ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Zie het ook als een geweldige kans te laten zien voor welke woningen warmtepompen het in de praktijk goed doen en in welke woningen warmtepompen nog beter (kunnen) presteren. Ik neem aan dat Quatt hier ook wel de meerwaarde van ziet nadat de eerste 1% van de beoogde 1 miljoen installaties bij een divers publiek staat te draaien en de subsidiekraan langzaam wordt dichtgedraaidnetappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Lol. Je geeft ze de 2% van de benodigde data en dan moeten ze de overige 98% daaruit afleiden.
Het zou wel grappig zijn als wat studenten gaan onderzoeken wat de overeenkomsten/factoren zijn bij de 100 best presterende en de 100 slechtst presterende Quatt warmtepompen (voor zover eigenaren daar aan mee willen doen en dat mag van de AVG).
Want de warmtepompen zijn vrijwel identiek en de SCOP is bekend bij Quatt.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb de Quatt op Library gezet en stook op 22 graden bewust.TM4 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:07:
Even voor de vergelijking. Voor Hybrid Mono gebruikers. Wat was jullie ervaring vannacht/vandaag?
Weer even meegekeken vanavond en op 0.13 m3 na (temp van 20 naar 20.5 rond 16.00) geen gas gebruikt. Ook 's nachts niet en toen was het rond de -4 graden.
Temp zoals eerder gemeld geadviseerd om te houden op 19.5 graden. Vanmorgen naar 20 ging zonder aanslaan CV.
Besparing was wel lager dan gisteren toen de woning 's nachts op 18 gehouden werd. Was vandaag wel kouder en was de warmtepomp waarschijnlijk wat minder efficient. Stuk meer elektriciteit verbruikt dan gisteren (helaas gegevens niet overgenomen).
Morgenmiddag ga ik weer een kijkje nemen en hopelijk kan ik dan hier ook wat grafiekjes delen.
Dat haalt hij niet op die stand maar dat is prima voor in de nacht.
/f/image/6zRkvhSvu1oU8usSgqd84eWe.png?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Een veel gelijkmatiger beeld dan de woning waar ik het over heb. Dat fluctueert vanwege slechtere isolatie (en hoekwoning) veel meer mee op de buitentemperatuur. Zonnetje gisteren op het raam veroorzaakte 0 verbruik en zonnetje was weg en 0.5 graden hoger gezet en er moest bijgestookt worden.Safe_grut schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Ik heb de Quatt op Library gezet en stook op 22 graden bewust.
Dat haalt hij niet op die stand maar dat is prima voor in de nacht.
[Afbeelding]
Library stand zal ik waarschijnlijk gezien afstand tot buren ook wel moeten gebruiken. Netjes dat je het met zo weinig stroom op 22 kunt houden.
:strip_exif()/f/image/NQYm5w3WoXK2joLqMi4yEv44.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ook nieuw voor mij, ik denk waarom drupt de Quatt van boven...zit heel de afvoerbuis dichtgevroren (hangt aan de gevel op de 1e verdieping).
[ Voor 4% gewijzigd door Dersan op 03-02-2025 11:57 ]
ik weet niet of je home wizzard gebruikt, zo niet dan is dat mogelijk wel een goede en ook voordelige manier om aan een goede set data te komen. Als je Mono-Quatt dan ook nog via een stekker/WCD is aangesloten kun je eenvoudig met een HW Socket het verbruik van de Quatt zelf heel handig apart in de gaten houden.TM4 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:07:
Even voor de vergelijking. Voor Hybrid Mono gebruikers. Wat was jullie ervaring vannacht/vandaag?
Weer even meegekeken vanavond en op 0.13 m3 na (temp van 20 naar 20.5 rond 16.00) geen gas gebruikt. Ook 's nachts niet en toen was het rond de -4 graden.
Temp zoals eerder gemeld geadviseerd om te houden op 19.5 graden. Vanmorgen naar 20 ging zonder aanslaan CV.
Besparing was wel lager dan gisteren toen de woning 's nachts op 18 gehouden werd. Was vandaag wel kouder en was de warmtepomp waarschijnlijk wat minder efficient. Stuk meer elektriciteit verbruikt dan gisteren (helaas gegevens niet overgenomen).
Morgenmiddag ga ik weer een kijkje nemen en hopelijk kan ik dan hier ook wat grafiekjes delen.
Ik zelf heb mijn mono-Quatt vast aangesloten (eigen groep) en heeft deze groep ook een eigen HW kWh meter in de groepenkast. Mogelijk is dat dus ook een idee waarbij je mogelijk de keuze voor een socket of aparte kWh meter hebt (voor de goede orde, je hebt hiervoor natuurlijk wel een slimme meter voor nodig, anders werkt dit niet).
voor je vraag van een vergelijking, daar hebben oa @Friezin en @okijokii ook al op gereageerd, zoals zij ook al zeggen de invloed van je eigen situatie (staat huis/isolatie, locatie, mate van comfort, verwarmingsysteem) hebben hier zoveel invloed op dat een één of één vergelijking gewoon vrij lastig zal worden en je ook nog de kans loopt dat je verkeerde conclusies gaat trekken.
Lees de TS nog maar eens door, mogelijk dat je daar al wat tips en ideen bij krijgt om te kijken in hoever er nog verbeterpotentiaal er bij jou ligt. Een kleine tip, ga je iets wijzigen, doe dat met één ding tegelijk en heef dat ook de tijd. en ga dan weer terug en vergelijk je die data, pas als je dat enkele keren gedaan hebt en de uitslag nog steeds (positief cq negatief is kun je daar echt iets mee, en ja dat kost gewoon tijd). En ik weet ja, dit is meer een wetenschappelijke benadering met diverse reviews, maar het werkt wel.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het is moeilijk te zeggen zonder een model te maken van de hele woning. Veel zal er ook van afhangen of de hal een deur heeft naar de trap, of niet.paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:15:
[...]
ja meneer
Maar dat was de kwestie niet
Hal uit = goedkoper vs hal aan = goedkoper? Daar ontstond deze discussie volgens mij.
onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
M.a.w. is het actief verwarmen (weliswaar lager) van dergelijke 'verkeers'ruimtes nou juist verstandig of kun je die beter passief laten meeliften op de woonkamer. Waardoor je daar in wezen weer een hogere last legt. Want ook daar geldt net zo goed: hoe grote het temperatuurverschil, hoe groter de overdracht.
Dat is waar het hele principe van 'binnen de thermische schil verwarmen' op gestoeld is.
Ik heb het model van mijn woning indertijd wel gemaakt in excel, en daar kwam uit dat ik minder verbruik als ik de bovenverdieping en hal niet verwarm.
Voor degenen die hun situatie willen spiegelen aan die van mij: Isolatie verder rond de Rd 2.
Rond de Rd 2 geisoleerde woning jaren 60 woning met een aanbouw 133 m2, 67m2 VVW op de begane grond, 'oud' dubbel glas, open trap in de hal naar boven, boven bijverwarmen geeft een extra warmteverlies van 14%, en een efficientiewinst van zo'n 5.6% op de warmtepomp.
Extra ruimtes verwarmen wordt aantrekkelijker als:
- Je afgifte beperkter is (bijv als je met radiatoren verwarmd, en zeker als je geen heatboosters gebruikt).
- De isolatie van je woning beter is.
Extra ruimtes verwarmen wordt minder aantrekkelijk als:
- Je afgifte beter is (kan nog een beetje beter, de flow door mijn VVW is slechts 630-660 liter per uur).
- De isolatie van je woning beperkter is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als je het heel 'simpel' wilt zou je simpele slimme stopcontacten kunnen gebruiken.TeslaNerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:02:
[...]
360 euro?
Ik zal eens kijken naar wat Aliexpress heeft dat ik direct uit Home Assistant kan aansturen
Ik moet wel eerlijk zeggen: ik ben een grote fan van HA, maar ik krijg zulke sturingen over het algemeen niet foolproof, zonder een hele rits aan extra checks in te stellen die controleren of alles juist staat ingesteld.
Ik stuurde bijv tot enige tijd geleden de VVW pomp aan, op basis van het vermogen van de Quatt, maar op de een of andere manier stond deze toch nog regelmatig aan, nadat deze eigenlijk uit had moeten gaan. Zelfde met andere temperatuur aansturingen, dat (bier) vergistingsvat had op 22 moeten zitten, en stond opeens op 38 graden.
Grote fan van HA dus, maar dit zou ik denk ik 'dom' houden, met een simpele temperatuursensor (die je ook vast op aliexpress kan krijgen).
Ook kun je op aliexpress een goedkoop type pompschakelaar vinden, wat mij goed bevalt (als je wat meer instelmogelijkheden wilt hebben dan een vaste schakeling op basis van temperatuur).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
ik stuur mijn VVW pomp gewoon aan met een pompschakelaar.onlinaius schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:03:
[...]
Als je het heel 'simpel' wilt zou je simpele slimme stopcontacten kunnen gebruiken.
Ik moet wel eerlijk zeggen: ik ben een grote fan van HA, maar ik krijg zulke sturingen over het algemeen niet foolproof, zonder een hele rits aan extra checks in te stellen die controleren of alles juist staat ingesteld.
Ik stuurde bijv tot enige tijd geleden de VVW pomp aan, op basis van het vermogen van de Quatt, maar op de een of andere manier stond deze toch nog regelmatig aan, nadat deze eigenlijk uit had moeten gaan. Zelfde met andere temperatuur aansturingen, dat (bier) vergistingsvat had op 22 moeten zitten, en stond opeens op 38 graden.
Grote fan van HA dus, maar dit zou ik denk ik 'dom' houden, met een simpele temperatuursensor (die je ook vast op aliexpress kan krijgen).
Ook kun je op aliexpress een goedkoop type pompschakelaar vinden, wat mij goed bevalt (als je wat meer instelmogelijkheden wilt hebben dan een vaste schakeling op basis van temperatuur).
:strip_exif()/f/image/8s96HpkM2Lr5ys80uISzwRNU.png?f=user_large)
primair is deze om de pomp in de zomer uit te schakelen met een regelmatige korte inschakeling van de pomp om vastzitten te voorkomen.
Maar door de instelmogelijkheden is deze dus ook zo ingesteld dat deze pomp alleen werkt als de CV-watertemperatuur in de toevoer leiding boven de 18 gr. C is, komt deze daaronder schakeld de pomp gewoon uit.
