ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Maar gaat dat niet samen met een afname van de COP? Want de COP is nog prima, dus als dat inderdaad samen gaat lijkt me niet dat dat de oorzaak is.paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:42:
Kan ook best zijn dat de gasdruk niet meer op peil is en hij daarom eerst stil was en nu niet meer.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat viel me zelf ook op. Ik heb recent mijn Mitsubishi airco verbonden met een arduino module zodat ik deze kon toevoegen aan home assistant, en daar zit aardig wat informatie in die bij de Quatt niet is uit te lezen. (zoals temperaturen op allerlei plekken in het systeem en het aantal draaiuren).paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:47:
[...]
Dat is ook wel bijzonder aan het geheel. Als een nieuwe stil is, en een jaar oude plotseling niet meer.
Olie? gas? vroegtijdige slijtage? (vanwege olie of gas)
Zitten gasdruk en temperaturen in de JSON output?
Dan zou je nog een nieuwe/stille met een 'oude' kunnen vergelijken.
Aan de andere kant is er bij die Mitsubishi dan weer geen enkele manier om de COP te kunnen inschatten, dus daar heeft qua informatie de Quatt wel een streepje voor.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
En dat is aardig licht voor een warmtepomp. De meeste concurrenten komen niet onder de 80.
Ik ga het morgen testen. Ik ben zelf ook wel heel benieuwd of ik daarmee het geluid wat dragelijker kan maken. Ik draai bijna altijd op standaard modus, maar zou toch ook wel graag bij echte kou wat meer vermogen van de Quatt willen kunnen vragen zonder onszelf en de buren daarmee te storen.okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:28:
[...]
Het deksel is te verwijderen met een kruiskop schroevendraaier (3 schroefjes)
Deze 4 schroeven hebben bij mij allemaal invloed op het geluid. Ben benieuwd of dat bij anderen ook zo is.
[Afbeelding]
Onder de 7 is alleen de anti freeze protection, waarbij de pomp op geringe snelheid blifjt lopen.clubeddie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:28:
[...]
Ah, ik dacht dat hij al onder de 7 aan zou moeten gaan, ga het even monitoren. Thanks!
Ik zag eerder vanavond ook weer een gat maar nu zie ik dat zowel het gat van gisteren als ook dat van vandaag weer zijn gevuld met data.Erik1805 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:49:
Vandaag weer een “gat” in de app.
[Afbeelding]
Glitch in the system
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Die kun jij met nog zo een module ook prima bij de Quatt uitlezen.onlinaius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:38:
[...]
Dat viel me zelf ook op. Ik heb recent mijn Mitsubishi airco verbonden met een arduino module zodat ik deze kon toevoegen aan home assistant, en daar zit aardig wat informatie in die bij de Quatt niet is uit te lezen. (zoals temperaturen op allerlei plekken in het systeem en het aantal draaiuren).
Aan de andere kant is er bij die Mitsubishi dan weer geen enkele manier om de COP te kunnen inschatten, dus daar heeft qua informatie de Quatt wel een streepje voor.
Bestel een modbus boardje voor €15 op Tindie.com en met de software op github krijg jij alles direct in home assistant.
/f/image/UasM15miu5XGQ9MwiOUXDUOb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 30-01-2025 23:30 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja wellicht. Zat meer te denken richting gebrek aan smering. Dan werkt de compressor niet minder, maar wel met neer herrie. (Bijvoorbeeld)onlinaius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Maar gaat dat niet samen met een afname van de COP? Want de COP is nog prima, dus als dat inderdaad samen gaat lijkt me niet dat dat de oorzaak is.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Bedoel je deze watersupplytemperatuur?Animal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:03:
Ik krijg ineens geen data meer vanuit de quatt vanaf 3 u afgelopen nacht. In de JSON feed zie ik dat alleen de flowmeter parameter data refreshed. Enig idee wat ik kan doen? stekker uit de CiC om te resetten?
/f/image/ptA3zShb3XpW4KmC5xr3AVFM.png?f=fotoalbum_large)
Deze zit namelijk rechtstreeks op de CiC aangesloten. De overige data komt over modbus vanuit jouw buitenunits.
Mogelijk een losgeraakte datakabel tussen Quatt en CiC.
Eerst maar eens de CiC en Quatts (via werkschakelaar of groep in meterkast) spanningsloos maken voor 10 seconden om te zien of dat iets doet.
De watersypplytemperatuur inderdaad. Dat is logisch dan.jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:11:
[...]
Bedoel je deze watersupplytemperatuur?
[Afbeelding]
Deze zit namelijk rechtstreeks op de CiC aangesloten. De overige data komt over modbus vanuit jouw buitenunits.
Mogelijk een losgeraakte datakabel tussen Quatt en CiC.
Eerst maar eens de CiC en Quatts (via werkschakelaar of groep in meterkast) spanningsloos maken voor 10 seconden om te zien of dat iets doet.
Inmiddels de quatt zelf en de CiC even van de spanning gehaald maar nu doet hij helemaal niets meer. Hij gaf voor de reset nog wel warmte, waarschijnlijk door laatste aansturing vanuit de CiC gok ik. Nu na de reset doet hij hij helemaal niets meer en hoor ik dat de CV aanslaat. 😞
:strip_exif()/f/image/hFFjEVgufzA75npJ61QChHtl.jpg?f=fotoalbum_large)
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Oeps, ja dat is helaas ook logisch. Goed dat de CV functioneert!Animal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:29:
[...]
De watersypplytemperatuur inderdaad. Dat is logisch dan.
Inmiddels de quatt zelf en de CiC even van de spanning gehaald maar nu doet hij helemaal niets meer. Hij gaf voor de reset nog wel warmte, waarschijnlijk door laatste aansturing vanuit de CiC gok ik. Nu na de reset doet hij hij helemaal niets meer en hoor ik dat de CV aanslaat. 😞
Je kan de kap van de CiC halen en kijken of de 3 draden (staan letters AGB boven) van de communicatiekabel goed vast zitten in de CiC.
Als je beetje handig bent, kun je hetzelfde doen bij de Quatt.
En anders Quatt uiteraard inlichting.
CiC
/f/image/O5Jg1wbjNzOFEAA1u0Uc6zVy.png?f=fotoalbum_large)
Quatt onder de bovenste kap (ook AGB connecties)
Uiteraard eerst spanning eraf.
:strip_exif()/f/image/dByMnS60e6f6VBRN7Y6FbzL0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het geen succes met mijn Duo, pompen gaan vrij snel achter elkaar aan en uit, somes wel lange run, soms ook helemaal niet. Watertemperatuur wordt hoger opgestookt (onnodig) dan bij de X, met dus grotere over en undershoots (+- 0,3). Beneden vvw, boven jaga's, geen zones.
Ben van plan om weer terug te gaan naar de X of moet ik nog even geduld hebben?
Ik begrijp niet zo goed waarom de TADO bij de een perfect werkt en bij de andere issue's veroorzaakt. Ik heb hier de T6 vervangen door TADO, waarom, instellen per tiende graad en het werkt echt goed. ik heb lange runs van dagen en dagen. Uit gaat doet ie echt alleen bij overschrijding van 0,3 of 0,4 graad boven setpoint, dat is zelden. Mocht ie toch uitgaan, dan gaat ie vaak alweer aan bij 0,1 of 0,2 boven setpoint oftewel, lijkt wel of tado merkt dat de temp daalt en alvast begint??? Lijkt mij sterk.raven22 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:08:
Heb nu 2 dagen de Tado V3+ als vervanging voor de X. De X werkte volgens mij prima maar aangezien Quatt het afraadt toch maar een V3+ van marktplaats gehaald.
