Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
m10tech schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:29:
[...]

@AlfredPteD kijk eens aandachtig naar mijn rapportageS hierboven:
Ik vermoed dat het ControlSetPoint bij jou veel te laag staat. Daardoor krijgt de ketel geen kans om bij te springen als de Quatt het alleen niet aankan. Dit is al bij diverse mensen alhier voorgekomen.
Het effect is een beetje gas bij een defrost, maar niet een echte boost naar 'the next level'.
En dan blijft het aansukkelen op een te lage afgiftetemperatuur...
Dank voor je reactie. Ik moet zeggen dat ik nog niet de moed heb gehad om de posts over jouw experimenten goed door te nemen; het ziet er nogal ingewikkeld uit. Maar ik zal daar zeker naar kijken.

Die controlsetpoint, is voor mij eigenlijk een onbekende. Ik zie m wel in de json staan, maar wat zijn rol nu precies is, weet ik niet. Ik heb die nog nooit aangepast, en hij staat dus nog op de waarde die quatt tijdens de installatie heeft ingesteld. Ik heb wel de maximale watertemperatuur op de CV ketel op 55 graden staan. Heeft die daar mee te maken ?

Hieronder een HA grafiek met enkele belangrijke watertemperaturen, en ook de otFtControlSetpoint (ik neem aan dat je het over die waarde hebt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxX6RmK9dOxSTHnJ3qk9vFfr268=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfhwa2cr5nIkfNQcfYbOfamG.png?f=fotoalbum_large

edit: plaatje aangepast met defrosts en flameOn

[ Voor 6% gewijzigd door AlfredPteD op 23-01-2025 00:53 ]

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
Gerardwaz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:48:
[...]

Zolang gaat een pomp niet mee dus denk dat het wel meevalt. Draai gewoon even dicht en open en kijk of het niet lekt.
Ik woon hier 24 jaar en in die tijd is de pomp niet vervangen. Huis was 5 jaar oud toen ik het kocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
AlfredPteD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:59:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik deed deze dag als een test om te zien wat er gebeurt als ik mijn oude (gas) stookregime zou volgen. Toen had ik 4 graden verschil tussen dag en nacht.

Sinds ik met een warmtepomp stook, zit er normaliter maar 2 graden verschil tussen dag en nacht, en laat ik gedurende de dag de temperatuur langzaam oplopen.

Ik was (en ben nog steeds) nieuwsgierig wat er zou gebeuren met mijn oude stookregime, maar de hele temperatuursregeling raakt kennelijk in de war. En ik dus ook.
Dit verklaart ook een hoop:
4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: raditoren dicht

YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 23-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 21:33
Erik1805 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Tja op de website van Quatt staat:

Chill is beschikbaar vanaf lente 2025

Maar goed denk dat meer met een korrel zout nemen ;)
Haha is ook, ben er inderdaad bang voor dat ik het potje zout erbij kan pakken... En toch iets moet gaan bedenken voor de warme maanden waarin mijn slaapkamer over de gehele breedte van het huis op het zuiden ligt. Rolluik of niet, uiteindelijk wordt het toch warm ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 20:33
Nu ik ruim een jaar een Quatt in bezit heb en ik in de tweede winterperiode zit wil ik eens vragen of hier iemand een idee heeft wat het probleem met mijn cv ketel kan zijn. Ik heb overigens al contact gehad met Quatt hierover en een installateur staat binnenkort ingepland, op aanraden van Quatt, maar dan ben ik zelf misschien beter voorbereid voor wat het zou kunnen zijn.

Telkens wanneer de Quatt in anti-freeze protection modus (98) komt te staan en er dus niet verwarmd wordt , komt er continu een fluitende hoge toon uit de cv ketel. Het lijkt ergens onderuit de ketel te komen. De flow is op dat moment 400 l/h.
Wanneer ik de stroom van de ketel haal blijft de toon nog steeds aanwezig. Pas als ik de stroom opnieuw op de ketel plaats en deze initialiseert verdwijnt de toon tijdens dit proces (en daarna). Na een bepaalde tijd, zeg 30 minuten, komt de toon weer terug.

Quatt dacht dat dit met een niet goed werkende driewegklep te maken zou kunnen hebben. Wat denken julie hierover?
Als de installateur komt en het is niet koud genoeg dan kan ik het probleem al niet reproduceren dus vandaar dat ik het hier ook even na wil vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
buzzjuh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:05:
Nu ik ruim een jaar een Quatt in bezit heb en ik in de tweede winterperiode zit wil ik eens vragen of hier iemand een idee heeft wat het probleem met mijn cv ketel kan zijn. Ik heb overigens al contact gehad met Quatt hierover en een installateur staat binnenkort ingepland, op aanraden van Quatt, maar dan ben ik zelf misschien beter voorbereid voor wat het zou kunnen zijn.

Telkens wanneer de Quatt in anti-freeze protection modus (98) komt te staan en er dus niet verwarmd wordt , komt er continu een fluitende hoge toon uit de cv ketel. Het lijkt ergens onderuit de ketel te komen. De flow is op dat moment 400 l/h.
Wanneer ik de stroom van de ketel haal blijft de toon nog steeds aanwezig. Pas als ik de stroom opnieuw op de ketel plaats en deze initialiseert verdwijnt de toon tijdens dit proces (en daarna). Na een bepaalde tijd, zeg 30 minuten, komt de toon weer terug.

Quatt dacht dat dit met een niet goed werkende driewegklep te maken zou kunnen hebben. Wat denken julie hierover?
Als de installateur komt en het is niet koud genoeg dan kan ik het probleem al niet reproduceren dus vandaar dat ik het hier ook even na wil vragen.
Ik denk ook een klep die in een bepaalde stand staat/blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisookwat schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:48:
[...]

Haha is ook, ben er inderdaad bang voor dat ik het potje zout erbij kan pakken... En toch iets moet gaan bedenken voor de warme maanden waarin mijn slaapkamer over de gehele breedte van het huis op het zuiden ligt. Rolluik of niet, uiteindelijk wordt het toch warm ;).
De lente duurt tot 21 juni 2025 😉.
(Of 1 juni: het is maar wat je wilt) Dus zowel jij, @Erik1805, ik en vele anderen moeten nog even geduld hebben voor de Chill wordt geleverd.
Bij mij is het de vraag of hij geplaatst kan worden: heel korte retouren, kan enkel aan de aanvoer van een mini-radiator. Kreeg bij inschrijving op de vraag of dat mogelijk was, als antwoord dat het nog niet bekend was.
Ik wacht af.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
AlfredPteD schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:05:
[...]

Dank voor je reactie. Ik moet zeggen dat ik nog niet de moed heb gehad om de posts over jouw experimenten goed door te nemen; het ziet er nogal ingewikkeld uit. Maar ik zal daar zeker naar kijken.

Die controlsetpoint, is voor mij eigenlijk een onbekende. Ik zie m wel in de json staan, maar wat zijn rol nu precies is, weet ik niet. Ik heb die nog nooit aangepast, en hij staat dus nog op de waarde die quatt tijdens de installatie heeft ingesteld. Ik heb wel de maximale watertemperatuur op de CV ketel op 55 graden staan. Heeft die daar mee te maken ?

Hieronder een HA grafiek met enkele belangrijke watertemperaturen, en ook de otFtControlSetpoint (ik neem aan dat je het over die waarde hebt).

[Afbeelding]

edit: plaatje aangepast met defrosts en flameOn
Ik mis nog de flowmeter/waterSupplyTemperature om het plaatje compleet te maken.
Maar het CSP is inderdaad hoog genoeg. Of toch niet, en je thermostaat is te bescheiden en het had nog iets hoger gemogen.
Misschien dat de optimalisatiestand nog iets doet, maar dat kun je historisch niet meer aanpassen...

Kun je ook HP1/powerInput tonen, dan weten we of de HP op vol vermogen probeert te werken.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:45
Stefannn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:34:
@TeslaNerd ,
Je moet het helemaal zelf weten…
Maar ik heb het toch even voor je opgezocht.
Hier en hier
Compressor van Warmtepomp gaat 120.000 tot 150.000 start/stops mee. En dat is het duurste onderdeel. Vervangen is net zo duur als hele unit vervangen. Einde oefening dus.

Bij 12…15 jaar wil je dus maximaal 10.000start/stops per seizoen. Over een seizoen van 150 dagen is dat 70 start/stops per dag. Kortom… ongeveer 3 per uur.
Als je in de koudere periodes niet hoeft te pendelen en continu kan draaien mag je in de matige periodes naar het dubbele, 6 per uur.

Maar…
Ik zou je met deze wijsheid sterk afraden om “expres te gaan pendelen”.
Quat vindt (als ik het hier zo lees, ik heb geen quatt) pendelen met periodes van 10 minuten wel ok. Dat is dus 6 per uur. Dat klopt dan dus wel ongeveer maar alleen als je in de periodes dat het koud genoeg is “niet pendelend continu gaat draaien”.

Nb…
Iedereen mag zijn eigen mening hebben.
Doe er je voordeel mee.
Beetje zonde echter als je in je enthousiasme de 12..15 jaar levensduur er in 3..5 jaar doorheen jast.

