Een update van een dag vol experimenteerervaring.
Mijn thermostaat heeft twee zones: 1 is het hele huis, inclusief de vloerverwarming, en de andere is boven zonder de vloerverwarming, dus alleen radiatoren.
Dit experiment is op deze perfecte dag dat het buiten constant rond de nul graden is, terwijl ik na 06:50/07:20 boven 1 graad te kort kom voor 20 graden (de gele lijn). Dit vertaalt zich in een setpoint voor de woonkamer van 21.2 (donkerblauw) terwijl de woonkamer 20.2 is (de lichtblauwe lijn)...
Van 01:00 tot 09:38 is de vloerverwarming actief, dus de watertemperatuur (rood en roze) is rond de 33 graden.
Daarbuiten is alleen de bovenverdieping actief, met nog T11 radiatoren, dus (voorlopig nog) hoge temperaturen.
Het experiment bestaat uit het manipuleren van de otFtControlSetpoint = CSP, de groene lijn.
Om 7:55 heb ik de CSP van 35 naar 54 opgehoogd.
Dit leidt direct tot de ketel die het water (roze) naar 54 graden brengt. De warmtepomp levert wel een bijdrage, maar de ketel vult de rest aan, op een modulatie van 43-28%, meer dan het minimum.
Om 9:10 zet ik de CSP naar 50 en de ketel volgt braaf naar 17% modulatie (=minimum)
Om 9:35 schakelt de vloerverwarming beneden uit, want de 20.2 graden is bereikt. De temperatuur schiet omhoog want de radiatoren kunnen de warmte niet zo goed kwijt dan de vloer.
Om 9:41 zet ik de CSP terug naar 45, de CiC regelt even terug tot level 8 maar op ziet dat er ruimte is voor level 10.
De CiC heeft besloten dat er genoeg vraag is voor level 10 en negeert het CSP van 45 en bereikt daar 48 graden mee.
We zien dat de defrosts de ketel bijschakelen en dat wordt beïnvloed door de CSP.
Rond 13:20 is er gedoucht dus dat is een vertekend beeld, maar met een CSP=40 om 14:13 is de ketel nog maar heel weinig nodig, en met CSP=35 om 15:38 is er geen ketel meer gevraagd...
We zien wel dat elke cyclus iets kouder is, dus uiteindelijk levert dit geen stabiele temperatuur.
Na 17:00 ga ik de CSP in stapjes omhoogbrengen tot uiteindelijk 49 om te kijken wat het effect is.
Omdat de CSP tov de watertemperatuur nauwlijks hoger is wordt de ketel niet bijgeschakeld.
Maar na de defrost wordt de ketel bijgeschakeld en gaat naar de ingestelde 49 graden...
Maar omdat de ketel op het minimum moduleert (17%) schiet de temperatuur door en gaat de ketel autonoom uit op basis van 'boiler-lockout' (antipendel timeout, BLO) Hierdoor heeft de CiC niet door dat het doel is bereikt en handhaaft de aan-stand van de ketel. De ketel is wel heel de tijd uit. Omdat er altijd een deel van de flow door de ketel gaat, gaat de ketel ook niet uit BLO modus.
De CiC moduleert wel wat terug, en de uitgangstemperatuur is erg stabiel op 49 graden.
Ook op de vervolgcycli zien we dit terug, maar hier weet de CiC de ketel wel af te schakelen op de gemeten uitgangstemperatuur.
Net voor 21:00 is het BLO probleem weer aanwezig, maar door het toevallige gebruik van warmwater wordt dit alsnog gecorrigeerd.
/f/image/D65Y4wL2ilOUrFJC5xYFhyI5.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgaanpak, de CSP voor de ketel ga ik 2 graden hoger zetten dan de CSP die ik de CiC doorgeef.