Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:27
jj85 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:56:
[...]

CV op zolder? Dan gaan de leidingen waarschijnlijk op hoogte door de muur naar buiten.
Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten. Inderdaad cv op zolder. Als ik met zelf een gat boren die 280 euro kan besparen, dan doe ik dat graag.
De warmtepomp kan ook op de begane grond naar binnen, daar loopt ook de aanvoer en retour leiding van de cv vanuit zolder recht naar beneden. Maar dat kon niet volgens de verkoper bij quatt aan de telefoon. Het moest direct onder de cv aangesloten worden (via buitenom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kruimelvlaai schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:57:
[...]

Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten. Inderdaad cv op zolder. Als ik met zelf een gat boren die 280 euro kan besparen, dan doe ik dat graag.
De warmtepomp kan ook op de begane grond naar binnen, daar loopt ook de aanvoer en retour leiding van de cv vanuit zolder recht naar beneden. Maar dat kon niet volgens de verkoper bij quatt aan de telefoon. Het moest direct onder de cv aangesloten worden (via buitenom).
Nouja, er moet ook iemand een leidinggoot en leidingwerk van boven naar beneden krijgen en monteren.

Hoe dan ook. Dat had ik hier ook in eerste instantie. Tijdens huisbezoek gaf de adviseur aan dat ze gat wel van binnen naar buiten konden boren. Dus het werken op hoogte kon prima via een ladder tegen de gevel, om de leidingen langs de muur te bevestigen etc.

Dus op mijn offerte stond een post werken op hoogte en daarna een tegemoetkoming/korting die datzelfde bedrag er weer afhaalde ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_lo74cGSh2hQGN1Tr1lqwKwRWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KcRSiQDX9hpMb9AbZdyYe4ct.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
@Kruimelvlaai heeft g(r)oot gelijk als hij dat aan de binnenkant wil. Althans, zo begrijp ik de uitleg.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:53
Met het oog op de lancering van de nieuwe thuisbatterrij van Quatt, goed om te weten:

https://www.bright.nl/nie...terij-juist-nuttiger.html

[ Voor 27% gewijzigd door WAF1 op 18-04-2025 12:46 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
BoschR schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:16:
Quatt is hier vandaag geweest :) 3 man sterk (2 nieuwe jongens). Erg vriendelijk en ik ben blij met de installatie.

Ik had gevraagd om zo laag mogelijk van buiten naar binnen te boren, zodat ik zo min mogelijk "kunststof koof" zie. Aan de andere kant van de muur zit een grote leiding koof maar het was wel een uitdaging omdat je er niet heel makkelijk bij kan. De werkschakelaar had ik zelf al geplaatst en ook al door de muur geboord, dit maakte het een stuk makkelijker om de positie te bepalen voor de jongens van Quatt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!

Wat mij wel opvalt: zie ik op de linker Quatt nu ijsvorming? Welke temperatuur was het vandaag bij jou? Of heeft de Quatt lang op hoog / maximaal vermogen gewerkt?

Misschien dat ik het verkeerd inschat, maar ik dacht dat het vandaag in het hele land zo rond de 10 graden was, en dan verwacht ik (mogelijk foutief) niet echt ijsvorming. (maar ik kan er helemaal naast zitten hoor, ik zit mijn Quatt ook niet hele dagen van achter te bekijken of er ijsvorming optreed ;) )

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
Goedemorgen allemaal,

ik krijg vandaag iemand van Quatt langs voor een schouw, gaat om vrijstaande woning uit 1996 met zo'n 1600m3 gasverbruik per jaar.

Redenen om warmtepomp aan te willen schaffen:
- Thermostaat wil ik continue op 20.5 (staat nu op 19.5 om gas te besparen
- Vind de techniek leuk
- kostenbesparing

Ik heb echter nog wel wat zorgen over Quatt t.o.v. lokale installateurs / merken:

1. Waarom zou ik Quatt duo nemen i.p.v. bijv. een 8kw Daikin hybride warmtepomp. Is die laatste niet efficienter?
2. Hoe zit het met service, mijn lokale CV boer wil geen onderhoud doen i.c.m. een warmtepomp die ze niet zelf leveren

Bij Quatt krijg ik natuurlijk wel 2x subsidie i.p.v. 1x op een grotere unit. Ik heb mijn airco's van een lokale partij in dorp waar ik woon.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Verwarmingsschema iets steiler.

Tot voor enkele weken, had ik het verwarmingsschema opklimmend op 0,1°C/45 minuten. Minimum 18,5°C en max 21,6°C. Gemiddeld 20°C
Nu de buitentemperatuur weer omhoog gaat, constateerde ik, dat ik het ‘‘s avonds toch nog wel eens kil vond en Tado daarom handmatig op 22°C zette. In de winter stookt de Quatt mooi door, nu zijn er meer momenten, dat hij uitstaat, de radiator waar ik naast zit koelt dan af, de Heatfan blijft wel draaien en dat maakt dan blijkbaar wel verschil.

Nu wil ik helemaal niet handmatig bijsturen, want dan kan het in de basis beter. Blijft, dat wij gedurende de dag graag een oplopende temperatuur hebben. Daar ook helemaal aan gewend zijn. Daarom heb ik de instellingsgrafiek iets steiler gemaakt. Temperatuur loopt dus iets sneller op. Nu 0,1°C / 40 minuten met een minimum van 18,3°C en een max van 21,8°C. Gemiddeld weer 20°C.

Een klein verschil met wel het gewenste resultaat. Menigeen zal denken, waar gaat dit over en toch kan een minieme aanpassing het verschil maken. Vandaar dat ik het toch maar even post. Plaatje van woensdag. Een bewolkte dag, wat dus een prachtige grafiek geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEpUmYdNxMOzf8_eRWBh2WrqbHA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv9Uwn6x6Npw9O8cRh2kYA1k.jpg?f=user_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44

charrel

Cortisol4life..

onlinaius schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:18:
[...]

Ziet er netjes uit!

Wat mij wel opvalt: zie ik op de linker Quatt nu ijsvorming? Welke temperatuur was het vandaag bij jou? Of heeft de Quatt lang op hoog / maximaal vermogen gewerkt?

Misschien dat ik het verkeerd inschat, maar ik dacht dat het vandaag in het hele land zo rond de 10 graden was, en dan verwacht ik (mogelijk foutief) niet echt ijsvorming. (maar ik kan er helemaal naast zitten hoor, ik zit mijn Quatt ook niet hele dagen van achter te bekijken of er ijsvorming optreed ;) )
Dat is geen ijsvorming, maar condens. Dat zie ik hier ook wel is gebeuren op het dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:42
Mickel moen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:21:
Verwarmingsschema iets steiler.

Tot voor enkele weken, had ik het verwarmingsschema opklimmend op 0,1°C/45 minuten. Minimum 18,5°C en max 21,6°C. Gemiddeld 20°C
Nu de buitentemperatuur weer omhoog gaat, constateerde ik, dat ik het ‘‘s avonds toch nog wel eens kil vond en Tado daarom handmatig op 22°C zette. In de winter stookt de Quatt mooi door, nu zijn er meer momenten, dat hij uitstaat, de radiator waar ik naast zit koelt dan af, de Heatfan blijft wel draaien en dat maakt dan blijkbaar wel verschil.

Nu wil ik helemaal niet handmatig bijsturen, want dan kan het in de basis beter. Blijft, dat wij gedurende de dag graag een oplopende temperatuur hebben. Daar ook helemaal aan gewend zijn. Daarom heb ik de instellingsgrafiek iets steiler gemaakt. Temperatuur loopt dus iets sneller op. Nu 0,1°C / 40 minuten met een minimum van 18,3°C en een max van 21,8°C. Gemiddeld weer 20°C.

Een klein verschil met wel het gewenste resultaat. Menigeen zal denken, waar gaat dit over en toch kan een minieme aanpassing het verschil maken. Vandaar dat ik het toch maar even post. Plaatje van woensdag. Een bewolkte dag, wat dus een prachtige grafiek geeft.

[Afbeelding]
Als je homeassistant kunt draaien is dit eenvoudig te automatiseren en hoef je geen schema's aan te passen afhankelijk van de buitentemperatuur of instraling van de zon.
Ik laat hem in de ochtend beginnen met steeds met 0,1 verhogen tot een max van 20,5, daarna springt hij terug naar 20 en zodra de 20 bereikt is gaat hij weer verwarmen naar 20,5. Aangezien we vloerverwarming hebben koelt het nu echter niet meer zoveel af. Dan om 22 uur gaat hij naar zijn nachtverlaging van 18 graden. Parameters zijn uiteraard naar eigen situatie aan te passen.
Voordelen: 1. pomp draait continu op laag vermogen, dit is vooral fijn omdat de jaga's op de bovenverdieping dan ook continue van warm water voorzien worden 2. verwarmen overdag geeft hogere cop 3. gaat allemaal vanzelf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auLV0CU1NfftEibP604tC318Dv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0deUIzTDYvQlfq9O4gysNajr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@raven22

Helemaal goed natuurlijk.

