Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Als ik de plaatjes uit de app van @Dirkde van vanmorgen goed lees dan lukt het zijn Quatt wel om zonder hulp van cv het huis langzaam op te warmen gedurende de dag. De cv springt pas later in de ochtend bij wanneer de thermostaat omhoog gaat van 16 naar 17 graden.
Ja de ene dag hogere temperaturen als de andere. Tevens een verhoging van 16 naar 17 is hem niet gelukt in twee uur tijd. Maar ben benieuwd naar de uitkomst van dit diepgaande onderzoek.

P.s. van 16 naar 20 is 4 graden. Hij haalt halve graad per 2 uur, hoe hoger de temp hoe langer het duurt. Reken maar uit.

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 20-01-2025 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:51
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:26:
Snijdt dit hout ?

De Quatt neemt de buitentemperatuur van zijn eigen sensor, legt die op de stooklijn en gaat dan zoveel vermogen leveren als de stooklijn aangeeft. Doordat de quatt gaat werken, zal de buitentemperatuursensor een lagere temperatuur aangeven. Hierop zal de quatt nog harder gaan werken, waardoor deze door de ingestelde kamertemperatuur schiet en weer afslaat.

Kan dit een oorzaak zijn van het pendelgedrag waarover al zoveel te doen is geweest ?
Vanuit de theorie (dat is een beetje mijn department)
- het “kan” hout snijden.
- het hangt er vanaf “hoe groot” die beïnvloeding is.

0 beïnvloeding -> geen impact
Matige beïnvloeding -> systeem wordt instabieler, onrustiger, je krijgt een offset in het instelpunt, maar er gaat niks mis.
Sterke beïnvloeding -> het gaat compleet ballistic, vliegt uit de bocht.

Nog meer theorie…
Een regel algorithme ontwerp je op basis van “inputs”.
Die “inputs” verprijg je door metingen.
Nu komt het……..
“Het is verleidelijk om recht toe recht aan sensoren te gebruiken voor de inputs”…
Maar als je het een beetje geavanceerd doet dan maak je een “State Estimator” voor je input.
Kortom… in dit geval…
“In plaats van stomweg de sensor te gebruiken als buitentemperatuur input” maak je een algorithme dat de buitentemperatuur bepaalt op basis van betreffende sensor EN HET BEDRIJF VAN DE WARMTEPOMP!

Je maakt dus een model (precies zoals jij in je post beschrijft) en gebruikt niet de “rauwe sensor data” maar de uitkomst van betreffend model.

Als je het dan helemaal netjes doet dan calibreer je dat model automatisch. Je kan er immers vanuit gaan dat de buitentemperatuur binnen een paar uur wel redelijk constant blijft. Dus je kan met een correlatie van quatt-bedrijf en sensor temperatuur een heel aardig zelf lerend algoritme maken dat dat model netjes calibreert.

Fun…
(Nb… ik ben afgestudeerd in regeltechniek in Delft. Ik zal vast wel af en toe wat fout doen maar ik heb er wel een beetje verstand van)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27
(jarig!)
De sensor meet gewoon de luchttemperatuur.
Die kan 'warmer' meten als de warmtepomp uitstaat, vanwege straling van een gevel, zon, enz.
Zit ie te dicht op je verdamper vol met rijp dan kan hij iets kouder meten.
Kortom, hij meet gewoon de temperatuur van de luchtstroom, wat ie ook moet doen.
Niet 'kouder als de warmtepomp aan gaat en daarom fout'. Eerder 'warmer als de warmtepomp niet aan is'.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Edit: nvm

[ Voor 111% gewijzigd door carpebios op 20-01-2025 19:14 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:46
Korte update van mijn niet werkende installatie:
Ik had dus steeds een F75 foutmelding van mijn Vaillant CV ketel. Na meerdere keren/dagen de melding te hebben gegeven aan de storingsdienst kreeg ik Martijn aan de telefoon. Hij heeft zich verdiept in het probleem en de oplossing gevonden (hoop dat het blijft werken)
De quatt zorgde voor een verkeerde druk in de cv ketel (als ik het goed heb begrepen) en door schroefje (zie foto) dicht te draaien werkt het systeem nu wel 🙌 Ik ben een totale leek en ben erg blij met Martijn en dat hij zich hier in heeft verdiept. Eindelijk iemand die ook echt het probleem probeert op te lossen ipv alleen een melding te maken, en ook terugbelt de volgende dag.

Het probleem van quatt is dat zij weinig/geen cv kennis hebben en als er dus iets misgaat in de cv in combinatie met quatt er niet direct iemand is die dat kan oplossen.

Dank ook hier voor jullie hulp en suggesties! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvR9rPtXFcpgK6qoZ4JQ48APJgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvy2PhrkMPfuaty0jcwGEaYB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DVL14 op 20-01-2025 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
joostrinkes schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:15:
Hallo. Wij hebben een QUATT die het prima doet. Hij verwarmd het huis met erg weinig ondersteuning van de CV. Nu heeft Feenstra de service opgezegd op onze ketel. Dus heb ik een service contract afgesloten bij Eneco. Er is een Eneco monteur geweest en deze heeft de installatie afgekeurd omdat er geen open verdeler is geplaatst. Volgens deze monteur was dit al de 3e installatie die afgekeurd was daar de QUATT’s allemaal zonder open verdeler worden geïnstalleerd. Natuurlijk heb ik een melding bij QUATT gemaakt en zij zijn het aan het onderzoeken. Graag hoor ik van mede gebruikers of zij ook deze problemen ervaren en of het gelukt is een onderhoudscontract af te sluiten bij een andere partij.

Groet, joost
Weet je ook waarom? Lijkt mij grote onzin de installatie heeft niets met een ketelkeuring te maken. Bij mij staat de Quatt al bijna twee jaar met veel plezier en bijna geen gas mijn huis warm te houden met de oude verdelers uit 2009 7(8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:36

Mickel moen

mickelmoen.nl

Eerste Quick Fix.

Alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt moeten helemaal open. Dus Tado-knoppen eraf en als het een draaiventiel is, helemaal open.

Zorg ervoor dat er minimaal drie radiatoren helemaal open staan. Dus als je in de the mostaatruimte te weinig hebt, zet je elders nog een helemaal open. Liefst een wat grotere.

Zet in de overige kamers waar een Tado-knop zit de actieve warmtevraag uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS78h33P2MSMoVUBH7BDiF63t7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfh2ECxypMFTLOkdcC8Cm3tn.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens nu minimaal 24 uur volgen wat er gebeurt.

In de tussentijd hierboven in de zoekbalk Tado intikken.

Je bent ook welkom op mijn website : https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

P.s. Ik zie dat @carpebios zijn bericht nu verwijderd heeft. Waarschijnlijk zelf de oplossing gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 20-01-2025 19:30 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Natuurlijk, met veel woorden kun je veel vertellen. Mijn reactie was wellicht wat kort.

Met "wooncomfort begint tussen je oren" bedoel ik dat wooncomfort een keuze is en voor iedereen anders is. Ik denk dat we daar allemaal mee eens zijn.

We kiezen voor een warmtepomp om uiteenlopende redenen. Niet uitputtend :
1. we willen goedkoper stoken
2. we willen de planeet redden door minder CO2 uit te stoten
3. we willen (alvast) van het gas af omdat we dat tzt moeten
4. de CV ketel is bijna EOL en we moeten toch wat

Ik niet dat er veel mensen zijn die een warmtepomp nemen om een hoger wooncomfort.

In het gas-tijdperk hadden we een bepaald gasverbruik. Met een warmtepomp wordt het gasverbruik soms wel tot 90% lager. Dat gaat wel ten koste van meer stroomverbruik, maar al met al is dat zowel goedkoper als beter voor de planeet. Dus doelen 1 en 2 zijn gehaald.

In het gas-tijdperk wist je niet beter en stookte je `s ochtends gewoon van 15 graden naar 20 graden omdat het kon. Als je een warmtepomp hebt, zou dat ineens doodzonde zijn ? Natuurlijk als je dat met een warmtepomp doet, haal je minder van je doelen 1 en 2. Doelen 3 en 4 zijn dan wellicht helemaal onhaalbaar.

Maar als je 's ochtend gasverwarming toestaat en verder over de dag je warmtepomp het werk laat doen, dan ben je nog steeds goed bezig.

Het experiment van @Dirkde is om die reden alleen al interessant : wat zijn de extra baten/kosten (of CO2 kosten/baten) indien je 's nachts naar 15 graden gaat en 's ochtends de CV ketel de boel laat opwarmen ?

Toevallig heb ik gisteravond de nachtverlaging uitgezet om te kijken wat dat met het verbruik doet. Eerste conclusie : ik hoor de warmtepomp als ik naar bed ga, want hij moet harder werken.
In het gas-tijdperk wist je niet beter en stookte je `s ochtends gewoon van 15 graden naar 20 graden omdat het kon.

Ik wil het resultaat wel zien hoe dat eruit ziet. Het grootste 'probleem' is dat je sochtends je huis met een warmtepomp niet ff 5 graden verhoogd, wat met gas wel ging. Dat het 'zonde' is om je huis op temperatuur te houden als er niemand is, is een feit. Maar het is moeilijk onderzoeken omdat alle condities dagelijks verschillen. Leuk als de temperatuur en mist 2 dagen hetzelfde zijn. Maar is de samenstelling in huis ook hetzelfde, ene dag thuisbezorgd, andere dag stoofpot koken in open keuken. Visite, veel buitendeuren open omdat... Etc.. etc..

Ben erg benieuwd naar de uitkomst, alhoewel ik denk dat het verschil minimaal gaat zijn, maar ook dit hangt weer af, zoals hier overal, hoe de woning is. Als je huis met vijf graden afkoelt in een nacht heb je ook nog andere aandachtspunten. Maar kom maar op met de resultaten.

