Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
Onno ! schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Bij een duo is het vermogen niet gelijk bij de twee Quats toch? De gene die harder werkt zal meer dicht vriezen dan de andere.
Zijn meestal redelijk gelijk (als ze beiden draaien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKEKOGCaAtS3WXz0BSyH5AGyDQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayjgO4wzH0EPc21XarprX1Dm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
okijokii schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Je herkent dan vast dit geluid (of iets dergelijks):

YouTube: 317 hz
Dit lijkt inderdaad erg op het geluid. Ik heb een ticket lopen bij Quatt, ze vragen me dan ook om een video, maar door de frequentie krijg ik het geluid helaas niet op film. Ben benieuwd wat dit gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
TalkingCarrot schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Dit lijkt inderdaad erg op het geluid. Ik heb een ticket lopen bij Quatt, ze vragen me dan ook om een video, maar door de frequentie krijg ik het geluid helaas niet op film. Ben benieuwd wat dit gaat brengen.
In ieder geval (heel) veel geduld vanuit jou 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Dirkde schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Bij mij ziet mijn Quatt er precies hetzelfde uit als bij jou. Ook helemaal dicht bevroren. Ik weet niet of mijn warmtepomp het ook minder doet.
Dichtgevroren heeft zeker een negatief effect, daarom ook de defrosts.
COP gaat van 3,5 (net ontdooit) naar 2,5 (vlak voor defrost).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe4IUI4RpNJ3hDbbyNDy5Bx8u-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gEBKUzywlrpz6lPOL7cjyN66.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

jj85 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Wat zie jij eigenlijk als max keteltemperatuur op de T6?
@kwetterpletter Ben ook wel benieuwd wat jouw T6 aangeeft.

Te vinden in het 'advanced menu' en vervolgens naar OpenTherm gaan en dan Max Ketel temp

[Afbeelding]

[Afbeelding]
FYI:
Bij mij staat er ook 70 graden terwijl ik op de ketel zelf 55 graden heb staan.
Marco_q schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:30:
[...]
Zou kunnen, de app is "bevroren" op een stand van vanochtend. De JSON leeft wel, maar ketel en warmtepomp staan uit. Die 400 staat er al een uurtje. Voorlopig nog 20 graden in huis, maar hoop toch dat hij optijd weer bijspringt. Firmware 2.21.2 geeft de app aan.
Blijkbaar is Quatt nieuwe firmware aan het uitrollen. Ik zit nog niet zo lang op 2.20.2 en kreeg vrij vroeg die update.
Nu dus nog niet.
Fijn dat ze dat in het weekend uitrollen....als er iets mis gaat ben je overgeleverd aan het noodnummer. En we weten allemaal hoe dat gaat momenteel. :X

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:17
jj85 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Dichtgevroren heeft zeker een negatief effect, daarom ook de defrosts.
COP gaat van 3,5 (net ontdooit) naar 2,5 (vlak voor defrost).
[Afbeelding]
Tweaker-tip: probeer jouw Quatt ook eens te laten pendelen met afwisselend zo hoog mogelijk vermogen met de thermostaat een halve tot anderhalve graad hoger dan normaal totdat de COP zakt en daarna 5-10 minuten de thermostaat 1 graad lager dan de normale stand en de Quatt uitschakelt zodat de watertemperatuur kan zakken en het ijs op de Quatt kan ontdooien voor de volgende pendel.

Als jij met pendelen gemiddeld hetzelfde vermogen kan bereiken als normaal zonder pendelen dan draait jouw Quatt met een hogere COP en met langere defrost intervallen.

NB zoals in de grafieken van @m10tech hieronder te zien laat Quatt de CiC ook pendelen als de cv moet bijspringen om de compressor te synchroniseren met het laten pendelen van de cv-ketel voor de juiste extra watertemperatuur

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 19-01-2025 20:29 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Tweaker-tip: probeer jouw Quatt ook eens te laten pendelen met afwisselend zo hoog mogelijk vermogen met de thermostaat een halve tot anderhalve graad hoger dan normaal totdat de COP zakt en daarna 5-10 minuten de thermostaat 1 graad lager dan de normale stand zodat de watertemperatuur kan zakken en het ijs op de Quatt kan ontdooien voor de volgende pendel
Dat gaat niet werken. Het vriest buiten, dus er zal niks spontaan ontdooien ;)

En ben eerlijk gezegd momenteel uiterst tevreden hoe het draait.

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 19-01-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@m10tech
Roep maar wat je wilt weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnFH4DBHsz1NDW9eHPace07SO3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X1JJgLDXpGoRQR0RCbP23x0A.png?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
CPM schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:20:
[...]

FYI:
Bij mij staat er ook 70 graden terwijl ik op de ketel zelf 55 graden heb staan.

[...]

Blijkbaar is Quatt nieuwe firmware aan het uitrollen. Ik zit nog niet zo lang op 2.20.2 en kreeg vrij vroeg die update.
Nu dus nog niet.
Fijn dat ze dat in het weekend uitrollen....als er iets mis gaat ben je overgeleverd aan het noodnummer. En we weten allemaal hoe dat gaat momenteel. :X
Ik ben heel benieuwd hoe quatt de firmware uitrolt. Ik zal dat hij de eerst volgende beta eens navragen. Versie 2.21.x beta heb ik al op 12 november gehad. Inmiddels heb ik hier de 2.21.2 al een tijd draaien. Vreemd dat je nog een versie lager zit? Enkel of duo?
edit: ik zie nu duo in je taf staan. Mogelijk dat hier nog iets in zit? Maar dan zouden we even bij de andere duo bezitters de versie na moeten vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door clubeddie op 19-01-2025 20:54 ]

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
clubeddie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe quatt de firmware uitrolt. Ik zal dat hij de eerst volgende beta eens navragen. Versie 2.21.x beta heb ik al op 12 november gehad. Inmiddels heb ik hier de 2.21.2 al een tijd draaien. Vreemd dat je nog een versie lager zit? Enkel of duo?
edit: ik zie nu duo in je taf staan. Mogelijk dat hier nog iets in zit? Maar dan zouden we even bij de andere duo bezitters de versie na moeten vragen.
Hier Duo met 2.20.2 sinds begin november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 22:34
[...]

Enkel sinds begin november met 2.20.2.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Enkel: 2.20.2

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:38
[...]

@clubeddie en anderen

DUO 2.20.2
Ik zou ook niet weten hoe ik die kan updaten. Wel vreemd, die wisselende versies.
Komt niet zo geloofwaardig over

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eddieko33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:20
Afgelopen week benaderd door Quatt met de vraag of ik mee zou willen doen aan de Full-Electric pilot.

Komende week staat een adviesgesprek gepland met een technisch adviseur van Quatt. Ik ben al bezig met een vragenlijstje opstellen. Als iemand nog wat wil weten kan ik kijken wat ik kan meenemen in het gesprek.

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
eddieko33 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:20:
Afgelopen week benaderd door Quatt met de vraag of ik mee zou willen doen aan de Full-Electric pilot.

Komende week staat een adviesgesprek gepland met een technisch adviseur van Quatt. Ik ben al bezig met een vragenlijstje opstellen. Als iemand nog wat wil weten kan ik kijken wat ik kan meenemen in het gesprek.
@eddieko33

Wat hebben ze precies aangeboden??
Op een enkele quatt?

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:03

Morgen komen ze mijn duo installeren, dan mogen ze mij ook wel uitnodigen voor de electric ;)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57

Kunnen ze garanties geven over responsie tijd storingen, gezien het ticket systeem duidelijk niet opgewassen is voor het aantal tickets..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ik denk niets, want mijn ideeën zijn in combinatie met hoge setpoints, en die je hier toont zijn onder de 40 graden...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Kunnen ze garanties geven over responsie tijd storingen, gezien het ticket systeem duidelijk niet opgewassen is voor het aantal tickets..
Is denk ik vragen naar de bekende weg, maar een antwoord krijgen à la webinar 😇

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Vragen voor Quatt mbt FE:
Wat is het vermogen van de W/W warmtepomp? En de verwachte COP?
Wat worden buitenmaten en gewicht van (leeg) boilervat (past het op zolder)
Hoeveel m2 is de spiraal in het boilervat bij de verschillende groottes (dat maakt of je met lage watertemp dus efficiënt op kunt warmen)
Hoe lang duurt het om water in het vat 10 graden op te warmen van 40 naar 50 graden?
Wordt W/W meteen ingeschakeld als boiler gaat opwarmen of kan huidige Quatt deel alleen doen?
Wat is materiaal van boilervat? RVS = duur, zwaar, degelijk? Of geëmailleerd staal = goedkoper , lichter, vraagt checks/onderhoud aan anode.
Wat is het warmteverlies van het boilervat (afhankelijk van temp erbinnen en erbuiten uiteraard)?
Kunnen ze installeren zonder thermosifon?
Moet het boilervat bij de CVketel staan?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
harv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:19:
[...]

