Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
AlfredPteD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:49:
[...]

[...]

Gezien de staat van isolatie van mijn huis zou ik volgens de isolatie robots op internet nog twee dingen moeten doen: kieren dichten (heeft natuurlijk geen zin als er een raam openstaat) en mechanische ventilatie aanbrengen, wat niet nodig is als er een raam open staat. Zeg het maar.
Mechanische ventilatie kun je sturen op vocht, co2. Een raam open niet....

snachts een raam open in een ruimte waar je niet bent is meestal niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door raven22 op 22-01-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
[...]

[...]

Ik wilde het eigenlijk niet hebben over die temperatuursdaling in de nacht, maar nu we het er toch over hebben.

De temperatuursdaling is afhankelijk van de de warmtestroom naar buiten en de warmte die in huis aanwezig is.

De warmtestroom naar buiten is makkelijk te bepalen want die is evenredig met het verschil in binnen en buitentemperatuur. In een stabiele verwarmde situatie is die gelijk aan de warmte die je nodig hebt om je huis op temperatuur te houden. Dat is zeg maar je stooklijn. De warmtestroom neemt af naarmate je huis afkoelt; dat geeft die mooie e-macht.

De warmtecapaciteit heeft te maken met alle spullen die in huis staan, maar vooral met de vloer, muren en plafonds. Ik heb houten vloeren (en plafonds) waarin maar weinig warmte gaat zitten: warmt snel op, maar koelt ook snel af.

Om een open raam als boosdoener aan te wijzen is een open deur. Door een open raam gaat zeker warmte verloren. Maar het binnenklimaat moet ook leefbaar blijven, dus moet er verse lucht naar binnen (of beter: afgewerkte lucht naar buiten). Dat is een lastige afweging.

Gezien de staat van isolatie van mijn huis zou ik volgens de isolatie robots op internet nog twee dingen moeten doen: kieren dichten (heeft natuurlijk geen zin als er een raam openstaat) en mechanische ventilatie aanbrengen, wat niet nodig is als er een raam open staat. Zeg het maar.
Doe het raam eens dicht tot het weer 19 graden is. Daarna kan jouw raam weer open.
Opwarmen kost veel energie als er tegelijkertijd veel energie naar buiten gaat. Als ik jou eerste grafiek goed begrijp redt de Quatt het prima als de temperatuur 19 graden is en het raam staat open.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:55
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een tijdje gewacht om iets te schrijven, maar ik denk dat ik nu wat conclusies kan trekken.

Dit stond voorheen bekend als de 'putinstallatie', nu zijn beide units verplaatst naar een muurplek die een veel optimaler resultaat zou moeten opleveren.

De herinstallatie vond plaats op 10.01 en sindsdien is het slecht weer geweest zoals we allemaal weten, en hier in Limburg veel dagen vriesmist met temperaturen onder de 0c. Niet ideaal voor een warmtepomp, ik weet het.

Deze ochtend is het wat warmer, en toch vind ik de prestaties nog steeds storend.

Wat denken we allemaal? - nog even wachten, of opnieuw een case openen bij Quatt - zou er iets mis zijn gegaan tijdens de installatie?

Voor de verhuizing van de units was ik gewend aan een COP van rond de 2.6/2.7, nu is het gemiddeld 2.1! Deze ochtend had ik zelfs een COP van <1. :(

Opvallend is dat de Quatts in de put vaak luchttemperaturen aangaven die ver onder de omgevingstemperatuur lagen (soms 7 graden kouder)... nu melden ze vaak een paar graden warmer dan de omgevingstemperatuur.

Alle inzichten zijn welkom. Ik ben bereid om nog een paar weken geduld te hebben, maar dit is niet echt wat ik had verwacht. Op het eerste gezicht (tot nu toe) had ik ze in de put moeten laten!

gr,

Alex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-1NqsD3iYtglt1JR9fwlxyA3pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMHR46irt10V0yWmd5iUgIA5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlAMGfpM9cWYMWTWH5nSks6Mods=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPygiChEiljK8QHNcNQAvAHX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsTTLc10WdqvP5EKLwIdsWoDUms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIUlFZkuWg1btCX2skVaRqWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecQNJ-H_YUD0Cpm11Y035xu74DI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXgHxb8NxDijfHB9ouAZvhlF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door A lex op 22-01-2025 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:01:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een tijdje gewacht om iets te schrijven, maar ik denk dat ik nu wat conclusies kan trekken.

Dit stond voorheen bekend als de 'putinstallatie', nu zijn beide units verplaatst naar een muurplek die een veel optimaler resultaat zou moeten opleveren.

De herinstallatie vond plaats op 10.01 en sindsdien is het slecht weer geweest zoals we allemaal weten, en hier in Limburg veel dagen vriesmist met temperaturen onder de 0c. Niet ideaal voor een warmtepomp, ik weet het.

Deze ochtend is het wat warmer, en toch vind ik de prestaties nog steeds storend.

Wat denken we allemaal? - nog even wachten, of opnieuw een case openen bij Quatt - zou er iets mis zijn gegaan tijdens de installatie?

Voor de verhuizing van de units was ik gewend aan een COP van rond de 2.6/2.7, nu is het gemiddeld 2.1! Deze ochtend had ik zelfs een COP van <1. :(

Opvallend is dat de Quatts in de put vaak luchttemperaturen aangaven die ver onder de omgevingstemperatuur lagen (soms 7 graden kouder)... nu melden ze vaak een paar graden warmer dan de omgevingstemperatuur.

Alle inzichten zijn welkom. Ik ben bereid om nog een paar weken geduld te hebben, maar dit is niet echt wat ik had verwacht. Op het eerste gezicht (tot nu toe) had ik ze in de put moeten laten!

gr,

Alex

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn eerste reactie is dat er een probleem in je afgiftesysteem zit. Je CV water wordt tot 60 graden verwarmt dus de Quatt kan op deze temperatuur niets toevoegen dus is je COP heel laag. Of er zit ergens een kortsluiting (aanvoer komt direct onafgekoeld terug) of je flow is veel te laag.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
Ik ben nu net ingelogd op de JSON, de flow is net boven de 800 l/uur, dus dat lijkt in orde - ik zal het in de gaten houden.

Het is vermeldenswaard dat er qua interne opstelling niets is veranderd van voor tot na het verplaatsen van de units.

Het is een OpenTherm protocol Evohome-gestuurd systeem... dus ik kan geen max. CV-watertemperatuur instellen.

Ik heb in totaal 9 zones, maar ze volgen allemaal zeer vergelijkbare schema's, met alleen een milde nachtelijke verlaging. Ik heb ook 3 (grote) radiatoren permanent opengezet als bypass.

Met een COP van 2,6/2,7 in de put, bespaarde ik eigenlijk behoorlijk wat geld... het idee om ze te verplaatsen was alleen om de stomme situatie te verhelpen waarbij ze hun eigen koude uitlaatlucht verwerkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:35:
Ik ben nu net ingelogd op de JSON, de flow is net boven de 800 l/uur, dus dat lijkt in orde - ik zal het in de gaten houden.

Het is vermeldenswaard dat er qua interne opstelling niets is veranderd van voor tot na het verplaatsen van de units.

Het is een OpenTherm protocol Evohome-gestuurd systeem... dus ik kan geen max. CV-watertemperatuur instellen.

Ik heb in totaal 9 zones, maar ze volgen allemaal zeer vergelijkbare schema's, met alleen een milde nachtelijke verlaging. Ik heb ook 3 (grote) radiatoren permanent opengezet als bypass.

Met een COP van 2,6/2,7 in de put, bespaarde ik eigenlijk behoorlijk wat geld... het idee om ze te verplaatsen was alleen om de stomme situatie te verhelpen waarbij ze hun eigen koude uitlaatlucht verwerkten.
Ik verwacht dat als je in de JSON kijkt dat de delta tussen aanvoer en retour klein is dus er bijna geen warmte aan je huis wordt afgegeven. Mogelijk dat 1 van die zones een kleine radiator is die wel helemaal open staat en zo de kortsluiting vormt. Zet eens een paar van de kleinste radiatoren helemaal dicht om te zien of dan de werking verbetert (vooral de watertemperatuur flink naar beneden gaat, deze zou onder de 40 graden moeten blijven of zo mogelijk nog lager). Zoneregeling blijft een dingetje bij een warmtepomp

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Ik wilde het eigenlijk niet hebben over die temperatuursdaling in de nacht, maar nu we het er toch over hebben.

Om een open raam als boosdoener aan te wijzen is een open deur. Door een open raam gaat zeker warmte verloren. Maar het binnenklimaat moet ook leefbaar blijven, dus moet er verse lucht naar binnen (of beter: afgewerkte lucht naar buiten). Dat is een lastige afweging.

Over "stoken voor de vogeltjes" gesproken, dit vind ik wel de overtreffende trap.
1 volle graad verdwijnt er IEDERE 1,5 uur mede door dat raam, besef je dat?
Dit doet je besparing qua kWh op de nieuwere bodemplaatverwarming wel teniet.

Zijn ventilatieroosters die je zelf open en dicht(er) kunt doen een optie?
Heb 4 in kamer/keuken, voldoen prima. Altijd vol open, bij vorst wat dichter.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:10

Het zone-spook.... Ik denk dat ik al weet welke tips je gaat krijgen. Max 2 zones

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
Flesym schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Ik verwacht dat als je in de JSON kijkt dat de delta tussen aanvoer en retour klein is dus er bijna geen warmte aan je huis wordt afgegeven. Mogelijk dat 1 van die zones een kleine radiator is die wel helemaal open staat en zo de kortsluiting vormt. Zet eens een paar van de kleinste radiatoren helemaal dicht om te zien of dan de werking verbetert (vooral de watertemperatuur flink naar beneden gaat, deze zou onder de 40 graden moeten blijven of zo mogelijk nog lager). Zoneregeling blijft een dingetje bij een warmtepomp
Thanks

2 van mijn bypass-radiatoren staan ​​in kleine kamers (geen zones) zonder andere evohome-kleppen.