Ik vind het geen succes met mijn Duo, pompen gaan vrij snel achter elkaar aan en uit, somes wel lange run, soms ook helemaal niet. Watertemperatuur wordt hoger opgestookt (onnodig) dan bij de X, met dus grotere over en undershoots (+- 0,3). Beneden vvw, boven jaga's, geen zones.
Heb je in TADO de CIC aangegeven als ketel: (Hybrid Control Unit) al vermoed ik dat het weinig gaat uitmaken. OpenTherm is OpenTherm. En het kan inderdaad even duren voordat TADO enigszins goed gaat werken.
Welke Tado heb jij?medu80 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom de TADO bij de een perfect werkt en bij de andere issue's veroorzaakt. Ik heb hier de T6 vervangen door TADO, waarom, instellen per tiende graad en het werkt echt goed. ik heb lange runs van dagen en dagen. Uit gaat doet ie echt alleen bij overschrijding van 0,3 of 0,4 graad boven setpoint, dat is zelden. Mocht ie toch uitgaan, dan gaat ie vaak alweer aan bij 0,1 of 0,2 boven setpoint oftewel, lijkt wel of tado merkt dat de temp daalt en alvast begint??? Lijkt mij sterk.
Heb je in TADO de CIC aangegeven als ketel: (Hybrid Control Unit) al vermoed ik dat het weinig gaat uitmaken. OpenTherm is OpenTherm. En het kan inderdaad even duren voordat TADO enigszins goed gaat werken.
of 100, of 120... (met nog steeds enkele fan)onlinaius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:42:
[...]
En dat is aardig licht voor een warmtepomp. De meeste concurrenten komen niet onder de 80.
elk voordeel heb z'n nadeel
In de Tado app staat er warmwateraansturing, ik zie geen ketel of hcu staan.medu80 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom de TADO bij de een perfect werkt en bij de andere issue's veroorzaakt. Ik heb hier de T6 vervangen door TADO, waarom, instellen per tiende graad en het werkt echt goed. ik heb lange runs van dagen en dagen. Uit gaat doet ie echt alleen bij overschrijding van 0,3 of 0,4 graad boven setpoint, dat is zelden. Mocht ie toch uitgaan, dan gaat ie vaak alweer aan bij 0,1 of 0,2 boven setpoint oftewel, lijkt wel of tado merkt dat de temp daalt en alvast begint??? Lijkt mij sterk.
Wow, waar zit dat extra gewicht bij de andere warmtepompen?paQ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:49:
[...]
of 100, of 120... (met nog steeds enkele fan)
elk voordeel heb z'n nadeel
Zijn de kasten van andere merken van gietijzer of mist Quatt wat zwaarwegende onderdelen die de concurrenten wel meeleveren?
Probeer eens de TADO Pro app te gebruiken. Daar krijg je een lijst met ketels. Moet je wel de QR scannen van de bridge.raven22 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:52:
[...]
In de Tado app staat er warmwateraansturing, ik zie geen ketel of hcu staan.
Ik ben deze week overgegaan van evohome (geen zones) naar Tado V3 (geen zones). Sinds Quatt het omgezet heeft van watertemperatuur gestuurd naar kamertemperatuur gestuurd schakelt de quatt in de middag uit, gaat halverwege de nacht weer aan en jaagt meteen naar 50+ graden. Ik heb quatt al gemaild over dit gedrag, maar wellicht moet Tado inleren? Ik heb overigens de maximale aanvoertemperatuur in de Tado op 42 graden staan (zodat de verdeler niet bij hoeft te mengen), maar daar trekt de CIC zich kennelijk niets van aan..raven22 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:08:
Heb nu 2 dagen de Tado V3+ als vervanging voor de X. De X werkte volgens mij prima maar aangezien Quatt het afraadt toch maar een V3+ van marktplaats gehaald.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
Vooral in de constructie.TeslaNerd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Wow, waar zit dat extra gewicht bij de andere warmtepompen?
Zijn de kasten van andere merken van gietijzer of mist Quatt wat zwaarwegende onderdelen die de concurrenten wel meeleveren?
De fan, waterpomp, wisselaar, allemaal dingen die ongeveer evenveel wegen. In elk geval geen zaken die samen 50kg verschil maken.
De thermostaat en CiC proberen allebei de temperatuur te regelen. Ik vermoed dat de Tado voor sommige wel werkt omdat bij hen de regeling van de Tado overeenkomt met die van de CiC. Als die niet gelijk zijn, zie je dat de thermostaat gaat proberen terug te moduleren, de CiC doet hier niets mee en als dit lang genoeg duurt, zet de thermostaat de warmtevraag uit, waar de CiC wel naar luistert.medu80 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:55:
[...]
En het is logisch dat de Tado begint met verwarming als de temperatuur daalt maar nog boven het setpoint zit. De Tado regeling probeert zo netjes op het setpoint uit te komen, zonder daar te ver onder te zakken. Net zoals de cruise control in je auto, die gaat ook niet pas gas geven als de snelheid te ver is gedaald, maar geeft proportioneel gas bij om netjes rond het setpoint te blijven.
Ik ben weer terug bij de T6, maar ben eigenlijk alleen echt tevreden als ik de optimalistatie flip om de paar dagen, anders krijg ik ook weer start-stop gedrag. Wel maar 1 schakeling per uur, dus dat valt mee. Weet iemand of dat flippen te automatiseren is? Of een slimme stekker die elke 2 dagen ff de stroom ervan haalt?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Zet de maximale aanvoertemperatuur op "geen"Midway123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Ik ben deze week overgegaan van evohome (geen zones) naar Tado V3 (geen zones). Sinds Quatt het omgezet heeft van watertemperatuur gestuurd naar kamertemperatuur gestuurd schakelt de quatt in de middag uit, gaat halverwege de nacht weer aan en jaagt meteen naar 50+ graden. Ik heb quatt al gemaild over dit gedrag, maar wellicht moet Tado inleren? Ik heb overigens de maximale aanvoertemperatuur in de Tado op 42 graden staan (zodat de verdeler niet bij hoeft te mengen), maar daar trekt de CIC zich kennelijk niets van aan..
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Thanks, nu gedaan om te proberen. Kan je ook uitleggen waarom dit beter zou moeten werken? Ik meende de temp. juist te moeten begrenzen om te voorkomen dat de vvw verdeler dit doet (of retourwater gaat bijmengen) en langere runs te forceren.Gerardwaz schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Zet de maximale aanvoertemperatuur op "geen"
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005
Ik ben er zelf ook mee aan het stoeien geweest en nadat ik hem op geen had gezet werkte het perfect. Ik denk dat je nu alles aan de CiC overlaat i.p.v. beide maar weet dat niet zeker.Midway123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Thanks, nu gedaan om te proberen. Kan je ook uitleggen waarom dit beter zou moeten werken? Ik meende de temp. juist te moeten begrenzen om te voorkomen dat de vvw verdeler dit doet (of retourwater gaat bijmengen) en langere runs te forceren.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Kijk dat is een goede tip! Ben gelijk die warm water aansturing kwijt en ik kon de Quatt selecteren. Ben benieuwd of het nu beter gaat.medu80 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Probeer eens de TADO Pro app te gebruiken. Daar krijg je een lijst met ketels. Moet je wel de QR scannen van de bridge.