Hier gewoon 24*7 20 graden, nog nooit zo comfortabel geweest. Vanaf zomer 0,21 m3 gas verbruikt, dus bijna 100% warmtepomp. Terugverdientijd zou nog steeds op 5 jar uitkomen, zou korter zijn als ik hogere energie prijzen zou hebben (0,16 cent elektra, 1,17 gas). Hier door studerende kinderen, parttime werkende vrouw en zelf wisselende diensten is er altijd wel iemand overdag thuis. Dus dit schema hier is perfect. Maar dat is voor een ieder weer anders.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
DVL14 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:09:
Ik had dus steeds een F75 foutmelding van mijn Vaillant CV ketel. Na meerdere keren/dagen de melding te hebben gegeven aan de storingsdienst kreeg ik Martijn aan de telefoon. Hij heeft zich verdiept in het probleem en de oplossing gevonden (hoop dat het blijft werken)
De quatt zorgde voor een verkeerde druk in de cv ketel (als ik het goed heb begrepen) en door schroefje (zie foto) dicht te draaien werkt het systeem nu wel 🙌 Ik ben een totale leek en ben erg blij met Martijn en dat hij zich hier in heeft verdiept. Eindelijk iemand die ook echt het probleem probeert op te lossen ipv alleen een melding te maken, en ook terugbelt de volgende dag.

Het probleem van quatt is dat zij weinig/geen cv kennis hebben en als er dus iets misgaat in de cv in combinatie met quatt er niet direct iemand is die dat kan oplossen.

Dank ook hier voor jullie hulp en suggesties! [Afbeelding]
zeg maar..... dit:
paQ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Mickel moen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Eerste Quick Fix.

Alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt moeten helemaal open. Dus Tado-knoppen eraf en als het een draaiventiel is, helemaal open.

Zorg ervoor dat er minimaal drie radiatoren helemaal open staan. Dus als je in de the mostaatruimte te weinig hebt, zet je elders nog een helemaal open. Liefst een wat grotere.

Zet in de overige kamers waar een Tado-knop zit de actieve warmtevraag uit:

[Afbeelding]

Vervolgens nu minimaal 24 uur volgen wat er gebeurt.

In de tussentijd hierboven in de zoekbalk Tado intikken.

Je bent ook welkom op mijn website : https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/

P.s. Ik zie dat @carpebios zijn bericht nu verwijderd heeft. Waarschijnlijk zelf de oplossing gevonden.
Ja dank voor je bericht, dit had ik inderdaad gedaan. Echter kwam ik erachter (dom dom dom) dat in de meterkast de schakelaar eraf was. Mogelijk te maken met de laadpaal en de auto van mijn vrouw die je niet kan instellen op <16A laden. Ik ga dat ff in de gaten houden, maar valt dus buiten dit topic :) Hij doet het weer! Benieuwd wat hij gaat doen de komende dagen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:17
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:26:
Snijdt dit hout ?

De Quatt neemt de buitentemperatuur van zijn eigen sensor, legt die op de stooklijn en gaat dan zoveel vermogen leveren als de stooklijn aangeeft. Doordat de quatt gaat werken, zal de buitentemperatuursensor een lagere temperatuur aangeven. Hierop zal de quatt nog harder gaan werken, waardoor deze door de ingestelde kamertemperatuur schiet en weer afslaat.

Kan dit een oorzaak zijn van het pendelgedrag waarover al zoveel te doen is geweest ?
Mijn pendelgedrag, waarover ik veel heb geschreven, wordt daar niet door veroorzaakt. Wel zijn er aanwijzingen, aan de hand van antwoorden die Quatt heeft gegeven dat o.a. de Tado hier mee te maken heeft. Las iets over setpoint van Tado gaat naar 0. Ik denk dat stookgrens aanpassen bij mij ook zeker aan de orde is omdat ik "last" heb van zoninval. de wp zal dan minder vaak aangaan. Ik heb vooral last van pendelen als de buitentemperatuur hoger is (voor- en naseizoen) en de wp zijn minimaal opgenomen vermogen niet kwijt kan of als zowel de binnentemperatuur en de buitentemperatuur constant is. (Verschil tussen binnen en buiten is constant waardoor ik onder of op het minimale opgenomen vermogen moet draaien) Dat neemt niet weg dat de buitensensor wel mijn aandacht heeft o.a. een weerhut kwam voorbij. Er is er zelfs een met een ventilator. Maar niet voldoende aanwijzingen gevonden dat deze problemen geeft.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

clubeddie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:28:
[...]

In het gas-tijdperk wist je niet beter en stookte je `s ochtends gewoon van 15 graden naar 20 graden omdat het kon.

Ik wil het resultaat wel zien hoe dat eruit ziet. Het grootste 'probleem' is dat je sochtends je huis met een warmtepomp niet ff 5 graden verhoogd, wat met gas wel ging. Dat het 'zonde' is om je huis op temperatuur te houden als er niemand is, is een feit. Maar het is moeilijk onderzoeken omdat alle condities dagelijks verschillen. Leuk als de temperatuur en mist 2 dagen hetzelfde zijn. Maar is de samenstelling in huis ook hetzelfde, ene dag thuisbezorgd, andere dag stoofpot koken in open keuken. Visite, veel buitendeuren open omdat... Etc.. etc..

Ben erg benieuwd naar de uitkomst, alhoewel ik denk dat het verschil minimaal gaat zijn, maar ook dit hangt weer af, zoals hier overal, hoe de woning is. Als je huis met vijf graden afkoelt in een nacht heb je ook nog andere aandachtspunten. Maar kom maar op met de resultaten.

Hier gewoon 24*7 20 graden, nog nooit zo comfortabel geweest. Vanaf zomer 0,21 m3 gas verbruikt, dus bijna 100% warmtepomp. Terugverdientijd zou nog steeds op 5 jar uitkomen, zou korter zijn als ik hogere energie prijzen zou hebben (0,16 cent elektra, 1,17 gas). Hier door studerende kinderen, parttime werkende vrouw en zelf wisselende diensten is er altijd wel iemand overdag thuis. Dus dit schema hier is perfect. Maar dat is voor een ieder weer anders.
20°C zou voor ons te koud zijn in de avond, maar...... Met mijn oplopend schema zit ik gemiddeld ook op 20°C. :)
Ik denk dat het lood om oud ijzer is en zoals eerder vermeld, prioriteit ligt bij ons op comfort en niet op besparing.

Eén ieder moet het maar inregelen naar eigen gedacht. Variabelen genoeg.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:46
Ja 🙈 Had er aan gedraaid maar schroef zat behoorlijk vast. Ik kreeg er geen beweging in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:13
Friezin schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Wie heeft je vvw aangelegd?
Hier wordt probleemloos onderhoud gedaan door de installateur van vvw/cv en bijkomende ongein. Zit gewoon (LTV/bijmengende) verdeler met pomp op, op zijn aanraden toen ik zei dat ik tzt een warmtepomp wilde).
Hebben ze een reden gegeven waarom het een open verdeler moet zijn?
Het is een hybride warmtepomp: niemand wil dat cv water van 50-60°C je verdeler in duwt.
Ik denk dat je even 2 dingen door elkaar haalt, maar gezien de naamgeving is dat niet gek.

Omdat er 2 systemen zijn die beide een pomp hebben kan je "strijd" krijgen bij het pompen, als er 1 uit staat bijv., waardoor het kapot kan gaan.

Een open verdeler ("evenwichtsfles" wordt in België blijkbaar ook als naam gebruikt) zorgt ervoor dat de 2 pompsystemen gescheiden zijn. Beide pompen ze hun warme water in de verdeler, vanwaar het naar het afgiftesysteem gaat.

Eigenlijk is het net als een vloerverwarmingsverdeler, maar dan niet als temperatuurbescherming. Het verdeelt het water over de 2 (of meer) warmtebronnen ipv over de afgifte. Daardoor krijg je altijd "balans" of "evenwicht" in je systeem.

Quatt lost dit op door de ketel-bypass. Daardoor kan de Quatt altijd pompen, en als de ketel niet pompt dan gaat het water door de bypass. Pompt de ketel wel, dan gaat het misschien alsnog deels door de bypass (als de ketel pomp zachter "trekt" aan het water dan de Quatt "duwt"), maar vanwege de terugslagklep in ieder geval nooit de verkeerde kant op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:34
Ik vraag mij af of anderen hier ook “last” van hebben en wat de oorzaak kan zijn.

‘s avonds gaat de quatt vaak aan, blijft de hele nacht lekker doorverwarmen tot de volgende dag 14.00/15.00u (met deze temperaturen). Vervolgens is het 20.2/20.3 graden in huis (setpoint 20 graden). In plaats van terug te moduleren en op laag vermogen door te draaien gaat de Quatt uit. Om vervolgens weer rond 21.00u aan te springen en hetzelfde trucje te doen..

T6 icm een duo. Flink oppervlakte (90m2) vvw beneden. Behalve de badkamer (ook vvw) verder geen warmtevraag in de rest van het huis.

Stooklijn te hoog misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
<5 moet een wp gewoon netjes blijven pruttelen.
Uitzonderingen daargelaten, als je bijv een haast passief huis hebt. Of het huis vol visite en de gourmetplaten hebben aangestaan. Of de verwarming "omhoog naar 7 graden" hebt gezet zoals ik hier van het weekend las :S

Slaat ie af, dan heb je te veel vermogen, want de boel warmt schijnbaar harder op dan dat je kunt afstaan.

Dat is met deze temperaturen ook lang niet zo efficient dan weer je alleen maar het verlies compenseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
clubeddie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Helemaal mee eens hoor. Iedere dag is anders en probeer daar maar eens chocolade van te maken. Gelukkig hebben we de stooklijn: de verhouding tussen het warmtelevering (power, of de energie-equivalent daarvan) en Tbinnen en Tbuiten (of Tgraaddag, wat je prefereert).

Die methode eist wel dat je meer meetpunten, dus meer dagen, meet, juist onder verschillende omstandigheden. Maar als je dat doet, dan kun je best wel uitspraken doen.