Ik ga deze sluiten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Thanks

2 van mijn bypass-radiatoren staan ​​in kleine kamers (geen zones) zonder andere evohome-kleppen.

Ik ga deze sluiten en kijken wat er gebeurt.
Het zou logischer zijn om de bypass radiatoren in de huiskamer te hebben, daar heb je de grootste warmtebehoefte. En als je je bypass radiatoren sluit moet je wel ergens anders deze openen om de flow van 800l te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Het zone-spook.... Ik denk dat ik al weet welke tips je gaat krijgen. Max 2 zones
Griezelig zoals ze maar op blijven duiken })

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Over "stoken voor de vogeltjes" gesproken, dit vind ik wel de overtreffende trap.
1 volle graad verdwijnt er IEDERE 1,5 uur uit dat raam, besef je dat?
Dit doet je besparing qua kWh op de nieuwere bodemplaatverwarming wel teniet.

Zijn ventilatieroosters die je zelf open en dicht(er) kunt doen een optie?
Heb 4 in kamer/keuken, voldoen prima. Altijd vol open, bij vorst wat dichter.
Dit is pure nonsens. De warmte verdwijnt ook via muren, ramen, vloer en dak.

Dit heeft helemaal niks te maken met "stoken voor de vogeltjes". Ik heb mijn raam bewust open omdat daarmee het binnenklimaat beter wordt. Ik stook dus om het binnenklimaat goed te houden. Binnenklimaat mag wat kosten. Ik heb ook ventilatieroosters, die staan ook open, en ik kan ze zelf open en dicht doen.

Stoken voor de vogeltjes is de kachel buiten zetten, en is weggooien van energie en dus geld. En als je dat beseft maar er niks aan wil doen, dan is dat je eigen keuze. Daar heb ik wel een mening over maar die is hier niet van belang.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:01:

Vergeet niet te vergelijken bij dezelfde buitentemperaturen ;)
Afgelopen dagen/week was voor de meeste Quatts niet heel best met continu bevriezende verdampers en de vele defrosts.

Jouw COP van 2.6/2.7 was vermoedelijke bij hogere buitentemperaturen t.o.v de gemiddelde 2.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
(jarig!)
jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Vergeet niet te vergelijken bij dezelfde buitentemperaturen ;)
Afgelopen dagen/week was voor de meeste Quatts niet heel best met continu bevriezende verdampers en de vele defrosts.

Jouw COP van 2.6/2.7 was vermoedelijke bij hogere buitentemperaturen t.o.v de gemiddelde 2.1.
Jawel, maar dit lijkt op pendelgedrag. De duo sputtert 1 keer boven de 5kW, voor de rest blijft ie eronder.
Ik vermoed te weinig afgifte(punten) / radiatoren dicht?
@A lex ik zou juist niet een paar weken geduld hebben maar het zsm fixen. Het is nog een paar dagen mooi inregelweer, maar daarna stijgt de temperatuur. We wonen in dezelfde regio volgens mij, dus ik vergelijk het even met mijn eigen lokale omstandigheden.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 10:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A lex
Flesym schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Het zou logischer zijn om de bypass radiatoren in de huiskamer te hebben, daar heb je de grootste warmtebehoefte. En als je je bypass radiatoren sluit moet je wel ergens anders deze openen om de flow van 800l te houden.
Het klopt wat je zegt. Om eerlijk te zijn, de reden dat de huidige 3 radiatoren zijn gekozen, was dat (vanwege hun ontwerp) er geen ruimte was voor een evohome-klep... het leek toen verstandig om deze open te houden als bypass.

Ik denk dat ik een aantal kleppen moet veranderen.

Ik ben ook bereid om meer zones samen te voegen (ik ben al van 16 zones naar 9 gegaan)... maar het minimum dat ik praktisch kan bereiken is 4 zones. Dat is om verschillende redenen, maar het is wat het is, en er zal altijd een element van compromis zijn, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
AlfredPteD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Dit heeft helemaal niks te maken met "stoken voor de vogeltjes". Ik heb mijn raam bewust open omdat daarmee het binnenklimaat beter wordt. Ik stook dus om het binnenklimaat goed te houden. Binnenklimaat mag wat kosten. Ik heb ook ventilatieroosters, die staan ook open, en ik kan ze zelf open en dicht doen.

Stoken voor de vogeltjes is de kachel buiten zetten, en is weggooien van energie en dus geld. En als je dat beseft maar er niks aan wil doen, dan is dat je eigen keuze. Daar heb ik wel een mening over maar die is hier niet van belang.
Ventileren is goed, overventileren is stoken voor de vogeltjes. Daar geef ik @Friezin helemaal gelijk in.

Een open raam is met de huidige temperaturen echt funest voor je warmteverlies.

Met een CO2 meter kan je goed zien hoe de luchtkwaliteit is en je ventilatie daarop afstellen en eventueel een raam open gooien met een huis vol visite.
Maar als er niemand in de ruimte is om de CO2 te produceren, dan kan je dat raam beter dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Het klopt wat je zegt. Om eerlijk te zijn, de reden dat de huidige 3 radiatoren zijn gekozen, was dat (vanwege hun ontwerp) er geen ruimte was voor een evohome-klep... het leek toen verstandig om deze open te houden als bypass.

Ik ben ook bereid om meer zones samen te voegen (ik ben al van 16 zones naar 9 gegaan)... maar het minimum dat ik praktisch kan bereiken is 4 zones. Dat is om verschillende redenen, maar het is wat het is, en er zal altijd een element van compromis zijn, denk ik.
Wat is je binnentemperatuur eigenlijk met 250-300 kWh thermisch per dag? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Jawel, maar dit lijkt op pendelgedrag. De duo sputtert 1 keer boven de 5kW, voor de rest blijft ie eronder.
Ik vermoed te weinig afgifte(punten) / radiatoren dicht?
@A lex ik zou juist niet een paar weken geduld hebben maar het zsm fixen. Het is nog een paar dagen mooi inregelweer, maar daarna stijgt de temperatuur. We wonen in dezelfde regio volgens mij, dus ik vergelijk het even met mijn eigen lokale omstandigheden.
Eens hoor, lijkt op een afgifteprobleem, maar dat was al een aantal keer genoemd ;)
Soortgelijke grafieken van @A lex zijn (met veel CV) zijn terug te vinden in oktober.

Maar COP van deze koude week vergelijken met een COP van het warmere najaar is niet echt logisch, dat was eigenlijk m'n opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Ventileren is goed, overventileren is stoken voor de vogeltjes. Daar geef ik @Friezin helemaal gelijk in.

Een open raam is met de huidige temperaturen echt funest voor je warmteverlies.

Met een CO2 meter kan je goed zien hoe de luchtkwaliteit is en je ventilatie daarop afstellen en eventueel een raam open gooien met een huis vol visite.
Maar als er niemand in de ruimte is om de CO2 te produceren, dan kan je dat raam beter dicht doen.
offtopic:
Tijd voor een automatische raambediening (lineaire motor) icm een CO2-sensor dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Eens hoor, lijkt op een afgifteprobleem, maar dat was al een aantal keer genoemd ;)
Soortgelijke grafieken van @A lex zijn (met veel CV) zijn terug te vinden in oktober.

Maar COP van deze koude week vergelijken met een COP van het warmere najaar is niet echt logisch, dat was eigenlijk m'n opmerking.
Het is meer de mist en hoge luchtvochtigheid. Als het enkele dagen vriest en droog en helder weer, dan krijg ik het huis prima warm met Quatt ook met 4kW. Met deze luchtvochtigheid, moet CV helpen en dat is jammer.
Ik denk toch dat de opbrengst veel lager is als 4kW ondanks dat de gemiddelde in de app dit doet tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Snap ik. Ik doelde dan ook meer erop dat de duo lang niet levert wat hij zou kunnen leveren nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
[...]

Twee dingen die me binnen schieten:

- Je hebt 9 zones, die allemaal onafhankelijk van elkaar warmte (kunnen) vragen. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het lijkt erop dat als er een paar zones warmte vragen, de CiC dit omzet naar een groot tekort en gelijk maar de CV-ketel bijschakelt.

- Met 4 zones die onafhankelijk van elkaar warmte kunnen vragen gaat het nooit efficiënt werken, denk ik.

Ik ben wel een beetje klaar met de EvoHome problemen. Ik ben de aftersales van Quatt niet :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:40:
[...]

offtopic:
Tijd voor een automatische raambediening (lineaire motor) icm een CO2-sensor dus :+
De meeste moderne ventilatieboxen kan je met een CO2 sensor krijgen (vochtsensor ook handig ivm de badkamer). Dan doen de ventilatieroosters precies waar ze voor bedoeld zijn.

Ze zijn niet eens zo duur als je uitrekent wat je er mee bespaart aan onnodige stookkosten en dat veel oude ventilatieboxen in huizen nog een super onzuinige motor hebben.

Met een huis vol visite kan dat natuurlijk nog te weinig zijn, dus dan is handmatig een raam open zetten geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
netappie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:46:
[...]

De meeste moderne ventilatieboxen kan je met een CO2 sensor krijgen (vochtsensor ook handig ivm de badkamer). Dan doen de ventilatieroosters precies waar ze voor bedoeld zijn.