(Ikzelf ben volledig doorgeslagen en controleer mijn 2 aan/uit water/water warmtepomp met een regime van 1x per dag en dat gaat heel behoorlijk. Dat was meer een soort test/uitdaging. Ik wil het gaan aanpassen naar 3x per dag met dynamisch tarief optimalisatie. 1 run ‘s nachts om goedkoop zoveel mogelijk energie in het huis te duwen, 1 run overdag om relatief goedkoop de huiskamer op avond temperatuur te brengen, en “indien nodig” 1 run in de tweede helft van de avond om de avond wat te verlengen.)
Dankjewel @Stefannn voor deze getallen. Ik had van eerdere discussies hier op het forum onthouden dat het maximaal 2-3 starts per uur mogen zijn voor een levensduur van 15-20 jaar.

Ik maak mij daarom niet zo veel zorgen om dit experiment te doen.
Met deze getallen zal het dan ook wel meevallen om te pendelen op een beperkt aantal dagen per stookseizoen dat pendelen (met een Quatt in mijn huis ;-)) efficienter is dan lange runs draaien met meer defrosts en de bodemplaatverwarming continu aan op 150 Watt.

Ik heb nog even gesproken met Prof Dr Google hierover en die gaf mij nog een interessante quote van een Tesla forum:
With a digital scroll cycling the compressor is not bad for it in fact that's the beauty of a digital scroll is that you can start and stop it as much as you want because the asmp draw is super low on start up
https://teslamotorsclub.c...ort-cycling.327604/page-5

En deze gezellige mannen uit de US&A met de gouden regel voor een lang compressor leven: "keep it below 225 to stay alive"

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51
@TeslaNerd Dit is nu even as good as it gets als voorbeeld van de integral meting.
Ik heb vanochtend even de grootste verdeler gesloten, wat tijdelijk voor een overshoot op de andere zorgde.
De teller loopt dan snel op. Na een uur de verdeler weer geopend, en dan loopt ie ook net iets sneller weer af. Hoe groter het verschil tov de target, hoe sneller.
Het doel voor de wp is om net onder de target te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_ICovsxn8n5mA9WSsOAu4K67sg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a3wJeywSs4j0DRSTRU14FGQc.png?f=fotoalbum_large
Is hij te lang er boven, dan komt de teller op 0 en slaat de compressor af, blijft half vermogen water pompen (zoals je zelf ook had gedaan, maar ook als er geen anti-freeze is) en wacht af tot de teller weer bij -100 is. Die waarde kan ik zelf wel bepalen overigens.

En voor de zomaar, wat minder afgifte doet met COP op dat moment (@A lex )
(absolute verbruik is uiteraard ook minder natuurlijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhT2AXbun1PpU9qo1zhNnfDDggY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygCnrcoLhkAFyRmDuPhX7wxi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 23-01-2025 10:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:55:
@TeslaNerd Dit is nu even as good as it gets als voorbeeld van de integral meting.
Ik heb vanochtend even de grootste verdeler gesloten, wat tijdelijk voor een overshoot op de andere zorgde.
De teller loopt dan snel op. Na een uur de verdeler weer geopend, en dan loopt ie ook net iets sneller weer af. Hoe groter het verschil tov de target, hoe sneller.
Het doel voor de wp is om net onder de target te blijven.
Als jouw energie integraal negatief is rond -170 dan betekent dat toch dat jouw wp net boven de target blijft?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TeslaNerd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Als jouw energie integraal negatief is rond -170 dan betekent dat toch dat jouw wp net boven de target blijft?
Zodra hij de target raakt kruipt de integral teller omhoog, en blijft dat doen tot het moment dat de Flow temp weer net iets onder de target komt.
Duikt de flow temp verder onder de target, dan gaat de integral teller weer omlaag.
Op het moment dat de boel (heel) stabiel is, zoals je ook op de grafiek ziet, dan blijft de integral teller ook stabiel en wijzigt geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
hier zie je mooi de correlatie tot de compressor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL1yCD8xbMv6oMesOxyjPcCSAmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rtEoegbCYRPJCngvvADzvCkc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Na 3 weken met heel veel (555) defrosts nog maar eens even kort naar de data gekeken om na te gaan hoeveel verschil de optimistische benadering (=afkappen van thermisch vermogen op 0) van Quatt nou effectief verschil geeft.

Deze maand, tot vandaag, is opgewerkt:
Volgens Quatt: 2497 kWh
Volgens berekening: 2377 kWh
Verschil: 119 kWh

Dat komt neer op zo'n 0,2 kWh per defrost dat Quatt dus niet meeneemt in de statistieken/inzichten.

Over de afgelopen 23 dagen resulteert dat in een 5% te optimistische waarde voor opbrengst en besparingen.

Is dat heel erg? Nope :)
Is dat netjes? Neuh, ook niet. Maar zou het wel netjes vinden dat ze dit tzt weer terugdraaien ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP3o34MgoOIlM76GpZKp1TYKy1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n49hbGvo4CKkHsJTeRQ0shUn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYSxj8-20mg_X1Nb_rRx3BU4lLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CncC30aNTWnihtZihE9EYPnK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:44:
[...]

Vanavond een reactie. Aangenaam verrast door de snelle eerste reactie!

Gevraagd om meer uitleg voor de eerste twee zinnen.

Dat de Quatt's op dat moment gelijk zo hard aangingen kwam doordat er net de grens van 2 graden buiten temperatuur werd overschreden.

Rond dit punt is altijd een kantel punt waar soms blijkt of het te hard of zacht draait.

We zouden voor u kunnen kijken of het vermogen iets omlaag het beter maakt. Het gevolg kan alleen wel zijn dat het wellicht langer duurt voordat het op temperatuur is en wellicht onaangenaam kan voelen voor u.

Als u het graag wilt kunnen we dit proberen. Echter ik zie er verder niet echt reden voor nu om dit te doen want op alle andere tijden draait het systeem mooi en netjes.

[...]
@mckrsta @s020506 @CPM
Na 1,5 maand eindelijk een wat uitgebreidere reactie gehad op het "pendelgedrag" van de Duo bij lagere buitentemperaturen (~2grC).
Zie bijv
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2" en jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Waarom pendelen HP1 en HP2 beide rond de 400W?
De Quatt warmtepompen zijn ontworpen om de meest efficiënte werkingsmodus te kiezen op basis van de situatie. Wanneer HP1 en HP2 beide rond de 400W draaien, is dit omdat het systeem berekent dat het verdelen van de belasting tussen beide pompen op dat moment efficiënter is.
  • Dit kan te maken hebben met het optimaliseren van de COP. Door beide warmtepompen met een lagere belasting te laten draaien, blijft de efficiëntie hoger dan wanneer één pomp op een hogere belasting draait.
  • Bovendien kan het systeem zo de belasting en slijtage gelijkmatig over beide pompen verdelen, wat gunstig is voor de levensduur van de apparatuur.
Kantelpunt rond 2°C buitentemperatuur
Rond 2°C ligt een kantelpunt voor het verwarmingssysteem. Dit kantelpunt ontstaat omdat:
  • Het kantelpunt rond de 2°C buitentemperatuur verwijst naar een grens waarop het systeem moet bepalen hoe intensief de warmtepompen moeten werken om aan de warmtevraag te voldoen. Bij dit kantelpunt schakelt de Quatt mogelijk van een efficiëntere modus naar een intensievere modus, afhankelijk van de situatie.
  • De reden hiervoor is dat rond 2°C de efficiëntie van de warmtepomp (COP) en de beschikbare warmteproductie flink beginnen af te nemen door de lagere buitentemperatuur. Het systeem "beslist" dan soms dat beide warmtepompen tegelijkertijd harder moeten draaien om te voorkomen dat de binnentemperatuur te veel zakt. Dit kan er tijdelijk voor zorgen dat beide warmtepompen op een hoog vermogen inschakelen.
  • Dit gedrag, waarbij het systeem soms kort harder draait of pendelt rond dit kantelpunt, is een poging om te balanceren tussen efficiëntie en comfort. Rond de 2°C is het voor het systeem een uitdaging om precies in de meest optimale modus te blijven, waardoor je soms ziet dat het even "te hard of te zacht" lijkt te werken.
Waarom draait HP1 continu op 400W en springt HP2 elke 15 minuten bij?
Dit gedrag is opnieuw het resultaat van de optimalisatie van efficiëntie door het systeem. HP1 draait continu op een lager vermogen (400W) omdat dit het meest energiezuinig is voor de basiswarmtevraag. HP2 springt periodiek bij omdat:
  • Het systeem berekent dat het inschakelen van HP2 voor korte periodes efficiënter is dan het verhogen van het vermogen van HP1 naar 600W.
  • Door HP2 kortstondig bij te laten springen, wordt de warmtevraag sneller en effectiever gedekt zonder onnodig het vermogen van één pomp te verhogen.
Waarom kiest het systeem voor deze verdeling?
Het systeem kiest altijd de instellingen die het hoogste rendement (COP) behalen, gebaseerd op de omstandigheden. Dit houdt in dat het soms efficiënter is om de belasting te verdelen over beide pompen, omdat dit de warmteproductie optimaliseert terwijl het energieverbruik laag blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:56:
Na 1,5 maand eindelijk een wat uitgebreidere reactie gehad op het "pendelgedrag" van de Duo bij lagere buitentemperaturen (~2grC).

Waarom pendelen HP1 en HP2 beide rond de 400W?
De Quatt warmtepompen zijn ontworpen om de meest efficiënte werkingsmodus te kiezen op basis van de situatie.

Bovendien kan het systeem zo de belasting en slijtage gelijkmatig over beide pompen verdelen, wat gunstig is voor de levensduur van de apparatuur.
@Stefannn met deze reactie van Quatt Support leg ik hier graag vast dat Quatt in de besturing door de CiC ook gebruik maakt van pendelen en dat Quatt daarmee bevestigt dat zelfs tot 6 starts per uur acceptabel is.
En is dit een beter of regeltechnisch ideaal pendelritme met 50/50 verhouding tussen bursts en pauzes?

