Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Hierzo
https://www.amazon.de/gp/...itle_o06_s00?ie=UTF8&th=1
Gewoon in de buitenunit plaatsen ergens, warmtelint afkoppelen van de PCB en hier in pluggen.
Temperatuur sensor als bonus.
Heb je met 20 winterdagen terugverdiend.

Ik gebruik hem als PV droogcontact van de WPB, en weet meteen hoe warm het water is :+
[Afbeelding]
Als je het warmtelint van de bodemplaat verwarming zelf aanstuurt ipv via de control PCB in de Quatt zal je in de app nog steeds een slechte CoP zien. De CiC rekent voor de Powerin met de 150W die het lint zou opnemen, ook al is deze niet aangesloten. In werkelijkheid is de CoP wel beter natuurlijk, dus als je het opgenomen vermogen meet met een slimme stekker zie je dat pas.

Daarom heb ik de voorkeur om de buitentemperatuursensor waarde te manipuleren, bv met een (via HA aangestuurd) verwarmingselementje, of met een elektrische truc (maar daarvoor moet de Quatt wel open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:33
Erik1805 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Tja heb de Chill ook in pre-order staan maar daar hoor je niets over.

Ik twijfel zelf enorm om nog een Quatt aan te schaffen. Wilde dat doen i.v.m. uograde naar AE maar dat doe ik sowieso niet. Dit i.v.m. het huidige service niveau van Quatt.

Dus het nut van een 2de heb ik niet echt.
Maak me ook een beetje zorgen over die Chill... In februari komen ze hier de Quatt Duo installeren maar contactpersoon bij Quatt gaf aan dat ook de QuickConnector nog niet uitontwikkeld is en dat ze die dus niet meteen meenemen.

Ik dacht; 2 vliegen in een klap, als ze dan toch komen kunnen ze op zijn minst die QuickConnector eraan hangen, als de chill er dan is ben ik meteen klaar. Ook bij verzoek om meer informatie bleef het angstvallig still.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:03:
[...]

nou, noem het maar niks :P
Hier intussen dag 14 (aaneengesloten) dat de temp niet boven de 4.5 is gekomen.

en vandaag sinds 5 dagen voor het eerst weer boven de +0.3 :+
Onder 0 staat hij sowieso aan, hier maar 2 dagen volledig boven 0.
Ik verstook 4000kWh per jaar aan 1 Quatt.
Dus die 150w extra gedurende die uren? Soit.
De pomp van mijn cv pakt ook al 70-110w zodra hij aan gaat.
Weet iedereen überhaupt hoeveel die cv-pomp bij hen doet?
Ik betwijfel het.

PS: bij defrosts, ook boven 0, valt fan stil, dan komt er plotseling een flinke plens water uit Quatt. Waarom plenst dat niet continue vraag ik me dan af?

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 21-01-2025 15:46 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hetisookwat schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Maak me ook een beetje zorgen over die Chill... In februari komen ze hier de Quatt Duo installeren maar contactpersoon bij Quatt gaf aan dat ook de QuickConnector nog niet uitontwikkeld is en dat ze die dus niet meteen meenemen.

Ik dacht; 2 vliegen in een klap, als ze dan toch komen kunnen ze op zijn minst die QuickConnector eraan hangen, als de chill er dan is ben ik meteen klaar. Ook bij verzoek om meer informatie bleef het angstvallig still.
Tja op de website van Quatt staat:

Chill is beschikbaar vanaf lente 2025

Maar goed denk dat meer met een korrel zout nemen ;)

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Wil je mij alsjeblieft € 30,00 betalen voor 'Bodemplaatverwarming 2024' via https://tikkie.me/pay/nkd6dv8b6rpo9f2hp86

Deze link is geldig t/m 4 februari 🤡
Kom eerst maar met bewijs dat er in 2024 158 uur verwarmd is met 150w en dat je geen winst hebt behaald bij gebruik Quatt

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 21-01-2025 16:02 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Grappig, Quatt heeft het wel eens gehad over een kantelpunt rond 2grC. Dit zou een verklaring zijn dat sommige Duo setups wat aan het pendelen zijn rond die temperatuur.

In deze onderste grafiek zie ik ook een vermogenspiek (thermisch) rond die 2grC...
Iemand enig idee wat hier de fysische achtergrond van is?
Thermisch vermogen van mijn Quatt is het hoogst bij 5 graden buiten (6,6kWth).
Bij 2graden heb ik maximaal 6kWth. (bij 12graden heb ik dat vermogen niet nodig dus wordt nooit gemeten)
Dat het vermogen afneemt als het kouder wordt, komt bijna volledig door COP.
Bij hogere temperaturen lijkt de hoogste compressorfrequentie niet meer gebruikt te worden. Compressor te warm??

@TeslaNerd Ik zie in mijn praktijkmetingen (met meestal meer vermogen dan bij jou dus minder impact van bodemplaat) een knip in de COP bij 4 graden (bij 7 gebeurt er weinig); onder de 4 plotseling extra hoge watertemperatuur nodig (defrosts) en veel lagere COP. Maar, eerlijk is eerlijk, mijn grafiek dit jaar geeft vooral rechts een hogere COP dan de Quatt-grafiek; links is aardig in lijn met wat ze voorspiegelen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:42
Ik kom met dit weer niet veel verder dan gemiddeld 7000-7500 W thermisch vermogen met een Duo. Hoger lukt niet, daarvoor zijn momenteel simpelweg te veel defrosts per uur. Met als resultaat wat gas verbruik zo nu en dan om tot een wat hogere watertemperatuur te komen.
Wat dat betreft zijn die vermogensdiagrammen van Quatt natuurlijk zeer misleidend.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 01:20:
[...]

Ik bekeek je eerdere post nog eens en geloof dat ik het niet goed begreep.
Maar…
Volgens mij is “zo stabiel mogelijk op hetzelfde nivo draaien” het beste. Immers… in dat geval trek je het laagste vermogen. Daardoor de laagste temperatuurval bij zowel afgifte kant (radiator of vloerverwarming) en bron (de buiten unit). En met temperatuurval bedoel ik dan het warmteverschil over de luchtlaag tussen radiator/vloerverwarming versus de bulk van de kamer die op de ingestelde temperatuur moet staan, en buiten dus ook zoiets.
En om in bursts dezelfde energie te leveren zal je tijdens die bursts een hogere temperatuur moeten stoken.
Beide effecten leiden ertoe dat je energie levert met een lagere cop.
Dat zegt naar mijns inziens de theorie.

Jij zegt dat je in praktijk iets anders ervaart. Tja… ik geloof direct dat je dat ervaart. Maar vanuit de theorie kan ik dat niet verklaren. Dus ofwel ik zie iets over het hoofd met de theorie danwel je waarneming heeft een foutje.
Meer kan ik er zo niet van maken.
Afgelopen dagen waren ideaal om eens goed te tweaken met de nieuwe mogelijkheden iets aan te passen aan de besturing van de Quatt/CiC.

Ik heb nu een redelijk werkende pendelaar die ca 3-4 keer per uur pendelt (short cycle-t?) tussen de compressor op dubbel vermogen en de compressor uit maar wel de halve flow van de anti-freeze regeling.
Ik heb in HA wat grafieken gemaakt met de data van vanochtend (na de nachtverlaging en de opstart) pendelend op dubbel vermogen van ca 4kW tussen 4 uur en 8 uur.
En ter vergelijking daarna tussen 10 uur en 14 uur niet pendelend op ca 2kW.
En de schermprint uit de Quatt app.

take-aways van deze vergelijking:
- defrosts liggen verder uit elkaar bij de pendelende Quatt
- in de eerste 10 minuten van iedere (pendel)run staat de bodemplaatverwarming nog niet aan

@Stefannn graag jouw suggesties en opmerkingen als afgestudeerd regeltechnieker hoe dit pendelproject nog kan worden verbeterd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN-xj8mIPtU3pnFcnvcZMpESLRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAahuonYaLGMNOmysuxuQMFX.png?f=fotoalbum_large

In video in de link hieronder de volledige HA-dataset:
NB: om half 2 schiet de opwarmsnelheid omhoog omdat de kinderen de oven aan hadden voor een krokettenlunch :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJM1d047ZQqSNX3KMDp4iTXfEgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ulZEDVpgjyM4Z3Xu2hSE9P12.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 17:06 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Afgelopen dagen waren ideaal om eens goed te tweaken met de nieuwe mogelijkheden iets aan te passen aan de besturing van de Quatt/CiC.

Ik heb nu een redelijk werkende pendelaar die ca 3-4 keer per uur pendelt (short cycled?) tussen de compressor op dubbel vermogen en de compressor uit maar wel de halve flow van de anti-freeze regeling.
Ik heb in HA wat grafieken gemaakt met de data van vanochtend (na de nachtverlaging en de opstart) pendelend op dubbel vermogen van ca 4kW tussen 4 uur en 8 uur.
En ter vergelijking daarna tussen 10 uur en 14 uur niet pendelend op ca 2kW.
En de schermprint uit de Quatt app.