Ik ben de zaken toch even langs gelopen. Alles lijkt goed vast te zitten qua bekabeling. Echter, toen ik op het dak de werkschakelaar uit zette en weer aan hoorde ik de pompen een rommelend geluid maken. Vervolgens had ik voor een korte periode weer data in de JSON feed en ik zag dat de een van de twee aanging en de hp.powerinput omhoog ging. Echter, na een minuut of 2 stopte hij er weer mee en ging hp.powerinput weer terug naar 0 waarna de CiC nu de CV ketel weer aanstuurt. Het lijkt er dus op dat data en voeding wel okay is, echter dat er iets stuk is in de pomp ben ik bang....jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:46:
[...]
Oeps, ja dat is helaas ook logisch. Goed dat de CV functioneert!
Je kan de kap van de CiC halen en kijken of de 3 draden (staan letters AGB boven) van de communicatiekabel goed vast zitten in de CiC.
Als je beetje handig bent, kun je hetzelfde doen bij de Quatt.
En anders Quatt uiteraard inlichting.
CiC
[Afbeelding]
Quatt onder de bovenste kap (ook AGB connecties)
Uiteraard eerst spanning eraf.
[Afbeelding]
Dat is wel vreemd ja. Zeker omdat je een duo hebt, waarom zouden ze dan allebei niks doen...apart. Hopelijk kan Quatt je duidelijkheid en een oplossing gevenAnimal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Ik ben de zaken toch even langs gelopen. Alles lijkt goed vast te zitten qua bekabeling. Echter, toen ik op het dak de werkschakelaar uit zette en weer aan hoorde ik de pompen een rommelend geluid maken. Vervolgens had ik voor een korte periode weer data in de JSON feed en ik zag dat de een van de twee aanging en de hp.powerinput omhoog ging. Echter, na een minuut of 2 stopte hij er weer mee en ging hp.powerinput weer terug naar 0 waarna de CiC nu de CV ketel weer aanstuurt. Het lijkt er dus op dat data en voeding wel okay is, echter dat er iets stuk is in de pomp ben ik bang....
Dit wist ik niet en bij mij stond Tado ook nog op de ketel. Heb het nu naar de Quatt aangepast. Dit zou dus kortere runs moeten voorkomen? Ik was voor de rest wel tevreden over de cop en temperatuur in huis dus als het niet werkt zet ik het wel weer terug.medu80 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Probeer eens de TADO Pro app te gebruiken. Daar krijg je een lijst met ketels. Moet je wel de QR scannen van de bridge.
Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.
De andere doos bevat installatiematerialen en ook de CiC. Deze is niet zo zwaar en zou ik gewoon lekker binnen zetten indien dit mogelijk is. Zo niet, CiC eruit halen en binnen leggen, de rest met een zeiltje afdekken.
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 31-01-2025 13:51 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Bij mij stond destijds in dat zelfde mailtje dat de Quatt prima buiten kon blijven staan. Straks moet ie ook in weer en wind staanHetisookwat schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:45:
Krijg net het mailtje dat quatt komende dinsdag komt voor aflevering. Zin in, maar kan de quatt moeilijk droog zetten. Is een zeil over de doos heen bijvoorbeeld ook oke?
Denk niet dat een zeiltje nodig is. De Quatt is weerbestendigwesleytjuh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:50:
Dit is niet zo'n probleem. Je krijgt als het goed is 2, of 3 (voor een Duo) dozen. De doos met de Quatt kun je prima afdekken met een zeiltje.
De andere doos bevat installatiematerialen en ook de CiC. Deze is niet zo zwaar en zou ik gewoon lekker binnen zetten indien dit mogelijk is. Zo niet, CiC eruit halen en binnen leggen, de rest met een zeiltje afdekken.
Zit er voldoende water in het systeem? Als de Quatt geen water heeft boven op het dak zal hij niet gaan pompenAnimal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Ik ben de zaken toch even langs gelopen. Alles lijkt goed vast te zitten qua bekabeling. Echter, toen ik op het dak de werkschakelaar uit zette en weer aan hoorde ik de pompen een rommelend geluid maken. Vervolgens had ik voor een korte periode weer data in de JSON feed en ik zag dat de een van de twee aanging en de hp.powerinput omhoog ging. Echter, na een minuut of 2 stopte hij er weer mee en ging hp.powerinput weer terug naar 0 waarna de CiC nu de CV ketel weer aanstuurt. Het lijkt er dus op dat data en voeding wel okay is, echter dat er iets stuk is in de pomp ben ik bang....
Erik1805 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:49:
Vandaag weer een “gat” in de app.
[Afbeelding]
Hahaha ja, ik zat ook al gek te kijken! Ik zat helemaal klaar om mijn opbrengst na precies een week Quatt-gebruik in te zien en te appen naar wat mensen, en dan komt nou net dat uurtje niet door! Oplevering was precies om 17:00uur een week eerder op donderdag, haha.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Vandaag opnieuw een ticket ingeschoten omdat het (zoals wel verwacht) niets heeft opgeleverd qua reductie van het geluid. Onmiddelijk een mail of ik weer fragmenten met het geluid wil opsturen 🤷Bennobang schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:17:
[...]
Enorm balen. Ik hoop dat je nu in de korte lijntjes blijf bij Quatt!
Nou nee, dat ga ik niet doen. Ik wil gewoon dat het opgelost wordt, óf mocht dat niet lukken waar ik bijna zeker van ben, dat de Quatt verplaatst wordt naar een plek die verder van de slaapkamers af ligt. Dan maar meer leidingwerk.
Vandaag overigens ook de O-ringen geplaatst (je moet toch iets). Ik had niet die van die dikte die @bite had gebruikt, dus probeer het eerst met 1,5 mm.
De monteur had gisteren ook nog een gedeelte van de leidingen gebeugeld aan de muur, maar dat werkte averechts. Dat metaal zorgt juist voor een mooie geleiding van dit geluid. Die maar weer verwijderd vanmiddag....
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
https://www.quatt.io/all-electric
Afmetingen staan nu ook online
https://www.quatt.io/p/all-electric/afmetingen

En specs
/f/image/E2X1o9RWTd7icIMufdQsFNvS.png?f=fotoalbum_large)
2 backup heaters (2kW) aanwezig
[ Voor 50% gewijzigd door jj85 op 31-01-2025 15:26 ]
Ai, dat is balen! Dat 317hz geluid is vrij hardnekkig en ook voor Quatt lastig op te lossen lijkt het dus.okijokii schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Vandaag opnieuw een ticket ingeschoten omdat het (zoals wel verwacht) niets heeft opgeleverd qua reductie van het geluid. Onmiddelijk een mail of ik weer fragmenten met het geluid wil opsturen 🤷
Nou nee, dat ga ik niet doen. Ik wil gewoon dat het opgelost wordt, óf mocht dat niet lukken waar ik bijna zeker van ben, dat de Quatt verplaatst wordt naar een plek die verder van de slaapkamers af ligt. Dan maar meer leidingwerk.
Vandaag overigens ook de O-ringen geplaatst (je moet toch iets). Ik had niet die van die dikte die @bite had gebruikt, dus probeer het eerst met 1,5 mm.
De monteur had gisteren ook nog een gedeelte van de leidingen gebeugeld aan de muur, maar dat werkte averechts. Dat metaal zorgt juist voor een mooie geleiding van dit geluid. Die maar weer verwijderd vanmiddag....