@jj85 heb jij kunnen ontdekken wat er nodig is om de CiC in een pendelstand te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdHjbWklUE7VExc82lttSo_qGhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sc77LQJ4MJzifoyerTTwl2fz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:18:
[...]
@jj85 heb jij kunnen ontdekken wat er nodig is om de CiC in een pendelstand te krijgen?
Nee, maar daar ligt m'n interesse ook niet. Laat maar lekker constant draaien is mijn onderbuikgevoel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Nee, maar daar ligt m'n interesse ook niet. Laat maar lekker constant draaien is mijn onderbuikgevoel ;)
Haha, ja dat begrijp ik. Jij wilt jouw Quatts liever niet laten pendelen.
Ik denk dat een anti-pendel-hack ook mogelijk moet zijn 😜

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Naast een vergelijkbare Megmeet controller, heeft de WeHeat Flint blijkbaar ook soortgelijke (oud model) Quatt software :D
spoiler:
wat bodemverwarmingsregeling betreft. Aan <4grC, uit >7grC

diekgait in "Weheat warmtepompen"
thomk in "Weheat warmtepompen"
Koplopert in "Weheat warmtepompen"

Verschil is dat in de Flint buitenunit een 4g bordje zit op de modbus aansluiting, wie weet dat daarmee ook software bijgewerkt kan worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-09 23:56
jj85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:56:
[...]

@mckrsta @s020506 @CPM
Zie bijv
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2" en jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[...]
@jj85 Ik ben het eens met het gedrag, maar de grote rol is voor T6. Ik doe nu wat tests en ik hoop dat ik T6 nooit meer terug hoef te zetten :). Meer volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
mckrsta schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:55:
[...]

@jj85 Ik ben het eens met het gedrag, maar de grote rol is voor T6. Ik doe nu wat tests en ik hoop dat ik T6 nooit meer terug hoef te zetten :). Meer volgt.
Ben benieuwd!

Ik zie nu twee 'soorten' van aan/uit gedrag met de Duo.

1. Beide Quatts gaan gelijktijdig aan/uit. Beiden naar relatief hoog vermogen.
Veroorzaakt door thermostaat / T6.

2. Eén Quatt draait continu, de andere Quatt springt af en toe bij (meerdere keren per uur)
Veroorzaakt door de regelingen in de CIC (zoals Quatt beschreef).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Enig idee bij welk nummer men is overgegaan op de 'nieuwe' Quatt die een betere bodemplaat verwarming heeft? Mijn nummer is Quatt15253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
raven22 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:56:
Enig idee bij welk nummer men is overgegaan op de 'nieuwe' Quatt die een betere bodemplaat verwarming heeft? Mijn nummer is Quatt15253
Komende dagen gaat de buitentemperatuur weer onder de 4 graden en weer terug boven de 7 graden. Check het zelf met het stroomverbruik in de Quatt app. Zie jij daar 0,15kW meer of minder electriciteit bij dezelfde combinatie Quatt warmte en watertemperatuur dan heb jij nog het oude model 🥳

En zie jij dat verschil van 0,15kW bij 0 graden dan heb jij het nieuwe model

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL4rRxWD5b61lLweSMnvOapJZy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fUUve0YjJvFnL6lNK02DtG5J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
raven22 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:56:
Zit je flowmeter onder de cv of in de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 14:35
onlinaius schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:38:
[...]

Ik heb net een mailtje gehad van "Robbin" dat ze er in januari naar gaan kijken.
Ik sta inmiddels op de "negeerlijst" volgens mij, want ik krijg geen reactie.
Mijn dakkapel is sinds vorige winter niet verandert, maar de mate dat ik geluidsoverlast heb wel. Dus moet het aan de Quatt liggen. Ik heb ze nog een keer gemaild, hopen dat ik nu wel een reactie krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
Wat was jullie COP de afgelopen weken? Ik kwam vaak op 2,7 uit tot soms 3,2. Normale waarden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-09 23:56
jj85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ben benieuwd!

Ik zie nu twee 'soorten' van aan/uit gedrag met de Duo.

1. Beide Quatts gaan gelijktijdig aan/uit. Beiden naar relatief hoog vermogen.
Veroorzaakt door thermostaat / T6.

2. Eén Quatt draait continu, de andere Quatt springt af en toe bij (meerdere keren per uur)
Veroorzaakt door de regelingen in de CIC (zoals Quatt beschreef).
DIYless, en tot nu toe (het is warm) zweeft Quatt tussen de 21,9 en 22,1 en moduleert perfect omdat de update bij elke temperatuurverandering gebeurt en niet wacht op T6 bij elke 0,2°C.
Ik kan de hysterese aanpassen zoals ik wil...
Ik schrijf alles op zodra ik alles heb getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Forzafossa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Mijn dakkapel is sinds vorige winter niet verandert, maar de mate dat ik geluidsoverlast heb wel. Dus moet het aan de Quatt liggen. Ik heb ze nog een keer gemaild, hopen dat ik nu wel een reactie krijg.
Toevallig vandaag Quatt aan de lijn voor soortgelijk probleem. Hij was verbaasd dat ik nog wat hoor na alle anti-trillingen maatregelen en gaat het naar boven escaleren voor opvolging. Wat dat ook maar mag betekenen...
Het is denk ik vooral de fan die ik door het dak heen hoor. Valt denk ik weinig aan te doen... Behalve dak van betere geluidsisolatie voorzien :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 10:55
jj85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Toevallig vandaag Quatt aan de lijn voor soortgelijk probleem. Hij was verbaasd dat ik nog wat hoor na alle anti-trillingen maatregelen en gaat het naar boven escaleren voor opvolging. Wat dat ook maar mag betekenen...
Het is denk ik vooral de fan die ik door het dak heen hoor. Valt denk ik weinig aan te doen... Behalve dak van betere geluidsisolatie voorzien :|
Ik heb een huis uit ongeveer hetzelfde bouwjaar. De dakkapel isolatie was verwaarloosbaar qua warmte en nog erger qua geluid.

Ik heb zelf wel isolatie toegevoegd wat het klankkast probleem ook meteen oploste, maar toch durfde ik een warmtepomp op een zolderslaapkamer niet aan. Misschien met een gloednieuwe dakkapel, maar niet met de constructies van 34 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:18:
@Stefannn met deze reactie van Quatt Support leg ik hier graag vast dat Quatt in de besturing door de CiC ook gebruik maakt van pendelen en dat Quatt daarmee bevestigt dat zelfs tot 6 starts per uur acceptabel is.
En is dit een beter of regeltechnisch ideaal pendelritme met 50/50 verhouding tussen bursts en pauzes?
Tja…
Ik heb geen quatt. Ik ben er echt niet op uit om gelijk te hebben. Ieder vooral doen wat hij/zij wil.
Ik kan er wat theorie naast leggen waarvan ik redelijk overtuigd ben dat die niet raar is. Maar uiteindelijk zal je metingen en theorie aan elkaar moeten knopen.

Met die disclaimer… “wat ik daarvan vindt”…
Dit gaat dan specifiek over afwisselen tussen 2 quatts op 400watt in plaats van 1 quatt continu laten draaien op 400watt.
Dat is dus anders dan 50/50 800watt versus continu 400watt.
In dit 400/400 om&om schema is de basis temperatuur balans gelijk aan continu 400. Dus in eerste instantie maakt dat kwa cop niks uit.
Het kan dan zijn dat bijkomende factoren zoals defrosts de voorkeur richting afwisselen brengen.
Daarbij dan wel weer de kanttekening dat je in dat geval 2 units op temperatuur hebt die dus ook afkoelen in plaats van 1.
“Meer pendelen” is “meer start/stops”. Persoonlijk vind ik dat niet prettig voor de levensduur.

Quatt neemt daarin stelling. En dat zijn echt geen slechte engineers anders was het hele apparaat er niet geweest. Kwa levensduur hebben ze echter geen “echte” ervaring. Zoals ik in vorige post aangaf. Op basis van “algemeen bekende data” schat ik in dat je gemiddeld minder dan 3 starts per uur moet doen om de 12..15 levensduur te halen. Dat is right or wrong. Ik heb geen test data.
Maar… die heeft quatt ook niet. Zo lang bestaan ze stomweg nog niet.
7 a 8 jaar levensduur gaan ze echt wel halen. Maar het zou ook nog wel kunnen dat ze de 10..15 jaar niet gaan halen. Ik wil niemand bang maken. Zo erg is het niet. Maar “omdat ze het zeggen blind geloven dat ze 15 jaar helemaal volledige secured hebben” geloof ik niet.
Zoals ik in vorige post aangaf… 6x per uur in de matige periodes en meer constant in de koude periodes klopt wel bij een levensduur van boven de 10 jaar.
Af en toe wat testen met pendelen is ook geen ramp.
Maar bewust hele seizoenen op 6x per uur draaien zou ik niet doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Forzafossa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:12:
Wat was jullie COP de afgelopen weken? Ik kwam vaak op 2,7 uit tot soms 3,2. Normale waarden?
Noem eens een specifieke week?
Week 1 4,1
Week 2 3,7
Week 3 3,4

