Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-09 05:43
netappie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Nou ja, minder gasverbruik is altijd goed.

De defrosts leunen bij @Friezin waarschijnlijk ook vooral op de ketel en het stroomverbruik wordt ook niet anders, hooguit de berekende COP.
Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar ik zie dat als de ketel bijschakelt bij een defrost dit pas gebeurt als de defrost al bijna klaar is. De temperatuur bij de flowmeter (onder de ketel) gaat eerst flink omlaag, voordat deze een kleine boost krijgt van de ketel. En niet dat de ketel aan gaat om de temperatuur constant te houden, wat ik wel verwacht had.

Bij mij wordt het negatieve effect op COP dus niet meegenomen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 19:41
medu80 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Dat ie dan een vraag heeft waar je 600 reacties op krijgt en niemand bij het juiste eind heeft, want niemand weet hoe groot zijn gang is, hoe lang die lus is. Hoe warm zijn huis is, hoeveel isolatie hij in de gang heeft. Is daar een voordeur. Gaat ie vaak open? Heb je een hond en draag je slippers. Draag je geen slippers maar heb je een katoenen dekbed?
Juist. We moeten dit topic toch vullen? 😅
We gebruiken de hal nagenoeg niet, zit een flinke koudebrug (“open” brievenbus, in meterkast), dus er komt flink wat kou naar binnen. Voor de rest wel een goed geïsoleerd uit (2015)

Mijn gedachte erachter was in ieder geval: we komen er amper dus het is zonde om het te verwarmen, zeker met die koudebrug/brievenbus 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
s020506 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar ik zie dat als de ketel bijschakelt bij een defrost dit pas gebeurt als de defrost al bijna klaar is. De temperatuur bij de flowmeter (onder de ketel) gaat eerst flink omlaag, voordat deze een kleine boost krijgt van de ketel. En niet dat de ketel aan gaat om de temperatuur constant te houden, wat ik wel verwacht had.

Ja, de ketel springt pas bij indien blijkt dat de defrost de radiatoren zo ver heeft afgekoeld dat de Quatt het niet snel genoeg aan kan vullen. Lijkt mij ook beter dan preventief een ketel aanzetten voor een paar minuten terwijl de warmtepomp juist met lagere watertemperaturen goed presteert.

Het wel of niet meenemen van de defrosts in COP specificaties en berekeningen is een lastige keuze.
Als je het wel mee neemt dan lijkt je concurrent een betere warmtepomp te leveren en als je het niet meeneemt dan lijk je een oplichter.

Gezien de grote variatie in aantal en lengte van defrosts per woning, klimaat en seizoen zou ik zeggen niet meenemen. Je kan er immers niks mee aangezien er geen goede standaardmeting voor is.

Of de warmte nu is geleverd voor het ontdooien van de WAF of van de warmtepomp maakt mij niet zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Hier verdwijnt de warmte die de ketel na defrost genereert sowieso het huis in.
Defrost onttrekt warmte (duidelijk zichtbaar op meters vvw). Quatt-in voor en na defrost nagenoeg gelijk. Soms maar 0,1m3 gas.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36

TM4

s020506 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:33:
[...]

Je hebt nul isolatie tussen beneden en boven. Je verwarmt boven gewoon via de verwarming van beneden. Zeker met een open trap. Zie ook: YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

En op temperatuur houden is niet een kwestie van financieel gunstiger of niet. De warmte die je verliest moet er weer bij als je de thermostaat omhoog zet. En op temperatuur houden kan een warmtepomp goed, maar er is niet veel vermogen om die kiet snel op te stoken.
Je gaat zeer waarschijnlijk goedkoper verwarmen. Wellicht haal je de besparing niet die Quatt je heeft verteld, maar het is nog steeds voordeliger, ook zonder nachtverlaging.
Idd - ik heb de truc nu door. Proberen aanslaan CV zoveel mogelijk te voorkomen door hele kleine stappen te maken en temperatuur gelijkmatig verhogen.

Vanmorgen weer even poolshoogte genomen bij de installatie en advies gegeven om de badkamer volledig open te houden. Die wordt zo nu en dan namelijk op de bovenverdieping wel gebruikt. Geen echte zoneverwarming maar radiator een uurtje aan, dit is natuurlijk wel verstoring van flow en verwarming. Bovendien krijg je met de lage temperatuur van de warmtepomp de badkamer niet in korte tijd warm.

De rest van de kamers boven blijft radiator dicht en slaapkamers zo koud mogelijk (persoonlijke voorkeur). Slaapkamers worden (op 1 na) ook niet meer gebruikt en deuren zijn vrijwel altijd dicht, dus je houdt een stabiele situatie.

Suggestie die hier is gegeven zal vanavond geprobeerd worden en dat is temperatuur op 19.5 houden 's nachts en 's ochtends naar 20.0
Mogelijk na wat testen naar 19.0.

Naast het opwarmen 's ochtends van 18->20 wordt de woning de rest van de dag volledig door de warmtepomp op temp gehouden. Zou mooi zijn als er met verhoging naar 19.5 helemaal geen gas wordt gebruikt. Wellicht later naar voorgeprogrammeerd programma.

Laat Quatt maar komen voor mijn eigen installatie ik ben voorbereid 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TM4 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:49:
[...]
Naast het opwarmen 's ochtends van 18->20 wordt de woning de rest van de dag volledig door de warmtepomp op temp gehouden. Zou mooi zijn als er met verhoging naar 19.5 helemaal geen gas wordt gebruikt. Wellicht later naar voorgeprogrammeerd programma.

Laat Quatt maar komen voor mijn eigen installatie ik ben voorbereid 8)
Als je een Intergas ketel hebt kun je die op zomerstand zetten en zelf bepalen of er gas wordt gebruikt voor verwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvrDofFCFREGOtubX22oK2Plxbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFDO95kBCkGtQbejPeuVIFWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

bite schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Als je een Intergas ketel hebt kun je die op zomerstand zetten en zelf bepalen of er gas wordt gebruikt voor verwarming:
[Afbeelding]
Nope - beide installaties een Remeha Tzerra CW4

Die van mij is helemaal nieuw (vorige week geplaatst) - juist gekozen omdat deze (volgens Remeha) zo goed zou samenwerken met een warmtepomp. Voorheen had ik namelijk een Remeha Calenta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-09 11:00
TM4 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Nope - beide installaties een Remeha Tzerra CW4

Die van mij is helemaal nieuw (vorige week geplaatst) - juist gekozen omdat deze (volgens Remeha) zo goed zou samenwerken met een warmtepomp. Voorheen had ik namelijk een Remeha Calenta.
Ik heb de Calenta en die staat gewoon uit voor CV water

Vannacht -4

No problemos :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vZDl_ItLpLIUE8-uKpldEoHLII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m5gXt6HB5g6wJQPRFV96VDml.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Safe_grut schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Ik heb de Calenta en die staat gewoon uit voor CV water

Vannacht -4

No problemos :)

[Afbeelding]
Wil je een reserve Calenta van 11 jaar oud? Zo ja PM maar even :)

Mijn ketel was volgens Quatt sowieso niet meer geschikt. Tzerra is iets goedkoper en prima voor mijn situatie. Zo te zien zit daar inderdaad een eco stand op - neem aan dat dat hetzelfde is als de 'zomerstand'?
Wat doet de ketel dan anders dan normaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Frozen-Bullet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:32:
[...]

We gebruiken de hal nagenoeg niet, zit een flinke koudebrug (“open” brievenbus, in meterkast), dus er komt flink wat kou naar binnen. Voor de rest wel een goed geïsoleerd uit (2015)

Mijn gedachte erachter was in ieder geval: we komen er amper dus het is zonde om het te verwarmen, zeker met die koudebrug/brievenbus 😉
Ik zou dan eerst die brievenbus even aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
[...]

Sja zo stook ik juist 'flink' (met FCU) om de hal en overloop warm te houden zodat er minder warmtevraag/last is in de kamers op de 1e verdieping. 1 Lus minder zal nu ook weer niet zo'n verschil maken in verbruik lijkt me, maar ik verwacht wel dat je het gaan voelen na 2 of 3 dagen koude.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:14
Friezin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:20:
Ik kan voor het eerst volle (koude) maanden vergelijken.
Januari 2024 was het, volgens KNMI, gemiddeld 3,1°C in Eelde.
Januari 2025 was het gemiddeld 2,8°C.

Het leuke is dat ik beide maanden praktisch hetzelfde verbruik had.
Januari 2025 was duidelijk (qua aantal dagen onder de 1°C) kouder, maar ik gebruikte iets minder gas en er was een grotere bijdrage (%) door de Quatt.
Het effect van steeds beter waterzijdig inregelen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Maar stookte jij de kamertemperatuur hoger dan vorig jaar? Dus hetzelfde verbruik bij een hogere kamertemperatuur? Als dat zo is, is dat extra gunstig.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-09 11:00
TM4 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Wil je een reserve Calenta van 11 jaar oud? Zo ja PM maar even :)

Mijn ketel was volgens Quatt sowieso niet meer geschikt. Tzerra is iets goedkoper en prima voor mijn situatie. Zo te zien zit daar inderdaad een eco stand op - neem aan dat dat hetzelfde is als de 'zomerstand'?
Wat doet de ketel dan anders dan normaal?
Cv staat gewoon uit en is niet meer backup van Quatt :)

Dank maar er loopt en pre order voor All E

:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6HDeQvjGcOaILtapq4idKHJWJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sEYcKERUYbAcTNtjVEe16Io.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:14
[...]

