Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30
paQ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:10:
@inquestos Deel je dat platte dak met de buren?
(is de constructie doorlopend?)

edit:
Als dat velux raam van je buur open kan dan denk ik eerder dat daar je beperking zit.
Als de constructie doorloopt dan ga je een duo echt wel (een keer) horen.
Ja, constructie loopt door (maar het is wel de badkamer), en veluxraam is van de buren (buurjongen slaapt daar). We hebben afgesproken om de quatt stiller te zetten als er overlast is, en zo nodig te laten verplaatsen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
inquestos schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Ja, constructie loopt door (maar het is wel de badkamer), en veluxraam is van de buren (buurjongen slaapt daar). We hebben afgesproken om de quatt stiller te zetten als er overlast is, en zo nodig te laten verplaatsen.
Ik zou toch maar eens naar Quatt's WPAC vragen dan.
De afmeting is slecht in te schatten vanaf de foto, maar ik gok dat het midden van het raam zo ca 2.5m van de WP zit van je wp. En dan kun je natuurlijk (aanvullende) afspraken maken met je buurman, maar het lijkt me een beter startpunt als de plaatsing aantoonbaar volstaat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[...]

Garantie krijg je bij deze dat je het later kan verplaatsen! Mijn advies: nooit op een gedeeld dakkapel zetten en zeker niet vlak bij het dakraam en bijna op de erfgrens. Dit is vragen om moeilijkheden. Sorry ik kan het niet leuker maken _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Notaname schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:38:
Iemand hier een url naar een pagina op de Quatt site waar je de Quatt Care kan aanvragen?
Alleen dat het product bestaat een de AV er van maar verder........

Ik heb er ooit een mail over ontvangen maar kan die ook niet vinden.
Ook niets in de TS. 🤷‍♂️
Het is een email met persoonlijke betaallinkjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vs_1nAw8wE0SiGDg5aukfca_wk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IhLtng9tKBehdTZWDTeKgsxY.png?f=user_large

Even sales@quatt.io mailen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 21:37
Ehbrands schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Zoals @Gerardwaz al heeft aangegeven moet er bij een intergas een extra drukverschilregelaar in de aanvoer onder de ketel zitten omdat er geen driewegklep is die de stroming blokkeert bij warmwater bedrijf. Omdat de druk dan iets oploopt in de ketel krijg je nu een ongewenste stroming door de ketel. Je douchewater zal nu iets kouder zijn (waarschijnlijk niet merkbaar) en je cv water warmer dan de bedoeling. Sensor zit vlak onder de ketel.
Niet dramatisch, maar moet wel opgelost worden.
Rode knop zit overigens wel goed. Overstortventiel.
Hier heb ik ook last van met mijn Ferroli Bluesense ketel, die ook geen driewegklep heeft. Bij tapwatervraag stijgt de CV-water temperatuur heel snel, wat ook snel voelbaar is in de radiatoren. Oorspronkelijk (zonder QUATT) schakelt de CV-ketel zijn circulatiepomp uit bij tapwarmwatervraag. Nu perst m.i. de QUATT circulatiepomp het CV water gewoon door de ketel heen zodat de afgegeven warmte van de brander ook het CV-water blijft verwarmen en er te weinig warmte over is voor het tapwater, met als gevolg dat het tapwater te koud blijft en het CV-water verhit wordt, ook al is er daar geen warmtevraag. Ik dacht eerst dat mijn CV-ketel defect was in deze, maar ik heb nu in een kleine praktijktest gedaan: Als ik in JSON zie dat mijn flowsnelheid op nul staat, ,dus bij geen warmtevraag van de CV, dan reageert mijn warm tapwatervraag subliem, en is er nauwelijks waarneembare verhoging van de temperatuur van de flowtemperatuur meter (=flowmeter.waterSupplyTemperature). Draait echter de QUATT circulatiepomp wel, dan stijgt de CV temperatuur rap en blijft de tapwater temperatuur daarbij achter. Ik weet niet of er hiervoor een oplossing is, en/of ik hiervoor bij QUATT moet zijn. Ik kan natuurlijk als ik wil gaan douchen of baden de stekker van de QUATT er even uit trekken danwel de kamerthermostaat heel laag zetten en dan wachten totdat de qc.flowratefiltered op nul staat. Wie kent een gepaste oplossing voor dit probleem. Een ander CV-ketel lijkt mij geen wensbare optie.

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
@Parsley Ticket inschieten bij Quatt. Dit hadden ze bij de installatie meteen goed moeten doen. Net als bij Intergas hoort er een bypass in het systeem die reageert op overdruk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
Parsley schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Hier heb ik ook last van met mijn Ferroli Bluesense ketel, die ook geen driewegklep heeft. Bij tapwatervraag stijgt de CV-water temperatuur heel snel, wat ook snel voelbaar is in de radiatoren. Oorspronkelijk (zonder QUATT) schakelt de CV-ketel zijn circulatiepomp uit bij tapwarmwatervraag. Nu perst m.i. de QUATT circulatiepomp het CV water gewoon door de ketel heen zodat de afgegeven warmte van de brander ook het CV-water blijft verwarmen en er te weinig warmte over is voor het tapwater, met als gevolg dat het tapwater te koud blijft en het CV-water verhit wordt, ook al is er daar geen warmtevraag. Ik dacht eerst dat mijn CV-ketel defect was in deze, maar ik heb nu in een kleine praktijktest gedaan: Als ik in JSON zie dat mijn flowsnelheid op nul staat, ,dus bij geen warmtevraag van de CV, dan reageert mijn warm tapwatervraag subliem, en is er nauwelijks waarneembare verhoging van de temperatuur van de flowtemperatuur meter (=flowmeter.waterSupplyTemperature). Draait echter de QUATT circulatiepomp wel, dan stijgt de CV temperatuur rap en blijft de tapwater temperatuur daarbij achter. Ik weet niet of er hiervoor een oplossing is, en/of ik hiervoor bij QUATT moet zijn. Ik kan natuurlijk als ik wil gaan douchen of baden de stekker van de QUATT er even uit trekken danwel de kamerthermostaat heel laag zetten en dan wachten totdat de qc.flowratefiltered op nul staat. Wie kent een gepaste oplossing voor dit probleem. Een ander CV-ketel lijkt mij geen wensbare optie.
Inderdaad even met Quatt contact opnemen en aangeven dat jouw ketel hetzelfde principe is als Intergas.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
[...]

Oplossing staat hier dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
Gerardwaz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Inderdaad even met Quatt contact opnemen en aangeven dat jouw ketel hetzelfde principe is als Intergas.
Zit er niet al een drukverschilregelaar gemonteerd, of is dit iets anders ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GJXmXkuFNtvw7H_eTlWoi-QvzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCKvqXWSHxFJ0FEea4zkJ8CD.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_Wc7WrRwkTqmuaKSn_XiyTSktU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPX17oPxUUtlF7GC0yMAkL1M.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMOEtrwsCPm1Gi_ZKbiKQM5Hq9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjWBKV1Kr5ail6J2HXElH74Q.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
[...]

Ho. Stop. Dit kan echt never nooit niet goed gaan. En ik eet mijn schoen op als dit in een WPAC past.

Zoek even op "geluid" in dit topic en trek je eigen conclusies. Ja ik weet dat ze zeggen dat het kan maar zoals je in bovenstaande vacatures kan zien krijgen ze een groot gedeelte van hun salaris via provisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Parsley schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Zit er niet al een drukverschilregelaar gemonteerd, of is dit iets anders ?[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat is dezelfde maar deze heeft als functie bypass. Er moet er een bijkomen direct onder de aanvoer van de ketel.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUNSY
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:13
Dank voor het ophelderen! Even op bezoek geweest bij iemand met zelfde ketel+quatt combi. Quatt is een jaar ouder. Ziet er best wat anders uit allemaal;
- rechtsonder de drukverschilregelaar die er moet komen bij mij, is duidelijk.
- rode vlak links, flow meter? Ik herken dit ook niet
- bovenste vlak: overdruk ventiel in de afvoer. Is een afvoerslang noodzakelijk? Heb ik ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVxSh0w9TETnqB3zo5M6CBpAyIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ghGF9DIcscEcDpUAwlhb9EX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
Gerardwaz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:57:
[...]