Za 18 januari 2,8
Zo 19 januari 2,9
Ma 20 januari 3,0

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Mdesign schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Bedankt @SBL en @Friezin voor het actief meedenken. Gisteren is de Quat monteur weer geweest. Ik had last van een kapotte flow meter. Nu staat de flow keurig op 800 en schiet mijn COP van 1.8 gemiddeld naar 3. Dus blijf met het resultaat. Nu benieuwd als het zo nog wat warmer wordt of ik dan richting de 4 a 5 ga. Nogmaals dank
Vandaag al een Cop van boven de 4,0?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:52
Voor wat het waard is:

Week 1: 4
Week 2: 3.9
Week 3: 3.6
Week 4: 3.5

Thermostaat op 20, 's avonds op 20.5

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:34
Stooklijn laten aanpassen op 13 januari en optimalisatie start op aan gezet in de t6, pomp moduleert mooi terug vandaag, hier word ik blij van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzWp05vFjzIvKsm1skxNE012RC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jiC0MNAirenqsNWySE8ScUfQ.png?f=fotoalbum_large

Gisteren met koken ging hij helaas wel even uit, 19,4 werd het toen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icbAZ1AKNcXjapMyPSUyLh5IZk8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WQnmr5eAOTqXkC1LQxV73DKP.png?f=fotoalbum_large

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Zoveel variabelen, maar hier mijn duit in het zakje.
Week 1 - 3,9
Week 2 - 3,6
Week 3 - 3,3
Week 4 - 3,2 (lopend)

Ben nog blijer dat ik sinds de zomer 0 kuub gas heb verbruikt, pompje verwarmt 120 jaar oud huisje met energielabel F best goed.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Stefannn schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Tja…
Ik heb geen quatt. Ik ben er echt niet op uit om gelijk te hebben. Ieder vooral doen wat hij/zij wil.
Ik kan er wat theorie naast leggen waarvan ik redelijk overtuigd ben dat die niet raar is. Maar uiteindelijk zal je metingen en theorie aan elkaar moeten knopen.

Met die disclaimer… “wat ik daarvan vindt”…
Dit gaat dan specifiek over afwisselen tussen 2 quatts op 400watt in plaats van 1 quatt continu laten draaien op 400watt.
Dat is dus anders dan 50/50 800watt versus continu 400watt.
In dit 400/400 om&om schema is de basis temperatuur balans gelijk aan continu 400. Dus in eerste instantie maakt dat kwa cop niks uit.
Het kan dan zijn dat bijkomende factoren zoals defrosts de voorkeur richting afwisselen brengen.
Daarbij dan wel weer de kanttekening dat je in dat geval 2 units op temperatuur hebt die dus ook afkoelen in plaats van 1.
“Meer pendelen” is “meer start/stops”. Persoonlijk vind ik dat niet prettig voor de levensduur.

Quatt neemt daarin stelling. En dat zijn echt geen slechte engineers anders was het hele apparaat er niet geweest. Kwa levensduur hebben ze echter geen “echte” ervaring. Zoals ik in vorige post aangaf. Op basis van “algemeen bekende data” schat ik in dat je gemiddeld minder dan 3 starts per uur moet doen om de 12..15 levensduur te halen. Dat is right or wrong. Ik heb geen test data.
Maar… die heeft quatt ook niet. Zo lang bestaan ze stomweg nog niet.
7 a 8 jaar levensduur gaan ze echt wel halen. Maar het zou ook nog wel kunnen dat ze de 10..15 jaar niet gaan halen. Ik wil niemand bang maken. Zo erg is het niet. Maar “omdat ze het zeggen blind geloven dat ze 15 jaar helemaal volledige secured hebben” geloof ik niet.
Zoals ik in vorige post aangaf… 6x per uur in de matige periodes en meer constant in de koude periodes klopt wel bij een levensduur van boven de 10 jaar.
Af en toe wat testen met pendelen is ook geen ramp.
Maar bewust hele seizoenen op 6x per uur draaien zou ik niet doen.
Ik dacht in het plaatje van @jj85 juist te zien dat de Quatt Duo buitenunits daar synchroon pendelen op 6 starts per uur en niet om&om.

Ik moest daarbij nog even terugdenken aan jouw eerdere opmerking over de 50/50 burst/pauze verhouding die in dit plaatje wel zo lijkt terug te komen. Ik heb dat in mij eigen pendeltest nog wat proberen te verbeteren door de amplitude wat kleiner te maken en op het hoogste vermogen te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Zit je flowmeter onder de cv of in de Quatt?
Onder de CV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vanquishsdiv schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Vandaag al een Cop van boven de 4,0?
?

Vind het nog steeds de meest onzinnige vergelijking: die COP onderling.

Vooral zonder kennis van afgiftesysteem, [soort, bouwjaar en oppervlakte woning], gezinssamenstelling, binnen- en buitentemperatuur of woonprovincie van bijvoorbeeld @Mdesign.

Edit al verderlezende zie toch een wedstrijdje verplassen. @rinkh wint glansrijk!

Die van mij van gisteren was 2,8.
Shoot me

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 23-01-2025 23:44 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
Inmiddels heb ik alweer een tijdje een bedrade Tado X aan de Quatt hangen. Tot afgelopen maandag (20 januari) rapporteerde deze netjes de kamertemperatuur en ingestelde temperatuur aan de Quatt.

Sinds dinsdag krijg ik rare waarden te zien voor deze temperaturen in de app. Constant 20 graden kamertemperatuur en ingestelde waarden die echt niet overeenkomen met het schema.

De verwarming lijkt zich overigens prima aan het ingestelde schema te houden, dus de temperaturen in de Quatt-app kloppen niet.

Heeft iemand hetzelfde probleem? Ik heb inmiddels al wat berichten ingeschoten richting Quatt en Tado, ben ook benieuwd waar zij mee komen.

Het lijkt er wel op dat de Tado X recent geüpdatet is want ik kan opeens de warmwatertemperatuur instellen. Ik wil nog geen conclusies trekken maar verandering maakt af en toe dingen een beetje stuk...

[ Voor 14% gewijzigd door mrkb_ op 23-01-2025 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:27:
[...]

Edit al verderlezende zie toch een wedstrijdje verplassen. @rinkh wint glansrijk!

Die van mij van gisteren was 2,8.
Shoot me
Als je op 23 januari een gemiddelde COP hebt van 8,9 dan belooft dat wat voor de SCOP over een heel jaar. Komt vast uit op 15 of zoiets 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Ik dacht in het plaatje van @jj85 juist te zien dat de Quatt Duo buitenunits daar synchroon pendelen op 6 starts per uur en niet om&om.

Ik moest daarbij nog even terugdenken aan jouw eerdere opmerking over de 50/50 burst/pauze verhouding die in dit plaatje wel zo lijkt terug te komen. Ik heb dat in mij eigen pendeltest nog wat proberen te verbeteren door de amplitude wat kleiner te maken en op het hoogste vermogen te pendelen.
A… je hebt gelijk… ik had niet zo goed gekeken en te snel verondersteld dat het om en om is.
Mhh… je hebt gelijk dat quatt hier pendelen verkiest boven 1 unit stabiel laten draaien.
Mhh… Hogere temperatuur is met zekerheid slecht voor cop. Dat is thermodynamica die fundamenteel is voor het hele warmtepomp concept.
Er moet dan “iets anders” zijn dat voordeel brengt.
Ik kan me wel voorstellen dat de noodzaak voor defrostst niet lineair is met het vermogen. Dus dat 2x zoveel vermogen bijvoorbeeld 3x zoveel defrostst nodig heeft. In dat geval ben je beter uit met de last over units verdelen.
Als dat echt zo is dan kan je denk ik winnen door ze om en om te laten draaien want dat verlaagt de uitgangs temperatuur.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:04:
[...]

Als je op 23 januari een gemiddelde COP hebt van 8,9 dan belooft dat wat voor de SCOP over een heel jaar. Komt vast uit op 15 of zoiets 😅
Hoe hoog zouden de buren de verwarming hebben staan?
Want dat speelt ongetwijfeld mee.
Misschien is @rinkh gesandwiched tussen 2 buurtjes op leeftijd die de thermostaat op 22°C hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrkb_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:41:
Inmiddels heb ik alweer een tijdje een bedrade Tado X aan de Quatt hangen. Tot afgelopen maandag (20 januari) rapporteerde deze netjes de kamertemperatuur en ingestelde temperatuur aan de Quatt.

Sinds dinsdag krijg ik rare waarden te zien voor deze temperaturen in de app. Constant 20 graden kamertemperatuur en ingestelde waarden die echt niet overeenkomen met het schema.

De verwarming lijkt zich overigens prima aan het ingestelde schema te houden, dus de temperaturen in de Quatt-app kloppen niet.

Heeft iemand hetzelfde probleem? Ik heb inmiddels al wat berichten ingeschoten richting Quatt en Tado, ben ook benieuwd waar zij mee komen.

