Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ehbrands schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:16:
[...]

De chill voert zijn warmte af via de retour van de radiator. Dan zal hij dus in serie met de radiator moeten komen te staan. Dat gaat met 1 zo'n koppeling in ieder geval niet lukken. Het zou zelfs zo moeten zijn dat bij aangekoppelde chill de originele retour route geblokkeerd wordt, zodat alles door de chill moet. De koppeling zal dus iets geavanceerder zijn lijkt me.
Ik denk dat ie parallel aangesloten gaat worden. (als hele korte aftakking)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:24
paQ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Ik denk dat ie parallel aangesloten gaat worden. (als hele korte aftakking)
Dan kan er toch geen flow door de chill gaan die de warmte afvoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ehbrands schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Dan kan er toch geen flow door de chill gaan die de warmte afvoerd.
Als je ze parallel aansluit (maximaal 3 chills las ik) dan krijgen ze alle 3 min of meer hetzelfde voorgekoelde water aangevoerd. De retourtemperaturen zullen steeds iets oplopen verwacht ik, naarmate je aan het eind van de cyclus komt.
Als je ze in serie aansluit krijgt nummer 2 het warme restwater van nummer 1, en nummer 3 van nummer 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
paQ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Als je ze parallel aansluit (maximaal 3 chills las ik) dan krijgen ze alle 3 min of meer hetzelfde voorgekoelde water aangevoerd. De retourtemperaturen zullen steeds iets oplopen verwacht ik, naarmate je aan het eind van de cyclus komt.
Als je ze in serie aansluit krijgt nummer 2 het warme restwater van nummer 1, en nummer 3 van nummer 2.
Elke chill staat in serie met een radiator.

Van de foto op de Quatt website te zien slechts aan 1 buis, dus dat zal de radiator retour wel zijn.

Anders gaat de radiator de warmte weer terug de ruimte in sturen.

Parallel aan de radiator lijkt mij niet. Dan is de flow al snel te laag voor een goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:24
netappie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Van de foto op de Quatt website te zien slechts aan 1 buis, dus dat zal de radiator retour wel zijn.

Parallel aan de radiator lijkt mij niet. Dan is de flow al snel te laag voor een goede werking.
Inderdaad in serie. En dat kan dus niet met een T stuk met 1 snelkoppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Ehbrands schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:25:
[...]

Inderdaad in serie. En dat kan dus niet met een T stuk met 1 snelkoppeling.
Nee, zal een dubbele koppeling moeten zijn die de flow van de retour onderbreekt en door de chill omleidt.

Zie ook: https://images.app.goo.gl/7pJ8m6Z2dVMuAz1v9

[ Voor 40% gewijzigd door netappie op 22-02-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Ik zie het nu ook
Afbeeldingslocatie: https://www.stedebouwarchitectuur.nl/sites/default/files/styles/max_1818/public/2024-12/Quatt%20Chill%20Soft_sand_home_office_1.jpg?itok=dmJ7oYRB
Best bijzonder. Kan me herinneren dat op de eerste renders / foto's ze op beide leidingen zaten?

Naja, verklaart iig dan ook wel de verplichte aanwezigheid van een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
netappie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Nee, zal een dubbele koppeling moeten zijn die de flow van de retour onderbreekt en door de chill omleidt.

Zie ook: https://images.app.goo.gl/7pJ8m6Z2dVMuAz1v9
ik verwacht ook dat het een dual conectie is die op de retour aangesloten is waarbij één de toevoer richting de Chill is en éen ander de retourleiding is weer terug re retour van de CV in.
De vorm van render lijkt daar ook in, één omhulsel waar infeite twee leidingen bovenelkaar geplaatst zijn.

ik verwacht ook dat de chill helemaal niet een volledige omleiding nodig heeft, ook gezien zijn eigen afmetingen maar slechts een bepaald deel hiervan benodig heeft.
Het voordeel is ook dat hierdoor de weerstand zo veel mogelijk wordt vermeden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:57:
[...]

ik verwacht ook dat het een dual conectie is die op de retour aangesloten is waarbij één de toevoer richting de Chill is en éen ander de retourleiding is weer terug re retour van de CV in.
De vorm van render lijkt daar ook in, één omhulsel waar infeite twee leidingen bovenelkaar geplaatst zijn.

ik verwacht ook dat de chill helemaal niet een volledige omleiding nodig heeft, ook gezien zijn eigen afmetingen maar slechts een bepaald deel hiervan benodig heeft.
Het voordeel is ook dat hierdoor de weerstand zo veel mogelijk wordt vermeden.
De flow van een enkele radiator zal natuurlijk beperkt zijn. Niet alleen door de buisdikte, maar ook door waterzijdig inregelen.

Aangezien vermogen zowel bij koelen als bij verwarmen het resultaat is van flow vermenigvuldigd met delta-T, verwacht ik dat de connector de volledige waterflow omleidt. Anders moet de Chill naar extreme retourtemperaturen om de ruimte te koelen en dat gaat dan weer ten koste van het rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Ik zie het nu ook
[Afbeelding]
Best bijzonder. Kan me herinneren dat op de eerste renders / foto's ze op beide leidingen zaten?

Naja, verklaart iig dan ook wel de verplichte aanwezigheid van een radiator.
De keuze om de radiatoren te behouden is slim.
Als je dan 3 chills plaatst waar radiatoren aanwezig zijn, dan gaat het niet ten koste van het volume van het systeem.

Daarnaast zorgen de radiatoren er ook voor dat het waterzijdig inregelen intact blijft. Anders zouden de chills altijd aan moeten staan bij verwarmen van het huis tenzij ze de flow onderbreken als ze niet aan staan, wat met 3 chills een behoorlijke impact heeft.

De enige mooiere optie was geweest om de Chill in radiator vorm uit te brengen, maar dan moet je weer allerlei formaten leveren in plaats van gewoon 10.000x 1 model op de productielijn met hooguit een andere kap voor de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:43:
[...]

De flow van een enkele radiator zal natuurlijk beperkt zijn. Niet alleen door de buisdikte, maar ook door waterzijdig inregelen.

Aangezien vermogen zowel bij koelen als bij verwarmen het resultaat is van flow vermenigvuldigd met delta-T, verwacht ik dat de connector de volledige waterflow omleidt. Anders moet de Chill naar extreme retourtemperaturen om de ruimte te koelen en dat gaat dan weer ten koste van het rendement.
Wanneer hij volledige waterflow om gaat leiden, had hij dan niet op beide moeten zitten? Water is al door radiator geweest op de retour (of bedoel je "alle water wat retour komt vanuit die radiator gaat nog door de chill"?).

Zou leuk zijn wanneer, als bijproduct, vloer ook enkele graden kouder wordt: flow vloerverwarming heeft invloed op radiatoren boven, hopelijk andersom ook.

Ik heb hier de uitdaging dat de koppeling naar de radiator van 90×60 cm onmiddellijk boven de vloer zit: er is zelfs nauwelijks ruimte onder deze radiator.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:14:
[...]

Wanneer hij volledige waterflow om gaat leiden, had hij dan niet op beide moeten zitten? Water is al door radiator geweest op de retour (of bedoel je "alle water wat retour komt vanuit die radiator gaat nog door de chill"?).

Zou leuk zijn wanneer, als bijproduct, vloer ook enkele graden kouder wordt: flow vloerverwarming heeft invloed op radiatoren boven, hopelijk andersom ook.

Ik heb hier de uitdaging dat de koppeling naar de radiator van 90×60 cm onmiddellijk boven de vloer zit: er is zelfs nauwelijks ruimte onder deze radiator.
Het water gaat inderdaad eerst helemaal door de radiator en dan via de connector door de Chill.

Ook mooi als hij in verwarmings stand staat. Dan haalt hij nog net wat meer uit het retourwater van de radiator.