Ze zijn niet eens zo duur als je uitrekent wat je er mee bespaart aan onnodige stookkosten en dat veel oude ventilatieboxen in huizen nog een super onzuinige motor hebben.

Met een huis vol visite kan dat natuurlijk nog te weinig zijn, dus dan is handmatig een raam open zetten geen gek idee.
offtopic:
I know, heb het hier ook in de badkamer ;)
Maar was meer een niet zo serieuze suggestie voor @AlfredPteD die geen ventilatiebox heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

Belangrijk is te snappen dat jouw probleem nu vooral in je afgiftesysteem zit en niet in je opweksysteem (Quatt en Cv ketel). En zeker niet afwachten en met een paar grote slagen kun je al veel bereiken.
Zoneregeling is lastig maar wordt extra lastig als iedere zone apart een warmtevraag aan je opweksysteem kan geven. Dus mogelijk kun je de regeling loskoppelen van de warmtevraag zodat de zones voornamelijk meelopen met je huis.
Let ook op dat je niet te veel verhogingen en verlagingen doet. Een constante temperatuur of beperkte variatie is vaak makkelijker.
En verdiep je eens in waterzijdig inregelen. Bij een CV ketel is dat niet zo belangrijk (hitte zal en aan/uitschakelen geen probleem) maar bij een warmtepomp is dat essentiëel om een goede warmte distributie te krijgen over alle radiatoren (maximale afgifte)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
medu80 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:41:
[...]

Het is meer de mist en hoge luchtvochtigheid. Als het enkele dagen vriest en droog en helder weer, dan krijg ik het huis prima warm met Quatt ook met 4kW. Met deze luchtvochtigheid, moet CV helpen en dat is jammer.
Ik denk toch dat de opbrengst veel lager is als 4kW ondanks dat de gemiddelde in de app dit doet tonen.
Dat is trouwens vandaag goed zichtbaar. Temperatuur hele nacht zo -1 tot -2grC, maar de mist is vannacht rond 2 uur opgetrokken.

Sinds een uur of twee vannacht gaat de verdampertemperatuur niet meer zo hard omlaag vlak voor een defrost. Je ziet dit ook direct terug in de COP.

Tevens als bonus, rond 10.00 komt de temp >0grC en gaat de bodemverwarming uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9recuNnYER7uLtNnDRdOWqh2i3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tOkbMmOaHl93kpvSPlfMD2xW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:39:
[...]

wellicht
Theoretisch draai je dan wel -zij het weinig- met negatieve thermische energie. Je spoelt je CV water langs het koude open buiten. Dus het gaat iets kouder weer je huis in als hoe het eruit kwam, en dat kost wat stroom ook. (de waterpomp)

edit:
Nu ik er zo over nadenk, is die integraal telling wel iets wat vaillant toepast bij over shoot. In wezen ontstaat dan eenzelfde regeling als je in je test toepast. De graadminuten tellen op als de Ta boven de target komt. En hoe verder erboven, hoe harder de graadminuten oplopen. Komt de teller bij 0, dan slaat de compressor af, en gaat hij op halve toeren draaien. Ta komt (uiteraard) vanzelf weer onder de target, en hoe groter het delta tov de target, hoe harder de minuten weer aftellen, tot bijv -100. Dan slaat de compressor weer aan, en begint het van voor af aan.

Die regeling houdt een heel stabiele kamertemperatuur.

dit idee:
[Afbeelding]
Wat is de definitie van graadminuten?
NB in jouw grafiek lees ik gr/min (graden per minuut). Moet dat niet gr*min zijn (graden maal minuten)?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

De warmtepomp haalt ook een groot deel van de warmte juist bij de vogeltjes vandaan.

Lijkt me niet zo raar om het dan weer terug te geven :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
jj85 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Wat zie jij eigenlijk als max keteltemperatuur op de T6?
@kwetterpletter Ben ook wel benieuwd wat jouw T6 aangeeft.

Te vinden in het 'advanced menu' en vervolgens naar OpenTherm gaan en dan Max Ketel temp

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry, even niet opgelet. Bij mij staat daar 55 graden, wat ik kortgeleden ook ingesteld heb aan de ketel.
Ik merk dat als ik de temperatuur niet te laag instel (was 45 graden) de quatt die ketel ook echt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Wat is de definitie van graadminuten?
NB in jouw grafiek lees ik gr/min (graden per minuut). Moet dat niet gr*min zijn (graden maal minuten)?
daar heb je een punt ja.

Ik zal eens een nieuwe grafiek plotten als ik een punt vind waarop het goed te zien valt.
Op de een of andere manier kan ik de energyintegral maar 10 dagen terugkijken.

edit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGXZGaeN1uKrXMPjBr2EoxYlYwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mfbdeuHbO8cFOwSLZjN2CQyJ.png?f=user_large
zo dan? :)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
jj85 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Zit je beneden niet toevallig met geknepen voetventielen (ivm lage flow)?

Mijn praktijkervaring met 22mm en 15mm en ltv (Jaga) (en een duo) is perfect .

Gisteren
[Afbeelding]
Nee, die voetventielen heb ik gecontroleerd, die staan wagenwijd open.
Voor de duidelijkheid: ik kan een flow van ongeveer 850 liter per uur bereiken wanneer ik alle radiatoren in het huis open draai.

Maar op de 2de verdieping komen wij zelden, alleen om te slapen en de was te draaien. Als we slapen gaat het raam open en die paar minuten om iets in de wasmachine to gooien is het verwarmen van die verdieping niet waard. Het word er al warm genoeg door de lekwarmte van de andere verdiepingen.

Met de radiatoren op de eerste en de tweede verdieping kom ik op maximaal 650 l/h. Zelfs dan wordt het op de eerste warmer dan we fijn vinden.

Het liefst zouden we uitsluitend de begane grond verwarmen en de lekwarmte is dan voldoende voor de rest van het huis. Met de quatt alleen lukt dat niet goed. Wellicht met wat meer ltv op de begane grond wel, dat ga ik deze zomer maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Op de een of andere manier kan ik de energyintegral maar 10 dagen terugkijken.
offtopic:
Zorg ervoor dat de sensor state_class de waarde measurement heeft, anders wordt hij niet in de long-term statistics opgeslagen (en dus na 10 dagen gepurged, tenzij je een ander purge-interval invult)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
Het huis is 320m2+ en ook in een U-vorm. Verschillende delen van het huis hebben verschillende verdiepingen. Het dakoppervlak is groot (220m2+).

Toen we het huis in 2019 kochten, had het een 10 jaar oude CV en een mix van (oude) thermostaatkranen en 40+ jaar oude handkranen op de radiatoren.

Toen we het huis kochten, had het 0,0 isolatie, niet in de muren, het dak, de vloer of waar dan ook. Het heeft rondom HR++ glas, maar oude houten kozijnen.

Na één winterseizoen stapten we over op een gloednieuwe Rehema CV en EvoHome. Dit leverde een besparing van ongeveer 30% op gas op.

We hadden renovatieplannen voor het dak (en de isolatie), de dakdekker stond op het punt om te beginnen na de vertragingen door Corona en toen gebeurde Oekraïne. Op dat moment liep ook ons ​​vaste gascontract af en hadden we een probleem! Op de koudste ijsdagen (zoals we onlangs hebben gehad) verbrandden we 40-50 m3 per dag, alleen om de kamers op een temperatuur van 17-18c te houden. We hebben maanden gehad waarin we € 12-1300 aan gas hebben regelmatig moeten uitgegeven.

Afgelopen april was onze dakrenovatie eindelijk voltooid en als ik kijk naar de grafieken van de Quatt-app, hadden we op dagen dat de warmtepompen niet effectief werkten, ongeveer 25 m2 gas gebruikt om het hele huis de hele dag op een temperatuur van 19-21c te houden. Dat is dus een enorm verschil.

Ons huis is vanwege de constructie en vorm niet het meest geschikt voor een warmtepomp, dat weet ik... maar ik denk dat elk beetje helpt... en inderdaad met een COP van ongeveer 2,6/2,7 bespaarde ik aanzienlijk.

Evohome heeft zichzelf al meerdere malen terugverdiend en ik vind het systeem fijn. Het is betrouwbaar en nauwkeurig en ik heb geen problemen gehad met spookzones. Ik ben ook bereid om het weg te doen, behalve één ding... een van onze kinderen is autistisch en is gevoelig voor temperatuur. Zijn slaapkamer is klein met een relatief grote radiator. Hij houdt van een constante temperatuur van 16,5-17c in zijn kamer, en de Evohome regelt dat perfect terwijl de rest van het huis op de gewenste temperatuur blijft... hoe kan hij dit anders bereiken? Zijn kamer moet op een aparte zone liggen. Dat is slechts één voorbeeld.

We zijn voortdurend bezig met het upgraden van onze ramen en kozijnen, maar het is allemaal een kwestie van geld en budget. De volgende set van 3 ramen (€10k) komt in mei... dus alles is nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Ik denk ook dat het helemaal geen probleem is om 1 of 2 radiatoren een zone te houden. Zeker niet als je een dermate grote systeeminhoud hebt. Wellicht zit het zoals je zelf aanhaalde in de volgorde. Dat kan.

Voor mijn beeldvorming: De CV pomp duwt / duwde het water door het hele huis?
Is nog iets gewijzigd aan de pompdruk na de Quatt installatie?