@Stefannn graag jouw suggesties en opmerkingen als afgestudeerd regeltechnieker hoe dit pendelproject nog kan worden verbeterd

[Video]
Hoort dit niet meer in het HA-topic?
Hier is het misschien gezelliger?.... 🤪, want zie steeds meer HA-gerelateerd hier verschijnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:36
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Kom eerst maar met bewijs dat er in 2024 158 uur verwarmd is met 150w en dat je geen winst hebt behaald bij gebruik Quatt
U vraagt, wij draaien :+

Op basis van uurgegevens KNMI-weerdata De Bilt 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eavEkA7e0r_Xzx8WoxusMUMaNX0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oOGQJw7uS0c3ke2dLZdfk7ZX.png?f=user_large

@TeslaNerd Je moet je tikkie ophogen naar 50 euro per jaar ;)

https://www.dropbox.com/s...wgpyf6oxbx44rsrs69jj&dl=0

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 21-01-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Thermisch vermogen van mijn Quatt is het hoogst bij 5 graden buiten (6,6kWth).
Bij 2graden heb ik maximaal 6kWth. (bij 12graden heb ik dat vermogen niet nodig dus wordt nooit gemeten)
Dat het vermogen afneemt als het kouder wordt, komt bijna volledig door COP.
Bij hogere temperaturen lijkt de hoogste compressorfrequentie niet meer gebruikt te worden. Compressor te warm??

@TeslaNerd Ik zie in mijn praktijkmetingen (met meestal meer vermogen dan bij jou dus minder impact van bodemplaat) een knip in de COP bij 4 graden (bij 7 gebeurt er weinig); onder de 4 plotseling extra hoge watertemperatuur nodig (defrosts) en veel lagere COP. Maar, eerlijk is eerlijk, mijn grafiek dit jaar geeft vooral rechts een hogere COP dan de Quatt-grafiek; links is aardig in lijn met wat ze voorspiegelen.
Ja, daar moet ik @Friezin in volgen dat er Quatts zijn die een hogere COP draaien en andere Quatts die de warmte minder goed kwijt kunnen ( Hoi :D) met een lagere COP

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Hoort dit niet meer in het HA-topic?
Hier is het misschien gezelliger?.... 🤪, want zie steeds meer HA-gerelateerd hier verschijnen.
Hier voor het delen van de resultaten en natuurlijk voor de gezelligheid *;

Hoe wij die mooie grafieken maken in HA is voor iedereen die durft terug te vinden in het
HA-topic *O*

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:06
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Onder 0 staat hij sowieso aan, hier maar 2 dagen volledig boven 0.
Ik verstook 4000kWh per jaar aan 1 Quatt.
Dus die 150w extra gedurende die uren? Soit.
De pomp van mijn cv pakt ook al 70-110w zodra hij aan gaat.
Weet iedereen überhaupt hoeveel die cv-pomp bij hen doet?
Ik betwijfel het.

PS: bij defrosts, ook boven 0, valt fan stil, dan komt er plotseling een flinke plens water uit Quatt. Waarom plenst dat niet continue vraag ik me dan af?
De besparingen die je aanhaalt zijn inherent aan een warmtepomp vs CV ketel.
En ja, het is locatieafhankenkelijk. Maar jij hebt ws ook nog een die <4 inschakelt en >7 pas uit.
Dat zijn best een boel uren/dagen per jaar hoor.
In mijn regio zijn 40 dagen waarbij de temperatuur niet boven de 5 komt.
dan zijn er nog 100 dagen waarbij het iig enkele uren <5 is.
Laat ik aan de voorzichtige kant gaan zitten: 1000 uur per jaar.

1000 x 0,150 x 0,28 = 42 euro per jaar zo voor de vogeltjes.
x 15 jaar = 630 euro
het dubbele voor een duo

Snap niet dat dat eenvoudig even wegberedeneerd wordt bij een leverancier die claimt de slimste warmtepomp van europa aan je te hebben verkocht. Als concurrentie 1000 euro duurder uitviel (incl controller/thermostaat) dan was de Quatt het beste sinds gesneden brood!

edit: oh, zie intussen @jj85 zijn sheetje :z

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 16:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit binnenstad Amsterdam?
En waar vind ik de winst?

(Ik bespaar enkel aan voorschotten al €1200 per jaar, inclusief bodemplaat 🤡, dus daar betaal ik Quatt 2 volledig uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:28:
[...]

(Ik bespaar enkel aan voorschotten al €1200 per jaar, inclusief bodemplaat 🤡, dus daad betaal ik Quatt 2 uit).
Maar waarom kijk je niet naar het (best significante) deel wat je extra zou kunnen besparen dan :?
Again: de besparing zit in het deel "warmtepomp" Niet "Quatt".

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:25:
[...]

En ja, het is locatieafhankenkelijk. Maar jij hebt ws ook nog een die <4 inschakelt en >7 pas uit.
Laat ik aan de zeer voorzichtige kant gaan zitten: 500 uur per jaar. (maar kunnen er zomaar 1000+ zijn)

500 x 0,28 = 140 euro per jaar zo voor de vogeltjes.
x 15 jaar = 2100 euro
het dubbele voor een duo

Snap niet dat dat eenvoudig even wegberedeneerd wordt bij een leverancier die claimt de slimste warmtepomp van europa aan je te hebben verkocht. Als concurrentie 1000 euro duurder uitviel (incl controller/thermostaat) dan was de Quatt het beste sinds gesneden brood!

(Bedragen zijn aangepast: €100 naar beneden in originele post)

Ik denk dat ik dat ook wel uitgeef aan vogelvoer: ze zijn gek op mijn afdak, ik ben gek met mijn vogels, ook al houden ze ervan mijn 3 katers te frustreren: zij onbereikbaar bovenin, in de 7 druivenstruiken, 3 likkebaardende katers op tafel.

Postte net ook al dat wat ik per jaar bespaar ga inzetten voor de aanschaf van Quatt 2.
Kan zo gekocht uit besparing, bodemplaatverwarming of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Hier voor het delen van de resultaten en natuurlijk voor de gezelligheid *;

Hoe wij die mooie grafieken maken in HA is voor iedereen die durft terug te vinden in het
HA-topic *O*
Delen nooit een probleem, mistte in je post het linkje 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat ik dat ook wel uitgeef aan vogelvoer: ze zijn gek op mijn afdak, ik ben gek met mijn vogels, ook al houden ze ervan mijn 3 katers te frustreren: zij onbereikbaar bovenin, in de 7 druivenstruiken, 3 likkebaardende katers op tafel.

Postte net ook al dat wat ik per jaar bespaar ga inzetten voor de aanschaf van Quatt 2.
Kan zo gekocht uit besparing, bodemplaatverwarming of niet.
the point... you are missing it

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Maar waarom kijk je niet naar het (best significante) deel wat je extra zou kunnen besparen dan :?
Again: de besparing zit in het deel "warmtepomp" Niet "Quatt".
Tja, die €140 per jaar doet me niks, sorry.
Die €12 per maand mis ik niet, wel spijtig voor iemand die dat niet kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:37:
[...]

the point... you are missing it
Welk punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
??.
Met Quatt 2 mis ik vast veel gas-uitgaven, die verhoudingsgewijs er best in tikken

PS, vandaag 1 jaar niet-roker: wanneer je het toch over besparen hebt... dit tikt echt aan

[ Voor 18% gewijzigd door Friezin op 21-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
[...]

PS, vandaag 1 jaar niet-roker: wanneer je het toch over besparen hebt... dit tikt echt aan
Daar kun je wel een extra Quatt voor aanschaffen ;)

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:31
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Tja, die €140 per jaar doet me niks, sorry.
Die €12 per maand mis ik niet, wel spijtig voor iemand die dat niet kan missen.
Als 140 euro je niks doet per jaar, mag je ze ook naar mij over maken. Ik stuur je ook zo wel een tikkie ;)

Ik snap je opmerking wel. Van de andere kant, als de Quatt 15 jaar mee gaat, kost het mij meer aan bodemplaatverwarming dan een halve Quatt zelf mij heeft gekost.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
[...]

x 15 jaar = 630 euro
het dubbele voor een duo

Kijk nu eens , dr heeft iemand opeens, en stillekes aan, 100EUR extra bespaard ! Van €140 zomaar naar €42 , hoe is het toch mogelijk...

[ Voor 49% gewijzigd door robmaas op 21-01-2025 17:20 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:28:
[...]

(Ik bespaar enkel aan voorschotten al €1200 per jaar, inclusief bodemplaat 🤡, dus daar betaal ik Quatt 2 volledig uit).
Beetje flauw. Je vraag om 'bewijs' om vervolgens met een twee nutteloze vragen te komen :(
Nee, lekker gemiddeld De Bilt gepakt (staat letterlijk in de tekst)
Winst? Gaat hier toch om een vergelijk tussen de twee modellen Quatt?
Oud model gebruikt in 2024 voor BPV: 193 kWh
Nieuw model gebruikt in 2024 voor BPV: 27kWh

Verschil: 166kWh. Voor je 'winst' moet je dat even met je stroomprijs vermenigvuldigen.

