Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
jj85 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:19:
[...]

offtopic:
Haha, ja zeker.
Waren ook leuke opdrachten tijdens de colleges warmteoverdracht etc; bepaal de warmteoverdracht binnen een bevroren bitterbal welke in de frituur gegooid wordt etc. 8)
offtopic:
En hoeveel mosterd moet ik op de bitterbal doen om mijn bek niet te verbranden.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
nairolf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Ik lees in je reactie veel mooie termen en denk dat wij heel leuk kunnen discussieren en brainstormen hierover! Laten we dat op een andere plek vooral doen! :*) (wellicht via PM, of met anderen in een apart topic)
Goed idee. Ik neem contact met je op in PM.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-09 17:24
Quatt gebruikers! Ik ben me aan het inlezen in wp (936 pag pff) en deze komt wel bovendrijven.

Nu vraag ik me af of er cijfers zijn over storingen aan het apparaat zelf. En storingen in gehele installatie agv plaatsing.

Daarnaast zie ik wel op tegen het inregelen van het systeem. Alleen mijn nieuwe vloerverwarming constant krijgen was al een uitdaging (ik vermoed mede door Nest). Valt dit mee?

Tot slot de vraag: welke thermostaat bevelen jullie aan?

Hier huis uit 1993, vloerverwarming bg en radiatoren boven, 9 350W pv, vloer extra geïsoleerd en wtw in woonkamer. O ja een houtkachel die ik minder wil gaan gebruiken. Nu 750 m3 gas. Zonder hout schat ik 1100 m3
( had al bijna een eigen topic kunnen worden😜)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
nairolf schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Ik lees in je reactie veel mooie termen en denk dat wij heel leuk kunnen discussieren en brainstormen hierover! Laten we dat op een andere plek vooral doen! :*) (wellicht via PM, of met anderen in een apart topic)
Je kunt trouwens ook een en ander modelleren met Heatbox
https://heat-box.be/nl-be
Volgens mij bieden ze een 30 dagen gratis account om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 12:15
Ik heb een Quatt in gebruik, naar tevredenheid.
Deze is aangesloten met een eigen XMVK kabel naar de meterkast.

Mocht er in de toekomst nog een 2e Quatt warmtepomp nodig zijn tbv all-electric: heeft deze dan ook zijn eigen XMVK kabel nodig, of kan dit bij de bestaande kabel op?

(ivm een aankomende verbouwing wil ik dan, mocht het nodig zijn, nu al een kabel leggen. Later kan ik er veel minder goed bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:36
hoakz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:45:

Mocht er in de toekomst nog een 2e Quatt warmtepomp nodig zijn tbv all-electric: heeft deze dan ook zijn eigen XMVK kabel nodig, of kan dit bij de bestaande kabel op?

(ivm een aankomende verbouwing wil ik dan, mocht het nodig zijn, nu al een kabel leggen. Later kan ik er veel minder goed bij)
Zolang die kabel minimaal 3x2.5mm2 is het prima

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoakz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 12:15
Toby-Wan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Zolang die kabel minimaal 3x2.5mm2 is het prima
dat is deze inderdaad. Dank! Scheelt weer een kabel trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 14:32
hoakz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:11:
[...]

dat is deze inderdaad. Dank! Scheelt weer een kabel trekken
De full electric heeft wel weer een eigen kabel en groep nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:20:
[...]

De full electric heeft wel weer een eigen kabel en groep nodig.
Voor de binnenunit (Heatcharger) dat klopt ja

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:29
Bij een duo gaan er 2 stroomkabels en volgens mij ook 2 stuurkabels naar de Quatts. Ik zou dus 2 loze leidingen meenemen. Samen zitten de quatts op 1 groep waarop niks anders zit aangesloten. Full electric vraagt (volgens mij) nog een 2e groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:05:
Bij een duo gaan er 2 stroomkabels en volgens mij ook 2 stuurkabels naar de Quatts. Ik zou dus 2 loze leidingen meenemen. Samen zitten de quatts op 1 groep waarop niks anders zit aangesloten. Full electric vraagt (volgens mij) nog een 2e groep.
Vanaf de werkschakelaar 2 stroomkabels naar de Duo. Dus tussen meterkast en werkschakelaar gewoon 1 kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:29
@jj85 dat klopt, excuus voor verwarring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:05
Onnooooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:23:
Quatt gebruikers! Ik ben me aan het inlezen in wp (936 pag pff) en deze komt wel bovendrijven.

Nu vraag ik me af of er cijfers zijn over storingen aan het apparaat zelf. En storingen in gehele installatie agv plaatsing.

Daarnaast zie ik wel op tegen het inregelen van het systeem. Alleen mijn nieuwe vloerverwarming constant krijgen was al een uitdaging (ik vermoed mede door Nest). Valt dit mee?

Tot slot de vraag: welke thermostaat bevelen jullie aan?

Hier huis uit 1993, vloerverwarming bg en radiatoren boven, 9 350W pv, vloer extra geïsoleerd en wtw in woonkamer. O ja een houtkachel die ik minder wil gaan gebruiken. Nu 750 m3 gas. Zonder hout schat ik 1100 m3
( had al bijna een eigen topic kunnen worden😜)
Wat betreft je graag over cijfers, dan had je wellicht moeten gaan vinken bij het doornemen van de 963 pagina's (en vergeet deel 1 niet :*) ).. maar nee er zijn geen specifieke cijfers bekend. Volgens mij stond er hier laatst een artikel waarin aangegeven was hoeveel er waren geplaatst. Ik dacht 14.000? Correct me if i am wrong, een deel ervan zal hier actief zijn op het forum waarvan daar weer een deel helaas met problemen. Ga ervanuit dat bij het overgrote deel waar het werkt je weinig tot niets hoort. Maar serviceniveau is nog niet waar het moet zijn.

Inregelen is aan jezelf en afhankelijk van je installatie. Zoals je hier voorbij hebt zien komen zijn er met regelmaat klachten over lage cop, maar veelal blijkt dit dan toch te liggen aan de installatie of te weinig afgifte. Blijft in dat opzicht toch een soort maatwerk, want elk huis en installatie is anders.

Ga in ieder geval het adviesgesprek aan, deel wat ze met je delen en check zeker ook nog even wat andere aanbieders voor een eerlijk vergelijk. Hoe meer informatie je hier deelt hoe beter je hier geholpen kan worden.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
HarryInia schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Dit is het antwoord van enexis.
"Wat is SJV?
Elke aansluiting heeft een standaardjaarverbruik (SJV). Dit is het verwachte jaarverbruik op deze aansluiting. Het SJV hoort dus bij een aansluiting. Ik heb voor u nagekeken wanneer uw SJV is aangepast naar een verbruik onder de 500 kuub, ik zie dat dit op 2 oktober 2024 voor het eerst is gebeurd.

Wijziging SJV
Het SJV wordt door ons geactualiseerd indien er sprake is van een relevante verbruiksperiode. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden.

Een verbruiksperiode wordt relevant geacht wanneer:

• De periode tussen 2 meteropnames tenminste 300 dagen beslaat.
• De 2 meteropnames zijn harde meterstanden (door ons fysiek afgelezen meterstanden óf op afstand uitgelezen standen).
• De verbruiksperiode de volledige maanden januari en februari omvat."

Bij mij komt dit overeen met de jaarlijkse meteropname in october waarbij je dus het jaar ervoor <500m3 verbruik moet hebben gehad.
Dit is automatisch aangepast door de netbeheerder, Enexis, en doorgegeven aan de leverancier, Greenchoice.
(Oud medewerker energiebedrijf hier)
Wat hierboven staat klopt idd aardig. Twee toevoegingen:
- slimme meters worden voor dit doeleind iedere twee maanden uitgelezen. Het SJV wordt hierdoor veel sneller geupdate dan vroeger toen de netbeheerder nog eens in de 3 jaar langs kwam.
- het SJV voor gas wordt weersafhankelijk gecorrigeerd voor het weer in de gemeten periode. (Temp, rad en wind). Vandaar ook de term STANDAARD jaarvolume, omdat het wordt teruggerekend naar een gemiddeld klimatologisch jaar.

Voor electra volumes vind zo'n correctie vooralsnog niet plaats. Natuurlijk zijn er voor elektra 4 telwerken, normaal en dal, beide ook met teruglevering.

