Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Dat zou inhouden dat de wisselaar buiten de chill zelf zit, in een flexibele slang met koelmiddel?
Ik denk dat je amper overdracht zult hebben in zo'n klein doosje.
Hihi, nog steeds het ontwerp van de Chill het onderwerp?
Is condensafvoer al "afgehandeld" :+ ?

(Niet alles gelezen: meest veronderstellingen, aannames, ik zie mijn bijzettafel wel verschijnen tzt 😉)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:02
paQ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Zeker?
Dat is dan wel een hele kleine platenwisselaar
Uit een interview met Flipse"
" Water van cv-leiding naar koeler
Uiteindelijk heeft de zoektocht geleid tot de Chill. Het apparaat, in de vorm van een bijzettafeltje, heeft een eigen klein koelcircuit met propaan (R290) als koudemiddel. Aan de afgiftezijde blaast het zoals een airco koele lucht de ruimte in, van achteren naar voren. Aan de bronkant wordt de energie via een platenwisselaar afgegeven aan het water van het cv-circuit. Dat water komt in een in een gebundelde slang, met een aan- en afvoerleiding erin, die van de cv-leiding naar de koeler loopt. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Flipse geeft aan dat dit onderdeel momenteel nog wordt doorontwikkeld."

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:52
HarryInia schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Uit een interview met Flipse"
" Water van cv-leiding naar koeler
Uiteindelijk heeft de zoektocht geleid tot de Chill. Het apparaat, in de vorm van een bijzettafeltje, heeft een eigen klein koelcircuit met propaan (R290) als koudemiddel. Aan de afgiftezijde blaast het zoals een airco koele lucht de ruimte in, van achteren naar voren. Aan de bronkant wordt de energie via een platenwisselaar afgegeven aan het water van het cv-circuit. Dat water komt in een in een gebundelde slang, met een aan- en afvoerleiding erin, die van de cv-leiding naar de koeler loopt. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Flipse geeft aan dat dit onderdeel momenteel nog wordt doorontwikkeld."
Dat het in de de connector zit heb je er dus bijverzonnen. Zoals ik hem lees loopt het CV tot in de Chill, waar de warmtewisselaar ook zit. En er loopt een gebundelde slang tussen leiding en Chill.

Zie het zelfs gebeuren dat je altijd een slang aan je leiding hebt zitten. Als je de Chill dan verhuist naar de andere kamer blijft de slang zitten en sluit je deze kort.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edyoost
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 22:44
bundit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Bij mij valt die ook uit sinds de CiC op 2.23.0 draait. Heb er al een support ticket voor aangemaakt en Quatt geeft aan dat ze mijn bevindingen bevestigen. Ook kreeg ik als tip de minimale temperatuur op de thermostaat in te stellen, deze kan maximaal op 19 graden staan. Dan valt deze nog evengoed uit, maar wel op 19 i.p.v. 5 graden.
Zelfde respons van quatt terug vandaag. Ze gaven aan dat dit aan een firmware update ligt van honeywell bij de thermostaat, maar dat vind ik bijzonder want de dt40 is naar mijn weten dom en niet op t internet aangesloten. Verwacht dat de integratie van cic en thermostaat niet meer goed loopt sinds de update… LL verhoogd en hopelijk blijven deze issues weg (vorig jaar een 32 deg excursie met de T6)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

belmonde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Hoe wordt in jouw situatie bepaald of en hoe de cv bijspringt of overneemt. Ik heb begrepen dat dit nogal bij of afhankelijk van wp afhangt of dit bijverwarmen door de cv is of gewoon een harde scheiding/overgang van aan/uit is..
Ik vraag me dan ook af of als de wp uit is bij (diepe) vorst de wp dan wel doorstroming heeft i.v.m. bevriezen van waterleidingen buiten ? domme vraag wellicht.
De Quatt blijft gewoon meedoen, ook als het heel koud is. Ketel helpt dan mee, als het nodig is. Andere warmtepompen hebben inderdaad een uitschakelmoment, maar de Quatt dus niet (tenzij je instelt dat je bijvoorbeeld onder COP 3 liever gas gebruikt).
En zelfs als de Quatt uit is (bijvoorbeeld omdat het water > 55 graden wordt) dan stroomt het water uit de CVketel door de Quatt, zodat er niets bevriest.
Pas als de stroom lang uitvalt kan hier een "probleem" ontstaan: dan zal voordat de boel bevriest de Quatt preventief het CVwater weg laten lopen. (praktijkervaring heb ik nog niet gehoord)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Laatst online: 14:01
Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Eigenlijk lijkt het me handiger dat jij eerst even wat verteld over je woning (bouwjaar, oppervlakte, verwarmingssysteem, kamertemperatuur etc).
Ik woon in een a-typische woning, dus tenzij jij ook in een 115 jaar oud enkelsteens monument woont, heb je niks aan mijn antwoord.

Wanneer je, met bovenstaande gegevens, even iedereen advies vraagt, krijg je gerichter antwoord, toegespitst op jouw situatie.

(Bij mij springt cv af en toe bij vanaf 3°C (defrosts) en meer naarmate het nog kouder wordt. Bij anderen is er totaal geen gasverbruik, ook niet met een enkele Quatt. Volgens Quatt kon ik €722 besparen, maar is stevig meer met meer comfort. Mijn toekomstige 2de Quatt zal groot deel gasverbruik compenseren)

Edit: de Quatt kan wel goed "sudderen". Hier opname 325w, afgifte 2.310w, maar 275w ook, wel gezien. Dat is behoorlijk lager dan die 4,200w die jij noemt.

[Afbeelding]
Hier een voorheen boerderij uit 1937 met steens muren maar met voorzetwanden uit 1990 met dun piepschuim en geisoleerde zolder en toen ook oud dubbelglas. Woonkamer zelf is 90 m2 inclusive aanpalende keuken. Rest grote hal maar die wordt minimal verwarmd. Nu modulerende ketel/thermostat. Radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:33:
[...]

Is condensafvoer al "afgehandeld" :+ ?
Waterbakje zoals een wasdroger
Bij het onttrekken van warmte, wordt ook vocht aan de lucht onttrokken. Die condens wordt in de Quatt Chill zelf opgeslagen, in een verwijderbaar bakje. Dat moet je zo nu en dan zelf legen, zoals bij een wasdroger.
https://www.bright.nl/nie...lt-via-je-warmtepomp.html

Ik hoop dat het een intelligent bakje wordt dat de chill uitschakelt als hij vol is net als in mijn luchtontvochtiger.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamer2 op 24-02-2025 15:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ter info. Nieuwe versie van de software (CIC) is onderweg. Voor de mensen die commentaar hadden op de defrosts en de cop berekeningen.... er is naar jullie geluisterd.
Omdat het nog steeds niet duidelijk is hoe de uitrol precies verloopt, ik heb even gecheckt of ik kan achterhalen wanneer hij komt. Maar helaas staat de pomp hier al een paar uur uit. Het lijkt er wel op dat de update bij mij 10 minuten na ontvangst van de mail gepushed is. Ik zie in HA een kleine onderbreking op de CIC sensor. Helaas is er geen versie nummer in de HA integratie.

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.25.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen:
We blijven stappen zetten richting volledige elektrische ondersteuning.
Een deel van de hoofdapplicatie is opnieuw opgebouwd om de onderhoudbaarheid te verbeteren.