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelbal
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-08 12:59
jj85 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:49:
@michelbal Maak ook eens een copy van de json van de Quatt

In je browser gaan naar: http://<ip_quatt>:8080/
Uiteraard <ip_quatt> even vervangen door het IP-adress van je Quatt ;)
Hi jj85,

Dit is de output van de json

JSON Feed
This data feed allows you to integrate your Quatt data with your own monitoring or home automation systems. It is still a work in progress and can change at anytime without warning. We are unable to provide assistance on the usage of this feature through our support channels.
The CIC runs a webserver (this page is an output of it!). Next to this index page there is only one URL: /beta/feed/data.json which returns a dynamic JSON with the stats of the CIC, heatpump(s) and cv-ketel. The performance data can be requested from any CiC connected to the same network and can be integrated into a home automation system (eg Home Assistant). Only GET requests are accepted, CIC settings cannot be changed with this URL. The JSON feed is updated every second, requesting more often will not result in faster updates of the data.

Live feed:
boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive false
boiler.otFbFlameOn false
boiler.otFbSupplyInletTemperature 38.257812
boiler.otFbSupplyOutletTemperature 0
boiler.otTbCH false
flowMeter
flowMeter.waterSupplyTemperature 37.997917
hp1
hp1.getMainWorkingMode 2
hp1.limitedByCop false
hp1.modbusSlaveId 1
hp1.power 1986.502814
hp1.powerInput 593.998298
hp1.silentModeStatus false
hp1.temperatureOutside 1.72
hp1.temperatureWaterIn 34.27
hp1.temperatureWaterOut 36.4
hp2
hp2.getMainWorkingMode 2
hp2.limitedByCop false
hp2.modbusSlaveId 2
hp2.power 1781.32412
hp2.powerInput 494.759866
hp2.silentModeStatus false
hp2.temperatureOutside 1.64
hp2.temperatureWaterIn 36.11
hp2.temperatureWaterOut 38.02
qc
qc.flowRateFiltered 805.254
qc.stickyPumpProtectionEnabled false
qc.supervisoryControlMode 2
system
system.hostName CIC-3f890c7f-1cb4-5ddb-af6b-e5d6e87acb88
thermostat
thermostat.otFtChEnabled true
thermostat.otFtControlSetpoint 29.199219
thermostat.otFtCoolingEnabled false
thermostat.otFtDhwEnabled true
thermostat.otFtRoomSetpoint 20
thermostat.otFtRoomTemperature 20
time
time.ts 1737540525705
time.tsHuman 2025-01-22T10:08:45Z
Structure
The feed is structured as a JSON object, with the following properties:

time:
ts: The timestamp of the JSON feed in Unix time (milliseconds since 1970-01-01T00:00:00Z).
tsHuman: The timestamp of the JSON feed in human-readable format (ISO 8601).
hp1 / hp2: Information about the heatpump unit.
getMainWorkingMode: The current working mode of the heatpump as a numerical value. 0 - standby mode, 2 - Heating mode
temperatureOutside: The current ambient temperature outside the heatpump (in degrees Celsius).
temperatureWaterIn: The current temperature of the water going into the heatpump (in degrees Celsius).
temperatureWaterOut: The current temperature of the water coming out of the heatpump (in degrees Celsius).
limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.
power: The thermal power output of the heatpump (in Watts)
powerInput: The electrical power consumed by the heatpump (in Watts)
boiler: Information about the boiler (cv ketel) - all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise.
otFbChModeActive: A boolean value indicating if the central heating mode is active.
otFbDhwActive: A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active.
otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.
otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
otTbCH: A boolean value representing CiC’s command to switch the boiler to heating mode.
oTtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on.. This property is only valid for systems with on-off boilers.
flowMeter: Information about the flow meter.
waterSupplyTemperature: The current temperature of the water supplied by the boiler (in degrees Celsius).
flowRate: The current flow rate of the water in the heating circuit (in liters per hour).
thermostat: Information about the thermostat.
otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.
otFtDhwEnabled: A boolean value indicating if the domestic hot water is enabled.
otFtCoolingEnabled: A boolean value indicating if the cooling is enabled.
otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
qc: Quality control information.
supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99
Commissioning modes >= 100
stickyPumpProtectionEnabled: A flag that indicates when the circulating pump is being operated to prevent pump from sticking
system: Information about the system hosting the heatpump.
hostname: The hostname of the system hosting the heatpump.

"boiler": {
"oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
"otFbChModeActive": false,
"otFbDhwActive": false,
"otFbFlameOn": false,
"otFbSupplyInletTemperature": 38.136719,
"otFbSupplyOutletTemperature": 0,
"otTbCH": false
},
"flowMeter": {
"waterSupplyTemperature": 38.262844
},
"hp1": {
"getMainWorkingMode": 2,
"limitedByCop": false,
"modbusSlaveId": 1,
"power": 1604.124338,
"powerInput": 465.861199,
"silentModeStatus": false,
"temperatureOutside": 1.9,
"temperatureWaterIn": 34.82,
"temperatureWaterOut": 36.54
},
"hp2": {
"getMainWorkingMode": 2,
"limitedByCop": false,
"modbusSlaveId": 2,
"power": 1799.976728,
"powerInput": 494.766259,
"silentModeStatus": false,
"temperatureOutside": 1.72,
"temperatureWaterIn": 36.4,
"temperatureWaterOut": 38.33
},
"qc": {
"flowRateFiltered": 805.254,
"stickyPumpProtectionEnabled": false,
"supervisoryControlMode": 2
},
"system": {
"hostName": "CIC-3f890c7f-1cb4-5ddb-af6b-e5d6e87acb88"
},
"thermostat": {
"otFtChEnabled": true,
"otFtControlSetpoint": 29.199219,
"otFtCoolingEnabled": false,
"otFtDhwEnabled": true,
"otFtRoomSetpoint": 20,
"otFtRoomTemperature": 20
},
"time": {
"ts": 1737540659536,
"tsHuman": "2025-01-22T10:10:59Z"
}
}

Ondertussen is er een bypass geplaatst door quatt. Dit heeft het radiator tikken opgelost. Echter is het rendement nu zelfs negatief geworden. De bypass hangt direct onder de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Sinds een uur of twee vannacht gaat de verdampertemperatuur niet meer zo hard omlaag vlak voor een defrost. Je ziet dit ook direct terug in de COP.

Tevens als bonus, rond 10.00 komt de temp >0grC en gaat de bodemverwarming uit :)

[Afbeelding]
Durf het bijna niet meer aan te halen :X , maar dat maakt een behoorlijk verschil.
Van COP 3.3 naar 4.2 zo te zien?
De Quatt zal ook wel minder hard gaan vragen/werken neem ik aan rond dat punt?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
paQ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:11:
Ik denk ook dat het helemaal geen probleem is om 1 of 2 radiatoren een zone te houden. Zeker niet als je een dermate grote systeeminhoud hebt. Wellicht zit het zoals je zelf aanhaalde in de volgorde. Dat kan.

Voor mijn beeldvorming: De CV pomp duwt / duwde het water door het hele huis?
Is nog iets gewijzigd aan de pompdruk na de Quatt installatie?
Voor zover ik weet is er niets veranderd behalve de locatie van de pompen, van de put tot de muur hogerop.

Dat viel samen met de komst van dit koude en vochtige weer.

Ik ging direct op de dag van de installatie van een COP van 2,6/2,7 naar ongeveer 2.0-2,2 en op sommige dagen heb ik het nog erger gehad.

Voor de verplaatsing van de pompen werkten ze vaak bij temperaturen van 5-7c onder de omgevingstemperatuur, dus op dagen dat het +3 tot +5c was, verwerkten de pompen lucht bij ruim onder het vriespunt. Ondanks dat bereikte ik de hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Voor zover ik weet is er niets veranderd behalve de locatie van de pompen, van de put tot de muur hogerop.

Dat viel samen met de komst van dit koude en vochtige weer.

Ik ging direct op de dag van de installatie van een COP van 2,6/2,7 naar ongeveer 2.0-2,2 en op sommige dagen heb ik het nog erger gehad.

Voor de verplaatsing van de pompen werkten ze vaak bij temperaturen van 5-7c onder de omgevingstemperatuur, dus op dagen dat het +3 tot +5c was, verwerkten de pompen lucht bij ruim onder het vriespunt. Ondanks dat bereikte ik de hogere COP.
Je hebt, ws net als ik, vanaf vorige week donderdag tot gisteren zowat, echt baggerweer gehad als het aankomt op warmtepomp met lucht als bron. Soms dikke mist, RLV 97-100%, koud.
Dat is voor elke wp COP technisch een rampenplan. Maar als het goed is, is de RLV nu aan het zakken bij je, en de temperatuur zo ca 5 graden.
M.a.w. Defrosts moeten als het goed is vanaf nu ongeveer afnemen / wegblijven, en dan heb je een perfecte gelegenheid te kijken wat je systeem doet en wat de invloed is van waterzijdig inregelen.

De diagrammen in de Quatt app zijn uurgemiddelden, dus daar kun je niet al te veel uit opmaken als het alle kanten op gaat per uur. Maar dit (nu) is wel het moment waarop je mag verwachten dat een COP drastisch omhoog gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Durf het bijna niet meer aan te halen :X , maar dat maakt een behoorlijk verschil.
Van COP 3.3 naar 4.2 zo te zien?
De Quatt zal ook wel minder hard gaan vragen/werken neem ik aan rond dat punt?
Klopt, compressor draait na 10 uur ook net een tandje lager. Van 3kW thermisch naar 2,8kW thermisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPh2i2udX2Fl-t1p0dUVzLPq22k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMkqAOTrAq0mkOlJgaE5UwhF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 22-01-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:37:
[...]