Door te kiezen voor 18 gr., dat is namelijk de temperatuur die ook de Quatt inschakeld werkt de pomp redelijk gelijk met de Quatt, en gebruikt dan ook nog de restwaarde na uitschakelen tot dat deze onder de 18 gr. komt.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 03-02-2025 13:16 ]
En eigenlijk zijn die alle 3 samen te vatten met: afgifte ten opzichte van verlies. Des te beter je afgifte ten opzichte van je verlies, des te hoger de COP (wat niet wil zeggen dat dit automatisch het beste verbruik geeft)netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Ik gok even;
nummer 3: isolatie
nummer 2: waterzijdig inregelen of gebrek daaraan.
nummer 1: radiatoren dicht op de slaapkamers
Slechte isolatie perse heeft geen negatief effect op de COP: leg maar eens 100 m2 vloerverwarming in je tuin, dan heb je echt een geweldige COP, want je kunt alle hitte heeeel gemakkelijk kwijt. Quatt op silent mode, en je kunt zelfs rond het vriespunt nog een geweldige COP halen.
Zelfde in een oud monumentaal pand wat constant op 18 graden zit met heeel veel radiatoren, bedoeld voor de oude hoge temperatuurverwarming (of natuurlijk met VVW, dat is nog beter). Sluit daar een Quatt op aan, en je hebt een behoorlijk goede COP.
En radiatoren dicht op slaapkamers hangt sterk af van de rest van de afgifte: heb jij 100m2 vloerverwarming, dan voegen die 3 radiatoren in de slaapkamers nog bijzonder weinig toe, doe je de hele woonkamer op 3 radiatoren dan zijn die slaapkamerradiatoren opeens een dubbele afgiftecapaciteit.
Ja, daar ben ik ook meer een fan van. Geen HA voor zoiets.MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:13:
[...]
ik stuur mijn VVW pomp gewoon aan met een pompschakelaar.
[Afbeelding]
primair is deze om de pomp in de zomer uit te schakelen met een regelmatige korte inschakeling van de pomp om vastzitten te voorkomen.
Maar door de instelmogelijkheden is deze dus ook zo ingesteld dat deze pomp alleen werkt als de CV-watertemperatuur in de toevoer leiding boven de 18 gr. C is, komt deze daaronder schakeld de pomp gewoon uit.
Door te kiezen voor 18 gr., dat is namelijk de temperatuur die ook de Quatt inschakeld werkt de pomp redelijk gelijk met de Quatt, en gebruikt dan ook nog de restwaarde na uitschakelen tot dat deze onder de 18 gr. komt.
Dat heb ik tot vrij recent ook gedaan, maar het nadeel daarvan was dat ik het wat fijnmaziger wilde instellen.
Mijn pomp is een oud dingetje, met een verbruik van 80 watt. Als de pomp draait gaat de flow van zo'n 630 - 660 naar zo'n 750 (even uit mijn hoofd). Dat kan de moeite waard zijn als het buiten -3 is,en je elk klein beetje afgifte nodig hebt om de COP (en dus het vermogen) te verbeteren, maar als het 12 graden is, en de Quatt draait op 300 watt is een 80 watt VVW pomp pure verspilling.
Daarna heb ik een poosje een slimme stekker met HA geprobeerd (schakelen op basis van het vermogen wat de Quatt vraagt, boven de 1300 watt = pomp inschakelen), maar uiteindelijk was dat ook niet foolproof.
Ik heb dus nu helemaal geen pomp meer draaien. Misschien in de toekomst het ding er nog eens helemaal tussenuit halen, maar als ik met de pomp aan al niet meer dan 750 liter haal vraag ik me toch af of het veel gaat opleveren om die pomp er tussenuit te halen.
Misschien dat de flow beter wordt als aanvoer direct op de aanvoerverdeler en retour direct op de retourverdeler zit.
Ik denk dan ook wel dat je een vrij unieke woning hebt als ik het zo hoorFriezin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Dan kun je enkel vergelijken met jezelf toch?
Ik ken niemand verder die "mijn" huis, mijn stookgedrag en mijn gezinssamenstelling heeft.
Ik weet dat bijvoorbeeld waterzijdig inregelen van 8 groepen vvw en 12 radiatoren mij flinke comfortwinst heeft opgeleverd.
Die van mij zullen meer mensen bij in de buurt komen, en als je '1995 tussenwoning van 120 m2' hebt zullen er ook meer mensen knikken.
Ja, daar heb ik inderdaad nu ook last van. Ik heb zojuist een HA automation gemaakt waarbij de thermostaat voor 4 uur naar 22 wordt geplust als de zon schijnt, als het buiten onder de 8 graden is (om te voorkomen dat de Quatt in de zomer aan gaat), en tussen bepaalde tijden op de dag.TM4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:54:
Zonnetje gisteren op het raam veroorzaakte 0 verbruik en zonnetje was weg en 0.5 graden hoger gezet en er moest bijgestookt worden.
Zo vergroot ik het zelfverbruik (alvast wennen aan terugleverkosten die ik vanaf maart / april ook zal moeten gaan betalen), laat ik de Quatt stabieler draaien, en voorkom ik een koud huis als de zon er weer vanaf gaat.
Tip voor mensen die ook via HA willen automatiseren: zonnepanelen zijn een goede lichtsensor, ik schakel eigenlijk alles in de woning wat met licht / zon te maken heeft op de zonnepanelen, en dat is tot nu toe 1x mis gegaan, toen er recent sneeuw op de panelen lag.
Nu niet meer in een put.
Zones teruggebracht tot mijn comfortabele minimum.
Bypass radiatoren vervangen door 3x grote, in de meest bewoonde ruimtes. Zones worden nu niet meer uitgezet.
Een enorme winst voor ons, 15m3 gas verbruikt in een week, in vergelijking met ca. 150-200m3 (ook geen isolatie in voorgaande jaren).
:strip_exif()/f/image/A3zK4JPgzX1i1RTK1hI8V3QW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit nu dus zelf wat aan de thermostaat te "draaien", maar hier hetzelfde; genoeg zonnestroom en terugleverkosten, terwijl de Quatt weer uit is gegaan... Terwijl hij in de nacht vol loopt te 'stampen'. Ik ervaar wel dat ik niet zo heel veel warmte kan bufferen zonder flinke temperatuurverhoging, om eerlijk te zijn. Onze 'basis'temp is 20,5 graad. Ik zit hem nu dus handmatig te plussen naar 21,5, misschien moet ik door naar 22. Die ene graad ben ik relatief snel weer 'kwijt' als in de avond de mechanische ventilatie i.v.m. CO2 (koken etc.) uitslaat en hij de warmte weer afzuigt.onlinaius schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:34:
[...]
Ja, daar heb ik inderdaad nu ook last van. Ik heb zojuist een HA automation gemaakt waarbij de thermostaat voor 4 uur naar 22 wordt geplust als de zon schijnt, als het buiten onder de 8 graden is (om te voorkomen dat de Quatt in de zomer aan gaat), en tussen bepaalde tijden op de dag.
Zo vergroot ik het zelfverbruik (alvast wennen aan terugleverkosten die ik vanaf maart / april ook zal moeten gaan betalen), laat ik de Quatt stabieler draaien, en voorkom ik een koud huis als de zon er weer vanaf gaat.
Tip voor mensen die ook via HA willen automatiseren: zonnepanelen zijn een goede lichtsensor, ik schakel eigenlijk alles in de woning wat met licht / zon te maken heeft op de zonnepanelen, en dat is tot nu toe 1x mis gegaan, toen er recent sneeuw op de panelen lag.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Met een andere thermostaat die per 0,1 graad de gewenste temperatuur kan instellen en een schema of HA-automatisering die de verhoging van de ingestelde temperatuur laat meelopen met de kamertemperatuur heb je meer mogelijkheden om met de Quatt warmte te bufferenJanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:29:
[...]
Ik zit nu dus zelf wat aan de thermostaat te "draaien", maar hier hetzelfde; genoeg zonnestroom en terugleverkosten, terwijl de Quatt weer uit is gegaan... Terwijl hij in de nacht vol loopt te 'stampen'. Ik ervaar wel dat ik niet zo heel veel warmte kan bufferen zonder flinke temperatuurverhoging, om eerlijk te zijn. Onze 'basis'temp is 20,5 graad. Ik zit hem nu dus handmatig te plussen naar 21,5, misschien moet ik door naar 22. Die ene graad ben ik relatief snel weer 'kwijt' als in de avond de mechanische ventilatie i.v.m. CO2 (koken etc.) uitslaat en hij de warmte weer afzuigt.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Met de Tado kan ik in HA per 0,1 graad instellen inderdaad.TeslaNerd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:47:
[...]
Met een andere thermostaat die per 0,1 graad de gewenste temperatuur kan instellen en een schema of HA-automatisering die de verhoging van de ingestelde temperatuur laat meelopen met de kamertemperatuur heb je meer mogelijkheden om met de Quatt warmte te bufferen
Alleen dan is nog even de vraag; wat ga je gebruiken als trigger / schema. Liefst heb ik geen automatiseringen die gebroken worden door herstarts. Ga ik eens mee stoeien, maar als iemand input heeft dan hoor ik het graag.
Ik wil het zonnestroomoverschot in ieder geval als trigger gebruiken, maar het kan natuurlijk zo zijn dat er op moment X geen overschot meer is omdat bijv. de Quooker aanspringt of de wasmachine een piek heeft, etc. Daarvan moet ie natuurlijk niet meteen uitschakelen. Dus idealiter wil ik een soort running average nemen en die periodiek aanroepen..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Extra warmteverlies is als je het warmer maakt in de hal en boven dan je nodig hebt/wilt.onlinaius schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:57:
boven bijverwarmen geeft een extra warmteverlies van 14%, en een efficientiewinst van zo'n 5.6% op de warmtepomp.
Maar dan doe je een extra aanname: dat je het warmer gaat stoken.
Als je de hal / bovenverdieping op dezelfde temperatuur houdt, maar met extra afgifte-apparaten zodat je watertemperatuur wat lager kan, dan heb je win-win: geen 14% extra warmteverlies en wel 5,6% efficiency op je warmtepomp.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Vergeet hem in de zomer dan niet hoger te zetten dan die 18, anders draait hij nog continue...MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:13:
[...]
ik stuur mijn VVW pomp gewoon aan met een pompschakelaar.
[Afbeelding]
Klopt, dat doe ik ook alleen was ik dat vergeten om even te vermelden ( zit nog in de winter modus) , bedankt voor de mooie aanvulling. 👍raven22 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:20:
[...]
Vergeet hem in de zomer dan niet hoger te zetten dan die 18, anders draait hij nog continue...
31 januari en 1 februari 's nachts ingesteld op 18 en 's ochtends naar 20 - moest CV even bijspringen.
2 februari op 19.5 met een heerlijk zonnetje tussen 12-14 - later op de dag thermostaat naar 20.5 beetje gas erbij
vandaag gestart op 19 en in 2 stappen naar 20 - klein beetje gas erbij.
Weet niet of hier iets uit te concluderen valt. Besparing zit nu rond 2 a 3 euro per dag. Prijs stond nog niet goed in de app, vandaag aangepast en niet verwerkt in deze plaatjes.