Opgeloste bugs:
De berekening van het energieverbruik tijdens het ontdooien is gecorrigeerd, waardoor de besparingsberekening nu nauwkeuriger is.
Een specifieke situatie in de foutdetectie is opgelost, zodat het systeem weer normaal werkt zodra de fout niet meer wordt gedetecteerd.
Het filteren van meetfouten in de flowmeter is vereenvoudigd.

Engineer aan het woord
Net als in de vorige twee versies blijven we werken aan de basis voor onze toekomstige producten, terwijl we de kwaliteit van onze software verder verbeteren. Ook hebben we een paar kleine bugs opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door clubeddie op 24-02-2025 15:20 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
dreamer2 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Waterbakje zoals een wasdroger
Bij het onttrekken van warmte, wordt ook vocht aan de lucht onttrokken. Die condens wordt in de Quatt Chill zelf opgeslagen, in een verwijderbaar bakje. Dat moet je zo nu en dan zelf legen, zoals bij een wasdroger.
https://www.bright.nl/nie...lt-via-je-warmtepomp.html

Ik hoop dat het een intelligent bakje wordt dat de chill uitschakelt als hij vol is net als in mijn luchtontvochtiger.
Dat laatste verwacht ik wel.
Echter als ik de tekst van bright lees lijken ze zelf blijkbaar toch niet zo "bright" te zijn, zie hun tekst :
Waar een klassieke airco werkt met koelmiddel, gebruikt de Quatt Chill het water in de leidingen van je normale verwarmingsradiator voor het transport van die warmte.
nee dus, in deze unit zit gewoon ook een kleine warmtepomp die R290 (proaan) als koelmiddel gebruikt, formeel heet dat trouwens koudemiddel.
De CV wordt echter gebruikt om de warmte af te geven, dat zou normaal gezien in een buitenunit van een airco aan de lucht gebeuren.
blijkbaar weten ze het daar ook niet zo of is dit mogelijk geschreven door een toch niet zo slimme AI ?

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 24-02-2025 16:20 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21
clubeddie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:14:
Ter info. Nieuwe versie van de software (CIC) is onderweg. Voor de mensen die commentaar hadden op de defrosts en de cop berekeningen.... er is naar jullie geluisterd.
Jeej ;)
Heb daar een ticket voor lopen, maar tot dusver nog geen degelijke reactie op gehad helaas.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
belmonde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:49:
[...]

Hier een voorheen boerderij uit 1937 met steens muren maar met voorzetwanden uit 1990 met dun piepschuim en geisoleerde zolder en toen ook oud dubbelglas. Woonkamer zelf is 90 m2 inclusive aanpalende keuken. Rest grote hal maar die wordt minimal verwarmd. Nu modulerende ketel/thermostat. Radiatoren.
Ideaal voor een dubbele Quatt dus. Vrijstaand? Want geluidseisen zijn tegenwoordig nogal streng. Een dubbele Quatt in een rijtje is moeilijk.

Hier is alles ook niet optimaal geïsoleerd, maar gaat prima.
Wat @SBL ook al aangaf: sommige andere warmtepompen kappen op een bepaalde temperatuur, Quatt blijft doorwerken (alleen kan niet meer warmte produceren van die 1500w (per Quatt), de cv plust dan op).

Heb je de cv op 50°C getest?
En waar staat je thermostaat nu op?

Voorbeeldje met vorst en op dat moment 4m3 gebruikt (max deze winter 8m3 per dag bij -6: Pre-Quatt vaak 20 of meer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i79OjVzI2lu7zGu1666QM94CaSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzyjypePmlGaVMaWTshDnROS.jpg?f=fotoalbum_large

Radiatoren worden hier prima warm, maar volgens mij genereert Quatt, bij enkel radiatoren, meer warmte.
Maar daar kan iemand anders misschien het licht op schijnen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Jeej ;)
Heb daar een ticket voor lopen, maar tot dusver nog geen degelijke reactie op gehad helaas.

Ben benieuwd.
Ik wens !!geen!! defrosts meer om dit te testen! 🤦🏻‍♀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:29:
[...]

Ik wens !!geen!! defrosts meer om dit te testen! 🤦🏻‍♀️
Nah, zo'n bonk ijs op je Quatt is ook niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamer2
belmonde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:49:
[...]

@Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:27:
Radiatoren worden hier prima warm, maar volgens mij genereert Quatt, bij enkel radiatoren, meer warmte.

Ik heb enkel radiatoren maar met ventilatoren en een enkele Quatt sinds 23-11-24.
Temperatuur loopt op van 17,5° naar 19° in stapjes van 0,1° per uur.

Optie voor een 2e Quatt maar ben er nog niet uit of ik het wel of niet zal doen.

Dit is mijn verbruik tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg0HlFJVz06msCXH8fvGe80rzh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At6utIMJTrmEQiUcHjr56ZCe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
dreamer2 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:47:
[...]

@Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:27:

Ik heb enkel radiatoren maar met ventilatoren en een enkele Quatt sinds 23-11-24.
Temperatuur loopt op van 17,5° naar 19° in stapjes van 0,1° per uur.

Optie voor een 2e Quatt maar ben er nog niet uit of ik het wel of niet zal doen.

Dit is mijn verbruik tot nu.

[Afbeelding]
Als ik het gasverbruik zo zie dan gaat die tweede zeker nuttig zijn.
Waarom twijfels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Nah, zo'n bonk ijs op je Quatt is ook niks
Vooral niet in maart.
Ik wil tuinweer en ijs in mijn borrel.
Genoeg defrosts gezien deze winter: nu tijd voor zomer hoor.
Ff Chillen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
netappie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Als ik het gasverbruik zo zie dan gaat die tweede zeker nuttig zijn.
Waarom twijfels?
Heb geen 6 chills nodig. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Haha, dat zou inderdaad wel veel zijn.

Persoonlijk zou ik een Duo hebben als dat hier fysiek ging.
Nu is het wel spannend of ik verder zonder aanpassingen of extra ondersteuning full electric kan.

Voor de prijs is de uitbreiding in ieder geval een no-brainer met de subsidie van 2024 als je afgelopen winter nog flink wat gas hebt verstookt. Dat lijkt er ook niet goedkoper op te worden en de vaste lasten van de aansluiting zullen alleen maar meer stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
belmonde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Hoe wordt in jouw situatie bepaald of en hoe de cv bijspringt of overneemt. Ik heb begrepen dat dit nogal bij of afhankelijk van wp afhangt of dit bijverwarmen door de cv is of gewoon een harde scheiding/overgang van aan/uit is..
Voor een diepgaande beschrijving hoe de thermostaat en het ControlSetPoint dit beïnvloed/stuurt, zie deze drie geschakelde posts... (linken terug naar de vorige)
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisoso
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-08 12:23
F!sher schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:09:
[...]

Hier ook inderdaad hetzelfde. Update ergens komende weken. Begin november word ik teruggebeld of ik nog problemen ervaar.
Bartske schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik ben ook gebeld. Ze hebben mij beloofd dat ze half oktober nog een update telefonisch gaan geven, en dat de update voor november gepland staat.
Hebben jullie hier al een update over...? Andere mensen die (nog steeds) een piepend geluid hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Frisoso op 24-02-2025 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 01:18

Animal_X

Rodin

clubeddie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:14:
Omdat het nog steeds niet duidelijk is hoe de uitrol precies verloopt, ik heb even gecheckt of ik kan achterhalen wanneer hij komt. Maar helaas staat de pomp hier al een paar uur uit. Het lijkt er wel op dat de update bij mij 10 minuten na ontvangst van de mail gepushed is. Ik zie in HA een kleine onderbreking op de CIC sensor. Helaas is er geen versie nummer in de HA integratie.