@clubeddie en anderen

DUO 2.20.2
Ik zou ook niet weten hoe ik die kan updaten. Wel vreemd, die wisselende versies.
En wat is er nieuw/anders/beter/slechter in deze update?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Laatst online: 19-09 09:41
Zitten momenteel in het buitenland en de quatt heeft geen internet meer. Elke wifi waarmee ik wil verbinden krijgt de error dat het wachtwoord incorrect is, maar het is toch echt correct. Iemand dit wel eens gehad? De CiC even aan en uit zitten zit er dus niet in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Dirkde schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Bij mij ziet mijn Quatt er precies hetzelfde uit als bij jou. Ook helemaal dicht bevroren. Ik weet niet of mijn warmtepomp het ook minder doet.
Maar haalt jouw wp wel eens 40 graden? Die van mij nu nooit met alleen WP, meestal zo rond 33-35 graden en dat is niet genoeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:15
clubeddie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Heeft iemand zoiets gehoord over de nieuwe frontjes? Zou in q1 volgens mij worden opgelost, maar dat zal op zijn vroegst q2 worden lijkt me.
Ik wacht nu klein jaartje denk ik op het nieuwe model frontjes, maar 9 januari kreeg ik bericht dat ze verwachten dat het nog 1 a 2 maanden gaat duren. Ze zijn bij mij krom en deel van het verf is eraf gegaan.
Bij mij komen ze over 1 week 1 quatt vervangen vanwege het 317hz geluid en preventief een pomp in de andere quatt. Dit loopt ook inmiddels 1 jaar, maar ik heb wel regelmatig tussenbericht gekregen (moest er wel achteraan blijven gaan) over dat ze met een oplossing bezig zijn. En ze zijn er 2x eerder voor geweest en andere dingen geprobeerd (vervangen pomp, daarna vervangen transducer/transformator en printplaat voeding). Nu hopen dat met een hele nieuwe quatt het opgelost is. IN ieder geval nemen ze het wel serieus.

[ Voor 12% gewijzigd door jpa1 op 19-01-2025 22:42 ]

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
TeslaNerd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:57:
[...]

En wat is er nieuw/anders/beter/slechter in deze update?
Beta release notes versie 2.21.x
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteiten

Ondersteuning toegevoegd voor hybride (opentherm/on-off) ketelconnector.
Voorbereidingen voor ondersteuning van nieuwe producten (All-Electric).

Bug Fixes

Verbeterde fouttolerantie van low-level drivers.
Engineer aan het woord

De belangrijkste toevoeging in deze versie is de ondersteuning voor beide typen ketels op één poort. Er zijn geen aanpassingen nodig aan je installatie; je cv-ketel blijft zoals voorheen functioneren. Daarnaast bereiden we de ondersteuning voor ons nieuwe product, de All-Electric uitbreiding, voor.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
harv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:19:
[...]

@clubeddie en anderen

DUO 2.20.2
Denk ook niet dat jezelf kunt updaten. Heel misschien bij cic herstart, maar ik denk dat quatt zelf bepaald hoe de uitrol loopt. Hier trouwens eerste versie van de quatt. Misschien dat daar nog onderscheid in zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
timmert26 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:02:
Zitten momenteel in het buitenland en de quatt heeft geen internet meer. Elke wifi waarmee ik wil verbinden krijgt de error dat het wachtwoord incorrect is, maar het is toch echt correct. Iemand dit wel eens gehad? De CiC even aan en uit zitten zit er dus niet in :)
Er zijn hints dat de CiC een SIMkaart heeft. Kun je updates krijgen in de QuattApp?
Zo ja, dan is misschien alles toch OK?

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
timmert26 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:02:
@timmert26

Wie van ons heeft je reservesleutel?? :)

Grapje, dit vind je niet leuk op afstand,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Laatst online: 19-09 09:41
m10tech schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Er zijn hints dat de CiC een SIMkaart heeft. Kun je updates krijgen in de QuattApp?
Zo ja, dan is misschien alles toch OK?
Ik kan wel in de Cic zien dat hij wifi netwerken vind etc. Dus gok ik dat de sim het wel doet inderdaad. De app zelf laat alleen geen data zien, tado zegt dat de temo nog klopt en HA zegt gasverbruik nog zo goed als 0. Dus hij doet hwt nog wel vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25
clubeddie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Denk ook niet dat jezelf kunt updaten. Heel misschien bij cic herstart, maar ik denk dat quatt zelf bepaald hoe de uitrol loopt. Hier trouwens eerste versie van de quatt. Misschien dat daar nog onderscheid in zit?
In deel 1 is al een keer vastgesteld hoe de update gaat: hij wordt verspreid en als de Quatt een keer uit staat (dus helemaal geen warmtevraag) begint op een gegeven moment de update.

Met dit weer draaien onze Quatts aan een stuk door, dus zal er weinig geupdate worden. Terwijl de firmware dus wellicht wel al gedownload is.

Hier ook nog 2.20.2 (enkele Quatt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:47:
[...]

Strepen we dat af.

[Afbeelding]

Deze staat bijna standaard te laag afgesteld. In jouw geval lijkt hij zelfs op 0.2 bar te staan.

Onthoud even waar hij zit, draai hem naar 0.4 bar, reset de ketel en probeer het nog eens.
@DVL14 Deze zag ik ook. Het kan zijn dat de ketel hierdoor onvoldoende druk op kan bouwen.

Het expansievat lijkt vrij nieuw, maar ook die gaan ook wel eens vroegtijdig stuk.
Even met metaal tegen de onderkant en boventkant tikken. De klank moet dan anders zijn bij een intact vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
mrdop schreef op maandag 20 januari 2025 @ 06:01:
[...]

In deel 1 is al een keer vastgesteld hoe de update gaat: hij wordt verspreid en als de Quatt een keer uit staat (dus helemaal geen warmtevraag) begint op een gegeven moment de update.

Met dit weer draaien onze Quatts aan een stuk door, dus zal er weinig geupdate worden. Terwijl de firmware dus wellicht wel al gedownload is.

Hier ook nog 2.20.2 (enkele Quatt).
Mijn quatts staan zeker een paar keer per dag een tijd uit (nog steeds te hoge stooklijn), maar ook mijn versie is 2.20. 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
patrickvdhart schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Maar haalt jouw wp wel eens 40 graden? Die van mij nu nooit met alleen WP, meestal zo rond 33-35 graden en dat is niet genoeg
Hoort de warmtepomp met deze temperaturen de 40 graden te kunnen halen dan? Dat haalt hij bij mij ook zeker niet. Daarom moet de CV ook de hele dag bijspringen hier.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
[...]

Ik heb versie (edit) 2.21.2 met een Quatt mono.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9OVwvg_mJhP-2w2rWh0zwbN0R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0VkNmUG4dNWQ9M6tzq44UNs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door dreamer2 op 20-01-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Is denk ik vragen naar de bekende weg, maar een antwoord krijgen à la webinar 😇
je kan ze daar juist mee confronteren: op webinar wordt er mooi weer gespeeld "er is geen probleem", echter praktijk (zie Tweakers, trustpilot, FB) laat een ander beeld zien.
zeker als je vervolgens instapt in de all-electric pilot (met mogelijke bugs, kinderziektes) zou ik daar garanties voor willen krijgen met (financiele?) compensaties als Quatt hun kant van de deal niet na kan komen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
SBL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Vragen voor Quatt mbt FE:
Wat is het vermogen van de W/W warmtepomp? En de verwachte COP?
Wat worden buitenmaten en gewicht van (leeg) boilervat (past het op zolder)
Hoeveel m2 is de spiraal in het boilervat bij de verschillende groottes (dat maakt of je met lage watertemp dus efficiënt op kunt warmen)
Hoe lang duurt het om water in het vat 10 graden op te warmen van 40 naar 50 graden?
Wordt W/W meteen ingeschakeld als boiler gaat opwarmen of kan huidige Quatt deel alleen doen?
Wat is het warmteverlies van het boilervat (afhankelijk van temp erbinnen en erbuiten uiteraard)?
Kunnen ze installeren zonder thermosifon?
@eddieko33
met name die over thermosifon is een hele goede, omdat veel WP installateurs daar geen weet van hebben.

ter aanvulling:
- zit er COP1 element in en zo ja, wat is het vermogen en onder welke condities komt ie erbij
- wat is verwachte efficientie van heatcharger & buitenunit gecombineerd(!!) en is de app daar open en transparant in?

verder schroom niet om 'lastige' vragen over huidige installatie/systeem te stellen:
- waarom wordt defrost-warmte niet meer meegenomen in berekeningen waardoor COP's hoger lijken dan ze in werkelijkheid zijn
Wat is materiaal van boilervat? RVS = duur, zwaar, degelijk? Of geëmailleerd staal = goedkoper , lichter, vraagt checks/onderhoud aan anode.
RVS vaten zijn doorgaans lichter dan geemailleerd staal vanwege een dunnere wanddikte, maar daardoor wel iets gevoeliger voor onderdruk stituaties wanneer je het systeem leeg zou willen halen. Heeft het boilervat een onderdruk beveiliging?
Moet het boilervat bij de CVketel staan?
volgens mij staat al in de FAQ dat boilervat en heatcharger dicht bij elkaar in dezelfde ruimte moeten staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
jpa1 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Ik wacht nu klein jaartje denk ik op het nieuwe model frontjes, maar 9 januari kreeg ik bericht dat ze verwachten dat het nog 1 a 2 maanden gaat duren. Ze zijn bij mij krom en deel van het verf is eraf gegaan.
Bij mij komen ze over 1 week 1 quatt vervangen vanwege het 317hz geluid en preventief een pomp in de andere quatt. Dit loopt ook inmiddels 1 jaar, maar ik heb wel regelmatig tussenbericht gekregen (moest er wel achteraan blijven gaan) over dat ze met een oplossing bezig zijn. En ze zijn er 2x eerder voor geweest en andere dingen geprobeerd (vervangen pomp, daarna vervangen transducer/transformator en printplaat voeding). Nu hopen dat met een hele nieuwe quatt het opgelost is. IN ieder geval nemen ze het wel serieus.
Dat is mooi om te horen. Wel jammer dat de oplossing bij anderen met hetzelfde 317 probleem toch nog op andere gebieden wordt gezocht en (zoals te lezen hier), niet wordt gevonden. Kost allemaal veel tijd, geld en frustratie bij klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
timmert26 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 01:38:
[...]

Ik kan wel in de Cic zien dat hij wifi netwerken vind etc. Dus gok ik dat de sim het wel doet inderdaad. De app zelf laat alleen geen data zien, tado zegt dat de temo nog klopt en HA zegt gasverbruik nog zo goed als 0. Dus hij doet hwt nog wel vermoed ik.
Hi Timmert, dit is al vaker voorbij gekomen. Zie hieronder het antwoord wat ik destijds van Quatt kreeg. Hoop dat het jou ook helpt.