Dat is dezelfde maar deze heeft als functie bypass. Er moet er een bijkomen direct onder de aanvoer van de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eJ6oGtCcVbo4JXeWTPaL3SNqSw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oqiScnUhpp0DT14kWoEvyhfo.jpg?f=user_large

Ik dacht dat dit de bypass is. Waar moet nu die extra regelaar komen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Parsley schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]

Ik dacht dat dit de bypass is. Waar moet nu die extra regelaar komen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bxvkwObiHe7HnoPUQMVXer936E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1TVB6dxM2mrrFYhlTHbeuRi.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de blauwe stip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parsley
Nou snap ik het. Dankjewel @Gerardwaz . Ik ga het inschieten bij QUATT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
GUNSY schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:03:
Dank voor het ophelderen! Even op bezoek geweest bij iemand met zelfde ketel+quatt combi. Quatt is een jaar ouder. Ziet er best wat anders uit allemaal;
- bovenste vlak: overdruk ventiel in de afvoer. Is een afvoerslang noodzakelijk? Heb ik ook niet.

[Afbeelding]
Flowmeter zat bij oude modellen onder de CV. Tegenwoordig zit die in de Quatt (buitenunit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
GUNSY schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:03:

[Afbeelding]
Bij oudere modellen zit de flowmeter niet in de Quatt, maar los bij de CV. Dit is tevens de temperatuur sensor.
Edit, er was me al iemand voor.
Zolang het overdrukventiel niet open gaat is het geen probleem..........😉

[ Voor 5% gewijzigd door Ehbrands op 27-01-2025 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15
inquestos schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:26:
Over twee weken worden bij ons twee Quatts geplaatst op het platte dak :) . Ik ben benieuwd naar extra dempingsmogelijkheden.

@MeTooPV : ik zie dat jij een vergelijkbare opstelling hebt benieuwd welke dempers en rubber je hebt gebruikt
Ik heb deze dempers gebruikt (Vibratiekit 2, Geel voor units van 50 t/m 80 KG)
https://aircoshopnl.nl/to...r-units-van-50-t-m-80-kg/.
Met de rug tegen elkaar is wel bijzonder, maar ze blazen de koude lucht dan weg (anders dan op jouw schetsje), en op een dakkapel zal redelijk wat toevoer zijn van andere lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 05:17
Ik zie eigenlijk niets voorbij komen van Quatt eigenaren met een geluidsdempende omkasting; worden die niet gebruikt?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Hen3s schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:00:
Ik zie eigenlijk niets voorbij komen van Quatt eigenaren met een geluidsdempende omkasting; worden die niet gebruikt?
Waarschijnlijk omdat het geen lelijke grote koelkasten zijn. Mijn WAF (die is zeer kritisch en hij staat in haar tuin) vindt hem niet lelijk en dat wil wat zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamer2 op 28-01-2025 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
[...]

Ik heb exact ditzelfde bij mijn Nefit aquapower CV ketel. Daar zou dit toch niet bij moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
1. een (goede) geluiddempende omkasting is even duur, zo niet duurder dan een Quatt zelf, dus..
2. een Quatt "maakt geen geluid" (aldus Quatt zelf, zie ook webinar met een hoog "wij van WC-eend.." gehalte)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:26
timobiel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:11:
[...]

Ik heb exact ditzelfde bij mijn Nefit aquapower CV ketel. Daar zou dit toch niet bij moeten kunnen?
Defekte of slecht werkende driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
De laatste ontwikkeling en ervaringen met het voorkomen van geluidshinder is de constatering dat de buitenunit zelf goed is ontworpen en stil is maar dat het door Quatt zelf toegevoegde frontpaneel de bron is van hinderlijke trillingen/resonanties.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81434968

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 28-01-2025 10:46 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:43:
[...]

De laatste ontwikkeling en ervaringen met het voorkomen van geluidshinder is de constatering dat de buitenunit zelf goed is ontworpen en stil is maar dat het door Quatt zelf toegevoegde frontpaneel de bron is van hinderlijke trillingen/resonanties.
Zou het zo eenvoudig zijn?
Geluid zou kunnen, brommen/resoneren door het huis heen kan ik me slecht voorstellen van een paneeltje van misschien een kilo? Ergo: dat isoleer je wel in bigfoots of dempers.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 28-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
timobiel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:11:
[...]

Heb je dit tijdens of direct na tapwatervraag?

Direct na tapwatervraag, als de driewegklep weer in CV_stand schakeld, schiet mijn uitgaande CV-temp ook kort omhoog. Dit is ook (in verminderde vorm) meetbaar op de convectoren beneden.
Het relatief koude CV-water stroomt na schakelen van de driewegkraan weer door de heteketel en warmt dus snel op. Restwarmte uit de ketel wordt zo dus in je CV-circuit gedrukt, eigenlijk heel effectief ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnqSHQYFDwpO-IvnlpBoTKimQH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UW3fnotVJJUD8JG0RN2fvKUq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
jj85 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Direct na tapwatervraag, als de driewegklep weer in CV_stand schakeld, schiet mijn uitgaande CV-temp ook kort omhoog. Dit is ook (in verminderde vorm) meetbaar op de convectoren beneden.
Het relatief koude CV-water stroomt na schakelen van de driewegkraan weer door de heteketel en warmt dus snel op. Restwarmte uit de ketel wordt zo dus in je CV-circuit gedrukt, eigenlijk heel effectief ;)
[Afbeelding]
Dit is eigenlijk intentioneel al tijden zo geregeld in CV ketels. Nadat de tapwatervraag weg is, gaat de restwarmte via de 3weg klep het CV water in. De pomp draait ook nog even na om al de warmte te onttrekken. Is toch weer wat extra warmte in je CV systeem.
Met wat logging in een domotica systeem zie je dit inderdaad goed terug :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
jj85 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]
Direct na. Dus dat lijkt dan normaal te zijn. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
wesleytjuh schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Dit is eigenlijk intentioneel al tijden zo geregeld in CV ketels. Nadat de tapwatervraag weg is, gaat de restwarmte via de 3weg klep het CV water in. De pomp draait ook nog even na om al de warmte te onttrekken. Is toch weer wat extra warmte in je CV systeem.
Met wat logging in een domotica systeem zie je dit inderdaad goed terug :).
Mooie theorie maar de pomp wordt niet gebruikt bij ww gebruik laat staan dat hij nadraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:39:
[...]

Mooie theorie maar de pomp wordt niet gebruikt bij ww gebruik laat staan dat hij nadraait.
En hoe krijg je dan precies de opgewekte warmte bij de plaatwisselaar voor warm tapwater?
De 3-weg klep sluit het CV systeem kort (door de plaatwisselaar). De pomp pompt het interne water door de warmtewisselaar naar de plaatwisselaar. Daarna gaat de 3-weg klep weer in de CV stand en kan deze nog even nadraaien, zoals te zien in HomeAssistant bijvoorbeeld. Al mijn (toevallig Nefit) ketels hebben dit zo gedaan.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
TeslaNerd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:43:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81434968
Dat is nog de vraag of dat voor iedereen hetzelfde is.
Bij mij is het frontpaneel 4x vervangen en nu zag ik eergisteren dat aan de rechterkant het frontpaneel geheel bol staat. Dat maakt dat het onder voorspanning staat en makkelijker in trilling komt. Omdat er veel ijs op zat zorgde dat voor een verandering van de resonantiefrequentie.
Ik neem aan dat het bij de meeste Quatt's beter gemonteerd zit.
Ik ga er een ticket over inschieten bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
wesleytjuh schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:49:
[...]

En hoe krijg je dan precies de opgewerkte warmte bij de platenwisselaar voor warm tapwater?
De 3-weg klep sluit het CV systeem kort (door de plaatwisselaar). De pomp pompt het interne water door de warmtewisselaar naar de plaatwisselaar. Daarna gaat de 3-weg klep weer in de CV stand en kan deze nog even nadraaien, zoals te zien in HomeAssistant bijvoorbeeld. Al mijn (toevallig Nefit) ketels hebben dit zo gedaan.
Werkt gewoon op de druk van het waterleidingnet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:33
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Dat is gewoonweg niet waar. @wesleytjuh heeft het gewoon bij het juiste eind, er zijn 2 circuits in een gasketel, 1 voor verwarming, en 1 voor WW. Bij een ketel met een 3-wegklep delen die 2 circuits een kort stuk (het stuk met de brander), en zorgt die klep ervoor dat het stukje gezamenlijk wisselt tussen het verwarmde water pompen naar het CV-circuit, of naar de platenwarmtewisselaar. De platenwarmtewisselaargeeft de warmte van het korte WW-circuit af aan het sanitair warm water. Dat water wordt inderdaad door waterleidingdruk door de platenwarmtewisselaar gehaald.