Klopt, compressor draait na 10 uur ook net een tandje lager. Van 3kW thermisch naar 2,8kW thermisch.
[Afbeelding]
Dat verduidelijkt wel veel :)

3000W/900W = 3.3
3000W/750W = 4
En true, het zal bij een verbruik zoals bij @Friezin een veel minder grote impact hebben. Bijv 0.2 ipv 0.7 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Eff vraagje

Tot nu toe red de quatt mono zich prima maar als het -5 word dan wordt het krap uiteraard.

Als ik voor de duo zou gaan heb ik genoeg vermogen bij -10 ok mijn huis te verwarmen.

Mijn vraag is aan duo bezitters

Als ik de quatt duo zou op silent zetten dan is; opgenomen vermogen rond 900 watt is dat dan gezamenlijk of per quatt ??

Dank

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Safe_grut schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:07:
Eff vraagje

Tot nu toe red de quatt mono zich prima maar als het -5 word dan wordt het krap uiteraard.

Als ik voor de duo zou gaan heb ik genoeg vermogen bij -10 ok mijn huis te verwarmen.

Mijn vraag is aan duo bezitters

Als ik de quatt duo zou op silent zetten dan is; opgenomen vermogen rond 900 watt is dat dan gezamenlijk of per quatt ??

Dank
Per quatt. Links van de rode lijn is silent mode met 2 Quatts draaiende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YvdHo_eLg94oMq4lwetYfqB01Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mpohfgw60XcTHe1AxZLG2fWJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
michelbal schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Ondertussen is er een bypass geplaatst door quatt. Dit heeft het radiator tikken opgelost. Echter is het rendement nu zelfs negatief geworden. De bypass hangt direct onder de ketel.
Je JSON ziet er in ieder geval niet gek uit. Hij verwarmd water van 34,8grC naar 38,3grC.
Dat is een thermisch vermogen van ongeveer 3,3kW.
Daarvoor gebruik je zo'n 960W elektrisch.
COP van ongeveer 3,4 op dat moment.

Maar komt niet overeen met je opmerking "Echter is het rendement nu zelfs negatief geworden."...

Ben wel benieuwd naar die bypass, kan je daar eens een foto van maken?
Dan sta je daar waarschijnlijk gewoon onnodig water / warmte door de bypass te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:31
joostrinkes schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:15:
Hallo. Wij hebben een QUATT die het prima doet. Hij verwarmd het huis met erg weinig ondersteuning van de CV. Nu heeft Feenstra de service opgezegd op onze ketel. Dus heb ik een service contract afgesloten bij Eneco. Er is een Eneco monteur geweest en deze heeft de installatie afgekeurd omdat er geen open verdeler is geplaatst. Volgens deze monteur was dit al de 3e installatie die afgekeurd was daar de QUATT’s allemaal zonder open verdeler worden geïnstalleerd. Natuurlijk heb ik een melding bij QUATT gemaakt en zij zijn het aan het onderzoeken. Graag hoor ik van mede gebruikers of zij ook deze problemen ervaren en of het gelukt is een onderhoudscontract af te sluiten bij een andere partij.

Groet, joost
Hier afgelopen oktober ook een monteur gehad van een lokale dienst. Hij gaf aan dat hij steeds meer hybride instalaties tegen kwam en Quatt was geen onbekende daarin.

Verder geen enkel probleem, hij heeft overigens ook niet eens naar de verdeler gekeken. Puur en alleen onderhoud van CV gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[...]

Is al vaak gezegd, Quatt en evohome zones gaan niet samen. Dit levert ene heel onrustig draaiende quatt op.

Mijn zones werken nu in slave, dwz de zone gaat open en dicht volgens schema, maar ze kunnen geen warmtevraag initieren. Als je je systeem verder goed inricht draait de quatt bijna 24 uur per dag en krijgen de zones hun warmte op het moment dat ze open gaan.
Bij warm weer als je quatt niet continue draait heb je soms pech dat je wel warmte wilt, maar op dat moment niet beschikbaar is omdat je hoofdzone geen warmte vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
@jj85

Dank

Dat komt goed uit

Denk dat ik voor een duo gaa :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Laatst online: 21:39

Probeer eens terug te gaan naar 1 zone die warmtevraag heeft. De rest zijn dan dus "domme thermostaat kranen".

Zoek ook vooral even het forum door naar; zones en/of Evohome.

Lees ook de OP over zones.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nieuwe versie onderweg. Maar 'releasenotes' zijn erg summier.

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.23.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Bug Fixes

Kleine verbeteringen doorgevoerd voor een snellere verbinding en betere prestaties.

Engineer aan het woord

In deze versie hebben we kleine verbeteringen doorgevoerd om verbindings- en prestatieproblemen op te lossen. Daarnaast zijn we alvast begonnen met de voorbereidingen voor een aantal nieuwe functies. Je systeemgedrag zou verder ongewijzigd moeten blijven.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
clubeddie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:02:
Nieuwe versie onderweg. Maar 'releasenotes' zijn erg summier.

Vandaag brengen we een software-update uit voor al onze bètatesters. Is jouw CiC met internet verbonden? Dan ontvang je versie 2.23.0-beta.0 automatisch.

Wat is er nieuw?

Bug Fixes

Kleine verbeteringen doorgevoerd voor een snellere verbinding en betere prestaties.

Engineer aan het woord

In deze versie hebben we kleine verbeteringen doorgevoerd om verbindings- en prestatieproblemen op te lossen. Daarnaast zijn we alvast begonnen met de voorbereidingen voor een aantal nieuwe functies. Je systeemgedrag zou verder ongewijzigd moeten blijven.
Is bij de beta testers iets bekend over de uitrol snelheid van uiteindelijke versies? Ik draai nog op 2.20.2, terwijl sommigen al maanden op een nieuwere versie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

kwetterpletter schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Nee, die voetventielen heb ik gecontroleerd, die staan wagenwijd open.
Voor de duidelijkheid: ik kan een flow van ongeveer 850 liter per uur bereiken wanneer ik alle radiatoren in het huis open draai.

Maar op de 2de verdieping komen wij zelden, alleen om te slapen en de was te draaien. Als we slapen gaat het raam open en die paar minuten om iets in de wasmachine to gooien is het verwarmen van die verdieping niet waard. Het word er al warm genoeg door de lekwarmte van de andere verdiepingen.

Met de radiatoren op de eerste en de tweede verdieping kom ik op maximaal 650 l/h. Zelfs dan wordt het op de eerste warmer dan we fijn vinden.

Het liefst zouden we uitsluitend de begane grond verwarmen en de lekwarmte is dan voldoende voor de rest van het huis. Met de quatt alleen lukt dat niet goed. Wellicht met wat meer ltv op de begane grond wel, dat ga ik deze zomer maar eens proberen.
Ik adviseer je toch wat meer in in verwarmen binnen de schil te denken.

Nu is ieder huis anders, maar als binnen de schil een paar radiatoren op de BG het moeten klaren, moeten ze hard werken. Nu is ieder huis anders en het is dus wat zoeken naar de juiste balans.

Uiteindelijk ben ik op het volgende uitgekomen.

- niet of incidenteel gebruikte ruimtes: 15°C
- Regelmatig gebruikte ruimtes 17 of 18°C

Deze ruimtes worden geregeld met een Tado-knop. Warmtevraag is steeds wisselend. Dan die weer en dan die weer. Met name met deze kou zijn er wel steeds 3 radiatoren die warmtevraag hebben naast de 3 die continu open staan. Dit geeft een mooie balans en dus een Quatt die mooi loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/021LA6SbFai0yOSkqelti8ym9ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4EaXKxE6tzOFzYImrZH4Ttn.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
@Mickel moen Vraagje uit interesse, waarom heb jij je warm water op "aan" staan?
Quatt heeft mij destijds geadviseerd om deze weer uit te zetten.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Star65 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
@Mickel moen Vraagje uit interesse, waarom heb jij je warm water op "aan" staan?
Hm. Dat is eigenlijk wel een goede vraag.
Dit staat bij mij sinds het installeren van de Tado overdag op "aan", in de nacht op "uit". Dat was prima want dan mocht de CV ketel overdag gewoon lekker warm water maken.

Nu, met de Quatt, zit hier natuurlijk de CiC tussen. Wat doet die eigenlijk daarmee? Ik heb een Nefit ketel zonder opentherm, dus een aan/uit boiler. Betekent dat de ketel nu gewoon altijd warm water maakt, bij warmtevraag? Voorheen kon Tado praten over de EMS bus en dit aan en uit zetten.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik heb mijn contract bij Zonneplan beëindigd maar wil wel nog de P1-meter van Zonneplan uitlezen.
Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:06:
Ik heb mijn contract bij Zonneplan beëindigd maar wil wel nog de P1-meter van Zonneplan uitlezen.
Kan dat?
offtopic:
verkeerde topic :+
Maar er zijn zat opties om op alternatieve manier de P1 uit te lezen. Bijv de Slimmelezer+ van @iMars
Ben je onafhankelijk van zonneplan en direct de data in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:12:
[...]

offtopic:
verkeerde topic :+
Maar er zijn zat opties om op alternatieve manier de P1 uit te lezen. Bijv de Slimmelezer+ van @iMars
Ben je onafhankelijk van zonneplan en direct de data in HA.
Zolang het DSMR is volgens "ons Nederlands standaard" kan mijn hardware dat idd gewoon uitlezen. Kan zijn dat er andere OBIS codes gebruikt worden, maar dat is met software aan te passen (iets wat ik niet doe, software).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
wesleytjuh schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Hm. Dat is eigenlijk wel een goede vraag.
Dit staat bij mij sinds het installeren van de Tado overdag op "aan", in de nacht op "uit". Dat was prima want dan mocht de CV ketel overdag gewoon lekker warm water maken.

