netappie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:16:
[...]
Het kennisniveau van de gemiddelde installateur is helaas niet heel erg hoog.
Dus ook bij WeHeat kom je daarmee mogelijk uit op iets dat totaal niet past voor jouw woning en als die installateur het verprutst en druk heeft kan je ook gewoon ellende krijgen.
Niet om je af te schrikken van warmtepompen of zelfstandige installateurs, maar hou er gewoon rekening mee dat dingen fout kunnen gaan.
Persoonlijk vind ik het dan wel prettig dat ik 1 partij heb die alles op moet lossen, ongeacht of de fout in het ontwerp, de instellingen, het installeren of in de software zit.
Ik zie en lees over genoeg ellende met veel te grote warmtepompen, onnodige buffervaten, slecht ingeregelde installaties en natuurlijk ook (op papier) failliete of niet reagerende installateurs.
En die -10 graden is natuurlijk wel extreem. Wat is de kans dat het een hele dag zo koud is? En zolang je hybride draait kan de ketel ook gewoon bijspringen bij -40 als je nog te onzeker bent over wat klimaatverandering nu precies gaat betekenen. Dat scheelt ook een hoop ruimte in huis en de ketel kan veel langer mee als die voornamelijk nog douchewater maakt.
De meerprijs van een WeHeat full electric systeem kan ik hier in ieder geval niet recht praten (heb destijds offertes gehad) en bij Quatt is het ook eigenlijk pas interessant als de prijs nog iets omlaag gaat of per 2027 als mijn zonnepanelen overschot ook geen energiebelasting meer oplevert.
Ik weet echt niet met welke partijen je ervaring hebt maar ik zie juist dat wijzelf en ook andere (gerenomeerde?) partijen het ontzettend druk hebben mooie installaties te bouwen en vaak de vraag krijgen rotzooi op te lossen (waar we geen tijd meer voor maken indien iets door een andere partij is gedaan..).
Maar veelal is dit wel een kwestie van kosten, ook wij "screenen" klanten al aan de voorkant, ik ga geen 3 uur langs bij iemand om alles in beeld te brengen om vervolgens te horen dat het ambitiniveau "quatt" is.
(vaak genoeg gedaan, iemand moet die kosten dragen..)
En ja, ook ik heb (bijna wekelijks?) quatt-klanten aan de lijn die het niet warm krijgen op plek A of B, er toch nog veel gas wordt verstookt en waarbij quatt zegt "dat zit in je CV-systeem, moet je een lokale installateur vragen"
Als we dan iemand langssturen zien we (heel) vaak dat er wel een warmtepomp neer is gezet maar 0 aandacht is geweest voor het afgiftesysteem.
Ik snap dat je met bedragen waarvoor quatt installaties aanbied geen gedegen onderzoek kunt doen en al helemaal geen mensen met vakinhoudelijke (technische) kennis offertes kunt laten maken.
Maar om mensen dan te waarschuwen voor "gemiddelde installateurs" lijkt mij echt een stap te ver gaan.
Ik zie juist het tegenovergestelde. (helaas?)
Met de eene partij waarmee je dan zaken wilt doen in geval van een calamiteit? je doelt op die eene partij die geluidsproblemen als "normaal werkgeluid" wegzet? Warmtepompen op onmogelijke plekken plaatst? Thermostaten niet standaard bij de warmtepomp horen? Waarbij de installateurs standaard geen ladder bij zich hebben? Waarbij het noodnummer niet reageert? Waarbij circulatiepompen met de bosjes gewisseld worden?
Stel dat je niet heel technisch bent en/of niet actief bent op dit forum, of gewoon heel erg overtuigd bent van je eigen keuzes blijf je wellicht ook nog zitten met dit soort problemen, ga je je thermostaat in 30 stappen per dag aanpassen en vervolgens ook nog een "upgrade" naar full electric kopen van quatt?
Ik snap de wereld niet meer, zal zeker aan mij liggen.
p.s. voor 1700€ was de quatt zeker een goede deal, voor de huidige prijzen (zeker met FE-upgrade) is het gewoon al mogelijk een moderne R290 warmtepomp te plaatsen met een 200L Rvs boilervat die bij -7 nog gewoon 5 kW levert (ipv 2,7).