Methodiek zou kunnen zijn : een winterseizoen lang om de 10 dagen de nachtverlaging uit (of juist aan). Of meerdere scenario's afwisselend.

Hieronder mijn experiment van vandaag om geen nachtverlaging toe te passen : de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur. Ingesteld is 19 graden. De kamertemp wijkt daar nauwelijks van af, muv de kook- of vaatwasmachine momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNDEVP0zIgvi7xJ1hynfr-1mGo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rsbW1cWuGr14VxZUI0iC5pCT.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Helemaal mee eens hoor. Iedere dag is anders en probeer daar maar eens chocolade van te maken. Gelukkig hebben we de stooklijn: de verhouding tussen het warmtelevering (power, of de energie-equivalent daarvan) en Tbinnen en Tbuiten (of Tgraaddag, wat je prefereert).

Die methode eist wel dat je meer meetpunten, dus meer dagen, meet, juist onder verschillende omstandigheden. Maar als je dat doet, dan kun je best wel uitspraken doen.

Methodiek zou kunnen zijn : een winterseizoen lang om de 10 dagen de nachtverlaging uit (of juist aan). Of meerdere scenario's afwisselend.

Hieronder mijn experiment van vandaag om geen nachtverlaging toe te passen : de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur. Ingesteld is 19 graden. De kamertemp wijkt daar nauwelijks van af, muv de kook- of vaatwasmachine momenten.

[Afbeelding]
Ik zou het nog veel simpeler houden, want behalve de temperatuur is er ook RLV, wind, regen, die het verlies kunnen versnellen.

Als ik 2 jaar geleden om 23:00 de WP (toen een ThermaV 7kW) uitschakelde, binnen 21.5, en dat liet ik hem inschakelen bij of 19.5 graden, of om 06:00, net welk moment eerder kwam.
Het was dan rond een uur of 08:30 weer op temperatuur.

M.a.w.: Kijk gewoon hoeveel je gemiddeld in een nacht verliest, bijv 1.5 graad. Kun je die er op alleen de WP weer in 2 of 3 uurtjes bijstoken? nou dan kan het zomaar 'werken' om verlaging of uitschakelen toe te passen.
Dan kun je daarna kijken of dat wat bespaart überhaupt.
Ik kwam iig niet 'duurder' uit, en soms goedkoper.

Maar beneden stoppen met stoken gaat ook doorwerken op de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:03
Frozen-Bullet schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:45:
Ik vraag mij af of anderen hier ook “last” van hebben en wat de oorzaak kan zijn.

‘s avonds gaat de quatt vaak aan, blijft de hele nacht lekker doorverwarmen tot de volgende dag 14.00/15.00u (met deze temperaturen). Vervolgens is het 20.2/20.3 graden in huis (setpoint 20 graden). In plaats van terug te moduleren en op laag vermogen door te draaien gaat de Quatt uit. Om vervolgens weer rond 21.00u aan te springen en hetzelfde trucje te doen..

T6 icm een duo. Flink oppervlakte (90m2) vvw beneden. Behalve de badkamer (ook vvw) verder geen warmtevraag in de rest van het huis.

Heb ik op dit moment. De T6 zegt dat het warm genoeg is en schakelt de verwarming uit. Die springt over een half uurtje dan weer aan. Ben allang blij dat het geen pendelfestijn wordt zoals met de Tado. Maar vreemd is het wel. Maar goed, zoals eerder gezegd het resultaat van 2 regelsystemen die met elkaar vechten. En daar is weinig aan te doen helaas.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Stefannn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Vanuit de theorie (dat is een beetje mijn department)
- het “kan” hout snijden.
- het hangt er vanaf “hoe groot” die beïnvloeding is.

0 beïnvloeding -> geen impact
Matige beïnvloeding -> systeem wordt instabieler, onrustiger, je krijgt een offset in het instelpunt, maar er gaat niks mis.
Sterke beïnvloeding -> het gaat compleet ballistic, vliegt uit de bocht.

Nog meer theorie…
Een regel algorithme ontwerp je op basis van “inputs”.
Die “inputs” verprijg je door metingen.
Nu komt het……..
“Het is verleidelijk om recht toe recht aan sensoren te gebruiken voor de inputs”…
Maar als je het een beetje geavanceerd doet dan maak je een “State Estimator” voor je input.
Kortom… in dit geval…
“In plaats van stomweg de sensor te gebruiken als buitentemperatuur input” maak je een algorithme dat de buitentemperatuur bepaalt op basis van betreffende sensor EN HET BEDRIJF VAN DE WARMTEPOMP!

Je maakt dus een model (precies zoals jij in je post beschrijft) en gebruikt niet de “rauwe sensor data” maar de uitkomst van betreffend model.

Als je het dan helemaal netjes doet dan calibreer je dat model automatisch. Je kan er immers vanuit gaan dat de buitentemperatuur binnen een paar uur wel redelijk constant blijft. Dus je kan met een correlatie van quatt-bedrijf en sensor temperatuur een heel aardig zelf lerend algoritme maken dat dat model netjes calibreert.

Fun…
(Nb… ik ben afgestudeerd in regeltechniek in Delft. Ik zal vast wel af en toe wat fout doen maar ik heb er wel een beetje verstand van)
Ik snap je verhaal. Dank daarvoor. Of quatt ook rekening houdt met zelfbeïnvloeding is nog maar vraag, denk ik. Maar het effect zal idd niet groot zijn. De boel zal echter niet zo snel exploderen omdat de kamerthermostaat het op een gegeven moment wel welletjes vindt.

(Nb. Je Nb tussen haakjes : ik had al geconcludeerd dat bij jou een hoop kennis op dit gebied zit. Mijn Delftse microgolfkennis is bij een warmtepomp helaas niet van belang.)

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
paQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:49:
[...]

<5 moet een wp gewoon netjes blijven pruttelen.
Uitzonderingen daargelaten, als je bijv een haast passief huis hebt. Of het huis vol visite en de gourmetplaten hebben aangestaan. Of de verwarming "omhoog naar 7 graden" hebt gezet zoals ik hier van het weekend las :S

Slaat ie af, dan heb je te veel vermogen, want de boel warmt schijnbaar harder op dan dat je kunt afstaan.

Dat is met deze temperaturen ook lang niet zo efficient dan weer je alleen maar het verlies compenseert.
Dus mijn aanname dat de stooklijn te hoog staat ingesteld kan dus wel kloppen?
Heb Quatt 2 weken al gevraagd om de stooklijn, want die heb ik überhaupt nog nooit gezien.. Nog steeds geen reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nairolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat je even 2 dingen door elkaar haalt, maar gezien de naamgeving is dat niet gek.

Omdat er 2 systemen zijn die beide een pomp hebben kan je "strijd" krijgen bij het pompen, als er 1 uit staat bijv., waardoor het kapot kan gaan.

Een open verdeler ("evenwichtsfles" wordt in België blijkbaar ook als naam gebruikt) zorgt ervoor dat de 2 pompsystemen gescheiden zijn. Beide pompen ze hun warme water in de verdeler, vanwaar het naar het afgiftesysteem gaat.

Eigenlijk is het net als een vloerverwarmingsverdeler, maar dan niet als temperatuurbescherming. Het verdeelt het water over de 2 (of meer) warmtebronnen ipv over de afgifte. Daardoor krijg je altijd "balans" of "evenwicht" in je systeem.

Quatt lost dit op door de ketel-bypass. Daardoor kan de Quatt altijd pompen, en als de ketel niet pompt dan gaat het water door de bypass. Pompt de ketel wel, dan gaat het misschien alsnog deels door de bypass (als de ketel pomp zachter "trekt" aan het water dan de Quatt "duwt"), maar vanwege de terugslagklep in ieder geval nooit de verkeerde kant op terug.
Kijk, met de Belgische naam is het duidelijk dat het niet over vvw gaat 🤪.
Vond het ook al raar dat dit een reden kon zijn.
Dank voor de uitleg; nooit te oud om te leren

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Frozen-Bullet schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Dus mijn aanname dat de stooklijn te hoog staat ingesteld kan dus wel kloppen?
Heb Quatt 2 weken al gevraagd om de stooklijn, want die heb ik überhaupt nog nooit gezien.. Nog steeds geen reactie..
Dat is een mogelijkheid. Maar wat HA grafieken helpen dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik zou het nog veel simpeler houden, want behalve de temperatuur is er ook RLV, wind, regen, die het verlies kunnen versnellen.

Als ik 2 jaar geleden om 23:00 de WP (toen een ThermaV 7kW) uitschakelde, binnen 21.5, en dat liet ik hem inschakelen bij of 19.5 graden, of om 06:00, net welk moment eerder kwam.
Het was dan rond een uur of 08:30 weer op temperatuur.

M.a.w.: Kijk gewoon hoeveel je gemiddeld in een nacht verliest, bijv 1.5 graad. Kun je die er op alleen de WP weer in 2 of 3 uurtjes bijstoken? nou dan kan het zomaar 'werken' om verlaging of uitschakelen toe te passen.
Dan kun je daarna kijken of dat wat bespaart überhaupt.
Ik kwam iig niet 'duurder' uit, en soms goedkoper.

Maar beneden stoppen met stoken gaat ook doorwerken op de rest van het huis.
Ha over simpel gesproken. Voor mij was wat koude zoals deze week nog afwachten, maar ik denk, dat ik inmiddels met losse handjes kan fietsen.

Mijn doel was, wat er in te stellen valt, zo instellen, dat dit het hele jaar voldoet, zomer en winter dag in dag uit. Zelfs de houtkachel aan geeft geen reden tot bijstellen. Ik denk dat ik dat doel nu bereikt heb.