Nu, met de Quatt, zit hier natuurlijk de CiC tussen. Wat doet die eigenlijk daarmee? Ik heb een Nefit ketel zonder opentherm, dus een aan/uit boiler. Betekent dat de ketel nu gewoon altijd warm water maakt, bij warmtevraag? Voorheen kon Tado praten over de EMS bus en dit aan en uit zetten.
Ik moest hem tijdens installatie van mijn Tado V3+ aan zetten, later weer uit. Ik heb nooit verschil gemerkt met warm water tappen. (Atag iZone cv ketel, opentherm aansturing CIC)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Zolang het DSMR is volgens "ons Nederlands standaard" kan mijn hardware dat idd gewoon uitlezen. Kan zijn dat er andere OBIS codes gebruikt worden, maar dat is met software aan te passen (iets wat ik niet doe, software).
Kan het nog steeds draadloos zoals met Zonneplan of heb ik nu een kabeltje nodig van de P1 meter naar mijn HA-machine (een Rpi4)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Kan het nog steeds draadloos zoals met Zonneplan of heb ik nu een kabeltje nodig van de P1 meter naar mijn HA-machine (een Rpi4)?
offtopic:
Letterlijk de eerste alinea van de productomschrijving 8)7

SlimmeLezer integrates your energy meter with P1 port seamlessly into Home Assistant. Plug and play, no coding necessary. It comes pre-installed with ESPHome code. After joining it to your WiFi it will be recognized in Home Assistant and can be added easily.

Of zie Slimme meter uitlezen via P1-poort

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 22-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

jj85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:28:
[...]

offtopic:
Letterlijk de eerste alinea van de productomschrijving 8)7

SlimmeLezer integrates your energy meter with P1 port seamlessly into Home Assistant. Plug and play, no coding necessary. It comes pre-installed with ESPHome code. After joining it to your WiFi it will be recognized in Home Assistant and can be added easily.

Of zie Slimme meter uitlezen via P1-poort
offtopic:
Somme stadsverwarmingen hebben ook een P1 aansluiting, zelfde systeem en goed uit te lezen, maar de OBIS codes zijn anders dan de gespecificeerde voor de Slimme Meter. Het kan dus zijn dat als je ESPHome erop zet, dat ie niet alle field-codes herkent en daar doet ie dan niks mee ;)

Ik weet dus niet of er hier over de slimme meter wordt gesproken, of over een ander apparaat met P1 poort...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
iMars schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:41:
[...]

offtopic:
Somme stadsverwarmingen hebben ook een P1 aansluiting, zelfde systeem en goed uit te lezen, maar de OBIS codes zijn anders dan de gespecificeerde voor de Slimme Meter. Het kan dus zijn dat als je ESPHome erop zet, dat ie niet alle field-codes herkent en daar doet ie dan niks mee ;)

Ik weet dus niet of er hier over de slimme meter wordt gesproken, of over een ander apparaat met P1 poort...
Ik heb deze P1-meter van Zonneplan nog aangesloten op de P1-poort van mijn Slimme meter met een brandende groene led. Ik zie nu dat die Zonneplan P1-meter geen aansluiting heeft voor een kabeltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9hNC1FMaffdo6iRiV38R7cMRXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JdlpuPlyhetic4LMwHmXoVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff55JgQo7CYEK4Z4fIjt7siANn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cklNfrwN7twflcoC3JCmrCFs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Laatst online: 21:39
TeslaNerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb deze P1-meter van Zonneplan nog aangesloten op de P1-poort van mijn Slimme meter met een brandende groene led.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ChatGPT:
Ja, je kunt de P1-meter van Zonneplan vaak nog blijven uitlezen, zelfs als je je contract hebt beëindigd, omdat de P1-meter onafhankelijk van het energiecontract werkt. De P1-meter leest namelijk direct de slimme meter uit en stuurt die gegevens naar een app of platform.

Er zijn echter een paar dingen om rekening mee te houden:

1. **Toegang tot de app van Zonneplan**: Controleer of je nog steeds toegang hebt tot de Zonneplan-app na het beëindigen van je contract. Sommige functies of datatoegang kunnen beperkt worden als je geen klant meer bent. Neem hierover contact op met Zonneplan als je twijfelt.

2. **Alternatief voor uitlezen**: Als de Zonneplan-app niet meer toegankelijk is, kun je overwegen om een andere app te gebruiken om de gegevens van de P1-meter uit te lezen. Veel P1-meters werken met standaardprotocollen en zijn compatibel met apps zoals Home Assistant, Domoticz of andere energie monitoring tools.

3. **Configuratie van de P1-meter**: Zorg dat de P1-meter goed is aangesloten op de slimme meter en nog steeds verbinding kan maken met je netwerk, indien nodig.

Wil je weten welke alternatieve apps geschikt zijn of hoe je de P1-meter opnieuw kunt instellen? Laat het me weten! 😊

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dankjewel!

Ik was al zover gekomen dat ik een alternatief nodig had om het uit te lezen.
Ik heb een paar HA-add ons geprobeerd voor DSMR oa die van iemand die Sander heet maar die krijg ik niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Onno ! schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Is bij de beta testers iets bekend over de uitrol snelheid van uiteindelijke versies? Ik draai nog op 2.20.2, terwijl sommigen al maanden op een nieuwere versie draaien.
Nee, niets over bekend. Er is hier wel gezegd dat de update gaat lopen na een reset van de cic of als de quatt niet draait. Maar ook daar werd verschillend op gereageerd, duo of enkel lijkt ook geen verschil te zijn.
Ik zit nu op de nieuwe versie, drie uur geleden heeft de quatt even pauze gehad. Helaas geen versie kunnen checken hiervoor. Zal proberen bij volgende release in de gaten te houden wanneer de versie erop komt.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:01:
[...]

Hoort de warmtepomp met deze temperaturen de 40 graden te kunnen halen dan? Dat haalt hij bij mij ook zeker niet. Daarom moet de CV ook de hele dag bijspringen hier.
Ik heb de historie eens goed bekeken maar je hebt gelijk. Bij temperaturen onder 0 haalt hij meestal geen 40 (komt niet eens in de buurt) graden, en dat heb ik toch wel nodig om de vloer richting de 26,27 graden te brengen.
Bij mij springt hij overigens alleen sochtends vroeg aan, overdag meestal niet.
Wel vreemd dat de spec zegt dat hij max 55 graden kan leveren, aangezien de pomp altijd 800 L/uur levert moet de wp aanvoer temp wel heel hoog zijn om dat te bereiken, of de buitentemperatuur heel hoog

Verbaast me nog steeds dat Quatt overtuigd was dat 1 blok genoeg zou zijn geweest, hel blij dat ik we 2 genomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Kun je zelf automatiseren in HA.
In de Tuya app kun je wel op temperatuur triggeren en automatiseren (timen) maar niet op een defrost. Daar heeft Tuya geen weet van natuurlijk.
Althans, als je weet dat er een defrost / de-icing is.

Ze hebben er ook een met een vochtigheidssensor, maar anders moet je kijken of dat net zo werkt met een watercontact.

edit:
of, de temperatuursensor onderaan je verdamper aan de binnenzijde monteren.
En dan bijv:
ALS Quatt sensor <0 EN schakelaarsensor >0 ("warm" defrost water) DAN aan voor 10 min.

edit edit:
of, gebruik de sensor om <0 = aan, >0 = uit. Dat zit gewoon in de tuya app.
Dan heb je hetzelfde als de 'nieuwe' Quatts.
Dus een als/dan-anders chip gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
[...]

@AlfredPteD Je kunt ook een luchtontvochtiger gebruiken (bijv. Qlima), hij doet wonderen bij ons in het souterrain. Liters water haalt ie uit de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:34:
Ik heb gisteren en vandaag twee experimenten gedaan. Gisteren heb ik de hele dag een gelijke temperatuur ingesteld van 19grC. Vandaag heb ik juist de nachtverlaging gezet op het niveau van het gastijdperk. Vooral om nu een te zien wat er gebeurt, en natuurlijk ook om te kijken wat het voordeligst uitpakt. Dat laatste ga ik morgen verder uitwerken. Maar ik wil alvast iets opmerkelijks delen.

Hieronder resultaten van gisteren: kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur. De kamertemperatuur volgt naadloos de gewenste temperatuur. Er waren best veel defrost, maar dat zie je niet terug in de kamertemperatuur. De boiler is alleen voor douche gebruikt.
[Afbeelding]

Het plaatje van vandaag is totaal anders. De ingestelde nachttemperatuur is 15 graden, de andere uren ingesteld op 19 graden. Uiteraard verwacht je dan gasverbruik in de ochtend, maar ook een snelle regeling naar de gewenste temperatuur. Dat blijkt niet het geval te zijn. Bij 18 graden stopt de cic met het verhogen van de kamertemperatuur maar zet wel regelmatig de CV ketel aan, ook als er geen defrost is. Dat lijkt meer op een bug, of ongewenste intelligentie van de CiC.

[Afbeelding]

Als iemand hier al iets over kan zeggen; graag!
Bedankt allemaal voor jullie goedbedoelde tips voor het oplossen van een niet bestaand probleem. Bij nader inzien stond het raampje slechts op een kier.

