Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:13
verguldebarman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:17:
Even een ideetje pitchen.....
Ik overweeg om in 2027 over te stappen naar een Dynamische Energie contract en dan speelt, net als bij velen die dat nu ook hebben; "Wat ga ik doen met de aansturing van mijn warmtepomp?"

Ja, ik ken het antwoord; stabiele/vast room setpoint kiezen en vanaf blijven.....

Toch even een poging.

Stel dit zijn de prijzen van vandaag:
[Afbeelding]

Wat als ik op basis van de stroomprijs mijn setpoint ga instellen, iets als dit:
[Afbeelding]

Dan zou het verloop van de dag er zo uit zien:
[Afbeelding]
er zal een zeker optimum zijn van wat zinvol is en wat niet meer en dit zal je proefondervindelijk moeten ervaren. Het is natuurlijk opletten, dat je niet zoveel gaat zitten varieren in temperatuur dat je je COP om zeep gaat helpen waardoor je 'zoveel' meer stroom in moet inkopen dat de lagere prijs teniet gedaan wordt.

Enfin, mijn gedachte:
- keep it simple (zoveel mogelijk althans)
- avond/nacht (20.00-06.00) contante / doel temperatuur, want stroom goedkoop & buitentemperatuur pas op z'n laagst aan einde van de nacht. Je bent warmte aan het 'bufferen'
- 06.00-09.00: stroomprijs hoog, buitentemperatuur laagst, dus zeg halve/hele graad verlaging. Quatt schakelt uit of naar lager vermogen
- 09.00-16/17.00: stroomprijs laag, terug naar doel temperatuur. Eventueel halve graad verhogen om 13.00. wederom warmte bufferen
- 16/17.00-19/20.00: stroomprijs hoogst, halve/hele graad verlaging

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-09 09:44
Vandaag dan toch even een heel positief gevoel gekregen bij Quatt.

Begin van de middag kreeg ik een email van Quatt, dat zij tijdens een 'routinecontrole' zagen dat mijn thermostaat niet is gekoppeld met de CiC van de Quatt. Compleet met instructies om dit op te lossen, incl. handleiding Tado thermostaat.

Nu had ik vanochtend de batterijen van de thermostaat vervangen en blijkbaar hem niet weer goed bevestig.
Jammer genoeg geeft de Tado dit zelf niet aan, want in de app lijkt alles gewoon te werken.

Direct op fietsje naar huis gegaan, de Tado er even af en er weer op => de Quatt begint weer te draaien.

Natuurlijk een bedankje naar Quatt gedaan.
En volgens mij ook wel even de moeite waard om hier te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Zie verderop

[ Voor 97% gewijzigd door Tha Deo op 28-03-2025 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Tha Deo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:34:
Vraag van een leek over de werking van een Quatt. Ik heb twee verdiepingen, op elke verdieping vloerverwarming met eigen vloerverdeler. Daarnaast een aantal voelers die een signaal naar de vloerverdeler geeft. Vervolgens geeft de vloerverdeler een signaal naar een kastje bij de CV-ketel om bijvoorbeeld meer warm water te maken.

Van buren begreep ik dat het Quatt-systeem rechtstreeks via elke voeler communiceert. Waarom kan een Quatt niet verbinding maken met dat kastje bij de CV-ketel? Het enige wat zo’n Quatt moet doen is toch warmte produceren als daar behoefte aan is? Dan maakt het toch niet uit wáár in het huis dat signaal vandaan komt?
Je beschrijft het nogal cryptisch:
"Van buren begreep ik dat het Quatt-systeem rechtstreeks via elke voeler communiceert. Waarom kan een Quatt niet verbinding maken met dat kastje bij de CV-ketel?"
Wat voor voelers/kastje heb je? Merk / type?
Quatt CiC (die de warmtepomp en CVketel aanstuurt) krijgt normaal gesproken temperatuur door van 1 kastje, de thermostaat (bijvoorbeeld Honeywell/Resideo T6, of Tado v3).
Input van meer bronnen/zones is af te raden.
(edit: daarnaast wordt de watertemperatuur gemeten, voor en na de warmtepomp, en na de CVketel met thermometers die door Quatt worden geinstalleerd)

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 27-03-2025 17:20 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Rubn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Ik overweeg nu idd om de Quatt op de grond te plaatsen hoewel niet ideaal voor de weg naar zolder denk ik.

Had wel verwacht wat meer advies te krijgen over deze plek op de dakkapel, maar blijkbaar moet je van quatt een bouwkundige achtergrond hebben en alle veiligheidseisen kennen om zelf keuzes te maken.

Ik stuur je even een foto in DM. Gaat overigens om een enkele quatt.
prima, ik zie de foto tegenmoet. :) d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01
Hen3s schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:15:
Vandaag dan toch even een heel positief gevoel gekregen bij Quatt.

Begin van de middag kreeg ik een email van Quatt, dat zij tijdens een 'routinecontrole' zagen dat mijn thermostaat niet is gekoppeld met de CiC van de Quatt. Compleet met instructies om dit op te lossen, incl. handleiding Tado thermostaat.

Nu had ik vanochtend de batterijen van de thermostaat vervangen en blijkbaar hem niet weer goed bevestig.
Jammer genoeg geeft de Tado dit zelf niet aan, want in de app lijkt alles gewoon te werken.

Direct op fietsje naar huis gegaan, de Tado er even af en er weer op => de Quatt begint weer te draaien.

Natuurlijk een bedankje naar Quatt gedaan.
En volgens mij ook wel even de moeite waard om hier te vermelden.
Je krijgt ook een mail dat er geen circulatie is als ze met onderhoud/reparatie bezig zijn. Of je meer radiatoren wilt openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Je beschrijft het nogal cryptisch:
"Van buren begreep ik dat het Quatt-systeem rechtstreeks via elke voeler communiceert. Waarom kan een Quatt niet verbinding maken met dat kastje bij de CV-ketel?"
Wat voor voelers/kastje heb je? Merk / type?
Quatt CiC (die de warmtepomp en CVketel aanstuurt) krijgt normaal gesproken temperatuur door van 1 kastje, de thermostaat (bijvoorbeeld Honeywell/Resideo T6, of Tado v3).
Input van meer bronnen/zones is af te raden.
(edit: daarnaast wordt de watertemperatuur gemeten, voor en na de warmtepomp, en na de CVketel met thermometers die door Quatt worden geinstalleerd)
Dank je. Merk van de voeler is toch niet zo belangrijk, als de Quatt maar contact kan maken met het kastje bij de cv-ketel? De voelers zijn overigens van Honeywell, maar geen evo-screen of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Tha Deo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:05:
[...]

Dank je. Merk van de voeler is toch niet zo belangrijk, als de Quatt maar contact kan maken met het kastje bij de cv-ketel? De voelers zijn overigens van Honeywell, maar geen evo-screen of iets dergelijks.
De CiC heeft een OT (OpenTherm protocol) verbinding nodig met de Thermostaat en heeft daarbij ook een aantal verplichte OT OT-ID's nodig, de vraag is of jou systeem aan deze specifieke voorwaarden kan voldoen, mogelijk heeft deze helemaal geen OT protocol en als dat wel zo is mist hij mogelijk wel één of meerdere verplichte OT-ID's (een OT protocol kent een behoorlijke uitgebreide range van OT-ID, tot nu toe zijn er circa 90 al in functie en circa 30 al reserveerd voor toekomstige functies).
dus zie je dat het dus wel van belang is om merk en type van je stuurmodule (kastje) moet weten, overigens is gebruik van OT niet licentievrij, je moet zelfs onderdeel van de OpenTherm vereniging worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:54

McLambo

MTB Junky

Whoop! There it is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm-_AJl7RPnR2qUIty0P6ABcx7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5PD3ZgqGzoZMxEZ6f4kxusl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfKy7NmqZ_sNjoiG9WutSQ7b5mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwgznKNYUU9ENGtAgcUO6UrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vrij straight-forward installatie, uitdaging zat hem in de beperkte ruimte onder de CV. Maar dat hebben Rado en Filip mooi opgelost. Restpuntje is dat het expansievat iets lekt maar dat los ik morgen zelf even op.
Quatt snort rustig sinda 1500h vanmiddag. Enige dat mij opvalt is een snerpende pieptoon in mijn bestaande CV leidingwerk als de pomp draait van de Quatt. Eens kijken of leiding isolatie daar wat verberering in kan brengen 🤞

[ Voor 22% gewijzigd door McLambo op 28-03-2025 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:43
Dersan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Je krijgt ook een mail dat er geen circulatie is als ze met onderhoud/reparatie bezig zijn. Of je meer radiatoren wilt openzetten.
Interessant! Ik ben best benieuwd waardoor dat precies getriggerd word. Ik heb ook een keer onderhoud gehad van de Quatt (helaas probleem niet opgelost), en ik heb zelf de Quatt ook al enkele keren voor een paar uur uitgeschakeld, maar ik heb hier nooit een mail van ontvangen. Misschien alleen als de Quatt aanstaat, maar de flow niet gehaald kan worden? (hoewel ik aanneem dat de monteurs als ze bezig zijn met onderhoud de Quatt uitschakelen, dat deed hij bij mij tenminste wel.)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:43
McLambo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:05:
Enige dat mij opvalt is een snerpende pieptoon in mijn bestaande CV leidingwerk als de pomp draait van de Quatt. Eens kijken of leiding isolatie daar wat verberering in kan brengen 🤞
Heb je de volledige flow van 800 liter per uur? Dit kun je zien in de JSON pagina (zie de openingspost voor meer informatie).

Ik heb een ruisend geluid in de leidingen, maar dit is een stuk minder als de flow 800 is (VVW van de badkamer ingeschakeld) dan wanneer de flow rond de 650 is (alleen VVW op de benedenverdieping).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Niet online
Edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Wat ik nogal opmerkelijk vind is de korte betaal termijn van 3 dagen na installatie; wat gebeurt er als je dit om wat voor reden ook niet haalt?

Verder: ik kreeg ruim 2 maanden van te voren al de mogelijkheid om de factuur te voldoen...... wie zou zoiets doen????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
McLambo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:13:
Wat ik nogal opmerkelijk vind is de korte betaal termijn van 3 dagen na installatie; wat gebeurt er als je dit om wat voor reden ook niet haalt?

Verder: ik kreeg ruim 2 maanden van te voren al de mogelijkheid om de factuur te voldoen...... wie zou zoiets doen????
met de huidige tijd zijn 3 dagen normaal gezien geen probleem gezien nagenoeg alles nu wel via internet bankieren gaat. De ouderwetse betaalopdrachten die via de post naar de bank gaan bestaan al lang niet meer.

Ik zou als dat niet lukt binnen die 3 dagen even met Quatt contact opnemen, ik verwacht dat jullie er dan wel uitkomen.
in het verleden moest je zelf vooraf alles betaald hebben, wat was een stuk vervelender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
McLambo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:13:

Hoe langer je wacht met betalen, hoe langer het duurt voordat der subsidie aangevraagd kan worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

McLambo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:05:
Whoop! There it is;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vrij straight-forward installatie, uitdaging zat hem in de beperkte ruimte onder de CV. Maar dat hebben Rado en Filip mooi opgelost. Restpuntje is dat het expansievat iets lekt maar dat los ik morgen zelf even op.
Quatt snort rustig sinda 1500h vanmiddag. Enige dat mij opvalt is een snerpende pieptoon in mijn bestaande CV leidingwerk als de pomp draait van de Quatt. Eens kijken of leiding isolatie daar wat verberering in kan brengen 🤞
"Snerpende pieptoon" klinkt niet goed. Klinkt alsof er een bypass gebruikt wordt, dat duidt op een probleem(pje), met als gevolg dat watertemperaturen onnodig hoog op kunnen lopen.
Ik zou dus niet zozeer je leidingisolatie verbeteren, maar controleren of je genoeg vloer/radiator open hebt staan en de instelling van de bypass.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

SBL schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:01:
[...]

