fijn zijn als ik geen kosten meer zou hebben voor gas en misschien toch als ik een goed alternatief heb voor warm water (nog een verspilling want apart via een badgeiser met waakvlam die meer verstookt dan ik nog voor de woning nodig heb (een 100m3/jaar) maar een warmtepompboiler valt bijna niet terug te verdienen (geen groot verbruik maar wel bad en/of douche na elkaar) en maakt geluid wat die in de koude periode schijnbaar ook uren zal doen ivm buiten-buiten aansluiting dus ik ben er nog niet over uit)
Hoe kom je aan een inlog voor het ticketporral?jj85 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:26:
@Mickel moen grappig die automatische tickets
[Afbeelding]
Dat jij de luxe hebt om back ups te hebben is fijn voor je, maar niet nodig. Maar you do you. Een opstalverzekering weggegooid geld noemen is wel onzin.bite schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 01:52:
Ik betaal ca 20,- per maand aan opstal verzekering, dat is al jaren weggegooid geld maar ook handig als het wel nodig is.. Nog vervelender is twee auto’s bezitten; een a-segment EV, die het meest wordt gebruikt, en een 14 jaar oude hybride die af en toe nodig is. Die maakt dure kilometers omdat die zoveel stilstaat. Motorrijtuigenbelasting is nu ook nog duurder geworden naar 77,-/maand.. maarja neemt ook openbare ruimte in waar ik gelukkig niet nog extra voor betaal.
Maar on-topic: Het is verkocht als een hybride opstelling, de ketel heb ik toch al en is gemakkelijker onafhankelijk of zelf te repareren (meer monteurs die er ervaring mee hebben). En stel dat je toch liever hebt dat de woning ‘s nachts afkoelt dan is dat met gas nog mogelijk want een warmtepomp heeft doorgaans niet zo’n overcapaciteit om snel op te warmen ivm pendelen.
De Quatt heb ik sinds november 2023, bespaard veel gas en de investering verdient zich wel terug dus dat is fijn. Ook doen we zo ervaring op met een warmtepomp. Het geluid was wel een probleem ivm plaatsing en nog wel wat ivm werkgeluid/resonantie, het is niet stil wat ‘s nachts in een geruisloze wijk met rijtjeshuizen toch gauw hinder geeft. Het mag dan 40db op de erfgrens zijn maar als je van niets naar 40db gaat heeft wat gas gebruik misschien de voorkeur (meen dat een tweaker het daarom altijd op de laagste stand heeft staan in de app qua vermogen en geluid).
In de app en optioneel via home assistant wel goed inzicht in wat er daadwerkelijk aan vermogen nodig is om het huis warm te houden. Aan de hand daarvan is het wellicht beter te bepalen wat zinvol is om te verbeteren qua isolatie of tzt een ander model/type aan te schaffen.
Het zou fijn zijn als ik geen kosten meer zou hebben voor gas en misschien toch als ik een goed alternatief heb voor warm water (nog een verspilling want apart via een badgeiser met waakvlam die meer verstookt dan ik nog voor de woning nodig heb (een 100m3/jaar) maar een warmtepompboiler valt bijna niet terug te verdienen (geen groot verbruik maar wel bad en/of douche na elkaar) en maakt geluid wat die in de koude periode schijnbaar ook uren zal doen ivm buiten-buiten aansluiting dus ik ben er nog niet over uit)
Een warmtepomp boiler verdien je altijd terug, als je van het gas af gaat. Eigenlijk is hybride een zinloze tussenstap, maar dat is misschien vloeken in de kerk hier
Bedankt voor je nuttige bijdrage!Mickel moen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:15:
...
Maandag 16 maart verder gezocht. Middels de JSON ontdekte ik dat het de pomp moest zijn. Volgens de berichten hier op Tweakers, is er een batch geweest met ondeugdelijke pompen. Die worden dan vervangen door een Wilo.
Daarop halverwege de dag de pomp van de CV-ketel op continu gezet. Dit geeft een flow van +/- 475 l/h. Dat gaf al een heel ander beeld. Een tip als de circulatiepomp er mee stopt.
...
Weet jij trouwens hoe je kan achterhalen welke batch (dus pomp) je hebt? Wanneer is jouw Quatt geplaatst?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Tja. Registreren? Ik heb een jaar geleden dit gedaan en een ticket aangemaakt voor een probleempje. Precies weet ik het niet meer. Maar dit is het scherm waar ik op inlog.McLambo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 04:55:
[...]
Hoe kom je aan een inlog voor het ticketporral?
:strip_exif()/f/image/Q3JOSgtOD98DAEVsHcO5dd95.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week hebben we toevallig gas aangeboord in de voortuin. Dat moet het allemaal een stuk goedkoper maken.
Wie interesse heeft in een tweedehands warmtepomp mag mij een PM sturen.
Voor zover ik weet heeft niemand, die zich heeft aangemeld bij de voorinschrijving, al een concrete datum gekregen.Animal_X schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:39:
Is er al wat concreet zicht op wanneer die chill uitgeleverd gaat worden?
Het laatse wat ik in een mail heb gehad was tegen de zomer, maar dat komt misschien ook door de 2e Quatt die in bestelling staat.
verkoop je ook in onderdelen? doe mij dan maar de circulatiepompnetappie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:40:
De kogel is hier door de kerk. De Quatt gaat er uit en we gaan weer helemaal op gas verwarmen.
Vorige week hebben we toevallig gas aangeboord in de voortuin. Dat moet het allemaal een stuk goedkoper maken.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Registreren kan niet zomaar.Mickel moen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:39:
[...]
Tja. Registreren? Ik heb een jaar geleden dit gedaan en een ticket aangemaakt voor een probleempje. Precies weet ik het niet meer. Maar dit is het scherm waar ik op inlog.
[Afbeelding]
@McLambo Je kan een account aanmaken zodra je een eerste ticket hebt.
Je kan ook alleen inloggen als er een open ticket is.
Als alle tickets gesloten zijn, krijg je een mooie access denied. De toegang gaat weer open zodra je weer een nieuw ticket hebt
nu mag dit voor jou best OK ogen, maar hoeveel sneller hadden ze dit denk je op kunnen pakken als je wel enige urgentie had gevraagd / ge-eist (wat je goed recht is overigens)? 1 week?Mickel moen schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:15:
Binnen twee weken was het probleem dus opgelost. Op zich ben ik daar zeker tevreden over, omdat door de circulatiepomp van de cv op continu te zetten, de Quatt gewoon kon blijven werken. Een acute noodzaak om direct het probleem op te lossen was er dus niet. Dit was ook bij Quatt bekend, omdat ik dit gemeld had.
als je het eerlijk bekijkt dat dit voor een organisatie als Quatt 2 weken of zelfs (hypthetisch) 1 week moet duren, dan is dat toch eigenlijk ronduit beschamend?

leuke 'vote of confidence' voor iedereen die de Quatt all-electric besteld heeft, op de HeatBattery en 2kW element kom je max 1-2 dagen door..
Omstreeks augustus 2024 zijn ze begonnen met het omwisselen van de pompen (op de installatielocatie). Van Chinese pomp naar een Wilo.vanquishsdiv schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:30:
[...]
Bedankt voor je nuttige bijdrage!
Weet jij trouwens hoe je kan achterhalen welke batch (dus pomp) je hebt? Wanneer is jouw Quatt geplaatst?