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.25.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Verbeteringen:
We blijven stappen zetten richting volledige elektrische ondersteuning.
Een deel van de hoofdapplicatie is opnieuw opgebouwd om de onderhoudbaarheid te verbeteren.

Opgeloste bugs:
De berekening van het energieverbruik tijdens het ontdooien is gecorrigeerd, waardoor de besparingsberekening nu nauwkeuriger is.
Een specifieke situatie in de foutdetectie is opgelost, zodat het systeem weer normaal werkt zodra de fout niet meer wordt gedetecteerd.
Het filteren van meetfouten in de flowmeter is vereenvoudigd.

Engineer aan het woord
Net als in de vorige twee versies blijven we werken aan de basis voor onze toekomstige producten, terwijl we de kwaliteit van onze software verder verbeteren. Ook hebben we een paar kleine bugs opgelost.
Hoe wordt je eigenlijk beta tester?

Ik zit hier inmiddels in week 4 na installatie en heb nog steeds geen functionerende Quatt. Vrijdag heb ik maar weer eens gebeld naar het noodnummer omdat er op mail niet gereageerd wordt. Uiteindelijk na 15min toch een vriendelijke jongeman aan de lijn gekregen. Ondanks het doorvragen van mijn kant het het kenbaar maken van mijn ongenoegen was het enige dat hij wist te vertellen dat mijn ticket bij het "app-team" ligt en dat daar hele knappe koppen zitten...

Ik denk dat ik deze week nog even ga afwachten en dan ook maar een ingebrekestelling richting Quatt stuur... Ik ben echt wel bereid om een leuke NLse startup wat slack te geven, zolang ze in ieder geval normaal kunnen communiceren. Echter, zelfs dat lijkt niet mogelijk in de huidige bedrijfsvoering. Op dit moment zou ik ook niet direct iemand meer aanbevelen om met Quatt in zee te gaan... Erg jammer...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Animal_X schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Ik zit hier inmiddels in week 4 na installatie en heb nog steeds geen functionerende Quatt. Vrijdag heb ik maar weer eens gebeld naar het noodnummer omdat er op mail niet gereageerd wordt. Uiteindelijk na 15min toch een vriendelijke jongeman aan de lijn gekregen. Ondanks het doorvragen van mijn kant het het kenbaar maken van mijn ongenoegen was het enige dat hij wist te vertellen dat mijn ticket bij het "app-team" ligt en dat daar hele knappe koppen zitten...

Ik denk dat ik deze week nog even ga afwachten en dan ook maar een ingebrekestelling richting Quatt stuur... Ik ben echt wel bereid om een leuke NLse startup wat slack te geven, zolang ze in ieder geval normaal kunnen communiceren. Echter, zelfs dat lijkt niet mogelijk in de huidige bedrijfsvoering. Op dit moment zou ik ook niet direct iemand meer aanbevelen om met Quatt in zee te gaan... Erg jammer...
Heb je hier je terechte ongenoegen al geuit, inclusief de naderende ingebrekestelling?
Schijnt dat ze hier heel snel op reageren
https://nl.trustpilot.com/review/www.quatt.io
Genoeg gewacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Friezin op 24-02-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Animal_X schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Kort na de installatie (eind 2023) kreeg ik een mail dat ze beta testers zochten en daar kon je voor aanmelden. Geen idee of ze nog meer testers zoeken.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Frisoso schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:09:
[...]

[...]

Hebben jullie hier al een update over...? Andere mensen die (nog steeds) een piepend geluid hebben?
Zeker, er is in januari een monteur geweest die een printplaat, de transformator en de pomp heeft vervangen. De pomp was uit voorzorg zeiden ze daar was geen probleem mee, maar mogelijk dat die sneller kapot gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:25
Vandaag is bij ons nieuwe huis onze 2e Quatt geplaatst. Bij mijn huidige woning heeft hij 2 jaar naar volle tevredenheid gewerkt met alleen radiatoren. Nu vloerverwarming. Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat. Ik heb nu 24 uur dezelfde temperatuur ingesteld wat bij vvw de voorkeur heeft zo heb ik begrepen. De 2e Quatt was helaas wel wat duurder dan mijn 1e. Ik hoorde nog bij de early adopters. Of ik beta-tester kan blijven, weet ik niet. Quatt reageert niet op mijn vragen wat dat betreft en aangezien het gerelateerd is aan het Quatt nummer, is de nieuwe eigenaar van ons huis automatisch betatester 😄.

Hieronder een foto van de nieuwe aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuhSNr5BupmN9Bz3XtWoAay89DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRSM3qcXd1E0i9ysmNrvlLTe.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pietjm schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:47:
Vandaag is bij ons nieuwe huis onze 2e Quatt geplaatst. Bij mijn huidige woning heeft hij 2 jaar naar volle tevredenheid gewerkt met alleen radiatoren. Nu vloerverwarming. Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat. Ik heb nu 24 uur dezelfde temperatuur ingesteld wat bij vvw de voorkeur heeft zo heb ik begrepen. De 2e Quatt was helaas wel wat duurder dan mijn 1e. Ik hoorde nog bij de early adopters. Of ik beta-tester kan blijven, weet ik niet. Quatt reageert niet op mijn vragen wat dat betreft en aangezien het gerelateerd is aan het Quatt nummer, is de nieuwe eigenaar van ons huis automatisch betatester 😄.

[Afbeelding]
Gaat goed komen; je weet waar je moet zijn met vragen.
Ik wens je veel plezier aan en in je nieuwe woning 👍🏻

PS: heb je jezelf wel ff een DM gestuurd met de vraag om een ⤵️ ?

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 24-02-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
pietjm schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:47:

[Afbeelding]
Leuk dat je weer voor een Quatt hebt gekozen maar heb wel twee puntjes.
Ik zie dat er koper en precisiepijp doorelkaar is gebruikt en dat vreet mekaar op, ik gok dat de vloerverwarming in een later stadium is aangelegd.
Ook valt op dat het overstortventiel nu wordt geblokkeerd door de drukverschilregelaar.
Tevens denk ik dat @VindiGoosh jouw expansievat gaat afkeuren.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Ideaal voor een dubbele Quatt dus. Vrijstaand? Want geluidseisen zijn tegenwoordig nogal streng. Een dubbele Quatt in een rijtje is moeilijk.

Hier is alles ook niet optimaal geïsoleerd, maar gaat prima.
Wat @SBL ook al aangaf: sommige andere warmtepompen kappen op een bepaalde temperatuur, Quatt blijft doorwerken (alleen kan niet meer warmte produceren van die 1500w (per Quatt), de cv plust dan op).

Heb je de cv op 50°C getest?
En waar staat je thermostaat nu op?

Voorbeeldje met vorst en op dat moment 4m3 gebruikt (max deze winter 8m3 per dag bij -6: Pre-Quatt vaak 20 of meer).

[Afbeelding]

Hoogste gasverbruik op de helft van de boerderij met radiatoren en lichtste isolatie was 13 m3 per dag afgelopen week. Zoals gezegd.. We zijn wel iets spaarzaam..
Thermostaat staat op 20 overdag en in de avond op 20,5. Na 11 uur op 16 graden..
De aanvoer tmeperatuur komt tot net onder 50 graden (modulerende thermostaat en/of ketel) overdag als ie gewoon loopt. Maar ketel gaat dan ook op en neer kwa verbruik..
Dubbele quatt is wel de breedte ten nadele op het terras..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
belmonde schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 01:05:
[...]