Wat de meeste mensen niet weten denk ik, is dat het profiel dat het energiebedrijf gealloceerd krijgt vanuit de nerbeheerder, voor electra op te splitsen is in:
SJAzI: Standaard Jaarvolume Allocatie zonder Invoeding
SJAmI: Standaard Jaarvolume Allocatie met Invoeding
SJI: Standaard Jaarvolume Invoeding.
(Allocatie is dan afname uit het net)

Het allocatieprofiel voor afname met invoeding is 'duurder' dan die van de variant zonder invoeding.
Dit komt natuurlijk omdat een klant met zonnepanelen op de goedkope uren niet afneemt. De kWh's die hij wel afneemt zijn de dure uren, daarmee is het profiel voor de energieleverancier duurder.
Dit berekent hij logischerwijs door naar de klant.
(Dit systeem is in maart 2023 ingevoerd, toen kwamen ook ineens de terugleververgoedingen in de media. Toeval? )

Overigens kun je jouw SJV getallen ook zelf bij de netbeheerder ophalen via gaslicht.com.
Ga naar volume invullen, vul je adres in en log in met DIN.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYuWrlARp6xwVRlAnARe2AWSMCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTiUNa4n9TXev7jam5ZknStw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Icebear1079 op 24-03-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:05:
Klopt dit, twee stuurkabels vanaf CiC bij duo?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Gerardwaz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:46:
[...]

Klopt dit, twee stuurkabels vanaf CiC bij duo?
Nee. Is er 1. Gaat naar warmtepomp 1, vanaf 1 loopt er vervolgens een kabel naar nr. 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 06:00:
[...]
Nee. Is er 1. Gaat naar warmtepomp 1, vanaf 1 loopt er vervolgens een kabel naar nr. 2.
Thanks.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
hoakz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:45:

nee, de spanningsverzorging wordt normaal gezien bij de werkschakelaar (die als het juist is) toch naast de Quatt staat. Wat ook kan is dat de stroomvoorziening van de eerste naar de tweede Quatt wordt doorgelust.
oeps, sorry, ik zag pas later dat @jj85 dat ookal prima heeft verwoord. _/-\o_

Hou wel rekening er mee dat er dus op die groep geen andere gebruikers aangesloten kunnen worden.
Wil je AE (FE) dan heb je ook nog een tweede groep nodig voor de Heatcharger en Heatbattery. Beide overigens 16A. Daar kan de huidige CIC en keteltermostaat prima ook op.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 24-03-2025 18:52 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:51:
[...]

nee, de spanningsverzorging wordt normaal gezien bij de werkschakelaar (die als het juist is) toch naast de Quatt staat. Wat ook kan is dat de stroomvoorziening van de eerste naar de tweede Quatt wordt doorgelust.
oeps, sorry, ik zag pas later dat @jj85 dat ookal prima heeft verwoord. _/-\o_
Ik had het eigenlijk over de stuurkabel tussen Quatt en CiC ;) , die wordt doorgelust van HP1 naar HP2. Zou met de spanningskabel in theorie ook wel kunnen, maar dan kom je mogelijk wat lastig uit met de wartels.
(links is HP2, rechts is HP1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppw8h-ZvNQp0ofzIF0co-yZoA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:36:
[...]

Ik had het eigenlijk over de stuurkabel tussen Quatt en CiC ;) , die wordt doorgelust van HP1 naar HP2. Zou met de spanningskabel in theorie ook wel kunnen, maar dan kom je mogelijk wat lastig uit met de wartels.
(links is HP2, rechts is HP1)
[Afbeelding]
Volgens mij valt dat wel mee, op dat foto zie je dat de bovenste wartel bij beide Quatt’s nog vrij zijn.
Ik vindt echter de splitsing in de werkschakelaar een veel betere.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-03-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee, op dat foto zie je dat de bovenste wartel bij beide Quatt’s nog vrij zijn.
Als je Quatt open schroeft, ga je zien dat daar bij de klemmen eigenlijk geen ruimte voor is, beschikbare wartel of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Als je Quatt open schroeft, ga je zien dat daar bij de klemmen eigenlijk geen ruimte voor is, beschikbare wartel of niet
oke, dat is dus ook de reden dat deze niet gebruikt wordt. bedankt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:28:
[...]

oke, dat is dus ook de reden dat deze niet gebruikt wordt. bedankt. :)
Ik had al moeite om goede (enkele) adereindhulzen in de klemmen te krijgen, dus fatsoenlijk doorlussen mbv dubbele adereindhulzen, daar is helaas geen ruimte voor.
Edit: wellicht dat het misschien kan met ongeisoleerde adereindhulzen

Uit de oude doos (links DIY, rechts door Quatt geïnstalleerd maart 2023)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oemGkoQpQDGQ4CSURQQoJpfuBDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy3IdAirA9ZnWIk56WZEtrsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 24-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-09 21:49
Het noodnummer van Quatt is ook echt een nummer die je beter niet kan bellen, he?

Mijn schoonouders hadden het dit weekend behoorlijk koud. Ik kijken, CV op 0 bar. Kwam met het bijvullen ook niet boven de 0.2 bar uit. Ik bij de Quatts kijken, daar spoot het water er gewoon uit bij de leiding tussen de 2 units.

Ik op zondagmiddag het noodnummer bellen. Zou genoteerd worden en dezelfde dag zou ik teruggebeld worden. 18u: nog niet gebeld dus zelf maar weer gebeld. Ik moest geduld hebben, er was maar 1 monteur met dienst. Besloten maar te wachten tot vandaag.

Vanochtend stipt half 9 (openingstijd noodnummer) weer gebeld. Bandje dat ze gesloten waren tot half 9. Kwart voor 9 en 9 uur hetzelfde bandje er nog op.

Uiteindelijk in de middagpauze weer gebeld. Weer afgescheept met "we maken een melding, u wordt teruggebeld." Wederom niet teruggebeld. Wel ineens een mail uit het niets dat ze de 27e langs willen komen. Dat is 4 dagen geen warmte? Scheelt dat het niet super koud meer is, maar toch.
Gebeld dat ik de 27e wel erg laat vond voor een systeem die niks meer doet. Zelfs hun eigen bandje geeft aan dat ernstige lekkages direct opgelost moeten worden. Meneer aan de telefoon gaf me gelijk en ging kijken of ze evt. morgen konden komen. Ik zou daarover, jawel, teruggebeld worden.

21uur nu, en uiteraard geen telefoontje gehad.

Het is een super mooi product en als ie het doet, doet ie het ook echt goed. Maar de service, noodnummer afhandeling etc: om te janken :(

Het vervelende is ook dat ik de Quatts niet kan "afsluiten" van de loop zodat in ieder geval de CV de boel nog zou kunnen verwarmen. Zou niet eens weten of dat technisch mogelijk zou zijn met behulp van kraantjes oid, mijn logica zegt van niet eigenlijk 😅

[ Voor 8% gewijzigd door oomenit op 24-03-2025 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
oomenit schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:04:
Het noodnummer van Quatt is ook echt een nummer die je beter niet kan bellen, he?

Mijn schoonouders hadden het dit weekend behoorlijk koud. Ik kijken, CV op 0 bar. Kwam met het bijvullen ook niet boven de 0.2 bar uit. Ik bij de Quatts kijken, daar spoot het water er gewoon uit bij de leiding tussen de 2 units.

Ik op zondagmiddag het noodnummer bellen. Zou genoteerd worden en dezelfde dag zou ik teruggebeld worden. 18u: nog niet gebeld dus zelf maar weer gebeld. Ik moest geduld hebben, er was maar 1 monteur met dienst. Besloten maar te wachten tot vandaag.

Vanochtend stipt half 9 (openingstijd noodnummer) weer gebeld. Bandje dat ze gesloten waren tot half 9. Kwart voor 9 en 9 uur hetzelfde bandje er nog op.

Uiteindelijk in de middagpauze weer gebeld. Weer afgescheept met "we maken een melding, u wordt teruggebeld." Wederom niet teruggebeld. Wel ineens een mail uit het niets dat ze de 27e langs willen komen. Dat is 4 dagen geen warmte? Scheelt dat het niet super koud meer is, maar toch.
Gebeld dat ik de 27e wel erg laat vond voor een systeem die niks meer doet. Zelfs hun eigen bandje geeft aan dat ernstige lekkages direct opgelost moeten worden. Meneer aan de telefoon gaf me gelijk en ging kijken of ze evt. morgen konden komen. Ik zou daarover, jawel, teruggebeld worden.