Er is ook een slechte Wilo batch geweest vertelde een monteur enkele weken geleden.
Helemaal mee eens. Mijn vertrouwen in Quatt all-electric neemt wat dat betreft alleen maar af...Toby-Wan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:50:
[...]
nu mag dit voor jou best OK ogen, maar hoeveel sneller hadden ze dit denk je op kunnen pakken als je wel enige urgentie had gevraagd / ge-eist (wat je goed recht is overigens)?
als je het eerlijk bekijkt dat dit voor een organisatie als Quatt 2 weken of zelfs 1 week moet duren, dan is dat toch eigenlijk ronduit beschamend?![]()
leuke 'vote of confidence' voor iedereen die de Quatt all-electric besteld heeft, op de HeatBattery en 2kW element kom je max 1-2 dagen door..
En anders kun je hier een voorraadje van inslaanToby-Wan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:42:
[...]
verkoop je ook in onderdelen? doe mij dan maar de circulatiepomp
Tja. Wel dat is dus relatief. Het is verwachting en glas half vol of half leeg. Gezien de verhalen hier, vond ik twee weken dus prima. Ook omdat de Quatt op de circulatiepomp van de cv gewoon werkte.Toby-Wan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:50:
[...]
nu mag dit voor jou best OK ogen, maar hoeveel sneller hadden ze dit denk je op kunnen pakken als je wel enige urgentie had gevraagd / ge-eist (wat je goed recht is overigens)? 1 week?
als je het eerlijk bekijkt dat dit voor een organisatie als Quatt 2 weken of zelfs (hypthetisch) 1 week moet duren, dan is dat toch eigenlijk ronduit beschamend?![]()
Als je dit soort risico's wilt vermijden kun je het best in zee gaan met de jouw bekende plaatselijke installateur. En dan nog. Buurvrouw hier moest laatst 4 dagen wachten op vervangen cv-ketel. Er is een groot gebrek aan personeel. Laatst leek het dat er een zeer specifiek probleem was met de motor van mijn bus. Mijn eigen (kleine) garage had er niet de tijd en personeel voor om het verder op te lossen. Doorverwezen naar een specialist die ook op de korte termijn geen tijd had. Andere specialist. Pas over drie maanden. Uiteindelijk een VW-specialist gevonden (eenmansbedrijf) die alleen VAG doet. Die had tijd en een week later was de bus weer klaar.
Daarom. Je kunt hoog en laag springen, maar het is niet dat met een knip van je vinger ieder probleem meteen opgelost wordt. Leer er mee leven en zorg voor een plan B. Zeker voor wie all-electric gaat.
Heb je daar problemen mee qua werking of qua geluid? Die van mij is stil denk ik.Toby-Wan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:42:
[...]
verkoop je ook in onderdelen? doe mij dan maar de circulatiepomp
Even een frequentietest gedaan: YouTube: Hearing Frequency Test
Een waterpomp vervangen kost een half, max een uur en is een voorraadartikel bij elke groothandel in het land en hoeft echt geen 2 weken te duren. Snap niet daar daar voor geapplaudisseerd wordt. De vergelijking met een compleet nieuwe CV ketel installeren (binnen 4 dagen) gaat best wel mank.Mickel moen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:58:
[...]
Tja. Wel dat is dus relatief. Het is verwachting en glas half vol of half leeg. Gezien de verhalen hier, vond ik twee weken dus prima. Ook omdat de Quatt op de circulatiepomp van de cv gewoon werkte.
Als je dit soort risico's wilt vermijden kun je het best in zee gaan met de jouw bekende plaatselijke installateur. En dan nog. Buurvrouw hier moest laatst 4 dagen wachten op vervangen cv-ketel. Er is een groot gebrek aan personeel. Laatst leek het dat er een zeer specifiek probleem was met de motor van mijn bus. Mijn eigen (kleine) garage had er niet de tijd en personeel voor om het verder op te lossen. Doorverwezen naar een specialist die ook op de korte termijn geen tijd had. Andere specialist. Pas over drie maanden. Uiteindelijk een VW-specialist gevonden (eenmansbedrijf) die alleen VAG doet. Die had tijd en een week later was de bus weer klaar.
Daarom. Je kunt hoog en laag springen, maar het is niet dat met een knip van je vinger ieder probleem meteen opgelost wordt. Leer er mee leven en zorg voor een plan B. Zeker voor wie all-electric gaat.
Denk dat @Toby-Wan ook wijst op het grotere plaatje. Zo van: Als een waterpomp vervangen al 2 weken moet duren....
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
wat @paQ ook zegt, het ging mij om het principe erachter. Het is ook niet een nieuw probleem wat onderzocht moet worden of lastig te bestellen onderdelen bevat: Quatt is op de hoogte van problemen met circulatiepompen en is ze zelfs preventief aan het vervangen, dan heb je ze dus op voorraad, punt.Mickel moen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:58:
[...]
Tja. Wel dat is dus relatief. Het is verwachting en glas half vol of half leeg. Gezien de verhalen hier, vond ik twee weken dus prima. Ook omdat de Quatt op de circulatiepomp van de cv gewoon werkte.
Als mijn CV ketel ermee stopt en ik geen warm water meer heb, dan mag ik van de installateur alsnog een oplossing verwachten binnen enkele dagen (zeker binnen garantie termijn, wat jouw Quatt zeker is). Dat ik als alternatief met een waterkoker en tuingieter ook "warm kan douchen" doet daar niks aan af..
tuurlijk arbeid is schaars, maar 4 dagen voor CV ketel (dag werk) & 2 weken voor een pomp (1 uur) zijn twee verschillende dingen.
Mijn oprechte vraag naar jou is: had je wel om urgentie gevraagd, hoe snel hadden ze het naar je beste inzicht kunnen opgepakken, rekenend van de dag dat ze zelf al de eerste ticket hadden ingeschoten? 4 dagen, 1 week, 10 dagen?
als ik op Quatt moet wachten heb ik waarschijnlijk pas 1 april 2026netappie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:04:
[...]
Heb je daar problemen mee qua werking of qua geluid? Die van mij is stil denk ik.
Even een frequentietest gedaan: YouTube: Hearing Frequency Test
oeps, en geen brandweer op de stoep gehad ? je weet toch eerst een klicmelding aanvragen voor dat je gaat boren.netappie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:40:
De kogel is hier door de kerk. De Quatt gaat er uit en we gaan weer helemaal op gas verwarmen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
ze zien je aankomen als je slechts 1 wilt hebben, ik vrees dat je onder een halve container daar niet terecht kunt komen.jj85 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:59:
[...]
Helemaal mee eens. Mijn vertrouwen in Quatt all-electric neemt wat dat betreft alleen maar af...![]()
[...]
En anders kun je hier een voorraadje van inslaan

is dat overigens het type wat ze nu in de Quatt stoppen?
KloptMacD007 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:19:
[...]
ze zien je aankomen als je slechts 1 wilt hebben, ik vrees dat je onder een halve container daar niet terecht kunt komen.![]()
is dat overigens het type wat ze nu in de Quatt stoppen?
:strip_exif()/f/image/84qhoX0sX4CS9ePZDk0f1vLc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben het eens met de strekking van het verhaal van Mickel. Iedereen op dit forum wist ten tijde van de bestelling dat Quatt een startup bedrijf was. Dat brengt risico's met zich mee in continuïteit en onderhoud. De gevolgen hiervan worden op dit forum steeds uitvoerig gedeeld. Dat mag natuurlijk ook.Mickel moen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:58:
[...]