Ik heb geen HA en eigenlijk ook geen behoefte aan. Wat mij betreft voldoet Tado in samenwerking met de Quatt uitstekend.

Echter, dat geldt dus voor ons verwarmingssysteem, huis en warmtewensen. Ofwel, iedereen zal zelf moeten uitzoeken, wat voldoet in de eigen situatie. Iets van meer wegen naar Rome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Zp1k9E2Pawyr4Vo8RnIp94twS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ZkOANHygqzaaPen6KB6Rf31.png?f=fotoalbum_large

Interessante aanvulling wellicht: ik werk dus met twee masterruimtes.
De woonkeuken heeft het meeste warmteverlies en bepaalt dus voor het grootste deel van de dag de warmtevraag. De wooonkamer neemt dit later op de dag over. Deze kamer heeft minder warmteverlies en daar is de temperatuur ‘‘s ochtends vaak wel een graad hoger dan de woonkeuken. Warmteverloop is daar dus ook minder steil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky4em8haJ2XeDi-ueys_TsiZCQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyYwlkuGre7KKHtRjMoAB1tO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5hcBxvp9Ln9RCXbv33ry0i7uDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWbgvBKmhD4Qvqb0pAWVWIXi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Mickel moen op 18-04-2025 09:25 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 19:00
Mickel moen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:00:
@raven22

Helemaal goed natuurlijk.

Ik heb geen HA en eigenlijk ook geen behoefte aan. Wat mij betreft voldoet Tado in samenwerking met de Quatt uitstekend.

Echter, dat geldt dus voor ons verwarmingssysteem, huis en warmtewensen. Ofwel, iedereen zal zelf moeten uitzoeken, wat voldoet in de eigen situatie. Iets van meer wegen naar Rome.

[Afbeelding]
Ik heb ook geen Home Assistant en ook wel TADO v3. Ik laat de stapjes berekenen door een mini python script (zie vorige post). Het voordeel van stapjes dynamisch aanpassen aan gebeurtenissen als "open deur", "open tuindeur" of "zonnige periode" is dat de Quatt niet nerveus gaat proberen weer op je trappetje terug te klimmen (dmv van afslaan of hoog vermogen met lage COP of zelf methaan bijgassen).
Mijn trappetje is bedoeld als "rustig doorverwarmen to 15:00", niet in absolute zin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VFs_RAlXRoLCAoITMXdI5Z1RqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7dezQwq7x96H4uusXvrHD5tI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door rombow op 18-04-2025 09:19 ]

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@rombow

Ik heb mijn vorige post nog even aangevuld met de info over twee masterruimtes

Met deze manier van werken, vangen de ruimtes elkaars afwijkingen op. Intreden zon, koken, houtkachel. Dat soort zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 18-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
Mickel moen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:23:
@rombow

Ik heb mijn vorige post nog even aangevuld met de info over twee masterruimtes

Met deze manier van werken, vangen de ruimtes elkaars afwijkingen op. Intreden zon, koken, houtkachel. Dat soort zaken.
Ik zie het. Mooi. Ik zie dat je het het oosten des lands komt (aan de regenwolkjes en je kamernamen :-) ). Ik heb ook nooit het geloof in de TADO filosofie kunnen opgeven (what you need, when you need it!). In mijn geval houd het scriptje de Quatt rustig stationair aan het draaien gedurende de dag dmv. een fake "Quatt" zone in de TADO, alle kamers kunnen dan als vanouds om warmte vragen die ze nodig hebben.
Ik voegde ook mijn screenshot toe (met te laag gerapporteerde COP ivm met defect sensor)

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@rombow

Wel die kamernamen is geen Nedersaksisch, maar Fries. Friesland dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Mickel moen op 18-04-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
Mickel moen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:37:
@rombow

Wel die kamernamen is geen Nedersaksisch, maar Fries. Friesland dus.
Mijn welgemeende excuses. (is allemaal wat te ingewikkeld voor een Hagenees)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
rombow schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:16:
Ik ben al een tijdje bezig om mijn Quatt aanbodgestuurd te laten draaien. DWZ, niet de gewenste vraag-temperatuur is heilig en daaruit volgt het electrisch en fossiel stookvermogen en de timing daarvan. Maar het aanbod is heilig en daaruit volgt de temperatuur.
Het idee is dat ik een temperatuur acceptabel vind tussen laten we zeggen 18 en 24 graden. Vervolgens gebruik ik die vrijheid om te "stoken", rekeninghoudend met de ontwijken van kolenstroom, dynamische stroomprijs, PV opbrengst, zon-instraling, buitentemperatuur dus COP, aanwezigheid in, en gebruik van ruimten. Vooralsnog heb ik een handmatige aanpak waarbij de machinist (ik) ieder dag een plan maakt (of hergebruikt) voor de stoker (het Python script), bij een kommetje hete soep natuurlijk. Het grootste probleem dusver was om de Quatt te kunnen aansturen op een gespecificeerd vermogen, dit kan helaas niet direkt. Dit betekent dat alle slimmigheid in de CIC "ongedaan" moet worden gemaakt met wat anti-AI ;-). De machinist kan middels "HeatPlan.json" dan vragen om
1-Een gespecificeerd vermogen. evt met variabel deel van PV-overschot.
2-Bepaalde cv-water temperatuur zoals vroeger de fossiele-cv-ketels, constant vermogen of
3-"Quatt-classic" de gewenste kamertemperatuur.
Ik ben geen HomeAssistant gebruiker dus tot nu toe schreef if wat kleine python classes om de zaak lichtgwicht te kunnen draaien op een raspberry. Het is best een ingewikkelde puzzel maar in maart (het was natuurlijk wel erg warm en zonnig) heb ik de Quatt grotendeels op eigen PV laten draaien (rekeninghoudend met de HomeWizard-P1 meter gemelde zonneopbrengst).
Mijn thermostaat is TADO V3, die gebruik ik om warmte te dirigeren naar waar het nodig is en de Quatt aan te sturen. Is allemaal verre van perfect en heel pril, en natuurlijk niet voor iedereen maar ik dacht ik meld het even. Zie hier beneden de plaatjes voor vandaag. Ik vroeg 350 simpel een vast vermogen tussen 12:00 en 15:00 en dat lukte heel aardig
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig,
Ik heb welliswaar geen quatt maar een water/water warmtepomp en daar heb ook zelf een controller voor gemaakt. Zie hier
De reden dat het voor jou interessant kan zijn is omdat ik net als jou niet koste wat kost naar een setpoint regel maar focus op “warm genoeg”, “te warm is niet zo erg”.
Als je “te warm” niet zo erg vind (en dat is helemaal niet raar want buiten het stookseizoen vinden we dat ook niet erg) dan kan je optimaliseren op bijvoorbeeld energie prijs. In mijn geval optimaliseer ik op “minder start stops” om levensduur te winnen. In de herfst wil ik optimalisatie voor dynamische prijs implementeren.

Wat tips, cq hoe ik het heb aangepakt (staat ook in de link):
- zelf lerende bepaling van opwarming en afkoeling van kamer als warmtepomp aan danwel uit staat.
- ik reken niet met temperatuur te hoog of te laag, maar reken uit hoeveel kWh (of draai uren) ik over 24 uur nodig heb op basis van de verwachte buitentemperatuur. Die kWh plan ik dan op de meest gunstige momenten in.
- niet de hele dag regelen.
- Als het ‘s morgens om 7 uur warm genoeg is dan blijft het tot 17:00 meestal wel warm aangezien de buiten temperatuur stijging de vloer afkoeling dan aardig compenseert.
- en dan moet je ergens overdag wel gaan stoken om te zorgen dat je voldoende energie in je huis hebt gepompt om de avond temperatuur te halen. Als je zorgt dat je de wens temperatuur van 23:00 haalt dan is de rest ook wel ok.

Kortom: als je de wens temperatuur van 7:00 en 23:00 kan realiseren dan is de rest van de dag eigenlijk zonder extra regelen heel behoorlijk op orde.

Draait volledig automatisch sinds december 2023 en ik ben behoorlijk tevreden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
charrel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:23:
[...]

Dat is geen ijsvorming, maar condens. Dat zie ik hier ook wel is gebeuren op het dak.
Ah thnx, ik zie inderdaad wat @onlinaius bedoeld. Kan geen ijsvorming zijn met dit weer lijkt mij. De WP stond al wel een week in de garage, maar zo koud is het ook niet geweest.
rombow schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:43:
[...]

Mijn welgemeende excuses. (is allemaal wat te ingewikkeld voor een Hagenees)
Ik kom wel uit het oosten van het land, maar kan van die kamernamen ook geen chocola maken ;)

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:31
Kruimelvlaai schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:37:
Wat houdt de werken op hoogte precies in? Ik zit te denken om een Quatt Duo te nemen, maar ik moet dan 280 euro extra betalen voor werken op hoogte. Terwijl beide Quatts buiten op de grond komen te staan. Als het niet veel voorstelt, doe ik dat liever zelf en bespaar ik die 280 euro.