Vraag me wel af of die besparing reëel is, maar daar komen we na wat langer gebruik wel achter.
Veel interessante info in de reacties, moet ik nog even induiken. Ik weet niet in hoeverre ik zin heb om het uiterste uit de installatie te persen. Ruim 10% rendement op mijn investering vind ik al erg mooi en bovendien een flinke energielabel upgrade.
:strip_exif()/f/image/NgGngNVXEULEiMDmCpcZYuwx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JPEFRIdnViBpprONQtdcEi0i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/al5MhJnAvngu2xZZxfmMC7m8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egcbcKrrZqKRClcV7MsW66ol.jpg?f=fotoalbum_large)
JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:03:
[...]
Met de Tado kan ik in HA per 0,1 graad instellen inderdaad.
Alleen dan is nog even de vraag; wat ga je gebruiken als trigger / schema. Liefst heb ik geen automatiseringen die gebroken worden door herstarts. Ga ik eens mee stoeien, maar als iemand input heeft dan hoor ik het graag.
Ik wil het zonnestroomoverschot in ieder geval als trigger gebruiken, maar het kan natuurlijk zo zijn dat er op moment X geen overschot meer is omdat bijv. de Quooker aanspringt of de wasmachine een piek heeft, etc. Daarvan moet ie natuurlijk niet meteen uitschakelen. Dus idealiter wil ik een soort running average nemen en die periodiek aanroepen..
Gebruik een integrator: Bereken de oppervlakte onder de "overschot" grafiek (met eenheid Watt). Die oppervlakte heeft eenheid Joule of kWh. Schakel dan aan als die oppervlakte boven een bepaalde grens komt, en schakel af als hij eronder komt. Als er dan een piek in verbruik is, dan duikelt de Watt grafiek plots naar (heel) negatief, en daardoor gaat de oppervlakte waarde (snel) omlaag, maar je schakelt pas af als die piek te lang duurt (of als hij echt HEEL hoog is), want je schakelt pas af als de oppervlakte waarde onder de ondergrens komt. Anders even op een ander topic verder over praten
Ik heb jouw verhaal doorgelezen en ik wil eigenlijk een sort gelijk iets gaan proberen. Zelfs met deze temperaturen komt de zon in onze woonkamer en stopt de Quatt er mee. Overige ruimtes verliezen zo snel 1-3 graden aan warmte.Mickel moen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:36:
[...]
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik had een vergelijkbare situatie.
In de woonkeuken hangt de thermostaat. Daar komt de zon er aan het eind van de winter weer eerder in, dan in de woonkamer. Bovendien wordt hier gekookt. Hierdoor kwam de woonkamer niet altijd op de gewenste temperatuur.
Andersom staat in de woonkamer de houtkachel. Als die aangaat, is de situatie omgekeerd.
Ik heb het als volgt opgelost.
Ik heb beide ruimtes master-ruimte gemaakt. De woonkeuken dus met de Tado hoofdthermostaat, de woonkamer met de Tado draadloze sensor/thermostaat. Dingen doen exact hetzelfde. Enige verschil is dat de thermostaat bedraad verbonden is met de CIC. Beide kunnen dus een warmtevraag naar de CIC sturen.
Vervolgens heb ik beide ruimtes vrijwel exact hetzelfde schema gegeven. Het mooie is, dat de CIC reageert op de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur.
De woonkeuken heeft het grootste warmteverlies. Deze bepaalt dus het meest. Komt de zon hier echter binnen en wordt de temperatuur hoger dan de woonkamer, wordt dan de woonkamer bepalend. Idem als er in de keuken gekookt wordt. Zet ik hierna de houtkachel aan in de woonkamer, is de temperatuur hier zomaar boven de ingestelde temperatuur, waarna de woonkeuken het dus weer overneemt. Zo is er ook steeds voldoende warmtevraag voor de rest van het huis.
Enige nadeel, wat ik overigens niet als nadeel ervaar, is dat de ruimte zonder warmtevraag in de regel iets warmer is, dan de andere ruimte. Dit komt, omdat in beide ruimtes de radiatoren natuurlijk geheel open staan.
Maar ik heb geen ervaring met Tado producten en ik hanteer een constante temperatuur van 19.5 graden. Toch wil ik de woonkamer temperatuur zoveel mogelijk stabiel houden en geen overshoots van enkele graden hebben (behalve door de zonnekracht dan).
kan ik dan bijv. in de woonkamer een bedrade tado thermostaat ophangen, de drie radiatoren in de woonkamer voorzien van Tado knoppen en een draadloze sensor of knop gebruiken in een andere ruimte, die het stabielste is qua warmteverlies maar altijd onder de woonkamer temperatuur is en die bijv. net onder de 19.5 graden instellen?
Wat ik dan denk te bereiken:
Zon komt op de woonkamer temperatuur komt boven de 19.5, radiator knoppen sluiten bij 20,0, en de warmte vraag wordt overgenomen door de andere ruimte zodra die onder bijv 19 graden komt. De woonkamer knoppen gaan weer open zodra de temperatuur in de woonkamer zakt.
Ik heb naast de 3 radiatoren in de woonkamer voldoende afgifte (5 radiatoren + design radiator).
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Als je de Quatt aan had laten staan ipv nachtverlaging, had je zo te zien nog meer bespaard. Dat kleine beetje gas kost je op één van die afbeeldingen 0,85 cent. Voor 0,85 cent kun je 4kWh afnemen. Met die 4kWh kun je 12kW maken. (COP van 3)TM4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:53:
Overzichtje van dagen na installatie op donderdag 30 januari. Handig van Quatt dat je deze via de app kan delen![]()
31 januari en 1 februari 's nachts ingesteld op 18 en 's ochtends naar 20 - moest CV even bijspringen.
2 februari op 19.5 met een heerlijk zonnetje tussen 12-14 - later op de dag thermostaat naar 20.5 beetje gas erbij
Weet niet of hier iets uit te concluderen valt. Besparing zit nu rond 2 a 3 euro per dag. Prijs stond nog niet goed in de app, vandaag aangepast en niet verwerkt in deze plaatjes.
Vraag me wel af of die besparing reëel is, maar daar komen we na wat langer gebruik wel achter.
Veel interessante info in de reacties, moet ik nog even induiken. Ik weet niet in hoeverre ik zin heb om het uiterste uit de installatie te persen. Ruim 10% rendement op mijn investering vind ik al erg mooi en bovendien een flinke energielabel upgrade.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat kun in je zeker proberen,, mits je voldoende radiatoren open hebt.CPM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:58:
[...]
Ik heb jouw verhaal doorgelezen en ik wil eigenlijk een sort gelijk iets gaan proberen. Zelfs met deze temperaturen komt de zon in onze woonkamer en stopt de Quatt er mee. Overige ruimtes verliezen zo snel 1-3 graden aan warmte.
Maar ik heb geen ervaring met Tado producten en ik hanteer een constante temperatuur van 19.5 graden. Toch wil ik de woonkamer temperatuur zoveel mogelijk stabiel houden en geen overshoots van enkele graden hebben (behalve door de zonnekracht dan).
kan ik dan bijv. in de woonkamer een bedrade tado thermostaat ophangen, de drie radiatoren in de woonkamer voorzien van Tado knoppen en een draadloze sensor of knop gebruiken in een andere ruimte, die het stabielste is qua warmteverlies maar altijd onder de woonkamer temperatuur is en die bijv. net onder de 19.5 graden instellen?
Wat ik dan denk te bereiken:
Zon komt op de woonkamer temperatuur komt boven de 19.5, radiator knoppen sluiten bij 20,0, en de warmte vraag wordt overgenomen door de andere ruimte zodra die onder bijv 19 graden komt. De woonkamer knoppen gaan weer open zodra de temperatuur in de woonkamer zakt.
Ik heb naast de 3 radiatoren in de woonkamer voldoende afgifte (5 radiatoren + design radiator).
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om in de master-ruimte, in jouw geval de woonkamer, op de radiatoren juist geen Tado-knoppen te zetten, maar bij voorkeur helemaal open. Eventueel hier gewone mechanische thermostaten op, die voldoende open staan, indien onderlinge verschillen met waterzijdig inregelen niet goed te nivelleren zijn en je de ene toch wat meer wilt knijpen, dan de andere. De Tado-knoppen werken wat springerig.
In de andere master-ruimte kan een knop,maar mijn voorkeur heeft ook hier helemaal open en de draadloze sensor.
Verder geef je ze een identiek schema voor de gewenste periode over de dag, waar ze elkaars verschillen kunnen opheffen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Inmiddels stond de Quatt alweer een paar dagen uit nadat hij ermee ophield vorige week. En nadat er verder geen updates meer kwamen op het ticket, noch reacties op email, heb ik vandaag toch maar weer geprobeerd om hem aan te zetten. En waarempel, hij lijkt het nu toch weer gewoon te doen. Vorige week sloeg hij steeds een minuut na inbedrijfsname vanzelf uit, echter nu loopt hij alweer een half uurtje te zoemen... Ik zie 800+ liter/uur flow, 600-700W powerInput en 3000+ W power output. So far so good.Animal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Ga even proberen zo, thanks.
Quatt komt op het ticket overigens met onderstaande reactie. Ze referen wel naar "alle gebruikers met soortgelijke problemen", maar het lijkt mij dat ze niet direct weten wat er aan de hand is en een monteur moeten inplannen om langs te sturen, na het weekend dus vrees ik.
"Wij zijn momenteel bezig met een grondig onderzoek naar de mogelijke oorzaken van deze problemen. Op basis van onze bevindingen hebben wij enkele vermoedelijke oorzaken geïdentificeerd. We zijn nu in de testfase waarbij we deze mogelijke oplossingen in enkele specifieke gevallen aan het uitproberen zijn.
Indien deze testen de verwachte resultaten opleveren, zullen wij deze oplossing toepassen bij alle gebruikers die soortgelijke problemen ondervinden.
Wij hopen u spoedig te kunnen informeren dat het probleem is opgelost en u te laten weten wanneer we bij u langs kunnen komen.
Daarnaast willen wij u adviseren om ervoor te zorgen dat de Quatt wel op stroom aangesloten blijft, maar niet actief in gebruik is. U kunt dit doen door de volgende stappen te volgen:
Stel in de Quatt-app de gasprijzen lager in dan de elektriciteitsprijzen en activeer de optimalisatie.
Zet de thermostaat tijdelijk omlaag, minimaal 0,5 graden lager dan de huidige temperatuur in huis.
Wacht één minuut.
Sluit de Quatt aan op stroom of zet de werkschakelaar aan.
Stel de thermostaat weer in op de gewenste temperatuur.
Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat de antivriesbescherming van de Quatt blijft werken. Dit voorkomt dat het systeem de antivriesklep gebruikt, wat mogelijk kan leiden tot het leegstromen van het systeem."