Ik heb overigens vanmiddag geen nieuwe unit(s) gekregen: het waren weer onderdelen om het mosquito geluid op te lossen (welke ik niet heb). Inmiddels heb ik nu ook twee losse fans voor beide units in huis, misschien dat dat nog iets doet aan die pulserende bastonen binnen, dat zou al een hoop schalen.
Ik heb laatst op LinkedIn gezien dat er ook mensen speciaal waren aangenomen bij Quatt om te kijken naar slimmigheden/besparingen op het gebied van productie en de kosten daarvan. Zou mij niks verbazen als die besparing op onderdelen te maken heeft met de problemen qua geluid wat veel mensen nu ervaren..
Interessant. Dus zowel de heatbattery als heatcharger hebben een COP1 heater geintegreerd? Wat zou de aansluitwaarde dan zijn? Beide hun eigen 16A groep?jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:20:
De All Electric pagina is wat aangepast met nieuwe informatie
https://www.quatt.io/all-electric
Afmetingen staan nu ook online
https://www.quatt.io/p/all-electric/afmetingen
[Afbeelding]
En specs
[Afbeelding]
2 backup heaters (2kW) aanwezig
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
De HeatCharger is een water/water warmtepomp.wesleytjuh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Interessant. Dus zowel de heatbattery als heatcharger hebben een COP1 heater geintegreerd? Wat zou de aansluitwaarde dan zijn? Beide hun eigen 16A groep?
Daarnaast dus 2x een COP1 heater als backup (waarom 2?)
De HeatCharger en HeatBattery hebben samen een eigen 16A, 230V circuit nodig. Ze kunnen geen circuit delen met een Quatt warmtepomp.
edit: bedankt @jj85wesleytjuh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Interessant. Dus zowel de heatbattery als heatcharger hebben een COP1 heater geintegreerd? Wat zou de aansluitwaarde dan zijn? Beide hun eigen 16A groep?
[ Voor 92% gewijzigd door Toby-Wan op 31-01-2025 16:20 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Het systeem is op druk (1,7bar). Zou het kunnen dat het het expansievat gebroken is dat het gas naar boven is gestegen en nu in de Quatt zit en daardoor nog steeds 1.7bar aangeeft?TeslaNerd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Zit er voldoende water in het systeem? Als de Quatt geen water heeft boven op het dak zal hij niet gaan pompen
Nee, bewust 2. Dus 1 central heating en 1 warm tapwaterToby-Wan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:12:
[...]
ik vermoed een kopieer foutje, want er staat ook "Backup heater (for central heating)"
Heeft All-Electric een elektriciteit back up?
Ja, 2 zelfs. Er is 1 back-up geïnstalleerd in de HeatCharger, deze wordt alleen gebruikt als de warmtepomp (buitenunit) niet voldoende warmte kan leveren en er niet genoeg warmte is opgeslagen in de HeatBattery, of als de warmtepomp problemen heeft. De andere back up wordt in de tank geïnstalleerd, deze wordt gebruikt als er een probleem is met de HeatCharger.
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 31-01-2025 16:17 ]
CiC uitschakelenAnimal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:12:
[...]
Het systeem is op druk (1,7bar). Zou het kunnen dat het het expansievat gebroken is dat het gas naar boven is gestegen en nu in de Quatt zit en daardoor nog steeds 1.7bar aangeeft?
Quatt aanschakelen, dan komt hij eerst een tijd in circualtiemodus terecht om te kunnen ontluchten.
Kun je 10 minuten laten de CiC weer inschakelen.
ja als er maar wel 1 zou zijn, dan zou een COP=1 heater een daadwerkelijke efficientie van ongeveer 0.7 hebben omdat de heatcharger W/W pomp ook nog aan het werk moetjj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Nee, bewust 2. Dus 1 central heating en 1 warm tapwater
[...]
zal dan wel een regeling in zitten dat beide heater niet gelijktijdig aan kunnen zodat het binnen 1x 16A groep past
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ga even proberen zo, thanks.jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:18:
[...]
CiC uitschakelen
Quatt aanschakelen, dan komt hij eerst een tijd in circualtiemodus terecht om te kunnen ontluchten.
Kun je 10 minuten laten de CiC weer inschakelen.
Quatt komt op het ticket overigens met onderstaande reactie. Ze referen wel naar "alle gebruikers met soortgelijke problemen", maar het lijkt mij dat ze niet direct weten wat er aan de hand is en een monteur moeten inplannen om langs te sturen, na het weekend dus vrees ik.
"Wij zijn momenteel bezig met een grondig onderzoek naar de mogelijke oorzaken van deze problemen. Op basis van onze bevindingen hebben wij enkele vermoedelijke oorzaken geïdentificeerd. We zijn nu in de testfase waarbij we deze mogelijke oplossingen in enkele specifieke gevallen aan het uitproberen zijn.
Indien deze testen de verwachte resultaten opleveren, zullen wij deze oplossing toepassen bij alle gebruikers die soortgelijke problemen ondervinden.
Wij hopen u spoedig te kunnen informeren dat het probleem is opgelost en u te laten weten wanneer we bij u langs kunnen komen.
Daarnaast willen wij u adviseren om ervoor te zorgen dat de Quatt wel op stroom aangesloten blijft, maar niet actief in gebruik is. U kunt dit doen door de volgende stappen te volgen:
Stel in de Quatt-app de gasprijzen lager in dan de elektriciteitsprijzen en activeer de optimalisatie.
Zet de thermostaat tijdelijk omlaag, minimaal 0,5 graden lager dan de huidige temperatuur in huis.
Wacht één minuut.
Sluit de Quatt aan op stroom of zet de werkschakelaar aan.
Stel de thermostaat weer in op de gewenste temperatuur.
Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat de antivriesbescherming van de Quatt blijft werken. Dit voorkomt dat het systeem de antivriesklep gebruikt, wat mogelijk kan leiden tot het leegstromen van het systeem."
Ok.. dat is wel bijzonder... wat zou daar dan een oorzaak van kunnen zijn vraag ik mij dan afAnimal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Ga even proberen zo, thanks.
Quatt komt op het ticket overigens met onderstaande reactie. Ze referen wel naar "alle gebruikers met soortgelijke problemen", maar het lijkt mij dat ze niet direct weten wat er aan de hand is en een monteur moeten inplannen om langs te sturen, na het weekend dus vrees ik.
"Wij zijn momenteel bezig met een grondig onderzoek naar de mogelijke oorzaken van deze problemen. Op basis van onze bevindingen hebben wij enkele vermoedelijke oorzaken geïdentificeerd. We zijn nu in de testfase waarbij we deze mogelijke oplossingen in enkele specifieke gevallen aan het uitproberen zijn.
Indien deze testen de verwachte resultaten opleveren, zullen wij deze oplossing toepassen bij alle gebruikers die soortgelijke problemen ondervinden.
Wij hopen u spoedig te kunnen informeren dat het probleem is opgelost en u te laten weten wanneer we bij u langs kunnen komen.
Daarnaast willen wij u adviseren om ervoor te zorgen dat de Quatt wel op stroom aangesloten blijft, maar niet actief in gebruik is. U kunt dit doen door de volgende stappen te volgen:
Stel in de Quatt-app de gasprijzen lager in dan de elektriciteitsprijzen en activeer de optimalisatie.