Het lijkt er wel op dat de Tado X recent geüpdatet is want ik kan opeens de warmwatertemperatuur instellen. Ik wil nog geen conclusies trekken maar verandering maakt af en toe dingen een beetje stuk...
Heb je CIC en Tado beide al even stroomloos gehad?
Dat lost vaak al veel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkh
Friezin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Hoe hoog zouden de buren de verwarming hebben staan?
Want dat speelt ongetwijfeld mee.
Misschien is @rinkh gesandwiched tussen 2 buurtjes op leeftijd die de thermostaat op 22°C hebben staan?
Dat zal zeker meehelpen, mijn buren aan de ene kant hebben een Daikin warmtepomp met vloerverwarming de andere buren stoken nog op gas. Wij hebben de temperatuur ook slechts op 19 verwacht dat naast ons de temperatuur wel wat hoger staat.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellang
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 13:20
mrkb_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:41:

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook sinds afgelopen dinsdag. Aangegeven bij Quatt maar nog niets gehoord.
Mijn Tado X thermostaat zit nu op firmware versie 251.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
rinkh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Dat zal zeker meehelpen, mijn buren aan de ene kant hebben een Daikin warmtepomp met vloerverwarming de andere buren stoken nog op gas. Wij hebben de temperatuur ook slechts op 19 verwacht dat naast ons de temperatuur wel wat hoger staat.
+ waarschijnlijk een afwijking aan de een of meerdere temperatuurmetingen en/of flowmeting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
rinkh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:21:
Stooklijn laten aanpassen op 13 januari en optimalisatie start op aan gezet in de t6, pomp moduleert mooi terug vandaag, hier word ik blij van.

[Afbeelding]

Gisteren met koken ging hij helaas wel even uit, 19,4 werd het toen.

[Afbeelding]
Welke aanpassing heb je op je stooklijn laten doen en waarom? En welk effect heeft het precies. Gewoon nieuwgierig. Op welke waarde staat dus je warmteverlies want deze lijkt ( wp enkele uren uit) heel laag. Dat je een tussenwoning woont scheelt natuurlijk. Ik zelf woon op een hoek, stook op dit moment constant 20,5 graden en mij buurvrouw vertelde "trots" hoe weinig zij stoken. Ik stook niet voor de mussen maar deels voor mijn buren. Tegenlijk de indruk dat je isolatiewaarden aardig maar niet de nieuwbouw norm zijn, daar zit je geheim denk ik niet. Ik vroeg mij ook af of je nog iets van warmteterugwinning in je huis hebt toegepast. Op welke manier ventileer je? Allemaal van invloed op je warmteverlies.

Je warmteafgifte, overal vloerverwarming, is daarin tegen gewoon super. En ik begreep dat je ook je diameter van je hoofdleiding ruimer dan gebruikenlijk is maar weet je toevallig de diameter? Ook ik weet niet of je COP daadwerkenlijk zo hoog is dan opgegeven, maar gezien de lage invoertemperatuur doe je iets goed en daar kunnen we wat mij betreft alleen maar iets van leren. En natuurlijk kan of wil niet iedereen zomaar zijn afgiftesysteem veranderen maar bij een renovatie is het wel een punt wat je in je overwegingen mee zou kunnen nemen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
jellang schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook sinds afgelopen dinsdag. Aangegeven bij Quatt maar nog niets gehoord.
I wilde net rapporteren dat ik dit niet zie. Maar ik open even de Tado app en zie een update geinstalleerd worden...
Ik gebruik geen schema momenteel, heb hem op afwezig staan met een vaste temp van 20, en ik ben 'altijd afwezig'
Op die manier kan ik makkelijk switchen tussen een schema en continu temperatuur zonder elke keer een nieuw schema te hoeven maken!

Zo te zien is na de update de temperatuur indicatie in de quatt app nog correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
WAF1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Welke aanpassing heb je op je stooklijn laten doen en waarom? En welk effect heeft het precies. Gewoon nieuwgierig. Op welke waarde staat dus je warmteverlies want deze lijkt ( wp enkele uren uit) heel laag. Dat je een tussenwoning woont scheelt natuurlijk. Ik zelf woon op een hoek, stook op dit moment constant 20,5 graden en mij buurvrouw vertelde "trots" hoe weinig zij stoken. Ik stook niet voor de mussen maar deels voor mijn buren. Tegenlijk de indruk dat je isolatiewaarden aardig maar niet de nieuwbouw norm zijn, daar zit je geheim denk ik niet. Ik vroeg mij ook af of je nog iets van warmteterugwinning in je huis hebt toegepast. Op welke manier ventileer je? Allemaal van invloed op je warmteverlies.

Je warmteafgifte, overal vloerverwarming, is daarin tegen gewoon super. En ik begreep dat je ook je diameter van je hoofdleiding ruimer dan gebruikenlijk is maar weet je toevallig de diameter? Ook ik weet niet of je COP daadwerkenlijk zo hoog is dan opgegeven, maar gezien de lage invoertemperatuur doe je iets goed en daar kunnen we wat mij betreft alleen maar iets van leren. En natuurlijk kan of wil niet iedereen zomaar zijn afgiftesysteem veranderen maar bij een renovatie is het wel een punt wat je in je overwegingen mee zou kunnen nemen.
De koudste dagen van de afgelopen winter heb ik ingevuld in het warmteverlies Excel, dit kwam neer op een gemiddeld warmteverlies van 4,22 kW.

Oorspronkelijk stond het systeem ingesteld op een rated maximum house power van 6000 W en een maximale buitentemperatuur van 15 graden voor verwarming. Omdat mijn Quatt echter korte runs maakte, heb ik deze instellingen aangepast naar 5000 W en 14 graden. Dit leverde de bovengenoemde resultaten op met langere runs. (al is het vandaag weer heel anders)

Ons huis heeft drie woonlagen met overal HR++ glas. We ventileren via roosters. Bij de renovatie hebben we een grote hoofdleiding van boven naar beneden laten aanleggen: een geïsoleerde Uponor-leiding van 32 mm, en daar is op elke verdieping een aftakking van gemaakt. Verder hebben we geen WTW oid.

Ons werd aangeraden om geen extra pompen of temperatuurbeveiligingen te plaatsen (een risico, dat besef ik). De bovenverdieping is wel iets kouder dan de begane grond. Dit komt deels doordat er meer ventilatieroosters openstaan en de vloerverwarming daar geen echte buffer heeft. Maar aangezien we niet vaak thuis werken en een koelere slaapkamer prettiger vinden, is dit voor ons een acceptabele situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellang
raven22 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:46:
[...]

I wilde net rapporteren dat ik dit niet zie. Maar ik open even de Tado app en zie een update geinstalleerd worden...
Ik gebruik geen schema momenteel, heb hem op afwezig staan met een vaste temp van 20, en ik ben 'altijd afwezig'
Op die manier kan ik makkelijk switchen tussen een schema en continu temperatuur zonder elke keer een nieuw schema te hoeven maken!

Zo te zien is na de update de temperatuur indicatie in de quatt app nog correct.
Ik denk dat het met een temperatuur van 20 graden goed gaat, of goed lijkt te gaan.
In mijn woonkamer, waar de thermostaat hangt, is het momenteel 12.5 graden. (nieuwe vloerverwarming en de zandcement vloer moet nog drogen, daarom zo koud). De thermostaat staat ingesteld op 13.1 zodat het boven wel warm wordt. De Quatt app geeft aan dat het 18 graden is en hij gaat verwarmen naar 20 graden.
Wanneer ik de thermostaat instel op een waarde onder de daadwerkelijke temperatuur, bijvoorbeeld naar 12 graden, geeft de Quatt app aan dat het 20 graden is en er dus geen warmtevraag is.
Hoe hoog ik de thermostaat ook instel, Quatt blijft aangeven van 18 -> 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jellang schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat het met een temperatuur van 20 graden goed gaat, of goed lijkt te gaan.
In mijn woonkamer, waar de thermostaat hangt, is het momenteel 12.5 graden. (nieuwe vloerverwarming en de zandcement vloer moet nog drogen, daarom zo koud). De thermostaat staat ingesteld op 13.1 zodat het boven wel warm wordt. De Quatt app geeft aan dat het 18 graden is en hij gaat verwarmen naar 20 graden.
Wanneer ik de thermostaat instel op een waarde onder de daadwerkelijke temperatuur, bijvoorbeeld naar 12 graden, geeft de Quatt app aan dat het 20 graden is en er dus geen warmtevraag is.
Hoe hoog ik de thermostaat ook instel, Quatt blijft aangeven van 18 -> 20
De app krijgt die waarden 18->20 van de thermostaat via de opentherm aansluiting.
Heb jij ook Tado thermostaatknoppen die temperaturen van boven doorgeven?

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 24-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:04:
[...]

De vraag is: had je anders 9 m3 gas verstookt op een dag van 5~7 graden in een nageisoleerde tussenwoning met kamertemperatuur 19?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellang
TeslaNerd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Heb jij ook Tado thermostaatknoppen die temperaturen van boven doorgeven?
Nee dat niet. Maar zoals mrkb_ ook aangeeft is dit een probleem sinds afgelopen dinsdag. Daarvoor kwamen de temperaturen precies overeen tussen Tado en Quatt en ondervond ik geen problemen. Het lijkt er op dat een update van Tado (of Quatt/CIC?) voor heeft gezorgd dat dit niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forzafossa
netappie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Ik heb een huis uit ongeveer hetzelfde bouwjaar. De dakkapel isolatie was verwaarloosbaar qua warmte en nog erger qua geluid.

Ik heb zelf wel isolatie toegevoegd wat het klankkast probleem ook meteen oploste, maar toch durfde ik een warmtepomp op een zolderslaapkamer niet aan. Misschien met een gloednieuwe dakkapel, maar niet met de constructies van 34 jaar geleden.
Mijn dakkapel is uit 2020, dus dat zou het punt niet moeten zijn. Maar belangrijker: de dakkapel is niet veranderd, maar de geluidsoverlast wel. Irritant dat Quatt het erbij laat zitten. Hierdoor kan ik niet optimaal instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
rinkh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:04:
[...]

De koudste dagen van de afgelopen winter heb ik ingevuld in het warmteverlies Excel, dit kwam neer op een gemiddeld warmteverlies van 4,22 kW.