"Snerpende pieptoon" klinkt niet goed. Klinkt alsof er een bypass gebruikt wordt, dat duidt op een probleem(pje), met als gevolg dat watertemperaturen onnodig hoog op kunnen lopen.
Ik zou dus niet zozeer je leidingisolatie verbeteren, maar controleren of je genoeg vloer/radiator open hebt staan en de instelling van de bypass.
Laat ik het anders verwoorden (was laat gisteravond) een hoog frequent suizen. Niet luid, maar tegen de tijd dat ik na bed ga en het stil is in huis wel degelijk hoorbaar.

Ik heb inmiddels toegang tot de json, ik zal de flow in de gaten houden als de pomp weer aanslaat. Momenteel niet meer gedraaid sinds gisteravond; Quatt had de temp op 20,5 gezet om de o stallatie te testen, wij vinden 19,5 comfortabel.

Hoe is te controleren of een bypass gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-08 16:14
harv schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:15:
[...]

@Tjenok

Erg snelle adviezen soms.
Ik weet nog niet wat er precies geleverd wordt.
1 of 2 quatts is erg belangrijk.

In het algemeen: bij 2 quatts tussen de quatts, waarbij ze net niet boven de quatts uitkomen.
Bij 1 quatt, hetzelfde, maar dan langs de quatt, de hele muur hoeft niet gevuld te worden.
En, als de kabel vanaf de stoel komt, een beetje onder de grond graag!
Dankjewel! Het is een duo, dus dan laat ik hem er tussenin plaatsen. De kabel wordt ingegraven onder de bestrating, dus dat is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 15:03
Beste mede tweakers, ik ben even opzoek naar jullie ongezouten mening.

Ik woon samen met mijn vrouw en 2 kinderen (1 en 2) in een hoekwoning. Vorig jaar hebben wij 820 m3 gas verbruikt en het jaar daarvoor 850 m3. Ik heb berekend dat wij op jaarbasis ong. 180 m3 voor warm water gebruiken (zomermaanden als de verwarming uitstaat).

Ik heb berekend dat dus zo'n 640 m3 gas per jaar kan besparen en met de huidige prijzen zou dat op ongeveer 500 euro per jaar uitkomen.

Ik heb zowel bij Quatt als bij een lokale installateur die WeHeat voert offertes aangevraagd. Ik wil de warmtepomp op mijn dakkapel. Dan komt hij recht boven de CV ketel te staan dus korte leidingen.

Zowel bij Quatt als bij de lokele installateur heb ik aangeven dat ik all-electric ready wil zijn. Mijn CV ketel is 10 jaar nu en die vind ik nog te goed om direct te vervangen.

Quatt stelt dat 1 enkele unit voldoende zou moeten zijn. En heeft een voorstel gedaan voor ongeveer 6500 euro inclusief installatie (exc. subsidie is dat).

De lokale installateur biedt een WeHeat Sparrow aan (ivm eis met all electric ready) maar geeft aan dat de flint ook afdoende zou moeten zijn. Echter is het bij hun net iets meer dan 9500 inclusief installatie. (ex subsidie).

Subsidies meegerekend zit er bijna 3500 euro verschil tussen. Dus mijn vraag aan jullie. Is de WeHeat echt zoveel beter en het waard om 3500 euro (en dus 7 jaar extra terugverdientijd) meer te kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20
maxxie85 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:41:

Ik wil de warmtepomp op mijn dakkapel. Dan komt hij recht boven de CV ketel te staan dus korte leidingen.
Wat zit er onder die dakkapel (behalve je CV)? De ervaring met een Quatt op een dakkapel is niet heel geweldig ivm trillingen/geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
jj85 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:46:
[...]
Wat zit er onder die dakkapel? De ervaring met een Quatt op een dakkapel is niet heel geweldig ivm trillingen/geluid.
Het is een brede dakkapel over het gehele huis. Waskamer / technische ruimte aka CV.
En andere kamer ernaast slaapkamer.

Ik had dat ook wel gelezen. Maar dat dat met veerpoten redelijk op te lossen is. De dakkapel is wel dragend ondersteund door de muur tussen de 2 kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:57

Zowel bij Quatt als bij de lokele installateur heb ik aangeven dat ik all-electric ready wil zijn. Mijn CV ketel is 10 jaar nu en die vind ik nog te goed om direct te vervangen.

Quatt stelt dat 1 enkele unit voldoende zou moeten zijn. En heeft een voorstel gedaan voor ongeveer 6500 euro inclusief installatie (exc. subsidie is dat).

De lokale installateur biedt een WeHeat Sparrow aan (ivm eis met all electric ready) maar geeft aan dat de flint ook afdoende zou moeten zijn. Echter is het bij hun net iets meer dan 9500 inclusief installatie. (ex subsidie).
Er zijn mij enkele dingen die mij opvallen, de Flint is alleen voor hybride geschikt. Er zit een soort blokadde in de software waardoor deze niet (volledig) FE kan. Bij WeHeat kom je dus bij de Sparrow uit. Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel vermogen deze daadwerkenlijk bij -10 graden kan leveren. Je moet bedenken dat als je All electric wil, via je wp, deze ook als het zeer koud is SVW moet leveren. Dus hoeveel vermogen is je dus aanbevolen? Het is ook verstandig om aan de installateur te vragen hoeveel het extra kost om All Electric te gaan. Persoonlijk viel mij dat bedrag erg tegen. En persoonlijk heb ik toen gekozen om voorlopig hybride te draaien met een Quatt. Ik heb ook naar Weheat, destijds nog alleen de Blackbird, gekeken maar het prijsverschil vond ik te groot. In deze tijden is het toch nog fijn om gas als back up te hebben. Ik denk wel dat je betere service van de plaatsenlijk installateur mag verwachten dan Quatt. Maar dat hij dat van de Flint niet "weet" vind ik weer geen pré. Dus ik vraag mij af hoe groot is zijn kennis van de producten van WeHeat?

Om dezelfde redenen vind ik het twijfelachtig (maar misschien hebben ze gewoon gelijk) dat je voor All Electric met één Quatt af kan. Dus opnieuw stel ik mij die dag met -10 graden voor (je COP is ingestort) en je wil toch warm water maken, lukt dat? Natuurlijk komen deze dagen niet vaak voor, maar je moet wel bedenken wat als.... Daarnaast is netcognitie is ook gewoon een dingetje. Eigenlijk vraag ik mij af of de adviezen van beide partijen volledig zijn. Of bedoelen ze het ik als het heel koud is, je het 17 graden in huis kan maken, naast een beetje warmwater. (Ik neem ondertussen aan dat de afgifte en de isolatie van je huis op orde is)

Hoewel een veel te besparen valt, moet je er ook rekening mee houden dat je anders gaat stoken, vaak 24 uur per dag. Ik weet dus niet of jij de besparing van €500 per jaar ook daadwerkenlijk gaat halen. Als je die besparing dus niet haalt, is uiteraard je terugverdientijd nog langer. Bij een laag gasverbruik haal je het voordeel grotendeels uit het feit dat de vaste kosten voor de netbeheer kosten vervallen. Kies je er niet voor om redenlijk snel All Electric te gaan, dan zou ik de goedkopere optie kiezen. Dus zo snel mogenlijk die hybride wp terugverdienen en over x jaar opnieuw een weloverwogen beslissing maken of en hoe je All Electric wil gaan. Weeg ook bij je beslissing mee of en hoe je evt. met je wp wil koelen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan

Ik woon samen met mijn vrouw en 2 kinderen (1 en 2) in een hoekwoning. Vorig jaar hebben wij 820 m3 gas verbruikt en het jaar daarvoor 850 m3. Ik heb berekend dat wij op jaarbasis ong. 180 m3 voor warm water gebruiken (zomermaanden als de verwarming uitstaat).

Ik heb berekend dat dus zo'n 640 m3 gas per jaar kan besparen en met de huidige prijzen zou dat op ongeveer 500 euro per jaar uitkomen.

Ik heb zowel bij Quatt als bij een lokale installateur die WeHeat voert offertes aangevraagd. Ik wil de warmtepomp op mijn dakkapel. Dan komt hij recht boven de CV ketel te staan dus korte leidingen.

Subsidies meegerekend zit er bijna 3500 euro verschil tussen. Dus mijn vraag aan jullie. Is de WeHeat echt zoveel beter en het waard om 3500 euro (en dus 7 jaar extra terugverdientijd) meer te kosten?
Een Sparrow is inderdaad duurder, maar die is equivalent aan een Quatt Duo, welke tot dusver ook minimaal nodig lijkt te zijn voor een upgrade naar Quatt all electric (Quatt Mono heeft geen marge in vermogen bij koudere temperaturen om zowel huis als warm water te verwarmen), dus zorg dat je de prijsstelling op die basis vergelijkt.

Daarnaast wat zijn de extra kosten die je later gaat maken om all electric te gaan? Quatt all electric upgrade is gewoon relatief duur want er moeten 2 componenten geplaatst worden (boilervat & w/w WP binnenunit). Dit zou bij Sparrow gunstiger kunnen zijn (alleen boilervat plaatsen).
Goedkoop nu zou je duur(der) kunnen komen te staan bij overgang naar all electric, dus let daar op

Verder zou je de Flint kunnen overwegen, die kan huis verwarming (uiteindelijk) draaien zonder CV-ketel (volledig elektrisch), maar die kan geen warm water maken, maar zou daarvoor een (warmtepomp)boiler een optie voor jou zijn? Vermoed dat dat de goedkoopste optie gaat zijn

Ongezouten mening: ik heb een Quatt voor 1700 euro in de eerste batch kunnen laten installeren, voor dat geld is het een prima ding. Echter voor het geld waar ie nu voor verkocht wordt (3849 inmiddels), had ik het niet gedaan gezien de extra kosten voor all electric upgrade en slechte service ervaringen die hier te vaak langs komen

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 29-03-2025 00:03 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Er zijn mij enkele dingen die mij opvallen, de Flint is alleen voor hybride geschikt. Er zit een soort blokadde in de software waardoor deze niet (volledig) FE kan. Bij WeHeat kom je dus bij de Sparrow uit.
Niet helemaal waar, Flint heeft een blokkade voor warm water voorziening. Flint kan CV verwarming wél standalone (zonder CV ketel draaien).
(Warmtepomp) boiler erbij en voila