Wij hebben een poosje geen verwarming in de gang gehad omdat de handyman niet meer kwam opdagen. Het ging om een eenvoudige T11, dus een kleine radiator die was verwijderd. Toch bleek het ontbreken van deze radiator in de gang/trappenhuis een groot effect te hebben, het was veel onaangenamer/kouder in de woonkamer. Toen er weer een radiator kwam was een deel van het probleem opgelost. Op onze binnendeur zit wel tochtbeveilinging, dus dat was het probleem niet. Ik leerde daarvan hoe belangrijk verwarming binnen de schil kan zijn. Uiteraard hoef je een gang niet dezelfde temperatuur te hebben als de woonkamer maar helemaal niet verwarmen lijkt mij dus niet verstandig.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:40
raven22 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Wij gebruiken daar deze voor, doet wonderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxbbERk8E8tMuOmAPnMsvqMviNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEnhB9pGrK2yqz4YeAdAqpQa.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
[...]

Scheelt echt een boel.
Had hier nog zo’n hokje met een tochtig deurtje ervoor. Brievenbus hangt nu buiten, en de oude verwijderd en dicht gemaakt. Deurtje heb ik er in laten liggen mocht ooit iemand het nog eens willen herstellen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0sT7y-Af7lTQ2643u-3I81UxFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaXIGetPelrwqv7VHz67l55j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5upJ3HKBiNa-6pTplwgNtQd99E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CSOlXOR2NF6UxZqv3MXoZfq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GppvDRh3YyZ-4MqK62vZkJ5_vTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HRCHsReULrLVGh7DcImpsMk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_E0Wqr5TCE4yzZnPnpMaeUIe50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er0TWBKdB5K0wGBTrj3NzAFr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:51

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Wij hebben een poosje geen verwarming in de gang gehad omdat de handyman niet meer kwam opdagen. Het ging om een eenvoudige T11, dus een kleine radiator die was verwijderd. Toch bleek het ontbreken van deze radiator in de gang/trappenhuis een groot effect te hebben, het was veel onaangenamer/kouder in de woonkamer. Toen er weer een radiator kwam was een deel van het probleem opgelost. Op onze binnendeur zit wel tochtbeveilinging, dus dat was het probleem niet. Ik leerde daarvan hoe belangrijk verwarming binnen de schil kan zijn. Uiteraard hoef je een gang niet dezelfde temperatuur te hebben als de woonkamer maar helemaal niet verwarmen lijkt mij dus niet verstandig.
Met de komst van de Quatt ben ik proefondervindelijk uitgaan zoeken, wat voor ons huis nu voor de verschillende ruimtes een mooie temperatuur is. Wat geeft een mooie stabiele situatie. Tot mijn verassing kwam ik nagenoeg op dit schema uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rcZAf7KBIHO30W2_dMlrBdTOwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3ffUgq9xXxO2ankMhRfjzK4.webp?f=fotoalbum_large

Het is het schema van de mechanische Danfoss thermostaatknoppen. Afwijkend zijn mijn werkkamer, welke ik onregelmatig gebruik en op 17°C houd omdat dit een mooie temperatuur is om de kamer vlot op te warmen. Onze voorkamer houd ik ook op 17° C, dit omdat ik deze kamer als koudebuffer gebruik, als de houtkachel aangaat.

De woonkeuken en de woonkamer, de twee master-ruimtes hebben een nachtverlaging naar 18,5°C, maar zitten gemiddeld op zo'n 20°C.

Dit schema kan dus een mooi uitgangspunt zijn.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Het wel of niet meenemen van de defrosts in COP specificaties en berekeningen is een lastige keuze.
Als je het wel mee neemt dan lijkt je concurrent een betere warmtepomp te leveren en als je het niet meeneemt dan lijk je een oplichter.
De opgave van alle fabrikanten moeten uit meetresultaten komen. Dat is voor dat het ding er staat dus dat maakt verder niets uit.
Het niet tonen NA de installatie / bewust weglaten, is gewoon een verkeerde voorstelling aan je klanten voorhouden. En dan ook nog eens aan alleen de klanten die je al had. Naar mijn mening sorteer je juist het tegenovergestelde effect.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 01-02-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:46

SBL

[...]

Hoe warm is het in de hal?
O, dat is warmer dan buiten. Waar komt die warmte nu vandaan?
Weet je een efficiëntere manier om diezelfde warmte daar te krijgen?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 19:41
[...]

Ja dat is inderdaad de eerste stap. Ik had al e.e.a. Geprobeerd, maar het kan nog wel wat beter :) Is nu een soort kistje van MDF, dus zo’n postvanger gaat niet echt passen. Had wel zelf al wat soortgelijks gemaakt, maar wat dikker vilt kan geen kwaad. Door de jaren heen heeft dat MDF kistje ook wat speling gekregen. Ik denk dat ik hem sowieso weer even goed vastzet en afkit 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
Met temperaturen <-5grC een nieuwe observatie gedaan (nieuw model Quatt, @TeslaNerd hoe is dit bij jou? Wellicht geen -5grC in Amsterdam afgelopen nacht ;) )

Beneden deze temperatuur schakelt de bodemplaatverwarming weer uit. Enkel aan bij een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqT2nNDNFKXqVCRiZNghLySDYQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPNRnwGBfgH6x20VYqZ18fAI.png?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand een goede suggestie waarom dit zo is? Of eigenlijk meer, waarom staat BPV continu aan tussen 0grC en -5grC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:02:
Met temperaturen <-5grC een nieuwe observatie gedaan (nieuw model Quatt, @TeslaNerd hoe is dit bij jou? Wellicht geen -5grC in Amsterdam afgelopen nacht ;) )

Beneden deze temperatuur schakelt de bodemplaatverwarming weer uit. Enkel aan bij een defrost.

[Afbeelding]

Heeft er iemand een goede suggestie waarom dit zo is? Of eigenlijk meer, waarom staat BPV continu aan tussen 0grC en -5grC?
Omdat de luchtvochtigheid dan heel laag is en het juist gaat vriesdrogen?

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Ik wil nog even terugkomen op mijn post van enkele weken over dat het de warmtepomp niet lukte om de CV ketel netjes in de schakelen bij een grote temperatuursprong in de gewenste kamertemperatuur. Hier bleek dat de CV ketel gedurende een langere periode steeds even aansloeg, maar de kamer niet op temperatuur wilde komen.

zie : AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4irruTaacBVXmbDByP5ckSFDg2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szDp6T4O4KG9fwtQ7cjXkhAA.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik de test herhaald (op 28 jan), maar ik heb eerst op de ketel de controlsetpoint verhoogd van 55°C naar 70°C. Nu werd de ketel netjes ingeschakeld, en was ook snel de gewenste kamertemperatuur bereikt.

Eigenlijk ook wel logisch: de CV ketel wordt pas ingeschakeld als de watertemperatuur boven de 50°C is, maar als die daar niet overheen mag, dus slaat even aan en meteen weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJVeP4sW35wew-IrzCRRp17vI1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAH21r3oBNE0DnwowrXOCcv0.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:29
Sinds gistermiddag een issue met de Quatt. Die blijft op max 1 kW draaien (circa 3 kW output) en daardoor koelt het huis af met deze temperaturen. Soundslider staat op max en optimalisatiemodi allemaal uit. Heb de CiC en unit al een powercycle gegeven, maar zonder resultaat.

Heb nu de temperatuur van het CV bedrijf hoger gezet zodat de CV het kan compenseren, maar lost het werkelijke probleem niet op. Zal zo een ticket aanmaken bij Quatt. Iemand hier nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKrUruZ26KZT5bmRig8cap13Juk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gZVAL2a2oOyfXiKPDJJ2lwQe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:17:
Ik wil nog even terugkomen op mijn post van enkele weken over dat het de warmtepomp niet lukte om de CV ketel netjes in de schakelen bij een grote temperatuursprong in de gewenste kamertemperatuur. Hier bleek dat de CV ketel gedurende een langere periode steeds even aansloeg, maar de kamer niet op temperatuur wilde komen.

zie : AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[Afbeelding]

Inmiddels heb ik de test herhaald (op 28 jan), maar ik heb eerst op de ketel de controlsetpoint verhoogd van 55°C naar 70°C. Nu werd de ketel netjes ingeschakeld, en was ook snel de gewenste kamertemperatuur bereikt.

Eigenlijk ook wel logisch: de CV ketel wordt pas ingeschakeld als de watertemperatuur boven de 50°C is, maar als die daar niet overheen mag, dus slaat even aan en meteen weer uit.

[Afbeelding]
Dit is wat we pendelen noemen. De CV ketel moet warmte leveren maar kan dat niet door een beperking in de aanvoertemperatuur.

Overigens kan je de benodigde aanvoertemperatuur om het huis warm te houden ook gewoon lager maken.
De oorzaak voor de hoge aanvoertemperatuur staat duidelijk in je signature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Clock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:24:
Sinds gistermiddag een issue met de Quatt. Die blijft op max 1 kW draaien (circa 3 kW output) en daardoor koelt het huis af met deze temperaturen. Soundslider staat op max en optimalisatiemodi allemaal uit. Heb de CiC en unit al een powercycle gegeven, maar zonder resultaat.

Heb nu de temperatuur van het CV bedrijf hoger gezet zodat de CV het kan compenseren, maar lost het werkelijke probleem niet op. Zal zo een ticket aanmaken bij Quatt. Iemand hier nog een idee?

[Afbeelding]
De soundslider is apart instelbaar voor dag en nacht (19:00 - 07:00). Check even of je daar niet overheen gekeken hebt.