Ik heb volledig vertrouwen in Quatt dat ze zelf ook niet blij zijn met de situatie zoals die nu is, en dat ze er alles aan doen om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen. Maar dat kost nu eenmaal tijd, en die tijd moeten we ze wel gunnen.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
En dat op 1 april 🤣netappie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:40:
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Indien preventief: jaAlfredPteD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:57:
[...]
Ik ben het eens met de strekking van het verhaal van Mickel. Iedereen op dit forum wist ten tijde van de bestelling dat Quatt een startup bedrijf was. Dat brengt risico's met zich mee in continuïteit en onderhoud. De gevolgen hiervan worden op dit forum steeds uitvoerig gedeeld. Dat mag natuurlijk ook.
Ik heb volledig vertrouwen in Quatt dat ze zelf ook niet blij zijn met de situatie zoals die nu is, en dat ze er alles aan doen om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen. Maar dat kost nu eenmaal tijd, en die tijd moeten we ze wel gunnen.
Indien 'ik zit in de winter meerdere weken zonder verwarming': nee
Nee hoor, ik probeer mijn standpunt over te brengen maar hoor ook graag andere. Waarom zou hybride een zinloze tussenstap zijn?s020506 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:59:
[...]
Dat jij de luxe hebt om back ups te hebben is fijn voor je, maar niet nodig. Maar you do you. Een opstalverzekering weggegooid geld noemen is wel onzin.
Een warmtepomp boiler verdien je altijd terug, als je van het gas af gaat. Eigenlijk is hybride een zinloze tussenstap, maar dat is misschien vloeken in de kerk hier
Ik heb al bijna 8 jaar die hybride auto in mijn gezin, dat is er een zonder stekker maar kan wel een paar kilometer elektrisch rijden. Dat vond ik wel mooi en motiveerde mij om in april 2018 een occasion Renault Zoe aan te schaffen ondanks beperking van het bereik (140Km zomer, 100Km in de winter). Vervolgens een kleinere auto met wat groter bereik in private lease gehad en die recent overgenomen. Het is een compromis in wat praktisch en financieel mogelijk is. Gunstig is dat de mrb nog laag blijft vanwege relatief laag gewicht. Een ander kan dat misschien niets schelen en rijd een (elektrische) suv ofzo.
Reden voor hybride warmtepomp was met name dat het betaalbaar was en er toch een verplichting aan zat te komen. In hoeverre het echt goed zou werken en zou besparen was voor mij toch nog de vraag en het is ook maar afhankelijk van de markt en beleid van de overheid. In de dure periode 4kWp pv laten plaatsen en dat verdient zich veel langzamer terug dan verwacht. Gelukkig is dat niet de enige motivatie want ik vind het mooi dat o.a. de verwarming en de auto voor een deel op die eigen opwek werken.
Meteen gasloos gaan is duurder en maar de vraag of je goed advies krijgt en mogelijk is qua geluid(eisen/wensen). De Quatt kan het hier ook niet alleen af. Je kan dan: een bij plaatsen als dat qua geluid kan, een ander model aanschaffen of cop1 bij-verwarmen (in een periode dat energie schaars/duur is) of proberen de zorgen voor minder warmteverlies. Hybride bied dan tijd om dat te doen terwijl het direct minder gas verbruikt en idealiter de optie om daarmee ook gasloos te gaan.
Als er een goed advies is (zoals heatgeek in GB), je kan het betalen en er zijn geen bezwaren zoals geluid dan is meteen gasloos wellicht de beste keuze.
(Warmtepompboiler kom ik nu qua terugverdientijd op bijna 10 jaar, als we meer sww gebruiken is dat korter en kan het ook 5 jaar zijn. Als pv niets waard is, er zijn nu al negatieve tarieven, heb ik voldoende opwek om cop1 sww te verwamen van maart tot oktober en dat maakt geen geluid. In de winter is dat duur maar dan werkt een wp-boiler ook niet efficiënt met de koude buitenlucht waardoor het mogelijk alsmog cop1 verwamen is of uren ±50db geluid produceert? Ik ben er redelijk van overtuigd maar heb nog wat onzekerheid.)
Dat bedoel ik dus : dan had je in mijn ogen voor een ander merk warmtepomp moeten gaan. Of had je helemaal geen warmtepomp moeten nemen, want die staan allemaal nog in de kinderschoenen (met de nodige kinderziektes).paQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:05:
[...]
Indien preventief: ja
Indien 'ik zit in de winter meerdere weken zonder verwarming': nee
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Dat is een aparte take dan. Het is een startup, dus niet piepen als je 3 weken in de kou zitAlfredPteD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:26:
[...]
Dat bedoel ik dus : dan had je in mijn ogen voor een ander merk warmtepomp moeten gaan. Of had je helemaal geen warmtepomp moeten nemen, want die staan allemaal nog in de kinderschoenen (met de nodige kinderziektes).
(inmiddels al lang en breed een scale up overigens)
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 01-04-2025 14:32 ]
Je ziet beren op de weg.bite schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:25:
[...]
(Warmtepompboiler kom ik nu qua terugverdientijd op bijna 10 jaar, als we meer sww gebruiken is dat korter en kan het ook 5 jaar zijn. Als pv niets waard is, er zijn nu al negatieve tarieven, heb ik voldoende opwek om cop1 sww te verwamen van maart tot oktober en dat maakt geen geluid. In de winter is dat duur maar dan werkt een wp-boiler ook niet efficiënt met de koude buitenlucht waardoor het mogelijk alsmog cop1 verwamen is of uren ±50db geluid produceert? Ik ben er redelijk van overtuigd maar heb nog wat onzekerheid.)
Een WPB verdien je altijd terug.
Je HOEFT niet COP1 te verwarmen met een WPB; het kan wel. (hybride
COP1 in de winter is echt niet aan de orde. En afhankelijk van waar je hem kan plaatsen, kun je hem ook in de winter van binnen laten aanzuigen. Zit je nog steeds ruim boven de COP 2.
Het is ook relatief eenvoudig te staven met een WPB.
Voorbeeld: laat je water temp zakken tot bijv 30 graden, en stook COP1 de tank op. De compressor helpt dan overigens ook, maar de warmteweerstand zal bij far het meest werk verzetten.
Volgende dag weer bij 30 beginnen en dan zonder boost functie, dus alleen op de compressor. Dan zie je meteen het verschil in verbruik.
Of zelf een fall back optie organiseren, zoals je gas-ketel nog niet de deur uit doen. Of je warmtepomp kunnen afkoppelen indien die leeg loopt, lekt of wat dan ook. Maar accepteren van het risico (=niet piepen) kan natuurlijk ook.paQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:28:
[...]
Dat is een aparte take dan. Het is een startup, dus niet piepen als je 3 weken in de kou zit
(ps wat is een "take").
OF!.... -maar nu doe ik misschien gek hoor- verwachten dat je leverancier je binnen afzienbare tijd uit de brand (koude) helpt? Zeker als die zo dweept met alles van 1 leverancier en och jongens wat een voordelen!AlfredPteD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:32:
[...]