Dus er lijkt toch niets structureel defect zoals een circulatiepomp oid. Zou het kunnen dat er toch ergens een beveiliging in de pomp zitten die hem met een bepaalde waarde automatisch uitzet. Ik zou echter verwachten dat dit gelogd wordt en dat Quatt dat kan zien in een Splunk of vergelijkbare monitoring oplossing.
---------
Update: te vroeg gejuicht... Is er toch weer mee gestopt nu
[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 03-02-2025 17:33 ]
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Maar als je in de kamer een Tado thermostaat hebt en ook op de radiator een Tado knop. Met zonneregeling uit => als je dan de Tado knop op bijv.24 graden zet => staat deze toch ook helemaal open ?Mickel moen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:12:
[...]
Dat kun in je zeker proberen,, mits je voldoende radiatoren open hebt.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om in de master-ruimte, in jouw geval de woonkamer, op de radiatoren juist geen Tado-knoppen te zetten, maar bij voorkeur helemaal open. Eventueel hier gewone mechanische thermostaten op, die voldoende open staan, indien onderlinge verschillen met waterzijdig inregelen niet goed te nivelleren zijn en je de ene toch wat meer wilt knijpen, dan de andere. De Tado-knoppen werken wat springerig.
In de andere master-ruimte kan een knop,maar mijn voorkeur heeft ook hier helemaal open en de draadloze sensor.
Verder geef je ze een identiek schema voor de gewenste periode over de dag, waar ze elkaars verschillen kunnen opheffen.
Dat klopt. Maar die zit er dan geheel nutteloos op. Ik heb op die radiatoren weer de oude mechanische Danfoss knoppen gezet. Geheel open, dus voor de sier, op 1 na die om redenen op stand 4 staat.Hen3s schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:21:
[...]
Maar als je in de kamer een Tado thermostaat hebt en ook op de radiator een Tado knop. Met zonneregeling uit => als je dan de Tado knop op bijv.24 graden zet => staat deze toch ook helemaal open ?
De Tado-knoppen die er vanaf kwamen elders in het huis ingezet.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Nou, het gaat beter, maar ik zie de quatt wel vaker aan en uit gaan dan met de Tado X.medu80 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:43:
@raven22 & @ardjuno
Gaat het nu beter sinds jullie de TADO hebben omgezet naar Quatt CIC?
Vreemd dat Quatt de X afraad, in mijn geval lijkt het het beter te doen.
Ik heb ook nog steeds het probleem dat de cic niet voldoende terugmoduleert. Ik heb het warmteverlies voor de stooklijn al laten terugbrengen van 8,9 naar 8, toen 7,5 kw en heb nu verzoek uitstaan voor 7kw.
Durf het nog niet te zeggen eigenlijk.medu80 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:43:
@raven22 & @ardjuno
Vandaag weet ik helemaal niet want heb ineens een lege app. Iemand daarmee bekend?
Wifi doet het wel, en heeft ook verbinding maar zie niets in de app staan.
:strip_exif()/f/image/XMeOFkvDu05dyLQ0f9s6YmlB.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.
Super slecht... Voor jou, maar eigenlijk voor iedereen...Animal_X schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:19:
[...]
Inmiddels stond de Quatt alweer een paar dagen uit nadat hij ermee ophield vorige week. En nadat er verder geen updates meer kwamen op het ticket, noch reacties op email...
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
mooie grafieken, ik zie nauwelijk gasverbruik, wat ik alleen niet snap is je opmerking van 10% rendement, met deze cijfers zou ik dat anders zien.TM4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:53:
Overzichtje van dagen na installatie op donderdag 30 januari. Handig van Quatt dat je deze via de app kan delen![]()
En ja, wat vaak vergeten wordt is een mooie sprong in je energielabel die je kunt maken, alleen dat merk je eigenlijk pas op het moment dat je gaat verkopen.
medu80 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:43:
@raven22 & @ardjuno
Als aanvulling hier het plaatje van vandaag, best onrustig gedrag. Dat had ik met de X minder.raven22 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:41:
[...]
Nou, het gaat beter, maar ik zie de quatt wel vaker aan en uit gaan dan met de Tado X.
Vreemd dat Quatt de X afraad, in mijn geval lijkt het het beter te doen.
Ik heb ook nog steeds het probleem dat de cic niet voldoende terugmoduleert. Ik heb het warmteverlies voor de stooklijn al laten terugbrengen van 8,9 naar 8, toen 7,5 kw en heb nu verzoek uitstaan voor 7kw.
:strip_exif()/f/image/a5v7h2E1t6HKoyhOZaBEQ3rT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat waren de 1e 2 dagen - daarna is het stookbeleid op basis van enkele opmerkingen hier aangepast. Ipv 2 graden ineens verhogen naar stappen van 0.5. De laatste paar dagen ook erg weinig gas verbruikt. Vraag me af of dat kleine beetje voorkomen zoveel zal uitmaken.medu80 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:00:
[...]
Als je de Quatt aan had laten staan ipv nachtverlaging, had je zo te zien nog meer bespaard. Dat kleine beetje gas kost je op één van die afbeeldingen 0,85 cent. Voor 0,85 cent kun je 4kWh afnemen. Met die 4kWh kun je 12kW maken. (COP van 3)
Op basis van tips hier in ieder geval ook de badkamer radiator aangezet en wellicht nog een test om te zien wat meenemen (ongebruikte) slaapkamers doet.
Inderdaad, vond het ook wel meevallen voor zo'n oude woning die niet super is geïsoleerd. Die 10% rendement is gebaseerd op zeer conservatief rendement tov investering. Beetje natte vingerwerk om eerlijk te zijn. Zal waarschijnlijk wel hoger uitkomen. Vind het alleen op dit moment lastig te bepalen en weet dus niet of de besparing die de quatt app opgeeft ook daadwerkelijk klopt.MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:59:
[...]
mooie grafieken, ik zie nauwelijk gasverbruik, wat ik alleen niet snap is je opmerking van 10% rendement, met deze cijfers zou ik dat anders zien.![]()
En ja, wat vaak vergeten wordt is een mooie sprong in je energielabel die je kunt maken, alleen dat merk je eigenlijk pas op het moment dat je gaat verkopen.
[...]
Wil de februari maand van dit jaar gaan vergelijken met vorige jaren. Dat zal wellicht een betere indruk geven. Stookgedrag is inmiddels behoorlijk gewijzigd (nu een stuk meer focus op comfort)
Energielabel was voor mij zelfs een belangrijkere reden dan besparing. Ik zit al vrij laag in mijn verbruik ivm airco. Dat is echter mijn eigen woning dus niet degene waar ik de grafiekjes van heb gedeeld. Die is over 2 weken aan de beurt.
Mijn huis staat inderdaad op de nominatie om verkocht te worden. Als het goed is gaat deze jaren 20 woning dan naar label A. Hopelijk maakt dat de woning voor verkoop weer net even aantrekkelijker.
Mocht ik achteraf toch niet verkopen, kan ik in ieder geval goedkoper stoken.
Vreemd dat heb ik totaal niet, bij mij staat dat ding 24x7 aan. Alleen in de middag gaat ie uit ivm zon, maar ik ben slim, ik zet de temp dan hoger. Anders koelt de vloer teveel af...raven22 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:13:
[...]
[...]
Als aanvulling hier het plaatje van vandaag, best onrustig gedrag. Dat had ik met de X minder.
[Afbeelding]
Jammer inderdaad dat men zo slecht bereikbaar is voor customer service. Wat ik ook niet snap ook, men heeft een mooi ticket management systeem, maar dat wordt niet gebruikt voor communicatie met de klant. Je ziet een initieel ticket en dan vervolgens mag je hopen dat er ooit een bericht komt via mail. Het ticket zelf ontvangt (aan de klantzijde in ieder geval) nooit een update. Als soort van digital startup moet het toch een eitje zijn om periodiek even een update te geven over RCA, of over dat er gewerkt wordt aan een monteur voor datum XYZ, etc. Dat is toch veel transparanter naar de klant en scheel een boel frustratie. Dat is zelfs met genAI toch ook volledig te automatiseren, al begreep ik dat er inmiddels al 160 FTE op kantoor zitten en 40 monteurs.okijokii schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:51:
[...]
Super slecht... Voor jou, maar eigenlijk voor iedereen...
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Heb je een slimme meter die het huidige verbruik / teruglevering in HA kan tonen? Je kunt in HA ook instellen dat een conditie voor een X periode moet opgaan.JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:03:
[...]
Met de Tado kan ik in HA per 0,1 graad instellen inderdaad.
Bijv: teruglevering hoger dan 500 watt over een 3 minuten periode = thermostaat huidige instelling + 0.5
En omgekeerd om terug te zetten.
Dat is nog relatief eenvoudig in te stellen.
Je zou het nog makkelijker kunnen doen, door aan te nemen dat als de zonnepanelen een bepaalde hoeveelheid opwekken (bijv meer dan 1500 watt) dan wordt de thermostaat bijv op 22 gezet. (dit is hoe ik het nu doe om te voorkomen dat op een zonnige middag de Quatt uitgaat, en terugzetten is gewoon standaard om 17:00). Dan zul je niet altijd overschot hebben, maar over het algemeen gebruik ik die 1500 watt hooguit continue als de wasmachine / vaatwasser aan staat, en dat neem ik dan maar voor lief.
Die aanname lijkt me onvermijdelijk mits je de primaire ruimtes op dezelfde temperatuur wilt houden?SBL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:06:
[...]
Extra warmteverlies is als je het warmer maakt in de hal en boven dan je nodig hebt/wilt.
Maar dan doe je een extra aanname: dat je het warmer gaat stoken.
Als je de hal / bovenverdieping op dezelfde temperatuur houdt, maar met extra afgifte-apparaten zodat je watertemperatuur wat lager kan, dan heb je win-win: geen 14% extra warmteverlies en wel 5,6% efficiency op je warmtepomp.
Die 14% extra warmteverlies gaat er vanuit dat je de secundaire ruimtes warmer stookt dan voorheen. Alleen in dat geval haal je die 5.6% extra efficientie. Ga je minder stoken in de secundaire ruimtes dan worden deze kouder, daalt je warmteverlies, maar ga je ook weer wat meer warmte afzetten via die primaire ruimtes, waardoor de efficientie daalt.
De verbanden zijn namelijk nagenoeg lineair: afgifte is een lineair verband tussen de temperatuur van de woning, en de temperatuur van de aanvoer, warmteverlies is een lineair verband tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur, en efficientie van de warmtepomp is ongeveer een lineair verband met de aanvoertemperatuur.
Rekenkundig kan het niet, wel die extra efficientie, maar niet meer warmteverlies, tenzij je het voor lief neemt dat je primaire ruimte kouder is.