Onze CiC kan met de meeste wifi-netwerken verbinden, maar sommige netwerken kunnen problemen opleveren, vooral bij nieuwere wifi-netwerken. Dit komt door het wifi-kanaal waarop het netwerk werkt. Kanalen 12 en 13 kunnen storingen veroorzaken, terwijl kanalen 1 tot en met 11 het beste functioneren.

Kun je controleren op welk kanaal het wifi-netwerk zich bevindt? Als het netwerk op kanaal 12 of 13 zit, moet dit worden aangepast om te kunnen werken met de CiC.

Hieronder volgen de stappen:

Het Wi-Fi-kanaal wijzigen naar 1, 6 of 11 kan helpen om storingen te verminderen en de prestaties te verbeteren. Dit is een snelle uitleg:

Verbind met je router: Zorg dat je verbonden bent met het Wi-Fi-netwerk.

Open de routerinstellingen: Typ het IP-adres van de router in je browser, meestal 192.168.1.1 of 192.168.0.1.

Log in: Gebruik je gebruikersnaam en wachtwoord (standaard vaak "admin/admin").

Ga naar de draadloze instellingen: Zoek naar "Wi-Fi" of "Draadloos" in het menu.

Kies kanaal 1, 6 of 11: Bij de 2,4 GHz-band, zoek de "Kanaal"-instelling en verander deze naar 1, 6 of 11.

Sla de wijzigingen op: Klik op "Opslaan" of "Toepassen".

Verbind de CiC met het netwerk: Nadat de wijzigingen zijn doorgevoerd, verbind de CiC opnieuw met het Wi-Fi-netwerk om te controleren of het probleem is opgelost.

Volg de bovenstaande stappen zorgvuldig om het Wi-Fi-kanaal aan te passen en de CiC opnieuw met het netwerk te verbinden. Als dit niet lukt, raden we aan contact op te nemen met je internetprovider voor verdere hulp, of de CiC bekabeld aan te sluiten op het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:01:
[...]
Hoort de warmtepomp met deze temperaturen de 40 graden te kunnen halen dan? Dat haalt hij bij mij ook zeker niet. Daarom moet de CV ook de hele dag bijspringen hier.
Dat hangt van je afgiftesysteem af. Als je 1 radiator open hebt staan en de rest dicht, dan lukt dat makkelijk.
Als je een grote oude boerderij hebt met vloerverwarming + 12 radiatoren open en een enkele Quatt warmt het water op, dan lukt dat echt niet.
edit: de CV springt bij als de kamer niet warm genoeg wordt of als Quatt dat nodig acht op basis van je stooklijn. Dit heeft maar weinig met de watertemperatuur te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door SBL op 20-01-2025 10:27 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirkde
Hier maar eens geëxperimenteerd met een nachtverlaging naar 16 graden, zoals ik bij de CV ook altijd deed. Ik vond het verbuik veel te hoog voor warmte waar ik niks aan heb. (2 kuub gas en 14 kWh voor een nacht)

Nu even kijken of ik hem direct in de ochtend naar 19 graden zet of dit langzaam gedurende de dag op laat bouwen naar de avond toe.

Ik hoor iedereen en ook Quatt altijd zeggen dat je een contante temperatuur moet aanhouden en bij een eventuele nachtverlaging niet meer dan 1 graden. Wat is hier nou precies de reden van?

Ik heb de afgelopen 2 nachten vergeleken waarbij ik de eerste nacht geen nachtverlaging deed en bij de 2e nacht de thermostaat naar 16 graden heb gezet. Temperaturen waren gedurende de 2 nachten gemiddeld -2.

Ik laat nu de temperatuur langzaam opbouwen, maar ik durf nu al wel te zeggen dat dit zowel minder gas als elektriciteit kost.
Morgen even kijken wat er gebeurd als ik hem in de ochtend direct op 19 graden zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuKcY82btnBSeFwYBiCtHSq1ABw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dYvMdVrdshtJ7mU9Ak7SbME9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6r6EWkOuJDc420Cv68uEKJF0yw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ziaIzSy3B3de2b0pWTel4VcC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dirkde op 20-01-2025 10:37 ]

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:33
Mickel moen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:34:
Ik weet niet waar je de soundslider op hebt staan. Als ik hier zo tussen de regels lees, krijg ik het idee, dat men zo weinig mogelijk hybride wil. Wellicht denkt de CIC dat in de stand Normal ook wel en stelt hij bijschakelen van de ketel zo lang mogelijk uit.

Ik heb hem op Silent staan. Werkt als een tierelier. Waarschijnlijk denkt de CIC ook, tja.... "Hallo, bij die stand moet er zeker gas bij, nou dan krijg je dat ook."
Vannacht de sound slider eens geprobeerd. Helaas geen verschil.
charrel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:42:
[...]

0.11M3 gas is toch geen bijspringen, dat is gewoon een geschat verbruik van defrosts toch.
Dat is precies wat ik zei. ;) de Quatt springt alleen bij tijdens de defrosts, en dus niet ter ondersteuning van de verwarming.

Al met al vind ik dit vreemd gedrag. Heb ook maar een Quatt ticket ingeschoten.. Dit was vannacht mét sound slider aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yde9_EafzUWG5YDnXEPzwNYkqQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUVBpqGp8GC269Xny0jONOUp.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Vanmorgen deze update ontvangen van Quatt Support op mijn ticket voor het onnodige energieverbruik door de bodemplaatverwarming die aanblijft tot +7 graden bij Quatts die tot midden 2024 zijn geinstalleerd:

Na de eerste reactie van Quatt Support een paar weken geleden om voor mijn ticket feiten en cijfers aan te leveren die mijn claim onderbouwen lijkt dit de reactie van de volgende lijn bij Quatt Support.

Ik krijg hiermee een toezegging op een uitleg hoe het werkt maar mijn ticket heb ik aangemaakt voor het aanpassen van mijn Quatt zodat de bodemplaatverwarming niet onnodig blijft aan staan tot +7 graden.
Beste ,

Onze excuses voor het late antwoord.
Ik zal hiervoor uitzoeken hoe dit precies werkt en hoe wij dit aansturen, als ik precies weet hoe wij dit allemaal besturen. Dan zal ik dit aan u uitleggen.
Ik vraag hiervoor nog een paar dagen wellicht geduld van u.

Met vriendelijke groet,
- Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:31:
Hier maar eens geëxperimenteerd met een nachtverlaging naar 16 graden, zoals ik bij de CV ook altijd deed. Ik vond het verbuik veel te hoog voor warmte waar ik niks aan heb. (2 kuub gas en 14 kWh voor een nacht)

Nu even kijken of ik hem direct in de ochtend naar 19 graden zet of dit langzaam gedurende de dag op laat bouwen naar de avond toe.

Ik hoor iedereen en ook Quatt altijd zeggen dat je een contante temperatuur moet aanhouden en bij een eventuele nachtverlaging niet meer dan 1 graden. Wat is hier nou precies de reden van?

Ik heb de afgelopen 2 nachten vergeleken waarbij ik de eerste nacht geen nachtverlaging deed en bij de 2e nacht de thermostaat naar 16 graden heb gezet. Temperaturen waren gedurende de 2 nachten gemiddeld -2.

Ik laat nu de temperatuur langzaam opbouwen, maar ik durf nu al wel te zeggen dat dit zowel minder gas als elektriciteit kost.
Morgen even kijken wat er gebeurd als ik hem in de ochtend direct op 19 graden zet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat je dit soort experimenten doet, maar voor mij nog niet een geslaagd experiment. Ik zie op 1 foto een temperatuur staan van 19 en 19.5 graden en bij de andere ben je van 16 naar 17 te verwarmen. Is voor nu nog appels met peren vergelijken denk ik. Probeer de temperatuur in huis ook op hetzelfde moment als op de andere foto eens op 19.5 te krijgen en dan kan je een beetje beginnen te vergelijken.
Wanneer je overdag niet thuis bent, zou het voor jou misschien kunnen werken, maar deze test zegt nog niets.

Wanneer ik mijn thermostaat niet op 20.5 zet, maar op 20, scheelt me dat ook al enorm. Alleen brengt dat niet het comfort wat we zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je vergelijkt stoken tot 19-20 graden met stoken tot 16-17 graden en concludeert dat dit minder energie kost.
Ik ben het met die conclusie eens, maar je vergelijkt 2 appels met 1peer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
okijokii schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Mooi dat je dit soort experimenten doet, maar voor mij nog niet een geslaagd experiment. Ik zie op 1 foto een temperatuur staan van 19 en 19.5 graden en bij de andere ben je van 16 naar 17 te verwarmen. Is voor nu nog appels met peren vergelijken denk ik. Probeer de temperatuur in huis ook op hetzelfde moment als op de andere foto eens op 19.5 te krijgen en dan kan je een beetje beginnen te vergelijken.
Wanneer je overdag niet thuis bent, zou het voor jou misschien kunnen werken, maar deze test zegt nog niets.

Wanneer ik mijn thermostaat niet op 20.5 zet, maar op 20, scheelt me dat ook al enorm. Alleen brengt dat niet het comfort wat we zoeken.

Wanneer jij
Ik ben ook nog niet klaar met het experiment. Vandaag laat ik hem eerst geleidelijk weer naar 19 graden verwarmen. Morgen zet ik hem om 8 uur gelijk op 19 graden. Aan het einde van de dag kan ik dan wel bepalen of dit voor mij werkt. Al kan ik nu al wel inschatten dat dit het geval is.