En plak even een volledige inzicht pagina vanuit de app met de buiten/aanvoer temperaturen.
Dat maakt het voor ons ook gemakkelijker om te zien waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Dit is wat we pendelen noemen. De CV ketel moet warmte leveren maar kan dat niet door een beperking in de aanvoertemperatuur.

Overigens kan je de benodigde aanvoertemperatuur om het huis warm te houden ook gewoon lager maken.
De oorzaak voor de hoge aanvoertemperatuur staat duidelijk in je signature.
Wil je die laatste zin toelichten ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:01
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Enkel 2 kamers verwarmd, overige radiatoren dicht -> beperkte afgifte -> hoge aanvoertemperatuur.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:34:
[...]

4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Je 4 radiatoren moeten nu het hele huis verwarmen. Dat gaat niet lukken met 35 graden aanvoer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:28:
[...]

De soundslider is apart instelbaar voor dag en nacht (19:00 - 07:00). Check even of je daar niet overheen gekeken hebt.

En plak even een volledige inzicht pagina vanuit de app met de buiten/aanvoer temperaturen.
Dat maakt het voor ons ook gemakkelijker om te zien waar het mis gaat.
Gecheckt, beide staan op "normal". Onderstaand de full-screenshot van Quatt en PowerInput graph vanuit Homey. De spike naar 1600 watt was na een powercycle, maar daarna helaas snel weer terug naar de 1 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut9ScQUZ1o6LdZZ7rmH9VFlECqU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OIeP6A5CggGBKFrkwnwYi7rp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuQRHyGoCA4D_PJAArycyocUX4k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KeP7L9vhM6SRKOyMpxPXixZk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9YLp8WEbA9KbhJhOIam4PxkFf8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/74TbmhUtFUbhLvduzcih2eGH.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Clock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Gecheckt, beide staan op "normal". Onderstaand de full-screenshot van Quatt en PowerInput graph vanuit Homey. De spike naar 1600 watt was na een powercycle, maar daarna helaas snel weer terug naar de 1 kW.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zet de soundslider even naar Library en dan over 10 minuten weer naar Normal voor beide tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:39:
[...]

4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Je 4 radiatoren moeten nu het hele huis verwarmen. Dat gaat niet lukken met 35 graden aanvoer 8)7
Oke, dank voor de toelichting.

Je snijdt wel een dilemma aan: ga je de verwarming zo instellen dat je warmtepomp het lekker makkelijk heeft, of zo, dat dat in totaal tot minder kosten leidt. Ik kies voor dat laatste en neem impliciet aan dat het dan verstandig is om niet het hele huis te verwarmen.

Wat is wijsheid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 12:28
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Je snijdt wel een dilemma aan: ga je de verwarming zo instellen dat je warmtepomp het lekker makkelijk heeft, of zo, dat dat in totaal tot minder kosten leidt. Ik kies voor dat laatste en neem impliciet aan dat het dan verstandig is om niet het hele huis te verwarmen.

Wat is wijsheid ?
Je bespaart 50 a 100 euro per jaar en bent uren en uren aan het troubleshooten. Ik hoop dat je ZZP'er bent, want ik wil je voor je uurloon wel inhuren. Je kost minder als een 15 jarige bij de AH. Je gaat echt geen 1000kWh besparen met je zoektocht. Bij de meesten is dat het verbruik per jaar. Hier is het 2100kWh vorig jaar. Daar haal ik echt geen 1000kWh meer af. Dus ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou je willen adviseren niet op kosten te kijken maar op comfort. Want onder de streep kost het echt niet veel meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Wat is wijsheid ?
Uiteindelijk moet elke ruimte die niet op de buitentemperatuur komt gewoon via de warmtepomp op temperatuur gehouden worden.

Ik zou beginnen met balanceren van de radiatoren zodat ze allemaal even koud retour sturen.

Meestal zijn ze op slaapkamer toch al minder krachtig, dus dan gaat er met die aanpak al minder water doorheen dan een grote radiator in een woonkamer. Zet een streepje op de ouderwetse radiatorknop om dit als maximum aan te geven als je geen retourventiel hebt dat dit mooier kan regelen.

Vervolgens kan je meten hoe veel warmer die ruimtes werkelijk worden en of dit acceptabel is. In de praktijk komen slaapkamers zelfs met hun eigen radiator toch al niet zo hoog en als je gaat slapen zet je de thermostaat gewoon 2 graden lager als je dan toch wilt besparen.

Je kan de knop (of thermostaatknop) altijd lager zetten als je het nog te warm vind om te slapen terwijl er nog iemand beneden is of het retourventiel of draaiknop verder afknijpen als de radiator toch structureel te krachtig is voor de ruimte.

In de praktijk is het met een CV ketel al moeilijk om te besparen door bepaalde ruimtes niet te verwarmen.
De besparing zit vaak vooral tussen je oren omdat de aanvoertemperatuur omhoog moet en de HR ketel dus niet meer HR draait.

Met een warmtepomp is ruimtes niet verwarmen (zoneren) echt geld laten liggen door de slechtere COP die veel zwaarder weegt dan het beetje extra warmteverlies van een ruimte die wel op temperatuur is.

Je kan wel zoneren, maar dan moet je echt een spouwmuur opbouwen in je woning of de zoldervloer bijvoorbeeld zo dik isoleren dat die in de meeste gevallen niet meer bruikbaar is als woonruimte.
Dit gebeurt in de praktijk alleen met zeer grote woningen met een gastenverblijf dat slechts af en toe in gebruik is en dan nog kiest men vaak voor enige verwarming om schimmelvorming en andere schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Wat is wijsheid ?
Je verwarmt nu het hele huis met maar een paar radiatoren. Want ook al blijft de temperatuur laag in de onverwarmde ruimtes, er lekt wel warmte heen, zodat die radiatoren die wel open staan extra hard moeten werken.

Wijsheid? Probeer de instellingen eens van het schema wat ik gisteren om 18.38 gepost heb.

Meer binnen de schil denken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:27
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:02:

[Afbeelding]

Nee, <-5 heeft mijn Quatt nog niet gemeten

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
medu80 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Je bespaart 50 a 100 euro per jaar en bent uren en uren aan het troubleshooten. Ik hoop dat je ZZP'er bent, want ik wil je voor je uurloon wel inhuren. Je kost minder als een 15 jarige bij de AH. Je gaat echt geen 1000kWh besparen met je zoektocht. Bij de meesten is dat het verbruik per jaar. Hier is het 2100kWh vorig jaar. Daar haal ik echt geen 1000kWh meer af. Dus ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou je willen adviseren niet op kosten te kijken maar op comfort. Want onder de streep kost het echt niet veel meer...
??
Excuses dat ik een gevoelige snaar bij je heb geraakt.

Comfort is het belangrijkste. Het hele huis verwarmen voelt voor mij niet comfortabel.

Ik probeer de werking van mijn verwarmingssysteem gewoon te snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:54:
[...]

??

Comfort is het belangrijkste. Het hele huis verwarmen voelt voor mij niet comfortabel.

@medu80 is nog erg optimistisch qua haalbare besparing.

Wat goed is om te weten is dat de CiC probeert om het complete warmteverlies van je woning te compenseren.

Die gaat zich dus niet inhouden omdat jij radiatoren dicht draait, maar zal juist zien dat het moeilijker is om warmte af te geven en de aanvoertemperatuur dus juist verhogen totdat de overgebleven radiatoren de warmte wel af kunnen geven.

De COP stort daardoor zodanig in dat je gewoon veel meer stroom verbruikt om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven in het huis. (Aanvulling: Of erger nog, de CV ketel bijschakelt die nog meer kost).

Het is een beetje alsof je probeert om geld te besparen door 10 minuten met de auto te rijden ipv 20 minuten en dat te doen door 200 op de snelweg te gaan rijden ipv 100.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 02-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:03:
[...]

@medu80 is nog erg optimistisch qua haalbare besparing.

Wat goed is om te weten is dat de CiC probeert om het complete warmteverlies van je woning te compenseren.

Die gaat zich dus niet inhouden omdat jij radiatoren dicht draait, maar zal juist zien dat het moeilijker is om warmte af te geven en de aanvoertemperatuur dus juist verhogen totdat de overgebleven radiatoren de warmte wel af kunnen geven.

De COP stort daardoor zodanig in dat je gewoon veel meer stroom verbruikt om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven in het huis.

Het is een beetje alsof je probeert om geld te besparen door 10 minuten met de auto te rijden ipv 20 minuten en dat te doen door 200 op de snelweg te gaan rijden ipv 100.
Ik dacht laat ik maar hoog inzetten, want anders volgen er diverse rekenmethoden dat ik er naast zit en het niet 19 euro per jaar maar 22 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:34
Clock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:24:

[Afbeelding]
Welke thermostaat gebruik je?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clock
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Zet de soundslider even naar Library en dan over 10 minuten weer naar Normal voor beide tijden.
This did the trick. Heb de soundslider op max gezet en na 10 min weer terug op normal. Daarna de CiC + unit een powercycle gegeven. Daarna klom het verbruik weer terug naar 1,8 kW zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IMt_wPqwKWnLmg958IdixcqdsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DaaYq3za0Ut9MaUgIwHuBlD8.png?f=fotoalbum_large

Gek issue, maar gelukkig easy fix. Thanks for je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
medu80 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Ik dacht laat ik maar hoog inzetten, want anders volgen er diverse rekenmethoden dat ik er naast zit en het niet 19 euro per jaar maar 22 euro is.
Ja, als je de hele woonkamer vol behangt met radiatoren en vloerverwarming toevoegt dan zou je een paar euro kunnen besparen door de verdiepingen er boven onleefbaar te maken. Maar ik denk dat de anti schimmel spray voor de badkamer al meer gaat kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:54:
[...]