Oorspronkelijk stond het systeem ingesteld op een rated maximum house power van 6000 W en een maximale buitentemperatuur van 15 graden voor verwarming. Omdat mijn Quatt echter korte runs maakte, heb ik deze instellingen aangepast naar 5000 W en 14 graden. Dit leverde de bovengenoemde resultaten op met langere runs. (al is het vandaag weer heel anders)

Ons huis heeft drie woonlagen met overal HR++ glas. We ventileren via roosters. Bij de renovatie hebben we een grote hoofdleiding van boven naar beneden laten aanleggen: een geïsoleerde Uponor-leiding van 32 mm, en daar is op elke verdieping een aftakking van gemaakt. Verder hebben we geen WTW oid.

Ons werd aangeraden om geen extra pompen of temperatuurbeveiligingen te plaatsen (een risico, dat besef ik). De bovenverdieping is wel iets kouder dan de begane grond. Dit komt deels doordat er meer ventilatieroosters openstaan en de vloerverwarming daar geen echte buffer heeft. Maar aangezien we niet vaak thuis werken en een koelere slaapkamer prettiger vinden, is dit voor ons een acceptabele situatie.
Het gemiddeld warmteverlies in de sheet is niet zo relevant voor de stooklijn. De waarde waar je naar moet kijken is warmteverlies bij -10gr. Die gebruik Quatt voor de stooklijn.

Welke waarde heb jij in de Excel (grafiek) bij -10gr?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Forzafossa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Welk geluidsoverlast ervaar je? Vooral binnen te horen, of buiten, of beide?
En is het een 317hz geluid? Of mosquito? Of trillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 24-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrkb_
jellang schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Zelfde firmware hier. Ook al alles van de stroom gehad, geen effect.

Bij Quatt zit ik nu in het standaard-script van de helpdesk, even kijken hoe snel ik daar doorheen kom. Bij Tado zit ik ongeveer in dezelfde stap.
raven22 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Bij mij ziet de indicatie er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZo5m15ln-oGXebiRWuxNVy0O-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AccBtvykCsIFJH9aeaRiMeAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O1A22i4nRryWBpSTUS-YemPcOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fp16ab8GKdzNHEBXfeRFZEFx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
verguldebarman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Het gemiddeld warmteverlies in de sheet is niet zo relevant voor de stooklijn. De waarde waar je naar moet kijken is warmteverlies bij -10gr. Die gebruik Quatt voor de stooklijn.

Welke waarde heb jij in de Excel (grafiek) bij -10gr?
6 - 15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RinfshPp8NhhfDVVQnePdHZeNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q016RaJ7FDo1ZitULg29cqJH.png?f=fotoalbum_large

5 - 14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy-_JTzm0H7FVpS0n2AoqISItLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYrudqeTHGo5LVgRcmrDuqjE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
mrkb_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Zelfde firmware hier. Ook al alles van de stroom gehad, geen effect.

Bij Quatt zit ik nu in het standaard-script van de helpdesk, even kijken hoe snel ik daar doorheen kom. Bij Tado zit ik ongeveer in dezelfde stap.

[...]

Bij mij ziet de indicatie er ongeveer zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat mijn tado X nog op 247.1 zit. Vandaar dat ik geen probleem heb denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Met zo weinig meetpunten moet je het kruispunt rechts op ongeveer 18 zetten. Dat moet liggen op “gewenste thermostaat temperatuur - 1..2 graden” (zie eerdere post van mij). Dan kom je dus rond 4.5 …. 5kW bij -10 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:34:
Ik heb gisteren en vandaag twee experimenten gedaan. Gisteren heb ik de hele dag een gelijke temperatuur ingesteld van 19grC. Vandaag heb ik juist de nachtverlaging gezet op het niveau van het gastijdperk. Vooral om nu een te zien wat er gebeurt, en natuurlijk ook om te kijken wat het voordeligst uitpakt. Dat laatste ga ik morgen verder uitwerken. Maar ik wil alvast iets opmerkelijks delen.

Hieronder resultaten van gisteren: kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur. De kamertemperatuur volgt naadloos de gewenste temperatuur. Er waren best veel defrost, maar dat zie je niet terug in de kamertemperatuur. De boiler is alleen voor douche gebruikt.
[Afbeelding]

Het plaatje van vandaag is totaal anders. De ingestelde nachttemperatuur is 15 graden, de andere uren ingesteld op 19 graden. Uiteraard verwacht je dan gasverbruik in de ochtend, maar ook een snelle regeling naar de gewenste temperatuur. Dat blijkt niet het geval te zijn. Bij 18 graden stopt de cic met het verhogen van de kamertemperatuur maar zet wel regelmatig de CV ketel aan, ook als er geen defrost is. Dat lijkt meer op een bug, of ongewenste intelligentie van de CiC.

[Afbeelding]

Als iemand hier al iets over kan zeggen; graag!
Ik wil nog even terugkomen op mijn experiment van afgelopen dinsdag. Daarbij het ik het stookregime gezet op die van het gas-tijdperk, dus met grote nachtverlaging. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Als aanvulling zal ik nu wat meer grafieken laten zijn.

Mijn vraag is : hoe komt het dat de quatt/cic/thermostaat niet in staat is om mijn ingestelde kamertemperatuur te halen ? Terwijl hij toch regelmatig de CV ketel laat bijspringen, maar dat dan ook weer niet met volle overtuiging doet.

Op een dergelijk dag met mijn normale stookregime, zou het opgenomen vermogen door de quatt iets boven de 4 kW gelegen hebben, met waarschijnlijk geen gas verbruik.

Hieronder achtereenvolgens de kamertemperaturen, watertemperaturen, vermogens en flow, en screenshot quatt app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtEa7Bl4O9AVqRwsIbejvo-gzhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hcbr4BvH9EgpsTuokB0qtEmJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVnPlgu4ZOd_40HeaLhQJMlknVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bqj6yWVGtmI3fBD0BiDWRfKU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIWDFGKBoee_Zd0Hp6nO8GUMxYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izVGgogbAeWprCbDCdpQjvPB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkEl0nyO-od2rvMctD9sW5SO2KY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqRAxCcvfnnjK8djQ8Hjd0xZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRmHqgxe5WPXj_1clPq1OtaJTmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEGWqtOwaAzeNzN69CH2Em6x.jpg?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
AlfredPteD schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Mijn vraag is : hoe komt het dat de quatt/cic/thermostaat niet in staat is om mijn ingestelde kamertemperatuur te halen ? Terwijl hij toch regelmatig de CV ketel laat bijspringen, maar dat dan ook weer niet met volle overtuiging doet.
Wat ik in mijn experimenten lijkt te zien is dat de CIC als er gas gebruikt wordt niet over Thermostat Control Point heen gaat / dan de CV uitzet.
Bij gebruik van de Quatt gaat hij hier makkelijker over heen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Ik wil nog even terugkomen op mijn experiment van afgelopen dinsdag. Daarbij het ik het stookregime gezet op die van het gas-tijdperk, dus met grote nachtverlaging. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Als aanvulling zal ik nu wat meer grafieken laten zijn.

Op een dergelijk dag met mijn normale stookregime, zou het opgenomen vermogen door de quatt iets boven de 4 kW gelegen hebben, met waarschijnlijk geen gas verbruik.

Hieronder achtereenvolgens de kamertemperaturen, watertemperaturen, vermogens en flow, en screenshot quatt app.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie dat het thermostaat control setpoint met de rode lijn even op 55 graden blijft en daarna lager wordt. De control setpoint komt van jouw Honeywell T6. Ik ken de T6 niet maar is er iets in te stellen aan de T6 om de control setpoint hoger te krijgen?
En met een Intergas via OT kan de Intergas cv ook nog invloed hebben op het control setpoint. Staat de Intergas nog ingesteld voor lager vermogen/ lagere stooklijn / lagere watertemperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 24-01-2025 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Ik zie dat het thermostaat control setpoint met de rode lijn even op 55 graden blijft naar daarna lager wordt. De control setpoint komt van jouw Honeywell T6. Ik ken de T6 niet maar is er iets in te stellen aan de T6 om de control setpoint hoger te krijgen?
Max ketel temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
TeslaNerd schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Ik zie dat het thermostaat control setpoint met de rode lijn even op 55 graden blijft en daarna lager wordt. De control setpoint komt van jouw Honeywell T6. Ik ken de T6 niet maar is er iets in te stellen aan de T6 om de control setpoint hoger te krijgen?
En met een Intergas via OT kan de Intergas cv ook nog invloed hebben op het control setpoint. Staat de Intergas nog ingesteld voor lager vermogen/ lagere stooklijn / lagere watertemperatuur?
Ik denk dat er iets mis is met de ketel, als volgt:
De CiC krijgt ControlSetPoint (CSP) door van de T6. Die hoort dat weer aan de ketel te geven, MAAR de ketel trekt zich daar niets van aan en gaat volle bak daar 7 graden overheen. Dan grijpt de CiC in.

Mijn vaillant gaat in deze situatie moduleren en laat de uitgangstemperatuur mooi op de gevraagde CSP uitkomen (van 8:00-9:30 in m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2").
Dus, kan deze ketel niet zo laag moduleren? Of wordt een andere CSP doorgegeven?
Of draait de ketelpomp niet snel genoeg en kan de ketel zijn warmte niet kwijt?