Zet de thermostaat tijdelijk omlaag, minimaal 0,5 graden lager dan de huidige temperatuur in huis.
Wacht één minuut.
Sluit de Quatt aan op stroom of zet de werkschakelaar aan.
Stel de thermostaat weer in op de gewenste temperatuur.
Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat de antivriesbescherming van de Quatt blijft werken. Dit voorkomt dat het systeem de antivriesklep gebruikt, wat mogelijk kan leiden tot het leegstromen van het systeem."
Welke CiC versie heb je?
Inderdaad... Versie 2.2.1.3 hier.jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:44:
[...]
Ok.. dat is wel bijzonder... wat zou daar dan een oorzaak van kunnen zijn vraag ik mij dan af![]()
Welke CiC versie heb je?
Overigens... Wanneer ik op mijn expansievat tik dan klinkt de bovenkant hol en de onderkant alsof er water in zit. Zou dit niet precies andersom moeten zijn?
[ Voor 22% gewijzigd door Animal_X op 31-01-2025 17:06 ]
Je zou idd andersom verwachten..Animal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Inderdaad... Versie 2.2.1.3 hier.
Overigens... Wanneer ik op mijn expansievat tik dan klinkt de bovenkant hol en de onderkant alsof er water in zit. Zou dit niet precies andersom moeten zijn?
@VindiGoosh is hier de expert expansievaten
Is dat 2.21.3 ?Animal_X schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Inderdaad... Versie 2.2.1.3 hier.
Ja - sorry, typo. 2.21.3 inderdaad.
Tof! Zeker het overwegen waard, ook omdat ik dan data kan vergelijken met die van anderen om te kijken of er verschillen zitten tussen mijn (luidruchtige) unit, en stillere units.TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:22:
[...]
Die kun jij met nog zo een module ook prima bij de Quatt uitlezen.
Bestel een modbus boardje voor €15 op Tindie.com en met de software op github krijg jij alles direct in home assistant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zojuist het dak op geweest. Het ziet er nu zo uit: (zelf had ik dit redelijk hetzelfde gedaan, maar mijn beugeltjes waren er slechts 2, en waren van lagere kwaliteit. De leidingen daar in het water laten liggen (want het water wat je nu ziet heb ik daar eigenlijk altijd liggen als het geregend heeft) vond ik toch niet echt een goed idee.Erveetwee schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Ben wel benieuwd hoe dit nu is gemonteerd. Wil je 's een foto delen?
Hier liggen de leidingen ook 'n stukje over het dak los, heb er wat tegels onder gelegd maar ben er nog niet heel enthousiast over.
:strip_exif()/f/image/eqgy4jet78Sbh5vvrN2IzaHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2MkOmPG0uPgf7J3cagchaVWh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mijn zonneboiler zijn dezelfde leidingen gebruikt. Daar heb ik ongeveer 3 meter in de buitenlucht liggen voor ze naar binnen gaan.
In de 10 jaar die ze er liggen heb ik al een keer of vier de isolatie moeten repareren omdat deze kapot gepikt was door vogels. Als je de mogelijkheid hebt om er iets van een kap over te maken zou ik dat wel doen. Bij mij is dat niet echt een optie vanwege meerdere bochten.
Anders in ieder geval regelmatig eens controleren.
Dieren blijven onvoorspelbaar!Ehbrands schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:33:
Een tip voor diegene die leidingen hebben liggen zoals hierboven.
Bij mijn zonneboiler zijn dezelfde leidingen gebruikt. Daar heb ik ongeveer 3 meter in de buitenlucht liggen voor ze naar binnen gaan.
In de 10 jaar die ze er liggen heb ik al een keer of vier de isolatie moeten repareren omdat deze kapot gepikt was door vogels. Als je de mogelijkheid hebt om er iets van een kap over te maken zou ik dat wel doen. Bij mij is dat niet echt een optie vanwege meerdere bochten.
Ik heb tot nu toe gelukkig geen beschadigingen gezien aan de leidingen
Nestelmateriaal 😉 .Ehbrands schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:33:
Een tip voor diegene die leidingen hebben liggen zoals hierboven.
Stroop er een paar nylons omheen.
Je vrouw trekt er vast wel eens een ladder in, anders 1,89 bij action.
(Hier wagen de vogels zich zelfs aan kattenhaar.wat aan het kattenluik hangt)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Imiddels wat ervaring opgedaan met de app ook - vind het wel lastig om te beoordelen of het allemaal efficient werkt.
COP stond op 3.7. Bij op temp brengen van 18->20 's ochtends gaat de CV flink aan en is dan wel een uurtje aan het bijstoken.
Rest van de dag blijft de warmtepomp zijn ding doen. Retourtemp blijft vrij laag - max 35 graden.
Geluid is vooral bij op temperatuur komen wat luider, maar in normaal gebruik vrij stil. Ik denk dat ik die van mij 's nachts op de stille stand zet.
Al met al zag er prima uit en werkt zoals verwacht. Besparing nog niet schokkend toen ik wegging vanmiddag rond 17.00 - totaal zo'n 1,8 Euro (op basis van gasprijs 1.30 en electra 0.35 start 18.00 gisteren)
Nu had ik begrepen dat de CIC lerend vermogen heeft en op den duur het huis op een kostenefficiëntere manier verwarmt? Is dat zo, en zo ja - hoe werkt dat in de praktijk? Wat ik bijv vandaag constateerde is dat de temp van ingestelde 20 graden ruim werd overschreven tot richting 21.
Zijn er hier meer mensen die wel een doorvoer via een schuin dak hebben (volgens mij nog maar 1 foto voorbij zien komen)?. Ik weet ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn (lekkage issues?).
Ze willen bij ons zoals aangegeven op de foto via de witte pijl aan de voorkant van het dakkapel naar binnen boren, maar dit zal er wel voor zorgen dat ik onooglijk leidingwerk met bochten heb lopen op een plek waar nu al een bureau staat met ingerichte werkplek.
Dit terwijl als ik zoals aangegeven op de foto het leidingwerk doortrek en via een dakdoorvoer naar binnen zou gaan je rechtstreeks achter het paneel uitkomt waar de CV aan hangt.
:strip_exif()/f/image/hDKdRXWeOEL7UEqL1vlT9Sn8.jpg?f=fotoalbum_large)
bij mij was het geen probleem om een dakdoorvoer te makenstephan-v schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:15:
Er is een huisbezoek geweest waarbij ik te horen hebben gekregen dat ze doorvoer via een schuin dak "niet echt doen" maar dit klinkt eerder alsof het te veel moeite/gedoe is dan een daadwerkelijke showstopper.
Zijn er hier meer mensen die wel een doorvoer via een schuin dak hebben (volgens mij nog maar 1 foto voorbij zien komen? Ik weet ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn (lekkage issues?).
Ze willen bij ons zoals aangegeven op de foto via de witte pijl aan de voorkant van het dakkapel naar binnen boren, maar dit zal er wel voor zorgen dat ik onooglijk leidingwerk met bochten heb lopen op een plek waar nu al een bureau staat met ingerichte werkplek.
Dit terwijl als ik zoals aangegeven op de foto het leidingwerk doortrek en via een dakdoorvoer naar binnen zou gaan je rechtstreeks achter het paneel uitkomt waar de CV aan hangt.