En uit nieuwsgierigheid, heeft iemand de prijzen bijgehouden van Quatt over de afgelopen jaren? (met/zonder subsidie eventueel)
Bij ons was dat omdat de units op het dak van het huis staan, meer dan 4 meter hoogte o.i.d. staat me bij.
Wat ook grappig was is dat bij het opmeten werd aangegeven pertinent niet boven het trapgat gewerkt kon worden. Bij de installatie waren die gasten gelukkig een stuk flexibeler en kwamen ze zelf al met “wat een onzin, we gaan geen 5 meter aan leidingwerk omleggen hiervoor”. Ik begrijp de risico’s hoor maar het was ook niet bespreekbaar voor ze. Heel apart. Er waren genoeg andere opties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@rombow @BoschR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgwCh2kFJg1B6yF1pUTTeY7anLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdcbkX4SlcQolMaqWGB8rXsg.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de vertaling.

Woonkeuken, achterkamer, voorkamer, zolder,
Klein kamertje, man cave (mannen hol), Hilly’s kamer, warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow
Stefannn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:57:
[...]

Goed bezig,
Ik heb welliswaar geen quatt maar een water/water warmtepomp en daar heb ook zelf een controller voor gemaakt. Zie hier
De reden dat het voor jou interessant kan zijn is omdat ik net als jou niet koste wat kost naar een setpoint regel maar focus op “warm genoeg”, “te warm is niet zo erg”.
Als je “te warm” niet zo erg vind (en dat is helemaal niet raar want buiten het stookseizoen vinden we dat ook niet erg) dan kan je optimaliseren op bijvoorbeeld energie prijs. In mijn geval optimaliseer ik op “minder start stops” om levensduur te winnen. In de herfst wil ik optimalisatie voor dynamische prijs implementeren.

Wat tips, cq hoe ik het heb aangepakt (staat ook in de link):
- zelf lerende bepaling van opwarming en afkoeling van kamer als warmtepomp aan danwel uit staat.
- ik reken niet met temperatuur te hoog of te laag, maar reken uit hoeveel kWh (of draai uren) ik over 24 uur nodig heb op basis van de verwachte buitentemperatuur. Die kWh plan ik dan op de meest gunstige momenten in.
- niet de hele dag regelen.
- Als het ‘s morgens om 7 uur warm genoeg is dan blijft het tot 17:00 meestal wel warm aangezien de buiten temperatuur stijging de vloer afkoeling dan aardig compenseert.
- en dan moet je ergens overdag wel gaan stoken om te zorgen dat je voldoende energie in je huis hebt gepompt om de avond temperatuur te halen. Als je zorgt dat je de wens temperatuur van 23:00 haalt dan is de rest ook wel ok.

Kortom: als je de wens temperatuur van 7:00 en 23:00 kan realiseren dan is de rest van de dag eigenlijk zonder extra regelen heel behoorlijk op orde.

Draait volledig automatisch sinds december 2023 en ik ben behoorlijk tevreden.
Dank voor je reactie. Veel herkenning in "te warm is niet zo erg en eigenlijk heel gewoon".
Inderdaad "Bizar aantal parameters" (Met Lucht-Water warmtepomp zelfs nog meer).
Dank voor de term "controller" (mijn scriptje heet autoPilot).
Inderdaad benodigde KWH per cyclus doe ik ook. Dat geeft het systeem vrijheid om te kiezen wanneer.
Het optimaliseren voor dynamische prijs is nu een misschien een obscure "tweaker-hobby" voor prefectionisten maar over 1.5 jaar een must, lijkt me. Het lijkt me ook bijna onmogelijk voor een fabrikant om een
systeem te maken waar iedereen blij mee is. Zelf met "alles statisch" hebben 100 Tweakers 100 eigen oplossingen.
Ik heb zelf vooralsnog gekozen om het "heatplan" maken voor de volgende dag niet te automatiseren, vaak gebruik ik het heatplan van gisteren (dat is de default) en bouw een heatplan.json-bibliotheekje op voor volgend jaar.
Daarmee blijf het wikken en wegen van al de parameters in combinate met mijn plannen voor de dag van morgen een afweging in mijn eigen hoofd. Wel minder geautomatiseerd natuurlijk.
Het nadenken over een meer dynamische aanpak van het warmtepomp-verwarmings-gebeuren lijkt me een hot topic voor ons allen (en ook WarmtePomp leveranciers) het komende jaar.
Alles statisch is niet vol te houden, in mijn bescheiden optiek. Hoe moet het verder?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
BoschR schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:10:
Iedereen hier ontzettend bedankt voor alle informatie (en voor de vragen die er ongetwijfeld nog gaan komen ;)). Maar @MacD007 bedankt in het bijzonder! Erg veel nuttige hulp en adviseren gehad!
Bedankt en je Quatt's zijn mooi geplaatst. graag gedaan en vanuit mijn kant was het een zeer plezierig contact, dus ook van mijn kant uit hartelijk bedankt en graag gedaan. Daar drinken we maar een biertje op. :9B

Daarom zitten we hier denk ik ook bijelkaar, om vooral elkaar te helpen en zelf leren we ook elke keer er weer iets bij. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
rombow schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:01:
[...]

Dank voor je reactie. Veel herkenning in "te warm is niet zo erg en eigenlijk heel gewoon".
Inderdaad "Bizar aantal parameters" (Met Lucht-Water warmtepomp zelfs nog meer).
Dank voor de term "controller" (mijn scriptje heet autoPilot).
Inderdaad benodigde KWH per cyclus doe ik ook. Dat geeft het systeem vrijheid om te kiezen wanneer.
Het optimaliseren voor dynamische prijs is nu een misschien een obscure "tweaker-hobby" voor prefectionisten maar over 1.5 jaar een must, lijkt me. Het lijkt me ook bijna onmogelijk voor een fabrikant om een
systeem te maken waar iedereen blij mee is. Zelf met "alles statisch" hebben 100 Tweakers 100 eigen oplossingen.
Ik heb zelf vooralsnog gekozen om het "heatplan" maken voor de volgende dag niet te automatiseren, vaak gebruik ik het heatplan van gisteren (dat is de default) en bouw een heatplan.json-bibliotheekje op voor volgend jaar.
Daarmee blijf het wikken en wegen van al de parameters in combinate met mijn plannen voor de dag van morgen een afweging in mijn eigen hoofd. Wel minder geautomatiseerd natuurlijk.
Het nadenken over een meer dynamische aanpak van het warmtepomp-verwarmings-gebeuren lijkt me een hot topic voor ons allen (en ook WarmtePomp leveranciers) het komende jaar.
Alles statisch is niet vol te houden, in mijn bescheiden optiek. Hoe moet het verder?
Ahhh… ik zie dat ik eigenlijk de verkeerde post had gelinkt.
Alhier de uitgebreide beschrijving

Een fabrikant kan dat overigens prima universeel maken.
Combinatie van wat instelwaarden en vervolgens stukje zelflerendheid.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:54:
@rombow @BoschR

[Afbeelding]

Hierbij de vertaling.

Woonkeuken, achterkamer, voorkamer, zolder,
Klein kamertje, man cave (mannen hol), Hilly’s kamer, warm water.
Met al die vreemde namen zou je haast in het buitenland waanen, wat volgens mij van de randstadbewoners ook wel eens zo gezien wordt, hebben we in het diepe zuiden ook last van, meer in de vorm van wormvormig aanhangsel, maar zo zie je hoe mooi ons land toch kan zijn.
Mijn dochter heeft nog een tijdje in het mooie Friesland gestudeerd, dus kwamen we er ook wel eens. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:28
Wanneer je een ticket inschiet dat de app van quatt niet werkt en ze antwoorden dat het aan je mobiel ligt, maar de quatt nog steeds goed werkt en geld voor je verdiend. 🤣. Software ontwikkeling zou er nu naar kijken bij quatt. Mobiel is een oneplus12. Lijkt me toch niet zo'n zeldzame telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:10
0xygen500 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:21:
Wanneer je een ticket inschiet dat de app van quatt niet werkt en ze antwoorden dat het aan je mobiel ligt, maar de quatt nog steeds goed werkt en geld voor je verdiend. 🤣. Software ontwikkeling zou er nu naar kijken bij quatt. Mobiel is een oneplus12. Lijkt me toch niet zo'n zeldzame telefoon?
Krijg je error 39? Ik ben echt al weken bezig met support, uiteraard nog geen oplossing vanuit Quatt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:27

Gregory76

Sony PlayStation freak

Wat is je probleem met de app? Ik heb ook een OnePlus 12 en heb voor zover ik weet geen problemen met de app.

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
charrel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:23:
[...]

Dat lijkt mij persoonlijk logischer, maar het leek naar mijn idee op ijs (ook vanwege het verschil met de eerste, ik neem aan dat ze toch de load balanceren).

Maar ik geef direct toe dat ik waarschijnlijk ongelijk heb, ik vond het slechts op ijs lijken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
BoschR schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:19:
[...]