Bron WeHeat engineer timestamp 3:23
YouTube: Fabrieksrondleiding Weheat warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
WAF1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Er zijn mij enkele dingen die mij opvallen, de Flint is alleen voor hybride geschikt. Er zit een soort blokadde in de software waardoor deze niet (volledig) FE kan. Bij WeHeat kom je dus bij de Sparrow uit. Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel vermogen deze daadwerkenlijk bij -10 graden kan leveren. Je moet bedenken dat als je All electric wil, via je wp, deze ook als het zeer koud is SVW moet leveren. Dus hoeveel vermogen is je dus aanbevolen? Het is ook verstandig om aan de installateur te vragen hoeveel het extra kost om All Electric te gaan. Persoonlijk viel mij dat bedrag erg tegen. En persoonlijk heb ik toen gekozen om voorlopig hybride te draaien met een Quatt. Ik heb ook naar Weheat, destijds nog alleen de Blackbird, gekeken maar het prijsverschil vond ik te groot. In deze tijden is het toch nog fijn om gas als back up te hebben. Ik denk wel dat je betere service van de plaatsenlijk installateur mag verwachten dan Quatt. Maar dat hij dat van de Flint niet "weet" vind ik weer geen pré. Dus ik vraag mij af hoe groot is zijn kennis van de producten van WeHeat?
Ik ben het met je eens wat betreft de service. De installateur heeft wel kennis van de Flint. Ik had expliciet genoemd dat ik in de toekomst naar all electric zou willen kunnen als de CV EOL is.
De installateur is WeHeat gold certified. Dus ik denk dat hun kennis wel op orde is.
[...]
Om dezelfde redenen vind ik het twijfelachtig (maar misschien hebben ze gewoon gelijk) dat je voor All Electric met één Quatt af kan. Dus opnieuw stel ik mij die dag met -10 graden voor (je COP is ingestort) en je wil toch warm water maken, lukt dat? Natuurlijk komen deze dagen niet vaak voor, maar je moet wel bedenken wat als.... Daarnaast is netcognitie is ook gewoon een dingetje. Eigenlijk vraag ik mij af of de adviezen van beide partijen volledig zijn. Of bedoelen ze het ik als het heel koud is, je het 17 graden in huis kan maken, naast een beetje warmwater. (Ik neem ondertussen aan dat de afgifte en de isolatie van je huis op orde is)
Ja dat zei de Quatt adviseur. Dit was wel middels een telefoon gesprek. En dat de all electric upgrade dan ook af kon met 1 Quatt unit. Ik kreeg ook het idee dat ze ze wel graag willen verkopen.
Echter heb ik ook nog Adlar een keer langs gehad (en die waren helemaal aggresief met verkoop) die kwam ook op 6 kW uit. Echter Quatt is 4 kW als het koud wordt. En daar heeft de Sparrow wel een streepje voor want die is 6 kW bij A-10/W35 en 9 kW bij A7/W35

Afgelopen jaren veel in isolatie geïnvesteerd. Dak, alle ramen HR++, spouw isolatie. Alleen vloer heeft nog standaard isolatie. Ik wou Tonzon maar daarvoor is onze kruipruimte niet diep genoeg.
[...]
Hoewel een veel te besparen valt, moet je er ook rekening mee houden dat je anders gaat stoken, vaak 24 uur per dag. Ik weet dus niet of jij de besparing van €500 per jaar ook daadwerkenlijk gaat halen. Als je die besparing dus niet haalt, is uiteraard je terugverdientijd nog langer. Bij een laag gasverbruik haal je het voordeel grotendeels uit het feit dat de vaste kosten voor de netbeheer kosten vervallen. Kies je er niet voor om redenlijk snel All Electric te gaan, dan zou ik de goedkopere optie kiezen. Dus zo snel mogenlijk die hybride wp terugverdienen en over x jaar opnieuw een weloverwogen beslissing maken of en hoe je All Electric wil gaan. Weeg ook bij je beslissing mee of en hoe je evt. met je wp wil koelen.
Nou wij stoken eigenlijk al 24/7. Toen wij hier kwamen wonen hebben wij vloerverwarming laten aanleggen. En sindsien staat de termostaat overdag altijd op 18.5. 's avonds gaat hij naar 17,5 om dan in de ochtend in 2 stappen van een half uur terug naar 18,5 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
Toby-Wan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:47:
[...]

Een Sparrow is inderdaad duurder, maar die is equivalent aan een Quatt Duo, welke tot dusver ook minimaal nodig lijkt te zijn voor een upgrade naar Quatt all electric (Quatt Mono heeft geen marge in vermogen bij koudere temperaturen om zowel huis als warm water te verwarmen), dus zorg dat je de prijsstelling op die basis vergelijkt.

Daarnaast wat zijn de extra kosten die je later gaat maken om all electric te gaan? Quatt all electric upgrade is gewoon relatief duur want er moeten 2 componenten geplaatst worden (boilervat & w/w WP binnenunit). Dit zou bij Sparrow gunstiger kunnen zijn (alleen boilervat plaatsen).
Goedkoop nu zou je duur(der) kunnen komen te staan bij overgang naar all electric, dus let daar op
De installateur houdt er ook rekening mee met de binnenunit dat die direct geschikt is voor all-electric. Bij WeHeat heb jij blijkbaar 2 varianten. Een goedkopere kleinere binnenunit voor alleen hybride en een wat grotere die ook voor all-electric nodig is.

Dus het klopt dat er dan alleen nog maar een SWW vat bij hoeft te komen. Maar die kosten daarvan weet ik nu niet.
[...]
Verder zou je de Flint kunnen overwegen, die kan huis verwarming (uiteindelijk) draaien zonder CV-ketel (volledig elektrisch), maar die kan geen warm water maken, maar zou daarvoor een (warmtepomp)boiler een optie voor jou zijn? Vermoed dat dat de goedkoopste optie gaat zijn
Nouja dat is ook wel een goede. Want de Flint is een stuk goedkoper. Echter zou de all-electric upgrade met een warmtepomp boiler weer duurder zijn.
[...]
Ongezouten mening: ik heb een Quatt voor 1700 euro in de eerste batch kunnen laten installeren, voor dat geld is het een prima ding. Echter voor het geld waar ie nu voor verkocht wordt (3849 inmiddels), had ik het niet gedaan gezien de extra kosten voor all electric upgrade en slechte service ervaringen die hier te vaak langs komen
Duidelijk en eerlijk. Die service dingen heb ik hier ook al een paar keer voorbij zien komen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25

De Sparrow is wel groter, dus kan meer aan. Maar de vraag is inderdaad of je dat nodig gaat hebben met zo'n laag verbruik voor verwarmen.

Als je verwacht dat er ooit weer een elfstedentocht komt dan is de Sparrow misschien wel de veiligere keuze. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat de kans daar op is, dus die afweging moet je zelf maken.

Technisch gezien kan ik ook niet beoordelen of de Sparrow beter of slechter is. Het is een Nederlandse fabrikant en je hebt vrije keuze qua installateur, wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn, afhankelijk van de ervaring en drukte van die specifieke persoon.

Waarschijnlijk gaat de Full Electric uitbreiding hier wel komen zodra dat financieel interessant is. Die heeft namelijk ook de optie om het bad/douche water extra te verwarmen (bijvoorbeeld als de zon schijnt) en die energie later weer terug te geven aan de radiatoren. Dat maakt het iets kleiner zijn van de buitenunit minder relevant tenzij we een nieuwe ijstijd in gaan.

Persoonlijk ben ik erg tevreden over de Quatt maar als je heel erg technisch bent of een uitstekende installateur hebt die het allemaal doorrekent en inregelt, dan denk ik dat een Sparrow ook een prima keuze is. Wie compleet a-technisch is, is beter af met een Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-09 19:37
Goedemorgen,
Inmiddels een paar weken “live” met Quatt duo hybrid. Ik heb zowel boven als beneden een vloerverwarmingspomp en daarnaast een handdoekradiator in de badkamer en Honeywell thermostaat.

Het valt me op dat Quatt veel energie nodig heeft om te verwarmen- zo’n 15kwh per dag / COP rond de 5. Woning is vrijstaand 170m2 en goed geïsoleerd.

Ik ben benieuwd of jullie een tip hebben voor de vloerverwarming: Quatt gaf aan dat 22 graden de ideale temperatuur zou zijn, maar volgens mij moet door deze “lage” instelling van mijn pomp, Quatt veel energie gebruiken om te verwarmen.

Tenzij natuurlijk 15kw per dag normaal is😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWGO0yJs3u-5C4AA2RG9LCLLI7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qik00nSoJyCJQoZ0CTkRLeKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6OcZOwBBtowkEDdIMBsIPkdbmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRIMG7vGiWKinyfl3EVZm8Mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE5wt6GNvuLZuXV7Xv_fKLpw4FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cszmwcH3L0JtCKyxIIi1lgsr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
15 kwh per dag is niet perse schrikbarend ofzo. Hoeveel gas verstookte je eerst?
Waarom staat de knop van de vloer maar op 2? Meestal is dat niet erg warm, terwijl je met de warmtepomp zo veel mogelijk water de vloer in wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:12
Sterker nog, je wil die hele pomp en het mengventiel er uit hebben. De watertemperatuur van de wp moet ongemengd de vloer in om het optimale rendement te behalen.

Met dit afgiftesysteem had je prima in één keer van het gas af gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
maxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:28:
[...]

Nou wij stoken eigenlijk al 24/7. Toen wij hier kwamen wonen hebben wij vloerverwarming laten aanleggen. En sindsien staat de termostaat overdag altijd op 18.5. 's avonds gaat hij naar 17,5 om dan in de ochtend in 2 stappen van een half uur terug naar 18,5 te gaan.
Zoals @Gerardwaz al eens zei; “Fok je ijsberen?”

Ik zou het benodigde vermogen niet bepalen op basis van een historisch gasverbruik met deze kamertemperaturen. Stook eens “een normale” 21-22 graden en kijk dan wat voor vermogen je nodig hebt. Of laat een warmteverliesberekening uitvoeren.

Een onderbemeten installatie aanleggen heeft niemand wat aan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
JanHenk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Ik zou het benodigde vermogen niet bepalen op basis van een historisch gasverbruik met deze kamertemperaturen. Stook eens “een normale” 21-22 graden en kijk dan wat voor vermogen je nodig hebt. Of laat een warmteverliesberekening uitvoeren.

Het is maar net wat je belangrijker vindt : Fok je ijsberen of Fuck de ijsberen ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
Insert12 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:31:
Sterker nog, je wil die hele pomp en het mengventiel er uit hebben. De watertemperatuur van de wp moet ongemengd de vloer in om het optimale rendement te behalen.

Met dit afgiftesysteem had je prima in één keer van het gas af gekund.
Doel was zoneregeling toepassen, advies vanuit Quatt was vloerverdeler met pomp zodat Evohome kon werken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
ingmar89 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:06:
15 kwh per dag is niet perse schrikbarend ofzo. Hoeveel gas verstookte je eerst?
Waarom staat de knop van de vloer maar op 2? Meestal is dat niet erg warm, terwijl je met de warmtepomp zo veel mogelijk water de vloer in wil.
Huis is na aankoop gerenoveerd en geisoleerd, we hebben dus geen referentie. Maar eigenlijk zeg je, temperatuur verdeler kan prima naar 40 graden dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
daanversteeg90 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:51:
Goedemorgen,
Inmiddels een paar weken “live” met Quatt duo hybrid. Ik heb zowel boven als beneden een vloerverwarmingspomp en daarnaast een handdoekradiator in de badkamer en Honeywell thermostaat.

Het valt me op dat Quatt veel energie nodig heeft om te verwarmen- zo’n 15kwh per dag / COP rond de 5. Woning is vrijstaand 170m2 en goed geïsoleerd.

Ik ben benieuwd of jullie een tip hebben voor de vloerverwarming: Quatt gaf aan dat 22 graden de ideale temperatuur zou zijn, maar volgens mij moet door deze “lage” instelling van mijn pomp, Quatt veel energie gebruiken om te verwarmen.

Tenzij natuurlijk 15kw per dag normaal is😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een COP van 5 is keurig.

Je moet rekenen dat aardgas na verliezen in de ketel zo'n 8,8 kWh per m3 oplevert.
Die 15 kWh met een COP van 5 had je 75 kWh aan aardgas gekost, dus 8,5 m3.

Met een woning van 170 m2 is dat niet heel gek toch?

Normaal gesproken zou ik je om grafiekjes uit de app vragen, maar met de huidige kleuren zie ik die liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:12
daanversteeg90 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Doel was zoneregeling toepassen, advies vanuit Quatt was vloerverdeler met pomp zodat Evohome kon werken :?
Raar advies, of de regeling van de Quatt moet dermate slecht instelbaar zijn dat niet eens een temperatuurbegrenzing mogelijk is. EvoHome stuurt alleen de motoren op de groepen van de vloerverwarming aan en geeft via OpenTherm door wat de watertemperatuur moet zijn. Met vloerverwarming heb je water van hooguit 35 graden nodig bij -10. Ook dan kan het water ongemengd de vloer in.

