Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
AlfredPteD schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:09:
Tijdens een antifreeze stroom er water door de warmtepomp, en dus door alle afkoelende lamellen. Daar koelt het water dus ook af. Logisch want de WP moet warm blijven om niet te bevriezen. Tenminste dat denk ik.
Ho! Even back to the heatpump basics.
Er stroomt geen water, maar R32 koudemiddel door de lamellen van de Quatt.
Warmteoverdracht tussen R32 en water vindt plaats in de compacte platenwisselaar. Deze zit achter het (nep)houten Quatt logo.

Linkerdeel van onderstaande (oude) afbeelding mag dus koud worden. R32 zal niet zo snel bevriezen (smeltpunt -136grC).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAz8UX2zfhpYAIAPA5bTkxN4SE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAdhMk2YMzQLHpBaamyeMs0W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Ho! Even back to the heatpump basics.
Er stroomt geen water, maar R32 koudemiddel door de lamellen van de Quatt.
Warmteoverdracht tussen R32 en water vindt plaats in de compacte platenwisselaar. Deze zit achter het (nep)houten Quatt logo.

Linkerdeel van onderstaande (oude) afbeelding mag dus koud worden. R32 zal niet zo snel bevriezen.

[Afbeelding]
Ja, zo zat het. My bad.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
sbijlsma schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Jazeker. Want ik heb ongeveer 25% meer energie nodig om mijn huis te verwarmen dan voor de Quatt. En ik ben niet de enige.
Als de Quatt gewoon loopt (flow 800 l/hr) dan is het temperatuur verschil tussen Quatt water en vloerverwarming-in 2 C. Om die hoeveelheid water af te koelen met 2C heb je 1.8 kW vermogen nodig.
Nou zal niet alles verloren gaan aan de buitenlucht want de leiding van Quatt loopt deels buiten deels binnen. Bij mij ongeveer 12 m buiten en 10 m binnen.
Stel nou dat 1C verlies buiten gebeurt dan is dat ongeveer 1 kW vermogen verlies als de Quatt loopt en 0.5 kW als de antifreeze protectie actief is.
Maar de 2 temperatuurmetingen die ik noem zijn niet gelijk gecalibreerd, dus ik kan het niet hard maken.

Het is wel een logische verklaring voor de extra energie die er nodig is om mijn huis te verwarmen.
25% meer? Dan met gas?
Of geeft de Quatt aan dat je 25% thermische energie hebt opgewekt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Palomar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:37:
Thanks! Wat betreft de thermostaat, zo te lezen is de eTwist niet het meest ideaal. Aangezien deze toch ws. vervangen moet worden zou ik dan denk ik beter voor de door Quatt aanbevolen thermostaat kunnen gaan (Honeywell Lyric T6(R)) ipv weer een nieuwe etwist. Ik neem even aan dat zo'n thermostaat ook gewoon werkt met mijn Remeha Tzerra ketel..?
Ja, werkt ook gewoon met je Remeha Calenta/Tzerra ketel.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:27
paQ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:27:
[...]

25% meer? Dan met gas?
Of geeft de Quatt aan dat je 25% thermische energie hebt opgewekt?
Met gas had ik 1000 m3 x 8.8 kWh = 8.8 MWh warmte nodig per jaar.
Stookregime 's nachts 19C, overdag 20C. Vloerverwarming beneden radiatoren boven.

Nu, met Quatt 12.3 MWh (volgens Quatt app), alleen februari weet ik nog niet, die heb ik geschat.
Stookregime altijd 20C.

Of er is een meting niet goed (enkele tientallen procenten) of ik heb een significant nieuw warmtelek.
Stookregime en gemiddelde temperatuur verschil zijn natuurlijk ook factoren maar minder significant.

Ik hou zelf rekening met een nieuw groot warmtelek: de 2x12 meter (heen en retour) waterbuizen van huis naar Quatt (zie in mijn eerdere post: temperatuurverlies is 2C). Als dit waar is heeft Quatt mij een verkeerde besparing voorgespiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
sbijlsma schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Stookregime 's nachts 19C, overdag 20C. Vloerverwarming beneden radiatoren boven.

Nu, met Quatt 12.3 MWh (volgens Quatt app), alleen februari weet ik nog niet, die heb ik geschat.
Stookregime altijd 20C.

Of er is een meting niet goed (enkele tientallen procenten) of ik heb een significant nieuw warmtelek.
Stookregime en gemiddelde temperatuur verschil zijn natuurlijk ook factoren maar minder significant.

Ik hou zelf rekening met een nieuw groot warmtelek: de 2x12 meter (heen en retour) waterbuizen van huis naar Quatt (zie in mijn eerdere post: temperatuurverlies is 2C). Als dit waar is heeft Quatt mij een verkeerde besparing voorgespiegeld.
Dat is een significant verschil ja, alhoewel het van winter tot winter natuurlijk wat kan verschillen. 25% 40% is wel een boel. (1400m3 gas)

Ik zelf gooi het op een combinatie van verlies buiten en een te hoog voorgehouden thermisch vermogen van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
[...]

Stookregime altijd 20C.

Ga eens in de json kijken wat alle temperaturen doen zodra je (een tijdje) in anti-vries circulatie staat.
(als het buiten <6grC is, even de thermostaat uitschakelen).

flowMeter.waterSupplyTemperature
hpx.temperatureWaterIn
hpx.temperatureWaterOut

Moeten dan min of meer gelijk aangeven.
Grote afwijkingen geven een mogelijk probleem met je sensoren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo Tenways
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-08 16:28
Komt het vaker voor dat de pagina 'inzicht' van de app een aantal uren niet wordt bijgewerkt? Sinds 12.00 uur zie ik geen updates meer. Op de homepagina, kan ik zien dat de Quatt wel gewoon werkt en er zijn geen verbindingsproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
[...]

Als dit waar is heeft Quatt mij een verkeerde besparing voorgespiegeld.
Dat doen ze ook. De vergelijking van Quatt slaat nergens op. Toen we met gas verwarmden verbruikten we hier ongeveer 600 m3 aan gas, laten we zeggen 5,3 MWh aan warmte. In het eerste volle jaar met Quatt ongeveer 7,5 MWh aan warmte. En ik heb ongeveer 2 keer 2,5 m aan leiding tegen de gevel, dus daar zit het ook niet in.

Het stookgedrag is zo compleet anders. Nu constant op 20 graden, met gas heel veel nachtverlaging. Gezin is ook wel iets veranderd, dus het is ook wel moeilijk vergelijken. Quatt schatte een besparing in van 450 euro, maar als ik naar energieprijzen en verbruik kijk, zou het maar 350 euro zijn.

Gelukkig kan ik nog salderen zonder boete 8)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Dat doen ze ook. De vergelijking van Quatt slaat nergens op. Toen we met gas verwarmden verbruikten we hier ongeveer 600 m3 aan gas, laten we zeggen 5,3 MWh aan warmte. In het eerste volle jaar met Quatt ongeveer 7,5 MWh aan warmte. En ik heb ongeveer 2 keer 2,5 m aan leiding tegen de gevel, dus daar zit het ook niet in.

Het stookgedrag is zo compleet anders. Nu constant op 20 graden, met gas heel veel nachtverlaging. Gezin is ook wel iets veranderd, dus het is ook wel moeilijk vergelijken. Quatt schatte een besparing in van 450 euro, maar als ik naar energieprijzen en verbruik kijk, zou het maar 350 euro zijn.

Als je en minder uitgeeft en je hebt het wellicht nog comfortabeler ook, dan moet je ook gewoon daar op afgaan. Je historische verbruik met gepaard comfort weet je zelf het best.
Zeker bij sommige torenhoge COP's die ik hier soms voorbij zie komen durf ik daarom ook wel vraagtekens te zetten. Want die resulteren vanzelf in "je hebt vandaag 9m3 bespaard", terwijl je er wellicht maar 5 had verstookt op zo'n dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-08 18:57
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Ga eens in de json kijken wat alle temperaturen doen zodra je (een tijdje) in anti-vries circulatie staat.
(als het buiten <6grC is, even de thermostaat uitschakelen).

flowMeter.waterSupplyTemperature
hpx.temperatureWaterIn
hpx.temperatureWaterOut

Moeten dan min of meer gelijk aangeven.
Grote afwijkingen geven een mogelijk probleem met je sensoren aan.
Ik heb die meting dinsdag al gedaan, en dat levert twee opmerkingen op.
- de Tin en Tout hebben een verschillende meetfout... Uitgaand kan niet warmer zijn dan inkomend.
- deze extra hoge Tout betekend ook dat de afgegeven warmte die Quatt berekend in de JSON te hoog is.