En ja, na dat eerste uur gaat het alleen maar slechter want de CSP wordt ook nog eens verlaagd...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:55
Een paar kleine veranderingen (ongebruikte zones weer aangezet, bypass radiatoren aangepast + misschien weer) en ik zie een duidelijk verschil. Weer geld besparen!

Dit weekend ga ik de zonering aanpakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3rOdyouEN90Ma4fiCzLUS6w59Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkwuKbu0f5DO13Wtelcq2D1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A4sdPA1e5zhc8HrB87ePh0LxUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SR9lPTjZ109HNQOrA2vlB6ua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Ik denk dat er iets mis is met de ketel, als volgt:
De CiC krijgt ControlSetPoint (CSP) door van de T6. Die hoort dat weer aan de ketel te geven, MAAR de ketel trekt zich daar niets van aan en gaat volle bak daar 7 graden overheen. Dan grijpt de CiC in.

Mijn vaillant gaat in deze situatie moduleren en laat de uitgangstemperatuur mooi op de gevraagde CSP uitkomen (van 8:00-9:30 in m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2").
Dus, kan deze ketel niet zo laag moduleren? Of wordt een andere CSP doorgegeven?
Of draait de ketelpomp niet snel genoeg en kan de ketel zijn warmte niet kwijt?

En ja, na dat eerste uur gaat het alleen maar slechter want de CSP wordt ook nog eens verlaagd...
Disclaimer: alleen relevant bij OT aangesloten ketels :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
Je hebt veel te weinig data punten om een zinnige conclusie te trekken... Probeer minimaal een maand dit dagelijks bij te houden. Pas dan kan je echt iets zien.

Dit is de mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi2zt0ksqjjYbnXSVadLS8R2-HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x3C2Z2AWyULH1kkX1zXVM7No.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
Ik heb vandaag een gesprek gehad met Tado voor de hybride pomp en ze gaven aan dat Tado X er niet goed mee werkt, en dat ik terug moet naar Tado Plus. Is dit echt zo? Dat zou me veel extra kosten opleveren (heb ook een aantal slimme radiator knoppen die ik dan niet meer kan gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:12
bronstige schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:49:
Ik heb vandaag een gesprek gehad met Tado voor de hybride pomp en ze gaven aan dat Tado X er niet goed mee werkt, en dat ik terug moet naar Tado Plus. Is dit echt zo? Dat zou me veel extra kosten opleveren (heb ook een aantal slimme radiator knoppen die ik dan niet meer kan gebruiken)
@bronstige

Stja, wat moet ik hiermee???????
Maar niet verder over nadenken.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
Dit lijkt het standaard verhaal van Quatt. Op hun FAQ maken ze gek genoeg geen verschil tussen V3+ en X.
Ik heb Tado X en zie eigenlijk geen verschil tussen V3+ (had ik tot december) en nu.

Volgens mij is er een verschil tussen de bedrade en de draadloze versie van Tado X.

Wat ik begrijp is dat de bedrade versie gewoon werkt, de draadloze versie daarentegen zou minder kunnen werken omdat hij de ingestelde en werkelijke kamertemperatuur niet doorgeeft.

De bedrade zou dit wel moeten doen en deed dit bij mij ook tot afgelopen dinsdag. Hopelijk lost of Tado of Quatt dit op.

Mijn advies: gewoon je Tado X houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
jj85 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Disclaimer: alleen relevant bij OT aangesloten ketels :)
@jj85 jij hebt een T6 en een OT aangesloten ketel, toch?
Wat vind je dan van mijn analyse? en kun je van jouw huis een plaatje delen met CSP en flow/temperature voor een enigszins vergelijkbaar scenario?

Overigens is door mijn speciale thermostaat de CSP van de ketel gelijk aan de CiC+2°C...
Dat levert uiteindelijk een valide waarneming op.

Maar die 2 graden zit er op omdat soms de ketel eerder afsloeg dan de CiC aangaf, en dat is zo opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
mrkb_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Dit lijkt het standaard verhaal van Quatt. Op hun FAQ maken ze gek genoeg geen verschil tussen V3+ en X.
Ik heb Tado X en zie eigenlijk geen verschil tussen V3+ (had ik tot december) en nu.

Volgens mij is er een verschil tussen de bedrade en de draadloze versie van Tado X.

Wat ik begrijp is dat de bedrade versie gewoon werkt, de draadloze versie daarentegen zou minder kunnen werken omdat hij de ingestelde en werkelijke kamertemperatuur niet doorgeeft.

De bedrade zou dit wel moeten doen en deed dit bij mij ook tot afgelopen dinsdag. Hopelijk lost of Tado of Quatt dit op.

ter info : Onlangs heb ik in een adviesgesprek met Quatt te horen gekregen dat indien je Tado neemt, dit wel de Tado v3+ moest zijn. Ik heb daar niet op doorgevraagd; ik heb geen Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
Ik heb hier overigens via de mail van Quatt support officeel uitziende aansluitinstructies voor de bedrade Tado X. Dit lijkt me toch verdacht veel op gewoon ondersteund.

Edit: in de instructies staat het advies om de temperatuuroptimalisatie van Tado niet te gebruiken vanwege risico op pendelen.

Ik weet niet of ik de instructies hier kan delen, dat kan ik aan Quatt vragen.

[ Voor 38% gewijzigd door mrkb_ op 24-01-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:05:
[...]

@jj85 jij hebt een T6 en een OT aangesloten ketel, toch?
Wat vind je dan van mijn analyse? en kun je van jouw huis een plaatje delen met CSP en flow/temperature voor een enigszins vergelijkbaar scenario?
Nee, een aan/uit geschakelde Nefit ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
jj85 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Nee, een aan/uit geschakelde Nefit ketel
Bummer.

Ik ben benieuwd wat de CiC via OT doorgeeft aan de Intergas van Alfred.
Het valt me nu op dat in de json die CSP niet wordt genoemd onder boiler...

@AlfredPteD kun je ook de otFbSupplyInletTemperature en otFbSupplyOutletTemperature rapporteren in je bestaande temperatuurgrafiek?

Overigens doet ook de Quatt niet echt zijn best, want met zo'n grote deltaTroom zou hij vol op 4 a 5 kW moeten leveren, zoals hij ook doet in die eerste minuten...

[ Voor 15% gewijzigd door m10tech op 24-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
in mijn situatie werkt de X prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XEAxVUFSPx7Q7aC2JpBEGSkXU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlCr5ZkMGgWfpMcwPk84Huwg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-08 08:31
mrkb_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Ik kan hem nog kosteloos wisselen voor een Tado v3 zie ik. Is dat niet beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
bronstige schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Ik kan hem nog kosteloos wisselen voor een Tado v3 zie ik. Is dat niet beter dan?
Ik heb de tado x gehad en getest werkte prima maar was wel sterk afgeraden door quatt technical Support

Werd niet ondersteund 🤷

Heb nu tado v3+ werkt prima

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
Aangezien ze blijkbaar een installateurshandleiding hebben voor Tado X ondersteunen ze hem wel. Dat ze hem dan sterk afraden vind ik dan zelf een beetje overdreven.

Het is (nog) niet zo'n volwassen product als V3+ dus ik snap dat ze vooralsnog liever V3+ aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
mrkb_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:44:
Aangezien ze blijkbaar een installateurshandleiding hebben voor Tado X ondersteunen ze hem wel. Dat ze hem dan sterk afraden vind ik dan zelf een beetje overdreven.

Het is (nog) niet zo'n volwassen product als V3+ dus ik snap dat ze vooralsnog liever V3+ aanraden.
Ik heb ook een installateurshandleiding van mijn Atag I28ECZ, maar ondersteunen doe ik niets. Die handleidingen kun je zelf ook downloaden op de site van Tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
medu80 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb ook een installateurshandleiding van mijn Atag I28ECZ, maar ondersteunen doe ik niets. Die handleidingen kun je zelf ook downloaden op de site van Tado.
Tado x werkte wel bij mij opzicht ok maar de v3 wel beter

Antwoord van Quatt

When did you switch to the Tado X thermostat? While the Tado X is a functional thermostat, it’s not fully compatible with our system, and there are two major concerns:

Lower Efficiency and Increased Wear on the Heat Pump:
The Tado X leads to significantly lower energy savings and a reduced lifespan for the heat pump due to more frequent start-stop cycles. At low heat demand—which is when the heat pump operates most efficiently—the Tado X’s control doesn’t work optimally with our system. This results in unnecessary activations of the heat pump, often in short 30-60 second intervals. Unfortunately, this behavior is driven by the signal from the Tado X, and it’s not something we can adjust on our end.

Temperature Compensation:
Using temperature compensation in the Tado X app can lead to incorrect temperature signals, which in turn causes improper regulation of your heating system.

We strongly recommend switching to a thermostat from our supported list, such as the Tado V3+. Although the upfront cost may be higher, the Tado V3+ will quickly offset this with better energy savings and improved system control, ultimately reducing costs in the long run. While we are continuing to test the Tado X, we can’t guarantee full compatibility in the future.

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
verguldebarman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:44:
[...]

Je hebt veel te weinig data punten om een zinnige conclusie te trekken... Probeer minimaal een maand dit dagelijks bij te houden. Pas dan kan je echt iets zien.