In de ochtend gaat het vaak om een half uur dat ik thuis ben en ga ontbijten, dus om daar nou de hele nacht voor te verwarmen vind ik niet nodig.
Overigens is de reden dat ik een warmtepomp heb genomen echt om te besparen. Niet voor meer comfort. Wij voelen ons niet zo snel oncomfortabel. :) En vonden het comfort met cv ketel al meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Ik ben ook nog niet klaar met het experiment. Vandaag laat ik hem eerst geleidelijk weer naar 19 graden verwarmen. Morgen zet ik hem om 8 uur gelijk op 19 graden. Aan het einde van de dag kan ik dan wel bepalen of dit voor mij werkt. Al kan ik nu al wel inschatten dat dit het geval is.

In de ochtend gaat het vaak om een half uur dat ik thuis ben en ga ontbijten, dus om daar nou de hele nacht voor te verwarmen vind ik niet nodig.
Overigens is de reden dat ik een warmtepomp heb genomen echt om te besparen. Niet voor meer comfort. Wij voelen ons niet zo snel oncomfortabel. :) En vonden het comfort met cv ketel al meer dan prima.
Het was hier gisteren -3 graden overdag en vandaag 0. Is lastig te vergelijken. Maar neemt niet weg dat experimenteren uiteraard prima is. De appels naast de appels krijgen is wat dat betreft best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 15-09 11:25
Mickel moen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:30:
[...]

Inderdaad. Alleen de master-ruimte een warmtevraag en daar alle radiatoren geheel open. De rest van het huis actieve warmtevraag uitzetten. Dat doe je per kamer. In instellingen dus naar de betreffende kamer gaan.

[Afbeelding]

Wat wel kan, is als je nog een ruimte hebt die je vrijwel gelijk gebruikt als de master-ruimte, hier een draadloze sensor hangen. Ook hier weer geen Tadoknop, maar radiator geheel open. Deze ruimtes geef je vervolgens het (vrijwel) exacte schema. De thermostaat en de draadloze sensor kunnen dan beide actief warmte vragen. De ruimte met de laagste temperatuur is dan de baas. Is er echter een andere bron, zoals koken of intreden van zon, die warmte in de ruimte brengt die boven het schema gaat, neemt de andere ruimte het over.
Voor mijn beeld (sorry voor de herhaling van hetzelfde vraag van andere gebruikers):

Het is dus beste om alle radiatorknoppen (van andere kamers) niet zoneregelaar te geven.
- Oke, dan werkt de warmtevraag ook niet meer. Logisch, maar het is beter voor de werking van Quatt / CV.

Maar is het ook het beste om alle radiatorknoppen op te nemen in 1 kamer (woonkamer met VW die dan met thermostaat/quatt praat)? Voor als je wilt dat de kamers ook (mee) verwarmd wordt?

Als mijn beeld klopt, dan betekent dus mocht een radiatorknop van Tado kapot gaan, dat ik laat vervangen door andere simpele radiatorknop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
KL643 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Zorg dat je de exacte weersomstandigheden hebt, anders is het een vrij kansloos experiment.
Temperaturen zijn zowat gelijk. Beide dagen mistig ook.

[ Voor 83% gewijzigd door Dirkde op 20-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:35

KL643

beeldaandemuur

[...]

Zorg dat je de exacte weersomstandigheden hebt, anders is het een vrij kansloos experiment.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:56
Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:01:
[...]

42c zelfs:)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghhlZPKzgEiHDO_x7LivUR58ORM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iz80aJAptnFoDd7BdPOYdw7M.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:48:
Vanmorgen deze update ontvangen van Quatt Support op mijn ticket voor het onnodige energieverbruik door de bodemplaatverwarming die aanblijft tot +7 graden bij Quatts die tot midden 2024 zijn geinstalleerd:

Na de eerste reactie van Quatt Support een paar weken geleden om voor mijn ticket feiten en cijfers aan te leveren die mijn claim onderbouwen lijkt dit de reactie van de volgende lijn bij Quatt Support.

Ik krijg hiermee een toezegging op een uitleg hoe het werkt maar mijn ticket heb ik aangemaakt voor het aanpassen van mijn Quatt zodat de bodemplaatverwarming niet onnodig blijft aan staan tot +7 graden.

[...]
Ik kreeg vanmorgen ook een reactie op mijn vraag via email, alleen proberen ze zich er weer makkelijk van af te maken:
Nee, dit is door onze engineers zo bedacht, dit is een interne regeling en deze zit er om schade aan de warmtepomp te voorkomen.Wij willen als Quatt ook de grootste besparing en een betere planeet, als onze engineers mogelijkheden zien om ergens energie te besparen, hadden ze dit zeker gedaan.
Ik twijfel of ik hier op door moet gaan, of dat ik het moet laten en hopen dat jij wel iets voor elkaar krijgt.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:15
okijokii schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:30:
[...]

Dat is mooi om te horen. Wel jammer dat de oplossing bij anderen met hetzelfde 317 probleem toch nog op andere gebieden wordt gezocht en (zoals te lezen hier), niet wordt gevonden. Kost allemaal veel tijd, geld en frustratie bij klanten.
Helemaal eens!

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:24
Ter info:
Vanmorgen hier +1,5 graad
Input power: 1650 watt
Output power: 5500 watt
Watertemp setpoint: 38 graden , bewust hoog gezet om snellere opwarming te verkrijgen. Staat normaal rond 33 bij deze buitentemp.

Geluid valt me erg mee! Continue geluid, geen "gejank" van moduleren. Lijkt acceptabeler dan bij lagere vermogens. Mogelijke aanwijzing dat een aan-uit regeling min-max, of bepaalde voorkeursvermogens(frequenties) beter bevalt. Zie HA: bijdrage @TeslaNerd en @m10tech

[ Voor 25% gewijzigd door Freeckje op 20-01-2025 11:30 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Temperaturen zijn zowat gelijk. Beide dagen mistig ook.
Zowat lijkt mij niet genoeg voor een goede test..

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
KL643 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Zowat lijkt mij niet genoeg voor een goede test..
Beide nachten -2 gemiddeld, beide dagen mistig. overdag rond de 1 graden hier op beide dagen. Betere vergelijking als dit ga ik dit jaar niet krijgen denk ik. Voor mij gaat het wel een goed beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Dirkde schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Beide nachten -2 gemiddeld, beide dagen mistig. overdag rond de 1 graden hier op beide dagen. Betere vergelijking als dit ga ik dit jaar niet krijgen denk ik. Voor mij gaat het wel een goed beeld geven.
Dan ben ik benieuwd naar de grafieken naast elkaar ;)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Ben benieuwd naar je eindconclusie.
Rekenvoorbeeld:
Voordeel1: 16uur op een dag 14% minder warmteverlies = gemiddeld +9% als het -2 is: 19graden verschil in plaats van 22graden verschil.
Voordeel2: Je voorkomt 's nachts ook een aantal defrosts. +2%?
Voordeel3: Je stookt tijdens 5gr = gemiddeld 3gr hogere buitentemperaturen. (maakt voor gas niets uit, bij WP wel) +12%.
Je nadeel: je moet harder/op wat hogere watertemperatuur stoken om het weer warm te krijgen in huis. Op gas maakt dit nagenoeg niets uit. Als je het langzaam kunt doen met een warmtepomp is impact beperkt, als het snel moet, hakt het er wel in.
Om voordelen van 21% teniet te doen, zou het nadeel ook 21% moeten zijn. Dat kan als COP ~0,8 slechter wordt. Als water gemiddeld 4-5graden warmer moet zijn voor de inhaalslag, zou dat ongeveer deze impact hebben.
Ik ben benieuwd naar je uitkomst. En het kan dus anders zijn als je warmtepomp het alleen doet, dan als je hulp krijgt van CVketel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:48:

[...]
Ik vind dit altijd mooie initiatieven. Hopelijk krijg je iemand te pakken die er een goed antwoord door geeft en iets mee kan.

Toch moet je jezelf afvragen of Quatt dit niet al zelf weet en het (wel)overwogen beslissing is geweest tijdens het selecteren van onderdelen c.q. ontwikkelproces.

Wij zijn hier op tweakers druk bezig met het product begrijpen, reverse engineeren, experimenteren etc. en zouden graag Quatt betrekken bij vraagstukken en bevindingen. Echter blijft die handreiking vanuit hen uit. Dat kan een keuze zijn of een tekortkoming.
Als ze (Quatt) zaken niet exact weten of zouden kunnen verbeteren dan is deze community erg waardevol, maar waar ze "ons" eerder betrokken lijkt het nu angstvallig stil te zijn.

Bij gebrek aan transparantie promoten ze zich zelf vooral en lijkt feedback niet echt serieus genomen te worden (of ze laten dat niet zien).
Niet iedereen is zo bezig met de Quatt als mensen hier, voor velen is het gewoon set en forget. Zijn wij dan in de meerderheid en niet interessant of waardevol voor ze? Tja ik weet het niet....

Ik zou de community juist als zeer waardevol beschouwen en serieus nemen. Zeker omdat er veel kennis zit en je dit kunt gebruiken voor verbetering van je product. Of ze zijn bang dat wij er achter komen hoe het werkt en het allemaal niet zo spectaculair is als dat zij doen geloven....

Één ding is zeker, hun toekomst en de ondersteuning die zij leveren gaat spannend worden. Tenzij ze een vergaande samenwerking aan gaan met een grote "warmte"boer in Nederland zodat ze monteurs s kunnen uitwisselen (al heeft iedereen gebrek aan kundig personeel), maar dit doen ze al een beetje toch?

Wat mij het meeste stoort is dat je weinig garanties hebt op het moment dat je een probleem hebt. Ze doen waarschijnlijk hun best (de storingsmonteurs) maar als je supportafdeling ruk is dan staat de klant letterlijk in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
s020506 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Ik kreeg vanmorgen ook een reactie op mijn vraag via email, alleen proberen ze zich er weer makkelijk van af te maken:

[...]