@sbijlsma geeft aan dat hij veel meer verbruikt dan voorheen, maar een deel zou hiermee verklaard kunnen worden, denk ik dan.

Maar ook dat ieder die dit heeft een te hoge COP en sCOP gemeld krijgt!

Over het warmteverlies:
de tweede grafiek kan door kundigen worden gebruikt om uit te rekenen wat de Quatt in echte stilstand verliest.
Tevens weten we dat de CiC meldt dat de pomp nog 4 Watt gebruikt, dus dat is 1/10e van vollast.
Maar omdat de relatie met debiet een derde macht is, zou dat 1/2.15 = ~400l/h zijn.
Maar de flowmeter geeft nul weer en heel af en toe een piekje van 200 of 300 l/h. Dus ik denk dat het nog minder is.
En ik heb maar 50cm leiding buiten en 2 meter binnen, dus dat is bij mij optimaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyXUOAHJBvLew6o9qOQ3kVTf3fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k7XZto508x0fB7wTy4DCBYtA.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrnonQuLRZZ8ClIV61y2izZidac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K4yNMudowGaJuIy5O9MQVhNv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door m10tech op 29-01-2025 17:31 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-08 21:13
Tammo Tenways schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:59:
Komt het vaker voor dat de pagina 'inzicht' van de app een aantal uren niet wordt bijgewerkt? Sinds 12.00 uur zie ik geen updates meer. Op de homepagina, kan ik zien dat de Quatt wel gewoon werkt en er zijn geen verbindingsproblemen.
Hier hetzelfde hoor, zal wel een storing zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 14:05
s020506 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Beetje kort door de bocht. Toen ik met gas verwarmde verbruikte ik gemiddeld 900 m3 voor verwarming (elk jaar is anders). Nu heb ik volgens de app afgelopen jaar 882 m3 bespaart. Zit toch behoorlijk goed. Dus kan nu ook roepen dat Quatt fantastische vergelijkingen doet. (Wat voor mij toevallig wel zo is, maar ik roep niet dat dit dus voor iedereen geldt). Hiermee zou ik op basis van de energieprijzen €560,- bespaard hebben. Dit had uiteraard hoger kunnen zijn als ik geen vooroorlogse energietarieven had. Nog geen euro voor een kuub gas, is anders rekenen dan met 1,30.
Het zijn uiteindelijk allemaal modellen en volgens mij hebben we hier wel geleerd dat er niets te vergelijken is met elkaar omdat er vele factoren zijn die je verbruik bepalen. Vooralsnog bespaar ik hier en is comfort verhoogd.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:04
sbijlsma schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Jazeker. Want ik heb ongeveer 25% meer energie nodig om mijn huis te verwarmen dan voor de Quatt. En ik ben niet de enige.
Als de Quatt gewoon loopt (flow 800 l/hr) dan is het temperatuur verschil tussen Quatt water en vloerverwarming-in 2 C. Om die hoeveelheid water af te koelen met 2C heb je 1.8 kW vermogen nodig.
Nou zal niet alles verloren gaan aan de buitenlucht want de leiding van Quatt loopt deels buiten deels binnen. Bij mij ongeveer 12 m buiten en 10 m binnen.
Stel nou dat 1C verlies buiten gebeurt dan is dat ongeveer 1 kW vermogen verlies als de Quatt loopt en 0.5 kW als de antifreeze protectie actief is.
Maar de 2 temperatuurmetingen die ik noem zijn niet gelijk gecalibreerd, dus ik kan het niet hard maken.

Het is wel een logische verklaring voor de extra energie die er nodig is om mijn huis te verwarmen.
@sbijlsma
@AlfredPteD

Nou beste mensen, maak je ook niet weer te druk!

Sinds ik twee quatts heb geinstalleerd gebruikt MIJN HUIS ongeveer 40 % meer energie. :( :( :( :(

Treur ik nou,... nou, ook weer niet.
Ik heb zo weinig vertrouwen in de vermogensopbrengstBEREKENINGEN van Quatt, dat ik zelf aan het rekenen ben gegaan,

Hoe is mijn situatie???
Spouwmuren in maart extra geisoleerd. Besparing 10%????
september 2 quatts.
september- november opnieuw inregelen, >>> meer comfort >> 10 % meer energie nodig.

Ik wil dus hetzelfde energieverbruik hebben, geleverd door quatts.

Resultaat:
Volgens Quatts berekening power opbrengst per maand 40 % meer opbrengst, >>> dus ineens 40 % meer warmteverlies!!!
In de app wordt echter berekend met resultaat PER quatt opgeteld, maar in json is mijn quatt hp2 is super enthousiast!!, >> 50 % beter dan hp1!!
Ga ik kijken over beide quatts, wordt het verhaal duidelijk minder positief, ik reken dan met ingangstemp hp1 en uittgangtemp hp2 x 930. (flow x eigenschap water, 800 x 4,186). De super vermogensopbrengst zakt in elkaar tot slecht 10 % , van wat ik verwacht.

Concluderend:

Als je een super opbrengst (cop) hebt bij lage temperaturen, geloof je zelf niet en twijfel aan de gegevens die je vanaf json of iets degelijks krijgt. Vergelijk met elkaar.

Maar ook dan, mijn resultaat is dat ik ongeveer 50 % minder hoef te betalen aan mijn energieleveranciers.
Ik ben dus tevreden, zolang Quatt@i.o. mij service kan bieden!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

m10tech schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:23:
Maar ook dat ieder die dit heeft een te hoge COP en sCOP gemeld krijgt!
Dan is mijn gerapporteerde COP te laag. Maar ook met die "lage" COP ben ik ruim tevreden.
Over het warmteverlies:
de tweede grafiek kan door kundigen worden gebruikt om uit te rekenen wat de Quatt in echte stilstand verliest.
Dat zal niet meevallen. Hoeveel warmte is in die periode door dat water nog in huis afgegeven? Want alleen buiten je huis is het verlies.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
SBL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:01:
[...]
Dat zal niet meevallen. Hoeveel warmte is in die periode door dat water nog in huis afgegeven? Want alleen buiten je huis is het verlies.
Ik realiseer me dat het niet meevalt, maar omdat ik maar 50cm ribbelbuis buitenshuis heb is dat in ieder geval een kleinere factor.
En ik heb het over de 'stijle' e-curves die optreden tijdens controlmode=0.
Maar wat ik dan weer niet weet is hoeveel water er in die buis zit, en hoeveel metaal er ook meespeelt.
Ik post toch even een ingezoomd plaatje van dat deel.
Misschien helpt die korte pompspurt om 1:31 om iets mee te berekenen?
Ter info voor de zekerheid, de buitentemperatuur is ~6°C, triggerpunt voor CM=98.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsVXYSPe-da_m93MAkGe3Z3FqGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pr61B4TbhKAZnUdSQLNPeCzf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door m10tech op 29-01-2025 18:21 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Voor de volledigheid, de ribbelbuis. De onderste is aanzienlijk korter buiten dan de bovenste... Misschien is dat ook nog een factor...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJAxw0hMW5gH_rLgenVTC2ZU48U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6n0yQSue4mo0OODyVxOVThnA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
s020506 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Bij mij is er nog steeds een positieve delta tussen water uit en water in. Het water gaat er 0.1 graden warmer uit dan erin in Anti-freeze protection - water circulation mode. Ik weet niet of dit helemaal klopt, of dat dit dus zo klein is dat het binnen de meetonnauwkeurigheid valt. Ik denk ook dat het niet significant bijdraagt aan afkoelen van je woning.
Bij mij is die delta 0.2°C in de verkeerde richting. Het is echter groter dan de kwantisatiestap, die is weliswaar 0.1°C, maar je kunt met een middeling over een aantal metingen wel een nauwkeuriger beeld krijgen. Zie mijn post 5 hiervoor.
Ik denk ook dat het meevalt, maar ik heb wat metingen gedeeld om daar verder in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
paQ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Dat is een significant verschil ja, alhoewel het van winter tot winter natuurlijk wat kan verschillen. 25% 40% is wel een boel. (1400m3 gas)

Ik zelf gooi het op een combinatie van verlies buiten en een te hoog voorgehouden thermisch vermogen van de WP.
Ik had de wat koudere afgelopen maanden en stookregime al in dat verschil van 40 naar 25% gestopt.
Die combinatie die je noemt daar zit wat in. De rekenfout van de Quatt kan ik denk ik wel inschatten. Volgens de specs doet ie maximaal 6 kW, ik heb in de app als max. 7.2 kW gezien. Dat is 20% te veel gemeten.
Als het extra verlies iets van 10% is (na te meten een keertje met een gecalibreerde temperatuurmeter aan het begin en aan het eind van de buitenleiding) en de extra koude dit seizoen buiten 5% en het iets gewijzigde stookregime ook 5% dan is het verschil van 40% wel verklaard.