En aangezien de buitenunit en CiC geen invloed hebben op waar het afgekoelde water naartoe gaat, zal je vloerverwarming vanzelf ook mee gaan doen.

Dit effect zal waarschijnlijk beperkt zijn omdat de Chill de retour heet maakt en de buitenunit de aanvoer een normale niet-condenserende temperatuur, maar het is zeker mooi meegenomen als de mussen dood van het dak vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:14:
[...]
...
Even een aparte reactie op dit deel.

Hier houdt de ruimte onder de radiatoren ook niet over, dus ik heb er al over nagedacht.

Ik neem aan dat de installateur van de Chill wel wat oplossingen heeft, maar hier zijn er nog wat:
1. Aansluiten op een andere radiator (kan zeker het overwegen waard zijn als die ruimte al via de vloer gaat koelen)
2. Radiator hoger hangen. De leiding moet toch al doorgezaagd worden, dus de beugels van een lege radiator verplaatsen is op dat moment het minste werk.
3. Radiator iets opzij laten plaatsen met bochten in de aanvoer en retour. De connector komt dan horizontaal ipv verticaal.
4. Andere radiator plaatsen die minder hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:41:
[...]

Even een aparte reactie op dit deel.

Hier houdt de ruimte onder de radiatoren ook niet over, dus ik heb er al over nagedacht.

Ik neem aan dat de installateur van de Chill wel wat oplossingen heeft, maar hier zijn er nog wat:
1. Aansluiten op een andere radiator (kan zeker het overwegen waard zijn als die ruimte al via de vloer gaat koelen)
2. Radiator hoger hangen. De leiding moet toch al doorgezaagd worden, dus de beugels van een lege radiator verplaatsen is op dat moment het minste werk.
3. Radiator iets opzij laten plaatsen met bochten in de aanvoer en retour. De connector komt dan horizontaal ipv verticaal.
4. Andere radiator plaatsen die minder hoog is.
Ik krijg toch nog een adviseur voor Quatt 2 over de vloer, dus dit wordt ook een vraag.
Eerder een foto gestuurd, maar daar gaf Quatt support een nietszeggend antwoord op.

Andere radiator in de slaapkamer is net zo laag. Zal toch eens vragen of hij niet in aanvoer kan: het is een mini-radiator die m.i. minder afgeeft dan Chill kan koelen. Ik ben bang dat er voor geen enkele verlenging/verplaatsing ruimte is.
De Chill in een ongebruikte slaapkamer hangen is onzinnig 😉.
In de hal heb ik geen stopcontact aan de kant van de radiatoren, maar wel naast retour vvw, maar gaat echt om slaapkamer.
We wachten af.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Ik krijg toch nog een adviseur voor Quatt 2 over de vloer, dus dit wordt ook een vraag.
Eerder een foto gestuurd, maar daar gaf Quatt support een nietszeggend antwoord op.

Andere radiator in de slaapkamer is net zo laag. Zal toch eens vragen of hij niet in aanvoer kan: het is een mini-radiator die m.i. minder afgeeft dan Chill kan koelen. Ik ben bang dat er voor geen enkele verlenging/verplaatsing ruimte is.
De Chill in een ongebruikte slaapkamer hangen is onzinnig 😉.
In de hal heb ik geen stopcontact aan de kant van de radiatoren, maar wel naast retour vvw, maar gaat echt om slaapkamer.
We wachten af.
Gewoon een kleinere radiator plaatsen die dan iets hoger hangt.
Bijvoorbeeld zoiets: https://radiatorkopen.nl/...att-eco-4-vlakke-radiator

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Gewoon een kleinere radiator plaatsen die dan iets hoger hangt.
Bijvoorbeeld zoiets: https://radiatorkopen.nl/...att-eco-4-vlakke-radiator
➡️ "Ik ben bang dat er voor geen enkele verlenging/verplaatsing ruimte is."
We wachten af.

Ik slaap er al 18 jaar als een roos, ook bij hittegolven, dus overleef het wel wanneer Chill daar niet kan chillen: dan wacht ik vvw-versie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:22:
[...]

➡️ "Ik ben bang dat er voor geen enkele verlenging/verplaatsing ruimte is."
We wachten af.

Ik slaap er al 18 jaar als een roos, ook bij hittegolven, dus overleef het wel wanneer Chill daar niet kan chillen: dan wacht ik vvw-versie af.
Ja, ergens koelen waar het niet nodig is lijkt mij ook wat overdreven. Zelf twijfel ik nog over de Chill, maar als deze er komt dan waarschijnlijk in de woonkamer of het kantoor.

Ik heb hier betonnen vloeren en een met tegels afgewekte koof, dus even wat leidingwerk trekken voor een extra radiator zit er niet in.

Met oudere woningen stelt dat vaak weinig voor, dus beperk jezelf niet tot wat er al ligt. Misschien heb je nog ergens een koude hoek voor een extra radiator waar de Chill ook mooi staat.

Ik denk dat de VVW versie nog een uitdaging wordt. Je zit namelijk ook met de flow die hoog genoeg moet blijven. In serie met de VVW verdeler zou deze dus te beperkend kunnen zijn in zijn huidige opzet en als je niet bijmengt dan is parallel aansluiten op de verdeler ook niet handig voor de flow door je vloer.

De vraag is dus hoe veel moeite Quatt gaat doen voor het beperkte aantal klanten dat geen radiatoren heeft hangen maar wel een chill wil kopen.

Het meest waarschijnlijke is dan een (betaalde?) software optie voor beperkte koeling via de VVW en/of radiatoren op een niet-condenserense temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08 15:29
Ik kwam er achter dat mijn CIC de verkeerde tijd weergeeft in de .json file, de tijd loopt constant 1 uur achter.
Het lijkt er op dat deze in een verkeerde tijdzone staat. Je zou verwachten dat de tijdzone op basis van adres ingesteld zou worden.
Kan ik de tijd zelf ergens aanpassen of moet ik hier een ticket voor aanmaken.
Kan het zelf zo snel niet vinden.

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Het meest waarschijnlijke is dan een (betaalde?) software optie voor beperkte koeling via de VVW en/of radiatoren op een niet-condenserense temperatuur.
Aangezien koelen een vd bekende (bron) working modes is, zou een open source Tweakers CiC hier ook een mooie oplossing zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
louigi58 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:34:
Ik kwam er achter dat mijn CIC de verkeerde tijd weergeeft in de .json file, de tijd loopt constant 1 uur achter.
Het lijkt er op dat deze in een verkeerde tijdzone staat. Je zou verwachten dat de tijdzone op basis van adres ingesteld zou worden.
Kan ik de tijd zelf ergens aanpassen of moet ik hier een ticket voor aanmaken.
Kan het zelf zo snel niet vinden.
Uitleg staat eronder, is UNIX timestamp.
Is bij iedereen zo. Hoef je niks aan te doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbJgnaYskrx0XWD5RJveLtlIz2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AM0Rk5RUCNqUNYawk0GYmnRv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:43:
[...]

Dit zou echter betekenen dat je ipv dat de quick connector tegen een bestaande leiding (vaak dus ook nog diverse uitvoeringen en maten) tussen de bestaande retour geplaatst dient te worden.
Op de renderfoto mis ik dan echter de hierbij verwachte koppelingen, het kan daarbij natuurlijk ook zo zijn dat ze deze bij de render gewoon niet hebben meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 23-02-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Dit zou echter betekenen dat je ipv dat de quick connector tegen een bestaande leiding (vaak dus ook nog diverse uitvoeringen en maten) tussen de bestaande retour geplaatst dient te worden.
Ja, de retour is ook een bestaande leiding.

Ongetwijfeld zal de monteur een overvloed aan verloopjes en koppelingen bij zich hebben om het allemaal werkend te krijgen.