166kWh per jaar voor niks verstoken is gewoon zonde, past niet bij een duurzame (slimme) verwarmingsoplossing.
Zou mij een worst wezen wat dit doet qua kosten eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Als 140 euro je niks doet per jaar, mag je ze ook naar mij over maken. Ik stuur je ook zo wel een tikkie ;)

Ik snap je opmerking wel. Van de andere kant, als de Quatt 15 jaar mee gaat, kost het mij meer aan bodemplaatverwarming dan een halve Quatt zelf mij heeft gekost.
En hoeveel bespaar je nu op energiekosten? Dat noem ik winst.

Ik heb er nu eenmaal geen behoefte aan om te gaan zitten treuren om zaken die ik toch niet kan veranderen. Raad het anderen ook aan.

Die €140 heb ik al lang weer uitgegeven aan uitgebreide etentjes met zoon en schoondochter (en wie verder maar net toevallig aanschuift) en flink wat theatherbezoeken. Het is al lang weer op, jammer hè 😂.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:21
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
[...]

??.
Met Quatt 2 mis ik vast veel gas-uitgaven, die verhoudingsgewijs er best in tikken

Ben je daarom zo constructief en gezellig bezig? Wist niet dat ontwenningsverschijnselen zo lang aan hielden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Beetje flauw. Je vraag om 'bewijs' om vervolgens met een twee nutteloze vragen te komen :(

[...]

Nee, lekker gemiddeld De Bilt gepakt (staat letterlijk in de tekst)

[...]

Winst? Gaat hier toch om een vergelijk tussen de twee modellen Quatt?
Oud model gebruikt in 2024 voor BPV: 193 kWh
Nieuw model gebruikt in 2024 voor BPV: 27kWh

Verschil: 166kWh. Voor je 'winst' moet je dat even met je stroomprijs vermenigvuldigen.

166kWh per jaar voor niks verstoken is gewoon zonde, past niet bij een duurzame (slimme) verwarmingsoplossing.
Zou mij een worst wezen wat dit doet qua kosten eerlijk gezegd.
Aangezien @TeslaNerd in Amsterdam woont, lijkt het mij een terechte vraag. Dus waarom De Bilt?

En al aangegeven: ik maak me nooit druk om dingen die ik zelf niet kan veranderen. Dat ding zit erin. So be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Ben je daarom zo constructief en gezellig bezig? Wist niet dat ontwenningsverschijnselen zo lang aan hielden.
Je kunt ook verder scrollen 🤪, want nu moet ik natuurlijk reageren 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb het als beta feedback gegeven maar nog geen reactie. Eerder wel contact met iemand van die afdeling dus hopelijk wordt het nog opgepakt of zal een vriendelijke herinnering sturen.

Bij 4.8 graden een minuut uitzetten en weer aan bleef de verwarming uit (onder de 4 gaat die weer aan, is wel bekend). Dat is misschien iets om aan te denken als het weer iets warmer wordt of te regelen via HA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 09:21
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:52:
[...]

En al aangegeven: ik maak me nooit druk om dingen die ik zelf niet kan veranderen. Dat ding zit erin. So be it.
Je mist het punt….dat is gewoon een stukje software wat aangepast moet worden. Daarom hebben we een superslimme ai warmtepomp met ota updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
bite schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:59:
Ik heb het als beta feedback gegeven maar nog geen reactie. Eerder wel contact met iemand van die afdeling dus hopelijk wordt het nog opgepakt of zal een vriendelijke herinnering sturen.

Bij 4.8 graden een minuut uitzetten en weer aan bleef de verwarming uit (onder de 4 gaat die weer aan, is wel bekend). Dat is misschien iets om aan te denken als het weer iets warmer wordt of te regelen via HA.
Dat doet @TeslaNerd volgens mij toch?
Maar is natuurlijk van de zotte om dat zo zelf te moeten inrichten.

Tegelijkertijd geloof ik ook niet dat Quatt zelf iets kan wijzigen daaraan.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ik heb nog eens gekeken naar de modbus data die @TeslaNerd ooit deelde, en de waarde voor firmware versie van de Quatt OutDoorUnit is bij hem 0x0119 en bij mij 0x011e...
Er is ook een commando dat DataWriting heet.
Stel dat de hardware het ondersteund, dan zou de CiC de Quatt moeten kunnen upgraden...
Misschien liever niet in de winter, want als het misgaat...

Een andere optie is dat de binnenkant van de oude Quatt daadwerkelijk anders is en veel kwetsbaarder voor bevriezing, dat kun je natuurlijk niet bewijzen of ontkennen en hardmaken...

Kortom, een kans om die 150W te besparen wil niet zeggen dat het makkelijk is te doen, maar ook niet dat het moeilijk is...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Zeer interessant verslag met veel data om verder in te duiken.

Gaat de CiC na 17:00 meer actief de compressor moduleren op de met CSP gevraagde watertemperatuur OMDAT de CV dan een keer is aangeweest? In het verloop van de watertemperatuur van de warmtepomp zit voor 17u steeds een boogje tussen de defrosts en na 17u is het verloop van de watertemperatuur mooi vlak tegen de CSP-temperatuur aan
Dit viel me ook op. Misschien krijgt in dit scenario de Quatt een kickstart en weet dat daarna mooi vast te houden terwijl daarvoor hij er eerst zelf hard naar toe moest zwoegen...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dersan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Je mist het punt….dat is gewoon een stukje software wat aangepast moet worden. Daarom hebben we een superslimme ai warmtepomp met ota updates.
Als het een software aanpassing is, is het een terechte vraag richting Quatt.

Als dat niet kan en het is een eigenschap van het model, is het een zinloze discussie. Iedere nieuwe versie zal verbeteringen hebben in vergelijking met een eerder model. Wil je de nieuwste versie, moet je hem inruilen.
Dat geldt voor het meeste wat uit een fabriek komt, tenzij men om financiële redenen bewust gaat inboeten op de kwaliteit.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robmaas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Kijk nu eens , dr heeft iemand opeens, en stillekes aan, 100EUR extra bespaard ! Van €140 zomaar naar €42 , hoe is het toch mogelijk...
Oeps, weer minder voer voor mijn vogeltjes dankzij @paQ.
Zal vragen of ze, bij plaatsen Quatt 2, ook de Megmeet kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Mickel moen schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Dat geldt voor het meeste wat uit een fabriek komt, tenzij men om financiële redenen bewust gaat inboeten op de kwaliteit.
Maar, even hoor. Dat is ook toch ook precies wat het is?
De techniek is haast ouderwets, en off the shelf.
Je kan slim en AI roepen en er een kekke buitenkant omheen vouwen en een mooie app, maar daar mee los je de basis niet op. De mogelijkheden van de app worden uiteindelijk ook beperkt door de functiemogelijkheden van de aansturing.
m10tech schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:10:
Ik heb nog eens gekeken naar de modbus data die @TeslaNerd ooit deelde, en de waarde voor firmware versie van de Quatt OutDoorUnit is bij hem 0x0119 en bij mij 0x011e...
Stel dat de hardware het ondersteund, dan zou de CiC de Quatt moeten kunnen upgraden...

Een andere optie is dat de binnenkant van de oude Quatt daadwerkelijk anders is en veel kwetsbaarder voor bevriezing, dat kun je natuurlijk niet bewijzen of ontkennen en hardmaken...

Kortom, een kans om die 150W te besparen wil niet zeggen dat het makkelijk is te doen, maar ook niet dat het moeilijk is...
Ik heb (vanwege een 'field test') best wat LG monteurs over de vloer gehad, die on the fly firmware aanpasten met bestanden van iemand in Korea, hier in de WP laden, kijken wat er gebeurde, weer aanpassen, inladen, enz. Dat ging bij de LG units op een EPROM op de PCB. Die moest eruit, in een houder, FW erop, EPROM terug in de PCB.

Ging dus sowieso niet OTA, maar het kon (met moeite) wel.
Ik ben de typenummers van die Megmeet PCB's in de Quatt even kwijt, maar kan me niet herinneren dat daar inprik onderdelen op zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Welk stukje software?
Lees ook Megmeet

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 21-01-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
die bepaalt dat <4 de trayheater aan moet, en pas bij >7 weer uit mag.
hoogtstwaarschijnlijk de firmware in/op de PCB van de buitenunit.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 23:57
[...]

x 15 jaar = 630 euro
het dubbele voor een duo

Dat is wel heel erg rigoureus. 1000 uur, stel dat het klopt? Dan nog staat ie niet altijd aan, onder de 4 graden aan boven de 7 uit. Maar ook je energietarief is vrij hoog, had je ook op kunnen besparen. Ik betaal 0,15 nacht en 0,18 dagtarief. Dus stel je voor dat ik bij je op de Noordpool zou wonen.