Hoogste gasverbruik op de helft van de boerderij met radiatoren en lichtste isolatie was 13 m3 per dag afgelopen week. Zoals gezegd.. We zijn wel iets spaarzaam..
Thermostaat staat op 20 overdag en in de avond op 20,5. Na 11 uur op 16 graden..
De aanvoer tmeperatuur komt tot net onder 50 graden (modulerende thermostaat en/of ketel) overdag als ie gewoon loopt. Maar ketel gaat dan ook op en neer kwa verbruik..
Een enkele Quatt scheelt ook al veel zoals je ziet bij mij: vooral wanneer je ook nog kookt op gas en SWW op gas gebruikt en nog geen plannen hebt voor FE.

Ruimte genoeg vanaf erfgrens? Want anders moet je @MacD007 ff inschakelen voor een berekening.

Sowieso neemt een wp (welke dan ook) plek in (en met koelen in de zomer draait hij ook dan). Is dit de enige plek? Plaatsen op een dak, waar je enkel met een steiger kunt komen, is niet handig ivm onderhoud.

Nachtverlaging houdt een wp niet echt van, of beter gezegd: het weer op temperatuur brengen. Dit duurt lang, het is trage verwarmer maar steengoed in "op temperatuur houden", ook bij slechtere isolatie.

Ts gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
Gerardwaz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Ik zie dat er koper en precisiepijp doorelkaar is gebruikt en dat vreet mekaar op, ik gok dat de vloerverwarming in een later stadium is aangelegd.
Ook valt op dat het overstortventiel nu wordt geblokkeerd door de drukverschilregelaar.
@pietjm
In aanvulling:
- magneetfilter zit op retour van de vloerverwarming IPV van de WP. Er komt nog een leiding van boven(radiatoren?) waarvan de flow niet door de magneetfilter gaat voordat het de WP in gaat
- thermostaat vloerverwarming zit op de retour, wat mij doet vermoeden dat de aanvoer&retour verkeerd om aangesloten zitten..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
En een paar beugeltjes om de leidingen te fixeren had ook geen kwaad gekund :)
Die flexibele leidingen naar de Quatt leunen nu deels op de koppelingen bijv.

Leidingwerk t.h.v. stopcontact / links van ketel lijkt ook scheef weg te lopen. Kan geen kwaad, maar ziet er wel slordig uit.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

ThinkPad schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:20:
Leidingwerk t.h.v. stopcontact / links van ketel lijkt ook scheef weg te lopen. Kan geen kwaad, maar ziet er wel slordig uit.
Precies net zo "scheef" als de stenen muur zo te zien, dus kaarsrecht.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 21:36
Vandaag had ik iemand over de vloer voor een andere klus, en hij was verbaasd over de installatie bij de CV. Volgens hem zijn de twee aangegeven pijpen overbodig en kunnen ze het systeem alleen maar verstoren. Weet iemand hier hoe dat precies zit? Ben gewoon benieuwd 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6-zyYKBj7xy51H7BTTaPindNnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7NnNheaqKRUdXA2dfYTdniO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41
Bartske schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Zeker, er is in januari een monteur geweest die een printplaat, de transformator en de pomp heeft vervangen. De pomp was uit voorzorg zeiden ze daar was geen probleem mee, maar mogelijk dat die sneller kapot gaat
Bij mij alleen printplaat en transformator en dat heeft het probleem opgelost. Die hele piep is weg en het systeem is aanzienlijk stiller!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
faberr schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:32:
Vandaag had ik iemand over de vloer voor een andere klus, en hij was verbaasd over de installatie bij de CV. Volgens hem zijn de twee aangegeven pijpen overbodig en kunnen ze het systeem alleen maar verstoren. Weet iemand hier hoe dat precies zit? Ben gewoon benieuwd 😊

[Afbeelding]
En dat was de behanger?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 21:36
Haha ja iemand van de badkamer. Niet echt een specialist 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Nu het weer warmer is zit ik te kijken of ik van een continue temperatuur kan overstappen op een schema met een per 0,1graad langzaam oplopende vraagtemperatuur.
Ik zie dat als het verschil tussen vraag en actuele temperatuur 0,1 is dat de cic de quatt aanstuurt op het laagste nivo. Bij 0,2 gaat hij al een stuk harder werken. En dat wil ik voorkomen.
Is er een manier om de vraag temperatuur van de thermostaat (tado V3+) aan te laten sturen door Homeassistant? En dan in te stellen dat de vraag temperatuur pas met 0,1 verhoogd mag worden als de vraagtemperatuur bereikt is?
Ik heb weinig tot geen ervaring in het zelf maken van automatiseringen in homeassistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
belmonde schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 01:05:
[...]

Er zijn natuurlijk ook mogelijk nog andere plaatsingsmogelijkheden beschikbaar dan alleen het terras.
Denk hierbij m’n aan een zo kort mogelijke locatie cq afstand tot waar je CV staat, tenslotte vind de koppeling ook daar plaats.
En ja natuurlijk ook rekening houden met de afstand tot de erfgrens van je buren (alleen woonbestemming) dit dan weer qua geluid, die mag daar namelijk niet hoger zijn dan 45/40 dB.
Heb je hulp nodig, je kunt dit namelijk berekenen dan hoor ik het wel.

Je zult met een Quatt of Quatt duo veelal een stuk lager gaan komen dan je huidige net onder de 50 graden C.
Wat eigenlijk een betere indicatie is, is je gasverbruik op jaarbasis, liefst de gemiddelde van bv je laatste 3-5 jaar.
Eén nachtverlaging zal met een warmtepomp veelal minder laag uitkomen, de huidige nachtverlaging is hierbij gewoon te laag, dit zal tot verhoogd verbruik van zowel gas als ook stroomkosten leiden. Tenminste is dat nu even de verwachting.
Omdat dit m’n erg afhankelijk is van je huis en isolatiewaarde zul je dat gewoon proefondervindelijk moeten gaan vaststellen.
Vergeet hierbij niet dat de manier van stoken met een warmtepomp gewoon heel anders gaat worden dan wat je nú gewend bent, een warmtepomp is daarbij meer een slak dus traag en weinig energie in een keer.
Daar zit dan ook weer direct je voordeel.

Je huidige radiatoren hebben wel met de duidelijk lagere cv temperaturen wat hulp nodig om toch nog voldoende warmte af te kunnen geven, tenslotte waren deze ooit bedoeld voor cv temperaturen van 70-80 gr.C. Dus gebruik van radiatorventilatoren is een eenvoudige maar effectieve manier om de radiatoren een zetje in de rug te geven.
Ook helpt natuurlijk elke eenvoudige isolerende maatregel die je eventueel zou kunnen nemen zoals bv radiatorfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:31:
Nu het weer warmer is zit ik te kijken of ik van een continue temperatuur kan overstappen op een schema met een per 0,1graad langzaam oplopende vraagtemperatuur.
Ik zie dat als het verschil tussen vraag en actuele temperatuur 0,1 is dat de cic de quatt aanstuurt op het laagste nivo. Bij 0,2 gaat hij al een stuk harder werken. En dat wil ik voorkomen.
Is er een manier om de vraag temperatuur van de thermostaat (tado V3+) aan te laten sturen door Homeassistant? En dan in te stellen dat de vraag temperatuur pas met 0,1 verhoogd mag worden als de vraagtemperatuur bereikt is?
Ik heb weinig tot geen ervaring in het zelf maken van automatiseringen in homeassistant.
Stel deze vraag ook even in het juist daarvoor bedoelde topic HA en Quatt of in een ander topic specifiek voor HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
faberr schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Haha ja iemand van de badkamer. Niet echt een specialist 😉
Dus de beste man heeft waarschijnlijk heel veel kennis van badkamers maar van verwarmingssystemen heeft hij nul komma nul kennis.

