Beste Tweakers,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb 4 dagen geleden een Quatt Hybrid Duo laten installeren en sindsdien zit ik met een ellendige situatie. Radiatoren gaan spontaan enorme herrie maken (tikken/brommen). Dit is zo erg, dt ik s'nachts meerdere malen uit bed moet om het te verhelpen. Ik heb een overdruk ventiel (gegoogled) dat lekt en als ik in de Quatt app kijk heb ik nauwelijks rendment of zelfs negatief en gebruik ik meer gas dan voorheen. Daarnaast is de Quatt service in eerste instantie zeer tegen gevallen.
[
Video: https://photos.app.goo.gl/Rdo5cNkdeCoHSQsa6]
Ik zal hieronder het hele verhaal vertellen en mijn situatie schetsen. Daarna heb ik een aantal vragen hierover.
Mijn situatie voor de installatie van de Quatt:
Ik heb een Intergas Extreme CV ketel die aangestuurd word door EvoHome(Wifi) van Honeywell. Ik heb in totaal 11 zones. Beneden 2 zones met vloerverwarming (HCE80), alle andere zones gebruiken radiatoren (HR80). Deze situatie draait al meer dan 10 jaar zonder problemen. In Oktober is de CV ketel vernieuwd. Daarna heeft ook alles gewoon gewerkt. Daarnaast gebruik ik beneden een airco en een houtkachel als bijverwarming. Gasverbruik in 2024 was 1500 m2.
Offerte
Omdat de meeste zones nog op basis van CV werkte en ik niet in het hele huis airco's wilde hangen heb ik een Warmte Pomp van Quatt aangeschaft. Op basis van de bovenstaande situatie gaf Quatt aan dat ik 83% op mijn gasgebruik kan besparen. De combinatie met EvoHome was geen probleem. Voorwaarde was dat ik de temperaturen constant hield in alle ruimtes met max 2 graden temperatuur verschil
Installatie
4 dagen geleden was het zover en werd de pomp geïnstalleerd. De installatie verliep vlot. De oplevering bestond uit de medling dat ik de app moest installeren en de tarieven moest instellen (Wat ik heb gedaan 0,25 electra en 1,32 gas). En dat ik kon kiezen voor optimaal besparen. Er is verder niet naar de thermostaat gekeken. Op mijn vraag of ze nog instellingen van de ketel hadden aangepast werd geantwoord dat dat het geval was. Ze wisten echter niet wat. Kregen de opdracht om bepaalde toets combinaties te volgen, maar geen uitleg waarvoor (Dit verbaasde mij). Maar ok warmtepomp opgeleverd. De eerste indicaties qua rendement waren al niet goed. Dit werd door de monteurs afgedaan dat dit normaal was bij het opstarten van het systeem en dat dit goed zou komen.
Problemen
De volgende morgen werden mijn vrouw wakker van de tikken van de radiator. Ik was reeds naar mijn werk. Ze kon het oplossen door de radiator op dat moment te sluiten. Ik gaf aan dat ik in de avond ernaar zou kijken (mijn eerste gevoel was dat het misschien lucht of waterdruk was). Midden op de dag belde ze nogmaals dat het ook nat was onder de ketel. Er was op dat moment echter niet te zien waar het vandaan kwam.
In de avond heb ik gekeken of er lucht in het systeem zat. Dit was niet het geval. Daarna raakte ik licht het overdruk ventiel aan hier begon toen het water uit te spuiten. Ik moest er direct een emmer onder houden. De knop bovenop leek vrij los te zitten en kon niet gewoon open/dicht draaien. Na een minuut of wat pielen leek het water te stoppen, maar kwam er af en toe nog een aantal druppels uit. Op basis hiervan heb ik nog wat water afgetapt en de druk verlaagt naar 1.9 bar (Ik had gegoogeld dat dit een drukventiel was en dacht dat een lagere druk zou helpen.).
De 2e nacht moesten wij meermalen uit bed om radiatoren van stand te verzetten omdat deze lawaai stonden te maken.
Quatt service
De volgende dag heb ik direct met Quatt gebeld om dit te melden. Ik belde naar het service nummer en vond het feit dat ik meerdere malen mijn bed uit moest en de net nieuwe installatie reden genoed om het spoednummer te gebruiken. Hier werd ik in eerste instantie doorverbonden naar de voicemail van naar ik denk een standby medewerker (De voicemail was heel persoonlijk en leek niet te horen bij Quatt, wat mij betreft al; niet heel professioneel overkwam). Wel ingesproken maar geen snelle reactie. Een uur later heb ik nogmaals gebeld en toen kreeg ik een dame aan de lijn. Zij heeft het probleem genoteerd en zou zorgen dat er op werd geacteerd. Na 4 uur wachten en nog niet te hebben vernomen weer gebeld aangezien ik niet het hele weekeinde met gebroken nachten wilde zitten. Daarop kreeg ik een reactie via mail met meerdere vragen. Deze heb ik beantwoord en weer terug gestuurd.