1000 x 0,150 x 0,16* (gemiddeld) = 24 euro. Waar maak je je druk om. De computer om continue te reageren op dit onzin bericht verbruikt al meer. En daarnaast heeft meneer de topicstarter het apparaat voor een bijzonder goed prijsje ontvangen. Klanten van nu betalen meer, dus ik zou zeggen, laat hem die 2000 euro dat het nu meer kost overmaken naar Quatt en eisen dat ie de nieuwe revisie ontvangt. Dat gebeurt ook niet. Lekker goedkoop aanschaffen en achteraf zeuren om die paar tientjes. Maar dat ie al jaren bespaart hoor je niemand meer over.

*Waarom, 0,16 en niet 0,165, tja omdat het nachttarief is en in de nacht vaker kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:21:
[...]

die bepaalt dat <4 de trayheater aan moet, en pas bij >7 weer uit mag.
hoogtstwaarschijnlijk de firmware in/op de PCB van de buitenunit.
Hoogstwaarschijnlijk....
Maar niet zeker.
Voor hetzelfde zit het ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk....
Maar niet zeker.
Voor hetzelfde zit het ingebakken.
ja en?
Het zijn mijn claims niet he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
medu80 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Waar maak je je druk om. De computer om continue te reageren op dit onzin bericht verbruikt al meer.
Oh ja helemaal gelijk.
Dit is het Quatt topic

*O* YAY QUATT! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:24:
[...]

ja en?
Het zijn mijn claims niet he?
Ik snap werkelijk niet waarom jij je druk zit te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:11
Wat ik niet snap is dat sommigen er hier van uit gaan dat de bodemplaat verwarming in bepaalde temperatuur gebieden en bepaalde tijdslots onnodig aan staat.
Als ik zie wat voor een ijsklomp mijn Quatt nu is na 5 dagen aanvriezende mist ben ik blij dat alles nog gewoon werkt. Een inspectie leert mij dat alle draaiende onderdelen en de waterafvoer nog steeds ijsvrij zijn. Misschien hebben de engineers van Quatt iets te veel veiligheid marge genomen. So what? Het scala aan weersomstandigheden en situaties is zo groot....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Precies wat oa @jj85 en @TeslaNerd je al twee pagina's proberen duidelijk te maken.

Ik begrijp op mijn beurt werkelijk niet hoe mensen zoveel slikken van alle poeha op de website die niet wordt nagekomen. Ik zie wel dat de verhalen op trustpilot van toon veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
sbijlsma schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:27:
Wat ik niet snap is dat sommigen er hier van uit gaan dat de bodemplaat verwarming in bepaalde temperatuur gebieden en bepaalde tijdslots onnodig aan staat.
omdat andere warmtepomp-fabrikanten dat bewezen hebben :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Precies wat oa @jj85 en @TeslaNerd je al twee pagina's proberen duidelijk te maken.

Ik begrijp op mijn beurt werkelijk niet hoe mensen zoveel slikken van alle poeha op de website die niet wordt nagekomen. Ik zie wel dat de verhalen op trustpilot van toon veranderen.
Het gaat mij erom waarom JIJ je zo druk maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
[...]

Er zitten op dit Forum nu eenmaal ook posters die alles wat maar enigzins als negatief te bestempelen is enorm opblazen en zo vaak mogelijk blijven herhalen onder het mom van jullie zijn allemaal enorm door Quatt belazerd en als jewel tevreden bent dan spoor je niet.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Het gaat mij erom waarom JIJ je zo druk maakt.
Niet drukmaken. Ik vind het wel fascinerend. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s020506
[...]

Jij blijft er ook wel lekker over doorzagen ondanks dat je zegt dat je je niet druk maakt. Als je voor jou niks uit maakt, dan reageer je toch gewoon niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
m10tech schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:10:

Even gekeken naar een latere modbus dataset van mijn Quatt en daar zie ik bij mijn Quatt ook 0x011e staan. Dat zou betekenen dat mijn buitenunit al een firmware update heeft ontvangen.

NB De registers voor de firmware r2122 en r2123 hebben wij nu overgeslagen in de ESPHome code op github.
Maar even op het andere forum overleggen hoe en of die 2 registers weer aan de quatt-sniffer-yaml voor ESPHome kunnen worden toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• s020506
robmaas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Er zitten op dit Forum nu eenmaal ook posters die alles wat maar enigzins als negatief te bestempelen is enorm opblazen en zo vaak mogelijk blijven herhalen onder het mom van jullie zijn allemaal enorm door Quatt belazerd en als jewel tevreden bent dan spoor je niet.
Ik denk dat je op dit forum geen enkel topic kunt vinden waarin iedereen alleen maar de loftrompet blaast. Er is nu eenmaal altijd iets aan te merken. Ik vind niet dat ik belazerd ben. Ik heb gekregen wat ik voor die prijs kon verwachten. Er is wel ruimte voor verbetering.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
robmaas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Dat mensen vinden dat ik niet spoor wanneer ik tevreden ben vind ik best.
Dat anderen zichzelf een hartaanval zitten aanpraten vind ik wat sneu.
Daarom blijf ik erbij: maak je niet druk om dingen die je niet kunt veranderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Dat mensen vinden dat ik niet spoor wanneer ik tevreden ben vind ik best.
Dat anderen zich een hartaanval zitten aanpraten vind ik wat sneu.
Daarom blijf ik erbij: maak je niet druk om dingen die je niet kunt veranderen.
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:34:
[...]

Even gekeken naar een latere modbus dataset van mijn Quatt en daar zie ik bij mijn Quatt ook 0x011e staan. Dat zou betekenen dat mijn buitenunit al een firmware update heeft ontvangen.
Dat zou best interessant zijn, want dan is dat middels een OTA gebeurd een keer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Aangezien @TeslaNerd in Amsterdam woont, lijkt het mij een terechte vraag. Dus waarom De Bilt?

Geen idee waar iedereen woont 8)7

Schiphol komt het dichtste bij voor @TeslaNerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myEM69011RIxZ-KitwAMm_5MuJ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HmZiWbX1S9hwc3NFrr1Qa2pR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding]
Herwijnen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
[...]

Dat is wel heel erg rigoureus. 1000 uur, stel dat het klopt? Dan nog staat ie niet altijd aan, onder de 4 graden aan boven de 7 uit.
offtopic:
Op basis van KNMI data kom ik zelfs op 1300-1400 uur per jaar.
Rekening gehouden met het feit dat hij <4 aan gaat en pas >7 weer uit gaat.

Vlissingen is wel een mooie uitschieter trouwens :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKhDjqRP09RDC4r8maxwB5osE5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CHay46YTUXudf7nl8GHtzZhD.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 14:20
Even als bliksemafleider van de bodemplaat discussie:
Vandaag op mijn heatfans ook de wifi controller gezet. Interessant om te zien hoeveel mijn convector afkoelt tijdens een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7QGkJ4jJ7h4jWrnkTSugF30MLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G0AiFMK1Sts4jitpmFCXeF3G.png?f=fotoalbum_large
Het mooie van deze controller is dat je kan bepalen welke snelheid je hem bij een bepaalde temperatuur laat draaien. Nu zo ingesteld dat hij bij een defrost stopt en bij oplopende temperatuur weer start. Ik had er twee besteld, 1 was echter defekt. Afkoeling van de ouderwetse plaatradiator nog niet kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:27:
[...]

offtopic:
Op basis van KNMI data kom ik zelfs op 1300-1400 uur per jaar.
Rekening gehouden met het feit dat hij <4 aan gaat en pas >7 weer uit gaat.

Vlissingen is wel een mooie uitschieter trouwens :)
[Afbeelding]
Bedankt, ik verhuis maar meteen naar Vlissingen, bespaart me dus geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
medu80 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Bedankt, ik verhuis maar meteen naar Vlissingen, bespaart me dus geld.
Zinloos. Als je daar gaat wonen en een Quatt bestelt krijg je een nieuwe met efficiënte bodemplaatverwarming.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ehbrands schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:29:
Vandaag op mijn heatfans ook de wifi controller gezet. Interessant om te zien hoeveel mijn convector afkoelt tijdens een defrost:
[Afbeelding]
Het mooie van deze controller is dat je kan bepalen welke snelheid je hem bij een bepaalde temperatuur laat draaien. Nu zo ingesteld dat hij bij een defrost stopt en bij oplopende temperatuur weer start. Ik had er twee besteld, 1 was echter defekt. Afkoeling van de ouderwetse plaatradiator nog niet kunnen testen.
Waarom laten stoppen bij een defrost?
Die betere warmteafgifte werkt toch ook gewoon door tijdens de defrost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:43
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Waarom laten stoppen bij een defrost?
Die betere warmteafgifte werkt toch ook gewoon door tijdens de defrost?
Als je warmte in het systeem houdt IPV afgeeft, ben je sneller door de defrost heen (in theorie dan)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Toby-Wan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Als je warmte in het systeem houdt IPV afgeeft, ben je sneller door de defrost heen (in theorie dan)
@TeslaNerd @Ehbrands
Doen de HeatBoosters trouwens ook (moest ook even nadenken hierover :) )
Wanneer u gebruik maakt van een warmtepomp kan er automatisch gedetecteerd worden wanneer een ontdooicyclus van de buitenunit plaatsvindt (defrosting). De ontdooicyclusdetectie zal de ventilatoren dan tijdelijk uitschakelen. Dit verbetert de tijd en efficientie van de ontdooicyclus Gebruik deze functie niet wanneer u een gasgestookte CV-ketel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehbrands schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:29:
[Afbeelding]
Bij een defrost knalt hier de cv erbij: dan laat ik m juist extra hard draaien.
Heatfans zitten op plekken waar wat extra warmte naar toe mag.
Ben fan van deze fan: fluisterstil bij 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:08:

@Stefannn graag jouw suggesties en opmerkingen als afgestudeerd regeltechnieker hoe dit pendelproject nog kan worde
Nou… op een gegeven moment is het wel een beetje erg veel data…. Het moet geen werken worden…
Het YouTube ding “werkt voor mij niet” Speelt wel af maar erg onhandig aflezen en ik kan de legenda niet lezen.