Of zelf een fall back optie organiseren, zoals je gas-ketel nog niet de deur uit doen. Of je warmtepomp kunnen afkoppelen indien die leeg loopt, lekt of wat dan ook. Maar accepteren van het risico (=niet piepen) kan natuurlijk ook.
(ps wat is een "take").
Ze verslikken zich gewoon enorm in de aftersales. Dat kan aanwijsbare oorzaken hebben (bijv falende circulatiepompen) en dan moet je dat preventief oplossen inderdaad, maar dat mag nooit ten koste gaan van de hulp aan acute gevallen m.i.
Dat zijn nou bijvoorbeeld van die telefoontjes waar @BjornHero het over heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 01-04-2025 14:44 ]
2 jaar geleden toen ze net de eerste 500 WP's aan het installeren waren: ja volledig gelijkAlfredPteD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:57:
[...]
Ik ben het eens met de strekking van het verhaal van Mickel. Iedereen op dit forum wist ten tijde van de bestelling dat Quatt een startup bedrijf was. Dat brengt risico's met zich mee in continuïteit en onderhoud. De gevolgen hiervan worden op dit forum steeds uitvoerig gedeeld. Dat mag natuurlijk ook.
nu 2 jaar later waarin Quatt elke mogelijkheid aangrijpt om zichzelf op de borst te kloppen, "Kijk ons marktleider zijn": mwa, not so much..
ach in hun laatste webinar zaten ze dusdanig mooi weer te spelen "hoe ze alles zelf preventief in de gaten hebben", dat ik dit wel durf te betwijfelen..Ik heb volledig vertrouwen in Quatt dat ze zelf ook niet blij zijn met de situatie zoals die nu is, en dat ze er alles aan doen om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen. Maar dat kost nu eenmaal tijd, en die tijd moeten we ze wel gunnen.
het is niet heel moeilijk voor Quatt om de hele community voor zich te winnen: transparantie, eigenaarschap, processen verbeteren en dat ook laten zien. Kortom, iets minder woorden (marketing), iets meer daden (tickets oplossen)
In je eigen tuin mag je gewoon graven.MacD007 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:13:
[...]
oeps, en geen brandweer op de stoep gehad ? je weet toch eerst een klicmelding aanvragen voor dat je gaat boren.
![]()
![]()
, dus vanaf nu ook niet meer voor je huis gaan roken, scheelt ook weer belasting.
Nu nog even afwachten tot stedin een gasmeter met dubbel telwerk komt installeren voor het salderen.
klopt, alleen daar is dus die klicmelding niet voor of je mag, meer waar je dat wel kunt, bv om gaslagen te vinden, zoals in jouw geval.netappie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:
[...]
In je eigen tuin mag je gewoon graven.
Nu nog even afwachten tot stedin een gasmeter met dubbel telwerk komt installeren voor het salderen.

offtopic: ook op je eigen grond ben je verplicht een KLIC melding te doen als je machinaal gaat graven!
Ik heb het alleen over hybride warmtepompen. Een auto zie ik nog steeds als een luxe (en twee al helemaal), een cv-ketel of warmtepomp niet. Als je echt wil, kan je zonder auto. Zonder warmtebron in huis wordt het wel vervelend.bite schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:25:
[...]
Nee hoor, ik probeer mijn standpunt over te brengen maar hoor ook graag andere. Waarom zou hybride een zinloze tussenstap zijn?
Ik heb al bijna 8 jaar die hybride auto in mijn gezin, dat is er een zonder stekker maar kan wel een paar kilometer elektrisch rijden. Dat vond ik wel mooi en motiveerde mij om in april 2018 een occasion Renault Zoe aan te schaffen ondanks beperking van het bereik (140Km zomer, 100Km in de winter). Vervolgens een kleinere auto met wat groter bereik in private lease gehad en die recent overgenomen. Het is een compromis in wat praktisch en financieel mogelijk is. Gunstig is dat de mrb nog laag blijft vanwege relatief laag gewicht. Een ander kan dat misschien niets schelen en rijd een (elektrische) suv ofzo.
Reden voor hybride warmtepomp was met name dat het betaalbaar was en er toch een verplichting aan zat te komen. In hoeverre het echt goed zou werken en zou besparen was voor mij toch nog de vraag en het is ook maar afhankelijk van de markt en beleid van de overheid. In de dure periode 4kWp pv laten plaatsen en dat verdient zich veel langzamer terug dan verwacht. Gelukkig is dat niet de enige motivatie want ik vind het mooi dat o.a. de verwarming en de auto voor een deel op die eigen opwek werken.
Meteen gasloos gaan is duurder en maar de vraag of je goed advies krijgt en mogelijk is qua geluid(eisen/wensen). De Quatt kan het hier ook niet alleen af. Je kan dan: een bij plaatsen als dat qua geluid kan, een ander model aanschaffen of cop1 bij-verwarmen (in een periode dat energie schaars/duur is) of proberen de zorgen voor minder warmteverlies. Hybride bied dan tijd om dat te doen terwijl het direct minder gas verbruikt en idealiter de optie om daarmee ook gasloos te gaan.
Als er een goed advies is (zoals heatgeek in GB), je kan het betalen en er zijn geen bezwaren zoals geluid dan is meteen gasloos wellicht de beste keuze.
Dat een hybride warmtepomp betaalbaar is, is gelijk ook de instinker. Je kunt een klein goedkoop ding installeren en als het echt koud is neemt je cv-ketel het over. Die hangt er al, geen extra kosten, super fijn.
Als je echte kosten gaat vergelijken, wordt het verhaal snel wat minder. Een quatt kost 3900 euro, een nieuwe cv ketel 2000, 15 jaar lang 160 vastrecht extra en 15 jaar lang elke 3 jaar cv ketel onderhoud (100) is in totaal 8800 euro. Als je de besparing op gas meeneemt, kun je volgens mij makkelijk van het gas af, en houdt je geld over. Als je voor een all electric gaat, houdt de uitgave aan een Quatt in je zak. Vandaar dat ik het een zinloze tussenstap vind.
Mocht je je afvragen waarom ik een Quatt heb: ik was een early bird en ze hebben dat ding voor 1800 aan de muur gehangen. Voor de huidige prijs zou ik het niet doen.
Wat voor terugleverkosten heb jij? En is er een terugleverboete?netappie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:
[...]
In je eigen tuin mag je gewoon graven.
Als het zinnig is, ga ik vanavond ook nog op zoek naar een gasbel in de achtertuin
Wel plannen voor gasloos dan?s020506 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:12:
[...]
Ik heb het alleen over hybride warmtepompen. Een auto zie ik nog steeds als een luxe (en twee al helemaal), een cv-ketel of warmtepomp niet. Als je echt wil, kan je zonder auto. Zonder warmtebron in huis wordt het wel vervelend.
Dat een hybride warmtepomp betaalbaar is, is gelijk ook de instinker. Je kunt een klein goedkoop ding installeren en als het echt koud is neemt je cv-ketel het over. Die hangt er al, geen extra kosten, super fijn.
Als je echte kosten gaat vergelijken, wordt het verhaal snel wat minder. Een quatt kost 3900 euro, een nieuwe cv ketel 2000, 15 jaar lang 160 vastrecht extra en 15 jaar lang elke 3 jaar cv ketel onderhoud (100) is in totaal 8800 euro. Als je de besparing op gas meeneemt, kun je volgens mij makkelijk van het gas af, en houdt je geld over. Als je voor een all electric gaat, houdt de uitgave aan een Quatt in je zak. Vandaar dat ik het een zinloze tussenstap vind.