Ik twijfel of ik hier op door moet gaan, of dat ik het moet laten en hopen dat jij wel iets voor elkaar krijgt.
In de eerste reactie werd ik ook geintimideerd met de afsluitende opmerking:

“Onze regeltechniek is zo ontworpen dat je hier zelf niets aan hoeft te doen.”

Ik heb bij mijn reactie daarop aangegeven dat op tweakers forum bekend is dat nieuwe Quatts pas bij temperaturen onder nul de bodemplaatverwarming aan hebben en dat het onnodige energieverbruik bij mijn oudere Quatt 20-30% is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het is natuurlijk ook een onzin-reactie die @s020506 heeft gekregen.
Waarschijnlijk zit het bij de oudere megmeet PCB's ingebakken als vaste regeling, en in de latere niet / stuurbaar.
Maar een trayheater hoeft in wezen alleen maar aan tijdens, en net na een defrost <0. Want ook daarna kan hij weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOHDt2jMiVKHKomS6sMmPFW3E5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbJZikJHFuftO9Zwsg3WFHTm.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:43:
[...]

In de eerste reactie werd ik ook geintimideerd met de afsluitende opmerking:

“Onze regeltechniek is zo ontworpen dat je hier zelf niets aan hoeft te doen.”

Ik heb bij mijn reactie daarop aangegeven dat op tweakers forum bekend is dat nieuwe Quatts pas bij temperaturen onder nul de bodemplaatverwarming aan hebben en dat het onnodige energieverbruik bij mijn oudere Quatt 20-30% is.
Wordt de bodemplaatverwarming wel aangestuurd vanuit de CiC? Is er een modbus signaal zichtbaar?

Of zit dit ingebakken in de chinese besturing in de WP die ze hebben ingekocht en hebben ze er bij Quatt helemaal geen weet van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SBL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Wordt de bodemplaatverwarming wel aangestuurd vanuit de CiC? Is er een modbus signaal zichtbaar?

Of zit dit ingebakken in de chinese besturing in de WP die ze hebben ingekocht en hebben ze er bij Quatt helemaal geen weet van?
Ik denk het laatste. (bij de vroege modellen)
Maar dat maakt niet uit, want het is de slimste warmtepomp van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ligt aan de situatie:

YouTube: Is It Better To Leave The Heating On Constantly? Boilers & Heat Pump...

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Mijn ervaring is dat wanneer overbemeten het soms best uitkan. Bij de vorige warmtepomp was alles binnen no time weer op temp, en dan was ik (beneden) nooit duurder uit dan de hele nacht laten draaien. Wel nam de warmtelast op de bovenverdiepingen toe, dus dat moet je ook eigenlijk weer verrekenen.
Met de huidige zie ik dat ik per etmaal minder energie kwijt ben, met name vanwege de winst op de bovenverdiepingen. Die worden 24 uur per dag 'gevoed' door een warme lucht blazende FCU in de hal. Dat in de nacht uitschakelen krijg ik dan niet, of niet makkelijk weer bijgebeend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi experiment @Dirkde 👍

De veel herhaalde opinie hier is inderdaad dat de Quatt op een vaste temperatuur moet staan.
Ik kijk uit naar jouw bevindingen. Heb jij vloerverwarming, radiatoren of een combinatie van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
YouTube: 20 januari 2025

Sinds vandaag merk ik een ratelend geluid op als de ventilator draait. Enig idee wat dit kan zijn?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
vanquishsdiv schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:21:
YouTube: 20 januari 2025

Sinds vandaag merk ik een ratelend geluid op als de ventilator draait. Enig idee wat dit kan zijn?
Heb jij ook een opname van de ventilator (de fan in de buitenunit) zonder ratelend geluid ter vergelijking?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, het zit ingebakken in de chinese besturing in de WP die ze hebben ingekocht en Ja, iemand bij Quatt heeft er weet van:
Over de modbus geeft de buitenunit een signaal via bit nr 2 van register 2108 naar de CiC als de bodemplaatverwarming aan staat. In de CiC wordt als deze bit aan staat 150Watt opgeteld bij de power input die de CiC in de json laat zien.

Quatt weet het, wij weten het, en nu weet Quatt ook dat wij het weten

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:36:
[...]

Ja, het zit ingebakken in de chinese besturing in de WO die ze hebben ingekocht en Ja, iemand bij Quatt heeft er weet van:
Over de modbus geeft de buitenunit een signaal via bit nr 2 van register 2108 naar de CiC als de bodemplaatverwarming aan staat. In de CiC wordt als deze bit aan staat 150Watt opgeteld bij de power input die de CiC in de json laat zien.
En dat is geen schrijfbaar register?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
TeslaNerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Heb jij ook een opname van de ventilator (de fan in de buitenunit) zonder ratelend geluid ter vergelijking?
Nee die heb ik niet helaas

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:40:
[...]

En dat is geen schrijfbaar register?
Er zijn 4 registers waarmee de CiC opdrachten schrijft naar de buitenunit en daar zit de bodemplaatverwarming niet bij.
De buitenunit geeft 40 registers (2099-2139) met data terug naar de CiC.

Zie ook het Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica forum

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelbal
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-08 12:59
paQ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Maar goed. Het lijkt idd druk-gerelateerd. Wat is je systeemdruk? (Manometer op of bij de CV ketel)
Er is geen manometer geinstalleerd. De water druk die de cv ketel aangeeft is 1.8 bar (weer niet of daar hetzelfde mee wordt bedoeld?)
Het tikken lijkt te wijzen op te heet water. (Wat ook dat geweldige COP zou verklaren)
De ketel staat op 60 graden en de Quatt app geeft aan dat ze daar niet boven komen. Gemiddeld zo tussen de 55 en de 60
editL:
Ik kijk net pas naar je filmpje. Oh wow :D
Zet even alle radiatoren / knoppen helemaal open. Het is net of de druk nu alleen door die ene radiator kan?
Ik vermoed dat dit inderdaad het geval is. Andere knoppen open draaien verhelpt het dan tijdelijk. Maar als ik een evohome knop open draait gaat die ook weer warmte vragen
En anders: trek de stekker uit de Quatt en CIC en kijk of alles weer herstelt. Dan moet je wel even je thermostaat weer doorlussen naar de ketel. (CIC kortsluiten op de aansluitpunten)
Weet niet of ik me daar nu al aan durf te wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
michelbal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Er is geen manometer geinstalleerd. De water druk die de cv ketel aangeeft is 1.8 bar (weer niet of daar hetzelfde mee wordt bedoeld?)

[...]

De ketel staat op 60 graden en de Quatt app geeft aan dat ze daar niet boven komen. Gemiddeld zo tussen de 55 en de 60

[...]

Ik vermoed dat dit inderdaad het geval is. Andere knoppen open draaien verhelpt het dan tijdelijk. Maar als ik een evohome knop open draait gaat die ook weer warmte vragen

[...]

Weet niet of ik me daar nu al aan durf te wagen.
Die 1.8 is goed.
in dat geval: zorgen voor (veel) meer flow / inhoud van je systeem.
Radiatoren sluiten helpt daarbij niet.

Probeer tenminste je vloerverwarming geheel open te hebben, als ook nog enkele radiatoren gezien je er 11 hebt. Check je evohome settings zodat knoppen slave worden ipv leidend. (Kan dat?)
Als dat de hitte beter verdeelt, dan gok ik dat het tikken verdwijnt en ook je overdrukventiel het minder zwaar krijgt.

Ik blijf erbij trouwens dat dit allemaal zaken zijn die bij de oplevering van een verwarmingssysteem horen!
*klik*... ja! hij is aan! en het zo bij je achterlaten is niet OK. Nog melden dat dat zo hoort in het begin slaat helemaal nergens op natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 20-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelbal
s020506 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:22:
@michelbal

- Wat is naar jullie idee de reden van het tikken? Waterflow zoals Quatt in eerste instantie denkt?
Klinkt als teveel flow inderdaad. Ik zou, net als Quatt, adviseren meer radiatoren open te zetten.
Wat houdt dat dan precies in? Als ik een andere radiator open zet gaat deze extra verwarming vragen (zit ook een evohome knop op) en wordt het te heet. Ik heb een paar radiatoren met een gewone thermostaat knop, maar daar geld eigenlijk hetzelfde voor dat de temperatuur dan te hoog wordt. Hoe kan ik ze open zetten zonder dat effect?
- Als het waterflow is, had Quatt dit niet moeten controleren?
Ik weet niet of het moet. Maar ik had je kunnen vertellen dat Quatt eigenlijk alleen wat generiek advies geeft en vervolgens dat ding neerzet of ophangt en in bedrijf stelt.
Je zou verwachten dat ze ervaring hebben met dit soort installaties als ze aangeven dat de combinatie ok is.
- Wat is de reden van het slechte rendement? Hetzelfde?
Je hebt 11 zones, die allemaal onafhankelijk van elkaar warmte (kunnen) vragen. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het lijkt erop dat als er een paar zones warmte vragen, de CiC dit omzet naar een groot tekort en gelijk maar de CV-ketel bijschakelt.
Dat is helaas mijn gevoel ook
- Kan het aan de EvoHome liggen? Het is de nieuwste versie die met Warmte pompen overweg moet kunnen en ook door Quatt is aangegeven als ok.
EvoHome gaat gewoon niet werken met Quatt zoals het werkt met een CV-ketel. Misschien met twee zones, maar zeker niet met 11.
Jammer dat Quatt heeft niet aangegeven dat het aantal zones dit een probleem is. Dit klinkt als een gevalletje van dwaling van de zijde van Quatt mocht het ook echt zo zijn.
- Andere punten die niet kloppen in mijn installatie?
Van alle zones 1 maken en alles waterzijdig inregelen. En dan verder kijken. En je verwarmt niet meer echt met een CV-ketel als het goed is. Dus ik zou verder geen nachtverlaging adviseren (altijd 1 temperatuur) en als je huis een beetje fatsoenlijk geisoleerd is, alle kamers in de schil verwarmen. Zie YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)
Hier ben ik inderdaad ook bang voor. Mijn kennis van CV is echter nog niet groot genoeg zodat ik dit helemaal snap. Kan ik in dat geval toch met thermostaat knoppen een temperatuursverschil hebben tussen kamers? Bv woonkamer op 20 graden en slaapkamer op 17?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 22:31

Mickel moen

mickelmoen.nl

Silver7 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Voor mijn beeld (sorry voor de herhaling van hetzelfde vraag van andere gebruikers):

Het is dus beste om alle radiatorknoppen (van andere kamers) niet zoneregelaar te geven.
- Oke, dan werkt de warmtevraag ook niet meer. Logisch, maar het is beter voor de werking van Quatt / CV.