Maar goed…
My 2 cents..
De pendel variant loopt niet op 50/50, de pauzes zijn korter dan de bursts.
Je zou de integraal van het geleverd vermogen over tijd moeten vergelijken. Tot 11:30 is de buitentemperatuur redelijk constant.
Thermodynamisch denk ik nog steeds dat continu laag vermogen beter is dan pendelen. Maar… dat sommetje houdt geen rekening met defrosts, bodemplaat verwarming, en eigenaardigheden van de quatt regelaar.
Dat je minder defrostst hebt met het pendelen ligt volledig aan “hoe quatt het nu eenmaal gemaakt heeft”.
Defrosts en bodemplaat verwarming kan je geheid wel nog optimaliseren. Alleen beetje lastig extern aansturen.

Verder… in water/water warmtepomp land is levensduur van compressor wel een ding en probeer je het aantal start/stops te verkleinen om levensduur te winnen. Op 1 of andere manier doen quatt, maar ook weheat en andere varianten hier niet moeilijk over, maar….. ze bestaan natuurlijk nog niet lang…. Dus dat kan nog gaan tegenvallen. Hoe dan ook…..
Ik zou “veel pendelen” dus niet najagen….
Vanuit de theorie kan het gewoon niet handig zijn. En het is niet goed voor de levensduur.
(Compressor reparatie is net zo duur als compleet nieuwe unit)

[ Voor 15% gewijzigd door Stefannn op 21-01-2025 20:15 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik pak Eelde, vliegveld Leeuwarden ligt boven de stad.

Geen schrikbarende getallen (en bijbehorende bedragen), wanneer je, zoals ik, er 4000 kWh door jaagt in 1 jaar. Leuk overzichtje 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
Sinds een paar dagen is het stookgedrag van mij n verwamingssysteem veranderd. Waar hij voorheen op koude dagen afwisselend 2-3 uur volledig op de quatt draaide, waarna de temperatuur onder het setpoint kwam en de cv ketel voor 1,5-2 uur draaide. Nu gooit de cic na een half uur tot drie kwartier draaien met de quatt de cv bij voor ongeveer een half uur.

Ik heb geen update van de cic gekregen. Yit nog steeds op 2.18.2. Ik heb wel al geruime tijd een ticket uitstaan om het warmteverlies te verhogen. Zouden ze dit verzoek gehonoreerd hebben zonder dat te melden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HncbrntNKahnTXn4f5QJNjgAyng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ABakCeYjqXsSR2au6umc3QV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JdsN4xSNKNqgHQwDV01dYvTVOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfUKocnbpAbNYynurQ6HbRxi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Stefannn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Nou… op een gegeven moment is het wel een beetje erg veel data…. Het moet geen werken worden…
Het YouTube ding “werkt voor mij niet” Speelt wel af maar erg onhandig aflezen en ik kan de legenda niet lezen.

Maar goed…
My 2 cents..
De pendel variant loopt niet op 50/50, de pauzes zijn korter dan de bursts.
Je zou de integraal van het geleverd vermogen over tijd moeten vergelijken. Tot 11:30 is de buitentemperatuur redelijk constant.
Thermodynamisch denk ik nog steeds dat continu laag vermogen beter is dan pendelen. Maar… dat sommetje houdt geen rekening met defrosts, bodemplaat verwarming, en eigenaardigheden van de quatt regelaar.
Dat je minder defrostst hebt met het pendelen ligt volledig aan “hoe quatt het nu eenmaal gemaakt heeft”.
Defrosts en bodemplaat verwarming kan je geheid wel nog optimaliseren. Alleen beetje lastig extern aansturen.

Verder… in water/water warmtepomp land is levensduur van compressor wel een ding en probeer je het aantal start/stops te verkleinen om levensduur te winnen. Op 1 of andere manier doen quatt, maar ook weheat en andere varianten hier niet moeilijk over, maar….. ze bestaan natuurlijk nog niet lang…. Dus dat kan nog gaan tegenvallen. Hoe dan ook…..
Ik zou “veel pendelen” dus niet najagen….
Vanuit de theorie kan het gewoon niet handig zijn. En het is niet goed voor de levensduur.
(Compressor reparatie is net zo duur als compleet nieuwe unit)
Dankjewel voor de snelle reactie en de nuttige feedback.
Ik begrijp dat het pendelen kan worden verbeterd als deze wel 50/50 zou lopen zodat de pauzes even lang duren als de bursts.
Ik heb de regelaar gemaakt zodat de Tretour pendelt rondom een van de Tbuiten afgeleide waarde: Tpendel=33-Tbuiten.
De waarde 33 is met wat trial en error gekozen obv de waarde waar de Tretour naar stabiliseert in de continu laag vermogen run. De snelheid waarmee de Tretour dan in de bursts en pauzes op- en terugloopt bepaalt nu de verhouding in mijn pendelaar. De veranderingen in de Tbuiten beinvloeden daarmee ook hoe lang de bursts en pauzes duren.

Ik zal kijken hoe ik de integraal van het geleverde vermogen kan vergelijken. Ik denk dat ik die al ergens in HA moet hebben omdat de ontwikkeling van de dag_COP die ik laat berekenen die waarde ook in de teller heeft. De geintegreerde waardes per uur staan wel ook in de energiegrafiek van de Quatt-app die ik er onder heb gezet. In de pendelrun verschillen die nog wel wat per uur afhankelijk van het aantal bursts (3-4) die in een uur vallen.

Welke ideeën heb jij voor het optimaliseren van de defrosts?

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:10:
[...]

passief ontdooien :+
Maar dat zal moeilijk worden onder de 5 graden gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:32
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Je hebt een duo, die maakt water van ruim 50°C en de kamertemperatuur stijgt niet.

Hoeveel radiatoren heb je VOL open staan?
Want als je vvw hebt, heeft de thermostaatknop die verdeler wel afgesloten en zal de woonkamer niet meer verwarmen.

PS: beschrijf je woning en afgiftesysteem.
Liefst in sig ⤵️, zie gepinde posts hoe je dat doet.
Disable sturende zones op 1 na
Ik heb 2 in de achterkamer open staan en 2 (gekoppelde radiatoren) in de voorkamer (= 1 grote ruimte). Daarnaast in de 2 slaapkamers en in de studeerkamer (verwaarloosbare kleine radiator) en 1 in de douche staat open. Ik heb geen vvw. Ik heb de zones uitgezet in de TADO V3+. Daarnaast hangt er een ATAG CV ketel van een jaar of 5 oud achter. Ik heb een woning uit 1967, vrijstaande met zo'n 180m2. De muren zijn een jaar of 6 geleden geïsoleerd met van die balletjes, voor de rest zijn alle ramen hier vervangen door HR glas, met uitzondering van onze schuifpui, dat is dubbel glas, maar dat is nogal een in investering om dat ding te laten vervangen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:10:
Geen idee.
Nb.. ik heb geen quatt…. Ik heb een water/water warmtepomp. Ik zit hier alleen omdat ik de quatt wel leuk vind en vrienden mij als “energie hobbyist” om advies vragen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:44:
[...]

passief ontdooien :+
Maar dat zal moeilijk worden onder de 5 graden gok ik zo.
Ik had het idee dat de anti-freeze protection die de Quatt op halve flow laat draaien (tijdens de pendelpauzes) onder de 5 (of 6) graden wel wat zal helpen bij het ontdooien van de warmtewisselaar?

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
carpebios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb 2 in de achterkamer open staan en 2 (gekoppelde radiatoren) in de voorkamer (= 1 grote ruimte). Daarnaast in de 2 slaapkamers en in de studeerkamer (verwaarloosbare kleine radiator) en 1 in de douche staat open. Ik heb geen vvw. Ik heb de zones uitgezet in de TADO V3+. Daarnaast hangt er een ATAG CV ketel van een jaar of 5 oud achter. Ik heb een woning uit 1967, vrijstaande met zo'n 180m2. De muren zijn een jaar of 6 geleden geïsoleerd met van die balletjes, voor de rest zijn alle ramen hier vervangen door HR glas, met uitzondering van onze schuifpui, dat is dubbel glas, maar dat is nogal een in investering om dat ding te laten vervangen.
Klinkt alsof er een "kortsluiting" radiator is ergens. Dat is een radiator die veel water krijgt, maar dat water nauwelijks afkoelt (dus de warmte nauwelijks gebruikt). Dan loopt de watertemperatuur gemakkelijk op tot grote hoogte. Zie ook nairolf in "Ervaringen met Quatt Deel 2" voor een uitleg hoe dat ongeveer werkt.