Stel een heel simpele woning voor. Geen bovenverdieping, woonkamer en hal. Afgifte is in de hele woning hetzelfde. De hal is een kwart van het huis, de woonkamer de overige driekwart. Denk aan een vierkant waarbij er een vierkant van een kwart van de woning in 1 van de hoeken ligt.
Ga uit van een buitentemperatuur van 5 graden en een gewenste binnentemperatuur van de woonkamer van 20 graden. Deel de muur van de hele woning in gedachten in 8 delen op, en per graad verschil met buiten is er 1 eenheid verwarming nodig per deel buitenmuur. Ook het dak heeft 4 delen.
Verder stellen we dat de muur tussen de hal en woonkamer zoveel doorlaat dat zonder verwarming de hal op 15 graden komt.
De warmtebehoefte is nu op 9 delen 15 eenheden, en op 3 delen 10 eenheden. Samen maakt dit 165
Nu gaan we de hele woning evenveel verwarmen. Door de extra afgifte win je 5.6% (ik neem even mijn cijfers), waardoor je nu 174 eenheden hebt om mee te spelen. 174 delen door 12 is een verschil met de buitentemperatuur van 14.5. Dat betekend dat nu je hele woning 19.5 graden is.
Maar dat wilde je niet, je wilt die woonkamer 20 graden, zonder meer te verbruiken.
Laten we zeggen dat we dan de helft van de voorgaande warmte op de hal zetten, waardoor je de woonkamer wat warmer kunt maken. Helaas verlies je hierdoor ook weer de helft van die efficientiewinst en je woonkamer is nog steeds niet op de gewenste 20.
Uiteindelijk kom je na een hoop herverdelen uit op...
Woonkamer 20, hal 15 (oftewel, niet verwarmen).
De cijfers kunnen uiteraard verschillen, maar als je gaat rekenen kom je vaak op zulke getallen uit, tenzij de afgifte in je primaire ruimtes zo beroerd is dat je de secundaire ruimtes echt nodig hebt om genoeg warmte af te kunnen zetten.
Als jij gaat rekenen met de cijfers van een ander dan zak je direct weg in een moeras van zachte aannames en veronderstelde lineaire relaties die niet meer lineair zijn als het buiten gaat waaien of als de bodemplaatverwarming aan gaat.onlinaius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:43:
[...]
De verbanden zijn namelijk nagenoeg lineair: afgifte is een lineair verband tussen de temperatuur van de woning, en de temperatuur van de aanvoer, warmteverlies is een lineair verband tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur, en efficientie van de warmtepomp is ongeveer een lineair verband met de aanvoertemperatuur.
…
Nu gaan we de hele woning evenveel verwarmen. Door de extra afgifte win je 5.6% (ik neem even mijn cijfers), waardoor je nu 174 eenheden hebt om mee te spelen. 174 delen door 12 is een verschil met de buitentemperatuur van 14.5. Dat betekend dat nu je hele woning 19.5 graden is.
Maar dat wilde je niet, je wilt die woonkamer 20 graden, zonder meer te verbruiken.
Laten we zeggen dat we dan de helft van de voorgaande warmte op de hal zetten, waardoor je de woonkamer wat warmer kunt maken. Helaas verlies je hierdoor ook weer de helft van die efficientiewinst en je woonkamer is nog steeds niet op de gewenste 20.
Uiteindelijk kom je na een hoop herverdelen uit op...
Woonkamer 20, hal 15 (oftewel, niet verwarmen).
De cijfers kunnen uiteraard verschillen, maar als je gaat rekenen kom je vaak op zulke getallen uit, tenzij de afgifte in je primaire ruimtes zo beroerd is dat je de secundaire ruimtes echt nodig hebt om genoeg warmte af te kunnen zetten.
[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 04-02-2025 09:09 ]
Ik kreeg vanochtend toch nog een mail van Quatt met een korte opmerking dat ze het probleem geëscaleerd hebben naar de ontwikkelaars. Blijkbaar denken ze dus dat er softwarematig iets fout gaat in de Quatt...? Merkwaardig aangezien hij de eerste 2 dagen prima werkte.okijokii schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:51:
[...]
Super slecht... Voor jou, maar eigenlijk voor iedereen...
Ter info nog even resumerend: Nieuwe installatie die na 2 dagen stopte met werken. Quatt heeft bij het opstarten voldoende flow, voldoende waterdruk, power-input en power-output normaal en de temperatuur loop niet snel omhoog. Echter, na een minuut of 2 stopt de Quatt met werken zonder duidelijke reden. Klinkt toch niet als een software bug zou je zeggen...
Ik neem aan dat de CiC ook een web-interface oid heeft? is die te benaderen voor ons als klanten?
Ja dat kan door mee te luisteren op de modbus communicatie tussen de CiC en de buitenunits.Animal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Ter info nog even resumerend: Nieuwe installatie die na 2 dagen stopte met werken. Quatt heeft bij het opstarten voldoende flow, voldoende waterdruk, power-input en power-output normaal en de temperatuur loop niet snel omhoog. Echter, na een minuut of 2 stopt de Quatt met werken zonder duidelijke reden. Klinkt toch niet als een software bug zou je zeggen...Ik vraag mij af of Quatt meer logging uit de CiC kan halen naast de JSON feed.
Ik neem aan dat de CiC ook een web-interface oid heeft? is die te benaderen voor ons als klanten?
Dat kan met een ESP boardje met rs-485 en de Quatt-sniffer software die zijn te vinden op het Quatt en HA forum
Heb jij al geprobeerd de Quatt op een andere groep van de meterkast aan te sluiten (kan met een verlengsnoer)
Ik had bij mijn Quatt een losse lasdop in het traject naar het stopcontact waar de Quatt op zat die het begaf als de Quatt boven de 1000watt ging vragen
[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 04-02-2025 09:27 ]
Quatt kan veel meer uitlezen dan wij via de JSON data.Animal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik vraag mij af of Quatt meer logging uit de CiC kan halen naast de JSON feed.
Wat bedoel je met webinterface? Die benader je toch via de http://op:8080 poort.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Thanks - maar dat is een workaround omdat we geen toegang hebben tot de interface van de CiC, toch? Wel een leuk projectje maar wat omslachtig om data te krijgen die waarschijnlijk toch al gelogd wordt. Ik neem aan dat de CiC gewoon een soort management interface heeft met logging die Quatt in het geval van incidenten benaderdTeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:17:
[...]
Ja dat kan door mee te luisteren op de modbus communicatie tussen de CiC en de buitenunits.
Dat kan met een ESP boardje met rs-485 en de Quatt-sniffer software die zijn te vinden op het Quatt en HA forum
Nou de JSON feed op 8080 is een real-time feed die iedere seconden gefreshed wordt, die heeft geen historische data. Ik ga er vanuit dat er (wellicht op een andere poort) een webinterface beschikbaar om bij andere management informatie te komen, welke ook historische data, error meldingen, etc logt met een retentie van 24u oid.CPM schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Quatt kan veel meer uitlezen dan wij via de JSON data.
Wat bedoel je met webinterface? Die benader je toch via de http://op:8080 poort.
Ja, de modbus heeft alle extra data die Quatt ook iedere 15 seconden logt voor alle geinstalleerde Quatts. Niet in de CiC maar op een server bij QuattAnimal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:23:
[...]
Thanks - maar dat is een workaround omdat we geen toegang hebben tot de interface van de CiC, toch? Wel een leuk projectje maar wat omslachtig om data te krijgen die waarschijnlijk toch al gelogd wordt. Ik neem aan dat de CiC gewoon een soort management interface heeft met logging die Quatt in het geval van incidenten benaderd
Heb jij jouw Quatt al op een stopcontact van een andere groep getest?
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 04-02-2025 09:33 ]
Hmm ok. Zal mij er eens in verdiepen.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Ja, de modbus heeft alle extra data die Quatt ook iedere 15 seconden logt voor alle geinstalleerde Quatts. Niet in de CiC maar op een server bij Quatt
Heb jij jouw Quatt al op een stopcontact van een andere groep getest?
Quatt hier is een Duo overigens, die zit op een aparte groep in de meterkast, geen WCD.
Klopt, ze slaan alle data op in hun cloudomgeving en dit is inzichtelijk te maken in mooie Grafana grafiekenAnimal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:28:
[...]
Nou de JSON feed op 8080 is een real-time feed die iedere seconden gefreshed wordt, die heeft geen historische data. Ik ga er vanuit dat er (wellicht op een andere poort) een webinterface beschikbaar om bij andere management informatie te komen, welke ook historische data, error meldingen, etc logt met een retentie van 24u oid.
Als spanning/stroom een probleem zouden zijn, dan had je dat waarschijnlijk al wel gehoord van Quatt. Voltage en ampers worden ook gewoon gelogd en zijn inzichtelijk.Animal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:37:
[...]
Hmm ok. Zal mij er eens in verdiepen.
Quatt hier is een Duo overigens, die zit op een aparte groep in de meterkast, geen WCD.
Dat jouw probleem geescaleerd is naar de ontwikkelaars (software? hardware?) is wel opvallend... Maakt me wel steeds meer nieuwsgierig naar de cause
(maar voor jou is het gewoon kloten)
Heb jij misschien al meer duidelijkheid? Ik kom nog niet veel verder met zowel quatt en tado support, los van de eerste niet erg inhoudelijke antwoorden.mrkb_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:53:
Kleine update over de Tado X bedraad en Quatt.
Sinds firmwareversie 251.0 lijkt de thermostaat in plaats van werkelijke setpoint en werkelijke kamertemperatuur een vast setpoint (altijd 20 graden) en het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur door te sturen over OpenTherm richting CiC.
Ik ben bij Tado support inmiddels door de eerste linie heen, het is doorgezet naar de relevante afdeling.
Bij Quatt support wacht ik nog op een reactie van een uitgebreide beschrijving van wat ik zie.
Zodra ik meer hoor geef ik een update.
Wellicht is het een goed idee als mensen met dezelfde combi dit ook melden bij Tado en Quatt support. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat beide partijen dit serieus gaan nemen.
Niet geprobeerd nog, dat is wel een goede. En er zit buiten natuurlijk ook nog zo'n werkschakelaar, die zal ik ook nog even bij langs lopen of alles goed vast zit.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:17:
[...]
Heb jij al geprobeerd de Quatt op een andere groep van de meterkast aan te sluiten (kan met een verlengsnoer)
Ik had bij mijn Quatt een losse lasdop in het traject naar het stopcontact waar de Quatt op zat die het begaf als de Quatt boven de 1000watt ging vragen
Sta op het punt om de offerte voor een Quatt Duo in hybride opstelling te accepteren. Ik zit met het volgende 'dillema':
De CV-ketel hangt in de nok van het huis, de Quatts zouden op de b.g. bij de voordeur geplaatst worden. Mijn idee was altijd om beneden op het CV-systeem aan te sluiten. Er hangt vlak bij de voordeur een verdeler voor de vloerverwarming (+- 75% van onze totale warmtevraag zal daar vandaan komen), dus met een metertje of 2 aan leidingwerk zou je gelijk dicht op de actie zitten.