Maar wat gebeurt er nu na 7:00 uur ? waarom komt de temperatuur niet op de gevraagde 19 graden en gaat ie wel heel vaak gas gebruiken ? Dat doet ie anders nooit bij deze temperaturen. En het heeft niks met dat raampje te maken, want dat zit er al een tijdje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtEa7Bl4O9AVqRwsIbejvo-gzhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hcbr4BvH9EgpsTuokB0qtEmJ.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Star65 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Helemaal duidelijk, wat ik eigenlijk wilde zeggen (maar niet goed deed omdat ik denk dat mensen af en toe gedachten kunnen lezen) is een mengverdeler ombouwen naar pomploze verdeler. In zo'n geval laat je dus het thermostaatventiel zitten. Wat ik bij de ltv verdelers zie is dat er geen thermostaatventiel op zit omdat deze wordt toegepast indien de watertemperatuur nooit de 50 graden kan bereiken.

Maar bij een hybride systeem cv/warmtepomp kan deze temperatuur wel bereikt worden (in mijn geval max cv temp is 55 graden). Wat is dan wijsheid om te doen, toch een thermostaatventiel te gebruiken of keteltemperatuur nog lager zetten?
Wat is voor/nadeel van beide mogelijkheden?
Het heeft eigenlijk weinig te maken met hybride (warmtepomp en CV) maar alles te maken met warmte afgifte in de ruimtes waar je geen vloerverwarming hebt.
Als je in de ruimtes met alleen radiatoren voldoende afgifte kan creëren voor erwarmen met lage temperatuur bv met fans dan is biedt het ombouwen alleen maar voordelen. B.v veel zuiniger door lagere aanvoertemperatuur (kan soms wel 40% schelen).
Op vrijwel alle CV ketels kun je de maximum temeratuur van je cv water instellen. Bij mij staat die op 35 graden max. dus de kreet van dan gaat er te heet water je vloer in is onzin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

Star65 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
Quatt heeft mij niets geadviseerd maar volgens mij maakt het niets uit.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Gerardwaz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Lijkt wel een afsluiter, past er een inbussleutel in?
Dank, er past inderdaad een inbus in. Dat zou betekenen dat ik de pomp kan verwisselen zonder het water af te tappen. Gaan we eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A lex
Ik wil het lot niet tarten, maar sinds ik vandaag 2 van de 3 bypasses heb gesloten... Kijk naar de COP.

Je kunt het uurdeel zien waar ik het heb gedaan!

Het valt natuurlijk samen met het betere weer vandaag.... Toch hoopvolle signalen.

Morgen of vrijdag ga ik aan de slag met het combineren van zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZsLLb8qKknH3ytbggWj4Ksi_Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbz5iR12ugHLSUUlBj1LHN1A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 14:20
raven22 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Dank, er past inderdaad een inbus in. Dat zou betekenen dat ik de pomp kan verwisselen zonder het water af te tappen. Gaan we eens proberen.
Als de afsluiters al lang niet meer gebruikt zijn is wel de kans op lekkage bij dicht/open draaien reëel. Groene aanslag duidt al op oxidatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ehbrands op 22-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Flesym op 22-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
A lex schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:28:
Ik wil het lot niet tarten, maar sinds ik vandaag 2 van de 3 bypasses heb gesloten... Kijk naar de COP.

Het valt natuurlijk samen met het betere weer vandaag.... Toch hoopvolle signalen.

[Afbeelding]
Dat geeft goede hoop. Maar kan echt nog veel beter, bij 5 graden buitentemperatuur zou je CV water nog een stuk koeler moeten zijn. Alles valt en staat met voldoende flow en afgifte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50

[Afbeelding]
Richt je eerst op geproduceerde (want = afgegeven) warmte, en daarna pas op COP optimalisatie.
een duo zou bij 0 graden alsnog 6-7 kW moeten kunnen leveren als ze een uur vol mogen stoken

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30

[Afbeelding]
Denk toch de hogere buitentemperatuur.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
m10tech schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:13:
Nog een observatiedag.
Weinig conclusies, gewoon kijken... deltaT_RoomTemp_to_RoomSetpoint is ~1.3°C
Van 02:15-12:41 was vloerverwarming actief, relatief lage temperaturen, daarbuiten alleen radiatoren...
Ik heb de CH_ControlSetpoint (groene lijn) een aantal malen verhoogd

De warmwaterfunctie van de ketel heeft een aantal keren verstoort, hoge piek in de roze lijn.

Verder is de CSP wel degelijk verantwoordelijk voor het gedrag van de Quatt/CiC op dagen dat de warmtevraag de compressor op level 10 laat draaien.

In samenvatting, als compressor >=10 dan CSP is streefwaarde watertemperatuur (ook met gas), maar indien meer kan (met weinig gas), dan beter, toch?
Trek verder zelf je conclusies...

Enjoy!
[Afbeelding]
Een nieuwe dag met observaties met een aantal manipulaties van ControlSetPoint en RoomSetpoint.
Tot 09:30 met vloerverwarming, daarna alleen boven obv radiatoren.
Voorlopige(?) conclusies:
- zolang watertemperatuur voldoende onder de CSP wordt gas bij geschakeld. (va 08:00)
- dit geldt ook voor defrosting (bijv 10:40)
- de temperatuur wordt teruggeregeld naar 50°C door compressor terug te schakelen naar 8 (10:40, 13:15)
- de temperatuur wordt actief op 50°C gehouden door compressor te schakelen tussen 8, 9,10 (12:15)
- extra verhogen van deltaTroom of CSP heeft geen invloed (11:20)
- CSP verlagen beïnvloed de vraag niet, (15:30 - 16:30)
- alleen verlagen van de deltaTroom verlaagd de vraag (16:35 - 17:15)
- deze opnieuw verhogen stuurt de watertemperatuur weer naar 50°C en wordt daar gehandhaaft (17:15+)
- alle regelingen zijn bliksemsnel, dat vind ik niet gunstig... (13:00, 14:00)

PS. Om 12:40 is er gedoucht en de voorraad heet water in de boiler komt dan in 1 keer binnen op het moment dat de CV pomp aangaat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vleCsTeb5eaUicI1ovvjiaV8Dfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2x4XMfmn4GBvOvuDZTlYhp05.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XspZpEv1SNkNnHOHn_ZRpl2wZyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/duvtezqij7gCLY7WRp030Psx.png?f=fotoalbum_large

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ehbrands schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Als de afsluiters al lang niet meer gebruikt zijn is wel de kans op lekkage bij dicht/open draaien reëel. Groene aanslag duidt al op oxidatie.
Ik denk dat er 29 jaar niet aangedraaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Bedankt allemaal voor jullie goedbedoelde tips voor het oplossen van een niet bestaand probleem. Bij nader inzien stond het raampje slechts op een kier.

Maar wat gebeurt er nu na 7:00 uur ? waarom komt de temperatuur niet op de gevraagde 19 graden en gaat ie wel heel vaak gas gebruiken ? Dat doet ie anders nooit bij deze temperaturen. En het heeft niks met dat raampje te maken, want dat zit er al een tijdje.

[Afbeelding]
Ik denk dat je het beter zelf kunt bedenken?
Want de verklaring zit vlgs mij toch echt in dat giga verlies in temperatuur tussen 0 en 6 uur, raampje of niet.
Bij koude proberen een blijkbaar constant verlies van 1 graad iedere 1,5 uur goed te maken, wil bij jou niet: zoek de oorzaak en dan heb je je oplossing.

Dat "dat doet hij anders nooit" geldt natuurlijk niet wanneer je dit voor het eerst test.

Is het inmiddels al weer wat op temperatuur gekomen daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Beetje WD40 alvast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:53
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:06:
[...]

system.hostName nog ff weghalen voor alle zekerheid, zie quote.

En zet die 2 die je dichtdraaide, een paar mm open voor doorstroming
Gedaan maar verandert niets. Sterker nog, ik heb ze open gezet en ze worden allebei niet warm. Die in de slaapkamers zeker wel en in de woonkamer ook redelijk op 1 paneel na. De slaapkamers is geen probleem dus, echter wel het debiet ingesteld. Betekend en zou op 3 of net 4 moeten staan. Ze stonden allemaal op 8. Ik ga nu eens kijken hoe ik dat bij die designerradiatoren moet doen. Hier een foto van de micro verwarming in de kamer van 4m2. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bTnhVglMzqImx-M5meSCSUOY3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iopxbUaIMNP17P3oaRyoI2fR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5Flby8df72knDLeC8-Fq1zG3D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0XEXBtniAkMORZAruB2F6Ia.jpg?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

[Afbeelding]
Je laat het huis afkoelen naar 15 graden. Dat is niet alleen de lucht, maar ook de meubels, vloeren, plafonds, binnen en buitenmuren die veel meer massa bevatten per kubieke meter.

Daarna moeten de warmtepomp en de ketel flink aan de bak om die massa weer op temperatuur te krijgen terwijl ze ook steeds meer tegen het warmteverlies van de woning op moeten boksen.

Inmiddels loopt de temperatuur buiten weer op, dus helemaal na spelen lukt de komende dagen niet meer, maar kijk eens wat er gebeurt als je de nachtverlaging maximaal 2 graden onder je comfort temperatuur houdt.