Mocht je je afvragen waarom ik een Quatt heb: ik was een early bird en ze hebben dat ding voor 1800 aan de muur gehangen. Voor de huidige prijs zou ik het niet doen.
Ik ging naar mijn vorige baan op 20 Km gewoon op de racefiets in de winter. De huidige eerst met de bus maar dat was helaas geen succes. Nu andere omstandigheden, veel thuiswerken en omstandigheden die flexibel vervoer vereisen dus blij met de luxe wat dat betreft. Maar je zou kunnen stellen dat het alsnog een keuze is zoals met veel andere dingen in heg leven.
Eens als je voor 15 jaar vaste kosten rekent en die met een goed advies wil en kan investeren. Toch zijn een de buurt maar een paar warmtepompen en lijkt met name hybride of bijverwarming/airco te zijn. Is dat elders anders? Het kan zijn dat er niemand tijd heeft om woningen van het gas te halen of dat men het ondanks de kosten van gas nog niet wil of kan? ik weet er niet.
Hier hoeft het ook niet zsm de gasleiding weg maar wil ook niet zeggen dat het nog jaren blijft. Ineens de hele straat zou toch ook beter zijn. Of de meter afdoppen, dan heb je ook een keuze om het evt wel te gebruiken zo lang het netwerk er toch ligt.
Het koken gaat al langer gasloos (gewoon inductie op stopcontact), verwarming ±95%, vervoer zoveel mogelijk elektrisch en volgende het SWW.
Mijn familieleden zijn afwachtend met: gasketel, enkelen een houtkachel erbij of een lucht-lucht wp die met name om te koelen is en rijden op benzine of diesel met een of twee auto’s. Dan ben ik nog vooruitstrevend.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
https://www.quatt.io/quat...342&utm_source=newsletterOneTimer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:09:
Ik wil de Chill graag pre-orderen. Maar er is totaal geen info beschikbaar. Formaat, gewicht, geluid, COP. Allemaal vage zaken als stiller dan dit en ongeveer zo groot als een bijzettafel. Ik kreeg laatst een mail met dat ze nog bezig waren met testen en ontwikkelen. Maar wanneer verwachten ze daarmee klaar te zijn? In de zomer willen ze installeren blijkbaar. Prijs van de early bird is wel bijna €400 goedkoper dan als je er niet vroeg bij bent.
Als de specificaties later niet bevallen kan je annuleren.
[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 01-04-2025 20:37 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
2027 pas toch?0xygen500 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:28:
Nu de salderingsregeling gaat stoppen wordt het eens tijd dat Quatt gaat kijken naar werken met dynamische tarieven.
Dat is snel genoeg voor Quatt als je hun updates ziet
10 werk dagen verder, geen enkele communicatie vanuit Quatt. Mail gestuurd om overeenkomst te ontbinden ( wettelijk binnen 14 dagen) . Krijg je auto reply terug dat ze het zooo druk hebben dat ze er naar streven binnen 10 dagen te antwoorden.
Met andere woorden bedrijf kan z'n eigen verkopen en service volledig niet aan en haalt zich dan ook nog een vrij grote aanbesteding op de nek. Los van of het wel of niet een goed product zou blijken , geeft mij dat erg weinig vertrouwen dat dit een goede partij is om mee aan de slag te gaan. Je eerste klant contact moment missen is een pure doodzonde.
Heb ik ook gehad. Temperatuur bleef hangen op 1 waarde. Ff stekker eruit en erin en is het al een paar maanden geleden.speedmetal35 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:58:
Gisteren gaf mijn buitentemperatuur sensor de hele dag 4 graden aan terwijl het hier toch echt 15+ was. Cic gereset, geen resultaat. Stekker van de quatt er uit gehaald en ja, daarna gaf hij weer de goede waarde aan. Iemand die dit herkent? Of is dit een voorbode.
Nee, ik heb niet om urgentie gevraagd. Zie mijn eerdere posts. Ik heb bij Quatt gemeld, dat ik het vermoeden had, dat de circulatiepomp kapot was. In het ticketportal zag ik, dat daar twee automatische berichten in stonden, waarin melding gemaakt werd over de haperende flow. Ik heb tevens aangegeven, dat ik de circulatiepomp van de cv-ketel op continu had gezet, waarmee de Quatt gewoon z’n werk kon blijven doen.Toby-Wan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:02:
[...]
wat @paQ ook zegt, het ging mij om het principe erachter. Het is ook niet een nieuw probleem wat onderzocht moet worden of lastig te bestellen onderdelen bevat: Quatt is op de hoogte van problemen met circulatiepompen en is ze zelfs preventief aan het vervangen, dan heb je ze dus op voorraad, punt.
Als mijn CV ketel ermee stopt en ik geen warm water meer heb, dan mag ik van de installateur alsnog een oplossing verwachten binnen enkele dagen (zeker binnen garantie termijn, wat jouw Quatt zeker is). Dat ik als alternatief met een waterkoker en tuingieter ook "warm kan douchen" doet daar niks aan af..
tuurlijk arbeid is schaars, maar 4 dagen voor CV ketel (dag werk) & 2 weken voor een pomp (1 uur) zijn twee verschillende dingen.
Mijn oprechte vraag naar jou is: had je wel om urgentie gevraagd, hoe snel hadden ze het naar je beste inzicht kunnen opgepakken, rekenend van de dag dat ze zelf al de eerste ticket hadden ingeschoten? 4 dagen, 1 week, 10 dagen?
Het zal best zo zijn, dat ik daarmee niet op de stapel “directe hulp nodig” kwam, maar in de reguliere planning gekomen ben. De monteurs die de pomp vervangen hebben, hadden die dag eerst een Quatt in mijn woonplaats geplaatst. Ik heb daar alle begrip voor, ik had immers geen acuut probleem meer en ik ben tevreden over de oplossing. Is dat applaudisseren @paQ ?
Verder, gezien de reacties hier lijkt het wel, dat ik mijn bericht en opstelling hierin moet verdedigen. Wel, ik wens mijzelf niet in de categorie “op hoge benen lopende piepkonijn consumenten” te scharen.
Bij mij is het glas altijd halfvol en ik ga niet stressen op dooie dingen. “It is mar dea guod.” Er zijn wel andere zaken in het leven om je druk over te maken.
Tegen die tijd moeten ze dan ook al zijn overgestapt naar een ander koudemiddel, want R32 is dan namelijk ook niet meer toegestaan. Ik verwacht eigenlijk al ruim voor die datum een overgang naar Quatt 2.0 en dan een nieuwe versie CiC ( mogelijk alleen maar een software wijziging voor de CiC), door de overstap naar vermoedelijk R290 (propaan) zal deze toch al aangepast moeten worden.0xygen500 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:28:
Nu de salderingsregeling gaat stoppen wordt het eens tijd dat Quatt gaat kijken naar werken met dynamische tarieven.
Ik heb nu een idee hoe het hele Quatt concept werkt (Technologie, Visie, BedrijfsOrganisatie & support). Is allemaal een mooi idee en nu ik de kinderziekten in mijn persoonlijke systeem begin te overwinnen wordt ik zelf zowaar enthousiast. Maar het concept Quatt lijkt het moeilijk te hebben (voor zover ik kan zien). Ik kan het, zoals het nu is, alleen aan Tweaker-vrienden aanraden, zeker niet mijn normale kennissen (ooms en tantes, dat soort werk).