Of het zo mooi wordt als op de foto's moet ik nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Uitleg staat eronder, is UNIX timestamp.
Is bij iedereen zo. Hoef je niks aan te doen

[Afbeelding]
De UNIX timestamp kan toch in de juiste tijdzone geplaatst worden GMT+1
dan klopt de time.tsHuman.
Ik zie in de app bij inzicht de staafdiagrammen altijd 1 uur achterlopen.
https://www.unixtimestamp.com/

Woning: 2onder1kap 1967, HR++ beg gr, HR2,8 op 1e, spouw en dakisolatie, 130M2, 10 radiatoren + 9M2 VVW, Quatt Hybrid 6KW (12-02-2025), Nefit HRC30, Honeywell T6, Solaredge 5,25KWp, Home Assistant beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
louigi58 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Dit is al eerder gemeld aan Quatt. Zij zien het probleem niet.

Persoonlijk denk ik dat het verzamelen van data uit twee dagen hier de hindernis is.

Alles staat nu netjes per UTC dag opgeslagen en door het corrigeren van dat ene uur (soms 2) ga je meer data ophalen en herberekenen voor het weergeven van dag/week/maand overzichten en worden COP getallen mogelijk ook anders. Dat is wel een hoop overhead en programmeerwerk voor een cosmetisch foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Het staafje 9:00 - 10:00 kwam bij mij pas rond 10:10 tevoorschijn. Het staafje 10:00-11:00 zal pas na 11:00 aangemaakt worden.
Is dat wat je ziet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:29
[...]

Het is juist gebruikelijk om timestamps die via API’s uitgewisseld worden in UTC te doen. Anders krijg je gegarandeerd gezeik - weet ik maar al te goed vanuit mijn dagelijkse werk. Wat zou kunnen is dat ze een expliciete local-time erbij zetten, maar dan moet jij over een half jaar er wel rekening mee houden dat we dan in GMT+2 zitten en niet meer in GMT+1, als je terugkijkt naar oude data.
Om dat soort ellende te voorkomen: alles lekker in UTC doen, en pas in de frontend omrekenen naar local time.

En dat het UTC is zie je dan aan die Z(ulu) achteraan

[ Voor 6% gewijzigd door memorynl op 23-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Het staafje 9:00 - 10:00 kwam bij mij pas rond 10:10 tevoorschijn. Het staafje 10:00-11:00 zal pas na 11:00 aangemaakt worden.
Is dat wat je ziet?
Klopt ik zie het nu ook, na verversen nu ook 9:00 - 10:00 te zien.
Thnx voor de uitleg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Is dat wat je ziet?
Die was mij ook opgevallen. Misschien hebben ze het meer gespreid/vertraagd omdat iedereen om 1 minuut over heel de app ging bekijken voorde laatste COP en daarmee belasting veroorzaakte op de cloud omgeving?

Maar dat is niet het probleem. De CiC werkt volgens de UTC klok en wij zitten in een andere tijdzone.
Veel van de grafieken zoals de aanvoertemperatuur en thermostaat data worden volgens die tijd getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louigi58
memorynl schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:18:
[...]

Het is juist gebruikelijk om timestamps die via API’s uitgewisseld worden in UTC te doen. Anders krijg je gegarandeerd gezeik - weet ik maar al te goed vanuit mijn dagelijkse werk. Wat zou kunnen is dat ze een expliciete local-time erbij zetten, maar dan moet jij over een half jaar er wel rekening mee houden dat we dan in GMT+2 zitten en niet meer in GMT+1, als je terugkijkt naar oude data.
Om dat soort ellende te voorkomen: alles lekker in UTC doen, en pas in de frontend omrekenen naar local time.
Duidelijk, thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Maar dat is niet het probleem. De CiC werkt volgens de UTC klok en wij zitten in een andere tijdzone.
Veel van de grafieken zoals de aanvoertemperatuur en thermostaat data worden volgens die tijd getoond.
Geen probleem hier. Netjes datapunten op 10:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB8h7264HiMEEajsHDShnUrz2CI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aXT7JsFF9JvleRzOq09zjLpI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Geen probleem hier. Netjes datapunten op 10:00
[Afbeelding]
Ja, maar volgens mij zijn die datapunten niet correct.
Bij mij valt het op omdat de thermostaat precies om middernacht naar beneden gaat.

In de Inzicht pagina zie je om 01:00 nog de ingestelde temperatuur van 23:59 aangezien die ook niet in 0 seconden door komt bij de CiC. Het is dus feitelijk data van een uur eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Op de renderfoto mis ik dan echter de hierbij verwachte koppelingen, het kan daarbij natuurlijk ook zo zijn dat ze deze bij de render gewoon niet hebben meegenomen.
Hoeveel flow zou de Chill nodig hebben?
Per Chill zou je 40m2 kunnen koelen. Dat komt dan ongeveer overeen met 3kW koelvermogen (volgens Google voor 100m3 ruimte)

Stel de Chill heeft een COP van 3
Dan moet er 3kW/ 3 = 1 kW warmte via het water afgevoerd worden.

Bij een dT van 5grC zou dit zo'n 175L/h geven aan benodigde flow.

Andere getallen voor COP en dT geven natuurlijk wel hele andere resultaten....

Kan ik dit zo benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Per Chill zou je 40m2 kunnen koelen. Dat komt dan ongeveer overeen met 3kW koelvermogen (volgens Google voor 100m3 ruimte)

Kan ik dit zo benaderen?
Ja, zo ongeveer.

Natuurlijk kunnen ze een hogere dT realiseren bij een lagere flow omdat er in totaal 800L/uur door het systeem stroomt waarvan een groot deel niet of nauwelijks afgekoeld, die zich in de retour weer mengt.

Dus stel dat 1 chill van 25 graden naar 40 graden opwarmt met 175 liter per uur dan is dat een dT van 15, maar vermeng je dat weer met de overige 625 liter per uur radiator water dat gewoon op zo goed als 25 retour komt (valt direct naar beneden), dan kom je op een veel beter behapbare dT voor de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Ja, zo ongeveer.

Natuurlijk kunnen ze een hogere dT realiseren bij een lagere flow omdat er in totaal 800L/uur door het systeem stroomt waarvan een groot deel niet of nauwelijks afgekoeld, die zich in de retour weer mengt.

Dus stel dat 1 chill van 25 graden naar 40 graden opwarmt met 175 liter per uur dan is dat een dT van 15, maar vermeng je dat weer met de overige 625 liter per uur radiator water dat gewoon op zo goed als 25 retour komt (valt direct naar beneden), dan kom je op een veel beter behapbare dT voor de buitenunit.
Makes sense, plus dat je bij een dT van 15grC en een COP van 3 nog maar 60 L/h flow nodig hebt.
Dat moet de buitenunit wel weg kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Kan ik dit zo benaderen?
Lijkt me een foute aanname.
3kW koeling is 3kW warmte in water stoppen.
Cop=3 zorgt dat je daar maar 1kW elektra voor nodig hebt, maar dat is iets anders...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Lijkt me een foute aanname.
3kW koeling is 3kW warmte in water stoppen.
Cop=3 zorgt dat je daar maar 1kW elektra voor nodig hebt, maar dat is iets anders...
De Chill heeft zn eigen R290 warmtepomp (water-lucht). Het is eigenlijk een kleine Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Het is een warmtePOMP. Dus 3kW koeling is 3kW warmte aan de andere kant.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:03:
Je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
@jj85 bij koeling heb je het natuurlijk niet over afgegeven hoeveelheid warmte, maar over opgenomen hoeveelheid warmte.

Als er 3 kW gekoeld wordt en dit kost bijvoorbeeld 1 kW aan elektriciteit, dan is de COP voor de buiten afgegeven warmte 4 ,maar de efficiëntie van het koelen (EER) slechts 3.