Behalve incidentele handmatige verhoging in kamers, mijn werkkamer bijvoorbeeld , omdat we loge's hebben, of omdat we eens een keer wat wat later naar bed gaan, ga ik nergens meer aan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
s020506 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Heb ik op dit moment. De T6 zegt dat het warm genoeg is en schakelt de verwarming uit. Die springt over een half uurtje dan weer aan. Ben allang blij dat het geen pendelfestijn wordt zoals met de Tado. Maar vreemd is het wel. Maar goed, zoals eerder gezegd het resultaat van 2 regelsystemen die met elkaar vechten. En daar is weinig aan te doen helaas.
Klopt: Tado was ook hier veel start stops. Met de T6 is dat inderdaad beter. Bij mij is het alleen geen half uur dat ie uit staat, maar dus een uurtje of 4-5. Zal wel door het na ijlen van de vvw zijn met een overshoot van 0.2-0.4 duurt het dan even voordat het weer afkoelt.

Ik heb alleen liever dat hij dan gewoon op 600-1000 watt doorpruttelt.. scheelt weer een hoop met die hele massa opwarmen :x

Ik besef mij nu wel dat de pomp bij de vvw verdeler wel gewoon een uurtje of 2 blijft doorpompen nadat de Quatt uit is (ingesteld op pompen als temp boven de 21.5 graden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
DVL14 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:09:

Dank ook hier voor jullie hulp en suggesties! [Afbeelding]
Ah!
Dat is de bypass cq overdukventiel!
Dat weet ik zeker want die heb ik een keer zelf vervangen bij mijn Vaillant ketel.
Dat is dan weer anders dan de bypass waar we het hier vaak over hebben want deze zit tussen in&output van de gasketel. Eigenlijk parallel en tegengesteld aan de keerklep die er onder gemonteerd wordt.

Mhh… ik heb je verhaal niet gevolgd maar ik kan me voorstellen dat als de quatt met zijn 800liter/uur veel druk maakt dat de gasketel het moeilijk vindt er een schepje bovenop te doen en de kortste route van out naar in via de bypass neemt als die te laag staat ingesteld.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
Friezin schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Hebben ze een reden gegeven waarom het een open verdeler moet zijn?
Het is een hybride warmtepomp: niemand wil dat cv water van 50-60°C je verdeler in duwt.
Bij een open verdeler wordt toch ook, of kun je ook een thermostaatknop erop zetten om temperatuur te begrenzen?
Ik heb dit plaatje nu al verschillende keren voorbij zien komen, maar bij is de instelling "geen zoneregelaar" er niet. Wat is het verschil en waar vind ik die eventueel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXxIca7-wNL5kyHv5lsUvCD86Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/peADucmhNi1zUbWBydPWhR5Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Star65 op 20-01-2025 20:34 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Star65 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Bij een open verdeler wordt toch ook, of kun je ook een thermostaatknop erop zetten om temperatuur te begrenzen?
[...]

Ik heb dit plaatje nu al verschillende keren voorbij zien komen, maar bij mij zijn die instellingen (thuis -instellingen - meer) niet zicht baar en ziet het er als volgt uit, ook niet zichtbaar ergens in het menu. Wat is het verschil en waar vind ik die eventueel?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIym5uhgVwJXcSr1oeyMFQq7OW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kUrrXJvEQ1UYLYxGsIaQz8T.jpg?f=fotoalbum_large

Volg de > van de naam van de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOACinzxino-lpxJhcWngrPkD68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWq5HEPCW28ScBMUUyZfOzA8.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de onderste instelling zoneregelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz1CeJUjyMV-jYVT15tYnZ3AIgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJso3unL7vxq07ndcIhG4zY1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 20-01-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
@Mickel moen helaas, bij geen enkele thermostaat zie ik die instelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LayLDUJUFiYxtcuJV2zZB3ZWWhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qeXCViMc2Dp9xO0WkuKI35Dn.png?f=fotoalbum_large

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Star65 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:39:

[Afbeelding]
Je moet niet bij het apparaat kijken, maar bij de kamer. Een stap eerder en dan dus > achter de naam van de betreffende kamer openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:42
Star65 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:39:

[Afbeelding]
Je knoppen zijn niet toegevoegd aan de Tado app.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
Mickel moen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Je moet niet bij het apparaat kijken, maar bij de kamer. Een stap eerder en dan dus > achter de naam van de betreffende kamer openen.
Gevonden, ik wilde weer eens slimmer zijn dan de app. Thx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45

Voor jou zou een halve graad nachtverlaging ook kunnen werken. Ik had hetzelfde, in de nacht alles lekker warm en overdag hoefde de Quatt niets meer te doen wat het comfort niet beter maakte. Nu van 18.00 tot 22.30 een halve graad erbij en dikke prima.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:50
michelbal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik heb al wat evohome knoppen vervangen door een gewone thermostaat. Dat lijkt iets te helpen.

De vloerverwarming is een mengverdeler. Ik vermoed dat die zelfs zonder aansturing van de evohome regelmatig dicht gaat omdat de temperatuur van het water te hoog wordt? En ik heb hier 2 zones op zitten die ik een aparte temperatuur wil hebben. Is het dan ng een optie?

[...]

Helemaal mee eens. Ik heb er in ieder geval al veel spijt van en probeer de komende dagen te bedenken of ik de boel omgooi om het aan de praat te krijgen of de koop wil laten ontbinden/ze aangeven dat ze een vrkeerd advies hebben gegeven.

Het feit dat ze gewoon 1 dag na een nieuwe installatie niet thuis geven op m.n. de waterflow en mij al 5 dagen met slapeloze nachten laten zitten is ZEER frustrerend.
Aangezien jouw radiatoren als straalmotoren klinken.... kan het zijn dat de Quatt waterpomp veel te hard draait?

Maak eens een copy van de json van de Quatt

In je browser gaan naar: http://<ip_quatt>:8080/
Uiteraard <ip_quatt> even vervangen door het IP-adress van je Quatt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
okijokii schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Voor jou zou een halve graad nachtverlaging ook kunnen werken. Ik had hetzelfde, in de nacht alles lekker warm en overdag hoefde de Quatt niets meer te doen wat het comfort niet beter maakte. Nu van 18.00 tot 22.30 een halve graad erbij en dikke prima.
Dank voor de suggestie: ga ik eens proberen 👍 basis is 20.0 bij mij, heb hem nu van 14:00 (dan is het vaak toch al 20.2-20.3) tot 19.30 op 20.5 ingesteld. Dat zou dan moeten voorkomen dat hij uit gaat. Vloer ijlt nog wel wat na, dus gok dat het dan qua comfort tot 22.00u prima is.

Voordeel is ook dat het overdag qua COP beter verwarmen is.

Nadeel kan dan wel zijn dat de vloer ‘s ochtends niet warm is vanwege de nachtverlaging, maar dat gaan we zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Ik heb dit ook. Enkel vvw, thermostaat constant op 20,5 en regelmatig een overschot waardoor de WP zes uur of langer uitstaat. Max warmte in etmaal is deze maand 70kWh, dus circa 3kW warmteverlies.
Ik zou graag willen dat de Quatt 24/7 door pruttelt op een lager vermogen. Hij draait de laatste dagen vooral op volle kracht (en denkt dat ie de E-cv bij schakelt, maar die staat uit). Ik denk dat het aantal defrosts lager en de cop hoger zullen zijn bij een rustiger gedrag.
Heb de Honeywell D4TM thermostaat. Deze week ontvang ik een OpenTherm gateway zodat ik de setpoint via HA kan regelen. Hoop dat ik daarmee de setpoint zodanig kan variëren dat dit beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
Frozen-Bullet schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Dank voor de suggestie: ga ik eens proberen 👍 basis is 20.0 bij mij, heb hem nu van 14:00 (dan is het vaak toch al 20.2-20.3) tot 19.30 op 20.5 ingesteld. Dat zou dan moeten voorkomen dat hij uit gaat. Vloer ijlt nog wel wat na, dus gok dat het dan qua comfort tot 22.00u prima is.

Voordeel is ook dat het overdag qua COP beter verwarmen is.

Nadeel kan dan wel zijn dat de vloer ‘s ochtends niet warm is vanwege de nachtverlaging, maar dat gaan we zien ;)
Bij mij blijft hij in de nacht wel 'doorsudderen' omdat het dan meestal een stuk kouder is dan overdag en geen 'last' van de zon (al heb ik van de zon helaas al enkele dagen geen 'last')

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Star65 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:30:
[...]

[...]
Het zit net wat anders 😁

nairolf in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Die JSON van de CIC heb ik eens bekeken.
Mijn vraag is 22, maar het systeem blijft op 18,4 hangen. Ik zou zeggen, dan gooit hij de CV aan om te helpen, maar dat gebeurd niet.

Nu staat voor de boiler alles op False. Kan ik hier ergens iets instellen?

boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive false
boiler.otFbFlameOn false
boiler.otFbSupplyInletTemperature 52.296875
boiler.otFbSupplyOutletTemperature 49.398438
boiler.otTbCH false

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:40:
Die JSON van de CIC heb ik eens bekeken.
Mijn vraag is 22, maar het systeem blijft op 18,4 hangen. Ik zou zeggen, dan gooit hij de CV aan om te helpen, maar dat gebeurd niet.

Nu staat voor de boiler alles op False. Kan ik hier ergens iets instellen?

boiler
boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false
boiler.otFbChModeActive false
boiler.otFbDhwActive false
boiler.otFbFlameOn false
boiler.otFbSupplyInletTemperature 52.296875
boiler.otFbSupplyOutletTemperature 49.398438
boiler.otTbCH false
Hoe hoog staat watertemperatuur cv?
Cv gaat hier pas aan wanneer verschil water Quatt-uit en watertemperatuur cv > 12-14°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Hoe hoog staat watertemperatuur cv?
Cv gaat hier pas aan wanneer verschil water Quatt-uit en watertemperatuur cv > 12-14°C
Ik dacht 55, maar zie dat de tado hem naar 52 heeft gezet vanwege het weer, die past hem dan aan. Dus 52 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpebios schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Ik dacht 55, maar zie dat de tado hem naar 52 heeft gezet vanwege het weer, die past hem dan aan. Dus 52 nu.
Oh je, tado....
Heb ik wat zone-perikelen gemist?
Die heb je toch hopelijk niet?