Het kan natuurlijk zijn dat de Quatt denkt dat bij lage buitentemperaturen er ineens een watertemperatuur van bijvoorbeeld 50 of 60 graden gemaakt moet worden. Dan zou het mengventiel wel nodig zijn. Dat zou een rare manier van regelen zijn die niet bepaald energie efficiënt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-08 18:57
AlfredPteD schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Het is maar net wat je belangrijker vindt : Fok je ijsberen of Fuck de ijsberen ?
Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt is dat je misschien ooit je huis verkoopt aan mensen die wel graag 21 graden in huis hebben. Die moeten dan verplicht een onderbemeten systeem gaan upgraden of vervangen voor ze het in dat huis naar de zin hebben.

Maar verder eens dat een lagere temperatuur meehelpt voor het grotere doel. Als je die temperatuur dus aangenaam kunt vinden.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt is dat je misschien ooit je huis verkoopt aan mensen die wel graag 21 graden in huis hebben. Die moeten dan verplicht een onderbemeten systeem gaan upgraden of vervangen voor ze het in dat huis naar de zin hebben.

Maar verder eens dat een lagere temperatuur meehelpt voor het grotere doel. Als je die temperatuur dus aangenaam kunt vinden.
Dat bedoelde ik exact.

Maar de reactie van @AlfredPteD was waarschijnlijk humoristisch, althans ik zag de humor er wel van in :)

[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 29-03-2025 09:44 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
netappie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:07:
[...]

Een COP van 5 is keurig.

Je moet rekenen dat aardgas na verliezen in de ketel zo'n 8,8 kWh per m3 oplevert.
Die 15 kWh met een COP van 5 had je 75 kWh aan aardgas gekost, dus 8,5 m3.

Met een woning van 170 m2 is dat niet heel gek toch?

Normaal gesproken zou ik je om grafiekjes uit de app vragen, maar met de huidige kleuren zie ik die liever niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGAerWa21qO0ga5DZHcpQkaBnnI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wpKflCQk6Z9zEq1J2EaQLVbU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Volgens mij zijn dat keurige getallen voor een vrijstaande woning van 170 m2.
Zelfs met goed isolatie heb je meer contactoppervlak met de buitenlucht dan een tussenwoning of twee onder 1 kap.

Wat veel mensen vaak vergeten qua isolatie is het dak. Dat laten ze dan op een tientallen jaren oude standaard terwijl warmte vooral omhoog gaat. Dus dat kan nog de moeite waard zijn als je niet helemaal tevreden bent met het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
JanHenk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Voor ons is het warm zat. Het is maar net wat je normaal vind en gewend bent.
Ik weet uit historische gebruik dat bij -10 we ongeveer 8m3 per dag hadden gebruikt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02:02

Weet je zeker dat je hem op je dakkapel wilt?

Makkelijk qua installatie en leidingwerk...
Maar o-zo-lastig bij geluidsproblemen, onderhoud en storingen.

En dan? Ben je aangewezen op de top service van Quatt... Ik geef het je te doen.

En als je zelf geen last ervaart, wellicht hebben je buren er last van en dan heb je helemaal de bingokaart vol..

Ik ben een groot voorstander van warmtepompen, begrijp me niet verkeerd. Maar opstellingen die een groot risico op problemen veroorzaken zorgen er wel voor dat de algemene opinie (luid, stom, duur) flink onder druk staat.

Trouwens.. een Quatt levert nog 2,7 kw bij -7C @35graden...

Dat is verbazingwekkend weinig..

Wat ik zou doen?

Warmtepomp ergens anders zetten
Arotherm Plus 55/6 of toch een weheat als t budget beperkt is.
Meteen full electric.

Waarom full electric?
Het behouden van die ketel kost je zomaar;
€250/aansluitkosten
€150/Gaskosten
€100/onderhoud

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Weet je zeker dat je hem op je dakkapel wilt?

Makkelijk qua installatie en leidingwerk...
Maar o-zo-lastig bij geluidsproblemen, onderhoud en storingen.

En dan? Ben je aangewezen op de top service van Quatt... Ik geef het je te doen.

En als je zelf geen last ervaart, wellicht hebben je buren er last van en dan heb je helemaal de bingokaart vol..

Ik ben een groot voorstander van warmtepompen, begrijp me niet verkeerd. Maar opstellingen die een groot risico op problemen veroorzaken zorgen er wel voor dat de algemene opinie (luid, stom, duur) flink onder druk staat.

Trouwens.. een Quatt levert nog 2,7 kw bij -7C @35graden...

Dat is verbazingwekkend weinig..

Wat ik zou doen?

Warmtepomp ergens anders zetten
Arotherm Plus 55/6 of toch een weheat als t budget beperkt is.
Meteen full electric.

Waarom full electric?
Het behouden van die ketel kost je zomaar;
€250/aansluitkosten
€150/Gaskosten
€100/onderhoud
Ja voor die service verhalen ben ik ook een beetje huiverig.

Daar vind ik het voordeel van Weheat die werkt met installateurs echt een voordeel. Het geluid ook, want de we heat is een stuk stiller.
Hoe dat alleen zit met trillingen van de compressor kan ik dan niet duidelijk vinden.

Ook het vermogen speelt mee, 6 kW bij -10 Weheat or 2.7 kW bij -7 van de Quatt is een groot verschil.

Als je het dan over all electric hebt denk ik daar ook wel over na. Maar dan is de overweging echt uit principe. Want de huidige ketel is maar 10 jaar oud. En ons gasverbruik is niet schrikbarend hoog.
Grootste motivatie bij mij is de grote onzekerheid van de gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
maxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:33:
[...]

De installateur houdt er ook rekening mee met de binnenunit dat die direct geschikt is voor all-electric. Bij WeHeat heb jij blijkbaar 2 varianten. Een goedkopere kleinere binnenunit voor alleen hybride en een wat grotere die ook voor all-electric nodig is.

Dus het klopt dat er dan alleen nog maar een SWW vat bij hoeft te komen. Maar die kosten daarvan weet ik nu niet.

[...]

Nouja dat is ook wel een goede. Want de Flint is een stuk goedkoper. Echter zou de all-electric upgrade met een warmtepomp boiler weer duurder zijn.
Het prijsverschil tussen een WPB en boilervat is niet bijster groot, ruwe schatting 1500-2000€ voor een 200L of 270L. Reken wat installatie kosten erbij en bij WPB nog subsidie eraf.
Een elektrische boiler is nog veel goedkoper (wel COP=1 maar mogelijk interessant als je (veel) zonnepanelen hebt)

Quatt all electric begint bij 4899 voor de Medium, maar met een gezin zou ik minstens voor L gaan met wederom hogere prijs, dit is incl subsidie en installatie maar een extra buitenunit erbij kost ook weer extra. Dus de 3500 die je extra kwijt zou zijn voor een Sparrow krijg je bij Quatt met de all- electric upgrade gewoon terug geserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
maxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Ja voor die service verhalen ben ik ook een beetje huiverig.

Daar vind ik het voordeel van Weheat die werkt met installateurs echt een voordeel. Het geluid ook, want de we heat is een stuk stiller.
Hoe dat alleen zit met trillingen van de compressor kan ik dan niet duidelijk vinden.

Ook het vermogen speelt mee, 6 kW bij -10 Weheat or 2.7 kW bij -7 van de Quatt is een groot verschil.

Als je het dan over all electric hebt denk ik daar ook wel over na. Maar dan is de overweging echt uit principe. Want de huidige ketel is maar 10 jaar oud. En ons gasverbruik is niet schrikbarend hoog.
Grootste motivatie bij mij is de grote onzekerheid van de gasprijs.
Het kennisniveau van de gemiddelde installateur is helaas niet heel erg hoog.
Dus ook bij WeHeat kom je daarmee mogelijk uit op iets dat totaal niet past voor jouw woning en als die installateur het verprutst en druk heeft kan je ook gewoon ellende krijgen.

Niet om je af te schrikken van warmtepompen of zelfstandige installateurs, maar hou er gewoon rekening mee dat dingen fout kunnen gaan.

Persoonlijk vind ik het dan wel prettig dat ik 1 partij heb die alles op moet lossen, ongeacht of de fout in het ontwerp, de instellingen, het installeren of in de software zit.

Ik zie en lees over genoeg ellende met veel te grote warmtepompen, onnodige buffervaten, slecht ingeregelde installaties en natuurlijk ook (op papier) failliete of niet reagerende installateurs.

En die -10 graden is natuurlijk wel extreem. Wat is de kans dat het een hele dag zo koud is? En zolang je hybride draait kan de ketel ook gewoon bijspringen bij -40 als je nog te onzeker bent over wat klimaatverandering nu precies gaat betekenen. Dat scheelt ook een hoop ruimte in huis en de ketel kan veel langer mee als die voornamelijk nog douchewater maakt.

De meerprijs van een WeHeat full electric systeem kan ik hier in ieder geval niet recht praten (heb destijds offertes gehad) en bij Quatt is het ook eigenlijk pas interessant als de prijs nog iets omlaag gaat of per 2027 als mijn zonnepanelen overschot ook geen energiebelasting meer oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Allemaal verjaardagsanekdotes. Hear say.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
In een oudere versie van de app zag ik het 'standby' verbruik van mijn duo als 20watt.
Nu in de nieuwe versie is het 113watt. De temperatuur was boven de 4 graden (volgens de app).
Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 16:34

Animal_X

Rodin

Ik vind dit toch wel aan de hoge kant, al is COP goed natuurlijk. Heb je toevallig een huis dat in de schaduw van veel bomen staat en/of niet heel veel raampartijen? Ik zit op de 7.6 kWh hier op dezelfde dag voor 186m2 vrijstaande woning met redelijk goede isolatie (spouw, vloer, grotendeels hr++). Hier staat de thermostaat altijd op 20,5, dus 1,5 graad hoger dan bij jou. In de middag stond de Quatt uit ivm stralingswarmte van de zon. Echter, ook daarvoor lijkt het alsof jouw huis iets meer warmteverlies heeft. Hoeveel warmteverlies heb je tussen de Quatt en aanvoer binnen? En wat bedoel je met 22 graden ideaal voor vloerverwarming? Wat voor verdeler heb je? Heb je voldoende flow in je vw groepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7yOSagYp7J4ZJZq3ABxCgv5lM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRGW3jZ2iWlSyAAiB4rfniWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Animal_X op 29-03-2025 12:55 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:00:
Allemaal verjaardagsanekdotes. Hear say.
De harde werkelijkheid:
https://www.youtube.com/@klimaattechnieknederland8858/videos

@maxxie85 Kijk bijvoorbeeld deze even: YouTube: Schrik van de Energieverliezen: Warmtepomp Weheat Flint en Nefit Top...

[ Voor 36% gewijzigd door netappie op 29-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:11
Maar het blijft toch anekdotisch? Klimaat techniek Nederland klinkt als een gigantisch bedrijf, maar is een eenmanszaak. Wat hij meemaakt laat hij zien en dat is anekdotisch 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BjornHero
netappie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Het kennisniveau van de gemiddelde installateur is helaas niet heel erg hoog.
Dus ook bij WeHeat kom je daarmee mogelijk uit op iets dat totaal niet past voor jouw woning en als die installateur het verprutst en druk heeft kan je ook gewoon ellende krijgen.

Niet om je af te schrikken van warmtepompen of zelfstandige installateurs, maar hou er gewoon rekening mee dat dingen fout kunnen gaan.

Persoonlijk vind ik het dan wel prettig dat ik 1 partij heb die alles op moet lossen, ongeacht of de fout in het ontwerp, de instellingen, het installeren of in de software zit.