Ik denk dat de weg voorwaards voor Quatt is om de Tweaker community te omhelzen. Zonder tweaker-hulp krijg je dit echt niet aan de praat, zeker niet als leek, zeker nu de Quatt support response tijd oploopt tot maanden. De custom support die nodig is voor elk huis kan Quatt voor die prijs niet leveren. En de prijs is de sleutel tot het succes van Quatt (en de warmtepomp).
Dus Quatt, mijn tip, voortaan een Tweakers-forum visitekaarte afgeven bij installatie.
Tijd voor een "Tweaker-maatje" ? (met soortgelijk huis)
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Overigens komt de temperatuur van de Quatt bij mij niet hoger dan 30 a 35 graden. ‘s Nachts best wel koud buiten, maar toch blijft dit de grens.
:strip_exif()/f/image/KOzDYDwa7lBE6ZRYQt1N4ys4.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Zou het na-ijlen kunnen zijn van een warmwatervraag?pietjm schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
Kan iemand onderstaande gegevens verklaren. De inlettemperatuur van de boiler staat veel hoger dan de andere gemeten temperaturen. Outlet boiler staat op 0. Er staat geen warmwaterkraan open.
Overigens komt de temperatuur van de Quatt bij mij niet hoger dan 30 a 35 graden. ‘s Nachts best wel koud buiten, maar toch blijft dit de grens.
[Afbeelding]
Dan zou hij langzaam weer moeten teruglopen en na warmwatervraag weer hoog zijn.
Net gedoucht of warm water gebruikt? Outlet boiler staat op nul omdat deze door je ketel niet gemeten wordt. Bij mij staat de inlet temperatuur op dit moment op 50 gr en de flowmeter temp op 21 gr omdat er net gedoucht is.pietjm schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
Kan iemand onderstaande gegevens verklaren. De inlettemperatuur van de boiler staat veel hoger dan de andere gemeten temperaturen. Outlet boiler staat op 0. Er staat geen warmwaterkraan open.
[Afbeelding]
Niet helemaal mee eens. Ik ben zeker geen tweaker. Enige wat ik heb gedaan is wat testen met thermostaat (schema’s) en dat was het. Quatt draait als een zonnetje. Leek kan er zeker mee overweg.rombow schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:42:
Ik heb nu 3 maanden mijn Quatt Hybrid (single). Ik heb er heel veel tijd aan besteed om hem netjes werkend te krijgen. (Dank voor de hulp uit dit forum).
Ik heb nu een idee hoe het hele Quatt concept werkt (Technologie, Visie, BedrijfsOrganisatie & support). Is allemaal een mooi idee en nu ik de kinderziekten in mijn persoonlijke systeem begin te overwinnen wordt ik zelf zowaar enthousiast. Maar het concept Quatt lijkt het moeilijk te hebben (voor zover ik kan zien). Ik kan het, zoals het nu is, alleen aan Tweaker-vrienden aanraden, zeker niet mijn normale kennissen (ooms en tantes, dat soort werk).
Ik denk dat de weg voorwaards voor Quatt is om de Tweaker community te omhelzen. Zonder tweaker-hulp krijg je dit echt niet aan de praat, zeker niet als leek, zeker nu de Quatt support response tijd oploopt tot maanden. De custom support die nodig is voor elk huis kan Quatt voor die prijs niet leveren. En de prijs is de sleutel tot het succes van Quatt (en de warmtepomp).
Dus Quatt, mijn tip, voortaan een Tweakers-forum visitekaarte afgeven bij installatie.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Gewoon conform de 80/20 regel zal Quatt voor 80% van de huizen best wel probleemloos werken, het huis wordt/blijft warm. Die 20% vind je op Tweakers, of ze hebben een a-typisch huis, of ze moeten de mentale slag nog maken van gas-denken naar warmtepomp-denken of ze willen niet alleen dat het warm wordt maar ook het maximale eruit halen (nerds? Tuners? Betweters?). De eerste 2 groepen zou Quatt wat mee moeten doen (nazorg), de laatste groep wil je de 80% niet aan doen 🤣🤣rombow schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:42:
Ik heb nu 3 maanden mijn Quatt Hybrid (single). Ik heb er heel veel tijd aan besteed om hem netjes werkend te krijgen. (Dank voor de hulp uit dit forum).
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Zoals anderen schrijven: 44 is niet gek, een uur na douchen bijvoorbeeld. 0 is wel gek en zie ik bij mij eigenlijk nooit (Remeha ketel opentherm aangesloten op CiC); zit bij mij maar paar tienden tussen tov SupplyInlet als hij uit is. Verder geen klachten?pietjm schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
[Afbeelding]
Blijkbaar heb je bij 35 graden al meer afgifte (>6kW) dan Quatt kan produceren.
Ik heb bij 35 graden maar 3kW afgifte, dus bij mij loopt watertemperatuur al snel verder op.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
@rombowrombow schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:42:
Dat soort werk??..........
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ook gehad, verschillende dagen achtereen.speedmetal35 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:58:
Gisteren gaf mijn buitentemperatuur sensor de hele dag 4 graden aan terwijl het hier toch echt 15+ was. Cic gereset, geen resultaat. Stekker van de quatt er uit gehaald en ja, daarna gaf hij weer de goede waarde aan. Iemand die dit herkent? Of is dit een voorbode.
Alleen de stekker uit de Quatt lostte dit op.
Gemeld bij Quatt, dag erna mailverkeer/ticket.
3de dag heb ik de stekker niet eruit gehaald, maar in ticket aangegeven dat hij *nu* weer "hing" en dat ik om 16 uur ging resetten (Quatt was uit, maar door kou buiten liep pomp op vorstbeveiliging: 500 l/uur).
Rond 14.00 mail dat het probleem van afstand was verholpen.
Geen last weer gehad.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Dank je, dan ga ik het toch maar even melden.Friezin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:38:
[...]
Ook gehad, verschillende dagen achtereen.
Alleen de stekker uit de Quatt lostte dit op.
Gemeld bij Quatt, dag erna mailverkeer/ticket.
3de dag heb ik de stekker niet eruit gehaald, maar in ticket aangegeven dat hij *nu* weer "hing" en dat ik om 16 uur ging resetten (Quatt was uit, maar door kou buiten liep pomp op vorstbeveiliging: 500 l/uur).
Rond 14.00 mail dat het probleem van afstand was verholpen.
Geen last weer gehad.
Wanneer je op Google map zoekt op Quatt en dan de reviews leest, is het wel interessant om eens op 1 of 2 sterren te selecteren. Dat zijn niet alleen mensen die op Tweakers zitten, maar wel met klachten over het oplossen van problemen. De 5 sterren zijn veelal mensen die heel tevreden zijn met het advies, de plaatsing en vooral het opruimen van de troep na die tijd. Quatt is er nog niet en ik sluit me erbij aan dat ik Quatt ook niet aanraad bij kennissen.Flesym schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:02:
[...]