Wat is watertemperatuur Quatt-uit?
Wat gebeurt er wanneer je die watertemperatuur ophoogt per 5°C?

(Geen idee wat voor woning of afgiftesysteem je hebt)

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 20-01-2025 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Bij mij blijft hij in de nacht wel 'doorsudderen' omdat het dan meestal een stuk kouder is dan overdag en geen 'last' van de zon (al heb ik van de zon helaas al enkele dagen geen 'last')
Hier wordt niet gesudderd, hier wordt serieus werk verzetten.
Strak op temperatuur: vinnik knap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ummfnC6O1EAi2AiZMlz1XFtT6uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ha9XA1jHBNT2hdO7dUT5mfJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_q
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-02 21:00
michelbal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Wat houdt dat dan precies in? Als ik een andere radiator open zet gaat deze extra verwarming vragen (zit ook een evohome knop op) en wordt het te heet. Ik heb een paar radiatoren met een gewone thermostaat knop, maar daar geld eigenlijk hetzelfde voor dat de temperatuur dan te hoog wordt. Hoe kan ik ze open zetten zonder dat effect?

Jammer dat Quatt heeft niet aangegeven dat het aantal zones dit een probleem is. Dit klinkt als een gevalletje van dwaling van de zijde van Quatt mocht het ook echt zo zijn.

[...]

Hier ben ik inderdaad ook bang voor. Mijn kennis van CV is echter nog niet groot genoeg zodat ik dit helemaal snap. Kan ik in dat geval toch met thermostaat knoppen een temperatuursverschil hebben tussen kamers? Bv woonkamer op 20 graden en slaapkamer op 17?
Op zich zou dat met de EVOhome prima moeten kunnen. De zone die het meeste warmte vraagt is leidend. Zie het systeemoverzicht in het instellingen menu (menu lang ingedrukt houden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpnUVkSaqIo9lDg5ewyk6WiGVXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svx5oO0UTW8nbQOSPeoZZtjD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2d9ex_sk0eqpskSbpUTBGGtP50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myBM67UAKpBORsKDqPFRJUub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBCJxJOhqlHKfCoErRhQjVA_3gY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ba4z3R2zDhXdV3yISpnpubbp.jpg?f=user_large

De zone met de meeste warmtevraag bepaald het setpoint naar de CIC, die zie je terug als controlsetpoint in de JSON(niet exact hetzelfde getal). Die zone dicteert dus de watertemperatuur. Ideaal gezien is dat normaal gesproken de ruimte met de meeste warmtevraag, normaal vrijwel altijd de woonkamer. Maar als je veel warmtewisselend oppervlak in de woonkamer hebt en bijvoorbeeld weinig in een slaapkamer, dan is de kans aanwezig dat de slaapkamer de watertemperatuur gaat bepalen. En dat wil je niet, behalve misschien als er bijvoorbeeld een houtkachel brandt in de woonkamer.

Ik had eerst mijn woonkamer 2 zones gegeven, 1 voor de vloerverwarming met zoneklep en een aparte voor een grote radiator. Ik heb de zone van die radiator verwijderd uit het menu en de evo-radiatorknop handmatig 1 graad boven de hoogste temperatuur die ik in de woonkamer wil hebben ingesteld. Hij heeft daardoor geen invloed meer op het setpoint van de watertemperatuur.
Hetzelfde overigens in andere vertrekken. Die handmatig ingesteld op de temperatuur die ik graag wil, maar geen zone. Consequentie is wel dat de watertemperatuur te laag kan zijn om in die ruimtes de gewenste temperatuur te bereiken. Maar dat neem ik op de koop toe, in de praktijk totaal geen probleem. Met de oude Evohome kon je overigens maximaal 4 zones instellen, dat gaf al een beperking. Garage is voor mij vorstbescherming, die heb ik dus wel in een eigen zone gehouden.

De Evohome stuurt voor zover ik kan zien alleen de eerste 2 regels: CHenabled > warmtepomp of ketel mag aan, controlsetpoint dus de gevraagde capaciteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Een update van een dag vol experimenteerervaring.

Mijn thermostaat heeft twee zones: 1 is het hele huis, inclusief de vloerverwarming, en de andere is boven zonder de vloerverwarming, dus alleen radiatoren.

Dit experiment is op deze perfecte dag dat het buiten constant rond de nul graden is, terwijl ik na 06:50/07:20 boven 1 graad te kort kom voor 20 graden (de gele lijn). Dit vertaalt zich in een setpoint voor de woonkamer van 21.2 (donkerblauw) terwijl de woonkamer 20.2 is (de lichtblauwe lijn)...
Van 01:00 tot 09:38 is de vloerverwarming actief, dus de watertemperatuur (rood en roze) is rond de 33 graden.
Daarbuiten is alleen de bovenverdieping actief, met nog T11 radiatoren, dus (voorlopig nog) hoge temperaturen.

Het experiment bestaat uit het manipuleren van de otFtControlSetpoint = CSP, de groene lijn.

Om 7:55 heb ik de CSP van 35 naar 54 opgehoogd.
Dit leidt direct tot de ketel die het water (roze) naar 54 graden brengt. De warmtepomp levert wel een bijdrage, maar de ketel vult de rest aan, op een modulatie van 43-28%, meer dan het minimum.
Om 9:10 zet ik de CSP naar 50 en de ketel volgt braaf naar 17% modulatie (=minimum)
Om 9:35 schakelt de vloerverwarming beneden uit, want de 20.2 graden is bereikt. De temperatuur schiet omhoog want de radiatoren kunnen de warmte niet zo goed kwijt dan de vloer.

Om 9:41 zet ik de CSP terug naar 45, de CiC regelt even terug tot level 8 maar op ziet dat er ruimte is voor level 10.
De CiC heeft besloten dat er genoeg vraag is voor level 10 en negeert het CSP van 45 en bereikt daar 48 graden mee.

We zien dat de defrosts de ketel bijschakelen en dat wordt beïnvloed door de CSP.
Rond 13:20 is er gedoucht dus dat is een vertekend beeld, maar met een CSP=40 om 14:13 is de ketel nog maar heel weinig nodig, en met CSP=35 om 15:38 is er geen ketel meer gevraagd...
We zien wel dat elke cyclus iets kouder is, dus uiteindelijk levert dit geen stabiele temperatuur.

Na 17:00 ga ik de CSP in stapjes omhoogbrengen tot uiteindelijk 49 om te kijken wat het effect is.
Omdat de CSP tov de watertemperatuur nauwlijks hoger is wordt de ketel niet bijgeschakeld.
Maar na de defrost wordt de ketel bijgeschakeld en gaat naar de ingestelde 49 graden...
Maar omdat de ketel op het minimum moduleert (17%) schiet de temperatuur door en gaat de ketel autonoom uit op basis van 'boiler-lockout' (antipendel timeout, BLO) Hierdoor heeft de CiC niet door dat het doel is bereikt en handhaaft de aan-stand van de ketel. De ketel is wel heel de tijd uit. Omdat er altijd een deel van de flow door de ketel gaat, gaat de ketel ook niet uit BLO modus.
De CiC moduleert wel wat terug, en de uitgangstemperatuur is erg stabiel op 49 graden.

Ook op de vervolgcycli zien we dit terug, maar hier weet de CiC de ketel wel af te schakelen op de gemeten uitgangstemperatuur.

Net voor 21:00 is het BLO probleem weer aanwezig, maar door het toevallige gebruik van warmwater wordt dit alsnog gecorrigeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJh6A4TUV85MVF7GjohQMBusol0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D65Y4wL2ilOUrFJC5xYFhyI5.png?f=fotoalbum_large
Vervolgaanpak, de CSP voor de ketel ga ik 2 graden hoger zetten dan de CSP die ik de CiC doorgeef.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Ik snap je verhaal. Dank daarvoor. Of quatt ook rekening houdt met zelfbeïnvloeding is nog maar vraag, denk ik. Maar het effect zal idd niet groot zijn. De boel zal echter niet zo snel exploderen omdat de kamerthermostaat het op een gegeven moment wel welletjes vindt.

(Nb. Je Nb tussen haakjes : ik had al geconcludeerd dat bij jou een hoop kennis op dit gebied zit. Mijn Delftse microgolfkennis is bij een warmtepomp helaas niet van belang.)
Nb.. even over het practische effect: waarschijnlijk “maakt hij de Stooklijn ongeveer 10% steiler”.
Immers bij ongeveer 0 buitentemperatuur zal de sensor ongeveer -2 aangeven. Dus met x-as snijpunt op 18 graden ongeveer 10% meer naar links op de Stooklijn en dus ongeveer 10% vermogen.
Moraal: je kan de Stooklijn 10% lager zetten dan theoretisch.
Als je de Stooklijn op basis van praktische data hebt in/bijgesteld dan maakt het geen bal uit want dan zit die 10% er al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:20
Zie hebben het druk bij Quatt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-mrt47IyutMKj7ed1fbcAWRcco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOMmtvoPangC3jhZgRdxenpk.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Oh je, tado....
Heb ik wat zone-perikelen gemist?
Die heb je toch hopelijk niet?

Wat is watertemperatuur Quatt-uit?
Wat gebeurt er wanneer je die watertemperatuur ophoogt per 5°C?

(Geen idee wat voor woning of afgiftesysteem je hebt)
Zones heb ik uitgezet. Quatt zegt 4,70 kW.
Water staat rond de 55, ik ga de verwarmingen nog eens nalopen vandaag voor lucht. Normaal moet het langzaam opwarmen naar 21 met de ketel, maar het enige wat hij doet is de temperatuur behouden en soms een 10e terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Klopt, ik haalde even een pomploze verdeler en een ltv door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ah, heb dezelfde mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:45:
[...]