Maar de ketel-pomp komt er zeker wel aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Maar je koude water komt niet in de warmtewisselaar van de ketel terecht, dat zou namelijk ook betekenen dat zowel je CV water, als sanitair warmwater, dezelfde warmtewisselaar delen en daarmee je dus ook het "vieze" CV water in je sanitair warmwater krijgt.

Sanitair warm water wordt gemaakt via een extra plaatwisselaar, met als input warm, intern rondgepompt, CV water. Het koude/warme water wordt inderdaad hierdoor heen gedrukt met druk vanaf het net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-09 10:47
sbijlsma schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Dat is nog de vraag of dat voor iedereen hetzelfde is.
Bij mij is het frontpaneel 4x vervangen en nu zag ik eergisteren dat aan de rechterkant het frontpaneel geheel bol staat. Dat maakt dat het onder voorspanning staat en makkelijker in trilling komt. Omdat er veel ijs op zat zorgde dat voor een verandering van de resonantiefrequentie.
Ik neem aan dat het bij de meeste Quatt's beter gemonteerd zit.
Ik ga er een ticket over inschieten bij Quatt.
Bij mij is/was het 317 Hz geluid ook zonder frontje erop. Gisteren was quatt hier en de monteur had iemand van product ontwikkeling meegenomen om het zelf te kunnen bekijken en vast te stellen.
1 quatt (ik heb Duo) is geheel vervangen. Ook bij mij staan beide frontjes helemaal bol en is er 1 gisteren vervangen (men was vergeten de andere mee te sturen...). Ik wacht al jaartje op een nieuw model frontpaneel, welke volgens deze quatt medewerker over 1 maand beschikbaar is.
De nieuwe quatt maakt tot op heden geen 317 Hz geluid, maar dat deed de vorige ook alleen als het kouder was (bij de hogere vermogens). Dus even afwachten.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Bij mij is/was het 317 Hz geluid ook zonder frontje erop. Gisteren was quatt hier en de monteur had iemand van product ontwikkeling meegenomen om het zelf te kunnen bekijken en vast te stellen.
1 quatt (ik heb Duo) is geheel vervangen. Ook bij mij staan beide frontjes helemaal bol en is er 1 gisteren vervangen (men was vergeten de andere mee te sturen...). Ik wacht al jaartje op een nieuw model frontpaneel, welke volgens deze quatt medewerker over 1 maand beschikbaar is.
De nieuwe quatt maakt tot op heden geen 317 Hz geluid, maar dat deed de vorige ook alleen als het kouder was (bij de hogere vermogens). Dus even afwachten.
Dat...
Die hoorbare resonanties zijn harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid. Het zou wel heel erg toevallig zijn als het front precies daarop aanslaat.

Ben trouwens benieuwd of ze geheel af gaan stappen van die type / design frontpaneel. Of in elk geval het ontwerp significant aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 28-01-2025 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpa1
paQ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Dat...
Die hoorbare resonanties zijn harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid. Het zou wel heel erg toevallig zijn als het front precies daarop aanslaat.
Dat is precies wat de monteur van quatt ook al bij zijn eerste bezoek sterk vermoedde. Echter hij kreeg van kantoor de opdracht om 1e keer de pomp te vervangen (een chinese pomp van kennelijk mindere kwaliteit voor een Wilo pomp), de 2e keer de transformator en printplaat voeding en nu dus de gehele unit. Daarom wilde hij graag dat iemand van productontwikkeling mee zou komen.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Dat is precies wat de monteur van quatt ook al bij zijn eerste bezoek sterk vermoedde. Echter hij kreeg van kantoor de opdracht om 1e keer de pomp te vervangen (een chinese pomp van kennelijk mindere kwaliteit voor een Wilo pomp), de 2e keer de transformator en printplaat voeding en nu dus de gehele unit. Daarom wilde hij graag dat iemand van productontwikkeling mee zou komen.
Die zaken zijn maandenlang hopeloos en volstrekt onnodig op een hoop geveegd, maar hebben wel degelijk een andere oorzaak.

De resonantie van een coil(whine) en een compressor zijn echt wel eenvoudig te onderscheiden.

Maar je hebt iig 1 betere waterpomp :p
Of is juist die quatt nu in zijn geheel vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
paQ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Die zaken zijn maandenlang hopeloos en volstrekt onnodig op een hoop geveegd, maar hebben wel degelijk een andere oorzaak.

De resonantie van een coil(whine) en een compressor zijn echt wel eenvoudig te onderscheiden.

Maar je hebt iig 1 betere waterpomp :p
Of is juist die quatt nu in zijn geheel vervangen?
Ja heeft onnodig lang geduurd, jij hebt al eerder hier gemeld dat de verkeerde acties werden ingezet door quatt en dat zaken verward werden. Helemaal eens.
Alleen is mijn ervaring met de supportorganisatie dat je beter geen bestaande meldingen kan aanvullen of proberen te corrigeren. Want dan is er risico dat actie nog langer uitblijft en dat je weer opnieuw in de pijpleiding komt. Mijn ervaring is wel positief over dat ze het bij mij echt willen oplossen en ook niet kinderachtig doen en uiteindelijk de hele unit vervangen. Evenals de pompen die ze preventief vervangen en de frontjes die niet goed genoeg zijn.
Ja juist die quatt is vervangen, maar de goede wilo pomp heeft de monteur overgezet. Die moest sowieso preventief vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kostbaar klusje overal waar dit moet gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:00
Ha! vandaag werd mijn nieuwe radiator bezorgd. Deze 2300 Watt (bij 30 graden vulling) en 120 kilo zware jongen, gaat de strijd aan met de koude voeten van mijn vrouw. Hopelijk krijg ik het morgen gemonteerd, het voelt weer als de avond voor 5 dec toen ik kind was ;-) . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvOifw-s7VrwcWcaVyM5uyr5BWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5ShXej3J2pTE8P1eVEooa5P.jpg?f=fotoalbum_large

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Dat hogere vermogen kun je niet zelf even forceren? Bij 20 graden buiten wordt het lastig, maar nu kan het waarschijnlijk nog wel zonder dat je tegen het COP limiet aanloopt.

Op het koudste moment van de dag (vroege ochtend? Morgen bijv naar verwachting om 8:00 zie ik hier) zorgen dat je de warmtepomp al een poosje hebt draaien met de minimaal mogelijke afgifte (radiatoren dichtknijpen tot je over de kleinste radiatoren zo'n 600 liter flow overhoud)
Dan de thermostaat op 30, en ik neem aan dat je het vermogen toch nog wel aardig hoog krijgt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
rombow schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:36:
Ha! vandaag werd mijn nieuwe radiator bezorgd. Deze 2300 Watt (bij 30 graden vulling) en 120 kilo zware jongen, gaat de strijd aan met de koude voeten van mijn vrouw. Hopelijk krijg ik het morgen gemonteerd, het voelt weer als de avond voor 5 dec toen ik kind was ;-) . [Afbeelding]
Fors ding :) Succes met monteren

Twijfel wel aan die 2300W...
Hytools geeft aanzienlijk lager aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxdVj9_EhOQoeHjajvE_nOMDj4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RRoIrg4QHNIBFGEYMHQgNE6N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Dat hogere vermogen kun je niet zelf even forceren? Bij 20 graden buiten wordt het lastig, maar nu kan het waarschijnlijk nog wel zonder dat je tegen het COP limiet aanloopt.

Op het koudste moment van de dag (vroege ochtend? Morgen bijv naar verwachting om 8:00 zie ik hier) zorgen dat je de warmtepomp al een poosje hebt draaien met de minimaal mogelijke afgifte (radiatoren dichtknijpen tot je over de kleinste radiatoren zo'n 600 liter flow overhoud)
Dan de thermostaat op 30, en ik neem aan dat je het vermogen toch nog wel aardig hoog krijgt.
+Even stekker vd CV eruit trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:00
jj85 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Fors ding :) Succes met monteren

Twijfel wel aan die 2300W...
Hytools geeft aanzienlijk lager aan
[Afbeelding]
Dit zei de sticker (kan nog evt fans onder) : Verdrievoudigd mijn huidige capaciteit, zal toch wel warm worden ;-)
Edit*) Maar ik zie je punt deltaT=30 is iets anders dan t=30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/015t-8TvbHsqxXqWTvgtIlxsRV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRIc9zeBXwesqJXhCxs4qSP7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rombow op 28-01-2025 17:14 ]

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
onlinaius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Dat lukt waarschijnlijk nu niet, want de buitentemperatuur (en stooklijn) is behoorlijk bepalend om tot hoge vermogens te komen. Tenminste, de monteur lukte het ook niet vanuit zijn software. Vanuit Quatt kantoor hebben ze gisteren alle kompressor stappen/vermogens wel aangestuurd.
Maar het wordt over wat dagen inderdaad weer kouder en ik heb geen haast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
rombow schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Dit zei de sticker (kan nog evt fans onder) : Verdrievoudigd mijn huidige capaciteit, zal toch wel warm worden ;-)
[Afbeelding]
Die 30 en 50 zijn gemiddelde deltaT tussen radiator en je woonkamertemperatuur.
Zijn dus waarden die typisch bij hoge watertemperatuur horen.