Ik zie en lees over genoeg ellende met veel te grote warmtepompen, onnodige buffervaten, slecht ingeregelde installaties en natuurlijk ook (op papier) failliete of niet reagerende installateurs.

En die -10 graden is natuurlijk wel extreem. Wat is de kans dat het een hele dag zo koud is? En zolang je hybride draait kan de ketel ook gewoon bijspringen bij -40 als je nog te onzeker bent over wat klimaatverandering nu precies gaat betekenen. Dat scheelt ook een hoop ruimte in huis en de ketel kan veel langer mee als die voornamelijk nog douchewater maakt.

De meerprijs van een WeHeat full electric systeem kan ik hier in ieder geval niet recht praten (heb destijds offertes gehad) en bij Quatt is het ook eigenlijk pas interessant als de prijs nog iets omlaag gaat of per 2027 als mijn zonnepanelen overschot ook geen energiebelasting meer oplevert.
Ik weet echt niet met welke partijen je ervaring hebt maar ik zie juist dat wijzelf en ook andere (gerenomeerde?) partijen het ontzettend druk hebben mooie installaties te bouwen en vaak de vraag krijgen rotzooi op te lossen (waar we geen tijd meer voor maken indien iets door een andere partij is gedaan..).

Maar veelal is dit wel een kwestie van kosten, ook wij "screenen" klanten al aan de voorkant, ik ga geen 3 uur langs bij iemand om alles in beeld te brengen om vervolgens te horen dat het ambitiniveau "quatt" is.
(vaak genoeg gedaan, iemand moet die kosten dragen..)

En ja, ook ik heb (bijna wekelijks?) quatt-klanten aan de lijn die het niet warm krijgen op plek A of B, er toch nog veel gas wordt verstookt en waarbij quatt zegt "dat zit in je CV-systeem, moet je een lokale installateur vragen"
Als we dan iemand langssturen zien we (heel) vaak dat er wel een warmtepomp neer is gezet maar 0 aandacht is geweest voor het afgiftesysteem.
Ik snap dat je met bedragen waarvoor quatt installaties aanbied geen gedegen onderzoek kunt doen en al helemaal geen mensen met vakinhoudelijke (technische) kennis offertes kunt laten maken.
Maar om mensen dan te waarschuwen voor "gemiddelde installateurs" lijkt mij echt een stap te ver gaan.
Ik zie juist het tegenovergestelde. (helaas?)

Met de eene partij waarmee je dan zaken wilt doen in geval van een calamiteit? je doelt op die eene partij die geluidsproblemen als "normaal werkgeluid" wegzet? Warmtepompen op onmogelijke plekken plaatst? Thermostaten niet standaard bij de warmtepomp horen? Waarbij de installateurs standaard geen ladder bij zich hebben? Waarbij het noodnummer niet reageert? Waarbij circulatiepompen met de bosjes gewisseld worden?

Stel dat je niet heel technisch bent en/of niet actief bent op dit forum, of gewoon heel erg overtuigd bent van je eigen keuzes blijf je wellicht ook nog zitten met dit soort problemen, ga je je thermostaat in 30 stappen per dag aanpassen en vervolgens ook nog een "upgrade" naar full electric kopen van quatt?

Ik snap de wereld niet meer, zal zeker aan mij liggen.

p.s. voor 1700€ was de quatt zeker een goede deal, voor de huidige prijzen (zeker met FE-upgrade) is het gewoon al mogelijk een moderne R290 warmtepomp te plaatsen met een 200L Rvs boilervat die bij -7 nog gewoon 5 kW levert (ipv 2,7).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Ik weet echt niet met welke partijen je ervaring hebt maar ik zie juist dat wijzelf en ook andere (gerenomeerde?) partijen het ontzettend druk hebben mooie installaties te bouwen en vaak de vraag krijgen rotzooi op te lossen (waar we geen tijd meer voor maken indien iets door een andere partij is gedaan..).

Maar veelal is dit wel een kwestie van kosten, ook wij "screenen" klanten al aan de voorkant, ik ga geen 3 uur langs bij iemand om alles in beeld te brengen om vervolgens te horen dat het ambitiniveau "quatt" is.
(vaak genoeg gedaan, iemand moet die kosten dragen..)

En ja, ook ik heb (bijna wekelijks?) quatt-klanten aan de lijn die het niet warm krijgen op plek A of B, er toch nog veel gas wordt verstookt en waarbij quatt zegt "dat zit in je CV-systeem, moet je een lokale installateur vragen"
Als we dan iemand langssturen zien we (heel) vaak dat er wel een warmtepomp neer is gezet maar 0 aandacht is geweest voor het afgiftesysteem.
Ik snap dat je met bedragen waarvoor quatt installaties aanbied geen gedegen onderzoek kunt doen en al helemaal geen mensen met vakinhoudelijke (technische) kennis offertes kunt laten maken.
Maar om mensen dan te waarschuwen voor "gemiddelde installateurs" lijkt mij echt een stap te ver gaan.
Ik zie juist het tegenovergestelde. (helaas?)

Met de eene partij waarmee je dan zaken wilt doen in geval van een calamiteit? je doelt op die eene partij die geluidsproblemen als "normaal werkgeluid" wegzet? Warmtepompen op onmogelijke plekken plaatst? Thermostaten niet standaard bij de warmtepomp horen? Waarbij de installateurs standaard geen ladder bij zich hebben? Waarbij het noodnummer niet reageert? Waarbij circulatiepompen met de bosjes gewisseld worden?

Stel dat je niet heel technisch bent en/of niet actief bent op dit forum, of gewoon heel erg overtuigd bent van je eigen keuzes blijf je wellicht ook nog zitten met dit soort problemen, ga je je thermostaat in 30 stappen per dag aanpassen en vervolgens ook nog een "upgrade" naar full electric kopen van quatt?

Ik snap de wereld niet meer, zal zeker aan mij liggen.

p.s. voor 1700€ was de quatt zeker een goede deal, voor de huidige prijzen (zeker met FE-upgrade) is het gewoon al mogelijk een moderne R290 warmtepomp te plaatsen met een 200L Rvs boilervat die bij -7 nog gewoon 5 kW levert (ipv 2,7).
Fijn dat jij bij een van de goede installateurs hoort _/-\o_

Ik wil alleen aangeven dat het risico gewoon bestaat en behoorlijk groot is.

Niet om daar Quatt een veer mee te geven, want die service kan echt wel beter, maar met een grotere organisatie heb ik er meer vertrouwen in dat het uiteindelijk goed komt.

Overigens ben ik het met je eens dat de Quatt niet meer zo'n prijspakker is als die ooit was. Laten we hopen dat de meerprijs in de service afdeling en training gestoken wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
netappie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Fijn dat jij bij een van de goede installateurs hoort _/-\o_

Ik wil alleen aangeven dat het risico gewoon bestaat en behoorlijk groot is.

Niet om daar Quatt een veer mee te geven, want die service kan echt wel beter, maar met een grotere organisatie heb ik er meer vertrouwen in dat het uiteindelijk goed komt.

Overigens ben ik het met je eens dat de Quatt niet meer zo'n prijspakker is als die ooit was. Laten we hopen dat de meerprijs in de service afdeling en training gestoken wordt.
Dit is nergens voor nodig, ik ben er oprecht van overtuigd dat juist bij een grotere partij het risico groter is dat je rotzooi krijgt, zeker een partij die zelf chinese warmtepompen als "nederlandse" producten in de markt zetten.
Partijen die eerst zwermen van de "ai" en koelen mogelijk om vervolgens nog geeneens via een vloerverwarming te kunnen koelen?
Ik snap gewoon niet dat we daar zo massaal voor vallen?

Veel te veel mensen die zich achter elkaar verstoppen, niemand voelt zich verantwoordelijk.
"adviseurs" die een verkoop-provisie krijgen? Adviseren die dan ook wel eens "wij zijn niet de geschikte aanbieder voor jou"?

Letterlijk 40% van de aanvragen die wij krijgen beantwoord ik met "dan zijn wij niet jullie aanbieder, andere partijen kunnen dat veel beter, vraag X of Y eens". En als potentiele klanten niet open willen zijn over wat ze zoeken kan ik ze niet helpen, dan maak ik geen offerte "om te concurreren". Stel je voor dat je dat doet, dan moeten we spullen gaan installeren op een manier waar we niet achter staan? (die adviseur die provisie krijgt boeit dat helemaaaaal niets)

de marketing viert hoogtijdagen en over 10 jaar? dan hebben de aandeelhouders, investeerders en bestuurders hun exit al gemaakt maar zit je nog met je afbladderende frontje(beste geval).

#rantoff, vakantiemodus aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Dank voor de link! d:)b Net een stuk of 10 van die video's zitten kijken, leerzaam. Dat is wel echt een vakman inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Animal_X op 29-03-2025 13:33 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Dit is nergens voor nodig, ik ben er oprecht van overtuigd dat juist bij een grotere partij het risico groter is dat je rotzooi krijgt, zeker een partij die zelf chinese warmtepompen als "nederlandse" producten in de markt zetten.
Partijen die eerst zwermen van de "ai" en koelen mogelijk om vervolgens nog geeneens via een vloerverwarming te kunnen koelen?

Veel te veel mensen die zich achter elkaar verstoppen, niemand voelt zich verantwoordelijk.
"adviseurs" die een verkoop-provisie krijgen? Adviseren die dan ook wel eens "wij zijn niet de geschikte aanbieder voor jou"?

Letterlijk 40% van de aanvragen die wij krijgen beantwoord ik met "dan zijn wij niet jullie aanbieder, andere partijen kunnen dat veel beter, vraag X of Y eens". En als potentiele klanten niet open willen zijn over wat ze zoeken kan ik ze niet helpen, dan maak ik geen offerte "om te concurreren". Stel je voor dat je dat doet, dan moeten we spullen gaan installeren op een manier waar we niet achter staan? (die adviseur die provisie krijgt boeit dat helemaaaaal niets)

de marketing viert hoogtijdagen en over 10 jaar? dan hebben de aandeelhouders, investeerders en bestuurders hun exit al gemaakt maar zit je nog met je afbladderende frontje(beste geval).

Het zit je echt hoog he?

Maar ik zie ook wel dat het niet allemaal perfect gaat. Wat ik tot nu aan toe persoonlijk mis heb zien gaan in mijn omgeving is uiteindelijk wel opgelost en dat afgifte-systeem op orde krijgen doe ik meteen na installatie. Want tenslotte is er verder niks zelf aan te tunen, aldus klagende mede tweakers.

Geniet van je vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
netappie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Het zit je echt hoog he?

Maar ik zie ook wel dat het niet allemaal perfect gaat. Wat ik tot nu aan toe persoonlijk mis heb zien gaan in mijn omgeving is uiteindelijk wel opgelost en dat afgifte-systeem op orde krijgen doe ik meteen na installatie. Want tenslotte is er verder niks zelf aan te tunen, aldus klagende mede tweakers.

Geniet van je vakantie.
Het enige wat me hoog zit is dat er mensen zijn die wel de voordelen van A benoemen om vervolgens de nadelen ervan te bagetaliseren.

Voor de rest.

Bedankt jij ook een goed weekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Tja overal kunnen dingen fout gaan en enigzins afgeven op problemen binnen de bredere installatie branch mag best, maar Quatt heeft een minstens even goede/slechte reputatie.. put installaties, niet opvolgen van tickets, recent nog een klant hier op Tweakers letterlijk in de kou laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Tja overal kunnen dingen fout gaan en enigzins afgeven op problemen binnen de bredere installatie branch mag best, maar Quatt heeft een minstens even goede/slechte reputatie.. put installaties, niet opvolgen van tickets, recent nog een klant hier op Tweakers letterlijk in de kou laten staan.
Ja, helemaal mee eens dat daar ook fouten gemaakt worden. Natuurlijk liggen ze hier wel onder het vergrootglas, maar dat maakt het niet minder vervelend.