Ah thnx, ik zie inderdaad wat @onlinaius bedoeld. Kan geen ijsvorming zijn met dit weer lijkt mij. De WP stond al wel een week in de garage, maar zo koud is het ook niet geweest.
Het lijkt me ook dat het dat niet is (vond het er slechts op lijken). Het kan ook bijna niet bij deze temperaturen, tenzij de fan om een of andere reden niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
prakka schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:54:
[...]

Krijg je error 39? Ik ben echt al weken bezig met support, uiteraard nog geen oplossing vanuit Quatt :-(
Yes die is het. Internal error 39
@Gregory76 ik kan niet inloggen en krijg bovenstaande melding.

[ Voor 11% gewijzigd door 0xygen500 op 19-04-2025 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ik denk dat je eerder ipv je merk en model gaat noemen aangeeft welk OS (dus welke Android versie) je draaid, op ONE PLUS heb je namelijk ook de kans dat daar een speciale versie op draait.
-check bv op je android op de nieuwste versie / update loopt
-verwijder je app en probeer deze opnieuw te installeren nadat je de telefoon opnieuw hebt opgestart (dus de oneplus 12 helemaal uit)
kan natuurlijk zijn dat je dit al gedaan hebt. heb je eventueel een ander toestel waarmee je dit zou kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
alikebab1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 06:58:
Goedemorgen allemaal,

ik krijg vandaag iemand van Quatt langs voor een schouw, gaat om vrijstaande woning uit 1996 met zo'n 1600m3 gasverbruik per jaar.

Redenen om warmtepomp aan te willen schaffen:
- Thermostaat wil ik continue op 20.5 (staat nu op 19.5 om gas te besparen
- Vind de techniek leuk
- kostenbesparing

Ik heb echter nog wel wat zorgen over Quatt t.o.v. lokale installateurs / merken:

1. Waarom zou ik Quatt duo nemen i.p.v. bijv. een 8kw Daikin hybride warmtepomp. Is die laatste niet efficienter?
2. Hoe zit het met service, mijn lokale CV boer wil geen onderhoud doen i.c.m. een warmtepomp die ze niet zelf leveren

Bij Quatt krijg ik natuurlijk wel 2x subsidie i.p.v. 1x op een grotere unit. Ik heb mijn airco's van een lokale partij in dorp waar ik woon.

Alvast bedankt!
De Quatt haalt wel hele mooie resultaten qua COP en met 2 kleinere warmtepompen kan je vaak ook verder terug in vermogen dan met 1 grote warmtepomp.

Ik heb wel hier en daar Daikin systemen gezien, maar die waren meestal hybride en hadden geen geweldig vermogen. Misschien kan je een linkje naar de datasheet plakken om te vergelijken.

Qua service sta ik er simpel in. Als een lokale service monteur jou liever als klant kwijt is dan is dat zijn eigen keuze. Koppelverkoop is onzin en verboden in Nederland.

Volgens mij verdient zo'n monteur meer aan onderhoud op de ketel dan aan de marge op een ketel of warmtepomp. Er zijn ook bedrijven die niet zo moeilijk doen en eventueel kan je CV monteur zich ook bij Quatt aanmelden als hij het graag zelf installeert. Daar krijgt die dan een vaste vergoeding en behoudt hij jou als klant.

Of een duo nog steeds interessanter is dan 1 grote warmtepomp kan ik niet met zekerheid zeggen. De prijs is wel omhoog gegaan door de verlaging van de subsidie. De full electric uitbreiding vind ik wel interessant en met 2 warmtepompen mag er gewoon 1 uitvallen zonder dat je helemaal zonder zit.

Overigens kan je ook eerst nog naar de isolatie kijken voordat je iets kiest. Veel woningen hebben nog matige dakisolatie en ouderwets dubbel glas. Dat aanpakken kan zo een hele warmtepomp schelen als de woning niet te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:44
onlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:33:
Ik ben hierin toch ook echt team @paQ : ik weet 97% zeker dat mijn geluidsprobleem geen resonantieprobleem is.

Redenen:
  • 'Mijn' geluid verandert niet wat ik ook met de Quatt doe (verplaatsen, optillen, druk uitoefenen op panelen, etc)
  • Ik had OOK een resonantieprobleem. Dat was een zware brom (alsof er een auto verderop stationair stond te draaien) die ik hoorde als ik recht onder de Quatt in de garage stond. De Quatt monteur heeft om mijn geluidsprobleem op te lossen veerpootjes geplaatst, waarmee de zware brom sterk afnam. Ik had met dit geluid echter sowieso weinig problemen, aangezien ik het alleen hoorde als ik behoorlijk recht onder de Quatt stond, en het is toch maar mijn garage, dus ik had er ook nooit moeilijk over gedaan.
  • Resonantieproblemen los je op met massa en / of aanpassing van de constructie. Mijn probleem los je deels zo op: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Die 100 gram isolatiemateriaal is qua massa verwaarloosbaar.
De stukken tape zijn om extra stukken thermische isolatie op de plek te houden. Dat zijn puntjes waar ik vind dat Quatt te makkelijk is geweest met het isoleren van interne (warme) leidingen.

Verder ben ik er na wat DM'en met @okijokii achter gekomen dat dit soort geluidsproblemen minder 'bij iedereen hetzelfde' zijn als ik had verwacht.

Ik dacht ook het 317HZ geluid te hebben, maar het lijkt bij mij net op een iets andere frequentie te liggen.

Daarnaast is het bij mij vrij lineair met het vermogen waarop de Quatt loopt (bij mij wordt het storend vanaf ongeveer 1200 watt elektrisch, bij @okijokii zit het meer in een bepaalde range), en bij mij lijkt het geen enkel verband te hebben met trillingen in de behuizing (bij @okijokii is het geluid te beinvloeden door schroeven in de Quatt met rubberen ringen te isoleren / schroeven aan te draaien, bij mij veranderd duwen, trekken, massa of schroeven aandraaien niets aan het geluid).

Op dat punt snap ik wel waar Quatt mee zit: cases die gelijk lijken zijn dat lang niet altijd.

Dat sluit niet uit dat ik ze nog steeds een stelletje *********** vind vanwege hun 'stik-er-maar-in' houding.

Aan de andere kant geeft het ook wel wat 'rust'.

Ik beschouw mijn aankoopbedrag als verloren, en hoef niets meer te maken te hebben met Quatt als bedrijf.

Dat maakt sommige keuzes ook wel makkelijker: ik hoef niet na te denken over garantieuitbreidingen / onderhoudscontracten, kan me vrij uitlaten over Quatt, kan bovenstaande fotootjes tonen zonder dat ik na hoef te denken over een Quatt medewerker die daar moeilijk over kan gaan doen, en kan vrij aanpassen aan mijn Quatt zonder gedoe.

Zolang de Quatt het doet (en ik het geluid er zelf wat uit kan houden) werkt het, en zodra het niet meer werkt zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.

Gek genoeg vind ik nog steeds niet dat ik een miskoop heb gedaan. Ik heb de Quatt voor een hele scherpe prijs gekregen, en heb pech gehad met mijn exemplaar. Het zorgt er echter wel voor dat ik Quatt aan niemand in mijn omgeving aanraad. Voor mij is Quatt echt een onder de 2000 euro product, de huidige prijzen vind ik deze bij verre na niet waard.
Wellicht heb je ergens al gereageerd, maar heb je ook echt gemerkt dat het geluid minder is geworden hierdoor? Ben ondertussen een jaar verder met Quatt om het geluid op te lossen en wil voor komend winterseizoen alvast voorbereid zijn. De conclusie dat het werkgeluid is heb ik ondertussen vaak genoeg voorbij horen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Ik laat binnenkort een Quatt duo installeren, en wil ook mijn ramen upgraden. Het meeste is nog ouderwets dubbel glas. Om te voorkomen dat ik ook de kozijnen moet vervangen kijk ik naar beng glas. Iemand hier ervaringen mee? Het schijnt ook veel beter te isoleren dan HR+++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
bronstige schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:20:
Ik laat binnenkort een Quatt duo installeren, en wil ook mijn ramen upgraden. Het meeste is nog ouderwets dubbel glas. Om te voorkomen dat ik ook de kozijnen moet vervangen kijk ik naar beng glas. Iemand hier ervaringen mee? Het schijnt ook veel beter te isoleren dan HR+++
In kozijnen die nu dubbel glas hebben kan je meestal moeiteloos HR++ glas laten installeren. Mogelijk zijn openslaande ramen soms lastig, maar daar lukt HR+ dan wel (geen subsidie, maar isoleert prima).

Het verschil tussen HR++ en HR+++ is niet gigantisch.

Eigenlijk zou ik HR+++ aanraden als het houtwerk niet meer goed is of het periodieke onderhoud een last is.
Dan ben je met nieuwe kozijnen gewoon een jaar of 35 van het onderhoud af en zijn de kozijnen ook meer in lijn qua isolatiewaarde. Het is wel een flinke investering, maar als je elke 5 jaar een schilder in moet huren dan is dat ook niet gratis.