Quatt geeft aan dat de aansluiting vlak bij de CV gemaakt moet worden. Dat betekent dat er een dikke 15 meter aan leidingen moet worden gelegd door het huis. Dat is mogelijk en ik vond de meerprijs van Quatt echt enorm meevallen, maar toch voelt het alsof dit makkelijker kan.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Is er iets te bedenken waardoor we de aansluiting wél beneden kunnen maken?
Nee zo werkt Quatt helaas nu eenmaal. De Quatt werkt als een soort van voorverwarmer voor de CV-ketel, maar dan een die (afhankelijk van de buitentemperatuur etc.) 80-100% van het werk doet. Dat kan alleen maar door hem onder de CV ketel aan te sluiten.KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:56:
Hi allen,
Sta op het punt om de offerte voor een Quatt Duo in hybride opstelling te accepteren. Ik zit met het volgende 'dillema':
De CV-ketel hangt in de nok van het huis, de Quatts zouden op de b.g. bij de voordeur geplaatst worden. Mijn idee was altijd om beneden op het CV-systeem aan te sluiten. Er hangt vlak bij de voordeur een verdeler voor de vloerverwarming (+- 75% van onze totale warmtevraag zal daar vandaan komen), dus met een metertje of 2 aan leidingwerk zou je gelijk dicht op de actie zitten.
Quatt geeft aan dat de aansluiting vlak bij de CV gemaakt moet worden. Dat betekent dat er een dikke 15 meter aan leidingen moet worden gelegd door het huis. Dat is mogelijk en ik vond de meerprijs van Quatt echt enorm meevallen, maar toch voelt het alsof dit makkelijker kan.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Is er iets te bedenken waardoor we de aansluiting wél beneden kunnen maken?
Was er geen plek boven ? Bij mij is de Quatt een half jaar geleden op de dakkapel geplaatst, maar dat kostte een dag extra omdat eerst de steiger niet paste.KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:56:
Hi allen,
Inmiddels heb ik van drie mensen uit de buurt gehoord dat Quatt niet op hun dakkapel geplaatst kan worden omdat de steiger niet toereikend zou zijn. Denk aan te grote afstand tussen steiger en rand dakkapel. Mag iets van max 2,70 zijn, dan past hun steiger wel. Hoogwerkers of andere alternatieven worden niet overwogen.
Hoe zit dat bij jou ?
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Er zit nog niet heel veel schot in de zaak.jellang schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Heb jij misschien al meer duidelijkheid? Ik kom nog niet veel verder met zowel quatt en tado support, los van de eerste niet erg inhoudelijke antwoorden.
Bij Tado was het een week geleden hoger de boom in gegaan. Ik zal eens wat gaan schudden.
Bij Quatt is er ook nog niet veel vooruitgang behalve dat ze bevestigen dat het probleem bij Tado ligt. Nog geen reactie op mijn vraag welke invloed de nieuwe situatie heeft op de sturing.
Welke thermostaat heb je? Het klinkt erg veel als het probleem wat ik had direct na installatie. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan de verkeerde ketelmodule. Ik heb een Toon 1, maar had een Toon 2e generatie ketelmodule, Toon 1 werkt goed met Quatt, maar Toon 2 (tenminste toendertijd) niet.
Het resultaat was toen dat bij mij de Quatt ook vaak na enkele minuten in storing sloeg, en dan duurde het lang voordat de boel weer resette.
noem dan de CV ketel een naverwarmer van de Quattnairolf schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:06:
[...]
Nee zo werkt Quatt helaas nu eenmaal. De Quatt werkt als een soort van voorverwarmer voor de CV-ketel, maar dan een die (afhankelijk van de buitentemperatuur etc.) 80-100% van het werk doet. Dat kan alleen maar door hem onder de CV ketel aan te sluiten.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja, check. Tegelijkertijd: uiteindelijk maakt het vanuit het perspectief van een CV-systeem toch niet bijster veel uit waar ik de warmte naar binnen pomp?nairolf schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:06:
[...]
Nee zo werkt Quatt helaas nu eenmaal. De Quatt werkt als een soort van voorverwarmer voor de CV-ketel, maar dan een die (afhankelijk van de buitentemperatuur etc.) 80-100% van het werk doet. Dat kan alleen maar door hem onder de CV ketel aan te sluiten.
Hmm, een van de dakkapelen zou eventueel een optie zijn. Eén daarvan is zit aan een slaapkamer, met als gevolg mogelijk geluidsoverlast? De ander is qua geluid minder een probleem, maar die moet ik nog isoleren en voorzien van nieuwe dakbedekking. Dat gaat dit jaar sowieso niet lukken, dus moet ik volgend jaar weer (tijdelijk) die warmtepompen demonteren. Zit ik ook niet echt op te wachten.nairolf schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:06:
[...]
de WP van DeWarmte kan wel (idd makkelijker) direct op de verdeler aangesloten worden, zou wellicht daar even informeren voordat je iets tekent bij QuattKwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:56:
Hi allen,
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
in prinicipe niet, is afhankelijk inhoeverre je ze 'samen' wilt laten werken:KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:11:
[...]
Ja, check. Tegelijkertijd: uiteindelijk maakt het vanuit het perspectief van een CV-systeem toch niet bijster veel uit waar ik de warmte naar binnen pomp?
- Quatt wilt gecombineerd WP + CV ketel kunnen draaien, dan moeten ze bij elkaar gekoppeld worden
- DeWarmte (en menig andere WP fabrikaat) staat toe dat WP inkoppeld bij een verdeler, maar hierdoor draait of de WP of de CV ketel
Dat maakt het wel degelijk, de Quatt moet als eerste het retourwater opwarmen omdat hij dan het koudste water heeft en efficiënt kan werken. Hij kan geen warmte toevoegen als het water al boven de 45-50 graden is.KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:11:
[...]
Ja, check. Tegelijkertijd: uiteindelijk maakt het vanuit het perspectief van een CV-systeem toch niet bijster veel uit waar ik de warmte naar binnen pomp?
Daarbij moet hij op de hoofdleiding zitten omdat hij wel 800l per uur moet kunnen pompen om zijn warmte kwijt te kunnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Flesym op 04-02-2025 15:17 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Mwa, jawel enigszins. @Flesym heeft een goed punt (die er wel vanuit gaat dat de Quatt dan naverwarmer van de ketel wordt, dus dat je hem inkoppelt op de warme leiding bij je verdeler). Dat punt geldt niet meer als je hem aan de retourleiding koppelt, maar dan ga je het zojuist opgewarmde water eerst helemaal naar boven sturen naar ketel, en dan weer terug. Dat kan, maar daar zit ook nog een nadeel aan:KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:11:
[...]
Je koppelt je WP op een vertakking van je CV circuit. De pomp van de WP gaat dan draaien, en die circuleert het water dan alleen rond op die vertakking. In veel huizen gaan de leidingen van onder de ketel meteen 2 of meer richtingen op. Als je de WP maar op 1 van die richtingen aansluit, dan zullen de andere richtingen 99% zeker niet rondgepompt worden door de WP. Die leveren namelijk weerstand op, en de vertakking waar de WP op zit nauwelijks, want daar wordt het water ook "weggezogen", dus het water wat hij omhoog pompt dat kiest de zo makkelijk mogelijke weg, en zal dus voor 90+% diezelfde vertakking weer in gaan.
Ten minste, volgens mij gaat dat dan zo werken.. Dat lijkt me in ieder geval zo als je een ketel-bypass installeert net als Quatt doet. Zo niet dan weet ik niet hoe het precies zal werken..
Volgens mij, en deze vraag is al heel vaak langsgekomen, kan dit met een Quatt dus niet en zal Quatt dit ook zo niet uitvoeren. Ik vrees dat je toch vastzit aan die leiding richting je CV.KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:56:
Hi allen,
Wat je dan ook ziet dat je beneden slechts een deelleiding hebt, maar dit is erg afhankelijk hoe jou verwarmingsysteem is opgebouwd, een klasieke opbouw is een hoofdleiding waar de CV op is aangesloten en deze heeft dan veelal twee of meerdere neventaken (bv voor cq achterkant huis)waar dit verdeelt gaat worden.
Nu heeft Quatt de flow standaard op 800 liter per uur staan. Wordt een Quatt warmtepomp gekoppeld met een lage(re) warmteafgifte niet eenvoudig efficiënter als Quatt de flow lager instelt op bijvoorbeeld 400 of 600 liter per uur zodat het water met een lagere retourtemperatuur terugkomt?
Uiteindelijk heeft je huis een bepaalde warmtebehoefte (compensatie van het verlies) en de Quatt moet wel deze warmte kwijt kunnen. Als je de flow lager maakt moet de temperatuur omhoog om dezelfde warmte te leveren en dus gaat de efficiëntie naar beneden.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:14:
Ik lees hier veel reacties dat de warmteafgifte van een bestaande cv installatie te laag is voor een optimale efficiency van de Quatt.
Nu heeft Quatt de flow standaard op 800 liter per uur staan. Wordt een Quatt warmtepomp gekoppeld met een lage(re) warmteafgifte niet eenvoudig efficiënter als Quatt de flow lager instelt op bijvoorbeeld 400 of 600 liter per uur zodat het water met een lagere retourtemperatuur terugkomt?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik heb het bij Tado aangekaart, werd doorgeschakeld naar 2de lijn. Daar vroeg men wat de CIC is...jellang schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Heb jij misschien al meer duidelijkheid? Ik kom nog niet veel verder met zowel quatt en tado support, los van de eerste niet erg inhoudelijke antwoorden.
Nogmaals uitgelegd, maar nog geen antwoord ontvangen.
Nee, daar is geen oplossing voor. Of je moet naar bv de warmtepomp van DeWarmte overstappen, die doen dat wel.KwameMpufu schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:56:
Hi allen,
Misschien als je gelijk full electric wilt dat ze het zo aansluiten. Ik moest echter eerst minimaal 3 wintermaanden in hybride draaien. Bij mij gaan ze als ik naar FE ga de quatts weer van het platte dak halen en aan de zijkant plaatsen zodat ze ook direct bij de vvw verdeler kunnen aansluiten.
De lagere retourtemperatuur bereik je met waterzijdig inregelen niet met de flow verlagen want daar is een warmtepomp niet op gebaseerd.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:14:
Ik lees hier veel reacties dat de warmteafgifte van een bestaande cv installatie te laag is voor een optimale efficiency van de Quatt.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Oeps, heb ik het precies verkeerd om voorgesteld? Dat de flow dan juist hoger zou moeten kunnen dan de vaste 800l/u die Quatt nu heeft?Flesym schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:21:
[...]