??

Gevoelige snaar? Die raak je bij mij niet. Comfort is het belangrijkste, het hele huis verwarmen voelt niet comfortabel. Laten we het daar op houden en niet de psychiater uithangen en gevoelens van mensen gaan analyseren...Daar zijn anderen voor. Ik heb je uitgelegd dat het hele huis verwarmen, misschien iets duurder uitvalt, maar zie dit niet als honderden euro's, maar eerder tientjes werk per jaar. Wil jij tientjes besparen, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Clock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:11:
[...]

This did the trick. Heb de soundslider op max gezet en na 10 min weer terug op normal. Daarna de CiC + unit een powercycle gegeven. Daarna klom het verbruik weer terug naar 1,8 kW zoals het hoort.

[Afbeelding]

Gek issue, maar gelukkig easy fix. Thanks for je hulp!
Graag gedaan. Even overschijven van een setting lost vaker dingen op met software.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:44
[...]

Wat is wijsheid ?
Ik kwam uit een tado met zoneringsysteem en verwarmde zo minimaal mogelijk. Alleen op bepaalde tijden en alleen de kamers waar we inzaten. Dus een laag gasverbruik maar ook veel koud/warm verschillen in huis. Dit hield ik in de eerste weken vast met de warmtepomp maar kwam er al snel achter (door tips hier van mede forumers, en cop’s van 2/3) dat warmtepompen dan zeer inefficiënt draaien. Eigenlijk moet je je hele huis inclusief meubels zien als 1 grote thermische batterij. (Mits goed geïsoleerd).

Hoe meer je dus verwarmt met meer radiatoren hoe gelijkmatiger de warmte en de aanvoertemperatuur flink naar beneden kan. Ik zit met radiatoren hier op gemiddelde aanvoertemperaturen van 26/28 graden en op hele koude dagen zoals vandaag op 34. Dat vind ik behoorlijk netjes!

Nu verwarm ik alle kamers, dag en nacht, en daardoor is de aanvoer temp naar beneden gegaan, mijn cop naar 4/5 gegaan en is vooral het comfort enorm gestegen.

[ Voor 14% gewijzigd door ardjuno op 02-02-2025 11:51 ]

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik kwam uit een tado met zoneringsysteem en verwarmde zo minimaal mogelijk. Alleen op bepaalde tijden en alleen de kamers waar we inzaten. Dus een laag gasverbruik maar ook veel koud/warm verschillen in huis. Dit hield ik in de eerste weken vast met de warmtepomp maar kwam er al snel achter (door tips hier van mede forumers, en cop’s van 2/3) dat warmtepompen dan zeer inefficiënt draaien. Eigenlijk moet je je hele huis inclusief meubels zien als 1 grote thermische batterij. (Mits goed geïsoleerd).

Hoe meer je dus verwarmt met meer radiatoren hoe gelijkmatiger de warmte en de aanvoertemperatuur flink naar beneden kan. Ik zit met radiatoren hier op gemiddelde aanvoertemperaturen van 26/28 graden en op hele koude dagen zoals vandaag op 34. Dat vind ik behoorlijk netjes!

Nu verwarm ik alle kamers, dag en nacht, en daardoor is de aanvoer temp naar beneden gegaan, mijn cop naar 4/5 gegaan en is vooral het comfort enorm gestegen.
Vermeld nogwel even, wat je gemiddelde ingestelde temperatuur is op de thermostaat. 19°C of 21°C maakt nogal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Dat is op zich mooi. Een COP of watertemperatuur als doel zegt me niet zoveel. Weet je ook wat je totale stookkosten zijn na deze aanpassing in stookregime ?

(bij mij nu : buitentemp : 3.1°C, COP 4.2, watertemp 32.5°C, warmte: 2.4kW) aanvulling: de zon doet erg goed mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
medu80 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Gevoelige snaar? Die raak je bij mij niet. Comfort is het belangrijkste, het hele huis verwarmen voelt niet comfortabel. Laten we het daar op houden en niet de psychiater uithangen en gevoelens van mensen gaan analyseren...Daar zijn anderen voor. Ik heb je uitgelegd dat het hele huis verwarmen, misschien iets duurder uitvalt, maar zie dit niet als honderden euro's, maar eerder tientjes werk per jaar. Wil jij tientjes besparen, succes.
Misschien was het mijn gevoelige snaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
AlfredPteD schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Dat is op zich mooi. Een COP of watertemperatuur als doel zegt me niet zoveel. Weet je ook wat je totale stookkosten zijn na deze aanpassing in stookregime ?

(bij mij nu : buitentemp : 3.1°C, COP 4.2, watertemp 32.5°C, warmte: 2.4kW) aanvulling: de zon doet erg goed mee)
Heb het nu 2 maanden zo en ik was in december/ januari deels op vakantie. Toen heb ik de pomp wel uitgezet dus die resultaten zijn vertekend.

Vorige week 63kwh elektra verbruikt. Thermostaat staat op 19,5.
Vandaag cop 4, idem zon ook want woonkamer op zuiden, verbruik 6.21 kWh.

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Heb het nu 2 maanden zo en ik was in december/ januari deels op vakantie. Toen heb ik de pomp wel uitgezet dus die resultaten zijn vertekend.

Dat is een mooi resultaat en laat zien dat het met alleen radiatoren ook goed haalbaar is.
Heb jij hiervoor jouw radiatoren waterzijdig ingeregeld en gebruik jij ventilatoren op de radiatoren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:27:
[...]

tijdens deze periode een monoblok uitzetten lijkt me eigenlijk zelf niet zo'n slim idee, volgens mij dat dit ook in de handleiding vermeld.
"Het cv-water loopt door de warmtepomp. Om te voorkomen dat dit water bevriest, heeft Quatt Hybrid een antivriesregeling.

Wanneer het cv-water onder de 10°C komt of de buitentemperatuur onder de 6°C, gaat de circulatiepomp draaien. Als de watertemperatuur vervolgens verder daalt, dan gaat bij 6°C watertemperatuur de cv-ketel kortstondig aan, tot het water weer warmer is dan 10°C. Daarna gaat alleen de circulatiepomp weer draaien.

Op deze manier kan de buitenunit nooit bevriezen. Het is daarom belangrijk dat de CiC en Quatt Hybrid altijd gekoppeld zijn aan elektriciteit.
"

De buitenunit beschikt ook nog over een antivriesklep die opent als het water bijna bevriest, nadeel is echter wel dat dan je hele verwarmingssysteem (beetje afhandelijk waar je warmtepomp staat) compleet leeg kan lopen.

of bedoel je dat je de thermostaat op bv 12 gr. hebt gezet ?
https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
MacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:59:
[...]
tijdens deze periode een monoblok uitzetten lijkt me eigenlijk zelf niet zo'n slim idee, volgens mij dat dit ook in de handleiding vermeld.
"Het cv-water loopt door de warmtepomp. Om te voorkomen dat dit water bevriest, heeft Quatt Hybrid een antivriesregeling.

Wanneer het cv-water onder de 10°C komt of de buitentemperatuur onder de 6°C, gaat de circulatiepomp draaien. Als de watertemperatuur vervolgens verder daalt, dan gaat bij 6°C watertemperatuur de cv-ketel kortstondig aan, tot het water weer warmer is dan 10°C. Daarna gaat alleen de circulatiepomp weer draaien.

Op deze manier kan de buitenunit nooit bevriezen. Het is daarom belangrijk dat de CiC en Quatt Hybrid altijd gekoppeld zijn aan elektriciteit.
"

De buitenunit beschikt ook nog over een antivriesklep die opent als het water bijna bevriest, nadeel is echter wel dat dan je hele verwarmingssysteem (beetje afhandelijk waar je warmtepomp staat) compleet leeg kan lopen.

of bedoel je dat je de thermostaat op bv 12 gr. hebt gezet ?
https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen

[...]
Ik heb de thermostaat op 10 graden gezet. Maar bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
TeslaNerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Dat is een mooi resultaat en laat zien dat het met alleen radiatoren ook goed haalbaar is.
Heb jij hiervoor jouw radiatoren waterzijdig ingeregeld en gebruik jij ventilatoren op de radiatoren?
Ja ik heb ook echt gekeken naar vloerverwarming en dat zal vast nog efficiënter zijn maar denk echt dat ik dan tientjes bespaar. De aanvoertemperatuur is nu al enorm laag. Ik heb op de woonverdieping maar 3 type 22 radiatoren en relatief klein dus ook niet eens zo groot qua vermogen.

Nee ik heb ze niet waterzijdig ingeregeld. Zou dat nog eens langs kunnen lopen. Zie wel op 1 radiator een delta T van 5 graden gemiddeld dus lijkt wel aardig goed?
Ik zie dat omdat ik er radiator fans op heb met een sdr heatbooster. Het zal ongetwijfeld iets doen maar kan het niet merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Ik heb de thermostaat op 10 graden gezet.
top, ik las je post namelijk meer in de richting dat je de warmtepomp echt hebt uitgezet, mn om andere hiervoor te waarschuwen dat dat dus geen goed idee is.
gelukkig heb jij dat dus niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
MacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:20:
[...]

top, ik las je post namelijk meer in de richting dat je de warmtepomp echt hebt uitgezet, mn om andere hiervoor te waarschuwen dat dat dus geen goed idee is.
gelukkig heb jij dat dus niet gedaan.
Nee, goed dat je het aangeeft. Maar nee zou de warmtepomp nooit uitzetten. Ik begon mij zelfs zorgen te maken op vakantie omdat ik ineens geen data meer in de app zag. Dus toen met Quatt gebeld en zij zagen via de backuplijn (simkaart?) dat er dus gewoon verbinding was en de pomp dus aanstond.