Niet dat ik daarmee dan heel ontevreden ben, netto heb ik nog steeds een leuke besparing en sponsor ik de fossiele sjeiks iets minder.

Maar de benadering van Quatt naar mij toe (een klant) deugt niet. Quatt denkt dat je door het mooier voorspiegelen je klanten sneller binnen hebt. Dat werkt zo juist averechts en bij mij betekent het dat ik een volgende keer een ander bedrijf zoek. Dus nee, geen Duo, geen FE, geen Chill van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
sbijlsma schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:01:
[...]
Volgens de specs doet ie maximaal 6 kW, ik heb in de app als max. 7.2 kW gezien. Dat is 20% te veel gemeten.
Vraag me af hoeveel hier die 6kW überhaupt aantikken (met een mono)? Die 20% is wellicht nog wel veel groter.

Voor een indicatie zonder externe gekalibreerde T-metingen: jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 29-01-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:35
clubeddie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Onderstaande stond niet in je bevestigingsmail van de installatie?
Wij laten afval gescheiden bij je achter
Als we de Quatt Hybrid bij je komen installeren, laten we een blije Quatt-bezitter achter. Maar ook een beetje afval. Om de kosten voor jou zo laag mogelijk te houden, nemen we dit niet mee. Maar, we maken het wel makkelijker voor je: we scheiden en ordenen het afval. Plastic bij plastic, karton bij karton. Breng jij het naar een afvalpunt?
Volgende week komen ze bij mij installeren; maar hier staat “ Afval
Na installatie wordt het afval door ons gescheiden en opgehaald. Dit gebeurt altijd op dezelfde dag van de installatie of de dag erna”

Maar dat is een enkele; misschien is dat het verschil?

[ Voor 3% gewijzigd door Hen3s op 29-01-2025 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Vraag me af hoeveel hier die 6kW überhaupt aantikken (met een mono)? Die 20% is wellicht nog wel veel groter.

Voor een indicatie zonder externe gekalibreerde T-metingen: jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
I quatt hier, effectief niet 6kW hier ivm defrosts. Het is immers afhankelijk van de temperaturen die ook in de specificatie te vinden zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjuU4fFyAWJK7UJyeTpyGZ3ka34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nK8rHNzIzK08L1CvYIkaS83.jpg?f=fotoalbum_large
Zonder defrosts bij ~8 graden nog wel meer vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUWiD8oPgtpg5ZJAmID12CzFpqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tcmnl8CkmGCdIWHUYYSFg7Xt.jpg?f=fotoalbum_large

Op bv 3 januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7FhRBtOhrIgpfcNyM5PbGPD4KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jeTFNNxbwRDOtC6MR6yoUWN.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de voorstel van Quatt op basis van gasverbruik van de vorige bewoner..
"Wij verwachten datje per jaar ca.
€ 543.83* aan energiekosten zal besparen.
Dit hebben wij gebaseerd op de volgende gegevens.
Energieverbruik
Besparing aardgas (schatting) 811.96 m³
Extra verbruik elektriciteit (schatting) 1762.75 kWh
Kostenbesparing € 543.82
bij prijs aardgas** € 1.46
en prijs elektriciteit** € 0.36

Dan 2024, gas 1.35 en stroom 0,29 en 95% elektrisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaSPy_fvRhIdQnETfIptOcZ8ZFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O4e4nVFyHzcmGjHmHazM3he.jpg?f=fotoalbum_large
Dus hoger verbruik en sneller terugverdient.

Zonnepanelen dan.. zeker geen 4 jaar (leek me ook onzin dus niet op basis daarvan gekocht).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_nS1A2Rc5UwkAV6BQjbd_adYg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eFmnsK5GpLoncy9uW6zIDjU.jpg?f=fotoalbum_large
Vorig jaar 4417kWh x 0.29= 1281.
Nu o.a. vanwege terugleverkosten een dynamische contract en over 2 jaar niet eens de belasting salderen..
Die offertes zijn toch net als WLTP bij auto's; slechts een indicatie en in de praktijk is het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:23:
[...]
Tevens weten we dat de CiC meldt dat de pomp nog 4 Watt gebruikt, dus dat is 1/10e van vollast.
Maar omdat de relatie met debiet een derde macht is, zou dat 1/2.15 = ~400l/h zijn.
Maar de flowmeter geeft nul weer en heel af en toe een piekje van 200 of 300 l/h. Dus ik denk dat het nog minder is.
Dat is raar... je flowmeter moet prima in staat zijn die lage flow te meten. Dat hij 0 aangeeft en af en toe een piek lijkt me niet juist...

Vaak wordt hier over 400L/h gesproken bij een anti-vorst circulatie.
Hier is dit altijd >800L/h
Waarom zou dit per Quatt verschillen?

De CiC stuurt ook aan op deze hoge flow (sensor.modbus_quatt_hp1_cmd_pumplevel is 800L/h tijdens anti-vorst circulatie). Wat doet jouw sensor.modbus_quatt_hp1_cmd_pumplevel hierbij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55qc0ceZCVaMesQp8tfxJSODxGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YflDgCBSYyX15cmqUd2bo2mt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09 21:01
Hen3s schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Volgende week komen ze bij mij installeren; maar hier staat “ Afval
Na installatie wordt het afval door ons gescheiden en opgehaald. Dit gebeurt altijd op dezelfde dag van de installatie of de dag erna”

Maar dat is een enkele; misschien is dat het verschil?
Bij mij in november een enkele geïnstalleerd en ze hebben al het afval direct meegenomen

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Dat is raar... je flowmeter moet prima in staat zijn die lage flow te meten. Dat hij 0 aangeeft en af en toe een piek lijkt me niet juist...

Vaak wordt hier over 400L/h gesproken bij een anti-vorst circulatie.
Hier is dit altijd >800L/h
Waarom zou dit per Quatt verschillen?

De CiC stuurt ook aan op deze hoge flow (sensor.modbus_quatt_hp1_cmd_pumplevel is 800L/h tijdens anti-vorst circulatie). Wat doet jouw sensor.modbus_quatt_hp1_cmd_pumplevel hierbij?
[Afbeelding]
Mijn flow is altijd 800+-20 l/h

Als er frostprotection is, dan is de aansturing zodanig dat ik door extrapolatie denk dat het 100l/h is.
Dat is een detail dat ik in een PM kan toelichten aan ieder die het wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
sbijlsma schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Ik had de wat koudere afgelopen maanden en stookregime al in dat verschil van 40 naar 25% gestopt.
Die combinatie die je noemt daar zit wat in. De rekenfout van de Quatt kan ik denk ik wel inschatten. Volgens de specs doet ie maximaal 6 kW, ik heb in de app als max. 7.2 kW gezien. Dat is 20% te veel gemeten.
Als het extra verlies iets van 10% is (na te meten een keertje met een gecalibreerde temperatuurmeter aan het begin en aan het eind van de buitenleiding) en de extra koude dit seizoen buiten 5% en het iets gewijzigde stookregime ook 5% dan is het verschil van 40% wel verklaard.

Niet dat ik daarmee dan heel ontevreden ben, netto heb ik nog steeds een leuke besparing en sponsor ik de fossiele sjeiks iets minder.

Maar de benadering van Quatt naar mij toe (een klant) deugt niet. Quatt denkt dat je door het mooier voorspiegelen je klanten sneller binnen hebt. Dat werkt zo juist averechts en bij mij betekent het dat ik een volgende keer een ander bedrijf zoek. Dus nee, geen Duo, geen FE, geen Chill van Quatt.
Hou er ook rekening mee dat er een tijdverschil zit tussen de temperatureIn en de temperatureOut. dat is de verblijftijd van het water in de warmtepomp. Ik weet niet of dat veel effect heeft, maar het heeft zeker wel enig effect.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-09 21:07
paQ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Een warmtepomp op een houten dak is nou eenmaal meestal (blijkt later) geen goed idee.
Twee... dan ook niet :+
Voorop: een dak wat je met de buren deelt moet je vanzelfsprekend voorzichtiger mee zijn met eventuele geluidsoverdracht en trillingen. Nog los van de afstand natuurlijk.