[Afbeelding]
Ja, bij mij is dat gedaan nadat de installateurs ter plaatse hadden vastgesteld dat er zoveel water blijft staan op het platte dak dat een gat boren in het platte dak een groter risico voor lekkage zou zijn en ik de leidingen niet door de betegelde badkamer onder het platte dak wilde hebben.stephan-v schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:15:
Er is een huisbezoek geweest waarbij ik te horen hebben gekregen dat ze doorvoer via een schuin dak "niet echt doen" maar dit klinkt eerder alsof het te veel moeite/gedoe is dan een daadwerkelijke showstopper.
Zijn er hier meer mensen die wel een doorvoer via een schuin dak hebben (volgens mij nog maar 1 foto voorbij zien komen? Ik weet ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn (lekkage issues?).
[Afbeelding]
De cv staat direct onder het schuine dak en de installateurs hadden ook een dakdoorvoer voor een schuin dak in de bus liggen.
:strip_exif()/f/image/A9SEJLIxOYkdbSdxZNwGslm9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 31-01-2025 22:35 ]
Hier ook door het schuine dak. Hebben ze een mooie doorvoer voor.stephan-v schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:15:
[Afbeelding]
Staat net niet op de foto, maar gaat rechts het schuine dak door.
:strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large)
Lees vooral even de topic start door. En de Quatt support site. Daar staat veel info en achtergrond info. Daarnaast even de gepinde post van een aantal personen hier.TM4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:31:
Nu had ik begrepen dat de CIC lerend vermogen heeft en op den duur het huis op een kostenefficiëntere manier verwarmt? Is dat zo, en zo ja - hoe werkt dat in de praktijk? Wat ik bijv vandaag constateerde is dat de temp van ingestelde 20 graden ruim werd overschreven tot richting 21.
Daar kom je ook een post tegen waarin staat welke info je het beste kunt verschaffen om een antwoord te krijgen op je vragen.
(https://gathering.tweaker...message/80806842#80806842)
Ik zou sowieso even je thermostaat op één temperatuur laten staan voor een paar dagen en dan bekijken wat het hele gebeuren doet. Daarna kun je eventueel variëren met de temperatuur (zoek op nachtverlaging).
En ik ben even benieuwd hoe je aan de info komt over een zelf lerende CiC, want ik lees het meer maar ik kan er niets over vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 31-01-2025 22:50 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
De AI is ook weer terugCPM schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:46:
[...]
Lees vooral even de topic start door. En de Quatt support site. Daar staat veel info en achtergrond info. Daarnaast even de gepinde post van een aantal personen hier.
Daar kom je ook een post tegen waarin staat welke info je het beste kunt verschaffen om een antwoord te krijgen op je vragen.
Ik zou sowieso even je thermostaat op één temperatuur laten staan voor een paar dagen en dan bekijken wat het hele gebeuren doet. Daarna kun je eventueel variëren met de temperatuur (zoek op nachtverlaging).
En ik ben even benieuwd hoe je aan de info komt over een zelf lerende CiC, want ik lees het meer maar ik kan er niets over vinden.
https://www.quatt.io/all-electric#technische-details
/f/image/EfVsC4avWCRXCGLu3oTmGTPO.png?f=fotoalbum_large)
Och lees de help file maar eens door welke termen ze gebruiken om het allemaal slimmer te laten lijken. Maar als je het afpelt is er weinig slims aan in mijn ogen.jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:50:
[...]
De AI is ook weer terug![]()
[Afbeelding]
Maar "zelf lerend" geloof ik gewoon niet want dat waren wij niet zo druk bezig met tweaken om langere runs te maken etc. Is hier volgens mij al vaker besproken.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Het is niet mijn installatie, dat duurt nog 2 weken. Ik keek alleen even meeCPM schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:46:
[...]
Lees vooral even de topic start door. En de Quatt support site. Daar staat veel info en achtergrond info. Daarnaast even de gepinde post van een aantal personen hier.
(https://gathering.tweaker...message/80806842#80806842)
Ik dacht zelf nog aan een paar programma's om deze bijv 's ochtends in stappen van halve graad naar 20 te krijgen om aanslaan CV zoveel mogelijk te voorkomen. Weet niet of dat een goed idee is.
Zal topic start nog wel even doorneuzen. Weet niet waar ik de info van de zelflerende CIC heb opgepakt, maar waarschijnlijk hier ergens. Een van de jongens die het installeerde kon me trouwens ook niet vertellen hoe het exact werkt en hij kon veel meer zien dan een gewone gebruiker.
Dan is de boven de hele dag bezig om weer op 20 te komen. Dat is op zich prima, maar om te leren, langzaam van start gaan.
Denk eerder aan 20 overdag en 19.5 's nachts. En dan elke week een beetje heftiger, terwijl je leert.
Je kunt een aantal van mijn observatie posts bekijken als je de regelmechanisme van de Quatt in detail wilt leren kennen.
[ Voor 13% gewijzigd door m10tech op 31-01-2025 23:27 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Het lerende vermogen ben ik niet erg overtuigt van.TM4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:31:
Gisteren meegekeken bij Quatt hybrid plaatsing (die van mij komt over ong 2 weken). Aardige jonge gasten uit Slowakije. Alles ging voorspoedig, zelfs een last minute aanpassing wat betreft locatie van warmtepomp deden ze niet moeilijk over.
Imiddels wat ervaring opgedaan met de app ook - vind het wel lastig om te beoordelen of het allemaal efficient werkt.
COP stond op 3.7. Bij op temp brengen van 18->20 's ochtends gaat de CV flink aan en is dan wel een uurtje aan het bijstoken.
Rest van de dag blijft de warmtepomp zijn ding doen. Retourtemp blijft vrij laag - max 35 graden.
Geluid is vooral bij op temperatuur komen wat luider, maar in normaal gebruik vrij stil. Ik denk dat ik die van mij 's nachts op de stille stand zet.
Al met al zag er prima uit en werkt zoals verwacht. Besparing nog niet schokkend toen ik wegging vanmiddag rond 17.00 - totaal zo'n 1,8 Euro (op basis van gasprijs 1.30 en electra 0.35 start 18.00 gisteren)
Ik zou wel overwegen om minder nachtverlaging toe te passen / in kleinere stapjes weer omhoog te gaan over een langere tijd. Als je (veel) gas gaat gebruiken om in de ochtend bij te stoken is het maar de vraag of dat compenseert voor het lagere warmteverlies.
Simpele stelregel: warmteverlies is een lineair verband tussen buitentemperatuur en binnen temperatuur.
Stel je hebt het overdag 20, en in de nacht 18 graden. S nachts wordt het 2 graden buiten.
20 - 2 = 18
18 - 2 = 16
Je verlaagt het warmteverlies van je woning dan met 16 / 18 = 0.8888 = zo'n 11%.
In de nacht is de COP van je warmtepomp wel lager, maar gemiddeld gezien denk ik toch dat je wel 11% bespaart als je geen gas verbruikt, met als kostenplaatje extra elektriciteit.
Lolllll, zie jij m al?jj85 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:50:
[...]
De AI is ook weer terug![]()
[Afbeelding]
Mijn AI is toch nog wel een beetje 1980. Heeft nog steeds niet door op welk tijdstip mijn thermostaat op nachtverlaging gaat
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Nee, ik geloof er ook geen reedt van.CPM schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:54:
[...]
Och lees de help file maar eens door welke termen ze gebruiken om het allemaal slimmer te laten lijken. Maar als je het afpelt is er weinig slims aan in mijn ogen.