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Welkom terug @MacD007 👍🏻

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00
Komende donderdag gaat bij ons de Quatt (enkele) komen.
Tot nu toe hebben we het in huis geregeld met Tado v3, met zone regeling. Nu begrijp ik dat het de bedoeling is dat we een constante vraag moeten gaan creëren, dus beste is 1 temperatuur. Maar hoe creëer ik dit dan met tado knoppen?

Situatie nu;

- huiskamer - 2 radiatoren -1x heeft Tado knop, ander staat altijd op half open, plus thermostaat in huiskamer is ook de zonerelaar. Temperatuur altijd, 21,5, gaat ‘s nachts en bij afwezigheid naar 18

- keuken, 1 radiator, Tado knop is zoneregelaar. Temperatuur altijd, 21,5, gaat ‘s nachts en bij afwezigheid naar 18

- badkamer, 1 radiator, Tado knop is zoneregelaar. Op gezette tijden op 21 graden, anders 17

- computerkamer, 1 radiator Tado met zone regeling => maandag, dinsdag en vrijdag overdag op 21 graden. Dinsdag en donderdag in avond paar uur op 21 graden, ‘s nachts 17 graden.

3 slaapkamers met elk 1 radiator en eigen Tado knop, elk hun eigen zone regeling, maar staan standaard op vorstbeveiliging. Temp is in deze tijden rond 15 graden.

Wat is nu het advies om te doen?
(Ik heb geen ander thermostaatknoppen in mijn bezit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardjuno
Even teruglezen en dan wordt er uitgelegd hoe je in de tado app de radiatorknoppen onafhankelijk zoneregelaar kan instellen.

Dan knijpen de knoppen alsnog als het te warm wordt, maar bedienen ze niet de warmtepomp. Die kan niet goed overweg met continu veranderende warmtevragen.

Ik zit er nu zelfs over na te denken om alle tado knoppen eruit te doen want zie het nut er nu niet meer van in. Wat ik nu doe kan ook met normale thermostaatknoppen.

[ Voor 61% gewijzigd door ardjuno op 02-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

medu80 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Gevoelige snaar? Die raak je bij mij niet. Comfort is het belangrijkste, het hele huis verwarmen voelt niet comfortabel.
DIt is m.i. een heel goed punt. Ik sport op de bovenverdieping en slaap daar. Daar wil ik het echt een heel stuk kouder hebben dan in de woonkamer.
Dat mag ook wat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hen3s schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:30:
Komende donderdag gaat bij ons de Quatt (enkele) komen.
Tot nu toe hebben we het in huis geregeld met Tado v3, met zone regeling. Nu begrijp ik dat het de bedoeling is dat we een constante vraag moeten gaan creëren, dus beste is 1 temperatuur. Maar hoe creëer ik dit dan met tado knoppen?

Situatie nu;

- huiskamer - 2 radiatoren -1x heeft Tado knop, ander staat altijd op half open, plus thermostaat in huiskamer is ook de zonerelaar. Temperatuur altijd, 21,5, gaat ‘s nachts en bij afwezigheid naar 18
om te zorgen dat er geen twee kapitein's op het ship (huis) zitten is het belangrijk om de instelling zo te wijzigen in het Tado systeem dat alleen de hoofdthermostaat in de woonkamer nog een warmtevraag kan doen. De andere Tado knoppen mogen dus geen eigen warmtevraag meer doen !
Dus kijk of je ook de tijden van deze hoofdthermostaat mogelijk zult moeten wijzigen.
Heel belangrijk is, zeker bij een zone systeem, dat de warmtepomp ook zijn warmte kwijt moet kunnen, dit betekend dus ook dat er voldoende radiatoren open (altijd dus) moeten staan. De Quatt pompt het water met circa 800 l/h rond (dat is dus veelal een stuk hoger dan je huidige CV) half geknepen radiatoren kunnen daardoor dus ook voor geluidsoverlast zorgen (is sterk afhankelijk van het type koppelingen). Quatt zelf geeft aan dat minimaal 3 radiatoren open moeten zijn, dit is natuurlijk wel afhankelijk van het type en afmeting van de radiatoren. Dat benodige aantal is dus sterk afhankelijk welk type en afmeting je zelf hebt, meer is beter dan te weinig.

voorkom zo veel mogelijk sterke wisselingen, zeker bij de huidige koude temperaturen buiten is een verschil van meer dan 2 graden infeite al te hoog, dus wil je die 21,5 gr houden (probeer eens 21 of 20,5 gr) dan verlaag de nachttemperatuur niet lager dan 1,5 gr lager (dus zet hem dan nachts op 20 graden) de oorzaak ligt er hierbij in dat een warmtepomp veel trager (echt veel trager) een ruimte weer kan opmarmen dan een CV, het op temperatuur houden is vaak voordeliger. Dus ook als je even weggaat laat dan de temperatuur gewoon staan of verminder deze slechts met een 0,5 graad.

Wat hier ook al vaak aan de orde kwam; denk aan de huisschil ipv dit per kamer te zien; de isolatie tussen je kamers en verdiepingen is vaak maar weinig, zeker dit in vergelijking met de isolatieschil van je buitenmuren (zeker bij niet al te oude huizen, anders zul je ook daar iets moeten doen (zo ver mogelijk)).
- keuken, 1 radiator, Tado knop is zoneregelaar. Temperatuur altijd, 21,5, gaat ‘s nachts en bij afwezigheid naar 18

- badkamer, 1 radiator, Tado knop is zoneregelaar. Op gezette tijden op 21 graden, anders 17
even kijken welke tijden dit zijn, heeft deze radiator beschiking over radiatorventilatoren? (deze vraag geld eigenlijk voor alle radiatoren), met slechts een watertemperatuur van rond de 30-35 gr zal de capaciteit van je radiatoren behoorlijk lager zijn dan oorsprokelijk bedoeld.
- computerkamer, 1 radiator Tado met zone regeling => maandag, dinsdag en vrijdag overdag op 21 graden. Dinsdag en donderdag in avond paar uur op 21 graden, ‘s nachts 17 graden.

3 slaapkamers met elk 1 radiator en eigen Tado knop, elk hun eigen zone regeling, maar staan standaard op vorstbeveiliging. Temp is in deze tijden rond 15 graden.

Wat is nu het advies om te doen?
(Ik heb geen ander thermostaatknoppen in mijn bezit)
dus probeer eerst eens met alleen de hoofdthermostaat het goed werkend te krijgen, daarna kun je voorzichtig mogelijk 1 of 2 zones toevoegen, je merkt vanzelf als het niet goed gaat. succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
TM4 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:54:
[...]

DIt is m.i. een heel goed punt. Ik sport op de bovenverdieping en slaap daar. Daar wil ik het echt een heel stuk kouder hebben dan in de woonkamer.
Dat mag ook wat kosten.
Je hele huis verwarmen wil niet zeggen dat je het overal dezelfde temperatuur hebt.
Je kan in je slaapkamer plus zolder gewoon een temperatuur van 17/18 instellen. Die radiatoren helpen dan wel mee in hele koude tijden om warmte af te geven. Waar het in dit geval om ging is dat je zoveel mogelijk radiatoren gebruikt om je hele huis te verwarmen en zo de efficiëntie van je warmtepomp verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Je hele huis verwarmen wil niet zeggen dat je het overal dezelfde temperatuur hebt.
Je kan in je slaapkamer plus zolder gewoon een temperatuur van 17/18 instellen. Die radiatoren helpen dan wel mee in hele koude tijden om warmte af te geven. Waar het in dit geval om ging is dat je zoveel mogelijk radiatoren gebruikt om je hele huis te verwarmen en zo de efficiëntie van je warmtepomp verhoogt.
Hmm... misschien moet ik daar mee gaan experimenteren als de Quatt is geïnstalleerd bij me maar klinkt een stuk gecompliceerder dan radiator volledig dichtdraaien en ik heb het boven 10x liever iets aan de koude kant dan te warm. Ik heb geen thermostaat op mijn radiatoren dus kan de ruimtes niet apart regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
MacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:55:
[...]

om te zorgen dat er geen twee kapitein's op het ship (huis) zitten is het belangrijk om de instelling zo te wijzigen in het Tado systeem dat alleen de hoofdthermostaat in de woonkamer nog een warmtevraag kan doen. De andere Tado knoppen mogen dus geen eigen warmtevraag meer doen !
Dus kijk of je ook de tijden van deze hoofdthermostaat mogelijk zult moeten wijzigen.

van je buitenmuren (zeker bij niet al te oude huizen, anders zul je ook daar iets moeten doen (zo ver mogelijk)).

[...]
even kijken welke tijden dit zijn,…. zijn dan oorsprokelijk bedoeld.