Hoe dan ook, fans gaan je helpen :)

Zie ook pagina 9 op
https://thermrad.nl/wp-co...ech_004_Highres-pages.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 28-01-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Van fb over elga ace:
"De brom / resonantie in de buitenunit is bij mij nu nagenoeg weg… Wat mij opviel in de zoektocht naar resonantie, brom. Heb ik aantal dingen ontdekt en weten te verhelpen.
Misschien is dit een aandachtspunt of tip voor de installateurs in dit forum….
Nu het even droog was heb ik de unit eens open gemaakt.
1. Enkele stukjes ontdreuning / bitumen geplakt op aan de binnenzijde van de kappen (voorzijde en deksel).
2. Wat compriband tussen de metalen bevestigingen.
3. Maar wat bij mij het meeste heeft geholpen is een velletje dun EPDM of ander “niet” vochtdoorlatend materiaal tussen de leiding en de isolatie aangebracht. En voornamelijk bij de u-bocht aan de voorzijde van de elga ace. (zie foto betreffende de u-bocht blauw gekleurd)
Wat er gebeurd als het 2 graden en kouder wordt.: Deze u-bocht wordt in bedrijf koud en er staat zelfs rijp op. Deze leiding geeft deze rijp ook af als vocht aan / in de isolatie…
Dit vocht bevriest in het isolatie materiaal. En wordt dus hard oftewel geen isolatie meer. Alle trillingen in deze u-bocht worden niet meer geabsorbeerd, maar direct doorgegeven aan de buiten wand van de elga ace met als resultaat een elga ace die in de winter een hardere brom geluid maakt."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCwUsEjWq9T7PXzBGAXnP-5iOno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3ZFkdLqy80jBkSy0z2ng7lA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5XtQdaSf1upkPwNhHpDfw7vUg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btlw6agfZY68PfI2R1yhqoXg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yz_C4Odh-GPNcQN2VaQyMhQZ4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9Koxj6hHSEVEbxrrRCYM0VM.jpg?f=fotoalbum_large
Rijp vorming heb ik ook wel in de quatt gezien, zou best een oorzaak kunnen zijn want zegmaar het 317 het geluid is er niet bij temperaturen boven ca 8 graden ongeveer.
Nu met rubber ringetjes tussen een paar schroeven komt dat bij mijn quatt nagenoeg niet meer voor.
Mijn quatt maakt wel geluid, kan immers 55dba zijn, maar ik heb nog nooit een stille en daarbij hard werkende quatt gehoord dus weet niet wat normaal is. Als het 's nachts stil is valt zelfs die luchtstroom al op dus echt stil kan het imo niet zijn maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
Gerardwaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:39:
[...]

@Gerardwaz

Bij mijn cv ketel gelukkig wel. 2 minuten nadraaitijd.

Overigens neemt de ketel in rust ook altijd de wp out temp aan, kan eigenlijk ook niet anders.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Bij mij worden morgen slechts de pootjes vervangen. Ik schat de kans ook heel klein in dat het hier in zit, maar goed, dan kan de monteur het in ieder geval zelf horen.

Bij een ander kwamen er zowel pootjes, als de waterpomp, als de printplaat en transformator aan, maar aangezien het ook om het 317hz gaat bij die persoon zal dat waarschijnlijk ook weinig opleveren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Ja heeft onnodig lang geduurd, jij hebt al eerder hier gemeld dat de verkeerde acties werden ingezet door quatt en dat zaken verward werden. Helemaal eens.
Alleen is mijn ervaring met de supportorganisatie dat je beter geen bestaande meldingen kan aanvullen of proberen te corrigeren. Want dan is er risico dat actie nog langer uitblijft en dat je weer opnieuw in de pijpleiding komt. Mijn ervaring is wel positief over dat ze het bij mij echt willen oplossen en ook niet kinderachtig doen en uiteindelijk de hele unit vervangen. Evenals de pompen die ze preventief vervangen en de frontjes die niet goed genoeg zijn.
Ja juist die quatt is vervangen, maar de goede wilo pomp heeft de monteur overgezet. Die moest sowieso preventief vervangen worden.
Dat vind ik wel apart: die pomp doen ze bij mij dus kennelijk niet, en ook de transformator en printplaat niet.

Wel zou het kunnen dat ik nog een 'andere' Quatt heb, want ik heb een heel vroeg model (in de 450 serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
jpa1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Dat lukt waarschijnlijk nu niet, want de buitentemperatuur (en stooklijn) is behoorlijk bepalend om tot hoge vermogens te komen. Tenminste, de monteur lukte het ook niet vanuit zijn software. Vanuit Quatt kantoor hebben ze gisteren alle kompressor stappen/vermogens wel aangestuurd.
Maar het wordt over wat dagen inderdaad weer kouder en ik heb geen haast.
Nee, dat kan ook niet 'even' vanuit software, omdat de belasting van de Quatt niet puur softwarematig is, maar ook natuurkundig.

1300 watt x COP 5 = 6.5KW (13KW voor 2) en dat is meer dan de Quatts over het algemeen toelaten.

Gevraagde vermogen is een combinatie van buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. De buitentemperatuur heb je weinig invloed op (alleen door het moment van de dag te kiezen), maar de aanvoertemperatuur kun je wel beinvloeden, die wil je zo hoog mogelijk opjagen. En dat doe je door je afgifte te verkleinen en eventueel de stroomsnelheid wat te verlagen. 2 uurtjes draaien op maximaal vermogen en met beroerde afgifte, en je krijgt die aanvoer bijv. op 50 graden. Je COP daalt (naar bijv 3) en 1600 x 3 is opeens nog maar 4800 watt per Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
bite schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:35:
Van fb over elga ace:
[...]

Rijp vorming heb ik ook wel in de quatt gezien, zou best een oorzaak kunnen zijn want zegmaar het 317 het geluid is er niet bij temperaturen boven ca 8 graden ongeveer.
Nu met rubber ringetjes tussen een paar schroeven komt dat bij mijn quatt nagenoeg niet meer voor.
Mijn quatt maakt wel geluid, kan immers 55dba zijn, maar ik heb nog nooit een stille en daarbij hard werkende quatt gehoord dus weet niet wat normaal is. Als het 's nachts stil is valt zelfs die luchtstroom al op dus echt stil kan het imo niet zijn maar wie weet.
Dit zou zeker kunnen helpen als je een 'brom' hebt (ik heb zoiets ook wel eens gedaan bij een monoblock airco die ik vroeger had, en dat hielp wel wat).

Ik heb ook een 'brom' gehad in het verleden, maar vond deze niet storend. Ik hoorde deze eigenlijk alleen maar in de garage als ik direct onder de Quatt stond. Dat klonk alsof er verderop een auto stationair stond te draaien.

Het 317 hz geluid wat bij mij recent is ontstaan is een stuk hoger, niet echt een 'brom'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:38
Het valt ons op dat de pomp van de Quatt steeds meer geluid maakt. Vooral in de nacht is dat hinderlijk hoorbaar in de slaapkamer. Het lijkt op een lager dat naar z'n grootje is/gaat, leeglopende koffiebonen maler, zoiets. De Quatt is uit november 2023.

Is dit het pomp-issue dat eerder genoemd is?
Zo ja, melden aan Quatt dus?

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 10:23
Marelli7 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:21:
Het valt ons op dat de pomp van de Quatt steeds meer geluid maakt. Vooral in de nacht is dat hinderlijk hoorbaar in de slaapkamer. Het lijkt op een lager dat naar z'n grootje is/gaat, leeglopende koffiebonen maler, zoiets. De Quatt is uit november 2023.

Is dit het pomp-issue dat eerder genoemd is?
Zo ja, melden aan Quatt dus?
sowieso melden aan Quatt lijkt me

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
onlinaius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Bij mij worden morgen slechts de pootjes vervangen. Ik schat de kans ook heel klein in dat het hier in zit, maar goed, dan kan de monteur het in ieder geval zelf horen.