De bovenste leiding is een bypass cq terugslagklep om er voor te zorgen dat het water van de warmtepomp (dus je toevoer) niet onnodig ook nog door je cv moet gaan (meer weerstand) als deze niet aan het werken is maar bij cv bedrijf je water niet richting de toevoer warmtepomp ( tegen de stroming) zou gaan, bv als de warmtepomp uit staat ( cv onlangs bedrijf), hij bypast dus je cv.

De onderste leiding is een echte bypass die een kortsluiting veroorzaakt bij een te hoge weerstand binnen het systeem, dit is alleen nodig in speciale gevallen en blijkbaar bij jou dus noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
faberr schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:32:

[Afbeelding]
De bovenste pijp is een bypass die maar 1 kant op werkt zodat de Quatt ook water rond kan pompen als de CV ketel niet mee doet (niet nodig of druk bezig met douchewater).

De onderste pijp is een instelbare bypass die voorkomt dat een bijvoorbeeld een dichtgeslagen vloerverwarming de flow blokkeert. Die kan wel problemen geven als hij water te gemakkelijk door laat van aanvoer naar retour, maar ik neem aan dat die er niet voor niks zit in jouw situatie (ik heb deze trouwens niet maar wel een vrijwel identieke ketel).
Bij een lage Delta-T of teleurstellende COP is het iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
timmert26 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Bij mij alleen printplaat en transformator en dat heeft het probleem opgelost. Die hele piep is weg en het systeem is aanzienlijk stiller!
Interessant, mogelijk dat mijn pomp uit een serie kwam waar ze al vaker problemen mee gehad hebben en u uit voorzorg vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
clubeddie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:41:
Er is weer een nieuwe versie onderweg, wanneer jullie die krijgen blijft een mysterie ;-). Op zich niet zoveel schokkends, hooguit de verbeterde verbinding waar hier af en toe ook iets van voorbij komt dat ze daar een oplossing voor hebben. De versie draait hier al mee, quatt staat op dit moment uit, hoop dat dit komt omdat het huis op temperatuur is :-)

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.24.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?
De applicatie die zorgt voor de updates in de CiC is geüpgraded.
Voorbereidingen in de software voor nieuwe producten (All-E).

Bug Fixes

Kleine verbeteringen doorgevoerd voor een snellere verbinding en betere prestaties.

Engineer aan het woord

In deze versie hebben we kleine verbeteringen doorgevoerd om verbindings- en prestatieproblemen op te lossen. Daarnaast zijn we alvast begonnen met de voorbereidingen voor een aantal nieuwe functies. Je systeemgedrag zou verder ongewijzigd moeten blijven.
Deze lijkt nu ook algemeen uitgerold te worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aci7y1qC0YoUsCkn-zjjaaRJzpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1AwDYahld2swrtkGgHIpTj5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@jj85 Kun je ook zien dat je COP in de app met terugwerkende kracht is aangepast?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Inzake discussie over opstarttemperatuur Quatt waarbij onder de 18gr altijd even de CV wordt aangezet.

Ik ben nu een aantal weken niet thuis en heb de thermostaat op 15gr continu staan. De Quatt gaat regelmatig uit, warmte van de zon en daarna weer aan. Maar geen pufje gas verbruikt. De watertemperatuur was lager dan 18 gr, een aantal dagen was de ondergrens 14 gr volgends de app van Quatt.

Betekent dit dat de software is aangepast en dat er een nieuwe ondergrens is?

Weet iemand dit of zijn er soortgelijke ervaringen en wat was de laagste watertemperatuur?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
JanHenk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:07:
@jj85 Kun je ook zien dat je COP in de app met terugwerkende kracht is aangepast?
Dat komt volgens mij pas in de volgende versie (2.25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:07:
Nee, is niet aangepast als ik een paar schermprints uit het verleden vergelijk met wat de app nu laat zien

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:32
rob987 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:23:
Inzake discussie over opstarttemperatuur Quatt waarbij onder de 18gr altijd even de CV wordt aangezet.

Ik ben nu een aantal weken niet thuis en heb de thermostaat op 15gr continu staan. De Quatt gaat regelmatig uit, warmte van de zon en daarna weer aan. Maar geen pufje gas verbruikt. De watertemperatuur was lager dan 18 gr, een aantal dagen was de ondergrens 14 gr volgends de app van Quatt.

Weet iemand dit of zijn er soortgelijke ervaringen en wat was de laagste watertemperatuur?

Dat zou heel mooi zijn! Dat maakt FE weer wat makkelijker (want de Quatt optie vind ik niet echt handig). Als ik FE ga doe ik dat bij voorkeur zonder doorstroomverwarmer / e-cv. (ik heb 2 airco's dus risico is daar niet echt bij).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
rob987 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:23:

De Quatt start gewoon op ook bij buitentemperatuur van -6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:58:
[...]

En wat was je watertemperatuur toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:01:
[...]

En wat was je watertemperatuur toen?
Geen idee, was in diepe rust. Hij heeft ongeveer 4 uur uitgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Gerardwaz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Diepe rust zou vreemd zijn bij -6. Normaal pompt hij dan water rond om bevriezen te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Dat komt volgens mij pas in de volgende versie (2.25)
Ah, entschuldigung, mijn fout. Ik zie het nu inderdaad aan de hand van de berichten van @clubeddie . :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Diepe rust zou vreemd zijn bij -6. Normaal pompt hij dan water rond om bevriezen te voorkomen.
Ik was in diepe rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Je kunt in de Quatt app prima zien wat je begin cq eind watertemperatuur was op dat punt, waarschijnlijk zat je toen nog boven de 18gr.C.
Post anders een screenshot van die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Je kunt in de Quatt app prima zien wat je begin cq eind watertemperatuur was op dat punt, waarschijnlijk zat je toen nog boven de 18gr.C.
Post anders een screenshot van die dag.
Had al gekeken maar dat kan je niet zien, update op het hele uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Gerardwaz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Dit inderdaad, en dan nog:
- is het een uur-gemiddelde?
- is het een exacte temperatuur op dat ene moment(seconde) in dat uur?

Iemand met een HA integratie die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? (Vergelijken van data punten in Quatt app met realtime data uit HA)

[ Voor 18% gewijzigd door Toby-Wan op 25-02-2025 17:58 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Iemand met een HA integratie die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? (Vergelijken van data punten in Quatt app met realtime data uit HA)
Vlgs mij het gegeven op het hele uur.
Grafiek werd eerder altijd gelijk getoond, rest gegevens volgde 5 minuten later, nu soms zelfs wel 10 (ooit een temperatuurpiek met gas tijdens een defrost vergeleken in HW wat toevallig op het hele uur viel).
Maar hoor graag van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Hoezo ? Ik kan dat perfect zien, bv hier als voorbeeld de data van gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdQdqjp5szr_WE3LZSuOd1jeN8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiJOhEyUG7KNnPf4y9MBQcHz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:37:
[...]