Het is een super mooi product en als ie het doet, doet ie het ook echt goed. Maar de service, noodnummer afhandeling etc: om te janken :(

Het vervelende is ook dat ik de Quatts niet kan "afsluiten" van de loop zodat in ieder geval de CV de boel nog zou kunnen verwarmen. Zou niet eens weten of dat technisch mogelijk zou zijn met behulp van kraantjes oid, mijn logica zegt van niet eigenlijk 😅
Oeps, en nee dit is zeker geen goede reclame voor Quatt. Ik hoop van harte dat @marijnflipse dit oppakt, mogelijk dat @Friezin deze aan hem via X kan doorgeven.
Ik vrees dat een van de prioriteiten voor Quatt voordat ze over verdere groei kunnen denken hun service afdeling nu echt op orde gaan krijgen. Dit soort amateurs is gewoonweg niet meer acceptabel voor het huidige Quatt. Werk aan de winkel, en ik vrees niets eens zo weinig. Mijn advies aan Marijn is zorg dat je dit in de greep krijgt voordat het te laat wordt, bedenk een goede naam komt per voet, een slechte gaat per paard.

Ik hoop dat het snel wordt opgepakt en sorry Quatt, hier is zeker een persoonlijk excuus met minimaal een bloemetje wel aan de orde. Tip, wees een beetje vrijgevig, de invulling laat ik graag aan Quatt over.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-03-2025 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 23:19
Ik bespaar bakken met geld ( al minimaal 1500 sinds oktober) dus ben wel blij met een warmtepomp.

Heb de quatt ook aangeraden bij mijn ouders maar wat een gedoe. Het ding werkt prima en is ook netjes geïnstalleerd, net als bij mij, alleen voordat ze een goede offerte wisten te produceren... En toen klopte de factuur ook niet. Ze zitten vreselijk te pushen dat je snel betaalt maar nemen wel twee weken de tijd om een correcte factuur te sturen. Vervolgens wordt die betaald maar krijgen we geen mail om de subsidie aan te vragen. Ik heb ook nog niets gezien van de referral.
Vermoeiend allemaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
MacD007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Oeps, en nee dit is zeker geen goede reclame voor Quatt. Ik hoop van harte dat @marijnflipse dit oppakt, mogelijk dat @Friezin deze aan hem via X kan doorgeven.
Ik vrees dat een van de prioriteiten voor Quatt voordat ze over verdere groei kunnen denken hun service afdeling nu echt op orde gaan krijgen. Dit soort amateurs is gewoonweg niet meer acceptabel voor het huidige Quatt. Werk aan de winkel, en ik vrees niets eens zo weinig. Mijn advies aan Marijn is zorg dat je dit in de greep krijgt voordat het te laat wordt, bedenk een goede naam komt per voet, een slechte gaat per paard.

Ik hoop dat het snel wordt opgepakt en sorry Quatt, hier is zeker een persoonlijk excuus met minimaal een bloemetje wel aan de orde. Tip, wees een beetje vrijgevig, de invulling laat ik graag aan Quatt over.
En dit is ook de reden dat ik iedereen zou afraden om FE te gaan op Quatt alleen, zonder dat je aanvullende vormen van verwarming hebt. Ik heb een Quatt die niet boven silent uit kan vanwege het rotgeluid, maar heb gelukkig nog een airco die de rest van de verwarmingsbehoefte op pakt. Daarom: als je FE gaat met Quatt: zorg ook voor een airco / pelletkachel / gelhaard / etc, want als het aan Quatt ligt zit je gerust dagen zonder verwarming.

Edit: misschien moet ik als ik eerlijk ben gewoon zeggen: ik zou FE bij Quatt überhaupt afraden. Quatt is voor mij echt een <2000 euro product, voor die prijs kun je een gok wagen. Daarboven verwacht je een bedrijf dat service kan en wil leveren op hun producten.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 25-03-2025 02:31 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
maxtrash schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:39:
Ik bespaar bakken met geld ( al minimaal 1500 sinds oktober) dus ben wel blij met een warmtepomp.

Heb de quatt ook aangeraden bij mijn ouders maar wat een gedoe. Het ding werkt prima en is ook netjes geïnstalleerd, net als bij mij, alleen voordat ze een goede offerte wisten te produceren... En toen klopte de factuur ook niet. Ze zitten vreselijk te pushen dat je snel betaalt maar nemen wel twee weken de tijd om een correcte factuur te sturen. Vervolgens wordt die betaald maar krijgen we geen mail om de subsidie aan te vragen. Ik heb ook nog niets gezien van de referral.
Vermoeiend allemaal.
Helaas gewoon blijven klagen tot dat het klopt, de referrals hebben blijkbaar wel een tijdsvertraging, maar wat je zeker zou moeten zien is dat deze is gebruikt, dus op je dashboard moet je deze wel zien.
Kijk anders of hun ook de 100 euro extra korting hebben gekregen? Zo niet is daar wat fout gegaan, dan proberen of hun die opnieuw kunnen doorgeven. Handig is dan wel dat je een mailtje hebt van je eerste aanmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Daar reageert @marijnflipse niet meer op.
Heb ergens in november zelfs pb's gestuurd (hij volgt mij), maar ook die zijn ongelezen. Zelf niet meer actief op X sinds januari, dumpMusk zal ik maar zeggen.

Dat ze daar op de serviceafdeling moeten leren prioriteren, staat buiten kijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 25-03-2025 06:53 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Op de rechter zijn ze alle drie wel in gebruik. Maar idd, splitsing in WS is beter ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C9VrWvelN-7PrdaookY1XwMCMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LcyKo7jKUiOCksmDesmJ0XsQ.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
Misschien een stom idee, maar aangezien de service helaas nog steeds achterblijft, er nergens door Quatt publiekelijk wordt gereageerd, de winter nu ten einde is, ze vol overgaan op de chill en de FE, tijd om ze even terug te fluiten met een openbare petitie via petities.nl.

Uiteindelijk hebben we er allemaal baat bij dat ze de service gaan verbeteren. Als het nu al bij nieuwe producten uit de doos fout gaat, hoe zit het dan bij ons allemaal met de producten na een paar jaar in gebruik. Of als je Quatt extra care heb afgesloten als ze niet om je caren. Dus iedere quatt koper kan in potentie tekenen, de link moet dan gedeeld worden op dit forum, Google reviews, Trustpilot, alle socials (werkt heel goed onder hun eigen posts) en er zijn ook nog wel wat van die duurzaamheids nieuwssites waar we wat persberichten naartoe kunnen sturen.

Nu we allemaal niet meer hoeven te tweaken, hebben we tijd over? Dus het is aan @marijnflipse of hij van goede of slechte publiciteit houdt. Ikzelf heb gelukkig geen klachten, maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft plus iedereen heeft recht op een goed product.
Ik weet zekers dat de investeerders van 25 miljoen hier altijd erg goed op gaan.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
clubeddie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:34:
Misschien een stom idee, maar aangezien de service helaas nog steeds achterblijft, er nergens door Quatt publiekelijk wordt gereageerd, de winter nu ten einde is, ze vol overgaan op de chill en de FE, tijd om ze even terug te fluiten met een openbare petitie via petities.nl.

Uiteindelijk hebben we er allemaal baat bij dat ze de service gaan verbeteren. Als het nu al bij nieuwe producten uit de doos fout gaat, hoe zit het dan bij ons allemaal met de producten na een paar jaar in gebruik. Of als je Quatt extra care heb afgesloten als ze niet om je caren. Dus iedere quatt koper kan in potentie tekenen, de link moet dan gedeeld worden op dit forum, Google reviews, Trustpilot, alle socials (werkt heel goed onder hun eigen posts) en er zijn ook nog wel wat van die duurzaamheids nieuwssites waar we wat persberichten naartoe kunnen sturen.