Bij een ander kwamen er zowel pootjes, als de waterpomp, als de printplaat en transformator aan, maar aangezien het ook om het 317hz gaat bij die persoon zal dat waarschijnlijk ook weinig opleveren.
Ja, dat is bij mij. Aanstaande donderdag komt er een monteur. Ik heb niet het idee dat het hiermee opgelost gaat worden en testen met dit weer is lastig.
Wat ik las is dat ze vanuit Quatt wel de verschillende frequenties kunnen uitsturen? Dat zou misschien wel wat kunnen helpen.
Moet zeggen dat vanuit de planning er continu direct op mails wordt gereageerd. Nu de rest nog 🙏

Edit: ik denk dat ik er ook nog een paar rubber o-ringen bij leg in de doos 😉

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 28-01-2025 19:23 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
bite schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:35:

[...]

Heb je nog tips welke schroeven precies?

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 28-01-2025 19:31 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:33
Inmiddels is er bij mij bij 1 Quatt ook een soort getik bij gekomen (naast het 317hz geluid en resonantie/pulserend basgeluid binnen).

Lijkt wel alsof er iets los zit/rammelt precies onder de bovenste kap. Zodra ik iets druk uitoefen op de bovenste kap is het geluid eventjes weg om vervolgens weer terug te komen. Hebben anderen hier ook last van/is dit al eens voorbijgekomen in dit topic?

Monteur heeft er toen ook even naar gekeken maar kon niks vinden…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• okijokii
Frozen-Bullet schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:30:
Inmiddels is er bij mij bij 1 Quatt ook een soort getik bij gekomen (naast het 317hz geluid en resonantie/pulserend basgeluid binnen)
Nog een zangeres erbij en je kunt een band beginnen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
wesleytjuh schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:49:
[...]

En hoe krijg je dan precies de opgewekte warmte bij de plaatwisselaar voor warm tapwater?
Je hebt helemaal gelijk, mijn verhaal gaat alleen op bij de Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30
Bennobang schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Garantie krijg je bij deze dat je het later kan verplaatsen! Mijn advies: nooit op een gedeeld dakkapel zetten en zeker niet vlak bij het dakraam en bijna op de erfgrens. Dit is vragen om moeilijkheden. Sorry ik kan het niet leuker maken _/-\o_
Ik ben benieuwd waar je precies op doelt met vragen om moeilijkheden?

We hebben een geschakelde woning, waardoor weinig opties, maar we willen uiteraard niet dat de warmtepomp niet aankan vanwege overlast. Dit is overigens geen dakkapel maar een plat dak van een jaren 30 woning.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
inquestos schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:20:
[...]

We hebben een geschakelde woning, waardoor weinig opties, maar we willen uiteraard niet dat de warmtepomp niet aankan vanwege overlast. Dit is overigens geen dakkapel maar een plat dak van een jaren 30 woning.
Een warmtepomp op een houten dak is nou eenmaal meestal (blijkt later) geen goed idee.
Twee... dan ook niet :+
Je deelt die constructie met de buur. Ook daar gaat dat opvallen naar alle waarschijnlijkheid. Misschien niet in de lente nee, maar wel als het wat kouder wordt in december, en in januari als het gaat vriezen.

Verder is er vrij heldere regelgeving voor wat betreft de plaatsing van warmtepompen zodat je later geen discussie krijgt met buren die overlast ervaren. De methode om vast te stellen of je daaraan voldoet is echt absurd omslachtig gemaakt voor burgers, maar hij bestaat wel, en je hebt er eenvoudigweg aan te voldoen.
En Quatt ook als zij zeggen: nee hoor, dit is toegestaan. (onderbouw dat dan even)
Ik doel nu op de afstand tot het (te openen) dakraam van de buur.

zie ook: Het grote geluidseisen airco en wp topic

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 28-01-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:29

Animal_X

Rodin

Vandaag de Quatt Duo hier geinstalleerd. 3 man sterk NL sprekende installateurs zijn de gehele dag bezig geweest tot 18u. Na veel gedoe met boren uiteindelijk wel naar tevredenheid uitgevoerd. Alleen jammer dat ze al het afval hebben laten staan.

Even een tweetal vragen...

1) klopt het dat bij weinig warmtevraag 1 van de Quatt's in stand-by blijft staan? Ik zie dit in de JSON.

2) is er een manier dat ik kan zien wat het warmteverlies is van de pomp op het dak tot aan de aanvoertemperatuur die de CiC meet via de sensor? Dus hoeveel verlies ik onderweg tijdens transport via de flexibele leidingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Animal_X op 28-01-2025 21:54 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Dit zou zeker kunnen helpen als je een 'brom' hebt (ik heb zoiets ook wel eens gedaan bij een monoblock airco die ik vroeger had, en dat hielp wel wat).

Ik heb ook een 'brom' gehad in het verleden, maar vond deze niet storend. Ik hoorde deze eigenlijk alleen maar in de garage als ik direct onder de Quatt stond. Dat klonk alsof er verderop een auto stationair stond te draaien.

Het 317 hz geluid wat bij mij recent is ontstaan is een stuk hoger, niet echt een 'brom'.
Nee, geen brom geluid maar naar het lijkt wel contact geluid wat de behuizing doet resoneren. Ik ben met een schroevendraaier gaan luisteren en dan lijkt het van de omgeving te komen waar de sticker zit en die leidingen daar YouTube: How to Listen to your Engine with a Screwdriver!

Van de quatt hoor ook niet het typische compressor geluid maar meer zoemen dus misschien van een ander type.
De lagere frequenties via het dak en muur maar dat is grootendeels verholpen met: rubber Tegelijkertijd, betonbandjes, rubber matjes en daarom de bigfoots.
Eerder was die 310 a 340 hz toon echt veel luider dan de rest en op 4m afstand nog duidelijk binnen te horen.
Zojuist 8 graden, 1300 wat en dan zag ik in spectroid wel kleine pieken op ca 158 en 316hz, net van die harmonischen dan. Misschien dat de compressor dan feitelijk op ca 80hz draait? (eens terugzoeken wat iemand had gevonden qua frequenties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
okijokii schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Ja, dat is bij mij. Aanstaande donderdag komt er een monteur. Ik heb niet het idee dat het hiermee opgelost gaat worden en testen met dit weer is lastig.
Wat ik las is dat ze vanuit Quatt wel de verschillende frequenties kunnen uitsturen? Dat zou misschien wel wat kunnen helpen.
Ja dat hebben ze bij mij gedaan. Dus ze zouden het geluid moeten kunnen produceren. Vervolgens mag je verwachten dat ze nu inmiddels wel weten dat jij het 317 hz geluid hebt en dat ze daar naar gaan handelen. Omdat ze nog niet goed weten (denk ik) wat ze moeten aanpassen om dit op te lossen, is eigenlijk de snelste mogelijke oplossing een (in jouw geval weer) nieuwe quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Heb je nog tips welke schroeven precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBxNTAOPFrzhLrG1mfcOnZQyrZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/djtTsMP4CDHXKpl9bK3NX9bG.jpg?f=user_large
De rood gemarkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dank!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
bite schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Nee, geen brom geluid maar naar het lijkt wel contact geluid wat de behuizing doet resoneren. Ik ben met een schroevendraaier gaan luisteren en dan lijkt het van de omgeving te komen waar de sticker zit en die leidingen daar YouTube: How to Listen to your Engine with a Screwdriver!

Van de quatt hoor ook niet het typische compressor geluid maar meer zoemen dus misschien van een ander type.
De lagere frequenties via het dak en muur maar dat is grootendeels verholpen met: rubber Tegelijkertijd, betonbandjes, rubber matjes en daarom de bigfoots.
Eerder was die 310 a 340 hz toon echt veel luider dan de rest en op 4m afstand nog duidelijk binnen te horen.
Zojuist 8 graden, 1300 wat en dan zag ik in spectroid wel kleine pieken op ca 158 en 316hz, net van die harmonischen dan. Misschien dat de compressor dan feitelijk op ca 80hz draait? (eens terugzoeken wat iemand had gevonden qua frequenties).
79Hz was zover ik me herinner een "standje", dus zou (wederom) precies kloppen.

edit:
yep
paQ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Door al die schroevenaandraaierij e.d. maak je de boel hooguit wat stijver wat de boel wat kan temperen. Door de boel 'aan te trekken' verhoog je de resonantiefrequentie van dat stuk behuizing.
Het reliëf / vouwen in behuizingen van airco's zijn ook niet zomaar voor de sier; die dragen bij aan de rigiditeit van een behuizing van plaatwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 28-01-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Moet zeggen dat vanuit de planning er continu direct op mails wordt gereageerd. Nu de rest nog 🙏

Edit: ik denk dat ik er ook nog een paar rubber o-ringen bij leg in de doos 😉
Haha, ik wilde je naam niet perse noemen aangezien je het in een DM had verteld ;)

Ik ga morgen een wat 'raar' verwarmingsschema pakken om het vermogen te maximaliseren. Quatt komt rond 12:00. Ik houd het 'koud' tot 10:00 en daarna laat ik de Quatt een paar uur volle bak draaien (thermostaat op 30) met flowrate 630 om de aanvoertemp zo hoog mogelijk te krijgen, en hopelijk daarmee op 1300 watt of meer te komen (het begint bij mij rond de 1300 watt).