Het enige dat ik zeg is dat je een enkel aanspreekpunt hebt wat het bekende vingerwijzen en de kans op wegvallen van support verkleint.

Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als meer merken zo de regie pakken en hun installateurs aansturen en betalen. Want in principe had ik al lang een ander merk staan voordat ik ooit van een Quatt had gehoord als de vele offertes ook maar enig vertrouwen gaven qua prijs, levertijd en deskundigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

bedenk wel dat je ooit een onderhoud zou moeten plegen, en dan blijkt de dakkapel de meest ongunstige plek te zijn, zeker met de huidige arbo regels zou een relatief simpel onderhoud cq reparatie wel eens uitlopen op een heel duur dingetje. bedenk dat dus wel even.
ik zou eerder een andere locatie indien mogelijk gaan kiezen.
heb je wel al een geluidsberekening gedaan?

een enkele Quatt zal in ver uit d meeste gevallen niet voldoende te zijn om de stap naar FE te gaan, dan zal later daar een tweede Quatt bij moeten komen, is daar de ruimte voor , ook qua geluidseisen?

helaas ga je hier appels met peren vergelijken, de P60 kun je beter met de Quatt Duo vergelijken, ook qua vermogen.
en dan liggen beide redelijk bij elkaar.
Wat ik ook niet snap waarom je focus ligt op excl subsidie, heb je nog een offerte uit 2024 van Quatt dan kun je namelijk nog van de oude subsidie gebruik maken, dat is voor een Quatt toch al direct 650 euo verschil (perQuatt, dus een Quatt Duo heeft t.o.v. 2024 1.300 euro minder subsidie). Dan zou een Quatt Duo netto slechts 3.699 euro kosten (incl. basisinstallatie) (prijs okt-2024).

Om van de Quatt dan een FE optie ervan te maken begint het spel bij 4.799 euro (M boiler), hou er wel rekening mee dat zowel de Quaat Duo als ook de FE uitbreiding elke een eigen 16A groep nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:28:
[...]

sorry, maar wat ik zo lees ben jezelf een aanbieder van warmtepompen en dergelijke.
dan een tegenvraag gaat er bij nooit iets mis of ben je mogelijk de beste in de klas. (geen idee, dus best mogelijk) :?
En ja, bij Quatt gaat het niet allemaal zoals het zou kunnen of moeten, en ik vrees dat daar tal van oorzaken aan zijn te wijzen.
Bedenk wel dat wat je hier bij tweakers leest wel maar een klein deel is wat ze doen, en ik verwacht ook dat het ook gewoon heel prima en goed gaat, alleen hoor je dat dus dan niet.

En sorry, volgens mij heeft Quatt nooit beloofd dat je met een vloerverwarming zou kunnen gaan koelen, en de oplossing die ze hebben aangetregane zal zker niet voor elk huis de juiste oplossing zijn, net zo goed dat een Quatt zeker nier voor iedereen de meest geschikte warmtepomp zal zijn. :N

Wel jammer die kreet een made in China als Nederlands product verkopen, ik vrees dat voor dit heel wat nederlandse producten ondertussen geld, of je wilt de hoofdprijs hiervoor betalen, en zelfs dan moet je afvragen waar het vandaan komt. Overigens koopt ook Weheat bv de flint gewoon in China in. :Y

ik wens je een prettige vackantie en goed uitgerust terug en geniet daar van een lekker biertje. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:26:
In een oudere versie van de app zag ik het 'standby' verbruik van mijn duo als 20watt.
Nu in de nieuwe versie is het 113watt. De temperatuur was boven de 4 graden (volgens de app).
Klopt dit?
heb jij toevallig een ouder model waarbij de bodemplaatverwarming pas bij 7grC weer uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
Dat filmpje is wel een voorbeeld een slechte situatie. Al zijn daar veer voorbeelden die bij mij niet van toepassing zijn.

Ik heb overal 22mm, en een lage temperatuur verwarming. Het enige puntje is nu dat ik een gesloten verdeler heb ivm de CV ketel ivm een open verdeler voor de vloer.

Nu heeft de installateur opgenomen om die te vervangen voor een open verdeler. En quatt zal de gesloten laten zitten gok ik. Hebben ze niks over gezegd of staat niks over genoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:18
jj85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:08:
[...]
heb jij toevallig een ouder model waarbij de bodemplaatverwarming pas bij 7grC weer uit gaat?
Die staat alleen aan als de buitenunit 10 minuten echt heeft aan gestaan bij een temperatuur onder de 4 graden. En gaat dan pas uit als de temperatuur boven de 7 graden komt, of wanneer de warmtepomp uit gaat. In standby, of anti vries circulatie staat de bodemplaatverwarming uit.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
MacD007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:07:
[...]

sorry, maar wat ik zo lees ben jezelf een aanbieder van warmtepompen en dergelijke.
dan een tegenvraag gaat er bij nooit iets mis of ben je mogelijk de beste in de klas. (geen idee, dus best mogelijk) :?
En ja, bij Quatt gaat het niet allemaal zoals het zou kunnen of moeten, en ik vrees dat daar tal van oorzaken aan zijn te wijzen.
Bedenk wel dat wat je hier bij tweakers leest wel maar een klein deel is wat ze doen, en ik verwacht ook dat het ook gewoon heel prima en goed gaat, alleen hoor je dat dus dan niet.

En sorry, volgens mij heeft Quatt nooit beloofd dat je met een vloerverwarming zou kunnen gaan koelen, en de oplossing die ze hebben aangetregane zal zker niet voor elk huis de juiste oplossing zijn, net zo goed dat een Quatt zeker nier voor iedereen de meest geschikte warmtepomp zal zijn. :N

Wel jammer die kreet een made in China als Nederlands product verkopen, ik vrees dat voor dit heel wat nederlandse producten ondertussen geld, of je wilt de hoofdprijs hiervoor betalen, en zelfs dan moet je afvragen waar het vandaan komt. Overigens koopt ook Weheat bv de flint gewoon in China in. :Y

ik wens je een prettige vackantie en goed uitgerust terug en geniet daar van een lekker biertje. :9B
Zeker gaat er wel eens iets mis, ik ben ook de laatste om dat niet toe te geven.

Van een lekkende koppeling, een deukje tijdens transport of een defect expansieventiel, komt allemaal wel eens voor.
Sterker nog, we hebben een hele serie (10+) warmtepompen geïnstalleerd met een inherent beperkte aansturing die niet aan onze eisen voldoet (van een "gerenomeerd" merk)...(Er zijn nog veel mensen op tweakers die absoluut fan zijn van dit model...)

Balen? Absoluut, maar ik weet dat het overal wel eens gebeurt...
En daarbij, het wordt gewoon opgelost, die slechte(re) warmtepompen hebben we onder coulance (nagenoeg volledig onze kosten helaas) uitgewisseld voor betere modellen en ook andere klachten worden gewoon opgelost binnen afzienbare tijd.

Ik geniet verder van mn sangria, dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 14:36
Goedemiddag,

Eerder kwam ik op dit forum met het bericht over een mislukte installatie van de Quatt. Ik zou via deze graag jullie advies willen gebruiken, want de communicatie bij Quatt zelf laat nogal wat te wensen over.

De situatie van mijn huis is als volgt:
- Schuin dak beide kanten
- Tuinkant schuine dak vol gelegd met zonnepanelen
- Dakkapel met bovenop ruimte voor warmtepomp
- CV op zolder

Begin dit jaar heb ik akkoord gegeven op het plaatsingplan voor een enkele Quatt op mijn dakkapel, dit is het advies geweest na het huisbezoek van Quatt. Afgelopen maandag was het zover, echter is de installatie niet voltooid vanwege het niet kunnen uitvoeren van het plan op de dakkapel. De conclusie hierbij is dat vanwege het schuine dak, de dakkapel onbereikbaar is voor de monteurs. Deze conclusie werd echter pas getrokken nadat de monteurs de steiger hebben opgebouwd. Communicatie met Quatt zeer slecht en we zijn nu bijna een week verder.

Ik overweeg om de Quatt in mijn voortuin te plaatsen tegen de voorgevel. Ik ben benieuwd of er andere Quatt gebruikers die een zelfde installatie hebben waarbij de CV op zolder is en de warmtepomp in de voortuin of achtertuin.

- Hoe worden de leidingen netjes weggewerkt
- Maakt Quatt gebruik van de kruipruimte, of bestaande leiding schacht om naar de CV te komen

Oftewel, aangezien ik van Quatt niks hoor, hoe zou een dergelijk plan eruit kunnen zien.

Het probleem is, aanstaande maandag verloopt het wettelijke herroepingsrecht voor de levering van mijn Quatt. Zonder duidelijk plan overweeg ik om hier gebruik van te maken, het plan is voor mij te onduidelijk op dit moment.

Ben benieuwd naar jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Rubn schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:09:
Goedemiddag,

Eerder kwam ik op dit forum met het bericht over een mislukte installatie van de Quatt. Ik zou via deze graag jullie advies willen gebruiken, want de communicatie bij Quatt zelf laat nogal wat te wensen over.

De situatie van mijn huis is als volgt:
- Schuin dak beide kanten
- Tuinkant schuine dak vol gelegd met zonnepanelen
- Dakkapel met bovenop ruimte voor warmtepomp
- CV op zolder

Begin dit jaar heb ik akkoord gegeven op het plaatsingplan voor een enkele Quatt op mijn dakkapel, dit is het advies geweest na het huisbezoek van Quatt. Afgelopen maandag was het zover, echter is de installatie niet voltooid vanwege het niet kunnen uitvoeren van het plan op de dakkapel. De conclusie hierbij is dat vanwege het schuine dak, de dakkapel onbereikbaar is voor de monteurs. Deze conclusie werd echter pas getrokken nadat de monteurs de steiger hebben opgebouwd. Communicatie met Quatt zeer slecht en we zijn nu bijna een week verder.

Ik overweeg om de Quatt in mijn voortuin te plaatsen tegen de voorgevel. Ik ben benieuwd of er andere Quatt gebruikers die een zelfde installatie hebben waarbij de CV op zolder is en de warmtepomp in de voortuin of achtertuin.

- Hoe worden de leidingen netjes weggewerkt
- Maakt Quatt gebruik van de kruipruimte, of bestaande leiding schacht om naar de CV te komen

Oftewel, aangezien ik van Quatt niks hoor, hoe zou een dergelijk plan eruit kunnen zien.

Het probleem is, aanstaande maandag verloopt het wettelijke herroepingsrecht voor de levering van mijn Quatt. Zonder duidelijk plan overweeg ik om hier gebruik van te maken, het plan is voor mij te onduidelijk op dit moment.

Ben benieuwd naar jullie advies.
Leidingen liggen hier door kruipruimte en door schacht naar 1e verdieping, maar alleen omdat ik hier zelf de voorbereidingen (bikwerk) voor heb getroffen.
Maar maandag is wel kort dag om zelf met goed plan te komen en Quatt daarvan te overtuigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
maxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Dat filmpje is wel een voorbeeld een slechte situatie. Al zijn daar veer voorbeelden die bij mij niet van toepassing zijn.

Ik heb overal 22mm, en een lage temperatuur verwarming. Het enige puntje is nu dat ik een gesloten verdeler heb ivm de CV ketel ivm een open verdeler voor de vloer.

Nu heeft de installateur opgenomen om die te vervangen voor een open verdeler. En quatt zal de gesloten laten zitten gok ik. Hebben ze niks over gezegd of staat niks over genoemd
De Quatt opstelling is hybride en beperkt zich niet tot de lage temperaturen van vloerverwarming. Daarom laten ze mengverdelers gewoon zitten.