Ik vermoed dat de Chill het een heel stuk beter doet dan 3 aangezien het een water/water warmtepomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:10:
[...]

@jj85 bij koeling heb je het natuurlijk niet over afgegeven hoeveelheid warmte, maar over opgenomen hoeveelheid warmte.

Als er 3 kW gekoeld wordt en dit kost bijvoorbeeld 1 kW aan elektriciteit, dan is de COP voor de buiten afgegeven warmte 4 ,maar de efficiëntie van het koelen (EER) slechts 3.

Ik vermoed dat de Chill het een heel stuk beter doet dan 3 aangezien het een water/water warmtepomp is.
Wat @m10tech bedoelt is dat er -in dat geval- DUS 3 kW warmte aan het water wordt afgestaan.
Da's... veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Wat @m10tech bedoelt is dat er -in dat geval- DUS 3 kW warmte aan het water wordt afgestaan.
Da's... veel
Nee, erger nog, het verbruik van de Chill gaat ook naar buiten. Maar ik verwacht slechts een paarhonderd Watt met een R290 W/W warmtepomp.

Ik meen mij te herinneren dat ze maximaal 3 Chills per buitenunit adviseren. dus zal waarschijnlijk meer richting de 2 kW koelvermogen per Chill liggen als ze allemaal aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Nee, erger nog, het verbruik van de Chill gaat ook naar buiten. Maar ik verwacht slechts een paarhonderd Watt met een R290 W/W warmtepomp.

Ik meen mij te herinneren dat ze maximaal 3 Chills per buitenunit adviseren. dus zal waarschijnlijk meer richting de 2 kW koelvermogen per Chill liggen als ze allemaal aan staan.
Het is gissen, totdat Quatt wat specs geeft waar je iets aan hebt.
Maar ergens tussen de 3 en 4.5 kW koelvermogen zou er best eens uit kunnen komen. En dat komt natuurlijk mede door de aanvoer van het voorgekoelde water.
Ik denk nog steeds dat de 3e chill ook daardoor iets minder efficient kan zijn dan de 1e, afhankelijk van diens posities in je CV leidingen. (Waarom anders een max van 3?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:16:
[...]

De Chill is toch geen water/water WP? Uiteindelijk moet er koude lucht uit komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Maar ergens tussen de 3 en 4.5 kW koelvermogen zou er best eens uit kunnen komen. En dat komt natuurlijk mede door de aanvoer van het voorgekoelde water.
Ik denk nog steeds dat de 3e chill ook daardoor iets minder efficient kan zijn dan de 1e, afhankelijk van diens posities in je CV leidingen. (Waarom anders een max van 3?)
Ja, als die allemaal tegelijk voluit willen gaan dan kan dat niet.

Maar dit gaat dan meer over effectiviteit dan efficiëntie.

Als ze allemaal aan staan en de flow opslokken dan zal de dT laag moeten blijven ivm de beperkingen van de buitenunit. het rendement per Chill zal dus waarschijnlijk juist toenemen.

Blijft inderdaad nog een beetje giswerk wat het precies haalt, maar R290 warmtepompen die koelen zijn niet iets van het laatste jaar.Er staan hele gebouwen vol mee en dat werkt goed en zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:30:
[...]

De Chill is toch geen water/water WP? Uiteindelijk moet er koude lucht uit komen
Meer koffie nodig. Zit ik nog half met mijn hoofd in de FE uitbreiding 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
Velen hier geven aan dat de Quatt koel water in de leidingen aanvoert richting de Chill.
Toch denk ik dat dit niet het geval is, of in ieder geval niet meer dan 0.5°C onder de RoomTemperature van de thermostaat. Hun hele strategie is er op gericht om condensatie door koude radiatoren te voorkomen.
Edit: en zoals @paQ hieronder noemt, het opslaan van warmte=energie in de warmwatervoorziening.
Vooral daarmee probeer je echt een verschil te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door m10tech op 23-02-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Ja, als die allemaal tegelijk voluit willen gaan dan kan dat niet.

Maar dit gaat dan meer over effectiviteit dan efficiëntie.

Als ze allemaal aan staan en de flow opslokken dan zal de dT laag moeten blijven ivm de beperkingen van de buitenunit. het rendement per Chill zal dus waarschijnlijk juist toenemen.
En ergens denk ik dat met meerdere chills aan de boel efficiënter loopt dan wanneer je er maar 1 hebt.
Vergeet niet: de buitenunit moet ook draaien / koelen.
Stel die verbruikt 600W met COP 6 om het water voor te koelen voor 1 chill, die in je 48m2 woonkamer ook 800W staat te verbruiken, dan zul je voor de 2e chill geen 1200W van buiten nodig hebben aan opgenomen vermogen, maar bijv 900W.

Hoe dan ook, ik ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke verbruiksgegevens van een dergelijk -gecombineerd- systeem, zeker als ik zie hoe efficient een split unit is. Die verbruikt op behoorlijk hete dagen relatief weinig.
De restwarmte van een chill gaat (kan) dan via een W/W systeem de boiler in, maar ook die moet dan gaan verbruiken.
Ik verwacht (!) dat dat patent dan ook op dat laatste stapje zal zitten. Ik ken iig geen tweede systeem dat zo werkt. Ik hoop ergens ook echt dát het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:33:
Velen hier geven aan dat de Quatt koel water in de leidingen aanvoert richting de Chill.
Toch denk ik dat dit niet het geval is, of in ieder geval niet meer dan 0.5°C onder de RoomTemperature van de thermostaat. Hun hele strategie is er op gericht om condensatie door koude radiatoren te voorkomen.
Omdat de Innova Waterloop op die manier functioneert. Je kunt het Ta koelen tot boven de condensatietemperatuur. De chill weet heus wel hoe warm het is met welk RLV.
Daarbij zal de warmte uit de chills uiteindelijk naar buiten afgevoerd moeten worden, en dus door een actieve warmtewisselaar buiten moeten; ergo: de buitenunit zal moeten 'koelen'.

Het kan dus zo zijn dat de Quatt niet eerst voorkoelt, maar wacht op hoe warm het retourwater is, waardoor hij alsnog actief gaat (zal moeten) koelen.
Een watergekoelde airco is niets nieuws, maar bij die systemen is er constant aanvoer van (koel) leidingwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Omdat de Innova Waterloop op die manier functioneert. Je kunt het Ta koelen tot boven de condensatietemperatuur. De chill weet heus wel hoe warm het is met welk RLV.
[...
Het probleem is natuurlijk ook dat de RLV bij de chill niet perse representatief is voor de rest van de kamers in huis. En het zo op het randje lopen betekend ook dat je er af en toe naast zit. Dan staat je parket in de woonkamer ineens blank omdat de Chill in de slaapkamer aanstond.

De tijd zal het leren, maar ik voorspel dat de doeltemperatuur voor Water-Uit-Temperatuur gelijk zal zijn aan Room-Temperatuur van de Thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Het probleem is natuurlijk ook dat de RLV bij de chill niet perse representatief is voor de rest van de kamers in huis. En het zo op het randje lopen betekend ook dat je er af en toe naast zit. Dan staat je parket in de woonkamer ineens blank omdat de Chill in de slaapkamer aanstond.

De tijd zal het leren, maar ik voorspel dat de doeltemperatuur voor Water-Uit-Temperatuur gelijk zal zijn aan Room-Temperatuur van de Thermostaat.
Ik vermoed ook wel dat dit de aanpak zal zijn.

