Freeckje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:54:
[...]
Nu snap ik het bij nader inzien: jij hebt geen vvw, ik wel. Je stooklijn staat daarop ingesteld. Vandaar dat ik het probleem had/heb dat de ketel niet bijsprong omdat het controlSetpoint onder de 40 graden bleef hangen.
Het vermogen van de Quatt kakte in zonder dat de ketel werd geactiveerd , foutje van de CiC-regelaar.
De Diyless lost dat probleem dus niet op lijkt me, of heeft ie nog meer opties om dat probleem te tackelen?
Ik heb inderdaad geen VVW, heb een OT aangestuurde CV ketel en heb een goed geoptimailseerd afgifte systeem (voorwaarde om je verwarming goed te laten werken). Maar in mijn ogen hoeft een thermostaat ook geen weet te hebben van je afgifte systeem, heeft hij dat wel dan is hij aan het compenseren voor iets dat de Quatt zou moeten regelen.
Zoals ik het zie heeft de Quatt enigszins onvoorspelbaar/oncontroleerbaar gedrag. Dit is wat "heren van HA (HomeAssistant en andere "doehetzelfmeuk")" proberen te adresseren. Ik heb hier zeker waardering voor maar voor mij gaat dit een stap te ver, voor mij geldt ¨Quatts will be Quatts".
Ook de door mij geprobeerde Quatt supported thermostaten hebben onvoorspelbaar/oncontroleerbaar gedrag met stappen van 0,2 graden, gevoelstemperatuur, optimalisatie opties enz.
En waarschijnlijk zullen 2 componenten met onvoorspelbaar gedrag goed werken voor 95% van de huizen. Maar mijn huis valt helaas onder de 5%. Een vergelijking met 2 onbekenden (A+B=10) kun je niet oplossen als beiden niet dezelfde wetmatigheid volgen. Dus probeer ik 1 van de onbekenden voorspelbaar te maken.
De Diyless (maar vast ook sommige andere thermostaten) doet niets anders dan een rekenkundige bewerkingen en ook alleen precies dat:
- Hij geeft iedere seconde de temperatuur op 0,01 graad nauwkeurig door aan Quatt en niet per 0,2 graden
- als je een stooklijn instelt geeft hij ook de bij behorende Thermostat Control Setpoint door en niet iets lagers
- Als je een hysteresis upper limit van 0,31 graad boven setpoint dan schakelt hij ook exact uit op dat punt
- Hij is gelukkig niet zelflerend en doet niet aan eigen optimalisaties die je dan weer moet flipperen
- Hij heeft geen weet van welk afgiftesysteem je hebt
Enz.
Door 1 deel van de vergelijking voorspelbaar te maken komt de Quatt dichter in de buurt van wat ik wil en dan werkt hij bij mij goed. Dus als jij zegt dat jouw Control Setpoint onder 40 graden blijft hangen moet je je toch eens afvragen waarom dat gebeurt. De Diyless geeft 1 op 1 het Control Setpoint door dat hoort bij de ingestelde stooklijn. En een stooklijn is een lineaire lijn die steeds hoger wordt als het kouder wordt. En dus wordt het Control Setpoint ook steeds hoger.
Nogmaals mijn huis valt in de 5% categorie en niet niet in de 95%. Maar voorspelbaar thermostaatgedrag is wel prettig.
En ja, de Diyless heeft nog meer opties (je kunt 3 verschillende verwarmingsalgoritmes instellen met configuratie-items) maar dat gaat voor hier te ver.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.