Bengglas (vacuümglas) is ook een optie als je heel veel glasoppervlak hebt en het hout graag wil behouden, maar of het de meerprijs ten opzichte van standaard HR++ waard is, betwijfel ik. Je zou echt de offertes naast elkaar moeten leggen. In theorie geleidt niks slechter dan een vacuüm, maar hoe lang dat goed blijft moet in de praktijk nog blijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
bronstige schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:20:
Beetje offtopic hier
Misschien eens hier rondkijken
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat je eerder ipv je merk en model gaat noemen aangeeft welk OS (dus welke Android versie) je draaid, op ONE PLUS heb je namelijk ook de kans dat daar een speciale versie op draait.
-check bv op je android op de nieuwste versie / update loopt
-verwijder je app en probeer deze opnieuw te installeren nadat je de telefoon opnieuw hebt opgestart (dus de oneplus 12 helemaal uit)
kan natuurlijk zijn dat je dit al gedaan hebt. heb je eventueel een ander toestel waarmee je dit zou kunnen testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j4PVldocGHWo3uqz3aARKG5gKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjEDAtvkZcCQZKE3FeQWVGeq.jpg?f=fotoalbum_large
Ook al gedeeld met quatt. Voor de rest heb ik het probleem gekregen toen ik overstapte van mobiel. App werkte gewoon op oude mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
BoschR schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:16:
Quatt is hier vandaag geweest :) 3 man sterk (2 nieuwe jongens). Erg vriendelijk en ik ben blij met de installatie.

Ik had gevraagd om zo laag mogelijk van buiten naar binnen te boren, zodat ik zo min mogelijk "kunststof koof" zie. Aan de andere kant van de muur zit een grote leiding koof maar het was wel een uitdaging omdat je er niet heel makkelijk bij kan. De werkschakelaar had ik zelf al geplaatst en ook al door de muur geboord, dit maakte het een stuk makkelijker om de positie te bepalen voor de jongens van Quatt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie installatie! Vraagje, ik heb een soortgelijk plat dak, maar Quatt adviseerde om de units met de rug naar het huis te zetten, omdat als ik ze richting de straat richt de rechter unit te dicht op de erfgrens staat.

Nadeel is dat de lucht dan de tuin van de buren wordt ingeblazen en ik er dus iets om heen moet bouwen (was ik sowieso al van plan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het valt me nu pas op dat ik een huiskamer heb gekregen.
De stoelen lijken me niet lekker zitten voor een hele avond.

Waar zouden ze de Chill neer willen zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhaW91UVyeSEFallwgoSzKw8x4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbHAX3yinTLApiNC1aETmLVc.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:12:
[...]

Yes die is het. Internal error 39
@Gregory76 ik kan niet inloggen en krijg bovenstaande melding.
Hebben jij en @prakka al getest met installatie op een andere device?
Gaat het daarop ook vaut, ligt het aan de Quatt(-cloud).

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
alikebab1 schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:51:
[...]

Mooie installatie! Vraagje, ik heb een soortgelijk plat dak, maar Quatt adviseerde om de units met de rug naar het huis te zetten, omdat als ik ze richting de straat richt de rechter unit te dicht op de erfgrens staat.

Nadeel is dat de lucht dan de tuin van de buren wordt ingeblazen en ik er dus iets om heen moet bouwen (was ik sowieso al van plan).
Op deze manier zuigt de Quatt makkelijker lucht aan. Daarom heb ik hier voor gekozen. Ze staan wel wat meer in het zicht, maar vind ik niet zo erg.

Ik heb naast mij niet directe buren. Er loopt een pad langs. En dan nog een tuintje van de gemeente. Dus deze opstelling is voor mij geen probleem. @MacD007 kan je waarschijnlijk wel helpen met een geluids berekening en evt mogelijkheden.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:10
Friezin schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:14:
[...]

Hebben jij en @prakka al getest met installatie op een andere device?
Gaat het daarop ook vaut, ligt het aan de Quatt(-cloud).
Uiteraard, het is gekomen door een ander toestel met Android 15, het lijkt of in Android 15 te zitten of het toestel Oppo. Een nieuw telefoonnummer invoeren zonder quatt koppeling komt wel verder zonder foutmelding. Maar dit helpt niet voor mij omdat ik maar 1 telefoonnummer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
De vieze kleuren zijn weg 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXG7EXcpzfZ25QvIS9t6ZqdBG74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8eNtvDCysYjFGUpQEI3lmih.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prakka schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:25:
[...]

Uiteraard, het is gekomen door een ander toestel met Android 15, het lijkt of in Android 15 te zitten of het toestel Oppo. Een nieuw telefoonnummer invoeren zonder quatt koppeling komt wel verder zonder foutmelding. Maar dit helpt niet voor mij omdat ik maar 1 telefoonnummer heb.
Zelf heb ik een versie 14 en een Android 13, dat helpt dus niet.
Wat bedoel je met "het is gekomen door een ander toestel met 15"?
Mij lijkt het een authenticatieprobleem: te veel attempts bij wisselen telefoons?
(Heb niet alles doorgelezen: probleem wel gemeld bij Quatt?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
TalkingCarrot schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:20:
[...]

Wellicht heb je ergens al gereageerd, maar heb je ook echt gemerkt dat het geluid minder is geworden hierdoor? Ben ondertussen een jaar verder met Quatt om het geluid op te lossen en wil voor komend winterseizoen alvast voorbereid zijn. De conclusie dat het werkgeluid is heb ik ondertussen vaak genoeg voorbij horen komen.
Het is uiteraard een beetje subjectief. Naar mijn idee is het afgenomen, maar meer als in: ik kan nu een trapje hoger op de soundslider zonder dat het geluid irritant is in de slaapkamer. Geen wonderen, maar ik heb wel het idee dat er een kleine verbetering is (maar het kan placebo zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Friezin schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:43:
[...]

Zelf heb ik een versie 14 en een Android 13, dat helpt dus niet.
Wat bedoel je met "het is gekomen door een ander toestel met 15"?
Mij lijkt het een authenticatieprobleem: te veel attempts bij wisselen telefoons?
(Heb niet alles doorgelezen: probleem wel gemeld bij Quatt?)
Probleem is gemeld. Ik heb nieuwe telefoon gekocht (op12) quatt daarop geïnstalleerd en direct foutmelding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
rombow schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:23:
Weet iemand toevallig wat voor temperatuur-sensoren er in de Quatt zitten om hp.temperatureWaterIn en hp.temperatureWaterOut te meten en of die makkelijk te vervangen zijn ? (voor mij valt sint Juttemis erg laat dit jaar)
Hier zit de ingaande temp sensor. Boven de Poolse antivriesklep (Samee QS), tussen pomp en warmtewisselaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSKJj-bhpqR5yfUB7fmttFVQlZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHbZdGtpynTLTq5GWd3aIlI4.jpg?f=fotoalbum_large

En de uitgaande watertemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulonZEZcnh1HT3kJLa-fWi0zSYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJkBa03x06J2Bve2i12KRMJV.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien een koperbuisje met flink veel thermopasta en daarin een simpele temperatuursensor gedrukt (NTC?)

Ben benieuwd of het een opgelast buisje is of een thermowell.

Totaalplaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw-AH8DnekpMT1v5Fjs3zzxdR-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QmSxgXpIRXFHJljugr5Gwij.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door jj85 op 20-04-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Mooie diepvries kleuren. Ik vind het nog steeds niets maar het doet minder pijn aan de ogen dan die vorige meuk.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Mickel moen jij hebt twee zones met de Tado etc. Ik heb jouw voorbeeld gevolgd al verhoog ik niet zoveel.
Volgens mij lees jij niets uit met Home Assistant maar ik zie een behoorlijke flipper kast rond setpoint. Iedereen heeft het hier altijd over lange runs maken, maar ik zie hier echt een groot nadeel van de Tado met zones. En daarnaast betwijfel ik om dit met zones te maken heeft maar gewoon "normaal" is met Tado.
Rond 8:00 vooral in onderstaand voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhUlq6f1OZ0Z6ehry1SnhIHQcrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TwoNTD3QtO0bUmeXD5JYroY8.png?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:12
CPM schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:13:
@Mickel moen jij hebt twee zones met de Tado etc. Ik heb jouw voorbeeld gevolgd al verhoog ik niet zoveel.
Volgens mij lees jij niets uit met Home Assistant maar ik zie een behoorlijke flipper kast rond setpoint. Iedereen heeft het hier altijd over lange runs maken, maar ik zie hier echt een groot nadeel van de Tado met zones. En daarnaast betwijfel ik om dit met zones te maken heeft maar gewoon "normaal" is met Tado.

[Afbeelding]
Kun je makkelijk testen, toch? Stel de thermostaatknop in op geen warmtevraag (slave mode) en kijk of het gedrag weg is.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online

[Afbeelding]
Heb je gekeken of hij toevallig niet flippert rond 6grC buitentemperatuur? (Vorstbeveiliging aan/uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:16
jj85 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:52:
[...]