Het mooie van een Chill in je woonkamer is dan wel dat deze temperatuur alsmaar daalt en daardoor de temperatuur van het CV water mee trekt in de rest van de woning.
Ongewijfeld zit hier ook een harde ondergrens aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
Het gebruik van de juiste temperatuur referentie is inderdaad een ding. Misschien voegen ze een extra temperatuursensor toe die in de koudste kamer zonder chill wordt opgehangen. Die geeft dan met Thread de doeltemperatuur door voor het Quatt uitgangswater... (kan ik hier (nog) patent op aanvragen?)
@Friezin helemaal eens, maar ik was je een paar seconden voor 8)

[ Voor 10% gewijzigd door m10tech op 23-02-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En toen stond de zon op die thermostaat.
Of hij wordt tijdelijk in de kelder geplaatst.
Milliseconden @m10tech 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Als je onder het dauwpunt komt met koelen, dan condenseren de leidingen. Je hebt niet meteen een waterbaan hoor ;)
Stel het dauwpunt ligt bij 18.3 graden, dan kun je echt wel veilig aanvoeren tot 20 bijv.

De bijwerking van een chill is dat in die ruimte de RLV daalt, waarna dat niet meer representatief is voor de rest van het huis. Desondanks kun je best wel een 'veilige' temperatuur aanhouden waarbij je boven het dauwpunt blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJQO1xL4lliqQK3P59nG7wItujQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAgfgz9t6RbTzLANHUn8XcuA.png?f=fotoalbum_large
Leuke situatie wel om over na te denken.
Maar stel het is in de woonkamer 28 graden, en Ta van de chill is dan ook 28, dan krijg je volgens mij een hevig inefficiënte chill. Wat is de flow op de retour van een radiator? iets van 300l/h?
En op je water, dT 3K? (aanname)

Dan draait het op het dT van de Water/Lucht warmtewisslaar tov de kamertemperatuur.
Die is met Ta van bijv 22 graden veel groter dan met Ta 28, met een veel groter koelvermogen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:15:
Het gebruik van de juiste temperatuur referentie is inderdaad een ding. Misschien voegen ze een extra temperatuursensor toe die in de koudste kamer zonder chill wordt opgehangen. Die geeft dan met Thread de doeltemperatuur door voor het Quatt uitgangswater... (kan ik hier (nog) patent op aanvragen?)
@Friezin helemaal eens, maar ik was je een paar seconden voor 8)
En als we toch aan het brainstormen zijn...
Dat zou ook een mooie opstap kunnen zijn voor een Quatt-eigen thermostaat. Dat is hier al vaak genoemd als een manco van Quatt omdat ze nu afhankelijk zijn van de grillen van bijvoorbeeld Tado of Honeywell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:43
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:23:
[...]

En als we toch aan het brainstormen zijn...
Dat zou ook een mooie opstap kunnen zijn voor een Quatt-eigen thermostaat. Dat is hier al vaak genoemd als een manco van Quatt omdat ze nu afhankelijk zijn van de grillen van bijvoorbeeld Tado of Honeywell
Zolang de CIC primair acteert op de wel/geen warmtevraag, en pas daarna kijkt naar temperatuur etc vraag ik me in hoeverre dit daadwerkelijk iets toevoegt.
Eigenlijk had de CIC daar helemaal niet naar moeten kijken, maar naar snelheid van afkoeling/opwarming en daarop actief moeten regelen. Enig probleem vanuit Quatt bezien: minder geschikte type thermostaten, dus verplichting bepaalde thermostaat..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:36
Quatt kennende gaan ze voor een oplossing die bij iedereen altijd en meteen werkt zonder extra apparatuur. Dat wordt waarschijnlijk een watertemperatuur met een hele dikke veiligheidsmarge om maar geen condensatie en roest te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door s020506 op 23-02-2025 12:42 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
...even doorredenerend (mijn fontanellen beginnen pijn te doen 8)7 ) als de Ta bijv 27 is, en je een koelvermogen hebt tot 40m2, dan moet je al een dT hebben van tegen de 10K
STEL, 3 chills pakken samen 800l/h, dan komt je aan ca dT8K per chill, Tr wordt dan 35 op de buitenunit, die moet terugkoelen naar thermostaat temp, dus -8, Dat kost je 7.5kW koelvermogen, kan de buitenunit niet leveren.
Daar loop ik dus weer vast.

M.a.w. De flow per chill is dan wellicht toch lager?
De totale CV flow is 800/h, stel je hebt 8 radiatoren, op 3 daarvan een chill, geeft (mits alles even veel krijgt) 100l/h per chill, dan zou je al een dT van 20 moeten hebben :o :?

Dan zul je of flow moeten verhogen, of Ta moeten verlagen

Het enige dat we van Quatt chill weten is:
max 3
aan de retour radiator
tot 40m2 koelvermogen

Het is wel erg summier om iets zinnigs op de beredeneren vind ik....
Maart iets zegt me dat je wel ergens de 200l/h moet aantikken met een chill, wil het nog enigszins kunnen functioneren.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 23-02-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:42:
...even doorredenerend (mijn fontanellen beginnen pijn te doen 8)7 ) als de Ta bijv 27 is, en je een koelvermogen hebt tot 40m2, dan moet je al een dT hebben van tegen de 10K
STEL, 3 chills pakken samen 800l/h, dan komt je aan ca dT8K per chill, Tr wordt dan 35 op de buitenunit, die moet terugkoelen naar thermostaat temp, dus -8, Dat kost je 7.5kW koelvermogen, kan de buitenunit niet leveren.

De totale CV flow is 800/h, stel je hebt 8 radiatoren, op 3 daarvan een chill, geeft (mits alles even veel krijgt) 100l/h per chill, dan zou je al een dT van 20 moeten hebben :o :?

max 3
aan de retour radiator
tot 40m2 koelvermogen

Maart iets zegt me dat je wel ergens de 200l/h moet aantikken met een chill, wil het nog enigszins kunnen functioneren.
De flow bij verwarmen zetten ze op 800 l/h. Wie zegt dat die hetzelfde is voor koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:46:
[...]

De flow bij verwarmen zetten ze op 800 l/h. Wie zegt dat die hetzelfde is voor koelen?
"sinds ik de chills heb, fluiten mijn leidingen :o "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Vraagje dan, ik wil de Chill om mijn slaapkamer in de zomer te koelen. Maar die radiator is flink geknepen (ik wil het in winter niet te warm). Dus moet ik mijn waterzijdige inregeling dan aanpassen?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Dat lijkt me inderdaad nodig. Misschien kunnen ze dat in die koppeling inbouwen.
Indien ontkoppeld, een vaste knijpwaarde.
Het ding is immers nog niet ingewikkeld genoeg...

[ Voor 72% gewijzigd door m10tech op 23-02-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Overigens is "40m2 koelvermogen" natuurlijk ook gewoon super onduidelijk...

Maar ik las dit op https://e2energie.nl/airco/kw-airco-berekenen/
Hoe kan ik het benodigde aantal kW’s voor de airco berekenen?