[...]

dus probeer eerst eens met alleen de hoofdthermostaat het goed werkend te krijgen, … je merkt vanzelf als het niet goed gaat. succes
Thanks!
Op zich ben ik van plan woonkamer, keuken, computerkamer en badkamer dan vanuit kamer thermostaat te doen. Woonkamer dan op temperatuur van 21 graden. En in begin zonder te verlagen te proberen.
Maar ik heb laatste 25 jaar niet meer met gewone thermostaatknoppen gewerkt, dus ben benieuwd hoe ik dan zorg dat de keuken, computerkamer en badkamer dan wel een nette en constante temperatuur behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hen3s schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Thanks!
Op zich ben ik van plan woonkamer, keuken, computerkamer en badkamer dan vanuit kamer thermostaat te doen. Woonkamer dan op temperatuur van 21 graden. En in begin zonder te verlagen te proberen.
Maar ik heb laatste 25 jaar niet meer met gewone thermostaatknoppen gewerkt, dus ben benieuwd hoe ik dan zorg dat de keuken, computerkamer en badkamer dan wel een nette en constante temperatuur behouden.
prima, en ja dat zal wat werk kosten, want elke installatie is net weer anders. soms helpt het om de thermostaatknoppen op een iets hogere waarde te zetten (bv 0,5 gr) echter dit is ook afhankelijk van de capaciteit van de radiator tov de te verwarmen kamer.
Heb je radiatorventilatoren, want die hebben wel een aanzienlijk voordeel en verhogen ook de capaciteit van je radiatoren mbt de duidelijke lagere watertemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 21:22

Animal_X

Rodin

clubeddie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:07:
[...]

+ @Hen3s dan hebben ze het beleid blijkbaar aangepast. Hier quatt in november 2023 laten plaatsen. Zou er een berichtje aan wagen. Wellicht vergeten of niet goed doorgegeven aan de ophaaldienst. Ik vond het zelf niet zo'n probleem toendertijd. Zoveel afval is het ook weer niet. Als ze nu iemand apart langs moeten sturen snap ik dat de prijzen omhoog gaan. Heb liever dat ze dat geld dan steken in de support afdeling.
Puur even ter info voor de mensen die nog een installatie verwachten. Uiteindelijk kwam er 3 dagen na installatie onaangekondigd toch nog iemand aan de deur om het afval mee te nemen. Wel netjes natuurlijk, maar vreemd dat dit op een willekeurig moment onaangekondigd plaatsvindt.

Overigens vandaag 2 vriendelijke Slovaakse monteurs over de vloer gehad omdat een tweetal nieuwe koppelingen begonnen waren te druppen onder de cv. Ik had zelf niet de juiste sleutel in huis, dus toch maar gebeld naar Quatt. Mannen waren er met een half uur en eenmaal binnen reageerden ze enigzins verbaasd dat meerdere koppelingen niet goed aangetrokken waren. Misschien een incident, maar toch goed om even langs te lopen bij een nieuwe installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Animal_X op 02-02-2025 15:23 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
SBL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:27:
[...]

Hoe warm is het in de hal?
O, dat is warmer dan buiten. Waar komt die warmte nu vandaan?
Weet je een efficiëntere manier om diezelfde warmte daar te krijgen?
Waar voegt warmte meer comfort toe, in de woonkamer of in de hal?
Waar kun je die warmte dan het best afgeven? In de woonkamer of in de hal?
Wat zorgt voor meer warmteverlies, een warmere hal of een koudere hal?
Hoeveel efficientie moet je winnen om dat extra warmteverlies te compenseren?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Waar voegt warmte meer comfort toe, in de woonkamer of in de hal?
Waar kun je die warmte dan het best afgeven? In de woonkamer of in de hal?
Wat zorgt voor meer warmteverlies, een warmere hal of een koudere hal?
Hoeveel efficientie moet je winnen om dat extra warmteverlies te compenseren?
waarschijnlijk geneuzel in de marge (en kan beide kanten op vallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Beetje afhankelijk van de mate van isolatie, maar voor velen is 'boven kouder' hetzelfde als boven niet verwarmen. Ik vind het op een warmte winterdag eigenlijk al bijna te warm boven, en ik heb een 65 woning met ongeveer Rd 2. Verwarmen op de bovenverdieping (exclusief de badkamer, die draait wel een aantal uur per dag mee) is eigenlijk alleen gewenst als het buiten langere tijd -5 of lager is, oftewel: bijna nooit.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:40:
[...]

waarschijnlijk geneuzel in de marge (en kan beide kanten op vallen)
Zeker, maar qua comfort heb ik toch liever de woonkamer 20.5, en de rest van het huis 15 dan het hele huis 18.5 met hetzelfde energieverbruik. Dus dan kan het best wel eens prettiger zijn om de hal vanuit de woonkamer mee te verwarmen, dan rechtstreeks te verwarmen, en hetzelfde geldt voor de bovenverdieping.

En dat hangt uiteraard ook een beetje af van je verwarming. Met radiatoren zal het sneller lonen om wat meer open te zetten om zo de aanvoertemperatuur laag te houden, als je op de hele benedenverdieping vloerverwarming hebt zal het zelden veel toevoegen om de bovenverdieping / hal mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Zeker, maar qua comfort heb ik toch liever de woonkamer 20.5, en de rest van het huis 15 dan het hele huis 18.5 met hetzelfde energieverbruik. Dus dan kan het best wel eens prettiger zijn om de hal vanuit de woonkamer mee te verwarmen, dan rechtstreeks te verwarmen, en hetzelfde geldt voor de bovenverdieping.

En dat hangt uiteraard ook een beetje af van je verwarming. Met radiatoren zal het sneller lonen om wat meer open te zetten om zo de aanvoertemperatuur laag te houden, als je op de hele benedenverdieping vloerverwarming hebt zal het zelden veel toevoegen om de bovenverdieping / hal mee te verwarmen.
Je hoeft het toch niet overal even warm te maken?
Beetje spelen met flow en je bent er wel. Regelventiel ertussen met een flowmetertje doet wonderen!

Het verschilt uiteraard per situatie en wensenpatroon. Maar als mijn FCU in de hal lekker de boel daar op temperatuur houdt (18~19 graden in de hal) en ook nog warme lucht naar boven blaast (overloop 17,5), dan zie ik dat de (COP1) vloerverwarming in de slaapkamers daar nog amper aanspringt bij setpoint 17. Het moet al echt flink vriezen willen die gaan bijstoken. En zelfs dan vraagt dat nog relatief weinig stroom.
Dus met FCU 'vreet' de wp wellicht 2 kWh meer per dag bij koude, maar scheelt me dat boven ook weer 20 kWh. En bovendien voelt het overal behaaglijker.

Datzelfde heb ik in de kelder. Daar staat een 40l voorschakelvaatje in de retour, opzettelijk ongeisoleerd. Het komt vrijwel nooit onder de 16 graden, in een ongeisoleerde kelder van 27m2. Is ook behoud van je spullen, vochthuishouding, kortom: het gehele binnenklimaat.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Ach ja, voor velen hier is optimaliseren ook iets wat ze leuk vinden. Als het je gaat om tijd besparen zou ik eerlijk gezegd aanraden helemaal niet voor de warmtepomp te gaan (en zeker niet voor de Quatt!!) gewoon op gas b;ijven zitten. Bewezen techniek, onderhoudscontractje er op, en het enige wat je hoeft te doen is een uurtje per jaar thuis zijn om de monteur te ontvangen, en eens in de 15 jaar een nieuwe ketel te kiezen, stuk eenvoudiger dan alles wat met een warmtepomp te maken heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Je hoeft het toch niet overal even warm te maken?
Beetje spelen met flow en je bent er wel. Regelventiel ertussen met een flowmetertje doet wonderen!
Klopt, maar bij mij is die gewenste flow boven 0. Ik vind qua slapen bijna 'hoe kouder hoe beter' (naar mijn idee het enige voordeel van de winter). Alleen in de badkamer vind ik wat warmte wel comfortabel, dus dat warmt de bovenverdieping alsnog een klein beetje op. En zo heeft iedereen zijn eigen comfortwensen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Klopt, maar bij mij is die gewenste flow boven 0. Ik vind qua slapen bijna 'hoe kouder hoe beter' (naar mijn idee het enige voordeel van de winter). Alleen in de badkamer vind ik wat warmte wel comfortabel, dus dat warmt de bovenverdieping alsnog een klein beetje op. En zo heeft iedereen zijn eigen comfortwensen ;)
ja meneer :+
Maar dat was de kwestie niet
Hal uit = goedkoper vs hal aan = goedkoper? Daar ontstond deze discussie volgens mij.
onlinaius in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

M.a.w. is het actief verwarmen (weliswaar lager) van dergelijke 'verkeers'ruimtes nou juist verstandig of kun je die beter passief laten meeliften op de woonkamer. Waardoor je daar in wezen weer een hogere last legt. Want ook daar geldt net zo goed: hoe grote het temperatuurverschil, hoe groter de overdracht.

Dat is waar het hele principe van 'binnen de thermische schil verwarmen' op gestoeld is.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
MacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:14:
[...]

prima, en ja dat zal wat werk kosten, want elke installatie is net weer anders. soms helpt het om de thermostaatknoppen op een iets hogere waarde te zetten (bv 0,5 gr) echter dit is ook afhankelijk van de capaciteit van de radiator tov de te verwarmen kamer.
Heb je radiatorventilatoren, want die hebben wel een aanzienlijk voordeel en verhogen ook de capaciteit van je radiatoren mbt de duidelijke lagere watertemperaturen.
Ooh ik was even vergeten dat als ik de Tado knoppen niet meer via Zoneregelaar doe, dit een ‘standaard themoknop’ wordt. Dus dan regel ik vanuit kamer tot aan 21 graden en warmen die drie mee, tot ze bij (wat jij dan zegt 21,5) komen en dan dicht gaan.
Dus dan heb ik een probleem als 1 van die drie naar beneden gaat, maar de kamer nog niet hoeft bij te warmen.