Maar is het ook het beste om alle radiatorknoppen op te nemen in 1 kamer (woonkamer met VW die dan met thermostaat/quatt praat)? Voor als je wilt dat de kamers ook (mee) verwarmd wordt?

Als mijn beeld klopt, dan betekent dus mocht een radiatorknop van Tado kapot gaan, dat ik laat vervangen door andere simpele radiatorknop?
Nog even de mogelijkheden:

1. In de ruimte met de thermostaat haal je de Tado-knoppen van alle radiatoren en dus thermostaatventielen af. Eventueel kun je hier de oude mechanische knoppen weer opzetten, als je die nog hebt. Maar dan puur voor het zicht, wat je zet ze op maximaal verwarmen.

2. In ruimtes die je regelmatig gebruikt en/of middels een schema wilt verwarmen, kun je de Tado-knoppen prima gebruiken, echter wel zo instellen, dat deze zelf geen actieve warmtevraag kunnen stellen. Ze zijn dus afhankelijk van de warmtevraag in de master-ruimte. Daarom deze knop niet te koud zetten en ruim van te voren laten starten. Ik heb zo'n kamer standaard op 17°C.

3. Idem kun je de Tado-knop in weinig gebruikte kamers gebruiken, maar dan dienen ze meer om de kamer op de minimum ingestelde temperatuur te houden en om de temperatuur te meten. Leuk voor in de app. Hier kan een mechanische knop dan echter ook prima volstaan. Als er bij mij een Tado-knop kapot gaat, komt er ook bij mij de oude knop weer op in zo'n kamer.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michelbal
paQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Die 1.8 is goed.
in dat geval: zorgen voor (veel) meer flow / inhoud van je systeem.
Radiatoren sluiten helpt daarbij niet.

Probeer tenminste je vloerverwarming geheel open te hebben, als ook nog enkele radiatoren gezien je er 11 hebt. Check je evohome settings zodat knoppen slave worden ipv leidend. (Kan dat?)
Als dat de hitte beter verdeelt, dan gok ik dat het tikken verdwijnt en ook je overdrukventiel het minder zwaar krijgt.
Ik heb al wat evohome knoppen vervangen door een gewone thermostaat. Dat lijkt iets te helpen.

De vloerverwarming is een mengverdeler. Ik vermoed dat die zelfs zonder aansturing van de evohome regelmatig dicht gaat omdat de temperatuur van het water te hoog wordt? En ik heb hier 2 zones op zitten die ik een aparte temperatuur wil hebben. Is het dan ng een optie?

Ik blijf erbij trouwens dat dit allemaal zaken zijn die bij de oplevering van een verwarmingssysteem horen!
*klik*... ja! hij is aan! en het zo bij je achterlaten is niet OK. Nog melden dat dat zo hoort in het begin slaat helemaal nergens op natuurlijk.
Helemaal mee eens. Ik heb er in ieder geval al veel spijt van en probeer de komende dagen te bedenken of ik de boel omgooi om het aan de praat te krijgen of de koop wil laten ontbinden/ze aangeven dat ze een vrkeerd advies hebben gegeven.

Het feit dat ze gewoon 1 dag na een nieuwe installatie niet thuis geven op m.n. de waterflow en mij al 5 dagen met slapeloze nachten laten zitten is ZEER frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Mickel moen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Nog even de mogelijkheden:

1. In de ruimte met de thermostaat haal je de Tado-knoppen van alle radiatoren en dus thermostaatventielen af. Eventueel kun je hier de oude mechanische knoppen weer opzetten, als je die nog hebt. Maar dan puur voor het zicht, wat je zet ze op maximaal verwarmen.

2. In ruimtes die je regelmatig gebruikt en/of middels een schema wilt verwarmen, kun je de Tado-knoppen prima gebruiken, echter wel zo instellen, dat deze zelf geen actieve warmtevraag kunnen stellen. Ze zijn dus afhankelijk van de warmtevraag in de master-ruimte. Daarom deze knop niet te koud zetten en ruim van te voren laten starten. Ik heb zo'n kamer standaard op 17°C.

3. Idem kun je de Tado-knop in weinig gebruikte kamers gebruiken, maar dan dienen ze meer om de kamer op de minimum ingestelde temperatuur te houden en om de temperatuur te meten. Leuk voor in de app. Hier kan een mechanische knop dan echter ook prima volstaan. Als er bij mij een Tado-knop kapot gaat, komt er ook bij mij de oude knop weer op in zo'n kamer.
Even over 2... als ik de knop van een kamer op hele dag b.v. in jouw voorbeeld op 17 graden. Maar wordt de kamer vanzelf verwarmd als de woonkamer verwarmd wordt? Of moet ik toch de schema inregelen die zich past aan die van woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46
michelbal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Wat houdt dat dan precies in? Als ik een andere radiator open zet gaat deze extra verwarming vragen (zit ook een evohome knop op) en wordt het te heet. Ik heb een paar radiatoren met een gewone thermostaat knop, maar daar geld eigenlijk hetzelfde voor dat de temperatuur dan te hoog wordt. Hoe kan ik ze open zetten zonder dat effect?

[...]

Je zou verwachten dat ze ervaring hebben met dit soort installaties als ze aangeven dat de combinatie ok is.

[...]

Dat is helaas mijn gevoel ook

[...]

Jammer dat Quatt heeft niet aangegeven dat het aantal zones dit een probleem is. Dit klinkt als een gevalletje van dwaling van de zijde van Quatt mocht het ook echt zo zijn.

[...]

Hier ben ik inderdaad ook bang voor. Mijn kennis van CV is echter nog niet groot genoeg zodat ik dit helemaal snap. Kan ik in dat geval toch met thermostaat knoppen een temperatuursverschil hebben tussen kamers? Bv woonkamer op 20 graden en slaapkamer op 17?
Quatt wil graag een flow hebben van 800 L/h. Dus als je niet veel radiatoren open hebt, betekent dat Quatt die relatief hoge flow door maar een paar radiatoren probeert te persen, dan gaat dat suizen of tikken. Zet je meer radiatoren open, dan gaat de flow per radiator omlaag en dus geen suizen. En dat er meer radiatoren open gaan, is niet slecht. Meer afgifte betekent een hogere efficiëntie van je warmtepomp.

Ik weet niet of Quatt ervaring heeft met EvoHome systemen. Van wat ik hier lees wil Quatt eigenlijk zoveel mogelijk warmtepompen installeren, zonder aftercare of systeemoptimalisatie. Ze zeggen dat het wel kan, knallen dat ding (of dingen) bij je thuis neer en daarna mag je het zelf uitzoeken. Soms staan de warmtepompen op een heel inefficiente plek, maar dat boeit Quatt niks (in eerste instantie). En de gebruiker maar klagen dat het systeem niet goed werkt. Wil je dat wel, dan moet je meer pieken neerleggen en bij een andere aanbieder een warmtepomp aanschaffen die hem ook netjes inregelen.

Termperatuurverschillen tussen ruimtes moet zeker kunnen, het belangrijkste is dat er maar 1 (of 2) zone(s) warmte kunnen vragen aan de warmtepomp. De rest mag meeliften als de doeltemperatuur niet gehaald is. Maar als de warmtepomp uit staat, dan krijgen die ruimtes geen extra warmte.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat je best een constante temperatuur kunt aanhouden is naar mijn idee een warmtepomp-dogma. Wellicht optimaal bij vloerverwarming, maar bij radiatoren zeker geen must.

Ik heb ook nachtverlaging, maar niet primair om energie te besparen, maar om het comfort.

Wij willen het "s ochtends koeler en ''s avonds lekker knus.
In de ene master-ruimte dus van 18,5°C naar 22°C en in de andere van 18,5°C naar 21°C.
Bovendien wil ik om onze slaapkamer op temperatuur te houden ook ''s nachts een warmtevraag.

Ik heb over de dag de gewenste temperaturen bepaald op een paar kerntijdstippen, zoals ontbijt en avondeten.
Nu kun je Tado per 0,1°C instellen dus heb ik een klimmende lijn van 0,1°C/45 minuten gemaakt. Overdag is de keuken leidend en eind middag neemt de woonkamer het over. Aangezien de woonkamer minder warmteverlies heeft is het hier ''s nachts en overdag zo'n 0,5 tot 1°C warmer tot dus deze kamer het overneemt van de keuken.

Zo zijn wij helemaal tevreden over het comfort. Dat je ''s nachts hiermee zuiniger stookt is mooi meegenomen.

Tot slot. Omdat ik zo min of meer gedurende de gehele 24 uur warmtevraag forceer, kan ik ook alle schematische of incidentele warmtevraag elders in het huis bedienen.

Veel succes met je experiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC7msFe32rUNh08BHHrK9nlZAQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xplY1zkMeet76fqSNzvkY4xW.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
michelbal schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik heb al wat evohome knoppen vervangen door een gewone thermostaat. Dat lijkt iets te helpen.

De vloerverwarming is een mengverdeler. Ik vermoed dat die zelfs zonder aansturing van de evohome regelmatig dicht gaat omdat de temperatuur van het water te hoog wordt? En ik heb hier 2 zones op zitten die ik een aparte temperatuur wil hebben. Is het dan ng een optie?