Als er niet waterzijdig ingeregeld is dan ontstaat dat vaak bij radiatoren die dicht bij de ketel/warmtepomp staan, want dan is de weg naar die radiator kort, dus weinig water om "vooruit" te duwen, in ieder geval minder dan andere radiatoren, en dus een lage weerstand. Als dat dan ook nog een onderbemeten radiator of een design radiator is (badkamer/douche heeft dat vaak) dan koelen die het water nog wel eens nauwelijks af, dus krijg je precies die kortsluiting.

Probeer eens de douche-radiator en/of de studeerkamer radiator (bijna) dicht te draaien en wacht een uurtje. Als dat helpt dan is dat een grote indicatie dat die kortsluiting veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
nairolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Klinkt alsof er een "kortsluiting" radiator is ergens. Dat is een radiator die veel water krijgt, maar dat water nauwelijks afkoelt (dus de warmte nauwelijks gebruikt). Dan loopt de watertemperatuur gemakkelijk op tot grote hoogte. Zie ook nairolf in "Ervaringen met Quatt Deel 2" voor een uitleg hoe dat ongeveer werkt.

Als er niet waterzijdig ingeregeld is dan ontstaat dat vaak bij radiatoren die dicht bij de ketel/warmtepomp staan, want dan is de weg naar die radiator kort, dus weinig water om "vooruit" te duwen, in ieder geval minder dan andere radiatoren, en dus een lage weerstand. Als dat dan ook nog een onderbemeten radiator of een design radiator is (badkamer/douche heeft dat vaak) dan koelen die het water nog wel eens nauwelijks af, dus krijg je precies die kortsluiting.

Probeer eens de douche-radiator en/of de studeerkamer radiator (bijna) dicht te draaien en wacht een uurtje. Als dat helpt dan is dat een grote indicatie dat die kortsluiting veroorzaken.
Dank, dit ga ik uitproberen!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Beetje off-topic, ik wil mijn vvw circulatiepomp vervangen door een A label.
Ik vraag me alleen af wat er vlak boven de wartel zit, aan het verdeel blok zelf. Het lijkt of het een klein beetje uitsteekt en daardoor de wartel niet helemaal omhoog kan. Aan de onderkant zit het ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txw-WfEc4-3EZqOverB3lPves1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfDALSQmLvJ034oacZxQ7loW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg-rjwoqde97UJn9MWBKW0wRe_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKu6hYB1MgV5uZnSUXwUM1du.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:16
raven22 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:22:
Beetje off-topic, ik wil mijn vvw circulatiepomp vervangen door een A label.
Ik vraag me alleen af wat er vlak boven de wartel zit, aan het verdeel blok zelf. Het lijkt of het een klein beetje uitsteekt en daardoor de wartel niet helemaal omhoog kan. Aan de onderkant zit het ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel een afsluiter, past er een inbussleutel in?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Ik had het idee dat de anti-freeze protection die de Quatt op halve flow laat draaien (tijdens de pendelpauzes) onder de 5 (of 6) graden wel wat zal helpen bij het ontdooien van de warmtewisselaar?
wellicht
Theoretisch draai je dan wel -zij het weinig- met negatieve thermische energie. Je spoelt je CV water langs het koude open buiten. Dus het gaat iets kouder weer je huis in als hoe het eruit kwam, en dat kost wat stroom ook. (de waterpomp)

edit:
Nu ik er zo over nadenk, is die integraal telling wel iets wat vaillant toepast bij over shoot. In wezen ontstaat dan eenzelfde regeling als je in je test toepast. De graadminuten tellen op als de Ta boven de target komt. En hoe verder erboven, hoe harder de graadminuten oplopen. Komt de teller bij 0, dan slaat de compressor af, en gaat hij op halve toeren draaien. Ta komt (uiteraard) vanzelf weer onder de target, en hoe groter het delta tov de target, hoe harder de minuten weer aftellen, tot bijv -100. Dan slaat de compressor weer aan, en begint het van voor af aan.

Die regeling houdt een heel stabiele kamertemperatuur.

dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9MbeGNaezMZu54QCLfy8y4ju0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/euB7k3i7e2wwH1hMoQ07Z5f1.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
dzuijlek schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:41:
Sinds een paar dagen is het stookgedrag van mij n verwamingssysteem veranderd. Waar hij voorheen op koude dagen afwisselend 2-3 uur volledig op de quatt draaide, waarna de temperatuur onder het setpoint kwam en de cv ketel voor 1,5-2 uur draaide. Nu gooit de cic na een half uur tot drie kwartier draaien met de quatt de cv bij voor ongeveer een half uur.

Ik heb geen update van de cic gekregen. Yit nog steeds op 2.18.2. Ik heb wel al geruime tijd een ticket uitstaan om het warmteverlies te verhogen. Zouden ze dit verzoek gehonoreerd hebben zonder dat te melden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gasverbruik is stevig maar zonder meer info is hier niets zinnigs over te zeggen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Je hebt 8 radiatoren (?) en 2 Quatts.
Die 2 maken warmte, meer dan 50 graden! en vreten stroom en jij zit in de kou.
Dat is een teken dat de warmte niet kan worden afgegeven waar jij wilt.

Worden alle radiatoren wel heet, van boven tot onder en retourleiding ook?
Toevallig voetventielen zitten dichtdraaien?
Heb je ook een JSON-afdruk?

(Mocht je ipadress niet weten: Quatt-app, Commander in Chief, klik op dat lange adres: je ziet "gekopieerd"
Browser: http://kopie-CIC:8080 (zonder spaties en geblurd CIC-adres) )

Edit: zie ook al een reactie van @nairolf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
[...]

Dat is wel heel erg rigoureus. 1000 uur, stel dat het klopt? Dan nog staat ie niet altijd aan, onder de 4 graden aan boven de 7 uit. Maar ook je energietarief is vrij hoog, had je ook op kunnen besparen. Ik betaal 0,15 nacht en 0,18 dagtarief. Dus stel je voor dat ik bij je op de Noordpool zou wonen.

1000 x 0,150 x 0,16* (gemiddeld) = 24 euro. Waar maak je je druk om. De computer om continue te reageren op dit onzin bericht verbruikt al meer. En daarnaast heeft meneer de topicstarter het apparaat voor een bijzonder goed prijsje ontvangen. Klanten van nu betalen meer, dus ik zou zeggen, laat hem die 2000 euro dat het nu meer kost overmaken naar Quatt en eisen dat ie de nieuwe revisie ontvangt. Dat gebeurt ook niet. Lekker goedkoop aanschaffen en achteraf zeuren om die paar tientjes. Maar dat ie al jaren bespaart hoor je niemand meer over.

*Waarom, 0,16 en niet 0,165, tja omdat het nachttarief is en in de nacht vaker kouder is.
Ik zou alle laatste pagina's kunnen quoten voor dit onderwerp, ik heb deze maar gekozen want hier wordt gezegd "stel dat het klopt"

Ik heb toevallig nog wat data van mijn weerstation liggen. Niet geijkt of gecertificeerd, maar wel meetdata. In Delft, in mijn achtertuin. De data zijn 10 minuten data, netjes per dag bewaard in een csv bestandje.

In 2022 waren er opgeteld 1253 uur waarbij de buitentemperatuur zakte onder de 4 graden en weer boven 7 graden uit kwam. Dus waarbij de bodemplaatverwarming aan zou staan.

In datzelfde jaar waren er 346 uur dat de temperatuur onder 0 graden was. Het verschil is 907 uur. Met een vermogen van 150 W kom je dan uit op een energieverbruik van 136 kWh voor 2022. Reken met je eigen tarief uit wat dit zou kosten. Als je met nachttarieven wilt spelen doe dan als volgt : 80/168 * 136 * dagtarief + 88/168 * 136 * nachttarief.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Ik zou alle laatste pagina's kunnen quoten voor dit onderwerp, ik heb deze maar gekozen want hier wordt gezegd "stel dat het klopt"

Ik heb toevallig nog wat data van mijn weerstation liggen. Niet geijkt of gecertificeerd, maar wel meetdata. In Delft, in mijn achtertuin. De data zijn 10 minuten data, netjes per dag bewaard in een csv bestandje.

In 2022 waren er opgeteld 1253 uur waarbij de buitentemperatuur zakte onder de 4 graden en weer boven 7 graden uit kwam. Dus waarbij de bodemplaatverwarming aan zou staan.