Op basis van mijn antwoorden werd daarna aangegeven dat het tikken werd veroorzaakt door onvoldoende waterflow. En dat ik radiatoren open moest zetten. Ze wilde het hiermee afdoen. Maar open zetten met evohome betekent waarmte vragen en daarmee zou het een sauna worden. Ik was met stomheid geslagen dat met een nieuwe oplevering zo werd omgegaan en zit dus nu met een probleem. Ik heb daarna aangegeven dat ik daar niet akkoord mee ben. Later kreeg ik een mailtje waarin ik kan aangeven wanneer ik niet thuis was. En dat er een monteur zal worden gepland om er naar te kijken. (Maar hierna geen bevestiging gehad van een geplande afspraak).
Hebben jullie soortgelijke ervaring met de service van Quatt? Ze hebben bij mij nu al een gevoel gecreëerd dat ik spijt heb van mijn keuze.
Ik weet dus nog niet wanneer er een monteur komt en of hij het probleem kan verhelpen, maar zou graag wat meer beslagen ten ijs komen.
Reden tikkende radiatoren?
Wat denken jullie dat hier aan de hand is? Met alleen de CV ketel heb ik het issue van de tikkende radiatoren nooit gehad. Ik heb aan 2 zijden van het huis de centrale buizen lopen die naar de radiatoren gaan. Het tikken lijk zich alleen aan de rechterzijde van het huis voor te doen.
Er is een bypass aanwezig. Ik weet niet precies hoe die werkt. Zie foto
:strip_exif()/f/image/2iTiHvvCmN45YACTGAaCbCeY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou die misschien stuk zijn? Als ik tijdens het tikken controleer lijk deze niet open te staan. Ik heb de instelling op 0.5 gezet de hoogste waarde maar dat lijkt geen verbetering (Hij stond op 0,3). Ik heb er aan gedraaid tijdens het tikken, maar geen enkele waarde had hier invloed.
Ik vermoed dat er veel meer pompdruk is met deze warmtepomp. Kan hier misschien nog iets getuned worden dat de pomp minder hard werkt?
Wat is de reden van het slechte rendement?
EvoHome?
Ik weet niet of het probleem met de radiatoren ook het rendement verstoord, wat denken jullie? Is de evohome met zoveel zones wel geschikt voor een warmtepomp? Wat is jullie reactie op de plaatjes van dit rendement?
Ik heb alle zones op een constante temperatuur gezet. Misschien dat de instellingen van de EvoHome nog uitmaken?
- Er zijn bv meerdere schakelmomenten per dag. Ze staan allemaal op dezelfde temperatuur. Triggert dit Evohome telkens en zou ik slechts 1 moment moeten instellen? Of haalt dat niet uit?
- Ik kan zgn slimme functies instellen in de EvoHome (komt neer op een slimme start en stop). Hier gaat de Evohome al eerder verwarmen (en naar mijn gevoel gelijdelijker) om de temperatuur op de gewenste resultaat te krijgen bij een schakelmoment. Als de temperatuur als constant word ingesteld lijkt dit echter minder relevant. Ik weet niet wat een slimme stop doet.
Ketel instelling?
De Quatt monteurs hebben dus een aantal instellingen veranderd in de ketel, maar konden niet aangeven wat. Zijn hier opties/instellingen die ik kan controleren?
Buffervat?
Op internet lees ik ook dat er vaak een buffervat word aangeraden in combinatie met een warmte pomp. Quatt raade dat echter niet aan. Wat denken jullie?; Beter wel of beter geen buffervat?
Samenvatting
Het is een heel verhaal zoals jullie hebben gelezen. Als jullie goede raad hebben dan hoor ik die graag. Hier nog een korte opsomming van de vragen:
- Wat is naar jullie idee de reden van het tikken? Waterflow zoals Quatt in eerste instantie denkt?
- Als het waterflow is, had Quatt dit niet moeten controleren?
- Wat is de reden van het slechte rendement? Hetzelfde?
- Kan het aan de EvoHome liggen? Het is de nieuwste versie die met Warmte pompen overweg moet kunnen en ook door Quatt is aangegeven als ok.
- Is het normaal dat het overdruk ventiel zo gevoelig is als je hem licht aanraakt?
- Kan het zijn dat ze een verkeerde instelling hebben gezet in de CV en/of de Warmtepomp?
- Is een buffervat wel/niet aan te raden?
- Andere punten die niet kloppen in mijn installatie?
Door de combinatie is het misschien een complex geheel geworden. Mochten jullie een adviseur kennen die hier echt verstand van heeft houd ik mij aanbevolen!
Alvast bedankt dat je de moeite neemt om te reageren!