Wat frequenties betreft lijkt er wat @jpa1 aangeeft toch ook wel een limiet op te zitten.

Niet heel gek. 1600 watt x COP 5 = KW, veel meer dan waar de (single) Quatt voor ontworpen is, dus het verbaast me niet dat ze ook bij Quatt tegen die limieten aanlopen bij het testen.

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 29-01-2025 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:33
okijokii schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Nog een zangeres erbij en je kunt een band beginnen....
Van de service van Quatt moet ik eerder huilen 😢

- Elektrakabels geraakt bij boren tijdens installatie
- vuilfilter op onmogelijke plek opgehangen
- lekkage bij CV ketel door installatie
- Pomp al direct vervangen tijdens installatie. Bleek niet de juiste volgens een Nederlandse monteur? Inmiddels 1 van de twee pompen vervangen. Andere moet nog? Zijn wel allemaal wilo pompen.
- 3x lekkage bij buitenunit
- meerdere keren niet goed ontlucht na reparatie: storing Cv dus ‘s avonds dus geen warm water.
- eerste cic is bij mij vervangen, tweede geeft nog meer problemen: ook nog steeds geen reactie op verzoek tot vervanging. Ze blijven hangen in: je internetconnectie is niet stabiel (bedraad, dus kan niet)
- 317hz geluid waarvoor ze onderdelen willen vervangen maar die onderdelen zijn voor het mosquito geluid (nog geen service ingepland)
- Resonantie binnen dat pa na 2 maanden is ontstaan.

Inmiddels zijn we al 8 monteurs verder.. zucht.

Wat betreft het 317hz geluid: Quatt gewoon maar laten komen om de onderdelen voor het mosquito geluid te laten plaatsen? (Alhoewel dat geen nut heeft). Blijkbaar kom je anders niet verder in de molen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Frozen-Bullet schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:32:
[...]

Van de service van Quatt moet ik eerder huilen 😢

- Elektrakabels geraakt bij boren tijdens installatie
- vuilfilter op onmogelijke plek opgehangen
- lekkage bij CV ketel door installatie
- Pomp al direct vervangen tijdens installatie. Bleek niet de juiste volgens een Nederlandse monteur? Inmiddels 1 van de twee pompen vervangen. Andere moet nog? Zijn wel allemaal wilo pompen.
- 3x lekkage bij buitenunit
- meerdere keren niet goed ontlucht na reparatie: storing Cv dus ‘s avonds dus geen warm water.
- eerste cic is bij mij vervangen, tweede geeft nog meer problemen: ook nog steeds geen reactie op verzoek tot vervanging. Ze blijven hangen in: je internetconnectie is niet stabiel (bedraad, dus kan niet)
- 317hz geluid waarvoor ze onderdelen willen vervangen maar die onderdelen zijn voor het mosquito geluid (nog geen service ingepland)
- Resonantie binnen dat pa na 2 maanden is ontstaan.

Inmiddels zijn we al 8 monteurs verder.. zucht.

Wat betreft het 317hz geluid: Quatt gewoon maar laten komen om de onderdelen voor het mosquito geluid te laten plaatsen? (Alhoewel dat geen nut heeft). Blijkbaar kom je anders niet verder in de molen..
Dat is inderdaad verschrikkelijk.... En de doorlooptijd na bezoek monteur is maanden.

Ik heb via de mail ook aangegeven dat ze spullen hebben opgestuurd die te maken hebben met een ander probleem (mosquito), maar ik moest me geen zorgen maken. Ze hebben veel onderzoek gedaan naar de verschillende soorten geluidsoverlast en het zou opgelost worden.... zegt hij.

Op dit forum heb ik nog niet gelezen dat dit gelukt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Animal_X schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:51:
Alleen jammer dat ze al het afval hebben laten staan.
Afgelopen zomer stond dat in ieder geval expliciet in de mails betreffende installatie: afval laten ze, gescheiden, achter.
(Bij mij hadden ze het overigens wel meegenomen)

1) klopt het dat bij weinig warmtevraag 1 van de Quatt's in stand-by blijft staan? Ik zie dit in de JSON.
Klopt.
2) is er een manier dat ik kan zien wat het warmteverlies is van de pomp op het dak tot aan de aanvoertemperatuur die de CiC meet via de sensor? Dus hoeveel verlies ik onderweg tijdens transport via de flexibele leidingen.
Kijk in de json en vergelijk flowMeter.waterSupplyTemperature (watertemperatuur onder CV) met hp2.temperatureWaterOut (watertemperatuur uit 2e Quatt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
EDIT 13:11: ik bedoel hier natuurlijk niet de pump protection maar de Anti-freeze protection - water circulation . Ik heb dat in de tekst aangepast.

Vanochtend een vreemd gedrag geconstateerd. Iets na half 7 schommelde de buitentemperatuur rond de 6°C. En ik bedoel dan echt schommelen: elke paar seconden van 6,01°C naar 5,92°C.

Hierdoor vond het pump protection systeem Anti-freeze protection - water circulation het nodig om bij iedere keer dat het onder de 6 graden kwam de de Anti-freeze protection - water circulation in te schakelen. Soms schakelde hij na 1 tot 3 seconden weer over. Het gevolg was dat er 12 schakelingen in 6 minuten waren te noteren.

Hier zit dus helemaal geen hysteresis op. Ik heb er zelf geen last van, maar kan dat kwaad voor de waterpomp ?

Ik heb bijgaand plaatje gemaakt met eigen meuk. De roze gebieden zijn de momenten dat de Anti-freeze protection - water circulation actief is, de groene lijn is de buitentemperatuur bij de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wiw4EZa6YCrbRJaRZJYb65sLjM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kkPWyR71yS4bCWabUtb73ib7.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door AlfredPteD op 29-01-2025 13:13 ]

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@AlfredPteD Wel een bekend verschijnsel. Enige waar Quatt een hysterese op heeft lijkt de BPV van de oude modellen te zijn ;)

Anti-vries circulatie wordt trouwens vanuit de CiC aangestuurd en moet dus prima met een software-update te verbeteren zijn. Dit vele aan/uitschakelen lijkt mij idd geen gezonde situatie voor de waterpomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Aan de andere kant: hoe veel/weinig mensen hebben de wp uit bij 6 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
paQ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:57:
Ja, ik ben nog steeds bezig met wat experimenten voor de nachtverlaging. Ik dus :)

In huis was het nog boven de 15 graden op dat tijdstip, dus in dit experiment hoeft de warmtepomp niet aan.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:57:
Geen idee, iedereen met (geringe) nachtverlaging waarschijnlijk.

Relais van de waterpomp mag zo'n 100.000 keer schakelen. Dus die zal het ook wel een tijdje volhouden ;)
Wat overigens neer komt op zo'n 18 keer per dag (gemiddeld, inclusief zomer waar die uit staat) over 15 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:23
Vandaag de Quatt Duo hier geinstalleerd. 3 man sterk NL sprekende installateurs zijn de gehele dag bezig geweest tot 18u. Na veel gedoe met boren uiteindelijk wel naar tevredenheid uitgevoerd. Alleen jammer dat ze al het afval hebben laten staan.

Onderstaande stond niet in je bevestigingsmail van de installatie?
Wij laten afval gescheiden bij je achter
Als we de Quatt Hybrid bij je komen installeren, laten we een blije Quatt-bezitter achter. Maar ook een beetje afval. Om de kosten voor jou zo laag mogelijk te houden, nemen we dit niet mee. Maar, we maken het wel makkelijker voor je: we scheiden en ordenen het afval. Plastic bij plastic, karton bij karton. Breng jij het naar een afvalpunt?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Geen idee, iedereen met (geringe) nachtverlaging waarschijnlijk.