Dat gezegd hebbende staan hier 2 Quatts op een houten dak (uitbouw). Op rubber tegels en daarop weer grote betontegels als extra demping. Recht onder dat dak in de werkkamer moeten wij akelig goed ons best doen om die Quatts te horen werken, zelfs als ze op vol vermogen staan te draaien. Dak is hier ook niet fantastisch geïsoleerd (10 cm glaswol).

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:20
Hebben jullie ook een gat in de Quatt-data in de app van 13u tot 17u vanmiddag?
In Home Assistant zie ik dat wel alle data uit de Json is doorgegeven 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9S7t_-RgzYAcdbCYc7tbzqtnRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V0vrBMChWWulWFc0yzgKOYNo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED0yAZPEPtfeXfu7P4N4KjKxJJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iWV2AFoSRKykXitpbDi9nWFl.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:55
TeslaNerd schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hier ook

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:04

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja.
2.20.2
Nog steeds

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 16:25
Yes, ik ook

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 20:53

Animal_X

Rodin

clubeddie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Onderstaande stond niet in je bevestigingsmail van de installatie?
Wij laten afval gescheiden bij je achter
Als we de Quatt Hybrid bij je komen installeren, laten we een blije Quatt-bezitter achter. Maar ook een beetje afval. Om de kosten voor jou zo laag mogelijk te houden, nemen we dit niet mee. Maar, we maken het wel makkelijker voor je: we scheiden en ordenen het afval. Plastic bij plastic, karton bij karton. Breng jij het naar een afvalpunt?
Nee dat stond er niet. Dit staat er:

Afval
Na installatie wordt het afval door ons gescheiden en opgehaald. Dit gebeurt altijd op dezelfde dag van de installatie of de dag erna.

Helaas niet gebeurd dus. Vreemd dat dit blijkbaar willekeurig lijkt...

[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 29-01-2025 21:54 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hier ook

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• clubeddie
Animal_X schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Nee dat stond er niet. Dit staat er:

Afval
Na installatie wordt het afval door ons gescheiden en opgehaald. Dit gebeurt altijd op dezelfde dag van de installatie of de dag erna.

Helaas niet gebeurd dus. Vreemd dat dit blijkbaar willekeurig lijkt...
+ @Hen3s dan hebben ze het beleid blijkbaar aangepast. Hier quatt in november 2023 laten plaatsen. Zou er een berichtje aan wagen. Wellicht vergeten of niet goed doorgegeven aan de ophaaldienst. Ik vond het zelf niet zo'n probleem toendertijd. Zoveel afval is het ook weer niet. Als ze nu iemand apart langs moeten sturen snap ik dat de prijzen omhoog gaan. Heb liever dat ze dat geld dan steken in de support afdeling.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In beta release ook, dus zal ergens op server kant storing zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Nog een observatie, deze keer van een hysterese in het Quatt eco-systeem !!

De CiC kan schakelen tussen controlmode 3 en 2 (CM), dwz of de boiler kan wordt bijgeschakeld...

Mijn stelling, onder de omstandigheden van gisterochtend, is dat CM mode 3 wordt geactiveerd bij compressorlevel 10 (CL) en weer wordt uitgeschakeld bij CL 7. MAAR met een korte vertraging, dus de glitch van 1s om 06:54 was niet genoeg, de inschakeling is 6s na de trigger en de uitschakeling is 30s na de trigger.

Wat daarna gebeurd, is dat het controlesetpoint bepaald of er daadwerkelijk gas wordt gebruikt als deze waarde niet wordt behaald. (aldus mijn hypothese) maar dat was nu dus niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTQDKC30aXsGu-n9RnCR3uV2MlM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a1AUYkOhFWDXzGwmdwR0MXeg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:16:

De CiC kan schakelen tussen controlmode 3 en 2 (CM), dwz of de boiler kan wordt bijgeschakeld...

Mijn stelling, onder de omstandigheden van gisterochtend, is dat CM mode 3 wordt geactiveerd bij compressorlevel 10 (CL) en weer wordt uitgeschakeld bij CL 7. MAAR met een korte vertraging, dus de glitch van 1s om 06:54 was niet genoeg, de inschakeling is 6s na de trigger en de uitschakeling is 30s na de trigger.

Wat daarna gebeurd, is dat het controlesetpoint bepaald of er daadwerkelijk gas wordt gebruikt als deze waarde niet wordt behaald. (aldus mijn hypothese) maar dat was nu dus niet nodig.

[Afbeelding]
Zijn de compressoren in onze Quatt zo flexibel dat een paar keer per minuut op-en-neer schakelen tussen de compressorfrequenties 8-9-10 geen negatieve impact heeft op de prestaties van de warmtepomp?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-09 11:10
Vandaag heb ik een monteur van Quatt over de vloer gehad voor het 317hz geluid.
Vooraf waren er onderzetpootjes geleverd.

De monteur heeft:

- De onderzetpootjes geinstalleerd
- De waterpomp preventief vervangen
- De Quatt leidingen die oorspronkelijk op het dak gelegd waren (op een plek waar ook water komt te staan), die ik met simpele (aliexpress) beugeltjes had opgehangen, met hoogwaardigere beugels opgehangen. Hij gaf aan dat de waterleidingen nu niet meer zo losliggend opgeleverd zouden worden.

De onderzetpootjes hebben een klein beetje geholpen: het zware, stationaire motor geluid wat in de garage te horen was als je echt direct onder de Quatt liep is weg / nagenoeg volledig weg.
Het nadeel: leuke bijvangst, maar eerlijk gezegd stoorde het me helemaal niet, omdat het echt alleen in de garage, binnen een straal van een paar m2 te horen was.

Wat betreft het 317hz geluid gaf hij aan dat dit toch echt wel een normaal werkgeluid was.
Ik ben niet overtuigd, omdat ik en mijn partner het in het eerste jaar draaien nooit gehoord hebben.

Het probleem is uiteraard dat ik niet echt een poot om op te staan heb, het is mijn woord tegen dat van hen.

Het enige wat ik nu naar mijn idee nog kan doen is zelf vergelijkingsmateriaal maken en dit aan Quatt voorleggen (of ik kom er achter dat het 317hz geluid inderdaad bij iedereen voorkomt, dat kan natuurlijk ook). Ik heb helaas indertijd geen filmpje / opname gemaakt toen de Quatt nieuw was.

Tip aan alle nieuwe gebruikers: ga naar de Quatt toe, en film deze uitgebreid terwijl deze in bedrijf is, zorg dat het vermogen (op een andere device) zichtbaar is, zodat je achteraf kunt vergelijken / bewijsmateriaal hebt mocht er iets mis lopen.

Is er een Tweaker in de buurt van Susteren (Limburg in de buurt van Sittard) die toevallig ook een Quatt heeft? Als ik het verder wil doorzetten (en dus niet voor altijd op silent mode wil draaien) lijkt de enige oplossing mij zelf vergelijkingsmateriaal te maken. Is er iemand die hier (mocht ik dit willen doen) voor open staat?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:03
TeslaNerd schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:28:
[...]

Zijn de compressoren in onze Quatt zo flexibel dat een paar keer per minuut op-en-neer schakelen tussen de compressorfrequenties 8-9-10 geen negatieve impact heeft op de prestaties van de warmtepomp?
Kwa quatt specifiek kan ik het niet zeggen.
Maar de “algemene wijsheid” (links in eerdere posts) is dat een compressor 120.000 tot 150.000 start/stops mee gaat. Dat heeft te maken met de “beng” bij start/stop.
Veranderen van compressorfrequentie heeft veel minder impact. Ik zou het niet extreem heftig regelen maar om de paar minuten verstellen moet geen probleem zijn (daar heb ik geen harde extra informatie van).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Stefannn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:43:
[...]