Gewoon conform de 80/20 regel zal Quatt voor 80% van de huizen best wel probleemloos werken, het huis wordt/blijft warm. Die 20% vind je op Tweakers, of ze hebben een a-typisch huis, of ze moeten de mentale slag nog maken van gas-denken naar warmtepomp-denken of ze willen niet alleen dat het warm wordt maar ook het maximale eruit halen (nerds? Tuners? Betweters?). De eerste 2 groepen zou Quatt wat mee moeten doen (nazorg), de laatste groep wil je de 80% niet aan doen 🤣🤣
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
ook ik ben zo iemand die 5sterren heeft gegeven. En idd dat is voor de plaatsing en het nette afwerken van het geheel.okijokii schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:35:
[...]
Wanneer je op Google map zoekt op Quatt en dan de reviews leest, is het wel interessant om eens op 1 of 2 sterren te selecteren. Dat zijn niet alleen mensen die op Tweakers zitten, maar wel met klachten over het oplossen van problemen. De 5 sterren zijn veelal mensen die heel tevreden zijn met het advies, de plaatsing en vooral het opruimen van de troep na die tijd. Quatt is er nog niet en ik sluit me erbij aan dat ik Quatt ook niet aanraad bij kennissen.
Wat de meeste nalaten (ik dus ook) is een tweede referentie te geven, voor bv naar een jaar.
En waarom zou je. Je was al blij!
Nu na 1 jaar zou ik ze een ster minder geven.
En dit ivm. Op zijn zachts gezegd. Beroerde communicatie.
Maar de 4 sterren krijgen ze van mij voor hum product. Die exact doet wat beloofd is.
In mijn geval dan.
En ja ik blijf ze succesvol 3x al promoten.
Oké en dan hoop ik maar dat de nieuwe cic ermee kan werken.MacD007 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:53:
[...]
Tegen die tijd moeten ze dan ook al zijn overgestapt naar een ander koudemiddel, want R32 is dan namelijk ook niet meer toegestaan. Ik verwacht eigenlijk al ruim voor die datum een overgang naar Quatt 2.0 en dan een nieuwe versie CiC ( mogelijk alleen maar een software wijziging voor de CiC), door de overstap naar vermoedelijk R290 (propaan) zal deze toch al aangepast moeten worden.
Ook een laar keer gehad in de winter. Als de thermostaat weer aansloeg ging de buitentemperatuur ook weer meelopen. Maar ook een reset met de stekker hielp zoals bij jou.speedmetal35 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:58:
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
werking met of zonder dynamische tarieven is een software ding en zou niet af moeten hangen van type warmtepomp die eraan hangt. dus zelfs als er op termijn een Quatt R290 komt met een CIC 2.0, dan zou hetzelfde stukje software gebruikt kunnen worden om te werken met dynamische tarieven.0xygen500 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:34:
[...]
Oké en dan hoop ik maar dat de nieuwe cic ermee kan werken.
de All-E upgrade gaat die mogelijkheid al hebben (als geadverteerd) voor het opwarmen van boilervat, dan is het wachten of ze er brood in zien om dat ook uit te breiden naar gewone verwarming.
Ik verwacht dat een dergelijke optie voor dynamische tarieven niet gemaakt gaat worden. Hoe je het ook went of keert, er zal warmte opgeslagen moeten worden indien je energie van lage-tarief-uren wilt bewaren voor de hoge-tarief-uren. Een boilervat is daar speciaal voor ontworpen, maar een huis niet.Toby-Wan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:07:
[...]
de All-E upgrade gaat die mogelijkheid al hebben (als geadverteerd) voor het opwarmen van boilervat, dan is het wachten of ze er brood in zien om dat ook uit te breiden naar gewone verwarming.
Misschien dat je met vloerverwarming wat energie kunt sparen, maar ik verwacht niet dat dat heel veel zal zijn. Tenzij je een hete vloer wil tijdens lage-tarief-uren.
Aan de andere kant kan met een vaste stroomprijs ook in theorie worden doorgerekend door de CiC of het het wachten waard is op zon-inval en/of hogere buitentemperatuur om de kosten te drukken.
Maar of deze door Quatt beloofde slimmigheid ooit komt is koffiedik kijken. En het kost altijd comfort voor een waarschijnlijk beperkte besparing.
Naja, je hoeft helemaal niets te verdedigen natuurlijk. Het was in het licht van je vergelijking dat de buurvrouw 'wel' 4 dagen moest wachten op een compleet nieuwe CV, maar 2 weken voor een waterpomp "gezien sommige verhalen hier" wel prima is.Mickel moen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:43:
[...]
Nee, ik heb niet om urgentie gevraagd. Zie mijn eerdere posts. Ik heb bij Quatt gemeld, dat ik het vermoeden had, dat de circulatiepomp kapot was. In het ticketportal zag ik, dat daar twee automatische berichten in stonden, waarin melding gemaakt werd over de haperende flow. Ik heb tevens aangegeven, dat ik de circulatiepomp van de cv-ketel op continu had gezet, waarmee de Quatt gewoon z’n werk kon blijven doen.
Het zal best zo zijn, dat ik daarmee niet op de stapel “directe hulp nodig” kwam, maar in de reguliere planning gekomen ben. De monteurs die de pomp vervangen hebben, hadden die dag eerst een Quatt in mijn woonplaats geplaatst. Ik heb daar alle begrip voor, ik had immers geen acuut probleem meer en ik ben tevreden over de oplossing. Is dat applaudisseren @paQ ?
Verder, gezien de reacties hier lijkt het wel, dat ik mijn bericht en opstelling hierin moet verdedigen. Wel, ik wens mijzelf niet in de categorie “op hoge benen lopende piepkonijn consumenten” te scharen.
Bij mij is het glas altijd halfvol en ik ga niet stressen op dooie dingen. “It is mar dea guod.” Er zijn wel andere zaken in het leven om je druk over te maken.
Waar ik een eerdere post mee begon. Het is relatief. Wat zijn je verwachtingen en is je glas half vol of half leeg.
Die laatste categorie maakt het zichzelf een stuk moeilijker.
6 mei wordt zowel de AE alsook de Chill gepresenteerd bij Quatt.OneTimer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:09:
Ik wil de Chill graag pre-orderen. Maar er is totaal geen info beschikbaar. Formaat, gewicht, geluid, COP. Allemaal vage zaken als stiller dan dit en ongeveer zo groot als een bijzettafel. Ik kreeg laatst een mail met dat ze nog bezig waren met testen en ontwikkelen. Maar wanneer verwachten ze daarmee klaar te zijn? In de zomer willen ze installeren blijkbaar. Prijs van de early bird is wel bijna €400 goedkoper dan als je er niet vroeg bij bent.
Dus ik verwacht richting die datum ook meer informatie, dus nog even geduld. Ik heb die van mij allang gepreorderd.
En helemaal niets is ook wel een beetje overdreven.
Heel apart dit. Eerst kreeg ik netjes dezelfde dag nog een mailtje terug, nu he-le-maal niks. Ook maar even gebeld vandaag en toen hebben ze het bovenaan de lijst van de verkoper gezet maar daar bleef het ook bij. Snap je toch niks van.
Als dit een voorbode is voor de rest van de service dan zit ik er sterk aan te denken alles alsnog af te blazen. Uberhaupt het verschil tussen verkoop en nu een vraag vind ik stuitend.
Je bent uit de verkoop-loop en ja dit een halfleeg glas zou @Mickel moen zeggen. 300 man personeel, maar 1 op de aftersales #best-druk-in-je-eentjeElectromonkey schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:13:
Nou na zeer positief verkooptraject wilde ik toch nog wat wijzigen. Ik ging van Duo naar enkel, gaf daar akkoord op (Woensdag) en ben ingepland maar toen bleek een Duo toch mogelijk. Binnen 3 werkdagen contact gezocht (Maandag) maar gewoon geen enkele reactie meer.