Zones heb ik uitgezet. Quatt zegt 4,70 kW.
Water staat rond de 55, ik ga de verwarmingen nog eens nalopen vandaag voor lucht. Normaal moet het langzaam opwarmen naar 21 met de ketel, maar het enige wat hij doet is de temperatuur behouden en soms een 10e terug.
Quatt-uit is hoeveel (in graden)?
Kun je een volledige dag-pagina uit Quatt-app plaatsen?

(Android: Lang screenshot: In dat onderbalkje zie je tijdens screenshot 2 pijltjes naar beneden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe7cVKI2SzTGG35gu1P0G7vZCj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C7ERZpH7tSwPS2wk5oVS2y2d.jpg?f=user_large.
Maak screenshot op normale manier. Zodra dat balkje verschijnt klik je op die pijltjes. Blijf daar op klikken tot je aan het eind van de pagina bent of via delen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:13
Star65 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Klopt, ik haalde even een pomploze verdeler en een ltv door elkaar.
Nee het gaat helemaal over een ander apparaat/mechanisme, zie bijv. https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/ . Onder het kopje "Open-verdeler / Evenwichtsfles" staat een plaatje van wat het is, en daarbij ook een filmpje hoe het werkt (@Friezin leuk filmpje, iets met een plaatje en 1000 woorden.. Dit zijn 30 plaatjes per seconde ;) ). In het filmpje heb je alleen 3 afgiftesystemen met een eigen pomp, en 1 warmtebron, en wordt daarmee de druk en "strijd" tussen de afgifte-pompen gecorrigeerd, waar het bij een ketel+warmtepomp combinatie juist gebruikt wordt om de "strijd" tussen de bron-pompen te corrigeren.

Dit gaat dus niet over vloerverwarming, al werkt een hydraulisch neutrale vloerverwarmingverdeler met hetzelfde principe, zie bijv. https://www.veldhovenduur...a/werking-vloerverwarming voor een uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nairolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Nee het gaat helemaal over een ander apparaat/mechanisme, zie bijv. https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/ . Onder het kopje "Open-verdeler / Evenwichtsfles" staat een plaatje van wat het is, en daarbij ook een filmpje hoe het werkt (@Friezin leuk filmpje, iets met een plaatje en 1000 woorden.. Dit zijn 30 plaatjes per seconde ;) ). In het filmpje heb je alleen 3 afgiftesystemen met een eigen pomp, en 1 warmtebron, en wordt daarmee de druk en "strijd" tussen de afgifte-pompen gecorrigeerd, waar het bij een ketel+warmtepomp combinatie juist gebruikt wordt om de "strijd" tussen de bron-pompen te corrigeren.

Dit gaat dus niet over vloerverwarming, al werkt een hydraulisch neutrale vloerverwarmingverdeler met hetzelfde principe, zie bijv. https://www.veldhovenduur...a/werking-vloerverwarming voor een uitleg.
Had 'm al opgezocht na je eerste berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
m10tech schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:35:
Een update van een dag vol experimenteerervaring.

Mijn thermostaat heeft twee zones: 1 is het hele huis, inclusief de vloerverwarming, en de andere is boven zonder de vloerverwarming, dus alleen radiatoren.

Dit experiment is op deze perfecte dag dat het buiten constant rond de nul graden is, terwijl ik na 06:50/07:20 boven 1 graad te kort kom voor 20 graden (de gele lijn). Dit vertaalt zich in een setpoint voor de woonkamer van 21.2 (donkerblauw) terwijl de woonkamer 20.2 is (de lichtblauwe lijn)...
Van 01:00 tot 09:38 is de vloerverwarming actief, dus de watertemperatuur (rood en roze) is rond de 33 graden.
Daarbuiten is alleen de bovenverdieping actief, met nog T11 radiatoren, dus (voorlopig nog) hoge temperaturen.

Het experiment bestaat uit het manipuleren van de otFtControlSetpoint = CSP, de groene lijn.

Om 7:55 heb ik de CSP van 35 naar 54 opgehoogd.
Dit leidt direct tot de ketel die het water (roze) naar 54 graden brengt. De warmtepomp levert wel een bijdrage, maar de ketel vult de rest aan, op een modulatie van 43-28%, meer dan het minimum.
Om 9:10 zet ik de CSP naar 50 en de ketel volgt braaf naar 17% modulatie (=minimum)
Om 9:35 schakelt de vloerverwarming beneden uit, want de 20.2 graden is bereikt. De temperatuur schiet omhoog want de radiatoren kunnen de warmte niet zo goed kwijt dan de vloer.

Om 9:41 zet ik de CSP terug naar 45, de CiC regelt even terug tot level 8 maar op ziet dat er ruimte is voor level 10.
De CiC heeft besloten dat er genoeg vraag is voor level 10 en negeert het CSP van 45 en bereikt daar 48 graden mee.

We zien dat de defrosts de ketel bijschakelen en dat wordt beïnvloed door de CSP.
Rond 13:20 is er gedoucht dus dat is een vertekend beeld, maar met een CSP=40 om 14:13 is de ketel nog maar heel weinig nodig, en met CSP=35 om 15:38 is er geen ketel meer gevraagd...
We zien wel dat elke cyclus iets kouder is, dus uiteindelijk levert dit geen stabiele temperatuur.

Na 17:00 ga ik de CSP in stapjes omhoogbrengen tot uiteindelijk 49 om te kijken wat het effect is.
Omdat de CSP tov de watertemperatuur nauwlijks hoger is wordt de ketel niet bijgeschakeld.
Maar na de defrost wordt de ketel bijgeschakeld en gaat naar de ingestelde 49 graden...
Maar omdat de ketel op het minimum moduleert (17%) schiet de temperatuur door en gaat de ketel autonoom uit op basis van 'boiler-lockout' (antipendel timeout, BLO) Hierdoor heeft de CiC niet door dat het doel is bereikt en handhaaft de aan-stand van de ketel. De ketel is wel heel de tijd uit. Omdat er altijd een deel van de flow door de ketel gaat, gaat de ketel ook niet uit BLO modus.
De CiC moduleert wel wat terug, en de uitgangstemperatuur is erg stabiel op 49 graden.

Ook op de vervolgcycli zien we dit terug, maar hier weet de CiC de ketel wel af te schakelen op de gemeten uitgangstemperatuur.

Net voor 21:00 is het BLO probleem weer aanwezig, maar door het toevallige gebruik van warmwater wordt dit alsnog gecorrigeerd.

[Afbeelding]
Vervolgaanpak, de CSP voor de ketel ga ik 2 graden hoger zetten dan de CSP die ik de CiC doorgeef.
Zeer interessant verslag met veel data om verder in te duiken.

Gaat de CiC na 17:00 meer actief de compressor moduleren op de met CSP gevraagde watertemperatuur OMDAT de CV dan een keer is aangeweest? In het verloop van de watertemperatuur van de warmtepomp zit voor 17u steeds een boogje tussen de defrosts en na 17u is het verloop van de watertemperatuur mooi vlak tegen de CSP-temperatuur aan

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Quatt-uit is hoeveel (in graden)?
Kun je een volledige dag-pagina uit Quatt-app plaatsen?

(Android: Lang screenshot: In dat onderbalkje zie je tijdens screenshot 2 pijltjes naar beneden: [Afbeelding].
Maak screenshot op normale manier. Zodra dat balkje verschijnt klik je op die pijltjes. Blijf daar op klikken tot je aan het eind van de pagina bent of via delen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx3FzUWUocKdx8RIadDi5DTrgdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hr4pI5Rf7UjfZrvW1Fh3xkC6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxL_2B4EcoLv_9Xya0RtFNj3NFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hRcgfdjvSAH7gUXIFnx1BLVR.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur is even omhoog gegaan door de airco die we aanzette om het wat warmer te krijgen deze ochtend.

[ Voor 17% gewijzigd door carpebios op 21-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carpebios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Temperatuur is even omhoog gegaan door de airco die we aanzette om het wat warmer te krijgen deze ochtend.
Je hebt een duo, die maakt water van ruim 50°C en de kamertemperatuur stijgt niet.

Hoeveel radiatoren heb je VOL open staan?
Want als je vvw hebt, heeft de thermostaatknop die verdeler wel afgesloten en zal de woonkamer niet meer verwarmen.

PS: beschrijf je woning en afgiftesysteem.
Liefst in sig ⤵️, zie gepinde posts hoe je dat doet.
Disable sturende zones op 1 na

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 21-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
nairolf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Helemaal duidelijk, wat ik eigenlijk wilde zeggen (maar niet goed deed omdat ik denk dat mensen af en toe gedachten kunnen lezen) is een mengverdeler ombouwen naar pomploze verdeler. In zo'n geval laat je dus het thermostaatventiel zitten. Wat ik bij de ltv verdelers zie is dat er geen thermostaatventiel op zit omdat deze wordt toegepast indien de watertemperatuur nooit de 50 graden kan bereiken.

Maar bij een hybride systeem cv/warmtepomp kan deze temperatuur wel bereikt worden (in mijn geval max cv temp is 55 graden). Wat is dan wijsheid om te doen, toch een thermostaatventiel te gebruiken of keteltemperatuur nog lager zetten?
Wat is voor/nadeel van beide mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 20:51
Friezin schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:46:
[...]

Wordt je kamer wel warm?

En de retouren van de groepen wanneer de temperatuur boven die 26°C komt?

Is het een HTV- of LTV-verdeler?
(En bij de laatste, heb je dan een inregelventiel/stelschroef? Zie halverwege pagina: https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/)

Had je in cv-tijd cv op 50°C getest en toen geen problemen?

Pinnetje onder thermostaatknop, beweegt dat?

Op welke temperatuur staat hij?

Foto?

Beschrijving woning?