Nu we allemaal niet meer hoeven te tweaken, hebben we tijd over? Dus het is aan @marijnflipse of hij van goede of slechte publiciteit houdt. Ikzelf heb gelukkig geen klachten, maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft plus iedereen heeft recht op een goed product.
Ik weet zekers dat de investeerders van 25 miljoen hier altijd erg goed op gaan.
Zou in die strekking ook wel fijn zijn als Quatt hier af en toe wat van zich laat horen. Zoals bijvoorbeeld WeHeat ook doet
Weheat in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
jj85 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Zou in die strekking ook wel fijn zijn als Quatt hier af en toe wat van zich laat horen. Zoals bijvoorbeeld WeHeat ook doet
Volgens mij is dat alleen in het allereerste begin in deel 1 geweest dat er een enkele reactie kwam. Echt heel zonde, kunnen ze echt veel uit halen. Als ik bijvoorbeeld de homewizard reacties lees in het batterij forum, daar wordt echt goed op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb ze in het verleden, ook al bij deel 1, zijn ze daar van harte voor uitgenodigd en deze uitnodiging staat nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00
MacD007 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb ze in het verleden, ook al bij deel 1, zijn ze daar van harte voor uitgenodigd en deze uitnodiging staat nog steeds.
Bij installatie van mijn Quatt, maakte ik een opmerking over Tweakers.net (ik wou gewoon zeggen dat ik daar goed kon vinden hoe ik de Tado moet instellen) - de monteur ging even 'te keer'.
Dus ik denk dat Tweakers daar niet echt een favoriete site is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-09 23:21
Hen3s schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Bij installatie van mijn Quatt, maakte ik een opmerking over Tweakers.net (ik wou gewoon zeggen dat ik daar goed kon vinden hoe ik de Tado moet instellen) - de monteur ging even 'te keer'.
Dus ik denk dat Tweakers daar niet echt een favoriete site is.
Ben benieuwd wat hem precies dwars zat. Maar ik snap hem wel, het is niet altijd positief hier. En we denken dat we alles beter weten. Ik zou hier ook niet teveel tijd in steken eerlijk gezegd. Ze hebben betere dingen doen dan zinloze discussies.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
-weg-

[ Voor 100% gewijzigd door jj85 op 27-03-2025 12:16 . Reden: Op verzoek van Quatt verwijderd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00
s020506 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Ben benieuwd wat hem precies dwars zat. Maar ik snap hem wel, het is niet altijd positief hier. En we denken dat we alles beter weten. Ik zou hier ook niet teveel tijd in steken eerlijk gezegd. Ze hebben betere dingen doen dan zinloze discussies.
Zijn grootste ding was dus wel dat 'we alles beter weten'... en dat er regelmatig fout advies wordt gegeven...
Maar toen ik zei dat ik dat gedeelte van inregelen van Tado (liefst 1 zone, max 2, maar zeker geen 7 => zoals ik had) iets is wat juist mist op hun site, kon hij niet anders dan mij gelijk geven.
Ik ben er verder maar niet op in gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-09 23:21
Hen3s schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Zijn grootste ding was dus wel dat 'we alles beter weten'... en dat er regelmatig fout advies wordt gegeven...
Maar toen ik zei dat ik dat gedeelte van inregelen van Tado (liefst 1 zone, max 2, maar zeker geen 7 => zoals ik had) iets is wat juist mist op hun site, kon hij niet anders dan mij gelijk geven.
Ik ben er verder maar niet op in gegaan.
Tja, aangezien ze zelf heel weinig informatie geven gaan we zelf dingen (fout) zeggen.

Het zegt iets over het bedrijf of je tijd vrij maakt om met je klanten in contact te komen en iets te leren en je product te verbeteren. Hoe frustrerend dit misschien ook mag zijn. Een half uurtje per dag ofzo, vanaf het begin had veel frustratie gescheeld, maar dat gaat niet meer. Als je alleen selectief op berichten hier zou reageren zou het al beter maken. Maar goed, ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen dat klantencontact op welk niveau dan ook niet de hoogste prioriteit heeft op Quatt HQ.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

als je de quatt site van facebook bekijkt daar wordt je helemaal niet vrolijk van, wat een onzin daar vaak langs komt, plus de automatische controle waardoor veel van je welgemeende comentaren gewoon (geen idee waarom) gewoon worden afgewezen. een grote troep dus, sorry voor die lui die daar ook op zitten maar ik probeer zelf altijd rondom FB een hele grote boog te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:20
maxtrash schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:39:

Vermoeiend allemaal.
Mijn Quatt is op 24 feb geïnstalleerd en de subsidie heb ik al een paar dagen binnen. Het kan dus wel.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Van FB werd ik idd niet vrolijk. Volgende week is het 1e Quatt huisbezoek en ga ik het merken. Kon niet kiezen en kreeg automatisch een Engelstalige visit gepland.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:52:
[...]

Daar reageert @marijnflipse niet meer op.
Heb ergens in november zelfs pb's gestuurd (hij volgt mij), maar ook die zijn ongelezen. Zelf niet meer actief op X sinds januari, dumpMusk zal ik maar zeggen.

Dat ze daar op de serviceafdeling moeten leren prioriteren, staat buiten kijf.
Vorige week denk ik was er iemand die op Linked inn een slechte recensie zette @Marrijn Flipse. Die reageerde meteen zelfs

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:56
MacD007 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:43:
[...]

Helaas gewoon blijven klagen tot dat het klopt, de referrals hebben blijkbaar wel een tijdsvertraging, maar wat je zeker zou moeten zien is dat deze is gebruikt, dus op je dashboard moet je deze wel zien.
Kijk anders of hun ook de 100 euro extra korting hebben gekregen? Zo niet is daar wat fout gegaan, dan proberen of hun die opnieuw kunnen doorgeven. Handig is dan wel dat je een mailtje hebt van je eerste aanmelding.
Inderdaad denk ik dat het wel eens fout gaat. Recent kreeg ik bericht hoe ik mijn subsidie moest claimen. Ik heb vorig jaar mijn Quatt gekocht en meteen de subsidie ingediend dus niet voor mij van toepassing. Maar als ik dit mailtje krijg dan krijgt mogelijk een ander deze juist niet. (Ik bedenk dat het mogenlijk komt omdat ik een aanvullende aanvraag heb gedaan waarvoor ik iets extra's moest betalen. Ik weet het eigenlijk niet, het was gewoon vreemd dat ik dit mailtje kreeg)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Bennobang schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Vorige week denk ik was er iemand die op Linked inn een slechte recensie zette @Marrijn Flipse. Die reageerde meteen zelfs
Deze denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
@oomenit reageer met je volledige verhaal in bovenstaande link en tag de gebroeders Flipse. Blijkbaar is die post onder hun aandacht, dus maak daar gebruik van zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bennobang schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Yep, X is inmiddels een soort afvoerputje.
LinkedIn is gewoonweg veel professioneler.
Daar wil je niet op je muil gaan.
Ik volg ze daar ook, voor de zekerheid 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Als je het al niet voor elkaar krijgt om de bereikbaarheid van je noodnummer fatsoenlijk te regelen.....

Laten we hopen dat ze snel een capabele "Head of Customer Service & Support" gaan vinden die de boel even op scherp gaat zetten.

https://quatt.recruitee.c...-customer-service?lang=en

Moet nog steeds denken aan die webinar waar zo'n dametje een beetje grote praat heeft hoe goed alles is.....nou....ga je schamen.

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 25-03-2025 20:46 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-09 20:31
oomenit schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:04:

Toevallig, hier precies hetzelfde.
met dezelfde storing, water spoot eruit, bleek dat de antivries klep kapot.

maar inderdaad druk naar 0.0, kan even kort douchen maar aangenaam is het allemaal niet.
Betreft het noodnummer, precies dezelfde ervaring.
Ik heb dan vandaag gebeld, maar moest er ook 3x achteraan, niet terug gebeld, wel een mail met de vraag of ik foto's kon sturen.
maargoed het is erkend, we wachten het wel weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:45:
Als je het al niet voor elkaar krijgt om de bereikbaarheid van je noodnummer fatsoenlijk te regelen.....

Laten we hopen dat ze snel een capabele "Head of Customer Service & Support" gaan vinden die de boel even op scherp gaat zetten.

https://quatt.recruitee.c...-customer-service?lang=en

Moet nog steeds denken aan die webinar waar zo'n dametje een beetje grote praat heeft hoe goed alles is.....nou....ga je schamen.
Moeilijk is het echt niet.
Been there, done that irl.
Waar ik bij Quatt tegen aan loop: er is niet 1 problemowner.
Dat zou al veel oplossen. Soms wel 3 mailtjes van verschillende personen met andere invalshoeken. Niet doen. Bijv. Quatt-nr ranges aan 1 persoon (met vervanger) toewijzen (of per soort probleem). Zij kunnen ruggespraak houden, maar er communiceert 1. Die laat ook contactgegevens achter bij spoed.

En spoed is spoed!

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 25-03-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-09 21:49
shamp0o schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:53:
[...]

Toevallig, hier precies hetzelfde.
met dezelfde storing, water spoot eruit, bleek dat de antivries klep kapot.

maar inderdaad druk naar 0.0, kan even kort douchen maar aangenaam is het allemaal niet.
Betreft het noodnummer, precies dezelfde ervaring.
Ik heb dan vandaag gebeld, maar moest er ook 3x achteraan, niet terug gebeld, wel een mail met de vraag of ik foto's kon sturen.
maargoed het is erkend, we wachten het wel weer af.
Ik heb het mijn schoonouders nog niet eens gevraagd, maar SWW staat er - hopelijk - toch los van? Dat is een circuit buiten het CV-water om? Of heeft de ketel bij SWW ook de druk nodig vanuit het CV-circuit? Dan wordt het eigenlijk helemáál een kwalijke zaak hoe ze het nu behandelen.