Om het benodigde aantal kW’s te berekenen moet u weten hoe groot de oppervlakte van de ruimte is en wat de plafondhoogte is. Door de oppervlakte te vermenigvuldigen met de hoogte weet u hoeveel de inhoud van de ruimte is in m3. Daarna vermenigvuldigd u het aantal kubieke meters met 30,40 of 50 afhankelijk van de isolatie van uw huis. Welke factor u ruimte heeft, kunt u hieronder terugvinden. Bij veel ruimtes kan factor 40 aangehouden worden. Door het aantal m3 te vermenigvuldigen met 40 watt, berekend u het aantal kW’s dat u nodig heeft. 1000 watt is 1 kW. Stel uw woonkamer is 8 m lang en 5 meter breed en het plafond is 2,6 meter hoog. Dan is de rekensom als volgt: 8*5*2,6= 104 m3*40= 4160 watt. U heeft bij een kamer van 40 m2 dus een airco unit nodig van 4,16 kW.
Factor 30: Zeer goed geïsoleerd, weinig ramen, weinig buitenmuren, geen (plat) dak.
Factor 40: Goed tot gemiddeld geïsoleerd, veel ramen en/of een (plat) dak.
Factor 50: Matig tot slecht geïsoleerd, veel ramen, een plat of schuin dak, ruimte op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:17
Wellicht heeft de Chill als warmtepomp een COP die hoger is dan 1?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Cop gaat over elektrische energie, maar mijn opmerking gaat over warmte-energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:57:
Cop gaat over elektrische energie, maar mijn opmerking gaat over warmte-energie.
Volgens mij gaat de COP over de verhouding tussen verbruikte elektrische energie en de daarbij opgewekte thermische energie.
Of die nu warmte afgeeft ( verwarming) of juist onttrekt ( koeling) maakt volgens mij niet zo veel uit.
In beide gevallen verbruikt de chill hiervoor elektrische energie, bij koeling komt daar dan ook nog een deel van de Quatt er bovenop om de energie in je cv systeem aan de buitenlucht af te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Hier zie je mooi wat er gebeurd als je warmteafgifte niet op orde is. En als je vvw circulatie pomp niet draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6gK9iKczE_UxajN4hS-ZQyuP4Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rPZX8nl3XZhzfr4XZQMpDx57.jpg?f=user_large

Stroom was even van mijn homeassistant servertje geweest en was niet meer opgestart. Homeassistant kon dus niet de vvw pomp aanzetten. Blijkbaar kan de pomp van de quatt dan ook niet het water voldoende door de vloer krijgen. Na het aanzetten van de pomp alles weer normaal!
Toch ook maar weer de pompschakelaar ertussen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 23-02-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Volgens mij gaat de COP over de verhouding tussen verbruikte elektrische energie en de daarbij opgewekte thermische energie.
Of die nu warmte afgeeft ( verwarming) of juist onttrekt ( koeling) maakt volgens mij niet zo veel uit.
In beide gevallen verbruikt de chill hiervoor elektrische energie, bij koeling komt daar dan ook nog een deel van de Quatt er bovenop om de energie in je cv systeem aan de buitenlucht af te geven.
Maar deze opmerking hoort bij de vraag hoeveel warmte energie er door de CV leiding van de Chill naar de Quatt vervoert wordt. En hoeveel flow je daar voor nodig hebt bij een deltaT etc...
Graag teruglezen tot de originele post van jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
raven22 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:22:
Hier zie je mooi wat er gebeurd als je warmteafgifte niet op orde is. En als je vvw circulatie pomp niet draait.

[Afbeelding]

Stroom was even van mijn homeassistant servertje geweest en was niet meer opgestart. Homeassistant kon dus niet de vvw pomp aanzetten. Blijkbaar kan de pomp van de quatt dan ook niet het water voldoende door de vloer krijgen. Na het aanzetten van de pomp alles weer normaal!
Ik stuur mijn pompschakelaar elke 2 minuten een opdracht om 3 minuten te stoppen met draaien.
Als HA dan crasht gaat hij gewoon draaien... altijd safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41
raven22 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:22:

[Afbeelding]

Waarmee zet je de pomp aan? Met een Shelly? In dat geval kan je met de Shelly de HA laten pollen. Zodra HA wegvalt, laat je de pomp draaien. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:16
TeslaNerd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Wellicht heeft de Chill als warmtepomp een COP die hoger is dan 1?
Yep warmtepomp.
Als hij 3kW koelt met “als voorbeeld” 0.5kW Electra dan verwarmt hij aan de andere kant 3.5kW en dus met een cop van 7.

Ehh… die chill was toch wel een warmtepomp? Niet enkel een passieve “verspreider”? In dat laatste geval is het inderdaad 3kW koelen > 3kW het water in. (Dat vervolgens met de quatt alsnog gekoeld wordt)

Ik heb nog nergens een quatt uitleg gezien trouwens.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:36:
[...]

[...]

Yep warmtepomp.
Als hij 3kW koelt met “als voorbeeld” 0.5kW Electra dan verwarmt hij aan de andere kant 3.5kW en dus met een cop van 7.

Ehh… die chill was toch wel een warmtepomp? Niet enkel een passieve “verspreider”? In dat laatste geval is het inderdaad 3kW koelen > 3kW het water in. (Dat vervolgens met de quatt alsnog gekoeld wordt)

Er zit R290 en een compressor in, dus lijkt me dan reeel dat het een WP is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Quatt zelf zegt overigens 2 a 3 Chills per HP.
Er is geen limiet aan het aantal Quatt Chills per warmtepomp. Goed om te weten: twee tot drie Quatt Chills kunnen tegelijkertijd koelen of verwarmen, per Quatt Hybrid. Met Hybrid Duo komt dit dus uit op vier tot zes Quatt Chills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Rowwan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Waarmee zet je de pomp aan? Met een Shelly? In dat geval kan je met de Shelly de HA laten pollen. Zodra HA wegvalt, laat je de pomp draaien. Werkt perfect!
Nee met een tapo P115. Zal eens kijken naar de shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Quatt zelf zegt overigens 2 a 3 Chills per HP.

[...]
Als ik het allemaal zo verzamel, zal dat te maken hebben met hoeveel de buitenunit kan terugkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Als ik het allemaal zo verzamel, zal dat te maken hebben met hoeveel de buitenunit kan terugkoelen.
Of (deels) kan worden opgeslagen in de HeatBattery 😉.
Blijft leuk dat gissen. Gebruikt Quatt een routeplanner om gericht te koelen?
Benieuwd naar de eerste ervaringen.

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 23-02-2025 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m10tech
En je kan zien dat we de lente in de bol hebben... praten alleen nog over koelen ipv verwarmen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Is de Chill een eigen/origineel/uniek idee/ontwerp van Quatt?
Of is dit een ding dat al langer bestaat en per container in China kan worden besteld?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@TeslaNerd zeg het maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFGhsNB6N0yLeDHLmgCj7v5D8VM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vMzJNAbyyopD5ms3FCJ6KGlW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJNF1s5YjKeVMU-LUYNaFjcRP2E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rJEkMuHzYu9ScE72cFod4e38.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:41:
En je kan zien dat we de lente in de bol hebben... praten alleen nog over koelen ipv verwarmen 8)
En blijkbaar zitten jullie binnen.
Friezin is flink aan het snoeien geweest 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Zoiets:

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €194,29 | ST19DC Ultra-Micro Mini Compressor Airconditioning Water Machine Koeling Capaciteit DC12V24V48V 400W
https://a.aliexpress.com/_EyRrvoc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
Over de Chill en of de Quatt daarvoor efficiënt kan koelen:
Bij het defrosten zie ik dat de ElectronicExpansionValve (EEV) op nul gaat gedurende de hele tijd dat de 4wegklep omstaat.
Halverwege gaat de druk omhoog, maar zowel aan de linker als de rechterkant van de EEV.
In normaalbedrijf gaan die twee juist uit elkaar.
Ik vraag me af of dit efficiënt is... Waarschijnlijk niet, maar wel goed genoeg voor een defrost.
Of de EEV kan toch dicht worden gezet en kan twee kanten op werken??
(dat is een vraag, ik weet het niet) Edit: deze kan het wel, maar of die ook in de Quatt zit...
We hebben ook nog een register genaamd EV1, maar dat doet nooit iets.
Misschien moet dat bij echt koelen wel worden geactiveerd en werkt de andere kant op.
En misschien moet EV1 nog als hardwaredingetje worden toegevoegd voor Chill klanten...
Allemaal leuke extra speculaties. <+:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsk_fiJrz4DFnd98Cqm2VF12Yfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCDyabY2LFFeQTiF3TZgRScg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door m10tech op 23-02-2025 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:36:
[...]

[...]

Yep warmtepomp.

Staat gewoon in de TS.
"De werking van de Chill berust op een eigen micro warmtepomp (R-290) die aangesloten is aan het CV systeem".