Uiteindelijk heeft je huis een bepaalde warmtebehoefte (compensatie van het verlies) en de Quatt moet wel deze warmte kwijt kunnen. Als je de flow lager maakt moet de temperatuur omhoog om dezelfde warmte te leveren en dus gaat de efficiëntie naar beneden.
Het punt dat ik probeer te maken is dat de flow nu voor iedereen 800l/u is maar dat met een instelling voor een andere (hogere?) flow de Quatt ook beter zou passen in woningen met een beperkte warmteafgifte
Nee hoor, hier standaard 900L/h. Geen idee waarom..TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:45:
[...]
Oeps, heb ik het precies verkeerd om voorgesteld? Dat de flow dan juist hoger zou moeten kunnen dan de vaste 800l/u die Quatt nu heeft?
Het punt dat ik probeer te maken is dat de flow nu voor iedereen 800l/u is maar dat met een instelling voor een andere (hogere?) flow de Quatt ook beter zou passen in woningen met een beperkte warmteafgifte
In mijn geval wilden ze ook niet op het platte dak helemaal bovenaan installeren omdat ze er niet goed met een steiger bij konden komen. Ik had wel al een lichtkoepel en uiteindelijk heb ik beloofd dat ik die lichtkoepel zou aanpassen naar een koepel die open kon en konden ze zo heel makkelijk op het platte dak komen. Andere voorwaarde was dat ik de Quatts dan wel zelf met een kraantje op het dak zou laten plaatsen. Ze passen precies in de doos in een Big Bag, dus dat was makkelijk te regelen.AlfredPteD schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:13:
[...]
Was er geen plek boven ? Bij mij is de Quatt een half jaar geleden op de dakkapel geplaatst, maar dat kostte een dag extra omdat eerst de steiger niet paste.
Inmiddels heb ik van drie mensen uit de buurt gehoord dat Quatt niet op hun dakkapel geplaatst kan worden omdat de steiger niet toereikend zou zijn. Denk aan te grote afstand tussen steiger en rand dakkapel. Mag iets van max 2,70 zijn, dan past hun steiger wel. Hoogwerkers of andere alternatieven worden niet overwogen.
Hoe zit dat bij jou ?
Enige flauwe is dat ik alles zelf heb geregeld en dat ze toen alsnog kwamen dat ze een risicopremie extra wilden hebben voor werken op hoogte. Maar ze konden maximaal een meter naar beneden vallen, want daar zat gelijk na een stukje schuin dak alweer het volgende platte dak. Precies de reden dat ze er niet met een steiger konden komen... Maar ja, ik had mijn aanpassingen al laten doen, dus ik kon kiezen tussen de gewijzigde offerte accepteren of de hele boel annuleren.
Oftewel: mocht je een lichtkoepel hebben, pas hem aan zodat hij open kan en het scheelt je veel kosten voor een steiger en je kunt op plekken komen waar je anders met een steiger niet kunt komen. En als je lichtkoepel te klein is om een Quatt doorheen te krijgen, moet je hem met een kraan op het dak laten plaatsen (twee stuks in mijn geval). Dat is een kwartiertje werk als alles klaar staat.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Bedenk wel als je een warmtepomp op hoogte plaats waar je "slecht" bij kunt komen je ook bij een reparatie cq onderhoud (en ik weet dat dit niet veel zal zijn) met mogelijk extra kosten rekening moet houden. ik zou dus eerder kiezen voor een locatie waar je gewoon makelijk bij kunt komen. het is maar een tip.sjoerd-p schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:02:
[...]
In mijn geval wilden ze ook niet op het platte dak helemaal bovenaan installeren omdat ze er niet goed met een steiger bij konden komen. Ik had wel al een lichtkoepel en uiteindelijk heb ik beloofd dat ik die lichtkoepel zou aanpassen naar een koepel die open kon en konden ze zo heel makkelijk op het platte dak komen. Andere voorwaarde was dat ik de Quatts dan wel zelf met een kraantje op het dak zou laten plaatsen. Ze passen precies in de doos in een Big Bag, dus dat was makkelijk te regelen.
Enige flauwe is dat ik alles zelf heb geregeld en dat ze toen alsnog kwamen dat ze een risicopremie extra wilden hebben voor werken op hoogte. Maar ze konden maximaal een meter naar beneden vallen, want daar zat gelijk na een stukje schuin dak alweer het volgende platte dak. Precies de reden dat ze er niet met een steiger konden komen... Maar ja, ik had mijn aanpassingen al laten doen, dus ik kon kiezen tussen de gewijzigde offerte accepteren of de hele boel annuleren.
Oftewel: mocht je een lichtkoepel hebben, pas hem aan zodat hij open kan en het scheelt je veel kosten voor een steiger en je kunt op plekken komen waar je anders met een steiger niet kunt komen. En als je lichtkoepel te klein is om een Quatt doorheen te krijgen, moet je hem met een kraan op het dak laten plaatsen (twee stuks in mijn geval). Dat is een kwartiertje werk als alles klaar staat.
We zijn het met elkaar eens dat enige configuratie flexibiliteit wel prettig zou zijn, maar helaas is die er niet. What if vragen hebben voorr mij dan niet zoveel zin, ik moet aannemen dat hierover is nagedacht en men tot een andere slotsom is gekomen dan ik soms voor mijn huis zou hebben gedaan. Maar mijn huis past ook niet in de 80%.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:45:
[...]
Oeps, heb ik het precies verkeerd om voorgesteld? Dat de flow dan juist hoger zou moeten kunnen dan de vaste 800l/u die Quatt nu heeft?
Nee.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:14:
Laten we er vanuit gaan dat Quatt minimaal 2kW levert, dat kan dan met deltaT van 2 bij 800l/u of met deltaT van 4 bij 400 l/u (geen normale Quatt-instelling).
Dus 30-28 of 31-27 om allebei op gemiddeld 29 = zelfde afgifte uit te komen.
30-28 heeft een betere COP. Dus hoge flow is beter, maar daar was je zelf ook al achter.
En flow hoger maken kan stromingsgeluiden opleveren als je leidingen daar niet op aangepast zijn. Zou wel efficiënter zijn inderdaad.
Ik vermoed dat bij sommigen de flow hoger is doordat het water met weinig weerstand stroomt (dikke leidingen? weinig hoogteverschil?), zodat de laagste stand van de waterpomp al meer dan 800l/uur oplevert.
edit: vermoeden blijkt onjuist, zie bericht van @m10tech hieronder; pomp kan heul laag.
[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 04-02-2025 17:57 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Er is dus nog veel marge omlaag, en een beetje omhoog.
Maar als de CiC besluit dat de flow 800 moet zijn, dan kan die dat meestel wel regelen, totdat er geen doorstroming is.
Het idee is ook dat een pomp op 80% van zijn maximum het meest effectief is, dus ik denk dat we een 1000 l/h pomp hebben en dat ze daar liever niet overheen gaan, maar het kan wel, zoals bij jj85.
*) met de modbus krijgt de CiC elke seconde de flow door en je ziet hem letterlijk de PWM opdracht aan de pomp bijsturen. Als de ketel bijspringt regelt hij de Quatt pomp omlaag zodat het weer 800 wordt...
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Bij mij zijn ze al 3x geweest (4x wanneer ik de installatie meereken). Dan is het fijn dat je er makkelijk bij kunt.MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Bedenk wel als je een warmtepomp op hoogte plaats waar je "slecht" bij kunt komen je ook bij een reparatie cq onderhoud (en ik weet dat dit niet veel zal zijn) met mogelijk extra kosten rekening moet houden. ik zou dus eerder kiezen voor een locatie waar je gewoon makelijk bij kunt komen. het is maar een tip.
[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 04-02-2025 18:07 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De pomp, Wilo Para Ku15-130/7-50/iPWM1 kan nog wel meer brengen. Tot max 3,5m3/h. Uiteraard afhankelijk van de weerstand in het systeem .m10tech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:45:
De laagste stand van de pomp kan echt heel laag, zo'n 100 l/h, en de CiC is actief aan het sturen op de flow. *)
Er is dus nog veel marge omlaag, en een beetje omhoog.
Maar als de CiC besluit dat de flow 800 moet zijn, dan kan die dat meestel wel regelen, totdat er geen doorstroming is.
Het idee is ook dat een pomp op 80% van zijn maximum het meest effectief is, dus ik denk dat we een 1000 l/h pomp hebben en dat ze daar liever niet overheen gaan, maar het kan wel, zoals bij jj85.
*) met de modbus krijgt de CiC elke seconde de flow door en je ziet hem letterlijk de PWM opdracht aan de pomp bijsturen. Als de ketel bijspringt regelt hij de Quatt pomp omlaag zodat het weer 800 wordt...
/f/image/a4TbvOF2kQ0CzUepdX8Y5HS2.png?f=fotoalbum_large)
De T6R thermostaat staat hier sinds de installatie. Echter, het viel mij wel op dat de CV ketel niet conform installatie instructies van Quatt is geïnstalleerd (zijkant aan/uit ipv onderkant OT). Had jij met jouw thermostaat probleem dat hij het helemaal niet deed? Of eerste een tijdje wel en daarna niet meer?onlinaius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:39:
@Animal_X
Welke thermostaat heb je? Het klinkt erg veel als het probleem wat ik had direct na installatie. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan de verkeerde ketelmodule. Ik heb een Toon 1, maar had een Toon 2e generatie ketelmodule, Toon 1 werkt goed met Quatt, maar Toon 2 (tenminste toendertijd) niet.
Het resultaat was toen dat bij mij de Quatt ook vaak na enkele minuten in storing sloeg, en dan duurde het lang voordat de boel weer resette.
https://eenvandaag.avrotr...aarom-subsidies-beperken/
Echt tenenkrommend:TM4 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:28:
Wil je nog een warmtepomp zou ik snel actie ondernemen.
https://eenvandaag.avrotr...aarom-subsidies-beperken/
De harde groei van warmtepompen is dus op sommige locaties 'niet wenselijk', volgens de Algemene Rekenkamer. "We weten namelijk al dat voor ongeveer een derde van de bebouwde omgeving een warmtenet de beste oplossing is", zegt Joziasse
Wat een onzin. Een warmtenet gaat nooit minder kosten dan warmtepompen. Zelfs bij hoogbouw is een gedeelde warmtepomp installatie al snel voordeliger en die kosten niet niks.
Volgens mij zijn de cijfers waar de rekenkamer mee werkt weer keurig op een zilveren dienblad aangereikt door degenen die hun geld verdienen met de aanleg en uitbuiting van warmtenetten.