Kwa quatt specifiek kan ik het niet zeggen.
Maar de “algemene wijsheid” (links in eerdere posts) is dat een compressor 120.000 tot 150.000 start/stops mee gaat. Dat heeft te maken met de “beng” bij start/stop.
Veranderen van compressorfrequentie heeft veel minder impact. Ik zou het niet extreem heftig regelen maar om de paar minuten verstellen moet geen probleem zijn (daar heb ik geen harde extra informatie van).
@Freeckje en ik hebben hier reeds eerder over gepost, en Freeckje heeft er ook een ticket over gemaakt bij Quatt.
Is daar nog nieuwer nieuws over?
m10tech in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-09 21:07
onlinaius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:59:

De monteur heeft:

- De Quatt leidingen die oorspronkelijk op het dak gelegd waren (op een plek waar ook water komt te staan), die ik met simpele (aliexpress) beugeltjes had opgehangen, met hoogwaardigere beugels opgehangen. Hij gaf aan dat de waterleidingen nu niet meer zo losliggend opgeleverd zouden worden.
Ben wel benieuwd hoe dit nu is gemonteerd. Wil je 's een foto delen?
Hier liggen de leidingen ook 'n stukje over het dak los, heb er wat tegels onder gelegd maar ben er nog niet heel enthousiast over.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij loopt de app nu ook (een paar minuten?) achter op de statussen in JSON. Had net een defrost met gas: die was binnen JSON al "lang" achter de rug, maar CV-schoorsteen begon een minuut daarna te roken binnen de app.

@m10tech, hier komt supervisoryControlMode 3 ook wel voor met een fysiek lopende pomp (dan is flow≈950), maar zonder gasgebruik. Even thermostaat flippen lost dat op (pomp stopt/flow≈800) maar blijft mode 3. Bij enkel gas nooit meer 4.

Edit 11.25: data van gisteren is terug.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

Wat betreft het 317hz geluid gaf hij aan dat dit toch echt wel een normaal werkgeluid was.

...
Het probleem is uiteraard dat ik niet echt een poot om op te staan heb, het is mijn woord tegen dat van hen.
Dan ben ik benieuwd wat een appje (of eenvoudige dB meter) aan waarde geeft gewoon direct bij de wp op zo'n moment.
https://www.amazon.de/-/n...b+meter%2Caps%2C80&sr=8-6

Ik zou er toch wel een paar tientjes voor over hebben als blijkt dat hun opgave niet (meer) klopt.
(en idd film dat, goeie tip)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 30-01-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Dan ben ik benieuwd wat een appje (of eenvoudige dB meter) aan waarde geeft gewoon direct bij de wp op zo'n moment.
https://www.amazon.de/-/n...b+meter%2Caps%2C80&sr=8-6

Ik zou er toch wel een paar tientjes voor over hebben als blijkt dat hun opgave niet (meer) klopt.
(en idd film dat, goeie tip)
@onlinaius
Ik ben het even kwijt, maar is die 317Hz toon altijd aanwezig of bij hogere vermogens?
Wat @paQ eerder aangaf is het 'toevallig?' een veelvoud van 79Hz.

Dat komt overeen met een PowerInput van ongeveer 1300-1400W. Is dit iets dat je kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:25:
[...]

@onlinaius
Ik ben het even kwijt, maar is die 317Hz toon altijd aanwezig of bij hogere vermogens?

Dat komt overeen met een PowerInput van ongeveer 1300-1400W. Is dit iets dat je kan bevestigen?
Of 340Hz bij de volgende trede. (of 288 bij die eronder, maar die zal onwaarschijnlijker zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 30-01-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:15
[...]

@onlinaius

Bij mij was het vanaf ongeveer 740-800 watt powerinput. Als beide units tegelijk draaien op 400 watt per stuk dan hoor ik het niet. Bij mij is het geluid bij 1 pomp veel meer aanwezig dan bij de andere.

Overigens kreeg ik zojuist een bericht van Vos logistics, lijkt er dus op dat er een nieuwe Quatt deze kant op komt (probleem gemeld in September ‘24).

Nu maar hopen dat dat het probleem gaat oplossen. @okijokii had ook een nieuwe unit ontvangen en daar zat het probleem ook in de nieuwe unit. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:05
m10tech schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:22:
[...]

@Freeckje en ik hebben hier reeds eerder over gepost, en Freeckje heeft er ook een ticket over gemaakt bij Quatt.
Is daar nog nieuwer nieuws over?
De reactie van Quatt:
"De gedachte om de compressor minder vaak te laten moduleren, bijvoorbeeld één keer per 15 minuten, is een goed punt. Dit zou in theorie kunnen bijdragen aan minder schakelingen en mogelijk een langere levensduur. Op dit moment blijven we echter bij het huidige regelpatroon omdat het is afgestemd op de meeste installaties en behoeften. We zullen je feedback zeker meenemen in toekomstige overwegingen."
Lekker algemeen antwoord en geen specifiek antwoord op de vraag of het schadelijk is zoals de compressor nu geregeld wordt.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Frozen-Bullet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Bij mij was het vanaf ongeveer 740-800 watt powerinput. Als beide units tegelijk draaien op 400 watt per stuk dan hoor ik het niet. Bij mij is het geluid bij 1 pomp veel meer aanwezig dan bij de andere.
Dat zit dan eerder bij de 55Hz compressorfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Frozen-Bullet schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Overigens kreeg ik zojuist een bericht van Vos logistics, lijkt er dus op dat er een nieuwe Quatt deze kant op komt (probleem gemeld in September ‘24).

Nu maar hopen dat dat het probleem gaat oplossen. @okijokii had ook een nieuwe unit ontvangen en daar zat het probleem ook in de nieuwe unit. Toch?
Klopt, hele unit vervangen en zelfde geluid, alleen niet op vol vermogen en daar ben ik dan een soort van blij om...
Ik heb een hoog wetenschappelijk gehalte test gedaan wat ook wat inzichten geeft. Misschien kan iemand (@paQ ?) hier conclusies uittrekken (het getal is het vermogen op dat moment in de app en het geluid is steeds hetzelfde alleen minder hard of harder):

0.35 niet
0.36 niet
0.38 niet
0.41 niet
0.50 niet
0.53 niet
0.55 niet
0.58 niet
0.62 niet
0.65 niet
0.66 niet
0.70 niet
0.80 niet
0.81niet
0.82 niet
0.87 niet
0.88 WEL zacht
0.91 WEL zacht
0.92 WEL zacht
0.95 niet
0.96 niet
0.99 niet
1.00 niet
1.01 niet
1.02 niet
1.08 WEL minder hard
1.09 WEL minder hard
1.10 WEL minder hard
1.11 WEL minder hard
1.13 WEL minder hard
1.16 niet
1.17 niet
1.18 niet
1.20 niet
1.21 niet
1.24 niet
1.25 niet
1.26 niet
1.27 niet
1.29 WEL hard
1.30 WEL hard
1.31 WEL hard
1.32 WEL hard
1.33 WEL hard
1.34 WEL hard
1.35 WEL hard
1.38 WEL hard
1.45 niet
1.56 niet
1.57 niet
1.58 niet
1.59 niet
1.60 niet
1.62 niet

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Klopt, hele unit vervangen en zelfde geluid, alleen niet op vol vermogen en daar ben ik dan een soort van blij om...
Ik heb een hoog wetenschappelijk gehalte test gedaan wat ook wat inzichten geeft. Misschien kan iemand (@paQ ?) hier conclusies uittrekken (het getal is het vermogen op dat moment in de app en het geluid is steeds hetzelfde alleen minder hard of harder):

0.88 WEL zacht
0.91 WEL zacht
0.92 WEL zacht
55Hz aansturing
1.08 WEL minder hard
1.09 WEL minder hard
1.10 WEL minder hard
1.11 WEL minder hard
1.13 WEL minder hard
61Hz aansturing
1.29 WEL hard
1.30 WEL hard
1.31 WEL hard
1.32 WEL hard
1.33 WEL hard
1.34 WEL hard
1.35 WEL hard
1.38 WEL hard
79Hz aansturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 17:58
Vandaag heb ik een monteur van Quatt over de vloer gehad voor het 317hz geluid.
Vooraf waren er onderzetpootjes geleverd.

De monteur heeft:

- De onderzetpootjes geinstalleerd
- De waterpomp preventief vervangen

De onderzetpootjes hebben een klein beetje geholpen: het zware, stationaire motor geluid wat in de garage te horen was als je echt direct onder de Quatt liep is weg / nagenoeg volledig weg.
Het nadeel: leuke bijvangst, maar eerlijk gezegd stoorde het me helemaal niet, omdat het echt alleen in de garage, binnen een straal van een paar m2 te horen was.

Ik ben niet overtuigd, omdat ik en mijn partner het in het eerste jaar draaien nooit gehoord hebben.