In theorie kan je met een verdeler die niet bijmengt een iets hoger rendement halen, maar dan loop je weer het risico dat radiatoren niet warm genoeg worden of dat de flow niet hoog genoeg is.

Dus bij een retrofit installatie met radiatoren zoals Quatt voor 99% doet is het een prima compromis om met een mengverdeler te werken die je dan hooguit iets anders instelt.

Ik hoop dat ze in de toekomst nog een optie toevoegen om de aanvoertemperatuur hard te begrenzen. Dan kan ik hier overal vloerverwarming laten leggen wat weer mooier is en ruimte scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:08:
[...]
Ja dat heb ik wel, maar buiten temp is niet onder de 4 geweest.
En als ik bij verbruik in homewizard kijk (meter op eigen groep in de meterkast) is het wel 20 watt zoals je mag verwachten. Vreemd dat de app dan 113 aangeeft. De CIC neemt ook niet meer dan een paar watt neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
netappie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:23:
[...]

De Quatt opstelling is hybride en beperkt zich niet tot de lage temperaturen van vloerverwarming. Daarom laten ze mengverdelers gewoon zitten.

In theorie kan je met een verdeler die niet bijmengt een iets hoger rendement halen, maar dan loop je weer het risico dat radiatoren niet warm genoeg worden of dat de flow niet hoog genoeg is.

Dus bij een retrofit installatie met radiatoren zoals Quatt voor 99% doet is het een prima compromis om met een mengverdeler te werken die je dan hooguit iets anders instelt.

Ik hoop dat ze in de toekomst nog een optie toevoegen om de aanvoertemperatuur hard te begrenzen. Dan kan ik hier overal vloerverwarming laten leggen wat weer mooier is en ruimte scheelt.
Tip van flip; hybride vloerverwarmingsverdeler (ja, echt het bestaat...)

https://www.warmteservice...t-Hybride-LTVC/p/33000328

Dan kun je gewoon met je quatt een volledige vloerverwarming installeren zonder al te veel problemen van inmenging te ervaren?

Kost een eurotje of €700 meer dan een verdeler zonder pomp maargoed.. details.

Wat je ook kunt doen;
-maximaal thermostaat op de leiding (35-40c instellen)
-2 weg klep (aangestuurd door maximaal thermostaat)
-buffervaatje in de retour (of grote oude radiator in de bypass leiding?)
-bypass die open springt wanneer de 2wegklep dichtloopt.

In plaats van die 2w klep kun je ook een 3w klep nemen en het andere circuit voorzien van wat extra watervolume.

Of, quatt vragen om die feature te bouwen natuurlijk..
Of gewoon een mengverdeler plaatsen
Of een andere warmtepomp plaatsen

Kan allemaal :)

Ik zou niet op een fabrikant van de warmtepomp wachten om vloerverwarming in mn woning te plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Ja dat heb ik wel, maar buiten temp is niet onder de 4 geweest.
En als ik bij verbruik in homewizard kijk (meter op eigen groep in de meterkast) is het wel 20 watt zoals je mag verwachten. Vreemd dat de app dan 113 aangeeft. De CIC neemt ook niet meer dan een paar watt neem ik aan.
Wat @s020506 al terrecht aangaf, is bodemplaatverwarming natuurlijk ook niet actief tijdens standby 8)7

Bij mijn Quatt Duo pakt elke Quatt tijdens standby 5.15W.
Dus totaal 10W verbruik in standby.

Dit is ook wat ik in de Quatt app zie nu.

Naar mijn weten telt de Quatt app het vermogen van de CiC niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Wat @s020506 al terrecht aangaf, is bodemplaatverwarming natuurlijk ook niet actief tijdens standby 8)7

Bij mijn Quatt Duo pakt elke Quatt tijdens standby 5.15W.
Dus totaal 10W verbruik in standby.

Dit is ook wat ik in de Quatt app zie nu.

Naar mijn weten telt de Quatt app het vermogen van de CiC niet mee.
die 5watt zie ik bij mij ook, maar als het wat kouder is wordt het 10watt per quatt.
zal mijn cic eens resetten, kijken of dat verschil maakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 13:52
Animal_X schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Ik vind dit toch wel aan de hoge kant, al is COP goed natuurlijk. Heb je toevallig een huis dat in de schaduw van veel bomen staat en/of niet heel veel raampartijen? Ik zit op de 7.6 kWh hier op dezelfde dag voor 186m2 vrijstaande woning met redelijk goede isolatie (spouw, vloer, grotendeels hr++). Hier staat de thermostaat altijd op 20,5, dus 1,5 graad hoger dan bij jou. In de middag stond de Quatt uit ivm stralingswarmte van de zon. Echter, ook daarvoor lijkt het alsof jouw huis iets meer warmteverlies heeft. Hoeveel warmteverlies heb je tussen de Quatt en aanvoer binnen? En wat bedoel je met 22 graden ideaal voor vloerverwarming? Wat voor verdeler heb je? Heb je voldoende flow in je vw groepen?

[Afbeelding]
Hier ook een vrijstaand huis (begin jaren negentig) van ongeveer dezelfde grootte met beneden vloerverwarming en 2 radiatoren. Boven draaien de radiatoren mee op 15 graden. We hebben overal nog dubbel glas (offerte hr++ opgevraagd). Daarnaast is de houtenvloer naar de zolder nog niet geïsoleerd dus ik verwacht dat daar nog warmte verdwijnt. Thermostaat staat ''s nachts op 19,7 en de rest van de dag op 20,0. We hebben een quatt duo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToiFpSusAOzdnQokWMfWWSvXUg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cLUOlVCpE51EK1vV0yZpcu3O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-09 21:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLQXO-xDsnTbIOdeAvEuXNa0dYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEnm5sTXuQmJH6DKv4f8ix1z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-vGRTT_nvP9sAlElR2k0MBnAko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pZBV3YPkM3JkgKwcIXJEIqX.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds het wat warmer is buiten slaat mijn thermostaat Honeywell T6 wat vaker af en aan. Afgelopen 24 uur is de warmtepomp daardoor 7x uit gegaan. Normaal gedrag voor nu of moet ik er iets mee?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Tip van flip; hybride vloerverwarmingsverdeler (ja, echt het bestaat...)

https://www.warmteservice...t-Hybride-LTVC/p/33000328

Dan kun je gewoon met je quatt een volledige vloerverwarming installeren zonder al te veel problemen van inmenging te ervaren?

Kost een eurotje of €700 meer dan een verdeler zonder pomp maargoed.. details.

Wat je ook kunt doen;
-maximaal thermostaat op de leiding (35-40c instellen)
-2 weg klep (aangestuurd door maximaal thermostaat)
-buffervaatje in de retour (of grote oude radiator in de bypass leiding?)
-bypass die open springt wanneer de 2wegklep dichtloopt.

In plaats van die 2w klep kun je ook een 3w klep nemen en het andere circuit voorzien van wat extra watervolume.

Of, quatt vragen om die feature te bouwen natuurlijk..
Of gewoon een mengverdeler plaatsen
Of een andere warmtepomp plaatsen

Kan allemaal :)

Ik zou niet op een fabrikant van de warmtepomp wachten om vloerverwarming in mn woning te plaatsen..
Alle opties zijn hier al uitvoerig opgenomen in offertes.

Wat hier meer speelt dan een ontbrekende feature is de overlast van vloerverwarming leggen.

Met de SCOP van bijna 5 die ik hier haal en het comfort dat prima is, zie ik daarnaast ook geen noodzaak om haast te maken en complexiteit toe te voegen die alleen maar extra geld kost.

Die optie om de temperatuur te beperken komt er waarschijnlijk wel zodra ze de eerste FE installatie doen. Want dan hebben ze geen ketel meer die los kan gaan na een goedbedoelde optimalisatie of storing van de driewegklep.

Dus ik kijk nog even lekker de kat uit de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 14:05
vanquishsdiv schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds het wat warmer is buiten slaat mijn thermostaat Honeywell T6 wat vaker af en aan. Afgelopen 24 uur is de warmtepomp daardoor 7x uit gegaan. Normaal gedrag voor nu of moet ik er iets mee?
Of mijn installatie werkt ook al een tijdje incorrect, maar dit lijkt me normaal gedrag. Als ik naar je thermostaat kijk in je screenshot is hij boven de gevraagde temperatuur en schakelt uit, vervolgens komt hij weer onder de temperatuur en schakelt weer in. Dus ik zie niet wat hier mis zou zijn. Liefst zou je willen dat hij op een lagere vermogen blijft draaien en het stabiel houdt, maar zo werkt het bij mij in ieder geval ook niet.
Nu zijn het in de app uur waardes, ik weet niet of je iets van home assistant hebt, dan zie je natuurlijk veel gedetailleerdere getallen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat dit komt doordat je huis relatief snel afkoelt (en weer opwarmt bij verwarmen). Verwarm je soms alleen met radiatoren zonder vloerverwarming? Ventileer je veel? hier blijft de temperatuur in huis, door straling van de zon en restwarmte uit de vloer van het verwarmen gedurende de nacht/ochtend, tussen 10u in de ochtend en 11-12u in de avond uit zichzelf boven setpoint van 20,5C.

Die T6 thermostaat heeft een tevens een bepaalde afronding in de aansturing naar de Quatt, dus dat zou uit zichzelf ook al een bepaalde demping moeten geven waardoor de T6 minder vaak de Quatt zou moeten aansturen om te verwarmen.

Het lijkt mij voor de levensduur van je Quatt inderdaad beter dat hij wat minder vaak aan en uit gaat en wat langer op lage temperatuur blijft draaien. Wellicht hier en daar wat te tweaken, eventueel met aanpassing van de stooklijn door Quatt.

[ Voor 19% gewijzigd door Animal_X op 30-03-2025 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee, dit is prima. Dit is op een super laag vermogen. Als het 7x per uur is dan is het een ander verhaal.

Als je het onrustig vind dan kan je eventueel eerst de thermostaat wat hoger programmeren dan je comfort temperatuur en dan verlagen of juist in de ochtend verlagen en een vest aantrekken en dan later verhogen zodat de warmtepomp iets te doen heeft door het warmteverlies in de ochtend.

Zelf heb ik de ochtend nu wat lager staan (20 graden) en gaat de thermostaat pas om 12:00 in kleine stapjes omhoog. Als de zon dan al heeft geholpen blijft de Quatt uit en als het weer toch tegen valt dan is hij mooi constant op een laag vermogen bezig zodat de woning weer lekker warm is rond etenstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 00:44

Prh

Hoeveel watt gebruikt bij jullie een Quatt duo?

Ik kan op zolder een groep aanpassen maar daar zitten dan nog wel wat lampen, cv en een afzuigkap op.

Anders zou ik buitenom iets moeten gaan aanleggen en dat is niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Prh schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:44:

Ik kan op zolder een groep aanpassen maar daar zitten dan nog wel wat lampen, cv en een afzuigkap op.

Mijn max ligt zo rond de 3000-3200 watt. Maar dan had ik hem flink op zn staart getrapt en de thermostaat een aantal graden hoger gezet.
Maar normaal wel flink lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Animal_X schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat dit komt doordat je huis relatief snel afkoelt (en weer opwarmt bij verwarmen). Verwarm je soms alleen met radiatoren zonder vloerverwarming? Ventileer je veel?
Danku, ja, louter vloerverwarming. Ventileren gemiddeld, er staan geen ramen open.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
netappie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Nee, dit is prima. Dit is op een super laag vermogen. Als het 7x per uur is dan is het een ander verhaal.

Als je het onrustig vind dan kan je eventueel eerst de thermostaat wat hoger programmeren dan je comfort temperatuur en dan verlagen of juist in de ochtend verlagen en een vest aantrekken en dan later verhogen zodat de warmtepomp iets te doen heeft door het warmteverlies in de ochtend.