Heb je gekeken of hij toevallig niet flippert rond 6grC buitentemperatuur? (Vorstbeveiliging aan/uit)
Is de vorstbeveiliging niet 400L/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
thoomie schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:30:
[...]

Vorstbeveiliging is de pomp op 20%. Wat het debiet dan wordt hangt van je systeem af. Bij mij ongeveer 320 L/h. Als je heel weinig weerstand in je systeem hebt zou het 800 L/h kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
thoomie schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:30:
[...]

Ja, sorry, je hebt gelijk (+ opmerking @s020506 )
Bij mij is het trouwens 850 L/h, ergens iets niet goed. 1 vd 2 waterpompen draait waarschijnlijk op volle toeren continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]
Ten eerste, reageert ieder huis en afgiftesysteem weer anders. Wat bij werkt hoeft bij iemand anders niet te werken.

Het is zeer afhankelijk van de buitentemperatuur. In de winter heb ik zo dagen met maar 3 runs. Maar als het warmer wordt, neemt het aantal runs wel toe. Vorige week een dag met meer dan 12. Mijn streven, Max 12. Dat is dan zo’n dag, waarop binnen de tijdsinterval het warmteverlies net niet genoeg is om de het volgende setpoint te halen, waarop de Quatt vlak daarvoor stopt. Maar heb ik een probleem als dat eens overschreden wordt? In het geheel niet. Het grootste deel van het jaar blijft het onder de 12.

Het is dus ook afhankelijk van welk tijdsinterval acceptabel matcht met jouw huis en afgiftesysteem.

Het woord acceptabel is hier zeer persoonlijk.
Primair staat bij mij comfort voor het gehele huis bovenaan en ik ben niet in dienst van het systeem, maar het systeem is in dienst van mij.

Als er dan eens een dag met veel runs is, dan is dat zo. Max wat ik gemeten heb was iets van 24. Zeldzaam, maar uiteindelijk ook nog maar 1 run per uur. In comfort heb je daar geen last van. Slijt de Quatt dan sneller? Het zal, maar daar maak ik mij dus niet druk om, want van pendelen is in het geheel geen sprake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g47YOarKkAWSVNJR58EWERcp8X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCtMR7iBczcBmNqJRwOI55gQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2zFdAgJsi4b7Tr52syedbfHUuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTushDdHYZh3Sn6O4UrJujcI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
jj85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:30:
[...]

Hier zit de ingaande temp sensor. Boven de Poolse antivriesklep (Samee QS), tussen pomp en warmtewisselaar.

[Afbeelding]

En de uitgaande watertemperatuur
[Afbeelding]

Zo te zien een koperbuisje met flink veel thermopasta en daarin een simpele temperatuursensor gedrukt (NTC?)

Ben benieuwd of het een opgelast buisje is of een thermowell.

Totaalplaatje
[Afbeelding]
Dank! _/-\o_ Fantastisch wat een prachtige fotos en goede beschrijving! Ik heb voorheen er lang naar gezocht op internet maar niet gevonden. Als ik had geweten van de thermal-paste, zou ik deze eerst zelf hebben gecontroleerd of vervangen voordat ik op de monteur had gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]
Nog een aanvulling betreffende zones. Voordat hier verwarring over ontstaat. Twee zones zie ik meer als twee ruimtes die afzonderlijk warmtevraag kunnen hebben en waarbij je echt met verschillende schema’s werkt. En….. belangrijkste, waarbij je ook in een of beide ruimtes de radiatoren middels slimme knoppen regelt. Dat geeft inderdaad onvoorspelbaar gedrag.

Ik werk met twee masterruimtes. Waarbij de temperatuur gemeten wordt door de Tado thermostaat en de Tado draadloze sensor. Beide ruimtes hebben gedurende de dag exact hetzelfde schema. Alleen ‘s avonds is dit afwijkend. Dan bouwt de woonkeuken af naar de starttemperatuur van het oplopende schema. In beide ruimtes staan alle radiatoren dus geheel open. Met die toevoeging, dat de radiator in de woonkamer met een mechanische thermostaatkraan begrensd is op stand 4 is 22°C. Dit om de radiator te knijpen
als door de houtkachel de temperatuur in deze ruimte boven de 22°C komt en verwarming van deze radiator ongewenst is als er wel warmtevraag van de woonkeuken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
CPM schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:06:
[...]

Mooie diepvries kleuren. Ik vind het nog steeds niets maar het doet minder pijn aan de ogen dan die vorige meuk.
Ja, van mij mogen de oude kleuren en layout (gas rechts) ook weer terug.
Maar dat vieze kleurtje weg is al een hele verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:03
Zijn er meer mensen met problemen met de Quatt momenteel? Misschien cloud connectie issues oid?

Vanochtend voelde het fris aan in de woonkamer, het was 19.5 in de woonkamer maar thermostaat stond op 20.5. Warmtepomp en/of CV stonden niet aan. Nu verhoog ik de setpoint naar 24.0 als test en ik hoor de CV ketel aanslaan, maar de app meld niet dat de CV-ketel aanstaat? ik meende dat dit real-time was voorheen?

En nu staat de CV ketel weer uit terwijl de warmtepomp óók uitstaat..

Alles al even van het stroom gehad, maar verandert ook niets..

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
Wasp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:56:
Zijn er meer mensen met problemen met de Quatt momenteel? Misschien cloud connectie issues oid?

Vanochtend voelde het fris aan in de woonkamer, het was 19.5 in de woonkamer maar thermostaat stond op 20.5. Warmtepomp en/of CV stonden niet aan. Nu verhoog ik de setpoint naar 24.0 als test en ik hoor de CV ketel aanslaan, maar de app meld niet dat de CV-ketel aanstaat? ik meende dat dit real-time was voorheen?

Vreemd, ik merk niks maar mijn Quatt gaat pas om 11 uur aan. Ja was real time rookgas visualisatie. Check misschien ook via de "json feed" of je iets vreemds kan zien. Modem resetten kan nooit kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door rombow op 22-04-2025 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Wasp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:56:

Quatt functioneert onafhankelijk van cloud en internet. Dus mogelijk een lokaal probleem. Heeft de Quatt spanning? Heb je de meterkast gecontroleerd op afgeslagen groepen?
Zie je de buitentemperatuur in de Quatt app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Kwam kort artikel tegen over het design vd buitenunit.
Ding zou het minimaal 15 jaar moeten volhouden buiten ;)

https://www.mangoproductdesign.com/projects/quatt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
Inmiddels komt de aap uit de mouw, de Quatt is in storing - ik kreeg eerst een e-mail vanuit Quatt met het verzoek om een aantal dingen te controleren (titel: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben), zoals waterdruk, circulatiepompen aan, etc etc.

Ik zag waterdruk op 1.5 bar dus wat aan de lage kant, bijgevuld tot 1.8, maar voordat ik kon reageren kreeg ik al een 2e en 3e e-mail van Quatt met de titel "De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken" - met een daarbij behorend serviceverzoek.

Er is dus iets stuk. Jammer genoeg kan ik dat niet aan de JSON data zien, Quatt krijgt zelf dus vermoedelijk een JSON+ variant ^^

Wordt tussen 3 en 5 dagen geleverd.... hoop alleen niet dat we zo lang in de kou moeten zitten? Ik heb geprobeerd de CV te triggeren door setpoint naar 24.0 te doen maar die springt niet aan..

EDIT: connectie met de buitenunit is er wel, ik heb een buitentemp in de app, en ik zie ook bepaalde data in de JSON. "supervisoryControlMode" staat op 4 cq. "Heating - boiler only" - maar behalve een korte opwarmcyclus doet 'ie niet veel momenteel...

[ Voor 12% gewijzigd door Wasp op 22-04-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Wasp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:10:

EDIT: connectie met de buitenunit is er wel, ik heb een buitentemp in de app, en ik zie ook bepaalde data in de JSON. "supervisoryControlMode" staat op 4 cq. "Heating - boiler only" - maar behalve een korte opwarmcyclus doet 'ie niet veel momenteel...
Mooi dat er al opvolging is!
Ik weet niet hoe de CiC omgaat met een weggevallen connectie met buitenunit. Blijven waarden zoals buitentemperatuur en watertemperatuur in/uit op hun laatste waarde staan of verdwijnen ze uit de json?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasp
jj85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:46:
[...]

Mooi dat er al opvolging is!
Ik weet niet hoe de CiC omgaat met een weggevallen connectie met buitenunit. Blijven waarden zoals buitentemperatuur en watertemperatuur in/uit op hun laatste waarde staan of verdwijnen ze uit de json?
Het lijkt erop dat de CiC nog wel connectie heeft met de buitenunit, de Quatt zit al hele nacht in storing als ik kijk naar de historische waardes vanuit de JSON, en ik heb wel van de hele nacht een buitentemperatuur grafiek ingevuld. Lijkt wel alsof de pomp in de Quatt niet meer aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Wasp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:51:
[...]