Het enige wat ik nu naar mijn idee nog kan doen is zelf vergelijkingsmateriaal maken en dit aan Quatt voorleggen (of ik kom er achter dat het 317hz geluid inderdaad bij iedereen voorkomt, dat kan natuurlijk ook). Ik heb helaas indertijd geen filmpje / opname gemaakt toen de Quatt nieuw was.

Tip aan alle nieuwe gebruikers: ga naar de Quatt toe, en film deze uitgebreid terwijl deze in bedrijf is, zorg dat het vermogen (op een andere device) zichtbaar is, zodat je achteraf kunt vergelijken / bewijsmateriaal hebt mocht er iets mis lopen.

Is er een Tweaker in de buurt van Susteren (Limburg in de buurt van Sittard) die toevallig ook een Quatt heeft? Als ik het verder wil doorzetten (en dus niet voor altijd op silent mode wil draaien) lijkt de enige oplossing mij zelf vergelijkingsmateriaal te maken. Is er iemand die hier (mocht ik dit willen doen) voor open staat?
PM gestuurd. Zit in Omgeving Sittard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:52:
[...]

55Hz aansturing

[...]

61Hz aansturing

[...]

79Hz aansturing
Dank, dus de levels 4, 5 en 8 mogen geskipped worden bij mij en dan heb ik rust 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Dank, dus de levels 4, 5 en 8 mogen geskipped worden bij mij en dan heb ik rust 😉
En geen modulerende warmtepomp meer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Erveetwee schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Voorop: een dak wat je met de buren deelt moet je vanzelfsprekend voorzichtiger mee zijn met eventuele geluidsoverdracht en trillingen. Nog los van de afstand natuurlijk.

Dat gezegd hebbende staan hier 2 Quatts op een houten dak (uitbouw). Op rubber tegels en daarop weer grote betontegels als extra demping. Recht onder dat dak in de werkkamer moeten wij akelig goed ons best doen om die Quatts te horen werken, zelfs als ze op vol vermogen staan te draaien. Dak is hier ook niet fantastisch geïsoleerd (10 cm glaswol).
Maar let wel op dat er vele variaties zijn van dakconstructies! Waar de ene juist goed isoleert kan de andere juist geluid versterken. Maar dat valt uit een geschreven tekst van een niet bouwkundige niet op te maken

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:05:
[...]

En geen modulerende warmtepomp meer :+
Klopt, maar wanneer er vanuit geen oplossing komt (normaal werkgeluid), de pootjes, vervanging pomp en printplaat en de o-ringen van @bite niet gaan helpen is dat de laatste oplossing.
Of voor altijd op Silent in de nacht. Wat is dan de beste keuze...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bennobang schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Maar let wel op dat er vele variaties zijn van dakconstructies! Waar de ene juist goed isoleert kan de andere juist geluid versterken. Maar dat valt uit een geschreven tekst van een niet bouwkundige niet op te maken
Eens.
Je gaat het wel opzoeken op die manier met een duo op dat dak.
Blijft overlast uit, dan is het eerder task successfully failed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

@onlinaius

Het begint inderdaad rond de 1300 watt, maar loopt wel op (frequentie ook een beetje) tot de max van 1600 watt. Wel is het bij 1300 iets beter hoorbaar dan bij 1600 (kwam ik gisteren achter toen ik even met de output van de Quatt aan het spelen was toen de monteur er was).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Klopt, maar wanneer er vanuit geen oplossing komt (normaal werkgeluid), de pootjes, vervanging pomp en printplaat en de o-ringen van @bite niet gaan helpen is dat de laatste oplossing.
Sja daar denk ik toch wat anders over eerlijk gezegd, mits je enigszins kunt aantonen dat de pomp niet aan hun eigen opgaaf voldoet. Het is echt relatief eenvoudig vast te stellen.
Nu zal een dB meter van 25 euro niet bijster nauwkeurig meten, maar het maakt niet meer zoveel uit als je aanzienlijk hoger meet.

Even een snel gpt tabelletje wat je zou moeten meten aan geluidsdruk in dBA bij geluidsvermogen 52dB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2k0JdpzCgxyjzdXdXoUAhehKbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wx38S9yWG7qSct3pO669DhJY.png?f=fotoalbum_large
Ga je daar nou overduidelijk overheen, dan kun je omgekeerd benaderen wat het geluidsvermogen is.
Bovenstaand is op open veld, dus geen muren of obstakels.

edit:
en tegen een muur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8AtJL2xMalKmZkOluVOzwytCeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuBK9JkfleJrxRTWgYeJkQgc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 30-01-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:44:
[...]

0.35 niet
0.36 niet
0.38 niet
0.41 niet
0.50 niet
0.53 niet
0.55 niet
0.58 niet
0.62 niet
0.65 niet
0.66 niet
0.70 niet
0.80 niet
0.81niet
0.82 niet
0.87 niet
0.88 WEL zacht
0.91 WEL zacht
0.92 WEL zacht
0.95 niet
0.96 niet
0.99 niet
1.00 niet
1.01 niet
1.02 niet
1.08 WEL minder hard
1.09 WEL minder hard
1.10 WEL minder hard
1.11 WEL minder hard
1.13 WEL minder hard
1.16 niet
1.17 niet
1.18 niet
1.20 niet
1.21 niet
1.24 niet
1.25 niet
1.26 niet
1.27 niet
1.29 WEL hard
1.30 WEL hard
1.31 WEL hard
1.32 WEL hard
1.33 WEL hard
1.34 WEL hard
1.35 WEL hard
1.38 WEL hard
1.45 niet
1.56 niet
1.57 niet
1.58 niet
1.59 niet
1.60 niet
1.62 niet
Dit ziet er bij mij wel anders uit, bij mij loopt het namelijk door tot 1600 watt. De frequentie wordt wel een tikje hoger, maar begint rond de 1.3 wel rond die 317hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Die silent is bij dit weer sowieso geen slechte oplossing.

Ik zou graag een optie zien om de Quatt automatisch aan te sturen vanuit HA, zodat ik silent mode / normal mode automatisch kan activeren.

Ik draai bij dit weer 24/7 op silent mode, omdat de Quatt dan op lager vermogen langere runs maakt = goed voor de COP.

De default aansturing wilde het ook na een weekje 'inleren' niet oppakken: verwarmingsschema's lijken nog steeds niet te worden meegenomen, waardoor ik regelmatig een te hoog vermogen had, waarna de Quatt uit ging / een Quatt die een uur voordat het systeem uit ging nog op te hoog vermogen ging werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Die silent is bij dit weer sowieso geen slechte oplossing.

Ik zou graag een optie zien om de Quatt automatisch aan te sturen vanuit HA, zodat ik silent mode / normal mode automatisch kan activeren.

Ik draai bij dit weer 24/7 op silent mode, omdat de Quatt dan op lager vermogen langere runs maakt = goed voor de COP.

De default aansturing wilde het ook na een weekje 'inleren' niet oppakken: verwarmingsschema's lijken nog steeds niet te worden meegenomen, waardoor ik regelmatig een te hoog vermogen had, waarna de Quatt uit ging / een Quatt die een uur voordat het systeem uit ging nog op te hoog vermogen ging werken.
Als je een beetje handig bent met dit soort systemen, dan kan je dit doen.
Heb je wel een geroote android telefoon nodig om te beginnen, om daarmee de Mobile API toegankelijk te maken.

Slurpgeit in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Sja daar denk ik toch wat anders over eerlijk gezegd, mits je enigszins kunt aantonen dat de pomp niet aan hun eigen opgaaf voldoet. Het is echt relatief eenvoudig vast te stellen.
Nu zal een dB meter van 25 euro niet bijster nauwkeurig meten, maar het maakt niet meer zoveel uit als je aanzienlijk hoger meet.

Even een snel gpt tabelletje wat je zou moeten meten aan geluidsdruk in dBA bij geluidsvermogen 52dB
[Afbeelding]
Ga je daar nou overduidelijk overheen, dan kun je omgekeerd benaderen wat het geluidsvermogen is.
Bovenstaand is op open veld, dus geen muren of obstakels.

edit:
en tegen een muur
[Afbeelding]
Ik heb de dB meter besteld. Wordt zondag bezorgd. Hopen op wat koude dagen nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Ik heb de dB meter besteld. Wordt zondag bezorgd. Hopen op wat koude dagen nog....
En dat idd...
Wel bijzonder dat ze bij de een de warmtepomp gewoon omwisselen, en bij een ander wordt gesteld dat dat gewoon de modus operandi is :S
In geval van compressor geluid kun je ook niet zo heel veel anders doen dan de warmtepomp in zijn geheel te ruilen. Je kunt niet even op locatie een compressor aflaten, omwisselen, en weer op druk brengen. Niets is onmogelijk natuurlijk, maar je komt al snel aan of over de kostprijs van een nieuwe wp.
Kan ook best zijn dat de gasdruk niet meer op peil is en hij daarom eerst stil was en nu niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 30-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:42:
[...]