Maar "zelf lerend" geloof ik gewoon niet want dat waren wij niet zo druk bezig met tweaken om langere runs te maken etc. Is hier volgens mij al vaker besproken.
En (stokpaardje van mij) dat terwijl ik denk dat dit echt een USP van Quatt zou kunnen worden.
Het zou mij niet verbazen dat, naast gebruiksgemak / comfort, echt goede AI 10 - 20% kan schelen op het elektriciteitsverbruik van een warmtepomp.
Maar dat zit dan weer niet in de Quatt.TeslaNerd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:58:
Het deel van de regeling dat zelflerend kan zijn is de thermostaat
Wat mij zelf overigens ook wel een goed idee lijkt: een modus waarbij je het thermostaatschema in de Quatt app instelt, en de Quatt de thermostaat negeert / je de thermostaat achterwege kunt laten.
Dan zou je in eerste instantie al een traploos modulerende warmtepomp moeten hebben, en tja die hebben we niet..onlinaius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:30:
[...]
Het zou mij niet verbazen dat, naast gebruiksgemak / comfort, echt goede AI 10 - 20% kan schelen op het elektriciteitsverbruik van een warmtepomp.
Ah, dit gaat alleen over een benedenverdieping. Boven werd sowieso al niet verwarmd en dat blijft zo.m10tech schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:25:
Ik vind een nachtverlaging van 20 naar 19 voor mijn bovenverdieping al een ding, dus van 18 naar 20 is zeker geen startsituatie waar je zo weinig mogelijk veranderd.
Dan is de boven de hele dag bezig om weer op 20 te komen. Dat is op zich prima, maar om te leren, langzaam van start gaan.
Denk eerder aan 20 overdag en 19.5 's nachts. En dan elke week een beetje heftiger, terwijl je leert.
Je kunt een aantal van mijn observatie posts bekijken als je de regelmechanisme van de Quatt in detail wilt leren kennen.
Flink grote woonkamer met open trap, open keuken en een hal met toilet is verwarmd - daar heeft 'ie 's ochtends dus blijkbaar wel even moeite mee. Die 18 graden kregen we tijdens zo'n adviesgesprek van Quatt te horen dus daar gingen we maar vanuit.
Als het financieel gunstiger is om het op 19 of zelfs 20 te houden is dat natuurlijk beter. Kamer hield redelijk zijn warmte vast gisteravond. Duurde van 0.00 tot ong 3.30 om af te koelen tot 18 en toen ging de warmtepomp aan de gang.
Ga morgen nog wel even kijken hoe het vannacht en morgen bij de opstart is gegaan.
Oke - zal het mogen bespreken. Wellicht morgen starten met 19.5, ga om dit tijdstip niet meer bellenonlinaius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:26:
[...]
Het lerende vermogen ben ik niet erg overtuigt van.
Ik zou wel overwegen om minder nachtverlaging toe te passen / in kleinere stapjes weer omhoog te gaan over een langere tijd. Als je (veel) gas gaat gebruiken om in de ochtend bij te stoken is het maar de vraag of dat compenseert voor het lagere warmteverlies.
Simpele stelregel: warmteverlies is een lineair verband tussen buitentemperatuur en binnen temperatuur.
Stel je hebt het overdag 20, en in de nacht 18 graden. S nachts wordt het 2 graden buiten.
20 - 2 = 18
18 - 2 = 16
Je verlaagt het warmteverlies van je woning dan met 16 / 18 = 0.8888 = zo'n 11%.
In de nacht is de COP van je warmtepomp wel lager, maar gemiddeld gezien denk ik toch dat je wel 11% bespaart als je geen gas verbruikt, met als kostenplaatje extra elektriciteit.
Leuk dat jij alvast een keer hebt kunnen meekijken hoe die installatie er uit ziet.TM4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:14:
[...]
Het is niet mijn installatie, dat duurt nog 2 weken. Ik keek alleen even mee
…
Een van de jongens die het installeerde kon me trouwens ook niet vertellen hoe het exact werkt en hij kon veel meer zien dan een gewone gebruiker.
Zou jij over 2 weken een paar fotos kunnen maken van wat hij in de app nog veel meer kan zien dan een gewone gebruiker?
[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 31-01-2025 23:50 ]
Op de marketing afdeling van Quatt wordt dat gewoon als onderdeel van de Quatt hybrid verkocht 💪🤡👍onlinaius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:31:
[...]
Maar dat zit dan weer niet in de Quatt.
Wat mij zelf overigens ook wel een goed idee lijkt: een modus waarbij je het thermostaatschema in de Quatt app instelt, en de Quatt de thermostaat negeert / je de thermostaat achterwege kunt laten.
Bij mij was een vergelijkbaar voorstel, via een kamer op de tweede naar de 3de verdieping aansluiten op de CV. Hierdoor zou ik dus leidingwerk in een kamer krijgen.stephan-v schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:15:
Zijn er hier meer mensen die wel een doorvoer via een schuin dak hebben (volgens mij nog maar 1 foto voorbij zien komen)?. Ik weet ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn (lekkage issues?).
[Afbeelding]
Toen de monteurs op locatie waren hebben ze het achter de dakgoot doorgetrokken direct naar de derde verdieping. Mogelijk is dat uiteindelijk ook een optie? Zie foto:
:strip_exif()/f/image/Tn1bg9JO5j1YL6sW9A6Sm5bv.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt nul isolatie tussen beneden en boven. Je verwarmt boven gewoon via de verwarming van beneden. Zeker met een open trap. Zie ook: YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)TM4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:43:
[...]
Ah, dit gaat alleen over een benedenverdieping. Boven werd sowieso al niet verwarmd en dat blijft zo.
Flink grote woonkamer met open trap, open keuken en een hal met toilet is verwarmd - daar heeft 'ie 's ochtends dus blijkbaar wel even moeite mee. Die 18 graden kregen we tijdens zo'n adviesgesprek van Quatt te horen dus daar gingen we maar vanuit.
Als het financieel gunstiger is om het op 19 of zelfs 20 te houden is dat natuurlijk beter. Kamer hield redelijk zijn warmte vast gisteravond. Duurde van 0.00 tot ong 3.30 om af te koelen tot 18 en toen ging de warmtepomp aan de gang.
Ga morgen nog wel even kijken hoe het vannacht en morgen bij de opstart is gegaan.
En op temperatuur houden is niet een kwestie van financieel gunstiger of niet. De warmte die je verliest moet er weer bij als je de thermostaat omhoog zet. En op temperatuur houden kan een warmtepomp goed, maar er is niet veel vermogen om die kiet snel op te stoken.
Je gaat zeer waarschijnlijk goedkoper verwarmen. Wellicht haal je de besparing niet die Quatt je heeft verteld, maar het is nog steeds voordeliger, ook zonder nachtverlaging.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Januari 2024 was het, volgens KNMI, gemiddeld 3,1°C in Eelde.
Januari 2025 was het gemiddeld 2,8°C.
Het leuke is dat ik beide maanden praktisch hetzelfde verbruik had.
Januari 2025 was duidelijk (qua aantal dagen onder de 1°C) kouder, maar ik gebruikte iets minder gas en er was een grotere bijdrage (%) door de Quatt.
Het effect van steeds beter waterzijdig inregelen?
![]() | ![]() |
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Moeilijk te zeggen, kan verschillende redenen hebben. Redenen die ik kan verzinnen waarom je mogelijk bij een lagere temperatuur efficienter draait:Friezin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:20:
Ik kan voor het eerst volle (koude) maanden vergelijken.