Ik denk overigens dat het bij hun niet de antivries klep is. Die zit op de linker Quatt aangesloten en is kurkdroog. Ik dacht altijd dat water uit die klep anders recht naar beneden daar uit zou stromen? Het water komt halverwege de 2 Quatts rechtstreeks uit de leiding (of ja, isolatie). Het lek kan natuurlijk ergens anders zitten en daar een open punt vinden om uit de isolatie te ontsnappen...

[ Voor 3% gewijzigd door oomenit op 25-03-2025 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
oomenit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:46:
[...]

Ik heb het mijn schoonouders nog niet eens gevraagd, maar SWW staat er - hopelijk - toch los van? Dat is een circuit buiten het CV-water om? Of heeft de ketel bij SWW ook de druk nodig vanuit het CV-circuit? Dan wordt het eigenlijk helemáál een kwalijke zaak hoe ze het nu behandelen.

Ik denk overigens dat het bij hun niet de antivries klep is. Die zit op de linker Quatt aangesloten en is kurkdroog. Ik dacht altijd dat water uit die klep anders recht naar beneden daar uit zou stromen? Het water komt halverwege de 2 Quatts rechtstreeks uit de leiding (of ja, isolatie). Het lek kan natuurlijk ergens anders zitten en daar een open punt vinden om uit de isolatie te ontsnappen...
Als de druk wegvalt gaat de ketel in storing en werkt sww ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Animal_X

Rodin

Toby-Wan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Ik had al moeite om goede (enkele) adereindhulzen in de klemmen te krijgen, dus fatsoenlijk doorlussen mbv dubbele adereindhulzen, daar is helaas geen ruimte voor.
Edit: wellicht dat het misschien kan met ongeisoleerde adereindhulzen

Uit de oude doos (links DIY, rechts door Quatt geïnstalleerd maart 2023)
[Afbeelding]
Bij mij zag zagen de anders er vergelijkbaar uit in de werkschschakelaar. Daarnaast waren de klemmen niet goed aangedraaid. Resultaat was vonkende contactpunten in de werkschakelaar met uiteindelijk kortsluiting als gevolg en een Quatt die het niet meer deed. Destijds aangesloten door de junior installateur die mee draaide bij de installatie, en dus niet goed gecontroleerd door de senior installateur bij afronding van de werkzaamheden.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Animal_X

Rodin

pietjm schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Mijn Quatt is op 24 feb geïnstalleerd en de subsidie heb ik al een paar dagen binnen. Het kan dus wel.
28-Jan is de Quatt geïnstalleerd hier. Helaas een fout in de factuur en er zou een nieuwe verstuurd worden. Tot op heden nog steeds geen nieuwe factuur gezien ondanks dat ik al 4 keer contact heb opgenomen hiervoor. Telkens het bericht dat er aan gewerkt wordt. Ook nog geen subsidieaanvraag dus hier. Erg vervelend.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:04:
[...]

als je de quatt site van facebook bekijkt daar wordt je helemaal niet vrolijk van, wat een onzin daar vaak langs komt, plus de automatische controle waardoor veel van je welgemeende comentaren gewoon (geen idee waarom) gewoon worden afgewezen. een grote troep dus, sorry voor die lui die daar ook op zitten maar ik probeer zelf altijd rondom FB een hele grote boog te gaan.
Eens, de Facebookpagina is echt een beerput van foutieve informatie.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Gelukkig worden Tweakers nooit om advies gevraagd over tech / verduurzaming vanuit hun omgeving, dus ze te vriend houden is niet nodig... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

onlinaius schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 01:56:
[...]

Gelukkig worden Tweakers nooit om advies gevraagd over tech / verduurzaming vanuit hun omgeving, dus ze te vriend houden is niet nodig... ;)
Sommige mensen melden zich eerst op Tweakers alvorens ze de Quatt servicedesk benaderen. Zou toch een win/win situatie kunnen zijn voor Quatt. Community meer betrekken en informeren, gratis hulp en reclame.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
oomenit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:46:
[...]

ja, geen idee, ik heb ook ergens gelezen dat de modellen vanaf mei 2024 de klep in de unit hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
in dit soort situaties zou je de quatt eigenlijk willen afsluiten van het circuit, zodat je alsnog kan verwarmen met cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
shamp0o schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:26:
in dit soort situaties zou je de quatt eigenlijk willen afsluiten van het circuit, zodat je alsnog kan verwarmen met cv.
Is hier vaker over gesproken. Met drie afsluiters en wat leidingen moet dat prima lukken. Zet de twee horizontale dicht en de verticale open en je draait enkel op CV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quQkapnjgT9pZoSBareTOkT4zMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NDexaRAWZqIROst3AJrmZ9D.jpg?f=fotoalbum_large
shamp0o schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:24:
[...]

ja, geen idee, ik heb ook ergens gelezen dat de modellen vanaf mei 2024 de klep in de unit hebben zitten.
Klopt, sinds die tijd zit flowmeter in de Quatt (ipv onder CV) en ook de antivriesklep zit in de Quatt.

[ Voor 22% gewijzigd door jj85 op 26-03-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
jj85 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Is hier vaker over gesproken. Met drie afsluiters en wat leidingen moet dat prima lukken. Zet de twee horizontale dicht en de verticale open en je draait enkel op CV.
[Afbeelding]

[...]

Klopt, sinds die tijd zit flowmeter in de Quatt (ipv onder CV) en ook de antivriesklep zit in de Quatt.
Ja precies, wie gaat dat zo willen installeren? als ik nu aanklopt bij warmgarant, zullen ze mij scheef aan kijken.
Kan je die antrivries klep niet 'porren' om er een beetje beweging in te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
shamp0o schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:26:
Dat kan ook , alleen zit dat dus niet standaard bij Quatt in de prijs.
je hebt dan een dergelijke systeem nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWslm3xrGs_ACeNRo_Ajv2152y4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oVSB7Q5j3BcjbkTQKH2EQGxz.gif?f=fotoalbum_large

bij normaal hybride bedrijf zijn:
klep 1 en 2 open
klep 3 dicht
leegloopklep ook dicht.

wil je de Quatt volledig isoleren van je verwarmingssysteem zul je dus:
eerst d Quatt en CV uit moeten zetten
dan:
klep 1 en 2 sluiten
klep 3 open
en de leegloop klep openen tot alle water uit het deel van de quatt is gelopen (deze klep zal dus op het laagste punt aan gesloten moeten worden)
dan kan de CV weer aan en werkt het geheel volledig, achter de klep twee zou je ook nog een ontluchting kunnen plaatsen om tijdens het opnieuw vullen zo veel mogelijk lucht uit het systeem te krijgen voordat klep 2 weer open gaat.
bij mij kan ik de toevoer en retour richting de afgiftekant bij de hoofdleiding afblokken, dus bij wzh aan de CV hoft nooit het hele systeem weer opnieuw gevuld worden maar slechts het kleine deel van de CV en warmtepomp zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-08 16:14
Goedemiddag. Binnenkort komt de elektricien voor ons de werkschakelaar aanleggen. Ik twijfel nu waar die het beste kan komen. Zie bijgevoegde foto uit het plaatsingsplan van Quatt. De kabel voor de werkschakelaar komt vanuit de houten stoel richting de witte muur. Als ik die kabel via de witte muur omhoog laat lopen om de werkschakelaar daar ergens laag op de muur te plaatsen, zit die kabel dan niet in de weg voor de leidinggoot van de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J36rnYbHmdSwaF6r9TRbKGlkDxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZXmIAkQUBjz6YwLVI18Nx8Yr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tjenok schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:34:
Goedemiddag. Binnenkort komt de elektricien voor ons de werkschakelaar aanleggen. Ik twijfel nu waar die het beste kan komen. Zie bijgevoegde foto uit het plaatsingsplan van Quatt. De kabel voor de werkschakelaar komt vanuit de houten stoel richting de witte muur. Als ik die kabel via de witte muur omhoog laat lopen om de werkschakelaar daar ergens laag op de muur te plaatsen, zit die kabel dan niet in de weg voor de leidinggoot van de warmtepomp?