Dus, ja, het is dus een eigen mini-warmtepomp op basis van WL (Water-Lucht), dus net omgedraaid als de Quatt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dit was een bizarre week.
Van -6°C op maandag en dinsdag naar +16°C op vrijdag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYpZN6eJm-0lHHkNESu2WQHuaog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6q4epj38A81un8t09pDz4Gom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
m10tech schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:54:
Over de Chill en of de Quatt daarvoor efficiënt kan koelen:
Bij het defrosten zie ik dat de ElectronicExpansionValve (EEV) op nul gaat gedurende de hele tijd dat de 4wegklep omstaat.
Halverwege gaat de druk omhoog, maar zowel aan de linker als de rechterkant van de EEV.
Druk gaat omhoog omdat de compressor harder gaat werken. Omdat EEV dan volledig open staat gaat hij aan beide kanten flink omhoog.
In normaalbedrijf gaan die twee juist uit elkaar.
Ik vraag me af of dit efficiënt is... Waarschijnlijk niet, maar wel goed genoeg voor een defrost.
In normaal bedrijf wil je een flinke drukval over het EEV. Je moet van 3 naar 4 in onderstaand plaatje
Afbeeldingslocatie: https://appliantology.org/uploads/monthly_2023_03/Capture_ay8wh4.jpg.2a4f2c3b16bba0bb425e8efdff69c634.jpg
Bij een defrost wil je dat niet, want anders koel je veel te veel af met je CV water. Je wil vooral warm R32 rondfietsen.
Of de EEV kan toch dicht worden gezet en kan twee kanten op werken??
(dat is een vraag, ik weet het niet) Edit: deze kan het wel, maar of die ook in de Quatt zit...
Zou dom zijn als het EEV niet 2 kanten op kan werken. Zeker omdat Quatt altijd al spreekt over het kunnen koelen met Quatt.
We hebben ook nog een register genaamd EV1, maar dat doet nooit iets.
Misschien moet dat bij echt koelen wel worden geactiveerd en werkt de andere kant op.
En misschien moet EV1 nog als hardwaredingetje worden toegevoegd voor Chill klanten...
Zou niet best zijn. Dan moet het R32 circuit aangepast worden, kun je net zo goed de hele Quatt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Hey, je vergat de speculaties <+:) <+:) <+:) <+:) te quoten !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
TeslaNerd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Zoiets:

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €194,29 | ST19DC Ultra-Micro Mini Compressor Airconditioning Water Machine Koeling Capaciteit DC12V24V48V 400W
Das wel cool, of zeggen we tegenwoordig chill ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Friezin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:16:
Dit was een bizarre week.
Van -6°C op maandag en dinsdag naar +16°C op vrijdag

[Afbeelding]
Hey friezin, Hoe hoog was jouw gasverbruik voorheen zonder quatt. Ik zie dat je met de koude dagen wel wat gas verbruikt. Wij hadden een adviseur die een warmtepomp van 10 kw adviseerde in hybride opstelling met de cv. Die kon alles tot -11 alleen doen. Nadeel daarvan was dat ik zag dat die minimaal 4.2 kw heeft.
Zo te zien had jij ook wel een 2e quatt kunnen gebruiken.. ? Just asking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Sinds de temperaturen omhoog zijn gegaan en de Quatt vaker langere tijd niet hoeft te werken, maken mijn radiatoren veel lawaai, alsof er lucht in zit. Dit probleem hadden we niet in de maanden oktober - januari

Ik heb al geprobeerd om enkele radiatoren te ontluchten, met name de radiatoren die veel lawaai maken, maar er komt alleen maar water uit.

Afgelopen nacht was het zo vervelend, lang en hard, dat het hele gezin er wakker van werd.

Voor de Quatt hadden wij geen last van dergelijke issues. Het systeem lekt niet, staat sinds maart 2024 (plaatsen Quatt) op ongeveer 1,8 bar.

Heeft iemand een tip waar ik naar zou moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Abom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:00:
Sinds de temperaturen omhoog zijn gegaan en de Quatt vaker langere tijd niet hoeft te werken, maken mijn radiatoren veel lawaai, alsof er lucht in zit. Dit probleem hadden we niet in de maanden oktober - januari

Ik heb al geprobeerd om enkele radiatoren te ontluchten, met name de radiatoren die veel lawaai maken, maar er komt alleen maar water uit.

Afgelopen nacht was het zo vervelend, lang en hard, dat het hele gezin er wakker van werd.

Voor de Quatt hadden wij geen last van dergelijke issues. Het systeem lekt niet, staat sinds maart 2024 (plaatsen Quatt) op ongeveer 1,8 bar.

Heeft iemand een tip waar ik naar zou moeten kijken?
Kan het zijn dat je Tado radiatorknoppen overdreven ingrijpen op de flow omdat de gewenste temperatuur bereikt is?

Qua ontluchten even alle radiatoren doen. Begin beneden en eindig boven op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
netappie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:19:
[...]

Kan het zijn dat je Tado radiatorknoppen overdreven ingrijpen op de flow omdat de gewenste temperatuur bereikt is?

Qua ontluchten even alle radiatoren doen. Begin beneden en eindig boven op zolder.
Ik denk niet dat het de Tado radiatorknoppen zijn. Wij hebben 2 grote en 3 kleine radiatoren altijd open staan voor voldoende flow, deze zorgen voor de temperatuur van de beneden verdieping (waar de thermostaat zich bevindt).

Ik ben inderdaad van plan om alles nog een keer te ontluchten, maar ik vraag me af of ik alle lucht er uit ga krijgen.

Wij hebben één vreemd aspect bij onze verwarming-installatie en dat zij buizen die hoger lopen dan de CV-ketel, ze lopen boven de gipsplaten over de zolder, naar de andere kant van het huis. Deze buizen, achter de gipsplaten, zijn dus het hoogste punt van de installtie, maar dit hadden we ook al voor de Quatt. Kan dit een van de mogelijke oorzaken zijn, is er iets om zoiets toch te ontluchten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Abom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:25:
[...]

Ik denk niet dat het de Tado radiatorknoppen zijn. Wij hebben 2 grote en 3 kleine radiatoren altijd open staan voor voldoende flow, deze zorgen voor de temperatuur van de beneden verdieping (waar de thermostaat zich bevindt).

Ik ben inderdaad van plan om alles nog een keer te ontluchten, maar ik vraag me af of ik alle lucht er uit ga krijgen.

Wij hebben één vreemd aspect bij onze verwarming-installatie en dat zij buizen die hoger lopen dan de CV-ketel, ze lopen boven de gipsplaten over de zolder, naar de andere kant van het huis. Deze buizen, achter de gipsplaten, zijn dus het hoogste punt van de installtie, maar dit hadden we ook al voor de Quatt. Kan dit een van de mogelijke oorzaken zijn, is er iets om zoiets toch te ontluchten?
Je kan eventueel gewoon de Tado knoppen hoger zetten als je het geluid hoort.
Mochten de leidingen naar de begane grond of de open radiatoren niet voldoende flow faciliteren dan kan je dat ook live zien op de JSON pagina.

Zo'n hoge verborgen leiding ontluchten is inderdaad een uitdaging.
Hier staan wat tips: https://www.klusidee.nl/F...achter-het-plafond.58704/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
belmonde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 01:27:
[...]