[Afbeelding]
Die is niet helemaal betrouwbaar omdat dan echt de startthemparatuur te zien is dan begint ie te pompen. Bij mij hangt de ketel in de (onverwarmde) garage en na warmtevraag komt de warmte uit het systeem erbij. Voorbeeld foto is ie echt niet opgestart met 16 graden weet ik zeker omdat ik het een paar dagen later nog geprobeerd had toevallig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okomlxo5TcuzgT0uunWgbpl7nmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/26bubZ6DkYgvS25CROiTxfp6.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:37:
[...]

[Afbeelding]
Er zijn 24 data punten per dag, 1 voor elk hele uur vraag 1 is, hoe is dit datapunt bepaald? Zie m'n vorige post..
Vraag 2, wat zegt het lijntje ertussen? Is dat louter het verbinden van de 24 datapunten? Is het gebaseerd op gemeten temperaturen? Als dat laatste, wat is de interval? Waarom zij dalen van defrosts niet zichtbaar?
Ofwel, meer vragen en/of onduidelijkheden dan dat je enige conclusies uit deze grafiek kan trekken.. dus iets perfect kunnen zien is alleen mogelijk met een HA integratie, vandaar mijn vraag aan deze groep of ze hun licht hierover kunnen laten schijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-UIzF0Ou5Dvv5c8iM_6_FSikxQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7fVVQ3aMBfuj9PrL9CP3mTZX.png?f=fotoalbum_large

Dit is de meest duidelijke dag.

[ Voor 5% gewijzigd door rob987 op 25-02-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
(jarig!)
Raar, alsof je water van 14 graden maakt.
Met @Toby-Wan. Het is ws een momentopname en die wordt geplot in de grafiek.
En nadat je 1,5 kWh warmte hebt toegevoegd, kan het volgens mij niet 2 uur laten ineens weer 14 zijn in heel je systeem als het buiten 11 graden is.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 25-02-2025 19:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Er zijn 24 data punten per dag, 1 voor elk hele uur vraag 1 is, hoe is dit datapunt bepaald? Zie m'n vorige post..
Vraag 2, wat zegt het lijntje ertussen? Is dat louter het verbinden van de 24 datapunten? Is het gebaseerd op gemeten temperaturen? Als dat laatste, wat is de interval? Waarom zij dalen van defrosts niet zichtbaar?
Ofwel, meer vragen en/of onduidelijkheden dan dat je enige conclusies uit deze grafiek kan trekken.. dus iets perfect kunnen zien is alleen mogelijk met een HA integratie, vandaar mijn vraag aan deze groep of ze hun licht hierover kunnen laten schijnen
ja, dus (helaas) slechts 24 datapunten, die dus gewoon met elkaar verbonden worden, gezien wat je te zien krijgt vermoed ik dat er dus geen tussenliggende datapunten door dit systeem worden gebruikt, infeite zijn deze dus wel beschikbaar en via Json feed zijn die natuurlijk wel beschikbaar. Dus via HA heb je daar dus wel een iets beter beeld voor, daar heb je zeker gelijk.
Echter voor de oorspronkelijke vraag, ook al is deze verre van naukeurig en perfect kun je daar wel wat aan zien. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:32
Gerardwaz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Zeker, maar het gaat niet om de buitentemperatuur, maar om de aanvoer temp. Die mocht oorspronkelijk niet onder de 18 liggen anders starte de Quatt niet zonder gasverbruik.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Zeker, maar het gaat niet om de buitentemperatuur, maar om de aanvoer temp. Die mocht oorspronkelijk niet onder de 18 liggen anders starte de Quatt niet zonder gasverbruik.
Klopt maar dat is losgelaten, ik heb op 11-2 het cv gedeelte uitgezet om te testen wat gebeurt er nu. Heb een nachtverlaging van 1C naar 19.5C om 24.00 uur dus in de loop van de nacht start de Quatt weer zonder problemen op maar geen idee wat de aanvoertemperatuur op dat moment is. Maar ik denk ver onder de 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:20:
[...]

Echter voor de oorspronkelijke vraag, ook al is deze verre van naukeurig en perfect kun je daar wel wat aan zien. _/-\o_
Mwa, een rechte lijn tussen 2 datapunten van (bij wijze van spreken) 20 graden zegt niks over de temperatuur in de 59 minuten daartussen. Kan 20 graden zijn, maar kan ook 60 of 2 graden aangestipt hebben..
Vraag ging over opstart temperatuur, maar conclusies uit de Quatt app kan je niet trekken want te onnauwkeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Dit is bijna een one-in-a-million situatie, dat Quatt 2x draait rond het hele uur zodat de opstart temperatuur geregistreerd wordt.

Edit: zou ook kunnen betekenen dat Quatt wederom meeleest hierzo en de Intergas 'vetraging' op CV bijstook heeft doorgezet in de CIC, danwel CIC geüpdate dat eerst even water wordt rond gepompt voordat opdracht tot CV bijstook wordt gegeven. Vaak zit er nog redelijk wat restwarmte in het systeem waarmee de 18 graden kan worden gehaald. Zo ook in voorbeeld van @rob987.

[ Voor 31% gewijzigd door Toby-Wan op 25-02-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Hij pakt enkel het datapunt elk heel uur.

Sinds 7:52 naar standby, dus voor 8:00 geen nieuw datapunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5Wh8PmLuIuTlmDNqHE_tNgJf4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QF1k7jOkkwYnu9i94gsTbul.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xU9ubs497eH4DR1TGoge8ydiO_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hyo50ezkdOwAHq0cxR1vhIq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:34:
[...]

Mwa, een rechte lijn tussen 2 datapunten van (bij wijze van spreken) 20 graden zegt niks over de temperatuur in de 59 minuten daartussen. Kan 20 graden zijn, maar kan ook 60 of 2 graden aangestipt hebben..
Vraag ging over opstart temperatuur, maar conclusies uit de Quatt app kan je niet trekken want te onnauwkeurig
Ja dat zou kunnen, echter ligt niet het niet in verwachting dat daar de jou genoemde giga afwijkingen ook echt plaatsvinden.
Wil je meer dan zul,je dat dus via HA moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:38:
[...]

Dit is bijna een one-in-a-million situatie, dat Quatt 2x draait rond het hele uur zodat de opstart temperatuur geregistreerd wordt.

Edit: zou ook kunnen betekenen dat Quatt wederom meeleest hierzo en de Intergas 'vetraging' op CV bijstook heeft doorgezet in de CIC, danwel CIC geüpdate dat eerst even water wordt rond gepompt voordat opdracht tot CV bijstook wordt gegeven. Vaak zit er nog redelijk wat restwarmte in het systeem waarmee de 18 graden kan worden gehaald. Zo ook in voorbeeld van @rob987.
Dat gedrag zit er volgens mij al wel enkele maanden in. Eerst waterpomp aan in de fase Standby Heating. Indien na x seconden geen 18grC (of misschien nu iets anders) watertemperatuur, dan CV aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
jj85 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Dat gedrag zit er volgens mij al wel enkele maanden in. Eerst waterpomp aan in de fase Standby Heating. Indien na x seconden geen 18grC (of misschien nu iets anders) watertemperatuur, dan CV aan.
Precies dat is wat ik ook heb gepost. Proefondervindelijk waargenomen en een fail met water onder de 18 graden _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
Friezin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:00:
[...]

Een enkele Quatt scheelt ook al veel zoals je ziet bij mij: vooral wanneer je ook nog kookt op gas en SWW op gas gebruikt en nog geen plannen hebt voor FE.

Ruimte genoeg vanaf erfgrens? Want anders moet je @MacD007 ff inschakelen voor een berekening.