[...]

Helemaal mee eens. Ik heb er in ieder geval al veel spijt van en probeer de komende dagen te bedenken of ik de boel omgooi om het aan de praat te krijgen of de koop wil laten ontbinden/ze aangeven dat ze een vrkeerd advies hebben gegeven.

Het feit dat ze gewoon 1 dag na een nieuwe installatie niet thuis geven op m.n. de waterflow en mij al 5 dagen met slapeloze nachten laten zitten is ZEER frustrerend.
Als er bijv maar 1 radiator open staat en het systeem start op (met gas zo te zien) dan moet die initiële warmte wel ergens heen kunnen. Als dat steeds mislukt en het systeem het opnieuw blijft proberen, dan wordt het almaar heter. (Is een mogelijkheid, ik zeg niet dat dat in deze situatie het geval is)
M.a.w. Als de warmte zich kan verdelen, moet de boel snel ook weer terugtoeren en zo minder heet water leveren waardoor het probleem sowieso niet ontstaat.

Een systeem als evohome om per ruimte CV water toe te laten of te weigeren, en dat ook nog dynamisch, geeft voor een warmtepomp een zeer onrustig beeld wanneer dat 11 of 13 stuks betreft.
Het is minder erg als er bijv 6 sowieso voor waterinhoud zorgen. Dat er dan af en toe eens 1 ook open of dicht gaat, daar voorzie ik weinig problemen in, maar in de basis moet je natuurlijk wel afdoende systeeminhoud kunnen presenteren aan je warmte-opwekker zodat er ook mogelijkheid staat om warmte af te geven.

Dat gezegd hebbende; als de adviseur van Quatt het allemaal geen probleem vond bij verkoop, dan mag hij je nu ook uitleggen hoe het in te stellen zodat het geen probleem vormt.
Als je per se je evohome wilt blijven gebruiken, dan zijn dat dus precies de voorbeelden waarbij een buffervat de klap opvangt, en waaruit je (deels) dan je warmte kunt halen. Dat is precies de functie.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Silver7 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Even over 2... als ik de knop van een kamer op hele dag b.v. in jouw voorbeeld op 17 graden. Maar wordt de kamer vanzelf verwarmd als de woonkamer verwarmd wordt? Of moet ik toch de schema inregelen die zich past aan die van woonkamer?
Als je zo'n kamer op 17°C zet, houdt de Tado-knop de kamer op deze temperatuur. Althans die schommelt steeds wat tussen +/- 16,8 en 17,4. Dan moet de Quatt wel verwarmen op vraag van de woonkamer.

Zo heb ik mij werkkamer dus. Wil ik die gebruiken, zet ik hem een uur van te voren op 20°C. In jouw situatie kan dit ook korter of langer zijn.

Voor onze slaapkamer heb ik zo een vast dagschema ingesteld.

Hoe dan ook de kamers met de knoppen moeten volgend zijn en bij instellingen actieve warmtevraag dus uitzetten middels de instelling zoneregelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS78h33P2MSMoVUBH7BDiF63t7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfh2ECxypMFTLOkdcC8Cm3tn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Ik begin beter te begrijpen:

Mijn situatie is als volgt:
- Woonkamer -> Vloerwarming en thermostaat en tado-knoppen op verdelers (ik heb 2 verdelers)
- Elke slaapkamer heeft eigen Tado-knop en schema. Maar het heeft geen zoneregelaar ingesteld.

Nieuwe situatie zou het moeten worden:
- Woonkamer -> hetzelfde, alleen die Tado-knoppen vervangen door oude mechanische knoppen / ouderwetse thermostaatknoppen. Daarbij op max zetten.
- Elke slaapkamer -> Tado-knop blijft voorlopig aanwezig -> minimale graden instellen, b.v. 17 graden.

Wil je slaapkamer redelijk apart verwarmen, probeer dan mee te draaien met de schema van Woonkamer. Hoger dan ingestelde temp van Woonkamer kan het niet.

Wil je slaapkamer altijd warm krijgen/houden, dan laat je Tado-knop meedraaien in schema van Woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Laatst online: 19-09 22:34
Mickel moen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Dat je best een constante temperatuur kunt aanhouden is naar mijn idee een warmtepomp-dogma. Wellicht optimaal bij vloerverwarming, maar bij radiatoren zeker geen must.

Ik heb ook nachtverlaging, maar niet primair om energie te besparen, maar om het comfort.

Wij willen het "s ochtends koeler en ''s avonds lekker knus.
In de ene master-ruimte dus van 18,5°C naar 22°C en in de andere van 18,5°C naar 21°C.
Bovendien wil ik om onze slaapkamer op temperatuur te houden ook ''s nachts een warmtevraag.

Ik heb over de dag de gewenste temperaturen bepaald op een paar kerntijdstippen, zoals ontbijt en avondeten.
Nu kun je Tado per 0,1°C instellen dus heb ik een klimmende lijn van 0,1°C/45 minuten gemaakt. Overdag is de keuken leidend en eind middag neemt de woonkamer het over. Aangezien de woonkamer minder warmteverlies heeft is het hier ''s nachts en overdag zo'n 0,5 tot 1°C warmer tot dus deze kamer het overneemt van de keuken.

Zo zijn wij helemaal tevreden over het comfort. Dat je ''s nachts hiermee zuiniger stookt is mooi meegenomen.

Tot slot. Omdat ik zo min of meer gedurende de gehele 24 uur warmtevraag forceer, kan ik ook alle schematische of incidentele warmtevraag elders in het huis bedienen.

Veel succes met je experiment.
Ik ga ook weer terug naar opbouw schema. Ik heb nu continue op 19.5. Maar ik ben overdag niet thuis en verbruik toch nogal wat. Ik weet het, beetje cv denken maar vind het zonde als ik niet thuis ben om alles op 19.5 te laten.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Silver7 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Ik begin beter te begrijpen:

Mijn situatie is als volgt:
- Woonkamer -> Vloerwarming en thermostaat en tado-knoppen op verdelers (ik heb 2 verdelers)
- Elke slaapkamer heeft eigen Tado-knop en schema. Maar het heeft geen zoneregelaar ingesteld.

Nieuwe situatie zou het moeten worden:
- Woonkamer -> hetzelfde, alleen die Tado-knoppen vervangen door oude mechanische knoppen / ouderwetse thermostaatknoppen. Daarbij op max zetten.
- Elke slaapkamer -> Tado-knop blijft voorlopig aanwezig -> minimale graden instellen, b.v. 17 graden.

Wil je slaapkamer redelijk apart verwarmen, probeer dan mee te draaien met de schema van Woonkamer. Hoger dan ingestelde temp van Woonkamer kan het niet.

Wil je slaapkamer altijd warm krijgen/houden, dan laat je Tado-knop meedraaien in schema van Woonkamer.
Ik weet niet of een tado knop op een verdeler nou het beste idee is. Wel als de stand of helemaal open of helemaal dicht is wellicht. Overal thermostatische regelingen decentraal maakt het systeem nog complexer dan dat een hybride al is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Laatst online: 18-08 05:43
Erik1805 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Ik ga ook weer terug naar opbouw schema. Ik heb nu continue op 19.5. Maar ik ben overdag niet thuis en verbruik toch nogal wat. Ik weet het, beetje cv denken maar vind het zonde als ik niet thuis ben om alles op 19.5 te laten.
Wooncomfort begint tussen je oren. Er is niks mis met 'CV denken'.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
paQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet of een tado knop op een verdeler nou het beste idee is. Wel als de stand of helemaal open of helemaal dicht is wellicht. Overal thermostatische regelingen decentraal maakt het systeem nog complexer dan dat een hybride al is.
Dat was voordat ik Quatt aanschafte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:32
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Wooncomfort begint tussen je oren. Er is niks mis met 'CV denken'.
Mag ik proberen een nuance aan te brengen waar hopelijk de meesten hier het mee eens kunnen zijn?

"Er is niks mis met niet-constante temperatuur, zolang deze niet met (te) grote stappen of (te) snel oploopt."
en daarnaast:
"Er is niks mis met verschillende kamers op (incidentele) vraag verwarmen, zolang er in de basis maar wel voldoende kamers/radiatoren/watervolume meedoen, en de kamer(s) niet (teveel) zelf warmte-vragend kunnen zijn"

Al vind ik de tweede alweer moeilijk om goed te verwoorden, want er zijn al snel edge-cases te bedenken die ook wel zouden moeten kunnen.

En ik denk dat dat de grens is waar een hoop mensen hier de grens van "CV denken" (ik noem het liever "gas denken", want een warmtepomp is ook CV) leggen:
- Grote temperatuur stappen
- (Veel) Kamers individueel verwarmen, met individuele actieve warmtevraag.
Want ondanks dat @Mickel moen veel temperatuurstappen maakt en 2 vragende zones heeft, voldoet hij (naar mijn idee) zeker aan beide bovenstaande punten niet, en valt dus echt niet onder "CV denken".

Dat kan makkelijk met een gasketel omdat:
- De watertemperaturen zonder (veel) efficientieverlies heel hoog kan zijn: Daarom kan je best grote stappen maken, de ketel kan prima even snel 60, 70 of 80 graden water maken, en daarna weer doorkabbelen op 40.
- De flow niet zo hoog hoeft te zijn: Daarom kan je prima 1 kamer met 1 radiator verwarmen, de ketel zet zijn pomp wel lager als hij teveel weerstand opmerkt
En precies beide die dingen zijn "doodzondes" bij een warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door nairolf op 20-01-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dat. Wanneer je als je thuiskomt even van 16 naar 19.5 wil met een warmtepomp kan dat best even duren, en zal de wp minder efficient draaien want warmer water kost meer energie. Dus dan springt de CV ketel weer bij waardoor je weer gast verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nairolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Mag ik proberen een nuance aan te brengen waar hopelijk de meesten hier het mee eens kunnen zijn?