Hey friezin, Hoe hoog was jouw gasverbruik voorheen zonder quatt. Ik zie dat je met de koude dagen wel wat gas verbruikt. Wij hadden een adviseur die een warmtepomp van 10 kw adviseerde in hybride opstelling met de cv. Die kon alles tot -11 alleen doen. Nadeel daarvan was dat ik zag dat die minimaal 4.2 kw heeft.
Zo te zien had jij ook wel een 2e quatt kunnen gebruiken.. ? Just asking..
Goedemorgen, pre-Quatt, pre-vvw en pre-Oekraïne was mijn verbruik rond 2500m3, 20°C met nachtverlaging.
Na aanleg vloerverwarming werd dit 2100m3, 20°C met nachtverlaging.
Had 3-jaars contract, in 2023 mezelf op rantsoen gezet 🥶 en gebruikte 1400m3, dan stookte ik even tot 19-19,5°C en liet dan vloer afkoelen.
Alle 3 all-in, dus inclusief SWW (en werkzaam leven).

Aanschaf Quatt november 2023.
Wel aangegeven dat volgens mij (en historisch verbruik) een tweede noodzakelijk leek, maar adviseur overtuigde me: 1 moest het kunnen doen.

Vorig jaar was verbruik 300m3, waarvan 228m3 Quatt, 21,5°C continue (heerlijk!).
Niet gek voor een hybride, daar was ik ook al supertevreden mee hoor (betaal ook werkelijk
€100 per mnd minder voor energie), maar kreeg een prima aanbieding: Quatt 2 is in bestelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIvT3wWcL81ZRTWLirYVjk8ktlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAhCeo8eS7OgBMpuxiy4aWNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:16
Abom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:25:
Ik heb een aantal vergelijkbare “verkeerde” punten, onder andere de vloer verwarming verdeler in kelder dus lager dan de vloer die ze bediend.
De remedie is
- “flink spoelen”, denk aan paar uur.
- terwijl alle parallelle moe gelijkheden dicht staan, want als er een parallel traject is kiest de flow het parallel traject in plaats van de lucht er met extra druk uit te duwen. Voor vloer verwarming betekent dat dus elke leiding apart doorspoelen terwijl de anderen dicht staan.
- bij voorkeur met “ergens in het circuit” een automatische ontluchter (die zit in de quatt dus dat komt wel goed) om te voorkomen dat het terugkomt.

Nb… als je de eerste “bel” hebt weggedrukt verspreid de lucht zich in miljoenen kleine belletjes in het water. Daarom moet je echt uren spoelen om het effectief weg te krijgen terwijl de automatische ontluchter de belletjes langzaam vangt en laat ontsnappen.

Als je het goed doet heb je er daarna geen last meer van. Ik hoef mijn vloerverwarming alleen te ontluchten als het water uit het circuit is geweest in verband met een aanpassing.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 24-02-2025 08:59 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Zoiets:

Heb je gezien, geen certificatie, dus in de EU niet toegestaan en met R-134a, een HFK koudemiddel voor het temperatuurgebied tussen de -20°C en +10°C, met een GWP van 1.430, wat overigens binnenkort (2028) verboden wordt gezien de GWP.
Laat die troep maar in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Nu online
Friezin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:15:
[...]

Goedemorgen, pre-Quatt, pre-vvw en pre-Oekraïne was mijn verbruik rond 2500m3, 20°C met nachtverlaging.
Na aanleg vloerverwarming werd dit 2100m3, 20°C met nachtverlaging.
Had 3-jaars contract, in 2023 mezelf op rantsoen gezet 🥶 en gebruikte 1400m3, dan stookte ik even tot 19-19,5°C en liet dan vloer afkoelen.
Alle 3 all-in, dus inclusief SWW (en werkzaam leven).

Aanschaf Quatt november 2023.
Wel aangegeven dat volgens mij (en historisch verbruik) een tweede noodzakelijk leek, maar adviseur overtuigde me: 1 moest het kunnen doen.

Vorig jaar was verbruik 300m3, waarvan 228m3 Quatt, 21,5°C continue (heerlijk!).
Niet gek voor een hybride, daar was ik ook al supertevreden mee hoor (betaal ook werkelijk
€100 per mnd minder voor energie), maar kreeg een prima aanbieding: Quatt 2 is in bestelling.

[Afbeelding]
oke, vgl met ons dus in eerste instantie zonder de vlloerverwarming. Hier 2.000 m3 in zuinige stand vanaf 2022.
Jij kunt dus nu met die vloerverwarming op lagere (efficientere) temperatuur van de warmtepomp verwarmen. Hoe wordt in jouw situatie bepaald of en hoe de cv bijspringt of overneemt. Ik heb begrepen dat dit nogal bij of afhankelijk van wp afhangt of dit bijverwarmen door de cv is of gewoon een harde scheiding/overgang van aan/uit is..
Ik vraag me dan ook af of als de wp uit is bij (diepe) vorst de wp dan wel doorstroming heeft i.v.m. bevriezen van waterleidingen buiten ? domme vraag wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Laatst online: 19-09 09:02
paQ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:42:

max 3
aan de retour radiator
tot 40m2 koelvermogen

De Chill Connector is een platenwisselaar waarbij je de Quatt-flow van 800l/h kunt scheiden van Chill flow. Op deze manier is hij ook gemakkelijker te ontkoppelen omdat je niets met de 800l/h flow te maken hebt.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
HarryInia schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:21:
[...]

De Chill Connector is een platenwisselaar
Zeker?
Dat is dan wel een hele kleine platenwisselaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
HarryInia schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:21:
[...]

De Chill Connector is een platenwisselaar waarbij je de Quatt-flow van 800l/h kunt scheiden van Chill flow. Op deze manier is hij ook gemakkelijker te ontkoppelen omdat je niets met de 800l/h flow te maken hebt.
Dus jij wilt 2 kW aan thermisch vermogen laten uitwisselen in een kastje van 10 x 10 x 3 cm?

Weinig kans Frans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
belmonde schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:42:
[...]

oke, vgl met ons dus in eerste instantie zonder de vlloerverwarming. Hier 2.000 m3 in zuinige stand vanaf 2022.
Jij kunt dus nu met die vloerverwarming op lagere (efficientere) temperatuur van de warmtepomp verwarmen. Hoe wordt in jouw situatie bepaald of en hoe de cv bijspringt of overneemt. Ik heb begrepen dat dit nogal bij of afhankelijk van wp afhangt of dit bijverwarmen door de cv is of gewoon een harde scheiding/overgang van aan/uit is..
Ik vraag me dan ook af of als de wp uit is bij (diepe) vorst de wp dan wel doorstroming heeft i.v.m. bevriezen van waterleidingen buiten ? domme vraag wellicht.
Eigenlijk lijkt het me handiger dat jij eerst even wat verteld over je woning (bouwjaar, oppervlakte, verwarmingssysteem, kamertemperatuur etc).
Ik woon in een a-typische woning, dus tenzij jij ook in een 115 jaar oud enkelsteens monument woont, heb je niks aan mijn antwoord.

Wanneer je, met bovenstaande gegevens, even iedereen advies vraagt, krijg je gerichter antwoord, toegespitst op jouw situatie.

(Bij mij springt cv af en toe bij vanaf 3°C (defrosts) en meer naarmate het nog kouder wordt. Bij anderen is er totaal geen gasverbruik, ook niet met een enkele Quatt. Volgens Quatt kon ik €722 besparen, maar is stevig meer met meer comfort. Mijn toekomstige 2de Quatt zal groot deel gasverbruik compenseren)

Edit: de Quatt kan wel goed "sudderen". Hier opname 325w, afgifte 2.310w, maar 275w ook, wel gezien. Dat is behoorlijk lager dan die 4,200w die jij noemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJRzbby1jD_U670rhapjYgpW4JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnLNLKE5XrgWDhZYTix2WxZq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 24-02-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Dus jij wilt 2 kW aan thermisch vermogen laten uitwisselen in een kastje van 10 x 10 x 3 cm?

Weinig kans Frans.
Dat zou inhouden dat de wisselaar buiten de chill zelf zit, in een flexibele slang met koelmiddel?
Ik denk dat je amper overdracht zult hebben in zo'n klein doosje.

Pagina: 1 ... 224 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.