Best veel vragen _/-\o_ .....
Bedankt @SBL en @Friezin voor het actief meedenken. Gisteren is de Quat monteur weer geweest. Ik had last van een kapotte flow meter. Nu staat de flow keurig op 800 en schiet mijn COP van 1.8 gemiddeld naar 3. Dus blijf met het resultaat. Nu benieuwd als het zo nog wat warmer wordt of ik dan richting de 4 a 5 ga. Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Mdesign schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Bedankt @SBL en @Friezin voor het actief meedenken. Gisteren is de Quat monteur weer geweest. Ik had last van een kapotte flow meter. Nu staat de flow keurig op 800 en schiet mijn COP van 1.8 gemiddeld naar 3. Dus blijf met het resultaat. Nu benieuwd als het zo nog wat warmer wordt of ik dan richting de 4 a 5 ga. Nogmaals dank
COP van 3 nu is oke. Wat is je watertemperatuur?
Stijgt vanzelf als het warmer wordt.

NB Flow wordt ook gebruikt voor berekening van je warmte, dus misschien had je niet echt een COP van 1,8. Maar het stuurt hoe dan ook de regeling in de war.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:03
Mijn opvolging op de email over de bodemplaatverwarming:
Geen probleem dat het antwoord wat later is. Ik weet dat nieuwere modellen de bodemplaatverwarming alleen rond de defrost van de warmtepomp aan zetten. En dat ik een ouder model heb, en bij mij staat de bodemplaatverwarming veel meer aan.

Je zegt dat "als onze engineers mogelijkheden zien om ergens energie te besparen, hadden ze dit zeker gedaan." Betekent dit dat de schakeling van de bodemplaatverwarming voor mijn model niet aangepast kan worden?
En het antwoord:
Ik moet je helaas mededelen van wel. Als het energieverbruik omlaag had gekund, hadden de engineers dat wel gedaan. Dus dit geldt ook voor de bodemplaatverwarming.
Ik ben er niet van overtuigd dat deze man precies weet waar "de engineers" mee bezig zijn, maar ik accepteer maar dat mijn buitenunit minder zuinig is.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 11:04
Vraag aan de Quatt eigenaren met een dynamisch energiecontract: hoe gaan jullie om met de hoge tarieven van de afgelopen periode i.c.m. de lagere buitentemperaturen? Ik vraag me af wat (gemiddeld genomen) slimmer is: rustig doorpruttelen met je Quatts of gedurende de allerduurste uren even op de pauze-knop te drukken (in de wetenschap dat daarna harder gestookt moet worden). Het laatste heb ik ingericht met wat eenvoudige automatiseringen in Home Assistant, al ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat dit per definitie de beste keuze is. Heeft iemand hier wellicht iets van A/B proefjes mee gedaan?

Teruggaan naar een vast tarief is uiteraard ook een overweging, maar dat is even de vraag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Dreadnought schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:19:
al ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat dit per definitie de beste keuze is. Heeft iemand hier wellicht iets van A/B proefjes mee gedaan?
Ik denk dat niemand dat is.
En als het je al wat bespaart, is het gerommel in de marge. Maar alles uiteraard situatie-afhankelijk.
Maar laten we zeggen dat het hoge tarief synchroon loopt met de warmtevraag/last. Net zoals bij zonne-energie de vraag en beschikbaarheid a-synchroon loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Vraag aan de Quatt eigenaren met een dynamisch energiecontract: hoe gaan jullie om met de hoge tarieven van de afgelopen periode i.c.m. de lagere buitentemperaturen? Ik vraag me af wat (gemiddeld genomen) slimmer is: rustig doorpruttelen met je Quatts of gedurende de allerduurste uren even op de pauze-knop te drukken (in de wetenschap dat daarna harder gestookt moet worden). Het laatste heb ik ingericht met wat eenvoudige automatiseringen in Home Assistant, al ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat dit per definitie de beste keuze is. Heeft iemand hier wellicht iets van A/B proefjes mee gedaan?

Teruggaan naar een vast tarief is uiteraard ook een overweging, maar dat is even de vraag niet.
Wat @paQ zegt: voordelige dynamische tarieven en warmtepomplast lopen niet synchroon

Ik heb het (natuurlijk) toch even geprobeerd maar ben inmiddels weer op vast tarief via VEH op 19ct/kwh zonder zonnepanelen 😎

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
s020506 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:40:
Mijn opvolging op de email over de bodemplaatverwarming:

[...]

En het antwoord:

[...]

Ik ben er niet van overtuigd dat deze man precies weet waar "de engineers" mee bezig zijn, maar ik accepteer maar dat mijn buitenunit minder zuinig is.
Haha, dat is inderdaad niet vereist voor de medewerkers van Quatt Support.

Ook leuk dat hij jouw vraag “dat het betekent dat de schakeling … niet aangepast kan worden?” beantwoord met
“Ik moet je helaas mededelen van wel”

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Dus de nieuwere Megmeet PCB's gaan aan bij 0? (en blijven dan ook aan?)
Dat is al enkele graden lager, maar ze doen hetzelfde in wezen? (zij het naar beneden bijgesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik pruttel gewoon door: moet wel met dit weer.
Wanneer ik nu naar tussenstand verbruik kijk, zit ik nog steeds niet hoog vergelijken met voorschotten tijdens vast contract: ANWB stuurt trouwens ook een jaar/12 rekening ipv een rekening per volle kosten per maand.
Gas in voorgaande maanden hebben ze hoger ingeschat dan werkelijk verbruik, dus heft elkaar redelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:40:
Dus de nieuwere Megmeet PCB's gaan aan bij 0? (en blijven dan ook aan?)
Dat is al enkele graden lager, maar ze doen hetzelfde in wezen? (zij het naar beneden bijgesteld)
7 graden naar beneden bijgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:41:
[...]

7 graden naar beneden bijgesteld
Is 0 nu de harde grens?
Bij 0 aan, bij 0.1 uit?

Ik lees overigens net een review van een AE pre-order dat ie bericht heeft gekregen dat AE is uitgesteld naar zomer 2025.
Over die chill blijft het ook angstvallig stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Is 0 nu de harde grens?
Bij 0 aan, bij 0.1 uit?
Ja, klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AZgh-i5GQiOaoPjwPGM1TiV2Iw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iUgAODTSVOUyHNasWJtSGfcR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Los van wel of geen defrost (boven 0) dus?

naja, het scheelt bij boven vriespunt in elk geval 1 euro elektra per dag aan vogeltjesverwarming.
Ben je mooi klaar mee als je een 'ouder' model hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Ik lees overigens net een review van een AE pre-order dat ie bericht heeft gekregen dat AE is uitgesteld naar zomer 2025.
Dit was eind december de boodschap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sOsUnHJVvHqWzRKUEY06dAYHME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bRPtNJWMDcksCSozI8twOSAp.png?f=user_large
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:47:
[...]

naja, het scheelt bij boven vriespunt in elk geval 1 euro elektra per dag aan vogeltjesverwarming.
Klopt, onafhankelijk van defrost

[ Voor 26% gewijzigd door jj85 op 21-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Dit was eind december de boodschap.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFke_vGjuN1WAenZvU8JqsXXbr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVM0SlcKxIIDbVNOuINH3NPR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@TeslaNerd en @s020506 misschien moeten jullie maar eens een kleine printplaat met temp-sensor en relais ontwikkelen om hier zelf in control te komen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:49:
@TeslaNerd en @s020506 misschien moeten jullie maar eens een kleine printplaat met temp-sensor en relais ontwikkelen om hier zelf in control te komen ;-)
Naja, zou je ook met een willekeurige Ali / amazon wifi schakelaar kunnen doen natuurlijk.

Aan bij defrost, uit 5 min na defrost, en alleen bij <0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Zag het. Maar zou dat gecombineerd zijn met een uitbreiding naar Duo (of slecht gelezen..)?
Zie mail van @Erik1805 vandaag: Erik1805 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Zag het. Maar zou dat gecombineerd zijn met een uitbreiding naar Duo (of slecht gelezen..)?
Zie mail van @Erik1805 vandaag: Erik1805 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wie zal het zeggen. Ik vraag me af hoeveel Quatt klanten af kunnen geheel op het vermogen van 1 Quatt warmtepomp bij het weer van de afgelopen dagen, maar belangrijker: bij -10.
En dan moet de verwarming natuurlijk nog worden onderbroken voor het verwarmen van de SWW. (en dus ook bijgebeend kunnen worden)
En als dan je aardlek springt vanwege een YingPang waterpomp, dan heb je niets meer.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Ik pruttel gewoon door: moet wel met dit weer.
Wanneer ik nu naar tussenstand verbruik kijk, zit ik nog steeds niet hoog vergelijken met voorschotten tijdens vast contract: ANWB stuurt trouwens ook een jaar/12 rekening ipv een rekening per volle kosten per maand.
Gas in voorgaande maanden hebben ze hoger ingeschat dan werkelijk verbruik, dus heft elkaar redelijk op.
Ons huis is gelukkig zodanig geïsoleerd dat enkele uren niet draaien geen enorme impact op de gevoelstemperatuur heeft. Beetje merkbaar is het wel, maar het is acceptabel. Eventjes op gas verwarmen is natuurlijk ook een scenario, bij voldoende hoge prijs voor elektriciteit wordt gas uiteindelijk weer goedkoper (milieu als argument daargelaten).

Het klopt dat de ANWB o.b.v. maandelijks gemiddelde voorschotten factureert en je een eerdere meevaller als "ophefboom" kunt inzetten, maar per saldo betaal je het toch, het doet wellicht enkel wat minder pijn. Ik ben vooral op zoek naar de manier dat ik zo weinig als mogelijk verbruik, zowel kWh alsook EUR :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
jj85 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:49:
Hierzo
https://www.amazon.de/gp/...itle_o06_s00?ie=UTF8&th=1
Gewoon in de buitenunit plaatsen ergens, warmtelint afkoppelen van de PCB en hier in pluggen.
Temperatuur sensor als bonus.
Heb je met 20 winterdagen terugverdiend.