Sowieso neemt een wp (welke dan ook) plek in (en met koelen in de zomer draait hij ook dan). Is dit de enige plek? Plaatsen op een dak, waar je enkel met een steiger kunt komen, is niet handig ivm onderhoud.

Nachtverlaging houdt een wp niet echt van, of beter gezegd: het weer op temperatuur brengen. Dit duurt lang, het is trage verwarmer maar steengoed in "op temperatuur houden", ook bij slechtere isolatie.

Ts gelezen?
Okay, maar die nachtverlaging is natuurlijk alleen nu met de gas-cv. ik weet dat met warmtepomp geadviseerd wordt om maximaal 1 graad te verlagen sowieso.
Toch zou ik liever 1 warmtepomp breedte hebben.. Dus dan beter een grotere. Maar zo mijn vraag/opmerkingen ook begonnen.. Dan kom je dus met hoger minimaal vermogen. De lg r290 wordt geclaimd to 10 % terug te kunnen moduleren,. maar in reacies bij die video's wodt dit uit ervaring wat tegengesproken ?
We hebben geen last van dichtbijzijnde buren (woonboerderij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
belmonde schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Okay, maar die nachtverlaging is natuurlijk alleen nu met de gas-cv. ik weet dat met warmtepomp geadviseerd wordt om maximaal 1 graad te verlagen sowieso.
Toch zou ik liever 1 warmtepomp breedte hebben.. Dus dan beter een grotere. Maar zo mijn vraag/opmerkingen ook begonnen.. Dan kom je dus met hoger minimaal vermogen. De lg r290 wordt geclaimd to 10 % terug te kunnen moduleren,. maar in reacies bij die video's wodt dit uit ervaring wat tegengesproken ?
Is inmiddels niet meer zo ingewikkeld. Met HA en een geschikte thermostaat kan het vermogen van de Quatt tot 5% worden teruggemoduleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcrpXuxi08as84YIgO-kCwZZFDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FXn8QljizGxPLaHNJ4Gm22qo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 25-02-2025 20:46 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]
Oké, alleen wat is de afstand tot de erfgrens, want dat namelijk bepalend en niet zozeer waar het huis van je buurman staat.
Ik kwam al eens een situatie tegen waar juist dat gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
[...]
Nou, ik denk dat de LG tot 10Hz kan. Ze staan er om bekend enorm ver terug te kunnen moduleren.
De Quatt draait vanaf 30 Hz, wat overigens vrij normaal is; de LG blinkt daarin wel echt uit.

Belangrijk is om te kijken naar het modulatiebereik. EN, wat levert je warmtepomp bij -5, of -10, of nog kouder aan vermogen ;) (bij jouw benodigde watertemperatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Keuzes 😉.

Want kies je dan een enkele Quatt met eventueel iets gasverbruik (afhankelijk van je stookgedrag, zie mijn gasverbruik bij 21,5 continue), of dan die grotere, waar ook een ander prijskaartje aan hangt en die misschien (?) wat extra gas bespaart maar meer stroom neemt vanwege dat hogere minimaal vermogen?
(Aanvulling: voor ik de Quatt aanschafte, had ik een offerte liggen voor een hybride van €13.000-14.000 ex subsidie, met verondersteld 75% besparing. Voor het prijsverschil kan ik veel gas kopen)

Hier is de Quatt al de hele dag aan het "sudderen", heeft 2x1 uurtje 800w gepakt, rest tussen 300 en 600w. Vloer hele dag al 23-24°C: heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEypXoExVtU5U6Mdp72UiNWKD5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Cij6jDhbMMxSwHzmiViGufV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 25-02-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Is inmiddels niet meer zo ingewikkeld. Met HA en een geschikte thermostaat kan het vermogen van de Quatt tot 5% worden teruggemoduleerd

[Afbeelding]
COP van 4 met die buitentemperatuur? Serieus?
Ik zat gisteren op 5,5 bij <10°C en heerlijker warm op 21,5°C.
Dan kun je wel terug kunnen moduleren tot 5%, maar ik vind die 4 wel wat verontrustend.

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 25-02-2025 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:15:
[...]

Nou, ik denk dat de LG tot 10Hz kan. Ze staan er om bekend enorm ver terug te kunnen moduleren.
De Quatt draait vanaf 30 Hz, wat overigens vrij normaal is; de LG blinkt daarin wel echt uit.

Belangrijk is om te kijken naar het modulatiebereik. EN, wat levert je warmtepomp bij -5, of -10, of nog kouder aan vermogen ;) (bij jouw benodigde watertemperatuur)
Weet niet of @belmonde het eigenlijk wel nodig heeft om verder terug te kunnen moduleren dan een enkele Quatt, met een jaarverbruik van 2000m3 gas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Weet niet of @belmonde het eigenlijk wel nodig heeft om verder terug te kunnen moduleren dan een enkele Quatt, met een jaarverbruik van 2000m3 gas....
Daarom zei ik: kijk wat je nodig hebt bij koude. Als je 2000m3 gas kunt opstoken, dan weet ik niet of je heel veel hebt aan 1400W minimum vermogen in de zachte periode van 1 Quatt, vs wat meer minimum vermogen van een grotere warmtepomp welke het in de wintermaanden zorgeloos kan bijbenen.
De LG 9kW (3f) bijv levert 8.9 kW nominaal bij -7/W35
En LG 7kW nominaal bij -7/W55
Een Quatt Duo doet resp 5.4 en 4.6 kW nominaal. Dat schiet bij dat gasverbruik vervangen te kort.

De 7kW variant (1f) gaat in beide gevallen (nominaal) tot 7kW, (dan zit je denk ik al op of over het randje) en kan terug tot 2400W.
En dat klopt wel redelijk denk ik. 2350-ish was as low as I could go op de 7kW R32 unit.
Met een 5.5 kW R290 wp kom ik tot 2100W.

Dat heel diep terugmoduleren zie je op die dagen met name in het geringe stroomverbruik.
Een Quatt verbruikt op 30 Hz minder stroom dan een 7kW LG @ 10Hz. De LG 7kW zal denk ik de 280W kunnen aantikken; met de 5.5 kW (30 rps minimum, 120 rps maximum) kom ik niet onder de 350W. Het is gerommel in de marge natuurlijk. In beide gevallen wordt het in warmte omgezet, en zit je het niet op te stoken aan de buitenlucht.

keuzes keuzes :+

Maar zoals altijd: laat je goed voorlichten en zorg voor de juiste dimensionering. Dan heb je de meeste kans op een zorgeloos systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:04:
[...]

COP van 4 met die buitentemperatuur? Serieus?
Ik zat gisteren op 5,5 bij <10°C en heerlijker warm op 21,5°C.
Dan kun je wel terug kunnen moduleren tot 5%, maar ik vind die 4 wel wat verontrustend.
Hogere Ta voor radiatoren.
Daarentegen wel half zoveel energie verbruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Vergeet bij je keuzes vooral ook niet dat een DUO je ook nog eens dubbele subsidies oplevert. Ik ben met mn duo van 2750M gas naar 480M terug gegaan en we hebben veel meer comfort op 20,5, continue.Met een groot oud huis met relatief weinig isolatie

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
We kregen een offerte van 7.500 euro voor die 10 kw hybride wp geinstalleerd na aftrek van die 2.800 euro subsidie. Wel overdreven om die warmtepomp alleen al voor 9.500 te noteren..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Zoals je kunt zien zet de CIC eerst de pomp aan en transporteert de Quatt warm water uit de radiatoren maar de Quatt terug. Als dit water 18 graden bereikt zet de CIC de mode op 2 en start Quatt met warmte genereren zonder dat de CV ketel aan gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rEObmaLqRabaBofTlvNh8GEIfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwhwhspEp4r3OWmMArLIRbPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:22:
[...]