Heel apart dit. Eerst kreeg ik netjes dezelfde dag nog een mailtje terug, nu he-le-maal niks. Ook maar even gebeld vandaag en toen hebben ze het bovenaan de lijst van de verkoper gezet maar daar bleef het ook bij. Snap je toch niks van.
Als dit een voorbode is voor de rest van de service dan zit ik er sterk aan te denken alles alsnog af te blazen. Uberhaupt het verschil tussen verkoop en nu een vraag vind ik stuitend.
YouTube: Tempo-Team | Bouwgigant
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
[ Voor 99% gewijzigd door jj85 op 02-04-2025 21:43 ]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Gewoon op de site?robmaas schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:53:
Waar staat de informatie over early bird prijzen voor de All-electric en/of Chill ?

/f/image/NoOsBpV2RZt2CqWU30up6Hqh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EX17RrZ5yx44XGO4QmPSgLiD.png?f=fotoalbum_large)
Is de AE nog steeds niet uit? Die zou toch vorig jaar winter al gelanceerd worden?MacD007 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:59:
[...]
6 mei wordt zowel de AE alsook de Chill gepresenteerd bij Quatt.
Dus ik verwacht richting die datum ook meer informatie, dus nog even geduld. Ik heb die van mij allang gepreorderd.
En helemaal niets is ook wel een beetje overdreven.
Nee, dat kon je ook op hun site ook al zien, volgens mij zijn er wel een paar proef installaties geplaatst, maar die zullen wel onder embargo zitten, dus daar horen wij nog weinig van.OneTimer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:55:
[...]
Is de AE nog steeds niet uit? Die zou toch vorig jaar winter al gelanceerd worden?
Echter kon je je deze wel alvast bestellen, net als de Chill.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 02-04-2025 23:00 ]
Het duurt allemaal wat langer dan verwacht... Ik doe zelf mee aan de pilot en mijn installatie is eind deze maand. De pilot-periode duurt 3 maanden maar of dat ook betekent dat tussentijds geen reguliere installaties worden gegaan is mij niet bekend.OneTimer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:55:
Is de AE nog steeds niet uit? Die zou toch vorig jaar winter al gelanceerd worden?
Ik had het probleem dat de meting alle kanten opschoot op een zonnige dag. Daardoor ging m'n circulatiepomp ook met een zelfde gedrag aan/uit als dit rond de vries beveiliging zat.
Na plaatsen rond 11:30 zie je meteen een flinke drop en veel minder variatie dan de dag ervoor. Dat was een vergelijkbare zonnige dag.
Ik heb gewoon een 50mm pvc pijp gepakt en aan de onderkant opengezaagd zodat er geen water in blijft en de lucht er wel goed bij kan. Misschien dat ik nog doppen op de zijkant maak om wind te voorkomen. Mogelijk zorgt dat toch nog voor variaties maar dit is al een verbetering.
/f/image/q8rN0f9JC3XzGwhHVSHyzadE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Bk0XoROKNL8CtNUuDhXnH3p5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lgI0QkkK8zhib2yXiTHzsdyY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z13ocGXjtY5p7kRmGbi7qo3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mV6E40GSifz84dSN0aWc3Go8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BbcwFZz0toO1apv5aZpSIImj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als er geen match is, het glas half leeg, ga je toch cancelen! Dan komt het niet meer goed.okijokii schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:40:
[...]
Je bent uit de verkoop-loop en ja dit een halfleeg glas zou @Mickel moen zeggen. 300 man personeel, maar 1 op de aftersales #best-druk-in-je-eentje
YouTube: Tempo-Team | Bouwgigant
Bij mij is hij ook nog niet boven de 35 graden geweest.pietjm schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
[Afbeelding]
In de T6 staat wel een setting voor maximale watertemperatuur, die staat bij mij op 35 graden. Weet niet of de cic hier wat mee doet.
Die 35 van de T6 is de maximale kamertemperatuur, niet de watertemperatuur.speedmetal35 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:02:
[...]
Bij mij is hij ook nog niet boven de 35 graden geweest.
In de T6 staat wel een setting voor maximale watertemperatuur, die staat bij mij op 35 graden. Weet niet of de cic hier wat mee doet.
Ben je niet bang dat de pvc pijp zelfs zich gaat opwarmen in de zon? Zou je niet beter een extra zonnescherm er boven plaatsen en m’n aan de zij en onderkant van de pvc pijp extra ventilatiegaten maken?Seroendeng schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:40:
Ik heb hier vandaag eindelijk iets gedaan aan Afscherming van de temperatuursensor. Die hangt bij mij vol in de zon op het zuidoosten.
Ik had het probleem dat de meting alle kanten opschoot op een zonnige dag. Daardoor ging m'n circulatiepomp ook met een zelfde gedrag aan/uit als dit rond de vries beveiliging zat.
Na plaatsen rond 11:30 zie je meteen een flinke drop en veel minder variatie dan de dag ervoor. Dat was een vergelijkbare zonnige dag.
Ik heb gewoon een 50mm pvc pijp gepakt en aan de onderkant opengezaagd zodat er geen water in blijft en de lucht er wel goed bij kan. Misschien dat ik nog doppen op de zijkant maak om wind te voorkomen. Mogelijk zorgt dat toch nog voor variaties maar dit is al een verbetering.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erik1805 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:11:
[...]
Niet helemaal mee eens. Ik ben zeker geen tweaker. Enige wat ik heb gedaan is wat testen met thermostaat (schema’s) en dat was het. Quatt draait als een zonnetje. Leek kan er zeker mee overweg.
200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
(Sorry, ik luister teveel Maarten van Rossem) Ik bedoel mensen die niet Home Automation kunnen hosten. Mensen die verwachten dat als de installatie gedaan is, ze geen omkijken hebben naar het product. (Ik ben zelf een liefhebber van het Quatt concept maar zeker geen doorsnee consument.)
Mijn waarden zien er net zo uit. De inlet-temp is bij mij ook hoog omdat ik net gedouched heb. De warmtewisselaar in mijn combi-ketel is daarvan nog warm en dat verwarmt ook een beetje het cv-water bij de ketel ingang. Outlet boiler is bij mij ook nul. Ik denk dat mijn ketel die sensor niet heeft en daarom nul doorgeeft als de CIC dat via openterm opvraagt??? Lage watertemperatuur bij hp1.waterTemperature-In en -Out is iets om blij mee te zijn! Hoe lager die is, hoe efficienter de Quatt, hoe lager hoe beter je afgifite systeem werkt en je huis opwarmt. (Even aannemende dat je verder geen klachten hebt qua comfort)pietjm schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:48:
[Afbeelding]
Ik zie hier geen Early Bird voor de Chill op de website hoor

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
https://www.quatt.io/quatt-chillrobmaas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:54:
[...]
Ik zie hier geen Early Bird voor de Chill op de website hoor
Heel veel groter hadden ze het niet kunnen maken toch?
enTijdelijke introductieprijs van €1.099.
En hij gaat 1.449 kosten uiteindelijk (staat in de FAQ).Pre-order voor €99
[ Voor 7% gewijzigd door BoschR op 03-04-2025 11:05 ]
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.