Relais van de waterpomp mag zo'n 100.000 keer schakelen. Dus die zal het ook wel een tijdje volhouden ;)
Wat overigens neer komt op zo'n 18 keer per dag (gemiddeld, inclusief zomer waar die uit staat) over 15 jaar.
Dank je. Dat geeft wel wat rust.

Ik heb ook nog even gekeken naar het voorkomen van de pump protection mode sinds begin deze winter. Gemiddeld kom ik uit op 3,5 aan/uit-schakelingen per dag. Maar er zat een dag tussen van 52 schakelingen in enkele uren tijd. Helaas heb ik van die dag (mijn registratie was nog in opbouw) geen gegevens van de buitentemperatuur-sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
inquestos schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Ik doel op het feit dat het zeker geluidsoverlast zal geven. Zowel door de lucht als door de constructie. Meeste mensen hebben geen last van hun eigen warmtepomp, vogels, windmolens, muziek enz. Maar des te meer wel de buren. Ze staan praktisch op de erfgrens getekend!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
eddieko33 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:20:
Afgelopen week benaderd door Quatt met de vraag of ik mee zou willen doen aan de Full-Electric pilot.

Komende week staat een adviesgesprek gepland met een technisch adviseur van Quatt. Ik ben al bezig met een vragenlijstje opstellen. Als iemand nog wat wil weten kan ik kijken wat ik kan meenemen in het gesprek.
Kun je wat vertellen over het FE adviesgesprek dat je gehad hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
Kleine update over de Tado X bedraad en Quatt.

Sinds firmwareversie 251.0 lijkt de thermostaat in plaats van werkelijke setpoint en werkelijke kamertemperatuur een vast setpoint (altijd 20 graden) en het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur door te sturen over OpenTherm richting CiC.

Ik ben bij Tado support inmiddels door de eerste linie heen, het is doorgezet naar de relevante afdeling.

Bij Quatt support wacht ik nog op een reactie van een uitgebreide beschrijving van wat ik zie.

Zodra ik meer hoor geef ik een update.

Wellicht is het een goed idee als mensen met dezelfde combi dit ook melden bij Tado en Quatt support. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat beide partijen dit serieus gaan nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
mrkb_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:53:
Kleine update over de Tado X bedraad en Quatt.

Sinds firmwareversie 251.0 lijkt de thermostaat in plaats van werkelijke setpoint en werkelijke kamertemperatuur een vast setpoint (altijd 20 graden) en het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur door te sturen over OpenTherm richting CiC.

Ik ben bij Tado support inmiddels door de eerste linie heen, het is doorgezet naar de relevante afdeling.

Bij Quatt support wacht ik nog op een reactie van een uitgebreide beschrijving van wat ik zie.

Zodra ik meer hoor geef ik een update.

Wellicht is het een goed idee als mensen met dezelfde combi dit ook melden bij Tado en Quatt support. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat beide partijen dit serieus gaan nemen.
Tegen vergelijkbare issues ben ik ook vaker aan gelopen. Daarom geef ik niets meer om het lijstje "supported thermostaten"

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Je kunt verschil zien in temperatuur Quatt2_uit en onder de CVketel, zoals @jj85 ook al schrijft. In theorie zou je het dan kunnen zien, maar dan is de vraag of deze goed zijn geijkt.
Praktijk: bij mij is het water onder de CVketel (nadat het 7m buiten en 5m binnen heeft afgelegd) volgens deze meting 0,2 graden warmer geworden :?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
Nav de Anti-freeze protection - water circulation mode heb ik nog een vraag, of eigenlijk meer een veronderstelling.

De Anti-freeze protection - water circulation mode is bedoeld om de boel niet vast te laten vriezen. Tijdens deze periode staan de heatpump en ce CV uit, anders was deze mode niet nodig. Tijdens deze mode wordt er CV water rondgepompt, zonder dat er ergens actief energie aan wordt toegevoegd. Water heeft de neiging om af te koelen, en dat dat doet het ook. Er gaat dus energie verloren. Dat is energie die uit het huis wordt gehaald, net als bij een defrost.

Ik weet (nog) niet of dat significant veel is, maar wel iets om even goed naar te kijken. Heeft iemand dat al wel eens gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@AlfredPteD Leuk vraagstuk! Nooit aan gerekend of iets dergelijks, dus ben wel benieuwd of je het kan kwantificeren :)

Ik zou denken dat het water relatief snel afkoelt richting temperatuur van je huis. De delta_T tussen je huis en CV-water wordt snel kleiner, waardoor de warmte/energieoverdracht ook snel afneemt.
Warmteverlies in de Quatt buitenunit lijkt me beperkt..

Dus mijn inschatting is dat het enorm meevalt, maar misschien zit ik er volledig naast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
Ik heb mijn Tado X net eens vervangen door een V3+, echter in de quatt app zie ik nu bij de temperatuur nullC.
Moet ik nog iets anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
AlfredPteD schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:10:
Nav de Anti-freeze protection - water circulation mode heb ik nog een vraag, of eigenlijk meer een veronderstelling.

De Anti-freeze protection - water circulation mode is bedoeld om de boel niet vast te laten vriezen. Tijdens deze periode staan de heatpump en ce CV uit, anders was deze mode niet nodig. Tijdens deze mode wordt er CV water rondgepompt, zonder dat er ergens actief energie aan wordt toegevoegd. Water heeft de neiging om af te koelen, en dat dat doet het ook. Er gaat dus energie verloren. Dat is energie die uit het huis wordt gehaald, net als bij een defrost.

Ik weet (nog) niet of dat significant veel is, maar wel iets om even goed naar te kijken. Heeft iemand dat al wel eens gedaan ?
Bij mij is er nog steeds een positieve delta tussen water uit en water in. Het water gaat er 0.1 graden warmer uit dan erin in Anti-freeze protection - water circulation mode. Ik weet niet of dit helemaal klopt, of dat dit dus zo klein is dat het binnen de meetonnauwkeurigheid valt. Ik denk ook dat het niet significant bijdraagt aan afkoelen van je woning.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
raven22 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:45:
Ik heb mijn Tado X net eens vervangen door een V3+, echter in de quatt app zie ik nu bij de temperatuur nullC.
Moet ik nog iets anders instellen?
De V3+ was 2de hands en blijkbaar niet goed ingesteld voor een Quatt. Tado support heeft het gereset en het is nu ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij overwegen ook een Quatt warmtepomp. Adviesgesprek wordt als het goed is ingepland. Vraag me wel alvast even af hoe eea. gaat werken.

1. Er komt een leiding van de warmtepomp naar de CV-ketel. Heeft de warmtepomp ook een eigen stroomgroep nodig? Of prik je die bij de cv-ketel gewoon in een stopcontact?

2. Wij hebben nu een Remeha ketel van 8 jaar oud. De warmtepomp wordt daar dan op de watercirculatie aangesloten zodat ie warm water toevoegt aan de leiding die de ketel in gaat? Is het zo simpel als dat of komt er ook nog iets van software kijken in de communicatie tussen de warmtepomp en de ketel?

3. We hebben ook een Remeha eTwist thermostaat. Deze is gedeeltelijk defect (de draaiknop werkt niet goed, wel te bedienen via de app of google home). Blijft deze thermostaat in gebruik of krijgen we dan iets nieuws aan de muur? (waardoor die eTwist weg kan en ik dus geen nieuwe hoef aan te schaffen)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 29-01-2025 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
Palomar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:18:
Wij overwegen ook een Quatt warmtepomp. Adviesgesprek wordt als het goed is ingepland. Vraag me wel alvast even af hoe eea. gaat werken.

1. Er komt een leiding van de warmtepomp naar de CV-ketel. Heeft de warmtepomp ook een eigen stroomgroep nodig? Of prik je die bij de cv-ketel gewoon in een stopcontact?

2. Wij hebben nu een Remeha ketel van 8 jaar oud. De warmtepomp wordt daar dan op de watercirculatie aangesloten zodat ie warm water toevoegt aan de leiding die de ketel in gaat? Is het zo simpel als dat of komt er ook nog iets van software kijken in de communicatie tussen de warmtepomp en de ketel?