Zelf heb ik de ochtend nu wat lager staan (20 graden) en gaat de thermostaat pas om 12:00 in kleine stapjes omhoog. Als de zon dan al heeft geholpen blijft de Quatt uit en als het weer toch tegen valt dan is hij mooi constant op een laag vermogen bezig zodat de woning weer lekker warm is rond etenstijd.
Dankje, helaas kan mijn thermostaat maar met stappen van 0,5 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Mijn max ligt zo rond de 3000-3200 watt. Maar dan had ik hem flink op zn staart getrapt en de thermostaat een aantal graden hoger gezet.
Maar normaal wel flink lager.
Tijdens de koudere dagen van de afgelopen winter heb ik ze wel een langere tijd op 3000-3200 W gezien hier. Zou dat zelf niet zomaar combineren met een afzuigkap en CV ketel. Lijkt me fijn om ze gewoon op een aparte groep te hebben.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 00:44

Prh

wesleytjuh schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Tijdens de koudere dagen van de afgelopen winter heb ik ze wel een langere tijd op 3000-3200 W gezien hier. Zou dat zelf niet zomaar combineren met een afzuigkap en CV ketel. Lijkt me fijn om ze gewoon op een aparte groep te hebben.
Ja zou ik ook liever willen maar als het zo kan. Cv is alleen de pomp dus zal niet veel watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
Sinds gisteren zijn de lijnen bij Gemiddelde COP in de Quatt app ‘OFF’.
Laatste balkje laat geen data zien als ik deze aanklik. Als ik tussen de balkjes klik, zie ik dan ook dat beide gedeeltelijk oplichten. Tekst hoort dus eigenlijk bij laatste bakje.

Nu moeten ze wel met de lay-out weer bezig; direct dan ook de kleuren weer aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R28zkE8nPs_I_YdVpwR-h1syiQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kALlEkjgeZ6YbxmVqB6600lB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
Prh schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Ja zou ik ook liever willen maar als het zo kan. Cv is alleen de pomp dus zal niet veel watt zijn.
Ik vraag me af of de monteurs het dan gaan aansluiten, in hun voorwaarden staat dat ze de duo alleen aansluiten op een aparte groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Hen3s schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:25:
Sinds gisteren zijn de lijnen bij Gemiddelde COP in de Quatt app ‘OFF’.
Laatste balkje laat geen data zien als ik deze aanklik. Als ik tussen de balkjes klik, zie ik dan ook dat beide gedeeltelijk oplichten. Tekst hoort dus eigenlijk bij laatste bakje.

Nu moeten ze wel met de lay-out weer bezig; direct dan ook de kleuren weer aanpakken?

[Afbeelding]
lijkt wel een zomertijd bugje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-08 18:57
Dat probleem zit niet in de oudere v1.24.1(b2) die ik hier nog draai op iOS

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:35
Prh schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Ik denk dat je afzuigkap de echte deal breker gaat zijn.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
jj85 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:36:
[...]
lijkt wel een zomertijd bugje
Maar hij was er gister ook al.
En volgens mij ook vrijdag, maar dat weet ik even niet 100% zeker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28
Hen3s schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Maar hij was er gister ook al.
En volgens mij ook vrijdag, maar dat weet ik even niet 100% zeker.
Verschrikkelijk, hoop dat ik nog slaap vannacht.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hen3s schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Ik vraag me af of de monteurs het dan gaan aansluiten, in hun voorwaarden staat dat ze de duo alleen aansluiten op een aparte groep.
Als ik even kijk wat een enkele Quatt afgelopen januari maximaal aan stroom heeft getrokken dan zie ik dat dit tot iets boven 1.900W is gegaan, en dit dus bij een enkele Quatt. (dit is van een externe MID kWh meter, dus naukeurig) Als ik dat zou dubbelen kom ik al boven de max 16A van een normale groep (=3680W), nu weet ik dat de Quatt Duo wel geknepen wordt om toch binnen een 16A groep te kunnen blijven, echter met nog een extra verbruiker zou dat wel eens te knap worden. Echter je zou kunnen vragen of ze hem nu wel gaan plaatsen en dat jij de komende tijd alsnog een aparte groep kunt gaan aanleggen, want nu zul je het wel gaan redden.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 30-03-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

raven22 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:26:
Klopt dit?
Standby-verbruik is 5W per Quatt WP+ 5W voor CiC.
Bij 113W is hij nog wat anders aan het doen.
Maar bodemplaat is meer 113W dat en rondpompen veel minder, dus wat hij dan aan het doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
SBL schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Maar bodemplaat is meer 113W dat en rondpompen veel minder, dus wat hij dan aan het doen is?
zoals ik schreef werd er niet echt 113w verbruikt, mijn homewizard gaf 20w aan. maar de app dus 113.
na resetten van de cic is dit opgelost en geeft ook de app weer 10 of 20w aan, afhankelijk van de buiten temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28
SBL schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Helemaal niets, in zijn HomeWizard wordt het wel correct weergegeven.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ik weet niet hoe hard de eis van Quatt voor een aparte groep is bij een Duo.

Paar lampen (30W) en CVketel (30W) erbij zou ik wel aandurven.
Afzuigkap (300W?) zou ik niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
Ik heb voor een enkele Quatt al een aparte groep. Weet je zeker dat je geen gezeur krijgt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03:39
Ja mee eens!
Wat mij betreft is de uitdaging om variërende weersomstandigheden, eigen zonnestroom en stroomprijzen te combineren met variërende warmtebehoeften.
Alles wat variatie probeert te elimineren is, in mijn ogen, verkwistend, duur en toekomstloos.
Ikzelf maak iedere dag (na 1 uur, als de stroomprijzen bekend zijn) een stookplan voor de volgende dag. Ik vind dat geen probleem. Ik ben zeiler en ik stook ook met zeil-mentaliteit (aanbod gestuurd) : ik pas me aan. Ik heb weinig respect voor motorboot-schippers die met 200pk tegen wind en tij een paar uur eerder aan de overkant zijn. Ik drink aan andere tafel ;-)
verguldebarman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Ik verwacht dat je gelijk hebt. Toch merk ik dat in de duurdere periode (rond 18u) ik de warmtepomp minder nodig heb, juist vanwege het koken en het feit dat iedereen thuiskomt (lichaamswarmte??).

Ik ga alvast iets coden in Home Assistant, zodat ik volgende herfst/winter eens kan testen.... Nog even geduld 🤣🤣🤣

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
SBL schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:10:
[...]

Ik weet niet hoe hard de eis van Quatt voor een aparte groep is bij een Duo.

Paar lampen (30W) en CVketel (30W) erbij zou ik wel aandurven.
Afzuigkap (300W?) zou ik niet doen.
Ik gok dat ie WTW of een ducobox bedoeld. Dan iets van 150 Watt? Maar dat zou ik samen ook niet willen oOo

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:39

Als je naar de info die Quatt geeft kijkt voor een enkele moet het net kunnen.
Ik zou het wel aandurven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_36FJiepZwvdjVuWpCVTL82R64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWTObexc6Fh9fkGXHp8KzrkM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:57
maxxie85 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:28:
[...]

Ik ben het met je eens wat betreft de service. De installateur heeft wel kennis van de Flint. Ik had expliciet genoemd dat ik in de toekomst naar all electric zou willen kunnen als de CV EOL is.
De installateur is WeHeat gold certified. Dus ik denk dat hun kennis wel op orde is.

[...]

Ja dat zei de Quatt adviseur. Dit was wel middels een telefoon gesprek. En dat de all electric upgrade dan ook af kon met 1 Quatt unit. Ik kreeg ook het idee dat ze ze wel graag willen verkopen.
Echter heb ik ook nog Adlar een keer langs gehad (en die waren helemaal aggresief met verkoop) die kwam ook op 6 kW uit. Echter Quatt is 4 kW als het koud wordt. En daar heeft de Sparrow wel een streepje voor want die is 6 kW bij A-10/W35 en 9 kW bij A7/W35

Afgelopen jaren veel in isolatie geïnvesteerd. Dak, alle ramen HR++, spouw isolatie. Alleen vloer heeft nog standaard isolatie. Ik wou Tonzon maar daarvoor is onze kruipruimte niet diep genoeg.

[...]

Als ik het zo lees ben je nagenoeg klaar om van het gas af te gaan. Je stookt relatief op een lage temperatuur. Je afgifte is met vloerverwarming goed. Je SVW is laag. In verhouding betaal je dus erg veel voor je vastrecht van gas. Je hebt vertrouwen in de plaatsenlijke leverancier van WeHeat. Gezien de problemen met de service van Quatt (vooral een probleem als je All Electric gaat) zou ik in jouw geval eerder voor de Sparrow van WeHeat kiezen. Als het goed is (ik kan dat niet controleren) kan deze bij -10 graden nog steeds 6 kW leveren. Een enkele Quatt kan dat niet en moet in extreme omstandigheden beroep doen op zijn COP1 back up die in de All Electric is ingebouwd. Met zo weinig verbruik voor SVW zou ik persoonlijk ook niet met een aparte WPB gaan klooien, hoewel je daar dacht ik wel weer een stuk(je) subsidie op krijgt. Met de Sparrow ben jij in jouw situatie gewoon klaar voor de toekomst. Met vloerverwarming beneden kan je met de Sparrow ook licht koelen zonder dat je daar extra voor moet betalen. Met één wp zullen je standby kosten relatief laag zijn. Ik ben eigenlijk benieuwd wat de All Electric van Quatt qua stanby kosten kost.

Uiterraad als je voor Sparrow kiest uitvinden hoeveel een upgrade naar All Electric kost, want die kosten kunnen gewoon een dealbreaker zijn. Maar bedenk ook dat als je dat pas over een paar jaar overstapt dat dan alles weer veel duurder is. Dus misschien is nu al gasloos gaan voor jouw in verhouding toch goedkoper. (Vastrecht voor gas vervalt, lagere materiaal en arbeidskosten dan in het jaar x) Maar bedenk ook in hoeverre de problemen rond netcognetie in jouw omgeving speelt, het kan prettig zijn om gas nog als back up te hebben. (Moet er wel stroom zijn)

Maar het is simpel als je het geld nu niet hebt of er voorover hebt, is het streven naar een snelle terugverdientijd nog steeds een goede optie. Over x jaar zijn er betere en stillere wp's op de markt. Maar mijn eerste indruk is dat de Sparrow al behoorlijk stil is maar ik heb niet uitgebreid in de specificaties gekeken, ze geven de geluidsdruk op. De Sparrow is al een pomp van een nieuwere generatie en dat is de Quatt niet, daar zit verouderde techniek in, deze is niet traploos maar daardoor natuurlijk wel veel goedkoper. En lichter en kleiner. Door de grote kon ik de Quatt op een bepaalde plek kwijt. En op zich bevalt deze gewoon goed. Maar ik betwijfel of ik via Quatt All Electric zou willen gaan, de service is niet voldoende op orde. Maar de optie om Chills te nemen die je kan aansluiten op de verwarming boven spreken mij dan weer wel aan.

Zolang je goed voor ogen hebt wat de voor en nadelen van beide systemen zijn kan je een wel overwogen keuze maken. En bedenk ook dat er systemen zijn die je niet onder de CV hoeft aan te koppelen, ik weet eigenlijk niet hoe dat precies bij WeHeat zit. Persoonlijk geen voorstander om een wp op een dakkapel te plaatsen.

In bedacht dat als je nu al 24 uur per dag stookt, met je CV-ketel, staat deze dan niet veel te pendelen?

Hoe hoog is de ruimte om vloerisolatie aan te brengen? (Gewoon nieuwgierig, ik heb gemerkt dat de mogenlijkheden per bedrijf verschilt)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Pagina: 1 ... 236 ... 277 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.