Het lijkt erop dat de CiC nog wel connectie heeft met de buitenunit, de Quatt zit al hele nacht in storing als ik kijk naar de historische waardes vanuit de JSON, en ik heb wel van de hele nacht een buitentemperatuur grafiek ingevuld. Lijkt wel alsof de pomp in de Quatt niet meer aan kan.
Je bent niet de eerste met dat probleem. Als je in de Quatt-app optimaal besparen aan zet, en hoge elektriciteitstarieven en laag voor gas, zou CiC voor CVketel moeten kiezen en die zou ook het pompen zelf moeten kunnen doen.
(al lijkt hij dat met modus 4 ook al te doen, en toch niet goed te werken?)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Wasp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:51:
[...]

Hoe oud is jouw Quatt?

Om boiler te forceren kun je proberen de stekker vd Quatt eruit te trekken of werkschakelaar omzetten.
Dan zou hij op boiler only over moeten gaan.
Tenminste dat was mijn eigen ervaring toen 1vd3 fases hier in huis eruit lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasp
jj85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:56:
[...]

Hoe oud is jouw Quatt?

Om boiler te forceren kun je proberen de stekker vd Quatt eruit te trekken of werkschakelaar omzetten.
Dan zou hij op boiler only over moeten gaan.
Tenminste dat was mijn eigen ervaring toen 1vd3 fases hier in huis eruit lag.
+/- 1 jaar. Ik ga je tip even opvolgen, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Wasp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:57:
[...]

+/- 1 jaar. Ik ga je tip even opvolgen, dank!
Daar zit waarschijnlijk nog de oudere Chinese waterpomp in. Die gaan vaak kapot. Zal nu vervangen worden voor een Wilo pomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Inmiddels komt de aap uit de mouw, de Quatt is in storing - ik kreeg eerst een e-mail vanuit Quatt met het verzoek om een aantal dingen te controleren (titel: Je systeem lijkt niet voldoende waterstroming te hebben), zoals waterdruk, circulatiepompen aan, etc etc.

Ik zag waterdruk op 1.5 bar dus wat aan de lage kant, bijgevuld tot 1.8, maar voordat ik kon reageren kreeg ik al een 2e en 3e e-mail van Quatt met de titel "De circulatiepomp in je systeem lijkt niet optimaal te werken" - met een daarbij behorend serviceverzoek.

Er is dus iets stuk. Jammer genoeg kan ik dat niet aan de JSON data zien, Quatt krijgt zelf dus vermoedelijk een JSON+ variant ^^

Wordt tussen 3 en 5 dagen geleverd.... hoop alleen niet dat we zo lang in de kou moeten zitten? Ik heb geprobeerd de CV te triggeren door setpoint naar 24.0 te doen maar die springt niet aan..

Bij mij ging de pomp ook na een jaar stuk. Wat ik gedaan heb, is de pomp van de cv-ketel op continu zetten. Die neemt het dan over en de Quatt blijft normaal functioneren maar dan op een lagere flow.

https://mickelmoen.nl/qua...n-kapotte-circulatiepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Ik zie geen flowRate in de JSON feed. Quatt support wil hier geen ondersteuning op bieden... Iemand hier een idee hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

BoschR schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:40:
Ik zie geen flowRate in de JSON feed. Quatt support wil hier geen ondersteuning op bieden... Iemand hier een idee hoe dit kan?
Nee, geen idee hoe dit kan. Is de waarde 0 of leeg?
Maar dan kan geleverde warmte ook niet berekend worden? En dus ook geen COP?
Zie je die waarden wel in de app?
Functioneert de warmtepomp nog wel normaal?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
SBL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:45:
[...]

Nee, geen idee hoe dit kan. Is de waarde 0 of leeg?
Maar dan kan geleverde warmte ook niet berekend worden? En dus ook geen COP?
Zie je die waarden wel in de app?
Functioneert de warmtepomp nog wel normaal?
Ik heb de warmtepomp nog maar net (nog geen week). Alles lijkt wel gewoon normaal te werken (voor zover ik dat kan beoordelen na een aantal dagen). De COP wordt ook wel getoond in de app ja.

Dit is wat ik zie:
code:
1
2
3
"flowMeter": {
  "waterSupplyTemperature": 21.982983
},

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
BoschR schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb de warmtepomp nog maar net (nog geen week). Alles lijkt wel gewoon normaal te werken (voor zover ik dat kan beoordelen na een aantal dagen). De COP wordt ook wel getoond in de app ja.

Dit is wat ik zie:
code:
1
2
3
"flowMeter": {
  "waterSupplyTemperature": 21.982983
},
Je moet onder qc kijken. Stukje erfenis van de oude versie Quatt met flowmeter onder de CV. Nu zit daar enkel een temperatuursensor. Flowmeter zit nu in de Quatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ry5i_dimCVYy3bGUR7ajnMqlro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spHczMwnFSCCySMHIeQ6dcPV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 22-04-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
jj85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:02:
[...]

Je moet onder qc kijken. Stukje erfenis van de oude versie Quatt met flowmeter onder de CV. Nu zit daar enkel een temperatuursensor. Flowmeter zit nu in de Quatt
[Afbeelding]
Ah, dom, ja ik zie het nu. Maar in de documentatie staat die ook onder "flowMeter". Als je de CiC op het ip:8080 benaderd (zonder /beta/feed/data.json)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
BoschR schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:08:
[...]

Ah, dom, ja ik zie het nu. Maar in de documentatie staat die ook onder "flowMeter". Als je de CiC op het ip:8080 benaderd (zonder /beta/feed/data.json)
Klopt. Valt onder het stukje erfenis denk ik :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• netappie
Een beetje off-topic, maar deze is te leuk om niet te delen:
YouTube: Buitenunit warmtepomp in een schuur..😂 #shorts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Ik vind het slim. Stuk minder defrosts in de winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
s020506 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:45:
[...]

Ik vind het slim. Stuk minder defrosts in de winter ;)
Zal wel goed koud worden in de schuur, kan de bierkoelkast er ook uit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:38
Leuk dat het enorme buffervat zowel opgewarmd als afgekoeld wordt door die WP

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:53
jj85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:56:
Kwam kort artikel tegen over het design vd buitenunit.
Ding zou het minimaal 15 jaar moeten volhouden buiten ;)

https://www.mangoproductdesign.com/projects/quatt/
Opmerkelijk dat bedrijf heeft ook het design van de Warmte gedaan.

https://www.mangoproductdesign.com/projects/dewarmte/

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:27

Gregory76

Sony PlayStation freak

Mail van Quatt......

"Jij bent een van de duizenden Quatt-gebruikers die een pre-order heeft geplaatst voor ons nieuwste product: Chill. Heel erg bedankt daarvoor.

Ons doel was om deze lente de eerste Chills te kunnen leveren. We vallen maar meteen met de deur in huis: dat gaat niet lukken. Om Chill net zo cool te maken als jij verwacht en wij voor ogen hebben, hebben we meer tijd nodig. We verwachten nu komende zomer te kunnen starten met installaties.

We beginnen met kleine aantallen. Aangezien er 4.000 stuks besteld zijn, kunnen we een groot gedeelte van de pre-orders pas in de winter aansluiten. We begrijpen dat dit teleurstellend is."

Enz...

Da's jammer. ;(

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Dit kun je verwachten: oplopend aantal installaties tot de winter

Om de introductie van Chill zorgvuldig te laten verlopen, gaan we geleidelijk aan het aantal installaties per week verhogen. Dit is de tijdlijn die we aanhouden:

Juli - augustus: we starten de allereerste pilot-installaties bij een klein aantal geselecteerde klanten met een ore-order. De units zijn volledig operationeel, maar kunnen nog niet aangestuurd worden met de Quatt-app.

September: we installeren Quatt Chill bij ongeveer 50 klanten met een pre-order. De software zal op dat moment nog deels in ontwikkeling zijn.

Na oktober: Chill is nu volledig functioneel en geïntegreerd met de Quatt-app. Vanaf dit moment voeren we zowel de productie van nieuwe units als het aantal installatie op. We verwachten dat iedereen die een pre-order heeft gedaan uiterlijk deze winter zijn Quatt Chill(s) in huis heeft.

Was wel te verwachten, na het uitstellen van AE. Dan maar hopen dat het zomer 2026 echt geïnstalleerd is.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 16-09 21:26
Voor de liefhebber het hele mailtje. Doffe, doffe ellende.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:38
Hetisookwat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:13:
Voor de liefhebber het hele mailtje. Doffe, doffe ellende.

***members only***
ze zijn vast 'te druk' met weer nieuwe producten ontwikkelen (HomeBattery kuch..)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:43
OneTimer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:11:
Was wel te verwachten, na het uitstellen van AE. Dan maar hopen dat het zomer 2026 echt geïnstalleerd is.
Die memo heb ik misschien even gemist; wanneer is AE uitgesteld en naar wanneer? Ik was in de veronderstelling daar binnenkort wel mee door te kunnen pakken namelijk.

M'n chill preorder ga ik annuleren. Als AE ook een jaar doorgeschoven is die ook. Dit is gewoon meerdere keren achtereenvolgens je beloftes niet waarmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door Torrentus op 23-04-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasp

Even een update: de CV ketel neemt het werk niet over nu de Quatt in storing is. De hele nacht om het kwartier probeert de CV iets, en gaat dan weer uit.