Hogere Ta voor radiatoren.
Daarentegen wel half zoveel energie verbruikt :+
Met de helft van mijn aantal radiatoren en ook bijna de helft van het woonoppervlak :+ . Appels en peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Ja dat zou kunnen, echter ligt niet het niet in verwachting dat daar de jou genoemde giga afwijkingen ook echt plaatsvinden.
Wil je meer dan zul,je dat dus via HA moeten doen.
die waarden die ik noemde zijn uiteraard flink overdreven, maar ze dienen alleen om het punt duidelijk te maken B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:51:
[...]

Met de helft van mijn aantal radiatoren en ook bijna de helft van het woonoppervlak :+ . Appels en peren
Het gaat om Ta, en hoe efficient het afgiftesysteem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:18:
[...]

@pietjm
In aanvulling:
- magneetfilter zit op retour van de vloerverwarming IPV van de WP. Er komt nog een leiding van boven(radiatoren?) waarvan de flow niet door de magneetfilter gaat voordat het de WP in gaat
- thermostaat vloerverwarming zit op de retour, wat mij doet vermoeden dat de aanvoer&retour verkeerd om aangesloten zitten..
Voor mijn gevoel zit het ook verkeerd. Vloerverwarming zit er sinds de bouw, maar de cv ketel is ooit verplaatst. De Quatt verwarmt wel, maar alleen beneden. Boven blijven de radiatoren koud. Er gaat wel wat warm water door de leidingen, maar te koud om te verwarmen boven. Ik ga Quatt maar even bellen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Gerardwaz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:12:
[...]

De ketel is ooit verplaatst van de bijkeuken naar de garage waar de vloerverwarming zit. Mijn ketel is net nieuw en het expansievat is daar door de installateur geplaatst. Maar ik ga Quatt bellen omdat ik geen warmte boven krijg in de radiatoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
pietjm schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Voor mijn gevoel zit het ook verkeerd. Vloerverwarming zit er sinds de bouw, maar de cv ketel is ooit verplaatst. De Quatt verwarmt wel, maar alleen beneden. Boven blijven de radiatoren koud. Er gaat wel wat warm water door de leidingen, maar te koud om te verwarmen boven. Ik ga Quatt maar even bellen.
Waarom ga jij Quatt bellen? De warmteafgifte in de vvw beneden is te groot ten opzichte van de warmtevraag met radiatoren boven.
Draai aan de kranen naar de vvw zodat daar minder water door gaat dan zal er meer flow naar de radiatoren boven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
pietjm schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:28:
[...]

De ketel is ooit verplaatst van de bijkeuken naar de garage waar de vloerverwarming zit. Mijn ketel is net nieuw en het expansievat is daar door de installateur geplaatst. Maar ik ga Quatt bellen omdat ik geen warmte boven krijg in de radiatoren.
Ik ben geen expert op VVW gebied, maar ik heb twijfels over de de VVW verdeler. Je kan volgens mij nergens voorkomen dat er te veel doorheen gaat (geen retourventiel) en bij de aanvoer vanuit de CV ketel staat een R teken op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Waarom ga jij Quatt bellen? De warmteafgifte in de vvw beneden is te groot ten opzichte van de warmtevraag met radiatoren boven.
Draai aan de kranen naar de vvw zodat daar minder water door gaat dan zal er meer flow naar de radiatoren boven gaan.
Dit ⬆️ @pietjm, maar ook: wat doet je Grundfos pomp, kan stand slecht zien.
Ik heb zelf 2 standen constante druk, wanneer ik 'm op het snelst zet, krijg ik boven ook geen warmte.
Kun je per groep dicht(er)draaien? Zo te zien niet.
Ook (te?) weinig groepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Dit ⬆️ @pietjm, maar ook: wat doet je Grundfos pomp, kan stand slecht zien.
Ik heb zelf 2 standen constante druk, wanneer ik 'm op het snelst zet, krijg ik boven ook geen warmte.
Kun je per groep dicht(er)draaien? Zo te zien niet.
Ook (te?) weinig groepen...
@pietjm Mee eens, hier kan je het beste de cv installateur bij halen.

Deze verdeler is erg slecht in te regelen, zowel qua doorstroming naar de retour als qua verdeling tussen de VVW groepen. Mik er maar eens een infrarood thermometer op om te zien hoe de balans is tussen die groepen en wat er aan dT gehaald wordt door de verdeler.

Ik vraag mij overigens af waarom de ketel bij de aanvoer (links onder ketel) nog een regelbare bypass heeft. Is die door Quatt geplaatst of door de CV installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Ik ben geen expert op VVW gebied, maar ik heb twijfels over de de VVW verdeler. Je kan volgens mij nergens voorkomen dat er te veel doorheen gaat (geen retourventiel) en bij de aanvoer vanuit de CV ketel staat een R teken op de verdeler.
Metertjes staan bij @pietjm ook "andersom", qua temperatuur zag ik eerder.
De grote balk is, vlgs mij, meestal de aanvoer: daar wordt vaak gemengd.
Nu mengt hij achteraf?

Maar er waren eerst voldoende opmerkingen geplaatst 😉.
Quatt kan hier weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Metertjes staan bij @pietjm ook "andersom", qua temperatuur zag ik eerder.
De grote balk is, vlgs mij, meestal de aanvoer: daar wordt vaak gemengd.
Nu mengt hij achteraf?

Maar waren eerst voldoende opmerkingen geplaatst 😉.
Quatt kan hier weinig mee.
Wel raar dat ze dit gemist hebben bij installatie als wij dit met een foto al constateren |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob987
Flesym schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 04:52:
[...]

Zoals je kunt zien zet de CIC eerst de pomp aan en transporteert de Quatt warm water uit de radiatoren maar de Quatt terug. Als dit water 18 graden bereikt zet de CIC de mode op 2 en start Quatt met warmte genereren zonder dat de CV ketel aan gaat.
[Afbeelding]
Aha, duidelijk, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Wel raar dat ze dit gemist hebben bij installatie als wij dit met een foto al constateren |:(
Welke installatie?
De vvw ooit, de verplaatsing van de cv, plaatsen nieuwe ketel?
Quatt bouwt enkel verder op wat er al is: goed of vaut.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 26-02-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:09:
[...]

@pietjm Mee eens, hier kan je het beste de cv installateur bij halen.

Deze verdeler is erg slecht in te regelen, zowel qua doorstroming naar de retour als qua verdeling tussen de VVW groepen. Mik er maar eens een infrarood thermometer op om te zien hoe de balans is tussen die groepen en wat er aan dT gehaald wordt door de verdeler.

Ik vraag mij overigens af waarom de ketel bij de aanvoer (links onder ketel) nog een regelbare bypass heeft. Is die door Quatt geplaatst of door de CV installateur?
Dat is de drukverschilregelaar vanwege ontbreken driewegklep bij Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Welke installatie?
De vvw ooit, de verplaatsing van de cv?
Quatt bouwt enkel verder op wat er al is: goed of vaut.
Bij installatie van de Quatt. Ze hoeven het natuurlijk niet op te lossen, maar als er iets fout zit of suboptimaal is dan kan je dat minstens melden aan de klant.
Pagina: 1 ... 225 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.