Ventilatoren heb ik (nog) niet, maar die zouden dus in die ruimtes kunnen (behalve badkamer, gezien missende stroom punt).

Klopt toch zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hen3s schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Ooh ik was even vergeten dat als ik de Tado knoppen niet meer via Zoneregelaar doe, dit een ‘standaard themoknop’ wordt.
Helemaal juist, in feite worden deze, zoals hier wel vaker wordt aangegeven luxe normale thermostaatknopen, sommige vervangen deze dan ook met normale thermostaatknopen, dat is dus ook een optie.
Dus dan regel ik vanuit kamer tot aan 21 graden en warmen die drie mee, tot ze bij (wat jij dan zegt 21,5) komen en dan dicht gaan.
Dus dan heb ik een probleem als 1 van die drie naar beneden gaat, maar de kamer nog niet hoeft bij te warmen.
sorry, ik volg je even niet helemaal.
normaal gezien wordt dan die kamer als daar de ingestelde temperatuur is behaald gesloten en gaat weer open als de themeratuur weer onder het ingestelde punt daalt.
Het enige waar je wel rekening mee moeten houden is dat je nog wel voldoende open radiatoren nodig hebt, dus de radiatoren in de kamer daar hebben veelal de todo knopen geen functie meer, want die radiatoren zouden in feite altijd open moeten staan, deze worden namelijk via de hoofdthermostaat al geregeld.
Ventilatoren heb ik (nog) niet, maar die zouden dus in die ruimtes kunnen (behalve badkamer, gezien missende stroom punt).
Bij een armtepomp heb je die ventilatoren zo wie zo nodig omdat bij deze zeer lage temperaturen je capaciteit echt naar de kelder gaat, die zijn namelijk berekend bij 80 Gr. C, en nu heb je rond 30-35 gr.C, dus je houd maar circa 40% over, dat wordt deels door de hogere flow opgelost, maar dat doet maar een beetje, dus deze dingen helpen echt.
Klopt toch zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Bij een armtepomp heb je die ventilatoren zo wie zo nodig omdat bij deze zeer lage temperaturen je capaciteit echt naar de kelder gaat, die zijn namelijk berekend bij 80 Gr. C, en nu heb je rond 30-35 gr.C, dus je houd maar circa 40% over, dat wordt deels door de hogere flow opgelost, maar dat doet maar een beetje, dus deze dingen helpen echt.
[...]
Hallo @MacD007, goed jou weer terug te zien hier op het Quatt forum.

Ik heb nu in mijn woonkamer met open keuken 4 radiatoren: 1x T21 200x40, 2x T22 100x30 en 1x T33 80x40. Ik zou dan 4 controllers plus een stuk of 30 ventilatoren nodig hebben. Dat is toch echt wel een investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb nu in mijn woonkamer met open keuken 4 radiatoren: 1x T21 200x40, 2x T22 100x30 en 1x T33 80x40. Ik zou dan 4 controllers plus een stuk of 30 ventilatoren nodig hebben. Dat is toch echt wel een investering
Dank je, hier op tweakers vind je zelfbouw, die zijn a) beter dan wat je kant en klaar kunt kopen en b) ook nog stukker goedkoper, maar ja ze kosten wel wat, echter je capaciteitsverlies is ook niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hen3s
ardjuno schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:45:
Even teruglezen en dan wordt er uitgelegd hoe je in de tado app de radiatorknoppen onafhankelijk zoneregelaar kan instellen.

Dan knijpen de knoppen alsnog als het te warm wordt, maar bedienen ze niet de warmtepomp. Die kan niet goed overweg met continu veranderende warmtevragen.

Ik zit er nu zelfs over na te denken om alle tado knoppen eruit te doen want zie het nut er nu niet meer van in. Wat ik nu doe kan ook met normale thermostaatknoppen.
Thanks, dit en in combinatie met antwoord van @MacD007 is me veel duidelijk geworden!

Tado knop heeft dan toch voordeel dat je echt temperatuur ziet en het daarbij ook nog in de app (en in mijn geval via HomeKit) kan zien? Zoals hierboven omschreven ‘luxe’ thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

30 Arctic P14 fans, ~150 euro
4 HeatBoosters , 160 euro
4 12v 2A voedingen en wat overig klein spul, 50 euro

Inschatting: 360 euro. Is een investering idd. Kan wel fors de efficiëntie van je systeem verbeteren.

Tevens kun je ook nog wel besparen op componenten etc. bijvoorbeeld een simpele Aliexpress fansturing ipv de SDR HeatBoosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:54:
[...]

Inschatting: 310 euro. Is een investering idd. Kan wel fors de efficiëntie van je systeem verbeteren.

Tevens kun je ook nog wel besparen op componenten etc. bijvoorbeeld een simpele Aliexpress fansturing ipv de SDR HeatBoosters
360 euro?

Ik zal eens kijken naar wat Aliexpress heeft dat ik direct uit Home Assistant kan aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Een vraag voor de mensen met een T6(R) thermostaat. De thermostaat stuurt de CV prima aan om warmte te leveren zodra de temperatuur onder zijn ingestelde setpoint duikt (en de WP niet voldoende warmte kan leveren). Echter, het valt mij op dat de ene keer op de display van de thermostaat een "vlam icoontje" zichtbaar is en de andere keer niet, terwijl de CV wel aanslaat of al brandt.

Hoe werkt dit precies? stuurt de CiC de CV zelf aan om warmte te leveren op basis van de temperatuur die hij vanuit de T6R doorkrijgt? Of wacht hij op een signaal van de thermostaat zelf dat de CV moet gaan branden? Dus als ik geen "vlam icoontje" op de display zie (wellicht omdat hij nog te dicht bij setpoint ligt?) dan overruled de CiC de T6R? CiC is namelijk met OpenTherm verbonden met de thermostaat, waar de ketel via aan/uit aangesloten is op CiC, toch?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:54:
[...]

Inschatting: 360 euro. Is een investering idd. Kan wel fors de efficiëntie van je systeem verbeteren.

als aanvulling; hier de link van het tweakers heatbooster topic: Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Animal_X schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:47:
Een vraag voor de mensen met een T6(R) thermostaat. De thermostaat stuurt de CV prima aan om warmte te leveren, zodra de temperatuur onder zijn ingestelde setpoint duikt. Echter, het valt mij om dat de ene keer op de display van de thermostaat een "vlam icoontje" zichtbaar is en de andere keer niet, terwijl de CV wel aanslaat of al brandt.

Hoe werkt dit precies? stuurt de CiC de CV zelf aan om warmte te leveren op basis van de temperatuur die hij vanuit de T6R doorkrijgt? Of wacht hij op een signaal van de thermostaat zelf dat de CV moet gaan branden? Dus als ik geen "vlam icoontje" op de display zie (wellicht omdat hij nog te dicht bij setpoint ligt?) dan overruled de CiC de T6R? CiC is namelijk met OpenTherm verbonden met de thermostaat, waar de ketel via aan/uit aangesloten is op CiC, toch?
de aansluiting is al volgt:

T6 thermostaat <---- (OT) ----> CIC---(aan/uit)-----> CV ketel

de Quatt warmtepomp zelf is dan weer met de CIC verbonden.

afhankelijk van het merk CV ketel kan het ook zijn dat de CIC ipv aan/uit met OT (Open Therm) aan de CV ketel is verbonden, dat zijn bij de CIC overigens wel andere aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
offtopic:
Top!, heb Teslanerd in het andere topic nog een voordelig altenatief geboden
jj85 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Maar dat is natuurlijk lang niet zo mooi en plug&play als de HB's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

MacD007 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:52:
[...]

de aansluiting is al volgt:

T6 thermostaat <---- (OT) ----> CIC---(aan/uit)-----> CV ketel

de Quatt warmtepomp zelf is dan weer met de CIC verbonden.

afhankelijk van het merk CV ketel kan het ook zijn dat de CIC ipv aan/uit met OT (Open Therm) aan de CV ketel is verbonden, dat zijn bij de CIC overigens wel andere aansluitingen.
Hmm... Ik heb tijdens de installatie gevraagd of ik de installatie instructies voor de ketel mocht hebben zodat ik wist wat er aangepast werd aan instellingen op de ketel, met name voor als de ketel ooit een reset krijgt en ik ze terug moet zetten. Ik zie echter daar ook staan dat mijn type CV (Bosch HRC II) aan de onderkant van de CiC op de OpenTherm verbonden had moeten worden. Echter, hij zit verbonden aan de zijkant op de aan/uit verbinding. An sich had ik dat laatste verwacht omdat die Bosch ketel een losse (optionele) module nodig heeft voor OpenTherm, en die zit er niet op. Echter zo staat het dus niet in de instructies die van kantoor komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AxjneXGGgG05lBJ6dwMef4GVHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxn6FOgcWYjKXabfhCLUlG4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXAYGHz8Ttm35PVXKT0rKzD2Nik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p54f7Ct6i4cP8R2eLu8E6fpM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Even voor de vergelijking. Voor Hybrid Mono gebruikers. Wat was jullie ervaring vannacht/vandaag?

Weer even meegekeken vanavond en op 0.13 m3 na (temp van 20 naar 20.5 rond 16.00) geen gas gebruikt. Ook 's nachts niet en toen was het rond de -4 graden.
Temp zoals eerder gemeld geadviseerd om te houden op 19.5 graden. Vanmorgen naar 20 ging zonder aanslaan CV.