[Afbeelding]
dit zou een mogelijke plaats kunnen zijn, echter je zou hem ook achter de warmtepomp kunnen plaatsen, dan is hij uit zicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kt2sIlWYT-etoT3cY9eKqbzNTQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jsEBmxJqfglt24R3WBQAyaTI.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19

[Afbeelding]
Is het mogelijk om de elektra boven te laten lopen? Wellicht met een dunne donkere kabelgoot zodat het helemaal niet opvalt tegen wat daar boven zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:16
MacD007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Dat kan ook , alleen zit dat dus niet standaard bij Quatt in de prijs.
je hebt dan een dergelijke systeem nodig.
[Afbeelding]

bij normaal hybride bedrijf zijn:
klep 1 en 2 open
klep 3 dicht
leegloopklep ook dicht.

wil je de Quatt volledig isoleren van je verwarmingssysteem zul je dus:
eerst d Quatt en CV uit moeten zetten
dan:
klep 1 en 2 sluiten
klep 3 open
en de leegloop klep openen tot alle water uit het deel van de quatt is gelopen (deze klep zal dus op het laagste punt aan gesloten moeten worden)
dan kan de CV weer aan en werkt het geheel volledig, achter de klep twee zou je ook nog een ontluchting kunnen plaatsen om tijdens het opnieuw vullen zo veel mogelijk lucht uit het systeem te krijgen voordat klep 2 weer open gaat.
bij mij kan ik de toevoer en retour richting de afgiftekant bij de hoofdleiding afblokken, dus bij wzh aan de CV hoft nooit het hele systeem weer opnieuw gevuld worden maar slechts het kleine deel van de CV en warmtepomp zelf.
Is dit niet precies waar een 4-weg klep voor is? Dan zou dit toch met 1 handvat gewisseld kunnen worden, ipv 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023

[Afbeelding]
@Tjenok

Erg snelle adviezen soms.
Ik weet nog niet wat er precies geleverd wordt.
1 of 2 quatts is erg belangrijk.

In het algemeen: bij 2 quatts tussen de quatts, waarbij ze net niet boven de quatts uitkomen.
Bij 1 quatt, hetzelfde, maar dan langs de quatt, de hele muur hoeft niet gevuld te worden.
En, als de kabel vanaf de stoel komt, een beetje onder de grond graag!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
nairolf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Is dit niet precies waar een 4-weg klep voor is? Dan zou dit toch met 1 handvat gewisseld kunnen worden, ipv 3?
Heb je een voorbeeld? Kan ze namelijk niet vinden en is idd een makkelijkere oplossing dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Ja, dat snap ik :X . Maar waar koop je zo'n ding voor in je CV-systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nairolf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:11:
[...]

volgens mij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZawuhxTsapt1Cj4UQQSBWxOGtuk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/S3lghZr6aKmHv4jpEkeQFiAG.gif?f=user_large

ik zie niet hoe je dit in een 4-weg klep voorelkaar krijgt.
4-wegkranen hebben eigenlijk een andere functie:
Vierwegkranen, of simpelweg mengkranen, zijn een belangrijk onderdeel van CV-installaties en worden gebruikt om de temperatuur in het centrale verwarmings- of warmwatersysteem (SWW) te regelen. Mengkranen, zowel drieweg- als vierweg, stellen je in staat de temperatuur in verschillende delen van het systeem aan te passen aan de gewenste waarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:13:
[...]

volgens mij niet.
[Afbeelding]

ik zie niet hoe je dit in een 4-weg klep voorelkaar krijgt.
4-wegkranen hebben eigenlijk een andere functie:
Vierwegkranen, of simpelweg mengkranen, zijn een belangrijk onderdeel van CV-installaties en worden gebruikt om de temperatuur in het centrale verwarmings- of warmwatersysteem (SWW) te regelen. Mengkranen, zowel drieweg- als vierweg, stellen je in staat de temperatuur in verschillende delen van het systeem aan te passen aan de gewenste waarden.
Kan volgens mij wel. Tenmiste als je zo'n model hebt met internals zoals @Onno ! hierboven postte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJcGDujaHD-Xl4WT8suV8GVvrwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9uhobyIvjQhJQleV0HdXR4l.jpg?f=fotoalbum_large

In deze opstelling kan de Quatt zelfs z'n waterpomp zonder problemen laten draaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:16
jj85 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:24:
[...]

Kan volgens mij wel. Tenmiste als je zo'n model hebt met internals zoals @Onno ! hierboven postte.
[Afbeelding]

In deze opstelling kan de Quatt zelfs z'n waterpomp zonder problemen laten draaien ;)
Precies deze opstelling had ik in gedachten ja. Rondpompen van de Quatt is dan inderdaad geen probleem, de temperatuur van het betreffende water mogelijk wel ;)

Geen idee of dergelijke kranen echt te koop zijn, maar theoretisch zou je zon kraan kunnen maken.

Het idee kreeg ik eigenlijk van het waterontharders topic, waar het o.a. over bypasses en resthardheid gaat. Toen dacht ik dat zon bypass precies is wat je hier wil, en kwam ik uiteindelijk op een 4-weg klep uit zoals op wiki staat getekend.

[ Voor 13% gewijzigd door nairolf op 26-03-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
jj85 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

Of 2x 3weg klep
https://www.amazon.nl/Bal...=17HnqNRQLWgcQ&th=1&psc=1

De 4 weg kleppen die je zoekt (niet mengend) zie ik alleen nog maar geflenst (succes 8) )
https://shop.eriks.nl/en/...-pn40-pr1579278047277325/

Edit: @jj85 @nairolf "request a sample" :X
https://m.made-in-china.c...uk4f0&faw_id=1ina0533h52d

Edit 2, bij de oosterburen:
https://shop.end.de/en/va...-way-ball-valves/gv311625
Let wel op, is niet lekvrij bij overschakelen, dus eerst alle apparatuur (pompen) uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Toby-Wan op 26-03-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-08 18:57
laatste link, alleen voor groothandel

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50
Eerlijk gezegd vind ik twee afsluiters voor de wp sowieso wel een goed plan. En 3 (in bypass setup) bij een hybride.
Als ik nu het magneet filter ledig dan gaat alles dicht op de verdelers en voor de wp.
Dan is het hooguit 2 x 5m 32mm leiding en het voorschakelvat wat weer aangevuld moet worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
@pietjm werkt alles naar behoren nu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Heb je een voorbeeld? Kan ze namelijk niet vinden en is idd een makkelijkere oplossing dan.
ja, dat zou dus toch kunnen werken als je deze type kunt vinden. Met dank aan @Onno ! thanks, ik vond in eerste plaats namelijk de verdere versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhaZlhwVcd0EKON3CrHuZvlm3wI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/ThrNmQBJNY40KLfoftvdTeuD.gif?f=user_large

hybride gebruik CV-WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUqCBEjQV4NItYjvEp8P4tL2VqM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/LvRVnuumoHqvDadaarK3Mdrz.gif?f=user_large

CV-only
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ1KgwlriI6AJwjepgf1P0rbt44=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/MuDZMMCAK9uWLyj615G0fPQW.gif?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 26-03-2025 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
MacD007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:53:
[...]

ja, dat zou dus toch kunnen werken als je deze type kunt vinden.
[Afbeelding]

hybride gebruik CV-WP
[Afbeelding]

CV-only
[Afbeelding]
Hier te koop:

https://nordictec-shop.nl...tsearch/searchiqit?s=4weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Dat is volgens mij een mengkraan, die werken anders en zijn niet toepasbaar zoals we hier willen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7Lhig6StvQKQ6epWuNFkPkt1nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIppgkILDsyxHAz9iIhp90NM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Dat is volgens mij een mengkraan, die werken anders en zijn niet toepasbaar zoals we hier willen
[Afbeelding]
Dat klopt, maar in de twee uiterste standen wordt er niet gemengd en werkt het volgens mij als een klep.

Ik zou zelf niet gaan voor een 4weg klep, maar voor een by-pass om de warmtepomp af te koppelen. Je moet dan, mocht het nodig zijn, wel even aan de slag met wat gereedschap en wat pijp, maar die kun je al in huis halen voor het geval het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:20
Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker. De buitentemperaturen zijn relatief hoog, dus hoeft er weinig verwarmd te worden. De radiatoren boven zijn dan ook niet echt warm. Ik heb eigenlijk een paar koude dagen en nachten nodig om te zien of het nu echt goed werkt. Heb ik Quatt ook laten weten.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:08:
[...]