En dat idd...
Wel bijzonder dat ze bij de een de warmtepomp gewoon omwisselen, en bij een ander wordt gesteld dat dat gewoon de modus operandi is :S
In geval van compressor geluid kun je ook niet zo heel veel anders doen dan de warmtepomp in zijn geheel te ruilen. Je kunt niet even op locatie een compressor aflaten, omwisselen, en weer op druk brengen. Niets is onmogelijk natuurlijk, maar je komt al snel aan of over de kostprijs van een nieuwe wp.
Klopt inderdaad... Maar ben er ook van overtuigd geraakt dat het bij iedere Quatt kan gebeuren of kan gaan gebeuren. Ze kunnen veel beter tijd steken in het ontdekken van het onderdeel dat het geluid daadwerkelijk veroorzaakt. Wat gaat er nu precies resoneren. Misschien geeft dat een goedkopere oplossing. Of is dat niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Klopt inderdaad... Maar ben er ook van overtuigd geraakt dat het bij iedere Quatt kan gebeuren of gaan gebeuren. Ze kunnen veel beter tijd steken in het ontdekken van het onderdeel dat het geluid daadwerkelijk veroorzaakt. Wat gaat er nu precies resoneren. Misschien geeft dat een goedkopere oplossing. Of is dat niet mogelijk.
Dat is ook wel bijzonder aan het geheel. Als een nieuwe stil is, en een jaar oude plotseling niet meer.
Olie? gas? vroegtijdige slijtage? (vanwege olie of gas)

Zitten gasdruk en temperaturen in de JSON output?
Dan zou je nog een nieuwe/stille met een 'oude' kunnen vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Dat is ook wel bijzonder aan het geheel. Als een nieuwe stil is, en een jaar oude plotseling niet meer.

Nee, die kun je enkel via de modbussniffer uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Nee, die kun je enkel via de modbussniffer uitlezen
Vraag me intussen ook af of je daar wat aan af kan leiden.
Als in: een te lage druk kan leiden tot slechte smering, maar dan weet je nog niet wat de oorzaak van die lage druk is. Kan ook nog in de expansieklep zitten...
valt nog niet mee dat 'even' te herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Als in: een te lage druk kan leiden tot slechte smering, maar dan weet je nog niet wat de oorzaak van die lage druk is. Kan ook nog in de expansieklep zitten...
Zou je naar de druk in rust moeten kijken, dan is de R32 aan zuig- en perskant vd compressor gelijk (hier typisch 8,5-9 barg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Lijkt me niet, omdat het er niet continu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Klopt inderdaad... Maar ben er ook van overtuigd geraakt dat het bij iedere Quatt kan gebeuren of kan gaan gebeuren. Ze kunnen veel beter tijd steken in het ontdekken van het onderdeel dat het geluid daadwerkelijk veroorzaakt. Wat gaat er nu precies resoneren. Misschien geeft dat een goedkopere oplossing. Of is dat niet mogelijk.
Kijk ook eens op Youtube met de zoekwoorden HVAC en Noise.
Amerikaanse huizen staan vol met HVACs waar dezelfde/vergelijkbare onderdelen inzitten als in onze Quatts

Wikipedia: HVAC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p5mKAnfjB3IZiuCmH0yafynxZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HDbAnqpvKBhAXdNjIeg3OqbL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door TeslaNerd op 30-01-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Lijkt me niet, omdat het er niet continu is?
Naja, dat was alleen maar in het geval DAT er een smeringsissue zou zijn/ontstaan, waardoor de compressor eerst stil bleef en later niet meer onder dezelfde last. Dat was gewoon mijmerend uit het idee dat de compressor dus ineens geluid maakt bij x Hz. Waarom is dat dan zo vraag ik me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Vocht in het isolatiemateriaal? Dat bevriest en maakt contact met de behuizing en/of materiaal verliest werking? zoals iemand bij zn remeha wp had geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bite schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Vocht in het isolatiemateriaal? Dat bevriest en maakt contact met de behuizing en/of materiaal verliest werking? zoals iemand bij zn remeha wp had geconstateerd.
Isolatiemateriaal van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Zijn er foto’s van de compressor en de warmtewisselaars in de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Isolatiemateriaal van wat?
Dat aan de achterkant.
Brakke foto, is van een afstand genomen. Zelf de zijkant er nog niet af gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFtgBQX1JiAZOzrES7BOLikUIog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk2aOJ53HDH6lOGU57giOMWh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding van de website van quatt waar een leiding met u-bocht niet zo tegen de achterkant lijkt te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POOrUcKFeu3Az9ppXBc3kGF_Pss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DQfYDASIsY4SLUlIR9QSqGeG.png?f=fotoalbum_large
Het zit hier aan de bovenkant een beetje los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_hRY3Ig2Nt9McGO1dCeceVOOYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dByMnS60e6f6VBRN7Y6FbzL0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dat noppenschuim bedoel je?
De resonanties komen aantoonbaar voort uit /van de compressor(frequentie). Ik zou dat zeker niet zoeken in lapje schuim van 100 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:50:
Dat noppenschuim bedoel je?
De resonanties komen aantoonbaar voort uit /van de compressor(frequentie). Ik zou dat zeker niet zoeken in lapje schuim van 100 gram.
Die in verbinding staat met de leidingen aan de achterkant waar ik dmv luisteren met een schroevendraaier (heb niet zo’n stethoscoop) vond waar het geluid vandaan komt. De bovenste deksel lijkt het dan verder te versterken. Eerder legde ik daar ook wel stenen op met een stuk schuim er tussen om wat te proberen maar dan kwam het bij andere vermogens of wel toerentallen weer voor.
Edit: Nu zal de achterste plaat iets meer naar buiten staan, wat ruimte er tussen en minder lawaai.
Ik vraag me af of compressor frequentie x dan sowieso het dubbele geeft in de leidingen ivm compressie van het gas.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 30-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Waar zit de compressor op deze foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bite schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Die in verbinding staat met de leidingen aan de achterkant waar ik dmv luisteren met een schroevendraaier (heb niet zo’n stethoscoop) vond waar het geluid vandaan komt. De bovenste deksel lijkt het dan verder te versterken. Eerder legde ik daar ook wel stenen op met een stuk schuim er tussen om wat te proberen maar dan kwam het bij andere vermogens of wel toerentallen weer voor.
Edit: Nu zal de achterste plaat iets meer naar buiten staan, wat ruimte er tussen en minder lawaai.
Ik vraag me af of compressor frequentie x dan sowieso het dubbele geeft in de leidingen ivm compressie van het gas.
Het gaat daarbij om de eigen resonantiefrequentie van die materialen, bijv leidingen.
Dat het mechanische gekoppeld zit, betekent nog niet dat het automatisch die frequentie aan/overneemt. Ik denk dat @BjornHero uit oogpunt van zijn vorige vak daar wellicht beter wat over kan uitleggen.
Ze kunnen dus best wel gaan meetrillen, maar dan niet per se (kan wel!) ook op die 314 Hz. (of een harmonishce afgeleide)

edit:
Overigens, net zoals bij muziekinstrumenten, meetapparatuur, isolatiewandje, bigfoot onder een wp, helpt het natuurlijk enorm om zaken mechanisch te ontkoppelen. Hoe minder dat je dat doet in een wp, hoe meer er gaan meerammelen. Geen idee hoe de compressor in een Quatt is gefixeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 30-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:11:
Waar zit de compressor op deze foto’s?
Achter de warmtewisselaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y0V12dBl_EJV8yY2RzifkKm6Zs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lNMAQSdUUw1lSFVP8EjVIVCN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Aha, de compressor zit zelf ook in een blikken doos. Kunnen de zijwanden van die blikken doos nog invloed hebben op het geluid?
Ik zie op de eerste foto hieronder van de website van Quatt ook schroeven/boutjes zitten in het zijpaneel van de blikken doos waar de compressor in zit.
Of moet je dat met die CAD-tekening zien als een scheidingsplaat of montageplaat die tussen de kast zit waar de compressor in zit en de ruimte aan de zijkant met de warmtewisselaar?