Ik gebruik hem als PV droogcontact van de WPB, en weet meteen hoe warm het water is :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwIZS5jO1hAXa0yAy-IlCjZvGjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vuvuDDD0Z1jaj9RIN1wcR0TB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Hierzo
Gewoon in de buitenunit plaatsen ergens, warmtelint afkoppelen van de PCB en hier in pluggen.

Ik gebruik hem als PV droogcontact van de WPB, en weet meteen hoe warm het water is :+
[Afbeelding]
Kan deze ook: Aan bij defrost, uit 5 min na defrost, en alleen bij <0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Kan deze ook: Aan bij defrost, uit 5 min na defrost, en alleen bij <0
Kun je zelf automatiseren in HA.
In de Tuya app kun je wel op temperatuur triggeren en automatiseren (timen) maar niet op een defrost. Daar heeft Tuya geen weet van natuurlijk.
Althans, als je weet dat er een defrost / de-icing is.

Ze hebben er ook een met een vochtigheidssensor, maar anders moet je kijken of dat net zo werkt met een watercontact.

edit:
of, de temperatuursensor onderaan je verdamper aan de binnenzijde monteren.
En dan bijv:
ALS Quatt sensor <0 EN schakelaarsensor >0 ("warm" defrost water) DAN aan voor 10 min.

edit edit:
of, gebruik de sensor om <0 = aan, >0 = uit. Dat zit gewoon in de tuya app.
Dan heb je hetzelfde als de 'nieuwe' Quatts.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805

Ik zit bij Tibber en pruttel gewoon door. De echt hele dure uren heb je er tussen zitten.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Erik1805 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Ik zit bij Tibber en pruttel gewoon door. De echt hele dure uren heb je er tussen zitten.
Uitschakelen tijdens de dure uren is in wezen een net zo vreemde beweging als extra (onnodig?) bijstoken tijdens de goedkope uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Dat zijn dus tussen de 5 en 10 duizend klanten met een ‘ouder’ model die hier mooi klaar mee zijn 🤬

En met een euro per dag hebben wij ook meteen het antwoord waarom de COP lager is dan verwacht obv de specs van Quatt 🤑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 14:20
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Hierzo

[Afbeelding]
Op welke spanning werkt de bodemplaat verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Dat zijn dus tussen de 5 en 10 duizend klanten met een ‘ouder’ model die hier mooi klaar mee zijn 🤬

En met een euro per dag hebben wij ook meteen het antwoord waarom de COP lager is dan verwacht obv de specs van Quatt 🤑
Nee, (mede) dat onderschrijft niet echt hun claims van de slimste warmtepomp van Europa :+
En bij de nieuwere modellen is ook (eenvoudig) winst haalbaar op dat vlak.

Ik vind het ook nogal uitspraken op hun website. (slimste, stilste, marktleider) Maar schijnbaar klaagt niemand erover. Als je dergelijke claims niet kunt onderbouwen, dan schurk je tegen misleidende reclame-voering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Ehbrands schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Op welke spanning werkt de bodemplaat verwarming?
Even multimeter op de PCB zetten bij de kabelcontacten, maar doorgaans 230V neem ik aan?
Bij 24V zit je dan al aan 6A.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
[...]

Tja heb de Chill ook in pre-order staan maar daar hoor je niets over.

Ik twijfel zelf enorm om nog een Quatt aan te schaffen. Wilde dat doen i.v.m. uograde naar AE maar dat doe ik sowieso niet. Dit i.v.m. het huidige service niveau van Quatt.

Dus het nut van een 2de heb ik niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Even multimeter op de PCB zetten bij de kabelcontacten, maar doorgaans 230V neem ik aan?
Bij 24V zit je dan al aan 6A.
@Ehbrands
Moet wel 230V zijn
Zit op de AC L via een wire connector blokje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6VUzahJ_JCqmiwJ-M-rWemHV8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KZP0RFBkJ6Maca3vdbegMFWI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Erik1805 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:29:
[...]

Tja heb de Chill ook in pre-order staan maar daar hoor je niets over.
Het doel van de pre-orders is met name zoveel mogelijk mensen weerhouden van het (toch) laten installeren van een AC. De mensen met een pre-order zijn eerder geneigd te wachten / aanschaf AC uit te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dreadnought schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Ons huis is gelukkig zodanig geïsoleerd dat enkele uren niet draaien geen enorme impact op de gevoelstemperatuur heeft. Beetje merkbaar is het wel, maar het is acceptabel. Eventjes op gas verwarmen is natuurlijk ook een scenario, bij voldoende hoge prijs voor elektriciteit wordt gas uiteindelijk weer goedkoper (milieu als argument daargelaten).

Het klopt dat de ANWB o.b.v. maandelijks gemiddelde voorschotten factureert en je een eerdere meevaller als "ophefboom" kunt inzetten, maar per saldo betaal je het toch, het doet wellicht enkel wat minder pijn. Ik ben vooral op zoek naar de manier dat ik zo weinig als mogelijk verbruik, zowel kWh alsook EUR :).
Ik heb nog nooit zo weinig voor energie betaald als nu.
Voor het eerst in 18 jaar veel minder dan €200 maar veel meer comfort dan ooit.

Zelfs bij nabetaling van €400 kom ik nog niet bij €200 p/maand in de buurt.
Een prima prestatie van Quatt. 2020/21 verstookte ik 2500m3.
Dit was 2024: Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Veel minder verbruiken gaat vermoedelijk niet lukken: de grote stappen zijn al gezet, 2de Quatt komende zomer.
80% van de tijd betaal ik minder dan gemiddeld vlgs ANWB: ik kijk het een jaar aan (contract vanaf afgelopen september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Nee, (mede) dat onderschrijft niet echt hun claims van de slimste warmtepomp van Europa :+
En bij de nieuwere modellen is ook (eenvoudig) winst haalbaar op dat vlak.

Ik vind het ook nogal uitspraken op hun website. (slimste, stilste, marktleider) Maar schijnbaar klaagt niemand erover. Als je dergelijke claims niet kunt onderbouwen, dan schurk je tegen misleidende reclame-voering aan.
Ik klaag al een jaar maar ben waarschijnlijk te braaf met wachten op de toegezegde onderzoeken en oplossingen.

In de specs zou er toch ook een knik in de COP-grafiek bij +7 graden moeten zitten voor de bodemplaatverwarming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NpPJbc5DuLVjk_8hovoSDlWaW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iafS6mLgYvJNP87a7hrhhQRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Ach, zo heb je ook klanten aan de kust met weinig vorstdagen en Oosterlingen die al tijden moeten krabben. C'est la vie.
Hoeveel uren is het onder 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Ach, zo heb je ook klanten aan de kust met weinig vorstdagen en Oosterlingen die al tijden moeten krabben. C'est la vie.
Hoeveel uren is het onder 0?
Het zijn juist de uren boven nul waar de bodemplaatverwarming voor de vogels aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Het zijn juist de uren boven nul waar de bodemplaatverwarming voor de vogels aanstaat.
Tussen 0 en 7 dan.
Gaat aan bij 4 uit bij 7: reken ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Tussen 0 en 7 dan.
Tussen 0 en 7 is voor de meeste Quatts meer dan 50% van het stookseizoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik klaag al een jaar maar ben waarschijnlijk te braaf met wachten op de toegezegde onderzoeken en oplossingen.

In de specs zou er toch ook een knik in de COP-grafiek bij +7 graden moeten zitten voor de bodemplaatverwarming?

[Afbeelding]
Grappig, Quatt heeft het wel eens gehad over een kantelpunt rond 2grC. Dit zou een verklaring zijn dat sommige Duo setups wat aan het pendelen zijn rond die temperatuur.

In deze onderste grafiek zie ik ook een vermogenspiek (thermisch) rond die 2grC...
Iemand enig idee wat hier de fysische achtergrond van is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Tussen 0 en 7 is voor de meeste Quatts meer dan 50% van het stookseizoen
Die paar tientjes per jaar. Je bespaart paar honderd en dan klagen over drie tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Tussen 0 en 7 dan.
nou, noem het maar niks :P
Hier intussen dag 14 (aaneengesloten) dat de temp niet boven de 4.5 is gekomen.

en vandaag sinds 5 dagen voor het eerst weer boven de +0.3 :+

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 21-01-2025 15:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
medu80 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Die paar tientjes per jaar. Je bespaart paar honderd en dan klagen over drie tientjes.
Wil je mij alsjeblieft € 30,00 betalen voor 'Bodemplaatverwarming 2024' via https://tikkie.me/pay/nkd6dv8b6rpo9f2hp86

Deze link is geldig t/m 4 februari 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
Friezin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Ik heb nog nooit zo weinig voor energie betaald als nu.
Voor het eerst in 18 jaar veel minder dan €200 maar veel meer comfort dan ooit.

Zelfs bij nabetaling van €400 kom ik nog niet bij €200 p/maand in de buurt.
Een prima prestatie van Quatt. 2020/21 verstookte ik 2500m3.
Dit was 2024: Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Veel minder verbruiken gaat vermoedelijk niet lukken: de grote stappen zijn al gezet, 2de Quatt komende zomer.
80% van de tijd betaal ik minder dan gemiddeld vlgs ANWB: ik kijk het een jaar aan (contract vanaf afgelopen september).
Helaas kan ik nog niet in die ervaring delen, al moet ik bekennen dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is. Ik heb geen enorme bak aan historische data tot mijn beschikking gezien ik hier pas 3 winters woon, al weet ik wel dat we vorige winter 1500m3 aan gas hebben verstookt met de thermostaat op 17C. Nu zitten we op 18C (en daarmee is het huis lekker warm) en geven we geschat ongeveer hetzelfde uit. Daarbij hoort ook wel meer comfort en de hogere prijzen.
Pagina: 1 ... 205 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.