3. We hebben ook een Remeha eTwist thermostaat. Deze is gedeeltelijk defect (de draaiknop werkt niet goed, wel te bedienen via de app of google home). Blijft deze thermostaat in gebruik of krijgen we dan iets nieuws aan de muur? (waardoor die eTwist weg kan en ik dus geen nieuwe hoef aan te schaffen)
Ketel en Quatt enkel kunnen op zelfde groep/vrij wcd. Al vinden sommige gebruikers dat niet handig ivm storing die kan ontstaan in Quatt dat je cv groep er ook uit ligt. Ik heb een aparte groep gemaakt daarvoor.
Waterzijdig is het zo simpel ja, er komt een regeling (CIC (commander in chief))bij van Quatt die ook een wcd nodig heeft bij de ketel. Die staat tussen je bestaande thermostaat en ketel. Maar lees goed de ts en bij Quatt dat je een (eigen of door Quatt geleverde) thermostaat nodig hebt die goed compatibel is met de CIC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Palomar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:18:
Kijk hier even rond, daar staat eigenlijk wel heel veel informatie beschikbaar.
https://support.quatt.io/nl/
Ligt eraan of je een Quatt Mono of Quatt Duo aanbevolen krijgt.
Mono kan in principe op een vrij stopcontact.
De Duo heeft een eigen groep nodig.
Zal in je gesprek besproken worden.
Alle aansturing gaat straks via de CiC (Commander in Chief).
De krijgt informatie van je thermostaat en stuurt daarmee de Quatt en/of ketel aan.

Lees deze informatie maar eens door
https://support.quatt.io/...10-hoe-werkt-quatt-hybrid
https://support.quatt.io/...de-aansluitingen-geregeld
Zie https://support.quatt.io/...at-werkt-met-quatt-hybrid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u8OQRnx-K6Aq2QK5HGqtdfxS-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyorLo3YZqBfku7pkLKwQbc7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Thanks! Wat betreft de thermostaat, zo te lezen is de eTwist niet het meest ideaal. Aangezien deze toch ws. vervangen moet worden zou ik dan denk ik beter voor de door Quatt aanbevolen thermostaat kunnen gaan (Honeywell Lyric T6(R)) ipv weer een nieuwe etwist. Ik neem even aan dat zo'n thermostaat ook gewoon werkt met mijn Remeha Tzerra ketel..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Palomar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:37:
Thanks! Wat betreft de thermostaat, zo te lezen is de eTwist niet het meest ideaal. Aangezien deze toch ws. vervangen moet worden zou ik dan denk ik beter voor de door Quatt aanbevolen thermostaat kunnen gaan (Honeywell Lyric T6(R)) ipv weer een nieuwe etwist. Ik neem even aan dat zo'n thermostaat ook gewoon werkt met mijn Remeha Calenta ketel..?
Straks heeft jouw (nieuwe) thermostaat niks meer van doen met de ketel ;-)

De thermostaat praat met de CiC van Quatt
De CiC praat met de ketel. Afhankelijk van Ketel kan dit via OpenTherm of simpel aan/uit.

Zou bij gesprek aangeven/vragen dat jij zorgt voor een Lyric T6 (of iets vergelijkbaars) en wellicht dat Quatt hem dan wel verder monteert en aansluit voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Deze begrijp ik ook niet helemaal. Quatt zegt dat de CiC steeds zelf slim bepaalt wat het hoogste rendement oplevert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdWoWplWAQ5evlIEqdrK6Zo2qmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDiYCq2hiRwbemr0sDZ5J1qi.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier de CiC om ~11:45 schakelen van beide warmtepompen naar enkel HP1, welke dan zo'n 1000 W input power gebruikt. De COP daalt daardoor van zo'n 4.8, naar 4.4. Maar heatpower blijft gelijk.

Het zal allemaal wel loslopen, maar dit is toch niet "slim"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
AlfredPteD schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:10:

Jazeker. Want ik heb ongeveer 25% meer energie nodig om mijn huis te verwarmen dan voor de Quatt. En ik ben niet de enige.
Als de Quatt gewoon loopt (flow 800 l/hr) dan is het temperatuur verschil tussen Quatt water en vloerverwarming-in 2 C. Om die hoeveelheid water af te koelen met 2C heb je 1.8 kW vermogen nodig.
Nou zal niet alles verloren gaan aan de buitenlucht want de leiding van Quatt loopt deels buiten deels binnen. Bij mij ongeveer 12 m buiten en 10 m binnen.
Stel nou dat 1C verlies buiten gebeurt dan is dat ongeveer 1 kW vermogen verlies als de Quatt loopt en 0.5 kW als de antifreeze protectie actief is.
Maar de 2 temperatuurmetingen die ik noem zijn niet gelijk gecalibreerd, dus ik kan het niet hard maken.

Het is wel een logische verklaring voor de extra energie die er nodig is om mijn huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
wesleytjuh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:50:
Deze begrijp ik ook niet helemaal. Quatt zegt dat de CiC steeds zelf slim bepaalt wat het hoogste rendement oplevert:
[Afbeelding]

Je ziet hier de CiC om ~11:45 schakelen van beide warmtepompen naar enkel HP1, welke dan zo'n 1000 W input power gebruikt. De COP daalt daardoor van zo'n 4.8, naar 4.4. Maar heatpower blijft gelijk.

Het zal allemaal wel loslopen, maar dit is toch niet "slim"?
Nope, lijkt niet echt slim idd. Hier momenteel precies hetzelfde. HP1 staat al 24h uit z'n neus te eten, HP2 zit ergens tussen 400 en 1000W input.

Doet me denken aan mijn omgekeerde situatie.
HP1 continu 400W en HP2 springt continu aan/uit op 400W. Waarom dan niet HP1 continu aan op bijv 600W...

Maar volgens Quatt/CiC is dit blijkbaar gunstiger... Begrijpen doe ik het niet echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jj85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Nope, lijkt niet echt slim idd. Hier momenteel precies hetzelfde. HP1 staat al 24h uit z'n neus te eten, HP2 zit ergens tussen 400 en 1000W input.

Doet me denken aan mijn omgekeerde situatie.
HP1 continu 400W en HP2 springt continu aan/uit op 400W. Waarom dan niet HP1 continu aan op bijv 600W...

Maar volgens Quatt/CiC is dit blijkbaar gunstiger... Begrijpen doe ik het niet echt ;)
Die situatie herken ik ook erg goed inderdaad.. De flipperkast. Lijkt dat de CiC dat nu juist probeert te voorkomen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
wesleytjuh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Die situatie herken ik ook erg goed inderdaad.. De flipperkast. Lijkt dat de CiC dat nu juist probeert te voorkomen hier?
Volgens mij luistert Quatt ons af :o
HP1 mag meedoen na 20+ uur neuspeuteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TmMlCsD29hLL2aUDoXrOdxkD7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aw9fRgTeOE1Qzmy7N2tK9hG4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 29-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
sbijlsma schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Jazeker. Want ik heb ongeveer 25% meer energie nodig om mijn huis te verwarmen dan voor de Quatt. En ik ben niet de enige.
Als de Quatt gewoon loopt (flow 800 l/hr) dan is het temperatuur verschil tussen Quatt water en vloerverwarming-in 2 C. Om die hoeveelheid water af te koelen met 2C heb je 1.8 kW vermogen nodig.
Nou zal niet alles verloren gaan aan de buitenlucht want de leiding van Quatt loopt deels buiten deels binnen. Bij mij ongeveer 12 m buiten en 10 m binnen.
Stel nou dat 1C verlies buiten gebeurt dan is dat ongeveer 1 kW vermogen verlies als de Quatt loopt en 0.5 kW als de antifreeze protectie actief is.
Maar de 2 temperatuurmetingen die ik noem zijn niet gelijk gecalibreerd, dus ik kan het niet hard maken.

Het is wel een logische verklaring voor de extra energie die er nodig is om mijn huis te verwarmen.
Hier lopen twee zaken door elkaar:
1. ander stookregime waardoor meer energie nodig is
2. warmteverlies tijdens antifreeze protection
Over 2 ging mijn vraag.
Ergens op dit forum heb ik begrepen dat het warmteverlies van de leidingen buiten iets van 9kWh per jaar per meter is. Tijdens een antifreeze stroom er water door de warmtepomp, en dus door alle afkoelende lamellen. Daar koelt het water dus ook af. Logisch want de WP moet warm blijven om niet te bevriezen. Tenminste dat denk ik.

Maar 1 is zeker ook waar. Daar heb ik al eerder over gepost. Theoretisch zou dat bij mij iets van 11,7% verschil moeten zijn. Maar nu staat de teller inmiddels op 20%. Terwijl ik nog enkele isolerende maatregelen heb genomen. Zie verschil in stooklijnen van dit jaar en vorig jaar. Jij hebt vloerverwarming, dus wellicht heb je je stookregime niet veel gewijzigd ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTn-e-ONPgnejH00aaEu7NmvdVc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f7g1aaV7fK27TWgKm2dSbHyK.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 210 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.