[Afbeelding]
dat was ook de reden dat ik eerst aangaf dat het niet werkte, ik had deze namelijk ook al gevonden, en volgens mij werkt deze conform de linker tekening, maar je wilt eigenlijk de rechter hebben, en die heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 14:36
Goedemiddag,

Ik heb een jaren '70 huis, vloerverwarming beneden + gebruikelijke isolatie maatregelen. Tijd om die gasrekening naar beneden te gaan brengen. Mede door dit forum besloten om te kiezen voor Quatt. Afgelopen maandag stond mijn Quatt installatie gepland, helaas kon deze niet voltooid worden.

Mijn huis heeft een schuin dak aan beide zijde, ook de uitbouw heeft een schuin dak. Op de zolder staat de CV ketel in de dakkapel en dit leek mij de perfecte plek voor de Quatt, aangezien wij de zolder verder toch niet gebruiken voor slapen, plus de afstand naar de buren is ruim voldoende.

Bij het huisbezoek was het voor de Quatt medewerker vrij duidelijk dat dit een perfecte plek is, direct boven de CV ketel, goede isolatie, etc. Een vrij eenvoudige installatie. Echter de technische kennis die ik niet heb over steigerbouw, en Quatt zelf ook blijkbaar niet, is dat het opbouwen van een steiger omhoog door mijn schuine dak, nog een gat van 1,5 meter open laat om mijn dakkapel te bereiken. Afgelopen maandag was dit de conclusie van de monteurs.

Zonnepanelen tijdelijk verwijderd, zodat monteurs aan het werk kunnen. Extra kosten voor mij.

Eindconclusie van Quatt, installatie onmogelijk want met een kraan kan de pomp er komen, maar de mensen niet. Je kan toch over mijn dak lopen?

Wat mij nu erg boos maakt, is het gebrek aan service en contactmogelijkheden bij Quatt. Hier op dit forum ook meerdere malen benoemd. Bij een telefoontje krijg je iemand aan de lijn die eigenlijk toch van niks weet, bij contact via mail duurt het dagen voor reactie.

Aangezien het herroepingsrecht aanstaande maandag verloopt, neem ik zelf voor die tijd de beslissing om de boel te annuleren. Het kan een goed bedrijf zijn met innovatieve software en een goed product, maar als de service zo dramatisch is, kan dit weinig goeds betekenen voor de lange termijn. Toch zonde, aangezien ik van plan ben om over een tijdje naar full-electric over te stappen en ook wel de andere producten zoals de chill een interessante optie zou vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Als je (meteen) voor een niet-hybride wp gaat, kun je hem gewoon op de grond plaatsen ergens, en meteen inkoppelen op je vvw.
Geen resonanties op je dak(kapel), geen gedoe met plaatsen, en evenmin met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rubn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:10:
Goedemiddag,

Ik heb een jaren '70 huis, vloerverwarming beneden + gebruikelijke isolatie maatregelen. Tijd om die gasrekening naar beneden te gaan brengen. Mede door dit forum besloten om te kiezen voor Quatt. Afgelopen maandag stond mijn Quatt installatie gepland, helaas kon deze niet voltooid worden.

Mijn huis heeft een schuin dak aan beide zijde, ook de uitbouw heeft een schuin dak. Op de zolder staat de CV ketel in de dakkapel en dit leek mij de perfecte plek voor de Quatt, aangezien wij de zolder verder toch niet gebruiken voor slapen, plus de afstand naar de buren is ruim voldoende.

Bij het huisbezoek was het voor de Quatt medewerker vrij duidelijk dat dit een perfecte plek is, direct boven de CV ketel, goede isolatie, etc. Een vrij eenvoudige installatie. Echter de technische kennis die ik niet heb over steigerbouw, en Quatt zelf ook blijkbaar niet, is dat het opbouwen van een steiger omhoog door mijn schuine dak, nog een gat van 1,5 meter open laat om mijn dakkapel te bereiken. Afgelopen maandag was dit de conclusie van de monteurs.

Zonnepanelen tijdelijk verwijderd, zodat monteurs aan het werk kunnen. Extra kosten voor mij.

Eindconclusie van Quatt, installatie onmogelijk want met een kraan kan de pomp er komen, maar de mensen niet. Je kan toch over mijn dak lopen?

Wat mij nu erg boos maakt, is het gebrek aan service en contactmogelijkheden bij Quatt. Hier op dit forum ook meerdere malen benoemd. Bij een telefoontje krijg je iemand aan de lijn die eigenlijk toch van niks weet, bij contact via mail duurt het dagen voor reactie.

Aangezien het herroepingsrecht aanstaande maandag verloopt, neem ik zelf voor die tijd de beslissing om de boel te annuleren. Het kan een goed bedrijf zijn met innovatieve software en een goed product, maar als de service zo dramatisch is, kan dit weinig goeds betekenen voor de lange termijn. Toch zonde, aangezien ik van plan ben om over een tijdje naar full-electric over te stappen en ook wel de andere producten zoals de chill een interessante optie zou vinden.
een dergelijk lastige plek is niet alleen voor de installatie erg lastig en vaak ook duurder maar ook voor later, denk aan (het wel duidelijk mindere) maar toch soms benodigd onderhoud en reparatie.
Ik vind de optie van @paQ helemaal niet zo slecht, waarom plaats je De Quatt Duo niet gewoon op de grond.

wat ik wel vreemd vind is waarom dit probleem niet al tijdens het bespreken aan de orde was gekomen, tenslotte heeft hij het met zijn eigen ogen kunnen beoordelen.

Qua geluid, heb je wel de moeite genomen om de bekende berekening uit te voeren of is dit meer ik verwacht daar geen probleem van. Bedenk dat een Quatt duo toch 58 dB, onderschat dit dus niet. bereken het dan weet je het tenminste zeker. heb je hulp hierbij nodig geef dan even een gil of stuur een DM naar mij.

Zou je eens een foto kunnen plaatsen, 1,5m is wel erg veel als oversteek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:17
Gisteren akkoord gegeven na een aantal dagen intensief contact met Quatt.
Installatie zal binnen drie weken plaatsvinden, bijzonder vlot.

Mijn glas halfleeg mentaliteit vraagt zich wel af hoe rustig het dan wel niet is...

Dank naar de vele antwoorden hier in het topic overigens.
Het vuilfilter is toegevoegd nadat ik erom vroeg op basis van de TS.
Erg mee geholpen!

Zodra e.e.a. is geïnstalleerd kom ik hopelijk terug met (positieve!) bevindingen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Electromonkey schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:52:
Gisteren akkoord gegeven na een aantal dagen intensief contact met Quatt.
Installatie zal binnen drie weken plaatsvinden, bijzonder vlot.

Mijn glas halfleeg mentaliteit vraagt zich wel af hoe rustig het dan wel niet is...

Dank naar de vele antwoorden hier in het topic overigens.
Het vuilfilter is toegevoegd nadat ik erom vroeg op basis van de TS.
Erg mee geholpen!

Zodra e.e.a. is geïnstalleerd kom ik hopelijk terug met (positieve!) bevindingen.... :)
welkom in de club zou ik zeggen. :)
Welke wordt het Quatt of Quatt Duo ? en waar wordt deze geplaatst, mn even gezien de problemen die de vorige poster op dit moment ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:17
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:56:
[...]

welkom in de club zou ik zeggen. :)
Welke wordt het Quatt of Quatt Duo ? en waar wordt deze geplaatst, mn even gezien de problemen die de vorige poster op dit moment ervaart.
Thanks!

Ik wilde een Duo maar helaas gingen we dat met de elektriciteit niet halen zonder een pak meerwerk.
De ketel is relatief nieuw dus het was vooral voor de toekomst. Afijn, ik herken de post wel hoor. Er moet bij ons wat bekabeling over het trapgat. Tijdens het gesprek werd het gebracht alsof dit geen probleem zou worden, kleine kans dat.....je raadt het al. Geen ramp, nu werken ze langs de randen van de kamer maar toch.

Verder wonen wij in een blokkendoos die steeds korter wordt. Niet het mooiste huis maar wel lekker praktisch en makkelijk met het plaatsen van dit soort apparaten. De Quatt komt op het platte dak van de eerste verdieping te staan en we wonen in een hoekhuis dus geen gedoe met buren gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:44:
[...]

een dergelijk lastige plek is niet alleen voor de installatie erg lastig en vaak ook duurder maar ook voor later, denk aan (het wel duidelijk mindere) maar toch soms benodigd onderhoud en reparatie.
Ik vind de optie van @paQ helemaal niet zo slecht, waarom plaats je De Quatt Duo niet gewoon op de grond.

wat ik wel vreemd vind is waarom dit probleem niet al tijdens het bespreken aan de orde was gekomen, tenslotte heeft hij het met zijn eigen ogen kunnen beoordelen.