Als het daarmee nog niet lukt dan zou je nog eens goed kunnen kijken naar isolatie of een WTW installatie. Dit even met de aanname dat je afgiftesysteem groot genoeg en in balans is (niet gecheckt bij het schrijven van deze reactie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
carpebios schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Gedaan maar verandert niets. Sterker nog, ik heb ze open gezet en ze worden allebei niet warm. Die in de slaapkamers zeker wel en in de woonkamer ook redelijk op 1 paneel na. De slaapkamers is geen probleem dus, echter wel het debiet ingesteld. Betekend en zou op 3 of net 4 moeten staan. Ze stonden allemaal op 8. Ik ga nu eens kijken hoe ik dat bij die designerradiatoren moet doen. Hier een foto van de micro verwarming in de kamer van 4m2. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een knutselwerk die leidingen, zou zomaar luchtproblemen kunnen zijn.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Gerardwaz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Wat een knutselwerk die leidingen, zou zomaar luchtproblemen kunnen zijn.
Ja bizar he, ik heb alles ontlucht en bij ontluchting komt er een volle straal uit de radiatoren, zou niet weten hoe ik dat nog verder goed kan doen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
carpebios schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Ja bizar he, ik heb alles ontlucht en bij ontluchting komt er een volle straal uit de radiatoren, zou niet weten hoe ik dat nog verder goed kan doen.
De retour op de tweede foto even los draaien en kijken of daar lucht uitkomt. Aan de bovenkant van die knik.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 22-01-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Gerardwaz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:24:
[...]

De retour op de tweede foto even los draaien en kijken of daar lucht uitkomt. Aan de bovenkant van die knik.
Ik ben een behoorlijke leek, welke knik bedoel je dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
carpebios schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Ik ben een behoorlijke leek, welke knik bedoel je dan precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK3Y5lSU0X01OQTe2Da0_TQzpjc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3dj02Nyb96tRSLCfRbY7uHds.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben een nog grotere leek en grijs bovendien.
Dit zijn wel heel veel knikken.
En zit de retour nu aan de aanvoer vast of kan dat gewoon goed gaan bij @carpebios ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:08:
[...]

En zit de retour nu aan de aanvoer vast of kan dat gewoon goed gaan bij @carpebios ?
De kinderen slapen dus kan geen goede foto maken, maar die houden jullie van mij te goed!
Ik heb die radiator in de douche eens laten doorlopen bij het ontluchtingsventiel en na een seconden of 10 kwam er toch geborrel, dus toch lucht denk ik? Dat bochtenwerk moet ik misschien eens door een loodgieter laten maken, want waarom daar zoveel bochten in moeten zichten en zonder voetventiel allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:10:
[...]

De kinderen slapen dus kan geen goede foto maken, maar die houden jullie van mij te goed!
Ik heb die radiator in de douche eens laten doorlopen bij het ontluchtingsventiel en na een seconden of 10 kwam er toch geborrel, dus toch lucht denk ik? Dat bochtenwerk moet ik misschien eens door een loodgieter laten maken, want waarom daar zoveel bochten in moeten zichten en zonder voetventiel allemaal.
Erfenis van een vorige bewoner?
Mocht je meer van dit "oud zeer" hebben: wanneer een loodgieter toch bezig is en water eraf is.... pak alles aan: die jongens kunnen dat rap.
Heb je enkel profijt van.

En borrelen: gaat goede kant op 👍🏻

PS: vergeet niet om eventueel bij te vullen

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 22-01-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Zo te zien gaat hij achter de radiator langs naar het volgende punt. En als dat een radiator is zit je erg hoog wat ongetwijfeld luchtproblemen gaat geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerardwaz op 22-01-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Gerardwaz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Zo te zien gaat hij achter de radiator langs naar het volgende punt.
En dat is de gang, waar ze de radiator weggehaald hebben! Dat zijn nu twee losse buizen die nog een beetje de grond uitsteken. Zou dat een probleem zijn? Maar goed, dan had her voor de warmtepomp ook een issue geweest en dat is het niet voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Zo te zien gaat hij achter de radiator langs naar het volgende punt.
Zo te zien op foto 1 door de radiator?

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 22-01-2025 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Erfenis van een vorige bewoner?
Mocht je meer van dit "oud zeer" hebben: wanneer een loodgieter toch bezig is en water eraf is.... pak alles aan: die jongens kunnen dat rap.
Heb je enkel profijt van.

En borrelen: gaat goede kant op 👍🏻

PS: vergeet niet om eventueel bij te vullen
Goede tip inderdaad! Ik heb helaas weinig tijd in de avond met bedtijd van de kinderen en werk, maar van het weekend ga ik wat meer aan de slag met de ontluchting, want er gaat ergens iets mis lijkt het inderdaad en ik verdenk nog steeds lucht nu ik die radiator zo hoorde borrelen in de douche. Druk is nog 1.8 in de ketel.
De buis loopt er inderdaad achter en gaat zo naar de meterkast door de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door carpebios op 22-01-2025 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Zo te zien op foto 1 door de radiator?
Inderdaad, denk werk van B. de Haas. Dus ook die leiding ontluchten aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
[...]

[Afbeelding]
@AlfredPteD kijk eens aandachtig naar mijn rapportageS hierboven:
Ik vermoed dat het ControlSetPoint bij jou veel te laag staat. Daardoor krijgt de ketel geen kans om bij te springen als de Quatt het alleen niet aankan. Dit is al bij diverse mensen alhier voorgekomen.
Het effect is een beetje gas bij een defrost, maar niet een echte boost naar 'the next level'.
En dan blijft het aansukkelen op een te lage afgiftetemperatuur...

[ Voor 3% gewijzigd door m10tech op 22-01-2025 21:30 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_q
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-02 21:00
[...]

Check in het systeemoverzicht even welke zone de grootste warmtevraag heeft (via menu lang inhouden naar instellingen en dan systeemoverzicht). De zone met de grootste warmtevraag dicteert het setpoint van de watertemperatuur van de Quatt. Als de radiator daar te klein is t.o.v. de warmtevraag dan wordt steeds heter water gevraagd. Als je denkt dat hij groot genoeg is dan misschien te weinig doorstroming bij die radiator. Voel/meet je bij die radiator een groot verschil tussen temperatuur in en uit van die radiator duidt op te weinig doorstroming. Kan zijn dat je moet ontluchten of een smoorventiel verder openzette.
Als een ruimte echt niet kan meekomen, dan kun je die beter geen eigen zone geven. Ik heb om die reden zelf 2 zones verwijderd en de radiatorknop gewoon handmatig ingesteld.

Voorbeeld van mijn systeemoverzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrP87h5hKujm_f0lKobOj1hevFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jpeg48oFeZthpa3k7YWCqlvn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Marco_q op 22-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:53
@TeslaNerd ,
Je moet het helemaal zelf weten…
Maar ik heb het toch even voor je opgezocht.
Hier en hier
Compressor van Warmtepomp gaat 120.000 tot 150.000 start/stops mee. En dat is het duurste onderdeel. Vervangen is net zo duur als hele unit vervangen. Einde oefening dus.

Bij 12…15 jaar wil je dus maximaal 10.000start/stops per seizoen. Over een seizoen van 150 dagen is dat 70 start/stops per dag. Kortom… ongeveer 3 per uur.
Als je in de koudere periodes niet hoeft te pendelen en continu kan draaien mag je in de matige periodes naar het dubbele, 6 per uur.

Maar…
Ik zou je met deze wijsheid sterk afraden om “expres te gaan pendelen”.
Quat vindt (als ik het hier zo lees, ik heb geen quatt) pendelen met periodes van 10 minuten wel ok. Dat is dus 6 per uur. Dat klopt dan dus wel ongeveer maar alleen als je in de periodes dat het koud genoeg is “niet pendelend continu gaat draaien”.

Nb…
Iedereen mag zijn eigen mening hebben.
Doe er je voordeel mee.
Beetje zonde echter als je in je enthousiasme de 12..15 jaar levensduur er in 3..5 jaar doorheen jast.

(Ikzelf ben volledig doorgeslagen en controleer mijn 2 aan/uit water/water warmtepomp met een regime van 1x per dag en dat gaat heel behoorlijk. Dat was meer een soort test/uitdaging. Ik wil het gaan aanpassen naar 3x per dag met dynamisch tarief optimalisatie. 1 run ‘s nachts om goedkoop zoveel mogelijk energie in het huis te duwen, 1 run overdag om relatief goedkoop de huiskamer op avond temperatuur te brengen, en “indien nodig” 1 run in de tweede helft van de avond om de avond wat te verlengen.)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
raven22 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Zolang gaat een pomp niet mee dus denk dat het wel meevalt. Draai gewoon even dicht en open en kijk of het niet lekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerardwaz op 22-01-2025 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
netappie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Je laat het huis afkoelen naar 15 graden. Dat is niet alleen de lucht, maar ook de meubels, vloeren, plafonds, binnen en buitenmuren die veel meer massa bevatten per kubieke meter.

Daarna moeten de warmtepomp en de ketel flink aan de bak om die massa weer op temperatuur te krijgen terwijl ze ook steeds meer tegen het warmteverlies van de woning op moeten boksen.

Inmiddels loopt de temperatuur buiten weer op, dus helemaal na spelen lukt de komende dagen niet meer, maar kijk eens wat er gebeurt als je de nachtverlaging maximaal 2 graden onder je comfort temperatuur houdt.

Als het daarmee nog niet lukt dan zou je nog eens goed kunnen kijken naar isolatie of een WTW installatie. Dit even met de aanname dat je afgiftesysteem groot genoeg en in balans is (niet gecheckt bij het schrijven van deze reactie).
Dank voor je reactie.

Ik deed deze dag als een test om te zien wat er gebeurt als ik mijn oude (gas) stookregime zou volgen. Toen had ik 4 graden verschil tussen dag en nacht.

Sinds ik met een warmtepomp stook, zit er normaliter maar 2 graden verschil tussen dag en nacht, en laat ik gedurende de dag de temperatuur langzaam oplopen.

Ik was (en ben nog steeds) nieuwsgierig wat er zou gebeuren met mijn oude stookregime, maar de hele temperatuursregeling raakt kennelijk in de war. En ik dus ook.

Pagina: 1 ... 207 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.