"Er is niks mis met niet-constante temperatuur, zolang deze niet met (te) grote stappen of (te) snel oploopt."
en daarnaast:
"Er is niks mis met verschillende kamers op (incidentele) vraag verwarmen, zolang er in de basis maar wel voldoende kamers/radiatoren/watervolume meedoen, en de kamer(s) niet (teveel) zelf warmte-vragend kunnen zijn"

Al vind ik de tweede alweer moeilijk om goed te verwoorden, want er zijn al snel edge-cases te bedenken die ook wel zouden moeten kunnen.

En ik denk dat dat de grens is waar een hoop mensen hier de grens van "CV denken" (ik noem het liever "gas denken", want een warmtepomp is ook CV) leggen:
Want ondanks dat @Mickel moen veel temperatuurstappen maakt en 2 vragende zones heeft, voldoet hij (naar mijn idee) zeker aan beide bovenstaande punten niet, en valt dus echt niet onder "CV denken".

- De watertemperaturen zonder (veel) efficientieverlies heel hoog kan zijn: Daarom kan je best grote stappen maken, de ketel kan prima even snel 60, 70 of 80 graden water maken, en daarna weer doorkabbelen op 40.
- De flow niet zo hoog hoeft te zijn: Daarom kan je prima 1 kamer met 1 radiator verwarmen, de ketel zet zijn pomp wel lager als hij teveel weerstand opmerkt
En zolang je Quatt het red om die stappen te maken.
Zorg ook voor minimaal 3 grote radiatoren open: zodra je Quatt de 55°C grens passeert gaat hij uit.

Jullie hebben heel wat pagina's volgetypt sinds gistermorgen _/-\o_ .
En we hebben weer een paar zone-adepten zie ik.
Die raad ik aan de TS 2x goed door te lezen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
nairolf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:01:
[...]

en daarnaast:

Natuurlijk, met veel woorden kun je veel vertellen. Mijn reactie was wellicht wat kort.

Met "wooncomfort begint tussen je oren" bedoel ik dat wooncomfort een keuze is en voor iedereen anders is. Ik denk dat we daar allemaal mee eens zijn.

We kiezen voor een warmtepomp om uiteenlopende redenen. Niet uitputtend :
1. we willen goedkoper stoken
2. we willen de planeet redden door minder CO2 uit te stoten
3. we willen (alvast) van het gas af omdat we dat tzt moeten
4. de CV ketel is bijna EOL en we moeten toch wat

Ik niet dat er veel mensen zijn die een warmtepomp nemen om een hoger wooncomfort.

In het gas-tijdperk hadden we een bepaald gasverbruik. Met een warmtepomp wordt het gasverbruik soms wel tot 90% lager. Dat gaat wel ten koste van meer stroomverbruik, maar al met al is dat zowel goedkoper als beter voor de planeet. Dus doelen 1 en 2 zijn gehaald.

In het gas-tijdperk wist je niet beter en stookte je `s ochtends gewoon van 15 graden naar 20 graden omdat het kon. Als je een warmtepomp hebt, zou dat ineens doodzonde zijn ? Natuurlijk als je dat met een warmtepomp doet, haal je minder van je doelen 1 en 2. Doelen 3 en 4 zijn dan wellicht helemaal onhaalbaar.

Maar als je 's ochtend gasverwarming toestaat en verder over de dag je warmtepomp het werk laat doen, dan ben je nog steeds goed bezig.

Het experiment van @Dirkde is om die reden alleen al interessant : wat zijn de extra baten/kosten (of CO2 kosten/baten) indien je 's nachts naar 15 graden gaat en 's ochtends de CV ketel de boel laat opwarmen ?

Toevallig heb ik gisteravond de nachtverlaging uitgezet om te kijken wat dat met het verbruik doet. Eerste conclusie : ik hoor de warmtepomp als ik naar bed ga, want hij moet harder werken.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Het experiment van @Dirkde is zeker interessant. Zijn conclusies werden te vroeg getrokken. Wanneer ik vanavond om 23.00 uur mijn thermostaat op 16 graden zet, heb ik morgen veel zuiniger gestookt dan vandaag. Denk wel dat dit experiment wat tijd kost (nu zijn de meubels en dergelijke ook nog op temperatuur).

Ik heb nog steeds nachtverlaging van een halve graad (van 20.5 naar 20), omdat dit voor mij goedkoper is dan geen nachtverlaging.

Daarnaast op het moment van slapen geen last van geluid én niet onbelangrijk, om 18.00 uur komt de halve graad er bij, waardoor het veel behaaglijker is in de avond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:41
Ik denk dat @Dirkde helemaal niet gunstiger uitkomt. Gezien zijn Quatt het niet alleen af kan zonder hulp van de CV ketel. Maar elke één a twee weken komt er weer iemand langs met een nachtverlagingsverhaal...Die paar tientjes die het per jaar scheelt, neem ie dan achteraf maar voor lief en laat dat ding 24x7 draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 20-01-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostrinkes
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:10
Hallo. Wij hebben een QUATT die het prima doet. Hij verwarmd het huis met erg weinig ondersteuning van de CV. Nu heeft Feenstra de service opgezegd op onze ketel. Dus heb ik een service contract afgesloten bij Eneco. Er is een Eneco monteur geweest en deze heeft de installatie afgekeurd omdat er geen open verdeler is geplaatst. Volgens deze monteur was dit al de 3e installatie die afgekeurd was daar de QUATT’s allemaal zonder open verdeler worden geïnstalleerd. Natuurlijk heb ik een melding bij QUATT gemaakt en zij zijn het aan het onderzoeken. Graag hoor ik van mede gebruikers of zij ook deze problemen ervaren en of het gelukt is een onderhoudscontract af te sluiten bij een andere partij.

Groet, joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
medu80 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:03:
Ik denk dat @Dirkde helemaal niet gunstiger uitkomt. Gezien zijn Quatt het niet alleen af kan zonder hulp van de CV ketel. Maar elke één a twee weken komt er weer iemand langs met een nachtverlagingsverhaal...Die paar tientjes die het per jaar scheelt, neem ie dan achteraf maar voor lief en laat dat ding 24x7 draaien.
Als ik de plaatjes uit de app van @Dirkde van vanmorgen goed lees dan lukt het zijn Quatt wel om zonder hulp van cv het huis langzaam op te warmen gedurende de dag. De cv springt pas later in de ochtend bij wanneer de thermostaat omhoog gaat van 16 naar 17 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Snijdt dit hout ?

De Quatt neemt de buitentemperatuur van zijn eigen sensor, legt die op de stooklijn en gaat dan zoveel vermogen leveren als de stooklijn aangeeft. Doordat de quatt gaat werken, zal de buitentemperatuursensor een lagere temperatuur aangeven. Hierop zal de quatt nog harder gaan werken, waardoor deze door de ingestelde kamertemperatuur schiet en weer afslaat.

Kan dit een oorzaak zijn van het pendelgedrag waarover al zoveel te doen is geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
joostrinkes schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:15:
Hallo. Wij hebben een QUATT die het prima doet. Hij verwarmd het huis met erg weinig ondersteuning van de CV. Nu heeft Feenstra de service opgezegd op onze ketel. Dus heb ik een service contract afgesloten bij Eneco. Er is een Eneco monteur geweest en deze heeft de installatie afgekeurd omdat er geen open verdeler is geplaatst. Volgens deze monteur was dit al de 3e installatie die afgekeurd was daar de QUATT’s allemaal zonder open verdeler worden geïnstalleerd. Natuurlijk heb ik een melding bij QUATT gemaakt en zij zijn het aan het onderzoeken. Graag hoor ik van mede gebruikers of zij ook deze problemen ervaren en of het gelukt is een onderhoudscontract af te sluiten bij een andere partij.

Groet, joost
Hier een monteur van Warmgarant geweest, heeft geen woord vuil gemaakt aan de Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan

Groet, joost
Hier bij een lokaal bedrijf, maakt ze niks uit of er wel/geen Quatt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Groet, joost
Wie heeft je vvw aangelegd?
Hier wordt probleemloos onderhoud gedaan door de installateur van vvw/cv en bijkomende ongein. Zit gewoon (LTV/bijmengende) verdeler met pomp op, op zijn aanraden toen ik zei dat ik tzt een warmtepomp wilde).
Hebben ze een reden gegeven waarom het een open verdeler moet zijn?
Het is een hybride warmtepomp: niemand wil dat cv water van 50-60°C je verdeler in duwt.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:24
AlfredPteD schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:26:
Snijdt dit hout ?

De Quatt neemt de buitentemperatuur van zijn eigen sensor, legt die op de stooklijn en gaat dan zoveel vermogen leveren als de stooklijn aangeeft. Doordat de quatt gaat werken, zal de buitentemperatuursensor een lagere temperatuur aangeven. Hierop zal de quatt nog harder gaan werken, waardoor deze door de ingestelde kamertemperatuur schiet en weer afslaat.

Kan dit een oorzaak zijn van het pendelgedrag waarover al zoveel te doen is geweest ?
Goede vraag hoor, in theorie zou het kunnen. Echter: de buitensensor stijgt hoogstens 1 a 2 graden verder niet. Het werkpunt van de stooklijn verschuift daarmee wat. Daarmee is het z.g. meekoppeleffect waar je op doelt binnen de regelaar gelimiteerd. De regelaar regelt op de gevraagde temp of vermogen via de TS, die dat effect weer compenseert. Pendelgedrag wordt veroorzaakt door: te weinig watervolume in de cv, en/of te grote toevoer van vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 20-01-2025 18:35 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harv

Groet, joost
@joostrinkes

Ook joij kunt eisen stellen; heb je geld teruggevraagd??

Pagina: 1 ... 204 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.