Jup, ze willen ons weer dat extreem dure warmtenet door de stot duwen. Wat een kortzichtigheid.netappie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Echt tenenkrommend:
De harde groei van warmtepompen is dus op sommige locaties 'niet wenselijk', volgens de Algemene Rekenkamer. "We weten namelijk al dat voor ongeveer een derde van de bebouwde omgeving een warmtenet de beste oplossing is", zegt Joziasse
Wat een onzin. Een warmtenet gaat nooit minder kosten dan warmtepompen. Zelfs bij hoogbouw is een gedeelde warmtepomp installatie al snel voordeliger en die kosten niet niks.
Volgens mij zijn de cijfers waar de rekenkamer mee werkt weer keurig op een zilveren dienblad aangereikt door degenen die hun geld verdienen met de aanleg en uitbuiting van warmtenetten.

Je kunt er gif op innemen dat een subsidiestop of beperking gaat volgen. Scheelt natuurlijk ook weer een kostenpost.
“Ergens mee rekenen” is beter als “niet rekenen”.TeslaNerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:08:
[...]
Als jij gaat rekenen met de cijfers van een ander dan zak je direct weg in een moeras van zachte aannames en veronderstelde lineaire relaties die niet meer lineair zijn als het buiten gaat waaien of als de bodemplaatverwarming aan gaat.
Deze analyse is trouwens niet zo “quatt specifiek” maar een poging om de narrative “beter om binnen de schil alles te verwarmen” een nuance te geven. Die narrative heeft zeker waarde maar valt of staat met de verhouding “isolatie naar buitenl, “isolatie tussen kamers”, “cop temperatuur afhankelijkheid” en “opgesteld vermogen per kamer”.
Er staat eigenlijk al een poosje op mijn “todo lijstje” om dat eens wat fundamenteler uit te zoeken maar de prioriteit daarvan blijft redelijk laag.
Kortom…
Mooie analyse @onlinaius !
En zeker het laatste woord niet over gezegd.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Hier is de flow - altijd! - rond 975 l/uur wanneer CV bijspringt.m10tech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:45:
Hoe lang dat ook duurt.
Wanneer de cv weer uitgaat duurt het even (minuut of 5) voor die 800 weer bereikt is.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Kan het zijn dat je cv ketel pompt? Normaal gaat de Quatt dan zelf minder hard pompen, maar misschien dat je cv ketel die 900 liter grotendeels zelf doet? Wat gebeurd er met de flow als je de cv ketel van de stroom haalt?jj85 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Nee hoor, hier standaard 900L/h. Geen idee waarom..
Mijn thermostaat deed het tijdens installatie even. En de dag daarna gaf de boel het op, en heeft de Quatt amper 10 minuten per dag kunnen draaien, en stond de rest in storing.Animal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:21:
[...]
De T6R thermostaat staat hier sinds de installatie. Echter, het viel mij wel op dat de CV ketel niet conform installatie instructies van Quatt is geïnstalleerd (zijkant aan/uit ipv onderkant OT). Had jij met jouw thermostaat probleem dat hij het helemaal niet deed? Of eerste een tijdje wel en daarna niet meer?
Aan / Uit vs Opentherm heeft mogelijk invloed op hoe de CiC de ketel kan aansturen, maar ik kan me niet voorstellen dat jouw probleem hieruit voort komt.
Ik wilde even eens bij jullie checken of meer mensen een probleem hebben met een kapotte Quatt. Onze Quatt is vorig jaar September geplaatst en ik ben (tot vorige maand) zeer tevreden met het lage gasverbruik en de Quatt.
Helaas, sinds 28 december veroorzaakte de Quatt kortsluiting. Na telefonisch melden een telefonische analyse bleek er een korsluiting in het compressor deel (aansturing of pomp) te zitten. De pomp/CiC is nog wel actief om bevriezing te voorkomen. Ze zouden dit snel oplossen; maar daarna werd het stil; af en toe een mailtje "we zijn er mee bezig", maar geen monteur en geen duidelijkheid over de oplossing.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (of gehad hebben)?
Die doet niet mee. Aan-uit aangesloten, dus kan ook niet enkel de pomp actief hebben.onlinaius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Kan het zijn dat je cv ketel pompt? Normaal gaat de Quatt dan zelf minder hard pompen, maar misschien dat je cv ketel die 900 liter grotendeels zelf doet? Wat gebeurd er met de flow als je de cv ketel van de stroom haalt?
Blijkbaar zijn er verschillen.Friezin schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:27:
[...]
Hier is de flow - altijd! - rond 975 l/uur wanneer CV bijspringt.
Hoe lang dat ook duurt.
Wanneer de cv weer uitgaat duurt het even (minuut of 5) voor die 800 weer bereikt is.
Dit is wat ik met mijn juni2024 model waarneem, flow-meter IN de Quatt, uitlezen via de ModBus
De cmd_flowlevel (geel) is een PWM aansturing die hoe hoger, des te minder flow oplevert. (8=800 is antifreeze flow)
Je ziet elke keer als de CV aan is, dat de quatt minder hoeft aan te sturen, maar hij blijft strak op 800 l/h
Verbazend dat er zulke verschillende systemen zijn, op dezelfde CiC software...
PS. De Vaillant ketel doet ongeveer 700 l/h als hij alleen moet pompen
/f/image/30QcEQ1nYA6HbpgDEuUQUMZN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door m10tech op 04-02-2025 22:11 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
De vraag hier was om het experiment te doen en zien of het iets uitmaakt.jj85 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:07:
[...]
Die doet niet mee. Aan-uit aangesloten, dus kan ook niet enkel de pomp actief hebben.
De verwachting is van niet, maar meten is weten

Hoe bedoel je kortsluiting, ik zie dat als stroomuitval.McKameel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:06:
Ha Tweakers,
Ik wilde even eens bij jullie checken of meer mensen een probleem hebben met een kapotte Quatt. Onze Quatt is vorig jaar September geplaatst en ik ben (tot vorige maand) zeer tevreden met het lage gasverbruik en de Quatt.
Helaas, sinds 28 december veroorzaakte de Quatt kortsluiting. Na telefonisch melden een telefonische analyse bleek er een korsluiting in het compressor deel (aansturing of pomp) te zitten. De pomp/CiC is nog wel actief om bevriezing te voorkomen. Ze zouden dit snel oplossen; maar daarna werd het stil; af en toe een mailtje "we zijn er mee bezig", maar geen monteur en geen duidelijkheid over de oplossing.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat lijkt inderdaad de exact de zelfde symptomen als wat ik hier ook heb. Echter, met de T6R zou dat geen probleem moeten zijn qua termostaat. Die CV aansturing vanuit de CiC kan ik mij ook niet van voorstellen dat dit indirect invloed kan hebben op de aansturing van de Quatt units, tenzij de CiC op de een of andere manier denkt dat de CV brand terwijl dit niet het geval is en hij als beveiliging de Quatt uitzet indien de water temperatuur al op de juiste waarde zit t.o.v. de setpoint. Die storingen heb je dat op een of andere manier kunnen zien? Wat zag je in de JSON feed?onlinaius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:51:
[...]
Mijn thermostaat deed het tijdens installatie even. En de dag daarna gaf de boel het op, en heeft de Quatt amper 10 minuten per dag kunnen draaien, en stond de rest in storing.
Aan / Uit vs Opentherm heeft mogelijk invloed op hoe de CiC de ketel kan aansturen, maar ik kan me niet voorstellen dat jouw probleem hieruit voort komt.
Het is zo'n 2 jaar geleden, dus het is even graven in mijn geheugen. Ik heb niets gezien in de JSON toen (ik twijfel zelfs of de JSON toen al beschikbaar was).Animal_X schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:44:
[...]
Dat lijkt inderdaad de exact de zelfde symptomen als wat ik hier ook heb. Echter, met de T6R zou dat geen probleem moeten zijn qua termostaat. Die CV aansturing vanuit de CiC kan ik mij ook niet van voorstellen dat dit indirect invloed kan hebben op de aansturing van de Quatt units, tenzij de CiC op de een of andere manier denkt dat de CV brand terwijl dit niet het geval is en hij als beveiliging de Quatt uitzet indien de water temperatuur al op de juiste waarde zit t.o.v. de setpoint. Die storingen heb je dat op een of andere manier kunnen zien? Wat zag je in de JSON feed?
Ik kreeg een foutmelding op de Toon zelf, iets in de trant van 'kan geen verbinding maken met ketelmodule / ketel' (of zoiets
Edit: heb je heel heel heeel misschien nog een andere thermostaat liggen die ook compatibel is met de Quatt? Een thermostaat (tijdelijk) verwisselen is vrij snel gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 04-02-2025 23:01 ]
Thanks. Helaas niet. ik heb alleen nog een heel oude Cenvax termostaat liggen met weersafhankelijke regeling, die is niet compatible met de Quatt, daarom is de T6R hier gekomen.onlinaius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:59:
[...]
Het is zo'n 2 jaar geleden, dus het is even graven in mijn geheugen. Ik heb niets gezien in de JSON toen (ik twijfel zelfs of de JSON toen al beschikbaar was).
Ik kreeg een foutmelding op de Toon zelf, iets in de trant van 'kan geen verbinding maken met ketelmodule / ketel' (of zoiets)
Edit: heb je heel heel heel misschien nog een andere thermostaat liggen die ook compatibel is met de Quatt? Een thermostaat (tijdelijk) verwisselen is vrij snel gedaan.
Nog even een andere invalshoek:jj85 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Nee hoor, hier standaard 900L/h. Geen idee waarom..
Ik heb een nieuwe flowmeter gekregen omdat ik in hartje zomer flowmetingen doorkreeg.
Misschien heb jij ook een gare flowmeter en is het systeem daardoor van slag??
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Ik ook, maar dan eind zomer.m10tech schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:08:
[...]
Nog even een andere invalshoek:
Ik heb een nieuwe flowmeter gekregen omdat ik in hartje zomer flowmetingen doorkreeg.
Misschien heb jij ook een gare flowmeter en is het systeem daardoor van slag??
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Beide flowmeters (HP1 en HP2) geven allebei hetzelfde aan. Zijn ze allebei stuk denk je?
De Quatt en CiC starten op en zodra de Quatt de compressor wil starten schiet de aardlek er uit. Dus ik vermoed een (goed te localiseren) kortsluiting.Gerardwaz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:35:
[...]
Hoe bedoel je kortsluiting, ik zie dat als stroomuitval.
Will je zeggen dat je al meer dan een maand zonder warmtepomp draait? Hoevaak per dag bel je met Quatt om dit opgelost te krijgen....?McKameel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:06:
Ha Tweakers,
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dat probleem is hier al vaker voorgekomen. Volgens mij was de oplossing dat Quatt de pomp vervangt voor een Wilo en dan zou het opgelost moeten zijn.McKameel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:11:
[...]
De Quatt en CiC starten op en zodra de Quatt de compressor wil starten schiet de aardlek er uit. Dus ik vermoed een (goed te localiseren) kortsluiting.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.