Januari 2025 was duidelijk (qua aantal dagen onder de 1°C) kouder, maar ik gebruikte iets minder gas en er was een grotere bijdrage (%) door de Quatt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
- betere waterzijdige inregeling
- meer afgiftecapaciteit in de woning die open staat
- verbeteringen in de Quatt software
- ondanks de lagere temperatuur betere omstandigheden: bijv minder vocht in de lucht, waardoor er minder water aanvriest aan de Quatt, meer wind waardoor de kou beter wordt afgevoerd, etc.
- door de lagere temperatuur betere omstandigheden: soms kan iets kouder juist wat beter zijn voor de COP. Juist die dagen van 1 - 3 graden zijn killing voor de COP omdat je dan nog relatief veel vocht in de lucht hebt zitten. Onder het nulpunt wordt de lucht een stuk droger.
- gunstigere verhouding van warme en koude dagen: de hele maand 3 graden gaat qua efficientie waarschijnlijk slechter zijn dan 15 dagen min 2 en 15 dagen 8 graden.
In januari 2024 piekt het dagverbruik beduidend hoger dan in januari 2025.Friezin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:20:
Ik kan voor het eerst volle (koude) maanden vergelijken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dus gemiddeld heb je ongeveer even veel warmtevraag over de hele maand, maar is de verdeling in 2025 gunstiger voor de warmtepomp.
Vergeet niet dat Quatt sinds Nov 2024 te optimistisch is zodra defrosts gaan meedoen. Dus eningszins voorzichtig zijn met vergelijken.netappie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:10:
[...]
In januari 2024 piekt het dagverbruik beduidend hoger dan in januari 2025.
Dus gemiddeld heb je ongeveer even veel warmtevraag over de hele maand, maar is de verdeling in 2025 gunstiger voor de warmtepomp.
Energy Socket:jj85 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:13:
[...]
Vergeet niet dat Quatt sinds Nov 2024 te optimistisch is zodra defrosts gaan meedoen. Dus eningszins voorzichtig zijn met vergelijken.
Januari 2024 856 kWh
Januari 2025 876 kWh.
Ik durf nog steeds te beweren dat verbruik praktisch identiek was.
(Defrosts corrigeren over een volledige maand vind ik, met wat ik bespaar, muggezifterij, daarvoor duurde negatief altijd te kort)
[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 01-02-2025 11:02 ]
Hier 70kWh meer t.o.v. vorig jaar. Maar tegenwoordig temp in woonkamer op 21. Vorig jaar was de max 20 en heel soms 20,5 ivm solidariteit met een bepaalde bevolking...Friezin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:43:
[...]
Energy Socket:
Januari 2024 856 kWh
Januari 2025 876 kWh.
Ik durf nog steeds te beweren dat verbruik praktisch identiek was.
(Defrosts corrigeren over een volledige maand vind ik, met wat ik bespaar, muggezifterij, daarvoor duurde negatief altijd te kort)
Top. Dankjewel.onlinaius schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:04:
[...]
Zojuist het dak op geweest. Het ziet er nu zo uit:
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Ik gok dat ik nu zo’n 90m2 verwarm (vvw beneden). Dus heb op zich wel genoeg buffer/warmteafgifte denk ik.
Wat is je gedachte achter dat dichtdraaien?Frozen-Bullet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:32:
Ik heb momenteel de lus vloerverwarming op de gang uitgezet/dichtgedraaid. Wat denken jullie: zou het openzetten hiervan extra efficiëntie opleveren? Heeft iemand al eens een testje gedaan ? Elk huis is anders natuurlijk..
Ik gok dat ik nu zo’n 90m2 verwarm (vvw beneden). Dus heb op zich wel genoeg buffer/warmteafgifte denk ik.
Dat ie dan een vraag heeft waar je 600 reacties op krijgt en niemand bij het juiste eind heeft, want niemand weet hoe groot zijn gang is, hoe lang die lus is. Hoe warm zijn huis is, hoeveel isolatie hij in de gang heeft. Is daar een voordeur. Gaat ie vaak open? Heb je een hond en draag je slippers. Draag je geen slippers maar heb je een katoenen dekbed?Friezin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:25:
[...]
Wat is je gedachte achter dat dichtdraaien?
🤣🤣🤣medu80 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:31:
[...]
Dat ie dan een vraag heeft waar je 600 reacties op krijgt en niemand bij het juiste eind heeft, want niemand weet hoe groot zijn gang is, hoe lang die lus is. Hoe warm zijn huis is, hoeveel isolatie hij in de gang heeft. Is daar een voordeur. Gaat ie vaak open? Heb je een hond en draag je slippers. Draag je geen slippers maar heb je een katoenen dekbed?
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
En nu nog voldoen aan WPAC....lumineox schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:02:
[...]
Bij mij was een vergelijkbaar voorstel, via een kamer op de tweede naar de 3de verdieping aansluiten op de CV. Hierdoor zou ik dus leidingwerk in een kamer krijgen.
Toen de monteurs op locatie waren hebben ze het achter de dakgoot doorgetrokken direct naar de derde verdieping. Mogelijk is dat uiteindelijk ook een optie? Zie foto:
[Afbeelding]
Slecht in te schatten hoe breed je gevel is, maar volgens mij voldoet deze installatie pas als ze in het midden staan van een 6,8m brede gevel.
En dan ga ik er (wellicht onterecht) vanuit dat het midden (tussen) de duo wordt gemeten.
Maar goed, ik denk dat 1 enkele Quatt op eender van de huidige posities ook net aan (of net eroverheen) zal zijn
edit:
Mits ik die debiele spreadsheet goed ingevuld heb, is de afstand tot de erfgrens van 1 Quatt 2,4 vanaf het midden van de Quatt gerekend. (zonder tonaaltoeslag)
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-02-2025 12:39 ]
Hoe groter het afgiftesysteem, hoe lager de benodigde temperatuur, hoe beter de COP.Frozen-Bullet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:32:
Ik heb momenteel de lus vloerverwarming op de gang uitgezet/dichtgedraaid. Wat denken jullie: zou het openzetten hiervan extra efficiëntie opleveren? Heeft iemand al eens een testje gedaan ? Elk huis is anders natuurlijk..
Dus tenzij je buitendeur altijd open staat of je daar hele gebrekkige isolatie hebt, kan het zeker geen kwaad om de gang op eigen kracht te verwarmen.
Nou ja, minder gasverbruik is altijd goed.jj85 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:13:
[...]
Vergeet niet dat Quatt sinds Nov 2024 te optimistisch is zodra defrosts gaan meedoen. Dus eningszins voorzichtig zijn met vergelijken.
De defrosts leunen bij @Friezin waarschijnlijk ook vooral op de ketel en het stroomverbruik wordt ook niet anders, hooguit de berekende COP.
Heerlijk antwoord! Dank ervoor, ik heb de slappe lach nu.medu80 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:31:
[...]
Dat ie dan een vraag heeft waar je 600 reacties op krijgt en niemand bij het juiste eind heeft, want niemand weet hoe groot zijn gang is, hoe lang die lus is. Hoe warm zijn huis is, hoeveel isolatie hij in de gang heeft. Is daar een voordeur. Gaat ie vaak open? Heb je een hond en draag je slippers. Draag je geen slippers maar heb je een katoenen dekbed?
Bevroren is hij toch al, dus maakt inderdaad niks meer uit
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.