Dit is de mijne:
[Afbeelding]
Cool!
Wat is het verschil tussen groen en geel? Beiden 2024-2025?
Nb… ik geloof het snijpunt op 17..18 meer dan het snijpunt van groen op 15. Dat wordt vertekend door de 2 Groene punten net boven de 12 graden.
Zie eerdere post van mij mbt dat snijpunt 1 a 2 graden onder je thermostaat temperatuur moet liggen (omdat je pas op thermostaat temperatuur geen verwarming nodig hebt en je 1 a 2 graden lager hebt omdat aanwezige bewoners ongeveer 150W per persoon doen). Dat verwacht je dan dus tussen de 17 a 19 graden.
Jouw data onderschrijft dat wel.
Fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Stefannn schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Cool!
Wat is het verschil tussen groen en geel? Beiden 2024-2025?
Oeps... Ik zie het nu ook. 🥴 Geel is 2023/2024.
Nb… ik geloof het snijpunt op 17..18 meer dan het snijpunt van groen op 15. Dat wordt vertekend door de 2 Groene punten net boven de 12 graden.
Eens. De groene lijn heeft nog niet voldoende datapunten. Ik heb nog geen zin om al die data in te voeren..... 🤪

Ik geloof idd ook meer de 17gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
medu80 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Dit is een handleiding die ik van Quatt zelf heb gekregen om de Tado X met Quatt te koppelen, en dus niet een handleiding die ik van Tado heb gekregen. Het feit dat Quatt dit uberhaupt al doet betekent toch een mate van ondersteuning.

[ Voor 20% gewijzigd door mrkb_ op 24-01-2025 22:47 . Reden: Verduidelijking dat de handleiding vanuit Quatt komt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
Safe_grut schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Antwoord van Quatt

When did you switch to the Tado X thermostat? While the Tado X is a functional thermostat, it’s not fully compatible with our system, and there are two major concerns:

The Tado X leads to significantly lower energy savings and a reduced lifespan for the heat pump due to more frequent start-stop cycles. At low heat demand—which is when the heat pump operates most efficiently—the Tado X’s control doesn’t work optimally with our system. This results in unnecessary activations of the heat pump, often in short 30-60 second intervals. Unfortunately, this behavior is driven by the signal from the Tado X, and it’s not something we can adjust on our end.

Using temperature compensation in the Tado X app can lead to incorrect temperature signals, which in turn causes improper regulation of your heating system.

We strongly recommend switching to a thermostat from our supported list, such as the Tado V3+. Although the upfront cost may be higher, the Tado V3+ will quickly offset this with better energy savings and improved system control, ultimately reducing costs in the long run. While we are continuing to test the Tado X, we can’t guarantee full compatibility in the future.
Dit is wel interessant. Vooral omdat (volgens mij) OpenThem werkt op basis van ingestelde watertemperatuur. Lijkt mij dat Quatt prima iets kan met het wat slimmer omgaan met dat signaal.

Edit: en daar hebben ze waarschijnlijk dus de setpoint en de werkelijke kamertemperatuur voor nodig. Iets wat voor de draadloze versie van Tado X er wellicht nooit geweest is, en voor bedrade Tado X er dus niet meer is sinds dinsdag / een firmware update.

Als die er niet is kan ik me inderdaad voorstellen dat je niet goed om kan gaan met korte periodes met een zeer kleine warmtevraag.

[ Voor 10% gewijzigd door mrkb_ op 24-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

m10tech schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Bummer.

@AlfredPteD kun je ook de otFbSupplyInletTemperature en otFbSupplyOutletTemperature rapporteren in je bestaande temperatuurgrafiek?

Overigens doet ook de Quatt niet echt zijn best, want met zo'n grote deltaTroom zou hij vol op 4 a 5 kW moeten leveren, zoals hij ook doet in die eerste minuten...
Ik probeer jouw verhaal al een paar pagina's/dagen te volgen, maar wat probeer nu nu eigenlijk duidelijk te maken of te achterhalen?
En dan graag in begrijpbare leken taal aub, zo leer ik ook weer bij want ik vind het ook leuk om de Quatt te doorgronden.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
Hoi CPM, fijn dat je mee denkt,
Mijn doel is niet om iemand uit te sluiten, maar tegelijk proberen we (Alfred, xyz en ik) de puzzel van Alfred te ontwarren.
Het systeem is wat het is, en daarin worden woorden gebruikt die vaak lang zijn.
Maar ze zijn wel gestandaardiseerd, dus ik probeer vaak ze eerst uit te schrijven en van een afkorting te voorzien zodat ik me daarna niet wezenloos tik.

Het gros van de termen zijn te vinden in de JSON output, en ook in de OpenTherm standaard (OT).

En dan een antwoord op je vraag:
Ik probeer te achterhalen waarom mijn experiment dat lijkt op dat van Alfred, bij mijn wel goed werkt, en bij hem niet.

Ik denk dat mijn ketel zo wordt aangestuurd dat hij veel, maar niet TE veel gas geeft.
Daardoor mag hij meer dan een uur het gat vullen dat in het experiment is gecreëerd.
Bij Alfred daarentegen schiet de ketel door, de CiC kapt het af en dan wordt het hikken.
Dat gaat allemaal heel langzaam, want er mag geen gas gestookt worden en dan wordt het niet snel warmer.

En dat was de vraag van Alfred, waarom duurt dit zo lang/gaat het zo langzaam.

Ik heb een aantal suggesties gegeven, nu wachten op antwoorden of andere ideeën...

Ik hoop dat dit begrijpelijker is, maar stuur me anders een PM, of stel nog wat vervolgvragen hier.
Ik ben echter beperkt online in de komende 24 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
m10tech schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Bummer.

Geen probleem; het wordt wel een druk plaatje zo.

De otFbSupplyOutletTemperature geeft de hele dag 0grC aan. Excuses dat de kleuren steeds wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4irruTaacBVXmbDByP5ckSFDg2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szDp6T4O4KG9fwtQ7cjXkhAA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
OK, dat vind ik vreemd.

De otFbSupplyInletTemperature zou zo goed als gelijk moeten zijn aan de HP waterOut, dus roze=rood.

Misschien hebben ze de terugslagklep achterstevoren aangesloten, want als de ketel uit (paars) omhoog gaat, gaat de ketel in (roze) er acuut achteraan!

Maak eens een detailfoto van de klep en de leidingen onder je ketel??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP82rmIAr6ZEVVWIYjp3Cer08wA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M1bofkwUXuFdYsXpi3HUoN6S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
m10tech schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:23:
OK, dat vind ik vreemd.

De otFbSupplyInletTemperature zou zo goed als gelijk moeten zijn aan de HP waterOut, dus roze=rood.

Misschien hebben ze de terugslagklep achterstevoren aangesloten, want als de ketel uit (paars) omhoog gaat, gaat de ketel in (roze) er acuut achteraan!

Maak eens een detailfoto van de klep en de leidingen onder je ketel??
[Afbeelding]
Ik denk dat de terugslagklep wel goed zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QlDu3Aml5nlNpTf_uSHNxlem8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uGT3yfmIIEBP64hXC1Koq3V.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR40uVR7K8eUd6rsCjagTXiTZjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEioKlHSVBkaGz8oEELiKC4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkVI4d_xgtV584Ld_TkbfTzR9_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRj4PLNBPH5hQVZi8kud1gLA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Dank voor de foto's, maar ik kan echt niet verzinnen waarom die roze lijn de paarse zo strak volgt, in plaats van de rode lijn, zoals verwacht...

Verdacht ook dat blauw= ketel uit volgens OT niet werkt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHc45gorF1uhHkTrhTMR0SdIV-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0aUl9KUVVvadYUj71GlC6alj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
m10tech schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:01:
Dank voor de foto's, maar ik kan echt niet verzinnen waarom die roze lijn de paarse zo strak volgt, in plaats van de rode lijn, zoals verwacht...

[Afbeelding]
Bedankt voor de moeite en tijd die je er in hebt gestopt.

Ook @TeslaNerd en @jj85 bedankt voor jullie suggesties. Ik ga daar nog mee aan de slag. Ik moet nog checken of de CV pomp hoog of laag staat ingesteld. Ik zal de T6, samen met de handleiding (die is onleesbaar vind ik) onderzoeken. En ik ga spelen met de controlsetpoint. En dan nog eens een test doen.

@CPM Bedankt voor jouw vraag naar verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Safe_grut schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Antwoord van Quatt

Kan iemand met een X en die de cic uitleest met de json dit aan-uit binnen 30-60 sec bevestigen? Mijn quatt duo doet het ogenschijnlijk prima met een (bedrade) X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
raven22 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Kan iemand met een X en die de cic uitleest met de json dit aan-uit binnen 30-60 sec bevestigen? Mijn quatt duo doet het ogenschijnlijk prima met een (bedrade) X.
30-60 sec had ik met tado x ( bedraad) niet veel last van

Waar tado x gelijk bij gewenste kamertemperatuur stopte of starte gaat tado v3+ wat langer door waar ik stuk langere runs heb.

Dit was bij mij enige verschil.

Ik heb ook de iSense gehad maar dat werkte met vloerverwarming verschrikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52
AlfredPteD schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:08:
[...]

Geen probleem; het wordt wel een druk plaatje zo.

De otFbSupplyOutletTemperature geeft de hele dag 0grC aan. Excuses dat de kleuren steeds wijzigen.

[Afbeelding]
Bij mij is otFbSupplyOutletTemperature ook altijd 0. Ook een intergas (combi compact). Heb ik hier vaker gelezen. Denk dat er geen sensor zit, of dat deze niet goed wordt gecommuniceerd bij sommige types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:01:

[Afbeelding]
Mogelijk dat inlet eigenlijk de outlet is?
dreamer2 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Of gerelateerd aan tapwater
Gerardwaz in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 25-01-2025 09:20 ]

Pagina: 1 ... 208 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.