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 30-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Aha, de compressor zit zelf ook in een blikken doos. Kunnen de zijwanden van die blikken doos nog invloed hebben op het geluid?
Ik zie op de eerste foto hieronder van de website van Quatt ook schroeven/boutjes zitten in het zijpaneel van de blikken doos waar de compressor in zit
Als de compressor in die blikken doos 'koud' zit gefixeerd, dan zeker.
ALS dat zo is, maak je van je behuizing een soort conductive speaker. Je had enkele jaren terug zo'n domme start-up op indiegogo oid van een BT 'speaker' die op magische wijze vanzelf aan een ruit bleef plakken bijv. De ruit werd dan de speaker. (het ding heeft nooit gefunctioneerd overigens)
Of een homepod op een tafel, is wellicht een eenvoudiger voorbeeld :+ En hoe lichter/dunner het oppervlak, hoe eenvoudiger het geluid voortbrengt / versterkt. (Zo kom je ook langzaamaan weer terug bij het geringe totaalgewicht)

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 30-01-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Als de compressor in die blikken doos 'koud' zit gefixeerd, dan zeker.
ALS dat zo is, maak je van je behuizing een soort conductive speaker. Je had enkele jaren terug zo'n domme start-up op indiegogo oid van een BT 'speaker' die op magische wijze vanzelf aan een ruit bleef plakken bijv. De ruit werd dan de speaker. (het ding heeft nooit gefunctioneerd overigens)
Of een homepod op een tafel, is wellicht een eenvoudiger voorbeeld :+ En hoe lichter/dunner het oppervlak, hoe eenvoudiger het geluid voortbrengt / versterkt. (Zo kom je ook langzaamaan weer terug bij het geringe totaalgewicht)
Geringe gewicht van wat?
De buitenunit weegt 90kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Geringe gewicht van wat?
De buitenunit weegt 90kg
(slechts) 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dat is toch het lege gewicht, voordat het water er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Dat is toch het lege gewicht, voordat het water er in zit?
Dat is hooguit enkele liters. 5 ofzo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Vanmiddag is de monteur langs geweest. Van alles vervangen en helaas was het geluid niet goed te reproduceren.
Zojuist op het 'goede' vermogen buiten gaan luisteren, maar helaas niet opgelost.
Omdat het zonder deksel vanmiddag beter was, wilde ik het deksel er even afhalen. Een schroevendraaier in de schroef zetten leverde al een ander geluid op. Iets losser draaien was beter dan strakker. Het geluid is daarmee wel wat te manipuleren dus.
Inmiddels naar de contactpersoon 'geluid' bij Quatt een mail gestuurd met deze bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:08:
Vanmiddag is de monteur langs geweest. Van alles vervangen en helaas was het geluid niet goed te reproduceren.
Zojuist op het 'goede' vermogen buiten gaan luisteren, maar helaas niet opgelost.
Omdat het zonder deksel vanmiddag beter was, wilde ik het deksel er even afhalen. Een schroevendraaier in de schroef zetten leverde al een ander geluid op. Iets losser draaien was beter dan strakker. Het geluid is daarmee wel wat te manipuleren dus.
Inmiddels naar de contactpersoon 'geluid' bij Quatt een mail gestuurd met deze bevindingen.
Enorm balen. Ik hoop dat je nu in de korte lijntjes blijf bij Quatt!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Bennobang schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Enorm balen. Ik hoop dat je nu in de korte lijntjes blijf bij Quatt!
Ja dat hoop ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
okijokii schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:08:
Welk deel bedoel je precies met deksel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
sbijlsma schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Welk deel bedoel je precies met deksel ?
Het deksel is te verwijderen met een kruiskop schroevendraaier (3 schroefjes)

Deze 4 schroeven hebben bij mij allemaal invloed op het geluid. Ben benieuwd of dat bij anderen ook zo is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKUv1DQtPtr9tghRxDNsaiodyXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9eL840nAqUOBG0X0gqdZWmn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 30-01-2025 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Quatt schetste voor mijn aankoop in jun23 helemaal geen beeld van 6kW capaciteit. Max 5 in deze grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB2i_h3lbrid5Cmx0ywQfGsyyyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MULMm42xqNsSzKSmRxn2AWRM.png?f=fotoalbum_large
Maar hij haalt 6kW bij mij fluitend (ik heb al veel vraag bij +5; warmteverlies is wat groot voor Quatt)
(die interne-calibratie suggesties heb ik gedaan, al lang voordat jj85 ze opschreef)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

m10tech schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:16:

[Afbeelding]
Ik zie geen compressorlevel en ik kan de vertraging niet zien in mijn data,
maar ik zie in mijn JSON datapunten:
bij controlmode 2 een Welektrisch van 241 tot 1919W (onder de 553W wel zeldzaam).
bij controlmode 3 en Welektrisch van 213 tot 2023W
Dus het lijkt dat ik ook compressorlevel 10 haal in mode 2
en dat ik ook wel onder de 7 draai in mode 3.
Ik denk dat het te maken heeft met over- of onderschrijding van de kamertemperatuur, zoals @Friezin Friezin eerder al constateerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Quatt schetste voor mijn aankoop in jun23 helemaal geen beeld van 6kW capaciteit. Max 5 in deze grafieken:
[Afbeelding]
Maar hij haalt 6kW bij mij fluitend (ik heb al veel vraag bij +5; warmteverlies is wat groot voor Quatt)
(die interne-calibratie suggesties heb ik gedaan, al lang voordat jj85 ze opschreef)
Hoe heb jij de interne calibratie uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
SBL schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Ik zie geen compressorlevel en ik kan de vertraging niet zien in mijn data,
maar ik zie in mijn JSON datapunten:
bij controlmode 2 een Welektrisch van 241 tot 1919W (onder de 553W wel zeldzaam).
bij controlmode 3 en Welektrisch van 213 tot 2023W
Dus het lijkt dat ik ook compressorlevel 10 haal in mode 2
en dat ik ook wel onder de 7 draai in mode 3.
Ik denk dat het te maken heeft met over- of onderschrijding van de kamertemperatuur, zoals @Friezin Friezin eerder al constateerde.
Ik schreef bewust: 'onder deze omstandigheden'.
Bij andere omstandigheden kunnen die grenzen verleggen.
Mij ging het om het bestaan van een hysterese in het quatt systeem, iets waar ze vaak geen boodschap aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Even een vraagje, mijn quatt draait nu op antifreeze protection, gebruikt nu 15 watt. Temperatuur is 5,81 graad.
Zou de bodemplaat nu wel of niet aan moeten gaan? Of gaat deze alleen aan als de pomp echt draait? Ik heb de v1 van quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Vandaag weer een “gat” in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4WU8uLUGZBu97ngU6g5F7B_PDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NGPL4DMSlh82ftJqHYH4YBYE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:36
Ja ook hier het zelfde. En ook dezelfde tijd….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Hoe heb jij de interne calibratie uitgevoerd?
Ik heb heel veel punten waar ik Quatt_uit kan vergelijken met flowtemp onder boiler.
Ik heb een aantal punten tijdens 98 (antivriespompen), waar ik Quatt_in met Quatt_uit en flowtemp kan vergelijken.
Bij mij Quatt_in = Quatt_uit = (flowtemp - 0,2)
Dus warmteberekening obv Quatt_uit overdrijft niet.

En verder:
Moment-warmteberekening Quatt klopt met temp en flow. (behalve tijdens defrost)
Geen gekke dingen in flow; gemiddeld 801 l/uur.
Buitentemp Quatt wijkt nauwelijks af van KNMI vliegveld Twente.
E verbruik volgens Quatt is 3% hoger dan ik meet met HomeWizard.

Dus tenzij Quatt express temperaturen aan het manipuleren is (iets omhoog als Quatt aan staat en weer omlaag als Quatt 98 is), klopt het volgens mij best goed.
En anderen hebben met externe metingen gezien dat Quatt bij hen niet manipuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
clubeddie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:45:
Even een vraagje, mijn quatt draait nu op antifreeze protection, gebruikt nu 15 watt. Temperatuur is 5,81 graad.
Zou de bodemplaat nu wel of niet aan moeten gaan? Of gaat deze alleen aan als de pomp echt draait? Ik heb de v1 van quatt.
De bodemplaat verwarming zal onder de 4 graden aan gaan als de quatt actief verwarmt. Tot 7 graden blijft die dan aan, tenzij het 4 graden of meer is en de quatt even uit gaat.
Pagina: 1 ... 211 ... 276 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.