Alles geprobeerd te resetten, thermostaat, CiC, CV ketel van stroom, hoge stroomprijs veinzen en "Optimaal besparen" aanzetten, Quatt buitenunit wel of geen stroom; niets helpt. Toen Quatt spoeddienst maar gebeld want het begint toch wel fris te worden binnen. Zijn conclusie was dat de CV ketel inmiddels óók in storing staat (ondanks geen storingscode op CV?) en dat de monteur die langs komt voor de serviceafspraak ook naar de CV ketel gaat kijken. Maar wannéér ze precies langskomen is nog niet duidelijk. Dat hoor ik ergens vandaag.

Ik kan ook niet bellen met mijn reguliere CV servicedienst aangezien die 100% gaan wijzen naar de Quatt en die niet in onderhoud hebben genomen.

Mijn god wat ben ik blij dat dit niet midden in de winterperiode is gebeurd.

Iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:35
Wasp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:37:
[...]

Even een update: de CV ketel neemt het werk niet over nu de Quatt in storing is. De hele nacht om het kwartier probeert de CV iets, en gaat dan weer uit.

Alles geprobeerd te resetten, thermostaat, CiC, CV ketel van stroom, hoge stroomprijs veinzen en "Optimaal besparen" aanzetten, Quatt buitenunit wel of geen stroom; niets helpt. Toen Quatt spoeddienst maar gebeld want het begint toch wel fris te worden binnen. Zijn conclusie was dat de CV ketel inmiddels óók in storing staat (ondanks geen storingscode op CV?) en dat de monteur die langs komt voor de serviceafspraak ook naar de CV ketel gaat kijken. Maar wannéér ze precies langskomen is nog niet duidelijk. Dat hoor ik ergens vandaag.

Ik kan ook niet bellen met mijn reguliere CV servicedienst aangezien die 100% gaan wijzen naar de Quatt en die niet in onderhoud hebben genomen.

De bedrading van de thermostaat weer op de ketel aansluiten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Als CVketel in storing was, dan zou je ook niet meer kunnen douchen.
Welke CVketel heb je? Hoe is deze aangesloten aan de CIC? Heb je temperatuur en vermogen van CVketel beperkt?
Kun je in JSON zien wat er gebeurt als CVketel opstart? Hoeveel flow? Watertemperatuur? Screenshot maken en delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow
[...]

Er was een suggestie van @Mickel moen om de cv-omloop-pomp permanent aan te zetten om te kijken of die de benodigde circulatie kan bewerkstelligen. Cv-pomp aan is een apenkunstje dat misschien niet bij ieder ketel kan. Bij mijn intergas-ketel kan het wel (met enig doorzettingsvermogen te vinden in de installatiehandleiding). Bij mij leidt dit experiment inderdaad tot een gerapporteerde flow van 400 l/h in de "json feed". Maar wellicht nu je Quatt "in storing" staat wordt tie misschien helemaal in coma gehouden om verdere schade te beperken ?? dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
OneTimer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:11:

Juli - augustus: we starten de allereerste pilot-installaties bij een klein aantal geselecteerde klanten met een ore-order. De units zijn volledig operationeel, maar kunnen nog niet aangestuurd worden met de Quatt-app.

September: we installeren Quatt Chill bij ongeveer 50 klanten met een pre-order. De software zal op dat moment nog deels in ontwikkeling zijn.
Toch wel absurd dat ze de software / app ook nog niet op orde hebben... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
rombow schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:58:
[...]

Er was een suggestie van @Mickel moen om de cv-omloop-pomp permanent aan te zetten om te kijken of die de benodigde circulatie kan bewerkstelligen. Cv-pomp aan is een apenkunstje dat misschien niet bij ieder ketel kan. Bij mijn intergas-ketel kan het wel (met enig doorzettingsvermogen te vinden in de installatiehandleiding). Bij mij leidt dit experiment inderdaad tot een gerapporteerde flow van 400 l/h in de "json feed". Maar wellicht nu je Quatt "in storing" staat wordt tie misschien helemaal in coma gehouden om verdere schade te beperken ?? dat weet ik niet.
@Wasp Dit idd. Bij installatie van de Quatt worden de pompinstellingen van de CV vaak aangepast. Dus ik zou het idd hier zoeken voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
[...]

Het probleem dat je cv ketel het wel probeert maar weer uit gaat kan er aan liggen dat de circulatiepomp van de cv niet voldoende flow kan genereren en afslaat op bereiken van de keteltemperatuur. Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad toen de pomp in de Quatt defekt raakte. De pomp capaciteit in mijn intergas stond op 50%. Na deze op maximaal te hebben gezet en mbv de tarieven de werking naar cv bedrijf te forceren werkte het bij mij. Als je een ouder ketel hebt kan het zijn dat je geen parameter hebt voor de pomp capaciteit. In dat geval zit er een standen schakelaar op de pomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
jj85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:58:
[...]

Toch wel absurd dat ze de software / app ook nog niet op orde hebben... :X
Een gedachtenexperiment: Als de Quatt op een warme zomerse dag in een permamente defrost gaat. Wat zou er dan gebeuren ? Gekoeld water stroomt dan door de leidingen (net als in de winter tijdens een defrost) lijkt me. Zal dat mijn huis dan niet koelen? Gaat dat idee dan mis bij condensatieproblemen ?

[ Voor 4% gewijzigd door rombow op 23-04-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
Thanks heren, ik had al wel gekeken naar de CV pomp instellingen maar het feit dat ik in een "service menu" zit waar doorgaans alleen monteurs komen voelde ik me iets oncomfortabel. Maar het feit dat het nu serieus afkoelt in huis zet me toch over de drempel haha.

Ik heb een Intergas Combi HRE en volgens mij is daar idd een menu instelling voor om 'm op "continu" te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
Wasp schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:04:
Thanks heren, ik had al wel gekeken naar de CV pomp instellingen maar het feit dat ik in een "service menu" zit waar doorgaans alleen monteurs komen voelde ik me iets oncomfortabel. Maar het feit dat het nu serieus afkoelt in huis zet me toch over de drempel haha.

Ik heb een Intergas Combi HRE en volgens mij is daar idd een menu instelling voor om 'm op "continu" te zetten.
Hou in ieder geval goed bij wat je doet. Zodat je het ongedaan kan maken. (Dat installatiemenu is best verwarrend vind ik) Beter alles ongedaan maken voordat de monteur komt. Zal niet de eerste keer zijn dat een workaround een probleem wordt nadat het oorspronkelijke probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26

Kijk ook even naar de parameter van de pompcapiciteit en zet deze maximaal als dat niet het geval is. Hier ook een hre 28/24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506

Check even of deze parameters goed staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMO9893dC6bvT_WnuZYiUIkljls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Daar trapte de Quatt-adviseur niet in helaas:
Wilde m wel in de werkruimte (20m2) hebben maar nee.
Kunnen raampjes open, ben er zelden (hooguit even gereedschap pakken) dus zag zelf wel potentie...
Staat nu tegen de buitenmuur van diezelfde werkruimte.
Oude foto, net na plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXvbI9_8fsCsXEwAn_mRQWjh8C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXtt1VXsJniohtKHk3hVQDis.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:02:
Mail van Quatt......

"Jij bent een van de duizenden Quatt-gebruikers die een pre-order heeft geplaatst voor ons nieuwste product: Chill. Heel erg bedankt daarvoor.

Ons doel was om deze lente de eerste Chills te kunnen leveren. We vallen maar meteen met de deur in huis: dat gaat niet lukken. Om Chill net zo cool te maken als jij verwacht en wij voor ogen hebben, hebben we meer tijd nodig. We verwachten nu komende zomer te kunnen starten met installaties.

We beginnen met kleine aantallen. Aangezien er 4.000 stuks besteld zijn, kunnen we een groot gedeelte van de pre-orders pas in de winter aansluiten. We begrijpen dat dit teleurstellend is."

Enz...

Da's jammer. ;(
Willen degenen die op 6 mei naar het Quatt-event gaan ons laten weten *wat* ze dan exact laten zien?
Oftewel: is het enkel tonen of gaan ze ook de werking demonstreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
rombow schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:03:
[...]

Een gedachtenexperiment: Als de Quatt op een warme zomerse dag in een permamente defrost gaat. Wat zou er dan gebeuren ? Gekoeld water stroomt dan door de leidingen (net als in de winter tijdens een defrost) lijkt me. Zal dat mijn huis dan niet koelen? Gaat dat idee dan mis bij condensatieproblemen ?
Dat is wat er min of meer gebeurt zodra de chill moet gaan koelen. De onttrokken warmte gaat 'terug' naar de Quatt buitenunit. Deze staat in koelmodus (net zoals tijdens defrost).
De kunst zal zijn om de temperatuur niet te laag te maken, zodat er geen condensatie optreedt. Eigenlijk moet hij net de warmte geleverd door de chill terugkoelen.
Pagina: 1 ... 242 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.