Besparing was wel lager dan gisteren toen de woning 's nachts op 18 gehouden werd. Was vandaag wel kouder en was de warmtepomp waarschijnlijk wat minder efficient. Stuk meer elektriciteit verbruikt dan gisteren (helaas gegevens niet overgenomen).
Morgenmiddag ga ik weer een kijkje nemen en hopelijk kan ik dan hier ook wat grafiekjes delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb zelf de muisstille modulerende Heatfans, met WiFi (zie link, 5 ventilatoren) .
Die draaien eventueel vanaf 0°C en op 10 standen in te stellen (dus ook
op continue te zetten: lekker bij hitte lijkt me).
Je kunt beginnen met 1 set (van welke oplossing dan ook) per radiator en dan later uitbreiden?
Op elk van de beide slaapkamerradiatoren heb ik slechts 1 met ieder 3 ventilatoren met 1 controller, doorgekoppeld met een verlengkabel van 2,5 meter (en de 50cm van de uitbreidingsset).

https://heatfan.eu/produc...tor-met-smart-controller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TM4 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:07:
Even voor de vergelijking. Voor Hybrid Mono gebruikers. Wat was jullie ervaring vannacht/vandaag?

Weer even meegekeken vanavond en op 0.13 m3 na (temp van 20 naar 20.5 rond 16.00) geen gas gebruikt. Ook 's nachts niet en toen was het rond de -4 graden.
Temp zoals eerder gemeld geadviseerd om te houden op 19.5 graden. Vanmorgen naar 20 ging zonder aanslaan CV.

Besparing was wel lager dan gisteren toen de woning 's nachts op 18 gehouden werd. Was vandaag wel kouder en was de warmtepomp waarschijnlijk wat minder efficient. Stuk meer elektriciteit verbruikt dan gisteren (helaas gegevens niet overgenomen).
Morgenmiddag ga ik weer een kijkje nemen en hopelijk kan ik dan hier ook wat grafiekjes delen.
Vergelijken blijft, hoe dan ook, lastig.
Ik zit in Fryslân in een (comfortabel!) enkelsteens monument, 12 radiatoren (11 open), 60m2 vvw met een enkele Quatt en gebruik gas (228m3 vorig jaar, ooit 2500m3).
@TeslaNerd zal, midden in Amsterdam met 6 radiatoren en goed geïsoleerd huis, een heel andere ervaring hebben.

Hoe wil je dat vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:38
TM4 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:07:

Ik begrijp even niet wat je wilt vergelijken?

Edit: @Friezin vraagt zich dat ook af

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Uiteraard zal ieder huis anders reageren vanwege verschil in isolatie - ging mij er om om gevoel te krijgen wat 'normaal' is voor zo'n dag met vorst en of jullie vaak bij moeten stoken en in welke mate vorst het rendement doet kelderen.
Installatie die ik nu volg is een label C woning uit de jaren 30. Matig geïsoleerd. Vraag is voor mij dan of deze installatie redelijk functioneert en naar verwachting voor zo'n huis.

Ik zal later wel een paar schermpjes delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08 14:01
TM4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:47:
Uiteraard zal ieder huis anders reageren vanwege verschil in isolatie - ging mij er om om gevoel te krijgen wat 'normaal' is voor zo'n dag met vorst en of jullie vaak bij moeten stoken en in welke mate vorst het rendement doet kelderen.
Installatie die ik nu volg is een label C woning uit de jaren 30. Matig geïsoleerd. Vraag is voor mij dan of deze installatie redelijk functioneert en naar verwachting voor zo'n huis.

Een heldere dag/nacht met vorst is minder erg dan mist, die hier nu ook bijv hangt, dat doet het rendement pas kelderen. Verder is het per woning verschillend wie bij vorst wel bij moet stoken en wie niet.

Voor de label c woning geldt naast isolatie ook hoe goed de warmteafgifte is van het systeem dat in het huis zich bevindt, dat bepaald ook in welke mate het systeem goed presteert

[ Voor 10% gewijzigd door rinkh op 03-02-2025 10:01 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd

Het verbaast mij zeer dat Quatt hier (nog) helemaal niets mee doet.
Quatt heeft inmiddels een enorme database met ervaringscijfers van de meer dan 10 duizend geinstalleerde Quatts, de eigenschappen van de woningen en afgiftesystemen plus de voor de installatie opgegeven historische verbruikscijfers.
@MWink en andere lezers hier met studenten: is dit niet een mooi project voor jullie studenten om Quatt te helpen met het vergelijkbaar maken van ervaringscijfers zodat vervolgens de Quatt app obv die vergelijkende cijfers in de app kan signaleren hoe een installatie scoort tov de peers

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Het verbaast mij zeer dat Quatt hier (nog) helemaal niets mee doet.
Quatt heeft inmiddels een enorme database met ervaringscijfers van de meer dan 10 duizend geinstalleerde Quatts, de eigenschappen van de woningen en afgiftesystemen plus de voor de installatie opgegeven historische verbruikscijfers.
@MWink en andere lezers hier met studenten: is dit niet een mooi project voor jullie studenten om Quatt te helpen met het vergelijkbaar maken van ervaringscijfers zodat vervolgens de Quatt app obv die vergelijkende cijfers in de app kan signaleren hoe een installatie scoort tov de peers
Hoe moeten ze aan die database met afgiftesystemen zijn gekomen?
Of het isolatieniveau van mijn woning?
Bij hun intake-vragen over isolatie kon ik enkel ja/nee invullen.
Hier werden mijn radiatoren niet eens genoemd in hun rapport.
Dat ik geen spouw heb, kon ik ook nergens aangeven: in intakegesprek wel genoemd maar het zei de (Duitse) dame niets.

En heb jij wel doorgegeven dat je radiatoren hebt bijgeplaatst? En ook melden zodra je ventilatoren plaatst en hoeveel hoor want kan enorm schelen, net als het veranderen van stookgedrag of soort thermometer 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Hoe moeten ze aan die database met afgiftesystemen zijn gekomen?
Of het isolatieniveau van mijn woning?
Bij hun intake-vragen over isolatie kon ik enkel ja/nee invullen.
Hier werden mijn radiatoren niet eens genoemd in hun rapport.
Dat ik geen spouw heb, kon ik ook nergens aangeven: in intakegesprek wel genoemd maar het zei de (Duitse) dame niets.

En heb jij wel doorgegeven dat je radiatoren hebt bijgeplaatst? En ook melden zodra je ventilatoren plaatst en hoeveel hoor want kan enorm schelen, net als het veranderen van stookgedrag of soort thermometer 😉.
De studenten van @MWink moeten ook nog wat te doen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Ah, huis aan huis actie?

PS: maar daarom doet Quatt er niks mee: ze hebben geen idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 03-02-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor mij is "normaal" stookgedrag ongetwijfeld voor een andere woning abnormaal. Bijvoorbeeld omdat daar de isolatie beter is of daar de kamertemperatuur op 18°C staat, of omdat iemand met een tussenwoning in Noord Holland (-0,4°C afgelopen nacht) woont ipv in zwaarvriezend Groningen (-7,6°C) in een grote vrijstaande woning.
De eerste zal weinig of geen gas gebruiken, de tweede wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Lol. Je geeft ze de 2% van de benodigde data en dan moeten ze de overige 98% daaruit afleiden.

Het zou wel grappig zijn als wat studenten gaan onderzoeken wat de overeenkomsten/factoren zijn bij de 100 best presterende en de 100 slechtst presterende Quatt warmtepompen (voor zover eigenaren daar aan mee willen doen en dat mag van de AVG).

Want de warmtepompen zijn vrijwel identiek en de SCOP is bekend bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Friezin schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Voor mij is "normaal" stookgedrag ongetwijfeld voor een andere woning abnormaal. Bijvoorbeeld omdat daar de isolatie beter is of daar de kamertemperatuur op 18°C staat, of omdat iemand met een tussenwoning in Noord Holland (-0,4°C afgelopen nacht) woont ipv in zwaarvriezend Groningen (-7,6°C) in een grote vrijstaande woning.
De eerste zal weinig of geen gas gebruiken, de tweede wel.
Snap ik. Zie het ook niet als exacte wetenschap maar een richting. Leek me ook gewoon leuk om verschil te zien tussen slechter of beter geïsoleerd, na enorm tweaken of plug en play.
Mijn grootouders hadden vroeger een waardeloos geïsoleerde woning maar verstookte bijna niets omdat ze zich opsloten in een klein kamertje met een gaskacheltje. Gedrag is idd ook een grote factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:28
netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:18:
[...]
Het zou wel grappig zijn als wat studenten gaan onderzoeken wat de overeenkomsten/factoren zijn bij de 100 best presterende en de 100 slechtst presterende Quatt warmtepompen (voor zover eigenaren daar aan mee willen doen en dat mag van de AVG).
denk dat de conclusie zich wel laat raden, met stip op 1: aan- danwel afwezigheid van bijzondere zone regelingen. goede 2e: plaatsing in een put of anderzinds onmogelijke locatie
:+ :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:27:
[...]

denk dat de conclusie zich wel laat raden, met stip op 1: aan- danwel afwezigheid van bijzondere zone regelingen. goede 2e: plaatsing in een put of anderzinds onmogelijke locatie
:+ :+
Ik gok even;
nummer 3: isolatie
nummer 2: waterzijdig inregelen of gebrek daaraan.
nummer 1: radiatoren dicht op de slaapkamers
Pagina: 1 ... 213 ... 274 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.