In datzelfde jaar waren er 346 uur dat de temperatuur onder 0 graden was. Het verschil is 907 uur. Met een vermogen van 150 W kom je dan uit op een energieverbruik van 136 kWh voor 2022. Reken met je eigen tarief uit wat dit zou kosten. Als je met nachttarieven wilt spelen doe dan als volgt : 80/168 * 136 * dagtarief + 88/168 * 136 * nachttarief.
Deze post van @jj85 is dan toch handiger: die rekent grofweg voor dat het gemiddeld €40 per jaar kost. En we hebben hier al een hele discussie over gehad, zullen we maar niet weer?
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Je hebt 8 radiatoren (?) en 2 Quatts.
Die 2 maken warmte, meer dan 50 graden! en vreten stroom en jij zit in de kou.
Dat is een teken dat de warmte niet kan worden afgegeven waar jij wilt.

Worden alle radiatoren wel heet, van boven tot onder en retourleiding ook?
Toevallig voetventielen zitten dichtdraaien?
Heb je ook een JSON-afdruk?

(Mocht je ipadress niet weten: Quatt-app, Commander in Chief, klik op dat lange adres: je ziet "gekopieerd"
Browser: http://kopie-CIC:8080 (zonder spaties en geblurd CIC-adres) )

Edit: zie ook al een reactie van @nairolf
Ik ga morgenmiddag op onderzoek uit, want dit lijkt inderdaad het probleem te zijn maar de vraag is dus welke verwarming! De gene in de achterkamer daarvan was er 1 die wel warmte af gaf en de andere niet, toen heb ik die ontlucht (vervelende ontluchten, geen standaard sleutel) en nu geeft die wel warmte, maar niet super warm. Heb de verwarming in de studeerkamer en de douche wel al uitgezet om die uit te sluiten.

Hier mijn JSON.

boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive false
boiler.otFbFlameOn false
boiler.otFbSupplyInletTemperature 52.296875
boiler.otFbSupplyOutletTemperature 49.398438
boiler.otTbCH false
flowMeter
flowMeter.waterSupplyTemperature 51.90501
hp1
hp1.getMainWorkingMode 2
hp1.limitedByCop false
hp1.modbusSlaveId 1
hp1.power 2229.968829
hp1.powerInput 941.811854
hp1.silentModeStatus false
hp1.temperatureOutside 0.3
hp1.temperatureWaterIn 47.58
hp1.temperatureWaterOut 49.98
hp2
hp2.getMainWorkingMode 2
hp2.limitedByCop false
hp2.modbusSlaveId 2
hp2.power 1790.306861
hp2.powerInput 1065.269471
hp2.silentModeStatus false
hp2.temperatureOutside 0.03
hp2.temperatureWaterIn 49.98
hp2.temperatureWaterOut 51.91
qc
qc.flowRateFiltered 800.928
qc.stickyPumpProtectionEnabled false
qc.supervisoryControlMode 2
system
system.hostName CIC-
thermostat
thermostat.otFtChEnabled true
thermostat.otFtControlSetpoint 30
thermostat.otFtCoolingEnabled false
thermostat.otFtDhwEnabled true
thermostat.otFtRoomSetpoint 18
thermostat.otFtRoomTemperature 18
time
time.ts 1737496442213
time.tsHuman 2025-01-21T21:54:02Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm9LeZI93TC8vEDsTqcLrqJn7G4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UlJFtvTxtdYUdI6uF6I4GyX2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door carpebios op 21-01-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
[...]

Waarbij je dus ook zou kunnen regelen dat ipv die 136 kWh, je alleen (0.17 * aantal defrosts <0 ) * 150W doet.
Kom je ws rond de 10 kWh uur uit in jouw voorbeeld. (iets meer dan 1 defrost per uur 345 keer)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Mooie samenvatting, ik slaap er geen uurtje minder van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:39:
[...]

wellicht
Theoretisch draai je dan wel -zij het weinig- met negatieve thermische energie. Je spoelt je CV water langs het koude open buiten. Dus het gaat iets kouder weer je huis in als hoe het eruit kwam, en dat kost wat stroom ook. (de waterpomp)

edit:
Nu ik er zo over nadenk, is die integraal telling wel iets wat vaillant toepast bij over shoot. In wezen ontstaat dan eenzelfde regeling als je in je test toepast. De graadminuten tellen op als de Ta boven de target komt. En hoe verder erboven, hoe harder de graadminuten oplopen. Komt de teller bij 0, dan slaat de compressor af, en gaat hij op halve toeren draaien. Ta komt (uiteraard) vanzelf weer onder de target, en hoe groter het delta tov de target, hoe harder de minuten weer aftellen, tot bijv -100. Dan slaat de compressor weer aan, en begint het van voor af aan.

Die regeling houdt een heel stabiele kamertemperatuur.

dit idee:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd, je hebt zojuist zelf ontdekt wat de I-actie (integrator) van een PID regelaar doet! :)
Die integreert de fout, en integreren van een getal met eenheid "X" (bijvoorbeeld graden) over tijd met een bepaalde stap (bijv. minuten) levert de eenheid.... X*stap (bijv. graadminuten).

De I-actie is de component van een PID regelaar die ervoor zorgt dat je na verloop van tijd altijd op je setpoint komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
nairolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Gefeliciteerd, je hebt zojuist zelf ontdekt wat de I-actie (integrator) van een PID regelaar doet! :)
Die integreert de fout, en integreren van een getal met eenheid "X" (bijvoorbeeld graden) over tijd met een bepaalde stap (bijv. minuten) levert de eenheid.... X*stap (bijv. graadminuten).

De I-actie is de component van een PID regelaar die ervoor zorgt dat je na verloop van tijd altijd op je setpoint komt.
niet zojuist :+ maar idd.
De graadminutenregeling werkt ook wel beter dan ik had verwacht eigenlijk. Eerst vond ik het maar vreemd, maar het functioneert. Was meer ter illustratie van het 'verlies' aan thermische energie dat je in de rustperiode lijdt.
In dit voorbeeld 2 uur lang, maar met dit weer zal dat vast een stuk korter duren.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Ik ga morgenmiddag op onderzoek uit, want dit lijkt inderdaad het probleem te zijn maar de vraag is dus welke verwarming! De gene in de achterkamer daarvan was er 1 die wel warmte af gaf en de andere niet, toen heb ik die ontlucht (vervelende ontluchten, geen standaard sleutel) en nu geeft die wel warmte, maar niet super warm. Heb de verwarming in de studeerkamer en de douche wel al uitgezet om die uit te sluiten.

Hier mijn JSON.

boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive false
boiler.otFbFlameOn false
boiler.otFbSupplyInletTemperature 52.296875
boiler.otFbSupplyOutletTemperature 49.398438
boiler.otTbCH false
flowMeter
flowMeter.waterSupplyTemperature 51.90501
hp1
hp1.getMainWorkingMode 2
hp1.limitedByCop false
hp1.modbusSlaveId 1
hp1.power 2229.968829
hp1.powerInput 941.811854
hp1.silentModeStatus false
hp1.temperatureOutside 0.3
hp1.temperatureWaterIn 47.58
hp1.temperatureWaterOut 49.98
hp2
hp2.getMainWorkingMode 2
hp2.limitedByCop false
hp2.modbusSlaveId 2
hp2.power 1790.306861
hp2.powerInput 1065.269471
hp2.silentModeStatus false
hp2.temperatureOutside 0.03
hp2.temperatureWaterIn 49.98
hp2.temperatureWaterOut 51.91
qc
qc.flowRateFiltered 800.928
qc.stickyPumpProtectionEnabled false
qc.supervisoryControlMode 2
system
system.hostName WEG ERMEE
thermostat
thermostat.otFtChEnabled true
thermostat.otFtControlSetpoint 30
thermostat.otFtCoolingEnabled false
thermostat.otFtDhwEnabled true
thermostat.otFtRoomSetpoint 18
thermostat.otFtRoomTemperature 18
time
time.ts 1737496442213
time.tsHuman 2025-01-21T21:54:02Z

[Afbeelding]
system.hostName nog ff weghalen voor alle zekerheid, zie quote.

En zet die 2 die je dichtdraaide, een paar mm open voor doorstroming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:06:
[...]

system.hostName nog ff weghalen voor alle zekerheid, zie quote.

En zet die 2 die je dichtdraaide, een paar mm open voor doorstroming
Ga ik gelijk doen, ik zal laten weten morgen of ik iets merk qua verwarmingen die niet warm willen worden of iets geks in de retour doen. Want de QUATT lijkt het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
m10tech schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:35:
Een update van een dag vol experimenteerervaring.

Mijn thermostaat heeft twee zones: 1 is het hele huis, inclusief de vloerverwarming, en de andere is boven zonder de vloerverwarming, dus alleen radiatoren.

<etc>
[Afbeelding]
Vervolgaanpak, de CSP voor de ketel ga ik 2 graden hoger zetten dan de CSP die ik de CiC doorgeef.
Nog een observatiedag.
Weinig conclusies, gewoon kijken... deltaT_RoomTemp_to_RoomSetpoint is ~1.3°C
Van 02:15-12:41 was vloerverwarming actief, relatief lage temperaturen, daarbuiten alleen radiatoren...
Ik heb de CH_ControlSetpoint (groene lijn) een aantal malen verhoogd

De warmwaterfunctie van de ketel heeft een aantal keren verstoort, hoge piek in de roze lijn.