Qua geluid, heb je wel de moeite genomen om de bekende berekening uit te voeren of is dit meer ik verwacht daar geen probleem van. Bedenk dat een Quatt duo toch 58 dB, onderschat dit dus niet. bereken het dan weet je het tenminste zeker. heb je hulp hierbij nodig geef dan even een gil of stuur een DM naar mij.

Naja dat is niet helemaal wat ik schrijf :+

Na zo’n fiasco alsnog een duo bestellen met 3 verdiepingen aan leidingen langs je gevel? Neuh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:36
Even een ideetje pitchen.....
Ik overweeg om in 2027 over te stappen naar een Dynamische Energie contract en dan speelt, net als bij velen die dat nu ook hebben; "Wat ga ik doen met de aansturing van mijn warmtepomp?"

Ja, ik ken het antwoord; stabiele/vast room setpoint kiezen en vanaf blijven.....

Toch even een poging.

Stel dit zijn de prijzen van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3phjAulcIKhiXsJ3xN9nZuLRJaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTq1NQEkBK2lmI3RQ6bIQvGO.png?f=fotoalbum_large

Wat als ik op basis van de stroomprijs mijn setpoint ga instellen, iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEvlK6eIEG2_cI4qJc8Hdexgh5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8E7pkyhRB2uczJx94ghp8gmi.png?f=user_large

Dan zou het verloop van de dag er zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUAh5cfty2l45BXdDX0o4n61M8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUQdu8gOKKWcG67RJGvbSS0j.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
verguldebarman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:17:
Ik overweeg om in 2027 over te stappen naar een Dynamische Energie contract en dan speelt, net als bij velen die dat nu ook hebben; "Wat ga ik doen met de aansturing van mijn warmtepomp?"

Ja, ik ken het antwoord; stabiele/vast room setpoint kiezen en vanaf blijven.....

Toch even een poging.

[Afbeelding]

Wat als ik op basis van de stroomprijs mijn setpoint ga instellen, iets als dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is de financiële uitwerking.
Comfort technisch kun je het best nog wel eens koud hebben in de ochtend, te warm of totaal geen vraag in de middag, om het daarna weer frisjes te krijgen omdat het verschil van de (gebufferde?) warmte ineens zo groot is.

Als je zoiets wil opvangen weet ik niet of je wegkomt met een warmtebuffer die onbehaaglijk warm kan zijn. Denk dat je dan verder komt met 4 kWh aan accu.

Al deze zaken lopen a-synchroon. PV. Koken, warmtevraag, dynamische lage tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Naja dat is niet helemaal wat ik schrijf :+

Na zo’n fiasco alsnog een duo bestellen met 3 verdiepingen aan leidingen langs je gevel? Neuh.
Dat snapte ik ook wel alleen hier op het Quatt topic blijf ik natuurlijk bij Quatt en geen ander merk, ik denk dat je dat natuurlijk wel snapt, heb ik iets gemist en was dat echt 3 etages hoog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:36
paQ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Dat is de financiële uitwerking.
Comfort technisch kun je het best nog wel eens koud hebben in de ochtend, te warm of totaal geen vraag in de middag, om het daarna weer frisjes te krijgen omdat het verschil van de (gebufferde?) warmte ineens zo groot is.

Als je zoiets wil opvangen weet ik niet of je wegkomt met een warmtebuffer die onbehaaglijk warm kan zijn. Denk dat je dan verder komt met 4 kWh aan accu.

Al deze zaken lopen a-synchroon. PV. Koken, warmtevraag, dynamische lage tarieven.
Ik verwacht dat je gelijk hebt. Toch merk ik dat in de duurdere periode (rond 18u) ik de warmtepomp minder nodig heb, juist vanwege het koken en het feit dat iedereen thuiskomt (lichaamswarmte??).

Ik ga alvast iets coden in Home Assistant, zodat ik volgende herfst/winter eens kan testen.... Nog even geduld 🤣🤣🤣

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
verguldebarman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Ik verwacht dat je gelijk hebt. Toch merk ik dat in de duurdere periode (rond 18u) ik de warmtepomp minder nodig heb, juist vanwege het koken en het feit dat iedereen thuiskomt (lichaamswarmte??).

Ik ga alvast iets coden in Home Assistant, zodat ik volgende herfst/winter eens kan testen.... Nog even geduld 🤣🤣🤣
Slecht voor de WAF hoor :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubn
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 14:36
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Ik overweeg nu idd om de Quatt op de grond te plaatsen hoewel niet ideaal voor de weg naar zolder denk ik.

Had wel verwacht wat meer advies te krijgen over deze plek op de dakkapel, maar blijkbaar moet je van quatt een bouwkundige achtergrond hebben en alle veiligheidseisen kennen om zelf keuzes te maken.

Ik stuur je even een foto in DM. Gaat overigens om een enkele quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:17:

Toch even een poging.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het probleem wat je met een warmtepomp hebt is eigenlijk dat dit geen aan/uit/aan/uit gevalletjes is, vind in het algemeen (zeker als het koud buiten is (winter)) een warmtepomp je jezelf niet leuk.
Je zou hiervoor dus een speciale aansturing binnen de app / CIC moeten hebben die op basis van de dagelijkse forecast de effectieve inschakelmomenten zou moeten bepalen.
Dus als de stroom goedkoop/gratis is de warmtepomp op hoog/vol vermogen laten draaien ookal zou dit betekenen dat je te veel warmte dan volgens je thermostaat is ingesteld in je huis gaat krijgen en daardoor tijdens mn de dure momenten (in de ochtend en avond) even op uit/laag kan gaan. Je huis fungeerd hierdoor dus als een soort heatbatterij. Het nadeel is dat je dus niet een constante temperatuur in huis hebt, soms warmer waardoor bij het uitschakelen van de warmtepomp je dan kan afkoelen zonder dat het te koud in je huis gaat worden.
alternatief zou je afhankelijk van de gasprijs versus stroomprijs ook dan kunnen overschakelen naar je CV.
echter op dit moment hebben we bij Quatt dus niet een dergelijke aansturing, en ja daar zit ik bv ook wel op te wachten (want net al jij en vele anderen hier kijk ik op dit moment ook of dynamisch vanaf 2027 niet de betere optie is gezien wegval saldering. dat er dan ook al een thuis-batterij komt is ook al zeker.

Wil je dat echter via de setpoint gaan regelen (zoals in jou idee) loop je wel de kans dat bij een te hoge stijging van de setpoint de CV automatisch in werking word gesteld, iets wat je waarschijnlijk zo veel mogelijk wil vermeiden. Eigenlijk wil je gewoon datde warmtepomp hoger gaat draaien zonder dat direct de CV mee gaat doen. dus een heel andere besturing wat we nu hebben.
Nog sterker, afhankelijk van de buitentemperatuur (en dus de afkoeling van je huis) zal de limiet stroomprijs dus ook afhankelijk zijn van de duur van de hogere prijs en hoe vaak dit gebeurt (veelal 2 keer per dag) en dit wisseld dus ook nog dagelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 27-03-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Als in 2027 "iedereen" op dynamisch gaat, is ook nog maar de vraag hoe groot de verschillen nog zullen zijn gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:18:
Als in 2027 "iedereen" op dynamisch gaat, is ook nog maar de vraag hoe groot de verschillen nog zullen zijn gedurende de dag.
Dat weet op dit moment nog niemand, echter ik verwacht voor mensen die geen zonnepanelen hebben en geen EV op hun oprit hebben staan zal de stap naar dynamisch eerder klein zijn.
De kans dat de verschillen wel kleiner zullen worden is wel iets waar je rekening mee moet gaan houden, het grote voordeel is dat je als het echt te duur gaat worden je vrij makkelijk de overstap kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Dat weet op dit moment nog niemand, echter ik verwacht voor mensen die geen zonnepanelen hebben en geen EV op hun oprit hebben staan zal de stap naar dynamisch eerder klein zijn.
De kans dat de verschillen wel kleiner zullen worden is wel iets waar je rekening mee moet gaan houden, het grote voordeel is dat je als het echt te duur gaat worden je vrij makkelijk de overstap kunt maken.
...en dan was die hele exercitie met 'dynamisch' proberen te stoken met een warmtepomp doelloos. :+

Maar goed, het zal allemaal wel per huis verschillen. Veel/weinig zoninval, wel of geen vvw, enz enz

Pagina: 1 ... 235 ... 276 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.