Verder is de CSP wel degelijk verantwoordelijk voor het gedrag van de Quatt/CiC op dagen dat de warmtevraag de compressor op level 10 laat draaien.

In samenvatting, als compressor >=10 dan CSP is streefwaarde watertemperatuur (ook met gas), maar indien meer kan (met weinig gas), dan beter, toch?
Trek verder zelf je conclusies...

Enjoy!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bQmtRZtBVTCxWgKGkuDDAUqvTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/31sMiOMcJHWDSNeWNkUfL8Wy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door m10tech op 22-01-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Ik heb gisteren en vandaag twee experimenten gedaan. Gisteren heb ik de hele dag een gelijke temperatuur ingesteld van 19grC. Vandaag heb ik juist de nachtverlaging gezet op het niveau van het gastijdperk. Vooral om nu een te zien wat er gebeurt, en natuurlijk ook om te kijken wat het voordeligst uitpakt. Dat laatste ga ik morgen verder uitwerken. Maar ik wil alvast iets opmerkelijks delen.

Hieronder resultaten van gisteren: kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur. De kamertemperatuur volgt naadloos de gewenste temperatuur. Er waren best veel defrost, maar dat zie je niet terug in de kamertemperatuur. De boiler is alleen voor douche gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebkm0Is5tWrVh1q6Tbi-0XY-94Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lIVU1OVZZgqmLLCS3s5hcxc.png?f=fotoalbum_large

Het plaatje van vandaag is totaal anders. De ingestelde nachttemperatuur is 15 graden, de andere uren ingesteld op 19 graden. Uiteraard verwacht je dan gasverbruik in de ochtend, maar ook een snelle regeling naar de gewenste temperatuur. Dat blijkt niet het geval te zijn. Bij 18 graden stopt de cic met het verhogen van de kamertemperatuur maar zet wel regelmatig de CV ketel aan, ook als er geen defrost is. Dat lijkt meer op een bug, of ongewenste intelligentie van de CiC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtEa7Bl4O9AVqRwsIbejvo-gzhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hcbr4BvH9EgpsTuokB0qtEmJ.png?f=fotoalbum_large

Als iemand hier al iets over kan zeggen; graag!

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:34:
Ik heb gisteren en vandaag twee experimenten gedaan. Gisteren heb ik de hele dag een gelijke temperatuur ingesteld van 19grC. Vandaag heb ik juist de nachtverlaging gezet op het niveau van het gastijdperk. Vooral om nu een te zien wat er gebeurt, en natuurlijk ook om te kijken wat het voordeligst uitpakt. Dat laatste ga ik morgen verder uitwerken. Maar ik wil alvast iets opmerkelijks delen.

Hieronder resultaten van gisteren: kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur. De kamertemperatuur volgt naadloos de gewenste temperatuur. Er waren best veel defrost, maar dat zie je niet terug in de kamertemperatuur. De boiler is alleen voor douche gebruikt.
[Afbeelding]

Het plaatje van vandaag is totaal anders. De ingestelde nachttemperatuur is 15 graden, de andere uren ingesteld op 19 graden. Uiteraard verwacht je dan gasverbruik in de ochtend, maar ook een snelle regeling naar de gewenste temperatuur. Dat blijkt niet het geval te zijn. Bij 18 graden stopt de cic met het verhogen van de kamertemperatuur maar zet wel regelmatig de CV ketel aan, ook als er geen defrost is. Dat lijkt meer op een bug, of ongewenste intelligentie van de CiC.

[Afbeelding]

Staat er in de nacht een raam open en doe jij dat in de ochtend om 7u weer dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Staat er in de nacht een raam open en doe jij dat in de ochtend om 7u weer dicht?
Er staat altijd een raam open, en dat doen we niet dicht tenzij er een koude wind op staat.
Waarom vraag je dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Kan zo een PID regelaar ook een pendelende sturing aan als ik in de modulatie het dubbele vermogen beschikbaar heb tov wat mijn warmteverlies nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:56:
[...]

Er staat altijd een raam open, en dat doen we niet dicht tenzij er een koude wind op staat.
Waarom vraag je dat ?
Ik zie een vergelijkbaar temperatuurverloop in mijn slaapkamer waar het raam in de nacht open staat.
Ik kon mij moeilijk voorstellen dat een dicht huis in de nacht zo snel afkoelt naar 15 graden.

Mogelijk gaat de luchtstroom bij een verwarmd huis jouw openstaande raam uit en heeft dat open raam dan weinig invloed op de temperatuur in de thermostaat, maar kan de koude lucht door het raam zonder verwarming de temperatuur in de thermostaat naar 15 graden laten zakken terwijl de rest van jouw huis maar tot ca 18 graden afkoelt.

[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 22-01-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:34:

[Afbeelding]

Het lijkt er meer op dat je moet gaan isoleren?
Wanneer je woon(?)kamer 4 graden verliest in 6 uurtjes is er iets structureel niet goed. Zelfs hier lukt zo'n enorme drop niet bij bijvoorbeeld -5°C.
Persoonlijk vind ik 19°C te koud en nu zit je na die proef ook nog hele dag, met extra gas, op 18°C.... brrr. Wat vond je vrouw van deze test?

De volgende proef nachtverlaging niet zo veel naar beneden: hooguit 2°C?
Is 4-5 kWh besparen dat bibberen wel waard? Muren, plafond, meubels: alles koelt mee af.

(Hier hoef ik verlaging met een enkele Quatt niet te proberen. Dat trekt niet weer bij zonder cv. Kamertemperatuur hier nog steeds strak op een zeer aangename 21.41/21,61°C. Buiten tussen -2 en 0,5°C. Defrosts met gas, 7,5 kWh verbruikt tussen 0:00 en 07:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwE_8vxwBy1vI7mx4R1v--p-A4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64ps6c4gWLpD261ascOBHkjF.jpg?f=fotoalbum_large

).

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 22-01-2025 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
TeslaNerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:00:
[...]

Ik zie een vergelijkbaar temperatuurverloop in mijn slaapkamer waar het raam in de nacht open staat.
Ik kon mij moeilijk voorstellen dat een dicht huis in de nacht zo snel afkoelt naar 15 graden.

Mogelijk gaat de luchtstroom bij een verwarmd huis jouw openstaande raam uit en heeft dat open raam dan weinig invloed op de temperatuur in de thermostaat, maar kan de koude lucht door het raam zonder verwarming de temperatuur in de thermostaat naar 15 graden laten zakken terwijl de rest van jouw huis maar tot ca 18 graden afkoelt.
Friezin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:05:
[...]

Het lijkt er meer op dat je moet gaan isoleren?
Wanneer je woon(?)kamer 4 graden verliest in 6 uurtjes is er iets structureel niet goed. Zelfs hier lukt zo'n enorme drop niet bij bijvoorbeeld -5°C.
Persoonlijk vind ik 19°C te koud en nu zit je na die proef ook nog hele dag, met extra gas, op 18°C.... brrr. Wat vond je vrouw van deze test?

De volgende proef nachtverlaging niet zo veel naar beneden: hooguit 2°C?
Is 4-5 kWh besparen dat bibberen wel waard? Muren, plafond, meubels: alles koelt mee af.

(Hier hoef ik verlaging met een enkele Quatt niet te proberen. Dat trekt niet weer bij zonder cv. Kamertemperatuur hier nog steeds strak op een zeer aangename 21.41/21,61°C. Buiten tussen -2 en 0,5°C. Defrosts met gas, 7,5 kWh verbruikt tussen 0:00 en 07:00 uur.

[Afbeelding]

).
Ik wilde het eigenlijk niet hebben over die temperatuursdaling in de nacht, maar nu we het er toch over hebben.

De temperatuursdaling is afhankelijk van de de warmtestroom naar buiten en de warmte die in huis aanwezig is.

De warmtestroom naar buiten is makkelijk te bepalen want die is evenredig met het verschil in binnen en buitentemperatuur. In een stabiele verwarmde situatie is die gelijk aan de warmte die je nodig hebt om je huis op temperatuur te houden. Dat is zeg maar je stooklijn. De warmtestroom neemt af naarmate je huis afkoelt; dat geeft die mooie e-macht.

De warmtecapaciteit heeft te maken met alle spullen die in huis staan, maar vooral met de vloer, muren en plafonds. Ik heb houten vloeren (en plafonds) waarin maar weinig warmte gaat zitten: warmt snel op, maar koelt ook snel af.

Om een open raam als boosdoener aan te wijzen is een open deur. Door een open raam gaat zeker warmte verloren. Maar het binnenklimaat moet ook leefbaar blijven, dus moet er verse lucht naar binnen (of beter: afgewerkte lucht naar buiten). Dat is een lastige afweging.

Gezien de staat van isolatie van mijn huis zou ik volgens de isolatie robots op internet nog twee dingen moeten doen: kieren dichten (heeft natuurlijk geen zin als er een raam openstaat) en mechanische ventilatie aanbrengen, wat niet nodig is als er een raam open staat. Zeg het maar.

Pagina: 1 ... 206 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.